Voor welke partij en in welke gemeente doe je mee?quote:
D66 groningen. Maar sta wel ergens onderin. Ik zal de VP's ook ff gaan lezen van de overige partijen. Al is het om anderen op aan te vallenquote:Op vrijdag 16 december 2005 21:39 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Voor welke partij en in welke gemeente doe je mee?
Ik ga zelf denk ik VVD stemmen, daar ben ik het in hoofdlijnen het meeste mee eens (economisch en maatschappelijk liberaal). Maar voor ik ga stemmen zal ik me eerst even verdiepen in de lokale partijen hier, hun standpunten en wat ze de vorige vier jaar hebben uitgespookt![]()
Omdat je moeilijk milieu kunt privatiseren?quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke. Maar ik ga zeker stemmen. Moet nog wel even kijken.
hoofdlijnen van VVD kan ik em nog in vinden, de uitvoering verre van. Ik vind de landelijke VVD weinig liberaal meer. Waarom is milieu eigenlijkniet liberaal? Overigens vind ik de wiegel manier van liberal ook niks. Het wordt een linksere partij denk ik. Alleen die maken zo vaak van een mug een olifant. Maar wordt wat aan de linkse kant.
Het mmoiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVd is die op het punt van kernenergie.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:33 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Omdat je moeilijk milieu kunt privatiseren?VVD is niet erg voor milieu, maar naar mijn mening (tenminste, als je bij de jusite VVD komt, de Krom bv) is VVD beter voor het milieu dan PvdA of SP. De VVD doet teminste nog wat. Maar sowieso is D66 of GL beter.
Met fatsoenlijke veiligheidsregels maar zonder bureaucratische muren zou er geen staatssteun nodig zijn. Kernenergie is goedkoop.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef One_of_the_few het volgende:Het mooiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVD is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borsele en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.
Dat heb ik ook altijd gevonden. Tot ik zag wat er in Rotterdam op dit moment gebeurt.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke.
Jep right.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Het mmoiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVd is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borselle en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.
GL is idd vrij goed voor milieu. Vind wel jammer dat er niet echt een energie beleid is maar dat heeft geen 1 partij.
Ik denk over GL, maar wil wel weten wat ze regionaal doen.
Volgens mij mogen nederlanders die in het buitenland wonen alleen voor 2de kamer stemmen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik sta als buitenlander bij de gemeente Den Haag ingeschreven, maar ik woon er niet. Ik vraag me af of ik zelfs kan stemmen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk niet.
En het Europees Parlement (tenzij je in een EU-land woont en daar wilt stemmen).quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:28 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Volgens mij mogen nederlanders die in het buitenland wonen alleen voor 2de kamer stemmen.
Was dat niet anders, dat je wel voor gemeenteraad mag stemmen en pas na 5 jaar op 2de kamer?quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:12 schreef freako het volgende:
[..]
En het Europees Parlement (tenzij je in een EU-land woont en daar wilt stemmen).
Niet-Nederlanders mogen overigens wel in de gemeente waar ze wonen stemmen, als ze maar 5 jaar legaal in Nederland wonen.
Het enige vereiste voor actief kiesrecht voor de Tweede Kamer is dat je een Nederlands paspoort hebt, en boven de 18 bent. Bovendien mag je niet op de Antillen wonen, maar daar zijn ook weer wat uitzonderingen op.quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:19 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Was dat niet anders, dat je wel voor gemeenteraad mag stemmen en pas na 5 jaar op 2de kamer?
ff zoeken![]()
En Lyrebird valt waarschijnlijk onder artikel D3a:quote:Artikel B 3
1. De leden van de gemeenteraden worden gekozen door degenen die op de dag van de
kandidaatstelling ingezetenen zijn van de gemeente en op de dag van de stemming de leeftijd van
achttien jaar hebben bereikt.
2. Zij die geen onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie zijn, dienen om kiesgerechtigd te zijn
op de dag van de kandidaatstelling tevens te voldoen aan de vereisten dat:
a. zij rechtmatig in Nederland verblijven op grond van artikel 8, onder a, b, d, e of l, van de
Vreemdelingenwet 2000 of op grond van een overeenkomst tussen een internationale organisatie
en de Staat der Nederlanden inzake de zetel van deze organisatie in Nederland, en
b. zij onmiddellijk voorafgaand aan de dag van de kandidaatstelling gedurende een onafgebroken
periode van ten minste vijf jaren ingezetene van Nederland waren en beschikten over een
verblijfsrecht als bedoeld onder a, dan wel rechtmatig in Nederland verbleven op grond van artikel
8, onder c, van de Vreemdelingenwet 2000.
3. Niet kiesgerechtigd zijn zij die geen Nederlander zijn en, als door andere staten uitgezonden leden
van diplomatieke of consulaire vertegenwoordigingen, in Nederland werkzaam zijn, alsmede hun
niet-Nederlandse echtgenoten, geregistreerde partners of levensgezellen en kinderen, voor zover
dezen met hen een gemeenschappelijke huishouding voeren.
Artikel B 4
1. Onder ingezetenen van Nederland, van de provincie en van de gemeente verstaat deze wet hen die
onderscheidenlijk in Nederland, in de provincie en in de gemeente werkelijke woonplaats hebben.
2. Zij die als ingezetene met een adres zijn ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens
van een gemeente, worden voor de toepassing van deze wet, behoudens bewijs van het tegendeel,
geacht werkelijke woonplaats te hebben in die gemeente.
quote:Artikel D 3a
1. Burgemeester en wethouders van 's-Gravenhage houden een bestand bij van personen aan wie voor
elke verkiezing van de leden van de Tweede Kamer zonder een afzonderlijk daartoe strekkend
verzoek een formulier tot registratie van de kiesgerechtigdheid wordt toegezonden.
In de jaren 60 en 70 werden centrales gebouwd met behulp van staatsteun. Onderzoek naar kernenergie wordt nog steeds betaalt door de staat. Borsele zelf idd niet meer. In het plan van Borsele en daar waar de VVD het mee eens is worden er nieuwe centrales gebouwd. Dit is gebeurd met staatsteun, zonder dat hadden we geen kerncentrale staan in Nederland. Dat is voor borsele gewoon niet op te brengen of welk andere kerncentrale dan ook. Daarom worden kerncentrale 's altijd gebouw in landen waar staatsteun wordt gegeven. Komen de kosten van bewaking, afval opslag en dergelijke bij. Die worden door de overheid betaalt. Nu maakt borsele winst, maar dat is pas gerekend vanaf dat het al volledig draait, dus zonder opstartkosten en dergelijke, en bewaking en opslag en dergelijke worden nog steeds door de overheid betaalt.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:26 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Jep right.
Borselle maakt miljoenen winst. Als je ze in 2013 sluit gooi je 2 miljard weg aangezien borselle makkelijk tot 2023 open kan blijven. En wat is het voordeel van borssele sluiten? Helemaal niets. Het is een buitengewoon rendabele centrale welke zorgt dat er tenminste nog wat innovatie in kernenergie in Nederland is, wat niet schadelijk is voor het klimaat.
Feit is dat kernenergie goekoper is dan gas of kolen, en ook nog beter voor het milieu. Je kunt wel doorgaan met dat ze staatsteun nodig moeten hebben, maar heb je er ook een bron van?
Ah, ik ben niet de enigequote:Op zaterdag 17 december 2005 08:45 schreef Randa_v het volgende:
Ik ga op mezelf stemmen.Dat betekent dus PvdA plaats nummer 9.
Moet wel zeggen dat de PvdA de enige linkse partij binnen onze gemeente is.
Het verschilt per gemeente, maar zeker in kleinere gemeentes zitten er soms van die "geslaagde ondernemers" in de gemeenteraad, die daar alleen maar zitten om de belangen van hun eigen bedrijf te waarborgen en te achterlijk zijn om een visie te hebben.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:07 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat ik lokaal gewoon op de VVD stem.
Waarom? Omdat die partij het beste bij me past hoewel ik lokaal niet heel interessant vind en de verschillen onderling niet zo groot zijn.
Ik woon in een kleine gemeente en zoals het nu gaat ben ik redelijk tevreden. Landelijk is dat een ander verhaal maar dat is iets voor een andere thread en duurt nog wel even.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 13:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ah, ik ben niet de enige
Waar ligt CRANENDONCK?
We zouden ongeveer 25 keer zoveel stemmen moeten krijgen voor ik kans maak om er in te komen...Ben dan enkel lijstduwer, meer ook niet.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:25 schreef Randa_v het volgende:
[..]Zuid-Oostbrabant, de samenvoeging van de gemeentes Budel-Maarheeze. Ik sta ook absoluut (nog) niet op een verkiesbare plaats, maar hoop dat over 4 jaar wel te kunnen.
Tsja... dan heb je ook weinig hoop... Welke gemeente als ik vragen mag?quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:43 schreef Elgigante het volgende:
Ik stem niks, onze gemeente is een puinhoop, vrijwel bankroet ondanks haar welgestelde inwoners, geen mens die daar iets goeds van kan maken.
MAAR 6? Bij m'n ouders (gemeente Tubbergen) moeten ze het doen met 3. CDA, VVD/Gemeentebelangen en PvdA. Waarbij het CDA 14 van de 19 zetels heeft, en een coalitie vormt met VVD/GB (4 zetels). Oftewel de oppositie bestaat uit 1 PvdA-man. Die overigens meestal vrolijk met de andere partijen meestemt (als er al gestemd wordt), want ze houden niet zo van polarisatie. Er zijn geen grote affaires geweest de afgelopen jaren, dus het zal wel zo blijven. Want zo zijn de verhouding al jaren. Alleen begin jaren '70 wist Gemeentebelangen de meerderheid te krijgen, maar die waren ze na 4 jaar ook weer kwijt.quote:Op zondag 18 december 2005 00:36 schreef Randa_v het volgende:
In onze gemeete doen maar 6 partijtjes mee, waarvan 3 plaatselijke en dan CDA, VVD en PvdA,
Nee. Als Nederlander in het buitenland kun je alleen stemmen op de Tweede Kamer, het Europees Parlement, en eventueel nationale referenda zoals de Europese Grondwet.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik sta als buitenlander bij de gemeente Den Haag ingeschreven, maar ik woon er niet. Ik vraag me af of ik zelfs kan stemmen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk niet.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik denk op de ChristenUnie.
Juist dan zou je moeten stemmen. De lokale overheid kan meer voor jou verknallen namelijk dan de centrale overheid. Niet lokaal stemmen is hetzelfde als "het intresseerd me geen bal wat ze in mijn woonplaats allemaal uitvoeren, ik vindt het wel best zo."quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:22 schreef Speth het volgende:
Ik stem liever niet regionaal, aangezien ik tegen regionale overheden ben.
Klopt, dat eerste realiseer ik me, daarom ben ik er juist tegen... Probeer maar eens als atheistisch-katholiek gezin een huis te bouwen in een grotendeels nederlands hervormde plattelandsgemeente, en je merkt hoe corrupt en willekeurig lokale overheden in Nederland nog steeds zijn. Ik wil dus vooral graag een relatief neutrale gemeenteraad die zichzelf niet als zo heel belangrijk ziet, en dan denk ik toch vooral aan D66. VVD is op gemeentelijk niveau vooral een boerenpartij, dus daar ga ik niet op stemmen. Ondertussen maar hopen dat ze gemeentes zo snel mogelijk afschaffen.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:49 schreef maartena het volgende:
[..]
Juist dan zou je moeten stemmen. De lokale overheid kan meer voor jou verknallen namelijk dan de centrale overheid. Niet lokaal stemmen is hetzelfde als "het intresseerd me geen bal wat ze in mijn woonplaats allemaal uitvoeren, ik vindt het wel best zo."
Hoi partijgenootquote:Op dinsdag 20 december 2005 22:12 schreef Randa_v het volgende:
Onze verkiezingscampaggne begint eigenlijk pas laat. 27 januari gaan we officieel van start. Nu zijn in principe alleen onze hoofdpunten en de eerste 10 plaatsen van de lijst bekent.Van de meeste partijen hier is dan ook nog niet echt veel bekent.
Nou nee.quote:Op donderdag 22 december 2005 01:01 schreef Speth het volgende:
[..]
Klopt, dat eerste realiseer ik me, daarom ben ik er juist tegen... Probeer maar eens als atheistisch-katholiek gezin een huis te bouwen in een grotendeels nederlands hervormde plattelandsgemeente, en je merkt hoe corrupt en willekeurig lokale overheden in Nederland nog steeds zijn. Ik wil dus vooral graag een relatief neutrale gemeenteraad die zichzelf niet als zo heel belangrijk ziet, en dan denk ik toch vooral aan D66. VVD is op gemeentelijk niveau vooral een boerenpartij, dus daar ga ik niet op stemmen. Ondertussen maar hopen dat ze gemeentes zo snel mogelijk afschaffen.
Raar? nee. Tenminste, als die lijst en programma niet voor de gemeente zou zijn (al kan ik mij dat niet voorstellen...). Maar actief lid zijn voor een landelijke partij hoeft dus niet vooral voor de gemeentelijke verkiezing niet te betekenen dat je ook op dezelfde partij gaat stemmen. Het kan in een gemeente slecht gaan bij bepaalde onderwerpen en als bepaalde partijen daar meer en betere aandacht voor geven, waarom niet?quote:Op donderdag 22 december 2005 01:07 schreef Toad het volgende:
[..]
Hoi partijgenoot
Ik stem dus ook PvdA, zal een beetje raar zijn om iets anders te gaan stemmen als je meegewerkt hebt aan de tot stand koming van het verkiezingsprogramma en de lijst.Het is overigens de eerste keer dat ik mag stemmen!
Spannend...
Ik kan wel iets begrijpen van de argumenten van Speth, maar er zijn toch tal van zaken die beter regionaal kunnen worden beslist?
Dat doe ik ook wel, zoals ik al zei, maar met tegenzin.quote:Op donderdag 22 december 2005 02:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nou nee.
Ten eerste: als je tegen de gemeente bent, over beter gezegd (want ergens tegen zijn is aliijd makkelijk, maar je komt er nergens mee): voor een efficientere en eerlijke overheid dan zul je juist wel moeten stemmen.
Er is niets moeilijks aan een huis bouwen als je niet gehinderd wordt door bouwambtenaren die je ontwerp afwijzen op basis van regels als "de dakkapel dient 10cm onder de nok te beginnen anders past het niet in het landschap", "De wand van de slaapkamer dient voor x% uit glas te bestaan anders krijgt de burger te weinig licht", "de ruimte waarin de verwarmingsketel staat moet minimaal zo en zo groot zijn" en meer van dat soort regels, niet alleen voor de buitenkant van het huis, maar ook voor de binnenkant, en de regels hebben vrijwel allemaal geen duidelijke betrekking op veiligheid. Niets hiervan overdrijf of verzin ik; dit zijn regels waar ze m'n ouders (waar ik het over heb) mee probeerden om de oren te slaan, terwijl kennissen in dezelfde gemeente er opvallend weinig hinder van ondervinden. Ook vond men het op een gegeven moment nodig om onze twee adressen (het zijn twee huizen naast elkaar) zonder ons te informeren te fuseren tot 1 adres, wat fiscaal duurder is. Mijn ouders hebben hierover en over andere zaken meerdere malen rechtszaken gevoerd met de gemeente, de fusie van adressen bleek geen enkele wettelijke grond te hebben en was volslagen willekeurig. Sterker nog, enkele ons beter gezinde ambtenaren hebben bevestigd dat de gemeente geregeerd wordt door een nederlands hervormde-gereformeerde kliek, en dat inderdaad opvallend veel mensen die daar niet bijhoren uitgezonderd worden. Een VVD ambtenaar noemde het "ze hebben jullie weer zo'n gereformeerde rotstreek geleverd". Overigens is de gereformeerde huisarts van het dichtstbijzijnde gat zonder tegenwerpingen van de schoonheidscommissie erin geslaagd om een gedrocht van witte bakstenen en aluminiumplaten midden in een weiland te zetten. Vreemd nietwaar?quote:Een corrupte gemeente is natuurlijk volledig verkeerd. Maar een gemeente is naar mijn mening toch onmisbaar.De regels moeten van het rijk, of nog beter vanuit de EU komen. Maar voor het uitvoeren van die regels is de provincie (erg globaal, er mogen dus best minder provincies komen) en gemeente nodig. En dan denk ik eigenlijk vooral aan ruimtelijke ordening. Huizen bouwen is soweiso moeilijk, ongeacht je geloof.
Je bent helemaal de enige nietquote:Op zaterdag 17 december 2005 13:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ah, ik ben niet de enige
Waar ligt CRANENDONCK?
Hehe, het is idd. voor de GR2006.quote:Op donderdag 22 december 2005 02:18 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Raar? nee. Tenminste, als die lijst en programma niet voor de gemeente zou zijn (al kan ik mij dat niet voorstellen...).
De lokale partijtjes hebben hier de macht in handen in de GR. Zij hebben 11 van de 19 zetels. Landelijk wordt hier vooral CDA en PvdA gestemd, maar dat zijn niet de grootste partijen in de raad op het moment.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:41 schreef Toad het volgende:
[..]
Hehe, het is idd. voor de GR2006.
Volgens mij stemt toch de meerderheid op een partij waar zij landelijk ook op stemmen.
Hm... uitzondering op de regel.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:58 schreef Randa_v het volgende:
[..]
De lokale partijtjes hebben hier de macht in handen in de GR. Zij hebben 11 van de 19 zetels. Landelijk wordt hier vooral CDA en PvdA gestemd, maar dat zijn niet de grootste partijen in de raad op het moment.
quote:Op donderdag 22 december 2005 11:01 schreef Toad het volgende:
Wellicht hebben zij een grote achterban? Wanneer je naar (middel)grote steden kijkt is er meestal een coalitie van CDA en PvdA.
Onze gemeente is een gemeente bestaande uit 6 dorpen, met in totaal een inwonersaantal van ongeveer 20.000 mensen. Het probleem wat we als PvdA hebben is dat de leden die op de kandidatenlijst staan vooral uit de twee grote dorpen komen. Die dorpen voeren onder elkaar ook nog eens een behoorlijk strijdquote:Op donderdag 22 december 2005 06:57 schreef Randa_v het volgende:
Verder is het nog steeds zo in de kleinere gemeenten dat men toch op een kop stemt en niet persé op een goede partij.
Dat ze maar snel de laan uitgestuurd mogen worden.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:06 schreef Randa_v het volgende:
[..]
[..]
Onze gemeente is een gemeente bestaande uit 6 dorpen, met in totaal een inwonersaantal van ongeveer 20.000 mensen. Het probleem wat we als PvdA hebben is dat de leden die op de kandidatenlijst staan vooral uit de twee grote dorpen komen. Die dorpen voeren onder elkaar ook nog eens een behoorlijk strijd.
De lokale partijtjes kunnen gemakkelijker aan leden uit ook de kleinere dorpen komen omdat deze iedereen kunnen vragen om lid te worden. Men vraagt dus vaak mensen uit de bekendere families die naam hebben en op die manier dus de stemmen trekken.Boeregat he.
quote:Op donderdag 22 december 2005 11:14 schreef Speth het volgende:
[..]
Dat ze maar snel de laan uitgestuurd mogen worden.
Ligt aan de gemeente waarin je woont. De stemwijzer is pas later online.quote:Op donderdag 22 december 2005 14:25 schreef thabit het volgende:
Is er een stemwijzer?
Je kunt stemmen als je vijf jaar in Nederland hebt verbleven.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:39 schreef Lyrebird het volgende:
* Pietverdriet pakt Thabit aan zijn arm, sleurt hem een stemhokje in en wijst hem wat ie moet stemmen, hij trekt hem dicht aan zich en terwijl Thabit rillt van genot gromt hij Thabit in zijn oor, jij wilt het toch ook...quote:Op donderdag 22 december 2005 14:25 schreef thabit het volgende:
Is er een stemwijzer?
quote:Op zaterdag 24 december 2005 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
* Pietverdriet pakt Thabit aan zijn arm, sleurt hem een stemhokje in en wijst hem wat ie moet stemmen, hij trekt hem dicht aan zich en terwijl Thabit rillt van genot gromt hij Thabit in zijn oor, jij wilt het toch ook...
![]()
En wat doe je precies dan? Posters plakken, flyeren en dat soort dingen?quote:Op zondag 25 december 2005 12:37 schreef Xtreem het volgende:
VVD
Zit in het campagneteam in Tilburg, dus de vraag is meer op welke persoon
Nee, (nou ja, vanaf februari ookquote:Op zondag 25 december 2005 13:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En wat doe je precies dan? Posters plakken, flyeren en dat soort dingen?
De VVD Tilburg is flut, maar dįt klinkt wel goed.quote:Op zondag 25 december 2005 13:10 schreef Xtreem het volgende:
met als hoogtepunt vrijdag 3 maart een kroegentocht met Mark Rutte
Als ik zo nieuwsgierig mag zijn: welk oud-Kamerlid was dit?quote:Op zondag 25 december 2005 14:21 schreef Whimpey het volgende:
Dit heeft in het recente verleden dan ook geleid tot de installatie van een gefrustreerd ex-kamerlid (landelijk kreeg hij namelijk geen poot meer aan de grond) die zonder blikken of blozen een hoop geld over de balk heeft gegooid, zonder rekening te houden met de bewoners, winkeliers en het belang van de stad,
En dat is op een dinsdag omdat het woensdag de 8e biddag voor het gewas is.quote:Op maandag 26 december 2005 13:29 schreef the_disheaver het volgende:
7 maart 2006
Ik weet dat er iets christelijk was op de woensdag, maar niet wat. Dat dusquote:Op maandag 26 december 2005 13:43 schreef freako het volgende:
[..]
En dat is op een dinsdag omdat het woensdag de 8e biddag voor het gewas is.
Niedererquote:Op maandag 26 december 2005 01:31 schreef freako het volgende:
[..]
Als ik zo nieuwsgierig mag zijn: welk oud-Kamerlid was dit?.
Als je maar op 7 maart wel in nederland bent kan het zekerquote:Op dinsdag 27 december 2005 01:18 schreef fernando_redondo het volgende:
Stel dat je op 8 maart in het buitenland bent kan je dan iemand anders laten stemmen ook als je voor langere tijd in het buitenland bent?
Per post het stembriefje verzenden?quote:Op dinsdag 27 december 2005 01:36 schreef fernando_redondo het volgende:
Nee, ben langer dan een maand vantevoren weg
Als je er werkelijk belang in stelt dat jouw stem niet verloren gaat.....geen probleem. Even naar burgerzaken en het wordt in no time geregeld dat er iemand anders gemachtigd wordt in jouw plaats te stemmen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 02:19 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat kost te veel moeite. Ik wil best tekenen voor iemand maar dan moet het oproepbiljet er wel zijn
Dat eerste kan wel, al denk ik niet dat het mogelijk isquote:Op dinsdag 27 december 2005 02:39 schreef Whimpey het volgende:
[..]
Als je er werkelijk belang in stelt dat jouw stem niet verloren gaat.....geen probleem. Even naar burgerzaken en het wordt in no time geregeld dat er iemand anders gemachtigd wordt in jouw plaats te stemmen.
Wellicht is het zelfs nog mogelijk om ter plaatse te stemmen, al weet ik niet echt of dit ook opgaat met verkiezingen voor de lagere polititek.
quote:Op dinsdag 27 december 2005 02:58 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Dat eerste kan wel, al denk ik niet dat het mogelijk is
je kan volgens mij zelfs op je eigen oproepkaart invullen dat je iemand machtigt. Diegene kan dan met jouw oproepkaart en zijn of haar id papieren een stem in jouw naam uitbrengen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 02:39 schreef Whimpey het volgende:
[..]
Als je er werkelijk belang in stelt dat jouw stem niet verloren gaat.....geen probleem. Even naar burgerzaken en het wordt in no time geregeld dat er iemand anders gemachtigd wordt in jouw plaats te stemmen.
Wellicht is het zelfs nog mogelijk om ter plaatse te stemmen, al weet ik niet echt of dit ook opgaat met verkiezingen voor de lagere polititek.
Tsja, je wilt je stem uitbrengne of niet... De mogelijkheden zijn er, als jij er te lui voor bent dan is het jou probleem.quote:Op dinsdag 27 december 2005 02:19 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat kost te veel moeite. Ik wil best tekenen voor iemand maar dan moet het oproepbiljet er wel zijn
Dat zou wel veel makelijker zijnquote:Op dinsdag 27 december 2005 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap niet dat stemmen per brief in NL niet kan, in veel landen is dat doodnormaal.
Biddag voor gewas én arbeid.quote:Op maandag 26 december 2005 13:43 schreef freako het volgende:
[..]
En dat is op een dinsdag omdat het woensdag de 8e biddag voor het gewas is.
omdat het systeem in de UK wat dat betreft niet erg modern is?quote:Op dinsdag 27 december 2005 11:20 schreef the_disheaver het volgende:
De briefstemming in verenigd koningrijk in mei 2005 dreeg een grote kleine ramp te worden.
In Duitsland functioneerd het primaquote:Best wel fraude gevoelig, maar het moet wel aardig veilig gemaakt kunnen worden. Maar mag je niet wat moeite verwachten van de stemmers?I
Des te meer reden denk ik dan..quote:Op dinsdag 27 december 2005 11:26 schreef lionsguy18 het volgende:
Als er op zondag gestemd moet worden stem ik niet.
Wel als je een meerderheid van GL, SP en PvdA ambieert.quote:Op dinsdag 27 december 2005 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Des te meer reden denk ik dan..
nee, dat niet, maar dat nog altijd liever dan CU/SGPquote:Op dinsdag 27 december 2005 11:31 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Wel als je een meerderheid van GL, SP en PvdA ambieert.
Dus bij de keuze benadeel je liever mensen die werken dan de ayatolla's van de veluwequote:Op dinsdag 27 december 2005 11:36 schreef the_disheaver het volgende:
CDA'ers zullen dan wel blijven stemmen. Zet een stemhok naast de kerk en klaar.
De rest natuurlijk ook, alleen CU en vooral SGP'ers zullen dan geen stem uitbrengen.Beetje makkelijke manier om ze weg te krijgen, dus nee dankje....Laat maar op woensdag
Benadelen? Naast je werktijd heb je ook meer dan genoeg tijd om te stemmen, en mocht dat zelfs (aantoonbaar) niet genoeg zijn dan mag je een uur vrij nemen van je werk om te stemmen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 11:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus bij de keuze benadeel je liever mensen die werken dan de ayatolla's van de veluwe
Waarschijnlijk kan dat nu al. Ik heb oktober 2002 al iemand gemachtigd voor de Statenverkiezingen van maart 2003.quote:Op dinsdag 27 december 2005 02:39 schreef Whimpey het volgende:
[..]
Helpt erg als je op maandag van huis gaat en vrijdag thuis komt.quote:Op dinsdag 27 december 2005 11:49 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Benadelen? Naast je werktijd heb je ook meer dan genoeg tijd om te stemmen, en mocht dat zelfs (aantoonbaar) niet genoeg zijn dan mag je een uur vrij nemen van je werk om te stemmen.
Bijna goed.quote:
Nee. Gemeenteraad 2002 waren op woensdag de 6e, Staten 2003 op dinsdag de 11e.quote:De vorige gemeenteraadsverkiezingen moesten ook al wijken voor die dag, en ik geloof de afgelopen provinciale verkiezingen ook.
Daarvoor is dus de volmacht bedacht.quote:Op dinsdag 27 december 2005 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Helpt erg als je op maandag van huis gaat en vrijdag thuis komt.
En je punt is?quote:Op dinsdag 27 december 2005 19:03 schreef freako het volgende:
[..]
Daarvoor is dus de volmacht bedacht..
Neem of een andere baan of stem nietquote:Op dinsdag 27 december 2005 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En je punt is?
Waarom niet gewoon briefstemmen of op zondag, zoals in beschaafde landen?
Aaah, ik snap het al: Not invented here...
Sommige mensen moeten ook werken op zondag.quote:Op dinsdag 27 december 2005 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En je punt is?
Waarom? Ik vraag jouw toch ook niet, niet met naaste familieleden te trouwen?quote:Op dinsdag 27 december 2005 22:17 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Neem of een andere baan of stem niet
Minder dan op woensdag, en daarom meerdere mogelijkheden, zoals briefstemmen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 22:19 schreef freako het volgende:
[..]
Sommige mensen moeten ook werken op zondag..
Dat kan allang. Achterzijde van je stemkaart invullen en dan meegeven aan iemand die in hetzelfde distrcit moet stemmen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Minder dan op woensdag, en daarom meerdere mogelijkheden, zoals briefstemmen.
Jij wou het toch alleen beperken tot volmacht als alternatief..
quote:Op dinsdag 27 december 2005 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Van veel mensen begrijp ik niet dat ze van miljoenen zaadjes de snelsten zijn geweest....
Hoe waar hoe waar
Volmachten hebben wel mijn voorkeur ja. Bovendien zijn er voldoende alternatieven.quote:Op dinsdag 27 december 2005 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Minder dan op woensdag, en daarom meerdere mogelijkheden, zoals briefstemmen.
Jij wou het toch alleen beperken tot volmacht als alternatief..
De Christenunie vind ik net wat te links en te soft. Doe dan maar de SGP.quote:Op dinsdag 27 december 2005 10:01 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik stem op een partij die de koopzondag wil afschaffen, dus zal het wel Christen Unie worden.
Bij ons is dat de gecombineerde lijst CU/SGP.
Van mij mag het ook best op zondagquote:Op dinsdag 27 december 2005 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En je punt is?
Het is altijd een hele dag, dus niet alleen smorgens ofzo...quote:Op woensdag 28 december 2005 13:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Van mij mag het ook best op zondag. Maar dan niet te vroeg aub
.
Misschien is het te overwegen om bv. een stemmachine alvast in gebruik te stellen in het gemeentehuis, vanaf een week voor de verkiezingen ofzo. Wie dan stemmen wil, kan dat dan doen.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:36 schreef the_disheaver het volgende:
Bij 2de kamer en europese verkiezingen is er eigenlijk nauwelijks een probleem. Alleen als je in het buitenland zit zul je van je volmacht gebruik moeten maken. Bij gemeenteraadsverkiezingen is dat veel sneller het geval als je buiten je gemeente werkt. De meeste mensen zijn wel niet van 7 tot 21 weg van huis, maar de mogelijkheden zijn veel lager.Natuurlijk het poststemmen.
Dat hangt van het gebied af. Vooral in de biblebelt zal het wel problemen op gaan leveren. Katholieken en wat rekkelijkere protestanten zullen minder bezwaren hebben.quote:Ik vraag me, ook als je geen rekening houd met de christelijken, echt af of het omhoog zal gaan. Want veel christenen zullen echt niet gaan stemmen op zondag.
Tsja, als je iets wilt bereiken door in de coalitie te zitten dan moet je je standpunten ook samenbrengen, en dan lijk je wel een 1 grote partij. Maar is daar iets mis mee? Als het daardoor slechter is geworden in Den haag, okey. Maar dat is volgens mij ook niet echt het geval. Enige wat ik kan bedenken is de tramtunnel. Maar dat is meer technisch domheid, en ambtelijke domheid, dan politieke domheid.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 03:01 schreef X-Fire het volgende:
Ik ga denk ik net als vorige keer voor CU/SGP (gemeente Den Haag) Niet dat ik zo super christelijk ben ofzo maar VVD PVDA en CDA hebben in de gemeente Den Haag een walgelijke samenwerken al jaren en jaren zijn die drie eigenlijk een grote partij! De 3 musketiers van Den Haag zijn overigens ook verantwoordelijk voor de Annexatie van delen Rijswijk, Wateringen, Voorburg en Nootdorp (ik ben dus helaas ook geannexeerd naar het walgelijke Den Haag!)
lolquote:Ik stem overigens op een vrouw omdat de SGP dat verbied maar nu eenmaal samen met de ChristenUnie in 1 lijst zit staan er toch vrouwen van de CU op de lijst!
Als je zelf niet op zondag wilt werken: okey. Daar moet ook volledig vrijheid in zijn. Maar ook al vindt je dat, dan hoef je niet tegen de koopzondag te zijn. Als jij de keuze wilt hebben dat je niet op zondag hoeft te werken, dan moet je ook andere wel de keuze geven wel op zondag te werken/winkelen. Zelf kunnen kiezen wel of niet werken op zondag of welke dag/maand/week of wat dan ook moet uiteindelijk bij jezelf liggen. En dat zal elke partij vinden.quote:@lionsguy18: Wat is jouw reden om tegen de koopzondag te zijn? werk je zelf in een winkel? Zo jah dan geef ik je groot gelijk. Ik ben zelf niet tegen de koopzondag maar ik vindt wel dat winkeliers hun werknemer zelf moeten laten beslissen of die wel dan niet willen werken op zondag. Zelf heb ik ook in verschillende winkels gewerkt en ook soms verplicht op zondag terwijl ik hier zelf wel bezwaar op heb. Zondag moet een rust(sabbat) dag blijven voor diegene die dat willen.
Niet heel vreemd dat je weinig gemeen hebt met de VVD als NCPN je advies isquote:Op woensdag 25 januari 2006 21:11 schreef Delano87 het volgende:
In de stad waar ik nu woon zitten er allemaal van die kutpartijen die mee doen met de gemeenteraadsverkiezingen.. Maar als ik de stemwijzer volg in Amersfoort of Groningen zou ik NCPN stemmen.. Verbazend hé voor een ncpn'er hehehe,,.. en
![]()
de partij waar ik steeds het minst gemeen mee heb is de VVD
Ik heb die van Groningen ook maar eens gedaan, en kreeg precies het tegenovergestelde (zoals ik al verwachte). Wel een grote verrassing dat GL 2e staat, maar wel met een vrij grote achterstand.quote:Op woensdag 25 januari 2006 21:13 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Niet heel vreemd dat je weinig gemeen hebt met de VVD als NCPN je advies is![]()
Ach, zo dachten we allemaal toen we nog een arme student waren.quote:Op woensdag 25 januari 2006 21:18 schreef Delano87 het volgende:
Precies.. het uiterste goede en het uiterste slechte (dus het tegenovergestelde)
![]()
Ik ben het wel met deze uitspraak eensquote:Op woensdag 25 januari 2006 21:18 schreef Delano87 het volgende:
Precies.. het uiterste goede en het uiterste slechte (dus het tegenovergestelde)
![]()
Dta is voor mij nog niet mogelijk. Ik stem natuurlijk op de nieuwe partij waar ik zelf voor op de lijst sta en we zijn een lokale partijquote:Op woensdag 25 januari 2006 22:03 schreef Tobbes het volgende:
Stemmen jullie overigens lokaal hetzelden als nationaal? Ik ga waarschijnlijk lokaal VVD stemmen en landelijk Groen Links.
Tot nu toe altijd VVD gestemd (landelijke verkiezingen van 2003, verkiezingen voor het EP en de provincie). Zo als het er nu naar uit ziet wordt het weer de VVDquote:Op woensdag 25 januari 2006 22:03 schreef Tobbes het volgende:
Stemmen jullie overigens lokaal hetzelden als nationaal? Ik ga waarschijnlijk lokaal VVD stemmen en landelijk Groen Links.
Ja, ik zou eerder andersom verwahchten: regionaal GL, rijk: VVD.quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:05 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dta is voor mij nog niet mogelijk. Ik stem natuurlijk op de nieuwe partij waar ik zelf voor op de lijst sta en we zijn een lokale partij
Da's trouwens wel een verschil.... VVD en GL
quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn uiterst lachwekkende site.
Ik snap er niks van, wat je daar zegt.quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:23 schreef Tobbes het volgende:
Mjah...ik wil woon nou eenmaal in een rijker deel van de gemeente (in elk opzicht) en dat zie ik liever niet kapot gaanMaar eigenlijk ligt mijn sympathie bij linkse realisten.
Bij mij kan dat ook verschillen. Het leuke is om nationale politiek en gemeentepolitiek zo veel mogelijk uit elkaar te houden. Maar zoals nu die gemeentecampagnes begonnen zijn (In R'dam met Balkenende voor het CDA) vrees ik dat het toch vrij veel over landelijke politiek zal gaanquote:Op woensdag 25 januari 2006 22:03 schreef Tobbes het volgende:
Persoonlijk wil ik het zo rechts mogelijk hebben. Van belang voor het land lijkt me een realistische links getinte coalitie.quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:26 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ik snap er niks van, wat je daar zegt.
Ik lees tussen de regels door dat je vindt of denkt dat GL rijke delen van gemeentes (of zelfs van het land) kapot maakt.
Toch ligt je sympathie wel bij partijen als GL. Hoezo dan?
Dat is een beetje suf van het CDA geweest vind ik, dat ze Balkenende erbij haalden.quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:34 schreef Falco het volgende:
Bij mij kan dat ook verschillen. Het leuke is om nationale politiek en gemeentepolitiek zo veel mogelijk uit elkaar te houden. Maar zoals nu die gemeentecampagnes begonnen zijn (In R'dam met Balkenende voor het CDA) vrees ik dat het toch vrij veel over landelijke politiek zal gaan.
Lokale politiek interesseert me niet zo heel veel, dus ik stem op een kennis die toevallig nummer twee op de lijst van de PvdA is.quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:03 schreef Tobbes het volgende:
Ben benieuwd of Lijst Hillie 10 van de 39 zetels pakt.quote:Op vrijdag 3 februari 2006 00:24 schreef zakjapannertje het volgende:
Zoetermeer ook online, mijn uitslag:
[afbeelding]
GL dus, hoewel ik het niet eens ben met hen over bv. afvalstoffenheffing naar hoeveelheid (GL voor), geluidsoverlast op zondag (GL tegen), aso-woningen weren uit de 'gewone' woonomgeving (GL voor) en nog 2 punten onenigheid, met de PvdA heb ik minder zulke onenigheid maar meer ik of zij neutraal op de punten, GL heeft trouwens een paar stellingen niet geantwoord, de VVD doet dat het vaakst trouwens, meeste partijen hebben alle stellingen beantwoord
Het zou mij meevallen als ie 1 van de 39 zetels pakt.quote:Op zondag 5 februari 2006 11:43 schreef pberends het volgende:
[..]
Ben benieuwd of Lijst Hillie 10 van de 39 zetels pakt.
Liggen al die partijen zo dicht bij elkaar in Enschede? (behalve dan de lokale partijen)quote:Op maandag 6 februari 2006 17:48 schreef Reya het volgende:
[afbeelding]
Waarschijnlijk ga ik ook GroenLinks stemmen![]()
Ik denk dat het eerder aan mijn politieke voorkeur ligt, eigenlijk. Alhoewel politieke partijen op gemeentelijk niveau sowieso minder ver uit elkaar liggen, over het algemeenquote:Op maandag 6 februari 2006 18:27 schreef Chewie het volgende:
[..]
Liggen al die partijen zo dicht bij elkaar in Enschede? (behalve dan de lokale partijen)
Stemwijzers zijn allesbehalve perfect, maar het is beter dan niets. Er gaat tenminste een zekere objectiviteit vanuit, en het is voor minder politiek geengageerde mensen anders best lastig om de informatie die ze over zich heen krijgen te filteren op relevantie. Ik erger me soms aan de zwart-wit-presentatie van de stemwijzer, maar het is wel een eenvoudige test waar in ieder geval een redelijk adsvies wordt gegevenquote:Op maandag 6 februari 2006 19:21 schreef thabit het volgende:
Terwijl landelijke stemwijzers over vrij fundamentele punten gaan, heb ik bij die gemeentelijke stemwijzers echt het idee van "Lekker boeiend, deze kwestie".
Dat is inderdaad ook het voornaamste bezwaar tegen de Stemwijzer; dat een dergelijk orgaan al dan niet bewust met haar methodiek de verkiezingsuitslag kan beinvloeden. Het is jammer dat er nergens op de site een verantwoording valt te vindenquote:Op maandag 6 februari 2006 21:44 schreef Tobbes het volgende:
Die 'extra belangrijke punten' wegen wel heel erg zwaar. Moet je eens voor de grap 1 keer die stemwijzer doen en niks aanvinken. En dan 1 keer en 2 of 3 dingen aanvinken. Totaal andere uitslag krijg je dan.
Ken jij Lijst Veldhoen niet?quote:Op maandag 6 februari 2006 19:14 schreef IHVK het volgende:
[afbeelding]
Lol, nog nooit gehoord van de eerste twee op mijn rangljst.
Ja.quote:
Hij wilde toch ook de paardensport promoten?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 18:49 schreef Sidekick het volgende:
Deze partij biedt dan ook voldoende houvast voor mensen die weer het vertrouwen terug willen in de politiek, met standpunten als "terugdringen wachtlijsten gezondheidszorg", "fraudebestrijding", "werken aan een beter milieu", "verbetering van de kwaliteit van de politie", "respect voor ouderen" en "verbetering van integratie van allochtonen, terugdringen van discriminatie".
Ook, maar dat vond ik niet zo goed in het rijtje thuispassen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:57 schreef freako het volgende:
[..]
Hij wilde toch ook de paardensport promoten?
Hij heeft ook een site.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ook, maar dat vond ik niet zo goed in het rijtje thuispassen.
Ik had het iig van parlement.com.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:14 schreef RichardQuest het volgende:
[afbeelding]
Zat er zelf ook al aan te denken dus 1 + 1.
1 + 1 = 2, dus de PvdA?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:14 schreef RichardQuest het volgende:
[afbeelding]
Zat er zelf ook al aan te denken dus 1 + 1.
http://www.trouw.nl/dever(...)+boeiende+opgave+is+quote:Stemwijzers bewijzen dat de democratie een even lastige als boeiende opgave is
De tijd dat tradionele partijen in gemeenten bijna als vanzelfsprekend de dienst uitmaakten ligt al weer ver achter ons. In plaats daarvan zijn in de meeste gemeenten lokale partijen actief geworden en (zo hebben de laatste verkiezingen geleerd) zij zien meer dan ooit kans hun stempel te drukken op de politiek. Dat is op zichzelf winst en een verrijking van de democratie.
Keerzijde van deze ontwikkeling is dat het besturen er niet eenvoudiger op geworden is. Zo blijken de vele nieuwkomers vaak wel een vliegende start te maken, maar ontpoppen zij zich op termijn niet zelden als een eendagsvlieg. De complexiteit van het vraagstuk wordt vergroot doordat de steun voor partijen met een langere levensduur van verkiezing tot verkiezing vaak dramatisch verschilt. Probeer zo als bestuurder maar eens chocolade te maken van de volkswil. En andersom geredeneerd, probeer zo als burger maar eens een verantwoorde keuze te maken.
Voor dit vraagstuk lijken de vele stemwijzers een uitkomst te bieden. De meeste vertalen het gedachtegoed van partijen in een reeks pittige stellingen over de burger aansprekende zaken, zoals het gewenste beleid inzake coffeshops, meer of minder cameratoezicht, sociale woningbouw, koopzondagen, islamitische scholen e.d. Aan de hand daarvan geeft de burger zijn voorkeur te kennen en vervolgens zoekt de computer in een oogwenk uit welke partijen daar het beste bij passen. Buitengewoon leerzaam en interessant.
Maar vaak ook verrassend. Zo vertaalde de Haagse stemwijzer bij de komende raadsverkiezingen de voorkeuren van de parlementsredactie van deze krant in een krachtige aanbeveling voor politieke partijen die zij in werkelijkheid niet zullen kiezen. Zoals de Islam Democraten, de Ouderen Partij (HOOP) en de Haagse Lente. Hun neiging was daarom groot de stemwijzer als een gebrekkig instrument af te doen. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Dat neemt niet weg dat de uitkomst wel degelijk gebaseerd was op hun voorkeuren in relatie tot de voorgelegde stellingen.
Hoe dan ook maakte de stemwijzer een levendige discussie los over de vraag waar politieke partijen in werkelijkheid voor staan. En zo zal het vermoedelijk in de meeste huiskamers gaan. Stemwijzers zijn populair geworden en terecht: zij bewijzen dat de democratie een even lastige, als boeide opgave is. Voor burgers én politici.
Ik had eigenlijk al wel het idee dat mijn stemvoorkeur op gemeentelijk niveau dichter bij lokaal ligt dan bij mijn landelijke voorkeur PvdA, maar dat het zo erg zo zijn...quote:Op zondag 18 december 2005 00:42 schreef Kozzmic het volgende:
Ik stem of PvdA of iets lokaals. Ik woon eigenlijk nog te kort in mijn gemeente om echt een goed politiek inzicht te hebben in de lokale verhoudingen, daarbij interesseert het me ook niet zo. Maar stemmen doe ik sowieso wel.
Als er geen stemwijzer van jouw gemeente is, zou ik eens gaan kijken op de website van je gemeente. Daar staat meestal wel welke partijen er meedoen.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:31 schreef marcb1974 het volgende:
Geen idee nog. Moet eerst gaan uitzoeken wie er hier allemaal wel (en vooral weer eens niet) meedoen. Maar het zal wel PVDA worden
Goede keuze!!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:31 schreef marcb1974 het volgende:
Geen idee nog. Moet eerst gaan uitzoeken wie er hier allemaal wel (en vooral weer eens niet) meedoen. Maar het zal wel PVDA worden
Binnenkort staan alle 3 of 4 de partijen hier wel in het dorp folders uit te delen. Dan even alle stands langs om te kijken wat ze nu weer te vertellen hebben.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:34 schreef freako het volgende:
[..]
Als er geen stemwijzer van jouw gemeente is, zou ik eens gaan kijken op de website van je gemeente. Daar staat meestal wel welke partijen er meedoen.
Het is zo'n gemeente waar de uitslag vantevoren al vaststaat? PvdA 5 zetels, CDA 3 zetels en VVD 3 zetels, en dat al 20 jaar lang?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 00:52 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Binnenkort staan alle 3 of 4 de partijen hier wel in het dorp folders uit te delen. Dan even alle stands langs om te kijken wat ze nu weer te vertellen hebben.
http://www.trouw.nl/dever(...)lijkt+wel+een+bevel+quote:StemWijzer lijkt wel een bevel
door Joop van Holsteyn
Het succes van de lokale stemwijzers is een felicitatie waard, maar het advies kan soms in dwingelandij ontaarden en daar hoeven we niet zo blij mee te zijn.
De opkomst en het succes van stem- en kieswijzers is ongekend. In 1994 werd bij de Tweede-Kamerverkiezingen van dat jaar de digitale StemWijzer geļntroduceerd. Dat ging zo goed als volledig aan het grote publiek voorbij. Ook in 1998 was het gebruik ervan met enkele duizenden uiterst bescheiden. De grote doorbraak was bij de kamerverkiezingen van 2002 en 2003, toen de eerste hulp voor zoekende kiezers letterlijk miljoenen keren werd geraadpleegd.
Dat bleef niet zonder gevolgen. In het Nationaal Kiezersonderzoek (NKO) van 2003 gaf ongeveer eenderde van de ondervraagde kiesgerechtigden aan een stem- of kieswijzer te hebben bekeken. Van die zeer aanzienlijke groep zei een op de vijf dat het resultaat of de uitkomst ervan invloed had gehad op de partijkeuze van 22 januari 2003. Relatief veel invloed bleek de stem- of kieswijzer te hebben op jongere kiezers, mensen die tamelijk politiek geļnteresseerd zeiden te zijn, kiezers die kort voor de verkiezingsdag of op die dag zelf pas beslisten over hun keuze, en op die mensen die wel eens van partij wisselen en aarzelden over de partijkeuze in 2003.
Met het oog op de raadsverkiezingen zijn voor een aantal gemeenten lokale StemWijzers ontwikkeld. En weer lijkt het een enorm succes te zijn, zeker als wordt gelet op het aantal raadplegingen. Met nog vier weken te gaan is de teller de honderdduizend gepasseerd. Prachtig toch, dat mensen trachten aan de hand van inhoudelijke punten na te gaan hoe het is gesteld met hun eigen politieke voorkeur? ,,De StemWijzer test de politieke voorkeur aan de hand van stellingen en uitspraken uit de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen, die aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen,” aldus de introductie.
Er zijn echter wel wat kanttekeningen te plaatsen. Zo zijn bij de huidige lokale stemwijzers niet in alle gemeenten alle deelnemende partijen in de ’test’ opgenomen. Voor Leiden bijvoorbeeld zijn drie partijen buiten de boot gevallen, en ook de kiesgerechtigden van onder meer Almelo, Haarlem, Helmond en Purmerend kunnen niet bij alle deelnemende partijen uitkomen. Gezien het kennelijke effect van de StemWijzer, is het begrijpelijk dat partijen die niet zijn vertegenwoordigd protesteren.
Op basis van een heel beperkte selectie van standpunten die partijen, in dit geval op lokaal niveau, innemen in hun programma’s, wordt de zogenoemde test opgezet en uitgevoerd. Uiteraard is de selectie van standpunten cruciaal. Het zijn alleen maar deze opvattingen waarvan de gebruiker van de StemWijzer kennis neemt en waarop hij kan reageren. Een andere selectie van standpunten kan heel goed tot een andere reactie, en daarmee uiteindelijk tot een ander advies van de StemWijzer leiden. Nogmaals, juist omdat de invloed van dit advies zo groot is, hebben de makers van de StemWijzer via de inhoudelijke invulling van hun instrument een niet te verwaarlozen inbreng op het keuzeproces. En een moeilijk te controleren inbreng, omdat niet helder is hoe en waarom precies het deze selectie van opvattingen en voorstellen is geweest die zijn opgenomen in de StemWijzer, en waarom andere aspecten kennelijk niet die prominente positie hebben gekregen. Bij lokale verkiezingen is dit punt extra van belang, omdat kennis van de lokale gemeenschap, daarin aanwezige problemen en mogelijke oplossingen moeilijk voor alle gemeenten vanzelfsprekend is.
Ten derde is er altijd de vraag hoe het advies precies wordt berekend op basis van de antwoorden op de voorgelegde stellingen. Zeker, er dient een keuze te worden gemaakt bij de vertaalslag van antwoorden op tientallen stellingen naar een geordend eenduidig advies. Maar elke keuze voor de berekening van het advies is in zekere zin willekeurig en kan door een andere worden vervangen, waarbij die andere mogelijk tot een ander advies leidt. Met wederom alle potentiėle electorale gevolgen van dien.
Uiteraard is, tot slot, de basis van de StemWijzer nadrukkelijk gelegen in het idee dat het bij de keuze van een partij dient te gaan om inhoudelijke punten. Daarmee wordt een weliswaar verdedigbaar maar tegelijkertijd eenzijdige keuze gemaakt ten aanzien van wat verkiezingen in wezen dienen te zijn. Verkiezingen gaan over beleid en voorstellen voor een alternatief, aldus de StemWijzer, die daarmee de democratische burger probeert op dit specifieke rechte pad te houden.
De StemWijzer, opgezet als bescheiden hulpje en beperkte handreiking voor de zoekende kiesgerechtigde, heeft al met al te veel invloed gekregen. Er is nu sprake van een test van de politieke voorkeur – alleen al het taalgebruik (test) geeft aan dat de StemWijzer zichzelf, in zekere zin in navolging van een aantal kiezers, wel erg serieus is gaan nemen. Dat kan, gezien de wenselijke relativering van de waarde van het instrument, toch nooit de bedoeling zijn.
Het is tijd dat de StemWijzer de bescheiden hulpdienst wordt die ermee werd beoogd, en niet de opdringerige, dwingende adviseur van wie het advies de trekken van een bevel krijgt. In het kiezersonderzoek van 2003 gaven diverse kiezers als antwoord op de vraag waarom zij een bepaalde partijkeuze hadden gemaakt aan dat dat ’moest’ van de stemwijzer. Dat zegt iets over die kiezers, maar toch ook iets over het instrument dat zich kennelijk voor die kiezers als een dwingende raadgAl er heeft opgesteld. Dergelijke dwingelandij is onwenselijk.
Dr. Joop van Holsteyn is universitair hoofddocent en bijzonder hoogleraar Kiezersonderzoek aan de Universiteit Leiden en fellow van het NIAS te Wassenaar.
Op welke punten scoorde jij danquote:Op zondag 19 februari 2006 14:06 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik heb de stemwijzer van Groningen maar ingevuld en mijn top drie was:
1.CDA
2.Christenunie
3.NCPN ()
Het waren ook de enige partijen in het groen, de rest was rood, met als hekkesluiters de VVD en de SP.
Prioriteiten bij mij waren b.v.quote:
Hahaha, hoe help ik de economie van de stad Groningen naar de klote.quote:Op maandag 20 februari 2006 11:11 schreef Viking84 het volgende:
Ik voel me wel aangesproken door de plannen die GL voor Groningen heeft. Tolheffing op de ringweg, auto's buiten de stad houden, meer groen, meer aandacht voor fietsers.
Gaat groningen Nijmegen achterna als links bolwerk??quote:Op maandag 20 februari 2006 11:20 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Hahaha, hoe help ik de economie van de stad Groningen naar de klote.Verekte hippie's.
Jij bent vast iemand die te lui is om 5 minuten naar de binnenstad te fietsen.quote:Op maandag 20 februari 2006 11:20 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Hahaha, hoe help ik de economie van de stad Groningen naar de klote.Verekte hippie's.
Ik geloof dat dat niet verboden is.quote:Op maandag 20 februari 2006 12:00 schreef DaveM het volgende:
[..]
Jij bent vast iemand die te lui is om 5 minuten naar de binnenstad te fietsen.
Is Groningen stad nu niet al vrij links? Of alleen het oosten van de provincie? Er doen iig wel veel linkse partijen mee in de stad.quote:Op maandag 20 februari 2006 11:24 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Gaat groningen Nijmegen achterna als links bolwerk??
Er zijn toch goede busverbindingen?quote:Op maandag 20 februari 2006 12:17 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Ik geloof dat dat niet verboden is.Maar als die linkse lamlullen aan de macht komen zal dat wel zo afgelopen zijn. Maar als ik 6 minuten naar de stad moet fietsen mag ik wel de auto nemen? Of ligt de grens bij 7 minuten?
De Stad Groningen moet het grotendeels hebben van het midden- en kleinbedrijf. Vanuit de drie noordelijke provincies en een deel van Duitsland komen jaarlijks ontzettend veel mensen winkelen in onze stad. Al deze mensen gaan dan wel naar een andere stad als ze tol moeten betalen, dus de binnenstad van Groningen kan vrijwel direct inpakken als dit plan uitgevoerd wordt. Tevens is de ringweg gedeeltelijk van de provincie, dus de stad krijgt er ook nog eens geen geld voor.quote:Op maandag 20 februari 2006 11:11 schreef Viking84 het volgende:
Ik ga Groen Links stemmen, denk ik. Christelijke partijen (die zich uiteindelijk niet zo christelijk gedragen) zijn bij mij uitgesloten. Ik voel me wel aangesproken door de plannen die GL voor Groningen heeft. Tolheffing op de ringweg, auto's buiten de stad houden, meer groen, meer aandacht voor fietsers.
Zijn die gratis?quote:Op maandag 20 februari 2006 12:31 schreef DaveM het volgende:
[..]
Er zijn toch goede busverbindingen?
Student en Stad is vrij rechts (allemaal voorzitters van Vindicat, Albertus etc)quote:Op maandag 20 februari 2006 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:
2 StadsPartij
2 Student en Stad
Van de laatste twee weet ik niet of ze links of rechts zijn, maar de PvdA is toch ruim het grootst, en GL en de SP scoren ook ver boven hun landelijk niveau.
Nouja het viel mij iig mee dat de NCPN geen zetel hadquote:Op maandag 20 februari 2006 12:38 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Student en Stad is vrij rechts (allemaal voorzitters van Vindicat, Albertus etc)
Stadspartij is niet echt links of rechts.
Vier jaar geleden hadden ze ongeveer 1 procent van de stemmen, 866 in totaal. Niet genoeg voor een zetel, de kiesdrempel was 2146 stemmen. Ze stijgen overigens wel.quote:Op maandag 20 februari 2006 12:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nouja het viel mij iig mee dat de NCPN geen zetel had![]()
En in Reinderland hebben ze zelfs 5 van de 13 zetels en zijn ze de grootste partijquote:Op maandag 20 februari 2006 13:06 schreef freako het volgende:
[..]
Vier jaar geleden hadden ze ongeveer 1 procent van de stemmen, 866 in totaal. Niet genoeg voor een zetel, de kiesdrempel was 2146 stemmen. Ze stijgen overigens wel.
Een jaargenoot van mij blijkt trouwens hoog op de NCPN-lijst te staan, ik wist niet eens dat ie communist was..
Uit mijn hoofd zit de NCPN in Reiderland (Beerta, Finsterwolde, Nieuweschans), Lemsterland (Lemmer e.o.) en Heiloo in de gemeenteraad. In Scheemda zit de VCP in de raad, een afsplitsing van de NCPN (elke communistische partij heeft natuurlijk z'n scheuring).
Klopt. De CPN heeft jaren de meerderheid gehad in de gemeenten Beerta en Finsterwolde. Een jaar of 60-70 denk ik. Maar een arbeidersparadijs hebben de CPN-wethouders er niet echt van weten te maken. Finsterwolde is zelfs nog een tijdje door een regeringscommissaris bestuurd, de gemeenteraad was aan de kant geschoven door het Rijk omdat de gemeentekas als stakingskas was gebruikt.quote:Op maandag 20 februari 2006 13:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En in Reinderland hebben ze zelfs 5 van de 13 zetels en zijn ze de grootste partij![]()
Prachtigquote:Op maandag 20 februari 2006 13:11 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt. De CPN heeft jaren de meerderheid gehad in de gemeenten Beerta en Finsterwolde. Een jaar of 60-70 denk ik. Maar een arbeidersparadijs hebben de CPN-wethouders er niet echt van weten te maken. Finsterwolde is zelfs nog een tijdje door een regeringscommissaris bestuurd, de gemeenteraad was aan de kant geschoven door het Rijk omdat de gemeentekas als stakingskas was gebruikt..
Zo je profiel wordt steeds extreem rechtser jongen. Al wel eens een zwarte in het echt tegen gekomen?quote:Op zondag 19 februari 2006 06:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[afbeelding]
Ik twijfel nog tussen de VVD, SGP en Gemeentebelangen, Ned. Volksunie of Leefbaar Apeldoorn worden het sowieso niet.
Leestip in deze, De Graanrepubliek van Frank Westerman. Erg boeiend boek over die regio en de opkomst en ondergang van het communisme aldaar.quote:Op maandag 20 februari 2006 13:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
PrachtigToch wel leuk om zo'n rebelse gemeente te hebben, valt er nog eens wat te lachen
![]()
quote:Op maandag 20 februari 2006 14:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Leestip in deze, De Graanrepubliek van Frank Westerman. Erg boeiend boek over die regio en de opkomst en ondergang van het communisme aldaar.
Maar we dwalen wat af denk ik.quote:De groanrepubliek (Alex Vissering)
Ik rie van Finnerwolle noar Beerte en Hörn
t Is zomor n dag, gain regen en gain zörgen
Mien ogen kieken wied vot over t koren noar de diek
Ik denk aan n bouk, aan de “Groanrepubliek”
In “de rooie drijhouk” mit zien riep gruine gras
t Gele van t koolzoad en hou t hier ooit was
Oost Grunnen, schoem op t wotter, t verleden is dichtbie
Koert Stek en zien Tjakkie rieden in n Lada veurbie
Refraain:
Stalin en Lenin, boeren en klaai
Stro en groan, groan en stro
Rechte lienen in landschop en leer
Toukomst en dieken, meer en meer
Stalin en Lenin, boeren en klaai
In Drijbörg goa k rechtsoaf deur Coenraadpolder hin
Ik zai n rover vlaigen en heb t noar mien zin
t Is net of gaist van Mansholt hier boven de dieke woakt
In n mengelmous van zolt en zuit, dat is wat mie roakt
In polder Breebaart vuil k mie goud, k heb de kop doar op stee
n Coaster uut Kaliningrad gliert deur de wolken in de zee
Bie Fiemel doar stop ik en kiek noar Oost Grunnen
n Mooi stee is dat hier om vannijs te begunnen.
Dat klinkt als een lokale VVD-afsplitsing.quote:Op maandag 20 februari 2006 14:05 schreef PLAE@ het volgende:
Democratisch Liberale Partij Hilversum (DLPH) wordt het bij mij.
Ik denk dat veel kleinere partijen de Stemwijzer min of meer beļnvloeden door veel sociaal wenselijke antwoorden te geven.quote:Op maandag 20 februari 2006 14:32 schreef Viking84 het volgende:
NCPN was overduidelijk mijn stemadvies.
Ah, had Pim toch gelijkquote:Werkloosheid stijgt in grote steden
In vrijwel heel Nederland is de werkloosheid in 2005 gedaald. Maar in de vier grote steden zaten vorig jaar meer mensen thuis dan in 2004, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Grote steden
Vorig jaar was 6,5% van de beroepsbevolking in Nederland werkloos. In de vier grote steden groeide de werkloze bevolking echter van 8% naar 9%. Vooral Amsterdam (van 8% naar 10%) en Rotterdam (11%) trekken dat gemiddelde omhoog. Den Haag (8%) en Utrecht (7,4%) steken gunstig bij dat cijfer af.
Rest van Nederland
Maar de minste werkloosheid bevindt zich buiten die vier grote steden, waar 14% van de beroepsbevolking woont. In 'de rest van Nederland' nam de werkloosheid af van 6,2 naar 6,1%.
Volgens het CBS valt de stijging in de grote steden te verklaren doordat deze steden veel mensen met een laag inkomen en opleidingsniveau hebben. Rijke mensen verlaten snel de stad, aldus het CBS.
Ruim inderdaad en niet alleen in Nederland ook in b.v. de VS is het een groot probleem.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:24 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
suburbanisatie is al wat eerder vastgesteld, voordat Pim geboren moest worden zelfs
en 15 dagen geleden zei je nog:quote:Op maandag 20 februari 2006 18:12 schreef pmb_rug het volgende:
CDA!
Geen idee. Ik woon hier net.quote:Op maandag 20 februari 2006 14:22 schreef freako het volgende:
[..]
Dat klinkt als een lokale VVD-afsplitsing..
De meeste partijen in Groningen verspreiden de folders volgens mij in de laatste week voor de verkiezingen. Onze folder krijg je volgens mij eind deze weekquote:Op maandag 20 februari 2006 19:02 schreef Gronings_Mopje het volgende:
Ik weet het nog steeds niet en ik heb ook maar 1 flyertje in de bus gehad.
Ze willen mijn stem niet blijkbaar
erg onafhankelijk is de bron niet, tenminste die indruk krijg ik.quote:Op maandag 20 februari 2006 19:36 schreef zakjapannertje het volgende:
over de NCPN in Groningen een leuk stukje:
Revolutie in Groningen
Welke partij?quote:Op maandag 20 februari 2006 19:46 schreef detulp050 het volgende:
[..]
De meeste partijen in Groningen verspreiden de folders volgens mij in de laatste week voor de verkiezingen. Onze folder krijg je volgens mij eind deze week
idd., daar moeten vele glazen Heineken oid. bij betrokken zijn geweestquote:Op maandag 20 februari 2006 19:50 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
erg onafhankelijk is de bron niet, tenminste die indruk krijg ik.
Tja dat kan idd veel stemmen kosten.quote:Op maandag 20 februari 2006 21:26 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
D66(lastig campagnevoeren met randdebielen aan de macht in Den Haag
, maar goed
)
Tsja, 40% van de kiezers stemt lokaal a/d hand van landelijke thema's, 25%, 20% landelijk en de rest onbekendquote:Op maandag 20 februari 2006 21:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Tja dat kan idd veel stemmen kosten.
Je eigen partij!quote:Op maandag 20 februari 2006 21:26 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
, maar goed
)
Ken of ben jij Jetze?quote:Op maandag 20 februari 2006 21:26 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
, maar goed
)
Sta je zelf op een mogelijk verkiesbare plek?quote:Op maandag 20 februari 2006 22:01 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
Tsja, 40% van de kiezers stemt lokaal a/d hand van landelijke thema's, 25%, 20% landelijk en de rest onbekend...
Dus is niet echt positiefTerwijl D66 in mijn geval zelfs het meest gegeven stemadvies is op de stemwijzer...
![]()
Die vrouw (ik neem aan dat je Fleur Woudstra bedoelt) staat niet (meer) op onze lijst. Die zit tegenwoordig bij de Partij voor het Noorden. Kijk maar op de kandidatenlijst ( www.stadspartijgroningen.nl )quote:Op maandag 20 februari 2006 22:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
Geert Spieker is tof, maar die vrouw...?
Sta jij hoog?quote:Op maandag 20 februari 2006 22:12 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Die vrouw (ik neem aan dat je Fleur Woudstra bedoelt) staat niet (meer) op onze lijst. Die zit tegenwoordig bij de Partij voor het Noorden. Kijk maar op de kandidatenlijst ( www.stadspartijgroningen.nl )
Dat is wel laat of niet?quote:Op maandag 20 februari 2006 19:46 schreef detulp050 het volgende:
[..]
De meeste partijen in Groningen verspreiden de folders volgens mij in de laatste week voor de verkiezingen. Onze folder krijg je volgens mij eind deze week
Ook al heb je de flyer nog niet, het verkiezingsprogramma moet nu toch echt wel overal op te vragen zijn! Dan moet je er zelf even iets meer moeite voor doen, maar ja, in de flyer staat toch ook niet alles!quote:Op maandag 20 februari 2006 22:22 schreef Gronings_Mopje het volgende:
[..]
Dat is wel laat of niet?Of doen jullie dat omdat de informatie dan beter blijft hangen? Ik ben toch wel iemand die graag een flyer krijgt maar het heeft er nu veel van weg dat niemand deze verkiezingen echt belangrijk vindt. Zo denk ik dan maar ik wil altijd wel stemmen.
Extra informatie: ik woon nu in Den Bosch maar dat weet jij waarschijnlijk niet door mijn naam.
Dat is D66 altijd... Inhoudelijk vaak een van de betere partijen. Maar qua mensen die veel in de media staan mag het nogal wel wat beter... maar ook intern is in d66 de standpuntiname nou zo positief...quote:Op maandag 20 februari 2006 22:01 schreef dewitteparel het volgende:
[..]
Tsja, 40% van de kiezers stemt lokaal a/d hand van landelijke thema's, 25%, 20% landelijk en de rest onbekend...
Dus is niet echt positiefTerwijl D66 in mijn geval zelfs het meest gegeven stemadvies is op de stemwijzer...
![]()
Nee, dan kun je nog beter op een willekeurige verkiezingsposter-bord gaan kijken... In stad groningen zijnd de VP er wel. Gelukkig is er ook een stemwijzer en programmavergelijker.quote:Op maandag 20 februari 2006 22:26 schreef Vikingsmeisje het volgende:
[..]
Ook al heb je de flyer nog niet, het verkiezingsprogramma moet nu toch echt wel overal op te vragen zijn! Dan moet je er zelf even iets meer moeite voor doen, maar ja, in de flyer staat toch ook niet alles!
Het was bij een gewone fotograafquote:Op maandag 20 februari 2006 22:15 schreef du_ke het volgende:
Ze hebben niet al te hard hun best gedaan op de foto's van de kandidaten.
Ja maar dat is toch wel raar. Partijen willen toch ook graag dat je op ze stemt? Ik heb er niet altijd de tijd en zin voor om al die partijen en waar ze voor staan na te trekken. Ik weet heus wel dat flyers een soort van verkoop is maar zo horen partijen dat toch te doen dat waar ze voor staan ook aan de man te brengen? Ik weet toch al nauwelijks wat ze hier precies doen en politiek is niet mijn hobby maar ik wil wel graag stemmen. Ben ik hierin de enige?quote:Op maandag 20 februari 2006 22:26 schreef Vikingsmeisje het volgende:
[..]
Ook al heb je de flyer nog niet, het verkiezingsprogramma moet nu toch echt wel overal op te vragen zijn! Dan moet je er zelf even iets meer moeite voor doen, maar ja, in de flyer staat toch ook niet alles!
Mensen beginnen zich nu wat meer te interesseren voor de verkiezingen, en vaak gaan mensen in het weekend voor de verkiezingen de folders eens bekijken en als die al begin februari in de bus liggen zijn ze in maart al met het oud-papier weg...quote:Op maandag 20 februari 2006 22:22 schreef Gronings_Mopje het volgende:
[..]
Dat is wel laat of niet?Of doen jullie dat omdat de informatie dan beter blijft hangen? Ik ben toch wel iemand die graag een flyer krijgt maar het heeft er nu veel van weg dat niemand deze verkiezingen echt belangrijk vindt. Zo denk ik dan maar ik wil altijd wel stemmen.
Daar hebben jullie wel gelijk in. Ik zit verder in dezelfde situatie als Freeflyer zolang woon ik niet in Den Bosch om hier op de hoogte te zijn. Welke politieke partij zit jij? Of wil je dat liever voor jezelf houden?quote:Op maandag 20 februari 2006 22:36 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Mensen beginnen zich nu wat meer te interesseren voor de verkiezingen, en vaak gaan mensen in het weekend voor de verkiezingen de folders eens bekijken en als die al begin februari in de bus liggen zijn ze in maart al met het oud-papier weg...
Ja hoor, dat kan!quote:Op maandag 20 februari 2006 22:37 schreef Freeflyer het volgende:
kan ik ook blanco stemmen ?
ik woon tijdelijk in een gemeente waar ik totaal niet op de hoogte ben van het politieke reilen en zeilen. wil alleen mijn stem niet verloren laten gaan
Dan heb je gewoon mooie rode appelwangetjesquote:Op maandag 20 februari 2006 22:34 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Het was bij een gewone fotograaf
Mooie, rooie, lieve appelwangetjes.quote:Op maandag 20 februari 2006 22:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan heb je gewoon mooie rode appelwangetjes.
???quote:Op maandag 20 februari 2006 18:19 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
en 15 dagen geleden zei je nog:
Gemeenteraadsverkiezingen 2006, wat stem jij?
![]()
- Stadspartij spreekt je aan met "stadjer"... Ik ben geen stadjer maar student en voel me dus niet aangesproken.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 01:58 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ah leuk dat er hier mensen zijn die ook op een lijst staan. ik zou zelf nooit op de Stadspartij stemmen en wel om de volgende punten (bron: stemwijzer)
- StadsPartij wil topsport subsidiėren (helemaal niet nodig dat een gemeente daar geld aan besteed)
- Ze willen ruimere openingstijden winkel + koopzondagen (funest voor kleine winkeliers, die mee moeten doen)
- Ze zijn tegen hoogbouw en sloop van woningen (wil je goedkope woningen dat moet je wat aan het hoogste segment doen)
- Ze willen niet dat de vervuiler betaalt (afvalstofheffing, etc. lijkt me toch rechtvaardig)
- Ze zijn tegen een rechtstreekse tramverbinding tussen station en Zernike (zitten veel studenten op te wachten)
Aangezien dit geen discussietopic is, liever niet hier op ingaan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |