abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 maart 2004 @ 19:49:32 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17714485
Gosh, deel twee alweer, hier dus verder
het vervolg van grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deeltje 1

[ Bericht 64% gewijzigd door Pietverdriet op 15-03-2004 12:12:29 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 14 maart 2004 @ 19:50:19 #2
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_17714504
Hoe maak ik een ei?
pi_17714507
hey, Piet, hoe maak ik t klaar?
  zondag 14 maart 2004 @ 19:54:01 #4
45206 Pietverdriet
pi_17714577
quote:
Op zondag 14 maart 2004 19:50 schreef Markster het volgende:
hey, Piet, hoe maak ik t klaar?
Met liefde voor je ingredienten
pi_17715090
Zo, we zijn gegaan voor je blik-uitvoering...
Heb wel even oma gebeld, hoe zij dat deed.
En een combinatie van die 2 gemaakt.

Blik, uitje fijn, augurkjes fijn, mayo, creme fraiche, tabasco en zwarte peper.

*Aan het smullen is....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 14 maart 2004 @ 20:54:55 #6
45206 Pietverdriet
pi_17715964
Ook best lekker. Hier bleek het vlees in de vriezer niet okay, dus maar een Pizza om de hoek gehaald. had een heerlijke met Ham en Champions, en dat voor 5,50 Euro,
pi_17725644
Misschien is het handig als je de url van de eerste serie in je openingspost zet, voor de mensen die e.e.a. nog na willen lezen. Zoals ik.

Zie hem nog onderaan staan, dus bij deze: grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
  Moderator maandag 15 maart 2004 @ 20:23:11 #8
5428 crew  miss_sly
pi_17738837
ik heb vorige week aardappelgratin gemaakt, en die was best lekker, maar niet grandioos. Ik wil zo graag een echt heerlijke aardappelgratin maken, bijvoorbeeld zoals ik die op wintersport in een frans restaurant heb gegeten: de perfecte balans van aardappels, knoflook, room, kaas en andere kruiden volgens mij. Heb jij een goed recept hiervoor?

Ow ja, en weet je toevallig wat 'lobbig' is? ik heb laatst een recept voor chocoladebavarois uit een boekje gehaald, en ik moest op een bepaald moment wachten tot het cacaomengsel 'lobbig' was...maar hoe ziet dat eruit? ik wist het echt niet dus ik ben maar op goed geluk verder gegaan
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 15 maart 2004 @ 21:40:10 #9
45206 Pietverdriet
pi_17741287
Lobbig is bijna stijf, de room is dan al aan het vast worden, maar nog steeds dikvloeibaar.
Ik heb zo geen recept voor je, maar wel een paar tips.
1) Geen kaas gebruiken, slechts room en boter (en dan bedoel ik boter), knoflook en zout en peper.
2) Goeie aardappels gebruiken, ik neem altijd bloemige aardappels, het lekkerst zijn Irene´s en Eigenheimers.
3) Veel room gebruiken, niet gaan versnijden met melk,
4) Royaal met boter zijn.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 11:23:59 #10
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17750085
Beste Piet,

Je had het laatst over een pooley maken (papje van meel en water en zout) om zuurdesem brood te maken. Hoeveel zuurdesem (gram) heb je nodig om een brood van 500 gr volkoren meel goed te laten rijzen? En hoe lang moet de pooley staan, voor je deze kunt gebruiken?

dank!
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  dinsdag 16 maart 2004 @ 13:02:05 #11
45206 Pietverdriet
pi_17751903
dag of 5 is ie echt goed, je kan er beter ook gist in doen anders werkt t niet. Heet trouwens volgens mij een poolisch,
Het is geen echt zuurdesem, maar een preferment. Als je van je kant en klare deeg weer een deel afhaalt, en dat weer als preferment gebruikt, enzo voort, dan krijg je vanzelf een echt zuurdesem, maar dat duurt.
De hoeveelheid die je gebruikt,
Okay als je normaal een 500 gram bloem en 300 gram water gebruikt, dan doe je 100 gram bloem (of rogge, of wat je ook voor een meel gebruikt) en 150 gram water voor je preferment ideze hoeveelheden trek je af van je recept.
Je doet wat gist in je preferment, en normaal gist in je recept.
Het hele idee van een preferment is dat je een betere smaak aan je brood krijgt.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 13:03:37 #12
45206 Pietverdriet
pi_17751946
  dinsdag 16 maart 2004 @ 13:25:30 #13
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17752373
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Je doet wat gist in je preferment, en normaal gist in je recept.
Het hele idee van een preferment is dat je een betere smaak aan je brood krijgt.
Dank wederom voor je tip Piet! Mijn plan is echter om de gist helemaal weg te laten, en een puur zuurdesembrood te maken. Hoeveel zuurdesem zou je daar voor moeten hebben 300 gram? of meer?
  dinsdag 16 maart 2004 @ 14:05:16 #14
45206 Pietverdriet
pi_17753101
Geen idee, waar heb je die zuurdesem vandaan? Als ik kant en klaar zuurdesem gebruik, dan is dat een sachet vloeistof van een beierse firma.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 14:31:11 #15
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17753498
Ik wil bij wijze van experiment zelf zuurdesem maken: zoals hier: http://b-simon.ifrance.com/b-simon/levan_ang.htm - edit: link werkt nu wel.-
Ik hoopte, dat jij daar ervaring mee had!
Ik heb gezocht naar wat ze in Amerika "sourdough-starter" noemen, maar kan het nergens vinden in NL. Vind het ook wel interessant trouwens om er zelf mee te experimenteren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Litman op 16-03-2004 14:44:26 ]
  dinsdag 16 maart 2004 @ 15:08:30 #16
45206 Pietverdriet
pi_17754192
Je hebt meegekregen dat dit vreselijk stinkt? Heb het eigen experiment daarom afgebroken, rook alsof er een kat aan het vergaan was in de keuken.
Ik kan je de prefermentatie methode aanraden, stinkt niet, en smaakt goed.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 15:26:07 #17
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17754526
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Je hebt meegekregen dat dit vreselijk stinkt?
Ga het toch proberen vanavond! ik zal verslag doen van de vorderingen in het brood-bakken-in de oven topic.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 15:43:08 #18
45206 Pietverdriet
pi_17754876
Leuk
  Moderator dinsdag 16 maart 2004 @ 19:26:33 #19
5428 crew  miss_sly
pi_17759924
quote:
Op maandag 15 maart 2004 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Lobbig is bijna stijf, de room is dan al aan het vast worden, maar nog steeds dikvloeibaar.
hmm, dan heb ik toch niet lang genoeg gewacht, denk ik. de bavarois was ook niet zo luchtig als ik had gehoopt...maar dit weet ik nu voor de volgende keer
quote:
1) Geen kaas gebruiken, slechts room en boter (en dan bedoel ik boter), knoflook en zout en peper.
2) Goeie aardappels gebruiken, ik neem altijd bloemige aardappels, het lekkerst zijn Irene´s en Eigenheimers.
volgens het recept dat ik volgde moest ik maar vrij weinig room gebruiken; de aardappelschjfjes stonden bepaald niet onder...zal het eens proberen zonder kaas en met meer room en boter.

thnx
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 19 maart 2004 @ 22:09:11 #20
45206 Pietverdriet
pi_17834389
Op verzoek omhoogschop
  vrijdag 19 maart 2004 @ 22:40:29 #21
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_17835154
beste piet, ik heb twee recepten liggen van smoutebollen, en het ene gebruikt vier eieren, het ander slechts één. Ook staat er in het ene recept dat de deeg slechts een half uur moet rijzen en in het andere staat zeker twee uur. Nogal verwarrend.
En hoe maak je het best appelbeignets? Is dat dezelfde deeg maar dan rond een appel gedraaid?
dankje, brecht
  vrijdag 19 maart 2004 @ 22:52:05 #22
45206 Pietverdriet
pi_17835467
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 22:40 schreef placebeau het volgende:
beste piet, ik heb twee recepten liggen van smoutebollen, en het ene gebruikt vier eieren, het ander slechts één. Ook staat er in het ene recept dat de deeg slechts een half uur moet rijzen en in het andere staat zeker twee uur. Nogal verwarrend.
Probeer beide recepten een keer
quote:
En hoe maak je het best appelbeignets? Is dat dezelfde deeg maar dan rond een appel gedraaid?
dankje, brecht
zal ff in me kookboeken kijken
  woensdag 24 maart 2004 @ 13:53:37 #23
45206 Pietverdriet
pi_17936356
Heb wat geexperimenteert, maar een Bierbeslag was eigenlijk het lekkerst voor Appelbeignets.
je schilt boskoop (goudreneitte) en haalt er met een boor het klokhuis uit, dan snij je ze aan dikke plakken met een gat in het midden
Die haal je door bierbeslag, en frituur je bij 170 graden in olie
130 g bloem
1/8 liter bier, pils is lekker maar ook Duvel, of Alt, of Guiness,
1 eierdooier
80 g, suiker
zout
snufje kaneel
1 theelepel olie
1 eiwit
  woensdag 24 maart 2004 @ 14:17:37 #24
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_17936875
zal het morgen eens proberen
dankuwel
  woensdag 24 maart 2004 @ 14:19:06 #25
45206 Pietverdriet
pi_17936907
Hoeveelheden zijn bij benadering trouwens.
  donderdag 25 maart 2004 @ 14:32:18 #26
70743 Miss_Nexhil
*Something new has begun*
pi_17959209
quote:
Op maandag 15 maart 2004 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind het juist met uien, kaas en wat bielook erover heen ook wel lekker voor een keer .
Ben van plan dat morgen klaar te maken maar heb even een vraagje. Ik heb hier een recept liggen waarin staat 3 dl room en 2,5 dl water (hoeveelheden voor 4-6 personen). Voor die 2,5 dl water ook gewoon room gebruiken zal het lekkerste zijn, alleen wordt het dan niet wat té ?
(Tja ik ben verder ook helemaal geen kookwonder . )
  donderdag 25 maart 2004 @ 15:02:02 #27
45206 Pietverdriet
pi_17959869
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 14:32 schreef Miss_Nexhil het volgende:

[..]

Ik vind het juist met uien, kaas en wat bielook erover heen ook wel lekker voor een keer .
Ben van plan dat morgen klaar te maken maar heb even een vraagje. Ik heb hier een recept liggen waarin staat 3 dl room en 2,5 dl water (hoeveelheden voor 4-6 personen). Voor die 2,5 dl water ook gewoon room gebruiken zal het lekkerste zijn, alleen wordt het dan niet wat té ?
(Tja ik ben verder ook helemaal geen kookwonder . )
Als jij het met uien en kaas lekker vind, moet je dat vooral doen, maar vind het persoonlijk dan wat grof worden, en je proeft niets meer van de aardappel, alleen maar verbrande kaas.
Je moet zoveel room nemen dat de aardappels net onder staan (hoe grover je de plakken snijd, hoe meer je nodig hebt)
Als je de boel wilt versnijden met water, dan wordt het minder lekker, en het gaat mij altijd om lekker.
Eten kan nooit " té " zijn, dat wordt het hooguit gevonden, en dat is de calvinistische geest.
Er zijn mensen die noemen margarine boter, kijk dat vind ik nu te ver gaan.
Mijn moeder zei bij mijn recepten altijd zuurpruimig, zo kan ik een steen ook lekker maken, maar dat is toch geen reden iets te laten, toch?
Het afwijzen van goeie ingredienten omdat het overdreven zou zijn, is een teken van een bekrompen geest, vind ik. En uit financiele redenen, kijk, ik eet liever een gewone gekookte aardappel dan puree met margarine.
En om de calorien?
Ik moet altijd erg lachen als ik een vrouw (het zijn nu eenmaal altijd vrouwen) extra mager vlees zie uitzoeken in de supermarkt, maar dan wel een grote doos goedkope melkchocolade in haar karretje heeft.
Mensen worden niet dik van goed eten, mensen worden te dik van veel eten, snoepen en snacken.
  donderdag 25 maart 2004 @ 15:16:33 #28
70743 Miss_Nexhil
*Something new has begun*
pi_17960251
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij het met uien en kaas lekker vind, moet je dat vooral doen, maar vind het persoonlijk dan wat grof worden, en je proeft niets meer van de aardappel, alleen maar verbrande kaas.
Je moet zoveel room nemen dat de aardappels net onder staan (hoe grover je de plakken snijd, hoe meer je nodig hebt)
Als je de boel wilt versnijden met water, dan wordt het minder lekker, en het gaat mij altijd om lekker.
Eten kan nooit " té " zijn, dat wordt het hooguit gevonden, en dat is de calvinistische geest.
Er zijn mensen die noemen margarine boter, kijk dat vind ik nu te ver gaan.
Mijn moeder zei bij mijn recepten altijd zuurpruimig, zo kan ik een steen ook lekker maken, maar dat is toch geen reden iets te laten, toch?
Het afwijzen van goeie ingredienten omdat het overdreven zou zijn, is een teken van een bekrompen geest, vind ik. En uit financiele redenen, kijk, ik eet liever een gewone gekookte aardappel dan puree met margarine.
En om de calorien?
Ik moet altijd erg lachen als ik een vrouw (het zijn nu eenmaal altijd vrouwen) extra mager vlees zie uitzoeken in de supermarkt, maar dan wel een grote doos goedkope melkchocolade in haar karretje heeft.
Mensen worden niet dik van goed eten, mensen worden te dik van veel eten, snoepen en snacken.
De kaas gaat er later overheen en laat ik alleen nog maar even smelten dus verbrand wordt het zeker niet . Versnijden met water doe ik sowieso niet. Ik heb ook geleerd van mijn mama dat dat ook nooit 'mag' . Ik haal gewoon room in huis morgen en dan heb ik vast de helft over, so be it. Dan heb ik iig niet te weinig.

Ik hoop niet dat je mij hier persoonlijk mee aanvalt, want zo lijkt het wel even.

Boter is roomboter en idd geen margarine en je zal mij nooit iets horen zeggen of zien typen over caloriën.

Amen .

En natuurlijk wel bedankt voor je antwoord .
  donderdag 25 maart 2004 @ 16:06:45 #29
45206 Pietverdriet
pi_17961467
Nee hoor, niks persoonlijk, gewoon de normale piet verdriet die scheld op de wereld, het onrecht en de teleurstelling.
;-)
  donderdag 25 maart 2004 @ 19:52:22 #30
35189 Troel
scherp en bot
pi_17966990
Piet, heb jij toevallig een goed recept om zelf bapaobroodjes te maken?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 25 maart 2004 @ 20:20:17 #31
45206 Pietverdriet
pi_17967603
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 19:52 schreef Troel het volgende:
Piet, heb jij toevallig een goed recept om zelf bapaobroodjes te maken?
nee
pi_17967760
Bapao

Omschrijving:
Een heerlijke snack, waar het recept niet overal te vinden is.
Bereidingstijd:

Ingredienten:
250 gram patentbloem, 20 gram verse of 1 zakje gedroogde gist, 0,5 deciliter lauwwarm water, 1 deciliter lauwwarme melk, 1 eetlepel witte basterdsuiker, mespunt zout
Voor de vulling: 2 eetlepels slaolie, 3 wit van prei, 1 uitgeknepen teen knoflook, 500 gram gehakt, zout, 3 eetlepels zoete ketjap, 2 eetlepels droge sherry, 2 eetlepels maizena, 3 eetlepels kippenbouillon.

Bereiding:

Verkruimel de gist in een kopje. Doe het water erbij en roer de gist, als ze vloeibaar is geworden, een keer om.

Zeef de bloem in een kom. Maak een kuiltje erin en strooi zout en suiker over de bovenrand. Schenk het gistmengsel in het kuiltje en werk er wat bloem zonder suiker en zout door. Dek dit mengsel af met de overige bloem en wacht dat de bloem, door de werking van de gist gaat barsten.

Doe de melk erbij en kneed en duw het deeg, tot het niet meer aan het aanrecht plakt. Bestrijk een kom met boter, leg het deeg erin en strooi wat bloem over de bovenkant. Dek de kom af met plasticfolie en zet ze op een warme tochtvrije plaats. Wacht tot het deeg in omvang is verdubbeld.

Verwarm de olie. Snijd de prei in zeer dunne reepjes. Fruit prei, knoflook en gehakt al roerend, tot het gehakt bruin ziet en al het vocht is verdampt.
Roer zout ketjap en sherry erdoor en laat 10 minuten zachtjes pruttelen.
Maak de maizena aan met de bouillon. Roer dit mengsel door het gehaktmengsel en laat even koken. Laat de vulling afkoelen.
Rol het deeg uit op een bebloemd aanrecht tot een 5 cm dikke rol. Snijd deze rol in 2 cm brede stukken. Rol ieder stukje uit met een bebloemde deegroller tot een rondje met een middellijn van 10 cm.

Leg op ieder rondje 2 eetlepels vulling en vouw het deeg dicht. Plak het deeg met wat water vast. Geef een mooie ronde vorm. Leg de broodjes weg op een bebloemd oppervlak en laat nog 30 minuten narijzen.

Breng een ruime bodem water aan de kook in een stoompan. Heb je geen stoompan, hang dan een metalen stoommandje in een grote pan met een bodempje water.

Leg de broodjes op het stoomrek of in het stoommandje en zorg dat de broodjes van elkaar af blijven liggen. Stoom de broodjes in 10 minuten gaar.
Houd de reeds gestoomde broodjes heet op een schaal op een pan met kokend water.

[ Bericht 8% gewijzigd door nlco op 25-03-2004 20:29:33 (foutje) ]
  vrijdag 26 maart 2004 @ 08:40:32 #33
35189 Troel
scherp en bot
pi_17976172
Dank je...

Een vraagje hier over... Wat wordt er bedoeld met gebarsten bloem???

En zou ik die broodjes ook in kunnen vriezen en pas later stomen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 27 maart 2004 @ 10:21:01 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17998658
Piet? Vraagje. Heb jij een goed 'recept' voor een dressing voor een Cesar Salad?

Ik haal soms wel eens van die kant en klare salade pakketten omdat ik die dressing zo lekker vind, maar eigenlijk vind ik dat zonde van het geld en het moet ook wel mogelijk zijn om zelf een lekkere dressing te maken toch?
  zaterdag 27 maart 2004 @ 10:27:28 #35
45206 Pietverdriet
pi_17998715
Er is een eigen Topic over Caesar Salade
daar had ik al het originele recept gepost

Caesar Salad - Waar te krijgen?!

Heb het Originele Recept van Caesar Salade opgeduikelt.
Maak croutons in de oven, meng 2 geperste knoflooktenen met een snuf zout en 3 eetlepes olijflolie en giet dit door een zeef in een koekepan. Verhit de olie, en voeg de croutons toe. laat heet worden en doe het in een kom. Was en droog 2 kroppen bindsla (romaine) Kook 2 grote eieren precies 1 minuut (!) rasp parmazaan tot je 4 volle eetlepels hebt, doe de sla bladeren in een (andere) slakom en meng die goed met 4 eetlepels olijfolie. Bestrooi met een snufje zout en versmelane peper, nog een 2 eetlepels olijfolie en meng ween goed. Sap van een citroen erover en 6 druppels Worchestersaus en breek de eieren erover, meng dit en voeg de kaas toe, en meng weer, en hier tenslotte de Croutons over heen.

Dit is het originele recept, met hartelijke dank aan het detective werk van Johannis van Dam.
  zaterdag 27 maart 2004 @ 11:12:47 #36
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_17999197
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Er is een eigen Topic over Caesar Salade
daar had ik al het originele recept gepost

Caesar Salad - Waar te krijgen?! Oei, en dat topic is niet eens zo oud.
quote:
Heb het Originele Recept van Caesar Salade opgeduikelt.
Maak croutons in de oven, meng 2 geperste knoflooktenen met een snuf zout en 3 eetlepes olijflolie en giet dit door een zeef in een koekepan. Verhit de olie, en voeg de croutons toe. laat heet worden en doe het in een kom. Was en droog 2 kroppen bindsla (romaine) Kook 2 grote eieren precies 1 minuut (!) rasp parmazaan tot je 4 volle eetlepels hebt, doe de sla bladeren in een (andere) slakom en meng die goed met 4 eetlepels olijfolie. Bestrooi met een snufje zout en versmelane peper, nog een 2 eetlepels olijfolie en meng ween goed. Sap van een citroen erover en 6 druppels Worchestersaus en breek de eieren erover, meng dit en voeg de kaas toe, en meng weer, en hier tenslotte de Croutons over heen.

Dit is het originele recept, met hartelijke dank aan het detective werk van Johannis van Dam.
Thanks!
quote doet een beetje raar 7)8
  zaterdag 27 maart 2004 @ 13:31:30 #37
45206 Pietverdriet
pi_18001220
we aim to please
:-)
pi_18003131
Piet, noodkreet van shmoop.

Jaaaaaaaaren geleden een gerecht diverse keren gemaakt, maar hoe dat nou precies moest en wat de verhoudingen waren weet ik niet meer, maar het was zo lekker.
Ik kreeg het van iemand die het Javaanse andijvie noemde, en als ik op Google zoek zitten er opeens allemaal dingen in die recepten die zeker niet bij mijn zoekgeraakte recept zaten.

Wat ik me kan herinneren: kipfilet in reepjes, veel verse andijvie, rode pepertjes, ketjap en knoflook, en rijst.

Ken je dit gerecht, en weet je wat ongeveer de bereidingswijze is, en de verhoudingen?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zaterdag 27 maart 2004 @ 16:02:34 #39
45206 Pietverdriet
pi_18003342
Nee, heb geen idee.
sorry
pi_18018004
PIet hoe maak je spekkoek? Kweet alleen dat et een kutwerkje is. Maar et lijkt me wel leuk om te maken.
Op donderdag 31 mei 2007 12:24 schreef Daywalk3r het volgende:
Heb je daar ook nog een client voor nodig.. godver... dat moet tegenwoordig overal voor
  zondag 28 maart 2004 @ 18:21:22 #41
45206 Pietverdriet
pi_18024900
quote:
Op zondag 28 maart 2004 11:18 schreef glremme het volgende:
PIet hoe maak je spekkoek? Kweet alleen dat et een kutwerkje is. Maar et lijkt me wel leuk om te maken.
Geen idee, ken de indonesische keuken niet, wat dacht je van
http://www.google.com/sea(...)t&btnG=Google+Search
  Redactie Frontpage zondag 28 maart 2004 @ 19:30:15 #42
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_18026022
Hoi Piet, weet je nog een leuk recept met bier?
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  zondag 28 maart 2004 @ 19:35:03 #43
45206 Pietverdriet
pi_18026118
1 1/2 Kilo paardevlees om te stoven (aan stukken)
3 flesjes rodenbach alexander
kilo Uien (fijn gesneden)
200 gram gerookt spek
Thijm, laurier, peterselie (met wortel!) mostert,
Reuzel
Smelt de reuzel in een grote pan, bak het spek en daarna braad je het vlees aan.
Uien toevoegen
de rest van de kruiden toevoegen (eventueel extra knoflook)
Met de Rodenbach Alexander blussen, en een paar uur laten stoven
het vlees moet botermals zijn en eventueel de stoof afsmaken met wat tabasco, worchiresauce, zout..

De stoof is pas echt goed als de uien helemaal verdwenen zijn (gesmolten) en het vlees te zuigen is.
  zondag 28 maart 2004 @ 19:38:32 #44
45206 Pietverdriet
pi_18026183
Konijn aan stukken
Kriekenbier
knoflook
wortel
peen
peper zout, grove mosterd
ui
Kruid konijn, braad het aan in boter, doe de uien knoflook en peen erbij, net als de rest, stoven tot gaar,
Mmmm
pi_18045681
dank je
pi_18045806
Ik heb nog een paar vragen.

Als ik een cake bak, dan is hij altijd veel sneller gaar dan staat aangegeven. (wel lekker) Hoe kan dat? Onze oven heeft 3 richels. Als er in een recept staat, 1 richel onder het midden, moet ik hem dan gewoon onderin zetten? Lijkt mij van wel. Klopt dat?

Hoe kun je het beste zelf kruidenboter maken? Gewoon met ongezouten boter en dan de verse kruiden fijnsnijden en erdoorheen doen. eventueel peper, knoflook ed. ?
(liever geen roomboter)

En waar kun je kervel zoal in gebruiken? Alvast bedankt!
  maandag 29 maart 2004 @ 19:00:49 #47
45206 Pietverdriet
pi_18046110
quote:
Op maandag 29 maart 2004 18:44 schreef Ingrid19 het volgende:
Ik heb nog een paar vragen.

Als ik een cake bak, dan is hij altijd veel sneller gaar dan staat aangegeven. (wel lekker) Hoe kan dat? Onze oven heeft 3 richels. Als er in een recept staat, 1 richel onder het midden, moet ik hem dan gewoon onderin zetten? Lijkt mij van wel. Klopt dat?
Je hebt ovens en ovens.
In een goeie oven zit meer vermogen en is in staat meer warmte in de cake over te brengen (de oven heeft dan een hogere caloretische waarde)
Je hebt bv met een Professionele oven niets aan baktijden van een huishoudoventje uit een gewoon kookboekje.
Dit heeft ook te maken dat veel "gewone" huishoudrecepten geen rekening houden met een Fan in de oven, die ook de bak/braadtijd mede verkort.
quote:
Hoe kun je het beste zelf kruidenboter maken? Gewoon met ongezouten boter en dan de verse kruiden fijnsnijden en erdoorheen doen. eventueel peper, knoflook ed. ?
(liever geen roomboter)
Waarom geen Boter? (je noemt het roomboter, maar boter is boter en margarine is margarine)
Neem gezouten boter, die is droger (zit minder water in) als in ongezoute boter.
Er is geen "het" recept voor kruidenboter. Maar ik doe er verse peterselie, knoflook, bieslook, wat ik bij de hand heb.
Maak eigenlijk zelden een kruidenboter, over vlees heb ik saus, en als lekker variatie voor het brood te "dippen"
Neem een fles met een schroefdop, daar doe je een tak rozemarijn in, peperkorrels, plakjes knoflook, thijm, Geen Zout
scheutje citroensap of azijn (Belangrijk voor de houdbaarheid!!)
En je giet er nu olijfolie op, dat laat je nu staan hij wordt steeds lekkerder,
Als je nu wat versgebakken brood serveerd bij het eten neem je een diep bord, daar doe je wat verse peper en zout op, en daar giet je een laagje olie op. Hierin het brood deppen
Heeerlijk
´
quote:
En waar kun je kervel zoal in gebruiken? Alvast bedankt!
Kervelsoep? Lekker Lekker maar wel vochtafdrijvend dus je blijft piesen.
Of in de tomatensoep.
of met gekookte peentjes
bij vis en eiergerechten
en het hoort absoluut in de Frankfurter groene saus
Of gehakt door salades
pi_18046253
Wij hebben nml een kruidentuintje, vandaar...
  maandag 29 maart 2004 @ 19:13:25 #49
45206 Pietverdriet
pi_18046318
En daarom wil je geen boter gebruiken?
pi_18046351
[quote]Op maandag 29 maart 2004 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:

Maak eigenlijk zelden een kruidenboter, over vlees heb ik saus, en als lekker variatie voor het brood te "dippen"
Neem een fles met een schroefdop, daar doe je een tak rozemarijn in, peperkorrels, plakjes knoflook, thijm, Geen Zout
scheutje citroensap of azijn (Belangrijk voor de houdbaarheid!!)
En je giet er nu olijfolie op, dat laat je nu staan hij wordt steeds lekkerder,
Als je nu wat versgebakken brood serveerd bij het eten neem je een diep bord, daar doe je wat verse peper en zout op, en daar giet je een laagje olie op. Hierin het brood deppen
Heeerlijk
´
Klinkt lekker!
pi_18046369
quote:
Op maandag 29 maart 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
En daarom wil je geen boter gebruiken?
Geen roomboter, want dat is zo vet. (denk ik tenminste)

Waarom geen margarine trouwens?
  maandag 29 maart 2004 @ 19:40:29 #52
45206 Pietverdriet
pi_18046965
quote:
Op maandag 29 maart 2004 19:16 schreef Ingrid19 het volgende:

[..]

Margarine is net zo vet, niet lekker, en bestaat uit chemisch veranderde plantaardige olie. Het wordt gehard met een katalytische hydrolistie proces.
En die vetten zijn trouwens ook niet gezonder ofzo, enne, Boter, das gewoon melkvet, puur natuur en lekker
  maandag 29 maart 2004 @ 19:44:34 #53
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_18047049
quote:
Op maandag 29 maart 2004 19:16 schreef Ingrid19 het volgende:

[..]

Bij sommige dieetprogramma's 'moet' je zelfs liever roomboter eten dan al die onzinnige lijn-margarines enzo.
  maandag 29 maart 2004 @ 19:52:30 #54
45206 Pietverdriet
pi_18047262
Heb een jaar of wat eens gelezen dat kinderen die Boter eten ipv margarine minder alergieen ontwikkelen, was een Deens onderzoek, zal eens kijken of het nog kan vinden.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 14:48:35 #55
51213 Powder
Wild & Innocent
pi_18062624
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
En veel smaakstoffen zijn vetoplosbaar... dus ook de vetrandjes voor het bereiden erafsnijden (wat ik veel zie) is niet echt slim.

Ik denk dat mensen dik worden van veel frisdrank drinken. Iedereen let altijd zo op vet, terwijl suiker ook niet de beste vriend van de 'dieetende mens' is.
WARNING: The consumption of alcohol may leave you to wonder what the hell happened to your bra.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 15:41:51 #56
45206 Pietverdriet
pi_18063819
Ja, Powder, dat klopt, maar Dieetfrisdrank zou ik ook niet drinken. Je mond registreerd dan zoet, en je hersenen geven dan een signaal af dat er Insuline aangemaakt moet worden. Echter, er komt geen suiker, de bloedsuikerspiegel daalt, en je krijgt honger.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 17:00:58 #57
51213 Powder
Wild & Innocent
pi_18065757
Ik vind een veelgebruikte zoetstof in frisdrank erg smerig, dieet producten smaken daardoor te zoet vind ik. Bovendien zou ik, als ik zou willen afvallen oid wel water drinken.

Maar dat je daar honger van krijgt wist ik niet. Interessant weetje, kan ik dieetende mensen mee plagen.
WARNING: The consumption of alcohol may leave you to wonder what the hell happened to your bra.
pi_18109778
Ik heb voor een recept reuzel nodig en nu weet ik dat je dat bij de slager kunt kopen en ik heb ook gelezen dat je het kunt maken door spek (vers of gerookt vet spek) op laag vuur te zetten. Ik vroeg me alleen af hoeveel spek je ongeveer nodig hebt voor 1 onsje reuzel?
Of is mijn info niet goed en maar je niet op deze manier reuzel?
  donderdag 1 april 2004 @ 15:57:39 #59
45206 Pietverdriet
pi_18109913
Ja, op die manier kan je aan reuzel komen, lekker vet is dat om mee te werken.
Je snijd een stuk vetspek aan kleine stukjes en doe je in een steelpannetje, en dat zet je op laag vuur.
Ik schat, zo, 150 gram voor 100 gram reuzel, neem 200 gram vetspek en je hebt genoeg. Heerlijk vet om dingen in te bakken. Niervet is nog mooier en lekkerder.
Wat wil je maken?
  donderdag 1 april 2004 @ 15:59:57 #60
45206 Pietverdriet
pi_18109969
als je trouwens toch bezig gaat, maak gelijk wat meer, heb je gelijk mooi vet om vlees te braden.
pi_18116962
Ik ga een Rundvleespastei maken. Ik heb de reuzel nodig voor het bladerdeeg. Maar ik dat boek stonden meer recepten met reuzel, dus nu ik weet dat het zo makkelijk is om reuzel te maken is de drempel lager om die recepten ook eens uit te proberen
  donderdag 1 april 2004 @ 21:51:26 #62
45206 Pietverdriet
pi_18118275
Jaaa, Pastei, lekker.
Wat je ook eens moet proberen is zelf een pate maken, Lekkkerrrrrr
Beter, veel beter dan die troep uit de winkel
  vrijdag 2 april 2004 @ 01:06:40 #63
430 Hallahan
...tot je er groen van ziet...
pi_18122704
en de kaantjes ken je ook nog opeten!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_18131357
quote:
Op donderdag 1 april 2004 21:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Jaaa, Pastei, lekker.
Wat je ook eens moet proberen is zelf een pate maken, Lekkkerrrrrr
Beter, veel beter dan die troep uit de winkel
Ik heb wel een keer pate gemaakt, of eigenlijk 3 keer, maar het was eigenlijk elke keer vrij droog. Ik denk dat ik gewoon te weinig vet er in heb gedaan, maar het recept was ook een beetje vaag dus het kan aan beide gelegen hebbent Heb jij misschien een goed recept?
pi_18134695
Piet, is er ook een manier waarop je kan voorkomen dat geprakte banaan bruin wordt???
Ik heb vandaag bananenbrood gebakken, maar die banaan ziet er zo bruin uit... is er een manier om dat te voorkomen en zo ja hoe?
Fake it till you make it...
  vrijdag 2 april 2004 @ 16:50:57 #66
45206 Pietverdriet
pi_18134914
Recept voor paté
Wild Pate:
500 gram wild (je kan in plaats van wild ook kalfsvlees en varkensvlees gebruiken, of lever, jummie, maar dan is het natuurlijk geen wild pate) marineer je in een scheut cognac, peper uit de molen, thijm en een fijngesneden ui, zout
Laten marineren

Neem
350 gram varkensvlees
350 gram kalfsvlees
250 gram vet spek
2 gesnipperde uien
glas port, madeira of cognac
2 losgeslagen eieren
zout, peper, thijm, knoflook,
Gooi het vlees en spek door de keukenmachine of de gehaktmolen, met een fijn mes, zonodig 2 maal. fruit de uien een minuut of tien.
Meng de ingredienten in een grote mengkom, samen met de marinade.

Snij het wild aan dunne reepjes, 5 mm bij 5 mm en doe het door het vleesmengsel.
Bedek een terrien met vetspek plakjes.
stort de vleesvulling er in, en dek de pate af met vet spek, sluit de terriene (als je geen echte pate vorm hebt, gebruik dan een brood of cakevorm en sluit deze af met alu folie.
Zet de vorm in een bak met water, die ten minste tot de helft rijkt en zet dit in een oven voor ca 1 1/2 uur. De pate is gaar als ie zich los heeft gemaakt van de vorm en het vet helder geel is (zonder rose)
Laat een nacht afkoelen in de keuken, en zet hem de volgende ochtend in de koelkast.
  vrijdag 2 april 2004 @ 16:52:42 #67
45206 Pietverdriet
pi_18134961
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 16:41 schreef Nijna het volgende:
Piet, is er ook een manier waarop je kan voorkomen dat geprakte banaan bruin wordt???
Ik heb vandaag bananenbrood gebakken, maar die banaan ziet er zo bruin uit... is er een manier om dat te voorkomen en zo ja hoe?
Vitamine c oplossing, of citroensap.
Bruin worden van Bananen en Appels is oxidatie, Vitamine c is een antioxidant, net als Citroenzuur.
pi_18135107
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vitamine c oplossing, of citroensap.
Bruin worden van Bananen en Appels is oxidatie, Vitamine c is een antioxidant, net als Citroenzuur.
Ik wist dat t bij appels zo werkt idd, maar wist niet dat het bij banaan net zo is. Weer wat geleerd, dank je wel
Fake it till you make it...
  zaterdag 3 april 2004 @ 11:45:49 #69
35189 Troel
scherp en bot
pi_18148422
Hoe kan ik het beste een boterlammetje maken?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 3 april 2004 @ 11:47:09 #70
45206 Pietverdriet
pi_18148449
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 11:45 schreef Troel het volgende:
Hoe kan ik het beste een boterlammetje maken?
xcuus me?
  zaterdag 3 april 2004 @ 11:54:11 #71
35189 Troel
scherp en bot
pi_18148553
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

xcuus me?
Ja, een boterlammetje? Zo'n houten vorm waar je boter in kan doen en dan krijgt het de vorm van een lammetje... Maar ik weet dat mijn moeder er altijd wat speciaals meedeed... Moet het eerst in het water liggen ofzo?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18148585
Ja en wel 8 !!!! uur van te voren!

Daarna boter erin smeren, op elkaar drukken en dan in koelkast zetten.

Leuk speledingetjes, en staat erg leuk op een paastafel!
  zaterdag 3 april 2004 @ 11:58:54 #73
35189 Troel
scherp en bot
pi_18148625
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 11:56 schreef Oblivion het volgende:
Ja en wel 8 !!!! uur van te voren!

Daarna boter erin smeren, op elkaar drukken en dan in koelkast zetten.

Leuk speledingetjes, en staat erg leuk op een paastafel!
Ok, dank je...

Ik wilde het even zeker weten...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_18148644
Graag gedaan!

Hi Piet, dag Piet...
  zaterdag 3 april 2004 @ 12:11:30 #75
45206 Pietverdriet
pi_18148790
Dank je Oblivion, Troel, ik snapte ff niet wat er met een boterlammetje bedoelt werd.
  maandag 5 april 2004 @ 11:34:25 #76
59065 Amyrlin
Evenwichtig
pi_18188822
Piet, heb je een lekker recept voor champignonrisotto?
  maandag 5 april 2004 @ 19:40:09 #77
45206 Pietverdriet
pi_18200949
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:34 schreef Amyrlin het volgende:
Ja, zal hem morgen ff posten, kay?
pi_18214349
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Recept voor paté
Wild Pate:
***Knip***
Geweldig recept! Maar 1 vraag: op hoeveel graden moet de oven? 180?
  dinsdag 6 april 2004 @ 18:20:50 #79
45206 Pietverdriet
pi_18226711
quote:
Op dinsdag 6 april 2004 11:03 schreef Tedda het volgende:

[..]

Geweldig recept! Maar 1 vraag: op hoeveel graden moet de oven? 180?
ja, 175-180 graden Celsius is prima.
  dinsdag 6 april 2004 @ 18:55:30 #80
45206 Pietverdriet
pi_18227502
quote:
Op maandag 5 april 2004 11:34 schreef Amyrlin het volgende:
Paddestoelen Risotto
30 Gram gedroogd eekhoorntjesbrood
30 Gram gedroogde morieljes
2 eetlepels olijfolie
bleekselderijsteeltje fijngehakt
peentje fijngehakt
geperst teentje knoflook
bosje peterselie, gehakt
1 eetlepel tomatenpuree
100 Ml Melk (vol)
zout en peper (versgemalen)
1,1 liter kippeboulion (Zelfgemaakte is natuurlijk echt lekkerder, en gezien de rest van de ingredienten zou het écht zonde zijn een blokje te gebruiken)
60 gram boter
300 gram Carnaoli
200 Ml zoete sherry (is hét geheim van de kok, paddestoelen en sherry, dat versterkt elkaar in paddestoelen smaak)
Vers gemalen parmasan

Leg de gedroogde paddestoelen in een schaal en giet er water (kamertemp) op. laat ca 1 uur wellen.

Doe de olie in een koekepan en verhit deze met de uien (laat ze niet aanbranden, dan wordt het bitter) 2-3 minuten. Doe er de bleekselderij, wortel, knoflook en peterselie bij. Laat dit op een zacht vuur garen. Blijven roeren.
Doe de tomatenpuree erbij omroeren, en doe de helft van de melk erbij. 5 minuutjes laten koken.
Voeg de gewelde paddestoelen erbij, knijp ze goed uit en zorg ervoor dat er geen zand inzit (spoelen onder de kraan eventueel)
Hak de paddestoelen klein, en doe het bij de groente met de rest van de melk.
Op smaak brengen met zout en peper en 10 minuten zachtjes laten koken.
Zet de pan met de boullion op het vuur en breng deze aan de kook, en hou deze warm zonder dat ie echt kookt, dat is niet nodig.
Neem een pan, en verhit hier de boter in, op middenhoog vuur. Doe de rijst in de boter en toast de rijst in de hete boter, zet het vuur laag en voeg boulion bij, een soeplepel per keer, en laat iedere keer de boulion opnemen door de rijst (regelmatig roeren). Na een minuut of 15 dit doen heb geen boulion over. Voeg de groenten/paddestoelen toe, samen met de sherry.
Laat het op een laag vuur verder garen tot de rijst gaar is (proeven) afhankelijk van de rijst duurt dit een minuut of 10-20
Serveren in een lage schaal, met vers gemalen parmasan erover..

Smullen!
P
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')