Als dat jouw conclusie is, heb je mijn post niet begrepen. Je mag best op een niet-wetenschappelijke manier over God nadenken, maar wil je z'n bestaan aantonen, dan zal dat op een wetenschappelijke wijze moeten gebeuren.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:42 schreef Haushofer het volgende:
Dus God is alleen gerechtvaardigt in het wetenschappelijke denkkader volgens jou.
Tja...
of niet...quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:50 schreef Desensitized het volgende:
aan het eind zullen we er allemaal achterkomen.
En dat is dan ook meteen het probleem. Ik snap sowieso niet waarom mensen geloven in iets wat niet aan te tonen is. Als ik zeg dat ik een auto heb zien vliegen, dan gelooft niemand mij, maar als iemand zegt dat god bestaat, dan vind de halve wereld dat hij/zij gelijk heeft.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:48 schreef HAL9000S het volgende:
Is dat niet een beetje paradoxaal? Dat is het hele 'probleem' van geloof toch? Dat het juist niet wetenschappelijk aan te tonen is?
Dat lijkt me niet direct de definitie van het geloof. Het probleem is dat het geloof langer bestaat dan wetenschap, kijkend naar de geschiedenis.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:48 schreef HAL9000S het volgende:
Is dat niet een beetje paradoxaal? Dat is het hele 'probleem' van geloof toch? Dat het juist niet wetenschappelijk aan te tonen is?
Ja dan komen we er achter of hij bestaat of niet, dat bedoelde ik ookquote:
Ja daar gaan we zeker achterkomen aan het eind, het eind dat er bijna isquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:50 schreef Desensitized het volgende:
Het bestaan van God valt niet wetenschappelijk aan te tonen. Ik geloof wel dat hij bestaat.
Wie het wetenschappelijk aan wil tonen zal zijn hele leven nutteloos bezig zijn. Je geloofd dat hij bestaat of je geloofd het maar niet, aan het eind zullen we er allemaal achterkomen.
maar ik bedoelde dat het ook kan zijn dat we er niet achter komen omdat we gewoon dood zijnquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:09 schreef Desensitized het volgende:
[..]
Ja dan komen we er achter of hij bestaat of niet, dat bedoelde ik ook![]()
Ik denk echt niet dat je het wetenschappelijk aan kunt tonen, maar van mij mag je het proberen hoor![]()
Oww uh ja, hmm dan kom je inderdaad nergens meer achter...quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
maar ik bedoelde dat het ook kan zijn dat we er niet achter komen omdat we gewoon dood zijn
Zo lang er nog geen model uit volgt dat beter werkt dan het voorgaande is het niet aannemelijk dat het klopt. Een verschil is wel dat mensen serieus aan het proberen zijn de snaartheorie werkend te krijgen, bij het geloof is dit niet het geval.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:45 schreef Shivo het volgende:
De snaartheorie is ook niet keihard te bewijzen. Klopt die ook niet volgens jou?
Weet je wat pas makkelijk is?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:46 schreef Tomek het volgende:
daarom is ook geloof ook bagger
lekker makkelijk om in iets te geloven dat niet aan te tonen is, sterker nog, behoorlijk schijnheilig
En weet je wat de grootste uitdaging is? Iets geloven en het vervolgens ook aantonen!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:49 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Weet je wat pas makkelijk is?
Geloven in iets wat wel aantoonbaar is...
Dat is met twee maten meten; natuurlijk zijn er mensen die het geloof proberen te bewijzen. De snaartheorie is net zo goed een theorie; die geloof je dus niet? Als er meer mensen zo zwart wit dachten dan zou de wereld rap stilvallen...quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Zo lang er nog geen model uit volgt dat beter werkt dan het voorgaande is het niet aannemelijk dat het klopt. Een verschil is wel dat mensen serieus aan het proberen zijn de snaartheorie werkend te krijgen, bij het geloof is dit niet het geval.
Nee.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:52 schreef thabit het volgende:
[..]
En weet je wat de grootste uitdaging is? Iets geloven en het vervolgens ook aantonen!
Iets waarvan je overtuigd bent, maar waarvoor je geen bewijs hebt, daarvoor wil je het bewijs toch graag vinden? Zo niet, dan ben je dom.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:54 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Als je gelovig bent zie je daar totaal geen uitdaging in. Voor JOU is het dan namelijk al waar.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:56 schreef thabit het volgende:
[..]
Iets waarvan je overtuigd bent, maar waarvoor je geen bewijs hebt, daarvoor wil je het bewijs toch graag vinden? Zo niet, dan ben je dom.
quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:54 schreef Tobbes het volgende:
Als je gelovig bent zie je daar totaal geen uitdaging in. Voor JOU is het dan namelijk al waar.
Dat ongelovigen dat niet begrijpen; daar kan ik ook niks aan doen.
omgquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:58 schreef Tobbes het volgende:
Daarnaast geloof ik liever in iets dat er niet is; maar wat wel verdieping aan mijn leven geeft, dan in niets.
De snaartheorie is nog zeer onontwikkeld. Ik zou eigenlijk ook niet echt een verkooppraatje lopen houden over de snaartheorie.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:45 schreef Shivo het volgende:
De snaartheorie is ook niet keihard te bewijzen. Klopt die ook niet volgens jou?
Wat de aanhangers van de ID theorie beweren, nl het bestaan van een ontwerp (en dus impliciet een ontwerper) voor levende zaken, maakt in ieder geval de beschrijving van celprocessen duidelijker en eleganter. Je kunt bijv. een verzameling heel ingewikkelde chemische processen beschrijven m.b.t. het DNA, maar als je deze beschrijving verenigt onder de noemer "er wordt een DNA kopie van de DNA string gemaakt", dan geef je op een abstracter niveau aan wat de essentie is van deze processen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Mijns inziens is er maar 1 manier om het bestaan van God aannemelijk te maken en dat is de volgende.
Stel een wetenschappelijk model op voor een willekeurige theorie (bijvoorbeeld zwaartekracht) dat essentieel gebruik maakt van het bestaan van God en beter werkt mbt tot zowel verklaren als voorspellen dan elk model dat niet gebruikt dat God bestaat.
Zo lang dit niet lukt is er geen reden om aan te nemen dat God bestaat. Sterker nog, zo lang dit niet lukt is er alle reden om aan te nemen dat God niet bestaat.
Dat jij op een wat ander (lees: lager) level zit en dat niet wilt begrijpen; is niet mijn probleemquote:
precies, de halve wereld kan niet logisch redeneren. zo veel? Ja zoveel!quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 22:03 schreef boyv het volgende:
[..]
Als ik zeg dat ik een auto heb zien vliegen, dan gelooft niemand mij, maar als iemand zegt dat god bestaat, dan vind de halve wereld dat hij/zij gelijk heeft.
mooie illustratie van de idioterie van de helft van de posts hierquote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:19 schreef Triggershot het volgende:
Vriend vs Vriendin..
Vriendin: "ik hou van je"
Vriend: "ik geloof je niet"
Vriendin: "Waarom niet"
Vriend: "Ik kan het toch niet zien, onderbouw het eens wetenschapelijk"
dat je dit niet begrijpt....quote:
nee hoor, dit illustreert slechts een misplaatst geloof in liefdequote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:55 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
mooie illustratie van de idioterie van de helft van de posts hier
Dit is natuurlijk een drogargument. Je kunt de liefde, een emotie, niet vergelijken met wetenschap, objectieve waarneming. Maar als jij daarin gelooft, kan ik daar weinig aan veranderen met dit soort tegen argumenten.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:19 schreef Triggershot het volgende:
Vriend vs Vriendin..
Ik geloof niet in een god die overal verantwoordelijk is en die alles wil en kan.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:28 schreef gebruikersnaam het volgende:
zou de almachtige god in theorie een steen kunnen maken die zo zwaar is dat ij hem zelf niet kan optillen, en as hij die steen niet kan optillen is die dannog wel almachtig?
En dan ga je ervan uit dat je alleen kunt aantonen via de wetenschap. En dat is iets waar gelovigen het niet met je eens zijn.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:47 schreef thabit het volgende:
[..]
Als dat jouw conclusie is, heb je mijn post niet begrepen. Je mag best op een niet-wetenschappelijke manier over God nadenken, maar wil je z'n bestaan aantonen, dan zal dat op een wetenschappelijke wijze moeten gebeuren.
Sterker nog:quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En dan ga je ervan uit dat je alleen kunt aantonen via de wetenschap. En dat is iets waar gelovigen het niet met je eens zijn.
Dat is toch niet zo moeilijk? Hormoonspiegels, hersenactiviteiten, reactie op feromonenuitstoot etc etc. Is echt wel wetenschappelijk aan te tonen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 10:19 schreef Triggershot het volgende:
Vriend vs Vriendin..
Dan heeft hij het dus niet perfect gemaakt..... Evenals de mens, vol lichamelijke mankementen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:30 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ik geloof niet in een god die overal verantwoordelijk is en die alles wil en kan.
Ik geloof in een god die aan het begin stond van de aarde en de mens; alles perfect heeft gemaakt en nu lekker onderuitgezakt volgt wat voor een zooi wij ervan maken.
Geloven in iets moet wel perse bewezen worden met wetenschapquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:29 schreef Forno het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een drogargument. Je kunt de liefde, een emotie, niet vergelijken met wetenschap, objectieve waarneming. Maar als jij daarin gelooft, kan ik daar weinig aan veranderen met dit soort tegen argumenten.
Dat vind ik dan weer raar. Misschien omdat je wellicht wordt teleurgesteld?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:32 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Sterker nog:
Ik, als semi-gelovige, WIL het bestaan niet eens aantonen.
Dat jij er niet er in gelooft prima, maar je kunt niet ontkennen dat bij sommige mensen het wel een troost effect geeft. Wat wetenschapelijk valt te onderbouwen.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:35 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo moeilijk? Hormoonspiegels, hersenactiviteiten, reactie op feromonenuitstoot etc etc. Is echt wel wetenschappelijk aan te tonen.
God heef totaal geen toegevoegde waarde en is derhalve voormij complleet overbodig. Om nog maar te zwijgen over tegenstrijdigheden van een almachtig wezen zelf.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |