abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33134526
Je kan niet vroeg genoeg gaan nadenken over je stem tijdens de gemeenteraad verkiezingen 2006, opdat je uiteindelijk geen zwevende kiezer bent. Wat ga je stemmen? Waarom? En waarom niet?
pi_33134748
Ikzelf weet het nog niet. Ik ben op landelijk niveau nogal rechts-links georienteerd (pro allochtoon, anti uitkering). Op lokaal niveau spelen deze zaken echter niet echt een rol en denk ik dat ik het milieu EN infrastructuur aspect zwaar ga laten wegen.
pi_33135172
Ik denk dat ik lokaal gewoon op de VVD stem.

Waarom? Omdat die partij het beste bij me past hoewel ik lokaal niet heel interessant vind en de verschillen onderling niet zo groot zijn.

Ik woon in een kleine gemeente en zoals het nu gaat ben ik redelijk tevreden. Landelijk is dat een ander verhaal maar dat is iets voor een andere thread en duurt nog wel even.
  vrijdag 16 december 2005 @ 15:20:26 #4
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33135550
Ik wil eigenlijk Leefbaar Rotterdam gaan stemmen, alleen woon ik niet in Rotterdam.

Dus ik zal waarschijnlijk op de VVD gaan stemmen, die doen het best aardig in Den Haag.

Maar ik heb me er nog niet genoeg in verdiept. Dat ga ik de komende tijd maar eens doen.
pi_33135638
Landelijk kom ik het meest overeen met D66/LPF.
Lokaal hangt het meestal altijd af van een lokaal onderwerp, dus ben er nog niet uit.
pi_33137532
Ik stem liever niet regionaal, aangezien ik tegen regionale overheden ben.

Als ik dan ergens op moet stemmen wordt het denk ik D66, aangezien die mijns inziens nog het meest neigen naar centralisatie. Landelijk stem ik VVD.
  vrijdag 16 december 2005 @ 17:02:32 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33138769
Vermoedelijk CDA, misschien VVD. Ik ben niet zo heel erg bezig met de Groningse gemeentepolitiek. Misschien kan de ChristenUnie ook wel, ik wacht eerst de programma's maar eens even af.
pi_33139061
Ik ga op me zelf stemmen
pi_33145886
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 17:13 schreef the_disheaver het volgende:
Ik ga op me zelf stemmen
Voor welke partij en in welke gemeente doe je mee?

Ik ga zelf denk ik VVD stemmen, daar ben ik het in hoofdlijnen het meeste mee eens (economisch en maatschappelijk liberaal). Maar voor ik ga stemmen zal ik me eerst even verdiepen in de lokale partijen hier, hun standpunten en wat ze de vorige vier jaar hebben uitgespookt
pi_33146198
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 21:39 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Voor welke partij en in welke gemeente doe je mee?

Ik ga zelf denk ik VVD stemmen, daar ben ik het in hoofdlijnen het meeste mee eens (economisch en maatschappelijk liberaal). Maar voor ik ga stemmen zal ik me eerst even verdiepen in de lokale partijen hier, hun standpunten en wat ze de vorige vier jaar hebben uitgespookt
D66 groningen. Maar sta wel ergens onderin. Ik zal de VP's ook ff gaan lezen van de overige partijen. Al is het om anderen op aan te vallen
pi_33146928
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke. Maar ik ga zeker stemmen. Moet nog wel even kijken.
hoofdlijnen van VVD kan ik em nog in vinden, de uitvoering verre van. Ik vind de landelijke VVD weinig liberaal meer. Waarom is milieu eigenlijkniet liberaal? Overigens vind ik de wiegel manier van liberal ook niks. Het wordt een linksere partij denk ik. Alleen die maken zo vaak van een mug een olifant. Maar wordt wat aan de linkse kant.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33147326
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke. Maar ik ga zeker stemmen. Moet nog wel even kijken.
hoofdlijnen van VVD kan ik em nog in vinden, de uitvoering verre van. Ik vind de landelijke VVD weinig liberaal meer. Waarom is milieu eigenlijkniet liberaal? Overigens vind ik de wiegel manier van liberal ook niks. Het wordt een linksere partij denk ik. Alleen die maken zo vaak van een mug een olifant. Maar wordt wat aan de linkse kant.
Omdat je moeilijk milieu kunt privatiseren? VVD is niet erg voor milieu, maar naar mijn mening (tenminste, als je bij de jusite VVD komt, de Krom bv) is VVD beter voor het milieu dan PvdA of SP. De VVD doet teminste nog wat. Maar sowieso is D66 of GL beter.
pi_33147509
Ik sta als buitenlander bij de gemeente Den Haag ingeschreven, maar ik woon er niet. Ik vraag me af of ik zelfs kan stemmen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 16 december 2005 @ 22:45:53 #14
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_33147735
PVDA all the way
pi_33148021
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:33 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Omdat je moeilijk milieu kunt privatiseren? VVD is niet erg voor milieu, maar naar mijn mening (tenminste, als je bij de jusite VVD komt, de Krom bv) is VVD beter voor het milieu dan PvdA of SP. De VVD doet teminste nog wat. Maar sowieso is D66 of GL beter.
Het mmoiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVd is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borselle en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.

GL is idd vrij goed voor milieu. Vind wel jammer dat er niet echt een energie beleid is maar dat heeft geen 1 partij.
Ik denk over GL, maar wil wel weten wat ze regionaal doen.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33148716
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef One_of_the_few het volgende:Het mooiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVD is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borsele en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.
Met fatsoenlijke veiligheidsregels maar zonder bureaucratische muren zou er geen staatssteun nodig zijn. Kernenergie is goedkoop.

En Groenlinks is alles behalve groen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 16 december 2005 @ 23:18:02 #17
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33148756
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:21 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik vind de regionale verkiezing minder interressant dan de landelijke.
Dat heb ik ook altijd gevonden. Tot ik zag wat er in Rotterdam op dit moment gebeurt.

Jarenlang is Rotterdam verwaarloost; het is bestempeld als een arbeidersstad waardoor er amper voor een evenwichtige bevolkingsopbouw is gezorgd. De stad werd onveilig, de bovenklasse trok weg, het woonklimaat ging sterk achteruit etc.

Nou kan je landelijk nog zo'n mooi beleid maken, maar als het gaat om bijvoorbeeld scholing, woningen en criminaliteit in de stad, dan komt het grotendeels neer op de uitvoering van het stedelijke beleid door het college. Dit is allemaal zeer voortvarend aangepakt door o.a. Leefbaar Rotterdam. Langzaam maar zeker klimt Rotterdam, onder de bezielende leiding van VVD'er Ivo Opstelten, uit het zeer diepe dal en krijgt de stad weer de trots en uitstraling terug die het verdient.
pi_33149014
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:55 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Het mmoiste voorbeeld van een niet liberaal standpunt van de VVd is die op het punt van kernenergie.
Ze zijn voor Borselle en kernenergie. Die hebben miljoenen aan staatsteun nodig om te kunnen draaien.

GL is idd vrij goed voor milieu. Vind wel jammer dat er niet echt een energie beleid is maar dat heeft geen 1 partij.
Ik denk over GL, maar wil wel weten wat ze regionaal doen.
Jep right.

Borselle maakt miljoenen winst. Als je ze in 2013 sluit gooi je 2 miljard weg aangezien borselle makkelijk tot 2023 open kan blijven. En wat is het voordeel van borssele sluiten? Helemaal niets. Het is een buitengewoon rendabele centrale welke zorgt dat er tenminste nog wat innovatie in kernenergie in Nederland is, wat niet schadelijk is voor het klimaat.

Feit is dat kernenergie goekoper is dan gas of kolen, en ook nog beter voor het milieu. Je kunt wel doorgaan met dat ze staatsteun nodig moeten hebben, maar heb je er ook een bron van?
pi_33149065
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:39 schreef Lyrebird het volgende:
Ik sta als buitenlander bij de gemeente Den Haag ingeschreven, maar ik woon er niet. Ik vraag me af of ik zelfs kan stemmen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk niet.
Volgens mij mogen nederlanders die in het buitenland wonen alleen voor 2de kamer stemmen.
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:12:28 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33150237
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:28 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Volgens mij mogen nederlanders die in het buitenland wonen alleen voor 2de kamer stemmen.
En het Europees Parlement (tenzij je in een EU-land woont en daar wilt stemmen).

Niet-Nederlanders mogen overigens wel in de gemeente waar ze wonen stemmen, als ze maar 5 jaar legaal in Nederland wonen. Voor EU-burgers geldt de 5-jaars-eis niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door freako op 17-12-2005 00:23:38 ]
pi_33150438
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:12 schreef freako het volgende:

[..]

En het Europees Parlement (tenzij je in een EU-land woont en daar wilt stemmen).

Niet-Nederlanders mogen overigens wel in de gemeente waar ze wonen stemmen, als ze maar 5 jaar legaal in Nederland wonen.
Was dat niet anders, dat je wel voor gemeenteraad mag stemmen en pas na 5 jaar op 2de kamer?
ff zoeken
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:21:11 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33150466
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 00:19 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Was dat niet anders, dat je wel voor gemeenteraad mag stemmen en pas na 5 jaar op 2de kamer?
ff zoeken
Het enige vereiste voor actief kiesrecht voor de Tweede Kamer is dat je een Nederlands paspoort hebt, en boven de 18 bent. Bovendien mag je niet op de Antillen wonen, maar daar zijn ook weer wat uitzonderingen op.
pi_33150500
Je hebt wel geheel gelijk. Zie: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g3rfhq0j
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:23:35 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33150527
Artikel B3 en B4 van de Kieswet:
quote:
Artikel B 3
1. De leden van de gemeenteraden worden gekozen door degenen die op de dag van de
kandidaatstelling ingezetenen zijn van de gemeente en op de dag van de stemming de leeftijd van
achttien jaar hebben bereikt.
2. Zij die geen onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie zijn, dienen om kiesgerechtigd te zijn
op de dag van de kandidaatstelling tevens te voldoen aan de vereisten dat:
a. zij rechtmatig in Nederland verblijven op grond van artikel 8, onder a, b, d, e of l, van de
Vreemdelingenwet 2000 of op grond van een overeenkomst tussen een internationale organisatie
en de Staat der Nederlanden inzake de zetel van deze organisatie in Nederland, en
b. zij onmiddellijk voorafgaand aan de dag van de kandidaatstelling gedurende een onafgebroken
periode van ten minste vijf jaren ingezetene van Nederland waren en beschikten over een
verblijfsrecht als bedoeld onder a, dan wel rechtmatig in Nederland verbleven op grond van artikel
8, onder c, van de Vreemdelingenwet 2000.
3. Niet kiesgerechtigd zijn zij die geen Nederlander zijn en, als door andere staten uitgezonden leden
van diplomatieke of consulaire vertegenwoordigingen, in Nederland werkzaam zijn, alsmede hun
niet-Nederlandse echtgenoten, geregistreerde partners of levensgezellen en kinderen, voor zover
dezen met hen een gemeenschappelijke huishouding voeren.
Artikel B 4
1. Onder ingezetenen van Nederland, van de provincie en van de gemeente verstaat deze wet hen die
onderscheidenlijk in Nederland, in de provincie en in de gemeente werkelijke woonplaats hebben.
2. Zij die als ingezetene met een adres zijn ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens
van een gemeente, worden voor de toepassing van deze wet, behoudens bewijs van het tegendeel,
geacht werkelijke woonplaats te hebben in die gemeente.
En Lyrebird valt waarschijnlijk onder artikel D3a:
quote:
Artikel D 3a
1. Burgemeester en wethouders van 's-Gravenhage houden een bestand bij van personen aan wie voor
elke verkiezing van de leden van de Tweede Kamer zonder een afzonderlijk daartoe strekkend
verzoek een formulier tot registratie van de kiesgerechtigdheid wordt toegezonden.
pi_33150708
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:26 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Jep right.

Borselle maakt miljoenen winst. Als je ze in 2013 sluit gooi je 2 miljard weg aangezien borselle makkelijk tot 2023 open kan blijven. En wat is het voordeel van borssele sluiten? Helemaal niets. Het is een buitengewoon rendabele centrale welke zorgt dat er tenminste nog wat innovatie in kernenergie in Nederland is, wat niet schadelijk is voor het klimaat.

Feit is dat kernenergie goekoper is dan gas of kolen, en ook nog beter voor het milieu. Je kunt wel doorgaan met dat ze staatsteun nodig moeten hebben, maar heb je er ook een bron van?
In de jaren 60 en 70 werden centrales gebouwd met behulp van staatsteun. Onderzoek naar kernenergie wordt nog steeds betaalt door de staat. Borsele zelf idd niet meer. In het plan van Borsele en daar waar de VVD het mee eens is worden er nieuwe centrales gebouwd. Dit is gebeurd met staatsteun, zonder dat hadden we geen kerncentrale staan in Nederland. Dat is voor borsele gewoon niet op te brengen of welk andere kerncentrale dan ook. Daarom worden kerncentrale 's altijd gebouw in landen waar staatsteun wordt gegeven. Komen de kosten van bewaking, afval opslag en dergelijke bij. Die worden door de overheid betaalt. Nu maakt borsele winst, maar dat is pas gerekend vanaf dat het al volledig draait, dus zonder opstartkosten en dergelijke, en bewaking en opslag en dergelijke worden nog steeds door de overheid betaalt.

http://www.tegenstroom.nl/book/print/147
http://www.tegenstroom.nl/node/159
www.epz.nl

maar ontopic: ik heb nog geen idee wat het wordt. Maar mijn sympathie ligt wel links.
And that is the news.''
pi_33155062
Ik ga op mezelf stemmen. Dat betekent dus PvdA plaats nummer 9. Moet wel zeggen dat de PvdA de enige linkse partij binnen onze gemeente is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Randa_v op 17-12-2005 08:51:47 ]
pi_33159428
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 08:45 schreef Randa_v het volgende:
Ik ga op mezelf stemmen. Dat betekent dus PvdA plaats nummer 9. Moet wel zeggen dat de PvdA de enige linkse partij binnen onze gemeente is.
Ah, ik ben niet de enige

Waar ligt CRANENDONCK?
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:06:32 #28
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_33160130
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 15:07 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat ik lokaal gewoon op de VVD stem.

Waarom? Omdat die partij het beste bij me past hoewel ik lokaal niet heel interessant vind en de verschillen onderling niet zo groot zijn.

Ik woon in een kleine gemeente en zoals het nu gaat ben ik redelijk tevreden. Landelijk is dat een ander verhaal maar dat is iets voor een andere thread en duurt nog wel even.
Het verschilt per gemeente, maar zeker in kleinere gemeentes zitten er soms van die "geslaagde ondernemers" in de gemeenteraad, die daar alleen maar zitten om de belangen van hun eigen bedrijf te waarborgen en te achterlijk zijn om een visie te hebben.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:11:41 #29
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_33160277
PvdA.

Ben ik landelijk al voor, maar ik vind dat ze in Tilburg ook nog eens goed zijn. Geldt ook wel voor het CDA trouwens. De VVD is hier een zootje ongeregeld met afsplitsingen en waterleiding-schandaaltjes enzo. Die kunnen zich beter door de gehele JOVD laten vervangen.
pi_33160627
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 13:34 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ah, ik ben niet de enige

Waar ligt CRANENDONCK?
Zuid-Oostbrabant, de samenvoeging van de gemeentes Budel-Maarheeze. Ik sta ook absoluut (nog) niet op een verkiesbare plaats, maar hoop dat over 4 jaar wel te kunnen.
pi_33161039
Ik stem niks, onze gemeente is een puinhoop, vrijwel bankroet ondanks haar welgestelde inwoners, geen mens die daar iets goeds van kan maken.
Yeah baby Yeah!
pi_33161183
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:25 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Zuid-Oostbrabant, de samenvoeging van de gemeentes Budel-Maarheeze. Ik sta ook absoluut (nog) niet op een verkiesbare plaats, maar hoop dat over 4 jaar wel te kunnen.
We zouden ongeveer 25 keer zoveel stemmen moeten krijgen voor ik kans maak om er in te komen...Ben dan enkel lijstduwer, meer ook niet.
pi_33161196
Mokum Mobiel, maar ik wil wel een bonnetje
too much is not enough....
pi_33161197
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:43 schreef Elgigante het volgende:
Ik stem niks, onze gemeente is een puinhoop, vrijwel bankroet ondanks haar welgestelde inwoners, geen mens die daar iets goeds van kan maken.
Tsja... dan heb je ook weinig hoop... Welke gemeente als ik vragen mag?
pi_33178198
Ik weet het nog niet. Denk GL in Groningen. maar moet me er tegen die tijd eens in gaan verdiepen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33178324
Ik denk op de ChristenUnie.
pi_33179503
In onze gemeete doen maar 6 partijtjes mee, waarvan 3 plaatselijke en dan CDA, VVD en PvdA, de plaatselijke hebben in het afgelopen jaar veel verknalt dus het CDA en de PvdA kunnen op grote winsten gaan rekenen. Het is hier boers dus een een VVD gaat hier niet echt hard.
pi_33179667
Ik stem of PvdA of iets lokaals. Ik woon eigenlijk nog te kort in mijn gemeente om echt een goed politiek inzicht te hebben in de lokale verhoudingen, daarbij interesseert het me ook niet zo. Maar stemmen doe ik sowieso wel.
  zondag 18 december 2005 @ 00:46:34 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33179759
quote:
Op zondag 18 december 2005 00:36 schreef Randa_v het volgende:
In onze gemeete doen maar 6 partijtjes mee, waarvan 3 plaatselijke en dan CDA, VVD en PvdA,
MAAR 6? Bij m'n ouders (gemeente Tubbergen) moeten ze het doen met 3. CDA, VVD/Gemeentebelangen en PvdA. Waarbij het CDA 14 van de 19 zetels heeft, en een coalitie vormt met VVD/GB (4 zetels). Oftewel de oppositie bestaat uit 1 PvdA-man. Die overigens meestal vrolijk met de andere partijen meestemt (als er al gestemd wordt), want ze houden niet zo van polarisatie. Er zijn geen grote affaires geweest de afgelopen jaren, dus het zal wel zo blijven. Want zo zijn de verhouding al jaren. Alleen begin jaren '70 wist Gemeentebelangen de meerderheid te krijgen, maar die waren ze na 4 jaar ook weer kwijt.
pi_33179945
Hier is men bang voor de PvdA, dus we zitten meestal in de coalitie ook al hebben ze ons niet nodig.
pi_33181090
GroenLinks/SP onder voorbehoud aangezien niet alle partijen hier hun programma online hebben/ikzelf het in huis heb
pi_33259120
Ik heb nog niets aan verkiezingscampagnes gezien. Die wacht ik eerst wel af. Waarschijnlijk wordt het weer VVD.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_33259290
Onze verkiezingscampaggne begint eigenlijk pas laat. 27 januari gaan we officieel van start. Nu zijn in principe alleen onze hoofdpunten en de eerste 10 plaatsen van de lijst bekent. Van de meeste partijen hier is dan ook nog niet echt veel bekent.
  donderdag 22 december 2005 @ 00:44:32 #44
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33295776
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:39 schreef Lyrebird het volgende:
Nee. Als Nederlander in het buitenland kun je alleen stemmen op de Tweede Kamer, het Europees Parlement, en eventueel nationale referenda zoals de Europese Grondwet.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 22 december 2005 @ 00:46:07 #45
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33295814
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 23:58 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ik denk op de ChristenUnie.
Bang dat de winkel waar je werkt op zondag open gaat?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 22 december 2005 @ 00:49:39 #46
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_33295903
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 16:22 schreef Speth het volgende:
Ik stem liever niet regionaal, aangezien ik tegen regionale overheden ben.
Juist dan zou je moeten stemmen. De lokale overheid kan meer voor jou verknallen namelijk dan de centrale overheid. Niet lokaal stemmen is hetzelfde als "het intresseerd me geen bal wat ze in mijn woonplaats allemaal uitvoeren, ik vindt het wel best zo."
-
pi_33296128
quote:
Op donderdag 22 december 2005 00:49 schreef maartena het volgende:

[..]

Juist dan zou je moeten stemmen. De lokale overheid kan meer voor jou verknallen namelijk dan de centrale overheid. Niet lokaal stemmen is hetzelfde als "het intresseerd me geen bal wat ze in mijn woonplaats allemaal uitvoeren, ik vindt het wel best zo."
Klopt, dat eerste realiseer ik me, daarom ben ik er juist tegen... Probeer maar eens als atheistisch-katholiek gezin een huis te bouwen in een grotendeels nederlands hervormde plattelandsgemeente, en je merkt hoe corrupt en willekeurig lokale overheden in Nederland nog steeds zijn. Ik wil dus vooral graag een relatief neutrale gemeenteraad die zichzelf niet als zo heel belangrijk ziet, en dan denk ik toch vooral aan D66. VVD is op gemeentelijk niveau vooral een boerenpartij, dus daar ga ik niet op stemmen. Ondertussen maar hopen dat ze gemeentes zo snel mogelijk afschaffen.
pi_33296273
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 22:12 schreef Randa_v het volgende:
Onze verkiezingscampaggne begint eigenlijk pas laat. 27 januari gaan we officieel van start. Nu zijn in principe alleen onze hoofdpunten en de eerste 10 plaatsen van de lijst bekent. Van de meeste partijen hier is dan ook nog niet echt veel bekent.
Hoi partijgenoot

Ik stem dus ook PvdA, zal een beetje raar zijn om iets anders te gaan stemmen als je meegewerkt hebt aan de tot stand koming van het verkiezingsprogramma en de lijst. Het is overigens de eerste keer dat ik mag stemmen! Spannend...

Ik kan wel iets begrijpen van de argumenten van Speth, maar er zijn toch tal van zaken die beter regionaal kunnen worden beslist?
pi_33296579
misschien pleit Speth's geval voor verdere gemeentefusies, dan kan je je ambtenaren en politici met het bespaarde geld beter betalen, betekent dus ook dat je betere kwaliteit kan aantrekken
pi_33297372
quote:
Op donderdag 22 december 2005 01:01 schreef Speth het volgende:

[..]

Klopt, dat eerste realiseer ik me, daarom ben ik er juist tegen... Probeer maar eens als atheistisch-katholiek gezin een huis te bouwen in een grotendeels nederlands hervormde plattelandsgemeente, en je merkt hoe corrupt en willekeurig lokale overheden in Nederland nog steeds zijn. Ik wil dus vooral graag een relatief neutrale gemeenteraad die zichzelf niet als zo heel belangrijk ziet, en dan denk ik toch vooral aan D66. VVD is op gemeentelijk niveau vooral een boerenpartij, dus daar ga ik niet op stemmen. Ondertussen maar hopen dat ze gemeentes zo snel mogelijk afschaffen.
Nou nee.

Ten eerste: als je tegen de gemeente bent, over beter gezegd (want ergens tegen zijn is aliijd makkelijk, maar je komt er nergens mee): voor een efficientere en eerlijke overheid dan zul je juist wel moeten stemmen.

Een corrupte gemeente is natuurlijk volledig verkeerd. Maar een gemeente is naar mijn mening toch onmisbaar.De regels moeten van het rijk, of nog beter vanuit de EU komen. Maar voor het uitvoeren van die regels is de provincie (erg globaal, er mogen dus best minder provincies komen) en gemeente nodig. En dan denk ik eigenlijk vooral aan ruimtelijke ordening. Huizen bouwen is soweiso moeilijk, ongeacht je geloof.

Maar vooral financien (inkomsten rijk, en uitgave (sociale zaken)) mag graag richting het rijk. En natuurlijk goed samenwerkende gemeentes en samenvoeging van kleine gemeentes tot grote regio's. Dus slecht enkele provincies (friesland, groningen en drente samenvoegen) en gemeentes vergroten (geheel noordoost friesland 1 gemeente bijvoorbeeld, welliswaar met meerdere gemeentekantoren)

Maar afschaffen gaat wat ver, de uitvoering is ook nog wel belangrijk...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')