E621 Functie : Smaakversterker en vervanger van zout. Toepassingen : Als smaakversterker in met name snacks, sauzen, diepvriesmaaltijden, soepen en kant-en-klaar gerechten. Wordt vooral veel gebruikt in de Oosterse (Chinese) keuken, "waar het een eeuwenlang gebruik kent".
Ook wel bekend als : Ve-tsin, MSG, RL-50, NatriumGlutaminaat,
Glutamaat, Glutaminaat ,Mono Sodium Glutaminaat, Mono Natrium Glutaminaat, Smaakversterker E621/ E622 / E623 / E624
Aangezien mijn vriend koppijn if not migraine van deze stof krijgt, ben ik voor de grap eens de ingrediëntenlijst gaan bekijken van alles wat ik normaal in mijn boodschappenkar gooi. Hij houdt associatief al niet meer van alles wat Chinees en Oosters lijkt of ruikt, maar wellicht zat het in meer producten... " ff checken " dus...
En wat blijkt: dág soep uit blik, dág chips, dág pastasaus, dág cup-a-soup, dág (zo ongeveer alle) kant-en-klaar maaltijden, dág alles-van-conimex, dág kruidenzakje-bij-het-groentepakket......
En niet één fabrikant, nee, álle fabrikanten gebruiken deze stoffen.
Nou ben ik tamelijk inventief in die dingen, maar het valt me toch op hoeveel fabrikanten er Ve-Tsin zijn gaan gebruiken. Ook in producten die geen enkele associatie met de Cinees oproepen.
Best lastig af en toe, want ik heb niet altíjd zin / tijd / energie om zelf sausjes in elkaar te draaien of om die lekkere soepen van Unox te evenaren.
Ben ik de enige die zich hier zo aan ergert?
Ik gooi het maar eens in de Fok! groep....
Ben benieuwd naar reacties...
zijn hoofdpijn vs. migraineklachten zijn dusdanig toegenomen (van af en toe, naar nu elke dag) afgelopen jaar, dat ik maar 's een E621-ban in mijn huishouden in ga voeren.
ben gewoon benieuwd of meer mensen dusdanig van die smaakversterkers last hebben...
Ik zie sommigen lepels aromat in hun soep gooien voor meer smaak, maar dat is zo goed als puur zout en smaakversterker.
Bouillon, cup-a-soup, instant spul is meestal met vetsin...
Maar ik moet er wel bij zeggen dat fabrikanten precies weten hoeveel ze erin mogen doen, volgens normen. In restaurants wordt dit niet gecontroleerd, dus om geld uit te sparen aan dure specerijen en tijd...vetsin!!!
Hier een lepel, daar een schep en alles smaakt naar meer...
Ik heb ooit een keer een kop soep gedronken waar volgens mij veels te veel vetsin in zit en ik kreeg een brandende gevoel in mijn nek....lijkt wel nekkramp...
Nee ik kijk bijna bij alles wat ik eet naar de ingredienten, dit tot grote ergernis van mijn vriendin.
Ze heeft op zich wel gelijk, je mag tegenwoordig niets meer eten...
er zit ook een verschil tussen natuurlijk en chemisch glutamaat....quote:Op zaterdag 19 februari 2005 12:11 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar NatriumGlutaminaat komt toch ook in heel veel natuurlijke zaken zoals oude kaas, ansjovis etc voor?
Heeft het gewoon niet te maken met de hoeveelheid dat je het gebruikt?
Ik ben benieuwd of het geholpen heeft. Ik heb zelf namelijk ook last van migraine en probeer het gebruik van e261 zoveel mogelijk te beperken. Dwz dat ik van mijn chipsverslaving aan het afkicken ben, en ik koop zo min mogelijk kant-en-klaar produkten. Ik ben nog maar een weekje begonnen, dus ik heb nog geen zicht op een eventueel effect.quote:Op woensdag 26 maart 2003 17:40 schreef Ischa het volgende:
Maar is E621 dan altijd kunstmatig?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 12:39 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
er zit ook een verschil tussen natuurlijk en chemisch glutamaat....
Dat denk ik wel. E-stoffen zijn 'hulpstoffen'. Als het van nature in een product zit (wat alleen maar kan bij 'slow food'), hoeft het er niet op te staan.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 13:58 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar is E621 dan altijd kunstmatig?
Maar is er ooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie Ve-tsin en de beschreven klachten?quote:Op zaterdag 19 februari 2005 14:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. E-stoffen zijn 'hulpstoffen'. Als het van nature in een product zit (wat alleen maar kan bij 'slow food'), hoeft het er niet op te staan.
Ja, er is in Frankrijk uitgebreid onderzoek naar gedaan (zie aflevering KvW). Er kon geen link worden vastgesteld tussen het gebruik van ve-tsin en de klachten die mensen beweren te hebben na inname van ve-tsin. Wat natuurlijk niet per se wil zeggen dat die link niet kan bestaan.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 14:08 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar is er ooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie Ve-tsin en de beschreven klachten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |