abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33134526
Je kan niet vroeg genoeg gaan nadenken over je stem tijdens de gemeenteraad verkiezingen 2006, opdat je uiteindelijk geen zwevende kiezer bent. Wat ga je stemmen? Waarom? En waarom niet?
pi_33134748
Ikzelf weet het nog niet. Ik ben op landelijk niveau nogal rechts-links georienteerd (pro allochtoon, anti uitkering). Op lokaal niveau spelen deze zaken echter niet echt een rol en denk ik dat ik het milieu EN infrastructuur aspect zwaar ga laten wegen.
pi_33135172
Ik denk dat ik lokaal gewoon op de VVD stem.

Waarom? Omdat die partij het beste bij me past hoewel ik lokaal niet heel interessant vind en de verschillen onderling niet zo groot zijn.

Ik woon in een kleine gemeente en zoals het nu gaat ben ik redelijk tevreden. Landelijk is dat een ander verhaal maar dat is iets voor een andere thread en duurt nog wel even.
  vrijdag 16 december 2005 @ 15:20:26 #4
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33135550
Ik wil eigenlijk Leefbaar Rotterdam gaan stemmen, alleen woon ik niet in Rotterdam.

Dus ik zal waarschijnlijk op de VVD gaan stemmen, die doen het best aardig in Den Haag.

Maar ik heb me er nog niet genoeg in verdiept. Dat ga ik de komende tijd maar eens doen.
pi_33135638
Landelijk kom ik het meest overeen met D66/LPF.
Lokaal hangt het meestal altijd af van een lokaal onderwerp, dus ben er nog niet uit.
pi_33137532
Ik stem liever niet regionaal, aangezien ik tegen regionale overheden ben.

Als ik dan ergens op moet stemmen wordt het denk ik D66, aangezien die mijns inziens nog het meest neigen naar centralisatie. Landelijk stem ik VVD.
  vrijdag 16 december 2005 @ 17:02:32 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33138769
Vermoedelijk CDA, misschien VVD. Ik ben niet zo heel erg bezig met de Groningse gemeentepolitiek. Misschien kan de ChristenUnie ook wel, ik wacht eerst de programma's maar eens even af.
pi_33139061
Ik ga op me zelf stemmen
pi_33145886
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
Ik ga op me zelf stemmen
Voor welke partij en in welke gemeente doe je mee?

Ik ga zelf denk ik VVD stemmen, daar ben ik het in hoofdlijnen het meeste mee eens (economisch en maatschappelijk liberaal). Maar voor ik ga stemmen zal ik me eerst even verdiepen in de lokale partijen hier, hun standpunten en wat ze de vorige vier jaar hebben uitgespookt
pi_33146198
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:39 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Voor welke partij en in welke gemeente doe je mee?

Ik ga zelf denk ik VVD stemmen, daar ben ik het in hoofdlijnen het meeste mee eens (economisch en maatschappelijk liberaal). Maar voor ik ga stemmen zal ik me eerst even verdiepen in de lokale partijen hier, hun standpunten en wat ze de vorige vier jaar hebben uitgespookt
D66 groningen. Maar sta wel ergens onderin. Ik zal de VP's ook ff gaan lezen van de overige partijen. Al is het om anderen op aan te vallen
pi_33146928
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke. Maar ik ga zeker stemmen. Moet nog wel even kijken.
hoofdlijnen van VVD kan ik em nog in vinden, de uitvoering verre van. Ik vind de landelijke VVD weinig liberaal meer. Waarom is milieu eigenlijkniet liberaal? Overigens vind ik de wiegel manier van liberal ook niks. Het wordt een linksere partij denk ik. Alleen die maken zo vaak van een mug een olifant. Maar wordt wat aan de linkse kant.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33147326
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke. Maar ik ga zeker stemmen. Moet nog wel even kijken.
hoofdlijnen van VVD kan ik em nog in vinden, de uitvoering verre van. Ik vind de landelijke VVD weinig liberaal meer. Waarom is milieu eigenlijkniet liberaal? Overigens vind ik de wiegel manier van liberal ook niks. Het wordt een linksere partij denk ik. Alleen die maken zo vaak van een mug een olifant. Maar wordt wat aan de linkse kant.
Omdat je moeilijk milieu kunt privatiseren? VVD is niet erg voor milieu, maar naar mijn mening (tenminste, als je bij de jusite VVD komt, de Krom bv) is VVD beter voor het milieu dan PvdA of SP. De VVD doet teminste nog wat. Maar sowieso is D66 of GL beter.
pi_33147509
Ik sta als buitenlander bij de gemeente Den Haag ingeschreven, maar ik woon er niet. Ik vraag me af of ik zelfs kan stemmen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 16 december 2005 @ 22:45:53 #14
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_33147735
PVDA all the way
pi_33148021
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:33 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Omdat je moeilijk milieu kunt privatiseren? VVD is niet erg voor milieu, maar naar mijn mening (tenminste, als je bij de jusite VVD komt, de Krom bv) is VVD beter voor het milieu dan PvdA of SP. De VVD doet teminste nog wat. Maar sowieso is D66 of GL beter.
Het mmoiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVd is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borselle en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.

GL is idd vrij goed voor milieu. Vind wel jammer dat er niet echt een energie beleid is maar dat heeft geen 1 partij.
Ik denk over GL, maar wil wel weten wat ze regionaal doen.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33148716
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef One_of_the_few het volgende:Het mooiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVD is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borsele en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.
Met fatsoenlijke veiligheidsregels maar zonder bureaucratische muren zou er geen staatssteun nodig zijn. Kernenergie is goedkoop.

En Groenlinks is alles behalve groen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 16 december 2005 @ 23:18:02 #17
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33148756
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke.
Dat heb ik ook altijd gevonden. Tot ik zag wat er in Rotterdam op dit moment gebeurt.

Jarenlang is Rotterdam verwaarloost; het is bestempeld als een arbeidersstad waardoor er amper voor een evenwichtige bevolkingsopbouw is gezorgd. De stad werd onveilig, de bovenklasse trok weg, het woonklimaat ging sterk achteruit etc.

Nou kan je landelijk nog zo'n mooi beleid maken, maar als het gaat om bijvoorbeeld scholing, woningen en criminaliteit in de stad, dan komt het grotendeels neer op de uitvoering van het stedelijke beleid door het college. Dit is allemaal zeer voortvarend aangepakt door o.a. Leefbaar Rotterdam. Langzaam maar zeker klimt Rotterdam, onder de bezielende leiding van VVD'er Ivo Opstelten, uit het zeer diepe dal en krijgt de stad weer de trots en uitstraling terug die het verdient.
pi_33149014
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Het mmoiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVd is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borselle en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.

GL is idd vrij goed voor milieu. Vind wel jammer dat er niet echt een energie beleid is maar dat heeft geen 1 partij.
Ik denk over GL, maar wil wel weten wat ze regionaal doen.
Jep right.

Borselle maakt miljoenen winst. Als je ze in 2013 sluit gooi je 2 miljard weg aangezien borselle makkelijk tot 2023 open kan blijven. En wat is het voordeel van borssele sluiten? Helemaal niets. Het is een buitengewoon rendabele centrale welke zorgt dat er tenminste nog wat innovatie in kernenergie in Nederland is, wat niet schadelijk is voor het klimaat.

Feit is dat kernenergie goekoper is dan gas of kolen, en ook nog beter voor het milieu. Je kunt wel doorgaan met dat ze staatsteun nodig moeten hebben, maar heb je er ook een bron van?
pi_33149065
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik sta als buitenlander bij de gemeente Den Haag ingeschreven, maar ik woon er niet. Ik vraag me af of ik zelfs kan stemmen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk niet.
Volgens mij mogen nederlanders die in het buitenland wonen alleen voor 2de kamer stemmen.
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:12:28 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33150237
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:28 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Volgens mij mogen nederlanders die in het buitenland wonen alleen voor 2de kamer stemmen.
En het Europees Parlement (tenzij je in een EU-land woont en daar wilt stemmen).

Niet-Nederlanders mogen overigens wel in de gemeente waar ze wonen stemmen, als ze maar 5 jaar legaal in Nederland wonen. Voor EU-burgers geldt de 5-jaars-eis niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door freako op 17-12-2005 00:23:38 ]
pi_33150438
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:12 schreef freako het volgende:

[..]

En het Europees Parlement (tenzij je in een EU-land woont en daar wilt stemmen).

Niet-Nederlanders mogen overigens wel in de gemeente waar ze wonen stemmen, als ze maar 5 jaar legaal in Nederland wonen.
Was dat niet anders, dat je wel voor gemeenteraad mag stemmen en pas na 5 jaar op 2de kamer?
ff zoeken
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:21:11 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33150466
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:19 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Was dat niet anders, dat je wel voor gemeenteraad mag stemmen en pas na 5 jaar op 2de kamer?
ff zoeken
Het enige vereiste voor actief kiesrecht voor de Tweede Kamer is dat je een Nederlands paspoort hebt, en boven de 18 bent. Bovendien mag je niet op de Antillen wonen, maar daar zijn ook weer wat uitzonderingen op.
pi_33150500
Je hebt wel geheel gelijk. Zie: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g3rfhq0j
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:23:35 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33150527
Artikel B3 en B4 van de Kieswet:
quote:
Artikel B 3
1. De leden van de gemeenteraden worden gekozen door degenen die op de dag van de
kandidaatstelling ingezetenen zijn van de gemeente en op de dag van de stemming de leeftijd van
achttien jaar hebben bereikt.
2. Zij die geen onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie zijn, dienen om kiesgerechtigd te zijn
op de dag van de kandidaatstelling tevens te voldoen aan de vereisten dat:
a. zij rechtmatig in Nederland verblijven op grond van artikel 8, onder a, b, d, e of l, van de
Vreemdelingenwet 2000 of op grond van een overeenkomst tussen een internationale organisatie
en de Staat der Nederlanden inzake de zetel van deze organisatie in Nederland, en
b. zij onmiddellijk voorafgaand aan de dag van de kandidaatstelling gedurende een onafgebroken
periode van ten minste vijf jaren ingezetene van Nederland waren en beschikten over een
verblijfsrecht als bedoeld onder a, dan wel rechtmatig in Nederland verbleven op grond van artikel
8, onder c, van de Vreemdelingenwet 2000.
3. Niet kiesgerechtigd zijn zij die geen Nederlander zijn en, als door andere staten uitgezonden leden
van diplomatieke of consulaire vertegenwoordigingen, in Nederland werkzaam zijn, alsmede hun
niet-Nederlandse echtgenoten, geregistreerde partners of levensgezellen en kinderen, voor zover
dezen met hen een gemeenschappelijke huishouding voeren.
Artikel B 4
1. Onder ingezetenen van Nederland, van de provincie en van de gemeente verstaat deze wet hen die
onderscheidenlijk in Nederland, in de provincie en in de gemeente werkelijke woonplaats hebben.
2. Zij die als ingezetene met een adres zijn ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens
van een gemeente, worden voor de toepassing van deze wet, behoudens bewijs van het tegendeel,
geacht werkelijke woonplaats te hebben in die gemeente.
En Lyrebird valt waarschijnlijk onder artikel D3a:
quote:
Artikel D 3a
1. Burgemeester en wethouders van 's-Gravenhage houden een bestand bij van personen aan wie voor
elke verkiezing van de leden van de Tweede Kamer zonder een afzonderlijk daartoe strekkend
verzoek een formulier tot registratie van de kiesgerechtigdheid wordt toegezonden.
pi_33150708
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:26 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Jep right.

Borselle maakt miljoenen winst. Als je ze in 2013 sluit gooi je 2 miljard weg aangezien borselle makkelijk tot 2023 open kan blijven. En wat is het voordeel van borssele sluiten? Helemaal niets. Het is een buitengewoon rendabele centrale welke zorgt dat er tenminste nog wat innovatie in kernenergie in Nederland is, wat niet schadelijk is voor het klimaat.

Feit is dat kernenergie goekoper is dan gas of kolen, en ook nog beter voor het milieu. Je kunt wel doorgaan met dat ze staatsteun nodig moeten hebben, maar heb je er ook een bron van?
In de jaren 60 en 70 werden centrales gebouwd met behulp van staatsteun. Onderzoek naar kernenergie wordt nog steeds betaalt door de staat. Borsele zelf idd niet meer. In het plan van Borsele en daar waar de VVD het mee eens is worden er nieuwe centrales gebouwd. Dit is gebeurd met staatsteun, zonder dat hadden we geen kerncentrale staan in Nederland. Dat is voor borsele gewoon niet op te brengen of welk andere kerncentrale dan ook. Daarom worden kerncentrale 's altijd gebouw in landen waar staatsteun wordt gegeven. Komen de kosten van bewaking, afval opslag en dergelijke bij. Die worden door de overheid betaalt. Nu maakt borsele winst, maar dat is pas gerekend vanaf dat het al volledig draait, dus zonder opstartkosten en dergelijke, en bewaking en opslag en dergelijke worden nog steeds door de overheid betaalt.

http://www.tegenstroom.nl/book/print/147
http://www.tegenstroom.nl/node/159
www.epz.nl

maar ontopic: ik heb nog geen idee wat het wordt. Maar mijn sympathie ligt wel links.
And that is the news.''
pi_33155062
Ik ga op mezelf stemmen. Dat betekent dus PvdA plaats nummer 9. Moet wel zeggen dat de PvdA de enige linkse partij binnen onze gemeente is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Randa_v op 17-12-2005 08:51:47 ]
pi_33159428
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 08:45 schreef Randa_v het volgende:
Ik ga op mezelf stemmen. Dat betekent dus PvdA plaats nummer 9. Moet wel zeggen dat de PvdA de enige linkse partij binnen onze gemeente is.
Ah, ik ben niet de enige

Waar ligt CRANENDONCK?
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:06:32 #28
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_33160130
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 15:07 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat ik lokaal gewoon op de VVD stem.

Waarom? Omdat die partij het beste bij me past hoewel ik lokaal niet heel interessant vind en de verschillen onderling niet zo groot zijn.

Ik woon in een kleine gemeente en zoals het nu gaat ben ik redelijk tevreden. Landelijk is dat een ander verhaal maar dat is iets voor een andere thread en duurt nog wel even.
Het verschilt per gemeente, maar zeker in kleinere gemeentes zitten er soms van die "geslaagde ondernemers" in de gemeenteraad, die daar alleen maar zitten om de belangen van hun eigen bedrijf te waarborgen en te achterlijk zijn om een visie te hebben.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:11:41 #29
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_33160277
PvdA.

Ben ik landelijk al voor, maar ik vind dat ze in Tilburg ook nog eens goed zijn. Geldt ook wel voor het CDA trouwens. De VVD is hier een zootje ongeregeld met afsplitsingen en waterleiding-schandaaltjes enzo. Die kunnen zich beter door de gehele JOVD laten vervangen.
pi_33160627
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 13:34 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ah, ik ben niet de enige

Waar ligt CRANENDONCK?
Zuid-Oostbrabant, de samenvoeging van de gemeentes Budel-Maarheeze. Ik sta ook absoluut (nog) niet op een verkiesbare plaats, maar hoop dat over 4 jaar wel te kunnen.
pi_33161039
Ik stem niks, onze gemeente is een puinhoop, vrijwel bankroet ondanks haar welgestelde inwoners, geen mens die daar iets goeds van kan maken.
Yeah baby Yeah!
pi_33161183
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:25 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Zuid-Oostbrabant, de samenvoeging van de gemeentes Budel-Maarheeze. Ik sta ook absoluut (nog) niet op een verkiesbare plaats, maar hoop dat over 4 jaar wel te kunnen.
We zouden ongeveer 25 keer zoveel stemmen moeten krijgen voor ik kans maak om er in te komen...Ben dan enkel lijstduwer, meer ook niet.
pi_33161196
Mokum Mobiel, maar ik wil wel een bonnetje
too much is not enough....
pi_33161197
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:43 schreef Elgigante het volgende:
Ik stem niks, onze gemeente is een puinhoop, vrijwel bankroet ondanks haar welgestelde inwoners, geen mens die daar iets goeds van kan maken.
Tsja... dan heb je ook weinig hoop... Welke gemeente als ik vragen mag?
pi_33178198
Ik weet het nog niet. Denk GL in Groningen. maar moet me er tegen die tijd eens in gaan verdiepen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33178324
Ik denk op de ChristenUnie.
pi_33179503
In onze gemeete doen maar 6 partijtjes mee, waarvan 3 plaatselijke en dan CDA, VVD en PvdA, de plaatselijke hebben in het afgelopen jaar veel verknalt dus het CDA en de PvdA kunnen op grote winsten gaan rekenen. Het is hier boers dus een een VVD gaat hier niet echt hard.
pi_33179667
Ik stem of PvdA of iets lokaals. Ik woon eigenlijk nog te kort in mijn gemeente om echt een goed politiek inzicht te hebben in de lokale verhoudingen, daarbij interesseert het me ook niet zo. Maar stemmen doe ik sowieso wel.
  zondag 18 december 2005 @ 00:46:34 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33179759
quote:
Op zondag 18 december 2005 00:36 schreef Randa_v het volgende:
In onze gemeete doen maar 6 partijtjes mee, waarvan 3 plaatselijke en dan CDA, VVD en PvdA,
MAAR 6? Bij m'n ouders (gemeente Tubbergen) moeten ze het doen met 3. CDA, VVD/Gemeentebelangen en PvdA. Waarbij het CDA 14 van de 19 zetels heeft, en een coalitie vormt met VVD/GB (4 zetels). Oftewel de oppositie bestaat uit 1 PvdA-man. Die overigens meestal vrolijk met de andere partijen meestemt (als er al gestemd wordt), want ze houden niet zo van polarisatie. Er zijn geen grote affaires geweest de afgelopen jaren, dus het zal wel zo blijven. Want zo zijn de verhouding al jaren. Alleen begin jaren '70 wist Gemeentebelangen de meerderheid te krijgen, maar die waren ze na 4 jaar ook weer kwijt.
pi_33179945
Hier is men bang voor de PvdA, dus we zitten meestal in de coalitie ook al hebben ze ons niet nodig.
pi_33181090
GroenLinks/SP onder voorbehoud aangezien niet alle partijen hier hun programma online hebben/ikzelf het in huis heb
pi_33259120
Ik heb nog niets aan verkiezingscampagnes gezien. Die wacht ik eerst wel af. Waarschijnlijk wordt het weer VVD.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_33259290
Onze verkiezingscampaggne begint eigenlijk pas laat. 27 januari gaan we officieel van start. Nu zijn in principe alleen onze hoofdpunten en de eerste 10 plaatsen van de lijst bekent. Van de meeste partijen hier is dan ook nog niet echt veel bekent.
  donderdag 22 december 2005 @ 00:44:32 #44
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33295776
quote:
Nee. Als Nederlander in het buitenland kun je alleen stemmen op de Tweede Kamer, het Europees Parlement, en eventueel nationale referenda zoals de Europese Grondwet.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 22 december 2005 @ 00:46:07 #45
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33295814
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 23:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik denk op de ChristenUnie.
Bang dat de winkel waar je werkt op zondag open gaat?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 22 december 2005 @ 00:49:39 #46
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33295903
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 16:22 schreef Speth het volgende:
Ik stem liever niet regionaal, aangezien ik tegen regionale overheden ben.
Juist dan zou je moeten stemmen. De lokale overheid kan meer voor jou verknallen namelijk dan de centrale overheid. Niet lokaal stemmen is hetzelfde als "het intresseerd me geen bal wat ze in mijn woonplaats allemaal uitvoeren, ik vindt het wel best zo."
-
pi_33296128
quote:
Op donderdag 22 december 2005 00:49 schreef maartena het volgende:

[..]

Juist dan zou je moeten stemmen. De lokale overheid kan meer voor jou verknallen namelijk dan de centrale overheid. Niet lokaal stemmen is hetzelfde als "het intresseerd me geen bal wat ze in mijn woonplaats allemaal uitvoeren, ik vindt het wel best zo."
Klopt, dat eerste realiseer ik me, daarom ben ik er juist tegen... Probeer maar eens als atheistisch-katholiek gezin een huis te bouwen in een grotendeels nederlands hervormde plattelandsgemeente, en je merkt hoe corrupt en willekeurig lokale overheden in Nederland nog steeds zijn. Ik wil dus vooral graag een relatief neutrale gemeenteraad die zichzelf niet als zo heel belangrijk ziet, en dan denk ik toch vooral aan D66. VVD is op gemeentelijk niveau vooral een boerenpartij, dus daar ga ik niet op stemmen. Ondertussen maar hopen dat ze gemeentes zo snel mogelijk afschaffen.
pi_33296273
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:12 schreef Randa_v het volgende:
Onze verkiezingscampaggne begint eigenlijk pas laat. 27 januari gaan we officieel van start. Nu zijn in principe alleen onze hoofdpunten en de eerste 10 plaatsen van de lijst bekent. Van de meeste partijen hier is dan ook nog niet echt veel bekent.
Hoi partijgenoot

Ik stem dus ook PvdA, zal een beetje raar zijn om iets anders te gaan stemmen als je meegewerkt hebt aan de tot stand koming van het verkiezingsprogramma en de lijst. Het is overigens de eerste keer dat ik mag stemmen! Spannend...

Ik kan wel iets begrijpen van de argumenten van Speth, maar er zijn toch tal van zaken die beter regionaal kunnen worden beslist?
pi_33296579
misschien pleit Speth's geval voor verdere gemeentefusies, dan kan je je ambtenaren en politici met het bespaarde geld beter betalen, betekent dus ook dat je betere kwaliteit kan aantrekken
pi_33297372
quote:
Op donderdag 22 december 2005 01:01 schreef Speth het volgende:

[..]

Klopt, dat eerste realiseer ik me, daarom ben ik er juist tegen... Probeer maar eens als atheistisch-katholiek gezin een huis te bouwen in een grotendeels nederlands hervormde plattelandsgemeente, en je merkt hoe corrupt en willekeurig lokale overheden in Nederland nog steeds zijn. Ik wil dus vooral graag een relatief neutrale gemeenteraad die zichzelf niet als zo heel belangrijk ziet, en dan denk ik toch vooral aan D66. VVD is op gemeentelijk niveau vooral een boerenpartij, dus daar ga ik niet op stemmen. Ondertussen maar hopen dat ze gemeentes zo snel mogelijk afschaffen.
Nou nee.

Ten eerste: als je tegen de gemeente bent, over beter gezegd (want ergens tegen zijn is aliijd makkelijk, maar je komt er nergens mee): voor een efficientere en eerlijke overheid dan zul je juist wel moeten stemmen.

Een corrupte gemeente is natuurlijk volledig verkeerd. Maar een gemeente is naar mijn mening toch onmisbaar.De regels moeten van het rijk, of nog beter vanuit de EU komen. Maar voor het uitvoeren van die regels is de provincie (erg globaal, er mogen dus best minder provincies komen) en gemeente nodig. En dan denk ik eigenlijk vooral aan ruimtelijke ordening. Huizen bouwen is soweiso moeilijk, ongeacht je geloof.

Maar vooral financien (inkomsten rijk, en uitgave (sociale zaken)) mag graag richting het rijk. En natuurlijk goed samenwerkende gemeentes en samenvoeging van kleine gemeentes tot grote regio's. Dus slecht enkele provincies (friesland, groningen en drente samenvoegen) en gemeentes vergroten (geheel noordoost friesland 1 gemeente bijvoorbeeld, welliswaar met meerdere gemeentekantoren)

Maar afschaffen gaat wat ver, de uitvoering is ook nog wel belangrijk...
pi_33297422
quote:
Op donderdag 22 december 2005 01:07 schreef Toad het volgende:

[..]

Hoi partijgenoot

Ik stem dus ook PvdA, zal een beetje raar zijn om iets anders te gaan stemmen als je meegewerkt hebt aan de tot stand koming van het verkiezingsprogramma en de lijst. Het is overigens de eerste keer dat ik mag stemmen! Spannend...

Ik kan wel iets begrijpen van de argumenten van Speth, maar er zijn toch tal van zaken die beter regionaal kunnen worden beslist?
Raar? nee. Tenminste, als die lijst en programma niet voor de gemeente zou zijn (al kan ik mij dat niet voorstellen...). Maar actief lid zijn voor een landelijke partij hoeft dus niet vooral voor de gemeentelijke verkiezing niet te betekenen dat je ook op dezelfde partij gaat stemmen. Het kan in een gemeente slecht gaan bij bepaalde onderwerpen en als bepaalde partijen daar meer en betere aandacht voor geven, waarom niet?

Alleen gaat er in groningen weinig verkeerd, dus maakt het weinig uit wat ik ga stemmen... Mezelf dan maar
pi_33298704
Wij hebben verschillende nieuwe leden, die nu ook verkiesbaar zijn, die landelijk absoluut niet PvdA zouden stemmen. Gemeentelijk voldoet de PvdA wel aan hun eisen, maar landelijk absoluut niet.

Verder is het nog steeds zo in de kleinere gemeenten dat men toch op een kop stemt en niet persé op een goede partij. Vorige keer heb ik met de gemeenteraadsverkiezingen toevallig op de PvdA gestemt, maar dat was eerder omdat mijn zwager op de lijst stond. Ik was toen ook nog geen lid van de partij. Ik ben pas lid geworden na het gedoe met Fortuyn, toen ben ik eigenlijk pas veel bewuster een keuze gaan maken. En kwam ik alsnog bij de PvdA uit. Onderhand ben ik van bestuurslid naar penningmeester gegaan, dat is de reden waarom ik nog niet op een verkiesbare plaats op de lijst wilde, ik wil het penningmeesterschap nog een aantal jaartjes doen.
pi_33298708
quote:
Op donderdag 22 december 2005 02:14 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nou nee.

Ten eerste: als je tegen de gemeente bent, over beter gezegd (want ergens tegen zijn is aliijd makkelijk, maar je komt er nergens mee): voor een efficientere en eerlijke overheid dan zul je juist wel moeten stemmen.
Dat doe ik ook wel, zoals ik al zei, maar met tegenzin.
quote:
Een corrupte gemeente is natuurlijk volledig verkeerd. Maar een gemeente is naar mijn mening toch onmisbaar.De regels moeten van het rijk, of nog beter vanuit de EU komen. Maar voor het uitvoeren van die regels is de provincie (erg globaal, er mogen dus best minder provincies komen) en gemeente nodig. En dan denk ik eigenlijk vooral aan ruimtelijke ordening. Huizen bouwen is soweiso moeilijk, ongeacht je geloof.
Er is niets moeilijks aan een huis bouwen als je niet gehinderd wordt door bouwambtenaren die je ontwerp afwijzen op basis van regels als "de dakkapel dient 10cm onder de nok te beginnen anders past het niet in het landschap", "De wand van de slaapkamer dient voor x% uit glas te bestaan anders krijgt de burger te weinig licht", "de ruimte waarin de verwarmingsketel staat moet minimaal zo en zo groot zijn" en meer van dat soort regels, niet alleen voor de buitenkant van het huis, maar ook voor de binnenkant, en de regels hebben vrijwel allemaal geen duidelijke betrekking op veiligheid. Niets hiervan overdrijf of verzin ik; dit zijn regels waar ze m'n ouders (waar ik het over heb) mee probeerden om de oren te slaan, terwijl kennissen in dezelfde gemeente er opvallend weinig hinder van ondervinden. Ook vond men het op een gegeven moment nodig om onze twee adressen (het zijn twee huizen naast elkaar) zonder ons te informeren te fuseren tot 1 adres, wat fiscaal duurder is. Mijn ouders hebben hierover en over andere zaken meerdere malen rechtszaken gevoerd met de gemeente, de fusie van adressen bleek geen enkele wettelijke grond te hebben en was volslagen willekeurig. Sterker nog, enkele ons beter gezinde ambtenaren hebben bevestigd dat de gemeente geregeerd wordt door een nederlands hervormde-gereformeerde kliek, en dat inderdaad opvallend veel mensen die daar niet bijhoren uitgezonderd worden. Een VVD ambtenaar noemde het "ze hebben jullie weer zo'n gereformeerde rotstreek geleverd". Overigens is de gereformeerde huisarts van het dichtstbijzijnde gat zonder tegenwerpingen van de schoonheidscommissie erin geslaagd om een gedrocht van witte bakstenen en aluminiumplaten midden in een weiland te zetten. Vreemd nietwaar?

Dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat vrijwel alle bouwcontracten van de gemeente jarenlang naar 1 projectontwikkelaar gingen, dat men zonder onze toestemming en zonder aankondiging op ons terrein kwam om daar rond te loeren (en toen men het wel openlijk deed het gepaard ging met gierende banden en de kreet "Halt! Bouwpolitie!"), dat m'n ouders een van deze figuren bij een zoveelste bezoek hebben weggestuurd omdat hij zo onbeschoft was dat de honden er geen brood van lusten, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nogmaals, niets hiervan verzin ik of overdrijf ik. Dat jij wellicht een utopische visie van de behulpzame en betrokken gemeente hebt doet daar niets aan af, die verhalen heb ik wel vaker gehoord maar ik geloof ze gewoon niet meer. Wellicht dat je er in de stad minder last van hebt omdat daar zoveel inwoners hebt dat men minder tijd heeft om voorkeursbehandelingen uit te delen, maar op het platteland is de gemeente een farce.

Ik zou in plaats hiervan ook een verhaal kunnen schrijven over het natuurbeheer in de bewuste gemeente, die eerst een gat in de grond graven om een soort van watertje te creeeren waar niemand om gevraagd heeft, vervolgens daar bomen omheen zet met een houten paal ernaast, en een maand later een team van specialisten uit laat rukken om de rubberen bandjes die de bomen en de palen met elkaar verbinden te bevestigen. Dit liet men vervolgens verwelken, de plas werd een vieze, lelijke smurrie omringd door onkruid en de helft van de bomen stierf. Inmiddels heeft men het geheel met een bulldozer platgewalst om opnieuw te beginnen, waarbij natuurlijk precies dezelfde fout wordt gemaakt.

In mijn ogen is het zo dat des te verder de overheid van de burger afstaat, des te minder kans bestaat op lokale kliekjesvorming en belangengroepen van zeikwijven die overal in de straat drempels willen hebben, of zogenaamde natuurliefhebbers die er eigenlijk geen verstand van hebben maar wel graag overal een vinger in de pap willen hebben. Totdat men lokale overheden amputeert zoals men dat met door koudvuur aangetaste ledematen doet stem ik dus op ambtenaren die zich koest houden.
pi_33299472
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 13:34 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ah, ik ben niet de enige

Waar ligt CRANENDONCK?
Je bent helemaal de enige niet
Doe ik in Nijmegen ook. Maar dan op de MCNP. (Multi Cultureel Nederland Partij)
En dan wss niet echt op mezelf maar op mijn collega. (ben zelf medeoprichter) Maar dat is voor mij hetzelfde als op mezelf stemmen. Lijkt me zo lullig om een voorkeurstem te hebben en dan te weten dat die van mezelf komt
Dan maar liever helemaal niks.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_33301728
quote:
Op donderdag 22 december 2005 02:18 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Raar? nee. Tenminste, als die lijst en programma niet voor de gemeente zou zijn (al kan ik mij dat niet voorstellen...).
Hehe, het is idd. voor de GR2006.

Volgens mij stemt toch de meerderheid op een partij waar zij landelijk ook op stemmen.
pi_33302159
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:41 schreef Toad het volgende:

[..]

Hehe, het is idd. voor de GR2006.

Volgens mij stemt toch de meerderheid op een partij waar zij landelijk ook op stemmen.
De lokale partijtjes hebben hier de macht in handen in de GR. Zij hebben 11 van de 19 zetels. Landelijk wordt hier vooral CDA en PvdA gestemd, maar dat zijn niet de grootste partijen in de raad op het moment.
pi_33302205
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:58 schreef Randa_v het volgende:

[..]

De lokale partijtjes hebben hier de macht in handen in de GR. Zij hebben 11 van de 19 zetels. Landelijk wordt hier vooral CDA en PvdA gestemd, maar dat zijn niet de grootste partijen in de raad op het moment.
Hm... uitzondering op de regel.

Wellicht hebben zij een grote achterban? Wanneer je naar (middel)grote steden kijkt is er meestal een coalitie van CDA en PvdA.
pi_33302268
Hier in Rotterdam stem ik VVD goh, wat een verassing

En dan maar hopen dat de PvdA nog verder wordt afgestraft.
pi_33302359
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:01 schreef Toad het volgende:
Wellicht hebben zij een grote achterban? Wanneer je naar (middel)grote steden kijkt is er meestal een coalitie van CDA en PvdA.
quote:
Op donderdag 22 december 2005 06:57 schreef Randa_v het volgende:
Verder is het nog steeds zo in de kleinere gemeenten dat men toch op een kop stemt en niet persé op een goede partij.
Onze gemeente is een gemeente bestaande uit 6 dorpen, met in totaal een inwonersaantal van ongeveer 20.000 mensen. Het probleem wat we als PvdA hebben is dat de leden die op de kandidatenlijst staan vooral uit de twee grote dorpen komen. Die dorpen voeren onder elkaar ook nog eens een behoorlijk strijd .

De lokale partijtjes kunnen gemakkelijker aan leden uit ook de kleinere dorpen komen omdat deze iedereen kunnen vragen om lid te worden. Men vraagt dus vaak mensen uit de bekendere families die naam hebben en op die manier dus de stemmen trekken. Boeregat he.
pi_33302606
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:06 schreef Randa_v het volgende:

[..]

[..]

Onze gemeente is een gemeente bestaande uit 6 dorpen, met in totaal een inwonersaantal van ongeveer 20.000 mensen. Het probleem wat we als PvdA hebben is dat de leden die op de kandidatenlijst staan vooral uit de twee grote dorpen komen. Die dorpen voeren onder elkaar ook nog eens een behoorlijk strijd .

De lokale partijtjes kunnen gemakkelijker aan leden uit ook de kleinere dorpen komen omdat deze iedereen kunnen vragen om lid te worden. Men vraagt dus vaak mensen uit de bekendere families die naam hebben en op die manier dus de stemmen trekken. Boeregat he.
Dat ze maar snel de laan uitgestuurd mogen worden.
pi_33302864
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:14 schreef Speth het volgende:

[..]

Dat ze maar snel de laan uitgestuurd mogen worden.
pi_33306305
Ik ga vanwege principiėle redenen niet stemmen. Ik woon in een regio die te maken heeft gehad met een ongewenste gemeentelijke herindeling, waarvoor geen enkele noodzaak bestond. Een goed functionerende, financieel kerngezonde gemeente is van de kaart geveegd en ik ben nu inwoner van een gemeente waar de ene bestuurlijke crisis de andere opvolgt.

Als ik zou gaan stemmen, zou ik daarmee impliciet stellen dat ik het eens ben met bovengenoemde situatie. Ik ben dat pertinent niet en weiger dus te gaan stemmen voor een gemeente die ik niet heb gewild. Om dezelfde reden stem ik overigens ook niet voor het europarlement. Alleen landelijk en provinciaal breng ik mijn stem uit.

Zou ik trouwens wel lokaal stemmen, dan werd het SP. Niet zozeer omdat ik dan kijk naar mijn landelijke stemgedrag, maar meer omdat het lokale SP-gemeenteraadslid als enige een realistisch oppositiegeluid laat horen. In het verleden heb ik lokaal ook al eens D66 gestemd en provinciaal GroenLinks, dus ik stem mijn keuze wel degelijk af op de situatie.
pi_33308544
Is er een stemwijzer?
pi_33308776
quote:
Op donderdag 22 december 2005 14:25 schreef thabit het volgende:
Is er een stemwijzer?
Ligt aan de gemeente waarin je woont. De stemwijzer is pas later online.
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:10:04 #65
117864 vanthof
www.genoegisgenoeg.net
pi_33375826
quote:
Je kunt stemmen als je vijf jaar in Nederland hebt verbleven.
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:40:13 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33378302
quote:
Op donderdag 22 december 2005 14:25 schreef thabit het volgende:
Is er een stemwijzer?
* Pietverdriet pakt Thabit aan zijn arm, sleurt hem een stemhokje in en wijst hem wat ie moet stemmen, hij trekt hem dicht aan zich en terwijl Thabit rillt van genot gromt hij Thabit in zijn oor, jij wilt het toch ook...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33378609
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

* Pietverdriet pakt Thabit aan zijn arm, sleurt hem een stemhokje in en wijst hem wat ie moet stemmen, hij trekt hem dicht aan zich en terwijl Thabit rillt van genot gromt hij Thabit in zijn oor, jij wilt het toch ook...
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_33378721
Lokaal

[ Bericht 94% gewijzigd door detulp050 op 24-12-2005 20:13:37 ]
  zondag 25 december 2005 @ 12:37:22 #69
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33392054
VVD
Zit in het campagneteam in Tilburg, dus de vraag is meer op welke persoon
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_33392613
quote:
Op zondag 25 december 2005 12:37 schreef Xtreem het volgende:
VVD
Zit in het campagneteam in Tilburg, dus de vraag is meer op welke persoon
En wat doe je precies dan? Posters plakken, flyeren en dat soort dingen?
  zondag 25 december 2005 @ 13:10:34 #71
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33392736
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:05 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En wat doe je precies dan? Posters plakken, flyeren en dat soort dingen?
Nee, (nou ja, vanaf februari ook )
Nu is het vooral programma maken, lokaties & acties regelen, sprekers regelen e.d.
Ik doe een deel van de promo voor / richting studenten, met als hoogtepunt vrijdag 3 maart een kroegentocht met Mark Rutte
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  zondag 25 december 2005 @ 13:20:43 #72
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_33392949
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:10 schreef Xtreem het volgende:
met als hoogtepunt vrijdag 3 maart een kroegentocht met Mark Rutte
De VVD Tilburg is flut, maar dįt klinkt wel goed.
pi_33393775
Ik heb bij ons bij de Pvda de kandidatenlijst voorbereid zoals die aangenomen moest worden door de leden binnen de gemeente. De campagne had mij ook wel leuk geleken alleen door de zwangerschap kon ik daar beter niet aan beginnen.

Volgende week worden wel de foto's gemaakt van de kandidaten zoals die in de folder komen te staan
pi_33394370
Eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik zou moeten stemmen. In Breda zou eigenlijk alleen de VVD voor mij aanvaardbaar zijn. Alleen is die VVD in Breda blijkbaar niet in staat om geschikte mensen te vinden die op de stoel van wethouder kunnen gaan zitten. Wat dus resulteert in een wethouder van buitenaf, die totaal geen compassie met de stad en haar bewoners heeft.
Dit heeft in het recente verleden dan ook geleid tot de installatie van een gefrustreerd ex-kamerlid (landelijk kreeg hij namelijk geen poot meer aan de grond) die zonder blikken of blozen een hoop geld over de balk heeft gegooid, zonder rekening te houden met de bewoners, winkeliers en het belang van de stad, als een kleine jongen stampvoetend iedere keer persé zijn gelijk wilde hebben en vervolgens nog ruim voordat zijn eerste ambtstermein verstreken was weer opdonderde, zodat zijn plaats weer ingenomen moest worden door de volgende wethouder van buiten. Niet echt meer de moeite waard om op te stemmen dus als Bredaas burger.
  maandag 26 december 2005 @ 01:31:22 #75
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33406526
quote:
Op zondag 25 december 2005 14:21 schreef Whimpey het volgende:

Dit heeft in het recente verleden dan ook geleid tot de installatie van een gefrustreerd ex-kamerlid (landelijk kreeg hij namelijk geen poot meer aan de grond) die zonder blikken of blozen een hoop geld over de balk heeft gegooid, zonder rekening te houden met de bewoners, winkeliers en het belang van de stad,
Als ik zo nieuwsgierig mag zijn: welk oud-Kamerlid was dit? .
pi_33411282
Wanneer zijn de verkiezingen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_33412913
7 maart 2006
  maandag 26 december 2005 @ 13:43:47 #78
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33413222
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:29 schreef the_disheaver het volgende:
7 maart 2006
En dat is op een dinsdag omdat het woensdag de 8e biddag voor het gewas is.
pi_33413237
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:43 schreef freako het volgende:

[..]

Ik weet dat er iets christelijk was op de woensdag, maar niet wat. Dat dus
pi_33429049
quote:
Op maandag 26 december 2005 01:31 schreef freako het volgende:

[..]

Als ik zo nieuwsgierig mag zijn: welk oud-Kamerlid was dit? .
Niederer
pi_33429112
Ik PLOP
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_33429117
Stel dat je op 8 maart in het buitenland bent kan je dan iemand anders laten stemmen ook als je voor langere tijd in het buitenland bent?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_33429358
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 01:18 schreef fernando_redondo het volgende:
Stel dat je op 8 maart in het buitenland bent kan je dan iemand anders laten stemmen ook als je voor langere tijd in het buitenland bent?
Als je maar op 7 maart wel in nederland bent kan het zeker De verkiezingen zijn op 7 maart, niet 8

Maar als je nog in nederland ingeschreven staat moet het kunnen, mits je maar tijd hebt om de volmacht te kunnen tekenen (stemkaart wordt iets van een maand voor de verkiezing verzonden). Moet wel iemand zijn die in dezelfde gemeente als jij woont.
pi_33429377
Nee, ben langer dan een maand vantevoren weg
pi_33429408
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 01:36 schreef fernando_redondo het volgende:
Nee, ben langer dan een maand vantevoren weg
Per post het stembriefje verzenden?
pi_33430061
Dat kost te veel moeite. Ik wil best tekenen voor iemand maar dan moet het oproepbiljet er wel zijn
pi_33430280
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 02:19 schreef fernando_redondo het volgende:
Dat kost te veel moeite. Ik wil best tekenen voor iemand maar dan moet het oproepbiljet er wel zijn
Als je er werkelijk belang in stelt dat jouw stem niet verloren gaat.....geen probleem. Even naar burgerzaken en het wordt in no time geregeld dat er iemand anders gemachtigd wordt in jouw plaats te stemmen.

Wellicht is het zelfs nog mogelijk om ter plaatse te stemmen, al weet ik niet echt of dit ook opgaat met verkiezingen voor de lagere polititek.
pi_33430481
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 02:39 schreef Whimpey het volgende:

[..]

Als je er werkelijk belang in stelt dat jouw stem niet verloren gaat.....geen probleem. Even naar burgerzaken en het wordt in no time geregeld dat er iemand anders gemachtigd wordt in jouw plaats te stemmen.

Wellicht is het zelfs nog mogelijk om ter plaatse te stemmen, al weet ik niet echt of dit ook opgaat met verkiezingen voor de lagere polititek.
Dat eerste kan wel, al denk ik niet dat het mogelijk is
pi_33430533
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 02:58 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Dat eerste kan wel, al denk ik niet dat het mogelijk is
pi_33430560
De mogelijkheid die je geeft in de eerste alinea
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 27 december 2005 @ 03:14:43 #91
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_33430690
quote:

[..]

je kan volgens mij zelfs op je eigen oproepkaart invullen dat je iemand machtigt. Diegene kan dan met jouw oproepkaart en zijn of haar id papieren een stem in jouw naam uitbrengen.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_33430715
Weet ik, maar dan moet je wel je oproepkaart hebben
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 27 december 2005 @ 03:21:21 #93
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_33430768
ja dat klopt, ik weet dus niet hoever je die van te voren krijgt, best wel een heel eind volgens mij.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_33430859
Niet 2 maanden in elk geval
pi_33431751
VVD, SGP of CDA. Hangt er altijd een beetje vanaf...
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33432560
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 01:18 schreef ondeugend het volgende:
Ik PLOP
Assenaar dus?
pi_33432844
Ik stem op een partij die de koopzondag wil afschaffen, dus zal het wel Christen Unie worden.
Bij ons is dat de gecombineerde lijst CU/SGP.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_33433267
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 02:19 schreef fernando_redondo het volgende:
Tsja, je wilt je stem uitbrengne of niet... De mogelijkheden zijn er, als jij er te lui voor bent dan is het jou probleem.
  dinsdag 27 december 2005 @ 10:41:37 #99
45206 Pietverdriet
pi_33433435
Snap niet dat stemmen per brief in NL niet kan, in veel landen is dat doodnormaal.
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:04:56 #100
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33433904
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap niet dat stemmen per brief in NL niet kan, in veel landen is dat doodnormaal.
Dat zou wel veel makelijker zijn

Ik denk dat dan ook veel meer mensen die moeite zouden nemen om te stemmen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:08:04 #101
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33433964
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:43 schreef freako het volgende:

[..]

Biddag voor gewas én arbeid.

De vorige gemeenteraadsverkiezingen moesten ook al wijken voor die dag, en ik geloof de afgelopen provinciale verkiezingen ook.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_33434269
De briefstemming in verenigd koningrijk in mei 2005 dreeg een grote kleine ramp te worden.

Best wel fraude gevoelig, maar het moet wel aardig veilig gemaakt kunnen worden. Maar mag je niet wat moeite verwachten van de stemmers?I
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:24:50 #103
45206 Pietverdriet
pi_33434376
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:20 schreef the_disheaver het volgende:
De briefstemming in verenigd koningrijk in mei 2005 dreeg een grote kleine ramp te worden.
omdat het systeem in de UK wat dat betreft niet erg modern is?
quote:
Best wel fraude gevoelig, maar het moet wel aardig veilig gemaakt kunnen worden. Maar mag je niet wat moeite verwachten van de stemmers?I
In Duitsland functioneerd het prima

Maar goed, in beschaafde landen is het ook normaal dat de verkiezingen op Zondag zijn, zodat de meeste mensen vrij zijn.
pi_33434433
Als er op zondag gestemd moet worden stem ik niet.
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:29:15 #105
45206 Pietverdriet
pi_33434495
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:26 schreef lionsguy18 het volgende:
Als er op zondag gestemd moet worden stem ik niet.
Des te meer reden denk ik dan..
pi_33434566
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Des te meer reden denk ik dan..
Wel als je een meerderheid van GL, SP en PvdA ambieert.
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:33:14 #107
45206 Pietverdriet
pi_33434603
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:31 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Wel als je een meerderheid van GL, SP en PvdA ambieert.
nee, dat niet, maar dat nog altijd liever dan CU/SGP
pi_33434684
CDA'ers zullen dan wel blijven stemmen. Zet een stemhok naast de kerk en klaar.

De rest natuurlijk ook, alleen CU en vooral SGP'ers zullen dan geen stem uitbrengen.Beetje makkelijke manier om ze weg te krijgen, dus nee dankje....Laat maar op woensdag
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:38:50 #109
45206 Pietverdriet
pi_33434725
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:36 schreef the_disheaver het volgende:
CDA'ers zullen dan wel blijven stemmen. Zet een stemhok naast de kerk en klaar.

De rest natuurlijk ook, alleen CU en vooral SGP'ers zullen dan geen stem uitbrengen.Beetje makkelijke manier om ze weg te krijgen, dus nee dankje....Laat maar op woensdag
Dus bij de keuze benadeel je liever mensen die werken dan de ayatolla's van de veluwe
  dinsdag 27 december 2005 @ 11:49:36 #110
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33434997
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus bij de keuze benadeel je liever mensen die werken dan de ayatolla's van de veluwe
Benadelen? Naast je werktijd heb je ook meer dan genoeg tijd om te stemmen, en mocht dat zelfs (aantoonbaar) niet genoeg zijn dan mag je een uur vrij nemen van je werk om te stemmen.
pi_33435175
Je mag volgens mij stemmen van half 8 smorgens tot 9 uur savonds.
Tijd genoeg dus voor de werkende mens.
En anders maar iemand machtigen.
  dinsdag 27 december 2005 @ 18:44:57 #112
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33447093
quote:

[..]

Waarschijnlijk kan dat nu al. Ik heb oktober 2002 al iemand gemachtigd voor de Statenverkiezingen van maart 2003.

Het formulier wat je hiervoor nodig hebt, is aan te vragen bij de afdeling Burgerzaken, ze willen het vast ook wel toesturen als je even belt.

Voor bijvoorbeeld de gemeente Groningen is het formulier ook gewoon te downloaden. http://www.groningen.nl/assets/pdf/volmacht2006.pdf. Invullen, zelf en de gemachtigde een handtekening zetten en terugsturen voor 21 februari. Veel andere gemeenten zullen hun volmachtformulieren ook wel online hebben staan.
  dinsdag 27 december 2005 @ 18:54:32 #113
45206 Pietverdriet
pi_33447413
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:49 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Benadelen? Naast je werktijd heb je ook meer dan genoeg tijd om te stemmen, en mocht dat zelfs (aantoonbaar) niet genoeg zijn dan mag je een uur vrij nemen van je werk om te stemmen.
Helpt erg als je op maandag van huis gaat en vrijdag thuis komt.
  dinsdag 27 december 2005 @ 19:02:32 #114
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33447656
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 11:08 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Biddag voor gewas én arbeid.
Bijna goed. .
quote:
De vorige gemeenteraadsverkiezingen moesten ook al wijken voor die dag, en ik geloof de afgelopen provinciale verkiezingen ook.
Nee. Gemeenteraad 2002 waren op woensdag de 6e, Staten 2003 op dinsdag de 11e.

Biddag is op de tweede woensdag van maart, verkiezingen moeten volgens de Kieswet in de periode 2-8 maart gehouden worden. De Statenverkiezingen van 2003 hadden dus eigenlijk bijna een week eerder moeten worden gehouden, op woensdag de 5e. Pasen viel dat jaar echter erg laat, waardoor carnaval ook wat later dan normaal was. 5 maart 2003 was het Aswoensdag. Dit betekent dat vooral in het Zuiden des lands voorbereidingen voor de verkiezingen wat moeilijker dan normaal waren (al was het maar omdat er veel in kerken, parochiezaaltjes en cafés gestemd wordt). . Vervroeging naar 4 maart was om die reden ook geen optie, 12 maart was biddag, dus uiteindelijk kwam dinsdag 11 maart uit de bus.

Als er niets aan de Kieswet wordt veranderd, geeft dit pas weer gedonder in 2014 (doordat carnaval/pasen laat valt) en 2023 (doordat biddag op 8 maart valt).

[ Bericht 4% gewijzigd door freako op 28-12-2005 01:20:42 (aswoensdag in maart is niet vroeg maar juist laat.) ]
  dinsdag 27 december 2005 @ 19:03:03 #115
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33447675
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Helpt erg als je op maandag van huis gaat en vrijdag thuis komt.
Daarvoor is dus de volmacht bedacht. .
pi_33453221
Je kan je stemkaart ook aan iemand meegeven.
Totaal mag je voor 2 anderen stemmen buiten jezelf volgens de kieswet.
  dinsdag 27 december 2005 @ 22:10:45 #117
45206 Pietverdriet
pi_33454243
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:03 schreef freako het volgende:

[..]

Daarvoor is dus de volmacht bedacht. .
En je punt is?
Waarom niet gewoon briefstemmen of op zondag, zoals in beschaafde landen?
Aaah, ik snap het al: Not invented here...
pi_33454458
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En je punt is?
Neem of een andere baan of stem niet
  dinsdag 27 december 2005 @ 22:19:09 #119
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33454515
quote:

[..]

En je punt is?
Sommige mensen moeten ook werken op zondag. .
  dinsdag 27 december 2005 @ 22:19:32 #120
45206 Pietverdriet
pi_33454532
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:17 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Neem of een andere baan of stem niet
Waarom? Ik vraag jouw toch ook niet, niet met naaste familieleden te trouwen?
  dinsdag 27 december 2005 @ 22:21:09 #121
45206 Pietverdriet
pi_33454584
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:19 schreef freako het volgende:

[..]

Sommige mensen moeten ook werken op zondag. .
Minder dan op woensdag, en daarom meerdere mogelijkheden, zoals briefstemmen.
Jij wou het toch alleen beperken tot volmacht als alternatief..
pi_33455046
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat kan allang. Achterzijde van je stemkaart invullen en dan meegeven aan iemand die in hetzelfde distrcit moet stemmen.
  dinsdag 27 december 2005 @ 22:35:38 #123
45206 Pietverdriet
pi_33455088
Van veel mensen begrijp ik niet dat ze van miljoenen zaadjes de snelsten zijn geweest....
Hoe waar hoe waar
pi_33455345
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Van veel mensen begrijp ik niet dat ze van miljoenen zaadjes de snelsten zijn geweest....
Hoe waar hoe waar
  dinsdag 27 december 2005 @ 23:01:42 #125
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33455972
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volmachten hebben wel mijn voorkeur ja. Bovendien zijn er voldoende alternatieven.

Het is bijzonder eenvoudig om een volmacht af te geven. Een handtekening volstaat. Alleen als men een volmacht aan iemand wil geven die niet bij hetzelfde stembureau wil stemmen moet men apart een formulier aanvragen om diegene een volmacht te geven. Er zijn niet bijzonder veel mensen die daarvan gebruik maken, omdat de drempel wat hoger ligt.

Bovendien is er ook nog de mogelijkheid van een kiezerspas, hoewel die bij gemeenteraadsverkiezingen wat minder van belang is. Zeker bij Tweede-Kamerverkiezingen wordt van die mogelijkheid echter veel gebruikt gemaakt. Mensen die voor hun werk op de verkiezingsdatum in het buitenland moeten zijn, of die in het buitenland wonen, kunnen nu al per brief voor de Tweede Kamer en het Europees Parlement stemmen als ze dat willen.

Als dan ook nog de mogelijkheid wordt gegeven per brief te stemmen voor gemeenteraadsverkiezingen, zal het aantal mensen dat dat gaat doen niet erg hoog liggen. Zeker bij kleinere gemeenten krijg je dan het probleem dat het aantal briefstemmen zo laag is, dat het stemgeheim in gevaar komt. Dat is (naast het voorkomen van administratieve rompslomp) ook een belangrijke reden dat stemmen per brief tegenwoordig via de gemeente Den Haag loopt. Om dit probleem te voorkomen zou dan eigenlijk de onderhandse machtiging (de handtekening achter op de oproepkaart) moeten verdwijnen. Of dit de opkomst veel goed gaat doen betwijfel ik.

Het komt er dus in het kort op neer dat de weinigen die alleen door middel van een briefstem aan de gemeenteraadsverkiezingen deel kunnen nemen omdat ze niemand willen/kunnen machtigen moeten lijden onder de velen die wel gemak bij de onderhandse machtiging hebben.

Stemmen midden in de week heeft ook voordelen. Je hebt geen ambtenaren aan het werk op zaterdag en zondag.
pi_33461511
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 10:01 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik stem op een partij die de koopzondag wil afschaffen, dus zal het wel Christen Unie worden.
Bij ons is dat de gecombineerde lijst CU/SGP.
De Christenunie vind ik net wat te links en te soft. Doe dan maar de SGP.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33469004
quote:

[..]

En je punt is?
Van mij mag het ook best op zondag . Maar dan niet te vroeg aub .
  woensdag 28 december 2005 @ 14:05:04 #128
135637 JeffLebowski
The Dude is not in
pi_33469391
Ik stem links, hoe links, daar ben ik nog niet uit
"This act will not stand... man!"
pi_33470270
quote:
Op woensdag 28 december 2005 13:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Van mij mag het ook best op zondag . Maar dan niet te vroeg aub .
Het is altijd een hele dag, dus niet alleen smorgens ofzo...

Natuurlijk heeft het zondag stemmen wel voordelen, maar ook nadelen.

Meer mensen hebben tijd om te stemmen, wat weer niet betekend dat ze op een woensdag geen tijd zouden hebben. Dat heeft iedereen, omdat ze dat moeten hebben.

En ook op een werkdag hebben sommige mensen best wel tijd om even ergens te stemmen tussen 7.30 en 21.00.
En op zondag is het maar de vraag of mensen moeite willen doen om te gaan stemmen. Het is een soort rust/amusmentdag, en stemmen hoort daar niet echt bij. Hoort bij een wandeling in het bos ook een bezoek aan het stembureau?

Ik vraag me, ook als je geen rekening houd met de christelijken, echt af of het omhoog zal gaan. Want veel christenen zullen echt niet gaan stemmen op zondag.

Bij 2de kamer en europese verkiezingen is er eigenlijk nauwelijks een probleem. Alleen als je in het buitenland zit zul je van je volmacht gebruik moeten maken. Bij gemeenteraadsverkiezingen is dat veel sneller het geval als je buiten je gemeente werkt. De meeste mensen zijn wel niet van 7 tot 21 weg van huis, maar de mogelijkheden zijn veel lager.Natuurlijk het poststemmen.

Dan zou ik meer iets zien in digitale stemhokjes waar je op een andere lijst kunt stemmen dan de gemeente waarin je je stem uitbrengt. Beetje duur om het overal te doen, maar waarom niet in de zogenaamde kieserpas stembureaus?
  woensdag 28 december 2005 @ 15:38:14 #130
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33472285
quote:
Op woensdag 28 december 2005 14:36 schreef the_disheaver het volgende:

Bij 2de kamer en europese verkiezingen is er eigenlijk nauwelijks een probleem. Alleen als je in het buitenland zit zul je van je volmacht gebruik moeten maken. Bij gemeenteraadsverkiezingen is dat veel sneller het geval als je buiten je gemeente werkt. De meeste mensen zijn wel niet van 7 tot 21 weg van huis, maar de mogelijkheden zijn veel lager.Natuurlijk het poststemmen.
Misschien is het te overwegen om bv. een stemmachine alvast in gebruik te stellen in het gemeentehuis, vanaf een week voor de verkiezingen ofzo. Wie dan stemmen wil, kan dat dan doen.
quote:
Ik vraag me, ook als je geen rekening houd met de christelijken, echt af of het omhoog zal gaan. Want veel christenen zullen echt niet gaan stemmen op zondag.
Dat hangt van het gebied af. Vooral in de biblebelt zal het wel problemen op gaan leveren. Katholieken en wat rekkelijkere protestanten zullen minder bezwaren hebben.
  woensdag 28 december 2005 @ 16:06:40 #131
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33473159
oei is het weer bijna zover. Me eens even verdiepen dus
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_33473404
Ik stem waarschijnlijk op iemand die ik goed ken of zo. (woon in een kleine gemeente ... )
pi_33473468
Ja ik denk dat ik ook voor een bekende ga. Op de lijst GL in groningen zag ik een oudcollega van een stage staan. Lijtk me wel een aardige keus.
pi_33577441
Ik mag voor het eerst stemmen tijdens de aankomende Gemeenteraadsverkiezingen. Ben van plan om VVD te gaan stemmen, over het algemeen zie mijn mening (deels) terug in hun standpunten. Het is ook de partij waar ik bij de landelijke verkiezingen waarschijnlijk op ga stemmen.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 03:01:05 #135
6500 X-Fire
real men go sideways!
pi_33789670
Ik ga denk ik net als vorige keer voor CU/SGP (gemeente Den Haag) Niet dat ik zo super christelijk ben ofzo maar VVD PVDA en CDA hebben in de gemeente Den Haag een walgelijke samenwerken al jaren en jaren zijn die drie eigenlijk een grote partij! De 3 musketiers van Den Haag zijn overigens ook verantwoordelijk voor de Annexatie van delen Rijswijk, Wateringen, Voorburg en Nootdorp (ik ben dus helaas ook geannexeerd naar het walgelijke Den Haag!)

Ik stem overigens op een vrouw omdat de SGP dat verbied maar nu eenmaal samen met de ChristenUnie in 1 lijst zit staan er toch vrouwen van de CU op de lijst!

@lionsguy18: Wat is jouw reden om tegen de koopzondag te zijn? werk je zelf in een winkel? Zo jah dan geef ik je groot gelijk. Ik ben zelf niet tegen de koopzondag maar ik vindt wel dat winkeliers hun werknemer zelf moeten laten beslissen of die wel dan niet willen werken op zondag. Zelf heb ik ook in verschillende winkels gewerkt en ook soms verplicht op zondag terwijl ik hier zelf wel bezwaar op heb. Zondag moet een rust(sabbat) dag blijven voor diegene die dat willen.
pi_33789844
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 03:01 schreef X-Fire het volgende:
Ik ga denk ik net als vorige keer voor CU/SGP (gemeente Den Haag) Niet dat ik zo super christelijk ben ofzo maar VVD PVDA en CDA hebben in de gemeente Den Haag een walgelijke samenwerken al jaren en jaren zijn die drie eigenlijk een grote partij! De 3 musketiers van Den Haag zijn overigens ook verantwoordelijk voor de Annexatie van delen Rijswijk, Wateringen, Voorburg en Nootdorp (ik ben dus helaas ook geannexeerd naar het walgelijke Den Haag!)
Tsja, als je iets wilt bereiken door in de coalitie te zitten dan moet je je standpunten ook samenbrengen, en dan lijk je wel een 1 grote partij. Maar is daar iets mis mee? Als het daardoor slechter is geworden in Den haag, okey. Maar dat is volgens mij ook niet echt het geval. Enige wat ik kan bedenken is de tramtunnel. Maar dat is meer technisch domheid, en ambtelijke domheid, dan politieke domheid.
De gemeente beslist niet tot het samenvoegen van gemeentes/steden. dat doen de provinice en rijk in samenspraak met de gemeentes.
quote:
Ik stem overigens op een vrouw omdat de SGP dat verbied maar nu eenmaal samen met de ChristenUnie in 1 lijst zit staan er toch vrouwen van de CU op de lijst!
lol
quote:
@lionsguy18: Wat is jouw reden om tegen de koopzondag te zijn? werk je zelf in een winkel? Zo jah dan geef ik je groot gelijk. Ik ben zelf niet tegen de koopzondag maar ik vindt wel dat winkeliers hun werknemer zelf moeten laten beslissen of die wel dan niet willen werken op zondag. Zelf heb ik ook in verschillende winkels gewerkt en ook soms verplicht op zondag terwijl ik hier zelf wel bezwaar op heb. Zondag moet een rust(sabbat) dag blijven voor diegene die dat willen.
Als je zelf niet op zondag wilt werken: okey. Daar moet ook volledig vrijheid in zijn. Maar ook al vindt je dat, dan hoef je niet tegen de koopzondag te zijn. Als jij de keuze wilt hebben dat je niet op zondag hoeft te werken, dan moet je ook andere wel de keuze geven wel op zondag te werken/winkelen. Zelf kunnen kiezen wel of niet werken op zondag of welke dag/maand/week of wat dan ook moet uiteindelijk bij jezelf liggen. En dat zal elke partij vinden.

Behalve de SGP waarschijnlijk, die ook de niet gelovige niet wil laten werken op zondag.
pi_33789986
Ik zal me eerst nog goed gaan verdiepen in de standpunten, maar op zeker dat het links wordt.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_34450482
Wat een slecht VP heeft het CDA hier in groningen... De slogan alleen al: ´Samen aan de slag´. Maak er op zn minst Samen aan slag van, klinkt een stuk beter

Gelukkig mag ik ook volgens de stemwijzer op mezelf gaan stemmen D66 komt als eerste, vervolgens Student En stad (zou ook mijn 2de keus zijn) .. Gl en VVD op 3de plaats.

De stemwijzer, zal voor totaal 70 gemeentes een advies kunnen geven is te vinden op www.stemwijzer.nl

Aangezien hij vandaag is geopend kan hij een beetje erg traag zijn
pi_34450941
van mijn gemeente staat de stemwijzer nog niet online, wel een programmavergelijking is er, is wel heel handig want nu hoef ik het niet allemaal bij elkaar te zoeken
  woensdag 25 januari 2006 @ 20:03:25 #140
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_34457936
Volgens Stemwijzer gaat mijn absolute voorkeur uit naar 'Gemeentebelangen'.

Ik verwacht echter op Groen Links / Progressief Ede ( ) te gaan stemmen. Dit is volgens Stemwijzer mijn 2e voorkeur.
pi_34458913
En Heerenveen heeft geen stemwijzer
  woensdag 25 januari 2006 @ 20:49:21 #142
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_34459720
De stemwijzer van mijn woonplaats is ook nog niet online, maar ik denk dat het tussen D66 en VVD zal gaan...
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_34460433
Hier is ook nog geen stemwijzer online. Niet dat het iets uitmaakt, kiezen uit die zes partijtjes.
pi_34460654
In de stad waar ik nu woon zitten er allemaal van die kutpartijen die mee doen met de gemeenteraadsverkiezingen.. Maar als ik de stemwijzer volg in Amersfoort of Groningen zou ik NCPN stemmen.. Verbazend hé voor een ncpn'er hehehe ,,.. en de partij waar ik steeds het minst gemeen mee heb ik de VVD
Gelijkheid, Sociale Rechtvaardigheid & Solidariteit!
Webpage: NCPN Noord-Holland Noord
CJB
pi_34460750
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:11 schreef Delano87 het volgende:
In de stad waar ik nu woon zitten er allemaal van die kutpartijen die mee doen met de gemeenteraadsverkiezingen.. Maar als ik de stemwijzer volg in Amersfoort of Groningen zou ik NCPN stemmen.. Verbazend hé voor een ncpn'er hehehe ,,.. en de partij waar ik steeds het minst gemeen mee heb is de VVD
Niet heel vreemd dat je weinig gemeen hebt met de VVD als NCPN je advies is
pi_34460985
Precies .. het uiterste goede en het uiterste slechte (dus het tegenovergestelde)
Gelijkheid, Sociale Rechtvaardigheid & Solidariteit!
Webpage: NCPN Noord-Holland Noord
CJB
pi_34461034
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:13 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Niet heel vreemd dat je weinig gemeen hebt met de VVD als NCPN je advies is
Ik heb die van Groningen ook maar eens gedaan, en kreeg precies het tegenovergestelde (zoals ik al verwachte). Wel een grote verrassing dat GL 2e staat, maar wel met een vrij grote achterstand.
  woensdag 25 januari 2006 @ 21:20:38 #148
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_34461059
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:18 schreef Delano87 het volgende:
Precies .. het uiterste goede en het uiterste slechte (dus het tegenovergestelde)
Ach, zo dachten we allemaal toen we nog een arme student waren.
pi_34461071
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:18 schreef Delano87 het volgende:
Ik ben het wel met deze uitspraak eens
pi_34462602
Stadspartij Groningen
pi_34462782
Hier in Nijmegen ook nog geen stemwijzer. Staat er geloof ik pas volgende week op.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_34462838
Stemmen jullie overigens lokaal hetzelden als nationaal? Ik ga waarschijnlijk lokaal VVD stemmen en landelijk Groen Links.
pi_34462919
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:03 schreef Tobbes het volgende:
Stemmen jullie overigens lokaal hetzelden als nationaal? Ik ga waarschijnlijk lokaal VVD stemmen en landelijk Groen Links.
Dta is voor mij nog niet mogelijk. Ik stem natuurlijk op de nieuwe partij waar ik zelf voor op de lijst sta en we zijn een lokale partij

Da's trouwens wel een verschil.... VVD en GL
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_34462988
quote:
Tot nu toe altijd VVD gestemd (landelijke verkiezingen van 2003, verkiezingen voor het EP en de provincie). Zo als het er nu naar uit ziet wordt het weer de VVD
  woensdag 25 januari 2006 @ 22:12:24 #155
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_34463204
Bij ons in Ede hebben we ook nog 2 hele 'bijzondere" partijen:

-De Partij Zonder Naam. Over deze partij is niets, maar dan ook echt helemaal niets bekend. Ook hebben zij geen medewerking verleend aan Stemwijzer, dus ik vraag me af of ze uberhaupt een kans maken.

-Edese Jaap. Een of andere Jaap die de strijd aan gaat met de grote partijen. Het is nogal boers, maar ik denk wel dat hij een paar stemmen zal binnenhalen.

Zijn uiterst lachwekkende site.
pi_34463580
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:05 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Dta is voor mij nog niet mogelijk. Ik stem natuurlijk op de nieuwe partij waar ik zelf voor op de lijst sta en we zijn een lokale partij

Da's trouwens wel een verschil.... VVD en GL
Ja, ik zou eerder andersom verwahchten: regionaal GL, rijk: VVD.

Maar ik dus wel hetzelfde.
pi_34463651
Mjah...ik wil woon nou eenmaal in een rijker deel van de gemeente (in elk opzicht) en dat zie ik liever niet kapot gaan Maar eigenlijk ligt mijn sympathie bij linkse realisten.
pi_34463673
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:

Zijn uiterst lachwekkende site.
  woensdag 25 januari 2006 @ 22:26:32 #159
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_34463755
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:23 schreef Tobbes het volgende:
Mjah...ik wil woon nou eenmaal in een rijker deel van de gemeente (in elk opzicht) en dat zie ik liever niet kapot gaan Maar eigenlijk ligt mijn sympathie bij linkse realisten.
Ik snap er niks van, wat je daar zegt.

Ik lees tussen de regels door dat je vindt of denkt dat GL rijke delen van gemeentes (of zelfs van het land) kapot maakt.

Toch ligt je sympathie wel bij partijen als GL. Hoezo dan?
  woensdag 25 januari 2006 @ 22:34:26 #160
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_34464033
quote:
Bij mij kan dat ook verschillen. Het leuke is om nationale politiek en gemeentepolitiek zo veel mogelijk uit elkaar te houden. Maar zoals nu die gemeentecampagnes begonnen zijn (In R'dam met Balkenende voor het CDA) vrees ik dat het toch vrij veel over landelijke politiek zal gaan .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_34464110
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:26 schreef SjonLok het volgende:

[..]

Ik snap er niks van, wat je daar zegt.

Ik lees tussen de regels door dat je vindt of denkt dat GL rijke delen van gemeentes (of zelfs van het land) kapot maakt.

Toch ligt je sympathie wel bij partijen als GL. Hoezo dan?
Persoonlijk wil ik het zo rechts mogelijk hebben. Van belang voor het land lijkt me een realistische links getinte coalitie.
  woensdag 25 januari 2006 @ 22:45:05 #162
104871 remlof
Europees federalist
pi_34464434
ik ga sowieso links stemmen, of het PvdA of GL (of misschien wel SP) wordt weet ik nog niet, moet me nog even in hun arnhemse standpunten verdiepen...

landelijk zou ik trouwens niet zo gauw SP stemmen, ben het niet eens met hun standpunten mbt de EU bijvoorbeeld, maar voor de gemeenteraad zou ik er best op kunnen stemmen...
  woensdag 25 januari 2006 @ 23:17:25 #163
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_34465742
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:34 schreef Falco het volgende:

Bij mij kan dat ook verschillen. Het leuke is om nationale politiek en gemeentepolitiek zo veel mogelijk uit elkaar te houden. Maar zoals nu die gemeentecampagnes begonnen zijn (In R'dam met Balkenende voor het CDA) vrees ik dat het toch vrij veel over landelijke politiek zal gaan .
Dat is een beetje suf van het CDA geweest vind ik, dat ze Balkenende erbij haalden.

Maar over het algemeen is gemeentepolitiek nogal wat anders dan de landelijke politiek, ondanks dat er vaak dezelfde partijen meedoen.

Maar in Rotterdam is het verschil duidelijk te merken. Bijvoorbeeld alleen al omdat Leefbaar Rotterdam meedoet, terwijl die partij landelijk niet eens bestaat (alhoewel je met veel fantasie de LPF ervoor in de plaats zou kunnen zien.)

Maar er zijn trouwens genoeg verschillen tussen landelijke politiek en de gemeenteraad.

De gemeenteraad beslist niet over uitzending naar Afghanistan;
En niet over zaken die met Europa te maken hebben;
Niet over ontwikkelings samenwerking en buitenlands beleid;
En ook voert het kabinet beleid op het gebied van sociale zekerheid en zorg met een veel grotere reikwijdte dan een gemeenteraad.

Er zijn natuurlijk ook veel raakvlakken. Bijvoorbeeld op het gebied van belasting heeft zowel de lokale overheid als de gemeenteraad iets te zeggen. Zo is het in Rotterdam het erfpacht afgeschaft.

En ook qua infrastructuur zijn de beslissingen van een heel ander niveau. Moet de A4 tussen den haag en Rotterdam worden doorgetrokken volgens het kabinet? Moeten er meer fietspaden komen in de stad en moet het centrum autoluw worden volgens de gemeenteraad?

En op het gebied van veiligheid kan het kabinet wel meer blauw op straat willen, maar een stad als Rotterdam heeft uiteindelijk zelf bepaald dat de stad veiliger moest worden en daarom preventief fouilleren ingevoerd.

Of bijvoorbeeld de Rotterdam Wet die is ontstaan in Rotterdam en landelijk wordt ingevoerd, om daarmee wijken niet op te zadelen met alleen maar kansarmen.

En de landelijke overheid kan maatregelen nemen om het bedrijfsleven stimuleren om zo de economie te laten groeien, maar de gemeentes moeten zelf ook beleid hebben over welk soort werkgevers ze naar hun stad willen halen. Eindhoven richt zijn bijvoorbeeld heel sterk op hi-tech, mede omdat Philips daar van oudsher zit. De stad Den Haag heeft zichzelf opgeworpen als hoofdstad van het internationale recht.

Op zich verbaast het me dat het vaak lijkt alsof er weinig interesse is voor gemeentepolitiek, omdat het vaak om zaken gaat die zeer direct van invloed zijn op het dagelijks leven van burgers in de stad. Zo is bijvoorbeeld Rotterdam in de laatste 3,5 jaar opgeklommen uit een diep dal van ellende, waarin het een van de crimineelste steden was, met een zeer laag opgeleide bevolking en weinig werkgelegenheid. Nu begint langzamerhand de durf weer een beetje terug te keren, de stad wordt veiliger, er wordt weer veel gebouwd en er komen niet alleen maar kansarmen naar de stad, waardoor uiteindelijk iedereen er beter van wordt.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat veel mensen het niet zo interesseert. Of het komende jaar de drie losliggende stenen van het fietspad nu eindelijk eens recht gelegd gaan worden, of het tweede dorpspark ook een hondenpoepvrije zone gaat krijgen, en of de achterafweg naar de vuilstort nou eindelijk eens verlichting krijgt, dat boeit bijna niemand. En het gaat jammergenoeg te vaak over dat soort onzin.
pi_34466269
Bij gebrek aan een stemwijzer voor Gouda heb ik die van Capelle maar ingevuld. Daar kwam leefbaar Capelle uit.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_34467149
Bij mij kwam er ook al de lokale partij Swollwacht uit. Had dat totaal niet verwacht. Ik vind het wel apart. Op de punten die ik heb aangegeven die ik belangrijk vindt heb ik een afwijkend standpunt. Uiteindelijk heb ik volgens de wijzer daar wel het meest mee, maar ik ben nog niet overtuigd. Eerst maar eens verdiepen wat die partij al gedaan heeft en wat de bredere standpunten zijn.

Volgens mij zijn er veel mensen die een partij krijgen die landelijk niet bestaat, die zich alleen met die specifieke gemeente bezighoud en verder geen belangen/invloeden heeft. Maar dat kan ook zo lijken natuurlijk.
And that is the news.''
pi_34468232
quote:
Lokale politiek interesseert me niet zo heel veel, dus ik stem op een kennis die toevallig nummer twee op de lijst van de PvdA is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_34474441
Ik zou voor Groningen op D66 uitkomen maar dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn . Maar GL kwam er ook hoog uit gelukkig.
pi_34502214

Ik dacht zelf aan de VVD maar blijkbaar is de CDA mijn partij. Ik kijk er tzt nog wel even naar op welke partij ik uiteindelijk stem.
pi_34502642

lijkt me duidelijk, hoewel ik wel erg tegen preventief fouilleren en cameratoezicht ben.

Helaas mag ik niet meer stemmen in de gemeente van m'n ouders..

[ Bericht 19% gewijzigd door Speth op 27-01-2006 00:02:40 ]
pi_34724289
Zoetermeer ook online, mijn uitslag:

GL dus, hoewel ik het niet eens ben met hen over bv. afvalstoffenheffing naar hoeveelheid (GL voor), geluidsoverlast op zondag (GL tegen), aso-woningen weren uit de 'gewone' woonomgeving (GL voor) en nog 2 punten onenigheid, met de PvdA heb ik minder zulke onenigheid maar meer ik of zij neutraal op de punten, GL heeft trouwens een paar stellingen niet geantwoord, de VVD doet dat het vaakst trouwens, meeste partijen hebben alle stellingen beantwoord
pi_34738840
Bij mij is dit de uitkomst:

Uw Stemadvies is: Utregs Glorie

Ik kende de partij alleen van naam, maar ik heb net het partijprogramma eens doorgelezen en dat zag er goed uit, ik denk dat ik op ze ga stemmen.
  zaterdag 4 februari 2006 @ 20:31:28 #173
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_34739100
Ik kom op Groenlinks uit, terwijl ik heb ingevuld dat uitkeringstrekkers verplicht aan het werk moeten worden gezet, er meer koopzondagen moeten komen en winkels vrij moeten zijn hun openingstijden te bepalen. De ruk naar rechts is ingezet hoor :')
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_34739769
Wij hebben maar 1 lokale partij

Ik kom uit op CDA. Dit is de enige partij "in het groen" en helemaal groen
  zaterdag 4 februari 2006 @ 21:00:39 #176
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34740205
Utrecht:
  zaterdag 4 februari 2006 @ 21:14:22 #177
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34740778
Groenlinks kwam bij mij als hoogste uit de bus. Maar de grootste conclusie die ik heb getrokken van deze stemwijzer is dat heel veel onderwerpen mij totaal niet boeien.
  zondag 5 februari 2006 @ 03:11:30 #178
99433 Tup
Tupperwaar
pi_34750752
SP Enkhuizen nr. 2
Wasserwunderland
pi_34753156

Bij gebrek aan stemwijzer voor Velsen.
pi_34753579
quote:
Op vrijdag 3 februari 2006 00:24 schreef zakjapannertje het volgende:
Zoetermeer ook online, mijn uitslag:

[afbeelding]

GL dus, hoewel ik het niet eens ben met hen over bv. afvalstoffenheffing naar hoeveelheid (GL voor), geluidsoverlast op zondag (GL tegen), aso-woningen weren uit de 'gewone' woonomgeving (GL voor) en nog 2 punten onenigheid, met de PvdA heb ik minder zulke onenigheid maar meer ik of zij neutraal op de punten, GL heeft trouwens een paar stellingen niet geantwoord, de VVD doet dat het vaakst trouwens, meeste partijen hebben alle stellingen beantwoord
Ben benieuwd of Lijst Hillie 10 van de 39 zetels pakt.
  zondag 5 februari 2006 @ 12:49:11 #181
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34755417
quote:
Op zondag 5 februari 2006 11:43 schreef pberends het volgende:

[..]

Ben benieuwd of Lijst Hillie 10 van de 39 zetels pakt.
Het zou mij meevallen als ie 1 van de 39 zetels pakt.
  zondag 5 februari 2006 @ 12:57:14 #182
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34755836
CDA
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 6 februari 2006 @ 17:48:01 #183
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34800943

Waarschijnlijk ga ik ook GroenLinks stemmen
pi_34802067
quote:
Op maandag 6 februari 2006 17:48 schreef Reya het volgende:
[afbeelding]

Waarschijnlijk ga ik ook GroenLinks stemmen
Liggen al die partijen zo dicht bij elkaar in Enschede? (behalve dan de lokale partijen)
  maandag 6 februari 2006 @ 19:05:30 #185
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34803418
quote:
Op maandag 6 februari 2006 18:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Liggen al die partijen zo dicht bij elkaar in Enschede? (behalve dan de lokale partijen)
Ik denk dat het eerder aan mijn politieke voorkeur ligt, eigenlijk. Alhoewel politieke partijen op gemeentelijk niveau sowieso minder ver uit elkaar liggen, over het algemeen
pi_34803752

Lol, nog nooit gehoord van de eerste twee op mijn rangljst.
pi_34803972
Terwijl landelijke stemwijzers over vrij fundamentele punten gaan, heb ik bij die gemeentelijke stemwijzers echt het idee van "Lekker boeiend, deze kwestie".
  maandag 6 februari 2006 @ 19:36:54 #188
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34804502
quote:
Op maandag 6 februari 2006 19:21 schreef thabit het volgende:
Terwijl landelijke stemwijzers over vrij fundamentele punten gaan, heb ik bij die gemeentelijke stemwijzers echt het idee van "Lekker boeiend, deze kwestie".
Stemwijzers zijn allesbehalve perfect, maar het is beter dan niets. Er gaat tenminste een zekere objectiviteit vanuit, en het is voor minder politiek geengageerde mensen anders best lastig om de informatie die ze over zich heen krijgen te filteren op relevantie. Ik erger me soms aan de zwart-wit-presentatie van de stemwijzer, maar het is wel een eenvoudige test waar in ieder geval een redelijk adsvies wordt gegeven

Overigens laat ik me zelf niet leiden door de stemwijzer, ik had al eerder besloten Groenlinks te stemmen. Ook nog een tijdje PvdA overwogen, dat zou zeker een goed alternatief zijn
  maandag 6 februari 2006 @ 20:00:48 #189
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_34805330
Ik kwam op het CDA (Groningen) uit en ik zal er waarschijnlijk ook op stemmen.
pi_34809527
Die 'extra belangrijke punten' wegen wel heel erg zwaar. Moet je eens voor de grap 1 keer die stemwijzer doen en niks aanvinken. En dan 1 keer en 2 of 3 dingen aanvinken. Totaal andere uitslag krijg je dan.
  maandag 6 februari 2006 @ 22:04:56 #191
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34810402
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:44 schreef Tobbes het volgende:
Die 'extra belangrijke punten' wegen wel heel erg zwaar. Moet je eens voor de grap 1 keer die stemwijzer doen en niks aanvinken. En dan 1 keer en 2 of 3 dingen aanvinken. Totaal andere uitslag krijg je dan.
Dat is inderdaad ook het voornaamste bezwaar tegen de Stemwijzer; dat een dergelijk orgaan al dan niet bewust met haar methodiek de verkiezingsuitslag kan beinvloeden. Het is jammer dat er nergens op de site een verantwoording valt te vinden
pi_34813335
Ik weet het eigenlijk nog helemaal niet. Landelijk zou ik het wel een beetje weten maar nu helemaal niet. En ik heb maar 1 foldertje in de bus gehad van de D66. Het is niet dat ik denk dat foldertjes nou zoveel uitmaken want dat staat ook maar vol met alles wat ze van plan zijn maar ik zou het nu gewoon echt niet weten.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 18:27:34 #193
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_34835891

Verrassend, ik ben nota bene een van de schrijvers van het programma van mijn 2e keus
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  dinsdag 7 februari 2006 @ 18:49:31 #194
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34836457
quote:
Op maandag 6 februari 2006 19:14 schreef IHVK het volgende:
[afbeelding]

Lol, nog nooit gehoord van de eerste twee op mijn rangljst.
Ken jij Lijst Veldhoen niet?
Ze zijn natuurlijk alom bekend vanwege hun deelname aan de laatste landelijke verkiezingen, waar ze 296 stemmen kregen!

Deze partij biedt dan ook voldoende houvast voor mensen die weer het vertrouwen terug willen in de politiek, met standpunten als "terugdringen wachtlijsten gezondheidszorg", "fraudebestrijding", "werken aan een beter milieu", "verbetering van de kwaliteit van de politie", "respect voor ouderen" en "verbetering van integratie van allochtonen, terugdringen van discriminatie".

Hiermee zetten ze zichzelf op de politieke kaart, met innovatieve doelstellingen, ambitieuze plannen en krachtige standpunten, met als middelpunt en bindende factor Jan Veldhoen, gerespecteerd en geliefd door iedereen met het hart op de goede plaats. Waarlijk, een partij die je stem waard is.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 19:24:55 #195
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_34837693
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 09:39 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Assenaar dus?
Ja.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  dinsdag 7 februari 2006 @ 21:12:22 #196
95608 Speth
Rorschach
pi_34842131
Wat een gaylord namen hebben sommige lokale partijen overigens... Wie stemt er nou op "luis in de pels" of "Axielijst"... "Vrij partij" klinkt dan al beter
  woensdag 8 februari 2006 @ 14:57:02 #197
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34864855
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 18:49 schreef Sidekick het volgende:

Deze partij biedt dan ook voldoende houvast voor mensen die weer het vertrouwen terug willen in de politiek, met standpunten als "terugdringen wachtlijsten gezondheidszorg", "fraudebestrijding", "werken aan een beter milieu", "verbetering van de kwaliteit van de politie", "respect voor ouderen" en "verbetering van integratie van allochtonen, terugdringen van discriminatie".
Hij wilde toch ook de paardensport promoten?
  woensdag 8 februari 2006 @ 15:02:29 #198
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34865071
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 14:57 schreef freako het volgende:

[..]

Hij wilde toch ook de paardensport promoten?
Ook, maar dat vond ik niet zo goed in het rijtje thuispassen.
Ik had het iig van parlement.com.
  woensdag 8 februari 2006 @ 15:04:35 #199
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_34865160
Ik kwam op de VVD uit! Ik denk ook wel dat ze mijn stem krijgen ;Y
  Moderator woensdag 8 februari 2006 @ 16:22:13 #200
9859 crew  Karina
Woman
pi_34868129
Ik kan de stemwijzer niet invullen: mijn stadsdeel wordt niet genoemd!
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  vrijdag 10 februari 2006 @ 13:19:33 #201
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_34934360
[img][/img]

De centrale stad...

Waarom kom ik toch telkens bij die vegetariers uit

ah, ik weet het weer: http://www.aadg.nl/campag(...)eke_Eyskoot_profiel/
  zaterdag 11 februari 2006 @ 12:41:31 #202
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34964753
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 15:02 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ook, maar dat vond ik niet zo goed in het rijtje thuispassen.
Ik had het iig van parlement.com.
Hij heeft ook een site. . Heel praktisch http://www.lijstveldhoen.nl geheten. Er staat ook een partijposter op:

.
pi_34975444

Zat er zelf ook al aan te denken dus 1 + 1.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  zondag 12 februari 2006 @ 13:51:39 #204
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_34996781
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:14 schreef RichardQuest het volgende:
[afbeelding]

!
  zondag 12 februari 2006 @ 13:56:31 #205
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34996967
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 19:14 schreef RichardQuest het volgende:
[afbeelding]

1 + 1 = 2, dus de PvdA?
pi_34998430

Geen verassingen. De PPM bestaat uit ex PvdA-ers.
pi_35202277
quote:
Stemwijzers bewijzen dat de democratie een even lastige als boeiende opgave is

De tijd dat tradionele partijen in gemeenten bijna als vanzelfsprekend de dienst uitmaakten ligt al weer ver achter ons. In plaats daarvan zijn in de meeste gemeenten lokale partijen actief geworden en (zo hebben de laatste verkiezingen geleerd) zij zien meer dan ooit kans hun stempel te drukken op de politiek. Dat is op zichzelf winst en een verrijking van de democratie.

Keerzijde van deze ontwikkeling is dat het besturen er niet eenvoudiger op geworden is. Zo blijken de vele nieuwkomers vaak wel een vliegende start te maken, maar ontpoppen zij zich op termijn niet zelden als een eendagsvlieg. De complexiteit van het vraagstuk wordt vergroot doordat de steun voor partijen met een langere levensduur van verkiezing tot verkiezing vaak dramatisch verschilt. Probeer zo als bestuurder maar eens chocolade te maken van de volkswil. En andersom geredeneerd, probeer zo als burger maar eens een verantwoorde keuze te maken.

Voor dit vraagstuk lijken de vele stemwijzers een uitkomst te bieden. De meeste vertalen het gedachtegoed van partijen in een reeks pittige stellingen over de burger aansprekende zaken, zoals het gewenste beleid inzake coffeshops, meer of minder cameratoezicht, sociale woningbouw, koopzondagen, islamitische scholen e.d. Aan de hand daarvan geeft de burger zijn voorkeur te kennen en vervolgens zoekt de computer in een oogwenk uit welke partijen daar het beste bij passen. Buitengewoon leerzaam en interessant.

Maar vaak ook verrassend. Zo vertaalde de Haagse stemwijzer bij de komende raadsverkiezingen de voorkeuren van de parlementsredactie van deze krant in een krachtige aanbeveling voor politieke partijen die zij in werkelijkheid niet zullen kiezen. Zoals de Islam Democraten, de Ouderen Partij (HOOP) en de Haagse Lente. Hun neiging was daarom groot de stemwijzer als een gebrekkig instrument af te doen. Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Dat neemt niet weg dat de uitkomst wel degelijk gebaseerd was op hun voorkeuren in relatie tot de voorgelegde stellingen.

Hoe dan ook maakte de stemwijzer een levendige discussie los over de vraag waar politieke partijen in werkelijkheid voor staan. En zo zal het vermoedelijk in de meeste huiskamers gaan. Stemwijzers zijn populair geworden en terecht: zij bewijzen dat de democratie een even lastige, als boeide opgave is. Voor burgers én politici.
http://www.trouw.nl/dever(...)+boeiende+opgave+is+
pi_35202545
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:51 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

!
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_35202574
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:56 schreef Sidekick het volgende:

[..]

1 + 1 = 2, dus de PvdA?

Enorme meerderheid allochtonen stemt PvdA
pi_35209261
quote:
Op zondag 18 december 2005 00:42 schreef Kozzmic het volgende:
Ik stem of PvdA of iets lokaals. Ik woon eigenlijk nog te kort in mijn gemeente om echt een goed politiek inzicht te hebben in de lokale verhoudingen, daarbij interesseert het me ook niet zo. Maar stemmen doe ik sowieso wel.
Ik had eigenlijk al wel het idee dat mijn stemvoorkeur op gemeentelijk niveau dichter bij lokaal ligt dan bij mijn landelijke voorkeur PvdA, maar dat het zo erg zo zijn...

Bij de Stadspartij Almere staat mijn zwager hoog op de lijst, dus ik denk dat daar mijn stem heen gaat.
pi_35209364
Geen idee nog. Moet eerst gaan uitzoeken wie er hier allemaal wel (en vooral weer eens niet) meedoen. Maar het zal wel PVDA worden
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 18 februari 2006 @ 00:34:11 #212
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35209447
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 00:31 schreef marcb1974 het volgende:
Geen idee nog. Moet eerst gaan uitzoeken wie er hier allemaal wel (en vooral weer eens niet) meedoen. Maar het zal wel PVDA worden
Als er geen stemwijzer van jouw gemeente is, zou ik eens gaan kijken op de website van je gemeente. Daar staat meestal wel welke partijen er meedoen.
pi_35209762
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 00:31 schreef marcb1974 het volgende:
Goede keuze!!
Ook leeg
pi_35210022
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 00:34 schreef freako het volgende:

[..]

Als er geen stemwijzer van jouw gemeente is, zou ik eens gaan kijken op de website van je gemeente. Daar staat meestal wel welke partijen er meedoen.
Binnenkort staan alle 3 of 4 de partijen hier wel in het dorp folders uit te delen. Dan even alle stands langs om te kijken wat ze nu weer te vertellen hebben.
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 18 februari 2006 @ 01:26:21 #215
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35210936
quote:
Op zaterdag 18 februari 2006 00:52 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Binnenkort staan alle 3 of 4 de partijen hier wel in het dorp folders uit te delen. Dan even alle stands langs om te kijken wat ze nu weer te vertellen hebben.
Het is zo'n gemeente waar de uitslag vantevoren al vaststaat? PvdA 5 zetels, CDA 3 zetels en VVD 3 zetels, en dat al 20 jaar lang?
pi_35215262
Hier is donderdag a.s. een 'lijsttrekkers-debat' op basis daarvan ga ik stemmen denk ik
  zaterdag 18 februari 2006 @ 13:50:31 #217
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35219557
Ik stem zelden op basis van verkiezingsprogramma's. Veel exemplarischer vind ik hoe ze het de afgelopen vier jaar hebben gedaan: wat hebben ze beloofd, hebben ze zich eraan gehouden?
  zaterdag 18 februari 2006 @ 17:27:25 #218
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_35226323
Ik heb nog geen idee.
Say your prayers
pi_35245560
quote:
StemWijzer lijkt wel een bevel

door Joop van Holsteyn

Het succes van de lokale stemwijzers is een felicitatie waard, maar het advies kan soms in dwingelandij ontaarden en daar hoeven we niet zo blij mee te zijn.

De opkomst en het succes van stem- en kieswijzers is ongekend. In 1994 werd bij de Tweede-Kamerverkiezingen van dat jaar de digitale StemWijzer geļntroduceerd. Dat ging zo goed als volledig aan het grote publiek voorbij. Ook in 1998 was het gebruik ervan met enkele duizenden uiterst bescheiden. De grote doorbraak was bij de kamerverkiezingen van 2002 en 2003, toen de eerste hulp voor zoekende kiezers letterlijk miljoenen keren werd geraadpleegd.

Dat bleef niet zonder gevolgen. In het Nationaal Kiezersonderzoek (NKO) van 2003 gaf ongeveer eenderde van de ondervraagde kiesgerechtigden aan een stem- of kieswijzer te hebben bekeken. Van die zeer aanzienlijke groep zei een op de vijf dat het resultaat of de uitkomst ervan invloed had gehad op de partijkeuze van 22 januari 2003. Relatief veel invloed bleek de stem- of kieswijzer te hebben op jongere kiezers, mensen die tamelijk politiek geļnteresseerd zeiden te zijn, kiezers die kort voor de verkiezingsdag of op die dag zelf pas beslisten over hun keuze, en op die mensen die wel eens van partij wisselen en aarzelden over de partijkeuze in 2003.

Met het oog op de raadsverkiezingen zijn voor een aantal gemeenten lokale StemWijzers ontwikkeld. En weer lijkt het een enorm succes te zijn, zeker als wordt gelet op het aantal raadplegingen. Met nog vier weken te gaan is de teller de honderdduizend gepasseerd. Prachtig toch, dat mensen trachten aan de hand van inhoudelijke punten na te gaan hoe het is gesteld met hun eigen politieke voorkeur? ,,De StemWijzer test de politieke voorkeur aan de hand van stellingen en uitspraken uit de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen, die aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen,” aldus de introductie.

Er zijn echter wel wat kanttekeningen te plaatsen. Zo zijn bij de huidige lokale stemwijzers niet in alle gemeenten alle deelnemende partijen in de ’test’ opgenomen. Voor Leiden bijvoorbeeld zijn drie partijen buiten de boot gevallen, en ook de kiesgerechtigden van onder meer Almelo, Haarlem, Helmond en Purmerend kunnen niet bij alle deelnemende partijen uitkomen. Gezien het kennelijke effect van de StemWijzer, is het begrijpelijk dat partijen die niet zijn vertegenwoordigd protesteren.

Op basis van een heel beperkte selectie van standpunten die partijen, in dit geval op lokaal niveau, innemen in hun programma’s, wordt de zogenoemde test opgezet en uitgevoerd. Uiteraard is de selectie van standpunten cruciaal. Het zijn alleen maar deze opvattingen waarvan de gebruiker van de StemWijzer kennis neemt en waarop hij kan reageren. Een andere selectie van standpunten kan heel goed tot een andere reactie, en daarmee uiteindelijk tot een ander advies van de StemWijzer leiden. Nogmaals, juist omdat de invloed van dit advies zo groot is, hebben de makers van de StemWijzer via de inhoudelijke invulling van hun instrument een niet te verwaarlozen inbreng op het keuzeproces. En een moeilijk te controleren inbreng, omdat niet helder is hoe en waarom precies het deze selectie van opvattingen en voorstellen is geweest die zijn opgenomen in de StemWijzer, en waarom andere aspecten kennelijk niet die prominente positie hebben gekregen. Bij lokale verkiezingen is dit punt extra van belang, omdat kennis van de lokale gemeenschap, daarin aanwezige problemen en mogelijke oplossingen moeilijk voor alle gemeenten vanzelfsprekend is.

Ten derde is er altijd de vraag hoe het advies precies wordt berekend op basis van de antwoorden op de voorgelegde stellingen. Zeker, er dient een keuze te worden gemaakt bij de vertaalslag van antwoorden op tientallen stellingen naar een geordend eenduidig advies. Maar elke keuze voor de berekening van het advies is in zekere zin willekeurig en kan door een andere worden vervangen, waarbij die andere mogelijk tot een ander advies leidt. Met wederom alle potentiėle electorale gevolgen van dien.

Uiteraard is, tot slot, de basis van de StemWijzer nadrukkelijk gelegen in het idee dat het bij de keuze van een partij dient te gaan om inhoudelijke punten. Daarmee wordt een weliswaar verdedigbaar maar tegelijkertijd eenzijdige keuze gemaakt ten aanzien van wat verkiezingen in wezen dienen te zijn. Verkiezingen gaan over beleid en voorstellen voor een alternatief, aldus de StemWijzer, die daarmee de democratische burger probeert op dit specifieke rechte pad te houden.

De StemWijzer, opgezet als bescheiden hulpje en beperkte handreiking voor de zoekende kiesgerechtigde, heeft al met al te veel invloed gekregen. Er is nu sprake van een test van de politieke voorkeur – alleen al het taalgebruik (test) geeft aan dat de StemWijzer zichzelf, in zekere zin in navolging van een aantal kiezers, wel erg serieus is gaan nemen. Dat kan, gezien de wenselijke relativering van de waarde van het instrument, toch nooit de bedoeling zijn.

Het is tijd dat de StemWijzer de bescheiden hulpdienst wordt die ermee werd beoogd, en niet de opdringerige, dwingende adviseur van wie het advies de trekken van een bevel krijgt. In het kiezersonderzoek van 2003 gaven diverse kiezers als antwoord op de vraag waarom zij een bepaalde partijkeuze hadden gemaakt aan dat dat ’moest’ van de stemwijzer. Dat zegt iets over die kiezers, maar toch ook iets over het instrument dat zich kennelijk voor die kiezers als een dwingende raadgAl er heeft opgesteld. Dergelijke dwingelandij is onwenselijk.

Dr. Joop van Holsteyn is universitair hoofddocent en bijzonder hoogleraar Kiezersonderzoek aan de Universiteit Leiden en fellow van het NIAS te Wassenaar.
http://www.trouw.nl/dever(...)lijkt+wel+een+bevel+
  zondag 19 februari 2006 @ 06:26:36 #220
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_35246694

Ik twijfel nog tussen de VVD, SGP en Gemeentebelangen, Ned. Volksunie of Leefbaar Apeldoorn worden het sowieso niet.
pi_35253234
Ik heb de stemwijzer van Groningen maar ingevuld en mijn top drie was:

1.CDA
2.Christenunie
3.NCPN ( )

Het waren ook de enige partijen in het groen, de rest was rood, met als hekkesluiters de VVD en de SP.
  zondag 19 februari 2006 @ 14:07:49 #222
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_35253269
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:06 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik heb de stemwijzer van Groningen maar ingevuld en mijn top drie was:

1.CDA
2.Christenunie
3.NCPN ( )

Het waren ook de enige partijen in het groen, de rest was rood, met als hekkesluiters de VVD en de SP.
Op welke punten scoorde jij dan
pi_35253511
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:07 schreef Tafkahs het volgende:
Op welke punten scoorde jij dan
Prioriteiten bij mij waren b.v.

Wél cameratoezicht in het centrum.
Wél hulp bij kinderopvang voor alleenstaanden.
Wél voor een 'stadsgedragscode'
Tegen koopzondagen.
Tegen verruiming van de winkelsluitingswet
Tegen meer bemoeienis van de overheid op de woningmarkt
  maandag 20 februari 2006 @ 09:37:56 #224
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_35279623
Stemwijzer Arnhem ingevuld, aangezien ik er pas woon is dit voor mij best een belangrijke graadmeter. Uitslag:
1. VVD 2. Zuid Centraal 3. CDA

Zit ook zeer te twijfelen tussen de eerste twee. Moet me er nog verder in verdiepen.

Maar als je dit ziet en lijst ga je toch wel erg hard nadenken...
wordt aan gewerkt....ben net terug
  maandag 20 februari 2006 @ 11:11:21 #225
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35281728
Ik ga Groen Links stemmen, denk ik. Christelijke partijen (die zich uiteindelijk niet zo christelijk gedragen) zijn bij mij uitgesloten. Ik voel me wel aangesproken door de plannen die GL voor Groningen heeft. Tolheffing op de ringweg, auto's buiten de stad houden, meer groen, meer aandacht voor fietsers.
Het enige minpuntje van Groen Links is dat ze zo open tegenover asielzoekers staan. Op zich heb ik niets tegen asielzoekers, maar wel tegen degenen onder hen die helemaal geen vluchteling zijn, maar eerder op zoek naar geluk, ten koste van de Nederlanders. Maar ik ga er vanuit dat alle politieke partijen dit een probleem vinden en op zoek gaan naar methoden om deze mensen die het beeld van de rest bezoedelen eruit te pikken. Ik ben zelf vrij idealistisch ingesteld. Wil een betere wereld, geloof in een betere wereld en ik denk dat Groen Links een aardig eindje op weg is naar die betere wereld. Dromen mag altijd, toch?
Niet meer actief op Fok!
  maandag 20 februari 2006 @ 11:20:04 #226
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_35281960
quote:
Op maandag 20 februari 2006 11:11 schreef Viking84 het volgende:
Ik voel me wel aangesproken door de plannen die GL voor Groningen heeft. Tolheffing op de ringweg, auto's buiten de stad houden, meer groen, meer aandacht voor fietsers.
Hahaha, hoe help ik de economie van de stad Groningen naar de klote. Verekte hippie's.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  maandag 20 februari 2006 @ 11:24:31 #227
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_35282080
quote:
Op maandag 20 februari 2006 11:20 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Hahaha, hoe help ik de economie van de stad Groningen naar de klote. Verekte hippie's.
Gaat groningen Nijmegen achterna als links bolwerk??
wordt aan gewerkt....ben net terug
pi_35283103
quote:
Op maandag 20 februari 2006 11:20 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Jij bent vast iemand die te lui is om 5 minuten naar de binnenstad te fietsen.
  maandag 20 februari 2006 @ 12:17:52 #229
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_35283618
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:00 schreef DaveM het volgende:

[..]

Jij bent vast iemand die te lui is om 5 minuten naar de binnenstad te fietsen.
Ik geloof dat dat niet verboden is. Maar als die linkse lamlullen aan de macht komen zal dat wel zo afgelopen zijn. Maar als ik 6 minuten naar de stad moet fietsen mag ik wel de auto nemen? Of ligt de grens bij 7 minuten?
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_35283788
En dan maar klagen dat Groningen onder ontwikkeld is, niet zo vreemd met dat soort ideeėn .
pi_35283831
quote:
Op maandag 20 februari 2006 11:24 schreef Lionheaad het volgende:

[..]

Gaat groningen Nijmegen achterna als links bolwerk??
Is Groningen stad nu niet al vrij links? Of alleen het oosten van de provincie? Er doen iig wel veel linkse partijen mee in de stad.

edit:

9 PvdA
6 GroenLinks
6 VVD
5 CDA
5 SP
2 ChristenUnie
2 D66
2 StadsPartij
2 Student en Stad

Van de laatste twee weet ik niet of ze links of rechts zijn, maar de PvdA is toch ruim het grootst, en GL en de SP scoren ook ver boven hun landelijk niveau.
pi_35284013
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:17 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Ik geloof dat dat niet verboden is. Maar als die linkse lamlullen aan de macht komen zal dat wel zo afgelopen zijn. Maar als ik 6 minuten naar de stad moet fietsen mag ik wel de auto nemen? Of ligt de grens bij 7 minuten?
Er zijn toch goede busverbindingen?
pi_35284132
quote:
Op maandag 20 februari 2006 11:11 schreef Viking84 het volgende:
Ik ga Groen Links stemmen, denk ik. Christelijke partijen (die zich uiteindelijk niet zo christelijk gedragen) zijn bij mij uitgesloten. Ik voel me wel aangesproken door de plannen die GL voor Groningen heeft. Tolheffing op de ringweg, auto's buiten de stad houden, meer groen, meer aandacht voor fietsers.
De Stad Groningen moet het grotendeels hebben van het midden- en kleinbedrijf. Vanuit de drie noordelijke provincies en een deel van Duitsland komen jaarlijks ontzettend veel mensen winkelen in onze stad. Al deze mensen gaan dan wel naar een andere stad als ze tol moeten betalen, dus de binnenstad van Groningen kan vrijwel direct inpakken als dit plan uitgevoerd wordt. Tevens is de ringweg gedeeltelijk van de provincie, dus de stad krijgt er ook nog eens geen geld voor.

Overigens, GroenLinks heeft in Gronigen als onderdeel van het college heel erg veel gedaan aan het naar de klote helpen van sociale voorziening, groen en aan het uitbreiden van mogelijkheden voor auto's in de binnenstad. Stemmen op GroenLinks in Groningen is als het aaien van een gevaarlijke pitbull
pi_35284173
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:31 schreef DaveM het volgende:

[..]

Er zijn toch goede busverbindingen?
Zijn die gratis?
pi_35284192
D66 ...daar kwam ik met de stemwijzer op uit... het zal wel goed zijn
pi_35284242
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:35 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zijn die gratis?
Parkeren in de binnenstad wel?
pi_35284264
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:

2 StadsPartij
2 Student en Stad

Van de laatste twee weet ik niet of ze links of rechts zijn, maar de PvdA is toch ruim het grootst, en GL en de SP scoren ook ver boven hun landelijk niveau.
Student en Stad is vrij rechts (allemaal voorzitters van Vindicat, Albertus etc)
Stadspartij is niet echt links of rechts.
pi_35284338
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:38 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Student en Stad is vrij rechts (allemaal voorzitters van Vindicat, Albertus etc)
Stadspartij is niet echt links of rechts.
Nouja het viel mij iig mee dat de NCPN geen zetel had
  maandag 20 februari 2006 @ 13:06:53 #239
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35285211
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:40 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Nouja het viel mij iig mee dat de NCPN geen zetel had
Vier jaar geleden hadden ze ongeveer 1 procent van de stemmen, 866 in totaal. Niet genoeg voor een zetel, de kiesdrempel was 2146 stemmen. Ze stijgen overigens wel.

Een jaargenoot van mij blijkt trouwens hoog op de NCPN-lijst te staan, ik wist niet eens dat ie communist was. .

Uit mijn hoofd zit de NCPN in Reiderland (Beerta, Finsterwolde, Nieuweschans), Lemsterland (Lemmer e.o.) en Heiloo in de gemeenteraad. In Scheemda zit de VCP in de raad, een afsplitsing van de NCPN (elke communistische partij heeft natuurlijk z'n scheuring ).
pi_35285284
quote:
Op maandag 20 februari 2006 13:06 schreef freako het volgende:

[..]

Vier jaar geleden hadden ze ongeveer 1 procent van de stemmen, 866 in totaal. Niet genoeg voor een zetel, de kiesdrempel was 2146 stemmen. Ze stijgen overigens wel.

Een jaargenoot van mij blijkt trouwens hoog op de NCPN-lijst te staan, ik wist niet eens dat ie communist was. .

Uit mijn hoofd zit de NCPN in Reiderland (Beerta, Finsterwolde, Nieuweschans), Lemsterland (Lemmer e.o.) en Heiloo in de gemeenteraad. In Scheemda zit de VCP in de raad, een afsplitsing van de NCPN (elke communistische partij heeft natuurlijk z'n scheuring ).
En in Reinderland hebben ze zelfs 5 van de 13 zetels en zijn ze de grootste partij
  maandag 20 februari 2006 @ 13:11:39 #241
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35285376
quote:
Op maandag 20 februari 2006 13:08 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En in Reinderland hebben ze zelfs 5 van de 13 zetels en zijn ze de grootste partij
Klopt. De CPN heeft jaren de meerderheid gehad in de gemeenten Beerta en Finsterwolde. Een jaar of 60-70 denk ik. Maar een arbeidersparadijs hebben de CPN-wethouders er niet echt van weten te maken. Finsterwolde is zelfs nog een tijdje door een regeringscommissaris bestuurd, de gemeenteraad was aan de kant geschoven door het Rijk omdat de gemeentekas als stakingskas was gebruikt. .
pi_35285486
quote:
Op maandag 20 februari 2006 13:11 schreef freako het volgende:

[..]

Klopt. De CPN heeft jaren de meerderheid gehad in de gemeenten Beerta en Finsterwolde. Een jaar of 60-70 denk ik. Maar een arbeidersparadijs hebben de CPN-wethouders er niet echt van weten te maken. Finsterwolde is zelfs nog een tijdje door een regeringscommissaris bestuurd, de gemeenteraad was aan de kant geschoven door het Rijk omdat de gemeentekas als stakingskas was gebruikt. .
Prachtig Toch wel leuk om zo'n rebelse gemeente te hebben, valt er nog eens wat te lachen
  maandag 20 februari 2006 @ 13:41:20 #243
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_35286350

PvdA is niet zo raar, maar dat de SP onderaan eindigt is wel erg gek aangezien ik bij landelijke verkiezingen altijd SP krijg en ook stem. Ik ben zelfs actief lid van de SP (op dit moment even niet zo actief) en heb zelfs in een plaats samen met andere een SP opgericht.

De SP in Leiden is om je voor kapot te schamen, ik denk dus dat ik ook PvdA ga stemmen 7 maart.
pi_35286651
quote:
Op zondag 19 februari 2006 06:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[afbeelding]

Ik twijfel nog tussen de VVD, SGP en Gemeentebelangen, Ned. Volksunie of Leefbaar Apeldoorn worden het sowieso niet.
Zo je profiel wordt steeds extreem rechtser jongen. Al wel eens een zwarte in het echt tegen gekomen?
pi_35287032
quote:
Op maandag 20 februari 2006 12:35 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zijn die gratis?
Goedkoper dan de auto in veel gevallen.
pi_35287106
quote:
Op maandag 20 februari 2006 13:15 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Prachtig Toch wel leuk om zo'n rebelse gemeente te hebben, valt er nog eens wat te lachen
Leestip in deze, De Graanrepubliek van Frank Westerman. Erg boeiend boek over die regio en de opkomst en ondergang van het communisme aldaar.
  maandag 20 februari 2006 @ 14:05:49 #247
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35287109
Democratisch Liberale Partij Hilversum (DLPH) wordt het bij mij.
  maandag 20 februari 2006 @ 14:20:45 #248
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35287519
quote:
Op maandag 20 februari 2006 14:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Leestip in deze, De Graanrepubliek van Frank Westerman. Erg boeiend boek over die regio en de opkomst en ondergang van het communisme aldaar.
. En over dat boek is weer een mooi lied gemaakt:
quote:
De groanrepubliek (Alex Vissering)

Ik rie van Finnerwolle noar Beerte en Hörn
t Is zomor n dag, gain regen en gain zörgen
Mien ogen kieken wied vot over t koren noar de diek
Ik denk aan n bouk, aan de “Groanrepubliek”

In “de rooie drijhouk” mit zien riep gruine gras
t Gele van t koolzoad en hou t hier ooit was
Oost Grunnen, schoem op t wotter, t verleden is dichtbie
Koert Stek en zien Tjakkie rieden in n Lada veurbie

Refraain:
Stalin en Lenin, boeren en klaai
Stro en groan, groan en stro
Rechte lienen in landschop en leer
Toukomst en dieken, meer en meer
Stalin en Lenin, boeren en klaai

In Drijbörg goa k rechtsoaf deur Coenraadpolder hin
Ik zai n rover vlaigen en heb t noar mien zin
t Is net of gaist van Mansholt hier boven de dieke woakt
In n mengelmous van zolt en zuit, dat is wat mie roakt

In polder Breebaart vuil k mie goud, k heb de kop doar op stee
n Coaster uut Kaliningrad gliert deur de wolken in de zee
Bie Fiemel doar stop ik en kiek noar Oost Grunnen
n Mooi stee is dat hier om vannijs te begunnen.
Maar we dwalen wat af denk ik. .
  maandag 20 februari 2006 @ 14:22:33 #249
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35287570
quote:
Op maandag 20 februari 2006 14:05 schreef PLAE@ het volgende:

Democratisch Liberale Partij Hilversum (DLPH) wordt het bij mij.
Dat klinkt als een lokale VVD-afsplitsing. .
  maandag 20 februari 2006 @ 14:32:23 #250
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_35287893
NCPN was overduidelijk mijn stemadvies. Het enige punt waarop ik het niet met hun eens ben is dat zij de herkeuring van de WAO afkeuren. Die is m.i. wel nodig, want ik ken al veel te veel mensen die best kunnen werken en het ontvangen van een uitkering maar wat fijn vinden, zodat ze de hele dag op hun luie reet kunnen blijven zitten. GL is dan toch wat minder radicaal
Niet meer actief op Fok!
  maandag 20 februari 2006 @ 14:40:54 #251
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35288170
quote:
Op maandag 20 februari 2006 14:32 schreef Viking84 het volgende:
NCPN was overduidelijk mijn stemadvies.
Ik denk dat veel kleinere partijen de Stemwijzer min of meer beļnvloeden door veel sociaal wenselijke antwoorden te geven.
pi_35291047
quote:
Werkloosheid stijgt in grote steden
In vrijwel heel Nederland is de werkloosheid in 2005 gedaald. Maar in de vier grote steden zaten vorig jaar meer mensen thuis dan in 2004, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Grote steden
Vorig jaar was 6,5% van de beroepsbevolking in Nederland werkloos. In de vier grote steden groeide de werkloze bevolking echter van 8% naar 9%. Vooral Amsterdam (van 8% naar 10%) en Rotterdam (11%) trekken dat gemiddelde omhoog. Den Haag (8%) en Utrecht (7,4%) steken gunstig bij dat cijfer af.

Rest van Nederland
Maar de minste werkloosheid bevindt zich buiten die vier grote steden, waar 14% van de beroepsbevolking woont. In 'de rest van Nederland' nam de werkloosheid af van 6,2 naar 6,1%.

Volgens het CBS valt de stijging in de grote steden te verklaren doordat deze steden veel mensen met een laag inkomen en opleidingsniveau hebben. Rijke mensen verlaten snel de stad, aldus het CBS.
Ah, had Pim toch gelijk .
pi_35291929
quote:
Op maandag 20 februari 2006 16:01 schreef pberends het volgende:

[..]

Ah, had Pim toch gelijk .
suburbanisatie is al wat eerder vastgesteld, voordat Pim geboren moest worden zelfs
pi_35293305
quote:
Op maandag 20 februari 2006 16:24 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

suburbanisatie is al wat eerder vastgesteld, voordat Pim geboren moest worden zelfs
Ruim inderdaad en niet alleen in Nederland ook in b.v. de VS is het een groot probleem.
  maandag 20 februari 2006 @ 18:12:22 #255
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35295810
CDA!
?Porque no te calles?
  maandag 20 februari 2006 @ 18:16:44 #256
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_35295942
Ik weet dus niet op wie ik moet stemmen.

Wie helpt mij?

CDA, VVD, GroenLinks en D66 zijn alvast helemaal uitgesloten.
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
  maandag 20 februari 2006 @ 18:39:56 #258
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_35296730
Net even een test gedaan en even gekeken op de website van de PvdA.

Voor mij wordt het PvdA of SP.
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
pi_35297474
op mezelf
  maandag 20 februari 2006 @ 19:00:13 #260
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35297551
quote:
Op maandag 20 februari 2006 14:22 schreef freako het volgende:

[..]

Dat klinkt als een lokale VVD-afsplitsing. .
Geen idee. Ik woon hier net.

Ik heb de stemwijzer gedaan (vrij moeilijk met die lokale dingen waar ik weinig van af weet) en daarna nog eens ff bekeken of de standpunten wel goed overeen komen op de punten die ik het belangrijkste vind.
pi_35297617
Ik weet het nog steeds niet en ik heb ook maar 1 flyertje in de bus gehad.
Ze willen mijn stem niet blijkbaar
pi_35297688
quote:
Op maandag 20 februari 2006 18:58 schreef dewitteparel het volgende:
op mezelf
Welke partij?
pi_35297760
Leeuwarden --> PvdA
How rude!
  maandag 20 februari 2006 @ 19:35:13 #264
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35298908
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:03 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Welke partij?
Gezien de postgeschiedenis leefbaar
pi_35298946
over de NCPN in Groningen een leuk stukje :

Revolutie in Groningen
pi_35299393
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:02 schreef Gronings_Mopje het volgende:
Ik weet het nog steeds niet en ik heb ook maar 1 flyertje in de bus gehad.
Ze willen mijn stem niet blijkbaar
De meeste partijen in Groningen verspreiden de folders volgens mij in de laatste week voor de verkiezingen. Onze folder krijg je volgens mij eind deze week
  maandag 20 februari 2006 @ 19:50:47 #267
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35299569
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:36 schreef zakjapannertje het volgende:
over de NCPN in Groningen een leuk stukje :

Revolutie in Groningen
erg onafhankelijk is de bron niet, tenminste die indruk krijg ik.
  maandag 20 februari 2006 @ 20:00:32 #268
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35300036
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:46 schreef detulp050 het volgende:

[..]

De meeste partijen in Groningen verspreiden de folders volgens mij in de laatste week voor de verkiezingen. Onze folder krijg je volgens mij eind deze week
Welke partij?
  maandag 20 februari 2006 @ 20:01:20 #269
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_35300080
Ik gok vvd. T is wel een liberale ondernemer die tulp.
pi_35302718
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:50 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

erg onafhankelijk is de bron niet, tenminste die indruk krijg ik.
idd., daar moeten vele glazen Heineken oid. bij betrokken zijn geweest
pi_35303826
quote:
Op maandag 20 februari 2006 20:00 schreef Floripas het volgende:

[..]

Welke partij?
Stadspartij Groningen
pi_35304422
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:03 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Welke partij?
D66 (lastig campagnevoeren met randdebielen aan de macht in Den Haag , maar goed )
pi_35304656
quote:
Op maandag 20 februari 2006 21:26 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

D66 (lastig campagnevoeren met randdebielen aan de macht in Den Haag , maar goed )
Tja dat kan idd veel stemmen kosten.
pi_35306325
quote:
Op maandag 20 februari 2006 21:30 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Tja dat kan idd veel stemmen kosten.
Tsja, 40% van de kiezers stemt lokaal a/d hand van landelijke thema's, 25%, 20% landelijk en de rest onbekend ...

Dus is niet echt positief Terwijl D66 in mijn geval zelfs het meest gegeven stemadvies is op de stemwijzer...
  maandag 20 februari 2006 @ 22:02:42 #276
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35306367
quote:
Op maandag 20 februari 2006 21:15 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Stadspartij Groningen
Geert Spieker is tof, maar die vrouw...?
  maandag 20 februari 2006 @ 22:03:13 #277
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35306393
quote:

[..]

Je eigen partij!
  maandag 20 februari 2006 @ 22:04:01 #278
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35306438
quote:

[..]

Ken of ben jij Jetze?
pi_35306541
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:01 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

Tsja, 40% van de kiezers stemt lokaal a/d hand van landelijke thema's, 25%, 20% landelijk en de rest onbekend ...

Dus is niet echt positief Terwijl D66 in mijn geval zelfs het meest gegeven stemadvies is op de stemwijzer...
Sta je zelf op een mogelijk verkiesbare plek?
pi_35306814
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:02 schreef Floripas het volgende:

[..]

Geert Spieker is tof, maar die vrouw...?
Die vrouw (ik neem aan dat je Fleur Woudstra bedoelt) staat niet (meer) op onze lijst. Die zit tegenwoordig bij de Partij voor het Noorden. Kijk maar op de kandidatenlijst ( www.stadspartijgroningen.nl )
  maandag 20 februari 2006 @ 22:14:01 #281
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35306891
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:12 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Die vrouw (ik neem aan dat je Fleur Woudstra bedoelt) staat niet (meer) op onze lijst. Die zit tegenwoordig bij de Partij voor het Noorden. Kijk maar op de kandidatenlijst ( www.stadspartijgroningen.nl )
Sta jij hoog?
pi_35306955
Ze hebben niet al te hard hun best gedaan op de foto's van de kandidaten .
pi_35307326
quote:
Op maandag 20 februari 2006 19:46 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Dat is wel laat of niet? Of doen jullie dat omdat de informatie dan beter blijft hangen? Ik ben toch wel iemand die graag een flyer krijgt maar het heeft er nu veel van weg dat niemand deze verkiezingen echt belangrijk vindt. Zo denk ik dan maar ik wil altijd wel stemmen.

Extra informatie: ik woon nu in Den Bosch maar dat weet jij waarschijnlijk niet door mijn naam.
pi_35307532
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:22 schreef Gronings_Mopje het volgende:

[..]

Dat is wel laat of niet? Of doen jullie dat omdat de informatie dan beter blijft hangen? Ik ben toch wel iemand die graag een flyer krijgt maar het heeft er nu veel van weg dat niemand deze verkiezingen echt belangrijk vindt. Zo denk ik dan maar ik wil altijd wel stemmen.

Extra informatie: ik woon nu in Den Bosch maar dat weet jij waarschijnlijk niet door mijn naam.
Ook al heb je de flyer nog niet, het verkiezingsprogramma moet nu toch echt wel overal op te vragen zijn! Dan moet je er zelf even iets meer moeite voor doen, maar ja, in de flyer staat toch ook niet alles!
Ook leeg
pi_35307705
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:01 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

Dat is D66 altijd... Inhoudelijk vaak een van de betere partijen. Maar qua mensen die veel in de media staan mag het nogal wel wat beter... maar ook intern is in d66 de standpuntiname nou zo positief...

Gewoon campagne voeren, je kunt het toch niet slechter doen dan een halsema die in nijmegen afval op centraal opruimt...
pi_35307908
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:26 schreef Vikingsmeisje het volgende:

[..]

Ook al heb je de flyer nog niet, het verkiezingsprogramma moet nu toch echt wel overal op te vragen zijn! Dan moet je er zelf even iets meer moeite voor doen, maar ja, in de flyer staat toch ook niet alles!
Nee, dan kun je nog beter op een willekeurige verkiezingsposter-bord gaan kijken... In stad groningen zijnd de VP er wel. Gelukkig is er ook een stemwijzer en programmavergelijker.

Al vind ik het in groningen moeilijk. Probleem is dat er weinig echt slecht gaat... huisvesting en studenten in de stad houden na 5 jaar. Maar verder?
pi_35307983
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:14 schreef Floripas het volgende:

[..]

Sta jij hoog?
Nee, ik sta op plek 9
pi_35308012
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:15 schreef du_ke het volgende:
Ze hebben niet al te hard hun best gedaan op de foto's van de kandidaten .
Het was bij een gewone fotograaf
pi_35308089
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:26 schreef Vikingsmeisje het volgende:

[..]

Ja maar dat is toch wel raar. Partijen willen toch ook graag dat je op ze stemt? Ik heb er niet altijd de tijd en zin voor om al die partijen en waar ze voor staan na te trekken. Ik weet heus wel dat flyers een soort van verkoop is maar zo horen partijen dat toch te doen dat waar ze voor staan ook aan de man te brengen? Ik weet toch al nauwelijks wat ze hier precies doen en politiek is niet mijn hobby maar ik wil wel graag stemmen. Ben ik hierin de enige?
pi_35308122
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:22 schreef Gronings_Mopje het volgende:

[..]

Mensen beginnen zich nu wat meer te interesseren voor de verkiezingen, en vaak gaan mensen in het weekend voor de verkiezingen de folders eens bekijken en als die al begin februari in de bus liggen zijn ze in maart al met het oud-papier weg...
  maandag 20 februari 2006 @ 22:37:04 #291
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_35308134
kan ik ook blanco stemmen ?

ik woon tijdelijk in een gemeente waar ik totaal niet op de hoogte ben van het politieke reilen en zeilen. wil alleen mijn stem niet verloren laten gaan
Neerkomen wel!
  maandag 20 februari 2006 @ 22:42:42 #292
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35308450
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:34 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Nee, ik sta op plek 9
Ubbo Emmius, geschiedenis 14.gif.
pi_35308480
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:36 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Mensen beginnen zich nu wat meer te interesseren voor de verkiezingen, en vaak gaan mensen in het weekend voor de verkiezingen de folders eens bekijken en als die al begin februari in de bus liggen zijn ze in maart al met het oud-papier weg...
Daar hebben jullie wel gelijk in. Ik zit verder in dezelfde situatie als Freeflyer zolang woon ik niet in Den Bosch om hier op de hoogte te zijn. Welke politieke partij zit jij? Of wil je dat liever voor jezelf houden?

Ik heb al teruggelezen, Tulp.
pi_35308522
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:37 schreef Freeflyer het volgende:
kan ik ook blanco stemmen ?

ik woon tijdelijk in een gemeente waar ik totaal niet op de hoogte ben van het politieke reilen en zeilen. wil alleen mijn stem niet verloren laten gaan
Ja hoor, dat kan!
Ook leeg
pi_35308849
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:34 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Het was bij een gewone fotograaf
Dan heb je gewoon mooie rode appelwangetjes .
  maandag 20 februari 2006 @ 22:57:05 #296
130955 Floripas
Blast from the past
pi_35309163
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dan heb je gewoon mooie rode appelwangetjes .
Mooie, rooie, lieve appelwangetjes.
pi_35309796
Degene die zich intereseren zoeken zelf wel de programmas op (website PPś, en voornamelijk de stemwijzer). En de lage inhoudelijke materiaal, voor degene met weinig interesse zul je dus zo laat mogelijk.

Maar men staat ook al in binnensteden. Dus op een zaterdag eens voor de verandering de drukte van de stad ingaan, en vraag maar waar ze voor staan!
  dinsdag 21 februari 2006 @ 01:16:36 #298
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35315123
quote:
Op maandag 20 februari 2006 18:19 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

en 15 dagen geleden zei je nog:
Gemeenteraadsverkiezingen 2006, wat stem jij?

???
toen zei ik ook al CDA, mijn mening is niet gewijzigd :)
?Porque no te calles?
  dinsdag 21 februari 2006 @ 01:58:53 #299
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35315848
Ah leuk dat er hier mensen zijn die ook op een lijst staan. ik zou zelf nooit op de Stadspartij stemmen en wel om de volgende punten (bron: stemwijzer)
- StadsPartij wil topsport subsidiėren (helemaal niet nodig dat een gemeente daar geld aan besteed)
- Ze willen ruimere openingstijden winkel + koopzondagen (funest voor kleine winkeliers, die mee moeten doen)
- Ze zijn tegen hoogbouw en sloop van woningen (wil je goedkope woningen dat moet je wat aan het hoogste segment doen)
- Ze willen niet dat de vervuiler betaalt (afvalstofheffing, etc. lijkt me toch rechtvaardig)
- Ze zijn tegen een rechtstreekse tramverbinding tussen station en Zernike (zitten veel studenten op te wachten)

Aangezien dit geen discussietopic is, liever niet hier op ingaan
pi_35315873
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 01:58 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ah leuk dat er hier mensen zijn die ook op een lijst staan. ik zou zelf nooit op de Stadspartij stemmen en wel om de volgende punten (bron: stemwijzer)
- StadsPartij wil topsport subsidiėren (helemaal niet nodig dat een gemeente daar geld aan besteed)
- Ze willen ruimere openingstijden winkel + koopzondagen (funest voor kleine winkeliers, die mee moeten doen)
- Ze zijn tegen hoogbouw en sloop van woningen (wil je goedkope woningen dat moet je wat aan het hoogste segment doen)
- Ze willen niet dat de vervuiler betaalt (afvalstofheffing, etc. lijkt me toch rechtvaardig)
- Ze zijn tegen een rechtstreekse tramverbinding tussen station en Zernike (zitten veel studenten op te wachten)

Aangezien dit geen discussietopic is, liever niet hier op ingaan
- Stadspartij spreekt je aan met "stadjer"... Ik ben geen stadjer maar student en voel me dus niet aangesproken.

Verder heb je hier gewoon je verschillen in stemwijzer opgesomd lijkt het..? Die tramverbinding is overigens wel onzin, pak gewoon de bus man, stelletje mieperts... Of zet extra bussen in, even snel als een tram erbij en minder duur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')