abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9389127
Je zal het maar hebben: het chinees-restaurant-syndroom oftewel overgevoeligheid voor Ve-Tsin.

E621
Ook wel bekend als : Ve-tsin, MSG, RL-50, NatriumGlutaminaat,
Glutamaat, Glutaminaat ,Mono Sodium Glutaminaat, Mono Natrium Glutaminaat, Smaakversterker E621/ E622 / E623 / E624

Functie : Smaakversterker en vervanger van zout.

Toepassingen : Als smaakversterker in met name snacks, sauzen, diepvriesmaaltijden, soepen en kant-en-klaar gerechten. Wordt vooral veel gebruikt in de Oosterse (Chinese) keuken, "waar het een eeuwenlang gebruik kent".

Aangezien mijn vriend koppijn if not migraine van deze stof krijgt, ben ik voor de grap eens de ingrediëntenlijst gaan bekijken van alles wat ik normaal in mijn boodschappenkar gooi. Hij houdt associatief al niet meer van alles wat Chinees en Oosters lijkt of ruikt, maar wellicht zat het in meer producten... " ff checken " dus...
En wat blijkt: dág soep uit blik, dág chips, dág pastasaus, dág cup-a-soup, dág (zo ongeveer alle) kant-en-klaar maaltijden, dág alles-van-conimex, dág kruidenzakje-bij-het-groentepakket......
En niet één fabrikant, nee, álle fabrikanten gebruiken deze stoffen.

Nou ben ik tamelijk inventief in die dingen, maar het valt me toch op hoeveel fabrikanten er Ve-Tsin zijn gaan gebruiken. Ook in producten die geen enkele associatie met de Cinees oproepen.

Best lastig af en toe, want ik heb niet altíjd zin / tijd / energie om zelf sausjes in elkaar te draaien of om die lekkere soepen van Unox te evenaren.

Ben ik de enige die zich hier zo aan ergert?
Ik gooi het maar eens in de Fok! groep....

Ben benieuwd naar reacties...

'De herinnering is als een hond, die kwispelstaartend apporteert wat we juist hadden weggegooid om het kwijt te raken.'
  woensdag 26 maart 2003 @ 16:32:04 #2
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_9390552
Krijgt hij ook daadwerkelijk van al die producten hoofdpijn? Want in veel Chinese restaurants wordt dat spul overmatig gebruikt, maar dan zo erg dat de hoeveelheden die in het eten zit veel hoger worden dan er in het gemiddelde supermarktpotje zitten. Het zou dus kunnen dat het pas bij een bepaalde concentartie ve-tsin optreedt en dat hij veel supermarktproducten dus zonder problemen kan eten.
pi_9392261
mmmm....

zijn hoofdpijn vs. migraineklachten zijn dusdanig toegenomen (van af en toe, naar nu elke dag) afgelopen jaar, dat ik maar 's een E621-ban in mijn huishouden in ga voeren.

ben gewoon benieuwd of meer mensen dusdanig van die smaakversterkers last hebben...

'De herinnering is als een hond, die kwispelstaartend apporteert wat we juist hadden weggegooid om het kwijt te raken.'
  woensdag 26 maart 2003 @ 17:45:35 #4
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_9392352
Het spul komt inderdaad overal voor.

Ik zie sommigen lepels aromat in hun soep gooien voor meer smaak, maar dat is zo goed als puur zout en smaakversterker.
Bouillon, cup-a-soup, instant spul is meestal met vetsin...

Maar ik moet er wel bij zeggen dat fabrikanten precies weten hoeveel ze erin mogen doen, volgens normen. In restaurants wordt dit niet gecontroleerd, dus om geld uit te sparen aan dure specerijen en tijd...vetsin!!!

Hier een lepel, daar een schep en alles smaakt naar meer...
Ik heb ooit een keer een kop soep gedronken waar volgens mij veels te veel vetsin in zit en ik kreeg een brandende gevoel in mijn nek....lijkt wel nekkramp...

Nee ik kijk bijna bij alles wat ik eet naar de ingredienten, dit tot grote ergernis van mijn vriendin.
Ze heeft op zich wel gelijk, je mag tegenwoordig niets meer eten...

Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
  Moderator / Miss SHO maandag 14 februari 2005 @ 08:38:34 #5
22592 crew  Ole
pi_25082219
Vraagje:
Ik vermoed dat ik overgevoelig ben voor ve-tsin.. Heb dit weekend 2 x Chinees gegeten en had last van benauwdheid, hoofdpijn, slapeloosheid.

Kun je deze gevoeligheid aantonen?
Kan pas volgende week naar de huisarts... maar wellicht weet iemand hier of het aantoonbaar is?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_25082265
Het is jammer, want met suiker en zout kun je ook een heel eind komen. Maar dát is dan blijkbaar weer te veel moeite.
pi_25082349
Misschien had je deze nog niet gezien op Keuringsdienst van Waren. Je OP is min of meer de strekking van die uitzending. Dit vond ik duidelijk een van de mindere uitzendingen.

Zelf heb ik er zo m'n bedenkingen bij. Ik vraag me namelijk af hoeveel mensen last hebben van een dergelijke allergie, en of dat genoeg zou moeten zijn om deze smaakversterker te moeten verbieden. De consequentie van zelf geen dingen in elkaar willen zetten is dat je inderdaad vaak aan vetsin vastzit, de inname van deze stof is niet onomzeilbaar dus.
Er zijn ook zat mensen met een andere voedselallergie waardoor ze een hoop niet kunnen eten. Helaas maar het is niet anders denk ik dan.
pi_25085590
Natrium-glutaminaat is toch ook een natuurlijke smaakstof, die de 'vijfde smaak' umami veroorzaakt? Het zit met name in dierlijke producten, zoals bouillon. Deze smaak nodigt instinctief uit tot meer eten. Daarom wordt het denk ik ook in veel voedingsmiddelen gebruikt.

Hoewel het een natuurlijke stof is, kan ik me voorstellen dat de concentraties in sommige producten reacties opwekken. De enige remedie is dan om het zoveel mogelijk te ontwijken. Als de klachten dan over gaan, kun je weer langzaam opvoeren om te zien wat precies een te hoge dosis is.
Trust me, I know what I'm doing.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 15 februari 2005 @ 02:59:26 #9
22592 crew  Ole
pi_25095452
Mijn vraag was alleen maar:
kun je dit mbv test aantonen...
pi_25095811
E621 komt inderdaad vrij in bouillon, met de huidige massaproductie is er echter geen tijd meer voor om op dit langzame proces te wachten dus wordt het kunstmatig toegepast.

Of het aantoonbaar is weet ik niet, ik krijg het idee dat de meningen van artsen daarover ook verdeeld zijn. Bekijk de uitzending eens waar ik naar link, volgens mij wordt daar wat meer verteld.
pi_25096958
Volgens mij valt het niet direct aan te tonen. Ik heb soms het idee dat het allemaal nogal overtrokken is, die hele anti ve-tsin beweging. Ineens beweert iedereen dat hij klachten krijgt van chinees.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die er last van hebben.

Maar zo heb ik persoonlijk meer problemen met het overmatig suiker- en zetmeelgebruik in kant en klaar producten.

De moraal van het hele verhaal is volgens mij, dat op het gebied van koken en eten veel mensen het contact met de basis kwijt zijn. Wat is er op tegen om je eigen boullion te trekken? Je hoeft alleen maar aanwezig te zijn, en je weet zeker dat er minder troep in zit, en over het algemeen is het een stuk lekkerder.
  Moderator dinsdag 15 februari 2005 @ 10:33:22 #12
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25097140
Ik eet het al meer dan een jaar niet, ik vermoedde dat ik er last van had, bleek uiteindelijk niet zo te zijn, maar ik WIL het nu gewoon niet meer eten

Maar ik kan nog gewoon bami met kroepoek en satesaus eten hoor, ik heb het helemaal smaakverterker vrij ook nog! Zelfde voor knakworstjes, rookworst, soep en chips. Als je maar zoekt!
Fabrikanten reageren echt dom, neem Unox, het zit in ALLE maar dan ook ALLE Unox producten. Niet dat ik die echt lekker vond, maargoed, zij zeggen dat het ook van nature in veel voedingsstoffen voorkomt. Ja in parmezaanse kaas bijvoorbeeld, maar dat is een NATUURLIJKE variant en heel anders dan dat chemische potje wit/transparante snippers troep...

Een paar tips:

LET OP: Overal waar geen E621 op staat maar WEL boullion zit het dus OOK in!!!

Chips: alle naturel, Smiths sensations cassave (beide smaken), goedkope tortilla chips (nacho cheese, gele zak, weet het merk even niet), alle chips van biologische afkomst, kettle chips (alle smaken)

Worst: Albert Heijn rookworst (de enige!) uit de koeling (rookworst fijn, gerookt boven beukensnippers), Knakworsten van Zwanenberg en Meika

Satésaus: Suzi-Wan, Perfekt/O'Lacy's (glazen pot), Wijko

Mijn bami bestaat uit: elke willekeurige mie, mix voor bami goreng (alleen te krijgen bij Edah hier, maar er zijn vast meer supermarkten die het hebben) van Tropical Food Company. Het is een zakje waar je de mix in ziet, de mix is een beetje geel/groenig en het hoofdbestanddeel is ui, dat zie je ook en dat voel je ook aan het zakje. De enige smaakversterkervrije bamimix
Satésaus van: Suzi Wan (rode zak)
Kroepoek van: Go-Tan of Flower Brand

Ik vind bami wel zooo lekker, ben blij dat ik dat nog gewoon kan eten. En ik eet het dus niet omdat ik dat niet wil, ik vind het troep
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_25097427
Satesaus kun je ook heel makkelijk zelf maken. Waarom doe je dat niet?
Ik vind dat persoonlijk een stuk beter smaken dan die zoete zooi van Suzi-wan.
En als je een mix koopt met als hoofdbestanddeel ui, wat is er dan op tegen om het eens zelf te kruiden?

Maar goed, dat is een andere discussie.
  Moderator dinsdag 15 februari 2005 @ 12:03:15 #14
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25098320
als je snel lekkere bami wil kan het ook zo
tuurlijk kun je zelf satesaus maken maar die lijkt niet op die je bij de chinees krijgt, suzi wan wel...
en de ui is zooo fijn gesneden dat je het niet makkelijk en snel gaat redden

mijn punt is gewoon: je kunt best dingen in de winkel halen zonder E621!
  Moderator / Miss SHO vrijdag 18 februari 2005 @ 16:47:41 #15
22592 crew  Ole
pi_25146911
Ik was vandaag bij de bedrijfsarts, en vertelde hem dat ik me ga laten testen op allergie. Ik zei dat ik dacht aan allergie voor schaaldieren.

Toen begon hij meteen over vetsin. Hij vertelde dat hij op een eerste hulp heeft gewerkt, en dat er -vooral op vrijdag- heel veel mensen binnen kwamen met ernstige klachten vanwege vetsin.
Hij zei dat het absoluut kan zijn dat je er overgevoelig voor bent, en vond het verstandig om dat te laten nakijken.

Oh ja: inmiddels weet ik dat testen vrij makkelijk is: gewoon bloed afnemen en ze kunnen het zien.
  zaterdag 19 februari 2005 @ 12:11:47 #16
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25159593
Maar NatriumGlutaminaat komt toch ook in heel veel natuurlijke zaken zoals oude kaas, ansjovis etc voor?

Heeft het gewoon niet te maken met de hoeveelheid dat je het gebruikt?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator zaterdag 19 februari 2005 @ 12:39:29 #17
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_25159946
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 12:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar NatriumGlutaminaat komt toch ook in heel veel natuurlijke zaken zoals oude kaas, ansjovis etc voor?

Heeft het gewoon niet te maken met de hoeveelheid dat je het gebruikt?
er zit ook een verschil tussen natuurlijk en chemisch glutamaat....
  zaterdag 19 februari 2005 @ 13:51:38 #18
20716 tonja
twitch.tv/tonjatekenshow
pi_25161029
quote:
Op woensdag 26 maart 2003 17:40 schreef Ischa het volgende:
Ik ben benieuwd of het geholpen heeft. Ik heb zelf namelijk ook last van migraine en probeer het gebruik van e261 zoveel mogelijk te beperken. Dwz dat ik van mijn chipsverslaving aan het afkicken ben, en ik koop zo min mogelijk kant-en-klaar produkten. Ik ben nog maar een weekje begonnen, dus ik heb nog geen zicht op een eventueel effect.
►►►https://www.twitch.tv/tonjatekenshow ◄◄◄◄
  zaterdag 19 februari 2005 @ 13:58:30 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25161138
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 12:39 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

er zit ook een verschil tussen natuurlijk en chemisch glutamaat....
Maar is E621 dan altijd kunstmatig?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25161214
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 13:58 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar is E621 dan altijd kunstmatig?
Dat denk ik wel. E-stoffen zijn 'hulpstoffen'. Als het van nature in een product zit (wat alleen maar kan bij 'slow food'), hoeft het er niet op te staan.
  zaterdag 19 februari 2005 @ 14:08:32 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25161324
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 14:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat denk ik wel. E-stoffen zijn 'hulpstoffen'. Als het van nature in een product zit (wat alleen maar kan bij 'slow food'), hoeft het er niet op te staan.
Maar is er ooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie Ve-tsin en de beschreven klachten?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25161402
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 14:08 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar is er ooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie Ve-tsin en de beschreven klachten?
Ja, er is in Frankrijk uitgebreid onderzoek naar gedaan (zie aflevering KvW). Er kon geen link worden vastgesteld tussen het gebruik van ve-tsin en de klachten die mensen beweren te hebben na inname van ve-tsin. Wat natuurlijk niet per se wil zeggen dat die link niet kan bestaan.
  zaterdag 19 februari 2005 @ 14:21:30 #23
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_25161497
ik dacht dat dat alleen maar in chips gebruikt werd. Weer wat geleerd
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_25161539
Het zit in héél erg veel voedingsmiddelen. Zo'n beetje alle hartige dingen. Ze flikkeren het overal in. Maar omdat het onder verschillende namen op ingrediëntenlijsten staat, merk je dat niet zo gauw.
pi_25161636
Is asi-no-moto niet de surinaamse variant op ve-tsin? Ik weet verder niet of het slechter, even slecht of gezonder zou zijn.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')