Fijn, overal M1903 rails en geen gezeur meer met dat space age model wat ze ervoor hadden, wel lekker modulair, weet niet of het even lekker vasthoudt.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 15:17 schreef SHERMAN het volgende:
Zo zou de nieuwe XM8 er uit komen te zien
[afbeelding]
vond dat space age model er wel vet uitzienquote:Op dinsdag 22 juni 2004 15:22 schreef Piro het volgende:
[..]
Fijn, overal M1903 rails en geen gezeur meer met dat space age model wat ze ervoor hadden, wel lekker modulair, weet niet of het even lekker vasthoudt.
japan niet zo`n grote gever iets van 4de of 5de van de wereldquote:Op dinsdag 22 juni 2004 15:23 schreef Piro het volgende:
Mitsubishi heeft niet zo'n gek grote thuismarkt, Japan is niet zo'n grote uitgever op defensiegebied, maar dat willen ze ook veranderen, de gehele strijdkrachten gaan gemoderniseerd worden, de smeris moet zich ook meer militair gaan orienteren.
42 miljard is peanuts als je naar het BNP kijkt van Japan.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 15:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
japan niet zo`n grote gever iets van 4de of 5de van de wereld
en toch echt veel groter dan NL
42 miljard
maar hij is geupdate
http://www.cia.gov/cia/pu(...)korder/2067rank.html
wel gek de cijfers van de vs zijn uit 2001 (zal er wel mee te maken hebben dat het publiek niet hoeft te weten dat het nu tegen de 500 aan zit.
NL geeft trouwens 1000 keer zoveel uit dan suriname
Boeie.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 15:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
vond dat space age model er wel vet uitzien
.50 bmg is 12.7x99mm, Rusland heeft 12.7x109mm.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 15:51 schreef Kjew het volgende:
Kun je nog iets zeggen over .50 BMG?
Verder interessant!Aantal dingen wist ik niet, maar vroeg ik me al wel eens af... (wilde ik graag weten..)
Fok heeft geen support voor Cyrillisch, praat normaal.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 15:53 schreef N_I_ het volgende:
jkbh,bnikl
Verklaar je nader.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:09 schreef mr_koffie het volgende:
euh... even een vraag hier...
nu met IRAK in het nieuws enzo....
wat voor een uitrusting hebben "onze jongens" daar eigenlijk?
en... waar kunnen ze allemaal tegen aanlopen?
voilaquote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:09 schreef mr_koffie het volgende:
euh... even een vraag hier...
nu met IRAK in het nieuws enzo....
wat voor een uitrusting hebben "onze jongens" daar eigenlijk?
en... waar kunnen ze allemaal tegen aanlopen?
en waar ze tegenaan kunnen lopen ... grote schorpioenachtige spinnen voornamelijk.quote:Samenstelling, taak en uitrusting van NLDETIRAK 3
1. Koninklijke Landmacht
Voor de missie SFIR-3 levert de Landmacht een 'Battlegroup' (een versterkt infanteriebataljon) onder leiding van Luitenant-kolonel Richard van Harskamp. Deze Battlegroup bestaat uit:
Bataljonsstaf
3 Infanterieteams (2 pantserinfanteriecompagnieen van 42 Pantserinfanteriebataljon Limburgse Jagers en 1 compagnie van het 12e Infanteriebataljon Luchtmobiel Regiment van Heutsz).
Staf-, stafverzorgings- en ondersteuningscompagnie
Genie capaciteit
De logistieke ondersteuning krijgt de battlegroup van het National Support Element (hoofdmoot geleverd door de KL, aangevuld met mensen uit de andere 3 krijgsmachtdelen), terwijl een Contingentscommando waakt over de Nederlandse nationale belangen die samenhangen met het mandaat en de missie. Daarnaast vervullen enkele Nederlandse militairen functies bij de internationale staven.
Locaties en eenheden
Shaibah (100 militairen):
Contingents Commando
Podpel (Point of Debarkation peloton; valt onder NSE.)
As Samawah (650 militairen):
Bataljonsstaf
A-compagnie
Staf- stafverzorgings en ondersteuningscompagnie
Geniecompagnie
National Support Element
Ar Rumaythah (180 militairen):
B-compagnie
Al Khidr (160 militairen):
C-compagnie
Taak
Stabilisation Force Irak is een multinationale vredesmacht die een rol speelt in het creëren en handhaven van een veilige en stabiele omgeving in Irak. Het werk van de Nederlandse batllegroup richt zich op de veiligheid en stabiliteit in het Zuiden van Irak. Het creëren van randvoorwaarden waar binnen een snelle en tijdige overgave van de verantwoordelijkheden aan de Irakese autoriteiten kan plaatsvinden, behoort ook tot het takenpakket.
Deze eenheid zal bijdragen aan het herstel en de handhaving van stabiliteit en veiligheid door dit proces te ondersteunen met de volgende specifieke taken:
Het herstel en de handhaving van de veiligheid en de stabiliteit;
Het mogelijk maken van activiteiten van humanitaire organisaties;
Het mogelijk maken van de leveranties van essentiële openbare nutsvoorzieningen en de infrastructuur die noodzakelijk zijn voor politiek en economisch herstel;
Het beveiligen van politiebureaus, en financiële en culturele instellingen;
Het mogelijk maken van betalingen aan lokale werknemers in de nutsvoorzieningen met fondsen van het ‘Office of Reconstruction and Humanitarian Aid’ (ORHA), inmiddels opgegaan in ‘Coalition Provisional Authority’ (CPA).
Uitrusting en bewapening (o.a):
Patria
MB (hard- en softtops)
Mortieren 120 mm en 81 mm
AntiTank TOW
Antitank dragon
AT-4
Klein kaliber (pistolen Glock-17 9mm, Diemaco's C7/C7A1/C8/C8A1, Minimi, Mag)
2. Koninklijke Luchtmacht
De Koninklijke Luchtmacht draagt aan de eenheid bij met drie CH-47 Chinook helikopters van de vliegbasis Soesterberg en ongeveer 90 militairen. De eenheid is gestationeerd op vliegbasis Tallil. De taak van het detachement is het ondersteunen van de uitgezonden eenheid met tactisch luchttransport.
De zware transporthelikopters van het type Chinook CH-47D kunnen grondtroepen snel verplaatsen, maar zorgen ook voor het vervoer van: wapens (bijvoorbeeld mortieren); materieel (bijvoorbeeld lichte terreinvoertuigen); proviand en andere voorraden. De grotere en zwaardere vracht kan onder de romp van de helikopter worden vastgehaakt. De Chinooks zijn uitgerust met een zogenoemde Glass Cockpit. Dit houdt in dat het instrumentenpaneel volledig is gedigitaliseerd. De piloten lezen alle informatie af van zeven beeldschermen. De CH-47D's zijn bij de luchtmacht ingedeeld bij het 298 Squadron op de vliegbasis Soesterberg.
3. Koninklijke Marechaussee
De bijdrage van de Koninklijke Marechaussee bestaat uit twee detachementen:
KMardet
Taak: Militaire politiedienst voor de Nederlandse militairen. Dit detachement bestaat uit 13 man.
MPpel
Taak: Ondersteuning van lokale politietaken, waarbij zij intensief samenwerken met de lokale politie. Daarnaast zullen zij ondersteuning leveren bij het verder opzetten van het Iraakse politieapparaat. Deze groep bestaat uit 25 man.
Extra taak van de Marechaussee: 7 instructeurs CRC (Crowd and Riot Control).
4. Koninklijke Marine
Individuen in Battlegroup, Contco en NSE.
www.nldetirak.nl
Hiervoor verdienen we wel een eigen subforum.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:22 schreef Natalie het volgende:
Woei, Sherman, mooie OP!!
Duidelijk zo met die links en die afkortingen!
Als je er liever 'VIII' wil ipv '8' , gewoon ffies gillen, dan verander ik 't voor je
hmm interessantquote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:04 schreef Piro het volgende:
[..]
.50 bmg is 12.7x99mm, Rusland heeft 12.7x109mm.
Wordt meestal gebruikt in anti-material rifles om gaten te schieten in zachte mechanische doelwitten. Lees: Geen tanks.
Denk hierbij aan: Helicopters, APC's, jeeps, radarinstallaties, scud installaties, niet ontplofte explosieven, of mid-long range sluipschieten.
In Somalië bijvoorbeeld heeft een SEAL sniper een Somali stukgeschoten die achter een rots zat, hij kon het troepje oprukkende USMCérs niet waarschuwen zonder ze in gevaar te brengen.
M82 gepakt en hem achter de steen neergeschoten.
Normaal ga je echter niet achter personen aan met een .50BMG geweer.
Komt omdat .50bmg namelijk voor de Browning M2HB is ontworpen en niet als sniper kogel zoals bvb de .408 Cheytac of de .338 Lapua Magnum (8.6x72mm) gemaakt door CheyTac corporation en Lapua Nammo Oy uit respectievelijk de VS en Finland. (Lapua is opgenomen in het conglomeraat Nordic Ammunitions/Nammo)
Dit is overigens ook duidelijk merkbaar in de resultaten, waar CheyTac en Lapua sub-minute of angle tot 2200 meter claimen (langste schot met een .338 is 2570 meter geloof ik, heeft ze wel 2 kogels gekocht) haalt .50BMG de 1800 meter op een APC target met goeie munitie krap aan.
De schrijver van dat artikel is een debiel.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:18 schreef mr_koffie het volgende:
nou, laatst was er nog een artikel in de Telegraaf dat op het laatste moment nog de minimi was aangeschaft, om zo de algemene uitrusting wat uit te breiden en ik was nieuwsgierig waaruit die uitrusting bestaat
(en ook vooral, of dat wel voldoende is.... nederland kennende mag het namelijk niks kosten..)
Yvonne heeft ons liever hier.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:24 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Hiervoor verdienen we wel een eigen subforum.
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 15:22 schreef Piro het volgende:
[..]
Fijn, overal M1903 rails en geen gezeur meer met dat space age model wat ze ervoor hadden, wel lekker modulair, weet niet of het even lekker vasthoudt.
Weer is een geweldig stukje van jouw handenquote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:04 schreef Piro het volgende:
[..]
.50 bmg is 12.7x99mm, Rusland heeft 12.7x109mm.
Wordt meestal gebruikt in anti-material rifles om gaten te schieten in zachte mechanische doelwitten. Lees: Geen tanks.
Denk hierbij aan: Helicopters, APC's, jeeps, radarinstallaties, scud installaties, niet ontplofte explosieven, of mid-long range sluipschieten.
In Somalië bijvoorbeeld heeft een SEAL sniper een Somali stukgeschoten die achter een rots zat, hij kon het troepje oprukkende USMCérs niet waarschuwen zonder ze in gevaar te brengen.
M82 gepakt en hem achter de steen neergeschoten.
Normaal ga je echter niet achter personen aan met een .50BMG geweer.
Komt omdat .50bmg namelijk voor de Browning M2HB is ontworpen en niet als sniper kogel zoals bvb de .408 Cheytac of de .338 Lapua Magnum (8.6x72mm) gemaakt door CheyTac corporation en Lapua Nammo Oy uit respectievelijk de VS en Finland. (Lapua is opgenomen in het conglomeraat Nordic Ammunitions/Nammo)
Dit is overigens ook duidelijk merkbaar in de resultaten, waar CheyTac en Lapua sub-minute of angle tot 2200 meter claimen (langste schot met een .338 is 2570 meter geloof ik, heeft ze wel 2 kogels gekocht) haalt .50BMG de 1800 meter op een APC target met goeie munitie krap aan.
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:22 schreef Natalie het volgende:
Woei, Sherman, mooie OP!!
Duidelijk zo met die links en die afkortingen!
Als je er liever 'VIII' wil ipv '8' , gewoon ffies gillen, dan verander ik 't voor je
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:24 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Hiervoor verdienen we wel een eigen subforum.
Minimi heeft als voordeel dat ie een stuk lichter en kleiner is maar toch de zelfde kracht heeftquote:Op dinsdag 22 juni 2004 16:41 schreef Piro het volgende:
[..]
De schrijver van dat artikel is een debiel.
De M60 een fully succesful wapen?
M'n reet, vraag de mensen die hem nog hebben gehad, het ding is een ramp.
Dé reden waarom de USMC onmiddelijk de M249 aannam.
Hoe het precies zit kan je ik je niet vertellen, wat ik wel weet is dat geen enkele agent of soldaat voor zijn lol met een magnum ( De echte zware kalibers) gaat rond lopen, juist omdat ie zo krachtig is, is het vrijwel onmogelijk om er lang mee te vuren. Het wapen slaat op en je polsen gaan pijn doen.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:55 schreef N_I_ het volgende:
@ Piro: Ik snap iets niet. () Op TV zie je vaak mensen showen met een Magnum. Wat zijn nou eigenlijk de spec's van een Magnum vergeleken met andere wapens? En hoe komt het dat een Magnum zo krachtig is, vergeleken met andere wapens?
Strijd tegen het terrorisme win je niet op de manier die Amerika doet, daar krijg je alleen maar meer terrorisme mee.quote:Piro - maandag 21 juni 2004 @ 22:00
quote:
Op maandag 21 juni 2004 21:44 schreef Strijder het volgende:
[..]
Elke dode is er een te veel, ook als het geen oorlog is.
Behalve dan als alleen jij geen doden hebt in een oorlog, zonder doden geen oorlog (behalve koude oorlog).
Dood gaan is onderdeel van het leven, tough shit.
Ik heb het over oorlog.
Men krijst om het hardst dat terrorisme aangepakt moet worden maar weigert te accepteren dat er doden vallen onder de mensen die dat doen. Daar gaat het me om.
Wees bereid te accepteren dat mensen die vrijwillig hun leven in de waagschaal stellen omdat ze een adrenalinefix willen of hun leven willen geven voor een ideaal ook dood kunnen gaan.
Weet je ook de diameter van de loop, lengte vd kogel? En de muzzle velocity?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:06 schreef Piro het volgende:
Hangt ervanaf wat voor magnum.
Als je over grote revolvers praat als de Colt Anaconda, Ruger Super Redhawk of Taurus Raging Bull dan heb je een van de meest krachtige handwapens op deze aardkloot in je handen.
Al die revolvers verschieten .454 casull (AKA .45 long colt) en zijn niet bedoeld voor de verdediging tenzij je een GROTE kerel bent.
.45 long colt blaast zo'n beetje alles tot 250 kilo een paar meter naar achteren.
Schiet een .45 long colt op een CRISAT vest en je hebt een grote kans dat het er dwars doorheen beukt, zo niet breek je een aantal botten en ligt degene die geraakt is op zijn gat, en jij waarschijnlijk ook.
De M60 heeft een klotebarrel.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:49 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Minimi heeft als voordeel dat ie een stuk lichter en kleiner is maar toch de zelfde kracht heeft
19.5 grains/1.326 gram (1 grain = 0.068 gram) JHP kogel.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:08 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Weet je ook de diameter van de loop, lengte vd kogel? En de muzzle velocity?
I aim to please.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:48 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Weer is een geweldig stukje van jouw handen
.45LC en .50AE zijn niet echt de kalibers om mee te schieten als je niet rustig de tijd neemt nee.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:02 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Hoe het precies zit kan je ik je niet vertellen, wat ik wel weet is dat geen enkele agent of soldaat voor zijn lol met een magnum ( De echte zware kalibers) gaat rond lopen, juist omdat ie zo krachtig is, is het vrijwel onmogelijk om er lang mee te vuren. Het wapen slaat op en je polsen gaan pijn doen.
Hahaha.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:04 schreef Strijder het volgende:
[..]
Strijd tegen het terrorisme win je niet op de manier die Amerika doet, daar krijg je alleen maar meer terrorisme mee.
En de dood hoort onherroepelijk bij het leven, maar het lijkt er sterk op dat menig mens de dood van een ander niet erg vind (uitzonderingen als Dutroux daargelaten). Men besluit gewoon om een land aan te vallen, bedenkt er een achterlijke reden voor, en hoppa, weer duizenden doden (doden onder de eigen mensen, de 'vijand', onschuldigen, etc.).
Iedereen is instaat iemand te vermoorden. De een uit het alleen wel en de ander niet.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:24 schreef Piro het volgende:
[..]
Hahaha.
Je onderschat een militair heel grof.
Niet nadenken, knijpen in de trekker, wipe, rinse repeat. Het leger zorgt er onbewust voor dat jij helemaal niet op een mensenleven meer of minder kijkt.
Jij of hij, zo gaat het, en als jij het leger ingaat kom je tot de ontdekking dat jij er zonder moeite tot in staat bent, geloof mij maar, en dan hoef je het niet eens gedaan te hebben.
Punt voor jouquote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:32 schreef sp3c het volgende:
je gaat niet in het leger om te moorden en militairen die hier al te gemakkelijk over denken zijn imo slechte militairen.
Spreek voor je eigen onderdeel.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:32 schreef sp3c het volgende:
je gaat niet in het leger om te moorden en militairen die hier al te gemakkelijk over denken zijn imo slechte militairen.
Nee, sommige mensen hebben het killer instinct niet, het wraakinstinct heeft iedereen, maar het killer instinct niet.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:28 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Iedereen is instaat iemand te vermoorden. De een uit het alleen wel en de ander niet.
iedereen kan moorden, de gevolgen kunnen we misshien niet allemaal dragen, geef je moeder een mes en ze kan het. Geef je opa een pistool en hij kan het ook.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:40 schreef Piro het volgende:
[..]
Nee, sommige mensen hebben het killer instinct niet, het wraakinstinct heeft iedereen, maar het killer instinct niet.
En dat beuken ze er bij een militair goed in, zodat hij het wel heeft en sneller schiet dan de andere militair.
Denk jij dat je op dit moment het lef hebt om een willekeurige vrouw een pistool op haar hoofd te zetten, op een normale toon te vertellen dat ze zometeen gaat sterven en de trekker knijpen?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:43 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
iedereen kan moorden, de gevolgen kunnen we misshien niet allemaal dragen, geef je moeder een mes en ze kan het. Geef je opa een pistool en hij kan het ook.
Da's bewust, tactiek enzoquote:Piro - maandag 21 juni 2004 @ 22:04
quote:
Op maandag 21 juni 2004 21:59 schreef Strijder het volgende:
[..]
Klopt
Frankrijk heeft een van de beste (zo niet het beste) snelle-reactie-leger ter wereld.
En daar maakt het vreemdelingenlegioen deel van uit. Komt ook mede door de verspreiding van het legioen, ze zitten op een heleboel plaatsen dicht bij de mogelijke brandhaarden.
En als de VS dat doet dan is het weer verkeerd. Soms snap ik echt niks van je.
Zie hier.quote:HarigeKerel - maandag 21 juni 2004 @ 23:15
quote:
Op maandag 21 juni 2004 22:04 schreef Piro het volgende:
En als de VS dat doet dan is het weer verkeerd. Soms snap ik echt niks van je.
Dat noemt men hypocriet
De Fransen meer?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:47 schreef Strijder het volgende:
[..]
Da's bewust, tactiek enzo![]()
Heeft twee redenen.
De eerste, ik vertrouw de Fransen meer dan de Amerikanen in hun bedoelingen. Dat het lang niet altijd zo gaat, dat moeten ze nog even aanpassen.
Ten tweede, ik val niet onder links/rechts/zwart/groen/etc. Menselijke diversiteit ofzo![]()
Nee nu niet, maar als je door propganda, training of eigen ervaring gelooft/weet dat de vijand onmenselijk is, zal het een stuk makkelijker gaanquote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Denk jij dat je op dit moment het lef hebt om een willekeurige vrouw een pistool op haar hoofd te zetten, op een normale toon te vertellen dat ze zometeen gaat sterven en de trekker knijpen?
Ik betwijfel het zeer.
Speelt een rol, maar als je commandant zegt: die vrouw aan de overkant, schiet haar neer, dan is dat geen probleem voor de meesten.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:54 schreef Wuder het volgende:
[..]
Nee nu niet, maar als je door propganda, training of eigen ervaring gelooft/weet dat de vijand onmenselijk is, zal het een stuk makkelijker gaan![]()
Incorrect.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:24 schreef Piro het volgende:
[..]
Hahaha.
Je onderschat een militair heel grof.
Niet nadenken, knijpen in de trekker, wipe, rinse repeat. Het leger zorgt er onbewust voor dat jij helemaal niet op een mensenleven meer of minder kijkt.
Jij of hij, zo gaat het, en als jij het leger ingaat kom je tot de ontdekking dat jij er zonder moeite tot in staat bent, geloof mij maar, en dan hoef je het niet eens gedaan te hebben.
Sorry, maar dit is een hele foute gedachte.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:39 schreef Piro het volgende:
[..]
Spreek voor je eigen onderdeel.
Of jij het leger ervoor ingaat of niet, je wordt opgeleid om een efficiente moordmachine te zijn. Zo simpel is het. Zij zorgen er wel voor dat je er makkelijk over denkt. Dat hoef jij niet te doen.
Ik heb me voldoende geinformeerd en ik weet ook heel goed dat ik mogelijk iemand moet neerleggen die anders mij neerlegt. Is me ook voldoende duidelijk gemaakt.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:03 schreef Strijder het volgende:
[..]
Incorrect.
Er zijn zat mensen die het leger weer uitgaan omdat ze niet willen doden, komt meestal na uitzending ofzo. Dus het eggie hebben meegemaakt.
En daar is niets mis mee.
En inderdaad, iedereen kan die grens overgaan.
Overigens hoop ik voor je dat ik de militairen niet onderschat, anders kom je niet eens door de basistraining heen. Het vechten (en dus ook het doden) horen bij een oorlog, maar er zit een heel groot verschil in de manier waarop. Levensgroot verschil zou ik zeggen.
Omdat?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:05 schreef Strijder het volgende:
[..]
Sorry, maar dit is een hele foute gedachte.
Onder de juiste omstandigheden wel, in het voorbeeld wat je nu noemt? Nee, dan zou ik het niet doen, omdat ik het niet wil.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Denk jij dat je op dit moment het lef hebt om een willekeurige vrouw een pistool op haar hoofd te zetten, op een normale toon te vertellen dat ze zometeen gaat sterven en de trekker knijpen?
Ik betwijfel het zeer.
Ook omdat je het niet kan, en dat weet ik 100% zeker, heel weinig mensen hebben dat in zich vanaf hun geboorte.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:13 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Onder de juiste omstandigheden wel, in het voorbeeld wat je nu noemt? Nee, dan zou ik het niet doen, omdat ik het niet wil.
nee want ze zijn allemaal eigenwijsquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:18 schreef Piro het volgende:
Er is geen beste, anders hadden ze al een universeel AT wapen.
Een universeel AT wapen is pas mogelijk als al je potentieele doelwitten homogeen zijn. En dat zijn ze niet.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee want ze zijn allemaal eigenwijs
In gebruik bij de KLquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
over de uitrusting van de militairen
waarom krijgen die anti tank missiles mee
gaan ze tegen de amerikanen knokken.
ik begrijp dat je er ook hutjes mee weg kan blazen maar om nu 3 verschillende typen mee te nemen.
verder mis ik het kogelvrij vest
verder wat is het beste anti tank wapen? want je hebt er tegenwoordig zoveel en elk land heeft wel verschillende typus en dan onder verdeelt in korte afstand (law, rpg etc ) en lange afstand geleid (tow milan etc.)
De sub was onduidelijk.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:08 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik heb me voldoende geinformeerd en ik weet ook heel goed dat ik mogelijk iemand moet neerleggen die anders mij neerlegt. Is me ook voldoende duidelijk gemaakt.
Als iemand niet kan accepteren dat de kans bestaat dat hij uitgezonden wordt om anderen neer te leggen en ook mogelijk zelf met een dogtag tussen zijn tanden thuis komt dan moet je niet solliciteren bij het leger, en zeker niet in een positie waarin zeker is dat dit gebeurt, zoals infanterist of squad gunner.
Btw: leg je sub eens uit? Welke verschillen zie jij in het doodgaan in een oorlogssituatie?
Degene die het wel kan zitten of gaan meestal naar de gevangenis.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:16 schreef Piro het volgende:
[..]
Ook omdat je het niet kan, en dat weet ik 100% zeker, heel weinig mensen hebben dat in zich vanaf hun geboorte.
Als ik het zo zie dan denk ik vanuit een YPRquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
2de foto schiet hij nu met een at raket uit een tank
Er kan geen "beste" AT wapen zijn.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee want ze zijn allemaal eigenwijs
zou ook kunnenquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:31 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Als ik het zo zie dan denk ik vanuit een YPR
Gelul.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:28 schreef Strijder het volgende:
[..]
Degene die het wel kan zitten of gaan meestal naar de gevangenis.
Een militair kan doden, dat is toch wel wat anders dan moorden.
Dus militairen zijn allemaal moordenaars ?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:35 schreef Piro het volgende:
[..]
Gelul.
Een moord is iemand opzettelijk van het leven beroven.
En iemand doden staat per definitie gelijk aan een moord.
Twee woorden voor precies hetzelfde.
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:39 schreef Strijder het volgende:
Voor wie het wil, defensie geeft een heleboel persberichten weer (ondermeer brieven aan de kamer).
Bijna alleen maar tekst, vrij droog, maar wel informatief.
K L I K
Deze gaat ondermeer over AT-wapens (is uit 20010.
Nu vallen er ook doden door het oprukken of verdedigen van een terrein, er is geen klap veranderd. Als je commandant zegt dat je aan moet vallen dan heb je aan te vallen ookal staat er aan de andere kant een opstelling van 1200 chainguns.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:27 schreef Strijder het volgende:
[..]
De sub was onduidelijk.
Probeer hem even uit te leggen:
Doden en gedood worden hoort bij een oorlog, zondermeer.
Maar nutteloos doden en gedood worden is wat anders. Het is moeilijk uit te leggen, maar WO1 is een goed voorbeeld. Zodra het fluitje klonk moest je uit de loopgraaf springen en naar de vijand rennen. Die jou lekker neermaaide met zijn geweer. 4 Jaar lang doen over een stuk grond waar je nog geen eens op korfballen (en die velden zijn echt niet groot hoor). Maar die 4 jaar leverde wel ontzettend veel doden op. Allemaal nutteloos dus.
De andere kant, WO2.
De Duitsers hadden een enorm goed leger. Helaas werden een boel van die kwaliteiten ook ingezet om verkeerde dingen te doen (dorpen platleggen, inclusief bewoners, uithongering, etc.). Allemaal nutteloos (niet voor degene die de opdracht gaf misschien, maar als normaal mens die hier naar kijkt kan je weinig anders concluderen).
Wat vind je dan wel nut hebben ?
De militaire acties zelf. Dus leger A tegen leger B, soldaat A tegen soldaat B.
Is wel heel erg simpel voorgesteld (en misschien naief), maar daar gaat het toch om ?
Wat heb je aan een oorlog als je als mens verliest ?
Zijn wel hele zware woorden, maar wel waar.
Ik ben voor een goed leger, en ik wil het eigenlijk niet gebruiken.
Als wel, dan gelijk goed. Maar wel ten alle tijde eerlijk, dat als je verliest, als mens niet hebt verloren.
Ja, legale moordenaars, de overheid heeft een geweldsmonopoly.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:39 schreef Strijder het volgende:
[..]
Dus militairen zijn allemaal moordenaars ?
jij speelt CoDquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:44 schreef Piro het volgende:
[..]
Always cheat, always win, the only unfair fights are the ones you lose.
Een van de eerste regels die je bijgebracht krijgt bij de strijdkrachten van de VS.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:47 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
jij speelt CoD
Kijk, dat zijn nog eens links.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:41 schreef SHERMAN het volgende:
[..]![]()
http://www.mindef.nl/nieuws/defensiebladen/ <<< .pfd file met een MINDEF krant, elke maand ofzo denk ik
Ik weet niet of je het spel speelt, maar als je de single player doet en je gaat dood dan krijg je een citaat die met de oorlog heeft te maken, die van jou komt er ook in voorquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:49 schreef Piro het volgende:
[..]
Een van de eerste regels die je bijgebracht krijgt bij de strijdkrachten van de VS.
Nope.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:52 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ik weet niet of je het spel speelt, maar als je de single player doet en je gaat dood dan krijg je een citaat die met de oorlog heeft te maken, die van jou komt er ook in voor
Het is mijn idee over hoe het zou moeten zijn (ik zei al, misschien naief). Maar stel je voor dat iedereen zo zou denken zoals jij nu typt. Ik denk niet dat we ooit verder waren gekomen dan stenen gooien en wegrennen.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:44 schreef Piro het volgende:
[..]
Nu vallen er ook doden door het oprukken of verdedigen van een terrein, er is geen klap veranderd. Als je commandant zegt dat je aan moet vallen dan heb je aan te vallen ookal staat er aan de andere kant een opstelling van 1200 chainguns.
Dat het maar over een paar meter gaat doet er niet toe, terreinroof is ALLES, wie terrein beheerst wint de oorlog, zo simpel is het.
Zo is het tijdens napoleon gegaan, zo is het in de steentijd gegaan, zo is het in ww1 gegaan en zo gaat het nu, er vielen toen net zoveel dooien, ww1 had een absoluut hoogtepunt, maar relatief gingen er net zoveel aan kapot.
Dorpen platleggen incl bewoners maakt deel uit van de oorlog, oorlog wordt nooit eerlijk gespeeld.
Demoraliseer de bevolking, terroriseer het leger, bombardeer ze met alles van stukken hout tot 7000 kilo bommen, breek de wil om te vechten.
Leger A tegen leger B is nog NOOIT voorgekomen in de geschiedenis van de mens en als je denkt dat dat ooit zal gebeuren moet je je meer inlezen, oorlog is een allesomvattend iets, het gaat niet alleen over zij die in dienst mensen de schedel inslaan, het gaat over iedereen.
Een leger wordt altijd oneerlijk gebruikt, als jij het niet doet, dan doet de vijand het, het is geen voetbal waar een scheids fluit als jij burgers platsmijt, want de scheids krijgt dan zelf de kogel. Het is oorlog.
Menselijke waarden en normenquote:En hoezo, als mens niet verloren, leg dat eens uit svp?
Aah, daarom verliezen ze altijdquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:49 schreef Piro het volgende:
[..]
Een van de eerste regels die je bijgebracht krijgt bij de strijdkrachten van de VS.
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:45 schreef Piro het volgende:
[..]
Ja, legale moordenaars, de overheid heeft een geweldsmonopoly.
Wat wou jij ze dan noemen?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:55 schreef Strijder het volgende:
[..]
![]()
editquote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:57 schreef Piro het volgende:
[..]
Wat wou jij ze dan noemen?
Een oorlog is in essentie gewoon een moordpartij waar de betaalde jongens van de ene kant de betaalde (en onbetaalde) jongens en meisjes van de andere kant uitmoorden.
Zo zit het essentieel.
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:53 schreef CeeJee het volgende:
mooi stuk over de schepen van de US Navy
Omdat ik het neerzet zoals het is?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:54 schreef Strijder het volgende:
[..]
Het is mijn idee over hoe het zou moeten zijn (ik zei al, misschien naief). Maar stel je voor dat iedereen zo zou denken zoals jij nu typt. Ik denk niet dat we ooit verder waren gekomen dan stenen gooien en wegrennen.
Boy meets world.quote:[..]
Menselijke waarden en normen
Datgene wat ons onderscheid van de eerste beste amoebe/zandkorrel.
www.vandale.nlquote:
Okequote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:11 schreef Piro het volgende:
Mijn standpunt is als volgt:
Het leger heeft als primaire taak mensen neerleggen.
Een militair is een door de overheid gefinancieerde vechtmachine en wordt erop getrained zo efficient mogelijk mensen om te leggen zonder zelf het loodje te leggen.
Verder ben ik het in grote lijnen oneens met Strijders standpunten over wat oorlog is.
Zei Sun Tzu dit ook niet in de Art of War?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 19:44 schreef Piro het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Die moet ik nog van voren naar achteren doorlezen en begrijpen.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:15 schreef Wuder het volgende:
[..]
Zei Sun Tzu dit ook niet in de Art of War?
Hier zou een subforum voor ons nou zo handig zijn ...quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:17 schreef N_I_ het volgende:
Strijder we respecteren jouw mening maar dit is niet de juiste plaats om oorlogsethiek te bespreken. Dit is een topic bedoeld om legermaterieel en dergelijke te bespreken. Jij voelt je hier duidelijk niet thuis, als jij zonodig ,'het wel of niet doden' en of iedereen een killer-instinct in zich heeft, wilt bespreken kan dat, maar gelieve in een ander topic. Voor Piro hetzelfde.
Ik beroep me op de topictitel die 'centraal' erin heeft staan.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:17 schreef N_I_ het volgende:
Strijder we respecteren jouw mening maar dit is niet de juiste plaats om oorlogsethiek te bespreken. Dit is een topic bedoeld om legermaterieel en dergelijke te bespreken. Jij voelt je hier duidelijk niet thuis, als jij zonodig ,'het wel of niet doden' en of iedereen een killer-instinct in zich heeft, wilt bespreken kan dat, maar gelieve in een ander topic. Voor Piro hetzelfde.
Mee eens, ik heb niet toe te voegen, maar vind het wel een interessante discussie tussen hen tweequote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:26 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik beroep me op de topictitel die 'centraal' erin heeft staan.
Oorlogsethiek hoort net zo hard bij defensie en gaat iedereen in defensie en potentieele kandidaten aan.
Ik zie dan ook geen reden om dit ergens anders te verplaatsen.
not in this man's armyquote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:39 schreef Piro het volgende:
[..]
Spreek voor je eigen onderdeel.
Of jij het leger ervoor ingaat of niet, je wordt opgeleid om een efficiente moordmachine te zijn. Zo simpel is het. Zij zorgen er wel voor dat je er makkelijk over denkt. Dat hoef jij niet te doen.
Neequote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:17 schreef Piro het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Die moet ik nog van voren naar achteren doorlezen en begrijpen.
Verplichte lectuur.
Weet iemand hoe dik het origineel in Chinees is?
als jij dit wel hebt kom je niet door de psychische testen want dan zit er iets goed mis in je hoofd want dat is gewoon moord en dan ben je een moordenaar, militairen zijn geen moordenaars maar je moet wel kunnen dodenquote:Op dinsdag 22 juni 2004 18:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik betwijfel het zeer.
Zoiets moet een militair kunnen, op commando kunnen schieten, zonder aarzeling.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
als jij dit wel hebt kom je niet door de psychische testen want dan zit er iets goed mis in je hoofd want dat is gewoon moord en dan ben je een moordenaar, militairen zijn geen moordenaars maar je moet wel kunnen doden
Dat besluit moet jij kunnen nemen, maar jij moet net zo hard bevelen opvolgen als de volgende, en als dat bevel luidt 'ga naar X en schiet iedereen neer', dan heb je dat op te volgen.quote:iedereen kan mensen doden, mijn opa en oma idd ook ... geef ze een wapen en zeg ze dat als ze niet schieten hun beste vrienden dood gaan (en overtuig ze hiervan) en ze beginnen te knallen tot hun munitie op is, de trekker over halen is simpel ... moeilijkste wat er is is besluiten die trekker niet over te halen en dat is ook gewoon onderdeel van de opleiding tot soldaat
Je zegt het zelf al, als jij in een oorlogssituatie zit dan moet je mensen over de kling jagen.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
not in this man's army
je gaat in het leger om je land te verdedigen, niet om te moorden ... weet niet hoe de Amerikanen dat doen maar in Nederland wordt een dergelijke instelling er in de eerste twee weken uitgestampt
dat je daarvoor anderen over de kling moet jagen is een bijkomstigheid en geen leuke, het is onderdeel van je opleiding maar dat geld voor meer zaken
Natuurlijk waren ze dat, dat was namelijk effectief.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:34 schreef Wuder het volgende:
[..]
NeeJe kunt het beter in "rollen" beschrijven. Er waren toen nog geen boeken.
Trouwens, Oosterse Generaals waren experts in het "vuile" oorlogvoeren.
in de burgerwereld heet het zelfverdediging ... vergeet niet dat diegenen op wie je op commando moet schieten gewapend is en jouw alstie jouw ziet ook gewoon door je hoofd schiet.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:43 schreef Piro het volgende:
[..]
Zoiets moet een militair kunnen, op commando kunnen schieten, zonder aarzeling.
In de burgerwereld heet het moord, als een militair het doet doet hij zijn baan.
dat maakt je nog geen moordenaar ... als de bevolking van plaats X ongewapend is dan ben je verpliccht je bevel te weigeren.quote:[..]
Dat besluit moet jij kunnen nemen, maar jij moet net zo hard bevelen opvolgen als de volgende, en als dat bevel luidt 'ga naar X en schiet iedereen neer', dan heb je dat op te volgen.
Ja maar jullie (jij en strijder) zouden het toch nooit eens worden dus het was nogal een zinloze discussie.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:26 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik beroep me op de topictitel die 'centraal' erin heeft staan.
Oorlogsethiek hoort net zo hard bij defensie en gaat iedereen in defensie en potentieele kandidaten aan.
Ik zie dan ook geen reden om dit ergens anders te verplaatsen.
nee ik zeg dat je niet in het leger gaat om te moorden ... zijn twee totaal verschillende zakenquote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:46 schreef Piro het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al, als jij in een oorlogssituatie zit dan moet je mensen over de kling jagen.
En jij wil mij vertellen dat je het leger niet in gaat om mensen over de kling te jagen?
Het leger is gebouwd op de fundamenten dat jij de lange arm der staat bent, als de staat tot militaire actie, defensief of offensief, overgaat dan ben een radertje in de lange arm die die actie uitvoert.
Sinds wanneer is een discussie het overtuigen van een ander?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:50 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Ja maar jullie (jij en strijder) zouden het toch nooit eens worden dus het was nogal een zinloze discussie.
Je punt? Het feit dat beide partijen een schietijzer geeft zou het minder erg maken?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
in de burgerwereld heet het zelfverdediging ... vergeet niet dat diegenen op wie je op commando moet schieten gewapend is en jouw alstie jouw ziet ook gewoon door je hoofd schiet.
als je ssimpelweg denkt 'befehl ist befehl' en begint te knallen is je baan ook gauw genoeg van de baan
Volgens wie?quote:[..]
dat maakt je nog geen moordenaar ... als de bevolking van plaats X ongewapend is dan ben je verpliccht je bevel te weigeren.
Dus als wij de Duitsers neerschieten omdat ze binnenvallen is het geen moord?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ik zeg dat je niet in het leger gaat om te moorden ... zijn twee totaal verschillende zaken
Ik zeg, pech voor hun...quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:01 schreef Piro het volgende:
Vraag voor sp3c.
SEALs worden ingezet om een strategisch belangerijk doel tot ontploffing te brengen inclusief de arbeiders. Volgens jou is elk bevel dat zegt dat je ongewapenden moet omleggen illegaal, wat is hier het geval volgens jou?
Kom op zeg, hoe realistisch acht jij de kans dat wanneer SEAL team 3 in China een tankfabriek met de grond gelijk moet maken dat ze de werkers redden.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:16 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ik zeg, pech voor hun...
Je kan ze ook allemaal opsluiten in een bij gebouw maar dat brengt weer extra risico's met zich mee. Zou ik dus alleen doen als het veilig is.
Daarom zeg ik ook, als het veilig zou zijn. Anders niet.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:20 schreef Piro het volgende:
[..]
Kom op zeg, hoe realistisch acht jij de kans dat wanneer SEAL team 3 in China een tankfabriek met de grond gelijk moet maken dat ze de werkers redden.
1. Ze kunnen zeggen wie het was
2. Kost teveel tijd.
3. Waar laat je ze?
Het is niet realistisch om orders te weigeren als er mogelijk burgers zijn betrokken.
Waar gehakt wordt vallen spaanders, en ik denk dat elke soldaat en commandant liever 100 tankwerkers opgeblazen ziet dan heel zijn SF team dood. Wrong place at the wrong time, idem met mijn scenario, als burgers op weg naar X voor moeilijkheden zorgen of dreigen de vijand in te lichten dan ga je ze neer moeten schieten tenzij je wil dat je aanval in de soep loopt.
Hoevaak is het veilig genoeg dat jij je kan veroorloven ongewapende burgers in leven te laten?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:21 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook, als het veilig zou zijn. Anders niet.
Je eigen veiligheid en dat van je team staat boven aan.
De kans dat het kan is inderdaad klein. Hoe minder mensen je zien hoe minder kans dat er wat misgaat natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:24 schreef Piro het volgende:
[..]
Hoevaak is het veilig genoeg dat jij je kan veroorloven ongewapende burgers in leven te laten?
Tenzij je met 40 miljoen tegen 2 miljoen bezig bent of de vijand al lang en breed weet dat je eraan komt kun je ze misschien laten leven.
* SHERMAN download gaatquote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:28 schreef CeeJee het volgende:
Hier een filmpje van een JDAM om de sleur te breken. http://www.the-egg.com/files/video/11May04JDAM1.MPG
* SHERMAN bekijkt filmpjequote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:33 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
* SHERMAN download gaat
quote:The Finnish 20mm Lahti anti tank gas-operated self-loading rifle of 1939. 10-round box magazine clipped into the top of the receiver. Lahti has a rack and pinion rotary cocking handle, a rotating muzzle brake and two bipods. There were only 1906 of this rifle ever produced.
Calibre: 20 mm
Length: 240 cm
Magazine: 10 Rd.
Weight: 43 kg
Ik heb geen idee. Er zijn behoorlijk wat versie's dus ik neem aan val wel.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:53 schreef Wuder het volgende:
Waren die anti-tank rifles trouwens wel effectief?
Vrogah werden de "pantser" platen nog met klinknagels aan elkaar gehoudenquote:Op dinsdag 22 juni 2004 22:25 schreef Wuder het volgende:
Ja klopt wel dat de tanks aan het begin ook maar hele dunne bepantsering hadden..
Maar je was nog steeds veilig tegen kogels en granaatschervenquote:Op dinsdag 22 juni 2004 22:36 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Vrogah werden de "pantser" platen nog met klinknagels aan elkaar gehouden
Daar tegen wel, maar dan begon het pas. Door de kracht van een granaat werden de klinknagels uit elkaar getrokken. Gevolg? De klinknagels knalden allemaal de wagen in en de bemanning weer door boort door hun "bescherming".quote:Op dinsdag 22 juni 2004 22:46 schreef Wuder het volgende:
[..]
Maar je was nog steeds veilig tegen kogels en granaatscherven
Daarom zei ik vroegahquote:Op dinsdag 22 juni 2004 22:52 schreef Piro het volgende:
Dat waren de WW1 Tanks.
Vickers enzo. Als je daarin werd geraakt werd je inderdaad aan stukken gescheurd door de klinknagels.
Dat is na ww1 verbeterd.
quote:Panzerkampfwagen II (Ausführung F)
Motor: Maybach 6-cilinder benzinemotor, 140 pk
Afmetingen: Lengte 4,80 m; breedte 2,20 m; hoogte 2 m
Gewicht: 9,5 ton
Presaties: Snelheid 40 km per uur; actie-radius 200 km
Bewapening: Een 20-mm KwK 30 of 38; een 7,92-mm mitrailleur
Pantser: (max.) 35 mm
Bemanning: Drie man
Geschiedenis: De Panzerkampfwagen II was de tank die in de grootste aantallen gebruikt werd bij de Duitse aanval in het westen in 1940: van de totale tanksterkte van 2500 waren er 995 van dit type. De PzKpfw II, de tweede uit een serie van vier modellen ontworpen vóór Wereldoorlog II, was samen met de PzKpfw I bedoeld als verkenningsvoertuig en niet als gevechtstank, hoewel het ontwerp ervan een verdere ontwikkeling mogelijk maakte zodat verbeterde modellen tot het eind van de oorlog nuttige diensten bewezen.
Met een bemanning van drie man was de PzKpfw II uitgerust met een 20-mm kanon en een coaxiale 7,92-mm mitrailleur in de toren. De afbeelding toont Type F dat in 1941 op tijd van de band kwam om in de campagne in Noord-Afrika gebruikt te kunnen worden. Dit model was gelijk aan vroegere types maar beter bepantserd, met vooraan een maximum plaatdikte van 35 mm.
Panzerkampfwagen III (Ausführung J)
Motor: Maybach 12-cilinder benzinemotor, 300 pk
Afmetingen: Lengte 5,50 m of 6,40 m kanon inbegrepen; breedte 2,90 m; hoogte 2,50 m
Gewicht: 22 ton
Presaties: Snelheid 40 km per uur; actie-radius 176 km
Bewapening: Een 50-mm KwK 39L/60, twee 7,92-mm mitrailleurs
Pantser: (max.) 50 mm
Bemanning: Vijf man
Geschiedenis: De Panzerkampfwagen III, die bedoeld was als voornaamste gevechtstank van de Duitse pantserformaties en die voor het eerst in 1936 verscheen, was de voornaamste tank van de pantserdivisies tot eind 1942. Er werden divserse prototypes en eerste productievoertuigen getest. Een Daimier-Benz-ontwerp (Uitvoering E) was het eerste model dat in grote aantallen gebouwd werd. Dit type had de nu bekende ophanging bestaande uit zes kleine wielen aan elke kant. Hoewel het chassis in hoofdzaak hetzelfde bleef, werden de bewapening en de bepantsering van de PzKpfw III in belangrijke mate verbeterd. Het korte 37-mm kanon en de 14,5-mm pantserplaat van de eerste modellen maakten plaats voor een 50-mm KwK 39L/60 (60 kaliber) en een pantserplaat vooraan van 50 mm bij type J, dat hier afgebeeld staat. De PzKpw III nam deel aan alle grote Duitse campagnes tot in 1943 en bleef in gebruik tot het eind van de oorlog.
?Voorkomen?:
Day of Defeat: dod_schwetz: de tank die een muur heeft uitgereden in het dorp.
Panzerkampfwagen IV (Ausführung H)
Afmetingen: Lengte 5,90 m of 7 m kanon inbegrepen; breedte 3,30 m; hoogte 2,70 m
Gewicht: 25 ton
Presaties: Snelheid 38 km per uur; actie-radius 200 km
Bewapening: Een 75-mm KwK40L/48, twee 7,92-mm mitrailleurs
Pantser: (max.) 80 mm
Geschiedenis: Hoewel oorspronkelijk ontworpen als een 75-mm kanonondersteuningsvoertuig voor de PzKpfw III om het kwartet van de originele vooroorlogse tankmodellen te completeren, werd de PzKpfw IV de Duitse standaardgevechtstank van de Tweede Wereldoorlog. De gezonde principes die bij de bouw van het chassis waren toegepast, openden de mogelijkheid kannong en bepantsering steeds zwaarder te maken. Het model werd op die manier geschikt om tot aan het eind van de oorlog in productie te blijven. In totaal werden er ca. 8500 gebouwd.
Het 75-mm lv (low-velocity) KwK L/24 Kanon van de eerste modellen werd vanaf type F vervangen door een kanon met langere loop, dat veel doeltreffender was in de strijd tegen vijandelijke pantsers.
Het afgebeelde Model H had een 75-mm KwK40 L/48, en had een mondingssnelheid die bijna tweemaal zo groot was als van het L/24-kanon. De pantserdikte werd opgevoerd tot 80 mm die nog aangevuld werd met beschermende platen op de geschutstoren en op de zijkanten als bescherming tegen raketvuur en andere projectielen met holle lading.
?Voorkomen?:
Day of Defeat: dod_caen2: in de Axis spawn.
Zou in Battlefield 1942 speelbaar moeten zijn, maar die toont meer gelijkenissen met de PzKpfw III...
Panzerkampfwagen Panther (Ausführung A)
Motor: Maybach 12-cilinder benzinemotor, 700 pk
Afmetingen: Lengte 6,90 m of 8,80 m kanon inbegrepen; breedte 3,40 m; hoogte 3,10 m
Gewicht: 44,8 ton
Presaties: Snelheid 45 km per uur; actie-radius 176 km
Bewapening: Een 75-mm KwK42/L70, twee 7,92-mm mitrailleurs
Geschiedenis: Het ontstaan van de Panther kan min of meer rechtstreeks toegeschreven worden aan de invloed van de Russische T-34 middelzware tank, waarmee men voor het eerst werd geconfronteerd in juli 1941. Het voorstel om de Russische tank, die veel beter was dan enige vergelijkbare Duitse tank, na te bouwen, werd verworpen als zijnde niet uitvoerbaar, maar typische eigenschappen van de T-34, zoals de schuine voorplaat van de romp, werden ook in het Duitse ontwerp verwerkt. Het type werd geproduceerd vanaf november 1942.
De eerste Panthers (model D) hadden te kampen met technische moeilijkheden maar die werden grotendeels ondervangen door de tweede uitvoering (model A, zie afbeelding). Dit type had hetzelfde lange 75-mm kanon en dezelfde coaxiale mitrailleur, maar er waren verbeteringen aangebracht aan de inbouw van de mitrailleur in de romp en de bescherming van de bandstoftanks.
Er werden in totaal in de Tweede Wereldoorlog van de drie types Panther 5805 stuks gebouwd. Het was een van de beste middelzware tanks van die tijd en eigenschappen van de Panther zijn terug te vinden in vele naoorlogse tanks.
Panzerkampfwagen Tiger I
Afmetingen: Lengte 6,20 m of 8,20 m kanon inbegrepen; breedte 3,70 m; hoogte 2,90 m
Gewicht: 55 ton
Presaties: Snelheid 38 km per uur; actie-radius 99 km
Bewapening: Een 88-mm KwK36L/56, twee 7,92-mm mitrailleurs
Pantser: (max.) 110 mm
Geschiedenis: Van alle vijandelijke tanks waarmee de Britse strijdkrachten in de Tweede Wereldoorlog geconfronteerd werden, maakte de Tiger I waarschijnlijk de diepste indruk. Het 88-mm kanon en de zware bepantsering maakten de tank bijna onkwetsbaar voor alle geallieerde tanks in Noord-Afrika in 1943. De Tiger werd voor het eerst in 1942 ingezet aan het Russische front. Hij werd ontworpen in 1941 door de firma Henschel, hoewel verscheidene elementen van vroegere, minder geslaagde ontwerpen bewaard bleven.
De Tiger werd gebouwd rondom het 88-mm KwK26L/56 en had een maximum pantserdikte van 110 mm op de geschutstoren: hij woog meer dan 50 ton en had een te gering motorvermogen. Er werden in het totaal 1350 Tiger I?s gebouwd en zij oefenden een belangrijke invloed uit op de campagnes waarin ze vanaf 1942 werden ingezet.
Voorkomen:
? Day of Defeat: dod_caen2: de vernietigde tank op de Plaza.
? Day of Defeat: dod_ramelle: 2 keer bij de Allied spawn.
? Day of Defeat: dod_schwetz: in het dorp.
? Battlefield 1942 (o.a. Tobruk demo)
Panzerkampfwagen Tiger II
Afmetingen: Lengte 7,20 m of 10,20 m kanon inbegrepen; breedte 3,70 m; hoogte 3,10 m
Gewicht: 88,6 ton
Presaties: Snelheid 38 km per uur; actie-radius 108 km
Bewapening: Een 88-mm KwK43L/71, twee 7,92-mm mitrailleurs
Pantser: (max.) 185 mm
Geschiedenis: Verwachte verbeteringen van de Russische tanks leidden in 1942-43 tot de ontwikkeling van een krachtiger versie van de Duitse Tiger. De Tiger II, eveneens een ontwerp van Henschel, was in mechanisch opzicht gelijk aan de Tiger I, maar had een hellende glacis, zoals de Panther. Later werd voorgesteld ook elementen te standaardiseren van het torsieveersysteem.
Hoewel de Tiger II door de relatief korte ontwikkelingstijd mechanisch onbetrouwbaar was, was de tank met zijn 88-mm kanon en de 150-mm bepantsering een van de meest geduchte tanks van de Tweede Wereldoorlog. 485 stuks werd er in het totaal van gebouwd.
Voorkomen:
Day of Defeat: para_kraftstoff: in de cutscene en bij de Axis spawn.
La Gleize (Ardennen): bij het Poteau December 1944 museum
Sturmgeschütz G.III
Afmetingen: Lengte 5,40 m of 6,80 m kanon inbegrepen; breedte 3,40 m; hoogte 2,10 m
Gewicht: 23 ton
Presaties: Snelheid 40 km per uur; actie-radius 144 km
Bewapening: Een 75-mm StuK 40 L48
Pantser: (max.) 50 mm
Geschiedenis: Het Sturmgeschütz, een zwaar gepantserd gemechaniseerd wapens ter ondersteuning van de infanterie, was eigenlijk een Duitse vinding. Vroegere gemechaniseerde kanonnen van andere landen waren slechts licht of gedeeltelijk gepantserd. Met een kort 75-mm kanon (L/24) laag vooraan in de romp, werd het eerste type Stu. G. In 1940 op een PzKfw III-chassis gebouwd. Een klein aantal nam deel aan de veldtocht in Frankrijk. Hoewel het type succes had, leidde de behoefte aan een kanon dat het ook tegen tanks kon opnemen geleidelijk tot de ontwikkeling van het veel krachtiger 75-mm Stu.K. 40/L/48 die gebruikt werd in de Sti.G. III-uitvoering, type F/8, zoals de illustratie toont. Het frontpantser was bij dit model 50 mm, in plaats van 30 mm, zoals oorspronkelijk. Latere modellen hadden zelfs pantsers van 80 mm. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden er ongeveer 10.000 van deze voertuigen gebouwd.
7.62-cm Pabe (r) op Panzerkampfwagen 38 (t)
Motor: Praga 6-cilinder benzine, 125 pk
Afmetingen: Lengte 4,60 m kanon niet inbegrepen; breedte 2,10 m; hoogte 2,40 m
Gewicht: 10,8 ton
Presaties: Snelheid 41 km per uur; actie-radius 176 km
Bewapening: Een 7,62-cm Pak 36 (r) en een 7,92-mm mitrailleur
Pantser: (max.) 25 mm
Bemanning: Vier man
Geschiedenis: De Duitse ervaring aan het Russische front had geleerd dat in zo kort mogelijk tijd zo veel mogelijk anti-tankwapens gemechaniseerd moesten worden. Er werd een programma ontworpen om de chassis van verouderde Duitse tanks en van Tsjechische en andere buitenlandse tanks te gebruiken om er Duitse en buitgemaakte pantserafweerkanonnen mee te mechaniseren, zodat van 1942 af een aanzienlijk aantal ?Panzerjäger? beschikbaar was.
De illustratie toont een van de eerste en meest primitieve modellen, waarvan er 344 gebouwd werden in het begin van 1942. Hiervoor wer een Tsjechish LT-38 tankchassis gebruikt. Grote aantallen van deze tanks waren buitgemaakt in 1938 en later onder Duitse bezetting verder geproduceerd. Op dit chassis werd een buitgemaakt Russisch 7,62-mm kanon gemonteerd, omgebouwd om Duitse 75-mm Pak-munitie te kunnen verschieten. Latere ontwerpen waarbij van een Tsjechisch chassis gebruik werd gemaakt, waren lager en beter beschermd. De Jagdpanzer 38 (t) Hetzer was een van de beste gemechaniseerde kannonen uit de Tweede Wereldoorlog.
15-cm-F.H. 18/1 op Geschützwagen IV (Hummel)
Motor: Maybach 12-cilinders benzine
Afmetingen: Lengte 5,80 m of 6,60 m kanon inbegrepen; breedte 2,90 m; hoogte 2,80 m
Gewicht: 23,5 ton
Presaties: Snelheid 40 km per uur; actie-radius 200 km
Bewapening: Een 15-cm sFH 18/1
Pantser: (max.) 30 mm
Bemanning: Zes man
Geschiedenis: De Hummel (Hommel) is representatief voor de Duitse gemechaniseerde veldartillerie in de Tweede Wereldoorlog. Een aangepast PzKpfw IV-chassis werd als onderstel gebruikt voor deze middelzware houwitser. Het plan was de produktie van de PzKpfw III en IV te rationaliseren door een gezamenlijk chassis te fabriceren. Het ontwerp, dat elementen van transmissie en ophanging van beide tanks in zich verenigde, werd alleen gebruikt als Geschützwagen, en in principe voor de 15-cm sFG 18/1 (Hummel), en als anti-tankvoertuig (Nashorn) voor de 8,8-cm Pak 43/1.
De Hummel had slechts een licht gepantserde bovenbouw maar het chassis was betrouwbaar en het kanon, dat een reikwijdte had van ongeveer 14 km, was een succesvol wapen. Tussen 1942 en 1944 werden er 666 van deze pantservoertuigen gebouwd.
?Voorkomen?:
Battlefield 1942: Wespe
8,8-cm Panzerjäger (Jagdpanther)
Motor: Maybach 12-cilinders benzine 700 pk
Afmetingen: Lengte 6,90 m of 9,80 m kanon inbegrepen; breedte 3,30 m; hoogte 2,70 m
Gewicht: 44,8 ton
Presaties: Snelheid 45 km per uur; actie-radius 208 km
Bewapening: Een 8,8-cm Pak 43/3 L/71 en een 7,92 mm mitrailleur
Geschiedenis: De Jagdpanther, zijn grootte in aanmerking genomen een geducht wapen, was een aangepaste Panthertank met een 88-mm kanon met een beperkte traverse en een schuine glacisplaat.
Het kanon was een Pak 43/3 L/71, hetzelfde als van de Tiger II. Hoewel de Jagdpanther aanvankelijk beschouwd werd als een ongewenste afleiding van de Panthertankproductie, bleken deze voertuigen ideale defensieve wapens te zijn, omdat ze goed beschermd waren en gemakkelijk gecamoufleed konden worden. In de jaren ?43-?44 werdeb er 230 van gebouwd en vooral aan het eind van de oorlog was er veel vraag naar het type.
Een nog kractiger voertuig dan de Jagdpanther, hoewel een produkt van dezelfde filosofie, was de Jagdtiger van 70 ton, gebaseerd op een chassis van een Tiger II en bewapend met een 12,8-cm Pak 44L/55 kanon.
?Voorkomen?:
Bastogne: Aan de inkom van het Bastogne Historical Centre
Jagdtiger:
Day of Defeat: dod_heutau: aan de Axis spawn.
Invasion 1944
Zware Panzerspähwagen Sd.Kfz 231 (8 wielen)
Motor: Büssing-NAG acht cilinder benzinemotor, 155 pk
Afmetingen: Lengte 5,80 m pantser niet inbegrepen; breedte 2,20 m; hoogte 2,40 m
Gewicht: 8,15 ton
Presaties: Snelheid 85 km per uur; actie-radius 297 km
Bewapening: Een 20-mm KwK 30 of 38, een 7,92-mm mitrailleur
Pantser: (max.) 14,5 mm
Bemanning: Vier man
Geschiedenis: Gebouwd om de 6-wielige zware pantserauto met hetzelfde SdKfz (Sonderkraftfahrzeug) ?nummer te vervangen en voor het eerst in gebruik genomen in 1938. De 8-cilinder SdKfz 231 (met acht wielen) had een achterin geplaatste motor en eveneens een achtwielenbesturing. Achterin bevond zich een volledig uitgeruste noodbesturing.
Hoewel hij uiterst geschikt was voor gebruik op ruw terrein (vergelijkbaar met een rupsvoertuig), was hij slechts licht bewapend voor een voertuig met een dergelijk gewicht.
Ook de bepantsering was niet erg zwaar (max. 14,5 mm) hoewel die soms aangevuld werd met doosvorming opgebouwde voorbepantsering. Andere voertuigen van het SdKfz-231-type met 8 wielen werden gebruikt als radiocommandovoertuig of als voertuig voor nabijsteun van de infanterie.
?Voorkomen?:
Invasion 1944: SdKfz 222
Middelzware SdKfz 251/1 Schützenpanzerwagen
Motor: Maybach zes cilinder benzine, 100 pk
Afmetingen: Lengte 5,90 m; breedte 2,10 m; hoogte 1,70 m
Gewicht: 8,4 ton
Presaties: Snelheid 49 km per uur; actie-radius 297 km
Bewapening: Een of twee 7,92-mm mitrailleurs
Pantser: (max.) 14,5 mm
Bemanning: Twaalf man
Geschiedenis: Een van de meest karakteristieke Duitse militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog was het halfrupsvoertuig, en de middelzware gepantserde personeelscarrier SdKfz 251/1 was een van de belangrijkste modellen van dit type.
Afgeleid van oudere niet-gepantserde drietonshalfrupsvoertuigen die in hoofdzaak gebruikt werken als artillerietrekkers, werd de SdKfz 251/1 ontworpen om infanteristen te vervoeren die pantserwagens moesten begeleiden. De prototypes werden getest in 1938 en de eerste modellen waren op tijd klaar om aan de Poolse veldtocht deel te nemen. Later werden varianten van het oorspronkelijk type gebruikt voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld als radio- en commandowagens, als onderstel voor een gemechaniseerd kanon- en ambulancevoertuig. Het mechanische systeem waarbij een voorin geplaatste motor de rupsbanden aandreef (de voorwielen werden niet aangedreven), bleef in hoofdzaak hetzelfde, maar de vorm van de romp werd tijdens de oorlog vereenvoudigd. De illustratie toont een type D, dat vanaf 1943 geproduceerd werd.
?Voorkomen?:
Battlefield 1942: Hanomag
Hidden & Dangerous
Band of Brothers: ?Replacements?, normaal gezien de aflevering van deze vrijdag (20 september)
Saving Private Ryan: wordt uitgeschakeld door jongens van de 101ste.
Poteau: aan het Ardennen Poteau ?44 Museum.
SdKfz 251 Front
SdKfz 251 Back
Nee, dat worden ze wel.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:07 schreef SHERMAN het volgende:
Oke even samenvatten dan.
Strijder: Jij vind dat militairen niet zijn opgeleid om te doden?
Piro: jij vind van wel?
Want ik volg het nu niet meer
Deze redenatie doortrekkend bestaan er geen oorlogsmidaden....quote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:43 schreef Piro het volgende:
[..]
Zoiets moet een militair kunnen, op commando kunnen schieten, zonder aarzeling.
In de burgerwereld heet het moord, als een militair het doet doet hij zijn baan.
[..]
Dat besluit moet jij kunnen nemen, maar jij moet net zo hard bevelen opvolgen als de volgende, en als dat bevel luidt 'ga naar X en schiet iedereen neer', dan heb je dat op te volgen.
Alsjeblieft.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:28 schreef CeeJee het volgende:
Hier een filmpje van een JDAM om de sleur te breken. http://www.the-egg.com/files/video/11May04JDAM1.MPG
Ja.quote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:53 schreef Wuder het volgende:
Waren die anti-tank rifles trouwens wel effectief?
Kenden we deze al ? ==> Achtung Panzer !quote:Op dinsdag 22 juni 2004 23:03 schreef N_I_ het volgende:
Nu we het toch over tanks hebben, hier wat info over Duitse 2 WO tanks:
[..]
![]()
Hardcopy is het betere lectuur, maar ik kende hem wel al ja.quote:Op woensdag 23 juni 2004 00:03 schreef Strijder het volgende:
[..]
Kenden we deze al ? ==> Achtung Panzer !
Vanalles over WW2 tanks, voertuigen, etc..
Het leger staat op de fundamenten van doden, of wou je zeggen dat je leert schieten en vechten om te picknicken?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 23:50 schreef Strijder het volgende:
[..]
Nee, dat worden ze wel.
Maar zo weinig als mogelijk, liefst helemaal niet.
Dat dat lang niet altijd lukt, oke (daarvoor is het oorlog).
Maar Piro draaft veels te ver door (wat ik tenminste uit zijn posts opmaak). Het leven is veels te kostbaar om er zo gemakkelijk over te praten.
Nee, die bestaan er ook niet. Denk je dat het gezegde 'all is fair in love and war' een verzinsel is?quote:Op dinsdag 22 juni 2004 23:54 schreef Strijder het volgende:
[..]
Deze redenatie doortrekkend bestaan er geen oorlogsmidaden....
Finland is sowieso een weinig gedocumenteerde oorlog, in mijn hele geschiedenisboek is er één verwijzing naar de Finse oorlog te vinden.quote:Op woensdag 23 juni 2004 00:01 schreef Strijder het volgende:
[..]
Ja.
Met o.a. deze dingen hebben de Finnen de Russen tegengehouden.
Bijnaam voor de Finnen was Belaja Smert, de "witte dood'.
De Finnen opereerden in kleine groepjes, helemaal in het wit (was winter). Bijzonder effectief.
Je ziet op deze ook de ski's. Wapen zelf is niet extreem zwaar, maar wel gemakkelijk te vervoeren.
Finland in WW2
Winterwar (linkpagina)
[afbeelding]
Nog eentje over Finland
Krijg niet echt gevonden wat ik zocht. Heb wel boeken die Finland beslaan, maar vind zo snel niets op internet (helaas).
Finland was in die tijd voor katholiek Nederland een grote zaak. In de Katholieke Illustraties uit 1939 van m'n opa staat elke week minimaal een pagina vol met heroische Finnen die de Bolsjewistische hordes moedig weerstonden. Berichtgeving over Duitsland en Engeland was summier en voorzichtig om maar vooral geen aanstoot te geven maar als het over Finland ging konden alle remmen los. Ik zal proberen eens wat scans te maken.quote:Op woensdag 23 juni 2004 10:48 schreef Piro het volgende:
[..]
Finland is sowieso een weinig gedocumenteerde oorlog, in mijn hele geschiedenisboek is er één verwijzing naar de Finse oorlog te vinden.
Ik kan zo wel even opzoeken waar ze om vochten, Finland wou Russisch grondgebied, Rusland wou Fins grongebied. Onder andere.
Omdat de bolsjewisten antireligieus waren zeker?quote:Op woensdag 23 juni 2004 11:19 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Finland was in die tijd voor katholiek Nederland een grote zaak. In de Katholieke Illustraties uit 1939 van m'n opa staat elke week minimaal een pagina vol met heroische Finnen die de Bolsjewistische hordes moedig weerstonden. Berichtgeving over Duitsland en Engeland was summier en voorzichtig om maar vooral geen aanstoot te geven maar als het over Finland ging konden alle remmen los. Ik zal proberen eens wat scans te maken.
ik kan me niet voorstellen dat seals erop uit gestuurd worden om een burgerdoel te bombarderen dus lijkt mij dat idd een illegale orderquote:Op dinsdag 22 juni 2004 21:01 schreef Piro het volgende:
Vraag voor sp3c.
SEALs worden ingezet om een strategisch belangerijk doel tot ontploffing te brengen inclusief de arbeiders. Volgens jou is elk bevel dat zegt dat je ongewapenden moet omleggen illegaal, wat is hier het geval volgens jou?
Stel dat het een wapenfabriek is?quote:Op woensdag 23 juni 2004 11:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik kan me niet voorstellen dat seals erop uit gestuurd worden om een burgerdoel te bombarderen dus lijkt mij dat idd een illegale order
Bolsjewieken werden als een grotere vijand gezien dan Nazi-Duitsland, omdat ze anti-Kapitalisten waren en anti-religieus ja. Religie werd door Karl-Max zelf ook als bullshit beschouwd.quote:Op woensdag 23 juni 2004 11:22 schreef Piro het volgende:
[..]
Omdat de bolsjewisten antireligieus waren zeker?
Als je scans hebt zou dat heel erg stoer zijn, ik weet er namelijk verdomd weinig over terwijl het toch belangerijk is geweest voor Europa.
Ik neem aan dat de definitie van een burgerdoel vastgelegd staat?quote:Op woensdag 23 juni 2004 11:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik kan me niet voorstellen dat seals erop uit gestuurd worden om een burgerdoel te bombarderen dus lijkt mij dat idd een illegale order
dan mag het (in geval van oorlog) je valt overigens niet rechtstreeks die ongewapende medewerkers aan maar die fabriek .... dan zijn die figuren dus nevenschade.quote:Op woensdag 23 juni 2004 11:43 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Stel dat het een wapenfabriek is?
ziekenhuizen mogen noooooooooooooooit gebombardeerd wordenquote:Op woensdag 23 juni 2004 11:45 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de definitie van een burgerdoel vastgelegd staat?
In Kosovo zijn o.a. ziekenhuizen gebombardeerd namelijk en daar is niks van gezegd, dus waarom zou het bombarderen van een Chinese fabriek aan de vooravond van de oorlog wel een illegale order zijn?
You've lost me.
Nazi-Duitsland was ook niet al te kapitalistisch ingesteld, ze liggen heel dicht bij elkaar met als een van de enige verschillen dat alle mensen in het communistische systeem 'gelijk' waren. (En de partijleiders iets gelijker dan de rest)quote:Op woensdag 23 juni 2004 11:43 schreef Wuder het volgende:
[..]
Bolsjewieken werden als een grotere vijand gezien dan Nazi-Duitsland, omdat ze anti-Kapitalisten waren en anti-religieus ja. Religie werd door Karl-Max zelf ook als bullshit beschouwd.
Je mag ook niet te hard rijden, maar het gebeurt toch.quote:Op woensdag 23 juni 2004 11:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
ziekenhuizen mogen noooooooooooooooit gebombardeerd worden
dus???quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:00 schreef Piro het volgende:
[..]
Je mag ook niet te hard rijden, maar het gebeurt toch.
Ik val Shanghai aan, er zitten Chinese troepen, en ik doe dat door middel van een aantal ARCLIGHT missies, gevolg: halve stad plat en de Chinese soldaten zijn dood.quote:Op woensdag 23 juni 2004 11:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan mag het (in geval van oorlog) je valt overigens niet rechtstreeks die ongewapende medewerkers aan maar die fabriek .... dan zijn die figuren dus nevenschade.
is nog steeds iets anders dan soldaten per definitie moordenaars noemen
Nee, maar het gebeurt wel, er mag wel meer niet volgens Geneve, maar dat zal de winnaar een worst wezen, want die schrijft geschiedenis.quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
dus???
dat het gebeurt maakt het niet minder illegaal of wel?
iedereen die willens en wetens een ziekenhuis bombardeerd is een oorlogsmisdadiger
nee dat mag niet, bepaalde wapen mag je niet in verstedelijkt gebied inzetten (om napalm, clustermunitie, verarmd uranium munitie etc.)quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:09 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik val Shanghai aan, er zitten Chinese troepen, en ik doe dat door middel van een aantal ARCLIGHT missies, gevolg: halve stad plat en de Chinese soldaten zijn dood.
Zo kun je alles collateral damage noemen, of het een, of het ander.
nee primair doel is het land verdedigen, daar komt het uiteindelijk allemaal op neerquote:En nee, elke soldaat is niet per definitie een moordenaar, maar wordt daar wel voor opgeleid, dat is zijn primaire doel.
Primair doel van een B2 piloot is bommen smijten.
Primair doel van een infanterist is sneller en beter schieten dan de vijand zodat zij doodgaan en hij niet.
Et cetera.
De enigen waarbij de primaire taak niet het neerleggen van mensen is is het logistieke en ondersteunende personeel, vluchtleiding, technische staf, bureaumilitairen.
dat is al sinds vietnam niet meer het gevalquote:Op woensdag 23 juni 2004 12:11 schreef Piro het volgende:
[..]
Nee, maar het gebeurt wel, er mag wel meer niet volgens Geneve, maar dat zal de winnaar een worst wezen, want die schrijft geschiedenis.
De enige die oorlogsmisdaden begaan zijn de verliezers.
Jammer, maar wel waar.
Over 50 jaar weet niemand welke piloot een bom losliet boven het ziekenhuis in kosovo, ze weten alleen wie er doodgingen en wie er bleven leven, en wie de 'good guys' en de 'bad guys' waren.
Ook nieuw voor me, is dat vastgelegd in geneve of daarvoor al?quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat mag niet, bepaalde wapen mag je niet in verstedelijkt gebied inzetten (om napalm, clustermunitie, verarmd uranium munitie etc.)
Om je land te verdedigen moet je snel en efficient zoveel mogelijk mensen neerleggen totdat je er zelf het loodje bij legt, ideale situatie legt niemand van jouw kant het loodje en iedereen van de andere kant wel.quote:[..]
nee primair doel is het land verdedigen, daar komt het uiteindelijk allemaal op neer
en om het land te kunnen verdedigen moet je bommen smijten, sneller schieten, granaten slingeren etc. is imo toch wat anders
geen flauw idee eerlijk gezegdquote:Op woensdag 23 juni 2004 12:16 schreef Piro het volgende:
[..]
Ook nieuw voor me, is dat vastgelegd in geneve of daarvoor al?
kill is niet het primaire doel maar defendquote:[..]
Om je land te verdedigen moet je snel en efficient zoveel mogelijk mensen neerleggen totdat je er zelf het loodje bij legt, ideale situatie legt niemand van jouw kant het loodje en iedereen van de andere kant wel.
Dat jij het doet uit landsbelang maakt het niet minder dat jij als primair doel hebt: kill.
Oh nee?quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is al sinds vietnam niet meer het geval
quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
geen flauw idee eerlijk gezegd
[..]
kill is niet het primaire doel maar defend
sinds vietnam ... dat is dus na dresdenquote:Op woensdag 23 juni 2004 12:21 schreef Piro het volgende:
[..]
Oh nee?
De winnaar schrijft nog steeds geschiedenis hoor, over 50 jaar staat in onze geschiedenisboekjes dat saddam de slechterik was en amerika er een democratisch land van heeft gemaakt. (even vooropgesteld dat het niet in de soep loopt)
Er wordt even verteld dat saddam een vette creep was die koerden in het noorden heeft vergasd, stukje over de republikeinse garde en de VS die het leger sneller opruimden dan saddam ay caramba kan zeggen en dat is het.
Net als de twee atoombommen en dresden, het wordt erkend maar zo gebracht dat het lijkt of het noodzakelijk is of dat gebagatelliseerd wordt vergeleken met wat de bad guys deden.
onder andere maar dat is niet het einddoelquote:Op woensdag 23 juni 2004 12:23 schreef Piro het volgende:
[..].
Hoe verdedig jij jezelf?
Met wapens.
Waar word jij voor opgeleid?
Die wapens beter en sneller te gebruiken dan de tegenstander.
Waar komt het op neer?
Leg hem neer voordat jij neergelegd wordt.
Je wordt opgeleid om in landsbelang snel en efficient mensen om te leggen.
Relatief zwaar wel.quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
sinds vietnam ... dat is dus na dresden
de pers schrijft tegenwoordig de geschiedenis en de huidige oorlog in Irak verschilt hier nix van.
over 50 jaar staat er in de geschiedenis boekjes dat de Amerikanen zware verliezen hebben geleden in Irak terwijl dit eigenlijk totaal niet waar is.
De officierenzuiveringen vonden toch pas na de Finno-Russische oorlog plaats?quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:33 schreef N_I_ het volgende:
Even terugkomen op de Finno-Russische oorlog. Je kunt gerust stellen dat de Finner die oorlog gewonnen hadden. Terwijl Finland 'maar' zo rond de 150.000 slachtoffers had geleden, had Rusland ruim 1 miljoen slachtoffers, dankzij communistisch wanbeleid en de militaire zuiveringen die een paar jaar ervoor hadden plaatsgevonden. De communistische strategie vertoonde toen gelijkenissen met de chineze. Stuur hordes, lichtbewapende, infantristen erop af en hoop dat ze hun doen behalen. Dat is wat ervan weet, meer heb ik ervan niet meegekregen. Meer informatie zou op prijs gesteld worden.
Waar heb ik ontkend dat het soldatenvak meer is dan het efficient omleggen van mensen?quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
onder andere maar dat is niet het einddoel
ik wordt ook opgeleid om patrouilles te lopen/rijden tussen de burgerbevolking
of zonder geweld een object in te nemen
krijgsgevangenen te maken
soldatenvak is veel en veel meer dan snel en efficient mensen om leggen
mjah je vergelijkt de verliezen met die van de tegenstander, de Amerikaanse verliezen in Irak zijn dus extreem lichtquote:Op woensdag 23 juni 2004 12:34 schreef Piro het volgende:
[..]
Relatief zwaar wel.
Tien soldaten per dag is voor een westers leger 'zware verliezen'.
In 1943 mocht je pas janken als een van je legers gedecimeerd was, bij wijze van spreken.
500 man per uur? Ongeveer in de lijn der verwachting, niks aan de hand, het gaat allemaal goed. Zo ging het toen.
tuurlijk ... maar de misstanden van de VS komen er gewoon dubbel en dwars bovenop, zorgen figuren als michael moore wel voor en nogmaals ik zeg sinds vietnam dus die atoombommen doen er niet toe ... sinds vietnam schrijft de pers de geschiedenis en die zijn lang niet altijd op de westerse handquote:De pers schrijft nog steeds wat de winnaar dicteert. Onze schoolboekjes zullen niet zeggen dat de duivelse imperialistische Amerikanen Irak zijn binnengevallen, net zoals de pers nooit de atoombommen zal veroordelen, wij waren op dat moment in elkaar geslagen en grote broer de VS legde snel twee steden in de as. Mijn familie uit die tijd kon een gat in de lucht springen toen Hiroshima plat lag.
In de boekjes van de landen die anti-vs zijn zal breed uitgemeten en desnoods aangedikt worden wat de VS allemaal heeft gedaan, hier wordt uitgemeten wat Saddam en de Taliban hebben gedaan.
quote:Stalin thought the problem was that his soldiers were poorly motivated, so he had political commissars there to encourage them and to follow them into battle. If they advanced against the Finns, then the Finns shot them down. If they retreated to the rear then the NKVD officers shot them down. They were also told that if they were taken prisoner their families would be arrested. And they themselves would be sent to Siberia or killed upon returning to their homeland.
ja en daar heb ik dus problemen mee, het doodschieten van mensen IS een 'nevenvaardigheid' het primaire doel is de landsverdedigingquote:Op woensdag 23 juni 2004 12:40 schreef Piro het volgende:
[..]
Waar heb ik ontkend dat het soldatenvak meer is dan het efficient omleggen van mensen?
Zoiets heb ik nooit gezegd, ik heb enkel gezegd dat het primaire doel efficient omleggen is.
Je krijgt er vele nevenvaardigheden bij.
quote:Tussen 1934 en 1938 vond de "Grote Zuivering" plaats. Door show-processen ontdeed Stalin zich van zijn laatste opponenten. Tijdens deze periode van terreur kwamen miljoenen mensen om het leven terwijl miljoenen anderen verplicht werden te verhuizen naar andere streken binnen Rusland.
In 1939 sloot Stalin een niet-aanvalsverdrag met Hitler en annexeerde hij een deel van Finland en de Baltische staten. Door de Duitse inval in Rusland in 1941 werd hij echter toch gedwongen tot actieve deelname aan de wereldoorlog.
Tijdens de drastische zuiveringen waren ook veel officieren omgebracht. Hierdoor kwam Rusland kundige legerleiders tekort en werden grote verliezen geleden
quote:Van 1936-1938 was Nikolai Jezjov hoofd van de NKVD. In deze periode vond de Grote Terreur plaats. Tijdens deze periode van grote zuiveringen verloor de top van het leger en vele partijfunctionarissen het leven verloren of belandden in kampen in de Goelagarchipel. Er conden veel show (schijn) processen plaats.
Hij zelf werd op bevel van Stalin door Beria gearresteerd en geliquideerd in 1939.
Voor de Finno-Russische oorlog en voor de 2de WO dus.quote:De 2° W.O. krijgt trouwens ruime aandacht. Een interessant detail is hetvolgende: in mei 1941 landde een Duits vliegtuig in Moskou, zonder dat de Russische luchtvaartdiensten iets gemerkt hadden (p. 121); Matthias Rust was dus niet de eerste. Er volgden ontslagen, maar voor de Duitsers was het een teken dat Rusland inneembaar was. Soedoplatov stipt nog andere feitjes aan die volgens zijn diensten wezen op een nakende oorlog. Maar hij betwist de gangbare mening dat Stalin aanvoelde dat zijn leger niet klaar was voor de strijd: ondanks de uitzuivering van ruim 35.000 officieren, zouden Stalin, Beria, Zjoekov en de geheime diensten in de illusie geleefd hebben dat het Rode Leger wel opgewassen was tegen de Duitsers (121 - 122): een tekort aan brandstof en levensmiddelen zou hen wel verplichten terug te gaan.
Argh, fundamenteel verschil, hier kunnen we eindeloos over kibbelen.quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en daar heb ik dus problemen mee, het doodschieten van mensen IS een 'nevenvaardigheid' het primaire doel is de landsverdediging
Vietnam kende ook veel kritiek. Het plaatje van Khim Puc is ook in elk boek te vinden die het onderwerp behandeld, maar veel anti-VS praat wordt er niet geschreven.quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah je vergelijkt de verliezen met die van de tegenstander, de Amerikaanse verliezen in Irak zijn dus extreem licht
[..]
tuurlijk ... maar de misstanden van de VS komen er gewoon dubbel en dwars bovenop, zorgen figuren als michael moore wel voor en nogmaals ik zeg sinds vietnam dus die atoombommen doen er niet toe ... sinds vietnam schrijft de pers de geschiedenis en die zijn lang niet altijd op de westerse hand
reken maar dat die foto van die Amerikaanse militair met dr duim omhoog bij een naakte krijgsgevangene in de geschiedenisboekjes terecht gaat komen
Goeiemorgen zeg, was Beria dan al zo lang bezig?quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:56 schreef N_I_ het volgende:
zuiveringen:
[..]
[..]
[..]
Voor de Finno-Russische oorlog en voor de 2de WO dus.
mwah, de geschiedenisboekjes schrijven dat de VS de oorlog heeft verloren, dit is feitelijk niet het geval .. al is Vietnam misschien een schaduwgebied wat dat betreft, Somalie is een beter voorbeeld.quote:Op woensdag 23 juni 2004 13:03 schreef Piro het volgende:
[..]
Vietnam kende ook veel kritiek. Het plaatje van Khim Puc is ook in elk boek te vinden die het onderwerp behandeld, maar veel anti-VS praat wordt er niet geschreven.
Dat niet alleen, veel mensen weten ook niet waarom de VS er uberhaupt zat.quote:Op woensdag 23 juni 2004 13:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
mwah, de geschiedenisboekjes schrijven dat de VS de oorlog heeft verloren, dit is feitelijk niet het geval .. al is Vietnam misschien een schaduwgebied wat dat betreft, Somalie is een beter voorbeeld.
wat weten we ervan?
Dat US Blackhawk's gedowned zijn, dat er 100.000en mensen niet van de honger zijn omgekomen door de VN missie in Somalie is niet bekend
Ik eerlijk gezegd ook niet echt....quote:Op woensdag 23 juni 2004 13:36 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat niet alleen, veel mensen weten ook niet waarom de VS er uberhaupt zat.
quote:Op woensdag 23 juni 2004 13:40 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Ik eerlijk gezegd ook niet echt....Enlighten me.
vredesmissiequote:Op woensdag 23 juni 2004 13:40 schreef N_I_ het volgende:
[..]
Ik eerlijk gezegd ook niet echt....Enlighten me.
quote:UNITED NATIONS OPERATION IN SOMALIA I
UNOSOM I (April 1992 - March 1993)
UNOSOM I was established to monitor the ceasefire in Mogadishu and escort deliveries of humanitarian supplies to distribution centres in the city. The mission's mandate and strength were later enlarged to enable it to protect humanitarian convoys and distribution centres throughout Somalia. It later worked with the Unified Task Force in the effort to establish a safe environment for the delivery of humanitarian assistance
UNITED NATIONS OPERATION IN SOMALIA II
UNOSOM II (March 1993 - March 1995)
UNOSOM II was established in March 1993 to take appropriate action, including enforcement measures, to establish throughout Somalia a secure environment for humanitarian assistance. To that end, UNOSOM II was to complete, through disarmament and reconciliation, the task begun by the Unified Task Force for the restoration of peace, stability, law and order. UNOSOM II was withdrawn in early March 1995
http://www.un.org/Depts/dpko/dpko/index.asp
(bij past operations)
UNOSOM II was 'blackhawk down', toch?quote:Op woensdag 23 juni 2004 13:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
vredesmissie
[..]
Niet de Chinese tactiek hoor, al in WO1 waren de Russen erg goed in het sturen van ongewapende soldaten. Het was wel de tactiek van grote aantallen, men dacht echter dat (10+geweer) + (90 zonder geweer) meer effect had dan alleen (10+geweer). In zekere zin klopt dit wel, maar de verliezen zijn dus ook enorm.quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:33 schreef N_I_ het volgende:
Even terugkomen op de Finno-Russische oorlog. Je kunt gerust stellen dat de Finner die oorlog gewonnen hadden. Terwijl Finland 'maar' zo rond de 150.000 slachtoffers had geleden, had Rusland ruim 1 miljoen slachtoffers, dankzij communistisch wanbeleid en de militaire zuiveringen die een paar jaar ervoor hadden plaatsgevonden. De communistische strategie vertoonde toen gelijkenissen met de chineze. Stuur hordes, lichtbewapende, infantristen erop af en hoop dat ze hun doen behalen. Dat is wat ervan weet, meer heb ik ervan niet meegekregen. Meer informatie zou op prijs gesteld worden.
Finland verloor Karelie, maar dat was van oorsprong ook niet Fins. Al met al heeft Finland dus eigenlijk niet echt verloren, alleen Moermansk (de haven met de Noordelijke IJszee).quote:By the end of December, 400,000 Russians were dead, wounded, captured or trapped. After many defeats, Stalin was desperate for a victory, so he installed new leaders, changed his tactics, and sent in 1.2 million men with masses of artillery. Finally in March, after Stalin's Red Army, that was coming to "liberate" Finland, had become an embarrassment to Soviet Union, the Finns began secret negotiations for peace.
The war lasted a little over 3 months. By March 1940, the brief but disastrous war was over. It was disastrous for the Soviets because they lost, by some Finnish estimates, close to one million men and for little Finland, especially the Karelian people, because Karelia was lost and over 420,000 people lost their homes, including the writer's parents and grandparents.
Nee, al voor WO2 (en dus ook de Fins-Russische oorlog(en)).quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:36 schreef Piro het volgende:
[..]
De officierenzuiveringen vonden toch pas na de Finno-Russische oorlog plaats?
Of heeft de Cheka/NKVD nog meer zuiveringen gedaan?
En dat is geen specifiek Chinese tactiek heb ik het idee, eerder een communistische.
Soldaat geeft zijn leven op voor het collectief en het volk, martelarenidee.
Misschien moeten we het even anders formuleren:quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja en daar heb ik dus problemen mee, het doodschieten van mensen IS een 'nevenvaardigheid' het primaire doel is de landsverdediging
Je mocht ook geen Ambassades platgooien..quote:Op woensdag 23 juni 2004 12:00 schreef Piro het volgende:
[..]
Je mag ook niet te hard rijden, maar het gebeurt toch.
Bron heb ik even niet bij de hand, zal zo even google afstruinen als het geen hardcopy was.
Finland vocht volgens mij ook voor die havenstad direct onder finland, ben even kwijt welke het is, die heeft een haven met de Oostzee.quote:Op woensdag 23 juni 2004 16:57 schreef Strijder het volgende:
[..]
Niet de Chinese tactiek hoor, al in WO1 waren de Russen erg goed in het sturen van ongewapende soldaten. Het was wel de tactiek van grote aantallen, men dacht echter dat (10+geweer) + (90 zonder geweer) meer effect had dan alleen (10+geweer). In zekere zin klopt dit wel, maar de verliezen zijn dus ook enorm.
Even quoten van deze site:
[..]
Finland verloor Karelie, maar dat was van oorsprong ook niet Fins. Al met al heeft Finland dus eigenlijk niet echt verloren, alleen Moermansk (de haven met de Noordelijke IJszee).
Dat is bijna een gegeven, elke Ambassade is namelijk grondgebied van het respectievelijke land.quote:Op woensdag 23 juni 2004 17:16 schreef Wuder het volgende:
[..]
Je mocht ook geen Ambassades platgooien..
Is Nederland daarbij geweest?quote:Op woensdag 23 juni 2004 16:07 schreef sp3c het volgende:
ja
Ik bedoel natuurlijk de VS-China-Ambassade-Servie-Bom-in-je-aars-Incidentquote:Op woensdag 23 juni 2004 17:21 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat is bijna een gegeven, elke Ambassade is namelijk grondgebied van het respectievelijke land.
Als ik de Japanse ambassade opstap bevind ik me op Japanse grond. Het bombarderen van een ambassade staat gelijk aan een aanval op het land.
quote:Op woensdag 23 juni 2004 17:47 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ik bedoel natuurlijk de VS-China-Ambassade-Servie-Bom-in-je-aars-Incident
Officieel: excuses.quote:Op woensdag 23 juni 2004 18:11 schreef N_I_ het volgende:
[..]Wat was de officiële reactie van China toen, trouwens?
Las zojuist bij de stellingen in de krant:quote:Op woensdag 23 juni 2004 17:03 schreef Strijder het volgende:
[..]
Misschien moeten we het even anders formuleren:
Militairen zijn er om geschillen te winnen.
Alleen mag dat volgens de ene met alle mogelijke middelen, terwijl de andere beschaafd blijft.
Ik weet het niet precies meer. Er werd wel excuses aangeboden, maar ik weet niet meer of de VS toegegeven had dat ze expres "het gebouw" hadden gebombardeerd, maar niet wisten (of wel wisten) dat het een ambassade was. Ik dacht het wel. Toendertijd steunde China Servië en het kon best zijn dat er allemaal hoge Servische mensen zaten en dat de CIA erachter kwam. Maarja... daar hebben complotdenkers voor om het te achterhalenquote:Op woensdag 23 juni 2004 18:11 schreef N_I_ het volgende:
[..]Wat was de officiële reactie van China toen, trouwens?
Serieus?quote:Op woensdag 23 juni 2004 17:47 schreef Wuder het volgende:
[..]
Ik bedoel natuurlijk de VS-China-Ambassade-Servie-Bom-in-je-aars-Incident
Onder de tafel wordt meer aars gekust dan in een gemiddelde hondenkennel man.quote:Op woensdag 23 juni 2004 18:37 schreef Strijder het volgende:
[..]
Officieel: excuses.
Officieus: nooit bekend gemaakt, maar er is denk ik heel wat voor moeten doen.
Welke krant?quote:Op woensdag 23 juni 2004 18:40 schreef Strijder het volgende:
[..]
Las zojuist bij de stellingen in de krant:
Oorlog levert alleen maar verliezers op.
Weet niet de context enzo, maar de stelling is perfect.
Komt van een proefschrift van J. Esseling van de Universiteit Wageningen.
Het WTC was ook geen ongelukje.quote:Op woensdag 23 juni 2004 19:12 schreef Piro het volgende:
[..]
Onder de tafel wordt meer aars gekust dan in een gemiddelde hondenkennel man.
Diplomatie is de kunst van het ja en amen zeggen totdat je een stok hebt gevonden om de ander een mep te verkopen, en dat is in Kosovo dus gebeurd..
Dat ziekenhuis en die school die zijn platgelegd is ook niet geheel perongeluk gegaan.
Dagblad de Limburgerquote:Op woensdag 23 juni 2004 19:14 schreef Piro het volgende:
[..]
Welke krant?
Dat was een U2.quote:Op woensdag 23 juni 2004 19:31 schreef HarigeKerel het volgende:
Volgens andere geruchten hadden Chinezen daar onderdelen van kruisraketten
(en die F117 of was die niet toen al neergeschoten?) in die ambassade liggen voor analyse.
En de VS wilde dat voorkomen, boem weg Chineesjes![]()
Nee nee, een F117.quote:Op woensdag 23 juni 2004 23:04 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat was een U2.
Met gezond verstand hebben ze hem dus omlaag gehaald.quote:Suddenly, with little or no warning, an SA-3 missile streaking at three times the speed of sound and guided by an improvised network of Serbian radars, exploded in a blast of fragments a few feet from the bat-winged plane, slamming it into an uncontrolled dive.
Wijze keuze.quote:Op donderdag 24 juni 2004 13:10 schreef HarigeKerel het volgende:
Nee, wel bestraft
Het waren er meerdere zelfs, en nog een aantal die men niet kon vinden.
Daarom oa werden de Fransen later in de oorlog uitgesloten van beraad.![]()
Was dat dezefde Fransoos die Kradzic en Mladic van tevoren tipte als ze ze probeerden op te pakken ?quote:Op donderdag 24 juni 2004 13:10 schreef HarigeKerel het volgende:
Nee, wel bestraft
Het waren er meerdere zelfs, en nog een aantal die men niet kon vinden.
Daarom oa werden de Fransen later in de oorlog uitgesloten van beraad.![]()
Dat weet ik niet, de Fransen hielden het liever onder de hoed en gaven niet zoveel informatie vrij.quote:Op donderdag 24 juni 2004 13:59 schreef CeeJee het volgende:
Was dat dezefde Fransoos die Kradzic en Mladic van tevoren tipte als ze ze probeerden op te pakken ?
Nee, wij zaten toen met zijn allen op de Balkan ... wel Italiaanse gevechtshelikoptersquote:Op woensdag 23 juni 2004 17:22 schreef Piro het volgende:
[..]
Is Nederland daarbij geweest?
waarschijnlijk niet want Karadzic weet nog steeds luttele seconden voor elke inval spoorloos te verdwijnenquote:Op donderdag 24 juni 2004 13:59 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Was dat dezefde Fransoos die Kradzic en Mladic van tevoren tipte als ze ze probeerden op te pakken ?
ook goed mogelijk, hij is totaal van de radar verdwenen naar het schijnt, zal zijn godcomplex goed doen dat hij zich moet verstoppen als een rat, past wel bij zijn voornaamquote:Op donderdag 24 juni 2004 15:59 schreef HarigeKerel het volgende:
Mladic zit gewoon met Marco Milosovic in Wit-Rusland samen achter de teefjes aan joh![]()
quote:Pre-Ranger Course nov 2002
Amerikaanse 1 Infantry Division "Big Red One"
"In de laatste week van november 2002, volgde een select groepje Luchtmobieler de Pre-Ranger Course bij de Amerikaanse 1 Infantry Division "Big Red One". Deze selectie-cursus is bedoeld voor militairen die deel willen nemen aan de echte Ranger Course in de VS.
Onder zeer slechte weersomstandigheden werden de Amerikaanse en Nederlandse deelnemers behoorlijk door hun instructeurs afgeknepen.
Dutch Defence Press fotograaf Leo M. van Westerhoven was erbij."
![]()
Van oorsprong hebben de Amerikanen deze cursus ingesteld om kandidaten voor de Ranger Course in Amerika voor te bereiden en om de eerste scheiding te maken. Dit om te voorkomen dat zij deelnemers naar Amerika sturen die gedoemd zijn om te falen. Ja, ook zij denken na over het kostenplaatje! In het verleden heeft het peloton al een keer samengewerkt met Rangers in een gezamelijke oefening, en met dat in het achterhoofd is er ook afgereisd naar Sweinfurt. Na aankomst bleek het toch allemaal iets anders te zijn dan we verwacht hadden: Veel geschreeuw, constante tijdsdruk, weinig slaap (laatste week 1 tot 3 uur per dag), veel stress en vooral heel veel straf. De Amerikaanse instructeurs kunnen dit allemaal heel goed en gelukkig zijn ze daar ook niet mee op gehouden tot de laatste dag!![]()
![]()
zware omstandigheden
De bedoeling is dat leidinggevenden (van laag tot hoog) onder zware omstandigheden leiding leren geven. Deze zware omstandigheden creëren zij door te weinig tijd te geven om acties voor te bereiden. Een bevel ter velde (compleet met maquette enzovoort) duurt even om voor te bereiden en te maken. Onvoldoende tijd geven resulteerd dus in directief leiding geven op het moment van actie. Leiding geven op deze manier is al moeilijk: voeg daarbij toe dat je te maken hebt met een gemixt gezelschap van Amerikanen en Nederlanders die allemaal moe zijn, aan slaapdeprivatie lijden en door tekort aan voedsel bijna niet vooruit te branden zijn kun je je dus wel voorstellen hoe kort door de bocht je soms moest zijn om bepaalde opdrachten te halen! Heel erg leerzaam, dat zeker!
![]()
![]()
![]()
Opdrukken, sit-ups, dead bird, humping Jack, massieve telefoonpalen, de flodder kick; als losse kreten best leuk, als fysieke straf, omdat er natuurlijk weer een tijd niet was gehaald iets minder leuk. Je wordt er alleen maar sterker van, dachten we maar.....
Heel leuk programma, waar allerlei gevechtshandelingen moesten worden voorbereid en beoefend. De Ambush, de Raid, de Recon: allerlei missies die we op de Amerikaanse manier moesten uitvoeren, met elke keer iemand anders als commandant. De laatste 4 dagen een eindoefening met ook nog een heli vlucht met de Chinook (een nederlandse!) en als afsluiting in de laatste nacht een 12 mijl mars. Midden in de nacht, de poort in zicht en pijn (overal).
aspirant Rangers
Op deze manier konden we als aspirant Rangers niet over de streep komen. Inslagen links en rechts van ons: een gesimuleerde artellerie aanval.... In de looppas en iedereen meenemen (Never shall I leave a fallen comrade uit de Ranger Creed) eindelijk door de poort, waar allerlei bezoekers zich hadden verzameld. Opstellen en op de traditionele manier de Ranger Creed opschreeuwen. Deze kreet hebben we in het verloop van de opleiding helemaal uit ons hoofd moeten leren en te pas en te onpas ten gehore moeten brengen. Een hele ervaring, blij dat we het gehaald hebben en dat we op de 27ste "vrijgelaten" werden met een mooi certificaat. Voor diegenen die ooit de kans krijgen om ook te gaan: veel succes!!
www.luchtmobiel.nl
Welk baat hebben de Fransen bij het niet levend in Den Haag zijn van Karadzic?quote:Op donderdag 24 juni 2004 15:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
waarschijnlijk niet want Karadzic weet nog steeds luttele seconden voor elke inval spoorloos te verdwijnen
ofwel de man kan vooruit in de tijd kijken, is batman of wordt nog steeds getipt ... denk dat de Fransen hem niet (levend) in Den Haag willen hebben, Mladic zit waarschijnlijk zo diep in Belgrado ondergedoken dat je hem er met een graafmachine nog niet uitkrijgt.
maar we krijgen het loeder nog wel, SFOR heeft hem voor zijn verjaardag een enkele reis naar Den Haag gegeven met de melding 'we zijn je nog niet vergeten'
Kan ook zijn dat hij asiel heeft aangevraagd in bvb Frankrijk.quote:Op donderdag 24 juni 2004 16:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
ook goed mogelijk, hij is totaal van de radar verdwenen naar het schijnt, zal zijn godcomplex goed doen dat hij zich moet verstoppen als een rat, past wel bij zijn voornaam
ik weet alleen dat karadzic nog zeker weten in de regio zit ... althans daar zijn we met zijn allen van overtuigd want hij is meerdere malen gezien geloof ik, jammer genoeg istie weg zodra sfor te plekke is
Ben ik nou gek of is die pukkel op die boot bijna een 'please shoot me' bordje?quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:17 schreef SHERMAN het volgende:
De Type 45 Destroyer
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
KLIK hier voor de grote versies en meer informatie
Leuk artikel, leerzaam. Merci.quote:Op donderdag 24 juni 2004 16:45 schreef sp3c het volgende:
voor de ranger in spe ... kwam het een tijdje geleden al tegen maar ik denk er nu pas aan
[..]
Waar, IFOR? of UNOSOM?quote:Op donderdag 24 juni 2004 15:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nee, wij zaten toen met zijn allen op de Balkan ... wel Italiaanse gevechtshelikopters
[afbeelding]
quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:22 schreef Piro het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of is die pukkel op die boot bijna een 'please shoot me' bordje?
Het silhouet is echt belachelijk hoog en erg stealthy is hij ook niet, vind ik die Hollandsche destroyers een stuk beter, niet in het minst vanwege het veel betere silhouet.
Welke moet deze trouwens gaan uitfaseren?
KLIK om te lezenquote:Enkele onderwerpen uit Defensiekrant 24 zijn:
* Marine duikt in historie
* Luchtmacht pakt flink uit op Open Dagen
* Mariniers leven zich uit op Lejeune
* Landmacht zwaait MLRS uit
quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:22 schreef Piro het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of is die pukkel op die boot bijna een 'please shoot me' bordje?
Het silhouet is echt belachelijk hoog en erg stealthy is hij ook niet, vind ik die Hollandsche destroyers een stuk beter, niet in het minst vanwege het veel betere silhouet.
Welke moet deze trouwens gaan uitfaseren?
quote:Building a Versatile Warship
The Type 45's primary role is anti air warfare. Ships and carriers, and the auxiliaries and merchant ships that support them, need protection against air, surface and subsurface threats, and the combat system to be deployed in the Type 45 is designed to counter the full range of anti-ship missiles and aircraft. However, as with all destroyers and frigates, Type 45 will be a multi-role, general-purpose platform capable of a spectrum of tasks from peace support and defence diplomacy through to high-intensity warfare.
Die laatste twee zijn interessant.quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:27 schreef SHERMAN het volgende:
De nieuwe defensie krant is er
[..]
KLIK om te lezen![]()
Ja! Anti Air warfare! Hopen dat de piloot tegen die pukkel aanvliegt zeker.quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:29 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
[..]
quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:36 schreef Piro het volgende:
[..]
Die laatste twee zijn interessant.
LeJeune is/was overigens de 30e opperbevelhebber van de USMC.
De USMC is geactiveerd op 10 november 1775.
Ze zijn het hersenkindje van Tun Tavern uit Philadelphia.
Samuel Nicholson werd door de Senaat als eerste Commandant of the Continental Marines benoemd.
Wij waren lekker eerderquote:Beknopte geschiedenis Korps Mariniers
De "scheepssoldaten", zoals vroeger de benaming voor de mariniers luidde, zijn altijd nauw verbonden geweest met de maritieme oorlogvoering.
Het is moeilijk een nauwkeurige definitie van het begrip "scheepssoldaat" te formuleren, omdat zowel de wijze van oorlogvoeren als de manier waarop men van de scheepssoldaten gebruik maakte in de loop der eeuwen veranderde. Toch is er één aspect als een rode draad met hun geschiedenis verweven : het water, de zee. Waren zij vanaf de oudheid, ten tijde van Grieken en Romeinen, tot in de 16e en 17e eeuw voornamelijk bedoeld als soldaten aan boord van schepen, speciaal opgeleid voor het nabij- en entergevecht, in een latere periode werden zij ingezet als specialisten, voor amfibische operaties.
De strijd ter zee stelde bepaalde eisen; men kon van een landsoldaat niet verwachten dat hij zich snel aanpaste aan boord van een slingerend schip, waar hij een optimaal gebruik moest kunnen maken van zijn wapens. Het was dan ook niet verwonderlijk dat zich bij de opkomst van de grote maritieme Europese mogendheden de behoefte aan speciaal voor het gevecht op zee getrainde eenheden voordeed. Niet alleen op operationeel gebied maar evenzeer als handhavers van orde, tucht en discipline aan boord werd hen een specifiek militaire taak toebedeeld in de maritieme gevechtsorganisatie. Zowel in Spanje, Engeland als in Nederland werden marinierskorpsen voor dat doel in het leven geroepen.
Reeds in het begin van de 17e eeuw werden in onze streken musketiers aangewezen voor de dienst op de vloot, maar pas in 1665 werden zij zodanig georganiseerd dat men kon spreken van een "Korps Mariniers". In dat jaar werd op 10 december door de Staten van Holland een resolutie aangenomen waarbij de oprichting van een regiment scheepssoldaten, het "Regiment de Marine", werd vastgesteld. Vooral Johan de Witt, raadpensionaris van Holland, en luitenant-admiraal Michiel Adriaansz. de Ruyter waren de drijvende krachten achter dit initiatief.
Onder leiding van hun eerste commandant, kolonel Willem Joseph Baron van Ghent, namen mariniers deel aan de grote zeeslagen in de strijd met Engeland en Frankrijk, zoals Solebay en Kijkduin in 1672 en 1673, terwijl reeds eerder in 1667, tijdens de befaamde tocht naar Chatham, Nederlandse mariniers "amfibisch" werden ingezet op de Engelse wal. In 1674 werden zij te land gebruikt in de strijd tegen de Franse Koning Lodewijk XIV. Onder commando van Francois Palm namen zij deel aan de slag bij Seneffe, gelegen in het tegenwoordige België.
Opperbevelhebber was toen Johan Maurits van Nassau, wiens wapenspreuk "Qua Patet Orbis", "zo wijd de wereld strekt", op 10 december 1946 door Koningin Wilhelmina aan het Korps Mariniers werd verbonden. De krijgsverrichtingen bij Chatham, Kijkduin en Seneffe worden dan ook als de vroegste wapenfeiten in het korpsvaandel vermeld.
Na de vrede van Nijmegen in 1678 werd de sterkte van de mariniers rigoureus ingekrompen, een verschijnsel dat in tijd van vrede steeds weer zou optreden. Pas in de strijd om de Spaanse Troon (1702-1713) vond enige uitbreiding plaats. In deze periode is er voor het eerst sprake van nauwe samenwerking met de Engelse mariniers. Tijdens gecombineerde acties van de Engelse en Nederlandse vloot werden in Spanje amfibische operaties uitgevoerd, waarvan de actie tegen Gibraltar in 1704 de belangrijkste was. Achttienhonderd Britse en Nederlandse mariniers veroverden deze sterke natuurlijke vesting en daarmee de toegang tot de Middellandse zee, die sedertdien in het bezit van Engeland bleef. De Royal Marines voeren heden ten dage de naam Gibraltar nog in hun korpswapen.
Na 1713 werd op de sterkte van de mariniers wederom sterk bezuinigd. Slechts enige detachementen bleven bestaan totdat in 1763 in Berbice, een kolonie ten westen van Suriname thans gelegen in Guyana, een opstand uitbrak. Op korte termijn werd een troepenmacht onder leiding van Jan Marius de Salve te Texel ingescheept om overzee orde op zaken te stellen. Bij zijn terugkeer in het vaderland besloten de Staten van Holland dit korps permanent in dienst te houden als een "Regiment mariniers tot het doen van expedities over zee en voorts op de schepen van oorlog". Duidelijk sprak uit deze beslissing dat men de noodzaak inzag om over een snel inzetbare amfibische macht te kunnen beschikken. Al spoedig, in 1773, werd deze eenheid ingezet en zelfs versterkt met een tweede regiment mariniers. Onder leiding van Kolonel Louis Henry Fourgeoud werd in Suriname de rust, die verstoord was door een slavenopstand, hersteld. De herinnering aan Fourgeoud wordt door de Tamboers en Pijpers, met een naar hem genoemde mars, levend gehouden.
In het laatste conflict met Engeland (1780-1784) onderscheidden de mariniers, aan boord van Nederlandse schepen, zich tijdens de zeeslag bij Doggersbank in 1781. Na de Franse overheersing van 1795-1814, waarin de mariniers bleven bestaan onder de namen "Korps Koninklijke Grenadiers van de marine" en "fuseliers de marine" werd in 1814 weer een "bataljon mariniers" opgericht. In 1816 werden zij voor de tweede maal, in nauwe samenwerking met de Engelsen, aan boord van de vloot ingezet bij het bombardement van Algiers.
Op 2 december 1817 werd de naam Korps Mariniers officieel ingevoerd. Gedurende de Belgische opstand namen de mariniers deel aan operaties langs de Schelde-oevers en in Zeeuws-Vlaanderen, maar het belangrijkste operatieterrein gedurende de 19e en het begin van de 20e eeuw lag in Nederlands-Indië, waar zij tot taak kregen dit uitgestrekte gebied mede te pacificeren en onder gezag van het koloniale bestuur te brengen. In samenwerking met vloot en landmacht namen eenheden van het korps deel aan talrijke acties.
Bekend zijn vooral de acties tegen Saporoea, Bali, Borneo, Lombok, Atjeh en Boni. Gedurende de periode 1900-1940 werden de mariniers veelal ingezet bij de behartiging van de Nederlandse belangen overzee. Zo werd na de boxer-opstand in China een detachement naar Peking gezonden, ter bescherming van de Nederlandse legatie. Wegens bezuinigingen werd deze legatiewacht in 1923 opgeheven. In 1926 en 1937 hadden mariniers een aandeel in de bescherming van de Nederlanders in Sjanghai, terwijl zij in 1928 naar Curaçao gezonden werden toen een opstandeling uit Venezuela, Urbina, aldaar het Waterfort overviel. Tijdens de volksstemming in het Saargebied in 1934 - een voortvloeisel van de oprichting van de Volkerenbond - vormden mariniers een onderdeel van een internationale troepenmacht, die moest toezien op een ongestoord verloop van de verkiezingen. Uit waardering voor de vele belangrijke verdiensten voor het land ontving het korps in 1929 uit handen van H.M. Koningin Wilhelmina op het Malieveld te Den Haag het vaandel. 1940-1994.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog bevonden zich eenheden in Nederland, Nederlands-Indië, de Nederlandse Antillen en Suriname. Vooral bij de verdediging van de Maasbruggen in Rotterdam hebben mariniers een imponerende rol gespeeld. Verdeeld in detachementen over de vloot, namen mariniers in december 1942 deel aan de slag in de Javazee, terwijl zij op Java als bataljon waren ingedeeld bij de 3e divisie. In pogingen de Japanners te weerstaan onderscheidden zij zich o.a. in de gevechten bij Kertosono. Teneinde te kunnen deelnemen aan de acties tegen Japan in Azië, werd in 1944 in de Verenigde Staten een mariniersbrigade, naar Amerikaans model, opgericht. In Europa maakten mariniers deel uit van de Prinses Irene brigade, een eenheid die op 6 augustus 1944 in Normandië aan land ging en deelnam aan de bevrijding van Zuid-Nederland.
Toen in augustus 1945 Japan capituleerde, werd de in Amerika opgeleide mariniersbrigade, die bestond uit veel oorlogsvrijwilligers met een kleine beroepskern, naar Nederlands-Indië gezonden om daar het Nederlands gezag te herstellen, nadat in 1945 de republiek Indonesia eenzijdig was uitgeroepen. In 1947 en 1948 namen de mariniers deel aan politionele acties, teneinde de rust en orde te herstellen. Na de overdracht van de soevereiniteit aan de republiek Indonesia vertrokken de laatste mariniers in 1950 naar Nederland. Van 1951 tot 1962 werden eenheden van het Korps Mariniers ingezet bij de verdediging van Nederlands Nieuw-Guinea. Tijdens de confrontatiepolitiek van Indonesië voerden zij acties uit tegen infiltranten en vooral in de kritieke periode 1960-1962 namen marinierseenheden veelvuldig deel aan acties tegen Indonesische parachutisten in de bijzonder ontoegankelijke jungle.
In 1962 deed Nederland afstand van zijn laatste gebied in Azië en werden de Nederlandse strijdkrachten teruggetrokken. In 1969 ontstonden er op Curaçao onlusten. Om deze onlusten te stoppen werden eenheden Nederlandse mariniers overgevlogen en ingezet. Tijdens de zeventiger jaren werd de Bijzondere Bijstand Eenheid van het Korps Mariniers (BBEMARNS) ingezet tijdens verschillende gijzelingsacties in Nederland. Voorbeelden hiervan zijn: Scheveningen (1974), Wijster/Amsterdam (1975), De Punt/Bovensmilde (1977) en Assen (1978).
Niet alleen uit de Korpsgeschiedenis maar ook de afgelopen jaren is gebleken dat het Korps Mariniers expeditionair is ingesteld en overal ter wereld kan worden ingezet. Vanaf 1991 is het Korps Mariniers actief betrokken geweest in acht zogenaamde Peace Support Operations (PSO):
* Provide Comfort (Irak, 1991);
* UNTAC (Cambodja, 1992-1993);
* UNMIH (Haiti, 1995-1996);
* SFOR/Deliberate Force (Bosnie, 1995);
* AFOR/Allied Harbour (Albanie, 1999);
* UNMEE (Ethiopie/Eritrea, 2000-2001);
* SFOR/STRATRES (Bosnie, 2002);
* SFIR (Irak, 2003-2004).
Jij gaat liever voor zo iets?quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:37 schreef Piro het volgende:
[..]
Ja! Anti Air warfare! Hopen dat de piloot tegen die pukkel aanvliegt zeker.
Weet ik.quote:
Like... HELL YEAH.quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:46 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Jij gaat liever voor zo iets?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Daar spelen we nog vaak mee op het strandquote:Op donderdag 24 juni 2004 20:48 schreef Piro het volgende:
[..]
Royal Marines,
quote:United Kingdom/Netherlands Amphibious Force
De United Kingdom/Netherlands Amphibious Force bestaat uit twee hoofdelementen: een Amphibious Task Group en een Landing Force.
Sinds het begin van de jaren zeventig maken eenheden van het Korps Mariniers deel uit van een Britse mariniersbrigade, de 3e Commando Brigade, en vormen tezamen de UK/NL Landing Force.
Het Eerste Mariniersbataljon vormt de kern van de Nederlandse bijdrage hieraan, alles bij elkaar zo'n 1000 man. De jarenlange samenwerking heeft geleid tot een vergaande integratie op operationeel, logistiek en materieelgebied. Deze samenwerking wordt binnen de NAVO gezien als het schoolvoorbeeld van integratie op militair gebied.
Het Landing Platform Dock (LPD) Hr. Ms. Rotterdam
Het Korps Mariniers heeft veel voordeel van deze samenwerking gehad en heeft veel kunnen leren van de ervaringen van de Britten zoals die werd opgedaan tijdens de Falklandoorlog en hun aanwezigheid in Noord-Ierland.
Ook heeft het Korps Mariniers regelmatig gebruik kunnen maken van hun schepen, transporthelikopters en uitstekende trainingsfaciliteiten.
Ziet er ook een stuk beter uit hoor daar niet vanquote:Op donderdag 24 juni 2004 20:50 schreef Piro het volgende:
[..]
Like... HELL YEAH.
Dat komt omdat dit ding geil is en die vuurtoren een onpractisch, lomp en technologisch inferieur stuk schroot is, maar dat was te verwachten.quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:56 schreef SHERMAN het volgende:
Deze mag er ook wel wezen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Merci beaucoup, ik weet meteen weer waarom ik NIET bij de Nederlanders ga spelen.quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:51 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Daar spelen we nog vaak mee op het strand
[..]
Kraak je nou de Zeven Provincien af?quote:Op donderdag 24 juni 2004 21:13 schreef Piro het volgende:
[..]
Dat komt omdat dit ding geil is en die vuurtoren een onpractisch, lomp en technologisch inferieur stuk schroot is, maar dat was te verwachten.
Inderdaad schandalig dat de MRLS er uit gaatquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:15 schreef Piro het volgende:
[..]
Merci beaucoup, ik weet meteen weer waarom ik NIET bij de Nederlanders ga spelen.
Defensiekrant zegt al dat de Amerikaanse mariniers meer vrijheden hebben en ons eigen KM maakt gebruik van Britse faciliteiten en materieel omdat dit klotekabinet moet snijden en daarvoor notabene een heel MRLS onderdeel voor opheft.
Hufters.
de modernste schepen van de wereldquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:16 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Kraak je nou de Zeven Provincien af?
Een tijd terug had ik een filmpje van een MRLS die aan het vuren wasquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik lees dat de ml;rs eruit gaat
lijkt mij logisch iets te groot maar zo oud was hij nog niet dacht ik
Jah, daarom het is een pracht van een schip. Of lees ik het nou verkeerd wat Piro schrijftquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de modernste schepen van de wereld
ja maar de mlrs is echt om grote gebieden plat te leggen ik snap zowieso niet waarom NL die gekocht heeft en dan ook nog 18 !!! als het er nou 4 waren of 5 ok maar dit is een beetje kapitaalvernietigingquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:19 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Een tijd terug had ik een filmpje van een MRLS die aan het vuren was![]()
Nee gij ongeletterde, ik kraak die lelijke Britse eiffeltoren-wannabe af.quote:Op donderdag 24 juni 2004 21:16 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Kraak je nou de Zeven Provincien af?
Die krengen zijn niet duur en kunnen een hoop vuurkracht over lange afstand afleveren.quote:Op donderdag 24 juni 2004 21:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja maar de mlrs is echt om grote gebieden plat te leggen ik snap zowieso niet waarom NL die gekocht heeft en dan ook nog 18 !!! als het er nou 4 waren of 5 ok maar dit is een beetje kapitaalvernietiging
Doe is liefquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:33 schreef Piro het volgende:
[..]
Nee gij ongeletterde, ik kraak die lelijke Britse eiffeltoren-wannabe af.
Niet.quote:Op donderdag 24 juni 2004 21:44 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Die is lief![]()
Ja Ernie! Super Geil Klasse!quote:Op donderdag 24 juni 2004 21:47 schreef SHERMAN het volgende:
Ik kan het niet laten
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Was een typo, heb het al verbeterd, moest; Doe is lief staanquote:Op donderdag 24 juni 2004 21:55 schreef Piro het volgende:
[..]
Niet.
Zullen we ze allemaal opsluiten? Die mensen die ze weg willen hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2004 21:58 schreef Piro het volgende:
[..]
Ja Ernie! Super Geil Klasse!
Hoe kun je deze poppetjes nou wegdoen..
Ja, dan prop ik zo'n lanceerbuis wel even overdwars hun reet in.quote:Op donderdag 24 juni 2004 22:08 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Zullen we ze allemaal opsluiten? Die mensen die ze weg willen hebben.
Waar ga je heen, PLA intake orientatie?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 09:20 schreef Wuder het volgende:
Ik ga nu een 4 dagen op vakantie... niet teveel gaan posten heh als ik weg ben
ding past niet (meer) in de Nederlandse krijgsmacht niet dodelijk genoeg (mjah je kunt sproeien maar daar willen we vanaf) en logistiek gezien een nachtmerrie de Amerikanen willen er ook vanaf.quote:Op donderdag 24 juni 2004 21:58 schreef Piro het volgende:
[..]
Ja Ernie! Super Geil Klasse!
Hoe kun je deze poppetjes nou wegdoen..
kans is groot dat Karadzic/Mladic met de Fransen hebben zitten dealen over krijgsgevangen en Srebrenica ... als die strax in Den Haag doodleuk komen vertellen dat Srebrenica (of het uitblijven van luchtsteun aldaar) het losgeld was waarmee Franse militairen zijn vrijgekocht dan staat Frankrijk voor lul en kan de toenmalige premier worden aangeklaagd voor de dood van al die moslims ... willen ze voorkomen neem ik aanquote:Op donderdag 24 juni 2004 20:19 schreef Piro het volgende:
[..]
Welk baat hebben de Fransen bij het niet levend in Den Haag zijn van Karadzic?
Misschien onder de tafel wapenhandel ten tijde van een embargo ofzo?
Karadzic weet iets wat een mol in de NAVO niet boven water ziet komen.
Moet relatief simpel zijn om uit te zoeken waar je hem kan vinden.
Wie heeft er potentieel baat bij dat Karadzic niet in Den Haag staat.
Wie heeft er toegang tot de info wanneer er een arrestatiepoging wordt gemaakt op Karadzic.
Bestaat er enige correlatie tussen die twee.
Een persoon aanwijzen is het probleem. Cheka zuiveringen zijn niet meer van deze tijd.
unosom ... IFOR begon 20 december 1995 Nederland deed rond 1993 mee aan SFOR en UNPROFOR (Srebrenica).quote:Op donderdag 24 juni 2004 20:25 schreef Piro het volgende:
[..]
Waar, IFOR? of UNOSOM?
In Golf 1 hadden ze nog behoorlijk wat dooien.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ding past niet (meer) in de Nederlandse krijgsmacht niet dodelijk genoeg (mjah je kunt sproeien maar daar willen we vanaf) en logistiek gezien een nachtmerrie de Amerikanen willen er ook vanaf.
Rupsvoertuigen zijn beter op offroad terrein beter dan vrachtwagens en hebben ook een betere gewichtsverdeling, waarom een vrachtauto?quote:het hele wapen afschaffen vind ik dan weer teveel van het goede, imo moeten we goed naar het Amerikaanse HIMARS project kijken en de raketten en lanceerbuizen bewaren (ze zullen wel de schrootbak ingaan want 18 verouderde voertuigen verkopen gaat meer kosten dan het oplevert).
Laat Thales Nederland dan een vuurgeleidingssysteem (en evt een aangepaste opsporingsradar) ontwikkelen en schroef de hele zaak op een vrachtwagen van Daf
Ziet er leuk uit. Hij draagt alleen minder raketjes mee, zal dan wel sneller kunnen herladen ofzo, waarom ze het geheel niet op een rups of halfchassis plaatsen is me echter een raadsel, wanneer willen ze de MRLS eruit hebben?quote:Amerikanen doen dat ook
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
dan heb je een enorm flexibel systeem waar je nog scherp mee kunt schieten ook, bovendien past het allemaal in een C130 dus ook voor vredesmissies is het goed bruikbaar
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
kans is groot dat Karadzic/Mladic met de Fransen hebben zitten dealen over krijgsgevangen en Srebrenica ... als die strax in Den Haag doodleuk komen vertellen dat Srebrenica (of het uitblijven van luchtsteun aldaar) het losgeld was waarmee Franse militairen zijn vrijgekocht dan staat Frankrijk voor lul en kan de toenmalige premier worden aangeklaagd voor de dood van al die moslims ... willen ze voorkomen neem ik aan
[..]
unosom ... IFOR begon 20 december 1995 Nederland deed rond 1993 mee aan SFOR en UNPROFOR (Srebrenica).
Frankrijk was in charge, die hebben herhaaldelijk verzoeken van Dutchbat om luchtsteun gewoonweg genegeerd, lijsten met doelen raakten 'kwijt' zodat die weer opnieuw ingestuurd moesten worden etc. etc. etc. de generaal in kwestie (Janvier oid) heeft tot op de dag van vandaag nog niet gereageerd over de kwestie behalve in een onbewaakt moment te roepen dat Frankrijk veel meer mensen is verloren op de Balkan dan Nederland ... wat hij daarmee bedoelde moeten we radenquote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:33 schreef Piro het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
De Fransen hebben zich in Srebrenica afzijdig gehouden om Franse gevangenen vrij te kopen?
te duur in onderhoudquote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:31 schreef Piro het volgende:
[..]
In Golf 1 hadden ze nog behoorlijk wat dooien.
En hoezo een logistieke nachtmerrie?
beter verplaatsbaar in verstedelijkt gebied, hogere topsnelheid, kleiner voertuig en een stuk goedkoper in onderhoud en aanschaf je kan er dus voor hetzelfde geld meer van inzettenquote:[..]
Rupsvoertuigen zijn beter op offroad terrein beter dan vrachtwagens en hebben ook een betere gewichtsverdeling, waarom een vrachtauto?
ik weet niet wanneer ze er klaar mee willen zijn, voorlopig is het ding nog maar nauwelijks in productie geloof ikquote:[..]
Ziet er leuk uit. Hij draagt alleen minder raketjes mee, zal dan wel sneller kunnen herladen ofzo, waarom ze het geheel niet op een rups of halfchassis plaatsen is me echter een raadsel, wanneer willen ze de MRLS eruit hebben?
Kan nog wat worden, F35 en F22 erin, nieuwe boomers, MRLS eruit, nieuwe uniformen, nieuw infanteriewapen, al zijn de voer vaar en vliegtuigen het grootste probleem..
Ik wist niet dat ze überaupt MRLS systemen hebben ingezet.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
te duur in onderhoud
ook istie te groot en daardoor slecht te transporteren/verplaatsen ... en mwah doden, allicht maar Desert Storm is inmiddels al een lange tijd geleden, tijdens de laatste golfoorlog hebben ze het naar verluid een stuk minder goed gedaan.
Artillerie in de STAD neerzetten? Ben je helemaal.quote:[..]
beter verplaatsbaar in verstedelijkt gebied, hogere topsnelheid, kleiner voertuig en een stuk goedkoper in onderhoud en aanschaf je kan er dus voor hetzelfde geld meer van inzetten
Tijd zat voor een ontwerp met tracks, meer raketten erop.quote:[..]
ik weet niet wanneer ze er klaar mee willen zijn, voorlopig is het ding nog maar nauwelijks in productie geloof ik
Bewijst maar weer dat het een stelletje verwijfde figuren zijn die geen leger moeten onderhouden.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Frankrijk was in charge, die hebben herhaaldelijk verzoeken van Dutchbat om luchtsteun gewoonweg genegeerd, lijsten met doelen raakten 'kwijt' zodat die weer opnieuw ingestuurd moesten worden etc. etc. etc. de generaal in kwestie (Janvier oid) heeft tot op de dag van vandaag nog niet gereageerd over de kwestie behalve in een onbewaakt moment te roepen dat Frankrijk veel meer mensen is verloren op de Balkan dan Nederland ... wat hij daarmee bedoelde moeten we raden
De Serven dreigden de Franse gevangenen te doden bij verdere conflicten met de VN, de Fransen maakten vervolgens duidelijk dat kernwapens (!!!!!) een optie waren als vergelding in die situatiequote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:33 schreef Piro het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
De Fransen hebben zich in Srebrenica afzijdig gehouden om Franse gevangenen vrij te kopen?
je zag ze best vaak op cnnquote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:54 schreef Piro het volgende:
[..]
Ik wist niet dat ze überaupt MRLS systemen hebben ingezet.
verstedelijkt gebied maakt nog geen stadquote:[..]
Artillerie in de STAD neerzetten? Ben je helemaal.
Artillerie staat buiten de stad of op een basis OP de stad te schieten.
ja en dan 1 pantserwagens vol engineers en zo'n tanktakeldinges erachter aan zoals nu ... voor het geval datquote:[..]
Tijd zat voor een ontwerp met tracks, meer raketten erop.
Heb Golf II niet gevolgd.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 14:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
je zag ze best vaak op cnn
Mierenneuker.quote:[..]
verstedelijkt gebied maakt nog geen stad
Dat zijn de reloaders, gij onwetende.quote:[..]
ja en dan 1 pantserwagens vol engineers en zo'n tanktakeldinges erachter aan zoals nu ... voor het geval dat
nee het is goed zo
dat zou je over Nederland ook kunnen zeggen aan de hand van Dutchbatquote:Op vrijdag 25 juni 2004 13:59 schreef Piro het volgende:
[..]
Bewijst maar weer dat het een stelletje verwijfde figuren zijn die geen leger moeten onderhouden.
Als die lui bij het vreemdelingenlegioen net zulke verwijfde trutjes zijn dan weet ik wel weer hoe laat het is in Frankrijk zeg..
quote:Op vrijdag 25 juni 2004 14:00 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
De Serven dreigden de Franse gevangenen te doden bij verdere conflicten met de VN, de Fransen maakten vervolgens duidelijk dat kernwapens (!!!!!) een optie waren als vergelding in die situatie![]()
Het lijkt mij duidelijk dat ze zo'n deal gemaakt hebben.
artillerie .... luie varkensquote:Op vrijdag 25 juni 2004 14:04 schreef Piro het volgende:
[..]
Heb Golf II niet gevolgd.
[..]
Mierenneuker.
[..]
Dat zijn de reloaders, gij onwetende.
Oorlog moet sowieso met zo min mogelijk kabinetsbemoeienis geregeld worden.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 14:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zou je over Nederland ook kunnen zeggen aan de hand van Dutchbat
niet waar natuurlijk, Fransen zijn ok (en dat heb je niet van mij), Westeuropese politici moeten zich er alleen niet mee bemoeien.
HAPPINESS IS . . .quote:Op vrijdag 25 juni 2004 14:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
artillerie .... luie varkens
een echte man zou achter zijn stuur vandaan kruipen en zelf die raket erop slingeren
dan kunnen die reloaders naar het front met de infanterie
whehequote:Op vrijdag 25 juni 2004 14:11 schreef Piro het volgende:
[..]
Aint it the goddamn truth.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 14:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
whehe
waar haal jij die dingen altijd vandaanquote:Op vrijdag 25 juni 2004 14:52 schreef Piro het volgende:
[..]
Aint it the goddamn truth.
Het internet.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 16:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waar haal jij die dingen altijd vandaan
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 17:16 schreef sp3c het volgende:
damn die blik van dat mannetje op de voorgrond (laatste foto) spreekt boekdelen
Waarschijnlijk komt Ivan eraan.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 17:25 schreef HarigeKerel het volgende:
Tja, 18 en doodsbang.
Kan het hem niet kwalijk nemen.
Het Russische leger is een hel vol met martelingen![]()
Je bedoelt een ghillie suit of een BDU?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 18:09 schreef HarigeKerel het volgende:
Zijn er ook nog fokker die dit soort pakken hebben?
[afbeelding]
Denk er zelf over om zoiets te bestellen, gewoon voor carnaval of survivalen in de Ardennen
Naja, zijn hoedje is een semi suit.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 18:17 schreef HarigeKerel het volgende:
Gewoon, over het algemeen, een camouflage pak bedoelde ik![]()
Alhoewel zo'n "ghillie suit" (wist niet dat het die naam had) wel erg stoer is
Ach klets niet, die Nederlandse schuit is wel mooi en is een stuk geslaagder ook nog.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 18:28 schreef Strijder het volgende:
Om even terug te komen op dat foeilelijke Britse ontwerp, het lijkt misschien raar maar alle 'geslaagde' wapensystemen zien er om de een of andere reden mooit uit. Die Engelse boot is niet om aan te zien, zou ie nu ook slecht zijn (meegenomen dat die artist impressions nooit kloppen) ?
Ja, de Nederlandse, maar die Engelse niet.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 18:35 schreef Piro het volgende:
[..]
Ach klets niet, die Nederlandse schuit is wel mooi en is een stuk geslaagder ook nog.
De Fransen doen geen reet goed op militair gebied, De Duitsers en de Ami's spannen de kroon wat betreft 'kick ass camouflage'.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 18:43 schreef HarigeKerel het volgende:
De Engelsen hebben dan ook geen enkel gevoel van stijl, kijk eens naar hun vliegtuigen en uniformen en vergelijk het met de Fransen/Ami's en Italianen.
Dat is toch niks?
Alleen de Belgen en Duitsers doen het minstens net zo slecht
Wisseling van de wachtquote:Vertrek SFIR4
25-6-2004 11:03:00
De hoofdmacht van de Stabilisation Force Iraq 4 (SFIR4) vertrekt maandag 28 juni vanaf de vliegbasis Eindhoven naar Irak. De uitzending van de honderdzestig militairen is voor een periode van vier maanden. SFIR4 lost SFIR3 af. Vanaf 14 juli neemt bataljonscommandant luitenant-kolonel Kees Matthijssen het commando over van luitenant-kolonel Richard van Harskamp, bataljonscommandant SFIR3.
SFIR4 wordt grotendeels gevormd door militairen van 13 Infanteriebataljon van de 11 Luchtmobiele Brigade uit Schaarsbergen, een helikopterdetachement van de Koninklijke Luchtmacht en eenheden van de Koninklijke Marechaussee. In totaal leveren 1350 militairen een bijdrage aan de veiligheid en stabiliteit in de provincie Al Muthanna in het zuidoosten van Irak. Nederland levert sinds augustus 2003 een bijdrage aan SFIR.
De rotatieperiode van SFIR3 naar SFIR4 vindt plaats gedurende de maand juli.
Nounou, ze hebben wel mooie gala uniformen voor de officieren hoor daar in Duitslandquote:Op vrijdag 25 juni 2004 18:51 schreef Piro het volgende:
De Fransen doen geen reet goed op militair gebied, De Duitsers en de Ami's spannen de kroon wat betreft 'kick ass camouflage'.
Kijk, hier kan ik wel mee leven, niet dat ik die wijven niet volledig de grond in stamp (mietjes, geen pull ups?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:00 schreef SHERMAN het volgende:
PLA dames
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 25 juni 2004 18:51 schreef Piro het volgende:
[..]
De Fransen doen geen reet goed op militair gebied, De Duitsers en de Ami's spannen de kroon wat betreft 'kick ass camouflage'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |