abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18740078
Gisteren heb ik in een opwelling bij de Nettorama een kilo diepvries tijger garnalen gekocht
Ik ben nu al op google aan het zoeken naar recepten.
Tot nu toe heb ik een roerbakrecept met paksoi gevonden en een borrelhap recept.
Nog iemand lekkere ideeën wat ik met die beesjes kan doen??
pi_18740272
Ik zou aan de garnalen zelf niet teveel gaan knutselen, maar da's een persoonlijke voorkeur.
Ik vind ze nl zoooo ongelooflijk lekker dat ik het zonde vind ze met allerlei andere smaakjes te 'verpesten'.

Zelf marineer ik ze meestal even in olijfolie met wat peper zout en knoflook, en dan lekker bakken/grillen.

Met iets als roergebakken groenten en rijst, of saffraan-aardappeltjes en een salade ben ik al helemaal tevreden.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_18740289
Oh, en hoelaat eten we?
pi_18740471
Kruidenboter maken, garnalen mee insmeren, op een stuk zilverpapier leggen en in de grill. Halverwege even omdraaien. En niet te lang laten liggen hé!

Ik gebruik nooit een voorverwarmde grill, ik doe ze er 10-12 minuten in met de grill op 150 graden, denk ik (serieus, ik kijk eigenlijk gewoon of ze er al goed uitzien: als ze goed opgekruld zijn, zijn ze klaar).

Edit:

Hmm, nou ik er nog eens over nadenk. Ik had ze in een schaaltje gedaan met daarbij kruidenboter. En ik had ze niet omgedraaid maar gewoon in de kruidenboter gesmoord. Dus misschien een leuke variant.

Ik heb een turbogrill. Een heteluchtoventje met een flinke ventilator waardoor hij meer als grill werkt dan als oven. Echt een perfekt ding, aanrader!

[ Bericht 17% gewijzigd door RetepV op 28-04-2004 11:55:24 ]
pi_18740624
* Eetlepel olijfolie in de pan
* Gesnipperde ui erbij en bakken tot de uisnippers glazig beginnen te worden.
* Fijngehakt knoflookteentje erbij.
* Wat komijn (ketoembar) erbij.
* Wat gember (djahe) erbij.
* Dessertlepel (of meer, naar smaak) sambal erbij, kies maar een sambal naar smaak.
* Eetlepel (of meer, naar smaak) tomatenketchup erbij.
* Garnalen in de pan. Bakken tot ze goed opgekruld zijn. Zorg dat de saus vochtig genoeg blijft, doe er desnoods wat water bij.

Voila, chili-shrimp.

Kan ook met krabscharen (chili-krab), maar de scharen moet je wel eerst even kraken voordat je ze in de pan doet. En krabscharen moeten ietsje langer bakken dan garnalen, dus moet er wat meer water bij.
pi_18740698
Garnalen in de schil laten. Eventjes marineren in zout water (niet te lang). Op de barbeque of onder de grill totdat de schil er uitgedroogd uit begint te zien (mogelijk al iets eerder eraf halen).

Garnalen hoeven echt maar heel kort. Als het vlees wit is geworden zijn ze al klaar.
pi_18740739
quote:
Op woensdag 28 april 2004 11:17 schreef shmoopy het volgende:
Oh, en hoelaat eten we?
Alvast bedankt voor de heerlijke tips
En we eten het weekend pas die beessies
pi_18740789
Schoonmaken garnalen:

* Trek de schil eraf, maar laat het laatste segment met het staartje zitten.
* Pak de garnaal bij het staartje en knijp er even in. Trek dan het laatste stukje schil van de garnaal af.
* Snij de rug van de garnaal open, zo'n 1 a 2 mm diep.
* Verwijder de 'darm' (whatever het is, vaak zit er zand in) van voor tot achter.
* Klaar.

Je hoeft die 'darm' niet te verwijderen, je proeft er toch niks van. Maar vaak zit er wat zand in en dat knerst tussen je tanden . Net als mosselen die je niet hebt uitgespoeld.
pi_18740825
Nadeel van zo'n grote zak met garnalen is dat er na verloop van tijd witte plekken op de garnalen komen. Dat komt door uitdroging (vriesdroging). Je kunt ze dus beter vrij snel opeten. De plekjes kun je er wel uitsnijden, er is verder niks mis met de garnalen, maar ze worden zo klein hé .
pi_18740870
Ik denk dat ik die darmpjes maar wel verwijder *ril*
En het schoonmaken gaat wel lukken, dat heb ik al eens gedaan bij klaargemaakte in een rest.
pi_18741075
quote:
Op woensdag 28 april 2004 11:42 schreef Bluezz het volgende:
Ik denk dat ik die darmpjes maar wel verwijder *ril*
Ach, in een worst of frikandel zitten wel viezere dingen . Bloedworst: brrrrrrrrrrr .
pi_18741174
675 gram whatever rauwe garnalen.
115 gram boter.
60 ml plantaardige olie.
8 teentjes knoflook, fijngehakt.
1 tot 3 gedroogde arbol pepers. (ik zou niet weten wat het is, ik neem rode pepers, is ook lekker)
1 eetlepel verse limoensap.
1/4 theelepel zout.
Topjes van bosuien, fijngesneden, voor garnering.

1.Oven voorverwarmen tot 200 graden.
Garnalen pellen en ontaderen, staartje intact laten; goed afspoelen en uitlekken.

2.Boter en olie in kleine koekepan over gematigd vuur verhitten tot boter schuimend en gesmolten is. Knoflook, pepers, limoensap en zout toevoegen.
Al roerende 1 minuut koken.
Van vuur verwijderen.

3.Garnalen in gelijke laag in ondiepe 2 L ovenschaal rangschikken. Hete botermengels over de garnalen schenken.

4.Garnalen, onder eenmaal roeren, 10 tot 12 minuten bakken tot de garnalen roze en ondoorschijnend geworden zijn. Niet te lang bakken daar de garnalen dan droog en taai worden. (duh ) Indien gewenst garneren.

Wat ik wel eens doe is gewoon in de boter bakken, en dan room erbij doen...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_18741187
quote:
Op woensdag 28 april 2004 11:51 schreef RetepV het volgende:

Ach, in een worst of frikandel zitten wel viezere dingen . Bloedworst: brrrrrrrrrrr .

Ik lust wel meer ranzige dingen hoor
  woensdag 28 april 2004 @ 11:55:58 #14
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_18741189
Flink wat olie in de wok. Knoflook en drie pepertjes aanbakken, flinke ui erbij, bakken totdat de uit zacht wordt. In de tussentijd glasmie weken in kokend water. Garnalen in de wok mieteren, niet te hoog. Mie afgieten en meteen spoelen met koud water (anders wordt het pap). Mie in de wok en blijven schudden om alles te vermengen en de mei te verwarmen. Ondertussen 3 lenteuitjes en wat korianderblaadjes snijden, niet te fijn. Dat er ook bij, alles goed door verwarmen en voila. Tien minuten werk, super lekker. Kan ook met dikkere mie, niet met eier mei (dat heeft veel langer nodig).
pi_18741220
glasmie?
pi_18741687
quote:
Op woensdag 28 april 2004 11:57 schreef Bluezz het volgende:
glasmie?
Van die hele dunne mie die doorzichtig wordt als je het kookt. Geeft een leuk effect .

Je hebt ook hele dunne mie die niet doorzichtig wordt als je het kookt. Maar het smaakt toch ietsje anders.
pi_18741733
quote:
Op woensdag 28 april 2004 12:17 schreef RetepV het volgende:

[..]

Van die hele dunne mie die doorzichtig wordt als je het kookt. Geeft een leuk effect .

Je hebt ook hele dunne mie die niet doorzichtig wordt als je het kookt. Maar het smaakt toch ietsje anders.
En een klein handje ervan in hete olie geeft ook een leuk effect.

Btw bluezz, ik bak ze wel altijd in de schil, de garnalen dus.
  woensdag 28 april 2004 @ 12:40:56 #18
15405 stigchel
Dit is waar!
pi_18742273
Ja maar je moet het dus niet koken dan gaat het kapot. Je moet water koken, dat van de vlam halen en daar dan de mie in.
pi_18742537
Het is mij duidelijk
pi_18743796
Ik heb overlaatst een heerlijke pasta gemaakt met tijgergarnalen...

Nodig
- tagliatelle (tweekleur: groen en wit)
- tijgergarnalen
- olijfolie
- tomatenpuree
- sambal
- peper en zout
- knoflook
- ui
- cayennepeper
- visbouillon

Maak een marinade van fijngesnipperde ui, knoflook, tomatenpuree, sambal, cayennepeper en olijfolie. Marineer hier de tijgergarnalen in.
Kook de tagliatelle gaar.
Bak de tijgergarnalen aan (ik gooi de tijgergarnalen + marinade in de pan).
Breng de visbouillon aan de kook.
Als de tijgergarnalen gereed zijn de garnalen uit de marinade uit de pan halen en warm houden.
Giet een scheut visbouillon in de pan en giet in door een zeef terug in een pannetje...
Maak van het marinade-visbouillon-mengsel een sausje (maïzena toevoegen om het wat te binden)

Saus en tagliatelle mengen en hierop de tijgergarnalen schikken...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it...
pi_18744125
quote:
Op woensdag 28 april 2004 13:45 schreef rvrb_ke het volgende:
Een heerlijk recept!
Ik heb 'm gejat van je...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_18760748
ik doe altijd dit:
olie+knoflook heet laten worden, dan garnalen en een paar jalapenapepertjes erbij (gehalveerd en zonder pitjes) en dan 2-3 min roerbakken. lekkerrrrrrrr!

ik bedenk ineens dat ik nog een halve kilo grote garnalen in de vriezer heb liggen van de markt!
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  donderdag 29 april 2004 @ 23:53:23 #23
55903 Visvlinder
ik denk dus ik denk...
pi_18783590
met boter in de pan ff bakken met knoflook en rode peper erbij......serveren al voorgerecht......
of
een lekkere sambal goreng garnalen ervan maken
het leven is geen krentenbol en zelfs geen twee...
pi_18784179
We hebben allerlei ingredieënten al in huis.. en hebben de verpakking eens goed bekeken..
Het is geen kilo, maar een pond, en ze zijn al gekookt en schoongemaakt
pi_18798082
ik ben helemaal gek op garnalen
ik denk dat ik morgen garnalen ga halen,.... beetje grillen met peper en olie en knoflook
of iets met rijst er bij
hmm...

Lekker topic!
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')