Als dat jouw conclusie is, heb je mijn post niet begrepen. Je mag best op een niet-wetenschappelijke manier over God nadenken, maar wil je z'n bestaan aantonen, dan zal dat op een wetenschappelijke wijze moeten gebeuren.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:42 schreef Haushofer het volgende:
Dus God is alleen gerechtvaardigt in het wetenschappelijke denkkader volgens jou.
Tja...
of niet...quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:50 schreef Desensitized het volgende:
aan het eind zullen we er allemaal achterkomen.
En dat is dan ook meteen het probleem. Ik snap sowieso niet waarom mensen geloven in iets wat niet aan te tonen is. Als ik zeg dat ik een auto heb zien vliegen, dan gelooft niemand mij, maar als iemand zegt dat god bestaat, dan vind de halve wereld dat hij/zij gelijk heeft.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:48 schreef HAL9000S het volgende:
Is dat niet een beetje paradoxaal? Dat is het hele 'probleem' van geloof toch? Dat het juist niet wetenschappelijk aan te tonen is?
Dat lijkt me niet direct de definitie van het geloof. Het probleem is dat het geloof langer bestaat dan wetenschap, kijkend naar de geschiedenis.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:48 schreef HAL9000S het volgende:
Is dat niet een beetje paradoxaal? Dat is het hele 'probleem' van geloof toch? Dat het juist niet wetenschappelijk aan te tonen is?
Ja dan komen we er achter of hij bestaat of niet, dat bedoelde ik ookquote:
Ja daar gaan we zeker achterkomen aan het eind, het eind dat er bijna isquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:50 schreef Desensitized het volgende:
Het bestaan van God valt niet wetenschappelijk aan te tonen. Ik geloof wel dat hij bestaat.
Wie het wetenschappelijk aan wil tonen zal zijn hele leven nutteloos bezig zijn. Je geloofd dat hij bestaat of je geloofd het maar niet, aan het eind zullen we er allemaal achterkomen.
maar ik bedoelde dat het ook kan zijn dat we er niet achter komen omdat we gewoon dood zijnquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:09 schreef Desensitized het volgende:
[..]
Ja dan komen we er achter of hij bestaat of niet, dat bedoelde ik ook![]()
Ik denk echt niet dat je het wetenschappelijk aan kunt tonen, maar van mij mag je het proberen hoor![]()
Oww uh ja, hmm dan kom je inderdaad nergens meer achter...quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
maar ik bedoelde dat het ook kan zijn dat we er niet achter komen omdat we gewoon dood zijn
Zo lang er nog geen model uit volgt dat beter werkt dan het voorgaande is het niet aannemelijk dat het klopt. Een verschil is wel dat mensen serieus aan het proberen zijn de snaartheorie werkend te krijgen, bij het geloof is dit niet het geval.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:45 schreef Shivo het volgende:
De snaartheorie is ook niet keihard te bewijzen. Klopt die ook niet volgens jou?
Weet je wat pas makkelijk is?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:46 schreef Tomek het volgende:
daarom is ook geloof ook bagger
lekker makkelijk om in iets te geloven dat niet aan te tonen is, sterker nog, behoorlijk schijnheilig
En weet je wat de grootste uitdaging is? Iets geloven en het vervolgens ook aantonen!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:49 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Weet je wat pas makkelijk is?
Geloven in iets wat wel aantoonbaar is...
Dat is met twee maten meten; natuurlijk zijn er mensen die het geloof proberen te bewijzen. De snaartheorie is net zo goed een theorie; die geloof je dus niet? Als er meer mensen zo zwart wit dachten dan zou de wereld rap stilvallen...quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Zo lang er nog geen model uit volgt dat beter werkt dan het voorgaande is het niet aannemelijk dat het klopt. Een verschil is wel dat mensen serieus aan het proberen zijn de snaartheorie werkend te krijgen, bij het geloof is dit niet het geval.
Nee.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:52 schreef thabit het volgende:
[..]
En weet je wat de grootste uitdaging is? Iets geloven en het vervolgens ook aantonen!
Iets waarvan je overtuigd bent, maar waarvoor je geen bewijs hebt, daarvoor wil je het bewijs toch graag vinden? Zo niet, dan ben je dom.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:54 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Als je gelovig bent zie je daar totaal geen uitdaging in. Voor JOU is het dan namelijk al waar.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:56 schreef thabit het volgende:
[..]
Iets waarvan je overtuigd bent, maar waarvoor je geen bewijs hebt, daarvoor wil je het bewijs toch graag vinden? Zo niet, dan ben je dom.
quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:54 schreef Tobbes het volgende:
Als je gelovig bent zie je daar totaal geen uitdaging in. Voor JOU is het dan namelijk al waar.
Dat ongelovigen dat niet begrijpen; daar kan ik ook niks aan doen.
omgquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:58 schreef Tobbes het volgende:
Daarnaast geloof ik liever in iets dat er niet is; maar wat wel verdieping aan mijn leven geeft, dan in niets.
De snaartheorie is nog zeer onontwikkeld. Ik zou eigenlijk ook niet echt een verkooppraatje lopen houden over de snaartheorie.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:45 schreef Shivo het volgende:
De snaartheorie is ook niet keihard te bewijzen. Klopt die ook niet volgens jou?
Wat de aanhangers van de ID theorie beweren, nl het bestaan van een ontwerp (en dus impliciet een ontwerper) voor levende zaken, maakt in ieder geval de beschrijving van celprocessen duidelijker en eleganter. Je kunt bijv. een verzameling heel ingewikkelde chemische processen beschrijven m.b.t. het DNA, maar als je deze beschrijving verenigt onder de noemer "er wordt een DNA kopie van de DNA string gemaakt", dan geef je op een abstracter niveau aan wat de essentie is van deze processen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Mijns inziens is er maar 1 manier om het bestaan van God aannemelijk te maken en dat is de volgende.
Stel een wetenschappelijk model op voor een willekeurige theorie (bijvoorbeeld zwaartekracht) dat essentieel gebruik maakt van het bestaan van God en beter werkt mbt tot zowel verklaren als voorspellen dan elk model dat niet gebruikt dat God bestaat.
Zo lang dit niet lukt is er geen reden om aan te nemen dat God bestaat. Sterker nog, zo lang dit niet lukt is er alle reden om aan te nemen dat God niet bestaat.
Dat jij op een wat ander (lees: lager) level zit en dat niet wilt begrijpen; is niet mijn probleemquote:
precies, de halve wereld kan niet logisch redeneren. zo veel? Ja zoveel!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:03 schreef boyv het volgende:
[..]
Als ik zeg dat ik een auto heb zien vliegen, dan gelooft niemand mij, maar als iemand zegt dat god bestaat, dan vind de halve wereld dat hij/zij gelijk heeft.
mooie illustratie van de idioterie van de helft van de posts hierquote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:19 schreef Triggershot het volgende:
Vriend vs Vriendin..
Vriendin: "ik hou van je"
Vriend: "ik geloof je niet"
Vriendin: "Waarom niet"
Vriend: "Ik kan het toch niet zien, onderbouw het eens wetenschapelijk"
dat je dit niet begrijpt....quote:
nee hoor, dit illustreert slechts een misplaatst geloof in liefdequote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:55 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
mooie illustratie van de idioterie van de helft van de posts hier
Dit is natuurlijk een drogargument. Je kunt de liefde, een emotie, niet vergelijken met wetenschap, objectieve waarneming. Maar als jij daarin gelooft, kan ik daar weinig aan veranderen met dit soort tegen argumenten.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:19 schreef Triggershot het volgende:
Vriend vs Vriendin..
Ik geloof niet in een god die overal verantwoordelijk is en die alles wil en kan.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:28 schreef gebruikersnaam het volgende:
zou de almachtige god in theorie een steen kunnen maken die zo zwaar is dat ij hem zelf niet kan optillen, en as hij die steen niet kan optillen is die dannog wel almachtig?
En dan ga je ervan uit dat je alleen kunt aantonen via de wetenschap. En dat is iets waar gelovigen het niet met je eens zijn.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:47 schreef thabit het volgende:
[..]
Als dat jouw conclusie is, heb je mijn post niet begrepen. Je mag best op een niet-wetenschappelijke manier over God nadenken, maar wil je z'n bestaan aantonen, dan zal dat op een wetenschappelijke wijze moeten gebeuren.
Sterker nog:quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En dan ga je ervan uit dat je alleen kunt aantonen via de wetenschap. En dat is iets waar gelovigen het niet met je eens zijn.
Dat is toch niet zo moeilijk? Hormoonspiegels, hersenactiviteiten, reactie op feromonenuitstoot etc etc. Is echt wel wetenschappelijk aan te tonen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:19 schreef Triggershot het volgende:
Vriend vs Vriendin..
Dan heeft hij het dus niet perfect gemaakt..... Evenals de mens, vol lichamelijke mankementen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:30 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ik geloof niet in een god die overal verantwoordelijk is en die alles wil en kan.
Ik geloof in een god die aan het begin stond van de aarde en de mens; alles perfect heeft gemaakt en nu lekker onderuitgezakt volgt wat voor een zooi wij ervan maken.
Geloven in iets moet wel perse bewezen worden met wetenschapquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:29 schreef Forno het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een drogargument. Je kunt de liefde, een emotie, niet vergelijken met wetenschap, objectieve waarneming. Maar als jij daarin gelooft, kan ik daar weinig aan veranderen met dit soort tegen argumenten.
Dat vind ik dan weer raar. Misschien omdat je wellicht wordt teleurgesteld?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:32 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Sterker nog:
Ik, als semi-gelovige, WIL het bestaan niet eens aantonen.
Dat jij er niet er in gelooft prima, maar je kunt niet ontkennen dat bij sommige mensen het wel een troost effect geeft. Wat wetenschapelijk valt te onderbouwen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:35 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo moeilijk? Hormoonspiegels, hersenactiviteiten, reactie op feromonenuitstoot etc etc. Is echt wel wetenschappelijk aan te tonen.
God heef totaal geen toegevoegde waarde en is derhalve voormij complleet overbodig. Om nog maar te zwijgen over tegenstrijdigheden van een almachtig wezen zelf.
argument is hierboven al gebruikt,quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:32 schreef zoalshetis het volgende:
god is almachtig. dus zou hij een steen kunnen maken die hij niet meer kan optillen, oh, nee wacht, dat gaat ook niet![]()
Reageer hier eens op dan.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:45 schreef Echo99 het volgende:
Als je een wetenschappelijk experiment aan het opstellen bent bewijs je daarmee al dat er een hogere macht, jij in dit geval, nodig is om het experiment uit te kunnen voeren.
oerknal is aan te tonen door de achtergrond straling en nog wat andere dingen. dat is geen geloof, dat is een bewijs gebaseerd op waarneembare feiten.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:42 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Reageer hier eens op dan.
Trouwens was jij erbij toen de oerknal plaatsvond? Toch geloof je dat ie heeft plaatsgevonden.
Nee, ik geloof liever in een oergroentesoep waarin twee balletjes elkaar gevonden hebben die balletjes werden cellen en die cellen werden beessies en die beessies werden mensen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:05 schreef Monocultuur het volgende:
ja en de aarde is 4000 jaar oud volgens de bijbel. ahum... en de aarde is in 1 dag gemaakt en alle 200 biljoen sterren zijn ook in 1 dag gemaakt.... ahum... is het raar dat je sceptisch wordt, dit heeft niets met sceptisch te maken. dit is een sprookjes verhaal
Heb je dat zelf uitgezocht of geloof je de mensen die jou dat verteld hebben?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:44 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
oerknal is aan te tonen door de achtergrond straling en nog wat andere dingen. dat is geen geloof, dat is een bewijs gebaseerd op waarneembare feiten.
Het idee van een oerknal is een theorie, uitgaande van een model. Zou jij het geloof een model noemen? En openstaan voor een wellicht een heel ander standpunt, als gelovige?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:42 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Reageer hier eens op dan.
Trouwens was jij erbij toen de oerknal plaatsvond? Toch geloof je dat ie heeft plaatsgevonden.
Ik zie niet hoe dit ook maar enige relatie met het topic heeft?quote:
Nee, ik was er ook niet bij toen de Pompeii bedolven werd onder lava, toch kan ik door de lava gevonden op het dorpje, concluderen dat de Vesuvius destijds een eruptie had gehad....quote:Trouwens was jij erbij toen de oerknal plaatsvond? Toch geloof je dat ie heeft plaatsgevonden.
Het is geen bewijsquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:44 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
oerknal is aan te tonen door de achtergrond straling en nog wat andere dingen. dat is geen geloof, dat is een bewijs gebaseerd op waarneembare feiten.
Je weet hoe wetenschap werkt?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:45 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Heb je dat zelf uitgezocht of geloof je de mensen die jou dat verteld hebben?
waar zijn je manieren? Kom nooit tussen een discussierend stelquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het idee van een oerknal is een theorie, uitgaande van een model. Zou jij het geloof een model noemen? En openstaan voor een wellicht een heel ander standpunt, als gelovige?
Vreemd argument, vind ik.
precies, als je ooit biologie gehad hebt, weet je hoe je vliegjes tevoorschijn kan toveren uit een berg mest en nog wat toevoegingen. de evolutie is na te bootsen in een experiment.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:44 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Nee, ik geloof liever in een oergroentesoep waarin twee balletjes elkaar gevonden hebben die balletjes werden cellen en die cellen werden beessies en die beessies werden mensen.
Dat klinkt lekker geloofwaardig...
Waarom niet? Op welke punten zou jij veranderingen in het model willen zien?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:44 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Nee, ik geloof liever in een oergroentesoep waarin twee balletjes elkaar gevonden hebben die balletjes werden cellen en die cellen werden beessies en die beessies werden mensen.
Dat klinkt lekker geloofwaardig...
oh niet gezien mea culpa.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
argument is hierboven al gebruikt,![]()
God is almachtig dat hij een steen kan scheppen die hij niet meer kan optillen, dezelfde almachtige God is door zijn almacht in staat om die steen dan weer zondanig te maken dat het wel op te tillen valt.
Absoluut. Je leest een boekje en dan geloof je dat wat daar in staat waar is.quote:
Di's toch een forum? Ik kom tussen waar ik wilquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
waar zijn je manieren? Kom nooit tussen een discussierend stel![]()
religie misschien geen model, maar betreffende model kan je soms wel terug vinden in een geloof.
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:54 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Absoluut. Je leest een boekje en dan geloof je dat wat daar in staat waar is.
Dat bedoel ik dusquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:54 schreef Echo99 het volgende:
[..]
aha, die vind ik wel leuk. eigenlijk zeg je dat wij geloven in wetenschap en jij in de bijbel en beide dus een geloof is. hij's goed!quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:54 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ik ben gezakt voor biologiequote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:50 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
precies, als je ooit biologie gehad hebt, weet je hoe je vliegjes tevoorschijn kan toveren uit een berg mest en nog wat toevoegingen. de evolutie is na te bootsen in een experiment.
Om een lang verhaal kort te maken...quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:55 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
aha, die vind ik wel leuk. eigenlijk zeg je dat wij geloven in wetenschap en jij in de bijbel en beide dus een geloof is. hij's goed!
nee geen interventie van buitenaf. als er een zandstorm komt, een tsunamie of een komeet, dat is ook voldoende.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:56 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ik ben gezakt voor biologie![]()
Op het moment dat je toevoegignen moet doen dan bewijs je toc dat er interventie van buitenaf nodig is om het experiment te laten slagen..
Bewijs maar, valt het wetenschappelijk te onderbouwenquote:Di's toch een forum? Ik kom tussen waar ik wil
Maar goed wanneer NLs meerderheid gelovig was, was schepping van Adam waarheid en wetenschap?quote:Nee, het geloof is geen model. Het geloof pretendeert de waarheid te zijn. Een model of een theorie pretendeert een benadering vanuit menselijk perspectief te zijn. Daarom is elke vergelijking tussen bv de oerknal en het geloof complete onzin. Dergelijke argumenten komen van mensen die geen snars van wetenschapbedrijven begrijpen.
Nee, tuurlijk niet.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar goed wanneer NLs meerderheid gelovig was, was schepping van Adam waarheid en wetenschap?
Ik geloof dat de meerderheid gelovig isquote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Bewijs maar, valt het wetenschappelijk te onderbouwen
[..]
Maar goed wanneer NLs meerderheid gelovig was, was schepping van Adam waarheid en wetenschap?
wetenschap is niet de mening van de meerderheid. wetenschap is gebaseerd op feiten en logisch redeneren. en niet op aannamens. en wanneer er aannamens zijn dat wordt dit vermeld dmv "het is waarschijnlijk zo"quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het gaat mij er meer om dat het hele leven bolstaat van dingen die je zonder meer voor waar aanneemt zonder dat je daar een gegronde reden voor hebt.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:55 schreef pfaf het volgende:
[..]
In de grote-mensen-wereld gaat het er iets anders aan toe.
Hou es op met trollenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:58 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Om een lang verhaal kort te maken...![]()
Gewoon een incorrect voorbeeld. Zie mijn Pompeii verhaal....quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:02 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Het gaat mij er meer om dat het hele leven bolstaat van dingen die je zonder meer voor waar aanneemt zonder dat je daar een gegronde reden voor hebt.
Beetje infantiel voorbeeld maar toch: Ik heb mijn hersens nog niet gezien. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik ze wel heb...
Hoe bedoel je incorrect voorbeeld?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:04 schreef pfaf het volgende:
[..]
Gewoon een incorrect voorbeeld. Zie mijn Pompeii verhaal....
Ik heb m'n hersenen ook nog nooit gezien, MAAR ik weet dat heel veel mensen ze wel hebben, weet dat ik niet kan zien, horen, ruiken, denken, ademhalen en dus leven zonder. Ik leef, dus ik heb hersenen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:04 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je incorrect voorbeeld?
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:05 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je gaat wetenschap niet afserveren als geloof waar mensen als haus, thabit en ik bij zijn...
De manier waarop jij over wetenschap spreekt zegt mij datquote:
Omdat jij God nog nooit gezien, ervaren, gevoeld hebt hebben dus de andere 6 miljard wereldbewoners dat ook niet.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik heb m'n hersenen ook nog nooit gezien, MAAR ik weet dat heel veel mensen ze wel hebben, weet dat ik niet kan zien, horen, ruiken, denken, ademhalen en dus leven zonder. Ik leef, dus ik heb hersenen.
God heb ik ook nog nooit gezien, MAAR ik heb ook nog nooit iets gemerkt, gezien, gevoeld of gehoord van zijn aanwezigheid. Ergo, er is geen reden om er een almachtig wezen bij te halen, aangezien er geen reden voor is.
nee zat niet te trollen en ja ik weet hoe wetenschap werkt. Maar goed, ik zit op een discussie forum en door bepaalde zaken wat te chargeren blijft er toch een mooie disccussie op gang.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De manier waarop jij over wetenschap spreekt zegt mij dat
*of je zit te trollen
*of je hebt geen enkel idee waar wetenschap om draait en hoe het in haar werk gaat
Nou ja, dat laatste dus, gezien je reactie
ik ook niet in ieder gevalquote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:12 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Omdat jij God nog nooit gezien, ervaren, gevoeld hebt hebben dus de andere 6 miljard wereldbewoners dat ook niet.
Einde discussie. Topic op slot.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:14 schreef Monocultuur het volgende:
een neuropsycholoog heeft het fenomeen van "God's aanwezigheid voelen" al uitgelegd. Schijnt bij sommige mensen in de hersenen te zitten. (is dus wetenschappelijk aangetoond
Even terug naar de oorspronkelijke (vraag)stelling van de TS.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Mijns inziens is er maar 1 manier om het bestaan van God aannemelijk te maken en dat is de volgende.
Stel een wetenschappelijk model op voor een willekeurige theorie (bijvoorbeeld zwaartekracht) dat essentieel gebruik maakt van het bestaan van God en beter werkt mbt tot zowel verklaren als voorspellen dan elk model dat niet gebruikt dat God bestaat.
Zo lang dit niet lukt is er geen reden om aan te nemen dat God bestaat. Sterker nog, zo lang dit niet lukt is er alle reden om aan te nemen dat God niet bestaat.
Wetenschap is een en al aannamequote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:02 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
wetenschap is niet de mening van de meerderheid. wetenschap is gebaseerd op feiten en logisch redeneren. en niet op aannamens. en wanneer er aannamens zijn dat wordt dit vermeld dmv "het is waarschijnlijk zo"
Wat maakt het voor mij nou uit of God er wel of niet is. Al is ie er niet ben ik niet teleurgesteld; in mijn leven heeft hij hetzelfde betekent als dat hij er wel was geweest.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer raar. Misschien omdat je wellicht wordt teleurgesteld?
Ik vind dat allemaal maar vreemd redeneren.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:47 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wat maakt het voor mij nou uit of God er wel of niet is. Al is ie er niet ben ik niet teleurgesteld; in mijn leven heeft hij hetzelfde betekent als dat hij er wel was geweest.
Niet almachtig dus.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
argument is hierboven al gebruikt,![]()
God is almachtig dat hij een steen kan scheppen die hij niet meer kan optillen, dezelfde almachtige God is door zijn almacht in staat om die steen dan weer zondanig te maken dat het wel op te tillen valt.
Dat is jou probleem.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:51 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik vind dat allemaal maar vreemd redeneren.
Geen probleemm natuurlijk.quote:
Geloof je wel dat wat in de bijbel staat echt gebeurd en waar is?quote:Ik gebruik god ook wel op een speciale manier.
Ik bid nooit, ik dank nooit, ik geef hem nooit ergens de schuld van.
Ik gebruik de bijbel enzo eigenlijk alleen maar om wat verdieping aan mijn eigen kleine leven te geven. En ik vind het gewoon interessant.
Het oude testament zie ik meer als een verhaal waarin mensen duidelijk wilde maken hoe zij vinden dat anderen zich moeten gedragen en de achtergrond hiervan. Ik geloof niet dat de zee voor Mozes open ging door gods hand. Ik geloof wel dat het net eb werd waardoor Mozes uit egypte kon ontsnappen en dat dit later uitgelegd werd als: 'Als je goed bent, wordt je geholpen'.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 13:02 schreef pfaf het volgende:
[..]
Geen probleemm natuurlijk.
[..]
Geloof je wel dat wat in de bijbel staat echt gebeurd en waar is?
Nou ja, de één focust zich op de waarheid achter geloven, de ander op de praktische uitwerking ervan. In dat opzicht begrijp ikzelf Tobbes heel goedquote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:51 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik vind dat allemaal maar vreemd redeneren.
Waarom moeten sommige gelovigen anderen er dan zo graag van overtuigen dat het echt waar moet zijn als ze het niet kunnen bewijzen (rhetorische vraag, krijg ik toch gen zinnig antwoord op)quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:29 schreef Tobbes het volgende:
Als je het weet, valt er niks meer te geloven. Dus waarom zou je het willen weten als het mooie van geloven; geloven is?
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:44 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
wat zou jij doen als je wist wat je familie en vrienden zouden moeten doen om naar de hemel te kunnen... dan vertel je het zequote:Op woensdag 24 augustus 2005 13:46 schreef Sisko het volgende:
Waarom moeten sommige gelovigen anderen er dan zo graag van overtuigen dat het echt waar moet zijn als ze het niet kunnen bewijzen (rhetorische vraag, krijg ik toch gen zinnig antwoord op)
Makkelijk hoor Nietsche napraten.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:01 schreef cerror het volgende:
Geloof is iets om achter te schuilen omdat men niet alles kan bevatten zoals natuurlijke wetten en het heelal.
Alles word verklaard door god of satan erbij te halen, want dat is wel zo makkelijk en veilig.
Geloof is precies wat het zegt: geloof, en je kan net zo goed geloven in een appel van 50 kilo.
Ik poep op godsdienst.
Wat voel je je lekker superieur, iemand die niet na hoeft te denken maar gewoon klakkeloos aanneemt wat ze vertelt is wordt over het algemeen naief genoemd, niet superieur.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:15 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Dat jij op een wat ander (lees: lager) level zit en dat niet wilt begrijpen; is niet mijn probleem![]()
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:23 schreef Sisko het volgende:
[..]
Wat voel je je lekker superieur, iemand die niet na hoeft te denken maar gewoon klakkeloos aanneemt wat ze vertelt is wordt over het algemeen naief genoemd, niet superieur.
En bovendien; je kan mij naief noemen; maar dan noem ik jou iemand wiens geest te klein is om dingen te accepteren, proberen te accepteren, die zijn eigen verstand te boven gaan.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:58 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Nee hoor.
Mensen die overal bewijs voor willen zien; die zijn bekrompen en materialistisch.
Dan ben ik misschien liever naief, maar wel wat meer emotioneel en spiritueel onderlegd.
Daarnaast geloof ik liever in iets dat er niet is; maar wat wel verdieping aan mijn leven geeft, dan in niets.
Nu atheisme "in" is, is opeens honderden jaren van NLS histerie van o.a Katholicisme/Protestantisme onjuist, en zaten al die mensen fout bezig?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik geloof dat de meerderheid gelovig isMaar nee, de wetenschappelijke principes hangen niet af van het aantal gelovigen. Een vierkant wordt ook niet opeens rond wiskundig gezien als de meerderheid van Nederland dit denkt. Zou lekker zijn zeg.
of ze fout bezig waren weet ik niet, ze geloofden alleen in iets wat niet bestaat...quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nu atheisme "in" is, is opeens honderden jaren van NLS histerie van o.a Katholicisme/Protestantisme onjuist, en zaten al die mensen fout bezig?
jij bent atheistisch geworden?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:32 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
of ze fout bezig waren weet ik niet, ze geloofden alleen in iets wat niet bestaat...
Aldus reageerde iemand die dacht dat de evolutie van sterren werd verklaard door Darwin's evolutietheoriequote:
was ik eerst gelovig dan ?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
jij bent atheistisch geworden?
Maar waarom er dan een God bij te" bedenken" zie ik niet, maar dat hoeft ook niet, ieder z'n eigen ding.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 13:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, de één focust zich op de waarheid achter geloven, de ander op de praktische uitwerking ervan. In dat opzicht begrijp ikzelf Tobbes heel goed
ik kan me herinneren dat je agnost wat?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:43 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
was ik eerst gelovig dan ?
Fout? Kun je spreken in geloof van goed of fout? Atheisme is in? Ik geloof dat nog steeds het merendeel van het Nederlandse volk gelovig is. Ik snap je punt niet helemaal, en ook niet echt wat dit met betrekking tot de vergelijking met wetenschap heeft te maken.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nu atheisme "in" is, is opeens honderden jaren van NLS histerie van o.a Katholicisme/Protestantisme onjuist, en zaten al die mensen fout bezig?
boeit me niet wat ik ben...maar inderdaad ik weet het niet, maar neig naar atheïsme...maar daar is weinig voor nodig...gewoon niet gelovenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ik kan me herinneren dat je agnost wat?
Wetenschap lijkt me gewoon een productie van massa's mensen die na wat onderzoeken een bepaald "resultaat" hebben geboekt. Tot 1900 was religie en wetenschap in NL amper te scheiden en dat was toen "waarheid" in die tijd.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Fout? Kun je spreken in geloof van goed of fout? Atheisme is in? Ik geloof dat nog steeds het merendeel van het Nederlandse volk gelovig is. Ik snap je punt niet helemaal, en ook niet echt wat dit met betrekking tot de vergelijking met wetenschap heeft te maken.
zeg gewoon dat je lui bent en nergens in wilt gelovenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:45 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
boeit me niet wat ik ben...maar inderdaad ik weet het niet, maar neig naar atheïsme...maar daar is weinig voor nodig...gewoon niet geloven
Religie en wetenschap amper te scheiden? Waarom? Zover ik weet, was men toen prima in staat om religie en wetenschap te scheiden, maar je mag dit met een bron of voorbeeld duidelijk makenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wetenschap lijkt me gewoon een productie van massa's mensen die na wat onderzoeken een bepaald "resultaat" hebben geboekt. Tot 1900 was religie en wetenschap in NL amper te scheiden en dat was toen "waarheid" in die tijd.
Nou, in het Christendom zijn er al meer dan 400 verschillende denominaties. Dan lijkt het mij lastig om te stellen welke interpretatie goed is, en welke niet.quote:In geloof kan je spreken over goed en fout waarom niet?
Om es weer ontopic te gaan: Hoe denk jijzelf dat God kan worden aangetoond? En in wat voor vorm zie je hem dan?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Als dat zo is, ben ik geen Atheïst.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ontopic. definitie van atheisme moet toch wel zijn. Geloven in een Goddeloze bestaan?
Jawel wel in staat om het te scheiden, maar toen heerste er een meer gelovig bestuur in Nederland en dat was toen de waarheid, een bron had ik hier nog ergens liggen. Zal het nog wel opzoekenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Religie en wetenschap amper te scheiden? Waarom? Zover ik weet, was men toen prima in staat om religie en wetenschap te scheiden, maar je mag dit met een bron of voorbeeld duidelijk maken
[..]
Nou, in het Christendom zijn er al meer dan 400 verschillende denominaties. Dan lijkt het mij lastig om te stellen welke interpretatie goed is, en welke niet.
Uw definietie van Atheist is?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:52 schreef pfaf het volgende:
[..]
Als dat zo is, ben ik geen Atheïst.
God heeft wetenschap gecreert. Alles bestuurt en gebruiksklaar gemaakt voor de mens via oerknal. Wetenschap is een instrument van God,quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:00 schreef Haushofer het volgende:
Het topic ging over "de uitdaging voor gelovigen", over het eventuele aantonen van God door gelovigen, met behulp van bewijzen. En over denken over God op wetenschappelijke manier![]()
zij verwarren verklaarbare ervaringen/gevoelens die ze zelf niet kunnen verklaren met een god, dus ja de andere 6 miljard wereldbewoners hebben god ook nooit gezien, ervaren of gevoeld, want dat gaat niet bij iets wat niet bestaat.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:12 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Omdat jij God nog nooit gezien, ervaren, gevoeld hebt hebben dus de andere 6 miljard wereldbewoners dat ook niet.
En u bent?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:03 schreef Sisko het volgende:
[..]
zij verwarren verklaarbare ervaringen/gevoelens die ze zelf niet kunnen verklaren met een god, dus ja de andere 6 miljard wereldbewoners hebben god ook nooit gezien, ervaren of gevoeld, want dat gaat niet bij iets wat niet bestaat.
Ja, maar binnen ons referentiekader is het het beste voor handen. Bovendien heb je er hier en nu wat aan. Geen reden dus om de wetenschap te verwerpen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:02 schreef Tobbes het volgende:
Wisten jullie dat wetenschap ook geen absoluut iets is? Het blijft altijd een kwestie van je eigen ogen durven geloven.
Nou, daar ben ik het fundamenteel oneens met je. Wetenschap is een menselijk instrument, gecreeerd om patronen te herkennen in de schepping. Er is niks Goddelijks aan wetenschap. Stel bijvoorbeeld dat wiskunde goddelijk zou zijn, hoe zou je dan zoiets als de onvolledigheidsstellingen van Godel kunnen rijmen met jouw uitspraak? Dan heeft God een wiskunde gecreeerd die op sommige punten onvolledig is? Daar kan Thabit misschien wel iets leuks over zeggen. Ik zou dan ook niet echt weten hoe je God via een wetenschappelijk model moet verklaren, iets wat de TS verlangt van gelovigen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
God heeft wetenschap gecreert. Alles bestuurt en gebruiksklaar gemaakt voor de mens via oerknal. Wetenschap is een instrument van God,
welke hemel en hel?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 13:56 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wat zou jij doen als je wist wat je familie en vrienden zouden moeten doen om naar de hemel te kunnen... dan vertel je het ze
dat gelovigen jou over geloof vertellen komt doordat zij niemand de hel toe wensen, dat is de motivatie.
wat mij betreft volstrekt logisch.
dat mensen dat zo slecht trekken vind ik altijd een raadsel, alsof het zo erg is. het is slechts liefde
Daar hebben we een topic over lopenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:02 schreef Tobbes het volgende:
Wisten jullie dat wetenschap ook geen absoluut iets is? Het blijft altijd een kwestie van je eigen ogen durven geloven.
is niet mijn mening, want ik ben er nog niet uit. Maar het zou wel uit de mond van een niet ruim denkende die hard gelovige is, als directe antwoord op wat ik quotte..quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, daar ben ik het fundamenteel oneens met je. Wetenschap is een menselijk instrument, gecreeerd om patronen te herkennen in de schepping. Er is niks Goddelijks aan wetenschap. Stel bijvoorbeeld dat wiskunde goddelijk zou zijn, hoe zou je dan zoiets als de onvolledigheidsstellingen van Godel kunnen rijmen met jouw uitspraak? Dan heeft God een wiskunde gecreeerd die op sommige punten onvolledig is? Daar kan Thabit misschien wel iets leuks over zeggen. Ik zou dan ook niet echt weten hoe je God via een wetenschappelijk model moet verklaren, iets wat de TS verlangt van gelovigen.
Ik accepteer best dat er dingen zijn die mijn verstand te boven gaan, maar dat betekent niet dat ik moet geloven dat wij geschapen zijn door een god. Als wij al geschapen zijn door een hogere intelligentie dan is het eerder door buitenaardse wezens die eerder geevolueerd zijn dan ons dan door iets als een god.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:28 schreef Tobbes het volgende:
[..]
[..]
En bovendien; je kan mij naief noemen; maar dan noem ik jou iemand wiens geest te klein is om dingen te accepteren, proberen te accepteren, die zijn eigen verstand te boven gaan.
Zo zijn godsdiensten ook ontstaan denk ik; mensen begrepen bijvoorbeeld niet wat de zon is, dus geven ze er een soort van goddelijke betekenis aan.quote:Helaas is het nou eenmaal zo dat mensen dingen willen versimpelen, maar het is nou eenmaal niet zo simpel... Het klinkt namelijk o zo simpel en aantrekkelijk, iemand die alles kan en goedaardig is. Iemand die over de burgers waakt. Een hemel en een hel, hemel voor als je goed ben geweest en hel voor als je slecht ben geweest. Simpel als dat klinkt... maar het is gewoon fictie...
En daarom vertrouw ik er ook op, dat over een paar honderd jaar alle godsdiensten de wereld uit zijn.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:14 schreef Chimay het volgende:
[..]
Zo zijn godsdiensten ook ontstaan denk ik; mensen begrepen bijvoorbeeld niet wat de zon is, dus geven ze er een soort van goddelijke betekenis aan.
Zo zal voor veel mensen godsdienst nog altijd een houvast zijn, maar daarom moet hun geloof niet aangevallen worden met van die argumenten zoals in de OP, want de meeste gelovigen die geschoold zijn zullen zelf ook wel begrijpen dat je wetenschap en godsdienst niet samen kan zien.
Daar zeg ik Amen tegenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:20 schreef pfaf het volgende:
[..]
En daarom vertrouw ik er ook op, dat over een paar honderd jaar alle godsdiensten de wereld uit zijn.
Alsnog paradijs op Aarde.![]()
Dat is precies hoe ik er over denk. Het geloof is ontstaan uit het hoofd van de mensen omdat ze dingen willen versimpelen. Als mensen geen verklaring kunnen geven, verzinnen ze er zelf wel een. Wat dat betreft is de mens nooit veranderd... Het is echter zo dat de wetenschap steeds meer verklaringen geeft voor dingen die voorheen onverklaarbaar leken. En ik denk dat dat uiteindelijk de onergang van het geloof in een godsdienst kan betekenen. Althans zo denk ik er over. Dus verklaar je laatste zin svp, die begrijp ik niet helemaal.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:14 schreef Chimay het volgende:
[..]
Zo zijn godsdiensten ook ontstaan denk ik; mensen begrepen bijvoorbeeld niet wat de zon is, dus geven ze er een soort van goddelijke betekenis aan.
Zo zal voor veel mensen godsdienst nog altijd een houvast zijn, maar daarom moet hun geloof niet aangevallen worden met van die argumenten zoals in de OP, want de meeste gelovigen die geschoold zijn zullen zelf ook wel begrijpen dat je wetenschap en godsdienst niet samen kan zien.
Ik hou er verdomde goed rekening mee dat er helemaal geen god is (sterker nog: ik ga er zo'n beetje van uit). Ik kan gewoon niet tegen mensen die denken dat ZIJ het allemaal beter denken te weten omdat zij niet geloven; evenals tegen mensen die anderen hun geloof opleggen. Zonder religie was jij er niet geweest en was bijvoorbeeld de Nederlandse grondwet er niet geweest; de industriele revolutie was er niet geweest; evenals de Verlichting, dus wees een beetje dankbaar.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:12 schreef Sisko het volgende:
[..]
Ik accepteer best dat er dingen zijn die mijn verstand te boven gaan, maar dat betekent niet dat ik moet geloven dat wij geschapen zijn door een god. Als wij al geschapen zijn door een hogere intelligentie dan is het eerder door buitenaardse wezens die eerder geevolueerd zijn dan ons dan door iets als een god.
Ik kan eerder zeggen dat jouw geest te klein is om te kunnen accepteren dat er wellicht helemaal geen god is, die gedachte komt niet eens in je op, wie is er nu ruimdenkender. Als de big bang theorie overduidelijk wordt ontkracht ga ik er ook niet aan blijven hangen, zelfde geld voor de evolutie theorie. Probleem is dat dit altijd een theorie zal blijven omdat dit alleen wetenschappelijk te bewijzen is als we een miljoentje of wat jaren kunnen leven en tijd genoeg hebben voor wat experimenten, maar alle feiten uit het verleden wijzen toch in die ichting, dat jij daar niet aan wilt moet jij weten, maar noem mij niet kleingeestig.
Deze OP is net iets anders. In plaats van te zeggen "bewijs maar dat God bestaat" geef ik juist de enige acceptabele methode aan waarop dat zou kunnen en daarmee ook een reden waarom het zeer waarschijnlijk is dat God niet bestaat.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 14:51 schreef Modwire het volgende:
topic 32452523 over dit onderwerp....(met een op van deze strekking, dus)
Zonder religie waren de kruistochten nooit gebeurd, en de inquisitie had ook nooit plaatsgevonden. De industriele revolutie had waarschijnlijk 1000 jaar eerder plaatsgevonden (het bijna ontbreken van vooruitgang in de middeleeuwen is geheel te danken aan de kerk die heel europa sterk onder de duim had.) Hoe ik er niet was geweest zonder religie snap ik echt niet, als je bedoelt dat de geschiedenis anders had gelopen en daardoor de kans dat mijn ouders in hun huidige vorm bestaan hadden cq. elkaar ontmoet hadden, dan kan je net zo goed zeggen dat ik besta dankzij Hitler, zal ik hem ook bedanken.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 15:57 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ik hou er verdomde goed rekening mee dat er helemaal geen god is (sterker nog: ik ga er zo'n beetje van uit). Ik kan gewoon niet tegen mensen die denken dat ZIJ het allemaal beter denken te weten omdat zij niet geloven; evenals tegen mensen die anderen hun geloof opleggen. Zonder religie was jij er niet geweest en was bijvoorbeeld de Nederlandse grondwet er niet geweest; de industriele revolutie was er niet geweest; evenals de Verlichting, dus wees een beetje dankbaar.
Zoals ik wel vaker zeg, je kan van iets dat niet bestaat niet bewijzen dat het niet bestaat, dus de bewijslast ligt bij de mensen die zeggen dat hij wel bestaat. Zou jij bewijzen gaan zoeken voor het feit dat een 7 potige 3 slurfige roze olifant die 200km per uur kan vliegen met zijn vleugels niet bestaat als ik zou zeggen dat die bestaat, natuurlijk niet, dat kan je namelijk niet (je kan het hooguit aannemelijk maken dat het niet bestaat)quote:Op woensdag 24 augustus 2005 16:42 schreef Chimay het volgende:
zo kan je bezig blijven,
jij kan niet bewijzen dat God niet bestaat, de gelovigen kunnen niet bewijzen dat "hij" wel bestaat
daar heb je gelijk in, maar ik bedoelde meer de echte "hardcore-gelovigen" die toch niet voor rede vatbaar zijn in die discussie, (gelukkig zijn er niet zoveel van die)quote:Op woensdag 24 augustus 2005 16:46 schreef Sisko het volgende:
[..]
Zoals ik wel vaker zeg, je kan van iets dat niet bestaat niet bewijzen dat het niet bestaat, dus de bewijslast ligt bij de mensen die zeggen dat hij wel bestaat. Zou jij bewijzen gaan zoeken voor het feit dat een 7 potige 3 slurfige roze olifant die 200km per uur kan vliegen met zijn vleugels niet bestaat als ik zou zeggen dat die bestaat, natuurlijk niet, dat kan je namelijk niet (je kan het hooguit aannemelijk maken dat het niet bestaat)
quote:Op woensdag 24 augustus 2005 16:42 schreef Sisko het volgende:
[..]
Zonder religie waren de kruistochten nooit gebeurd, en de inquisitie had ook nooit plaatsgevonden. De industriele revolutie had waarschijnlijk 1000 jaar eerder plaatsgevonden (het bijna ontbreken van vooruitgang in de middeleeuwen is geheel te danken aan de kerk die heel europa sterk onder de duim had.) Hoe ik er niet was geweest zonder religie snap ik echt niet, als je bedoelt dat de geschiedenis anders had gelopen en daardoor de kans dat mijn ouders in hun huidige vorm bestaan hadden cq. elkaar ontmoet hadden, dan kan je net zo goed zeggen dat ik besta dankzij Hitler, zal ik hem ook bedanken.
Ik snap best dat gelovigen simpele zielen zijn die een houvast in hun leven nodig hebben en het zonder een god niet zouden kunnen trekken in het leven, ik heb eerder medelijden met ze, maar dankbaar zijn gaat me wat te ver.
Slaap lekker, droom zachtquote:
om ff wat toe te voegen op je reactie, hoe kan tobbes nou weten dat grondwet en de industriele revolutie zonder geloof nooit waren gekomen? Het had net zo goed iets anders kunnen lopen. ik denk dat de industriele revolutie en grondwet zeker wel waren gekomen zonder geloof, dus ik snap tobbes niet. Maar het is volgensmij alleen maar een bevestiging van wat je zegtquote:Op woensdag 24 augustus 2005 16:42 schreef Sisko het volgende:
[..]
Zonder religie waren de kruistochten nooit gebeurd, en de inquisitie had ook nooit plaatsgevonden. De industriele revolutie had waarschijnlijk 1000 jaar eerder plaatsgevonden (het bijna ontbreken van vooruitgang in de middeleeuwen is geheel te danken aan de kerk die heel europa sterk onder de duim had.) Hoe ik er niet was geweest zonder religie snap ik echt niet, als je bedoelt dat de geschiedenis anders had gelopen en daardoor de kans dat mijn ouders in hun huidige vorm bestaan hadden cq. elkaar ontmoet hadden, dan kan je net zo goed zeggen dat ik besta dankzij Hitler, zal ik hem ook bedanken.
Ik snap best dat gelovigen simpele zielen zijn die een houvast in hun leven nodig hebben en het zonder een god niet zouden kunnen trekken in het leven, ik heb eerder medelijden met ze, maar dankbaar zijn gaat me wat te ver.
Kijk naar de wetten in Genesis/Exodus/Deutrnomium en kijk naar de grondwet: zoek de overeenkomstenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 17:07 schreef PeeJay het volgende:
[..]
om ff wat toe te voegen op je reactie, hoe kan tobbes nou weten dat grondwet en de industriele revolutie zonder geloof nooit waren gekomen? Het had net zo goed iets anders kunnen lopen. ik denk dat de industriele revolutie en grondwet zeker wel waren gekomen zonder geloof, dus ik snap tobbes niet. Maar het is volgensmij alleen maar een bevestiging van wat je zegt![]()
Dus? wil je daarmee zeggen dat er nooit een grondwet was gekomen? het feit dat mensen het hebben opgepend zegt al veel. Toen waren er dus al mensen bewust dat er regels zouden moeten komen. het had echt niet uitgemaakt of het via de bijbel ging of buiten een geloof om, hij was echt wel gekomen. Wat zou jij als nuchter persoon als eerste doen om bewoners van jouw staat in bedwang te houden? Juist, een grondwet maken...quote:Op woensdag 24 augustus 2005 17:12 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Kijk naar de wetten in Genesis/Exodus/Deutrnomium en kijk naar de grondwet: zoek de overeenkomsten![]()
Toeval zeker?![]()
quote:Wat zou jij als nuchter persoon als eerste doen om bewoners van jouw staat in bedwang te houden? Juist, een grondwet maken...
pfff wat hebben mensen toch vaak OUDE argumenten nodig om het geloof anno 2005 aan de kaak te stellen...quote:Zonder religie waren de kruistochten nooit gebeurd, en de inquisitie had ook nooit plaatsgevonden. De industriele revolutie had waarschijnlijk 1000 jaar eerder plaatsgevonden (het bijna ontbreken van vooruitgang in de middeleeuwen is geheel te danken aan de kerk die heel europa sterk onder de duim had.) Hoe ik er niet was geweest zonder religie snap ik echt niet, als je bedoelt dat de geschiedenis anders had gelopen en daardoor de kans dat mijn ouders in hun huidige vorm bestaan hadden cq. elkaar ontmoet hadden, dan kan je net zo goed zeggen dat ik besta dankzij Hitler, zal ik hem ook bedanken.
Het was als reactie op tobbes zijn argument dat ik dankbaar moest zijn voor religie vanwege allerlei dingen die ook niks met religie te maken hebben, probeer het in context te houden.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 23:21 schreef Rusty1979 het volgende:
[..]
pfff wat hebben mensen toch vaak OUDE argumenten nodig om het geloof anno 2005 aan de kaak te stellen...
Wat heeft het Westen in die eeuwen toch allemaal uitgevreten in al hun kolonies wereldwijd...alsof dat iets was om over naar huis te schrijven...en dat had niets met het geloof te maken....
Je gaat elkaar toch geen schuld aanpraten over iets dat al lang verjaard is...
voor rede vatbaar?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 16:53 schreef Chimay het volgende:
daar heb je gelijk in, maar ik bedoelde meer de echte "hardcore-gelovigen" die toch niet voor rede vatbaar zijn in die discussie, (gelukkig zijn er niet zoveel van die)
Je ziet mijn punt niet?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 17:22 schreef PeeJay het volgende:
[..]
Dus? wil je daarmee zeggen dat er nooit een grondwet was gekomen? het feit dat mensen het hebben opgepend zegt al veel. Toen waren er dus al mensen bewust dat er regels zouden moeten komen. het had echt niet uitgemaakt of het via de bijbel ging of buiten een geloof om, hij was echt wel gekomen. Wat zou jij als nuchter persoon als eerste doen om bewoners van jouw staat in bedwang te houden? Juist, een grondwet maken...
Dus ik zie je punt niet
ik had het over wetenschap, niet over filosofiequote:Op donderdag 25 augustus 2005 11:41 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
voor rede vatbaar?
wat een onzin weer
alsof je niet voor rede vatbaar bent als je ervoor kiest om God, door eigen ervaringen, als presumptie te nemen in je filosofische raamwerk. Dat is een persoonlijke keuze die NIKS met 'voor rede vatbaar' te maken heeft.
En weer een die de context van de discussie niet kan volgen, zeg dan niksquote:Op donderdag 25 augustus 2005 11:38 schreef pmb_rug het volgende:
belachelijk dat mensen over inquisitie en andere middeleeuwse zaken begint...
echt genant
Ik noem mensen, die op religieuze basis bepaalde wetenschappelijke theorieen verwerpen, niet voor rede vatbaar. Die zijn er misschien niet zo gek veel, maar ik heb al genoeg gelovigen gezien die menen dat de oerknaltheorie niet deugt, dat de evolutietheorie niet klopt, dat dateringsmethodes niet deugen etc etc. En dat allemaal op religieuze basis. Maar dan heb je het ook niet meer over een filosofisch raamwerk, maar over een wetenschappelijk.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 11:41 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
voor rede vatbaar?
wat een onzin weer
alsof je niet voor rede vatbaar bent als je ervoor kiest om God, door eigen ervaringen, als presumptie te nemen in je filosofische raamwerk. Dat is een persoonlijke keuze die NIKS met 'voor rede vatbaar' te maken heeft.
Dat geldt natuurlijk vice versa...mee eens.quote:Ik noem mensen, die op religieuze basis bepaalde wetenschappelijke theorieen verwerpen, niet voor rede vatbaar.
ik denk eigenlijk dat je op wetenschappelijke basis gemakkelijker religieuze theorieen kan omgooien als vice versaquote:Op donderdag 25 augustus 2005 19:13 schreef Rusty1979 het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk vice versa...mee eens.
wat is een religieuze theorie???quote:ik denk eigenlijk dat je op wetenschappelijke basis gemakkelijker religieuze theorieen kan omgooien als vice versa![]()
Wat raar dat mensen andermans geloof gelijk onzin noemen.quote:bv. de schepping, en andere bijbelse onzin
het topic heeft Uitdaging voor gelovigen, maar als je een bepaald geloof bij voorbaat al onzin noemt, dan is dit topic een beetje overbodig....quote:Je mag gerust zeggen dat de "schepping" en vele andere bijbelse verhalen dikke onzin zijn, voor de mensen die dit allemaal letterlijk nemen heb ik niet veel respect.
Als je niet weet waar je over praat, waarom begin je er dan over....quote:dus ik neem aan dat jij bijvoorbeeld gelooft dat God vanuit een brandende struik tot weet-ik-veel-welke-profeet sprak?
of nog iets; Jezus verdeelde een beperkt aantal broden en vissen zodat een massa volk er van kon eten? (cijfers herinner ik mij niet meer van de godsdienstlessen op school)
Wat zegt dat nou?quote:Zelfs de godsdienstleerkracht was het er mee eens dat de bijbel zeker niet letterlijk genomen moet worden, en dat die verhaaltjes die ik eerder beschreef niet echt zo gebeurd zijn.
Ik was het Christelijke geloof helemaal niet aan het bekritiseren, ik had het slechts over het letterlijk nemen van de bijbel van sommigen.quote:Ej Chimay, als je het Christelijke geloof wilt bekritiseren
PAUPERS!quote:LUISTER. HET IS HEEL SIMPEL. DE AFGELOPEN 2000 JAAR KENNEN WIJ HIER HET CHRISTENDOM. DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ IS HIEROP GEBASEERD. OUDERS VOEDEN HUN KINDEREN ERMEE OP. OOK ALS DIE OUDERS ZELF GEEN CHRISTEN ZIJN (kinderen komen toch in aanraking met Christelijke normen en waarden). DE HELE MAATSCHAPPIJ VLOEIT DIRECT DAN WEL INDIRECT VOORT UIT DIE RELIGIE. MENSEN HEBBEN HET NIET NODIG OMDAT ZE ZO NODIG OP ZOEK ZIJN NAAR MYSTIEK. MENSEN WETEN GEWOON NIET BETER.
EN AL DIE ZOGENAAMDE ATHEISTEN; DENKEN DAT ZE HET ALLEMAAL ZO GOED WETEN. MAAR EIGENLIJK DOEN ZE DAT OOK NIET. TOCH NEEMT HUN AANTAL TOE OMDAT DE HUIDIGE JEUGD ALTIJD EN OVERAL GECONFRONTEERD WORDT MET WETENSCHAP, BEWIJZEN, ONDERBOUWING. MENSEN GELOVEN TEGENWOORDIG PAS WAT ALS ZE HET ZELF GEZIEN HEBBEN. EN DAT IS EEN ZWAKTE! ALS DIEZELFDE MENSEN 50 JAAR EERDER OP DE WERELD WAREN GEKOMEN WAREN ZE WEL CHRISTELIJK GEWEEST. DUS DAT ATHEISME IS RELATIEF.
IK BEN DEZE PAUPER DISCUSSIES MET AAN DE ENE KANT MENSEN DIE NIET UIT KUNNEN LEGGEN WAAROM ZE GELOVEN (dit is ook niet uit te leggen) EN AAN DE ANDERE KANT MENSEN DIE DENKEN HET LICHT GEZIEN TE HEBBEN EN TE WETEN DAT GOD GELUL IS HELEMAAL ZAT
EN AL WAS ER GEEN GOD; SO WHAT? DE ROLVAN DIE -niet bestaande- GOD VERANDERD ER NIET DOOR.
EN WIE ZIJN JULLIE OM MENSEN DIE VERDER KIJKEN DAN 'WETENSCHAP' BEKROMPEN TE NOEMEN? WIE BEN JIJ DAN IN GODSNAAM?
ENNE, EVEN VOOR DE GOEDE ORDE; WETENSCHAP IS OOK NIET ABSOLUUT. WETENSCHAP IS OOK EEN EN AL GELOOF. ALS JE ALLEEN AL NAGAAT DAT IETS IN DE WETENSCHAP WAAR IS TOTDAT IS BEWEZEN DAT HET NIET WAAR IS; HOEVEEL WAARDEN MOET IK DAN IN GODSNAAM AAN WETENSCHAP HECHTEN?
ENNE; ALS 15 MILJOEN MENSEN ZEGGEN DAT EEN BAL ROND IS; MAAR IK ZEG DAT HIJ VIERKANT IS. DAN IS HIJ WETENSCHAPPELIJK ROND, MAAR VOOR MIJ VIERKANT. WAT IS WETENSCHAP DAN WAARD?
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:14 schreef Tobbes het volgende:
Sorry van de Caps maar geen zin om het over te typen. Dit is mijn mening en verder ga ik in dergelijke topics niet meer echt inhoudelijk reageren op domme, arrogante, posts.
[..]
PAUPERS!
Wij moeten ons tandvlees tonen; om de wereld te behoeden voor de absoluut denkende mens.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, we vallen van het ene uiterste in het andere.
Heb jij thuis toevallig ook een altaar staan waarop je Mohammed B. verheerlijkt?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:22 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wij moeten ons tandvlees tonen; om de wereld te behoeden voor de absoluut denkende mens.
Je stelt dat de hele maatschappij ( en de ethiek? ) is gebaseerd op het Christendom, je stelt dat er steeds meer atheisten komen door wetenschappelijk en logisch denken ( wellicht een aantal, en wat is daar mis mee? Hun goed recht ), je stelt dat atheisme relatief is, maar dat is geloof ook, je stelt dat wetenschap niet absoluut is ( wie claimt dat wel dan? De wetenschap zelf? ), je misvat het idee van falsificatie en ziet niet in waarom wetenschap zo werkt, en je laatste zin, daar begrijp ik niks van.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:22 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wij moeten ons tandvlees tonen; om de wereld te behoeden voor de absoluut denkende mens.
Nee, maar ik moet eerlijk zeggen dat sommigen trekken van de beste man mij wel aanspreken, namelijk:quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:26 schreef thabit het volgende:
[..]
Heb jij thuis toevallig ook een altaar staan waarop je Mohammed B. verheerlijkt?
Precies; dat wat iedereen hier doetquote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je stelt dat de hele maatschappij ( en de ethiek? ) is gebaseerd op het Christendom, je stelt dat er steeds meer atheisten komen door wetenschappelijk en logisch denken ( wellicht een aantal, en wat is daar mis mee? Hun goed recht ), je stelt dat atheisme relatief is, maar dat is geloof ook, je stelt dat wetenschap niet absoluut is ( wie claimt dat wel dan? De wetenschap zelf? ), je misvat het idee van falsificatie en ziet niet in waarom wetenschap zo werkt, en je laatste zin, daar begrijp ik niks van.
En je capslock staat aan.
Dat is geen tandvlees tonen, dat is schreeuwen zonder onderbouwing.
En wie bepaalt dan wat wel de gewenste idealen zijn? jij soms?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:30 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Nee, maar ik moet eerlijk zeggen dat sommigen trekken van de beste man mij wel aanspreken, namelijk:
-Het hebben van idealen
-Alles er voor over hebben om die idealen te verwezenlijken
-Mensen van zijnidealen willen overtuigen
Zonde dat zijn idealen niet de gewenste zijn en dat hij de verkeerde middelen gebruikt om ze te verwezenlijken. Anders zou het een geweldig politicus zijn.
Ik ben wel gelovig. Althans, ik gebruik het geloof graag en het interesseert me. En daarnaast is mijn pa domineequote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:52 schreef Sisko het volgende:
[..]
En wie bepaalt dan wat wel de gewenste idealen zijn? jij soms?
Ik loop je capslock verhaaltje te lezen, maar volgens mij heb je toch echt wat issues, heb je al eens met een psychiater gepraat? Je bent zelf niet gelovig, maar toch neem je het liever op voor gelovigen dan voor wetenschappelijken. Dan zeg je dat wetenschap zelf ook maar een geloof zonder te realiseren dat wetenschap trial and error toepast om uit te zoeken wat er aan de hand is. En zeker niet de absolute waarheid claimt te hebben, wat de meeste geloven dus wel doen, en daar vallen wij over. Je noemt de posts hier niet inhoudelijk, terwijl je het gewoon niet met de inhoud eens bent, dat is heel wat anders.
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:14 schreef Tobbes het volgende:
Sorry van de Caps maar geen zin om het over te typen. Dit is mijn mening en verder ga ik in dergelijke topics niet meer echt inhoudelijk reageren op domme, arrogante, posts.
[..]
PAUPERS!
Arrogant is ie zeker. Maar wat is er niet inhoudelijk aan dan?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:17 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En dan klaag jij over domme, arrogante posts zonder inhoud.
Bedoel je toevallig zoiets: artikeltje uit de Onion. Voor de wat serieuzere mensen de volgende waarschuwing: "Pas op - Humor!"quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Stel een wetenschappelijk model op voor een willekeurige theorie (bijvoorbeeld zwaartekracht)
....
Toevallig waren de eerste grondwetten (bv de Magna Carta uit 1215 juist bedoelt om de heersers in bedwang te houden. En daarvoor was er inderdaad nog geen sprake van een grondwet: het was bedoeld om een herhaling van eerdere gebeurtenidden te voorkomen. Daarvoor gaf het edelen die lager in rang stonden dan de koning om maatregelen tegen hem te nemen als hij zijn macht misbruikte. Niet bijbels, gewoon practisch.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 23:18 schreef Rusty1979 het volgende:
[.Wat zou jij als nuchter persoon als eerste doen om bewoners van jouw staat in bedwang te houden? Juist, een grondwet maken... .]
(...)
Wat zou jij als eerste doen als jij nog nooit van een grondwet hebt gehoord...ja vast een grondwet maken....![]()
Kruistochten - Waarschijnlijk waren die er wel gekomen, zowel de aanvallen op Constantinopel als de daaropvolgende kruistochten hadden voornamelijk economische motieven als oorzaak.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 16:42 schreef Sisko het volgende:
Zonder religie waren de kruistochten nooit gebeurd, en de inquisitie had ook nooit plaatsgevonden. De industriele revolutie had waarschijnlijk 1000 jaar eerder plaatsgevonden (het bijna ontbreken van vooruitgang in de middeleeuwen is geheel te danken aan de kerk die heel europa sterk onder de duim had.) (...)
Sorry voor de kick, maar in welk boek staat dat of welke site ofzo?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:14 schreef Monocultuur het volgende:
een neuropsycholoog heeft het fenomeen van "God's aanwezigheid voelen" al uitgelegd. Schijnt bij sommige mensen in de hersenen te zitten. (is dus wetenschappelijk aangetoond
Het boek ken ik niet, maar dit is een goed artikel.quote:Op zondag 4 december 2005 20:56 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Sorry voor de kick, maar in welk boek staat dat of welke site ofzo?
Uitdaging voor de ongelovigen, probeer Kaaba te vernielen om te tonen of God bestaatquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Met een vliegtuig tegen symbolen aanvliegen, nee, dat vergt toch minstens een geloof in een hiernamaals met 72 maagden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uitdaging voor de ongelovigen, probeer Kaaba te vernielen om te tonen of God bestaat
Genoeg manieren buiten een vliegtuig omquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:42 schreef onemangang het volgende:
[..]
Met een vliegtuig tegen symbolen aanvliegen, nee, dat vergt toch minstens een geloof in een hiernamaals met 72 maagden.
nee, dat is een interpretatie van waarneembare feitenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:44 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
Inderdaad, maar wel één die bijzonder stevig in haar schoenen staatquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
nee, dat is een interpretatie van waarneembare feiten
Een hemelgewelf, rustende op zuilen op de platte aarde. Hieraan hangen sterren om ons 's nachts te verlichten. Daarboven een waterreservoir vanwaar de regen vandaan komt. En boven dat waterreservoir zit God die niet weet waar hij vandaan komt maar wel alles heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inderdaad, maar wel één die bijzonder stevig in haar schoenen staatIk denk dat het heel, heel erg lastig wordt om met een goed alternatief te komen.
zucht... leer eens lezen ofzoquote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:02 schreef onemangang het volgende:
[..]
Een hemelgewelf, rustende op zuilen op de platte aarde. Hieraan hangen sterren om ons 's nachts te verlichten. Daarboven een waterreservoir vanwaar de regen vandaan komt. En boven dat waterreservoir zit God die niet weet waar hij vandaan komt maar wel alles heeft gemaakt.
Dat is het alternatief dat door de monotheistische godsdiensten wordt geboden.![]()
met de huidige kennis zie ik dat idd ook nog niet zo snel gebeurenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inderdaad, maar wel één die bijzonder stevig in haar schoenen staatIk denk dat het heel, heel erg lastig wordt om met een goed alternatief te komen.
Dit is geen wetenschappelijke methode en bij voorbaat gedoemd te mislukken.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
"Gij grondde de aarde op haar zuilen, onwrikbaar, eeuwig van duur" (Psalm 104:5, WV)quote:
Dat is een loflied, geschreven door een mens...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:53 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
"Gij grondde de aarde op haar zuilen, onwrikbaar, eeuwig van duur" (Psalm 104:5, WV)
Staat er toch echt. Volgens de Bijbel rust de aarde op zuilen.
Waarneembare feiten en controleerbare hypothesen = wetenschap kan ik van theologie niet zeggen!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
is niet waar meneer het blijft logie is niet controleerbaarquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:02 schreef Triggershot het volgende:
theo·lo·gie (de ~ (v.))
1 de wetenschap over God, het goddelijke en de godsdienst, die steunt op gegevens van de openbaring => godgeleerdheid
ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst
ach ja, vandale heeft het fout.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:05 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
is niet waar meneer het blijft logie is niet controleerbaar
dus jij zegt dat het een wetenschap is?quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ach ja, vandale heeft het fout.
Ik?quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:09 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
dus jij zegt dat het een wetenschap is?
wetenschap is gebaseerd op controleerbare hypothesen en waarneembare feiten!
Voorals nog is het bestaan van god of allah niet bewezen!
ge·loof (het ~, geloven)quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik?
Goh, ik dacht dat ik vandale quote
En het gene wat anders is met mijn quote is?quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:12 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
ge·loof (het ~, geloven)
3 godsdienst
Ok wat jij wil in de van dale staat wetenschapquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En het gene wat anders is met mijn quote is?
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:58 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
Waarneembare feiten en controleerbare hypothesen = wetenschap kan ik van theologie niet zeggen!
quote:Wetenschap (uit het Latijn: scientia, kennis) is het menselijk streven een model van zijn omgeving te scheppen door deze te bestuderen en in termen van waar en onwaar te beschrijven.
niets onwetenschappelijks aanquote:Theology: the rational and systematic study of religion and its influences and of the nature of religious truth
Ah nu het niet uitkomt met wat jij wilt, laten we vandale even achterwege.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:19 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
Ok wat jij wil in de van dale staat wetenschap
Maar zoek maar eens goed na wat het woord wetenschap precies inhoud en dan heb ik het niet over de dikke van dale.....
jawel maar geloof dat ik ergens al een keer deze discussie gevoerd heb en er blijven toch twee meningen dus no offencequote:Op woensdag 15 maart 2006 00:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ah nu het niet uitkomt met wat jij wilt, laten we vandale even achterwege.
Zoals gij ut wenstquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:25 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
jawel maar geloof dat ik ergens al een keer deze discussie gevoerd heb en er blijven toch twee meningen dus no offence
Als user heb je een mogelijkheid om zelf een topic te openenquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:28 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
thanks man wil best een keer de discussie voeren als er een topic over geopend wordt...
dat klopt maar zie ook een topic over id, geloof en wetenschapquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als user heb je een mogelijkheid om zelf een topic te openen
Ik zal het nu nooit serieus kunnen doorlezen, ik sla hem op en lees morgen wel okquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:33 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
dat klopt maar zie ook een topic over id, geloof en wetenschap
maar goed gaan we even hier een stukje verder......
Toch maar even hahahahaha kan het niet laten...
http://www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/305/
hier heb je een goede uitleg!
Niet op die manier nee, maar dat is geen theologie. Bestudering van goddelijke waarheid is epistemologie en dus filosofie, de invloed van religie op de samenleving is sociologie. Als het om tekstkritiek gaat kan het wel, dan is het half geschiedenis en half een letterenstudie. De rest van theologie (zoals het in ieder geval in Nederland gegeven wordt) is geen wetenschap.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:21 schreef teamlead het volgende:
niets onwetenschappelijks aan
neem je tijdquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zal het nu nooit serieus kunnen doorlezen, ik sla hem op en lees morgen wel ok
en deze dit is een vraag op het vorige stuk... in het kort wordt het uitgelegdquote:
Ik bedoelde wetenschap over God en religieuze zaken he.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:45 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
en deze dit is een vraag op het vorige stuk... in het kort wordt het uitgelegd
http://www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/318/76
Pseudo wetenschap!quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik bedoelde wetenschap over God en religieuze zaken he.
ja als jij niet even de moeite neemt om even te lezen wat het verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap is dan zijn we heel snel uitgepraat!quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:57 schreef Triggershot het volgende:
zo komen we verder ja
Uitdaging voor gelovigen.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:59 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
ja als jij niet even de moeite neemt om even te lezen wat het verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap is dan zijn we heel snel uitgepraat!
je moet theologie niet proberen af te rekenen op de definitie ervan in de vandale.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:02 schreef Triggershot het volgende:
theo·lo·gie (de ~ (v.))
1 de wetenschap over God, het goddelijke en de godsdienst, die steunt op gegevens van de openbaring => godgeleerdheid
ge·loof (het ~, geloven)
3 godsdienst
quote:Op woensdag 15 maart 2006 08:48 schreef averty het volgende:
[..]
je moet theologie niet proberen af te rekenen op de definitie ervan in de vandale.
je moet theologie afrekenen op zijn innerlijke waarde: welke kennis en wetmatigheden hebben we er mee verkregen waar we weer op verder kunnen bouwen? Als theologie een wetenschap is, moet het ondertussen iets te bieden hebben aan voorspelbaarheid, doorgronding van onderliggende systemen, etc. Alles wat je mag verwachten van wetenschap.
Ik hou me aanbevolen voor voorbeelden....
Bij zo een voorbeeld valt theologie er simpel onderquote:we·ten·schap (de ~ (v.), ~pen)
1 het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden
Wat is dan een systematisch geordend geheel van wetten uit de religie? Jij denkt nu misschien dat er sprake is dat de in bijvoorbeeld bijbels gestelde regels als wetmatigheden kunnen worden genomen? Maar daarvoor moet je eerst geloven in de opsteller van die wetmatigheden. Ze hebben verder geen enkele consequentie voor ons aardse leven.quote:Op woensdag 15 maart 2006 08:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Bij zo een voorbeeld valt theologie er simpel onder
Leer eens lezen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:55 schreef teamlead het volgende:
[..]
Dat is een loflied, geschreven door een mens...
In de scheppingsverhalen staat dat nergens, net zo min als er staat dat de aarde plat zou zijn
Kortom als je het zo leest... men ziet een blauwe hemel, en het regent regelmatig. Dus men dacht dat er boven ons dus ook water was. Wij leven in het gewelf met de lichtjes van de sterren geplakt op de bovenkant van het gewelf met de zon als groot licht voor de dag.quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:17 schreef onemangang het volgende:
Gen 1:6 God zei: ‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt.’ 7 En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. 8 Hij noemde het gewelf hemel.
1:14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde.’ En zo gebeurde het.
En waar staat daar dat ie steunt op pilaren en plat isquote:Op woensdag 15 maart 2006 11:17 schreef onemangang het volgende:
[..]
Leer eens lezen.
Gen 1:6 God zei: ‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt.’ 7 En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. 8 Hij noemde het gewelf hemel.
1:14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde.’ En zo gebeurde het.
Welk deel van deze Bijbelse voorstelling van de hemel begrijp je niet?
Het bestaan van God valt inderdaad niet wetenschappelijk aan te tonen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:50 schreef Desensitized het volgende:
Het bestaan van God valt niet wetenschappelijk aan te tonen. Ik geloof wel dat hij bestaat.
Wie het wetenschappelijk aan wil tonen zal zijn hele leven nutteloos bezig zijn. Je geloofd dat hij bestaat of je geloofd het maar niet, aan het eind zullen we er allemaal achterkomen.
is niet waar. En wel om de volgende redenen:quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:29 schreef Alulu het volgende:
[..]
Het bestaan van God valt inderdaad niet wetenschappelijk aan te tonen.
Maar het niet bestaan van God valt ook niet wetenschappelijk aan te tonen.
Het komt dus aan op geloof, voor beide kanten..
Zoals we wijdverspreid om ons heen kunnen zien, blijven mensen ook volharden in die dingen waarvan de wetenschap, door observatie, duidelijk heeft kunnen maken dat het niet heeft kunnen plaatsvinden volgens de beschrijving van de bijbel/koran/thora.quote:Misschien zijn er wel aspecten van een religieus boek als bijv Bijbel wat onderuit kan worden gehaald met huidige wetenschap, maar het aspect dat God wel of niet bestaat is en zal nooit wetenschappelijk kunnen worden aangetoond.
Dat is best knap. Of je bent erg vergevingsgezind t.o.v. de koran. Evolutie vs schepping is, ongeacht je standpunt, een behoorlijke tegenstrijdigheid. Zo zijn er meer, het ontstaan van het heelal bijvoorbeeld. Ark van Noach, met alle dieren! Zo kun je elke tegenstrijdigheid met heilige schrift wegwuiven als zijnde een test van ons geloof. Koolstofdateringen die aangeven dat iets miljarden jaren oud is. Doet god, om ons te testen.quote:Ikzelf ben Moslim en geloof dus wel in God. (en in mijn bevindingen heb ik nooit aspecten die Koran beweert van ontstaan bijv tegenstrijdig gevonden)
Dat is eerst helemaal geen god zichtbaar kunnen maken en dan als ad-hoc reden hiervoor aanvoeren dat het een test is van god. Zoals god ook al die dinosaurusbotten heeft neergelegd om ons te testen.quote:Misschien ziet hierin wel de test van God naar de mens toe, dat het niet wetenschappelijk is aan te tonen... en ookal zou het wel wetenschappelijk zijn aan te tonen, zouden dan nog alle mensen geloven? Ikzelf ben overtuigd dat dat niet zo zou zijn..
Er zijn mensen die, desnoods opgewekte maar in ieder geval aantoonbare, hallucinaties hebben gehad en die blijven beschouwen als echte ervaringen. Daarnaast, zorg maar eens dat iemand 5 minuten voor god kan staan! Als jij 5 minuten voor boeddah zou staan, zou je dan je geloof in allah verlaten? Precies zo'n nutteloze vraag.quote:Mischien is het niet aan te tonen omdat wij menselijk verstand hebben wat beperkt is... who knows..
Ikzelf weet dat er ergens in de Koran een vergelijking staat (ongeveer zoiets als;) met mensen die aangeven God te willen zien, en wanneer zij bijv God letterlijk voor 5minuten zouden zien daarna toch niet zouden geloven, maar bijv 'hallucinaties' als argumenten zouden aangeven etc...
quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:27 schreef teamlead het volgende:
[..]
En waar staat daar dat ie steunt op pilaren en plat is
quote:
echt hé, heb jij die diverse teksten wel een gelezen en er goed over nagedacht?, want dan had je misschien door dat het helemaal niks bewijst.quote:
Ik kan me eigenlijk alleen epistemologische dingen indenken, maar die hebben niets met het leven of de natuur te maken. Zou je zelf een voorbeeld kunnen geven?quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:58 schreef ki_ki het volgende:
Je moet alleen wel een ding in aanmerking nemen, datr je niet kan ontkennen dat er veel dingen zijn die niet te verklaren zijn, in het leven, in de natuur, en zelfs wetenschap kan er niks mee. (oeeh zélfs wetenschap niet..) Dan ga je toch niet glashard beweren dat wat je niet ziet niet KAN bestaan, dan ben je gewoon tegen jezelf aan het liegen.
Ja natuurlijk. Ik ken de bijbel van kaft tot kaft. Jij? Heb jij er wel eens bij stilgestaan dat men ten tijde van de Bijbel geen telescopen en microscopen had? En dat men geen weet had van een continent als Amerika? Dat Jezus hygi´ne geen prioriteit gaf terwijl, als hij de beschikking had over een microscoop, wist dat de tip "was u altijd heel erg goed en leg sanitaire voorzieningen aan" miljoenen onschuldige mensenlevens zou hebben gered?quote:Op woensdag 15 maart 2006 17:58 schreef ki_ki het volgende:
[..]
echt hé, heb jij die diverse teksten wel een gelezen en er goed over nagedacht?, want dan had je misschien door dat het helemaal niks bewijst.
Voor alles is een verklaring. Ook waarom mensen in een of andere god willen geloven. Zoals je aan mijn ondertitel kan zien zie je daar al een hele goede reden waarom ik de Christelijke God ontken. Alleen al op basis van kansberekenen is kans namelijk zo onwaarschijnlijk dat hij zou bestaan dat ik gerust kan stellen dat hij niet bestaat. En dan heb ik het nog niet eens over de gigantische hoeveelheid zaken in de Bijbel die aan God werden toegeschreven die we blijken te kunnen beheersen (ziektes, bliksem), voorspellen (aardbevingen, weer) of voorkomen (ziektes, voortplanting, oorlog). Wat de Bijbelse God een machteloze entiteit maken.quote:Als jij het niet gelooft dan is er niemand die er mee zit, waarom zit jij er dan wel mee wat anderen geloven? Je moet alleen wel een ding in aanmerking nemen, datr je niet kan ontkennen dat er veel dingen zijn die niet te verklaren zijn, in het leven, in de natuur, en zelfs wetenschap kan er niks mee. (oeeh zélfs wetenschap niet..) Dan ga je toch niet glashard beweren dat wat je niet ziet niet KAN bestaan, dan ben je gewoon tegen jezelf aan het liegen.
Heuj, jij hier weer esquote:Op woensdag 15 maart 2006 17:58 schreef ki_ki het volgende:
[..]
echt hé, heb jij die diverse teksten wel een gelezen en er goed over nagedacht?, want dan had je misschien door dat het helemaal niks bewijst.
Stop nou toch gewoon eens met trieste zoekacties op zoek naar het bewijst dat God niet bestaat en dat de Bijbel b.s. is.
Als jij het niet gelooft dan is er niemand die er mee zit, waarom zit jij er dan wel mee wat anderen geloven? Je moet alleen wel een ding in aanmerking nemen, datr je niet kan ontkennen dat er veel dingen zijn die niet te verklaren zijn, in het leven, in de natuur, en zelfs wetenschap kan er niks mee. (oeeh zélfs wetenschap niet..) Dan ga je toch niet glashard beweren dat wat je niet ziet niet KAN bestaan, dan ben je gewoon tegen jezelf aan het liegen.
Alles moet tenslotte 'bedacht' of 'verzonnen' zijn...quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:55 schreef paultjuhhh het volgende:
Vind het logischer dat hij wel bestaat wie moet deze wereld anders verzonnen hebben!?
Nee, de waarneming kwam pas nadat het lampje ging branden waarnaar gezocht moest worden. Eenzelfde soort waarneming werd tegelijkertijd gedaan door radioastronomen die er niet mee bezig waren. Die dachten in eerste instantie dat ze te maken hadden met witte ruis uit de omgeving. Ken je feiten. Wetenschap is al lang niet meer dingen waarnemen en dan een verhaaltje erbij verzinnen.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
idd de wereld kan toch niet uit zichzelf onstaan en de mensen en de dieren enz enzquote:Op donderdag 16 maart 2006 03:12 schreef Teqfreak het volgende:
[..]
Alles moet tenslotte 'bedacht' of 'verzonnen' zijn...![]()
Waarom is een door toeval onstane wereld moeilijk aan te nemen, maar is het uit zichzelf ontstaan van een supernatuurlijk wezen dat aan geen enkele natuurwet hoeft te voldoen, weer wel makkelijk om te aanvaarden?quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:45 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
idd de wereld kan toch niet uit zichzelf onstaan en de mensen en de dieren enz enz
Wie zegt dat geloven makkelijk is?quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:04 schreef averty het volgende:
[..]
Waarom is een door toeval onstane wereld moeilijk aan te nemen, maar is het uit zichzelf ontstaan van een supernatuurlijk wezen dat aan geen enkele natuurwet hoeft te voldoen, weer wel makkelijk om te aanvaarden?
Kwestie van maar één richting op kijken en in die richting blijven kijken.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:08 schreef teamlead het volgende:
Wie zegt dat geloven makkelijk is?
Ik, dus schijnbaar.quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:08 schreef teamlead het volgende:
[..]
Wie zegt dat geloven makkelijk is?
http://www.biota.org/people/douglasadams/quote:Where does the idea of God come from? Well, I think we have a very skewed point of view on an awful lot of things, but let’s try and see where our point of view comes from. Imagine early man. Early man is, like everything else, an evolved creature and he finds himself in a world that he’s begun to take a little charge of; he’s begun to be a tool-maker, a changer of his environment with the tools that he’s made and he makes tools, when he does, in order to make changes in his environment. To give an example of the way man operates compared to other animals, consider speciation, which, as we know, tends to occur when a small group of animals gets separated from the rest of the herd by some geological upheaval, population pressure, food shortage or whatever and finds itself in a new environment with maybe something different going on. Take a very simple example; maybe a bunch of animals suddenly finds itself in a place where the weather is rather colder. We know that in a few generations those genes which favour a thicker coat will have come to the fore and we’ll come and we’ll find that the animals have now got thicker coats. Early man, who’s a tool maker, doesn’t have to do this: he can inhabit an extraordinarily wide range of habitats on earth, from tundra to the Gobi Desert—he even manages to live in New York for heaven’s sake—and the reason is that when he arrives in a new environment he doesn’t have to wait for several generations; if he arrives in a colder environment and sees an animal that has those genes which favour a thicker coat, he says “I’ll have it off him”. Tools have enabled us to think intentionally, to make things and to do things to create a world that fits us better. Now imagine an early man surveying his surroundings at the end of a happy day’s tool making. He looks around and he sees a world which pleases him mightily: behind him are mountains with caves in—mountains are great because you can go and hide in the caves and you are out of the rain and the bears can’t get you; in front of him there’s the forest—it’s got nuts and berries and delicious food; there's a stream going by, which is full of water—water’s delicious to drink, you can float your boats in it and do all sorts of stuff with it; here’s cousin Ug and he’s caught a mammoth—mammoth’s are great, you can eat them, you can wear their coats, you can use their bones to create weapons to catch other mammoths. I mean this is a great world, it’s fantastic. But our early man has a moment to reflect and he thinks to himself, ‘well, this is an interesting world that I find myself in’ and then he asks himself a very treacherous question, a question which is totally meaningless and fallacious, but only comes about because of the nature of the sort of person he is, the sort of person he has evolved into and the sort of person who has thrived because he thinks this particular way. Man the maker looks at his world and says ‘So who made this then?’ Who made this? — you can see why it’s a treacherous question. Early man thinks, ‘Well, because there’s only one sort of being I know about who makes things, whoever made all this must therefore be a much bigger, much more powerful and necessarily invisible, one of me and because I tend to be the strong one who does all the stuff, he’s probably male’. And so we have the idea of a god. Then, because when we make things we do it with the intention of doing something with them, early man asks himself , ‘If he made it, what did he make it for?’ Now the real trap springs, because early man is thinking, ‘This world fits me very well. Here are all these things that support me and feed me and look after me; yes, this world fits me nicely’ and he reaches the inescapable conclusion that whoever made it, made it for him.
This is rather as if you imagine a puddle waking up one morning and thinking, ‘This is an interesting world I find myself in—an interesting hole I find myself in—fits me rather neatly, doesn’t it? In fact it fits me staggeringly well, must have been made to have me in it!’ This is such a powerful idea that as the sun rises in the sky and the air heats up and as, gradually, the puddle gets smaller and smaller, it’s still frantically hanging on to the notion that everything’s going to be alright, because this world was meant to have him in it, was built to have him in it; so the moment he disappears catches him rather by surprise. I think this may be something we need to be on the watch out for. We all know that at some point in the future the Universe will come to an end and at some other point, considerably in advance from that but still not immediately pressing, the sun will explode. We feel there’s plenty of time to worry about that, but on the other hand that’s a very dangerous thing to say. Look at what’s supposed to be going to happen on the 1st of January 2000—let’s not pretend that we didn’t have a warning that the century was going to end! I think that we need to take a larger perspective on who we are and what we are doing here if we are going to survive in the long term.
'epistemologische dingen' tja het is maar net waar je in je leven meer waarde aan hecht, of je liever bezig bent met de vraag tot hoever de vragen kunnen gaan (en beantwoordt kunnen worden) of gewoon accepteert dat er een step beyond kan zijn?quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik kan me eigenlijk alleen epistemologische dingen indenken, maar die hebben niets met het leven of de natuur te maken. Zou je zelf een voorbeeld kunnen geven?
occam's razor he. maar ja, wat je nu probeert te doen is onzinnig. iemand wordt niet bekeerd doordat iemand het op een forum wetenschappelijk aanneembaar maakt dat er geen god bestaat. mensen die in een god geloven zegt wetenschap toch niets.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
waarom niet?quote:Op donderdag 16 maart 2006 11:45 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
idd de wereld kan toch niet uit zichzelf onstaan en de mensen en de dieren enz enz
Ik ken de Bijbel voor een redelijk groot deel, . Dus, ja in die tijd had men geen telescopen, en microscopen. De tijd was daarvoor nog niet, zo gaat dat hé. Maar wat heeft dat verder te maken met wat je dan ook maar wil zeggen?quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:14 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Ik ken de bijbel van kaft tot kaft. Jij? Heb jij er wel eens bij stilgestaan dat men ten tijde van de Bijbel geen telescopen en microscopen had? En dat men geen weet had van een continent als Amerika? Dat Jezus hygi´ne geen prioriteit gaf terwijl, als hij de beschikking had over een microscoop, wist dat de tip "was u altijd heel erg goed en leg sanitaire voorzieningen aan" miljoenen onschuldige mensenlevens zou hebben gered?
Gaat er geen belletje bij je rinkelen? Dat Jezus wellicht een gewoon mens was? Die niet meer wist dan zijn tijdgenoten? Hij dacht immers ook dat alle sterren op de aarde zouden kunnen vallen....
Ha ha, je ondertitel. Ja die's echt lamequote:Voor alles is een verklaring. Ook waarom mensen in een of andere god willen geloven. Zoals je aan mijn ondertitel kan zien zie je daar al een hele goede reden waarom ik de Christelijke God ontken. Alleen al op basis van kansberekenen is kans namelijk zo onwaarschijnlijk dat hij zou bestaan dat ik gerust kan stellen dat hij niet bestaat. En dan heb ik het nog niet eens over de gigantische hoeveelheid zaken in de Bijbel die aan God werden toegeschreven die we blijken te kunnen beheersen (ziektes, bliksem), voorspellen (aardbevingen, weer) of voorkomen (ziektes, voortplanting, oorlog). Wat de Bijbelse God een machteloze entiteit maken.
Overigens, ook al zijn er zaken die we nog niet kunnen verklaren, uit de gigantische stapel verklaringen die we hebben verzameled uit de afgelopen 2000 jaar wetenschap is er geen eentje die GOD aanwees als de veroorzaker. Dus waarom zouden we dat dan wel bij toekomstige verklaringen moeten verwachten?
nee dat is ook niet gezegd, het was een voorbeeld he.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:41 schreef speknek het volgende:
Ik ben een tweeling, en ik kan je zeggen, wat mijn broer nu aan het doen is, ik heb geen flauw idee!
Ik accepteer best dat er een step beyond kan zijn. Ik accepteer óók dat als die step beyond er is, dat we daar dan niets over kunnen zeggen, anders was het geen step beyond.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:38 schreef ki_ki het volgende:
'epistemologische dingen' tja het is maar net waar je in je leven meer waarde aan hecht, of je liever bezig bent met de vraag tot hoever de vragen kunnen gaan (en beantwoordt kunnen worden) of gewoon accepteert dat er een step beyond kan zijn?
Dan moet dat best testbaar zijn. Maar telepathie en andere dingen die hier enige onderbouwing voor geven falen. Zie ook dat voorbeeld van die tweelingen.quote:Een voorbeeld, tja ik zal maar niet met dingen vanuit geloof aankomen, die bash je toch.
Nou bijvoorbeeld tweelingen die op hele lange afstand elkaars dingen kunnen voelen. ik geloof dan dat ieders geest ook met Gods geest verbonden is, met andere woorden, en da's niet onrespectvol, maar God is dan een "alle mensen vd wereld -satelliet".
Ik vind nutteloze brainfarts niet gaaf. Leren hoe de wereld echt in elkaar steekt, dat is gaaf.quote:Zo kan dat, volgens mij. Gaaf toch
heej! Haus man!quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Heuj, jij hier weer es
Ik denk dat je het niet moet zien dat dit soort posts pogingen zijn om "God te weerleggen". God kun je namelijk niet weerleggen, want het is niet te falsificeren. Evenmin kun je God bewijzen; het bestaan van God is een puur persoonlijke zaak, maar dat hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen
Maar je kunt wel zeker kritisch naar de Bijbel kijken. Ok, het komt soms wat flauw over om telkens bijbelcitaten te pakken en die naar voren te schuiven als zijnde krom, maar daar is het hier een forum voor. Daarbij, ik heb de bijbel ook gelezen, en er goed over nagedacht, maar ik kom ook tot de conclusie dat het maar een menselijke interpretatie is. Dat is net zo persoonlijk als jouw weet van God.
Je zegt dat er dingen zijn die de wetenschap niet kan verklaren. Op wat voor dingen doel je dan? Wetenschap heeft natuurlijk ook haar grenzen, maar ik persoonlijk heb wel het geloof dat heel veel dingen, en misschien alle dingen in het universum, zich gehoorzamen aan een rationeel mechanisme. Natuurlijk zijn er nu nog veel zaken in de wetenschap die nog niet zijn te verklaren, maar daar is wetenschap nou juist goed voor; het zoekt naar antwoorden. Dat zoeken vind ik persoonlijk veel mooier dan het zoeken naar antwoorden wat in het geloof gebeurt. Je kunt moeilijk met een gelovige het bestaan van God gaan bediscusseren, terwijl zelfs in de wetenschap axioma's worden bekritiseert ( mocht je het bestaan van God als een axioma kunnen zien ) De antwoorden die in het geloof worden gegeven, daar kan ik persoonlijk niks mee.
Step beyond, je kan er veel over nadenken, je kan ook gewoon doen, is óok nog een mogelijkheid. En dan kan je er iets over zeggen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 15:06 schreef speknek het volgende:
Nou okee, dan de rest.
[..]
Ik accepteer best dat er een step beyond kan zijn. Ik accepteer óók dat als die step beyond er is, dat we daar dan niets over kunnen zeggen, anders was het geen step beyond.
[..]
Dan moet dat best testbaar zijn. Maar telepathie en andere dingen die hier enige onderbouwing voor geven falen. Zie ook dat voorbeeld van die tweelingen.
[..]
Ik vind nutteloze brainfarts niet gaaf. Leren hoe de wereld echt in elkaar steekt, dat is gaaf.
Wittgenstein. Goed hoor.quote:Op donderdag 16 maart 2006 15:13 schreef ki_ki het volgende:
Step beyond, je kan er veel over nadenken, je kan ook gewoon doen, is óok nog een mogelijkheid. En dan kan je er iets over zeggen.
Ja, maar de vraag dringt zich dan op wat er eigenlijk precies gebeurt.quote:Testbaar, maar als iets bestaat, alleen de mens kan het niet handelen op momenten van onderzoek etc, of op een geschikte manier vastleggen, dus het is ongeldig? het gebéurt toch!?
Kan op andere gebieden nieuwe inzichten leverenquote:Nee proberen te bewijzen dat iets waar je niet in gelooft ook niet bestaat, is lekker zinvol.
Jezus, die zich presenteerde als de zoon van de almachtige God, liet blijken dat hij niet wist hoe ziektes ontstaan of hoe ze te voorkomen. Ondanks zijn lijn met God kon hij niemand vertellen dat bacteriën ziektes veroorzaken en goede hygiëne ze kan voorkomen. Wat aangeeft dat, hoe goed die lijn met God ook was, dat die lijn niet goed genoeg was om almachtige kennis te verkondigen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 14:57 schreef ki_ki het volgende:
Dus, ja in die tijd had men geen telescopen, en microscopen. De tijd was daarvoor nog niet, zo gaat dat hé. Maar wat heeft dat verder te maken met wat je dan ook maar wil zeggen?
en trouwens hoe kon Jezus ineens met telescopen en microscopen komen aanzetten?
De mensheid heeft over al de jaren en culturen naar schatting 20.000 verschillende soorten religies gevolgd. Het Christendom is er daar eentje van. Toen het Christendom ontstond had iedere stam zijn eigen goden, scheppingsverhalen, dogma's en verlossers. En ze waren geen van allen identiek: hoe geografisch verder stammen van elkaar verwijderd waren, hoe compleet anders het geloof. Zo'n geloof hoeft niet eens in een god te zijn, het kan ook geloof in meerdere goden, geen god, geesten van voorouders, reincarnatie of geluk zijn.quote:Leg mij nou please even uit waarom op basis van kansberekenen is kans namelijk zo onwaarschijnlijk dat hij zou bestaan dat ik gerust kan stellen dat hij niet bestaat
vertelquote:Op donderdag 16 maart 2006 18:05 schreef onemangang het volgende:
[..]
Al met al kan ik dus stellen dat de kans dat de godsdienst van het Christendom de enige ware zou zijn 1 op 20.000 is. En dan heb ik het nog niet eens over de talloze bevindingen van de wetenschap die het bestaan van een God tegenspreken....
Wat een flauwekul. ( Ik herhaal mijzelf hier op WFL geloof ikquote:Op donderdag 16 maart 2006 18:05 schreef onemangang het volgende:
En dan heb ik het nog niet eens over de talloze bevindingen van de wetenschap die het bestaan van een God tegenspreken....
Natuurlijk wel, als God in de wereld van feitelijkheden valt, valt hij te onderzoeken. Als hij geen feitelijkheid is.. sja.quote:Op donderdag 16 maart 2006 19:46 schreef Haushofer het volgende:
Wat een flauwekul. ( Ik herhaal mijzelf hier op WFL geloof ik) Hoe kan wetenschap nou iets zeggen over God, een entiteit, die niet vanuit het wetenchappelijk denken wordt gedefinieerd? Wetenschap kan God niet weerleggen, noch bewijzen.
Besef je wel dat je nu helemaal niets gezegd hebtquote:Op donderdag 16 maart 2006 20:09 schreef Invictus_ het volgende:
Inmiddels is het 'niet wetenschappelijk aantoonbare' onderdeel van het algemene god-beeld geworden. Een god die word aangetoond is dan dus per definitie god niet meer daar god ongrijpbaar moet zijn voor wetenschap. Overigens word wetenschap in combinatie met god regelmatig gereduceerd tot logica aangezien het daar al vaak spaak loopt. Overigens zou een definitie van god al aantonen dat god niet bestaat omdat een wezenlijk onderdeel van god het ongrijpbare en ondefinierbare is...
Ik vind het wel een mooie samenvatting van god.... 'niets'. Volgens mij is dat ook een beetje de kracht der gelovigen in dit soort discussies, je kunt er niks zinnigs over zeggen want daarop kunnen we ons altijd weer beroepen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:11 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Besef je wel dat je nu helemaal niets gezegd hebt
Je gebruikt plus minus 100 woorden en zegt niets
Moeilijke uitleg terwijl het makkelijk kan en nog steeds niets toevoegen aan de discussie.
Let's make things easier, zeker bij deze materie.
Dat was inderdaad sinds Pascal tot zo'n vijftig jaar geleden de heersende opvatting over god. Zo in de verdrukking geraakt door de ratio, dat gelovigen god het irrationele ingetrokken hebben. Het probleem waar ze toen achter kwamen is dat hun godsbegrip zo nogal leeg en nutteloos werd. Nu proberen ze het weer vaker op de wetenschappelijke manier (zie bijvoorbeeld Richard Swinburne).quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:09 schreef Invictus_ het volgende:
Inmiddels is het 'niet wetenschappelijk aantoonbare' onderdeel van het algemene god-beeld geworden. Een god die word aangetoond is dan dus per definitie god niet meer daar god ongrijpbaar moet zijn voor wetenschap. Overigens word wetenschap in combinatie met god regelmatig gereduceerd tot logica aangezien het daar al vaak spaak loopt. Overigens zou een definitie van god al aantonen dat god niet bestaat omdat een wezenlijk onderdeel van god het ongrijpbare en ondefinierbare is...
Ik vind dat je dingen moeilijk omschrijft, maar goed, ik ben dan ook voorstander van een simpele schrijfstijl.quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:13 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ik vind het wel een mooie samenvatting van god.... 'niets'. Volgens mij is dat ook een beetje de kracht der gelovigen in dit soort discussies, je kunt er niks zinnigs over zeggen want daarop kunnen we ons altijd weer beroepen.
Dat is natuurlijk een groot probleem. Wetenschap is op alle vlakken van de maatschappij 'the way'; er is geen facet van het leven dat niet gekoppeld is aan wetenschap op dit moment. Daarop wil 'geloof' ook meedoen in de 'wetenschap' (vooral in de VS mooi te zien) maar empirie en falcificeerbaarheid zijn meteen al een probleem. Daarom wordt er redelijk veel energie gestoken in het veranderen van de definitie van wetenschap; dat kan op twee manieren: gewoon overal 'of god/en god' achter plakken of moeilijk doen met tekst waardoor je ook astrologie en dergelijke moet toelaten (zie ook Dover).quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat was inderdaad sinds Pascal tot zo'n vijftig jaar geleden de heersende opvatting over god. Zo in de verdrukking geraakt door de ratio, dat gelovigen god het irrationele ingetrokken hebben. Het probleem waar ze toen achter kwamen is dat hun godsbegrip zo nogal leeg en nutteloos werd. Nu proberen ze het weer vaker op de wetenschappelijke manier (zie bijvoorbeeld Richard Swinburne).
Nu gebruik jij nog meer woorden om precies hetzelfde te zeggen: niets.quote:
Behalve als god bedacht heeft dat ze niet van goed gelovige schapen houdt maar liever mensen heeft die kritisch nadenken over dingen die ze horen. Misschien is het 'in goede aard bij god vallen' een soort van 'geen nee, geen ja en al helemaal geen eeeuh'.quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:31 schreef thabit het volgende:
Omdat elk aspect van het geloof onzin is gebleken is in de loop der tijd alles zodanig geherdefinieerd dat er uberhaupt niets zinnigs meer over te zeggen valt. Het enige moment waarop we nu nog kunnen constateren of God bestaat is bij onze dood, lekker is dat. En zo hebben gelovigen zich heel goed ingedekt.
Ik vind het vreemd om God in de wereld van feitelijkheden te zetten. Want dan heb je geen reden om zijn bestaan aan te nemen. Dus waar hebben we het dan nog over?quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, als God in de wereld van feitelijkheden valt, valt hij te onderzoeken. Als hij geen feitelijkheid is.. sja.
Nou, dat ben ik niet met je eens, dat de BB "onduidelijk en giswerk is". Nou weet ik niet bijzonder veel van bv evolutie af, maar de BB theorie is denk ik wel in hetzelfde straatje qua falsificatie te plaatsen als de evolutietheorie. De BB theorie kan bijzonder veel zaken verklaren, en is een consequentie van de algemene relativititeitstheorie. Dat noem ik geen giswerk.quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:24 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
tuurlijk is de hele Big Bang erg onduidelijk en giswerk maar onze theorie heeft teminste geen pratende slang.
Als je God "in de feitelijke wereld zet", ( en ik denk dat we beiden daar hetzelfde idee over hebben ) dan ga je er van uit dat Hij niet bestaat, totdat het tegendeel bewezen is. Ik zou niet weten op wat voor wetenschappelijke manier we God zouden moeten aantonen, omdat Hij niks verklaard. God is niet een theorie oid, het is een entiteit die geen logisch nut heeft.quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:37 schreef speknek het volgende:
Hoe bedoel je? Omdat we hem nooit gezien hebben ofzo?
en welke aspecten zijn dan volgens jouw onzin? Het "hebt uw naaste lief" of het "gij zult niet doden" ?quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:31 schreef thabit het volgende:
Omdat elk aspect van het geloof onzin is gebleken is in de loop der tijd alles zodanig geherdefinieerd dat er uberhaupt niets zinnigs meer over te zeggen valt. Het enige moment waarop we nu nog kunnen constateren of God bestaat is bij onze dood, lekker is dat. En zo hebben gelovigen zich heel goed ingedekt.
De stelling van Bayes wordt wel voor meer dingen gebruikt; religieuzen halen de stelling ook wel aan om God waarschijnlijk te maken. Ik vind het flauwekul, zo'n gebruik van statistiek. Je hebt geen eenduidelijke verzameling van argumenten wat uitsluitsel zou moeten geven.quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:29 schreef speknek het volgende:
Ik weet nooit zo goed of het nou een bewuste manipulatietechniek is om geloof als wetenschap te verkopen (in enkele gevallen wel, natuurlijk), of dat het gewoon een onmacht is om wetenschap te begrijpen of goed toe te passen. Met andere woorden, dat ze niet zien waarom ze onwetenschappelijk bezig zijn.
Maar ik haalde Swinburne al aan, die heeft met gewone Bayesiaanse statistiek 'aangetoond' dat het heel waarschijnlijk is dat god bestaat. Dus je kunt het wel redelijk correct doen.
Ik zou dat eerder onder de noemer ethiek willen zetten. Die opvattingen zijn niet louter voor het geloof gereserveerd. Daar ik niet gelovig ben, ben ik er ook van overtuigd dat de Christelijke ethiek hierop gebasseerd is.quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:40 schreef teamlead het volgende:
[..]
en welke aspecten zijn dan volgens jouw onzin? Het "hebt uw naaste lief" of het "gij zult niet doden" ?
Statistiek is zo ongeveer het slechtste middel om het bestaan van God aan te tonen iddquote:Op donderdag 16 maart 2006 22:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De stelling van Bayes wordt wel voor meer dingen gebruikt; religieuzen halen de stelling ook wel aan om God waarschijnlijk te maken. Ik vind het flauwekul, zo'n gebruik van statistiek. Je hebt geen eenduidelijke verzameling van argumenten wat uitsluitsel zou moeten geven.
Juist, en dus moet je manieren vinden om hem in een model te zetten, zoals met Intelligent Design, of een logisch nut vinden, of een hoge waarschijnlijkheid gegeven randvoorwaarden dat hij bestaat.quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:40 schreef Haushofer het volgende:
Als je God "in de feitelijke wereld zet", ( en ik denk dat we beiden daar hetzelfde idee over hebben ) dan ga je er van uit dat Hij niet bestaat, totdat het tegendeel bewezen is. Ik zou niet weten op wat voor wetenschappelijke manier we God zouden moeten aantonen, omdat Hij niks verklaard. God is niet een theorie oid, het is een entiteit die geen logisch nut heeft.
Ja, dat is het punt. Wat voor a priori kennis en verwachtingen voer je erin. Als argumenten heeft Swinburne een hele riks aan godsbewijzen erin gepropt. Maar godsbewijzen zijn (bijna) altijd van logische aard en dus helemaal niet te quantificeren! Wat er uitkomt wordt dus arbitrair.quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:42 schreef Haushofer het volgende:
De stelling van Bayes wordt wel voor meer dingen gebruikt; religieuzen halen de stelling ook wel aan om God waarschijnlijk te maken. Ik vind het flauwekul, zo'n gebruik van statistiek. Je hebt geen eenduidelijke verzameling van argumenten wat uitsluitsel zou moeten geven.
Hoe zou je het dan willen doen? Het is toch een empirisch vraagstuk? Synthetisch a priori kennis bestaat niet meer.quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:45 schreef teamlead het volgende:
Statistiek is zo ongeveer het slechtste middel om het bestaan van God aan te tonen idd
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |