abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221761078
quote:
Gen Z’er die maar drie of vier dagen werkt, Ruben Brekelmans wil ervan af

Met jongvolwassenen die maximaal drie of vier dagen per week willen werken, gaat Nederland het ‘niet redden’, klaagt VVD-fractievoorzitter Ruben Brekelmans. Hij pleit ook voor vacaturestops bij de overheid wegens het groeiend aantal ambtenaren.

VVD’er Brekelmans zei woensdag tijdens de jaarlijkse Binnenhoflezing dat een vijfdaagse werkweek weer de norm zou moeten worden. „Ik zie jongeren, net klaar met hun studie, nog geen kinderen, gelukkig geen gezondheidsproblemen, maar die wel in hun eerste baan al parttime willen werken. Maximaal vier dagen in de week, soms zelfs drie. Daar redden we het dus niet mee.”

De uitspraken passen in het bredere beeld van de speech: er staan nog ruim 400.000 vacatures open, terwijl er volgens Brekelmans te veel mensen in de WW zitten (200.000), in de bijstand (400.000) of arbeidsongeschikt zijn (880.000). Dat kunnen we ons als land volgens de VVD’er ‘niet veroorloven’.

Brekelmans: „Bij Chinese techbedrijven werken mensen zes dagen per week, van 9.00 tot 21.00 uur, dus 72 uur per week. Nu moeten wij in geen enkel opzicht een tweede China worden, maar hier stellen vakbonden voor om van een 36-urige naar een 32-urige werkweek te gaan. Hoe kunnen we met 32 uur per week bedrijven laten groeien, meer ouderen verzorgen, 100.000 huizen bouwen of onze krijgsmacht opbouwen?”

Wél minder ambtenaren
De Binnenhoflezing is een jaarlijks roulerende eer die politici vaak gebruiken om alvast een schot voor de boeg te geven richting de debatten na Prinsjesdag. Brekelmans gebruikte de lezing ook om te klagen dat het aantal ambtenaren is toegenomen.

Dat hij als VVD-fractievoorzitter pleit voor een kleine overheid, is niet verrassend. Maar hij pleit ook voor vacaturestops. Wellicht loopt hij daarbij vooruit op Prinsjesdag volgende week; de VVD’er heeft immers een hand gehad in de plannen.

Brekelmans zegt hierover: „Een kleine overheid betekent ook dat het personeelsbestand fors moet inkrimpen. Nu worden alsmaar meer mensen aangenomen.” De politicus stelt dat meer personeel meer overleg betekent. En dat de overheid daardoor trager is geworden. „De overheid is één grote procesfabriek geworden.”

Hij wil per ministerie en overheidsinstelling ‘harde doelen’ laten vaststellen om te besparen. „Overweeg vacaturestops waar dat kan.” Brekelmans pleit ook voor meer gebruik van AI om het werk ‘leuker’ en ‘minstens 20 procent efficiënter’ te maken.

Begin eens met meer werken lonend te maken, alvorens we gaan wijzen naar buitenlandse techbedrijven waar werknemers anderhalve ton per jaar beuren.

Verder hoor je van Amerikanen die zich hier vestigen steevast terug dat de werk en privébalans hier zoveel fijner is.
blablablabla
pi_221761081
vvd :')
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
  woensdag 9 september 2026 @ 20:37:06 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221761104
VVD.
Grootste pijpers van het bedrijfsleven.

Het liefst pleit hij voor een 80 urige werkweek. Maar dat betoog kunnen we misschien over 10 jaar proberen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221761156
Ok, dus je richt eerst het stelsel aan belastingen, toeslagen en heffingskortingen zo in dat het nauwelijks loont om meer te gaan werken en vervolgens ben je verbaasd als dat de uitkomst is? :')
pi_221761178
Die klootzak mag zn bek houden. Hij heeft geen dag in zn leven echt werk verricht in zn netwerkje uitzuigers.

Zorg er voor dat werkenden minder belasting hoeven te betalen, stuk tuig van het haagse dievengilde. En kom daarna maar terug met hangende pootjes.

Wat een lul.

4 dagen of zelfs 3,5. Rest van de tijd hoort voor jezelf te zijn. Je leeft niet om te werken, maar je werkt om te kunnen leven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221761188
Die extreme werkcultuur houden de Chinezen ook niet eeuwig vol. Er zijn inmiddels zeer kleine en vooralsnog aarzelende signalen van verandering bij een paar ondernemingen. Midea laat werknemers bijvoorbeeld sinds kort rond 18.30 uur vertrekken en heeft vergaderingen buiten werktijd verboden. DJI hanteert een verplichte eindtijd van 21.00 uur. Dat is nog steeds absurd lang, maar wel een duidelijke breuk met het werken tot diep in de nacht. Babystapjes.
pi_221761199
Als werken niet loont klap je een uitkering. Als je geen huis kunt kopen dan hoef je ook niet te werken, dan wacht je gewoon tot je wat erft.
pi_221761303
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2026 20:44 schreef Red_85 het volgende:
Die klootzak mag zn bek houden. Hij heeft geen dag in zn leven echt werk verricht in zn netwerkje uitzuigers.

Zorg er voor dat werkenden minder belasting hoeven te betalen, stuk tuig van het haagse dievengilde. En kom daarna maar terug met hangende pootjes.

Wat een lul.

4 dagen of zelfs 3,5. Rest van de tijd hoort voor jezelf te zijn. Je leeft niet om te werken, maar je werkt om te kunnen leven.
Ik dacht ze op links patent hadden op wereldvreemde figuren die met hun rug naar de samenleving staan. Maar kennelijk biedt de VVD nu ook onderdak aan dit soort figuren.

Zogenaamd willen praten maar ondertussen de ene na de andere beledinging richting de nederlandse werknemer met als bonus de 72 urige werkweek van de chinezen als referentiekader.

Wat een misbaksel deze vent.
-
  woensdag 9 september 2026 @ 20:59:46 #9
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221761321
Aan de andere kant, wat is er mis met 5 dagen werken. En al helemaal als je jong bent.

Een ding is zeker, met 3 dagen werken voor een baas kun je sowieso fluiten naar een woning.

Neemt niet weg dat er best eea veranderd mag gaan worden, maar die luie instelling van veel jeugd is iets waar we ook vanaf moeten.
pi_221761335
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 20:57 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik dacht ze op links patent hadden op wereldvreemde figuren die met hun rug naar de samenleving staan. Maar kennelijk biedt de VVD nu ook onderdak aan dit soort figuren.

Zogenaamd willen praten maar ondertussen de ene na de andere beledinging richting de nederlandse werknemer met als bonus de 72 urige werkweek van de chinezen als referentiekader.

Wat een misbaksel deze vent.
Zal ook wel zn laatste politieke functie zijn dit gezien deze flater.
1947-2016
  Moderator woensdag 9 september 2026 @ 21:01:45 #11
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221761342
fuck de VVD.
Rustaaagh...
  woensdag 9 september 2026 @ 21:02:28 #12
512523 SimonB.
Nog steeds hoogst.
pi_221761349
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 20:35 schreef Elan het volgende:
Gen Z’er die maar drie of vier dagen werkt, Ruben Brekelmans wil ervan af
Gelijk heeft 'ie. >:)
Sommige sectoren zitten te schreeuwen om arbeidskrachten. En wat willen jullie dan, nog meer arbeidsmigratie? :D
Voorheen Bargehassus.
pi_221761354
De VVD zat consequent in alle recente kabinetten en is derhalve medeverantwoordelijk voor de afnemende lonendheid van meer uren werken. Brekelmans gaat maar bij z'n partijgenoten janken.
pi_221761373
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 20:46 schreef Jahr00n het volgende:
Als werken niet loont klap je een uitkering. Als je geen huis kunt kopen dan hoef je ook niet te werken, dan wacht je gewoon tot je wat erft.
Toch vind ik wat van mensen die maar aan het staatsinfuus hangen puur voor het gemak, die mogen wat mij betreft best een shop onder de reet krijgen. Er zijn er echter ook genoeg die om wat voor reden dan ook gewoon niet kunnen/mogen werken en die groepen worden in de cijfers meegenomen, dat vind ik bijzonder.

En mensen die genoegen nemen met wat minder inkomsten mogen wat mij betreft gerust wat minder werken. Er is meer dan werk in het leven, daar moet een goede balans zijn.

Ik werk op het moment 37 uur en ben in de overweging om minder te gaan werken, 32 uur kan ik ook makkelijk mee rondkomen en ik zadel mijn collegae niet met extra werk op als ik een paar uurtjes minder ga werken, dat kan op dit moment prima.

Ik vind het bijzondere uitspraken. Als het er niet bij had gestaan had ik kunnen raden dat het hier om een VVD'er zou gaan. Overdrijven is ook een vak en hij kan zoveel willen.
Staatsondermijnende linkse sneuneus en klimaat mongool
  woensdag 9 september 2026 @ 21:06:12 #15
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221761382
Als je minder ambtenaren wilt. Misschien eens kappen met het dumpen van rijkstaken bij de gemeenten, die het vervolgens allemaal op hun eigen manier invullen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221761386
Brekelmans heeft gewoon gelijk. Boel luie honden tegenwoordig en het werkt ook zo inefficiënt als wat met al die parttimers helemaal wanneer ze elkaar nodig hebben en dan ook niet altijd op dezelfde dagen werken. Dan zie je kleine simpele dingen die je binnen een weekje makkelijk voor elkaar krijgt wanneer je er voor gaat zitten waar dan ineens meerdere weken overheen gaat.
  woensdag 9 september 2026 @ 21:07:35 #17
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221761391
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2026 20:59 schreef Mubassie het volgende:
Aan de andere kant, wat is er mis met 5 dagen werken. En al helemaal als je jong bent.

Een ding is zeker, met 3 dagen werken voor een baas kun je sowieso fluiten naar een woning.

Neemt niet weg dat er best eea veranderd mag gaan worden, maar die luie instelling van veel jeugd is iets waar we ook vanaf moeten.
Met 5 dagen ook, snap wel dat jongeren dan liever wat toeslagen trekken en genieten van hun vrije tijd.

Als werken niet loont dan heeft het ook geen zin om meer te werken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221761393
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2026 20:59 schreef Mubassie het volgende:

Jeugd is altijd lui.
En terecht. Ze mogen altijd nog langer werken dan hun voorgaande generatie. Behalve vutboomers die met 58,5 al met pensioen mochten.
Milenials mogen straks 45 jaar werken, misschien wel 50. Zonder kans op een sabatical, want je mag je dagen niet meenemen van Brussel. Vind het niet zo raar dat ze met zo'n vooruitzicht een 3daagse werkweek ambiëren.

Over zo'n kutbaas, die betaalt je toch stront als je jong bent. Hoezo zou je dan nog harder je best dien? En als het al wat beter is, staat de ambtenaar van de bd in je broekzak te graaien.

Snap ze wel.
1947-2016
pi_221761423
klinkt allemaal wel erg communistisch dat we allemaal extra en langer moeten werken voor de samenleving. Dacht dat de VVD juist zo liberaal was over zelfbeschikking en eigen verantwoordelijkheid
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  woensdag 9 september 2026 @ 21:14:24 #20
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221761447
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/85275NED?q=wildcard%3A%2A

Brekelmans zou goed doen om even naar de cijfers te kijken i.p.v. telkens blind naar gen z te wijzen. 8)7 8)7 8)7
Misschien eens naar zijn eigen generatie kijken... Deeltijdpercentage is alleen enorm hoog onder de schoolgaande leeftijdgroep. Daarna hebben oude gen-z'ers en jonge millenials het laagste aandeel deeltijdwerkers.

🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221761448
Volgende week bij de VVD: “hoezo leerplicht? In 1850 stond een 12-jarige gewoon om half 7 in de fabriek!”
pi_221761456
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2026 21:10 schreef Abrikozentaart het volgende:
klinkt allemaal wel erg communistisch dat we allemaal extra en langer moeten werken voor de samenleving. Dacht dat de VVD juist zo liberaal was over zelfbeschikking en eigen verantwoordelijkheid
Zelfbeschikking en eigen verantwoordelijkheid als het gaat om bedrijven ja. Volk kan de klere krijgen
1947-2016
  woensdag 9 september 2026 @ 21:15:44 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221761460
Ik snap wel dat de jongeren niet meer 40 uur per week willen werken, inclusief nog woon-werkverkeer van een uur per dag.
Overigens, je moet eerder per gezin kijken. Vroeger werkte de man 40 uur en de vrouw zat thuis en deed het huishouden. Nu werken ze samen vaak zo'n 50 uur. Dat is toch 10 uur meer per gezin en de overige taken thuis moeten verdeeld worden. Als je als man in 1980 's ochtends om 07:00 de deur uit ging en je kwam om 17:30 weer thuis, dan stond het eten klaar, waren de boodschappen gedaan en het huis van kant. Tegenwoordig is dat anders.
The End Times are wild
pi_221761462
quote:
19s.gif Op woensdag 9 september 2026 21:06 schreef TwenteFC het volgende:
Brekelmans heeft gewoon gelijk. Boel luie honden tegenwoordig en het werkt ook zo inefficiënt als wat met al die parttimers helemaal wanneer ze elkaar nodig hebben en dan ook niet altijd op dezelfde dagen werken. Dan zie je kleine simpele dingen die je binnen een weekje makkelijk voor elkaar krijgt wanneer je er voor gaat zitten waar dan ineens meerdere weken overheen gaat.
helemaal mee eens! we moeten echt af van de luie gen z en millinial mentaliteit! we moeten terug naar de hardwerkende boomer mentaliteit!

1 partner 40 uur werken en op onze 57ste met pensioen! :')
pi_221761466
23 jaar 6,5 dagen pw gewerkt
10 jaar 5,5 dagen
9 jaar 5 dagen
Volgend jaar 4 dagen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')