abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35414783
In engeland staat men gewoon gezellig rechts op de roltrap, zodat je, als je haast hebt, via de linkerkant de roltrap omhoog kan hollen.In nederland staat iedereen hutje mutje die hele roltrap vol te bouwen, zodat je er nooit op een normale manier langs kan.
2 studenten hebben daarom maar het initatief genomen nederlanders roltrap etiquette bij te brengen,inclusief bijbehorende website: http://www.rechtsopderoltrap.nl .

van de site:
quote:
Wie kent het niet? Je hebt 2 minuten overstaptijd maar door een volgepakte roltrap red je het niet om jezelf op tijd door de mensenmassa te werken en je trein te halen. Roltrappen zijn van oorsprong ontwikkeld om mensen sneller van A naar B te vervoeren. In Nederland is vaak het tegenovergestelde de realiteit.

Zoals de internationale reizigers onder ons wel weten is er in vele landen een ongeschreven regel dat mensen rechts op de roltrap gaan staan zodat de linkerhelft open blijft voor mensen met haast en de sportievelingen onder ons.
Dit bevordert het gebruikers gemak en de doorstroming voor bijvoorbeeld reizigers op drukke stations. Maar ook in de grotere warenhuizen is het fijn dat er voor zowel de snelle als de wat minder snelle shopper plek en doorgang is!

Rechts staan, links lopen is de spil van de campagne om de doorstroming en het gemak van roltrappen te verbeteren! Een blije gebruiker is veel waard!

'Rechts staan, links lopen!!'.
De campagne is een initiatief van Sander van den Dries en Sjors Gerritsen.
Ik vind het eigenlijk wel een grappig initiatief, ik erger me ook altijd aan mensen die links op de roltrap staan.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 23 februari 2006 @ 19:13:00 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35416158
Ja, zodat de doorstroom minder wordt, en je hele groepen krijgt vóór de roltrap, waar je je dan als haastige forens eerst door moet worstelen, alvorens je de halflege roltrap kan betreden.
Puik plan. En ik geloof dus echt niet dat de helft van de mensen ineens gaat lopen op roltrappen. Als je sportief wilt doen is er altijd nog de gewone trap. Of 5 minuten eerder je bed uit.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_35418221
In veel andere landen is die 'etiquette' doodnormaal en het werkt. Moet je een aansluiting hebben dan kun je doorlopen. Dat een roltrap halfleeg zou blijven valt mee, mensen houden van nature onderling een beetje afstand en gaan daarbij niet vaak met z'n allen op 1 trede staan. In plaats van pontificaal in het midden aan de rechterkant blijven zou een hoop schelen. Maar dan moet iedereen het doen.

Het gaat in Nederland niet werken vrees ik. Hier is het 'ieder voor zich', ook al schiet niemand er iets mee op. Die keren dat ik met het OV ga verbaas ik me over het feit dat mensen soms zo'n haast hebben met instappen dat uitstappende passagiers geen kant opkunnen. En zo gaan er -kennelijk- 'kostbare' seconden verloren. En ach, kijk naar het rijgedrag op een doorsnee snelweg. Altijd zijn er mensen die stug in het midden c.q. links blijven plakken en voortsukkelen, liefst onder de max. Al heb je er maar een paar, het is voldoende om de vaart eruit te halen.

Hoe dan ook, het is m.i. een aardig initiatief.
pi_35419072
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:13 schreef Yildiz het volgende:
Ja, zodat de doorstroom minder wordt, en je hele groepen krijgt vóór de roltrap, waar je je dan als haastige forens eerst door moet worstelen, alvorens je de halflege roltrap kan betreden.
Puik plan. En ik geloof dus echt niet dat de helft van de mensen ineens gaat lopen op roltrappen. Als je sportief wilt doen is er altijd nog de gewone trap. Of 5 minuten eerder je bed uit.
idd langs elke roltrap ligt ook een gewone trap.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:14:48 #5
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_35423467
Een roltrap is helemaal niet ontworpen om op te lopen, maar om mensen stilstaand te vervoeren. Het uitgangspunt is dus al helemaal verkeerd. Mensen die vinden dat ze haast hebben, pakken maar gewoon de trap.
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:20:59 #6
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_35423707
Gewoon bordjes ophangen.

In Tsjechië zag ik die bordjes wel, en waarempel!, mensen volgen die bordjes ook nog eens op. Eén nuance: door de diepe ligging van veel metrostations is het ook een stuk praktischer om zo'n regel (recht staan, links lopen) in te voeren.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:52:48 #7
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_35424931
het is gewoon het recht van de sterkste,

'ga aan de kant of ik ros je op je smoel.'

'probeer maar!'
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  donderdag 23 februari 2006 @ 23:31:26 #8
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_35426561
Ik laat me niet dwingen, en sta waar dat voor mij op dat moment het lekkerst staat. En ik ben duidelijk niet de enige
  donderdag 23 februari 2006 @ 23:36:04 #9
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_35426785
In Engeland staan ze ook keurig netjes in een rijtje op een taxi te wachten.
Dat doen Hollanders niet, hier is het inderdaad de brutaalste die de eerste taxi pakt.
Wij doen niet aan queueuen
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_35426812
Volgens mij zijn de roltrappen in Nederland vaak veel te smal
  donderdag 23 februari 2006 @ 23:37:34 #11
45511 TimmyAsd
pi_35426864
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Volgens mij zijn de roltrappen in Nederland vaak veel te smal
Mwaw, op de meesten (iig in Amsterdam), pas je er wel met zijn 2en naast elkaar. Krap is het wel..
  vrijdag 24 februari 2006 @ 00:10:36 #12
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_35428256
ik vond een dergelijke ongeschreven regel heel fijn in Londen en zou het fijn vinden als het hier ook ingevoerd zou worden. Heb een aantal keren de trein gemist omdat mensen voor me niet aan de kant wilden gaan
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_35428268
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik laat me niet dwingen, en sta waar dat voor mij op dat moment het lekkerst staat. En ik ben duidelijk niet de enige
Typisch Nederlandse houding weer... ikke ikke ikke

Als het mogelijk is (dus niet in de spits op Amsterdam CS) ga ik altijd rechts staan zodat de mensen die haast hebben makkelijk kunnen passeren
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_35428361
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:13 schreef Yildiz het volgende:
Of 5 minuten eerder je bed uit.
Vertel dat eens aan mijn conducteur die voor mijn haastige aansluitingen zorgt .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_35428679
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:14 schreef NewOrder het volgende:
Een roltrap is helemaal niet ontworpen om op te lopen, maar om mensen stilstaand te vervoeren. Het uitgangspunt is dus al helemaal verkeerd. Mensen die vinden dat ze haast hebben, pakken maar gewoon de trap.
Onzin.
quote:
De roltrap is bedacht, om in dezelfde tijd een groter aantal mensen van de ene naar de andere verdieping te brengen. Omdat de meeste mensen echter blijven staan, is het effect dat, in vergelijking met een even grote vaste trap, er minder mensen worden vervoerd.
Bron.
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_35429030
Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe bijna iedereen ineens lepra heeft als er een roltrap in zicht is. Ik vraag me af hoeveel tijd je er werkelijk mee zou winnen, maar het is voor een hele grote groep een grote winst als je er gewoon voorbij kan. Dan kunnen ouderen of mensen met veel bagage rechts blijven staan.
Kortom: topactie, mijn steun hebben ze.

En over die te vroeg instappende mensen bij een trein: m'n elleboog heeft jong en oud, man en vrouw al menig maal ervan weerhouden te vroeg in te kunnen stappen. Dàt zouden meer mensen moeten doen.
pi_35431139
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 23:31 schreef TimmyAsd het volgende:
Yep, en als iemand dat doet en ik heb haast dan ga ik er dwarst door heen , ik laat mij namelijk ook niet dwingen , ik loop in het tempo dat IK lekker vind ....
Lekker egoistisch weer ....
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:19:17 #18
45511 TimmyAsd
pi_35435226
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 02:06 schreef dontcare het volgende:

[..]

Yep, en als iemand dat doet en ik heb haast dan ga ik er dwarst door heen , ik laat mij namelijk ook niet dwingen , ik loop in het tempo dat IK lekker vind ....
Lekker egoistisch weer ....
Dat is vaker geprobeerd, jammerlijk mislukt
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:22:00 #19
92279 N.icka
Windforce 11
pi_35435312
Ik treuzel altijd express bovenaan de roltrap met afstappen , dat irriteerd ook menig mens
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:23:46 #20
45511 TimmyAsd
pi_35435368
Als mensen het trouwens gewoon netjes vragen of ze er langs mogen, dan gun ik ze dat. Ik ga er echter niet rekening mee houden..
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:26:01 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_35435434
Superinitiatief!
Ik heb nooit begrepen dat het in heel veel landen wel zo werkt maar in nederland niet.
Mén... de rolbanden op Schiphol zijn al net zo'n ergernis!
Het is dé manier om op een snelle manier van de ene naar de andere gate te komen, maar het gaat wel met hindernissen hoor.
pi_35435492
ach stoor me nergens aan ,zeker niet op een roltrap en hallo laat iedereen eens het geduld hebben om ook gewoon rustig te wachten op dat je kan afstappen..
heb je haast,moet je maar zorgen dat je op tijd weg gaat hoor!!

trouwens staat altijd wel rechts
Salsa Española
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:27:49 #23
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_35435496
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 10:23 schreef TimmyAsd het volgende:
Als mensen het trouwens gewoon netjes vragen of ze er langs mogen, dan gun ik ze dat. Ik ga er echter niet rekening mee houden..
Rekening houden met anderen, zeker als je daar zelf geen enkele last van ondervindt, is minder belangrijk dan jouw recht om te staan waar je wilt, hè?
  vrijdag 24 februari 2006 @ 10:56:46 #24
45511 TimmyAsd
pi_35436253
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 10:27 schreef Frollo het volgende:

[..]

Rekening houden met anderen, zeker als je daar zelf geen enkele last van ondervindt, is minder belangrijk dan jouw recht om te staan waar je wilt, hè?
Ik kom altijd op nummer 1. Als ik naast een vriend/vriendin wil staan of het komt mij op dat moment vanwege drukte bv. beter uit om links te staan, dan doe ik dat
pi_35436324
Die bordjes hangen er toch al jaren op Utrecht CS?
pi_35436377
Goed initiatief.

Ik erger me ook aan mensen in warenhuizen die op hun gemak direct beneden aan de roltrap eerst op rondkijken waar ze heen willen gaan terwijl de roltrap gewoon doorgaat met mensen uitspugen op het eind. Meerdere malen meegegmaakt dat ik zelfs terug te trap op moest lopen om ongelukken te vermijden.
pi_35436423
Ik moet zeggen dat ik als ik geen zin/nood heb om me te haasten, ik zelf altijd wel rechts ga staan..
pi_35436449
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 10:27 schreef Salsagirl het volgende:
ach stoor me nergens aan ,zeker niet op een roltrap en hallo laat iedereen eens het geduld hebben om ook gewoon rustig te wachten op dat je kan afstappen..
heb je haast,moet je maar zorgen dat je op tijd weg gaat hoor!!
In het OV ligt dat iets anders.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 11:04:38 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_35436491
Je moet die linkshang gasten gewoon ff een duwtje in de goede richting geven.
Werkt prima, vooral op roltrappen naar beneden (en zeker kinderen)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_35436492
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 11:03 schreef Alicey het volgende:

[..]

In het OV ligt dat iets anders.
Tuurlijk niet. Jij kan best per aansluiting een half uur eerder weggaan, dat weet iedereen .
pi_35436544
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 11:04 schreef Litpho het volgende:

[..]

Tuurlijk niet. Jij kan best per aansluiting een half uur eerder weggaan, dat weet iedereen .
Inderdaad, dat is sociaal, dan hoeft er tenminste niemand rechts te gaan staan.
pi_35436645
Nederlanders zijn eigenlijk tamelijk achterlijk in hun roltrap gebruik. In elk ander westers land met een lange roltrap traditie staat men aan een kant en loopt men aan de andere kant van de roltap. Nederlanders kunnen zich in hun gedrag meeten met onwikkelings landen, waar een roltrap nog als noviteit wordt gezien en de mensen er een famillie uitje van maken door er met zoveel mogelijk zolang mogelijk op te blijven staan.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 11:15:07 #33
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35436829
Van de site:

'Wist u dat een roltrap 3 km/u gaat?'

Volgens mij kan je wel een stuk sneller rennen dan dat, en volgens mij zijn er op stations altijd trappen ernaast. Als de haastige, gestressde papiertijgers onder ons nou lekker over die trap gaan leren rennen, kan ik gewoon van de roltrap gebruik maken, dankuwel.
Rennen voor je overstap vind ik sowieso iets naars hebben. Alsof je dood gaat als je het niet haalt, ik krijg daar altijd 'Forest Gump achtige Run Forest! Run!-visuals' bij.
pi_35436887
Volgens mij moet je überhaupt niet stilstaan op een roltrap / loopband... Wat is dat voor een onzin?
Gewoon lopen... zowel links als rechts!

(Ow wacht, ik vergeet de ouderen en gehandicapten, die mogen wel stilstaan... RECHTS dan)
  vrijdag 24 februari 2006 @ 11:20:09 #35
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35436997
Damn, máken de technici een roltrap, zodat je al stilstaande omhoog of omlaag wordt getransporteerd, zijn er nog steeds van die haastige papiertijgers die dáárop ook weer willen gaan rennen. Zijn dat ook van die types die altijd 4 km/u te hard rijden, door oranje rijden, om 17.02 naar huis gaan, en zo snel mogelijk koken magnetron maaltijden eten zodat ze tijd hebben voor het gezinsleven TV?

Als je je overstap mist, dan mis je toch lekker je overstap? Kan je vast wel een papiertje van krijgen bij de NS, als excuus voor bij je schuimbekkende baas. Ik zou me anders niet voor kunnen stellen waarom je moet gaan rennen voor vervoer, als je niet bang bent voor je baas.
pi_35437051
Ik gebruik geen OV voor mijn werk, en soms gebruik ik het wel eens voor serieuze zaken waar ik simpelweg op tijd moet zijn.
pi_35437076
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 11:20 schreef Yildiz het volgende:
Als je je overstap mist, dan mis je toch lekker je overstap? Kan je vast wel een papiertje van krijgen bij de NS, als excuus voor bij je schuimbekkende baas. Ik zou me anders niet voor kunnen stellen waarom je moet gaan rennen voor vervoer, als je niet bang bent voor je baas.
Omdat mijn baas van mij verwacht dat ik 8 uur werk op een dag en dat die 8 uur dus gewoon een half uur later ingaat wellicht?
pi_35437088
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 11:16 schreef jack4ya het volgende:
Volgens mij moet je überhaupt niet stilstaan op een roltrap / loopband... Wat is dat voor een onzin?
Omdat die roltrap al snel genoeg gaat.
pi_35437237
Ik zou het ook fijn vinden als mensen die in Best uitstappen niet massaal de trappen naar het perron gaan bevolken . Ik kwam laatst aan opt station. Trein stond klaar, maar de massale asociale meute liep alle mogelijkheden naar beneden te blokkeren. Na een worstel partij om beneden te geraken met de nodige geirriteerde blikken mijn kant op reed die pokke trein net aan toen ik beneden was .

Zo moeilijk is het toch niet? De doorgang naar beneden beschikbaar houden .
Is trouwens deze trap:
pi_35437314
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 11:23 schreef MrBean het volgende:

[..]

Omdat die roltrap al snel genoeg gaat.
Luiheid
pi_35437359
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 11:29 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Luiheid
Onzin. Je bent hoogstens 2 seconden sneller wanneer je gaat lopen.
pi_35438514
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 11:31 schreef MrBean het volgende:
Onzin. Je bent hoogstens 2 seconden sneller wanneer je gaat lopen.
Kan best, maar het meeste volk is veel te dom om dat te beseffen. Die gaan dus in de lepra houding omdat ze lam zijn, net zo lam als bij de baas op het gemeentehuis of om überhaubt te werken.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:15:27 #43
81237 releaze
best of both worlds
pi_35438771
van de roltrap afwandelen is vele malen sneller dan gewoon de trap nemen of op de roltrap blijven staan.

ik ben het ook eens met de initiatiefneemsters. veel handiger. ook wanneer we met zn allen naar de roltrap lopen staat er zo'n gigantisch grote groep mensen die dan allemaal de roltrap bevuilen. En nog van die trutten die dan weigeren naast een vreemd persoon te staan waardoor de roltrap al helemaal niet efficient gebruikt wordt.. Bah. Rekening houden met andere reizigers, ho maar.

Net als al die sukkels die massaal voor de deuropening van een trein gaan staan om zo snel een plekje te bemachtigen, andere reizigers kunnen amper de trein uit. In Sydney sta je gewoon niet voor de deur, maar langs de zijkanten van de trein, zodat iedereen snel wegkan. NIEMAND die een probleem heeft met die gang van zaken.

Ik durf te wedden dat als iedereen voor de gein eens die twee ongeschreven regels ging naleven, als is het maar voor een paar dagen, dat het er gewoon ingebakken zit. Efficient gebruik maken van ruimte en apparaten.
pi_35438834
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:06 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Kan best, maar het meeste volk is veel te dom om dat te beseffen. Die gaan dus in de lepra houding omdat ze lam zijn, net zo lam als bij de baas op het gemeentehuis of om überhaubt te werken.
"In de leprahouding"?

Waar heb je het over?
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:18:04 #45
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35438841
Als mensen nou 30 seconden eerder de roltrap af zijn, 30 seconden eerder bij de trein dus, kunnen ze beter even de deur openhouden voor de andere mensen die aan komen lopen, die ook hun overstap moeten halen.

Op die manier hoeft niemand te rennen, kan iedereen rustig lopen, en zonder papiertijgerig gestress zijn trein halen. Op die manier wordt het de NS vanzelf duidelijk dat mensen ook wel eens overstappen, en zullen ze daar ongetwijfeld hun tijden iets op aanpassen.

Zo, dat lijkt me een veel betere, dan dat geren.

www.houdtdedeuropenvooranderen.nl iemand? Lijkt me beter in het normen&waarden-spel passen dan 'opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats'.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:18:42 #46
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_35438857
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_35438892
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:18 schreef Yildiz het volgende:
Als mensen nou 30 seconden eerder de roltrap af zijn, 30 seconden eerder bij de trein dus, kunnen ze beter even de deur openhouden voor de andere mensen die aan komen lopen, die ook hun overstap moeten halen.

Op die manier hoeft niemand te rennen, kan iedereen rustig lopen, en zonder papiertijgerig gestress zijn trein halen. Op die manier wordt het de NS vanzelf duidelijk dat mensen ook wel eens overstappen, en zullen ze daar ongetwijfeld hun tijden iets op aanpassen.

Zo, dat lijkt me een veel betere, dan dat geren.

www.houdtdedeuropenvooranderen.nl iemand?
De deur van een trein kun je niet tegenhouden met menselijke spierkracht Daar is voor gekozen om dit soort situaties (en dus meer vertraging) te voorkomen.
pi_35438919
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:18 schreef Yildiz het volgende:
[snip]
Ben ik op zich helemaal voor, alleen tot die tijd is het geren en gevlieg af en toe toch wel erg handig om een half uur extra vrije tijd te hebben op een plaats naar keuze (zijnde niet een overstapstation).
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:21:00 #49
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35438929
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:19 schreef Bigs het volgende:

[..]

De deur van een trein kun je niet tegenhouden met menselijke spierkracht Daar is voor gekozen om dit soort situaties (en dus meer vertraging) te voorkomen.
Dan moeten mensen maar een interessante discussie aangaan met de conducteur, die eigenlijk wil gaan blazen op zijn fluitje. Kan vast wel. Is dat trouwens zo? Dat je de deur niet open kan houden? Vreemd, onveilig eigenlijk...
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:40:17 #50
3542 Gia
User under construction
pi_35439421
Mag een vader of moeder nog wel zijn/haar kind aan de hand houden op de roltrap?
Dan is de tree wel meteen vol.

Mensen die haast hebben gaan maar met de trap, ik ga niet aan de kant op de roltrap en ik sta gewoon stil tot ik boven/beneden ben.

(Mijn kinderen vinden het grappig om op de roltrap de verkeerde kant op te lopen, duurt het langer voor ze er zijn. Maar mag zeker ook niet van de actievoerders...)
  vrijdag 24 februari 2006 @ 12:42:38 #51
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35439479
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:40 schreef Gia het volgende:
Mag een vader of moeder nog wel zijn/haar kind aan de hand houden op de roltrap?

Mensen die haast hebben gaan maar met de trap, ik ga niet aan de kant op de roltrap en ik sta gewoon stil tot ik boven/beneden ben.

(Mijn kinderen vinden het grappig om op de roltrap de verkeerde kant op te lopen, duurt het langer voor ze er zijn. Maar mag zeker ook niet van de actievoerders...)
Ik vind inderdaad dat men het wel wat rustiger mag vragen, in plaats van dat gecommandeer.
pi_35439495
quote:
Je kan ook wel je kind voor je houden en dan de hand vast houden.
quote:
Bij de meeste roltrappen is geen trap.
quote:
Dat is helemaal irritant natuurlijk, wanneer het druk is.
pi_35439718
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:14 schreef NewOrder het volgende:
Een roltrap is helemaal niet ontworpen om op te lopen, maar om mensen stilstaand te vervoeren.
Dit klopt niet helemaal. De uitvinder van de roltrap had als bedoeling daarbij dat je erop loopt. Pas later kwamen ze tot de ontdekking dat je op een roltrap ook gewoon kunt staan.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 14:20:45 #54
111528 Viajero
Who dares wins
pi_35442513
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 10:27 schreef Salsagirl het volgende:
heb je haast,moet je maar zorgen dat je op tijd weg gaat hoor!!trouwens staat altijd wel rechts
Jij neemt een trein een half uur eerder voor het geval je vijf minuten vertraging hebt?
Dat is echt het grootste onzinargument dat ik in deze discussie gehoord heb.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 15:04:43 #55
81237 releaze
best of both worlds
pi_35444217
overigens is het straks zo dat de deuren tussen de coupe's dichtgelast worden zodat alle reizigers zich moeten spreiden over de stations. mss dat mensen dan niet met zn allen gaan dringen bij de roltrap, maar zich zullen verspreiden over de trappen/roltrappen die er beschikbaar zijn. Want niemand die de trap pakt die tegenover de roltrap ligt..
pi_35444401
Ik ben het er helemaal mee eens. Machtig vervelend als ze dat ding volgezet hebben. Het is in ieder geval wel een beetje sociaal om aan 1 kant van de trap te gaan staan, zodat mensen met haast er snel langs kunnen lopen.
dus
pi_35444584
quote:

Kinderen blijven kinderen en zullen dus ook willen spelen. Ik kan wel vertellen dat het nogal gevaarlijk is en dat ze keihard kunnen vallen. Dus de roltrap aan de verkeerde kant ophollen zouden mijn kinderen echt niet mogen (als ik ze zou hebben).
Het is bovendien ook zo dat je je kind (als het er 1 betreft) beter voor je kunt plaatsen(als het er twee zijn lukt dat ook nog makkelijk). Zo kan je je kind beter in de gaten houden en weet je zeker dat het niet overgelopen wordt door een groep gehaaste reizigers.
Het is eigenlijk net zoiets als een hele trein bomvol met mensen. En ouders die hun 3 jaar oude kind op de stoel naast zich zetten. In plaats dat ze dat kind even op schoot nemen.
dus
  vrijdag 24 februari 2006 @ 15:45:43 #58
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35445878
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 15:04 schreef releaze het volgende:
overigens is het straks zo dat de deuren tussen de coupe's dichtgelast worden zodat alle reizigers zich moeten spreiden over de stations. mss dat mensen dan niet met zn allen gaan dringen bij de roltrap, maar zich zullen verspreiden over de trappen/roltrappen die er beschikbaar zijn. Want niemand die de trap pakt die tegenover de roltrap ligt..
Wie heeft dat onzinnige plan bedacht
pi_35447654
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 15:13 schreef Evie het volgende:

[..]

Kinderen blijven kinderen en zullen dus ook willen spelen. Ik kan wel vertellen dat het nogal gevaarlijk is en dat ze keihard kunnen vallen. Dus de roltrap aan de verkeerde kant ophollen zouden mijn kinderen echt niet mogen (als ik ze zou hebben).
Het is bovendien ook zo dat je je kind (als het er 1 betreft) beter voor je kunt plaatsen(als het er twee zijn lukt dat ook nog makkelijk). Zo kan je je kind beter in de gaten houden en weet je zeker dat het niet overgelopen wordt door een groep gehaaste reizigers.
Het is eigenlijk net zoiets als een hele trein bomvol met mensen. En ouders die hun 3 jaar oude kind op de stoel naast zich zetten. In plaats dat ze dat kind even op schoot nemen.
Ja idd en behalve dat zijn kinderen op drukke plaatsen vaak nogal irritant. Vereisen veel aandacht, schreeuwen en ik heb de neiging er over te struikelen
  vrijdag 24 februari 2006 @ 17:19:16 #60
3542 Gia
User under construction
pi_35449487
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 15:13 schreef Evie het volgende:

[..]

Ze lopen, ze hollen niet. Dat mogen ze niet, want dan zouden ze kunnen vallen. (zijn trouwens al 11 en 13)
quote:
Als jij nog geen kinderen hebt, hoe kun je dan weten wat makkelijker is?
Mijn ervaring is dat je je kind het beste gewoon aan de hand naast je kunt houden, zodat je ze beter in de gaten kunt houden met afstappen.
quote:
Weet je wel hoe heet dat is, een kind op schoot in een bomvolle trein!!
Kinderkaartjes krijgen ze trouwens tot een jaar of 10. Vanaf welke leeftijd vind jij dat een kind gewoon op een stoel mag zitten. Wie bepaalt trouwens wie wel en wie niet mag zitten?
Is dat niet gewoon 'wie het eerst komt, het eerst maalt?'
Een klein kind op schoot nemen voor een bejaarde, okay, maar voor een andere vrij jonge reiziger, nee. Doe ik niet.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 17:23:19 #61
81237 releaze
best of both worlds
pi_35449633
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 15:45 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Wie heeft dat onzinnige plan bedacht
de NS. Stond een maand of twee geleden in het nieuws. Zo willen ze de instroom in de treincoupes verbeteren. Ze hekelen het feit dat iedereen pal voor de roltrappen uitstapt en dan ook DAAR in de trein instapt, waardoor de rest van de trein half leeg is.

Ik ben het er ook niet mee eens, maar goed.. Iets met de nieuwe dienstregeling.
Ik geloof dat ze het in de dubbeldekkers willen invoeren oid.. Google maar, ik weet ff niet uit mn hoofd welk treinsoort ze nou wilden aanpassen, het waren iig niet de stoppertjes/sprinters.
pi_35454038
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 17:23 schreef releaze het volgende:

[..]

de NS. Stond een maand of twee geleden in het nieuws. Zo willen ze de instroom in de treincoupes verbeteren. Ze hekelen het feit dat iedereen pal voor de roltrappen uitstapt en dan ook DAAR in de trein instapt, waardoor de rest van de trein half leeg is.

Ik ben het er ook niet mee eens, maar goed.. Iets met de nieuwe dienstregeling.
Ik geloof dat ze het in de dubbeldekkers willen invoeren oid.. Google maar, ik weet ff niet uit mn hoofd welk treinsoort ze nou wilden aanpassen, het waren iig niet de stoppertjes/sprinters.
de koplopers:

en het gaat alleen over de doorloopkop tussen de treinstellen dus niet tussen coupes

bron
  vrijdag 24 februari 2006 @ 19:26:48 #63
45511 TimmyAsd
pi_35454046
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:43 schreef MrBean het volgende:

[..]

Je kan ook wel je kind voor je houden en dan de hand vast houden.
Dat kan, maar alsik mijn kind liever naast me wil hebben is dat mijn goed recht.
quote:
Bij de meeste roltrappen is geen trap.
Dat is niet waar, dat zal 50/50 zijn. De NS stations iig wel, een aantal metro-stations hier ook..
quote:
Dat is helemaal irritant natuurlijk, wanneer het druk is.
Dan zal het wel niet gebeuren denk ik..
  vrijdag 24 februari 2006 @ 19:38:01 #64
81237 releaze
best of both worlds
pi_35454396
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 19:26 schreef valing het volgende:

[..]

de koplopers:
[afbeelding]
en het gaat alleen over de doorloopkop tussen de treinstellen dus niet tussen coupes
[afbeelding]

bron
oh da's mooi, ik dacht dat ze bedoelden door de coupés.
ik heb nooit geweten dat je van de ene koploper de andere koploper in kon
  vrijdag 24 februari 2006 @ 19:45:11 #65
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_35454645
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:50 schreef thabit het volgende:
Dit klopt niet helemaal. De uitvinder van de roltrap had als bedoeling daarbij dat je erop loopt. Pas later kwamen ze tot de ontdekking dat je op een roltrap ook gewoon kunt staan.
Het is maar zeer de vraag of lopen de bedoeling was gezien het feit dat de eerste (elektrische) roltrap als attractie op Coney Island stond. Ook het relatief grote hoogteverschil tussen de treden duidt er op dat de passagier in principe niet van trede moet veranderen.
  vrijdag 24 februari 2006 @ 19:47:06 #66
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_35454715
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 19:26 schreef valing het volgende:
En de reden heeft dus niets te maken met de plaats waar de reiziger zich opstelt.
pi_35455173
ik doe altijd al mijn best, door aan de volste kant van de roltrap te gaan staan!
ben eens in londen geweest, en het is inderdaad heerlijk als 1 helft van de roltrap gewoon leegblijft voor mensen die graag doorlopen!
pi_35457849
huh? ook in engeland is het rechts staan, en links lopen? Dat het niet andersom is...

Maar als je snel wilt, neem dan de trap. Misschien is het wel aardig voor de mensen die door willen lopen, maar het zorgt zeker niet voor een hoge doorstroming als het druk is. De linkerkant blijft relatief leeg, terwijl de capaciteit hoger is, en er voor de trap een rij vormt...

Als het rustig is, natuurlijk rechts houden. Maar als het druk is, en je hebt haast. Neem de trap!
pi_35457902
Gewoon lekker staan. Vooral in het midden.
pi_35458018
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 19:47 schreef NewOrder het volgende:

[..]

En de reden heeft dus niets te maken met de plaats waar de reiziger zich opstelt.
Maar omdat het a) kosten bespaard en vooral b) vertraging voorkomt (beter gezegd: vetraging oplost. Bij elk station waar gekoppeld wordt is wel genoeg tijd in de dienstregeling, maar mocht 1 van de treinen later binnen komen, en moet er nog gekoppeld worden.
pi_35464291
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 17:23 schreef releaze het volgende:

[..]

Dan moeten ze eerst eens beginnen om bij een aantal stations überhaupt te stoppen bij de trap/ingang van het perron. Zeker bij een perron wat je niet opkomt op het moment dat de trein aankomt (omdat spoorbomen al neer zijn tussen openbare weg/perron) is het niet handig als je vervolgens eerst nog dertig meter extra over het perron moet rennen.

en ja, daar kan je wel eerder voor van huis gaan, maar er zijn altijd mensen die aan de late kant zijn
pi_35470006
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 21:22 schreef the_disheaver het volgende:
Maar omdat het a) kosten bespaard en vooral b) vertraging voorkomt (beter gezegd: vetraging oplost. Bij elk station waar gekoppeld wordt is wel genoeg tijd in de dienstregeling, maar mocht 1 van de treinen later binnen komen, en moet er nog gekoppeld worden.
Voor zover ik weet was dat niet het probleem, bij vertraging werd dat doorlopen ook al niet meer geregeld. Het probleem was vnl. bij het uit elkaar halen van de stellen. Bij koud weer bleven die dingen nogal vaak hangen, waardoor de treinen niet door konden. (Als ik me niet vergis)

Maar het is al wel weer duidelijk hoe NL in elkaar zit. Beetje Pim stemmen en kankeren hoe kut het land is en ondertussen te lam zijn om dat jengelende teringmonster VOOR je te houden, want god god god, het is toch mijn recht dat mijn lieve (jankende blerende tiefus) kind doet waar hij zin in heeft? Laat de rest maar lekker dood vallen.
Iedereen die ooit in Tokyo is geweest weet hoe OV hoort te werken. Kutkiddo's dus VOOR de ouders, mensen met haast er gewoon bijlangs. Al gaat dat met die Hollandse reten van 120 kg waar ik langs moet elke dag moeilijker.
pi_35470047
Idd goede actie, ik mis per maand ongeveer 3 keer de Metro op CS omdat mensen met ze tweeen naast elkaar gaan staan, overigens gaan die roltrappen zowiezo in een pruttempo, ik heb het idee dat ze in andere landen veel harder gaan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:13:36 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_35470328
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 09:40 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Voor zover ik weet was dat niet het probleem, bij vertraging werd dat doorlopen ook al niet meer geregeld. Het probleem was vnl. bij het uit elkaar halen van de stellen. Bij koud weer bleven die dingen nogal vaak hangen, waardoor de treinen niet door konden. (Als ik me niet vergis)

Maar het is al wel weer duidelijk hoe NL in elkaar zit. Beetje Pim stemmen en kankeren hoe kut het land is en ondertussen te lam zijn om dat jengelende teringmonster VOOR je te houden, want god god god, het is toch mijn recht dat mijn lieve (jankende blerende tiefus) kind doet waar hij zin in heeft? Laat de rest maar lekker dood vallen.
Iedereen die ooit in Tokyo is geweest weet hoe OV hoort te werken. Kutkiddo's dus VOOR de ouders, mensen met haast er gewoon bijlangs. Al gaat dat met die Hollandse reten van 120 kg waar ik langs moet elke dag moeilijker.
Een accurate beschrijving van den Nederlander..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_35470393
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 17:19 schreef Gia het volgende:

Weet je wel hoe heet dat is, een kind op schoot in een bomvolle trein!!
Stel je aan.
pi_35470429
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 19:26 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Dat kan, maar alsik mijn kind liever naast me wil hebben is dat mijn goed recht.
Als jij iemand op de bek slaat, dat is je ook "een goed recht", maar dat betekent nog niet dat we het leuk vinden.
quote:
Dat is niet waar, dat zal 50/50 zijn. De NS stations iig wel, een aantal metro-stations hier ook..
V&D, HEMA etc.
quote:
Dan zal het wel niet gebeuren denk ik..
Dan is het ook niet relevant voor dit topic.
pi_35470478
Zoals Seinfeld al zei "Het is geen attractie!". Gewoon lopen op dat kreng als je het kunt.
pi_35470512
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 19:26 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Wat maakt jou dat nou uit of dat kind naast je of voor je staat. Doe gewoon een beetje sociaal en laat wat ruimte over voor anderen.

Als je expres middenop gaat staan om anderen te zieken loop ik je ook expres omver. En dan niet gaan janken hè!
pi_35470556
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 21:17 schreef the_disheaver het volgende:
Maar als je snel wilt, neem dan de trap. Misschien is het wel aardig voor de mensen die door willen lopen, maar het zorgt zeker niet voor een hoge doorstroming als het druk is. De linkerkant blijft relatief leeg, terwijl de capaciteit hoger is, en er voor de trap een rij vormt...
Er zullen genoeg mensen zijn die geen zin hebben om te wachten totdat ze rechts kunnen gaan staan. Zij zullen dan links gaan lopen zodat de capaciteit van de roltrap veel groter wordt. Prima toch
pi_35470590
Was een stel aso-gangers hier. Hier in Parijs werkt dat systeem uitstekend, en iedereen houdt zich er aan, behalve een toeristen die wonderbaarlijk altijd uit de VS of Nederland komen. Is het zo moeilijk om aan de andere kant te gaan staan zodat iemand die er langs wil er langs kan gaan.Het is niet zo dat ze een nier van je vragen, maar gewoon dat je even opzij stapt.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:31:51 #81
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_35470601
inderdaad zeer irritant, vooral loopbanden in luchthavens
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:54:24 #82
45511 TimmyAsd
pi_35470909
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:21 schreef MrBean het volgende:

[..]

Als jij iemand op de bek slaat, dat is je ook "een goed recht", maar dat betekent nog niet dat we het leuk vinden.
Dat is wettelijk verboden
quote:
V&D, HEMA etc.
Ook daar heb je normale trappen
quote:
Dan is het ook niet relevant voor dit topic.
Ik begon er dan ook niet mee
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:56:16 #83
45511 TimmyAsd
pi_35470935
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:26 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Wat maakt jou dat nou uit of dat kind naast je of voor je staat. Doe gewoon een beetje sociaal en laat wat ruimte over voor anderen.

Als je expres middenop gaat staan om anderen te zieken loop ik je ook expres omver. En dan niet gaan janken hè!
Ik denk niet dat er mensen expres midden op die trap gaan staan om mensen te zieken. Het is bijna altijd erg druk op de plaatsen waar ik kom. men staat dan altijd kriskras door elkaar omdat er dan gewoon meer mensen op dat ding kunnen staan. nogal logisch. Als er dan iemand door wilt, zal diegene het egwoon netjes kunnen/moeten vragen anders wacht hij/zij maar lekker 30 seconden. Wat een ramp he
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:57:06 #84
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_35470946
Ik erger me nog aan mensen die voor de roltrap stil gaan staan en niet weten ze waar heen moeten.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:57:12 #85
3542 Gia
User under construction
pi_35470948
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:21 schreef MrBean het volgende:

V&D, HEMA etc.
Daar hoef je toch geen trein te halen!!

Trouwens, bij de V&D die hier in Helmond heeft gezeten, was ook een gewone trap naar boven.
Hema heeft hier geen verdieping. (Behalve voor personeel)
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:57:15 #86
45511 TimmyAsd
pi_35470949
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:31 schreef boskov het volgende:
Het is niet zo dat ze een nier van je vragen, maar gewoon dat je even opzij stapt.
En als men dat vraagt, is dat gewoon mogelijk Niemand zal dat weigeren
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:58:00 #87
3542 Gia
User under construction
pi_35470963
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 09:44 schreef raptorix het volgende:
Idd goede actie, ik mis per maand ongeveer 3 keer de Metro op CS omdat mensen met ze tweeen naast elkaar gaan staan, overigens gaan die roltrappen zowiezo in een pruttempo, ik heb het idee dat ze in andere landen veel harder gaan.
Dan hol je toch lekker de trap op. Mis je ook je metro niet.
pi_35471193
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar hoef je toch geen trein te halen!!
Je kunt je overal haasten om een trein te halen, of het nou bij de snackbar is of in een kledingzaak.
quote:
Trouwens, bij de V&D die hier in Helmond heeft gezeten, was ook een gewone trap naar boven.
Hema heeft hier geen verdieping. (Behalve voor personeel)
Ga je nou ontkennen dat er warenhuizen zijn zonder gewone trap naast de roltrap?
pi_35471230
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:54 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Dat is wettelijk verboden
Je snapt het punt wel.
Mensen vinden het niet prettig, zoals in de OP staat. En voor jou is het een kleine moeite.
quote:
Ook daar heb je normale trappen
Hier niet.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 11:14:22 #90
45511 TimmyAsd
pi_35471267
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:12 schreef MrBean het volgende:

[..]

Je snapt het punt wel.
Mensen vinden het niet prettig, zoals in de OP staat. En voor jou is het een kleine moeite.
Eigenlijk niet. Het was appels met peren vergelijken. maar goed, maakt niet uit. Als men het vraagt stap ik opzij, anders sta ik wat voor mij het lekkerst is. Ik ga niet een roltrap op met de gedachte ''ik ga rechts staan want dat is fijner voor de medemens''.
pi_35471280
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:14 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Eigenlijk niet. Het was appels met peren vergelijken. maar goed, maakt niet uit. Als men het vraagt stap ik opzij, anders sta ik wat voor mij het lekkerst is. Ik ga niet een roltrap op met de gedachte ''ik ga rechts staan want dat is fijner voor de medemens''.
Ik wel.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 11:16:51 #92
45511 TimmyAsd
pi_35471317
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:14 schreef MrBean het volgende:

[..]

Ik wel.
Ik zal dan wel belangrijkere dingen in mijn hoofd hebben

En het zal dan ook wel aan je omgeving liggen. In MAsterdam is het gewoon vaak erg druk op de roltrap, als je vanaf CS uit de metro naar boven gaat, is het zo druk dat het veel sneller gaat als je gewoon met zijn allen de roltrap opgaat ipv netjes wachten en achter elkaar staan..
  zaterdag 25 februari 2006 @ 11:17:14 #93
3542 Gia
User under construction
pi_35471327
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:10 schreef MrBean het volgende:

[..]

Je kunt je overal haasten om een trein te halen, of het nou bij de snackbar is of in een kledingzaak.
[..]

Ga je nou ontkennen dat er warenhuizen zijn zonder gewone trap naast de roltrap?
V&D in Eindhoven heeft ook een gewone trap.
Volgens mij heeft ieder warenhuis ook een gewone trap, omdat dat voor de brandveiligheid moet.

Die worden niet vaak gebruikt. Maar er zijn mensen die niet op een roltrap of de lift durven.

Misschien dat jij niet weet waar die trap zich bevindt. Vaak is dat niet in de buurt van de roltrappen.
Misschien toch eens goed kijken?
pi_35471426
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij heeft ieder warenhuis ook een gewone trap, omdat dat voor de brandveiligheid moet.

Die worden niet vaak gebruikt. Maar er zijn mensen die niet op een roltrap of de lift durven.

Misschien dat jij niet weet waar die trap zich bevindt. Vaak is dat niet in de buurt van de roltrappen.
Ja, dat is een brandtrap! Maar die liggen vaak helemaal niet centraal in een warenhuis.

Al met al: Ik vind het een goede ongeschreven regel, in de OP.
pi_35471503
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 09:40 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dat was al de regeling. Bij koud weer zou er uberhaupt niet gekoppeld worden. Er zouden dus 2 aparte treinen van zwolle naar utrecht rijden, ipv 1 trein met of zonder doorloopkop.

Nee, het is wel tijd en financiele winst.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 11:27:05 #96
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35471538
prima initiatief. rechts op de roltrap en links op de gewone trap.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_35471615
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:27 schreef zoalshetis het volgende:

Idd, rechtsen zijn lui.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 11:32:02 #98
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35471637
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:30 schreef MrBean het volgende:

[..]

Idd, rechtsen zijn lui.
een rechts persoon zou het eerder "efficiënt" noemen.
pi_35471696
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, elk gebouw met meerdere verdiepeingen, wat geen woonhuis is ( ) heeft een nooodtrap. Maar dat betekend niet dat die noodtrap ook altijd als normale trap wordt gebruikt. Vaak is er inderdaad een normale trap tevinden een beetje uit route (vaak bij de liften). Maar zeker niet altijd. Voorbeeld is de (nieuwe) Ikea in groningen. Naar de eerste etage. Alleen een trap en lift. Geen roltrap dus . Maar naar de tweede etage is alleen een lift en roltrap. Geen trap voor tijdens normale situaties voor klanten

Echt zonde.
pi_35471754
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:32 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

een rechts persoon zou het eerder "efficiënt" noemen.
Een rechts persoon zou de roltrap onzin, energieverspillende dingen vinden, als je een trap hebt welke sneller gaan, en gezonder ziijn.
pi_35471839
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 12:50 schreef thabit het volgende:

[..]

Klopt. En de reden dat je eigenlijk op een roltrap hoort te lopen is omde horizontale verplaatsingssnelheid van de mensenstroom gelijk te houden met die van de aanvoerstroom.

Als je een trap oploopt neemt je horizontale snelheid af, terwijl bij drukt e er wel een constante aanvoer is van mensen met een normale horizontale verplaatsingssnelheid. Dat veroorzaakt dus een kluit mensen bij het begin van trappen. Houd je d.m.v. een roltrap de horizontale verplaatsing constant, dan voorkom je die opstopping. Maar dan moet iedereen natuurlijk wel door blijven lopen op die roltrap.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 11:40:57 #102
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35471856
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:36 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Een rechts persoon zou de roltrap onzin, energieverspillende dingen vinden, als je een trap hebt welke sneller gaan, en gezonder ziijn.
dan ben jij niet rechts...
pi_35471867
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:36 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

!

rrright

Vul daar maar een "links persoon" voor in.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:34:16 #104
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_35473117
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dan ben jij niet rechts...
Een rechts persoon zou zich laten dragen door een legertje slaven...
Era Vulgaris
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:34:59 #105
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473137
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:34 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Een rechts persoon zou zich laten dragen door een legertje slaven...
een links persoon zou die slaaf zijn...
pi_35473270
Heren, dat is een andere links-rechts discussie .
pi_35473415
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 15:04 schreef releaze het volgende:
leuk bij brand...nee hoor, geen kans.
Jaja...
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:47:40 #108
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_35473458
Ik vind het een puik plan, maar Nederlanders ontberen discipline en beleefdheidsetiquette.
The Internets, I needs it..
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:50:28 #109
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473519
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:47 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik vind het een puik plan, maar Nederlanders ontberen discipline en beleefdheidsetiquette.
ik zie anders genoeg mensen opstaan voor ouderen in de tram.
pi_35473527
die ene "roltrappen" op Schiphol zijn tof. die dingen die alleen horizontaal lopen. Als klein kindje ging ik altijd zo hard mogelijk rennen over die dingen
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:51:23 #111
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35473543
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 11:27 schreef zoalshetis het volgende:
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:52:41 #112
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473578
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:50 schreef P8 het volgende:
die ene "roltrappen" op Schiphol zijn tof. die dingen die alleen horizontaal lopen. Als klein kindje ging ik altijd zo hard mogelijk rennen over die dingen
zo en hard dat het ging!

helaas was ik 20 toen die dingen in gebruik waren...
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:55:58 #113
6290 Dr_Crouton
pi_35473656
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:50 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik zie anders genoeg mensen opstaan voor ouderen in de tram.
Omdat er meestal wel een stickertje op het raam geplakt staat met de tekst "Wilt u zitten? Ik kan staan!" oid.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 12:56:33 #114
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35473668
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:55 schreef Dr_Crouton het volgende:

[..]

Omdat er meestal wel een stickertje op het raam geplakt staat met de tekst "Wilt u zitten? Ik kan staan!" oid.
of "invalide plaats".
pi_35473710
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:45 schreef Tybris het volgende:

[..]

leuk bij brand...nee hoor, geen kans.
Elk treindeel heeft minimaal 2x2 deuren. Dus je kunt er uit zonder eerst van treindeel te wisselen.
Maar zoals eerder gezegd, het plan is dus op de kop van de koplopers dicht te lassen, dus de deur van treinstel naar stel.
pi_35473768
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:55 schreef Dr_Crouton het volgende:

[..]

En zo stickertje zou niet bij een roltrap kunnen hangen

Het is nogal conservatief om niet te veranderen omdat je denkt dat de mensen niet veranderen...
  zaterdag 25 februari 2006 @ 13:13:48 #117
6290 Dr_Crouton
pi_35474088
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 13:01 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

En zo stickertje zou niet bij een roltrap kunnen hangen

Het is nogal conservatief om niet te veranderen omdat je denkt dat de mensen niet veranderen...
Heh, wattuh?

Het is misschien een pessimistische gedachte, maar conservatief?

Ik zeg nergens dat een stickertje niet zou kunnen werken bij een roltrap, maar ik denk dat de mensen er niks van aan zullen trekken, want anders dan opstaan en een plaatsje weggeven aan een minder valide is het rechts staan, links lopen niet bij de mensen opgevoed en ingeburgerd.

Bovendien geldt in NL meer het 'doe maar gewoon' mentaliteit, als je je kop boven het maaiveld uitsteekt is het weer niet goed. Zelfde is met het rechts moeten staan omdat iemand achter je sneller zonodig langs wilt.
pi_35474191
Wel leuk initiatief enzo, maar als niemand het daadwerkelijk doet heeft het uiteindelijk weinig zin he.
Graag op anoniem
pi_35476221
Meer bordjes en "Normen en Waarden-stewards" die iedereen verzoekt links te staan zou imo best werken. Daarna nog bordjes zoals ze die in Engeland hebben met: "please don't eat smelly food" en een "niet luid telefoneren" gebod. Zouden we hier in NL dan eindelijk beschaafd worden?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  zaterdag 25 februari 2006 @ 20:01:53 #120
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_35487048
Ik sta er eigenlijk nooit bij stil welke zijde van de roltrap ik neem, maar het is meestal rechts waar ik sta. Ik toon wel begrip voor de haastende passagier, maar waar ik me ook aan erger zijn de 'langzaamlopers'. Ik bijt steeds toe: 'Schiet eens op!', maar dat is kennelijk aan dovemansoren en blindemansogen gericht, zodat ik geregeld wild moet gebaren om mijn aansluiting te kunnen halen.

Ik zal voorop lopen bij de campagne 'links gaan, rechts staan'.
pi_35494419
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 20:01 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik bijt steeds toe: 'Schiet eens op!', maar dat is kennelijk aan dovemansoren en blindemansogen gericht, zodat ik geregeld wild moet gebaren om mijn aansluiting te kunnen halen.
Probeer de volgende keer eens: 'Pardon, zou ik er even voorbij mogen?'
pi_35501469
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 23:11 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Probeer de volgende keer eens: 'Pardon, zou ik er even voorbij mogen?'
Waarop een slome zak zich na drie keer vragen eens af gaat vragen waar dat geluid vandaan komt, dan nog eens tijden nodig heeft om ook daarwerkelijk op te rotten om het bij de volgende egoistische hond niet anders te treffen. Weg winst. Dat er nog mensen zijn die beweren dat stilstaan efficiënter is dan lopen, is onbegrijpelijk. Die mensen zijn ook volkomen wereldvreemd.
  zondag 26 februari 2006 @ 04:49:37 #123
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_35501889
Ik merk dat het over het algemeen best werkt, als de roltrap leeg is en er komt net een trein aan. Mensen staan netjes rechts en degenen die willen lopen, kunnen er langs.

Maar wat gebeurt er dan...!!

De mensen die links lopen zien dat ze er bijna zijn en gaan STIL STAAN, die laatste paar treden. Ze zijn er immers toch bijna. En tja, dan stopt de rest van de stroom en alle mensen die beneden staan te wachten dondert het niet waar ze gaan staan, want stil sta je toch wel. Let maar es op.

Van boven naar beneden valt het normaal gesproken wel mee, meestal kun je er dan wel gewoon langs.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_35502012
Dat in andere landen valt volgens mij ook nog wel mee hoor. Op Schiphol op die lopende banden staan er vaak zat mensen van allerlei slag aan de linkerkant stil, gezellig te ouwehoeren.

In warenhuizen vind ik het trouwens niet zo'n punt. Dat zijn vaak korte roltrappen en de behoefte om daar te lopen op roltrappen ontbreekt volgens mij bij het gros van het winkelende publiek.

Misschien is het een idee om de sta-helft rood en de loop-helft groen te verven? Ziet er ook een stuk gezelliger uit dan dat grauwe grijs altijd
pi_35505080
Een dergelijk initiatief staat of valt met mensen als TimmyASD en valt dus. Persoonlijk vind ik het nogal bizar dat er mensen zijn die op een roltrap een plekje weten aan te wijzen waar het 'het lekkerst staat' en dat dat zo belangrijk is, dat het algemene belang van doorstroming ervoor moet wijken, om vervolgens te suggereren dat ze zich met belangrijke dingen bezig houden, maar op een samenleving van 16 miljoen mensen zijn dat soort zwakke schakels gewoon een regel.

Ik meen me trouwens te herinneren dat op Utrecht CS een dergelijke regel (links lopen, rechts staan) wel geldt of in ieder geval gegolden heeft.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_35505463
Laat mensen voor wie de roltrap te langzaam gaat lekker de trap nemen. Alhoewel ik vaak automatisch rechts ga staan, laat ik me echt niet op een station ( of iets dergelijks ) vertellen waar ik geacht wordt om te staan. Ik kan me best voorstellen dat mensen haast hebben, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zich daar maar automatisch aan, aan moet passen.

En sowieso, er hoeft maar een wankel oud vrouwtje op de roltrap te staan, die moeite heeft met het afstapje en het principe gaat niet op. In Nederland zijn roltrappen trouwens daar ook te kort voor, hoeveel tijd win je nou? 10 sec. ? In Engeland hebben ze overal roltrappen van zo'n 50 meter lang, met bordjes: "Stand to the right", daar werkt het wel. Hoewel zo'n gehaast figuur daar wel doodleuk tegen elke passant "excuse me" zegt, is me opgevallen, daar moet je op een gegeven moment ook helemaal schijtziek van worden...
pi_35505570
quote:
Op zondag 26 februari 2006 12:07 schreef Batsnek het volgende:
Laat mensen voor wie de roltrap te langzaam gaat lekker de trap nemen. Alhoewel ik vaak automatisch rechts ga staan, laat ik me echt niet op een station ( of iets dergelijks ) vertellen waar ik geacht wordt om te staan. Ik kan me best voorstellen dat mensen haast hebben, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zich daar maar automatisch aan, aan moet passen.
Uiteraard, immers waarom zou je iets doen wat jou geen moeite kost en je medemens helpt. Het is toch van de zotten dat mensen je zoiets vragen. Echt als ik jou was zou ik alleen aan de linkerkant staan, want dan kunnen al die mensen er niet langs. Weet je hoe stoer je dan bent!!
pi_35505739
quote:
Op zondag 26 februari 2006 12:11 schreef boskov het volgende:

[..]

Uiteraard, immers waarom zou je iets doen wat jou geen moeite kost en je medemens helpt. Het is toch van de zotten dat mensen je zoiets vragen. Echt als ik jou was zou ik alleen aan de linkerkant staan, want dan kunnen al die mensen er niet langs. Weet je hoe stoer je dan bent!!
Ik heb meestal een grote sporttas en rugzak bij me, dus ik sta dan automatisch links, omdat ik rechtshandig ben.

Zoals ik zei, onpraktisch systeem.
  maandag 27 februari 2006 @ 13:08:52 #129
3542 Gia
User under construction
pi_35539437
Nog even en dan komen er acties als:
-Bejaarden mogen niet na 6 uur 's avonds boodschappen doen, omdat anders de hardwerkende man die niet overdag naar de winkel kan, te lang voor de kassa moet staan.
-Bejaarden mogen niet in de spits reizen.
-Moeders met baby's mogen niet in de spits reizen. (Trouwens ook liever niet 's avonds met kinderen boodschappen doen.)
Enz....

Want stel je voor dat de gemiddelde jup hier last van zou krijgen.

maandag 27 februari 2006 @ 13:11:14 #130
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_35539508
quote:
Op maandag 27 februari 2006 13:08 schreef Gia het volgende:
Nog even en dan komen er acties als:
-Bejaarden mogen niet na 6 uur 's avonds boodschappen doen, omdat anders de hardwerkende man die niet overdag naar de winkel kan, te lang voor de kassa moet staan.
-Bejaarden mogen niet in de spits reizen.
-Moeders met baby's mogen niet in de spits reizen. (Trouwens ook liever niet 's avonds met kinderen boodschappen doen.)
Enz....

Want stel je voor dat de gemiddelde jup hier last van zou krijgen.

niet alleen juppen reizen met het openbaar vervoer

er zijn meer mensen die haast hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')