Om dingen zouter te maken?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Waar gebruik je dan zout voor Piet?
quote:Op dinsdag 4 januari 2005 23:24 schreef krakkemieke het volgende:
Boter is lekker! Liever een boterham met boter, als met margarine en beleg!
Nee, je begrep mijn vraag niet verkeerd. Want zoals je in dat andere topic ook al duidelijk maakte gebruik je zelf heel weinig zout.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Om dingen zouter te maken?
Om te conserveren (als je ham droogt) of te bewerken (witte kool in zuurkool ) vocht er uit te trekken (snijbonen, groente voordat je ze in zuur legt), of als zoutkorst om een vis of kip,
Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Waquote:Op dinsdag 4 januari 2005 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:
maar geeft de saus meer Umami.
nooit gegeten, is dat lekker?quote:Op woensdag 5 januari 2005 23:24 schreef prupke het volgende:
Hoe maak ik rodekool soep?
MOet heel erg lekker zijn naar wat ik vernomen heb.quote:Op woensdag 5 januari 2005 23:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
nooit gegeten, is dat lekker?
Ja maar dat is toch met alles?quote:Op woensdag 5 januari 2005 23:49 schreef Pietverdriet het volgende:
recepten verschillen nogal in smaak, lijkt het
Dus de volle smaak van oude kaas en ansjovis is Umami?quote:Op woensdag 5 januari 2005 23:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Umami is de 5e smaak, naast zout, zoet, zuur en bitter.
Mensen omschrijven het als volheid, compleetheid, diep, donker. Het is de overeenkomst in smaak van oude kaas, zongedroogde tomaten, ansjovis, erwtjes, shi take.
Het is hoe ve-tsin smaakt.
Ja, en nu je er over nadenkt, vallen er dingen op hun plaats, niet?quote:Op woensdag 5 januari 2005 23:59 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dus de volle smaak van oude kaas en ansjovis is Umami?
Heb nog nooit Ve-tsin zo geproefd
Ja is inderdaad een hele specifieke smaak die zich met niks laat vergelijken.quote:Op donderdag 6 januari 2005 00:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, en nu je er over nadenkt, vallen er dingen op hun plaats, niet?
Ook als je boullion zelf trekt, en hem lekker lang laat trekken, kom je deze smaak tegen.
Ve-Tsin zo proeven is trouwens niet aan te raden, dat is net zo smerig als zoetstof
Plak door een losgeslagen eitje halen en dan door de cornflakes, en dit dan vervolgens bakken?quote:Op donderdag 6 januari 2005 00:17 schreef Fratz het volgende:
hallo Piet,
ik ben gek op geitenkaas, maar ik moet bekennen, behalve op een broodje en door de sla heb ik verder niet veel inspiratie, heb jij nog tips?
In bladerdeeg als hapje?quote:Op donderdag 6 januari 2005 00:17 schreef Fratz het volgende:
hallo Piet,
ik ben gek op geitenkaas, maar ik moet bekennen, behalve op een broodje en door de sla heb ik verder niet veel inspiratie, heb jij nog tips?
oei, dit lijkt me lekker!!!quote:Op donderdag 6 januari 2005 00:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Plak door een losgeslagen eitje halen en dan door de cornflakes, en dit dan vervolgens bakken?
Op een toast, en dan grillen?
Piet hoe voorkom je eigenlijk dat je pijnboompitten verbranden? Als je ze brand?quote:Op donderdag 6 januari 2005 00:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Geloof me, dat is het.
Lekker met een salade met croutons, spekjes en gebrande pijnboompitten.
Met branden bedoel ik, in een koekenpan roosteren, kon ff niet op roosteren komen.quote:Op donderdag 6 januari 2005 01:01 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Piet hoe voorkom je eigenlijk dat je pijnboompitten verbranden? Als je ze brand?
Krabsticksquote:Op vrijdag 7 januari 2005 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat heb je er in gedaan?
Was van plan hem te redden maar als je een beter recept hebt dan haast ik me nog wel even naar de Supermarkt straksquote:Op vrijdag 7 januari 2005 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
En wil je hem redden, of een beter recept?
Klinkt wel erg lekker Piet ga ik zeer zeker proberen maar kan ik de kappertjes er uit laten?quote:Op vrijdag 7 januari 2005 17:13 schreef Pietverdriet het volgende:
12 hardgekookte kwartel eieren
1 Portie mini asperges (glas)
1 handje kappertjes
200 g schorseneer ofwel keukenmeideverdriet (geblancheert) als je ze kan krijgen
10 gele cherie tomaten, 10 rode
200 g veldsla
500 g krabvlees
kropsla
1 EL Balsamico
Zout en peper.
Oftewel: De kookkunst geeft de regels, de smaak de uitzonderingen. Cas Spijkers (voorkant van menukaart van de Swaen, afgedrukt in Restaurant techniek deel I)quote:Op vrijdag 7 januari 2005 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Sure, recepten zijn altijd handleidingen, geen wetten.
je kan er een keer op je bek gaan, wie niet waagt wie niet wintquote:Op zaterdag 8 januari 2005 00:27 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Oftewel: De kookkunst geeft de regels, de smaak de uitzonderingen. Cas Spijkers (voorkant van menukaart van de Swaen, afgedrukt in Restaurant techniek deel I)
Zelf maak ik als kelner er altijd van: De etiquette geeft de regels, de situatie de uitzonderingen.
Dit gezegd hebben moet je natuurlijk altijd oppassen met het aanpassen van recepten. Misschien zijn die kappertjes net nodig om balans in smaak of, niet minder belangrijk, de structuur te brengen in het gerecht. Maar je eigen smaak (en mondgevoel) is natuurlijk leidend.
Cas Spijkers, die zo veel van smaak en gerechten en lekker eten weet dat ie in een supermark kant en klaar gerechten en halffabrikaten klaar maakt, Die Cas Spijkers..quote:Op zaterdag 8 januari 2005 00:27 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Oftewel: De kookkunst geeft de regels, de smaak de uitzonderingen. Cas Spijkers (voorkant van menukaart van de Swaen, afgedrukt in Restaurant techniek deel I)
Zelf maak ik als kelner er altijd van: De etiquette geeft de regels, de situatie de uitzonderingen.
Dit gezegd hebben moet je natuurlijk altijd oppassen met het aanpassen van recepten. Misschien zijn die kappertjes net nodig om balans in smaak of, niet minder belangrijk, de structuur te brengen in het gerecht. Maar je eigen smaak (en mondgevoel) is natuurlijk leidend.
Tja, de kachel moet ook branden he... De horeca is geen vetpot...quote:Op zaterdag 8 januari 2005 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Cas Spijkers, die zo veel van smaak en gerechten en lekker eten weet dat ie in een supermark kant en klaar gerechten en halffabrikaten klaar maakt, Die Cas Spijkers..
** Tuilesquote:Op dinsdag 11 januari 2005 23:16 schreef karper het volgende:
piet help ik ben bezig met een recepten date base voor mezelf.
het volgende beslag:
150 gram gesmolte boter
150 gram bloem
150 gram poedersuiker
150 gram eiwit
spreek uit als tweeje beslag maar ik kan niet op de scrijf wijze komen![]()
gaat in hoekje zitten en gaat zich diep schamen![]()
tis graag gedaan hoor (ff gegoogled want zelf wist ik het niet hoor haha)quote:Op dinsdag 11 januari 2005 23:51 schreef karper het volgende:
bedankt ook al gebruiken wij in de keuken toch echt een ander naam![]()
maar toppie![]()
![]()
![]()
Als je "tuiles" op z'n frans uitspreekt dan kom je toch aardig in de buurt van tweeje/twiejequote:Op dinsdag 11 januari 2005 23:51 schreef karper het volgende:
bedankt ook al gebruiken wij in de keuken toch echt een ander naam![]()
Ach maakt niet uit toch?quote:Op woensdag 12 januari 2005 00:36 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Als je "tuiles" op z'n frans uitspreekt dan kom je toch aardig in de buurt van tweeje/twieje![]()
toch?
Of je maakt je hand nat en gooit er een paar druppels in..quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
In spugen, als het knettert is de olie heet genoeg.
(ik zelf zie het wel aan de olie wanneer die heet genoeg is)
Nasi Goreng?quote:Op zaterdag 15 januari 2005 11:20 schreef Martijn_77 het volgende:
Piet heb hier nog wat koude rijst staan wat zou hier van te maken zijn?
Rijst in een toetje, mmm,quote:Op zaterdag 15 januari 2005 13:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Weet je niet iets als een toetje?
Oe Harissa, een vriend van mij uit Tunesie maakt dat zelf,quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:06 schreef Stali. het volgende:
Beste Piet,
Kun jij mij vertellen hoe je de lekkerste Harissa klaarmaakt?
Groeten,
Stali.
Hee, dank je wel Piet. Ik zie meteen wat ik dus vergeten ben nl. de knoflook!!quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oe Harissa, een vriend van mij uit Tunesie maakt dat zelf,
is zeg maar zoals je Sambal maakt, en dan met Kummel, Karwij, Koriander en Knoflook, verder zeezout en Olijfolie.
Per 100 gram Chili´s (neem milde en scherpe door elkaar, en geen Madame janet ofzo, het is niet de bedoeling dat het bloed en bloed heet wordt) 1 theelepel van elk van de kruiden en 2 tenen knoflook.
Chilies roosteren, geeft een rokerig smaakje en verwijdert het harde velletje, je kan de zaadlijsten laten zitten als je het scherp wil, maar ik heb het liever zonder.
chili´s in de foodprocessor,
Malen met wat olijfolie,
Pannetje, chilies erin, kruiden erbij (gemalen) en de fijngemaakte knoflook.
Zoveel zout erin als je lekker vindt, (ik gebruik het zout om de knof fijn te maken, tenen schillen, platte kan van het mes erop, mep op geven en wat zout op strooien, fijn hakken en ff laten liggen,)
Geheel aan de kook brengen,.
in potje doen,
Af laten koelen, wat olie erop en blijft een tijd goed in de koelkast.
Het staat en valt natuurlijk ook bij de chilies die je gebruikt..quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:30 schreef Stali. het volgende:
[..]
Hee, dank je wel Piet. Ik zie meteen wat ik dus vergeten ben nl. de knoflook!!
Dat mis je dan toch echt.
Ja, is waar. Ik heb mijn sambalgebruik af moeten leren omdat ik alles zat te verheten totdat ik niets meer kon proeven. Later ontdekte ik andere sambals en Harissa maar het laatste is nog best lastig maken.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het staat en valt natuurlijk ook bij de chilies die je gebruikt..
Waarschijnlijk kan je fantastische saus maken met mooie hongaarse paprika´s en smaakvolle chilischeuten, die beide vol van smaak zijn en niet alleen maar bitter en scherp.
Dan moet je in de dagen erna niet te dicht bij mensen in de buurt komenquote:Op woensdag 2 februari 2005 18:27 schreef Euc- het volgende:
Knoflook als groente eten, eerst blancheren (koud opzetten) en dan sauteren? En is het nou te eten?
Was ook meer als een thuisexperiment bedoeld, maar ik ga het morgen zeker eens proberen dan!quote:Op woensdag 2 februari 2005 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is zelfs lekker, Euc, maar wel ff opletten dat je daar mee weg kan komen op je werk.
Heerlijk ook, hele knoflookbollen in de oven doen tot lekker gaar en dan de puree er uit knijpen over gegrillled vlees
Weet je wat lekker is als toetje?quote:Op zaterdag 15 januari 2005 13:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Weet je niet iets als een toetje?
Vino Santo en dan dippen met Cantucci di Toscanaquote:Op woensdag 2 februari 2005 22:53 schreef prupke het volgende:
[..]
Weet je wat lekker is als toetje?
Een lekkere zoete desertwijn met aardbeien.
DIt is vooral lekker als je al veel gegeten hebt. en het is o zo simpel
Ik woon in zo een boerengat dat we niet eens een winkel hebben hier (bakker niet meegeteldquote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:13 schreef Pietverdriet het volgende:
ff naar de winkel lopen en voor 2 euro een zeef halen, is de makkelijkste oplossing lijkt me.
Buiten de koelkast houden tot ie koud is, daarna eventueel in de koelkast zetten.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:15 schreef W1ZZ het volgende:
Piet, ik ben nu zelf verse kaas aan 't maken maar in 't (italiaanstalige) recept staat dat ik na de melk aan de kook gebracht te hebben en wat citroensap toegevoegd te hebben de melk koud moet laten worden en het daarna een nacht in een zak moet laten hangen. De vraag is: Koud laten worden in of buiten de koelkast? Alvast bedankt!
Een heel speenvarken?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:23 schreef BBQ-kip het volgende:
Piet, ik wil een keer (niet nu) speenvarken maken, dat vind ik zo lekker.
Hoe zorg ik ervoor dat de binnenkant gaar is, maar wel sappig, en de spekkant lekker knapperig?
Formaggio fresco fai da te! (Verse kaas maak je zelf!)quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Buiten de koelkast houden tot ie koud is, daarna eventueel in de koelkast zetten.
Laat weten hoe je het maakt en hoe het gaat, ben benieuwd.
Ik heb het een keer in een kookprogramma gezien maar weet ook nietquote:Op woensdag 9 februari 2005 14:06 schreef pseudovlaming het volgende:
Ik heb laatst in n restaurant ontzettend lekkere gecarameliseerde witlof gegeten, was al een tijdje terug trouwens.. Heeft hier iemand en idee hoe ik t zlef kan maken? Op internet is er trouwens niets over te vinden..
Doe als je ze aan het bakken bent, voordat je de suiker erover doet er wat frambozenazijn bij. heer-lijk!quote:Op woensdag 9 februari 2005 15:11 schreef pos het volgende:
...
Yummquote:Op woensdag 9 februari 2005 15:11 schreef pos het volgende:
<receptje>
Mijn hele huis ligt/staat vol met boeken.quote:Op donderdag 10 februari 2005 23:40 schreef krakkemieke het volgende:
Een man naar m'n hart....![]()
Kookboek naast het bed!![]()
Tada!!! Culinesse Slowchat - Deel 1 - Sjampie voor iedereen!quote:Op vrijdag 11 februari 2005 00:04 schreef karper het volgende:
piet waneer gaan we eens een glaasje wijn drinken?
oops geen slowchat
Als ik weer eens in het westen ben, neem ik wel ff contact op.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 00:04 schreef karper het volgende:
piet waneer gaan we eens een glaasje wijn drinken?
oops geen slowchat
Als je van grieks eten houd moet je dat eens lezenquote:Op vrijdag 11 februari 2005 01:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Euh, nee, niet dat ik weet.
Ende volgende keer ff de dressing maken van citroensap/lime?!?!quote:Op vrijdag 11 februari 2005 00:50 schreef tim2308 het volgende:
Eerder kocht ik van die keidure sladressings. Totdat ik gister in de supermarkt er achterkwam dat ik sla en azijn (en peper en zout) thuis heb. Gister 1:1, en vandaag 2:1 gebruikt. Zowwwwww wat is dat lekker zeg, zeker omdat ik vandaag ook nog wat pijnboompitjes (bij de Xenos heel voordelig-dus niet bij AH kopen) erbij heb gedaan.... Ik koop nooit meer zo'n fles meer!
Maar om toch er een vraag van te maken: wat kan ik er nog meer bijdoen ?
harige pap....hmmm klinkt nietecht smakelijkquote:Op zaterdag 15 januari 2005 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is trouwens ook een gerecht dat Harissa heet, met groene paprika, (geroosterd) tomaten en uien, op smaak gebracht met coriander, karwij en knoflook, en dan is er ook nog een soep die zo heet, een soort harige pap met tarwe en lamsvlees.
Grote pan Nasi Goreng, met veel troep er door, kroepoek, seroendeng, gebakke uitjes erbij, atjar, gebakkenleitjes, augurken?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 13:03 schreef mark_dabomb het volgende:
Piet, er komen zondag wat mensen eten na een volleybalwedstrijd...Man of zes en eigenlijk niet veel tijd. Wat is goedkoop, voedzaam en lekker? Lasagne is wel oké maar ook zo afgezaagd.
Ik vind het allebei wel lekkerquote:Op vrijdag 11 februari 2005 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik moet je eerlijk zeggen, ik heb ze nog nooit gegeten,
Is dat wat?
Kleine vietnamese loempia´s lijken me lekkerder
Sja, wil je een bruine roux, dan gaar je hem zo lang dat ie goudbruin is.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 20:42 schreef tim2308 het volgende:
Piet, wanneer is mijn roux klaar om vloeistof toe te voegen? Als het mengsel naar zandkoekjes smaakt?? Die tip om sojasaus/ketjap toe te voegen om de kerriesaus beter te maken is trouwens fantastisch!
Zal eens nakijken, morgen denk ik.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 22:56 schreef Saffier het volgende:
Hallo Piet,
Ik ben op zoek naar het recept voor opgerolde cake, en dan met name voor de vulling. Ik kan het recept niet meer vinden nl. Ik weet dat het een botercreme vulling is die ik er altijd voor gebruikte en dat er 250 gram boter in moet. Er staat me ook iets bij van eieren of eigeel en suiker. Ik hoop dat jij me kan helpen hiermee..
Alvast bedankt, groeten Saffier.
Alvast bedankt!quote:2270 g venison, hamburger ground with no added fat
25 ml Morton Tender Quick salt
17 ml mustard seeds (to taste)
12 ml garlic salt (to taste)
5 ml hickory smoke salt
Mix ingredients in large bowl and refrigerate, covered with plastic wrap.
Remix daily for 3-4 days.
On the 5th day, form into rolls of about 2 lbs.
each 1 1/2-2" in diameter.
Place rolls in a smoker at 120 degrees for 6 hours, turning for uniform smoke.
Place rolls in a regular oven at 160 degrees for 4 hours, turning occasionally, to finish drying.
If you don't have a smoker, dry in regular oven for a total of 6 hours at 160 degrees.
Hickory, cherry or mesquite smoke is great; lighter smokes, like apple and alder, are second choice.
quote:Morton® Tender Quick® mix is a fast cure product that has been developed as a cure for meat, poultry, game, salmon, shad, and sablefish. It is a combination of high grade salt and other quality curing ingredients that can be used for both dry and sweet pickle curing. Morton® Tender Quick® mix contains salt, the main preserving agent; sugar, both sodium nitrate and sodium nitrite, curing agents that also contribute to development of color and flavor; and propylene glycol to keep the mixture uniform. Morton® Tender Quick® mix can be used interchangeably with Morton® Sugar Cure® (Plain) mix. It is NOT a meat tenderizer.
Heb hier een recept voor Creme Beure uit "leerboek voor de banketbakkerij" van meneer boerhout uit 1928, dus zonder prefab troep.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 22:56 schreef Saffier het volgende:
Hallo Piet,
Ik ben op zoek naar het recept voor opgerolde cake, en dan met name voor de vulling. Ik kan het recept niet meer vinden nl. Ik weet dat het een botercreme vulling is die ik er altijd voor gebruikte en dat er 250 gram boter in moet. Er staat me ook iets bij van eieren of eigeel en suiker. Ik hoop dat jij me kan helpen hiermee..
Alvast bedankt, groeten Saffier.
Dan ga ik dat eens proberenquote:Op maandag 14 februari 2005 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Euh, tja, volgens mij geef je zelf het antwoord al.
Ik heb geen idee eigenlijk maar zou best kunnen.
Wat voor een geiten kaas gebruik je?quote:Op maandag 14 februari 2005 18:27 schreef Byte_Me het volgende:
piet, hoe maak ik gebakken geitenkaas in een cornflake-jasje? ik doe altijd geitenkaas door het eigeel halen, vervolgens door de conrflakes, en dan bakken. maar dan krijg ik niet het gewenste affekt. de cornflakes worden eerst slap en vervolgens een dun laagje om de geitenkaas. de geitenkaas gaat erdoorheen smelten, etc. HELP!!!
Ik kruid aardappels niet echt als ik ze bak, wel bak ik verse rozemarijn een beetje mee, maar niet de hele tijd, alleen op het eind.quote:Op maandag 14 februari 2005 18:30 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dan ga ik dat eens proberen
En weet je toevallig ook hoe ik gebakken aardappels zelf kan kruiden? Moet dat voor het bakken, tijdens het bakken?
die harde rollen ja, vrij pittige, komt uit spanje. zal het eens met eiwit proberen vanavond. cornflakes fijnstampen, bedoel je dan hdat het een soort paneermeel moet worden (echt fijn dus), of gewoon wat kleinere stukjes als hele cornflakes?quote:Op maandag 14 februari 2005 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat voor een geiten kaas gebruik je?
Die vrij harde rollen?
Ik gebruik trouwens altijd een heel ei, of eiwit als ik iets paneer.
Eigeel alleen geeft geen fijne resultaten idd
En probeer ook eens de Cornflakes wat fijn te stampen.
Nee, gewoon kleinere stukjes, geen poeier.quote:Op maandag 14 februari 2005 18:40 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
die harde rollen ja, vrij pittige, komt uit spanje. zal het eens met eiwit proberen vanavond. cornflakes fijnstampen, bedoel je dan hdat het een soort paneermeel moet worden (echt fijn dus), of gewoon wat kleinere stukjes als hele cornflakes?
Heb je daar het recept van Piet?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik moet je eerlijk zeggen, ik heb ze nog nooit gegeten,
Is dat wat?
Kleine vietnamese loempia´s lijken me lekkerder
Mijn vaders manier: vlees aanbraden (hoe korter, hoe roder het blijft) en daarna in de oven opwarmen (grillen?). Hoe langer, hoe gaarder het vlees wordt.quote:Op maandag 21 februari 2005 16:55 schreef ChrisJX het volgende:
Mijn vader had laatst vlees gemaakt (nou ja, gebakken ofzo) dat heel rood was van binnen, maar volgens hem gaar. Ik was er niet van overtuigd dat het idd gaar was, maar ik zal eens navragen wat hij heeft gedaan. Al kan ik me niet voorstellen dat hij de boel de hele dag lang heeft laten sudderen.
Ik vond dit erover:quote:Op donderdag 3 maart 2005 13:44 schreef Sorella het volgende:
Piet ik wil zelf proberen roti vellen te maken maar wat is baksoda in hemelsnaam ??
Is dat hetzelfde als gist
Daar zou best wel eens wat over Babi Pangang in kunnen staan, ja.quote:
Bakpoeder, in iedere super te koop in die zakjes waar ook droge gist en vanille suiker in zitquote:Op donderdag 3 maart 2005 13:44 schreef Sorella het volgende:
Piet ik wil zelf proberen roti vellen te maken maar wat is baksoda in hemelsnaam ??
Is dat hetzelfde als gist
Wat zoek je dan?quote:Op donderdag 3 maart 2005 19:30 schreef Little_angel_nr1 het volgende:
Hoi Piet!
Ik wil graag pangafilets klaarmaken.
Hier heb ik al een topic over geopend maar tot nu toe nog niet het recept wat ik zoek.
Little Angel nr1
Oblivion = Piet?quote:
Nee, weet ik maar vond het zo mooi het topic heet "Grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 4 " en Oblivion gaat antwoordquote:Op donderdag 3 maart 2005 21:59 schreef krakkemieke het volgende:
Nee hoor.
Dat is wat anders, maar de opleiding is het waard als "marktwaarde" zeg maar, net als een MBA het waard is.quote:Op zondag 6 maart 2005 01:46 schreef Euc- het volgende:
18000 pond voor een dom diplomatje? Mag het zoveel zeggen als je wilt, maar dat heb ik er écht niet voor over
Dat snap ik, maar toch heb ik dat er niet voor over.quote:Op zondag 6 maart 2005 10:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is wat anders, maar de opleiding is het waard als "marktwaarde" zeg maar, net als een MBA het waard is.
hoe lang laat je dit dan garen en hoe ? Deze ingredienten, op de eend na, gebruik ik zelf ook. Maar dan met lichtverteerbare roerbakgroenten.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat wellen klopt, en voor de rest, ik ben geen held in de aziatische keuken.
Wat ik D wel eens eet is eend met die paddestoelen, samen met cashewnoten, soyaspruiten en bamboe.
snij je ze dan in reepjes en hoeveel gebruik je daarvan? Ik heb namelijk een kilo gekocht, dat leek me wel zo leuk om mee te experimenteren voor het komende jaar..quote:Op zaterdag 12 maart 2005 19:25 schreef krakkemieke het volgende:
Ruik even als je ze hebt laten wellen. Er zit ws al heel veel smaak aan. Ik vind zoiets lekker in een simpele omelet.
Waar liggen ze dan in een toko? bij de groenten?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 19:25 schreef krakkemieke het volgende:
Ruik even als je ze hebt laten wellen. Er zit ws al heel veel smaak aan. Ik vind zoiets lekker in een simpele omelet.
Zo lang tot ze gaar genoeg zijn. Ik kook ze 10-15 minuten-quote:Op zaterdag 19 maart 2005 18:47 schreef Christine het volgende:
Hoe lang moeten snijboontjes koken?
En tartaar hoeft niet helemaal door-en-door gaar gebakken toch?
Citroenrasp, de schil van citroen zonder het wit.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:33 schreef Martijn_77 het volgende:
En nog een vraag piet uit dit topic: Kruiden : Hoe wat en wanneer?
Wat is Citroenzest?
Ik bedoelde dat ik dat "uit" eet.quote:Op zaterdag 12 maart 2005 19:26 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
hoe lang laat je dit dan garen en hoe ?
da's okee. Ik doe het nu zo, lauw water in een kommetje, een beetje sojasaus met champignonextract er doorheen en een beetje zout, dat een dag laten wellen en dan vochtig roerbakken met dat als laatste ingredient, al dan niet in reepjes gesneden.quote:Op zondag 20 maart 2005 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat ik dat "uit" eet.
Waar haal je dat champignonextract dan vandaan?quote:Op zondag 20 maart 2005 13:45 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
da's okee. Ik doe het nu zo, lauw water in een kommetje, een beetje sojasaus met champignonextract er doorheen en een beetje zout, dat een dag laten wellen en dan vochtig roerbakken met dat als laatste ingredient, al dan niet in reepjes gesneden.
Het is lekker smikkelen hoor![]()
van de Chinese winkel. Stel je er niet teveel van voor, er staat op het etiket mushroom flavoured superior dark soy sauce. Het kost net iets meer dan 1 euro voor 600 ml. Het merk is Pearl River Bridgequote:Op zondag 20 maart 2005 16:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar haal je dat champignonextract dan vandaan?
Is idd een verukkelijke paddestoelensoyasaus die ik veel gebruik. Krijg vaak verteld dat het net als Tamarie smaakt, maar ik persoonlijk vindt het lekkerder.quote:Op zondag 20 maart 2005 16:56 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
van de Chinese winkel. Stel je er niet teveel van voor, er staat op het etiket mushroom flavoured superior dark soy sauce. Het kost net iets meer dan 1 euro voor 600 ml. Het merk is Pearl River Bridge
de ingredienten zijn: water, sojabonen, suiker, tarwebloem, zout en champignon
het is minder zout dan tamarie. Oestersaus is wel wat lekkerder eigenlijk, dat smaakt wat voller dan deze sojasaus.quote:Op zondag 20 maart 2005 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is idd een verukkelijke paddestoelensoyasaus die ik veel gebruik. Krijg vaak verteld dat het net als Tamarie smaakt, maar ik persoonlijk vindt het lekkerder.
Das vlaams voor fijne kristalsuikerquote:Op zondag 20 maart 2005 19:55 schreef postman het volgende:
piet wat is griessuiker precies? (nee geen rietsuiker) ik heb 't nodig voor een ijsrecept maar zelfs de groothandels hebben 't niet.
Jaaaaquote:Op zondag 20 maart 2005 22:03 schreef Euc- het volgende:
Piet, die messenwinkel waar jij het altijd over hebt in Dusseldorf he.
Is dat die? Aan de linkerkant zie je een uithangbord van WMF en Zwilling. Kwam hem stomt oevallig tegen =)
Altijd leuk als mensen aan je denken.quote:Op zondag 20 maart 2005 22:15 schreef Euc- het volgende:
We liepen door de stad nadat we terug kwamen van monaco - psv (vliegtuig vanaf dusseldorf) en kwam hem tegen. Ik dacht meteen aan jou
Als je het niet erg vind dat ik dit vraag, hoe zit het eigenlijk met jou? Je bent een Nederlander die in Duitsland woont, omdat je er een baan kon krijgen? Werk je eigenlijk als kok, of heb je gewerkt, of ben je gewoon een amateur kok die er erg veel van weet?
Waar haal je die oestersaus vandaan. Bij de Appie heb ik het niet zien staan...quote:Op zondag 20 maart 2005 17:20 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
het is minder zout dan tamarie. Oestersaus is wel wat lekkerder eigenlijk, dat smaakt wat voller dan deze sojasaus.
Die haal ik altijd bij de toko.quote:Op maandag 21 maart 2005 11:17 schreef Doekes het volgende:
[..]
Waar haal je die oestersaus vandaan. Bij de Appie heb ik het niet zien staan...
heb je mail gezien, ja, leuk aanbod, maar kan helaas niet.quote:Op maandag 21 maart 2005 10:11 schreef Nolius het volgende:
Eeej Piet,
Ik heb je een mailtje gestuurd. Gezien?
Ik schrok er ook van. Ik schaam me zo.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 18:24 schreef pyl het volgende:
Piet, ik zie deze topicreeks nu pas. Mag ik je zeggen dat ik uitermate positief verrast ben? Ik had je altijd voor een verzuurde reactionair versleten, maar ziehier! De voorkomenheid en wellevendheid zelve!
Uhmmmm...excuses.
Toch eens aan mijn mensenkennis werken...!
Goeie vraag, Monteren of Afmonteren is het afmaken van een saus, soep of creme met boter.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:30 schreef Euc- het volgende:
Beetje een lompe vraag, wat je normaal altijd aan het begin van je opleiding bij kooktechnieken ofzo krijgt, mar wat is monteren nou eigenlijk? Heb een recept voor een doperwtencreme en die moet ik monteren, nu heb ik het ooit wel eens gehad, maar he geen flauw idee meer hoe het moet of wat het nou precies is.
Eh nee, monteren zonder eieren,quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:47 schreef Tha_Butcha het volgende:
opkloppen van een vloeistof toe een emulsie m.b.v. eieren, room of boter toch?
Nee, geen bloem gebruiken, dat verpest de smaak.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 00:12 schreef krakkemieke het volgende:
Monteren kan toch ook met vlokjes boter, gekneed met bloem? Vraagt de leek.......
Is Piet weer terug?quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:13 schreef Oblivion het volgende:
*afstoft..
*deuren open zet...
*stoeltjes en tafels buiten zet..![]()
Hij is aan het schrobben, en aan het grommen dat we offtopic gaan...quote:
quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:29 schreef Doekes het volgende:
Welkom terug Piet!
Leuk dat je weer terug bent, Piet!quote:
De familie niet vertellen dat je vette lappen hebt, de grote stukken vet ervan af snijden en vervolgens lekker eten.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:58 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Mogen we Piet alweer vragen hoe we het klaar moeten maken??
Ik wil runderlappen gaan stoven, van die lekkere vette lappen. Alleen... mijn familie is het er niet mee eens en wil alleen maar 'mager' vlees eten. Achteraf het vetrandje er afsnijden is om de een of andere reden geen optie.
Is er een tip/truuk om 'mager' vlees even zacht te krijgen als 'vet' vlees, maar dan zonder het te veranderen in een droge hap??
(Mager vlees zacht krijgen is gewoon een kwestie van lang genoeg stoven. Als je het daarna echter opeet dan stuift het zowat in je keel...)
Ik weet dat het iets met kip en aardappels is, maar dat is het dan ookquote:géén keukenprinses
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |