Daarnaast, zet je wat geld opzij van die extra uren, dan romen ze het evt rendement erop wel weer flink af met Box3quote:Op woensdag 9 september 2026 21:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
De VVD zat consequent in alle recente kabinetten en is derhalve medeverantwoordelijk voor de afnemende lonendheid van meer uren werken. Brekelmans gaat maar bij z'n partijgenoten janken.
Valt mee.quote:Op woensdag 9 september 2026 22:40 schreef Tocadisco het volgende:
Als je trouwens in de CBS data gaat neuzen en het op gaat delen in leeftijdsgroepen van 15-25, 25-35, 35-45 etc. zie je dat in 2025 de groep 25-35 het vaakst voltijd werkt van alle leeftijdsgroepen, dus het lijkt erop dat Brekelmans hier een 'nareis op nareis'je doet.
[ afbeelding ]
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85275NED/table
Als ik first-in, first-out reken met mijn geld dan ga ik het geld dat ik nu verdien nooit opmaken. Mijn kinderen zullen dat dus erven na 50% IB, 3% inflatie per jaar, 2% VRH of iets soortgelijks en straks 30% erfbelasting.quote:Op woensdag 9 september 2026 22:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarnaast, zet je wat geld opzij van die extra uren, dan romen ze het evt rendement erop wel weer flink af met Box3![]()
De hoge inflatie doet de rest voor het verdampen van de euro's![]()
[ afbeelding ]
En dit. De toekomst van Nederland hangt helemaal niet af van de winstcijfers van multinationals, maar van de bereidheid en mogelijkheid van mensen om kinderen te krijgen.quote:Op woensdag 9 september 2026 22:54 schreef ludovico het volgende:
Maak het nog onmogelijker om kinderen te krijgen
Ik werk 2 dagen per week en houdt nog steeds ruim geld over. Mijn vermogen heb ik nu grotendeels in onroerend goed zitten in Costa Rica waar ik famillie heb. Onroerend goed valt niet onder de aanwasshit die ze met Box 3 van plan zijn. Ik heb geen kinderen, maar in jouw geval kan je ze beter jaarlijkse schenkingen doen want de fiscus spekken, daar zou ik me niet prettig bij voelen. Mijn vader heeft dat ook op die manier gedaan, hij is begin dit jaar overleden en wat nu nog over is valt voor de kinderen binnen de vrijstelling erfbelasting 2026quote:Op woensdag 9 september 2026 23:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik first-in, first-out reken met mijn geld dan ga ik het geld dat ik nu verdien nooit opmaken. Mijn kinderen zullen dat dus erven na 50% IB, 3% inflatie per jaar, 2% VRH of iets soortgelijks en straks 30% erfbelasting.
Daar blijft effectief dus nauwelijks nog iets van over. Dus werk ik alleen nog maar voor de lol, wat ik leuk vind. Zo veel mogelijk vakantie.
Je kan ook de zwitserse zeer stringgente immigratie&asiel-beleid exact kopieren. Dan heb je alsnog het probleem dat het evengoed erg druk wordt, maar de welvaart is er erg hoog en het welzijn ook. Voor de generatie die de drukte niet zo gewend zijn is de rappe verstedelijking een belasting voor hun welzijn. Uiteindelijk altijd nog vele malen beter dan de resultaten van het bevolkingsbeleid wat Nederland voorstaat.quote:Op woensdag 9 september 2026 23:23 schreef LXIV het volgende:
De toekomst van Nederland hangt helemaal niet af van de winstcijfers van multinationals, maar van de bereidheid en mogelijkheid van mensen om kinderen te krijgen.
Je bent alleen vrij zoveel mogelijk geld te verdienen, liefst voor iemand anders.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:10 schreef Abrikozentaart het volgende:
klinkt allemaal wel erg communistisch dat we allemaal extra en langer moeten werken voor de samenleving. Dacht dat de VVD juist zo liberaal was over zelfbeschikking en eigen verantwoordelijkheid
Dat is wel typerend voor hoe men denkt in Westen inderdaad. Zelf al zou je de grenzen vandaag nog dichtgooien en werk maken van remigratie. Dan zou er heel snel een groep opstaan die roept dat we toch maar weer wat immigranten uit bijvoorbeeld azië moeten halen, want is toch wel handig!quote:Op woensdag 9 september 2026 23:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je kan ook je zwitserse zeer stringgente immigratie&asiel-beleid exact kopieren. Dan heb je alsnog het probleem dat het evengoed erg druk wordt, maar de welvaart is er erg hoog en het welzijn ook. Voor de generatie die de drukte niet zo gewend zijn is de rappe verstedelijking een belasting voor hun welzijn. Uiteindelijk altijd nog vele malen beter dan de resultaten van het bevolkingsbeleid wat Nederland voorsstaat.
quote:Op woensdag 9 september 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het punt is dat de gemiddelde jongere met 5 dagen werken net zo goed kan fluiten naar een woning. Dus waarom nog de moeite doen? Zelfs als hij spaart kan hij niet opsparen tegen de waardestijging van woningen. En alles dubbel belast. Moet hij dan 2 dagen meer gaan werken enkel voor dure kleding of een dure auto? Terecht dat ze dit niet willen.
quote:Op woensdag 9 september 2026 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
KInderen voortbrengen is 100x belangrijker dan de winst van Unilever met 0,005% laten stijgen.
Echt, hey. Ik zou er dan ook geen problemen mee hebben om 60 uur per week te werken want dan staat er wel iets serieus tegenover namelijk veel financiële ruimte en mogelijkheden.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als ik 6 mnd per jaar in een ander land kon werken voor verhoudingsgewijs 6x modaal hier, dan zou ik ook zoveel mogelijk uren maken in die maanden en de rest van het jaar daar uitrusten terwijl ik snel spaar. Goedkoop bier en vieze hamburgerbroodjes kopen in de supermarkt, zoveel mogelijk sparen, hele lage vaste lasten..
Maar voor iemand die hier zijn huis en gezin heeft is dat gewoon geen optie.
Ja, als je kinderen een huis kopen kan je vermogen daar veilig in Box-1 blijven. Dan is het even safe.quote:Op woensdag 9 september 2026 23:31 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik werk 2 dagen per week en houdt nog steeds ruim geld over. Mijn vermogen heb ik nu grotendeels in onroerend goed zitten in Costa Rica waar ik famillie heb. Onroerend goed valt niet onder de aanwasshit die ze met Box 3 van plan zijn. Ik heb geen kinderen, maar in jouw geval kan je ze beter jaarlijkse schenkingen doen want de fiscus spekken, daar zou ik me niet prettig bij voelen. Mijn vader heeft dat ook op die manier gedaan, hij is begin dit jaar overleden en wat nu nog over is valt voor de kinderen binnen de vrijstelling erfbelasting 2026
quote:Op woensdag 9 september 2026 21:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En daarmee hebben die mensen daadwerkelijk uitzicht op een (naar hun normen) betere toekomst, wat heel motiverend is. Voor parttimers is dat vaak niet zo, als je 40 uur in plaats van 32 gaat werken als Nederlander heb je niet ineens wel zekerheid op het kunnen bemachtigen van een dak boven je hoofd. Ik denk dat dat een heel belangrijke factor is, die onduidelijkheid waar je het nou eigenlijk voor doet.
quote:Op woensdag 9 september 2026 21:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat is het precies. Je maakt die extra uren voor luxe. Als je die irrelevant vindt dan is het veel uren maken dat ook.
En zoveel werken en sparen dan wordt alles tegenwoordig ook door de fiscus ingenomen, terwijl je al snel boven de 50% IB zit bij je laatste uren van de week. Dan doe je het grotendeels voor de fiscus en van wat je dan zelf mag houden kun je netto niet zoveel.
Minder belasting op werken. Doe maar gewoon niet. Haal lekker alles op bij de vriendjes van de vvd, de ondernemer. En snij vooral in het belachelijke toeslagenstelsel, de asielinflux met zieligheidsindustrie en in het bureaucratische ambtenaren apparaat.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:02 schreef SimonB. het volgende:
[..]
Gelijk heeft 'ie.![]()
Sommige sectoren zitten te schreeuwen om arbeidskrachten. En wat willen jullie dan, nog meer arbeidsmigratie?
Zwitserland wordt ook omgevolkt, maar daar heb je een zeer direct democratie. Ze kiezen er daar dus echt bewust zelf voor. De snel toenemende verstedelijking zet ze nu wel aan het denken, maar een recent referendum om een limiet te stellen van max 10 miljoen inwoners heeft het (nog) net niet gehaald. Stel dat zo'n referendum over een jaar of 5 het wel haalt dan weten ze ook heel goed wat de consequenties kunnen zijn, zoals economische stagnatie.quote:Op woensdag 9 september 2026 23:41 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dit land WIL gewoon omgevolkt worden.
So long met die brekelkneus. Zo mans is hij niet dus.quote:Op woensdag 9 september 2026 22:40 schreef Tocadisco het volgende:
Als je trouwens in de CBS data gaat neuzen en het op gaat delen in leeftijdsgroepen van 15-25, 25-35, 35-45 etc. zie je dat in 2025 de groep 25-35 het vaakst voltijd werkt van alle leeftijdsgroepen, dus het lijkt erop dat Brekelmans hier een 'nareis op nareis'je doet.
[ afbeelding ]
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85275NED/table
Dit land wil niet omgevolkt worden maar is wel klaar met de slachtoffer types die het altijd beter weten en altijd ontevreden zijn. Kon je dit soort wappies maar het land uit gooien, werken doen ze relatief vaak toch niet. Maar het risico is dat je "critici" dan te weinig ruimte geeft om hun "mening" te gevenquote:Op woensdag 9 september 2026 23:41 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Dat is wel typerend voor hoe men denkt in Westen inderdaad. Zelf al zou je de grenzen vandaag nog dichtgooien en werk maken van remigratie. Dan zou er heel snel een groep opstaan die roept dat we toch maar weer wat immigranten uit bijvoorbeeld azië moeten halen, want is toch wel handig!![]()
Dit land WIL gewoon omgevolkt worden.
Een mentaliteitsverandering kan je natuurlijk maar beperkt politiek bewerkstelligen, wat niet wil zeggen dat je het in zo'n beschouwing niet kan adresseren.quote:Op woensdag 9 september 2026 22:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dan verandert er dus eigenlijk niks?
Deze meneer is flink doorgesnoven.quote:Op woensdag 9 september 2026 20:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Begin eens met meer werken lonend te maken, alvorens we gaan wijzen naar buitenlandse techbedrijven waar werknemers anderhalve ton per jaar beuren.
Verder hoor je van Amerikanen die zich hier vestigen steevast terug dat de werk en privébalans hier zoveel fijner is.
War is “echt” werk?quote:Op woensdag 9 september 2026 20:44 schreef Red_85 het volgende:
Die klootzak mag zn bek houden. Hij heeft geen dag in zn leven echt werk verricht in zn netwerkje uitzuigers.
Zorg er voor dat werkenden minder belasting hoeven te betalen, stuk tuig van het haagse dievengilde. En kom daarna maar terug met hangende pootjes.
Wat een lul.
4 dagen of zelfs 3,5. Rest van de tijd hoort voor jezelf te zijn. Je leeft niet om te werken, maar je werkt om te kunnen leven.
Voor Brekelmans is dat de hele week populair doen en lekker kletsen.quote:
Verwend ventje. In de 19e eeuw werkte mensem 60-80 uur in de week. Een werkweek van 6 of zelfs 7 dagen was heel normaal.quote:Op woensdag 9 september 2026 20:44 schreef Red_85 het volgende:
Die klootzak mag zn bek houden. Hij heeft geen dag in zn leven echt werk verricht in zn netwerkje uitzuigers.
Zorg er voor dat werkenden minder belasting hoeven te betalen, stuk tuig van het haagse dievengilde. En kom daarna maar terug met hangende pootjes.
Wat een lul.
4 dagen of zelfs 3,5. Rest van de tijd hoort voor jezelf te zijn. Je leeft niet om te werken, maar je werkt om te kunnen leven.
Ik vind vooral dat de negatieve prikkel eraf mag dat mensen die ervoor kiezen om 3 dagen te gaan werken alsnog huurtoeslag etc. krijgen. Dat slaat echt helemaal nergens op. Dat geld is bedoeld als vangnet voor mensen die niet meer kunnen werken of verdienen dan een bepaald bedrag.quote:Op donderdag 10 september 2026 07:22 schreef Momo het volgende:
Als mensen 3 of 4 dagen per week willen werken prima, maar zorg ervoor dat het ook loont als mensen 8 uur meer gaan werken in plaats van extra belastingen en minder toeslagen.
Waarom moet iedereen zo verplicht de arbeidsmarkt op gejaagd worden, en hoe bepaal je of iemand meer kán werken en wanneer het een vrije keuze is? Moeten we iedere Nederlander dan maar medisch laten keuren om te bepalen hoeveel arbeidsvermogen ze hebben?quote:Op donderdag 10 september 2026 08:21 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vind vooral dat de negatieve prikkel eraf mag dat mensen die ervoor kiezen om 3 dagen te gaan werken alsnog huurtoeslag etc. krijgen. Dat slaat echt helemaal nergens op. Dat geld is bedoeld als vangnet voor mensen die niet meer kunnen werken of verdienen dan een bepaald bedrag.
Werkelijk al mijn single vrouwelijke (en één mannelijke) collega's werken maximaal 24 uur uit eigen keuze "want je leeft niet om te werken" en krijgen dan van de staat een aanvulling. Als je jezelf kunt bedruipen met minder dan fulltime, prima, maar dat is hier niet aan de hand.
Wat mij betreft spekken ze dan de toeslagen voor de mensen die niet meer kunnen wat betreft wonen en energie etc., maar die instelling hierboven die mag er echt uit.
Dat is de crux inderdaad, hoe controleer je dit? En ja, iedereen mag zijn steentje bijdragen en zichzelf bedruipen naar vermogen. Wat is daar slecht aan?quote:Op donderdag 10 september 2026 08:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom moet iedereen zo verplicht de arbeidsmarkt op gejaagd worden, en hoe bepaal je of iemand meer kán werken en wanneer het een vrije keuze is? Moeten we iedere Nederlander dan maar medisch laten keuren om te bepalen hoeveel arbeidsvermogen ze hebben?
Helemaal eens. Weet je wie het gros van die dingen doet trouwens? Werkende vrouwen. Dat is één van de andere redenen waarom deze vaker parttime werken. En daar is -opnieuw- niks mis mee als je jezelf kunt bedruipen daarmee maar ik vind het echt raar dat je hier kunt besluiten om minder te werken dan je kunt gewoonweg omdat je dat wilt en als je dan onder een bepaalde grens komt dat de staat je dan automatisch zonder vragen gaat compenseren.quote:Ik vind tegelijkertijd dat mantelzorg, het opvoeden van de kinderen en vrijwilligerswerk ook wel meer gewaardeerd mogen worden.
Als ik nog steeds consequent naar kantoor zou moeten dan zou ik mijn 38 uur ook in 4 dagen gaan verdelen ja maar op deze manier heb ik doordeweeks een routine en veel vrijheid om de uren zo in te delen dat ik langer pauze neem en tussendoor een was erin kan mikken of kan gaan hardlopen. Ik ben meestal tussen 7 en 17:30 uur beschikbaar als het moet maar zit natuurlijk niet 10,5 uur voor die monitor/aan de telefoon.quote:Op donderdag 10 september 2026 08:52 schreef borisz het volgende:
Met 36 uur net boven het gemiddelde. Netjes in vier dagen. Ik vind de combo van vier om drie heel fijn. Ik heb in het weekend vaak wel iets van een verplichting en dat nam een dag weg en moest je op die andere dag al je huishoudelijke dingen doen.
Nog even los vele argumenten om niet terug te gaan naar vijf dagen.
"werken"... bedoel jequote:Op woensdag 9 september 2026 21:28 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
plus dat de Gen Z generatie waarschijnlijk met een beetje pech tot hun 75e moet werken
1 overdag werken, 1 's nachts... hoef je ook niet naar elkaars gezeur te luisterenquote:Op woensdag 9 september 2026 21:36 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Gewoon 's avonds neuken, aansteller.
Nou de tegenwoordige opvoeding schiet ook aan alle kanten tekort bij de 'verwende' generatie van nuquote:
Die dt fout is ook al schrijnend.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nou de tegenwoordige opvoeding schiet ook aan alle kanten tekort bij de 'verwende' generatie van nu
Dus me moet wat he
Ik wilde iets gaan typen maar deze dame was me weer voorquote:Op donderdag 10 september 2026 08:46 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is de crux inderdaad, hoe controleer je dit? En ja, iedereen mag zijn steentje bijdragen en zichzelf bedruipen naar vermogen. Wat is daar slecht aan?
[..]
Helemaal eens. Weet je wie het gros van die dingen doet trouwens? Werkende vrouwen. Dat is één van de andere redenen waarom deze vaker parttime werken. En daar is -opnieuw- niks mis mee als je jezelf kunt bedruipen daarmee maar ik vind het echt raar dat je hier kunt besluiten om minder te werken dan je kunt gewoonweg omdat je dat wilt en als je dan onder een bepaalde grens komt dat de staat je dan automatisch zonder vragen gaat compenseren.
De kinderopvang natuurlijk. Dan schep je naast een inkomen voor de overheid ook nog eens werkgelegenheid.quote:
Wel fijn dat zo'n woning dan op de markt komt voor een nieuw gezin.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:40 schreef bloodymary1 het volgende:
In mijn praktijk kom ik ze ook tegen. Zijn ze in de vijftig, huwelijk stuk gelopen, willen scheiden, gaan scheiden. Hebben het goed voor elkaar. Eigen woning, met overwaarde, geld op de bank, pensioen goed geregeld. En dan kunnen ze alsnog de woning verkopen. Man kan het niet overnemen, moet flinke alimentatie betalen, helft pensioen kwijt. Omdat de vrouw maar 2 dagen gewerkt heeft al die tijd. Ja was keuze van allebei. Dom.
quote:Op donderdag 10 september 2026 09:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel fijn dat zo'n woning dan op de markt komt voor een nieuw gezin.
Inderdaad. Maar jammer dat er dan twee huurappartementen wegvallen van de markt.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel fijn dat zo'n woning dan op de markt komt voor een nieuw gezin.
Netto vinden ze vaak allebei wel weer iemand anders, dus dat heft elkaar allemaal weer op.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:45 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar jammer dat er dan twee huurappartementen wegvallen van de markt.
Ze wisten rechts beleid ten faveure van rijkeren en kapitaalkrachtigen heel goed te verkopen aan de boze onderbuik.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:53 schreef phpmystyle het volgende:
Wat mij opvalt is dat de VVD een jaar of 15 geleden - ook door mij - steevast werd verdedigd door velen van ons hier, in die tijd werd de partij geassocieerd met 'solide' overheidsfinanciën, lagere lasten voor werkenden, en zeker niet te veel asielmigratie.
Met name dat laatste -asielmigratie- was eigenlijk de reden waarom veel mensen met lage- en midden inkomens op de VVD stemden. Wat deze middenklasser terug kreeg was een versoepeling van het ontslagrecht, lagere WW-duur, en allerhande verbruiksbelastingen werden door de VVD geïntroduceerd/goedgekeurd om coalities te laten slagen en de spilzucht van de coalitiepartner te financieren. Van enige sprake van reductie van (asiel)migratie is nooit sprake geweest.
Hoewel de gemiddelde Nederlander bovenstaande niet conceptueel kan uitleggen, zal zij dat inmiddels haarfijn in de gaten hebben. Je ziet leest het letterlijk nu in dit topic terugkomen.
Nee dat is te makkelijk.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze wisten rechts beleid heel goed te verkopen aan de onderbuik. En de onderbuik, die trapt overal in.
Simplistisch geneuzel. Er is helemaal geen ruimte meer om 60-80 uur per week te werken door automatisering.quote:Op donderdag 10 september 2026 07:24 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Verwend ventje. In de 19e eeuw werkte mensem 60-80 uur in de week. Een werkweek van 6 of zelfs 7 dagen was heel normaal.
Nu wil je naast eten en een dak boven je hoofd, waar je toen voor werkte een auto, een TV, een computer, een dure mobiel, 2x per jaar op vakantie en noem de luxe van de moderne tijd maar op.
Maar om daar dan 36 tot 40 uur voor te werken (de helft!) is voor ons prinsje teveel gevraagt. Die werkt liever 3 dagen. Precies de mentaliteit waardoor we als land naar de klote gaan, van alles willen maar er niks voor willen doen
Dat heet vooruitgang.quote:Op donderdag 10 september 2026 07:24 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Verwend ventje. In de 19e eeuw werkte mensem 60-80 uur in de week. Een werkweek van 6 of zelfs 7 dagen was heel normaal.
Nu wil je naast eten en een dak boven je hoofd, waar je toen voor werkte een auto, een TV, een computer, een dure mobiel, 2x per jaar op vakantie en noem de luxe van de moderne tijd maar op.
Maar om daar dan 36 tot 40 uur voor te werken (de helft!) is voor ons prinsje teveel gevraagt. Die werkt liever 3 dagen. Precies de mentaliteit waardoor we als land naar de klote gaan, van alles willen maar er niks voor willen doen
Alles is immers de schuld van een marginale partij als D66 en de volgende populistisch rechtse partij gaat met wat simplistische plannetjes de migratieproblematiek oplossen. Daarmee is ook gelijk alle overige problematiek van woningnood tot zorg en gebrekkig onderhoud aan infra opgelost en leefden we nog lang en gelukkig.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze wisten rechts beleid ten faveure van rijkeren en kapitaalkrachtigen heel goed te verkopen aan de boze onderbuik.
En die onderbuik, die trapt overal in.
Vooral rechts blijven stemmen, dat zal dit allemaal fixen.![]()
It's good to be VVD. Heerlijk alles tegen elkaar uitspelen.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Alles is immers de schuld van een marginale partij als D66 en de volgende populistisch rechtse partij gaat met wat simplistische plannetjes de migratieproblematiek oplossen. Daarmee is ook gelijk alle overige problematiek van woningnood tot zorg en gebrekkig onderhoud aan infra opgelost en leefden we nog lang en gelukkig.
Misschien moet de rest dan ook maar beter onderbuiks gaan spreken?quote:Op donderdag 10 september 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze wisten rechts beleid ten faveure van rijkeren en kapitaalkrachtigen heel goed te verkopen aan de boze onderbuik.
De rest laat zich gewillig bespelen inderdaad. Misschien zijn ze gewoon niet getalenteerd genoeg?quote:Op donderdag 10 september 2026 10:27 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Misschien moet de rest dan ook maar beter onderbuiks gaan spreken?
Gratis bier, ons volk, hunnie zijn parasieten, die rijke lui zijn graaiende egotrippers. Dat ronkt wel, hoor.
De VVD heeft de term 'hardwerkende Nederlander' wel goed uitgebuit. Wie wil er immers niet bij deze winnaars horen? Klinkt ook beter als de luiprofiterende Nederlander.
Die geloven nog in argumenteren en nuanceren. Ze hebben de boodschap gemist dat politiek over het reptielenbrein gaat. De lieverds.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
De rest laat zich gewillig bespelen inderdaad. Misschien zijn ze gewoon niet getalenteerd genoeg?
Start eens een partij die economisch links is en voor de middenklasse op zal komen, maar rechts is qua migratiebeleid. Goudmijn.quote:Op donderdag 10 september 2026 09:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een partij die economisch links is en migratie sterk beperkt kan prima bestaan. Alleen moet ze dan nog uitleggen wie het werk doet, wie de vergrijzing betaalt en waar het geld voor de ruimere verzorgingsstaat vandaan komt.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Start eens een partij die economisch links is en voor de middenklasse op zal komen, maar rechts is qua migratiebeleid. Goudmijn.
Die is er op het moment niet en de alternatieven zijn wat we nu hebben. En zodra iemand uit de middenklasse links gaat stemmen, krijgt hij er een hoop migratie (dus nog meer problemen die we al hebben) en woke gelul bij. Dus stemt men op rechts.
Eigen schuld van het huidige links en hun kuttige koers.
Het is niet alleen goedkoper, het is veel sneller en vaak nog beter ook.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:46 schreef Lyrebird het volgende:
Hij had het wat betreft de overheid nog wel wat harder mogen brengen: LLMs maken papierschuiven zo eenvoudig dat je als land een dief van je eigen portomonee bent als je niet gaat snijden in het ambtenarenapparaat.
Jij komt ook niet verder dan het is de schuld van de linkse koers, hè? Terwijl men links Nederland monddood heeft gemaakt om te kunnen autorijden en vliegen overal op de wereld. Ergo, er is al tijden geen linkse koers in de meeste landen op de wereld.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Start eens een partij die economisch links is en voor de middenklasse op zal komen, maar rechts is qua migratiebeleid. Goudmijn.
Die is er op het moment niet en de alternatieven zijn wat we nu hebben. En zodra iemand uit de middenklasse links gaat stemmen, krijgt hij er een hoop migratie (dus nog meer problemen die we al hebben) en woke gelul bij. Dus stemt men op rechts.
Eigen schuld van het huidige links en hun kuttige koers.
Totdat het fout gaat, dan ben je ineens 1900 fte kwijt alleen al om het allemaal weer recht te trekken.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is niet alleen goedkoper, het is veel sneller en vaak nog beter ook.
Dat is heel leuk, totdat je je bedenkt dat er nog steeds een controle overheen moet omdat AI nogal eens begint te hallucineren en dan doorwauwelt op de ingeslagen weg. Laat AI voor de lol eens een kaart tekenen, bijvoorbeeld. Honderden betrokken medewerkers, en niet eentje die op die kaart zag dat er geen reet van klopte.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:51 schreef Perrin het volgende:
Denk aan:
• rapporten en beleidsnota's schrijven
• grote hoeveelheden documenten en dossiers samenvatten
• data analyseren en patronen of afwijkingen vinden
• beleidsopties en scenario's uitwerken
• wet- en regelgeving vergelijken
• inspraak en duizenden reacties ordenen
• Kamer- en bestuursvragen voorbereiden
• notulen, briefings en adviezen maken
• dossiers controleren op volledigheid en inconsistenties
• onderzoek en literatuur samenvatten
• risico's, bezwaren en tegenargumenten systematisch in kaart brengen
• correspondentie en standaardcommunicatie opstellen
• projecten, actiepunten en programma's administreren
• informatie uit archieven en databases ontsluiten
Dat betekent niet dat je de hele overheid door ChatGPT kunt vervangen. Politieke keuzes, verantwoordelijkheid, menselijk oordeel en handhaving blijven allemaal mensenwerk.
Maar het betekent wél dat één ambtenaar straks het werk kan doen waarvoor gisteren nog een heel team van beleidsmedewerkers, analisten, coördinatoren en administratieve ondersteuning nodig was.
Een gigantische stijging van de productiviteit. En waarschijnlijk ook van de kwaliteit![]()
En uiteindelijk scheelt dat de burger bakken met geld: minder overhead, minder bureaucratie en meer publieke dienstverlening voor iedere belastingeuro.
Mwah, je moet het stapsgewijs en verstandig invoeren. De voordelen zijn gigantisch. En de risico's beheersbaar.quote:Op donderdag 10 september 2026 10:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Totdat het fout gaat, dan ben je ineens 1900 fte kwijt alleen al om het allemaal weer recht te trekken.
quote:Op donderdag 10 september 2026 10:59 schreef torentje het volgende:
Terwijl men links Nederland monddood heeft gemaakt om te kunnen autorijden en vliegen overal op de wereld.
Je hebt gelijk dat AI kan hallucineren. Juist daarom moet je het niet blind vertrouwen. Maar dat is geen argument tégen AI, het is een argument voor goede controle.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is heel leuk, totdat je je bedenkt dat er nog steeds een controle overheen moet omdat AI nogal eens begint te hallucineren en dan doorwauwelt op de ingeslagen weg. Laat AI voor de lol eens een kaart tekenen, bijvoorbeeld. Honderden betrokken medewerkers, en niet eentje die op die kaart zag dat er geen reet van klopte.
Dat was inderdaad mijn argumentquote:Op donderdag 10 september 2026 11:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat AI kan hallucineren. Juist daarom moet je het niet blind vertrouwen. Maar dat is geen argument tégen AI, het is een argument voor goede controle.
Eens, maar gezien het track record van de mensheid wéét je gewoon dat er mensen hoog in de keten gaan beslissen dat die ene controleur ook wel weg kan of een belachelijke caseload gaan krijgen en hoe meer er bij elkaar gedonderd wordt aan analyses en samenvattingen, wat je bij AI geneigd bent extra snel te doen, hoe groter de consequenties.quote:Mensen maken ook voortdurend fouten, alleen noemen we die slordigheden, verkeerde aannames of tunnelvisie. Die kaart is daar bijna een pijnlijk voorbeeld van: honderden mensen hebben ernaar gekeken en toch zag niemand dat het niet klopte. Het is (en blijft) uiteindelijk mensenwerk en dat is bepaald geen kwaliteitsgarantie.
Het punt is dat AI bij cognitieve taken als samenvatten, analyseren, vergelijken, structureren en formuleren inmiddels veel beter én veel sneller is dan de gemiddelde medewerker.
Als één scherpe medewerker met AI het werk kan doen én controleren waar vroeger een heel team voor nodig was, heb je nog steeds een enorme productiviteitswinst én een enorme kwaliteitswinst.
Ik werk als ambtenaar met dito ambtenarensalaris en mijn vrouw is huisvrouw, hebben een peuter.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:15 schreef LXIV het volgende:
Ik snap wel dat de jongeren niet meer 40 uur per week willen werken, inclusief nog woon-werkverkeer van een uur per dag.
Overigens, je moet eerder per gezin kijken. Vroeger werkte de man 40 uur en de vrouw zat thuis en deed het huishouden. Nu werken ze samen vaak zo'n 50 uur. Dat is toch 10 uur meer per gezin en de overige taken thuis moeten verdeeld worden. Als je als man in 1980 's ochtends om 07:00 de deur uit ging en je kwam om 17:30 weer thuis, dan stond het eten klaar, waren de boodschappen gedaan en het huis van kant. Tegenwoordig is dat anders.
Dan heb je dus een flink betaalde baan als vent, en dan heb je een constante druk om op de kleintjes letten om rond te komenquote:Op donderdag 10 september 2026 11:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik werk als ambtenaar met dito ambtenarensalaris en mijn vrouw is huisvrouw, hebben een peuter.
Financieel zouden we een tweede kind ook nog wel (redelijk eenvoudig) aankunnen.
Maar zo doen we het al 7 jaar.
Ben 35 jaar overigens.
Kan allemaal nog prima.
Moet je wel keuzes maken en bijvoorbeeld minder luxe/vaak op vakantie, tussenwoning, en genoegen nemen met een Kia.
Laat dat denken maar weg.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:06 schreef theunderdog het volgende:
Het is 2026. En hij denkt nog steeds dat 'meer werken, per definitie efficiënter werken' is.
Ongelooflijk.
Alweer een beledigende reactie van een persoon, die graag naar beneden trapt en naar boven likt. Het is dus duidelijk dat justitie te weinig handhavers heeft.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:03 schreef PurifieR het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De dorpsgek is ook weer wakker.
Doe eens een jaartje zijn werkuren maken en kom dan eens terug zou ik zeggen.quote:Op donderdag 10 september 2026 07:10 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Voor Brekelmans is dat de hele week populair doen en lekker kletsen.
11 uur is een mooie tijd om op te staanquote:Op donderdag 10 september 2026 11:03 schreef PurifieR het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De dorpsgek is ook weer wakker.
Veel uren draaien staat betekent niet a priori dat je ook een nuttige bijdrage levert. Zeker voor dat salaris.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Doe eens een jaartje zijn werkuren maken en kom dan eens terug zou ik zeggen.
"Dat salaris" pak je in het bedrijfsleven met een schijntje van de inspanningen die een fractievoorzitter moet leveren. Rutte is wat dat betreft helemaal een klasse apart, die sliep niet. Logisch ook dat hij hem als voorbeeld ziet. Niet zozeer qua werkuren, wel qua ethos.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Veel uren draaien staat betekent niet a priori dat je ook een nuttige bijdrage levert. Zeker voor dat salaris.
Maar goed, van Brekelmans kun je ook niet veel verwachten. Iemand die Mark Rutte noemt over wie hij als voorbeeld ziet
Rutte is van een ander kaliber als Brekelmans.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:51 schreef nostra het volgende:
[..]
"Dat salaris" pak je in het bedrijfsleven met een schijntje van de inspanningen die een fractievoorzitter moet leveren. Rutte is wat dat betreft helemaal een klasse apart, die sliep niet. Logisch ook dat hij hem als voorbeeld ziet.
Ik blijf het altijd een wat oneerlijke machinatie vinden, dat "halen" van bekwame mensen die in eigen land ook erg nodig zijn. Soort van roofkapitalisme.quote:Op woensdag 9 september 2026 21:32 schreef Abrikozentaart het volgende:
[..]
je moet arbeidsmigranten binnen halen voor sectoren die wat bijdragen. Dus weg met die slachthuizen van de big Agro maar haal kundige verpleegkundigen en bouwvakkers binnen.
Ja, kan ook prima. Ik heb zaken als een dure auto ook altijd onbelangrijk gevonden. Beter besteed je tijd aan je gezin.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik werk als ambtenaar met dito ambtenarensalaris en mijn vrouw is huisvrouw, hebben een peuter.
Financieel zouden we een tweede kind ook nog wel (redelijk eenvoudig) aankunnen.
Ben 35 jaar overigens.
Kan allemaal nog prima.
Moet je wel keuzes maken en bijvoorbeeld minder luxe/vaak op vakantie, tussenwoning, en genoegen nemen met een Kia.
Een "tussenwoning" kost tegenwoordig ook gewoon minimaal 1200-1300 aan huur/hypotheek exclusief alle bijkomende kosten. Hartstikke mooi dat jij met een ambtenarensalaris dit prima kan ophoesten in je eentje. Maar voor de meeste is het gewoon harde realiteit dat beide partners aan het werk zijn. Heeft niets te maken met luxe vakanties/auto's.quote:Op donderdag 10 september 2026 11:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ben 35 jaar overigens.
Kan allemaal nog prima.
Dat valt niet mee, want jij wil rechts beleid terwijl dat beleid niet voordelig is voor de arbeidersklasse lees beneden.quote:Op donderdag 10 september 2026 13:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Valt wel mee. Er is er een die hier is met vooroordelen in dit gesprek.
En dat ben ik niet.
Zoek hulp.
Volgens mij zeg ik totaal wat anders in dit topic.quote:Op donderdag 10 september 2026 14:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat valt niet mee, want jij wil rechts beleid terwijl dat beleid niet voordelig is voor de arbeidersklasse lees beneden.
Tenzij ondernemer snap ik niet waarom je 6,5 dagen per week zou willen werken (en dan nog niet eens eigenlijk)quote:Op woensdag 9 september 2026 21:17 schreef halfway het volgende:
23 jaar 6,5 dagen pw gewerkt
10 jaar 5,5 dagen
9 jaar 5 dagen
Volgend jaar 4 dagen
Omdat , iedereen die dat niet doet, geld van de rest kost.quote:Op donderdag 10 september 2026 08:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Waarom moet iedereen zo verplicht de arbeidsmarkt op gejaagd worden, en hoe bepaal je of iemand meer kán werken en wanneer het een vrije keuze is? Moeten we iedere Nederlander dan maar medisch laten keuren om te bepalen hoeveel arbeidsvermogen ze hebben?
Ik vind tegelijkertijd dat mantelzorg, het opvoeden van de kinderen en vrijwilligerswerk ook wel meer gewaardeerd mogen worden.
BCG behoort gewoon tot de top en dat zijn geen modale salarissen, eerder een meervoud hiervan.quote:Op donderdag 10 september 2026 12:52 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Rutte is van een ander kaliber als Brekelmans.
Als je Brekelmans in het bedrijfsleven neerzet heeft ie een salaris in de orde van grootte waar jij en ik ons prima mee kunnen meten.
Hij heeft geen slechte CV, maar we moeten het ook niet overdrijven. Als je héél goed bent zou je na 7,5 jaar wel een keer omhoog moeten stromen.
Associate - Consultant - Project Leader
The Boston Consulting Group
jun. 2010 - okt. 2017 · 7 jr 5 mnd
Ik zal je het modden besparen.quote:Op donderdag 10 september 2026 15:43 schreef vul_maar_in het volgende:
Laat elkaar even met rust. Sjemig zeg
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |