Voor apartheid en tegen het anc strijden.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 14:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ze liepen rond met Odal runes, die de SS ook vaak gebruikte en vonden het witte ras superieur.
Dat is toch wel flink rechts.
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor apartheid en tegen het anc strijden.
Hoe MD zich dan kon inlaten met zo'n vogel is mij wel compleet de vraag overigens.
Zal iemand van shell het geweest zijn die het casual op zn eerste dag gedropt heeft bij de PZ afdeling van tata?quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:35 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.
Nee, het was historica Anne-Lot Hoek die momenteel bezig is met een boek over het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië en hun koloniale geschiedenis. Daar zijn beeldmaterialen en interviews bij naar boven gekomen uit die periode waar ook een Donald Pols in voorkwam.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zal iemand van shell het geweest zijn die het casual op zn eerste dag gedropt heeft bij de PZ afdeling van tata?
The plot thickens!
https://www.ad.nl/binnenl(...)wist-ervan~a246edd7/quote:Donald Pols.
Donald Pols werd gechanteerd om verleden bij extreemrechtse beweging, Milieudefensie wist ervan
Tata Steel beëindigt het contract met voormalig directeur van Milieudefensie Donald Pols. Hij was maandag begonnen aan zijn functie als hoofd duurzaamheid en communicatie, maar is na één dag alweer de laan uitgestuurd. Uit onderzoek van NRC blijkt dat Pols in zijn studententijd voorman is geweest van een ‘extreemrechtse’ studentenbeweging in Zuid-Afrika. Milieudefensie blijkt al jarenlang te weten van zijn verleden.
„Het is verwerpelijk gedrag, het waren foute standpunten, hele foute standpunten”, zegt Donald Pols tegen NRC. Maar het ging om een jongetje dat de weg kwijt was, benadrukt hij. „Er valt niets te rechtvaardigen, dat wil ik ook niet. Ik ben verantwoordelijk. Maar in niets ben ik de persoon die ik toen was.”
Toch wil Tata Steel wegens de onthulling over Pols’ verleden niet meer met hem verder. ‘De afgelopen dagen is gebleken dat er aanvullende informatie over zijn verleden bekend is geworden, informatie die ons heeft geraakt en die niet eerder met het bedrijf is gedeeld’, laat het staalbedrijf in een verklaring weten.
‘De raad van bestuur betreurt het dat in de gesprekken tijdens de aanstellingsprocedure van Donald niet alle informatie is gegeven die voor ons belangrijk is om een goed overwogen besluit te nemen over zijn aanstelling.’
Daarom heeft het bedrijf besloten het contract van Donald Pols per direct te beëindigen.
Studentenbeweging voor apartheid
Onderzoeker en historicus Anne-Lot Hoek kwam er tijdens het maken van een boek over het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië achter dat Donald Pols een omstreden verleden heeft.
Ze deelde haar bevindingen met het NRC. Uit het onderzoek blijkt dat Pols in 1991, toen hij 19 jaar was, voorman is geweest van een ‘extreemrechtse’ studentenbeweging die onder meer streed tegen het ANC, de partij van oud-president Nelson Mandela, ten tijde van de afschaffing van de apartheid in dat land.
De Afrikaner Studentefront (ASF) was een conservatieve groepering die pleitte voor een apart vaderland voor de witte Afrikaanse gemeenschap. De studenten wilden voorstanders van meer rechten voor zwarten het spreken onmogelijk maken en verstoorden allerlei bijeenkomsten.
Pols wordt in documenten van de Zuid-Afrikaanse Waarheidscommissie aangeduid als ‘leider’ van deze Afrikaner Studentefront. Enkele jaren later verhuisde Pols naar Nederland en kwam terecht in de milieubeweging.
Pols groeide uit tot hét gezicht van Milieudefensie, en vooral van de klimaatzaak tegen Shell. Met zijn overstap naar het vervuilende staalbedrijf Tata Steel maakte hij de meest besproken transfer in tijden.
Collega-activisten waren stomverbaasd over de hoogst opmerkelijke transfer. Want hoe kan Donald Pols, als hét gezicht – inclusief typerende hoed – van ’s lands actiefste ngo tegen klimaatverandering, nu een overstap maken naar het bedrijf dat jaarlijks 8 procent van alle nationale broeikasgassen de lucht in blaast?
„Het lijkt een late 1 aprilgrap en nog een hele slechte ook”, stelde Willem Wiskerke, industrie-expert bij Greenpeace Nederland, enkele weken terug.
Milieudefensie wist van verleden
Pols vertelt in NRC dat hij altijd bang is geweest dat zijn duistere studentenverleden uit zou komen. Ook is hij meermaals gechanteerd door enkele mensen die wel van zijn verleden wisten. Na één zo’n chantagepoging informeerde hij vijf jaar geleden de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur van Milieudefensie.
De milieuorganisatie beraadt zich op een reactie. Pols reageert niet op verzoeken van het AD om een toelichting. Al zegt hij tegen NRC wel dat hij blij is dat hij zijn geheim niet langer hoeft mee te torsen.
„In zekere zin is het nu een opluchting dat dit naar buiten komt. Ik weet wie ik ben, ik ben niet meer die jongen van 18-19 die iets enorm doms heeft gedaan. Het gaat slechts om twee jaar van mijn 54 jaar, voorafgaand aan een carrière van dertig jaar”, aldus de voormalige activist.
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:52 schreef rutger05 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)wist-ervan~a246edd7/
Donald Pols werd dus gechanteerd vanwege deze jeugdzonde.
Hier een stuk achtergrond. Helaas wel premium.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
Volgens het interview met de NRC groeide hij in Zuid-Afrika op tijdens de apartheid in een bubbel waar dat gewoon normaal was. Toen hij 21 was is hij op aandringen van zijn familie in Nederland gaan studeren om uit die bubbel te komen en toen zag hij hoe fout dat is geweest. De schaamte daarover was de grote motivatie voor hem om via MD de wereld te verbeteren.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
kan ik me voorstellen.. Maar daar kan ie dan gewoon open over zijn..quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Volgens het interview met de NRC groeide hij in Zuid-Afrika op tijdens de apartheid in een bubbel waar dat gewoon normaal was. Toen hij 21 was is hij op aandringen van zijn familie in Nederland gaan studeren om uit die bubbel te komen en toen zag hij hoe fout dat is geweest. De schaamte daarover was de grote motivatie voor hem om via MD de wereld te verbeteren.
Snap wel dat hij dat als jeugdzonde ziet.
Er is uiteraard gelekt bij millieudefensie.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 16:35 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.
Bijna goed voorspeldquote:Op woensdag 6 mei 2026 21:40 schreef Bonobo11 het volgende:
Ergens hoop ik dat ze hem op zn eerste werkdag in een hoogoven flikkeren.
Indiaas ritueel met de vijand.
Tragisch ongeval in de pers.
Zal wel niet, anders
Bekijk deze YouTube-video
Ik was toen 4 dus ik heb geen idee in hoeverre je daar toen open over kon zijn. En hoe langer je het verzwijgt hoe moeilijker het wordt, zelfs zijn vrouw en kinderen wisten het niet. Hij gaat daar in zijn interview redelijk diep op in. Best een aanrader om te lezen.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 17:58 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
kan ik me voorstellen.. Maar daar kan ie dan gewoon open over zijn..
Er is al meerdere keren in dit topic en in de media vermeld hoe het nieuws naar buiten kwam en dat was niet via MD dus dat lijkt me niet aan de ordequote:Op dinsdag 2 juni 2026 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Er is uiteraard gelekt bij millieudefensie.
Lekker volk eerst jaren onder de pet houden van een nationalist en dan voor de trein schuiven.
Milloeudefensie heeft (al dan niet anoniem) gelekt aan die schrijfster.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 18:48 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ik was toen 4 dus ik heb geen idee in hoeverre je daar toen open over kon zijn. En hoe langer je het verzwijgt hoe moeilijker het wordt, zelfs zijn vrouw en kinderen wisten het niet. Hij gaat daar in zijn interview redelijk diep op in. Best een aanrader om te lezen.
[..]
Er is al meerdere keren in dit topic en in de media vermeld hoe het nieuws naar buiten kwam en dat was niet via MD dus dat lijkt me niet aan de orde
Als die wilde lekken konden ze dat gewoon direct aan de krant doen. Die gaan echt geen moeite doen om oude beelden en teksten op te zoeken, dat anoniem naar een onderzoeker te sturen in de hoop dat die contact opneemt met een krant. Dat slaat echt nergens op.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 18:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Milloeudefensie heeft (al dan niet anoniem) gelekt aan die schrijfster.
Zo blijf je mooi buiten schot en heb je m terug genaaid. Iemand heeft gelekt, kan niet anders.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 18:52 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Als die wilde lekken konden ze dat gewoon direct aan de krant doen. Die gaan echt geen moeite doen om oude beelden en teksten op te zoeken, dat anoniem naar een onderzoeker te sturen in de hoop dat die contact opneemt met een krant. Dat slaat echt nergens op.
Ah kijk, een Econaziquote:Op dinsdag 2 juni 2026 18:30 schreef Mortaxx het volgende:
Werken voor Tata Steel is erger dan actief zijn bij een studentenvereniging. Erg rare ophef weer
Lijkt me stug. Die ene persoon die het wist bij MD heeft dan wel enorm veel geluk dat er op het moment dat hij hem wilt naaien toevallig ook een Nederlandse historicus die artikelen in de NRC heeft gepubliceerd aan een boek werkt over die periode en materie.quote:Op dinsdag 2 juni 2026 18:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo blijf je mooi buiten schot en heb je m terug genaaid. Iemand heeft gelekt, kan niet anders.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |