Met liefde voor je ingredientenquote:Op zondag 14 maart 2004 19:50 schreef Markster het volgende:
hey, Piet, hoe maak ik t klaar?
Dank wederom voor je tip Piet! Mijn plan is echter om de gist helemaal weg te laten, en een puur zuurdesembrood te maken. Hoeveel zuurdesem zou je daar voor moeten hebben 300 gram? of meer?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Je doet wat gist in je preferment, en normaal gist in je recept.
Het hele idee van een preferment is dat je een betere smaak aan je brood krijgt.
Ga het toch proberen vanavond! ik zal verslag doen van de vorderingen in het brood-bakken-in de oven topic.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt meegekregen dat dit vreselijk stinkt?
hmm, dan heb ik toch niet lang genoeg gewacht, denk ik. de bavarois was ook niet zo luchtig als ik had gehoopt...maar dit weet ik nu voor de volgende keerquote:Op maandag 15 maart 2004 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lobbig is bijna stijf, de room is dan al aan het vast worden, maar nog steeds dikvloeibaar.
volgens het recept dat ik volgde moest ik maar vrij weinig room gebruiken; de aardappelschjfjes stonden bepaald niet onder...zal het eens proberen zonder kaas en met meer room en boter.quote:Ik heb zo geen recept voor je, maar wel een paar tips.
1) Geen kaas gebruiken, slechts room en boter (en dan bedoel ik boter), knoflook en zout en peper.
2) Goeie aardappels gebruiken, ik neem altijd bloemige aardappels, het lekkerst zijn Irene´s en Eigenheimers.
3) Veel room gebruiken, niet gaan versnijden met melk,
4) Royaal met boter zijn.
Probeer beide recepten een keerquote:Op vrijdag 19 maart 2004 22:40 schreef placebeau het volgende:
beste piet, ik heb twee recepten liggen van smoutebollen, en het ene gebruikt vier eieren, het ander slechts één. Ook staat er in het ene recept dat de deeg slechts een half uur moet rijzen en in het andere staat zeker twee uur. Nogal verwarrend.
zal ff in me kookboeken kijkenquote:En hoe maak je het best appelbeignets? Is dat dezelfde deeg maar dan rond een appel gedraaid?
dankje, brecht
Ik vind het juist met uien, kaas en wat bielook erover heen ook wel lekker voor een keerquote:Op maandag 15 maart 2004 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lobbig is bijna stijf, de room is dan al aan het vast worden, maar nog steeds dikvloeibaar.
Ik heb zo geen recept voor je, maar wel een paar tips.
1) Geen kaas gebruiken, slechts room en boter (en dan bedoel ik boter), knoflook en zout en peper.
2) Goeie aardappels gebruiken, ik neem altijd bloemige aardappels, het lekkerst zijn Irene´s en Eigenheimers.
3) Veel room gebruiken, niet gaan versnijden met melk,
4) Royaal met boter zijn.
Als jij het met uien en kaas lekker vind, moet je dat vooral doen, maar vind het persoonlijk dan wat grof worden, en je proeft niets meer van de aardappel, alleen maar verbrande kaas.quote:Op donderdag 25 maart 2004 14:32 schreef Miss_Nexhil het volgende:
[..]
Ik vind het juist met uien, kaas en wat bielook erover heen ook wel lekker voor een keer.
Ben van plan dat morgen klaar te maken maar heb even een vraagje. Ik heb hier een recept liggen waarin staat 3 dl room en 2,5 dl water (hoeveelheden voor 4-6 personen). Voor die 2,5 dl water ook gewoon room gebruiken zal het lekkerste zijn, alleen wordt het dan niet wat té ?
(Tja ik ben verder ook helemaal geen kookwonder. )
De kaas gaat er later overheen en laat ik alleen nog maar even smelten dus verbrand wordt het zeker nietquote:Op donderdag 25 maart 2004 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij het met uien en kaas lekker vind, moet je dat vooral doen, maar vind het persoonlijk dan wat grof worden, en je proeft niets meer van de aardappel, alleen maar verbrande kaas.
Je moet zoveel room nemen dat de aardappels net onder staan (hoe grover je de plakken snijd, hoe meer je nodig hebt)
Als je de boel wilt versnijden met water, dan wordt het minder lekker, en het gaat mij altijd om lekker.
Eten kan nooit " té " zijn, dat wordt het hooguit gevonden, en dat is de calvinistische geest.
Er zijn mensen die noemen margarine boter, kijk dat vind ik nu te ver gaan.
Mijn moeder zei bij mijn recepten altijd zuurpruimig, zo kan ik een steen ook lekker maken, maar dat is toch geen reden iets te laten, toch?
Het afwijzen van goeie ingredienten omdat het overdreven zou zijn, is een teken van een bekrompen geest, vind ik. En uit financiele redenen, kijk, ik eet liever een gewone gekookte aardappel dan puree met margarine.
En om de calorien?
Ik moet altijd erg lachen als ik een vrouw (het zijn nu eenmaal altijd vrouwen) extra mager vlees zie uitzoeken in de supermarkt, maar dan wel een grote doos goedkope melkchocolade in haar karretje heeft.
Mensen worden niet dik van goed eten, mensen worden te dik van veel eten, snoepen en snacken.
neequote:Op donderdag 25 maart 2004 19:52 schreef Troel het volgende:
Piet, heb jij toevallig een goed recept om zelf bapaobroodjes te maken?
quote:Op zaterdag 27 maart 2004 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is een eigen Topic over Caesar Salade
daar had ik al het originele recept gepost
Caesar Salad - Waar te krijgen?! Oei, en dat topic is niet eens zo oud.quote:Thanks!Heb het Originele Recept van Caesar Salade opgeduikelt.
Maak croutons in de oven, meng 2 geperste knoflooktenen met een snuf zout en 3 eetlepes olijflolie en giet dit door een zeef in een koekepan. Verhit de olie, en voeg de croutons toe. laat heet worden en doe het in een kom. Was en droog 2 kroppen bindsla (romaine) Kook 2 grote eieren precies 1 minuut (!) rasp parmazaan tot je 4 volle eetlepels hebt, doe de sla bladeren in een (andere) slakom en meng die goed met 4 eetlepels olijfolie. Bestrooi met een snufje zout en versmelane peper, nog een 2 eetlepels olijfolie en meng ween goed. Sap van een citroen erover en 6 druppels Worchestersaus en breek de eieren erover, meng dit en voeg de kaas toe, en meng weer, en hier tenslotte de Croutons over heen.
Dit is het originele recept, met hartelijke dank aan het detective werk van Johannis van Dam.
quote doet een beetje raar 7)8***
Geen idee, ken de indonesische keuken niet, wat dacht je vanquote:Op zondag 28 maart 2004 11:18 schreef glremme het volgende:
PIet hoe maak je spekkoek? Kweet alleen dat et een kutwerkje is. Maar et lijkt me wel leuk om te maken.
Je hebt ovens en ovens.quote:Op maandag 29 maart 2004 18:44 schreef Ingrid19 het volgende:
Ik heb nog een paar vragen.
Als ik een cake bak, dan is hij altijd veel sneller gaar dan staat aangegeven. (wel lekker) Hoe kan dat? Onze oven heeft 3 richels. Als er in een recept staat, 1 richel onder het midden, moet ik hem dan gewoon onderin zetten? Lijkt mij van wel. Klopt dat?
Waarom geen Boter? (je noemt het roomboter, maar boter is boter en margarine is margarine)quote:Hoe kun je het beste zelf kruidenboter maken? Gewoon met ongezouten boter en dan de verse kruiden fijnsnijden en erdoorheen doen. eventueel peper, knoflook ed. ?
(liever geen roomboter)
Kervelsoep? Lekker Lekker maar wel vochtafdrijvend dus je blijft piesen.quote:En waar kun je kervel zoal in gebruiken? Alvast bedankt!
Geen roomboter, want dat is zo vet. (denk ik tenminste)quote:Op maandag 29 maart 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
En daarom wil je geen boter gebruiken?
Margarine is net zo vet, niet lekker, en bestaat uit chemisch veranderde plantaardige olie. Het wordt gehard met een katalytische hydrolistie proces.quote:Op maandag 29 maart 2004 19:16 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Geen roomboter, want dat is zo vet. (denk ik tenminste)
Waarom geen margarine trouwens?
Bij sommige dieetprogramma's 'moet' je zelfs liever roomboter eten dan al die onzinnige lijn-margarines enzo.quote:Op maandag 29 maart 2004 19:16 schreef Ingrid19 het volgende:
[..]
Geen roomboter, want dat is zo vet. (denk ik tenminste)
Waarom geen margarine trouwens?
En veel smaakstoffen zijn vetoplosbaar... dus ook de vetrandjes voor het bereiden erafsnijden (wat ik veel zie) is niet echt slim.quote:Op donderdag 25 maart 2004 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik moet altijd erg lachen als ik een vrouw (het zijn nu eenmaal altijd vrouwen) extra mager vlees zie uitzoeken in de supermarkt, maar dan wel een grote doos goedkope melkchocolade in haar karretje heeft.
Mensen worden niet dik van goed eten, mensen worden te dik van veel eten, snoepen en snacken.
Ik heb wel een keer pate gemaakt, of eigenlijk 3 keer, maar het was eigenlijk elke keer vrij droog. Ik denk dat ik gewoon te weinig vet er in heb gedaan, maar het recept was ook een beetje vaag dus het kan aan beide gelegen hebbentquote:Op donderdag 1 april 2004 21:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Jaaa, Pastei, lekker.
Wat je ook eens moet proberen is zelf een pate maken, Lekkkerrrrrr
Beter, veel beter dan die troep uit de winkel
Vitamine c oplossing, of citroensap.quote:Op vrijdag 2 april 2004 16:41 schreef Nijna het volgende:
Piet, is er ook een manier waarop je kan voorkomen dat geprakte banaan bruin wordt???
Ik heb vandaag bananenbrood gebakken, maar die banaan ziet er zo bruin uit... is er een manier om dat te voorkomen en zo ja hoe?
Ik wist dat t bij appels zo werkt idd, maar wist niet dat het bij banaan net zo is. Weer wat geleerd, dank je welquote:Op vrijdag 2 april 2004 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vitamine c oplossing, of citroensap.
Bruin worden van Bananen en Appels is oxidatie, Vitamine c is een antioxidant, net als Citroenzuur.
xcuus me?quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:45 schreef Troel het volgende:
Hoe kan ik het beste een boterlammetje maken?
Ja, een boterlammetje? Zo'n houten vorm waar je boter in kan doen en dan krijgt het de vorm van een lammetje... Maar ik weet dat mijn moeder er altijd wat speciaals meedeed... Moet het eerst in het water liggen ofzo?quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
xcuus me?
Ok, dank je...quote:Op zaterdag 3 april 2004 11:56 schreef Oblivion het volgende:
Ja en wel 8 !!!! uur van te voren!
Daarna boter erin smeren, op elkaar drukken en dan in koelkast zetten.![]()
Leuk speledingetjes, en staat erg leuk op een paastafel!
Ja, zal hem morgen ff posten, kay?quote:Op maandag 5 april 2004 11:34 schreef Amyrlin het volgende:
Piet, heb je een lekker recept voor champignonrisotto?
Geweldig recept! Maar 1 vraag: op hoeveel graden moet de oven? 180?quote:Op vrijdag 2 april 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Recept voor paté
Wild Pate:
***Knip***
ja, 175-180 graden Celsius is prima.quote:Op dinsdag 6 april 2004 11:03 schreef Tedda het volgende:
[..]
Geweldig recept! Maar 1 vraag: op hoeveel graden moet de oven? 180?
Paddestoelen Risottoquote:Op maandag 5 april 2004 11:34 schreef Amyrlin het volgende:
Piet, heb je een lekker recept voor champignonrisotto?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |