abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:02:16 #151
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220943814
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:17 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]
Ze liepen rond met Odal runes, die de SS ook vaak gebruikte en vonden het witte ras superieur.
Dat is toch wel flink rechts.
Voor apartheid en tegen het anc strijden.
Hoe MD zich dan kon inlaten met zo'n vogel is mij wel compleet de vraag overigens.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:35:26 #152
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944030
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Voor apartheid en tegen het anc strijden.
Hoe MD zich dan kon inlaten met zo'n vogel is mij wel compleet de vraag overigens.
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:42:53 #153
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220944086
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:35 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.
Zal iemand van shell het geweest zijn die het casual op zn eerste dag gedropt heeft bij de PZ afdeling van tata?

The plot thickens!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 juni 2026 @ 16:47:41 #154
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944107
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zal iemand van shell het geweest zijn die het casual op zn eerste dag gedropt heeft bij de PZ afdeling van tata?

The plot thickens!
Nee, het was historica Anne-Lot Hoek die momenteel bezig is met een boek over het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië en hun koloniale geschiedenis. Daar zijn beeldmaterialen en interviews bij naar boven gekomen uit die periode waar ook een Donald Pols in voorkwam.

Dat heeft ze aan NRC vermeld, die hebben verder uitgezocht of het dezelfde persoon is.
pi_220944132
quote:
Donald Pols.
Donald Pols werd gechanteerd om verleden bij extreemrechtse beweging, Milieudefensie wist ervan
Tata Steel beëindigt het contract met voormalig directeur van Milieudefensie Donald Pols. Hij was maandag begonnen aan zijn functie als hoofd duurzaamheid en communicatie, maar is na één dag alweer de laan uitgestuurd. Uit onderzoek van NRC blijkt dat Pols in zijn studententijd voorman is geweest van een ‘extreemrechtse’ studentenbeweging in Zuid-Afrika. Milieudefensie blijkt al jarenlang te weten van zijn verleden.

„Het is verwerpelijk gedrag, het waren foute standpunten, hele foute standpunten”, zegt Donald Pols tegen NRC. Maar het ging om een jongetje dat de weg kwijt was, benadrukt hij. „Er valt niets te rechtvaardigen, dat wil ik ook niet. Ik ben verantwoordelijk. Maar in niets ben ik de persoon die ik toen was.”

Toch wil Tata Steel wegens de onthulling over Pols’ verleden niet meer met hem verder. ‘De afgelopen dagen is gebleken dat er aanvullende informatie over zijn verleden bekend is geworden, informatie die ons heeft geraakt en die niet eerder met het bedrijf is gedeeld’, laat het staalbedrijf in een verklaring weten.

‘De raad van bestuur betreurt het dat in de gesprekken tijdens de aanstellingsprocedure van Donald niet alle informatie is gegeven die voor ons belangrijk is om een goed overwogen besluit te nemen over zijn aanstelling.’

Daarom heeft het bedrijf besloten het contract van Donald Pols per direct te beëindigen.

Studentenbeweging voor apartheid
Onderzoeker en historicus Anne-Lot Hoek kwam er tijdens het maken van een boek over het apartheidsverleden van Zuid-Afrika en Namibië achter dat Donald Pols een omstreden verleden heeft.

Ze deelde haar bevindingen met het NRC. Uit het onderzoek blijkt dat Pols in 1991, toen hij 19 jaar was, voorman is geweest van een ‘extreemrechtse’ studentenbeweging die onder meer streed tegen het ANC, de partij van oud-president Nelson Mandela, ten tijde van de afschaffing van de apartheid in dat land.

De Afrikaner Studentefront (ASF) was een conservatieve groepering die pleitte voor een apart vaderland voor de witte Afrikaanse gemeenschap. De studenten wilden voorstanders van meer rechten voor zwarten het spreken onmogelijk maken en verstoorden allerlei bijeenkomsten.

Pols wordt in documenten van de Zuid-Afrikaanse Waarheidscommissie aangeduid als ‘leider’ van deze Afrikaner Studentefront. Enkele jaren later verhuisde Pols naar Nederland en kwam terecht in de milieubeweging.

Pols groeide uit tot hét gezicht van Milieudefensie, en vooral van de klimaatzaak tegen Shell. Met zijn overstap naar het vervuilende staalbedrijf Tata Steel maakte hij de meest besproken transfer in tijden.

Collega-activisten waren stomverbaasd over de hoogst opmerkelijke transfer. Want hoe kan Donald Pols, als hét gezicht – inclusief typerende hoed – van ’s lands actiefste ngo tegen klimaatverandering, nu een overstap maken naar het bedrijf dat jaarlijks 8 procent van alle nationale broeikasgassen de lucht in blaast?

„Het lijkt een late 1 aprilgrap en nog een hele slechte ook”, stelde Willem Wiskerke, industrie-expert bij Greenpeace Nederland, enkele weken terug.

Milieudefensie wist van verleden
Pols vertelt in NRC dat hij altijd bang is geweest dat zijn duistere studentenverleden uit zou komen. Ook is hij meermaals gechanteerd door enkele mensen die wel van zijn verleden wisten. Na één zo’n chantagepoging informeerde hij vijf jaar geleden de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur van Milieudefensie.

De milieuorganisatie beraadt zich op een reactie. Pols reageert niet op verzoeken van het AD om een toelichting. Al zegt hij tegen NRC wel dat hij blij is dat hij zijn geheim niet langer hoeft mee te torsen.

„In zekere zin is het nu een opluchting dat dit naar buiten komt. Ik weet wie ik ben, ik ben niet meer die jongen van 18-19 die iets enorm doms heeft gedaan. Het gaat slechts om twee jaar van mijn 54 jaar, voorafgaand aan een carrière van dertig jaar”, aldus de voormalige activist.
https://www.ad.nl/binnenl(...)wist-ervan~a246edd7/

Donald Pols werd dus gechanteerd vanwege deze jeugdzonde.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_220944219
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:52 schreef rutger05 het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)wist-ervan~a246edd7/

Donald Pols werd dus gechanteerd vanwege deze jeugdzonde.
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_220944253
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
Hier een stuk achtergrond. Helaas wel premium.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)p-terugkijk-a4928625
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:14:05 #158
13309 nostra
ask why
pi_220944274
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:16:37 #159
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944290
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:06 schreef knoopie het volgende:

[..]
Is dat nog een jeugdzonde? Een snickers stelen bij de supermarkt als je 9 bent, dat is een jeugdzonde. Actief apartheid promoten als je 19 bent gaat wel een stapje verder.
Volgens het interview met de NRC groeide hij in Zuid-Afrika op tijdens de apartheid in een bubbel waar dat gewoon normaal was. Toen hij 21 was is hij op aandringen van zijn familie in Nederland gaan studeren om uit die bubbel te komen en toen zag hij hoe fout dat is geweest. De schaamte daarover was de grote motivatie voor hem om via MD de wereld te verbeteren.

Snap wel dat hij dat als jeugdzonde ziet.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:24:04 #160
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220944345
Wel een oprot premie gehad O-)
Die hij gaat schenken aan milieudefensie O-)
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:56:28 #161
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220944538
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:14 schreef nostra het volgende:
[ afbeelding ]
_O-
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  dinsdag 2 juni 2026 @ 17:58:58 #162
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_220944557
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:16 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Volgens het interview met de NRC groeide hij in Zuid-Afrika op tijdens de apartheid in een bubbel waar dat gewoon normaal was. Toen hij 21 was is hij op aandringen van zijn familie in Nederland gaan studeren om uit die bubbel te komen en toen zag hij hoe fout dat is geweest. De schaamte daarover was de grote motivatie voor hem om via MD de wereld te verbeteren.

Snap wel dat hij dat als jeugdzonde ziet.
kan ik me voorstellen.. Maar daar kan ie dan gewoon open over zijn..
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_220944622
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:35 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Nadat ze de Shell rechtszaak hadden gewonnen heeft iemand hem er mee geprobeerd te chanteren, toen heeft hij 1 bestuurslid ingelicht of het hoe of wat. Toen was hij inmiddels al directeur en werkte hij er iets van 20 jaar ofzo, voor de rest waren ze niet op de hoogte.
Er is uiteraard gelekt bij millieudefensie.
Lekker volk eerst jaren onder de pet houden van een nationalist en dan voor de trein schuiven.
Vakman pur sang
pi_220944640
Uit de losse Pols
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:27:22 #165
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220944717
Als Donald Pols gelijk open kaart had gespeeld tijdens het allereerste onderhoud over z'n functie, zelfs al had dit voor hem direct kunnen leiden tot een teleurstelling, dan was dat aanzienlijk beter geweest dunkt mij.

Tata Steel had er dan ook voor kunnen kiezen het te verzwijgen en hem daar in functie te laten. Maar dat laatste is voor het bedrijf uiteraard niet de juiste weg die leidt tot een optimaal draaiend geheel.
Zij zou dat dus nooit hebben gedaan!

Want vooral Tata Steel staat voor eerlijkheid, de nodige transparantie naar buiten toe over 'hoe en wat' en voortvarendheid op de manier hoe zij haar toekomstplannen al geruime tijd presenteert, thans serieus hieraan werkt sinds 2018 en wellicht nog voor 2045 in z'n totaliteit verwezenlijkt.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220944750
Werken voor Tata Steel is erger dan actief zijn bij een studentenvereniging. Erg rare ophef weer
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:36:09 #167
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_220944793
Erger? :o Weet dat laatste zonet nog niet.

Ken namelijk verhalen over meerdere oud-werknemers die tientallen jaren vol plezier daar gewerkt hebben.
Die kijken namelijk terug naar tijden waarin onder andere de vele rookpluimen nog verschillende kleuren hadden en het terrein vol met pijpen stond.

En of ze ziek werden? Nope! Zelfs familie en andere omwonenden niet, voor zover toen bekend was.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_220944818
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 21:40 schreef Bonobo11 het volgende:
Ergens hoop ik dat ze hem op zn eerste werkdag in een hoogoven flikkeren.
Indiaas ritueel met de vijand.
Tragisch ongeval in de pers.

Zal wel niet, anders

Bekijk deze YouTube-video
Bijna goed voorspeld _O_
Alius aliud dicit
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:48:29 #169
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944928
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 17:58 schreef Parafernalia het volgende:

[..]
kan ik me voorstellen.. Maar daar kan ie dan gewoon open over zijn..
Ik was toen 4 dus ik heb geen idee in hoeverre je daar toen open over kon zijn. En hoe langer je het verzwijgt hoe moeilijker het wordt, zelfs zijn vrouw en kinderen wisten het niet. Hij gaat daar in zijn interview redelijk diep op in. Best een aanrader om te lezen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Er is uiteraard gelekt bij millieudefensie.
Lekker volk eerst jaren onder de pet houden van een nationalist en dan voor de trein schuiven.
Er is al meerdere keren in dit topic en in de media vermeld hoe het nieuws naar buiten kwam en dat was niet via MD dus dat lijkt me niet aan de orde :P
pi_220944935
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:48 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Ik was toen 4 dus ik heb geen idee in hoeverre je daar toen open over kon zijn. En hoe langer je het verzwijgt hoe moeilijker het wordt, zelfs zijn vrouw en kinderen wisten het niet. Hij gaat daar in zijn interview redelijk diep op in. Best een aanrader om te lezen.
[..]
Er is al meerdere keren in dit topic en in de media vermeld hoe het nieuws naar buiten kwam en dat was niet via MD dus dat lijkt me niet aan de orde :P
Milloeudefensie heeft (al dan niet anoniem) gelekt aan die schrijfster.
Vakman pur sang
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:52:23 #171
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220944952
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Milloeudefensie heeft (al dan niet anoniem) gelekt aan die schrijfster.
Als die wilde lekken konden ze dat gewoon direct aan de krant doen. Die gaan echt geen moeite doen om oude beelden en teksten op te zoeken, dat anoniem naar een onderzoeker te sturen in de hoop dat die contact opneemt met een krant. Dat slaat echt nergens op.
pi_220944971
Donald pols heeft dus een Harvestje/Starhoppertje gemacht qua carriere. Van de ene radicale extremiteit naar de andere.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220944975
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:52 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Als die wilde lekken konden ze dat gewoon direct aan de krant doen. Die gaan echt geen moeite doen om oude beelden en teksten op te zoeken, dat anoniem naar een onderzoeker te sturen in de hoop dat die contact opneemt met een krant. Dat slaat echt nergens op.
Zo blijf je mooi buiten schot en heb je m terug genaaid. Iemand heeft gelekt, kan niet anders.
Vakman pur sang
  dinsdag 2 juni 2026 @ 18:59:35 #174
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220944996
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:30 schreef Mortaxx het volgende:
Werken voor Tata Steel is erger dan actief zijn bij een studentenvereniging. Erg rare ophef weer
Ah kijk, een Econazi
  dinsdag 2 juni 2026 @ 19:01:42 #175
337625 Timwonnacott
Te kritisch
pi_220945011
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 18:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zo blijf je mooi buiten schot en heb je m terug genaaid. Iemand heeft gelekt, kan niet anders.
Lijkt me stug. Die ene persoon die het wist bij MD heeft dan wel enorm veel geluk dat er op het moment dat hij hem wilt naaien toevallig ook een Nederlandse historicus die artikelen in de NRC heeft gepubliceerd aan een boek werkt over die periode en materie.

Meestal is het simpelste antwoord ook gewoon het juiste antwoord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')