het topic heeft Uitdaging voor gelovigen, maar als je een bepaald geloof bij voorbaat al onzin noemt, dan is dit topic een beetje overbodig....quote:Je mag gerust zeggen dat de "schepping" en vele andere bijbelse verhalen dikke onzin zijn, voor de mensen die dit allemaal letterlijk nemen heb ik niet veel respect.
Als je niet weet waar je over praat, waarom begin je er dan over....quote:dus ik neem aan dat jij bijvoorbeeld gelooft dat God vanuit een brandende struik tot weet-ik-veel-welke-profeet sprak?
of nog iets; Jezus verdeelde een beperkt aantal broden en vissen zodat een massa volk er van kon eten? (cijfers herinner ik mij niet meer van de godsdienstlessen op school)
Wat zegt dat nou?quote:Zelfs de godsdienstleerkracht was het er mee eens dat de bijbel zeker niet letterlijk genomen moet worden, en dat die verhaaltjes die ik eerder beschreef niet echt zo gebeurd zijn.
Ik was het Christelijke geloof helemaal niet aan het bekritiseren, ik had het slechts over het letterlijk nemen van de bijbel van sommigen.quote:Ej Chimay, als je het Christelijke geloof wilt bekritiseren
PAUPERS!quote:LUISTER. HET IS HEEL SIMPEL. DE AFGELOPEN 2000 JAAR KENNEN WIJ HIER HET CHRISTENDOM. DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ IS HIEROP GEBASEERD. OUDERS VOEDEN HUN KINDEREN ERMEE OP. OOK ALS DIE OUDERS ZELF GEEN CHRISTEN ZIJN (kinderen komen toch in aanraking met Christelijke normen en waarden). DE HELE MAATSCHAPPIJ VLOEIT DIRECT DAN WEL INDIRECT VOORT UIT DIE RELIGIE. MENSEN HEBBEN HET NIET NODIG OMDAT ZE ZO NODIG OP ZOEK ZIJN NAAR MYSTIEK. MENSEN WETEN GEWOON NIET BETER.
EN AL DIE ZOGENAAMDE ATHEISTEN; DENKEN DAT ZE HET ALLEMAAL ZO GOED WETEN. MAAR EIGENLIJK DOEN ZE DAT OOK NIET. TOCH NEEMT HUN AANTAL TOE OMDAT DE HUIDIGE JEUGD ALTIJD EN OVERAL GECONFRONTEERD WORDT MET WETENSCHAP, BEWIJZEN, ONDERBOUWING. MENSEN GELOVEN TEGENWOORDIG PAS WAT ALS ZE HET ZELF GEZIEN HEBBEN. EN DAT IS EEN ZWAKTE! ALS DIEZELFDE MENSEN 50 JAAR EERDER OP DE WERELD WAREN GEKOMEN WAREN ZE WEL CHRISTELIJK GEWEEST. DUS DAT ATHEISME IS RELATIEF.
IK BEN DEZE PAUPER DISCUSSIES MET AAN DE ENE KANT MENSEN DIE NIET UIT KUNNEN LEGGEN WAAROM ZE GELOVEN (dit is ook niet uit te leggen) EN AAN DE ANDERE KANT MENSEN DIE DENKEN HET LICHT GEZIEN TE HEBBEN EN TE WETEN DAT GOD GELUL IS HELEMAAL ZAT
EN AL WAS ER GEEN GOD; SO WHAT? DE ROLVAN DIE -niet bestaande- GOD VERANDERD ER NIET DOOR.
EN WIE ZIJN JULLIE OM MENSEN DIE VERDER KIJKEN DAN 'WETENSCHAP' BEKROMPEN TE NOEMEN? WIE BEN JIJ DAN IN GODSNAAM?
ENNE, EVEN VOOR DE GOEDE ORDE; WETENSCHAP IS OOK NIET ABSOLUUT. WETENSCHAP IS OOK EEN EN AL GELOOF. ALS JE ALLEEN AL NAGAAT DAT IETS IN DE WETENSCHAP WAAR IS TOTDAT IS BEWEZEN DAT HET NIET WAAR IS; HOEVEEL WAARDEN MOET IK DAN IN GODSNAAM AAN WETENSCHAP HECHTEN?
ENNE; ALS 15 MILJOEN MENSEN ZEGGEN DAT EEN BAL ROND IS; MAAR IK ZEG DAT HIJ VIERKANT IS. DAN IS HIJ WETENSCHAPPELIJK ROND, MAAR VOOR MIJ VIERKANT. WAT IS WETENSCHAP DAN WAARD?
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:14 schreef Tobbes het volgende:
Sorry van de Caps maar geen zin om het over te typen. Dit is mijn mening en verder ga ik in dergelijke topics niet meer echt inhoudelijk reageren op domme, arrogante, posts.
[..]
PAUPERS!
Wij moeten ons tandvlees tonen; om de wereld te behoeden voor de absoluut denkende mens.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, we vallen van het ene uiterste in het andere.
Heb jij thuis toevallig ook een altaar staan waarop je Mohammed B. verheerlijkt?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:22 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wij moeten ons tandvlees tonen; om de wereld te behoeden voor de absoluut denkende mens.
Je stelt dat de hele maatschappij ( en de ethiek? ) is gebaseerd op het Christendom, je stelt dat er steeds meer atheisten komen door wetenschappelijk en logisch denken ( wellicht een aantal, en wat is daar mis mee? Hun goed recht ), je stelt dat atheisme relatief is, maar dat is geloof ook, je stelt dat wetenschap niet absoluut is ( wie claimt dat wel dan? De wetenschap zelf? ), je misvat het idee van falsificatie en ziet niet in waarom wetenschap zo werkt, en je laatste zin, daar begrijp ik niks van.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:22 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Wij moeten ons tandvlees tonen; om de wereld te behoeden voor de absoluut denkende mens.
Nee, maar ik moet eerlijk zeggen dat sommigen trekken van de beste man mij wel aanspreken, namelijk:quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:26 schreef thabit het volgende:
[..]
Heb jij thuis toevallig ook een altaar staan waarop je Mohammed B. verheerlijkt?
Precies; dat wat iedereen hier doetquote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je stelt dat de hele maatschappij ( en de ethiek? ) is gebaseerd op het Christendom, je stelt dat er steeds meer atheisten komen door wetenschappelijk en logisch denken ( wellicht een aantal, en wat is daar mis mee? Hun goed recht ), je stelt dat atheisme relatief is, maar dat is geloof ook, je stelt dat wetenschap niet absoluut is ( wie claimt dat wel dan? De wetenschap zelf? ), je misvat het idee van falsificatie en ziet niet in waarom wetenschap zo werkt, en je laatste zin, daar begrijp ik niks van.
En je capslock staat aan.
Dat is geen tandvlees tonen, dat is schreeuwen zonder onderbouwing.
En wie bepaalt dan wat wel de gewenste idealen zijn? jij soms?quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:30 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Nee, maar ik moet eerlijk zeggen dat sommigen trekken van de beste man mij wel aanspreken, namelijk:
-Het hebben van idealen
-Alles er voor over hebben om die idealen te verwezenlijken
-Mensen van zijnidealen willen overtuigen
Zonde dat zijn idealen niet de gewenste zijn en dat hij de verkeerde middelen gebruikt om ze te verwezenlijken. Anders zou het een geweldig politicus zijn.
Ik ben wel gelovig. Althans, ik gebruik het geloof graag en het interesseert me. En daarnaast is mijn pa domineequote:Op vrijdag 26 augustus 2005 11:52 schreef Sisko het volgende:
[..]
En wie bepaalt dan wat wel de gewenste idealen zijn? jij soms?
Ik loop je capslock verhaaltje te lezen, maar volgens mij heb je toch echt wat issues, heb je al eens met een psychiater gepraat? Je bent zelf niet gelovig, maar toch neem je het liever op voor gelovigen dan voor wetenschappelijken. Dan zeg je dat wetenschap zelf ook maar een geloof zonder te realiseren dat wetenschap trial and error toepast om uit te zoeken wat er aan de hand is. En zeker niet de absolute waarheid claimt te hebben, wat de meeste geloven dus wel doen, en daar vallen wij over. Je noemt de posts hier niet inhoudelijk, terwijl je het gewoon niet met de inhoud eens bent, dat is heel wat anders.
quote:Op donderdag 25 augustus 2005 23:14 schreef Tobbes het volgende:
Sorry van de Caps maar geen zin om het over te typen. Dit is mijn mening en verder ga ik in dergelijke topics niet meer echt inhoudelijk reageren op domme, arrogante, posts.
[..]
PAUPERS!
Arrogant is ie zeker. Maar wat is er niet inhoudelijk aan dan?quote:Op vrijdag 26 augustus 2005 12:17 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En dan klaag jij over domme, arrogante posts zonder inhoud.
Bedoel je toevallig zoiets: artikeltje uit de Onion. Voor de wat serieuzere mensen de volgende waarschuwing: "Pas op - Humor!"quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Mijns inziens is er maar 1 manier om het bestaan van God aannemelijk te maken en dat is de volgende.
Stel een wetenschappelijk model op voor een willekeurige theorie (bijvoorbeeld zwaartekracht)
....
Toevallig waren de eerste grondwetten (bv de Magna Carta uit 1215 juist bedoelt om de heersers in bedwang te houden. En daarvoor was er inderdaad nog geen sprake van een grondwet: het was bedoeld om een herhaling van eerdere gebeurtenidden te voorkomen. Daarvoor gaf het edelen die lager in rang stonden dan de koning om maatregelen tegen hem te nemen als hij zijn macht misbruikte. Niet bijbels, gewoon practisch.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 23:18 schreef Rusty1979 het volgende:
[.Wat zou jij als nuchter persoon als eerste doen om bewoners van jouw staat in bedwang te houden? Juist, een grondwet maken... .]
(...)
Wat zou jij als eerste doen als jij nog nooit van een grondwet hebt gehoord...ja vast een grondwet maken....![]()
Kruistochten - Waarschijnlijk waren die er wel gekomen, zowel de aanvallen op Constantinopel als de daaropvolgende kruistochten hadden voornamelijk economische motieven als oorzaak.quote:Op woensdag 24 augustus 2005 16:42 schreef Sisko het volgende:
Zonder religie waren de kruistochten nooit gebeurd, en de inquisitie had ook nooit plaatsgevonden. De industriele revolutie had waarschijnlijk 1000 jaar eerder plaatsgevonden (het bijna ontbreken van vooruitgang in de middeleeuwen is geheel te danken aan de kerk die heel europa sterk onder de duim had.) (...)
Sorry voor de kick, maar in welk boek staat dat of welke site ofzo?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 12:14 schreef Monocultuur het volgende:
een neuropsycholoog heeft het fenomeen van "God's aanwezigheid voelen" al uitgelegd. Schijnt bij sommige mensen in de hersenen te zitten. (is dus wetenschappelijk aangetoond
Het boek ken ik niet, maar dit is een goed artikel.quote:Op zondag 4 december 2005 20:56 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Sorry voor de kick, maar in welk boek staat dat of welke site ofzo?
Uitdaging voor de ongelovigen, probeer Kaaba te vernielen om te tonen of God bestaatquote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Mijns inziens is er maar 1 manier om het bestaan van God aannemelijk te maken en dat is de volgende.
Stel een wetenschappelijk model op voor een willekeurige theorie (bijvoorbeeld zwaartekracht) dat essentieel gebruik maakt van het bestaan van God en beter werkt mbt tot zowel verklaren als voorspellen dan elk model dat niet gebruikt dat God bestaat.
Zo lang dit niet lukt is er geen reden om aan te nemen dat God bestaat. Sterker nog, zo lang dit niet lukt is er alle reden om aan te nemen dat God niet bestaat.
Met een vliegtuig tegen symbolen aanvliegen, nee, dat vergt toch minstens een geloof in een hiernamaals met 72 maagden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uitdaging voor de ongelovigen, probeer Kaaba te vernielen om te tonen of God bestaat
Genoeg manieren buiten een vliegtuig omquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:42 schreef onemangang het volgende:
[..]
Met een vliegtuig tegen symbolen aanvliegen, nee, dat vergt toch minstens een geloof in een hiernamaals met 72 maagden.
nee, dat is een interpretatie van waarneembare feitenquote:Op woensdag 24 augustus 2005 11:44 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
oerknal is aan te tonen door de achtergrond straling en nog wat andere dingen. dat is geen geloof, dat is een bewijs gebaseerd op waarneembare feiten.
Inderdaad, maar wel één die bijzonder stevig in haar schoenen staatquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
nee, dat is een interpretatie van waarneembare feiten
Een hemelgewelf, rustende op zuilen op de platte aarde. Hieraan hangen sterren om ons 's nachts te verlichten. Daarboven een waterreservoir vanwaar de regen vandaan komt. En boven dat waterreservoir zit God die niet weet waar hij vandaan komt maar wel alles heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inderdaad, maar wel één die bijzonder stevig in haar schoenen staatIk denk dat het heel, heel erg lastig wordt om met een goed alternatief te komen.
zucht... leer eens lezen ofzoquote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:02 schreef onemangang het volgende:
[..]
Een hemelgewelf, rustende op zuilen op de platte aarde. Hieraan hangen sterren om ons 's nachts te verlichten. Daarboven een waterreservoir vanwaar de regen vandaan komt. En boven dat waterreservoir zit God die niet weet waar hij vandaan komt maar wel alles heeft gemaakt.
Dat is het alternatief dat door de monotheistische godsdiensten wordt geboden.![]()
met de huidige kennis zie ik dat idd ook nog niet zo snel gebeurenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inderdaad, maar wel één die bijzonder stevig in haar schoenen staatIk denk dat het heel, heel erg lastig wordt om met een goed alternatief te komen.
Dit is geen wetenschappelijke methode en bij voorbaat gedoemd te mislukken.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 21:40 schreef thabit het volgende:
Stel een wetenschappelijk model op voor een willekeurige theorie (bijvoorbeeld zwaartekracht) dat essentieel gebruik maakt van het bestaan van God en beter werkt mbt tot zowel verklaren als voorspellen dan elk model dat niet gebruikt dat God bestaat.
Zo lang dit niet lukt is er geen reden om aan te nemen dat God bestaat. Sterker nog, zo lang dit niet lukt is er alle reden om aan te nemen dat God niet bestaat.
"Gij grondde de aarde op haar zuilen, onwrikbaar, eeuwig van duur" (Psalm 104:5, WV)quote:
Dat is een loflied, geschreven door een mens...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:53 schreef Funkytrip het volgende:
[..]
"Gij grondde de aarde op haar zuilen, onwrikbaar, eeuwig van duur" (Psalm 104:5, WV)
Staat er toch echt. Volgens de Bijbel rust de aarde op zuilen.
Waarneembare feiten en controleerbare hypothesen = wetenschap kan ik van theologie niet zeggen!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
nee, dat is een interpretatie van waarneembare feiten
is niet waar meneer het blijft logie is niet controleerbaarquote:Op woensdag 15 maart 2006 00:02 schreef Triggershot het volgende:
theo·lo·gie (de ~ (v.))
1 de wetenschap over God, het goddelijke en de godsdienst, die steunt op gegevens van de openbaring => godgeleerdheid
ge·loof (het ~, geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord <=> ongeloof
3 godsdienst
ach ja, vandale heeft het fout.quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:05 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
is niet waar meneer het blijft logie is niet controleerbaar
dus jij zegt dat het een wetenschap is?quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ach ja, vandale heeft het fout.
Ik?quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:09 schreef Vinnie_31 het volgende:
[..]
dus jij zegt dat het een wetenschap is?
wetenschap is gebaseerd op controleerbare hypothesen en waarneembare feiten!
Voorals nog is het bestaan van god of allah niet bewezen!
ge·loof (het ~, geloven)quote:Op woensdag 15 maart 2006 00:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik?
Goh, ik dacht dat ik vandale quote
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |