abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220721679
quote:
Donald Pols vertrekt als directeur bij Milieudefensie om per 1 juni aan de slag te gaan als directeur duurzaamheid bij staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden. De actiegroep zegt "geen begrip voor deze keuze" te hebben, en heeft daarom per direct afscheid genomen van zijn directeur.

Pols was sinds 2015 algemeen directeur bij Milieudefensie. Hij werd het gezicht van de beweging bij de klimaatzaak tegen olieconcern Shell, waarbij Milieudefensie aanvankelijk in het gelijk werd gesteld. In hoger beroep werd dat later tenietgedaan. Ondertussen wil Milieudefensie via de rechter grootbank ING dwingen zo snel mogelijk klimaatneutraal te worden.

Een week geleden zou Pols bij Milieudefensie zijn nieuwe baan hebben aangekondigd. "Wij zijn verrast en zeer teleurgesteld in zijn keuze om naar Tata Steel te gaan, een van de grootste vervuilers van Nederland", zegt voorzitter Marty Smits van de raad van toezicht in een persverklaring. "We zijn pas tevreden wanneer alle grote vervuilers 'Paris Proof' zijn. Daarbij zoeken we actief de dialoog, maar behouden we altijd onze onafhankelijkheid. Wij hebben dan ook geen begrip voor deze keuze van Donald Pols."

Logische volgende stap
Om die reden is per direct "afscheid van hem als algemeen directeur" genomen. Terwijl naar een opvolger wordt gezocht neemt zakelijk directeur Jessica Mahn het werk van Pols grotendeels waar.

Tata Steel bevestigt de komst van Pols naar het staalbedrijf. Hij wordt niet alleen directeur duurzaamheid, maar krijgt ook de leiding over de afdeling communicatie. In een persverklaring spreekt Pols van "een logische volgende stap": "Ik heb jarenlang van buiten de druk opgevoerd op bedrijven om klimaatambities om te zetten in concrete actie - ook via de rechter. Die ervaring neem ik mee naar binnen. Bij Tata Steel heb ik de kans om te laten zien dat industriële verduurzaming niet alleen afdwingbaar is, maar ook van binnenuit kan worden aangedreven."

Scherp gehouden
Directievoorzitter Hans van den Berg zegt dat Pols Tata Steel "jarenlang scherp heeft gehouden": "Zijn kritiek heeft ons geholpen om onze ambities aan te scherpen en onze plannen te versterken." Hij stelt dat Tata Steel mensen nodig heeft die het bedrijf blijven uitdagen, "ook als dat ongemakkelijk is. Donald is zo iemand."
https://nos.nl/artikel/26(...)p-zeer-teleurgesteld

Ik moest echt keihard lachen toen ik dit las _O-

Wel een goede move denk ik. Nederland die een leider wordt in schoon staal lijkt me een prima doel. En goed om te zien dat iemand alsnog van gedachten van veranderen wat betreft proberen het land (en bedrijven) te besturen via de rechter.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:17:22 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220721693
If you can't beat them, join them.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:17:48 #3
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220721698
Geld stinkt niet. Vervuilt niet. Geld is groen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:21:16 #4
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220721718
Moet wel lachen hierom ja.

Maar hij kan er nu wel zelf wat aan doen, van binnenuit, ipv alleen maar met het vingertje te gaan zitten wijzen en gaan zeiken.

Ik vind de reactie van MD juist niet getuigen van enig inzicht. Als je dit goed aanpakt, heb je juist bij een van de grote vervuilers een goed contact. Maar nee, ipv daarvan gaan ze nu al de relatie naar de klote helpen.

Wil je verandering, moet je het zelf doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:24:40 #5
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220721744
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:17 schreef ACT-F het volgende:
Geld stinkt niet.
Zeker wel, vooral als het net gedrukt is.
quote:
Vervuilt niet.
Productieproces zal heus niet milieuvriendelijk zijn. Met de inkt en chemicaliën voor het papier. En energie is ook niet per definitie groen.
En mocht je je het kunnen veroorloven het in de hens te steken, vervuilt het toch ook wel.
quote:
Geld is groen.
Paars, grijsblauw, geel, roze rood. Zilver/brons achtig.
Alleen de 100,- biljetten.

Van je hele post is maar een deeltje waar ;)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220721745
quote:
Bij Tata Steel heb ik de kans om te laten zien dat industriële verduurzaming niet alleen afdwingbaar is, maar ook van binnenuit kan worden aangedreven."
quote:
Directievoorzitter Hans van den Berg zegt dat Pols Tata Steel "jarenlang scherp heeft gehouden": "Zijn kritiek heeft ons geholpen om onze ambities aan te scherpen en onze plannen te versterken." Hij stelt dat Tata Steel mensen nodig heeft die het bedrijf blijven uitdagen, "ook als dat ongemakkelijk is. Donald is zo iemand."
Allemaal van dat clichegelul uit het managementjargon. Hij zal wel gewoon meer kunnen verdienen.
pi_220721749
Hahahaha _O-
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:28:51 #8
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220721773
Kun je nagaan wat voor types het zijn, wat meer centjes en weg zijn de principes. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220721777
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Allemaal van dat clichegelul uit het managementjargon. Hij zal wel gewoon meer kunnen verdienen.
Dat zeker, maar voor beide is het denk ik ook geen slechte PR move, op de lange termijn.
pi_220721779
Als Tata wilt verduurzamen kan het morgen geregeld zijn
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_220721785
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:28 schreef TweedeKlum het volgende:
Kun je nagaan wat voor types het zijn, wat meer centjes en weg zijn de principes. :')
alles heeft een prijs, ook principes
pi_220721788
Deze man weet exact hoe de milieuregels wettelijk aan je laars te lappen, met wettelijke kennis, inside information en vriendjes alom in de milieuwereld. Goede keuze door Tata dus.
  Spellchecker dinsdag 5 mei 2026 @ 17:31:58 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220721794
Directeur Duurzaamheid _O- _O- _O- _O-
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:35:51 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220721812
Het zou nog te verdedigen zijn als ze een geloofwaardig plan hadden. Maar gezien de reputatie van Tata Steel is dit wel vrij kansloos.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:36:09 #15
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220721814
Vertaling: meneer kreeg een niet te weigeren aanbieding.

Hilarisch wel. Het laat ook zien hoe zulke clubjes in elkaar zitten, als puntje bij paaltje komt zwichten ook dit soort vermeende wereldverbeteraars en salonsocialisten al snel voor het grote geld bij een mooie aanbieding.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:38:55 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220721828
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:36 schreef HowardRoark het volgende:
Vertaling: meneer kreeg een niet te weigeren aanbieding.

Hilarisch wel. Het laat ook zien hoe zulke clubjes in elkaar zitten, als puntje bij paaltje komt zwichten ook dit soort vermeende wereldverbeteraars en salonsocialisten al snel voor het grote geld bij een mooie aanbieding.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het dan maar gewoon prima is om het milieu te gaan vervuilen.
pi_220721830
Tja. :')
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:43:38 #18
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_220721848
Slimme move van tata. Die hebben ze meteen onschadelijk gemaakt en als het over een jaar ofzo niet lekker loopt met verduurzaming hebben ze een zondebok. Hij gaat denk ik geen budget of support krijgen om daadwerkelijk iets te verbeteren en dan is zijn reputatie ook aan diggelen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:45:29 #19
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_220721859
Geld wint het van principes.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:45:56 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220721863
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:43 schreef nixxx het volgende:
Slimme move van tata. Die hebben ze meteen onschadelijk gemaakt en als het over een jaar ofzo niet lekker loopt met verduurzaming hebben ze een zondebok. Hij gaat denk ik geen budget of support krijgen om daadwerkelijk iets te verbeteren en dan is zijn reputatie ook aan diggelen.
Nouja Milieudefensie neemt gewoon een nieuwe directeur en gaat gewoon door.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 17:47:27 #21
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220721871
Het is erg makkelijk om het te bespotten, maar ik heb ook voor meerdere Amerikaanse bedrijven gewerkt. Ik werd dan wel die kant op gestuurd, maar ik heb die keuze nog altijd zelf gemaakt. Zou voor mij nu totaal onbespreekbaar zijn.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220721888
Ach, soms denk je: ik heb al zoveel bereikt, ik wil nou eens iets heel anders'. Gewoon even onderuit zakken en de zaak van de andere kant bekijken.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220721893
Links lullen, rechts vullen.
U MAD?
pi_220721907
Ach, hij heeft gewoon zijn ziel aan de duivel verkocht. }) Zo gaat dat in die kringen. Idealen verdwijnen als sneeuw voor de zon als er geld op tafel komt.
pi_220721915
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:31 schreef Cockwhale het volgende:
Deze man weet exact hoe de milieuregels wettelijk aan je laars te lappen, met wettelijke kennis, inside information en vriendjes alom in de milieuwereld. Goede keuze door Tata dus.
Volgens mij weet hij juist heel weinig. Hij blijft maar rechtszaken verliezen, ondanks de media die in zijn reet bleef kruipen.
pi_220721928
pi_220721933
Prima keuze van beide kanten om het bedrijf minder vervuilend te maken ^O^
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_220721953
Groot gelijk. De meesten van die linksen zijn zo hypocriete als de pest en pakken het grote geld als ze de kans hebben. Helaas voor hen krijgen de meesten die kans niet. Links lullen, rechts vullen.
pi_220721961
Prachtige bevestiging weer van de werkelijke integriteit van mensen. Tata betaalt uitzonderlijk goed en je kan het mooi verkopen met het sausje dat je het "van binnenuit allemaal gaat veranderen".
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:06:25 #30
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220721974
8)7 _O-
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:06:36 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220721975
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:02 schreef DobbyDobby het volgende:
Groot gelijk. De meesten van die linksen zijn zo hypocriete als de pest en pakken het grote geld als ze de kans hebben. Helaas voor hen krijgen de meesten die kans niet. Links lullen, rechts vullen.
En nu? Mag Tata Steel van jou lekker heel de regio vergiftigen. Wat dat is tenminste lekker rechts.
pi_220721978
Las het net pas.
De man krijgt het nog druk als ik het zo lees.

quote:
Pols zegt zelf dat hij zijn ervaring bij Tata Steel "naar binnen" brengt. "Bij Tata Steel heb ik de kans om te laten zien dat industriële verduurzaming niet alleen afdwingbaar is, maar ook van binnenuit kan worden aangedreven." Tata Steel zegt dat Pols' kritiek heeft "geholpen om ambities aan te scherpen en plannen te versterken".
quote:
Pols was sinds 2015 directeur van Milieudefensie. Onder zijn leiding won Milieudefensie de rechtszaak tegen Shell, waardoor het oliebedrijf in 2030 zijn uitstoot met 45 procent moest terugdringen vergeleken met 2019. Dat werd in 2024 in hoger beroep weer teruggedraaid.
pi_220721988
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:29 schreef Mortaxx het volgende:
Als Tata wilt verduurzamen kan het morgen geregeld zijn
Als Tata morgen stopt zal dat tot meer uitstoot per ton staal wereldwijd zorgen.
Lukt het ze met groen waterstof staal te maken en nog betere filtering toe te passen is het een voorbeeld voor de wereld staal industrie en kan India dit patent verder uitwerken.
Vakman pur sang
pi_220721990
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En nu? Mag Tata Steel van jou lekker heel de regio vergiftigen. Wat dat is tenminste lekker rechts.
Dat kan hij nu toch mooi oplossen en dat met een fantastisch salaris. Zie alleen maar winnaars.
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 18:18:59 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220722059
Dit komt op mij over als een kinderdagverblijf die bewust een pedofiel in dienst neemt...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220722066
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als Tata morgen stopt zal dat tot meer uitstoot per ton staal wereldwijd zorgen.
Lukt het ze met groen waterstof staal te maken en nog betere filtering toe te passen is het een voorbeeld voor de wereld staal industrie en kan India dit patent verder uitwerken.
Groen staal maak je met groene waterstof en rendabele groene waterstof benodigd continu groene stroom en daarvoor moeten productie van de groene stroom en de waterstof dichtbij de evenaar geproduceerd worden. De locatie van Tata.nl voldoet daaraan niet en natuurwetten kan je niet ff omzeilen met wensdenken. Waterstof produceer je op locatie en daar verbruik je het direct vanwege de natuurwetten. Vervoer en opslag van waterstof zijn heel erg kostbaar en gevaarlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 05-05-2026 18:26:34 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220722075
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:16 schreef MoreDakka het volgende:
Directievoorzitter Hans van den Berg zegt dat Pols Tata Steel "jarenlang scherp heeft gehouden": "Zijn kritiek heeft ons geholpen om onze ambities aan te scherpen en onze plannen te versterken." Hij stelt dat Tata Steel mensen nodig heeft die het bedrijf blijven uitdagen, "ook als dat ongemakkelijk is
Dit is wel een staaltje paarsebroekentaal zeg, godnondeju _O- _O_
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:32:39 #38
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_220722262
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja Milieudefensie neemt gewoon een nieuwe directeur en gaat gewoon door.
Het is duidelijk een goede carriere-move, dus het zal ze niet lastig vallen om iemand te vinden. Is een goede opstap naar een lucratief lobby-baantje.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:35:50 #39
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220722306
Pecunia non olet
Money talks, bullshit walks
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:36:38 #40
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220722315
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En nu? Mag Tata Steel van jou lekker heel de regio vergiftigen. Wat dat is tenminste lekker rechts.
Bullshit.
  Spellchecker dinsdag 5 mei 2026 @ 18:37:21 #41
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220722319
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja Milieudefensie neemt gewoon een nieuwe directeur en gaat gewoon door.
Ruilen Tata Steel en Milieudefensie niet gewoon hun directeuren?
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:39:23 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220722336
Wat is eigenlijk de CO2 footprint van de milieumaffia?
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:40:50 #43
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220722346
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:19 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Groen staal maak je met groene waterstof en rendabele groene waterstof benodigd continu groene stroom en daarvoor moeten productie van de groene stroom en de waterstof dichtbij de evenaar geproduceerd worden. De locatie van Tata.nl voldoet daaraan niet en natuurwetten kan je niet ff omzeilen met wensdenken. Waterstof produceer je op locatie en daar verbruik je het direct vanwege de natuurwetten. Vervoer en opslag van waterstof zijn heel erg kostbaar en gevaarlijk.
Staal is een strategisch goed,
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 mei 2026 @ 18:44:12 #44
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_220722369
Stiekem wel gelachen om deze transfer.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 18:47:23 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220722385
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Staal is een strategisch goed,
Ik weet eigenlijk niet echt een land op de evenaar dat echt een 100% betrouwbare handelspartner. Staal moet je niet van ver willen halen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_220722400
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Staal is een strategisch goed,
Groen staal kan in bijv zuid Frankrijk en Spanje geproduceerd worden. Dat is voldoende, we hoeven daarvoor geen miljarden jaarlijks door het putje te spoelen, zoals bijv Dl heeft gedaan door onrendabele kolen te blijven winnen decennialang. Dit behoeft geen herhaling. We hebben hier nog de kolen, nog het erts, nog de benodigde waterstof. Dus Tata.nl is in zijn huidige vorm al een strategische faal.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220722402
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Staal is een strategisch goed,
Zo is dat, anders waren de hoogovens allang opgeheven.
Wacht maar tot het echt oorlog is.
Vakman pur sang
pi_220722404
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:45 schreef livelink het volgende:
Geld wint het van principes.
Je denkt dat ie op z'n vorige positie zat vanwege z'n principes? :')
pi_220722419
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zo is dat, anders waren de hoogovens allang opgeheven.
Wacht maar tot het echt oorlog is.
En je aanvoer van kolen en ijzererts stopt, wat een hersenloos gelul.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220722444
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik weet eigenlijk niet echt een land op de evenaar dat echt een 100% betrouwbare handelspartner. Staal moet je niet van ver willen halen.
Canarische eilanden. Zit je al vrij dicht bij de Evenaar. Spanje dus.
pi_220722450
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als Tata morgen stopt zal dat tot meer uitstoot per ton staal wereldwijd zorgen.
Lukt het ze met groen waterstof staal te maken en nog betere filtering toe te passen is het een voorbeeld voor de wereld staal industrie en kan India dit patent verder uitwerken.
Groen staal is onmogelijk in Nederland
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 18:56:55 #52
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_220722463
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:50 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Je denkt dat ie op z'n vorige positie zat vanwege z'n principes? :')
Tja, dat bleek dus echt onmetelijk naief te zijn van mij.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_220722473
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Staal is een strategisch goed,
De strategische goederen horen onder publieke regie. Niet om bedrijven te pesten, maar om te voorkomen dat een handvol private spelers beslist over iets waar de hele samenleving van afhankelijk is. Democratische controle is geen luxe, het is de enige manier om te zorgen dat strategische sectoren werken voor mensen, niet andersom.
pi_220722479
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:54 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Canarische eilanden. Zit je al vrij dicht bij de Evenaar. Spanje dus.
Om meerdere redenen zal groen staal vooral in Spanje geproduceerd gaan worden. Tata hier kan sluiten, liefst zo snel mogelijk. Dat ontlast meteen het stroomnet enorm en het gasverbruik zal eveneens flink dalen. Er komt dan stroom vrij voor circa een miljoen huishoudens, dat zegt al waarom Tata heeel snel moet sluiten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220722520
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:54 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Groen staal is onmogelijk in Nederland
Het kan als de staat er jaarlijks miljarden in blijft storten om de continu verliezen te blijven dekken. Ik heb de indruk dat Nederland zich de luxe van deze grootschalige geldverkwisting niet kan permiteren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:02:15 #56
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220722524
Dat moet er een van D66 zijn _O- _O-
pi_220722595
Een man die als directeur Milieudefensie weer flink op de kaart heeft gezet.

Het is een opmerkelijke keuze die niet te voorzien was. Ik heb respect voor zijn beslissing om dit aan te durven, wetende dat hij bekritiseerd zal worden door degenen die vasthouden aan krampachtig hokjesdenken. Ik heb vertrouwen in zijn oprechtheid om Tata te verduurzamen en hoop dat dit hem zal lukken.

Goed mogelijk dat het het hem dit minder goed zal lukken dan verwacht, maar hij probeert het in elk geval wel.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220722651
Die Diederick heeft toch ooit ook aan een schoorsteen gehangen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_220722779
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:16 schreef rutger05 het volgende:
Een man die als directeur Milieudefensie weer flink op de kaart heeft gezet.

Het is een opmerkelijke keuze die niet te voorzien was. Ik heb respect voor zijn beslissing om dit aan te durven, wetende dat hij bekritiseerd zal worden door degenen die vasthouden aan krampachtig hokjesdenken. Ik heb vertrouwen in zijn oprechtheid om Tata te verduurzamen en hoop dat dit hem zal lukken.

Goed mogelijk dat het het hem dit minder goed zal lukken dan verwacht, maar hij probeert het in elk geval wel.
Doet mij vooral denken aan Don Quichot :P
quote:
Prompt: Waar kan groen staal beter rendabel gemaakt worden, in Nederland of Spanje?
AI Overview
Op basis van economische analyses en de beschikbaarheid van duurzame energie is Spanje de locatie waar groen staal in 2026 rendabeler geproduceerd kan worden in vergelijking met Nederland.Hier zijn de belangrijkste redenen, gebaseerd op de huidige marktsituatie en vooruitzichten voor 2026:
1. Goedkopere Energie (Spanje)Zon en wind: Spanje heeft een veel grotere overvloed aan goedkope zonne- en windenergie.Lagere elektriciteitskosten: Groene staalproductie vereist enorme hoeveelheden elektriciteit voor waterstofproductie. Spanje heeft een van de laagste elektriciteitsprijzen in Europa, vaak de helft van de kosten in Duitsland of Nederland.Kostenverschil: Onderzoekers stellen dat groene staalproductie in Nederland jaarlijks bijna ¤800 miljoen meer aan elektriciteit kost dan in Spanje.
2. Productiekosten Waterstof (Spanje)Groene waterstof (gemaakt met hernieuwbare energie) is cruciaal voor de overstap van kolen naar groen staal. Door de goedkopere energie is de productie van groene waterstof in Spanje aanzienlijk goedkoper dan in Noord-Europa.
3. Infrastructuur en Ruimte (Spanje)Spanje heeft meer ruimte voor grootschalige zonneparken en windmolens, wat noodzakelijk is voor een constante toevoer van goedkope groene energie.Situatie in Nederland (Tata Steel)Hoewel Tata Steel Nederland plannen heeft om te vergroenen (met hulp van ¤2 miljard aan overheidssubsidies), wijzen onderzoekers erop dat het verplaatsen van de productie naar Spanje economisch levensvatbaarder is dan de vergroening in Nederland. Nederland kampt met een overvol stroomnet en hogere energieprijzen, waardoor de operationele kosten (OPEX) voor groen staal veel hoger liggen.Conclusie Voor de lange termijn rendabiliteit (lagere OPEX) is Spanje de superieure locatie. Nederland richt zich vooral op vergroening in IJmuiden uit strategisch belang, werkgelegenheid en om de keten (automotive in de buurt) te behouden, ondanks de hogere kosten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  dinsdag 5 mei 2026 @ 19:44:25 #60
410451 Telefoonvork
Telefoonvork
pi_220722864
Nou, nu weten we dat de principes van milieudefensie niks waard zijn en dat zal al hun acties alleen maar doen om vervelend te doen en hun ego te strelen.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 20:24:29 #61
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_220723424
8)7
pi_220723745
Ik dacht al wat zie ik daar in allerlei stukken liggen op de grond :? zijn het de principes van die vent :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220723821
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:54 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Groen staal is onmogelijk in Nederland
Joh snapt dan niemand het sarcasme van die opmerking van mij? :D
Vakman pur sang
pi_220723829
Geld is geld. Tata Steel zal hem wel 10 keer zoveel betalen.
pi_220723920
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
En je aanvoer van kolen en ijzererts stopt, wat een hersenloos gelul.
Het was ook gewoon een domme opmerking.

Maar Duitsland was nooit zover gekomen zonder de eigen grote staalproductie. Krupp stahl en Stahlwerke in het Ruhrgebied, eigen steenkoolmijnen en hoogwaardig erts uit Zweden, wat ondanks sancties, want de opbouw van een oorlogsmacht was allang duidelijk, gewoon doorging en pas vlak voor de oorlog moeizamer ging, maar na wat veroveringen weer op gang kwam.
Vakman pur sang
  dinsdag 5 mei 2026 @ 21:12:50 #66
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_220723937
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:57 schreef torentje het volgende:

[..]
De strategische goederen horen onder publieke regie. Niet om bedrijven te pesten, maar om te voorkomen dat een handvol private spelers beslist over iets waar de hele samenleving van afhankelijk is. Democratische controle is geen luxe, het is de enige manier om te zorgen dat strategische sectoren werken voor mensen, niet andersom.
Ik ben hier wel mee eens, ik zou ook liever zien dat de staat de productie van staal exploiteerd dan een buitenlands bedrijf zeker als er miljarden aan publiek geld er tegen aan gegooid gaan worden.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_220724044
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het was ook gewoon een domme opmerking.

Maar Duitsland was nooit zover gekomen zonder de eigen grote staalproductie. Krupp stahl en Stahlwerke in het Ruhrgebied, eigen steenkoolmijnen en hoogwaardig erts uit Zweden, wat ondanks sancties, want de opbouw van een oorlogsmacht was allang duidelijk, gewoon doorging en pas vlak voor de oorlog moeizamer ging, maar na wat veroveringen weer op gang kwam.
Nederland had tot de 70er jaren nog eigen kolenmijnen, in feite hoefde men alleen het ijzererts te importeren. Nu de werkgelegenheid er goed voorstaat is het juist zaak Tata snel en voortvarend te sluiten en de werknemers om te scholen en aan een andere baan te helpen. Het RSV debacle werd juist een dubbele klap omdat het failliet ging precies op het moment dat de werkgelegenheid op een dieptepunt was beland. Eenzelfde catastrofe dreigt zich herhalen met Tata.nl.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220724074
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nederland had tot de 70er jaren nog eigen kolenmijnen, in feite hoefde men alleen het ijzererts te importeren. Nu de werkgelegenheid er goed voorstaat is het juist zaak Tata snel en voortvarend te sluiten en de werknemers om te scholen en aan een andere baan te helpen. Het RSV debacle werd juist een dubbele klap omdat het failliet ging precies op het moment dat de werkgelegenheid op een dieptepunt was beland. Eenzelfde catastrofe dreigt zich herhalen met Tata.nl.
Maak je niet zo druk joh.
Laat lekker open.
Vakman pur sang
  dinsdag 5 mei 2026 @ 21:30:25 #69
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220724129
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 21:12 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Ik ben hier wel mee eens, ik zou ook liever zien dat de staat de productie van staal exploiteerd dan een buitenlands bedrijf zeker als er miljarden aan publiek geld er tegen aan gegooid gaan worden.
Dat was inderdaad een heel helder moment van hem toen hij dat schreef.
Geen speld tussen te krijgen voor de verandering.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 mei 2026 @ 22:01:09 #70
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220724442
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als Tata morgen stopt zal dat tot meer uitstoot per ton staal wereldwijd zorgen.
Lukt het ze met groen waterstof staal te maken en nog betere filtering toe te passen is het een voorbeeld voor de wereld staal industrie en kan India dit patent verder uitwerken.
Waarom zouden we miljarden in de verduurzaming van een bedrijf steken dat hooguit een paar duizend banen oplevert in Nederland?

Je kunt beter kijken op welke plekken in Europa er supergoedkoop duurzame energie kan worden opgewekt. Bijvoorbeeld met gebruik van waterkracht in Scandinavië.
  Moderator dinsdag 5 mei 2026 @ 22:05:46 #71
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220724476
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:01 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Waarom zouden we miljarden in de verduurzaming van een bedrijf steken dat hooguit een paar duizend banen oplevert in Nederland?

Je kunt beter kijken op welke plekken in Europa er supergoedkoop duurzame energie kan worden opgewekt. Bijvoorbeeld met gebruik van waterkracht in Scandinavië.
Omdat de kennis en kunde er nog niet is. Hier de boel sluiten is ook maar de boel op anderen afschuiven. Als we voorop lopen in verduurzaming van de staalindustrie kun je die kennis ook weer exporteren.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 5 mei 2026 @ 22:15:31 #72
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220724562
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Omdat de kennis en kunde er nog niet is. Hier de boel sluiten is ook maar de boel op anderen afschuiven. Als we voorop lopen in verduurzaming van de staalindustrie kun je die kennis ook weer exporteren.
Het hoeft van mij ook niet direct dicht. Maar je mag, voordat je hier miljarden in gaat pompen, wel de vraag stellen of Nederland richting de toekomst nou de beste plek is om een (energie-intensieve) 'groene' staalfabriek te creëren. En dan is het antwoord waarschijnlijk nee.

Wij hebben helaas niet de ruimte om in de (nabije) toekomst op grote schaal energie-intensieve bedrijven te faciliteren met groene stroom. En dan hebben we ook nog de capaciteitsproblemen met het elektriciteitsnetwerk.
pi_220724964
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 22:15 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Wij hebben helaas niet de ruimte om in de (nabije) toekomst op grote schaal energie-intensieve bedrijven te faciliteren met groene stroom. En dan hebben we ook nog de capaciteitsproblemen met het elektriciteitsnetwerk.
Dat niet alleen, maar om de benodigde hoeveelheden groene waterstof continu te kunnen produceren moet de seizoensinvloed beperkt zijn, omdat opslag en vervoer van waterstof enorm kostbaar zijn, natuurwetten liggen daaraan ten grondslag. Nederland ligt te ver van de evenaar en aan dat feit valt niet te ontlopen. De verliezen van die groene ijzerproductie hier beloopt al snel jaarlijks in de miljarden. Het is niet zo dat het om een eenmalige investering gaat. Het gaat om het blijvend sterk subsidiëren van een permanent verliesgevende bedrijvigheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 05-05-2026 23:44:38 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:17:34 #74
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_220725079
Politici die verborgen achter een zogenaamd ideaal alleen maar uit zijn op overleven en baantjes waarvan ze financieel op vooruitgaan .

Gras is heeeeel groen.
RED ONS HENNIEGOD
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:45:19 #75
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220725263
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:24 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Allemaal van dat clichegelul uit het managementjargon. Hij zal wel gewoon meer kunnen verdienen.
Lees: we hebben dat irritantje kutventje kunnen verleiden zijn principes opzij te zetten voor een hoge beloning.
  dinsdag 5 mei 2026 @ 23:54:11 #76
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_220725315
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 18:54 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Canarische eilanden. Zit je al vrij dicht bij de Evenaar. Spanje dus.
Het is maar net wat je vrij dicht bij de evenaar beziet, vanuit de Canarisch eiland is dat echt nog wel een kilometer of 3000.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_220725316
Nu nog wachten op het bericht dat Akwasi Chief DEI wordt bij de Ku Klux Klan.

[ Bericht 0% gewijzigd door JopieKlaassen op 06-05-2026 19:17:33 ]
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  woensdag 6 mei 2026 @ 00:17:43 #78
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220725358
Vind het hoogstpersoonlijk best een hele gewaagde stap van de heer Donald Pols (milieudefensie). Het getuigt er ook weer van dat er inderdaad nog toekomst in Tata Steel IJmuiden wordt gezien door hen die op niveau functioneren.
Hetzelfde geldt min of meer voor meerderen die nuchter blijven en zich niet teveel laten beïnvloeden door alle hypes en wanen van deze tijd.

Wij op locatie waren ergens al op de hoogte van dergelijke voor sommigen vrij paradoxale ontwikkelingen. Dus dat deze mijnheer precies dáár aan de bak gaat, temeer om alle zeilen bij te zetten in opmaat naar verduurzaming en nóg betere condities dan in de laatste 10 jaar door het bedrijf zijn bereikt, geeft ergens alweer aan dat Tata Steel voor velen de moeite waard is tot behoud van de fabriek.

Ikzelf wens Donald Pols i.i.g. veel succes daar!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220726423
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:16 schreef rutger05 het volgende:
Ik heb vertrouwen in zijn oprechtheid om Tata te verduurzamen en hoop dat dit hem zal lukken.

Goed mogelijk dat het het hem dit minder goed zal lukken dan verwacht, maar hij probeert het in elk geval wel.
Oprechtheid heb je natuurlijk geen reet aan als de natuurwetten het onmogelijk maken om significant te verduurzamen. En daarnaast, als hij de functies verduurzaming en communicatie combineert, dan hadden ze de functie net zo goed directeur greenwashing kunnen noemen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220728284
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 09:38 schreef knoopie het volgende:

[..]
Oprechtheid heb je natuurlijk geen reet aan als de natuurwetten het onmogelijk maken om significant te verduurzamen. En daarnaast, als hij de functies verduurzaming en communicatie combineert, dan hadden ze de functie net zo goed directeur greenwashing kunnen noemen.
Yep, verduurzamen kan met grote hoeveelheden continu beschikbaar groene waterstof, maar dat laten de geografie van Nederland niet toe, we liggen te ver van de evenaar, de seizoensinvloed is te groot in vergelijking met Zuid Frankrijk of Spanje. Directeur Greenwashing is inderdaad de juiste benaming :Y
Natuurwetten maken vervoer en opslag van waterstof zeer kostbaar, daarom liggen productie en verbruiker altijd zeer dicht bij elkaar als het om waterstof gaat, omdat dan slechts geringe opslag en transport nodig zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220728452
sws weg met tata steel NL. opdoeken dat bedrijf
  woensdag 6 mei 2026 @ 14:58:24 #82
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220728504
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Yep, verduurzamen kan met grote hoeveelheden continu beschikbaar groene waterstof, maar dat laten de geografie van Nederland niet toe, we liggen te ver van de evenaar, de seizoensinvloed is te groot in vergelijking met Zuid Frankrijk of Spanje. Directeur Greenwashing is inderdaad de juiste benaming :Y
Natuurwetten maken vervoer en opslag van waterstof zeer kostbaar, daarom liggen productie en verbruiker altijd zeer dicht bij elkaar als het om waterstof gaat, omdat dan slechts geringe opslag en transport nodig zijn.
Fijn een stel kerncentrales
Probleem opgelost
  woensdag 6 mei 2026 @ 15:07:05 #83
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220728558
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Fijn een stel kerncentrales
Probleem opgelost
Ik ben zelf een voorstander van kerncentrales hoor, maar om nou miljarden in kerncentrales te investeren om hier een staalfabriek met een paar duizend banen te behouden lijkt mij een beetje overkill denk je niet?

Op de huidige locatie in Borsele kun je er wellicht 2 bouwen, en die heb je dan hard nodig om de huishoudens en de andere bedrijven van energie te voorzien. En aangezien Nederlanders kampioen zijn in het 'not in my backyard' principe zie ik er ook niet zo veel meer locaties bijkomen. Of mag de kerncentrale bij jou achter in de tuin? :) :P
pi_220728563
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Fijn een stel kerncentrales
Probleem opgelost
Voordat die hier operatief zijn ben je 20 jaar verder, daarnaast is dat geen goedkope stroom vergeleken zonnestroom in bijv Spanje.
quote:
Prompt: What is the renewable electricity cost in Spain versus nuclear?
AI Overview
Renewable electricity in Spain is significantly cheaper to produce than nuclear power, with solar and wind technology leading the market in cost, pace, and deployment volume. As of 2025–2026, renewable generation has driven Spanish electricity prices to among the lowest in Europe.Cost Comparison (Levelized Cost of Energy - LCOE)Renewables (Wind/Solar): In recent years, prices have fluctuated between ¤24 and ¤43/MWh.Nuclear: The average cost of nuclear power generation in Spain exceeds ¤65/MWh.
New Nuclear: Estimates for new nuclear plants are significantly higher, reaching up to $173/MWh (~¤160/MWh).
Key Takeaways Cost Advantage: Wind and solar are the cheapest forms of generation in Spain.
Price Reduction: Renewables growth has cut Spain's electricity bills by over 24% in the last two years.Market Impact: The high penetration of renewables (57% in 2025) has allowed Spain to avoid the high energy prices seen in other European countries, often resulting in wholesale prices 32% lower than the EU average.Nuclear's Role: While nuclear provides roughly 20% of Spain's electricity and contributes to low-carbon generation, its operating costs are higher than current renewable installations.
Long-term Outlook: The levelized cost of solar is expected to fall to 30-115 ¤/MWh in Europe by 2030, while nuclear is expected to remain higher at 95-170 ¤/MWh.In the first week of April 2026, Spain's average price was ¤18 per MWh, while other countries more dependent on conventional sources saw prices over ¤100/MWh, demonstrating the competitive advantage of Spain's renewable-focused mix
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220728569
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:07 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ik ben zelf een voorstander van kerncentrales hoor, maar om nou miljarden in kerncentrales te investeren om hier een staalfabriek met een paar duizend banen te behouden lijkt mij een beetje overkill denk je niet?
Daarnaast is het te duur, met Spanje kan je daarmee niet concureren als het om groen staal gaat.
¤18 per MWh nu in Spanje versus ¤160 per MWh voor nieuwe kerncentrales, dat is geen succesformule :N
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  woensdag 6 mei 2026 @ 15:10:43 #86
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220728573
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daarnaast is het te duur, met Spanje kan je daarmee niet concureren als het om groen staal gaat.
Precies. Nederland is gewoon geen geschikte locatie om groen staal te produceren.
pi_220728584
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:10 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Precies. Nederland is gewoon geen geschikte locatie om groen staal te produceren.
¤18 per MWh nu al in Spanje versus ¤160 per MWh geschat voor nieuwe kerncentrales, dat is geen succesformule :N
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220728596
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 14:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Fijn een stel kerncentrales
Probleem opgelost
Prima. En dan sluiten we tata-steel totdat die kerncentrales er staan. Nog een probleem opgelost!
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  woensdag 6 mei 2026 @ 15:18:06 #89
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220728609
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
¤18 per MWh nu al in Spanje versus ¤160 per MWh geschat voor nieuwe kerncentrales, dat is geen succesformule :N
Het is ook gewoon onbegrijpelijk dat de Nederlandse regering bereid is miljarden te pompen in een slecht businessplan.

Je kunt beter eerlijk zijn en concluderen dat er op de lange termijn geen plaats meer is voor een staalfabriek in Nederland. Laat Tata Steel de komende jaren van mij part nog open zonder te investeren, en dan zal op een gegeven moment de Co2 prijs via het ETF systeem te duur worden en zullen de deuren hier sluiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Breekfast op 06-05-2026 16:56:47 ]
pi_220728675
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 15:18 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Het is ook gewoon onbegrijpelijk dat de Nederlandse regering bereid is miljarden te pompen is een slecht businessplan.

Je kunt beter eerlijk zijn en concluderen dat er op de lange termijn geen plaats meer is voor een staalfabriek in Nederland. Laat Tata Steel de komende jaren van mij part nog open zonder te investeren, en dan zal op een gegeven moment de Co2 prijs via het ETF systeem te duur worden en zullen de deuren hier sluiten.
Het is nog niet zover omdat er geen harde garanties zijn van Tata daadwerkelijk binnen een afgesproken tijdspad volledig over te gaan van grijze waterstof op groene. Logisch ook want daar bestaat sowieso geen verdienmodel voor, wel een continu verliesmodel :P
Hoe gaat Tata dan concurreren met groen staal uit Spanje? Dat kunnen ze niet en dus gaat de zaak op de fles, hoe dan ook. Er kan hooguit sprake zijn van uitstel van executie, meer is het niet en zal het ook niet worden. Mogelijk een RSV/Tata debacle nr 2.

quote:
Advocates for the Future dient klacht in bij Europese Commissie over voorgenomen EUR 2 miljard steun aan Tata Steel
Op de dag dat de Tweede Kamer debateert over EUR 2 miljard steun voor Tata Steel Nederland, dient Advocates for the Future (AftF) een klacht in bij de Europese Commissie. Volgens de juridische NGO voldoen de plannen van de regering niet aan de Europese staatssteunregels en mag deze daarom niet worden goedgekeurd. Op 7 april 2026 voert de Tweede Kamer een plenair debat over de toekomst van Tata Steel.

AftF benadrukt dat ingrijpende veranderingen noodzakelijk zijn om de ernstige vervuiling door Tata Steel aan te pakken en de staalindustrie daadwerkelijk te verduurzamen. De uitstoot en andere schadelijke gevolgen van Tata Steel voor klimaat, milieu en gezondheid zijn al jaren onderwerp van zorg. Juist daarom is het van groot belang dat eventuele publieke steun juridisch houdbaar, effectief en toekomstbestendig wordt ingezet.
De Nederlandse overheid wil Tata Steel nu ondersteunen met een steunpakket van ongeveer EUR 2 miljard. Dat pakket bestaat onder meer uit EUR 1,2 miljard voor de vervanging van een kolengestookte voor een gasgestookte staalfabriek, en EUR 600 miljoen voor maatregelen die de leefomgeving en gezondheid van omwonenden zouden moeten verbeteren. Daarnaast is EUR 200 miljoenvoorzien voor een mogelijke latere overstap van de nieuwe installatie van aardgas naar waterstof of biomethaan.

Strenge Europese eisen voor staatssteun
Lidstaten mogen niet zomaar financiële steun verlenen aan bedrijven, omdat dit de concurrentie binnen de Europese interne markt kan verstoren. Staatssteun is daarom verboden, tenzij de Europese Commissie die steun expliciet goedkeurt op grond van de strenge vereisten uit de Richtsnoeren inzake staatssteun voor klimaat, milieubescherming en energie (CEEAG).

Volgens AftF voldoet de voorgenomen steun aan Tata Steel op fundamentele punten niet aan deze voorwaarden. De Europese Commissie kan de steun daarom niet goedkeuren. De steunmaatregelen creëren een reëel risico op langdurige afhankelijkheid van aardgas, en bieden onvoldoende zekerheid dat de publieke investering leidt tot structurele klimaat- en gezondheidswinst.
Reactie
'kraken' van methaan tot CO2 en waterstof
CH4+2H2O --> CO2 + 4H2

[ Bericht 8% gewijzigd door Digi2 op 06-05-2026 16:13:22 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220729039
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 17:28 schreef TweedeKlum het volgende:
Kun je nagaan wat voor types het zijn, wat meer centjes en weg zijn de principes. :')
Je hebt ook mensen die geheel kosteloos principeloze teringlijers zijn.
What Would Goku Do
pi_220729828
Deze man. :') Naïef, zelfoverschatting en denken dat hij verschil gaat maken, of gezwicht voor het grote geld en zijn idealen en ziel aan de duivel verkocht? Misschien van alles wat.
Hoe dan ook is zijn keuze zeer twijfelachtig. Die is uitgescheten en niet meer geloofwaardig.
pi_220730007
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:16 schreef rutger05 het volgende:
Een man die als directeur Milieudefensie weer flink op de kaart heeft gezet.

Het is een opmerkelijke keuze die niet te voorzien was. Ik heb respect voor zijn beslissing om dit aan te durven, wetende dat hij bekritiseerd zal worden door degenen die vasthouden aan krampachtig hokjesdenken. Ik heb vertrouwen in zijn oprechtheid om Tata te verduurzamen en hoop dat dit hem zal lukken.

Goed mogelijk dat het het hem dit minder goed zal lukken dan verwacht, maar hij probeert het in elk geval wel.
Hij probeert vooral zijn zakken te vullen voor hij er mee kapt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220730090
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hij probeert vooral zijn zakken te vullen voor hij er mee kapt.
Bijzonder wel. Als je je gezonde verstand gebruikt ben je dus in de ogen van sommige mensen een krampachtige hokjesdenker. :')
Dit deugt van geen kant natuurlijk.
pi_220730131
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:07 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Bijzonder wel. Als je je gezonde verstand gebruikt ben je dus in de ogen van sommige mensen een krampachtige hokjesdenker. :')

Behalve hokjesdenkers en het gezonde verstand bestaan er ook nog wensdenkers ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220730206
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 18:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hij probeert vooral zijn zakken te vullen voor hij er mee kapt.
Ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken, maar dat gevoel heb ik niet bij hem.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220730223
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:07 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Bijzonder wel. Als je je gezonde verstand gebruikt ben je dus in de ogen van sommige mensen een krampachtige hokjesdenker. :')
Dit deugt van geen kant natuurlijk.
Ik doel met krampachtig hokjesdenken op meerdere partijen en met name ook op de mensen bij Milieudefensie die deze beslissing zo afkeuren.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220730334
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:25 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik doel met krampachtig hokjesdenken op meerdere partijen en met name ook op de mensen bij Milieudefensie die deze beslissing zo afkeuren.
Ik snap ze wel bij Milieudefensie. Dubieus deze overstap.
  woensdag 6 mei 2026 @ 20:28:55 #99
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220730884
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 19:22 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken, maar dat gevoel heb ik niet bij hem.
Dat is wel heel naïef, die gaat gewoon flink zijn zakken vullen.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220731222
Bij Tata lachen ze zich de ballen uit de broek. :')
Het moet voor Milieudefensie als verraad voelen. En dat is het ook.
  woensdag 6 mei 2026 @ 21:40:38 #101
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_220731570
Ergens hoop ik dat ze hem op zn eerste werkdag in een hoogoven flikkeren.
Indiaas ritueel met de vijand.
Tragisch ongeval in de pers.

Zal wel niet, anders

Bekijk deze YouTube-video
Feyenoord!!! * Barça
pi_220731713
Het erge is, dat soort jongens schamen zich nergens voor hè. Totaal niet. :?
pi_220731733
Tata is er veel aan gelegen de hoogovens en smeltovens zo lang mogelijk uit te baten en de overheid voor zijn karretje te spannen. Er is helemaal de intentie niet om werkelijk volledig met groen waterstof te gaan produceren in Nederland. Men wil kennis opdoen mbt de grijze waterstof reductie en daarmee grijs staal produceren zolang dat nog gaat. Echter de CO2-uitstoot die het veroorzaakt zal door CO2-uitstootheffingen het al snel onrendabel maken tov groen staal uit bijv Spanje. CBAM maakt het daarnaast mogelijk goedkoop groen staal van buiten de EU te importeren. Met name Australie is daarvoor een kanshebber. Ze hebben zelf het ijzererts en een schier onuitputtelijke beschikking over goedkope zonnestroom.
quote:
Prompt: Wat is een stranded asset?
AI Overview
Een stranded asset (gestrand actief) is een investering of fysiek bezit dat voortijdig zijn economische waarde verliest door veranderingen in klimaatbeleid, marktvraag of technologische vooruitgang. Deze activa, vaak in de fossiele industrie, moeten onverwacht worden afgeschreven, wat leidt tot financiële verliezen.Kernpunten en Voorbeelden:
Fossiele brandstoffen: Onwinbare olie-, gas- of kolenreserves.Infrastructuur: Kolencentrales, pijpleidingen of raffinaderijen die sluiten voor het einde van hun technische levensduur.
Vastgoed: Gebouwen die niet voldoen aan toekomstige energienormen (onverhuurbaar vastgoed)
Oorzaken: Strenger klimaatbeleid (CO2-beprijzing), snelle opkomst van duurzame alternatieven en veranderende maatschappelijke voorkeuren.Synoniemen:Gestrande activaGestrande bezittingenWaardeloos geworden activa
Gebruiksvoorbeelden:Een energiebedrijf moet een nieuwe kolencentrale sluiten vanwege een verbod, waardoor de investering van miljarden verdampt. Een kantooreigenaar kan zijn pand niet meer verhuren omdat het niet voldoet aan de energielabel-eisen (bijv. label C of slechter in Nederland).Whaling-schepen na de opkomst van aardolie (historisch voorbeeld).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220737489
Donald Pols wordt gewoon gebruikt als schandknaapje van Tata. Hij wordt er tenminste wel voor betaald. :')
  donderdag 14 mei 2026 @ 20:48:35 #105
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220794076
De schaamte voorbij
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_220942060
En ook al weer weg.
De extreemrechtse achtergrond speelt hem parten.

Het echte nieuws is dan voor mij ook dat je als extreem rechts individu toch welkom bent bij milieudefensie,

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 02-06-2026 12:27:29 ]
-
pi_220942082
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:15 schreef quo_ het volgende:
En ook al weer weg.
De extreemrechtse achtergrond speelt hem parten.

Het echte nieuws is dan voor mij ook dat je als extreem rechts individu toch welkem bent bij milieudefensie,
:+ :+ :+ :+ :+
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:23:44 #108
65846 Bocaj
47th President.
pi_220942119
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:15 schreef quo_ het volgende:
En ook al weer weg.
De extreemrechtse achtergrond speelt hem parten.

Het echte nieuws is dan voor mij ook dat je als extreem rechts individu toch welkem bent bij milieudefensie,
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

https://nos.nl/artikel/26(...)treemrechts-verleden
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:24:16 #109
65846 Bocaj
47th President.
pi_220942122
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:15 schreef quo_ het volgende:
En ook al weer weg.
De extreemrechtse achtergrond speelt hem parten.

Het echte nieuws is dan voor mij ook dat je als extreem rechts individu toch welkem bent bij milieudefensie,
Misschien daar ook wel verzwegen?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:26:12 #110
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942132
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:24 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Misschien daar ook wel verzwegen?
Dat denk ik wel maar die hebben dan blijkbaar geen antecedentenonderzoek gedaan.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220942144
Is dit wel een valide reden om het contract te ontbinden (zelfs tijdens proeftijd) ?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:29:33 #112
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942157
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:27 schreef OmniRocket het volgende:
Is dit wel een valide reden om het contract te ontbinden (zelfs tijdens proeftijd) ?
Tuurlijk, liegen over je cv is not done.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:30:26 #113
65846 Bocaj
47th President.
pi_220942162
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:27 schreef OmniRocket het volgende:
Is dit wel een valide reden om het contract te ontbinden (zelfs tijdens proeftijd) ?
Wel een goeie vraag.
Maar nu we dit weten en hij nog de baas zou zijn komt dit probleem steeds weer bovendrijven in de media.
Hij zou zijn werk, los hiervan, best goed kunnen doen natuurlijk.
pi_220942164
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:15 schreef quo_ het volgende:
En ook al weer weg.
De extreemrechtse achtergrond speelt hem parten.

Het echte nieuws is dan voor mij ook dat je als extreem rechts individu toch welkom bent bij milieudefensie,
Dan is er nog hoop voor sommige extreem rechtse beroepsposters hier dat ze als fok zou sluiten alsnog ergens een baan kunnen vinden.. *O*
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:31:27 #115
65846 Bocaj
47th President.
pi_220942166
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:29 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Tuurlijk, liegen over je cv is not done.
Ha, ook wel weer waar. Maar moet zoiets op je cv gezet worden?
Je hoeft de padvinderij ook niet op je cv te zetten.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:33:19 #116
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220942180
Holy shit!
En dat kon ook gewoon bij de linksgekkies van MD aan het werk?

Die zullen ook wel achter hun oren krabben nu :D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220942183
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:29 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Tuurlijk, liegen over je cv is not done.
Hoe weet jij dat er gelogen is?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:39:19 #118
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942219
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:33 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat er gelogen is?
Iets verzwijgen op je cv is ook jokken hè.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:42:25 #119
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942238
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:31 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ha, ook wel weer waar. Maar moet zoiets op je cv gezet worden?
Je hoeft de padvinderij ook niet op je cv te zetten.
Klopt, terwijl dat ook een dubieuze voorman had.

Maar het is bijzonder onhandig van Pols, zeker in deze tijd komen dit soort strapatsen altijd uit.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220942250
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan is er nog hoop voor sommige extreem rechtse beroepsposters hier dat ze als fok zou sluiten alsnog ergens een baan kunnen vinden.. *O*
De posters waarvan je zou kunnen denken dat ze betaald krijgen zitten niet aan de door jou genoemde kant van het spectrum.
-
pi_220942268
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:39 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Iets verzwijgen op je cv is ook jokken hè.
Niet relevant voor de functie.

Is er wel een CV aan te pas gekomen in dit geval?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:48:20 #122
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942274
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:47 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Niet relevant voor de functie.

Is er wel een CV aan te pas gekomen in dit geval?
Je bent onbetrouwbaar als je informatie over jezelf verzwijgt, daarom gaat 'ie eruit.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:52:49 #123
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220942299
Het lijkt haast een complot van Tata alsof zij wisten over zijn verleden en hem gelokt hebben met een dikke worst waarin hij uiteindelijk niet in heeft kunnen toehappen _O-
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:54:54 #124
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220942313
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:52 schreef ACT-F het volgende:
Het lijkt haast een complot van Tata alsof zij wisten over zijn verleden en hem gelokt hebben met een dikke worst waarin hij uiteindelijk niet in heeft kunnen toehappen _O-
Kan van alle kanten komen dit. In ieder geval is er door iemand karaktermoord op hem gepleegd. Misschien wel van MD leden zelf die het wisten en nu via de man met de lange jas en de hoed op even ergens naar binnen schoof.

Hij heeft vijanden, zo blijkt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220942325
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:48 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Je bent onbetrouwbaar als je informatie over jezelf verzwijgt, daarom gaat 'ie eruit.
Toen hij overstapte van Milieudefensie naar Tata Steel was hij wel betrouwbaar?

Nogmaals, niet iets verzwegen wat hij had moeten melden. Waarom had hij moeten melden dat hij daar voorman is geweest?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:00:12 #126
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942402
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:56 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Toen hij overstapte van Milieudefensie naar Tata Steel was hij wel betrouwbaar?

Nogmaals, niet iets verzwegen wat hij had moeten melden. Waarom had hij moeten melden dat hij daar voorman is geweest?
Zijn overstap is controversieel en gezien de timing van deze onthulling is het aannemelijk dat Milieudefensie dit gelekt heeft naar NRC. Het is vrij dom van Pols om dit te verzwijgen, hij weet dat zijn overstap kwaad bloed heeft gezet, hij had het voor kunnen zijn maar verkoos het te verzwijgen, tja, dan is het gek dat Tata hem er direct uitgooit, daar wil je niet mee geassocieerd worden.

Wat nu interessant is is waarom MD er blijkbaar geen probleem mee had.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220942497
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:00 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Zijn overstap is controversieel en gezien de timing van deze onthulling is het aannemelijk dat Milieudefensie dit gelekt heeft naar NRC. Het is vrij dom van Pols om dit te verzwijgen, hij weet dat zijn overstap kwaad bloed heeft gezet, hij had het voor kunnen zijn maar verkoos het te verzwijgen, tja, dan is het gek dat Tata hem er direct uitgooit, daar wil je niet mee geassocieerd worden.

Wat nu interessant is is waarom MD er blijkbaar geen probleem mee had.
Ik heb nog steeds geen reden gehoord waarom hij dit had moeten vertellen.

Overigens bevat deze post een aantal aannames over MD.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:20:41 #128
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942687
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:05 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Ik heb nog steeds geen reden gehoord waarom hij dit had moeten vertellen.

Overigens bevat deze post een aantal aannames over MD.
Omdat hij had moeten weten dat dit uit zou komen en dat dat niet goed zou zijn voor de reputatie van Tata, dat doe je dus met controversiële zaken uit je verleden op je CV, daarom had hij het dus moeten melden, hoe klein zaken ook zijn.
Tata wist het niet en kan dus maar 1 ding doen en dat is hem eruit gooien, hetgeen ook direct is gebeurd,
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:30:46 #129
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220942775
Ik moest zooo lachen
pi_220942824
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:00 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Zijn overstap is controversieel en gezien de timing van deze onthulling is het aannemelijk dat Milieudefensie dit gelekt heeft naar NRC.
Nee, een NRC redacteur heeft gewoon paar weken onderzoek gedaan na z'n controversiele overgang. De kans dat Milieudefensie dit wist lijkt me vrij nihil. Als een Tata Steel met 57000+ mensen wereldwijd in dienst het al niet lukt tijdens een interview, lukt een clubje van nog geen 200 man als Milieudefensie dat helemaal niet.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:38:47 #131
13309 nostra
ask why
pi_220942826
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:44:01 #132
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942857
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:38 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Nee, een NRC redacteur heeft gewoon paar weken onderzoek gedaan na z'n controversiele overgang. De kans dat Milieudefensie dit wist lijkt me vrij nihil. Als een Tata Steel met 57000+ mensen wereldwijd in dienst het al niet lukt tijdens een interview, lukt een clubje van nog geen 200 man als Milieudefensie dat helemaal niet.
Onderzoeker en historica Anne-Lot Hoek heeft het per ongeluk ontdekt staat nu in NRC en die heeft het aan NRC verteld.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:48:45 #133
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220942886
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:38 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Nee, een NRC redacteur heeft gewoon paar weken onderzoek gedaan na z'n controversiele overgang. De kans dat Milieudefensie dit wist lijkt me vrij nihil. Als een Tata Steel met 57000+ mensen wereldwijd in dienst het al niet lukt tijdens een interview, lukt een clubje van nog geen 200 man als Milieudefensie dat helemaal niet.
Deze radicale overstap was uiteraard al vrij apart en uitermate opvallend. In het door u geschetste scenario derhalve ook opvallend genoeg voor de NRC-redactie om onderzoek te gelasten naar de heer Pols.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220942898
Overigens was dit geen extreem rechtse club, en ook niet geweldadig, conservatief zou een beter woord zijn geweest zeker naar de situatie van die tijd, natuurlijk niet echt slim van hem, dit had hij gewoon eens in een interview moeten laten lekken van: Ik ben voor verandering, en ik kan me best voorstellen dat voor veel mensen verandering een uitdaging is, zo ben ik zelf in mijn jeugd lid geweest van een club die tegen de verandering van het beleid in Zuid Afrika was, als ik nu terugkijk heb ik me laten leiden door verkeerde idealen en informatie, ik ben blij dat ik nu alsnog het punt heb bereikt waarbij ik de zonden van mijn verleden kan inzien.

Ja, ik ben ook in te huren als Spindokter ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:50:42 #135
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942904
Als je het interview met Pols hierover wil lezen stuur maar DM.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_220942913
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 17:53 schreef Seeburg54 het volgende:
Donald Pols wordt gewoon gebruikt als schandknaapje van Tata. Hij wordt er tenminste wel voor betaald. :')
Zie je wel vaker, Brenno de Winter ging naar VWS.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220942917
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:50 schreef TweedeKlum het volgende:
Als je het interview met Pols hierover wil lezen stuur maar DM.
Archief Eiland werkt ook ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:54:42 #138
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220942927
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:50 schreef raptorix het volgende:
Overigens was dit geen extreem rechtse club, en ook niet geweldadig, conservatief zou een beter woord zijn geweest zeker naar de situatie van die tijd, natuurlijk niet echt slim van hem, dit had hij gewoon eens in een interview moeten laten lekken van: Ik ben voor verandering, en ik kan me best voorstellen dat voor veel mensen verandering een uitdaging is, zo ben ik zelf in mijn jeugd lid geweest van een club die tegen de verandering van het beleid in Zuid Afrika was, als ik nu terugkijk heb ik me laten leiden door verkeerde idealen en informatie, ik ben blij dat ik nu alsnog het punt heb bereikt waarbij ik de zonden van mijn verleden kan inzien.

Ja, ik ben ook in te huren als Spindokter ;)
Zoals Youp vh Hek het noemde, we hebben allemaal wel eens een hond geneukt
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:55:50 #139
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220942931
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
Archief Eiland werkt ook ;)
Ja, dat maar voor wie dat niet weet.

https://www.flickr.com/ph(...)m-72157594328972667/

Pols links naast de vlag van de Afrikaner Student Front.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:57:00 #140
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220942936
Dit is nog meer smullen dan de baas Greenpeace die iedere week op en neer vloog naar land Luxemburg
pi_220942982
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dit is nog meer smullen dan de baas Greenpeace die iedere week op en neer vloog naar land Luxemburg
Of die kerel van Veilig Verkeer Nederland die als een gek over de weg racede.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220942987
Maar het echte probleem is jouw auto.
Corporate translator
pi_220943042
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:44 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Onderzoeker en historica Anne-Lot Hoek heeft het per ongeluk ontdekt staat nu in NRC en die heeft het aan NRC verteld.
Ok, en waarom denk je dat onderzoeker Anne-Lot Hoek er per ongeluk is achter gekomen? Zij werkt aan een boek, dus ik zie nogmaals weinig in dat MD dit wel had moeten weten. Tenzij je verwacht dat MD over elke medewerker net zoveel onderzoek doet als een historicus..
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_220943053
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:50 schreef raptorix het volgende:
Overigens was dit geen extreem rechtse club,

Ze liepen rond met Odal runes, die de SS ook vaak gebruikte en vonden het witte ras superieur.
Dat is toch wel flink rechts.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_220943060
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:40 schreef Bonobo11 het volgende:
Ergens hoop ik dat ze hem op zn eerste werkdag in een hoogoven flikkeren.
Indiaas ritueel met de vijand.
Tragisch ongeval in de pers.

Zal wel niet, anders

Bekijk deze YouTube-video
Nou ja, niet in de oven geflikkerd, wel onder de bus.

_O-
pi_220943071
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:04 schreef raptorix het volgende:

[..]
Of die kerel van Veilig Verkeer Nederland die als een gek over de weg racede.
Ja maar dat was logisch natuurlijk, hij werd volgens hemzelf achternagezeten door Al Qaida. :') :')
pi_220943200
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:15 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ok, en waarom denk je dat onderzoeker Anne-Lot Hoek er per ongeluk is achter gekomen? Zij werkt aan een boek, dus ik zie nogmaals weinig in dat MD dit wel had moeten weten. Tenzij je verwacht dat MD over elke medewerker net zoveel onderzoek doet als een historicus..
Volgens hemzelf is er ooit een chantagepoging gedaan toen hij bij Milieudefensie zat en hij zegt toen de RvB van Milieudefensie daarover te hebben ingelicht. Dan zou men het dus wél hebben geweten.
pi_220943223
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:43 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Volgens hemzelf is er ooit een chantagepoging gedaan toen hij bij Milieudefensie zat en hij zegt toen de RvB van Milieudefensie daarover te hebben ingelicht. Dan zou men het dus wél hebben geweten.
Ah hm ja er komt elk kwartier nieuwe informatie weer.
Nu is het nog ff wachten op de reactie van Milieudefensie
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_220943674
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:17 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ze liepen rond met Odal runes, die de SS ook vaak gebruikte en vonden het witte ras superieur.
Dat is toch wel flink rechts.
Mjah misschien dat ik het toch te mild heb uitgedrukt, wat is las kwam niet heel extreem over.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 2 juni 2026 @ 15:55:05 #150
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220943764
Best een indrukwekkend interview met hem.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:02:16 #151
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220943814
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:17 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ze liepen rond met Odal runes, die de SS ook vaak gebruikte en vonden het witte ras superieur.
Dat is toch wel flink rechts.
Voor apartheid en tegen het anc strijden.
Hoe MD zich dan kon inlaten met zo'n vogel is mij wel compleet de vraag overigens.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:35:26 #152
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944030
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Voor apartheid en tegen het anc strijden.
Hoe MD zich dan kon inlaten met zo'n vogel is mij wel compleet de vraag overigens.
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:42:53 #153
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220944086
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:35 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.
Zal iemand van shell het geweest zijn die het casual op zn eerste dag gedropt heeft bij de PZ afdeling van tata?

The plot thickens!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:47:41 #154
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944107
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zal iemand van shell het geweest zijn die het casual op zn eerste dag gedropt heeft bij de PZ afdeling van tata?

The plot thickens!
Nee, het was historica Anne-Lot Hoek die momenteel bezig is met een boek over het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië en hun koloniale geschiedenis. Daar zijn beeldmaterialen en interviews bij naar boven gekomen uit die periode waar ook een Donald Pols in voorkwam.

Dat heeft ze aan NRC vermeld, die hebben verder uitgezocht of het dezelfde persoon is.
pi_220944132
quote:
Donald Pols.
Donald Pols werd gechanteerd om verleden bij extreemrechtse beweging, Milieudefensie wist ervan
Tata Steel beëindigt het contract met voormalig directeur van Milieudefensie Donald Pols. Hij was maandag begonnen aan zijn functie als hoofd duurzaamheid en communicatie, maar is na één dag alweer de laan uitgestuurd. Uit onderzoek van NRC blijkt dat Pols in zijn studententijd voorman is geweest van een ‘extreemrechtse’ studentenbeweging in Zuid-Afrika. Milieudefensie blijkt al jarenlang te weten van zijn verleden.

„Het is verwerpelijk gedrag, het waren foute standpunten, hele foute standpunten”, zegt Donald Pols tegen NRC. Maar het ging om een jongetje dat de weg kwijt was, benadrukt hij. „Er valt niets te rechtvaardigen, dat wil ik ook niet. Ik ben verantwoordelijk. Maar in niets ben ik de persoon die ik toen was.”

Toch wil Tata Steel wegens de onthulling over Pols’ verleden niet meer met hem verder. ‘De afgelopen dagen is gebleken dat er aanvullende informatie over zijn verleden bekend is geworden, informatie die ons heeft geraakt en die niet eerder met het bedrijf is gedeeld’, laat het staalbedrijf in een verklaring weten.

‘De raad van bestuur betreurt het dat in de gesprekken tijdens de aanstellingsprocedure van Donald niet alle informatie is gegeven die voor ons belangrijk is om een goed overwogen besluit te nemen over zijn aanstelling.’

Daarom heeft het bedrijf besloten het contract van Donald Pols per direct te beëindigen.

Studentenbeweging voor apartheid
Onderzoeker en historicus Anne-Lot Hoek kwam er tijdens het maken van een boek over het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië achter dat Donald Pols een omstreden verleden heeft.

Ze deelde haar bevindingen met het NRC. Uit het onderzoek blijkt dat Pols in 1991, toen hij 19 jaar was, voorman is geweest van een ‘extreemrechtse’ studentenbeweging die onder meer streed tegen het ANC, de partij van oud-president Nelson Mandela, ten tijde van de afschaffing van de apartheid in dat land.

De Afrikaner Studentefront (ASF) was een conservatieve groepering die pleitte voor een apart vaderland voor de witte Afrikaanse gemeenschap. De studenten wilden voorstanders van meer rechten voor zwarten het spreken onmogelijk maken en verstoorden allerlei bijeenkomsten.

Pols wordt in documenten van de Zuid-Afrikaanse Waarheidscommissie aangeduid als ‘leider’ van deze Afrikaner Studentefront. Enkele jaren later verhuisde Pols naar Nederland en kwam terecht in de milieubeweging.

Pols groeide uit tot hét gezicht van Milieudefensie, en vooral van de klimaatzaak tegen Shell. Met zijn overstap naar het vervuilende staalbedrijf Tata Steel maakte hij de meest besproken transfer in tijden.

Collega-activisten waren stomverbaasd over de hoogst opmerkelijke transfer. Want hoe kan Donald Pols, als hét gezicht – inclusief typerende hoed – van ’s lands actiefste ngo tegen klimaatverandering, nu een overstap maken naar het bedrijf dat jaarlijks 8 procent van alle nationale broeikasgassen de lucht in blaast?

„Het lijkt een late 1 aprilgrap en nog een hele slechte ook”, stelde Willem Wiskerke, industrie-expert bij Greenpeace Nederland, enkele weken terug.

Milieudefensie wist van verleden
Pols vertelt in NRC dat hij altijd bang is geweest dat zijn duistere studentenverleden uit zou komen. Ook is hij meermaals gechanteerd door enkele mensen die wel van zijn verleden wisten. Na één zo’n chantagepoging informeerde hij vijf jaar geleden de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur van Milieudefensie.

De milieuorganisatie beraadt zich op een reactie. Pols reageert niet op verzoeken van het AD om een toelichting. Al zegt hij tegen NRC wel dat hij blij is dat hij zijn geheim niet langer hoeft mee te torsen.

„In zekere zin is het nu een opluchting dat dit naar buiten komt. Ik weet wie ik ben, ik ben niet meer die jongen van 18-19 die iets enorm doms heeft gedaan. Het gaat slechts om twee jaar van mijn 54 jaar, voorafgaand aan een carrière van dertig jaar”, aldus de voormalige activist.
https://www.ad.nl/binnenl(...)wist-ervan~a246edd7/

Donald Pols werd dus gechanteerd vanwege deze jeugdzonde.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220944219
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:52 schreef rutger05 het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)wist-ervan~a246edd7/

Donald Pols werd dus gechanteerd vanwege deze jeugdzonde.
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220944253
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
Hier een stuk achtergrond. Helaas wel premium.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)p-terugkijk-a4928625
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:14:05 #158
13309 nostra
ask why
pi_220944274
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:16:37 #159
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944290
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
Volgens het interview met de NRC groeide hij in Zuid-Afrika op tijdens de apartheid in een bubbel waar dat gewoon normaal was. Toen hij 21 was is hij op aandringen van zijn familie in Nederland gaan studeren om uit die bubbel te komen en toen zag hij hoe fout dat is geweest. De schaamte daarover was de grote motivatie voor hem om via MD de wereld te verbeteren.

Snap wel dat hij dat als jeugdzonde ziet.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:24:04 #160
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220944345
Wel een oprot premie gehad O-)
Die hij gaat schenken aan milieudefensie O-)
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:56:28 #161
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220944538
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:14 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
_O-
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:58:58 #162
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220944557
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Volgens het interview met de NRC groeide hij in Zuid-Afrika op tijdens de apartheid in een bubbel waar dat gewoon normaal was. Toen hij 21 was is hij op aandringen van zijn familie in Nederland gaan studeren om uit die bubbel te komen en toen zag hij hoe fout dat is geweest. De schaamte daarover was de grote motivatie voor hem om via MD de wereld te verbeteren.

Snap wel dat hij dat als jeugdzonde ziet.
kan ik me voorstellen.. Maar daar kan ie dan gewoon open over zijn..
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_220944622
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:35 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.
Er is uiteraard gelekt bij millieudefensie.
Lekker volk eerst jaren onder de pet houden van een nationalist en dan voor de trein schuiven.
Vakman pur sang
pi_220944640
Uit de losse Pols
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:27:22 #165
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220944717
Als Donald Pols gelijk open kaart had gespeeld tijdens het allereerste onderhoud over z'n functie, zelfs al had dit voor hem direct kunnen leiden tot een teleurstelling, dan was dat aanzienlijk beter geweest dunkt mij.

Tata Steel had er dan ook voor kunnen kiezen het te verzwijgen en hem daar in functie te laten. Maar dat laatste is voor het bedrijf uiteraard niet de juiste weg die leidt tot een optimaal draaiend geheel.
Zij zou dat dus nooit hebben gedaan!

Want vooral Tata Steel staat voor eerlijkheid, de nodige transparantie naar buiten toe over 'hoe en wat' en voortvarendheid op de manier hoe zij haar toekomstplannen al geruime tijd presenteert, thans serieus hieraan werkt sinds 2018 en wellicht nog voor 2045 in z'n totaliteit verwezenlijkt.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220944750
Werken voor Tata Steel is erger dan actief zijn bij een studentenvereniging. Erg rare ophef weer
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:36:09 #167
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220944793
Erger? :o Weet dat laatste zonet nog niet.

Ken namelijk verhalen over meerdere oud-werknemers die tientallen jaren vol plezier daar gewerkt hebben.
Die kijken namelijk terug naar tijden waarin onder andere de vele rookpluimen nog verschillende kleuren hadden en het terrein vol met pijpen stond.

En of ze ziek werden? Nope! Zelfs familie en andere omwonenden niet, voor zover toen bekend was.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220944818
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:40 schreef Bonobo11 het volgende:
Ergens hoop ik dat ze hem op zn eerste werkdag in een hoogoven flikkeren.
Indiaas ritueel met de vijand.
Tragisch ongeval in de pers.

Zal wel niet, anders

Bekijk deze YouTube-video
Bijna goed voorspeld _O_
Alius aliud dicit
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:48:29 #169
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944928
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:58 schreef Parafernalia het volgende:

[..]
kan ik me voorstellen.. Maar daar kan ie dan gewoon open over zijn..
Ik was toen 4 dus ik heb geen idee in hoeverre je daar toen open over kon zijn. En hoe langer je het verzwijgt hoe moeilijker het wordt, zelfs zijn vrouw en kinderen wisten het niet. Hij gaat daar in zijn interview redelijk diep op in. Best een aanrader om te lezen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er is uiteraard gelekt bij millieudefensie.
Lekker volk eerst jaren onder de pet houden van een nationalist en dan voor de trein schuiven.
Er is al meerdere keren in dit topic en in de media vermeld hoe het nieuws naar buiten kwam en dat was niet via MD dus dat lijkt me niet aan de orde :P
pi_220944935
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:48 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Ik was toen 4 dus ik heb geen idee in hoeverre je daar toen open over kon zijn. En hoe langer je het verzwijgt hoe moeilijker het wordt, zelfs zijn vrouw en kinderen wisten het niet. Hij gaat daar in zijn interview redelijk diep op in. Best een aanrader om te lezen.
[..]
Er is al meerdere keren in dit topic en in de media vermeld hoe het nieuws naar buiten kwam en dat was niet via MD dus dat lijkt me niet aan de orde :P
Milloeudefensie heeft (al dan niet anoniem) gelekt aan die schrijfster.
Vakman pur sang
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:52:23 #171
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944952
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Milloeudefensie heeft (al dan niet anoniem) gelekt aan die schrijfster.
Als die wilde lekken konden ze dat gewoon direct aan de krant doen. Die gaan echt geen moeite doen om oude beelden en teksten op te zoeken, dat anoniem naar een onderzoeker te sturen in de hoop dat die contact opneemt met een krant. Dat slaat echt nergens op.
pi_220944971
Donald pols heeft dus een Harvestje/Starhoppertje gemacht qua carriere. Van de ene radicale extremiteit naar de andere.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220944975
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:52 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Als die wilde lekken konden ze dat gewoon direct aan de krant doen. Die gaan echt geen moeite doen om oude beelden en teksten op te zoeken, dat anoniem naar een onderzoeker te sturen in de hoop dat die contact opneemt met een krant. Dat slaat echt nergens op.
Zo blijf je mooi buiten schot en heb je m terug genaaid. Iemand heeft gelekt, kan niet anders.
Vakman pur sang
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:59:35 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220944996
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:30 schreef Mortaxx het volgende:
Werken voor Tata Steel is erger dan actief zijn bij een studentenvereniging. Erg rare ophef weer
Ah kijk, een Econazi
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:01:42 #175
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220945011
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zo blijf je mooi buiten schot en heb je m terug genaaid. Iemand heeft gelekt, kan niet anders.
Lijkt me stug. Die ene persoon die het wist bij MD heeft dan wel enorm veel geluk dat er op het moment dat hij hem wilt naaien toevallig ook een Nederlandse historicus die artikelen in de NRC heeft gepubliceerd aan een boek werkt over die periode en materie.

Meestal is het simpelste antwoord ook gewoon het juiste antwoord.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:07:48 #176
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220945049
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:14 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
Geniaal
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:46:56 #177
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220945290
Ik heb het idee dat Tata Steel er niet heel rouwig om was dat ze een reden kregen om Donald Pols te ontslaan na alle commotie romdom zijn aanstelling. Tata Steel heeft nou niet bepaald een track record van ethisch gemotiveerd handelen.

Interview in NRC geeft inderdaad wel inzicht in het waarom en hoe hij uiteindelijk tot een radicaal andere wereldbeschouwing is gekomen toen hij eenmaal naar Nederland was verhuist.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:47:22 #178
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_220945297
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:15 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ok, en waarom denk je dat onderzoeker Anne-Lot Hoek er per ongeluk is achter gekomen? Zij werkt aan een boek, dus ik zie nogmaals weinig in dat MD dit wel had moeten weten. Tenzij je verwacht dat MD over elke medewerker net zoveel onderzoek doet als een historicus..
Per toeval dan, ik lees niet dat zij bezig was aan een onderzoek naar Pols.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:53:43 #179
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220945369
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 19:47 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Per toeval dan, ik lees niet dat zij bezig was aan een onderzoek naar Pols.
Niet naar Pols nee, ze is bezig met een onderzoek naar het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië en hun koloniale geschiedenis. Daarbij is materiaal opgedoken van Pols in zijn positie als voorzitter van die studentengebeuren.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 22:46:03 #180
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220946529
Lekker speculeren! ^O^
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_220946686
Ik vind het een beetje idioot om iemand decennia later te cancelen voor zijn studententijd.
pi_220946721
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind het een beetje idioot om iemand decennia later te cancelen voor zijn studententijd.
Als vijgenblad voor Tata kon Pols i.i.g niet langer functioneren :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  dinsdag 2 juni 2026 @ 23:24:22 #183
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220946740
Mogelijk was dit altijd al de bedoeling van Tata. Gewoon de vijand kapot maken.
Hij is er wel met open ogen ingestonken…
pi_220946814
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Mogelijk was dit altijd al de bedoeling van Tata. Gewoon de vijand kapot maken.
Hij is er wel met open ogen ingestonken…
Ik dacht aan wraak vanuit de milieu hoek. De man is een idioot dat hij zich in een positie heeft gebracht waarin beide kampen een reden hadden hem pootje te lichten.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 23:44:23 #185
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220946816
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Mogelijk was dit altijd al de bedoeling van Tata. Gewoon de vijand kapot maken.
Hij is er wel met open ogen ingestonken…
Geen idee of in dit geval dat werkelijk zo is. Maar dat TATA meerdere ijzers in het vuur heeft, is ons wel bekend. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220946822
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:21 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als vijgenblad voor Tata kon Pols i.i.g niet langer functioneren :{
Daarvoor ook niet. Begrijp echt niet wat die man bezielde.
pi_220946860
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Mogelijk was dit altijd al de bedoeling van Tata. Gewoon de vijand kapot maken.
Hij is er wel met open ogen ingestonken…
Tata klinkt wel een beetje als Rara :7
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  dinsdag 2 juni 2026 @ 23:57:04 #188
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220946880
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:52 schreef ACT-F het volgende:
Het lijkt haast een complot van Tata alsof zij wisten over zijn verleden en hem gelokt hebben met een dikke worst waarin hij uiteindelijk niet in heeft kunnen toehappen _O-
Mijn gedachte met alleen maar winst. Ik ga/kan mij niet voorstellen dat Tata niets wist van zijn verleden en HR hooguit speels gevraagd zal hebben, is er nog iets dat wij moeten weten ?

Los daarvan zou het mij verbazen dat Pols geen (kortdurende?) landing heeft ingecalculeerd.
Ik ben ook wel's risicovol weggehaald en ook gezorgd dat ik daarmee niet aan andermans nukken werd genageld. HR meldde dat ik vertrouwen moest hebben dat het bedrijf geen kunstjes zou uithalen en ik riposteerde dat ik er ook vanuit ging dat dit niet het geval zou gaan worden en we dat dus prima op papier konden zetten.
Vertrouwen in mensen is goed, afspraken met organisaties zijn net wat beter.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_220946887
Losse pols heet ie nu.
pi_220946915
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_220947023
De druiven zijn zuur voor links.

Een van hun vaandeldragers blijkt een kneiterharde racist te zijn _O_
  woensdag 3 juni 2026 @ 00:54:26 #192
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220947026
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik dacht aan wraak vanuit de milieu hoek. De man is een idioot dat hij zich in een positie heeft gebracht waarin beide kampen een reden hadden hem pootje te lichten.
Die man maakt veel vijanden met zijn hang naar macht. Zo noemen ze dat toch?

Wat je zegt kan inderdaad ook, ik neig meer naar kunstje van Tata omdat die direct naar huis gestuurd is op zijn eerste werkdag.

Enfin, beiden kampen hebben er flink lol om gehad.
  woensdag 3 juni 2026 @ 00:59:03 #193
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220947031
quote:
Welk jaar was dit?
  woensdag 3 juni 2026 @ 01:50:51 #194
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220947073
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 00:54 schreef Kottnauer het volgende:
De druiven zijn zuur voor links.

Een van hun vaandeldragers blijkt een kneiterharde racist te zijn _O_
Ook links ligt dubbel _O_
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 3 juni 2026 @ 02:01:19 #195
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_220947078
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 01:50 schreef Parafernalia het volgende:

[..]
Ook links ligt dubbel _O_
Ja logisch, wat dacht die vent? Dat die dit links om of rechts om kan rechtlullen? 8)7

Blijkbaar wel, wat een narcist. :r
pi_220948668
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:14 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik vind het een beetje idioot om iemand decennia later te cancelen voor zijn studententijd.
Afpersing en aanranding heeft een minder lange verjaringstermijn (20 jaar).
pi_220948700
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Mogelijk was dit altijd al de bedoeling van Tata. Gewoon de vijand kapot maken.
Hij is er wel met open ogen ingestonken…
Dan hadden ze hem niet hoeven aan te nemen toch? Lijkt me weer beetje vergezocht theorietje maar goed, we hebben het hier weer te maken met het aluhoedje van Fok.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  Admin woensdag 3 juni 2026 @ 09:58:43 #198
2589 crew  yvonne
Vakkundig gesloopt.
pi_220948705
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Mogelijk was dit altijd al de bedoeling van Tata. Gewoon de vijand kapot maken.
Hij is er wel met open ogen ingestonken…
Dat was mijn eerste gedachte.


quote:
Ken uzelf en uw vijand, en u zult honderden veldslagen overleven zonder gevaar." Dit eeuwenoude principe uit Sun Tzu's De Kunst van het Oorlogvoeren is de sleutel tot succes in vrijwel elke competitieve situatie
.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
  Admin woensdag 3 juni 2026 @ 09:59:47 #199
2589 crew  yvonne
Vakkundig gesloopt.
pi_220948713
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 09:58 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Dan hadden ze hem niet hoeven aan te nemen toch? Lijkt me weer beetje vergezocht theorietje maar goed, we hebben het hier weer te maken met het aluhoedje van Fok.
Ik denk dat ze gelijk heeft.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_220948769
quote:
17s.gif Op woensdag 3 juni 2026 09:59 schreef yvonne het volgende:

[..]
Ik denk dat ze gelijk heeft.
Dat verbaast me van jou dan ook niet nee.

Nogmaals, waarom zou TATA hem eerst moeten aannemen om hem kapot te maken? Sterker nog, ze hadden een veel betere case gehad als ze hadden kunnen zeggen dat er een rechts extremist bij Milieudefensie werkte en dat zij het nog wisten ook. Nu staan ze er zelf ook niet heel lekker op.

Nog even los van het feit dat ik niet denk dat Anne-Lot Hoek een verzoek van Tata Steel om te snuffelen in de persoonlijke dirt van een milieuactivist zou honoreren, maar goed, daar hebben jullie ook vast een waterdichte theorie voor.

[ Bericht 18% gewijzigd door ThePlaneteer op 03-06-2026 10:23:32 ]
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_220948858
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 00:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Welk jaar was dit?
1993 of 1994 denk ik.(er waren toen erg veel extreem linkse studenten clubjes).

(Wijnand Duyvendak (ex-directeur van de Vereniging Milieudefensie), Rene Roemersma.
Henneke Hagen >Ex-RaRa-verdachte. Ex-liefje van RaRa-terrorist René Roemersma. Ex-veroordeelde voor een inbraak die ze met actie groep Onkruit pleegde.

Even de uitzending van goedemorgen Nederland van 9.15 bekijken (tip)

[ Bericht 0% gewijzigd door StaceySinger op 03-06-2026 12:18:16 ]
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  Admin woensdag 3 juni 2026 @ 11:19:56 #202
2589 crew  yvonne
Vakkundig gesloopt.
pi_220949152
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 10:08 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Dat verbaast me van jou dan ook niet nee.

Nogmaals, waarom zou TATA hem eerst moeten aannemen om hem kapot te maken? Sterker nog, ze hadden een veel betere case gehad als ze hadden kunnen zeggen dat er een rechts extremist bij Milieudefensie werkte en dat zij het nog wisten ook. Nu staan ze er zelf ook niet heel lekker op.

Nog even los van het feit dat ik niet denk dat Anne-Lot Hoek een verzoek van Tata Steel om te snuffelen in de persoonlijke dirt van een milieuactivist zou honoreren, maar goed, daar hebben jullie ook vast een waterdichte theorie voor.
Geen idee waarom je het meteen persoonlijk maakt.
Ik voer een gesprek.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_220949198
"Ik stel alleen maar vragenn!!"
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_220949375
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
Zeker gaat dat een stapje verder, maar ik heb op mijn 19de ook wel dingen gedaan waar ik nu niet per se nog achter sta ofzo hoor.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Admin woensdag 3 juni 2026 @ 12:51:15 #205
2589 crew  yvonne
Vakkundig gesloopt.
pi_220949770
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:28 schreef ThePlaneteer het volgende:
"Ik stel alleen maar vragenn!!"
'Ik stel geen vraag'
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:36:33 #206
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220950168
Bizar ook wel dat deze info al een jaar bekend was, maar 'dat ze toen niet wist wat ze ermee moest'.
Lijkt mij dat ze nogal tribaal is in wie ze met beschadigende feiten spaart en wie niet. Zodra Pols van de in-group naar de out-group ging, wist ze ineens wél wat ze ermee aan moest.
twitter
Life is what you make it.
pi_220950421
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:48 schreef vosss het volgende:

[..]
Zeker gaat dat een stapje verder, maar ik heb op mijn 19de ook wel dingen gedaan waar ik nu niet per se nog achter sta ofzo hoor.
Was je ook voorzitter van een studentenvereniging die als doel had apartheid te promoten?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220951357
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:10 schreef knoopie het volgende:

[..]
Was je ook voorzitter van een studentenvereniging die als doel had apartheid te promoten?
Nee dat niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  woensdag 3 juni 2026 @ 16:55:44 #209
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220951527
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2026 11:48 schreef vosss het volgende:

[..]
Zeker gaat dat een stapje verder, maar ik heb op mijn 19de ook wel dingen gedaan waar ik nu niet per se nog achter sta ofzo hoor.
Kern is dat wat Tata al of niet (ook) had kunnen onder/zoeken om te weten, Pols zelf dat niet kenbaar heeft gemaakt en je op dat soort posities dat wmb uit eigen beweging moet (ver)melden. Het is geen job waar de persoonlijkheid of verschijning er niet toedoet.

Ik ben ook wel wat recalcitrant geweest, wmb niets mis met jeugdige onbezonnenheid maar dat niet noemen of achterhouden; maakt (je zelf) kwetsbaar. Ik ga toch glad aannemen dat er wel soort van wat diepergaande socio gesprekken zijn gevoerd zodat partijen weten waar (wan)daden tot principes van soep maken gaan liggen.
Dat Pols dat niet overwogen heeft of "vergeten" was, maakt hem wmb dan sws ongeschikt op dat soort in het oog springende functies.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:05:48 #210
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220951600
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef Schanulleke het volgende:
in-group (...) out-group
Goeie termen wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:12:55 #211
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220951644
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef Schanulleke het volgende:
Bizar ook wel dat deze info al een jaar bekend was, maar 'dat ze toen niet wist wat ze ermee moest'.
Lijkt mij dat ze nogal tribaal is in wie ze met beschadigende feiten spaart en wie niet. Zodra Pols van de in-group naar de out-group ging, wist ze ineens wél wat ze ermee aan moest.
[ x ]
Tot zover NRC, in een verleden een kwaliteitskrant
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:21:04 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220951688
Ik moet aan Gunter Grass denken, decennialang heel fel op iedereen die maar een beetje oorlogsverleden had, tot naar buiten kwam dat ie in de waffen SS had gezeten
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:37:09 #213
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_220951768
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 17:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Goeie termen wel.
Komt uit de sociologie.
Life is what you make it.
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:42:58 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220951816
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 00:54 schreef Kottnauer het volgende:
De druiven zijn zuur voor links.

Een van hun vaandeldragers blijkt een kneiterharde racist te zijn _O_
Dan verzinnen we maar een complot van Tata
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:43:59 #215
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220951822
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 23:45 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Daarvoor ook niet. Begrijp echt niet wat die man bezielde.
Een ras(cistische) opportunist
  woensdag 3 juni 2026 @ 17:46:40 #216
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220951833
Heb een neef in ZA die heeft zijn hele leven juist tegen apartheid gestreden. Bubble is gelul, zijn vader, mijn oom was een ongelofelijke foute man.
pi_220951896
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:10 schreef knoopie het volgende:

[..]
Was je ook voorzitter van een studentenvereniging die als doel had apartheid te promoten?
Het is wel een andere tijdsgeest. In 1990 werd Mandela vrij gelaten, in 1992 was er een referendum waarbij 31,27% pro apartheid stemden en in 1994 was pas de eerste multiraciale verkiezing.
pi_220951907
Wel toevallig dat ze na 1 dag in dienst met deze info over hem komen....
:')
  woensdag 3 juni 2026 @ 18:16:21 #219
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_220951987
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef Schanulleke het volgende:
Bizar ook wel dat deze info al een jaar bekend was, maar 'dat ze toen niet wist wat ze ermee moest'.
Lijkt mij dat ze nogal tribaal is in wie ze met beschadigende feiten spaart en wie niet. Zodra Pols van de in-group naar de out-group ging, wist ze ineens wél wat ze ermee aan moest.
[ x ]
Dit is niet handig idd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220952004
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:36 schreef Schanulleke het volgende:
Bizar ook wel dat deze info al een jaar bekend was, maar 'dat ze toen niet wist wat ze ermee moest'.
Lijkt mij dat ze nogal tribaal is in wie ze met beschadigende feiten spaart en wie niet. Zodra Pols van de in-group naar de out-group ging, wist ze ineens wél wat ze ermee aan moest.
[ x ]
Dit is een schandaal. We wisten dit natuurlijk wel al, maar om het zo expliciet te horen van zo iemand is wel nieuw. Een gotspe van begin tot eind, hier moeten ontslagen vallen.
  Moderator woensdag 3 juni 2026 @ 18:56:59 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_220952215
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 17:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik moet aan Gunter Grass denken, decennialang heel fel op iedereen die maar een beetje oorlogsverleden had, tot naar buiten kwam dat ie in de waffen SS had gezeten
Mensen die vroeger hebben gerookt hebben ook met meeste last van rokers op een terras...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 4 juni 2026 @ 00:10:06 #222
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220955501
Mensen mogen niet veranderen dus, aldus conservatief Fok? :z
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_220956465
quote:
"Donald Pols kwam 33 jaar geleden uit Zuid-Afrika naar Nederland, weg uit een wit gezin, weg uit een verdeeld land. Gelukkig zijn de ogen van deze jongen opengegaan en is hij anders naar de wereld gaan kijken. Maar het zwaard van Damocles hing steeds boven zijn hoofd. En ja hoor, hij moet hangen! Volle tafels op tv die allemaal hun zegje moeten doen. We kunnen ons beter druk maken over dat er in onze Tweede Kamer zitten die in 2026 diezelfde mening en taal bezigen die Donald op 19-jarige leeftijd had. En bij hen is het geen jeugdige overmoed maar in volle ernst. Laten we ons daar druk over maken! Dat gaat veel verder dan een foute keuze van een jongen van 19 jaar!"
Bron: Trouw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')