quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:34 schreef Falco het volgende:Bij mij kan dat ook verschillen. Het leuke is om nationale politiek en gemeentepolitiek zo veel mogelijk uit elkaar te houden. Maar zoals nu die gemeentecampagnes begonnen zijn (In R'dam met Balkenende voor het CDA) vrees ik dat het toch vrij veel over landelijke politiek zal gaan
![]()
.
Dat is een beetje suf van het CDA geweest vind ik, dat ze Balkenende erbij haalden.
Maar over het algemeen is gemeentepolitiek nogal wat anders dan de landelijke politiek, ondanks dat er vaak dezelfde partijen meedoen.
Maar in Rotterdam is het verschil duidelijk te merken. Bijvoorbeeld alleen al omdat Leefbaar Rotterdam meedoet, terwijl die partij landelijk niet eens bestaat (alhoewel je met veel fantasie de LPF ervoor in de plaats zou kunnen zien.)
Maar er zijn trouwens genoeg verschillen tussen landelijke politiek en de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist niet over uitzending naar Afghanistan;
En niet over zaken die met Europa te maken hebben;
Niet over ontwikkelings samenwerking en buitenlands beleid;
En ook voert het kabinet beleid op het gebied van sociale zekerheid en zorg met een veel grotere reikwijdte dan een gemeenteraad.
Er zijn natuurlijk ook veel raakvlakken. Bijvoorbeeld op het gebied van belasting heeft zowel de lokale overheid als de gemeenteraad iets te zeggen. Zo is het in Rotterdam het erfpacht afgeschaft.
En ook qua infrastructuur zijn de beslissingen van een heel ander niveau. Moet de A4 tussen den haag en Rotterdam worden doorgetrokken volgens het kabinet? Moeten er meer fietspaden komen in de stad en moet het centrum autoluw worden volgens de gemeenteraad?
En op het gebied van veiligheid kan het kabinet wel meer blauw op straat willen, maar een stad als Rotterdam heeft uiteindelijk zelf bepaald dat de stad veiliger moest worden en daarom preventief fouilleren ingevoerd.
Of bijvoorbeeld de Rotterdam Wet die is ontstaan in Rotterdam en landelijk wordt ingevoerd, om daarmee wijken niet op te zadelen met alleen maar kansarmen.
En de landelijke overheid kan maatregelen nemen om het bedrijfsleven stimuleren om zo de economie te laten groeien, maar de gemeentes moeten zelf ook beleid hebben over welk soort werkgevers ze naar hun stad willen halen. Eindhoven richt zijn bijvoorbeeld heel sterk op hi-tech, mede omdat Philips daar van oudsher zit. De stad Den Haag heeft zichzelf opgeworpen als hoofdstad van het internationale recht.
Op zich verbaast het me dat het vaak lijkt alsof er weinig interesse is voor gemeentepolitiek, omdat het vaak om zaken gaat die zeer direct van invloed zijn op het dagelijks leven van burgers in de stad. Zo is bijvoorbeeld Rotterdam in de laatste 3,5 jaar opgeklommen uit een diep dal van ellende, waarin het een van de crimineelste steden was, met een zeer laag opgeleide bevolking en weinig werkgelegenheid. Nu begint langzamerhand de durf weer een beetje terug te keren, de stad wordt veiliger, er wordt weer veel gebouwd en er komen niet alleen maar kansarmen naar de stad, waardoor uiteindelijk iedereen er beter van wordt.
Aan de andere kant snap ik ook wel dat veel mensen het niet zo interesseert. Of het komende jaar de drie losliggende stenen van het fietspad nu eindelijk eens recht gelegd gaan worden, of het tweede dorpspark ook een hondenpoepvrije zone gaat krijgen, en of de achterafweg naar de vuilstort nou eindelijk eens verlichting krijgt, dat boeit bijna niemand. En het gaat jammergenoeg te vaak over dat soort onzin.