Voor welke partij en in welke gemeente doe je mee?quote:
D66 groningen. Maar sta wel ergens onderin. Ik zal de VP's ook ff gaan lezen van de overige partijen. Al is het om anderen op aan te vallenquote:Op vrijdag 16 december 2005 21:39 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Voor welke partij en in welke gemeente doe je mee?
Ik ga zelf denk ik VVD stemmen, daar ben ik het in hoofdlijnen het meeste mee eens (economisch en maatschappelijk liberaal). Maar voor ik ga stemmen zal ik me eerst even verdiepen in de lokale partijen hier, hun standpunten en wat ze de vorige vier jaar hebben uitgespookt![]()
Omdat je moeilijk milieu kunt privatiseren?quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke. Maar ik ga zeker stemmen. Moet nog wel even kijken.
hoofdlijnen van VVD kan ik em nog in vinden, de uitvoering verre van. Ik vind de landelijke VVD weinig liberaal meer. Waarom is milieu eigenlijkniet liberaal? Overigens vind ik de wiegel manier van liberal ook niks. Het wordt een linksere partij denk ik. Alleen die maken zo vaak van een mug een olifant. Maar wordt wat aan de linkse kant.
Het mmoiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVd is die op het punt van kernenergie.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:33 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Omdat je moeilijk milieu kunt privatiseren?VVD is niet erg voor milieu, maar naar mijn mening (tenminste, als je bij de jusite VVD komt, de Krom bv) is VVD beter voor het milieu dan PvdA of SP. De VVD doet teminste nog wat. Maar sowieso is D66 of GL beter.
Met fatsoenlijke veiligheidsregels maar zonder bureaucratische muren zou er geen staatssteun nodig zijn. Kernenergie is goedkoop.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef One_of_the_few het volgende:Het mooiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVD is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borsele en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.
Dat heb ik ook altijd gevonden. Tot ik zag wat er in Rotterdam op dit moment gebeurt.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke.
Jep right.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Het mmoiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVd is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borselle en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.
GL is idd vrij goed voor milieu. Vind wel jammer dat er niet echt een energie beleid is maar dat heeft geen 1 partij.
Ik denk over GL, maar wil wel weten wat ze regionaal doen.
Volgens mij mogen nederlanders die in het buitenland wonen alleen voor 2de kamer stemmen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik sta als buitenlander bij de gemeente Den Haag ingeschreven, maar ik woon er niet. Ik vraag me af of ik zelfs kan stemmen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk niet.
En het Europees Parlement (tenzij je in een EU-land woont en daar wilt stemmen).quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:28 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Volgens mij mogen nederlanders die in het buitenland wonen alleen voor 2de kamer stemmen.
Was dat niet anders, dat je wel voor gemeenteraad mag stemmen en pas na 5 jaar op 2de kamer?quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:12 schreef freako het volgende:
[..]
En het Europees Parlement (tenzij je in een EU-land woont en daar wilt stemmen).
Niet-Nederlanders mogen overigens wel in de gemeente waar ze wonen stemmen, als ze maar 5 jaar legaal in Nederland wonen.
Het enige vereiste voor actief kiesrecht voor de Tweede Kamer is dat je een Nederlands paspoort hebt, en boven de 18 bent. Bovendien mag je niet op de Antillen wonen, maar daar zijn ook weer wat uitzonderingen op.quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:19 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Was dat niet anders, dat je wel voor gemeenteraad mag stemmen en pas na 5 jaar op 2de kamer?
ff zoeken![]()
En Lyrebird valt waarschijnlijk onder artikel D3a:quote:Artikel B 3
1. De leden van de gemeenteraden worden gekozen door degenen die op de dag van de
kandidaatstelling ingezetenen zijn van de gemeente en op de dag van de stemming de leeftijd van
achttien jaar hebben bereikt.
2. Zij die geen onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie zijn, dienen om kiesgerechtigd te zijn
op de dag van de kandidaatstelling tevens te voldoen aan de vereisten dat:
a. zij rechtmatig in Nederland verblijven op grond van artikel 8, onder a, b, d, e of l, van de
Vreemdelingenwet 2000 of op grond van een overeenkomst tussen een internationale organisatie
en de Staat der Nederlanden inzake de zetel van deze organisatie in Nederland, en
b. zij onmiddellijk voorafgaand aan de dag van de kandidaatstelling gedurende een onafgebroken
periode van ten minste vijf jaren ingezetene van Nederland waren en beschikten over een
verblijfsrecht als bedoeld onder a, dan wel rechtmatig in Nederland verbleven op grond van artikel
8, onder c, van de Vreemdelingenwet 2000.
3. Niet kiesgerechtigd zijn zij die geen Nederlander zijn en, als door andere staten uitgezonden leden
van diplomatieke of consulaire vertegenwoordigingen, in Nederland werkzaam zijn, alsmede hun
niet-Nederlandse echtgenoten, geregistreerde partners of levensgezellen en kinderen, voor zover
dezen met hen een gemeenschappelijke huishouding voeren.
Artikel B 4
1. Onder ingezetenen van Nederland, van de provincie en van de gemeente verstaat deze wet hen die
onderscheidenlijk in Nederland, in de provincie en in de gemeente werkelijke woonplaats hebben.
2. Zij die als ingezetene met een adres zijn ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens
van een gemeente, worden voor de toepassing van deze wet, behoudens bewijs van het tegendeel,
geacht werkelijke woonplaats te hebben in die gemeente.
quote:Artikel D 3a
1. Burgemeester en wethouders van 's-Gravenhage houden een bestand bij van personen aan wie voor
elke verkiezing van de leden van de Tweede Kamer zonder een afzonderlijk daartoe strekkend
verzoek een formulier tot registratie van de kiesgerechtigdheid wordt toegezonden.
In de jaren 60 en 70 werden centrales gebouwd met behulp van staatsteun. Onderzoek naar kernenergie wordt nog steeds betaalt door de staat. Borsele zelf idd niet meer. In het plan van Borsele en daar waar de VVD het mee eens is worden er nieuwe centrales gebouwd. Dit is gebeurd met staatsteun, zonder dat hadden we geen kerncentrale staan in Nederland. Dat is voor borsele gewoon niet op te brengen of welk andere kerncentrale dan ook. Daarom worden kerncentrale 's altijd gebouw in landen waar staatsteun wordt gegeven. Komen de kosten van bewaking, afval opslag en dergelijke bij. Die worden door de overheid betaalt. Nu maakt borsele winst, maar dat is pas gerekend vanaf dat het al volledig draait, dus zonder opstartkosten en dergelijke, en bewaking en opslag en dergelijke worden nog steeds door de overheid betaalt.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:26 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Jep right.
Borselle maakt miljoenen winst. Als je ze in 2013 sluit gooi je 2 miljard weg aangezien borselle makkelijk tot 2023 open kan blijven. En wat is het voordeel van borssele sluiten? Helemaal niets. Het is een buitengewoon rendabele centrale welke zorgt dat er tenminste nog wat innovatie in kernenergie in Nederland is, wat niet schadelijk is voor het klimaat.
Feit is dat kernenergie goekoper is dan gas of kolen, en ook nog beter voor het milieu. Je kunt wel doorgaan met dat ze staatsteun nodig moeten hebben, maar heb je er ook een bron van?
Ah, ik ben niet de enigequote:Op zaterdag 17 december 2005 08:45 schreef Randa_v het volgende:
Ik ga op mezelf stemmen.Dat betekent dus PvdA plaats nummer 9.
Moet wel zeggen dat de PvdA de enige linkse partij binnen onze gemeente is.
Het verschilt per gemeente, maar zeker in kleinere gemeentes zitten er soms van die "geslaagde ondernemers" in de gemeenteraad, die daar alleen maar zitten om de belangen van hun eigen bedrijf te waarborgen en te achterlijk zijn om een visie te hebben.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:07 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat ik lokaal gewoon op de VVD stem.
Waarom? Omdat die partij het beste bij me past hoewel ik lokaal niet heel interessant vind en de verschillen onderling niet zo groot zijn.
Ik woon in een kleine gemeente en zoals het nu gaat ben ik redelijk tevreden. Landelijk is dat een ander verhaal maar dat is iets voor een andere thread en duurt nog wel even.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 13:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ah, ik ben niet de enige
Waar ligt CRANENDONCK?
We zouden ongeveer 25 keer zoveel stemmen moeten krijgen voor ik kans maak om er in te komen...Ben dan enkel lijstduwer, meer ook niet.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:25 schreef Randa_v het volgende:
[..]Zuid-Oostbrabant, de samenvoeging van de gemeentes Budel-Maarheeze. Ik sta ook absoluut (nog) niet op een verkiesbare plaats, maar hoop dat over 4 jaar wel te kunnen.
Tsja... dan heb je ook weinig hoop... Welke gemeente als ik vragen mag?quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:43 schreef Elgigante het volgende:
Ik stem niks, onze gemeente is een puinhoop, vrijwel bankroet ondanks haar welgestelde inwoners, geen mens die daar iets goeds van kan maken.
MAAR 6? Bij m'n ouders (gemeente Tubbergen) moeten ze het doen met 3. CDA, VVD/Gemeentebelangen en PvdA. Waarbij het CDA 14 van de 19 zetels heeft, en een coalitie vormt met VVD/GB (4 zetels). Oftewel de oppositie bestaat uit 1 PvdA-man. Die overigens meestal vrolijk met de andere partijen meestemt (als er al gestemd wordt), want ze houden niet zo van polarisatie. Er zijn geen grote affaires geweest de afgelopen jaren, dus het zal wel zo blijven. Want zo zijn de verhouding al jaren. Alleen begin jaren '70 wist Gemeentebelangen de meerderheid te krijgen, maar die waren ze na 4 jaar ook weer kwijt.quote:Op zondag 18 december 2005 00:36 schreef Randa_v het volgende:
In onze gemeete doen maar 6 partijtjes mee, waarvan 3 plaatselijke en dan CDA, VVD en PvdA,
Nee. Als Nederlander in het buitenland kun je alleen stemmen op de Tweede Kamer, het Europees Parlement, en eventueel nationale referenda zoals de Europese Grondwet.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik sta als buitenlander bij de gemeente Den Haag ingeschreven, maar ik woon er niet. Ik vraag me af of ik zelfs kan stemmen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk niet.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik denk op de ChristenUnie.
Juist dan zou je moeten stemmen. De lokale overheid kan meer voor jou verknallen namelijk dan de centrale overheid. Niet lokaal stemmen is hetzelfde als "het intresseerd me geen bal wat ze in mijn woonplaats allemaal uitvoeren, ik vindt het wel best zo."quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:22 schreef Speth het volgende:
Ik stem liever niet regionaal, aangezien ik tegen regionale overheden ben.
Klopt, dat eerste realiseer ik me, daarom ben ik er juist tegen... Probeer maar eens als atheistisch-katholiek gezin een huis te bouwen in een grotendeels nederlands hervormde plattelandsgemeente, en je merkt hoe corrupt en willekeurig lokale overheden in Nederland nog steeds zijn. Ik wil dus vooral graag een relatief neutrale gemeenteraad die zichzelf niet als zo heel belangrijk ziet, en dan denk ik toch vooral aan D66. VVD is op gemeentelijk niveau vooral een boerenpartij, dus daar ga ik niet op stemmen. Ondertussen maar hopen dat ze gemeentes zo snel mogelijk afschaffen.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:49 schreef maartena het volgende:
[..]
Juist dan zou je moeten stemmen. De lokale overheid kan meer voor jou verknallen namelijk dan de centrale overheid. Niet lokaal stemmen is hetzelfde als "het intresseerd me geen bal wat ze in mijn woonplaats allemaal uitvoeren, ik vindt het wel best zo."
Hoi partijgenootquote:Op dinsdag 20 december 2005 22:12 schreef Randa_v het volgende:
Onze verkiezingscampaggne begint eigenlijk pas laat. 27 januari gaan we officieel van start. Nu zijn in principe alleen onze hoofdpunten en de eerste 10 plaatsen van de lijst bekent.Van de meeste partijen hier is dan ook nog niet echt veel bekent.
Nou nee.quote:Op donderdag 22 december 2005 01:01 schreef Speth het volgende:
[..]
Klopt, dat eerste realiseer ik me, daarom ben ik er juist tegen... Probeer maar eens als atheistisch-katholiek gezin een huis te bouwen in een grotendeels nederlands hervormde plattelandsgemeente, en je merkt hoe corrupt en willekeurig lokale overheden in Nederland nog steeds zijn. Ik wil dus vooral graag een relatief neutrale gemeenteraad die zichzelf niet als zo heel belangrijk ziet, en dan denk ik toch vooral aan D66. VVD is op gemeentelijk niveau vooral een boerenpartij, dus daar ga ik niet op stemmen. Ondertussen maar hopen dat ze gemeentes zo snel mogelijk afschaffen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |