SPOILER: Uit een van de eerste OP's artikel januari 2026 nu.nlOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Aanvang crisis in Iran 2024-2025Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Chronologie: van protest tot oorlog tot vredesonderhandelingen?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het staakt-het-vuren van 7 en 8 april biedt een tijdelijke adempauze, maar lost de onderliggende spanningen niet op. Of het akkoord stand houdt — en of de heropening van de Straat van Hormuz duurzaam is — is afwachten. De onderhandelingen zijn na 21 uur gecanceld.
Oude tijdlijn naar voorgaande spoiler, Update voor dit deel:
13 april 2026 — Trump gaat de blokkade handhaven. Amerikaanse zeeblokkade Iran ingegaan Trump: schepen dicht bij blokkade worden vernietigd. Op Marine Traffic is te zien dat op dit moment een olietanker door de Straat van Hormuz vaart. Het schip is vertrokken uit de Iraanse stad Bushehr,SPOILER: Livestream camsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hold on a minute, hang on. Breaking news! Steve Lookner:
Bekijk deze YouTube-videoSPOILER: Tijdlijn van deze oorlog in de woorden van trumpOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Apr13: Any of Iran's "fast attack ships" come near the blockade, they will be taken out.![]()
https://edition.cnn.com/2(...)tenant_id=popular.enAllemaal fake, beste mensen.quote:“I did post it, and I thought it was me as a doctor, and had to do with Red Cross,” he told reporters Monday afternoon at the White House. Trump said that “only the fake news” could come up with the idea that it depicted him as Jesus.![]()
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-teru~1775452674051/quote:Duitse bondskanselier Merz roept Netanyahu op aanvallen op Libanon te stoppen
Tijdens een telefoongesprek met Benjamin Netanyahu heeft de Duitse bondskanselier Friedrich Merz de Israëlische premier opgeroepen om de aanvallen op het zuiden van Libanon te staken en vredesgesprekken met de Libanese regering op te starten.
Merz voegt toe dat "Duitsland bereid is bij te dragen aan het waarborgen van de vrijheid van scheepvaart in de Straat van Hormuz", maar pas als de gevechten er stoppen en "op voorwaarde dat aan de noodzakelijke voorwaarden is voldaan".
Welke noodzakelijke voorwaarden vraag ik mij dan weer af.![]()
Veel succces Mertz, met dat sociopatische Israhel. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 00:46 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)-teru~1775452674051/
Welke noodzakelijke voorwaarden vraag ik mij dan weer af.![]()
Israël red het niet eens met Hezbollah, laat staan dat de VS iets kan doen in Iran.A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.![]()
Een tanker die sancties heeft opgelegd gekregen van de VS is afgelopen nacht door de Straat van Hormuz gevaren.
De tanker Rich Starry vaart onder de Chinese vlag en heeft een Chinese bemanning aan boord. Even de Amerikaanse zeeblokkade op de proef stellen?![]()
Ik zag het ook al ja. Het smoesje wat ik hier en daar op teh interwebz lees is dat dit schip niet geladen is met Iraanse olie, dus dan zou de blokkade niet gelden ofzo.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:12 schreef AFA2022 het volgende:
Een tanker die sancties heeft opgelegd gekregen van de VS is afgelopen nacht door de Straat van Hormuz gevaren.
De tanker Rich Starry vaart onder de Chinese vlag en heeft een Chinese bemanning aan boord. Even de Amerikaanse zeeblokkade op de proef stellen?ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn![]()
De VS moet niet zo janken.
Iran heeft goodwill laten zien, wat verbazingwekkend is voor dat land.
Gewoon accepteren en laten gaan.
VS heeft toch al verloren en sleept nu alleen de hele wereld mee.![]()
De halve wereld staat in brand, maar de AEX nadert een all time record. Ergens wordt er flink veel verdiend met al deze oorlogen.![]()
quote:Saudi Arabia is urging the US to end its blockade of the strait of Hormuz over fears Iran could retaliate and target other shipping routes, according to the Wall Street Journal, citing Arab officials.
The officials raised concerns that Iran could close the Bab al-Mandab, a major global chokepoint between Yemen and the Horn of Africa which has been vulnerable to Houthi attacks. Saudi Arabia has been relying on its Red Sea port at Yanbu to export oil, but if the Bab el-Mandeb closes, the kingdom could lose its last remaining export route.
The Guardianenkelband![]()
Tech bedrijven hebben vooralsnog weinig last en die bepalen nu een groot deel van de markt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 09:21 schreef Simmertje het volgende:
De halve wereld staat in brand, maar de AEX nadert een all time record. Ergens wordt er flink veel verdiend met al deze oorlogen.
Maar ik gok dat de schok nog wel gaat komen straks. Alleen dat kan veel langer duren dan je denkt.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!![]()
5 jaar kan Iran makkelijk toezeggen.quote:
Die tijd hebben ze al minimaal nodig om alles weer wat op te bouwen wat nu platgegooid is.![]()
Zoals verwacht wil men weer gaan praten nu.
Maar voelt ergens nog steeds als tijd winnen voor het los gaat. Ben benieuwd.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!![]()
Het wordt wel een lange energiecrisis zo, denk ik.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zoals verwacht wil men weer gaan praten nu.
Maar voelt ergens nog steeds als tijd winnen voor het los gaat. Ben benieuwd.Het is pas echt crisis als het bier op is.![]()
Ah, en waar had Hegseth nu precies gesproken over een 'heilige oorlog'? Want een paar tweets van Trump leggen die man deze woorden niet in de mond. En de 13 duimpjes van politieke geestverwanten op jouw post ook niet.quote:Op maandag 13 april 2026 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
@:HowardRoark
[..]
Nu nog een keer om dezelfde post kunnen lachen.
De realiteit blijft (zoals ik al had aangegeven) dat Hegseth nooit zo over deze oorlog heeft gesproken. Dát is dus het verschil tussen feiten en desinformatie zoals The Guardian aan het verspreiden is.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Ik denk dat geen van beide landen max pijn hebben idd (militair in het geval van Iran en politiek in geval de VS) dus beide landen zullen nog meer uit de kan willen halen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:16 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Het wordt wel een langer energiecrisis zo, denk ik.Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!![]()
Doe eens wat meer moeite. Het is of nep of oude troep uit de recycling.quote:
Je bent hier al een aantal keren op gewezen.
Vooropgesteld: ik ben geen moderator. Maar hou het een beetje fris met écht nieuws.
X = geen nieuwsbron
X = een bubbel die zich aanpast aan waar jij op klikt![]()
Dat maakt ik zelf wel uit. Je kunt gewoon een TR zetten en verder scrollen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Doe eens wat meer moeite. Het is of nep of oude troep uit de recycling.
Je bent hier al een aantal keren op gewezen.
Vooropgesteld: ik ben geen moderator. Maar hou het een beetje fris met écht nieuws.
[ x ]![]()
Ja, dat is een beetje het probleem.quote:
Je doet er niets mee. En ondertussen post je oude of neppe troep alsof het nieuws is.Zoals het bericht al zegt, het is uit 2024:quote:
https://www.congress.gov/bill/118th-congress/house-bill/8445
Je doet geen enkele moeite om je bronnen te controleren en dan doe je een "double down" door wederom iets te posten zonder bron; een screenshot zonder jaartal.
Het was een oud voorstel, het is niet aangenomen en het filmpje is wss net zo oud.![]()
Al was het uit 1914. In het licht van de huidige gebeurtenissen, zeker nu wordt dit weer relevant in mijn ogen. Dus ik post dat. Dat jij hier dan anders over denkt is prima maar ga daar lekker een moddereter mee lastigvallen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals het bericht al zegt, het is uit 2024:
https://www.congress.gov/bill/118th-congress/house-bill/8445![]()
![]()
Het is niet relevant want het voorstel is nooit aangenomen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:31 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Al was het uit 1914. In het licht van de huidige gebeurtenissen, zeker nu wordt dit weer relevant in mijn ogen. Dus ik post dat. Dat jij hier dan anders over denkt is prima maar ga daar lekker een moddereter mee lastigvallen.
Zoals het werkt in de politiek: iedereen kan voorstellen indienen en dat zegt verder niets.
Het enige wat je doet is oude troep naar boven trappen die door anderen naar boven is getrapt op X in de hoop dat je de bronnen niet controleert.![]()
Hard gelachen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, en waar had Hegseth nu precies gesproken over een 'heilige oorlog'? Want een paar tweets van Trump leggen die man deze woorden niet in de mond. En de 13 duimpjes van politieke geestverwanten op jouw post ook niet.
De realiteit blijft (zoals ik al had aangegeven) dat Hegseth nooit zo over deze oorlog heeft gesproken. Dát is dus het verschil tussen feiten en desinformatie zoals The Guardian aan het verspreiden is.quote:“Our capabilities are better. Our will is better. Our troops are better. The providence of our almighty God is there protecting those troops, and we’re committed to this mission,” he said.Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.![]()
Hij heeft deze oorlog dus geen 'holy war' genoemd, duidelijk. Dank voor het bevestigen van mijn punt.quote:'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Als je een oorlog voert met het idee dat "god" aan jouw kant staat, dan is dat niet meer of minder dan een "heilige oorlog", een oorlog met "steun van god". Je kan dan een semantische discussie blijven voeren maar dat is het ook.
Religie is het grootste gevaar voor de mensheid.![]()
Nog meer lachen met die retorische spelletjes van jouquote:Op dinsdag 14 april 2026 10:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, en waar had Hegseth nu precies gesproken over een 'heilige oorlog'? Want een paar tweets van Trump leggen die man deze woorden niet in de mond. En de 13 duimpjes van politieke geestverwanten op jouw post ook niet.
De realiteit blijft (zoals ik al had aangegeven) dat Hegseth nooit zo over deze oorlog heeft gesproken. Dát is dus het verschil tussen feiten en desinformatie zoals The Guardian aan het verspreiden is..
Hegseth: We Christians — alongside our Jewish friends and their remarkable army in Israel — need to pick up the sword of unapologetic Americanism and defend ourselves. We must push Islamism back — culturally, politically, geographically, and in the case of evils such as the Islamic State, militarily.
Hegseth: We don’t want to fight, but, like our fellow Christians one thousand years ago, we must
Hegseth:Huilen dan.![]()
Bijzondere claim.quote:Op dinsdag 14 april 2026 07:08 schreef Discombobulate het volgende:
Israël red het niet eens met Hezbollah, laat staan dat de VS iets kan doen in Iran.
Hezbollah is op dit moment geen schijn meer van wat het een aantal jaar geleden was en het Iraanse regime heeft talloze kopstukken verloren, geen marine en luchtmacht meer, geen plekken meer op munitie te produceren en de mogelijk tot het afschieten van raketten is flink gereduceerd.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Grappig dat je niet meer gereageerd hebt op mijn reactie waarin ik uitlegde waarom je het een heilige oorlog kan noemen en nu weer opnieuw begint met dezelfde langspeelplaat.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De realiteit blijft (zoals ik al had aangegeven) dat Hegseth nooit zo over deze oorlog heeft gesproken. Dát is dus het verschil tussen feiten en desinformatie zoals The Guardian aan het verspreiden is.
Wel makkelijk discussiëren zo. Gewoon stoppen met reageren als je vast zit en hervatten als je denkt dat iedereen ‘t vergeten is.![]()
Hier nog een filmpje waarin deze vreemdgaande dronkaard de gristengekkie uithangt:quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nog meer lachen met die retorische spelletjes van jou.
Hegseth: We Christians — alongside our Jewish friends and their remarkable army in Israel — need to pick up the sword of unapologetic Americanism and defend ourselves. We must push Islamism back — culturally, politically, geographically, and in the case of evils such as the Islamic State, militarily.
Hegseth: We don’t want to fight, but, like our fellow Christians one thousand years ago, we must
Hegseth: [ x ]
Bekijk deze YouTube-videoph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn![]()
quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nog meer lachen met die retorische spelletjes van jou.
Hegseth: [ x ]_!
Dit is een tweet van december vorig jaar over de Chaplain Corps en het andere een quote uit een boek gepubliceerd in 2020.
Wederom: hij heeft niet zo gesproken over deze oorlog. Hoe graag jij en anderen dit misschien ook lijken te willen.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
En je gelooft ook nog in Sinterklaas en de fabeltjeskrant.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
geen marine en luchtmacht meer, geen plekken meer op munitie te produceren en de mogelijk tot het afschieten van raketten is flink gereduceerd.![]()
Dat Hegseth gelovig is staat verder niet ter discussie.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hier nog een filmpje waarin deze vreemdgaande dronkaard de gristengekkie uithangt:
Praat je trouwens ook zo over religieuze moslims, als 'moslimgekkies' of gaat alleen voor Christenen op?'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Je wilt zeggen dat dit niet zo is? Dan ben ik benieuwd waar daar de bewijzen van zijn ...quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:46 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
En je gelooft ook nog in Sinterklaas en de fabeltjeskrant.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Natuurlijk is dat niet zo.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je wilt zeggen dat dit niet zo is?
Op werkelijk geen enkel punt.
En dat weten de Amerikanen ook.![]()
Oh, dus wat Hegseth eerder gezegd en geschreven heeft moeten we vooral vergeten?quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]_!
Dit is een tweet van december vorig jaar over de Chaplain Corps en het andere een quote uit een boek gepubliceerd in 2020.
Wederom: hij heeft niet zo gesproken over deze oorlog. Hoe graag jij en anderen dit misschien ook lijken te willen.
Echt heel sterk hoor, HR.Huilen dan.![]()
Nee, dat is het niet.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Religie is het grootste gevaar voor de mensheid.
Mafketels zoals Trump, Netanyahu en Poetin kunnen een hoop roepen over God en religie en wat dan ook....
Maar dat maakt ze nog geen Christenen, Joden of wat dan ook.
Mensen die de Bijbel (zowel OT als NT) goed toepassen zouden heel vredelievend moeten zijn.![]()
Hahaha, de vreemdgaande bourbon barrel met kruisvaarders tattoos gaan verdedigen
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.![]()
Jawel, want aan alles blijkt dat hij dat niet is.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat Hegseth gelovig is staat verder niet ter discussie.Welkom bij een discussie met hem.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:40 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Grappig dat je niet meer gereageerd hebt op mijn reactie waarin ik uitlegde waarom je het een heilige oorlog kan noemen en nu weer opnieuw begint met dezelfde langspeelplaat.
Wel makkelijk discussiëren zo. Gewoon stoppen met reageren als je vast zit en hervatten als je denkt dat iedereen ‘t vergeten is.
Altijd dezelfde onzin.![]()
Hmm, nee, dat is toch echt een betekenis die jij er zelf aan probeert te hangen. Zoveel mensen zijn religieus. Religie is over het algemeen geen gevaar, moslimfundamentalisme daarentegen wel.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je een oorlog voert met het idee dat "god" aan jouw kant staat, dan is dat niet meer of minder dan een "heilige oorlog", een oorlog met "steun van god". Je kan dan een semantische discussie blijven voeren maar dat is het ook.
Religie is het grootste gevaar voor de mensheid.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet zo.
Op werkelijk geen enkel punt.
En dat weten de Amerikanen ook.quote:As of April 2026, Iran is severely weakened following a direct military campaign by the United States and Israel (dubbed "Operation Epic Fury"), which began on February 28, 2026. The conflict has resulted in significant military degradation, political decapitation, and an economic blockade.
1. Military Degradation
Iran’s conventional military and strategic deterrence have been functionally crippled by sustained airstrikes:
Missile and Drone Force: Within the first week of the war, Iran's missile launch capacity dropped by 90%. The U.S. and Israel have destroyed over 300 ballistic missile launchers (approximately 60% of Iran's total stockpile).
Naval Assets: The U.S. military claims to have sunk over 90% of Iran's navy, severely limiting its ability to project power in the Persian Gulf.
Air Defenses and Nuclear Sites: Joint strikes have neutralized Iran's air defense networks, leaving the country vulnerable to future attacks even under a ceasefire. Key nuclear and ballistic missile production sites have also been targeted and "functionally defeated".
Tactical Airbases: Airstrikes targeted 10 of Iran's 17 tactical airbases, destroying critical assets like F-14 fighter jets.
2. Political and Leadership Decapitation
The Iranian regime faces its most significant leadership crisis since the 1979 revolution:
Supreme Leader Killed: Ayatollah Ali Khamenei was killed in an Israeli airstrike on his compound in early March 2026. Reports indicate he has been succeeded by his son, Mojtaba Khamenei, amidst significant uncertainty.
Leadership Loss: Over 250 Iranian leaders, including almost all senior military commanders, have been eliminated since the war began.
Internal Legitimacy: Mass protests in early 2026, fueled by economic collapse and infrastructure failure, were met with a brutal crackdown that killed thousands, further eroding the regime's domestic support.
3. Degradation of the "Axis of Resistance"
Iran's external lines of defense have been substantially weakened:
Hezbollah: Israel’s "Operation Roaring Lion" in Lebanon has eliminated over 1,400 Hezbollah members and destroyed thousands of infrastructure sites, including over 200 missile launchers.
Regional Isolation: Iran's retaliatory strikes on Arab Gulf states (Bahrain, Qatar, UAE) have alienated former regional partners, driving them closer to the U.S. and Israel for security.
Loss of Syria: The fall of the Assad regime in December 2024 removed a critical node in Iran's regional proxy network.
4. Economic Collapse and Blockade
The war has pushed Iran’s already sanctioned economy into a state of total crisis:
Naval Blockade: A U.S.-led naval blockade of Iranian ports and the Strait of Hormuz has halted approximately 90% of Iran's seaborne trade, including critical oil exports.
Revenue Loss: The blockade is estimated to cause $13 billion in monthly economic damage, effectively zeroing out export revenues.
Inflation and GDP: Annual inflation is projected to exceed 60%, with food price inflation already above 70%. Experts suggest Iran's GDP could shrink by more than 10% in 2026, with a recovery timeline of up to 12 years.
A fragile 14-day ceasefire between the U.S. and Iran took effect in early April 2026, though tensions remain high as negotiations in Islamabad have recently faltered.
Bron: Google Gemini'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Begin eens met ons een OrBat te geven van de IRIAF en vertel ons eens wat vernietigd is ipv AI bagger.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, nee, dat is toch echt een betekenis die jij er zelf aan probeert te hangen. Zoveel mensen zijn religieus. Religie is over het algemeen geen gevaar, moslimfundamentalisme daarentegen wel.
[..]
[..]![]()
Ik verdedig niemand, ik hou het bij feiten. De vraag is hier vrij simpel: heeft Hegseth gesproken over een heilige oorlog zoals The Guardian beweerde? Antwoord: nee.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:51 schreef Barbusse het volgende:
Hahaha, de vreemdgaande bourbon barrel met kruisvaarders tattoos gaan verdedigen
Dat staat geheel los van wat iemand van die man vind, want ik vind het eerlijk gezegd een behoorlijke creep, die ook niet al te stabiel lijkt.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Oh wat heerlijk dit. Wat laat je je kennen Howard.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, nee, dat is toch echt een betekenis die jij er zelf aan probeert te hangen. Zoveel mensen zijn religieus. Religie is over het algemeen geen gevaar, moslimfundamentalisme daarentegen wel.
[..]
[..]
Aan de ene kant iedereen de maat nemen omdat ze kritiek hebben op Israël en je het daardoor kunt interpreteren alsof ze anti-westers of anti-semitisch zijn, maar aan de andere kant weigeren je ongelijk te erkennen want Hegseth heeft niet de letterlijke woorden "holy war" gebruikt.
Volgende keer dat je iemand anti-westers noemt omdat ze het niet eens zijn met de manier waarop deze oorlog gevoerd wordt zal ik je deze quote wel voorspiegelen.![]()
Waarom geef je zelf niet even de stand van zaken als je denkt dat letterlijke alle berichtgeving onjuist is? AI vat hier gewoon bronnen samen, namelijk de BBC, CNBC, ACLED, CSIS, The Conversation en berichtgeving van het Britse Parlement.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:56 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Begin eens met ons een OrBat te geven van de IRIAF en vertel ons eens wat vernietigd is ipv AI bagger.
Prima als jij denkt dat dit allemaal niet klopt, maar kom dan met een gedegen onderbouwing en vertel hoe het wel zit.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Je begrijpt niet eens hoe dit soort AI bots werken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
AI vat hier gewoon bronnen samen, namelijk de BBC, CNBC, ACLED, CSIS, The Conversation en berichtgeving van het Britse Parlement.![]()
Dit is echt veel te catchy.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:00 schreef Since2003 het volgende:
Nog eentje speciaal voor Will Smith.![]()
[ x ]![]()
Inderdaad, anti-Westers sentiment is er zeker aanwezig. Dat is namelijk vrij simpel: je in een oorlog tegen Westerse partijen keren, wat we hier herhaaldeijk zien. Een 'holy war' is echter een zeer specifieke interpretatie van een bepaalde oorlog.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:58 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oh wat heerlijk dit. Wat laat je je kennen Howard.
Aan de ene kant iedereen de maat nemen omdat ze kritiek hebben op Israël en je het daardoor kunt interpreteren alsof ze anti-westers of anti-semitisch zijn, maar aan de andere kant weigeren je ongelijk te erkennen want Hegseth heeft niet de letterlijke woorden "holy war" gebruikt.
Volgende keer dat je iemand anti-westers noemt omdat ze het niet eens zijn met de manier waarop deze oorlog gevoerd wordt zal ik je deze quote wel voorspiegelen.
Vaak een oorlog die ook draait om religie. Daar draait het hier niet om, maar met name over de nucleaire en ballistische ambities van Iran, het is dus een oorlog die draait om militaire en expansionistische ambities, niet om religieuze zaken.
Je kunt verder prima het argument maken dat het Iraanse regime gedreven wordt door religie, voor de VS en Israël gaat dat echter niet op.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
De inhoudelijke argumenten (voor zover die er überhaupt zijn geweest) zijn dus op, ik merk het al.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:03 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Je begrijpt niet eens hoe dit soort AI bots werken.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Volgens jouw eigen logica kun je niemand anti-westers noemen tenzij zij zelf zeggen dat ze anti-westers zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, anti-Westers sentiment is er zeker aanwezig. Dat is namelijk vrij simpel: je in een oorlog tegen Westerse partijen keren, wat we hier herhaaldeijk zien. Een 'holy war' is echter een zeer specifieke interpretatie van een bepaalde oorlog.
Vaak een oorlog die ook draait om religie. Daar draait het hier niet om, maar met name over de nucleaire en ballistische ambities van Iran, het is dus een oorlog die draait om militaire en expansionistische ambities, niet om religieuze zaken.
Je kunt verder prima het argument maken dat het Iraanse regime gedreven wordt door religie, voor de VS en Israël gaat dat echter niet op.
Practice what you preach.![]()
Idd. Je inhoudelijke argumenten zijn bij elke discussie met iedereen meteen op. Je bent net een bot.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De inhoudelijke argumenten (voor zover die er überhaupt zijn geweest) zijn dus op, ik merk het al.
Dus begin eens met ons een OrBat te geven van de IRIAF en vertel ons eens wat vernietigd is ipv AI bagger.![]()
Ah, je negeert dus mijn uitleg volledig en blijft doorgaan op basis van een valse vergelijking. Jammer weer.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:05 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Volgens jouw eigen logica kun je niemand anti-westers noemen tenzij zij zelf zeggen dat ze anti-westers zijn.
Practice what you preach.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Ik heb al een uitleg gegeven over de stand van zaken aan de hand van bronnen. De bal ligt nu echt bij jou.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:06 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Idd. Je inhoudelijke argumenten zijn bij elke discussie met iedereen meteen op. Je bent net een bot.
Dus begin eens met ons een OrBat te geven van de IRIAF en vertel ons eens wat vernietigd is ipv AI bagger.
Jij stelde dat er van de conclusies, die onder meer door talloze reguliere media zijn getrokken. niets klopt en Iran dus helemaal geen verliezen heeft geleden. Oké, prima, hoe zit het volgens jou dan wel? En hoe verklaar je bijvoorbeeld dat de VS en Israël totale superioriteit in het Iraanse luchtruim hebben?'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Ik heb je 10 posts aan uitleg, bronnen en citaties gegeven waarom ik van mening ben dat dit gezien wordt als een heilige oorlog (door Hegseth e.d.)quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, je negeert dus mijn uitleg volledig en blijft doorgaan op basis van een valse vergelijking. Jammer weer.
Datzelfde hebben diverse anderen gedaan. Je hebt op al die posts gereageerd alsof je je vingers in je oren had en zei: "Lalala ik hoor je niet", en nu denk je mij de maat te nemen?
Wat een droevenis.![]()
Westers -> je houden aan de internationale rechtsorde
VS houdt zich niet aan de internationale rechtsorde
ergo, de VS is niet-Westers bezig.
[ Bericht 2% gewijzigd door -XOR- op 14-04-2026 11:24:01 ]Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.![]()
Das niet de eerste keer hoor. Meneer legt met plezier wetenschappelijke publicaties naast zich neer. Dat liet hij al eerder zien ten tijde van blm in AMV.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb je 10 posts aan uitleg, bronnen en citaties gegeven waarom ik van mening ben dat dit gezien wordt als een heilige oorlog (door Hegseth e.d.)
Datzelfde hebben diverse anderen gedaan. Je hebt op al die posts gereageerd alsof je je vingers in je oren had en zei: "Lalala ik hoor je niet", en nu denk je mij de maat te nemen?
Wat een droevenis.
Ik krijg echt steeds meer het idee dat hij een chatbot is, kijkende naar discussie structuur en woordgebruik
Aut viam inveniam, aut faciam
Is er nog nieuws, of gaan we verder met ronde 25 aan accusaties dat half FOK! hier anti-Westers en pro-terreur is?![]()
![]()
Je bent pas anti-Westers en pro-terreur als je dat expliciet zegt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:19 schreef heywoodu het volgende:
Is er nog nieuws, of gaan we verder met ronde 25 aan accusaties dat half FOK! hier anti-Westers en pro-terreur is?ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn![]()
Dat jij denkt dat hij dit zo ziet is prima, dat kan ook gewoon. Maar bepaalde media waaronder The Guardian claimde deze interpretatie als vaststaand feit. Voor Hegseth zou deze oorlog een 'heilige oorlog' zijn. Dan moet je dat toch echt kunnen aantonen dat hij ook in die woorden over deze oorlog heeft gesproken en wijzen naar religiositeit voldoet daarin niet.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb je 10 posts aan uitleg, bronnen en citaties gegeven waarom ik van mening ben dat dit gezien wordt als een heilige oorlog (door Hegseth e.d.)
Wat een droevenis.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Geen nieuws is goed nieuws gaat hier in elk geval niet op. Die straat moet open asap!!!quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:19 schreef heywoodu het volgende:
Is er nog nieuws, of gaan we verder met ronde 25 aan accusaties dat half FOK! hier anti-Westers en pro-terreur is?De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,![]()
The Guardian:quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat jij denkt dat hij dit zo ziet is prima, dat kan ook gewoon. Maar bepaalde media waaronder The Guardian claimde deze interpretatie als vaststaand feit. Voor Hegseth zou deze oorlog een 'heilige oorlog' zijn. Dan moet je dat toch echt kunnen aantonen dat hij ook in die woorden over deze oorlog heeft gesproken en wijzen naar religiositeit voldoet daarin niet.Kom op, je kunt echt beter dan dit. Je zei eerder dat je 't gelezen had. Blijkbaar niet, want dan had je conclusie wel anders geweest.quote:The Bible-thumping US defense secretary is overseeing another strategic disaster in the Middle East. Is this a war or a crusade?![]()
Dan heb ik wel teleurstellend nieuws:quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Geen nieuws is goed nieuws gaat hier in elk geval niet op. Die straat moet open asap!!!
https://www.bbc.com/news/live/cp9vm5ezxz4t
Volgens Vance is de VS prima bereid de wereldeconomie te slopen om zijn zin te krijgen.Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Laten we 't nog eens hebben over of deze oorlog echt een goed idee was. De rest van de wereld lijkt te vinden van niet namelijk.quote:Economists are putting a price on the Iran war fallout in Asia. It doesn’t look good.
The fallout of the US and Israel’s war with Iran is poised to cost the Asia-Pacific economy hundreds of billions of dollars and plunge millions into poverty, a United Nations report said Tuesday.
Military escalation in the Middle East could cause output losses of between $97 billion and $299 billion in the Asia Pacific, due to rising costs for transportation, electricity and food, according to an estimate from the United Nations Development Programme.
That would equal about 0.3% to 0.8% of regional GDP, the report said. The UNDP also predicted that the war puts 32 million people at risk of falling into poverty globally, 8.8 million of them in the Asia-Pacific region.
After peace talks between the US and Iran failed to restart free trade flow in the Strait of Hormuz, President Donald Trump said he launched his own blockade on the critical waterway, threatening maritime traffic to and from Iran’s ports.
The worst oil crisis in history has already sent prices for crude and natural gas soaring and weighed on projections for economic growth. Asia is particularly susceptible to the effects of the shortage, as a heavy importer of energy from the Middle East. The prospect of a protracted conflict has pushed countries to try and conserve fuel and electricity while looking for alternative sources of energy, though options are costly and slim.
“What you’re seeing is this kind of instantaneous, massive shock where everything halts and these reserves come into play,” said Kanni Wignaraja, regional director for Asia and the Pacific at the UNDP. “If countries adjust really fast, then you’re seeing the loss to regional GDP at around $97 billion to $100 billion. You’re going to triple that if many of these countries run through these reserves and really have very little to fall back on.”![]()
Precies, wordt hoog tijd dat de straat open gaat. Gaat te lang duren op deze manier. Wat een zet destijds van Iran, wie had dat gedacht. De hele wereld begint er lats van te krijgenquote:Op dinsdag 14 april 2026 11:23 schreef vosss het volgende:
[..]
Geen nieuws is goed nieuws gaat hier in elk geval niet op. Die straat moet open asap!!!![]()
Helaas, integendeel. Dat zijn bredere sentimenten en geen specifieke interpretatie. Anti-Westers kan op veel manieren tot uiting komen, hier gaat het over een specifieke interpretatie van een oorlog. Namelijk dat iemand die oorlog als een 'heilige oorlog' zou zien.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:22 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je bent pas anti-Westers en pro-terreur als je dat expliciet zegt.
Maar zo een oorlog moet om aan die term te kunnen voldoen over religie gaan (denk aan kruistochten of Islamitische legers in vroegere tijden), dat gaat dit niet. Het gaat hier over de militaire ambities van Iran en het gevaar dat het regime vormt.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Geeft Howard een schep zodat hij nog wat verder kan graven.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Helaas, integendeel. Dat zijn bredere sentimenten en geen specifieke interpretatie. Anti-Westers kan op veel manieren tot uiting komen, hier gaat het over een specifieke interpretatie van een oorlog. Namelijk dat iemand die oorlog als een 'heilige oorlog' zou zien.
Maar zo een oorlog moet om aan die term te kunnen voldoen over religie gaan (denk aan kruistochten of Islamitische legers in vroegere tijden), dat gaat dit niet. Het gaat hier over de militaire ambities van Iran en het gevaar dat het regime vormt.![]()
Het liefst over allemaal maar als mensen dat over 1 bepaald geloof doen vind jij het noodzakelijk om mensen meteen dan wel van antisemitisme te betichten. All believes are equal but some believes are more equal than others.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:46 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Praat je trouwens ook zo over religieuze moslims, als 'moslimgekkies' of gaat alleen voor Christenen op?![]()
Badum tsssssj.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:05 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Volgens jouw eigen logica kun je niemand anti-westers noemen tenzij zij zelf zeggen dat ze anti-westers zijn.
Practice what you preach.Huilen dan.![]()
Dit is ook al besproken, het Westen bestaat al veel en veel langer dan het internationale recht bestaat. Kortom, dit argument gaat niet op.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:16 schreef -XOR- het volgende:
Westers -> je houden aan de internationale rechtsorde
VS houdt zich niet aan de internationale rechtsorde
ergo, de VS is niet-Westers bezig.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Ik vind dit een generaliserende en ongenuanceerde uitspraak. We hebben inmiddels meer dan een eeuw aan overwegend seculiere oorlogen achter de rug, waarin een ongekend aantal slachtoffers is gevallen, op een schaal die in de wereldgeschiedenis niet eerder is voorgekomen, en waarbij religie geen doorslaggevende rol speelde. Je stelling dat "religie het grootste gevaar is voor de mensheid" kan net zo goed bijdragen aan haat en vijanddenken, en dat is juist wat vaak aan de basis ligt van conflicten. Net zoals religieuze groepen elkaar of atheïsten verwijten kunnen maken, kunnen atheïsten op hun beurt religie als zondebok aanwijzen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Religie is het grootste gevaar voor de mensheid.![]()
"Two can play that game" is echt zo'n domme strategie wanneer de tegenstander niets te verliezen heeft en jij een hele hoop. Dit is echt een pure destructieve ego reactie. Wanneer zwakte tonen erger wordt bevonden dan verliezen. Typisch MAGA, dat wel.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan heb ik wel teleurstellend nieuws:
https://www.bbc.com/news/live/cp9vm5ezxz4t
Volgens Vance is de VS prima bereid de wereldeconomie te slopen om zijn zin te krijgen.Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.![]()
Waar heb ik mensen van antisemitisme beticht? En alle religies zijn inderdaad niet gelijk, omdat er verschillen in de leer zijn, dat maakt een religie/ideologie als de Islam veel gevaarlijker dan het Christendom of het Jodendom.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het liefst over allemaal maar als mensen dat over 1 bepaald geloof doen vind jij het noodzakelijk om mensen meteen dan wel van antisemitisme te betichten. All believes are equal but some believes are more equal than others.
Niet voor niets zijn er talloze conflicten en oorlogen in de wereld waar moslimfundamentalisten dé oorzaak zijn. Van Nigeria tot Jemen en van Israël tot Libanon en Iran.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Dit is natuurlijk ook vrij zwakzinnig geneuzel. Destijds hadden ze daar de PLO ipv Hezbollah.quote:Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Dus of iets Westers is of niet hangt alleen af van één of andere arbitraire historisch-geografische definitie, en niet van de gedeelde normen en waarden hedentendage.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is ook al besproken, het Westen bestaat al veel en veel langer dan het internationale recht bestaat. Kortom, dit argument gaat niet op.
Ja, écht logisch man.Huilen dan.![]()
Bovendien is het een nucleaire optie die je inzet als je existentieel bedreigd wordt, niet als je een illegale aanvalsoorlog uitvoert.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
"Two can play that game" is echt zo'n domme strategie wanneer de tegenstander niets te verliezen heeft en jij een hele hoop. Dit is echt een pure destructieve ego reactie. Wanneer zwakte tonen erger wordt bevonden dan verliezen. Typisch MAGA, dat wel.Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Feiten zijn inderdaad fijn:quote:Dit staat trouwens ook gewoon op Wikipedia, en die zijn toch alles behalve pro-Israël te noemen.quote:Israel invaded Lebanon in June 1982—termed "Operation Peace for Galilee"—to eliminate the Palestine Liberation Organization (PLO)'s military presence in southern Lebanon and halt cross-border attacks.
Bron: Google GeminiWat Hezbollah nu is, was de PLO toen. Ook toen werd Israël constant aangevallen door moslimterroristen vanuit Zuid-Libanon. Een historisch feit dat nu slim wordt weggelaten in sommige berichtgeving. Het viel mij laatst ook op in de NRC.quote:The 1982 Lebanon War, also called the Second Israeli invasion of Lebanon, began on 6 June 1982, when Israel invaded southern Lebanon. The invasion followed a series of attacks and counter-attacks between the Palestine Liberation Organization (PLO) operating in southern Lebanon and the Israel Defense Forces (IDF), which had caused civilian casualties on both sides of the border.
Bron'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Er is nooit luchtoverwicht bereikt in het Iraanse luchtruim.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik heb al een uitleg gegeven over de stand van zaken aan de hand van bronnen. De bal ligt nu echt bij jou.
Jij stelde dat er van de conclusies, die onder meer door talloze reguliere media zijn getrokken. niets klopt en Iran dus helemaal geen verliezen heeft geleden. Oké, prima, hoe zit het volgens jou dan wel? En hoe verklaar je bijvoorbeeld dat de VS en Israël totale superioriteit in het Iraanse luchtruim hebben?
Dat is nu net het probleem.
Alles moest standoff. De USN moest ook op 1000 mijl blijven. De Amerikanen hebben 1750 v/d 2300 AGM-158 er doorheen moeten jagen.![]()
<Knip>quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Feiten zijn inderdaad fijn:
[..]
Dit staat trouwens ook gewoon op Wikipedia, en die zijn toch alles behalve pro-Israël te noemen.
[..]
Wat Hezbollah nu is, was de PLO toen. Ook toen werd Israël constant aangevallen door moslimterroristen vanuit Zuid-Libanon. Een historisch feit dat nu slim wordt weggelaten in sommige berichtgeving. Het viel mij laatst ook op in de NRC.
Er is altijd een andere smoes
[ Bericht 4% gewijzigd door Jippie op 15-04-2026 23:08:18 ]![]()
Geen smoezen maar feiten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:41 schreef Since2003 het volgende:
[..]
<Knip>
Er is altijd een andere smoes
[ Bericht 9% gewijzigd door Jippie op 15-04-2026 23:08:48 ]'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Die onderbouwing over hoe het 'echt' zit met het Iraanse regime gaat er niet komen begrijp ik? Dat dacht ik al.quote:'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Idd. Er komt nooit een onderbouwing bij je hoe het echt zit bij elk antwoord aan iedereen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die onderbouwing over hoe het 'echt' zit met het Iraanse regime gaat er niet komen begrijp ik? Dat dacht ik al.
Elk antwoord van je is AI. Je bent net een bot.![]()
Om maar even met wat inhoud te komen:https://www.washingtonins(...)bollah-be-dismantledquote:Even if Israel managed to eliminate most of the group’s military infrastructure, Hezbollah could regenerate through its financial cash system, and its control over key positions within the Lebanese state institutions.
Iran/Hezbollah/Hamas gebruiken gewoon de tactiek van guerrilla zoals in Afghanistan en Vietnam. Zolang de definitieve klap niet wordt uitgedeeld zullen ze zich altijd herbouwen en opnieuw aanvallen.Incelfrikandel![]()
De onderbouwing zou hier van jou moeten komen aangezien jij stelde dat de berichtgeving van nagenoeg elke media, denktank en militaire analisten onjuist zou zijn en Iran helemaal geen grote verliezen heeft geleden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:46 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Idd. Er komt nooit een onderbouwing bij je hoe het echt zit bij elk antwoord aan iedereen.
Elk antwoord van je is AI. Je bent net een bot.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Ik spiegel nu 3x je antwoord.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De onderbouwing zou hier van jou moeten komen aangezien jij stelde dat de berichtgeving van nagenoeg elke media, denktank en militaire analisten onjuist zou zijn en Iran helemaal geen grote verliezen heeft geleden.
De HR bot begint te kraken.![]()
Het internationaal recht is een gevolg van westerse ontwikkeling, net zoals het ontstaan van democratie in Griekenland ooit het gevolg was van westerse ontwikkeling.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is ook al besproken, het Westen bestaat al veel en veel langer dan het internationale recht bestaat. Kortom, dit argument gaat niet op.
En als een tijdslijn opeens relevant wordt om het argument geldig te maken kun je al je argument over het bestaansrecht van Israël op basis van super oude geschriften ook nooit meer als argument gebruiken..![]()
quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het Westen bestaat ook al langer dan vrouwenkiesrecht bestaat. Alan Turing werd als homo opgejaagd toen het westen allang bestond. Je logica faalt.Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
En dat is nou net het probleem. Je kan er zoveel uitschakelen als je wilt, maar door de intense haat vs Israel/VS worden zelfs de gematigde raidcaal. Denk dat Hezbollah en co oneindig kunnen recruten. Je kan ruzie blijven maken met je buren, maar geweld zal op langere basis niets oplossen op deze manier.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:47 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Om maar even met wat inhoud te komen:
[..]
https://www.washingtonins(...)bollah-be-dismantled
Iran/Hezbollah/Hamas gebruiken gewoon de tactiek van guerrilla zoals in Afghanistan en Vietnam. Zolang de definitieve klap niet wordt uitgedeeld zullen ze zich altijd herbouwen en opnieuw aanvallen.![]()
Aangezien je dit feiten noemt, kun je je prompts eens delen? Wat heb je Gemini precies gevraagd?quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Feiten zijn inderdaad fijn:
[..]
Dit staat trouwens ook gewoon op Wikipedia, en die zijn toch alles behalve pro-Israël te noemen.
[..]
Wat Hezbollah nu is, was de PLO toen. Ook toen werd Israël constant aangevallen door moslimterroristen vanuit Zuid-Libanon. Een historisch feit dat nu slim wordt weggelaten in sommige berichtgeving. Het viel mij laatst ook op in de NRC.![]()
Prima analyse, thanks voor het delen. Een welkome toevoeging in dit topic gezien het gemiddelde niveau van posten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:47 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Om maar even met wat inhoud te komen:
[..]
https://www.washingtonins(...)bollah-be-dismantled
Iran/Hezbollah/Hamas gebruiken gewoon de tactiek van guerrilla zoals in Afghanistan en Vietnam. Zolang de definitieve klap niet wordt uitgedeeld zullen ze zich altijd herbouwen en opnieuw aanvallen.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
een week geleden moest Iran de straat van Hormuz openen anders zou er een hele beschaving sterven.
Toen heeft Iran gezegd, "prima de straat van Hormuz gaat open" in de praktijk deden ze de straat van Hormuz niet open. En Trump deed niets? Er is ook nooit meer over dat dreigement gepraat?
Ze onderhandelen nu met Iran, maar de VS heeft toch niets te eisen?
wat een geprutst.
![]()
waarom niet?quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is ook al besproken, het Westen bestaat al veel en veel langer dan het internationale recht bestaat. Kortom, dit argument gaat niet op.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.![]()
Inmiddels dat scherm gesloten maar het zijn altijd simpele vragen. 'Why did Israel decide to invade Lebanon in the 1980s?' Zie bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:56 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Aangezien je dit feiten noemt, kun je je prompts eens delen? Wat heb je Gemini precies gevraagd?
Zoiets zou je een soortgelijke output moeten geven. Soms kan de bewoording verschillen of je vanuit Google zelf zoekt of de AI Mode gebruikt, laatste zorgt voor wat meer details vaak en je kunt daar de bronnen ook zien. Daarbij is het wel belangrijk om daar kritisch op te zijn, want soms zit daar Quora of Reddit tussen helaas.
Ik vind het trouwens ook vreemd dat je hier trouwens stelt dat ik het feiten 'noem' in plaats van dat het feiten zou zijn. Want dit betreft namelijk gewoon historische feiten.
[ Bericht 3% gewijzigd door HowardRoark op 14-04-2026 12:10:23 ]'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
wat als je google vraagt waarom Hezbollah Israel aanvalt?Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Ik vermoed omdat in bepaalde contreien mensen menen voor iedereen hier te bepalen dat alleen hun de objectieve verfieerbare leugens mogen verkondigen en de rest met onderbouwde argumenten alsnog anti westers is omdat ze niet meehuilen met de oorloghitsers.quote:![]()
Klopt, toen was het een andere terreurgroepering, namelijk de PLO.quote:Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/![]()
quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:09 schreef sp3c het volgende:
wat als je google vraagt waarom Hezbollah Israel aanvalt?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Hezbollah valt Israël aan uit solidariteit met Hamas in Gaza, als onderdeel van hun ideologische strijd om de vernietiging van Israël, en als vergelding voor Israëlische acties en het doden van Iraanse generaals en Hezbollah-strijders.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:09 schreef sp3c het volgende:
wat als je google vraagt waarom Hezbollah Israel aanvalt?
Deze aanvallen, vaak raket- en dronebeschietingen, zijn bedoeld om druk uit te oefenen op Israëls noordgrens.
Belangrijke redenen voor de aanhoudende aanvallen zijn:
Solidariteit met Gaza: Hezbollah stelt dat de aanvallen stoppen zodra er een blijvend staakt-het-vuren is in de Gaza-oorlog.
Ideologische Strijd: Hezbollah, gesteund door Iran, beschouwt Israël als een illegale bezetter en aartsvijand die moet worden vernietigd.
Vergelding: Aanvallen zijn vaak een reactie op Israëlische luchtaanvallen in Libanon en de moord op belangrijke commandanten.
Afleiding: Door in het noorden aan te vallen, dwingt Hezbollah Israël troepen te spreiden, wat de druk op Hamas in Gaza vermindert.
Geen dank.De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,![]()
quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inmiddels dat scherm gesloten maar het zijn altijd simpele vragen. 'Why did Israel decide to invade Lebanon in the 1980s?' Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Zoiets zou je een soortgelijke output moeten geven. Soms kan de bewoording verschillen of je vanuit Google zelf zoekt of de AI Mode gebruikt, laatste zorgt voor wat meer details vaak en je kunt daar de bronnen ook zien. Daarbij is het wel belangrijk om daar kritisch op te zijn, want soms zit daar Quora of Reddit tussen helaas.
Ik vind het trouwens ook vreemd dat je hier trouwens stelt dat ik het feiten 'noem' in plaats van dat het feiten zou zijn. Want dit betreft namelijk gewoon historische feiten.quote:The question of how to characterize Israel is complex, with deeply divided perspectives globally and within the region. Views on Israel are often shaped by the Israeli-Palestinian conflict and the country's policies.
Criticism often directed at Israel includes:
Actions in the Palestinian Territories: Many international bodies and observers have criticized Israel's actions in Gaza, with some, including UN entities, alleging actions that amount to a humanitarian crisis or violations of international law.
The Occupation: The ongoing occupation of the West Bank and the blockade of Gaza are frequent points of international condemnation, viewed as obstacles to peace and violations of Palestinian rights.
Internal Political Shifts: Concerns are sometimes raised regarding the influence of far-right policies and their impact on democratic norms and equality within Israel.
Conversely, supporters of Israel often highlight:
Security Context: Proponents emphasize that Israel's military actions are necessary for self-defense against groups such as Hamas and threats from other actors in the region.
Democratic Values: Supporters often describe Israel as a vibrant, democratic state in the Middle East with a strong judiciary, free press, and protections for its citizens.
Cultural and Economic Innovation: Israel is often recognized for its advancements in technology, science, and a vibrant cultural life, particularly in cities like Tel Aviv.
The situation is highly polarized, with many perspectives viewing the nation through the lens of the ongoing, intense conflict and its consequences.![]()
Welke prompt heb je hier ingevoerd?quote:'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Prompts in het Nederlands zijn af te raden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Hezbollah valt Israël aan uit solidariteit met Hamas in Gaza, als onderdeel van hun ideologische strijd om de vernietiging van Israël, en als vergelding voor Israëlische acties en het doden van Iraanse generaals en Hezbollah-strijders.
Deze aanvallen, vaak raket- en dronebeschietingen, zijn bedoeld om druk uit te oefenen op Israëls noordgrens.
Belangrijke redenen voor de aanhoudende aanvallen zijn:
Solidariteit met Gaza: Hezbollah stelt dat de aanvallen stoppen zodra er een blijvend staakt-het-vuren is in de Gaza-oorlog.
Ideologische Strijd: Hezbollah, gesteund door Iran, beschouwt Israël als een illegale bezetter en aartsvijand die moet worden vernietigd.
Vergelding: Aanvallen zijn vaak een reactie op Israëlische luchtaanvallen in Libanon en de moord op belangrijke commandanten.
Afleiding: Door in het noorden aan te vallen, dwingt Hezbollah Israël troepen te spreiden, wat de druk op Hamas in Gaza vermindert.
Geen dank.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Dan had de vraag anders gesteld moeten worden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Prompts in het Nederlands zijn af te raden.De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,![]()
Leuk! Onze verdediger van het westen in tijd van de Spaanse inquisitie, zijn hoogtepunt qua westerse beschaving is er weer!
Gaat goed hè DeJann? Perfect uitgevoerd deze oorlog door de demente oranje idioot toch? Vertel nog eens wat sprookjes over hoe goed deze oorlog wel niet verloopt voor de Amerikaanse en Israëlische engeltjes. Je weet wel de kant die in jouw ogen nooit, maar dan ook nooit iets fout kan doen.![]()
Was met driedubbel n en alleen de eerste hoofdletter.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:19 schreef mcmlxiv het volgende:
Leuk! Onze verdediger van het westen in tijd van de Spaanse inquisitie, zijn hoogtepunt qua westerse beschaving is er weer!
Gaat goed hè DeJann? Perfect uitgevoerd deze oorlog door de demente oranje idioot toch? Vertel nog eens wat sprookjes over hoe goed deze oorlog wel niet verloopt voor de Amerikaanse en Israëlische engeltjes. Je weet wel de kant die in jouw ogen nooit, maar dan ook nooit iets fout kan doen.Huilen dan.![]()
Laten we hopen dat AI antwoorden zo lang mogelijk wegblijven uit dit forum. Ik zit hier om het nieuws te volgen en meningen van anderen te lezen. Dingen aan AI vragen kan ik zelf ook wel.Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.![]()
Maakt dat wat uit?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke prompt heb je hier ingevoerd?![]()
In elk geval gaan Hezbollah en Hamas niet verslagen worden zolang Iran niet wordt verslagen. Alleen voert dat land ook (gedeeltelijk) een asymmetrische strategie. Moderne landen hebben daar nog altijd geen effectieve oplossing voor gevonden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:56 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
En dat is nou net het probleem. Je kan er zoveel uitschakelen als je wilt, maar door de intense haat vs Israel/VS worden zelfs de gematigde raidcaal. Denk dat Hezbollah en co oneindig kunnen recruten. Je kan ruzie blijven maken met je buren, maar geweld zal op langere basis niets oplossen op deze manier.Incelfrikandel![]()
Nee, het gaat om de taal.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Dan had de vraag anders gesteld moeten worden.
Als je in Nederlands iets gaat vragen zal AI in eerste instantie terugvallen op Nederlandse bronnen en ook de Nederlandse Wikipedia. Die laten nogal eens te wensen over en zijn echt vele malen beperkter dan in het Engels. Zo worden dan al snel allerlei analyses van denktanks en academische papers over het hoofd gezien. Als ik iets vraag over de oorlog in Israël in het Nederlands kom ik bij bronnen uit zoals FunX en het CIDI.quote:Fun X is een publiek radiostation wat voornamelijk urbanmuziek draait_!
Dit is wellicht niet de beste bron als het gaat om geopolitieke vraagstukken. En ondanks dat ik uiteraard pro-Israël ben, is het CIDI ook geen hele objectieve bron natuurlijk.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Je moet in het Engels de vraag zo stellen dat de AI met een antwoord komt dat heel rooskleurig is voor Israël, anders doe je het fout?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, het gaat om de taal.
Als je in Nederlands iets gaat vragen zal AI in eerste instantie terugvallen op Nederlandse bronnen en ook de Nederlandse Wikipedia. Die laten nogal eens te wensen over en zijn echt vele malen beperkter dan in het Engels. Zo worden dan al snel allerlei analyses van denktanks en academische papers over het hoofd gezien. Als ik iets vraag over de oorlog in Israël in het Nederlands kom ik bij bronnen uit zoals FunX en het CIDI
[..]_!
Dit is wellicht niet de beste bron als het gaat om geopolitieke vraagstukken. En ondanks dat ik uiteraard pro-Israël ben, is het CIDI wellicht ook geen hele objectieve bron natuurlijk.![]()
vraag je hem in het engels?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Prompts in het Nederlands zijn af te raden.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
AI heeft op die manier in ieder geval over het algemeen de meest betrouwbare bronnen tot de beschikking. Dat wil niet zeggen dat het perfect is, maar de output zal aanzienlijk beter zijn dan als de prompt in het Nederlands is.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet in het Engels een vraag stellen waardoor de AI met een antwoord komt dat heel rooskleurig is voor Israël, anders doe je het fout?
Of jij deze interpretatie 'rooskleurig' voor Israël acht is verder niet relevant. Ik kan mij zo voorstellen voor iemand die gelooft in verscheidene complottheorieën mbt Israël, dat feiten al snel op die manier zullen aanvoelen.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
AI is alleen goed als het zegt wat je wil horen, anders moet je verder doenOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Je verslaat geen kut met alleen kapotschieten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:25 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
In elk geval gaan Hezbollah en Hamas niet verslagen worden zolang Iran niet wordt verslagen. Alleen voert dat land ook (gedeeltelijk) een asymmetrische strategie. Moderne landen hebben daar nog altijd geen effectieve oplossing voor gevonden.
Al bombardeer je nu elke leider zijn of haar hiernamaals in, je berokkend zoveel leed dat de volgende generatie al dusdanig haat heeft opgebouwd dat het geweld vanzelf weer terug keert.
Daarom moet je ook 7 oktober niet zien als het begin van het huidige conflict in gaza.![]()
Ik stel bijna alle vragen in het Engels, dat geeft vaak gewoon meer complete antwoorden (naast dat ik het fijner vind, maar dat is dan weer een kwestie van voorkeur natuurlijk).quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet in het Engels de vraag zo stellen dat de AI met een antwoord komt dat heel rooskleurig is voor Israël, anders doe je het fout?![]()
Dank voor die context.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inmiddels dat scherm gesloten maar het zijn altijd simpele vragen. 'Why did Israel decide to invade Lebanon in the 1980s?' Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Zoiets zou je een soortgelijke output moeten geven. Soms kan de bewoording verschillen of je vanuit Google zelf zoekt of de AI Mode gebruikt, laatste zorgt voor wat meer details vaak en je kunt daar de bronnen ook zien. Daarbij is het wel belangrijk om daar kritisch op te zijn, want soms zit daar Quora of Reddit tussen helaas.Omdat je een lap tekst van Google Gemini gebruikt zonder daar je prompt aan toe te voegen, dus weet ik niet wat je het gevraagd hebt. Bijvoorbeeld, dit is exact dezelfde prompt, maar met erachter "assume Israël is at fault":quote:Ik vind het trouwens ook vreemd dat je hier trouwens stelt dat ik het feiten 'noem' in plaats van dat het feiten zou zijn. Want dit betreft namelijk gewoon historische feiten.En exact dezelfde prompt, maar met "assume Lebanon is at fault"quote:The 1982 invasion of Lebanon (Operation Peace for Galilee) was a premeditated "war of choice" rather than a purely defensive action, initiated to achieve ambitious geopolitical aims through the destruction of the Palestine Liberation Organization (PLO). While Israel cited security concerns, critics argue the invasion was designed to destroy the Palestinian national movement, install a client government in Beirut, and solidify control over occupied territories.
1. A Planned Strategy, Not a Reactive Response
"Operation Big Pines" (Oranim): Planning for a massive invasion began long before the casus belli, with Defense Minister Ariel Sharon designing an extensive, three-pronged plan to reach Beirut as early as 1981.
The Pretext: The attempted assassination of Israeli ambassador Shlomo Argov in London on June 3, 1982, was used as the pretext to activate this plan. However, Israel knew the attack was carried out by the Abu Nidal Organization, a known rival of the PLO, yet deliberately blamed the PLO to justify the invasion.Zie je het verschil? Je prompt heeft veel invloed in hoe de AI reageert. Daarom geef ik aan dat je AI niet als feit kunt zien.quote:Israel's decision to invade Lebanon in June 1982, officially termed "Operation Peace for Galilee," was primarily driven by the need to neutralize the Palestine Liberation Organization (PLO), which had established a "state-within-a-state" in southern Lebanon. Following a period of escalating PLO attacks and a breach of a 1981 ceasefire, Israel aimed to protect its northern settlements from rocket fire and destroy the infrastructure of Palestinian militant groups.
Key Reasons for the Invasion
PLO Attacks and "State-within-a-State": After being expelled from Jordan in 1970 ("Black September"), the PLO relocated to southern Lebanon, using it as a base for launching rocket attacks, artillery fire, and commando raids into northern Israel, which caused high civilian casualties.
The Assassination Attempt: On June 3, 1982, the Abu Nidal organization, a rival Palestinian group, attempted to assassinate Shlomo Argov, Israel’s ambassador to the United Kingdom. Although the PLO was not directly involved, Prime Minister Menachem Begin used this as the casus belli (justification for war) to break the 1981 ceasefire and initiate a large-scale military operation.![]()
Wordt sowieso een beetje moe van al die hersendooien die niet meer zelf kunnen nadenken, maar allerlei zaken waar veel nuance en interpretatie bij komt kijken overlaten aan een LLM.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Uiteraard, maar dan stuur je de vraag natuurlijk enorm. Dat doe ik niet in mijn prompts.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dank voor die context.
[..]
Omdat je een lap tekst van Google Gemini gebruikt zonder daar je prompt aan toe te voegen, dus weet ik niet wat je het gevraagd hebt. Bijvoorbeeld, dit is exact dezelfde prompt, maar met erachter "assume Israël is at fault":
[..]
En exact dezelfde prompt, maar met "assume Lebanon is at fault"
[..]
Zie je het verschil? Je prompt heeft veel invloed in hoe de AI reageert. Daarom geef ik aan dat je AI niet als feit kunt zien.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
En dat weet ie zelf ook donders goed.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dank voor die context.
[..]
Omdat je een lap tekst van Google Gemini gebruikt zonder daar je prompt aan toe te voegen, dus weet ik niet wat je het gevraagd hebt. Bijvoorbeeld, dit is exact dezelfde prompt, maar met erachter "assume Israël is at fault":
[..]
En exact dezelfde prompt, maar met "assume Lebanon is at fault"
[..]
Zie je het verschil? Je prompt heeft veel invloed in hoe de AI reageert. Daarom geef ik aan dat je AI niet als feit kunt zien.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.![]()
Zo'n LLM is uitstekend in het produceren van een eloquente onderbouwing van het standpunt dat jij hebt ingenomen. Of het ergens op slaat maakt niet echt uit, dus ik begrijp wel wat HR erin ziet.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:39 schreef Monolith het volgende:
Wordt sowieso een beetje moe van al die hersendooien die niet meer zelf kunnen nadenken, maar allerlei zaken waar veel nuance en interpretatie bij komt kijken overlaten aan een LLM.Huilen dan.![]()
Wat is daar uiteraard aan?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
En ondanks dat ik uiteraard pro-Israël ben
Gelukkig is er bijna niemand, op wat trollen hier na, helemaal niemand meer pro-Israel.
Wat logisch is gezien de daden van Israel.![]()
De enige manier voor ons om dat te weten is als je ook de prompt deelt. Tot die tijd kun je niet uitgaan van AI als feiten. Erna zou ik het ook niet doen, maar dan kunnen we zelf tenminste ook naar de bronnen kijken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan stuur je de vraag natuurlijk enorm. Dat doe ik niet in mijn prompts.![]()
Nee hoor, Dejannneke stuurt vragen écht niet met zijn prompts.
En ik ben miljardair.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
Ik geef er geen fuck om. Er werd gevraagd wat zegt google als je vraagt waarom. Dus ik vroeg google waarom.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je in Nederlands iets gaat vragen zal AI in eerste instantie terugvallen op Nederlandse bronnen en ook de Nederlandse Wikipedia. Die laten nogal eens te wensen over en zijn echt vele malen beperkter dan in het Engels. Zo worden dan al snel allerlei analyses van denktanks en academische papers over het hoofd gezien. Als ik iets vraag over de oorlog in Israël in het Nederlands kom ik bij bronnen uit zoals FunX en het CIDI.
De vraag was niet what does google say when you ask...
Verder zal het me jeuken.De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,![]()
Geef mij es paar duizend.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:44 schreef StateOfMind het volgende:
Nee hoor, Dejannneke stuurt vragen écht niet met zijn prompts.
En ik ben miljardair.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,![]()
Dit is natuurlijk een vreemde claim, want het gaat hierover (historische) feiten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:39 schreef Monolith het volgende:
Wordt sowieso een beetje moe van al die hersendooien die niet meer zelf kunnen nadenken, maar allerlei zaken waar veel nuance en interpretatie bij komt kijken overlaten aan een LLM.
Je mening onderbouw je toch op basis van iets? Regelmatig wordt er in discussies ook gevraagd om een bron. De reden dat ik vaak AI raadpleeg is juist omdat deze meerdere bronnen opsomt en daarvan de meest relevante punten geeft.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit het probleem is. Het probleem is dat mensen worden geconfronteerd met dingen die hen niet welgevallig zijn. Men valt liever terug op de onderbuik of op een random opiniestuk in een bepaalde krant. En zo komen we uit bij claims als 'Deze oorlog is mislukt', 'Netanyahu heeft Trump aan het lijntje', 'Israël viel zomaar Libanon binnen'.
Kortom, dan moet je je afvragen wat je wilt? Wil je een zo feitelijk mogelijke discussie voeren of wil je simpelweg wat feel-good ouwehoeren op basis van een pruttelende onderbuik?'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Dit is wel heel lui, zo deden luie scholieren dat toen ze nog niet wisten hoe ze met wikipedia moesten omgaan. Schrijf zelf een stukje en geef de primaire bronnen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een vreemde claim, want het gaat hierover (historische) feiten.
Je mening onderbouw je toch op basis van iets? Regelmatig wordt er in discussies ook gevraagd om een bron. De reden dat ik vaak AI raadpleeg is juist omdat deze meerdere bronnen opsomt en daarvan de meest relevante punten geeft.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit het probleem is. Het probleem is dat mensen worden geconfronteerd met dingen die hen niet welgevallig zijn. Men valt liever terug op de onderbuik of op een random opiniestuk in een bepaalde krant. En zo komen we uit bij claims als 'Deze oorlog is mislukt', 'Netanyahu heeft Trump aan het lijntje', 'Israël viel zomaar Libanon binnen'.
Kortom, dan moet je je afvragen wat je wilt? Wil je een zo feitelijk mogelijke discussie voeren of wil je simpelweg wat feel-good ouwehoeren op basis van een pruttelende onderbuik?Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Je gebruikt een interpretatie van een bron als je bron om de bron van een ander te betwisten. Je geeft zelf regelmatig aan dat (bijvoorbeeld) The Guardian een slechte bron is omdat deze zeer links is, terwijl je zelf als bron AI prompts die je kunt invoeren zoals je wil gebruikt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een vreemde claim, want het gaat hierover (historische) feiten.
Kortom, dan moet je je afvragen wat je wilt? Wil je een zo feitelijk mogelijke discussie voeren of wil je simpelweg wat feel-good ouwehoeren op basis van een pruttelende onderbuik?
Begrijp je echt niet waarom dat een valse manier van discussiëren is? Ik heb je net notabene uitgelegd waarom er risico's zitten aan AI als bron gebruiken.![]()
Hij kent je ondertussen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan stuur je de vraag natuurlijk enorm. Dat doe ik niet in mijn prompts.
Voor de volledigheid: als je wat googelt, krijg je ook een antwoord wat hij denkt dat je wilt horen.![]()
Wat doen de VS nu concreet om te blokkeren?
Want ik lees dat er toch schepen doorvaren die op de sanctie lijst staan?
Of zijn het weer uitspraken van Trump om de olieprijzen wat te laten dalen en de beurzen in goede cijfers te laten eindigen?Wie dit leest is een lezer van dit![]()
Ik denk dat dat vrij dicht bij de waarheid zit ja. Voelt in elk geval weer als een grote pump and dump, of ondoordacht. Of allebei.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Of zijn het weer uitspraken van Trump om de olieprijzen wat te laten dalen en de beurzen in goede cijfers te laten eindigen?![]()
Wat kunnen ze doen? Een wereldoorlog beginnen?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Of zijn het weer uitspraken van Trump om de olieprijzen wat te laten dalen en de beurzen in goede cijfers te laten eindigen?![]()
The Guardian is niet 'zeer slecht', maar vooringenomen. Dat wil dus zeggen dat men bij The Guardian naar situaties kijkt via een ideologische lens, en dat heb je bij media aan beide zijde van het politieke spectrum.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:55 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je gebruikt een interpretatie van een bron als je bron in plaats van een bron om de bron van een ander te betwisten. Je geeft zelf regelmatig aan dat (bijvoorbeeld) The Guardian een slechte bron is omdat deze zeer links is, terwijl je zelf als bron AI prompts die je kunt invoeren zoals je wil gebruikt.
Begrijp je echt niet waarom dat een valse manier van discussiëren is? Ik heb je net notabene uitgelegd waarom er risico's zitten aan AI als bron gebruiken.
En als je een vraag invoert in AI, kun je zelf niet de bonnen kiezen, die worden aangeleverd. Je kunt enkel bepalen op basis van de output in hoeverre de bronnen betrouwbaar zijn. Als daar bijvoorbeeld veel van Reddit of Quora bijzit, dan is dat natuurlijk relatief onbetrouwbaar waarbij een onpartijdige denktank of academische paper een stuk betrouwbaarder zal zijn.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of draai je er met opzet omheen?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
The Guardian is niet 'zeer slecht', maar vooringenomen. Dat wil dus zeggen dat men bij The Guardian naar situaties kijkt via een ideologische lens, en dat heb je bij media aan beide zijde van het politieke spectrum.
En als je een vraag invoert in AI, kun je zelf niet de bonnen kiezen, die worden aangeleverd. Je kunt enkel bepalen op basis van de output in hoeverre de bronnen betrouwbaar zijn. Als daar bijvoorbeeld veel van Reddit of Quora bijzit, dan is dat natuurlijk relatief onbetrouwbaar waarbij een onpartijdige denktank of academische paper een stuk betrouwbaarder zal zijn.![]()
Paar duizendquote:
*maakt 3 miljoen over, voor nootjesPerhaps you've seen it, maybe in a dream.
quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Paar duizend
*maakt 3 miljoen over, voor nootjes
vosss is de naam,![]()
Ik begrijp met name de ophef die je over AI maakt niet omdat je er daarbij vanuit lijkt te gaan dat mijn prompts op een of andere manier gestuurd zouden zijn. Daar is echter helemaal geen sprake van, ik heb op de vorige pagina daar ook twee voorbeelden met output van gegeven.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of draai je er met opzet omheen?'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Geen aandacht aan geven.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of draai je er met opzet omheen?
Het is zinvoller en waarschijnlijk leuker om pak hem beet de Riemann Hypothese voor te leggen aan een willekeurige zwerfkei.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
Zoiets zou jij echt nooit doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:59 schreef HowardRoark het volgende:
Dat wil dus zeggen dat men bij The Guardian naar situaties kijkt via een ideologische lens,Huilen dan.![]()
Nee, jij zegt: "Trust me bro" als antwoord op of je je prompts wel of niet zou sturen, maar zet tegelijkertijd wel twijfels bij daadwerkelijk journalisme.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik begrijp met name de ophef die je over AI maakt niet omdat je er daarbij vanuit lijkt te gaan dat mijn prompts op een of andere manier gestuurd zouden zijn. Daar is echter helemaal geen sprake van, ik heb op de vorige pagina daar ook twee voorbeelden met output van gegeven.
Maargoed, het lijkt dus echt niet aan te komen. Gebruik gewoon in plaats van Gemini wat vaker je eigen grijze massa als input.![]()
Liever niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat kunnen ze doen? Een wereldoorlog beginnen?Wie dit leest is een lezer van dit![]()
Ik heb slecht nieuws voor je, er wordt hier al lang en breed "gediscussieerd" met behulp van AI (en dan bedoel ik niet de lappen AI tekst). Ik zie regelmatig posts waar de AI schrijfstijl er nog steeds uitspringt ondanks pogingen om het anders te formuleren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:22 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Laten we hopen dat AI antwoorden zo lang mogelijk wegblijven uit dit forum. Ik zit hier om het nieuws te volgen en meningen van anderen te lezen. Dingen aan AI vragen kan ik zelf ook wel.![]()
Stel dezelfde vraag eens op de computer van iemand anders, met hun account. Je krijgt dan een ander antwoord. En ook andere bronnen. Er zijn namelijk belachelijk veel dingen die je als bron kunt gebruiken, dus de zoekmachine of AI selecteert degene waarvan ze denken dat jij dat de beste vind.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
The Guardian is niet 'zeer slecht', maar vooringenomen. Dat wil dus zeggen dat men bij The Guardian naar situaties kijkt via een ideologische lens, en dat heb je bij media aan beide zijde van het politieke spectrum.
En als je een vraag invoert in AI, kun je zelf niet de bonnen kiezen, die worden aangeleverd. Je kunt enkel bepalen op basis van de output in hoeverre de bronnen betrouwbaar zijn. Als daar bijvoorbeeld veel van Reddit of Quora bijzit, dan is dat natuurlijk relatief onbetrouwbaar waarbij een onpartijdige denktank of academische paper een stuk betrouwbaarder zal zijn.![]()
Zo werken LLMs overigens niet. De werking is niet altijd even transparant, maar van wat er van bekend is opereren ze vooral in 'abstract concept space' en vermoedelijk primair gericht op de taal waar ze hoofdzakelijk op getraind zijn (veelal Engels). Als je denkt dat een LLM een soort van database is en dat je taalselectie bepaalt welke 'bronnen' erbij gezocht worden dan heb je er niet zoveel van begrepen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je in Nederlands iets gaat vragen zal AI in eerste instantie terugvallen op Nederlandse bronnen en ook de Nederlandse Wikipedia. Die laten nogal eens te wensen over en zijn echt vele malen beperkter dan in het Engels. Zo worden dan al snel allerlei analyses van denktanks en academische papers over het hoofd gezien. Als ik iets vraag over de oorlog in Israël in het Nederlands kom ik bij bronnen uit zoals FunX en het CIDI.
[..]_!
Dit is wellicht niet de beste bron als het gaat om geopolitieke vraagstukken. En ondanks dat ik uiteraard pro-Israël ben, is het CIDI ook geen hele objectieve bron natuurlijk.
Als je RAG gebruikt is dat een ander verhaal, maar RAG is niet "AI". Al is AI natuurlijk ook weer veel breder dan enkel LLMs, maar dat is wat er tegenwoordig in de volksmond onder wordt verstaan.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Ik ben zeer open over mijn wereldbeeld en schuif die ook niet onder stoelen of banken. In tegenstelling tot veel andere users probeer ik mij niet voor te doen als een neutraal iemand, maar geef altijd eerlijk aan hoe ik ergens over denk en ben ook bereid om te onderbouwen wáárom ik er zo over denkt. Meestal omdat het de een standpunt is gestoeld op aantoonbare feiten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zoiets zou jij echt nooit doen natuurlijk.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Net gedaan, die zwerfkei kwam met 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Geen aandacht aan geven.
Het is zinvoller en waarschijnlijk leuker om pak hem beet de Riemann Hypothese voor te leggen aan een willekeurige zwerfkei.
Toen ik 'm vroeg naar z'n bron liep ie vast en begon hij over Fibonacci, Euler en Hans Teeuwen. Ik kon niet anders dan 't daarmee eens zijn.![]()
En dat doen wij niet?quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik ben zeer open over mijn wereldbeeld en schuif die ook niet onder stoelen of banken. In tegenstelling tot veel andere users probeer ik mij niet voor te doen als een neutraal iemand, maar geef altijd eerlijk aan hoe ik ergens over denk en ben ook bereid om te onderbouwen wáárom ik er zo over denkt. Meestal omdat het de een standpunt is gestoeld op aantoonbare feiten.![]()
Het zal het laatste beetje zijn om dit af te ronden. De oorlog is, naar regelmatig eigen zeggen, al lang en breed volledig gewonnen en dus afgerond. Inderdaad nog even lekker wat meepakken via de beurs en dan is het mooi geweest.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Wat mij betreft gewoon niet toestaan in nws.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:39 schreef Monolith het volgende:
Wordt sowieso een beetje moe van al die hersendooien die niet meer zelf kunnen nadenken, maar allerlei zaken waar veel nuance en interpretatie bij komt kijken overlaten aan een LLM.Incelfrikandel![]()
Integendeel, ik probeer juist altijd af te gaan op feiten en ben wat minder gevoelig voor vooringenomen journalistiek met aantoonbare onwaarheden. Ik vind het dan ook bijzonder om te zien dat sommigen zulke journalistiek prefereren boven (historische) feiten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:05 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, jij zegt: "Trust me bro" als antwoord op of je je prompts wel of niet zou sturen, maar zet tegelijkertijd wel twijfels bij daadwerkelijk journalisme.
Maargoed, het lijkt dus echt niet aan te komen. Gebruik gewoon in plaats van Gemini wat vaker je eigen grijze massa als input.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Het ligt eraan wie je met 'wij' bedoelt. Maar in jouw geval wil het daar nog wel eens aan ontbreken inderdaad. Zo ben jij onder meer van mening dat Israël een 'Groot-Israël' wil stichten om de rest van het Midden-Oosten 'Joods' te maken. Wat uiteraard erg vreemd is voor zo een exclusieve religie zonder bekeringsdrang. Dus dan baseer je je niet meer op feiten nee.quote:'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Of op andere feiten dan jij gebruikt?quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het ligt eraan wie je met 'wij' bedoelt. Maar in jouw geval wil het daar nog wel eens aan ontbreken inderdaad. Zo ben jij onder meer van mening dat Israël een 'Groot-Israël' wil stichten om de rest van het Midden-Oosten 'Joods' te maken. Wat uiteraard erg vreemd is voor zo een exclusieve religie zonder bekeringsdrang. Dus dan baseer je je niet meer op feiten nee.![]()
Als er 1 user is die stelselmatig de historie, feiten en de (historische) feiten negeert dan moet je in de spiegel kijken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, ik probeer juist altijd af te gaan op feiten en ben wat minder gevoelig voor vooringenomen journalistiek met aantoonbare onwaarheden. Ik vind het dan ook bijzonder om te zien dat sommigen zulke journalistiek prefereren boven (historische) feiten.
Alles wat jij zegt is gebaseerd op heftige emoties, zoals je haat op buitenlanders en je grote voorliefde voor Israel en alles wat ze doen.![]()
Als mensen zeggen: "dat is toch logisch?", bedoelen ze zelden dat ze alle bewijzen en feiten hebben bestudeerd. Ze bedoelen dan, dat hun gevoel dat aangeeft. Het is hun mening.![]()
Het is van hetzelfde laken een pak als mensen die roepen dat hun standpunten 'rationeel' zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als mensen zeggen: "dat is toch logisch?", bedoelen ze zelden dat ze alle bewijzen en feiten hebben bestudeerd. Ze bedoelen dan, dat hun gevoel dat aangeeft. Het is hun mening.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Ja, rationeel, voor hun. Of hoogstens voor mensen met een vergelijkbaar wereldbeeld.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is van hetzelfde laken een pak als mensen die roepen dat hun standpunten 'rationeel' zijn.![]()
Nee, je gaat af op de output die je prompt je geeft en gebruikt die tekst als je bron. Die tekst is een door AI gegenereerde samenvatting, welke jij gebruikt als (historische) feiten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, ik probeer juist altijd af te gaan op feiten en ben wat minder gevoelig voor vooringenomen journalistiek met aantoonbare onwaarheden. Ik vind het dan ook bijzonder om te zien dat sommigen zulke journalistiek prefereren boven (historische) feiten.
Tegelijkertijd geef je aan dat die journalisten vooringenomen zijn, en gebruik je jouw AI gegenereerde samenvatting als bron waarom die onwaarheden heeft.
Op het moment dat je nog niet begrijpt hoe dat problematisch is en je dat niet als feiten kunt zien weet ik het ook niet meer.
Zoals ik net al zei, gebruik wat vaker je eigen grijze massa.![]()
Niet mee te praten. Als je het niet eens bent, is de reden daarvoor niet 'jij ziet het anders', maar 'jij hebt het dús fout, want mijn mening is geen mening, maar een feit en als jij het niet met mij eens bent, heb jij het dus feitelijk fout', zonder ook maar één procent ruimte voor de mogelijkheid dat het misschien op z'n minst iets anders kán liggen. Het is een muur, daar kun je onmogelijk mee praten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is van hetzelfde laken een pak als mensen die roepen dat hun standpunten 'rationeel' zijn.![]()
De onzinmachine gaat niet stuk mensen dus waarom nog proberen die in de overdrive te krijgen is mij een raadsel?![]()
Ik heb nog een zwerfkei voor je die net best goede input gaf, wil je 'm hebben?quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niet mee te praten. Als je het niet eens bent, is de reden daarvoor niet 'jij ziet het anders', maar 'jij hebt het dús fout, want mijn mening is geen mening, maar een feit en als jij het niet met mij eens bent, heb jij het dus feitelijk fout', zonder ook maar één procent ruimte voor de mogelijkheid dat het misschien op z'n minst iets anders kán liggen. Het is een muur, daar kun je onmogelijk mee praten.![]()
Potverdikkie, zit hier allemaal weer te stoeien met z'n knikformules. Zo komt de oorlog in Iran wel erg dichtbij ineens.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:09 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Net gedaan, die zwerfkei kwam met 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17.
Toen ik 'm vroeg naar z'n bron liep ie vast en begon hij over Fibonacci, Euler en Hans Teeuwen. Ik kon niet anders dan 't daarmee eens zijn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn![]()
Nou ja ze zijn rationeel in de klassiek filosofische zin die zich in tegenstelling tot het empirisme niet baseert op de zintuigelijke waarneming, maar enkel op deductisch redeneren vanuit vaststaande axiomata. Da's heel makkelijk want binnen dat stelsel van axioma's zijn afleiding verder correct en consistent. Het probleem zit hem vaak meer in de onbetwistbare juistheid van die axiomata. Daarom is ergens in de 17e eeuw het moderne empirisme ontstaan als methode van kennisvergaring zoals die ook in de wetenschap gangbaar is. En data is moeilijk, rommelig, afhankelijk van methodologie en ga zo maar door. Daar met een objectieve bril naar kijken is al moeilijk voor iemand die dat oprecht probeert, maar het gros van de mensen beoordeelt dat vooral op basis van het binaire criterium 'past het in mijn straatje? ja / nee'.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, rationeel, voor hun. Of hoogstens voor mensen met een vergelijkbaar wereldbeeld.
Maar goed, Iran enzo.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Het antwoord is altijd 42.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Potverdikkie, zit hier allemaal weer te stoeien met z'n knikformules. Zo komt de oorlog in Iran wel erg dichtbij ineens.
Vandaag was "Power Plant and Bridge Day" toch?![]()
Dat is in principe de drijfveer voor zijn standpunten: haat voor allochtonen/moslims, niet rationaliteit of feiten, maar gewoon emotie. Ik betwijfel of er bij dat soort lieden een echte voorliefde voor Israël is; Israël moordt moslims uit en dat is wat hij in principe steunt. Het komt neer op diezelfde haat voor allochtonen/moslims.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als er 1 user is die stelselmatig de historie, feiten en de (historische) feiten negeert dan moet je in de spiegel kijken.
Alles wat jij zegt is gebaseerd op heftige emoties, zoals je haat op buitenlanders en je grote voorliefde voor Israel en alles wat ze doen.![]()
Dat is over 48 uur.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:38 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het antwoord is altijd 42.
Vandaag was "Power Plant and Bridge Day" toch?![]()
Consistentie is lastig, daar moet je ook over nadenken. Het is makkelijker alles te compartimentaliseren. Daarom hebben we ook de wetenschappelijke methode ontwikkeld.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja ze zijn rationeel in de klassiek filosofische zin die zich in tegenstelling tot het empirisme niet baseert op de zintuigelijke waarneming, maar enkel op deductisch redeneren vanuit vaststaande axiomata. Da's heel makkelijk want binnen dat stelsel van axioma's zijn afleiding verder correct en consistent. Het probleem zit hem vaak meer in de onbetwistbare juistheid van die axiomata. Daarom is ergens in de 17e eeuw het moderne empirisme ontstaan als methode van kennisvergaring zoals die ook in de wetenschap gangbaar is. En data is moeilijk, rommelig, afhankelijk van methodologie en ga zo maar door. Daar met een objectieve bril naar kijken is al moeilijk voor iemand die dat oprecht probeert, maar het gros van de mensen beoordeelt dat vooral op basis van het binaire criterium 'past het in mijn straatje? ja / nee'.
Maar goed, Iran enzo.
Maar inderdaad, ver van je bed oorlog is heel polariserend. Het wordt pas anders als het heel dichtbij komt.![]()
Lekker gewerkt jongens. Altijd handig om Rusland meer inkomsten te geven.quote:Russia's oil export revenues nearly doubled in March, boosted by Iran war, IEA says
The war with Iran has resulted in a sharp increase in Russia’s revenues from oil exports, the International Energy Agency (IEA) said today.
Moscow’s exports of crude and oil products rose by 320,000 barrels a day in March to 7.1 million barrels a day, helped by a scramble for alternative sources of oil as Middle Eastern supplies are choked off. But its revenues from those exports increased more strongly as global oil prices surged: Russia raked in $19 billion last month, almost double the $9.7 billion earned in February, the IEA wrote in a monthly report.
But it also warned that Russia might struggle in the near term to increase oil production above the levels seen early in the first quarter of this year, given damage to its port and energy infrastructure. Russian Baltic and Black Sea ports and refineries have been repeatedly damaged in Ukrainian drone strikes, the agency noted.
The high oil prices have boosted the Kremlin’s coffers, helping Russia plug a hole in its federal budget and sustain the war effort in Ukraine.
Last month, Russia also benefited from a rise in Indian imports of its crude after the United States waived restrictions on purchases for Russian cargoes loaded before March 5, the IEA said![]()
https://www.nu.nl/economi(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F
Grote daling olievraag verwacht, meer risico's voor Nederlandse economie
De vraag naar olie zal deze maanden het hardst dalen sinds de coronapandemie, verwacht het Internationale Energieagentschap. Tegelijkertijd waarschuwen Nederlandse toezichthouders ervoor dat de risico's voor inflatie en economische groei groter worden.
Het Internationale Energieagentschap (IEA) verwacht dat de vraag naar olie tot en met juni met 1,5 miljoen vaten per dag daalt. Op jaarbasis verwacht de organisatie een daling van 80.000 olievaten per dag, blijkt uit het maandelijkse olierapport. Vorige maand verwachtte het IEA voor de rest van dit jaar nog een stijging naar een vraag van 640.000 vaten per dag.
De Straat van Hormuz is vrijwel volledig geblokkeerd sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten, waardoor er bijna geen olie of gas door kan worden vervoerd. Het IEA gaat ervan uit dat het vervoer halverwege 2026 weer op gang komt, maar erkent dat dit te optimistisch kan zijn.
Landen in Azië en het Midden-Oosten gingen als eerste minder olie verbruiken. Hoe langer de schaarste duurt en de prijzen hoog blijven, hoe meer landen volgens het IEA hun olieverbruik gaan verminderen.
IEA-directeur Fatih Birol zei maandagavond dat de hoge olieprijzen nog niet de werkelijke ernst van de crisis weerspiegelen. Hij verwacht dat daar verandering in komt en het een "zeer gevoelige situatie" kan worden voor de wereldeconomie.
Nederlands vooralsnog veerkrachtig, maar risico's nemen toe
De mogelijk langdurige verstoring van de energiemarkt is een van de gevaren voor de Nederlandse economie. Dat meldt het Financieel Stabiliteitscomité (FSC), waar vertegenwoordigers in zitten van de Autoriteit Financiële Markten, De Nederlandsche Bank en het ministerie van Financiën.
De Nederlandse economie en financiële sector lijken vooralsnog veerkrachtig in deze tijden van geopolitieke spanningen en economische onzekerheid. Maar de risico's nemen toe. Het FSC benadrukt dat waakzaamheid nodig blijft.
De internationale economische onzekerheid is toegenomen door de escalatie van het conflict in het Midden-Oosten, de oplopende energieprijzen en de verstoring van de markten. De schok kan langdurige gevolgen hebben voor inflatie en economische groei. De impact hangt sterk af van hoelang het conflict duurt en hoe intens het nog wordt.
De vraag naar olie zal deze maanden het hardst dalen sinds de coronapandemie, verwacht het Internationale Energieagentschap. Tegelijkertijd waarschuwen Nederlandse toezichthouders ervoor dat de risico's voor inflatie en economische groei groter worden.
Het Internationale Energieagentschap (IEA) verwacht dat de vraag naar olie tot en met juni met 1,5 miljoen vaten per dag daalt. Op jaarbasis verwacht de organisatie een daling van 80.000 olievaten per dag, blijkt uit het maandelijkse olierapport. Vorige maand verwachtte het IEA voor de rest van dit jaar nog een stijging naar een vraag van 640.000 vaten per dag.
De Straat van Hormuz is vrijwel volledig geblokkeerd sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten, waardoor er bijna geen olie of gas door kan worden vervoerd. Het IEA gaat ervan uit dat het vervoer halverwege 2026 weer op gang komt, maar erkent dat dit te optimistisch kan zijn.
Landen in Azië en het Midden-Oosten gingen als eerste minder olie verbruiken. Hoe langer de schaarste duurt en de prijzen hoog blijven, hoe meer landen volgens het IEA hun olieverbruik gaan verminderen.
IEA-directeur Fatih Birol zei maandagavond dat de hoge olieprijzen nog niet de werkelijke ernst van de crisis weerspiegelen. Hij verwacht dat daar verandering in komt en het een "zeer gevoelige situatie" kan worden voor de wereldeconomie.
Nederlands vooralsnog veerkrachtig, maar risico's nemen toe
De mogelijk langdurige verstoring van de energiemarkt is een van de gevaren voor de Nederlandse economie. Dat meldt het Financieel Stabiliteitscomité (FSC), waar vertegenwoordigers in zitten van de Autoriteit Financiële Markten, De Nederlandsche Bank en het ministerie van Financiën.
De Nederlandse economie en financiële sector lijken vooralsnog veerkrachtig in deze tijden van geopolitieke spanningen en economische onzekerheid. Maar de risico's nemen toe. Het FSC benadrukt dat waakzaamheid nodig blijft.
De internationale economische onzekerheid is toegenomen door de escalatie van het conflict in het Midden-Oosten, de oplopende energieprijzen en de verstoring van de markten. De schok kan langdurige gevolgen hebben voor inflatie en economische groei. De impact hangt sterk af van hoelang het conflict duurt en hoe intens het nog wordt.Het is pas echt crisis als het bier op is.![]()
Veerkrachtig is leuk en aardig, maar houden ze er ook rekening mee dat het zoals ik al losjes uit de pols uitrekende dat het soberzo tot oktober '27 gaat duren voordat alles weer een beetje normaal is en waarschijnlijk een stuk langer?
Dat we nu nog reserves hebben is leuk en aardig, maar redden we het daarmee als die straat nog een maand, twee, drie een half jaar dicht blijft?
Dat lees ik nergens.De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,![]()
We zullen het er mee moeten doen. Initieel is het de riem aanhalen en windparken bouwen, maar de regering heeft ook al gezegd dat we z.s.m. aan de kernenergie moeten. En ondertussen wordt alles duurder. Aardgas en brandstof lijken wel duur, maar ze zijn goedkoop ten opzichte van alle alternatieven (behalve kolen).quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:52 schreef vosss het volgende:
Veerkrachtig is leuk en aardig, maar houden ze er ook rekening mee dat het zoals ik al losjes uit de pols uitrekende dat het soberzo tot oktober '27 gaat duren voordat alles weer een beetje normaal is en waarschijnlijk een stuk langer?
Dat we nu nog reserves hebben is leuk en aardig, maar redden we het daarmee als die straat nog een maand, twee, drie een half jaar dicht blijft?
Dat lees ik nergens.![]()
Ik wilde net zeggen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als er 1 user is die stelselmatig de historie, feiten en de (historische) feiten negeert dan moet je in de spiegel kijken.
https://www.nu.nl/economi(...)rnst-van-crisis.html
Hoge olieprijs weerspiegelt volgens baas IEA nog niet ernst van crisis
De olieprijzen weerspiegelen nog niet de werkelijke ernst van de energiecrisis. Maar dat verandert binnenkort, waarschuwt directeur Fatih Birol van het Internationaal Energieagentschap (IEA). De organisatie staat klaar om meer strategische olievoorraden vrij te geven.
De prijs van een vat Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, steeg maandag weer tot meer dan 100 dollar (85 euro). De prijsstijging kwam na de mislukte vredesbesprekingen tussen Iran en de Verenigde Staten.
"De prijzen zijn al hoog, maar ze weerspiegelen nog niet de werkelijke ernst van het probleem", zei IEA-directeur Birol maandagavond tijdens een bijeenkomst van de Atlantic Council. Birol verwacht dat de prijzen binnenkort verder stijgen en dat dat een "zeer gevoelige situatie" kan worden voor de wereldeconomie.
Het transport van zo'n dertien miljoen olievaten is stilgevallen door het conflict en de vrijwel volledige blokkade van de Straat van Hormuz, zei Birol. Meer dan tachtig energie-installaties zijn beschadigd. Het herstel daarvan zou twee jaar kunnen duren.
Volgens Birol staat de IEA klaar om nieuwe olievoorraden vrij te geven om de prijsstijgingen te drukken. Maar de directeur hoopt dat dat niet nodig zal zijn. Half maart zegden IEA-lidstaten toe bijna 412 miljoen vaten olie vrij te geven uit de strategische voorraden.Het is pas echt crisis als het bier op is.![]()
Voorraad voor 20 dagen, geen nieuwe productie. Heel veel rek zit daar toch al niet in, als het ook allemaal op een alternatieve manier getransporteerd moet worden. Het aantal schepen is beperkt en een flink aantal daarvan zit gevangen in de Perzische Golf.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:58 schreef tesssssssss het volgende:
Half maart zegden IEA-lidstaten toe bijna 412 miljoen vaten olie vrij te geven uit de strategische voorraden.![]()
Ook de beurzen staan lekker hoog / groen / all time high.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:58 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)rnst-van-crisis.html
Hoge olieprijs weerspiegelt volgens baas IEA nog niet ernst van crisis![]()
![]()
Volgens het liveblog van de NOS zijn er 4 aan Iran gelieerde schepen door de straat van Hormuz gevaren. De blokkade van de VS is óf voor de buhne, óf niet effectief.![]()
Al Jazeeraquote:Israeli Foreign Minister Gideon Saar says Hezbollah is the “problem” between his country and Lebanon.
Saar claimed before talks between officials from both nations in Washington, DC, later today that Israel is seeking “peace and normalisation” with Lebanon.
“Israel and Lebanon don’t have any major disputes between them. The problem is Hezbollah,” Saar said at a news conference.
“The problem for Israel’s security is the problem for Lebanon’s sovereignty,” the minister said, adding that “the same problem” is Hezbollah.
More than 2,000 people in Lebanon have been killed in Israeli attacks since early March, and more than one million people have been displaced.
Today’s meeting – the first such talks since 1993 – will be mediated by US Secretary of State Marco Rubio and include the Israeli and Lebanese ambassadors to the US.CNNquote:The two countries reached a US-brokered ceasefire in November 2024, mandating Hezbollah’s disarmament and Israeli pullback, but that truce has faltered. An Israeli official said Netanyahu is now seeking a more substantial agreement that includes firmer Lebanese commitments to disarm Hezbollah and a broader upgrade of relations.
Within Netanyahu’s right-wing government, opposition to halting the fighting remains strong, with some ministers demanding the permanent seizure of a security buffer zone in southern Lebanon. Netanyahu told his cabinet he is opening talks in response to American pressure, the sources said.
Wat ik mij afvraag, kun je als land/regering eenzijdig eisen dat iemand/land/beweging de wapens neerlegt? De ruzie gaat om de bewegingen Hamas en Hezbolla, maar Hezbolla zit ook in de regering van Libanon.![]()
Denk dat China zit te springen om de plaats van de VS in het Midden Oosten over te nemen, mocht het verkeerd gaan voor de VS. Zal denk ik toch wel een stuk rustiger worden in de regio.![]()
Tja, kennelijk nog steeds de enorme AI hype en verwachtingen. Ik vertrouw het allemaal niet.quote:Op dinsdag 14 april 2026 14:15 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ook de beurzen staan lekker hoog / groen / all time high.
[ [url=https://i.imgflip.com/a1iox.jpg?a493248[]afbeelding[/url] ]![]()
Relatie Italië met VS en Israel is niet meer zo goed.quote:Italië verlengt defensieakkoord met Israël niet
De Italiaanse premier Giorgia Meloni heeft gezegd dat Italië het defensieakkoord met Israël niet zal verlengen. Het akkoord wordt normaal gesproken elke vijf jaar vernieuwd, maar de regering heeft besloten dit nu op te schorten "gezien de huidige situatie", zonder verdere toelichting. In het defensieakkoord staan afspraken over de onderlinge wapenhandel en gezamenlijk onderzoek.
De relatie tussen Italië en Israël is de afgelopen tijd verslechterd. Vorige week ontbood Italië de Israëlische ambassadeur nadat Israëlische troepen waarschuwingsschoten hadden gelost op een konvooi van Italiaanse VN-vredestroepen in Libanon. Daarbij raakte een voertuig beschadigd, maar vielen geen gewonden.
Op maandag riep Israël op zijn beurt de Italiaanse ambassadeur op het matje vanwege uitspraken van minister van Buitenlandse Zaken Antonio Tajani. Hij noemde Israëlische aanvallen op burgers in Libanon "onacceptabel" en zei dat een escalatie zoals in Gaza koste wat kost moet worden voorkomen.
Italië was volgens het Stockholm International Peace Research Institute (Sipri) tussen 2021 en 2025 goed voor 1,3 procent van de Israëlische wapenimport. Het is daarmee de op twee na grootste wapenexporteurs naar Israël. De Verenigde Staten en Duitsland zijn de grootste exporteurs.![]()
Ik neem aan dat dit een retorische vraag is?quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of draai je er met opzet omheen?And it's only the giving
That makes you
What you are![]()
Ik hoopte van niet, maar wist eigenlijk wel van wel. Ja dus.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:32 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit een retorische vraag is?![]()
Zou voor de stabiliteit in die regio vele malen beter zijn ja.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:24 schreef AFA2022 het volgende:
Denk dat China zit te springen om de plaats van de VS in het Midden Oosten over te nemen, mocht het verkeerd gaan voor de VS. Zal denk ik toch wel een stuk rustiger worden in de regio.enkelband![]()
Voor het speelveld van religieuze dictators en extremistische splintergroepen bedoel je.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:40 schreef recidivist het volgende:
[..]
Zou voor de stabiliteit in die regio vele malen beter zijn ja.Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole![]()
https://nos.nl/liveblog/2(...)erdrag-met-israel-opquote:Italië verlengt defensieakkoord met Israël niet
De Italiaanse premier Giorgia Meloni heeft gezegd dat Italië het defensieakkoord met Israël niet zal verlengen. Het akkoord wordt normaal gesproken elke vijf jaar vernieuwd, maar de regering heeft besloten dit nu op te schorten "gezien de huidige situatie", zonder verdere toelichting. In het defensieakkoord staan afspraken over de onderlinge wapenhandel en gezamenlijk onderzoek.
De relatie tussen Italië en Israël is de afgelopen tijd verslechterd. Vorige week ontbood Italië de Israëlische ambassadeur nadat Israëlische troepen waarschuwingsschoten hadden gelost op een konvooi van Italiaanse VN-vredestroepen in Libanon. Daarbij raakte een voertuig beschadigd, maar vielen geen gewonden.
Op maandag riep Israël op zijn beurt de Italiaanse ambassadeur op het matje vanwege uitspraken van minister van Buitenlandse Zaken Antonio Tajani. Hij noemde Israëlische aanvallen op burgers in Libanon "onacceptabel" en zei dat een escalatie zoals in Gaza koste wat kost moet worden voorkomen.
Italië was volgens het Stockholm International Peace Research Institute (Sipri) tussen 2021 en 2025 goed voor 1,3 procent van de Israëlische wapenimport. Het is daarmee de op twee na grootste wapenexporteurs naar Israël. De Verenigde Staten en Duitsland zijn de grootste exporteurs.
Het regime schiet nu ook al op Italianen.![]()
Hoe durft die minister te zeggen dat aanvallen op burgers onacceptabel zijn! En dan ook nog eens vragen om niet hetzelfde in Libanon te doen als in Gaza.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:30 schreef Momo het volgende:
Het gore lef!!
Echt, die Joden zijn knettergek.De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,![]()
Aardig antisemitisch weer van Meloni.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)erdrag-met-israel-op
Het regime schiet nu ook al op Italianen.ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn![]()
Het is net Kati Piri die Meloni.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Aardig antisemitisch weer van Meloni.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Trouwquote:De Italiaanse regering gaat de defensieovereenkomst met Israël niet verlengen. Dat heeft de Italiaanse premier Giorgia Meloni dinsdag aangekondigd. Die overeenkomst, oorspronkelijk in 2006 geratificeerd, werd tot nu om de vijf jaar stilzwijgend verlengd.
Het akkoord ging over de samenwerking van beide landen op gebied van de defensie-industrie, met name over de opleiding van militairen, onderzoek en informatietechnologie.
De Italiaanse oppositie drong er al maanden bij de regering op aan om de verlenging op te schorten. De afgelopen week liepen de spanningen tussen Italië en Israël verder op nadat de Italiaanse regering het Israëlische leger ervan had beschuldigd waarschuwingsschoten te hebben afgevuurd op een konvooi van Italiaanse blauwhelmen in Libanon.
"Gezien de huidige situatie heeft de regering besloten de automatische verlenging van het defensieakkoord met Israël op te schorten", zei Meloni tijdens een bezoek aan Verona, aldus de Italiaanse persbureaus ANSA en AGI. Een Italiaanse diplomatieke bron heeft het nieuws bevestigd. (Belga)
Toch nog blauwhelmen van de VN, dacht dat die daar niet meer rondliepen.![]()
Er is verder ook geen woord aan gelogen natuurlijk. Het is niet per se realistisch om maar van iedereen te verwachten dat ze thuisblijven en geen elektriciteit gebruiken, maar je zult als Europa toch echt kritisch naar de energiemix moeten kijken en zorgen dat je niet van allerhande schurkenstaten afhankelijk bent voor je energiezekerheid. En je wilt ook niet dat overheden vele procenten van het BBP gaan spenderen aan allerhande brandstofsubsidies zoals in veel dysfunctionele landen gebeurt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:34 schreef Buitendam het volgende:
Ah, nu kunnen alle pijlen weer op von der Leyen ipv de aanstichters van de ellende.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Dat eerste filmpje wat ik plaatste was inderdaad het verkeerde.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:34 schreef Buitendam het volgende:
Ah, nu kunnen alle pijlen weer op von der Leyen ipv de aanstichters van de ellende.Het is pas echt crisis als het bier op is.![]()
Mijn zegen hebben ze.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:24 schreef AFA2022 het volgende:
Denk dat China zit te springen om de plaats van de VS in het Midden Oosten over te nemen, mocht het verkeerd gaan voor de VS. Zal denk ik toch wel een stuk rustiger worden in de regio.
Ik ben klaar met die Amerikaanse Jesse James politiek.Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.![]()
Het zou voor de balans in het Midden Oosten idd beter zijn. Israel kan dan niet zomaar om zich heen gaan slaan en Iran en co zullen zich ook koest houden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:40 schreef recidivist het volgende:
[..]
Zou voor de stabiliteit in die regio vele malen beter zijn ja.![]()
Je denkt niet dat die flink zijn toegenomen sinds de Amerikanen zich militair met deze regio bemoeien?quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:07 schreef inslagenreuring het volgende:
Voor het speelveld van religieuze dictators en extremistische splintergroepen bedoel je.
Hoe denk je dat de ayatollahs er zijn gekomen? Al Qaida in Irak? etc etc.enkelband![]()
Precies dit dus. Daarnaast hebben de Chinezen ook een goede verstandhouding tussen de Saudiers en Iraniers kunnen bewerkstelligen door goede bemiddeling. De afgelopen jaren hadden deze staten historisch goede relaties, een hoogtepunt eigenlijk.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:41 schreef AFA2022 het volgende:
Het zou voor de balans in het Midden Oosten idd beter zijn. Israel kan dan niet zomaar om zich heen gaan slaan en Iran en co zullen zich ook koest houden.enkelband![]()
Ik ben het met je eens, maar de transitie van de Amerikaanse naar de Chinese invloed zal niet zonder slag of stoot gaan. Amerika zal z'n plekje niet vrijwillig opgeven vrees ik.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:41 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Het zou voor de balans in het Midden Oosten idd beter zijn. Israel kan dan niet zomaar om zich heen gaan slaan en Iran en co zullen zich ook koest houden.![]()
Zomaarquote:Op dinsdag 14 april 2026 16:41 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Het zou voor de balans in het Midden Oosten idd beter zijn. Israel kan dan niet zomaar om zich heen gaan slaan en Iran en co zullen zich ook koest houden.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/![]()
Ja, die vinden daar voor de rest geen voedingsbodem.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:42 schreef recidivist het volgende:
[..]
Je denkt niet dat die flink zijn toegenomen sinds de Amerikanen zich militair met deze regio bemoeien?
Hoe denk je dat de ayatollahs er zijn gekomen? Al Qaida in Irak? etc etc.
Het komt allemaal door de vS. Hou op zeg.Charlie: How's it going in there?
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole![]()
Hoeveel krijg je overgemaakt uit Peking?quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:45 schreef recidivist het volgende:
[..]
Precies dit dus. Daarnaast hebben de Chinezen ook een goede verstandhouding tussen de Saudiers en Iraniers kunnen bewerkstelligen door goede bemiddeling. De afgelopen jaren hadden deze staten historisch goede relaties, een hoogtepunt eigenlijk.Charlie: How's it going in there?
Niveautje "shut up! You're an antisemite"quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:51 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hoeveel krijg je overgemaakt uit Peking?![]()
![]()
Als de Golflanden, waar de VS nu nog basissen heeft, tegen de VS zeggen dat ze hun moeten wieberen uit hun landen, dan moeten ze wel.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:46 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, maar de transitie van de Amerikaanse naar de Chinese invloed zal niet zonder slag of stoot gaan. Amerika zal z'n plekje niet vrijwillig opgeven vrees ik.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
En waarom zouden ze dat doen?quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als de Golflanden, waar de VS nu nog basissen heeft, tegen de VS zeggen dat ze hun moeten wieberen uit hun landen, dan moeten ze wel.![]()
Misschien omdat de aanwezigheid van die basissen die landen tot doelwit heeft gemaakt, en de VS niet in staat is gebleken om die landen afdoende te beschermen.quote:Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
Haha, zegt degene die altijd een zijweg vindt om zijn antipathie voor joden de discussie binnen te fietsen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:15 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Niveautje "shut up! You're an antisemite"Charlie: How's it going in there?
Dat doen ze echter niet, die hebben 100x liever de VS dan Europa.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Misschien omdat de aanwezigheid van die basissen die landen tot doelwit heeft gemaakt, en de VS niet in staat is gebleken om die landen afdoende te beschermen.Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Denk dat het wel meevalt, zie het ook niet gebeuren want het kost giga veel om die presence op te vullen en China kan dat niet zomaar.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Misschien omdat de aanwezigheid van die basissen die landen tot doelwit heeft gemaakt, en de VS niet in staat is gebleken om die landen afdoende te beschermen.![]()
13 van die 19 basissen zijn beschadigd of zelfs geevacueerd.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als de Golflanden, waar de VS nu nog basissen heeft, tegen de VS zeggen dat ze hun moeten wieberen uit hun landen, dan moeten ze wel.
Zoek bv Camp Buehring maar eens op.
De VS was totaal niet klaar voor deze 21e eeuwse oorlog.![]()
We weten tot op vandaag niet of het militaire materieel van China verkapte ali meuk is of zich daadwerkelijk staande houdt in een conflict.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Misschien omdat de aanwezigheid van die basissen die landen tot doelwit heeft gemaakt, en de VS niet in staat is gebleken om die landen afdoende te beschermen.
Beetje prematuur om China die positie in te manoeuvreren.Charlie: How's it going in there?
Genoeg die precies hetzelfde doen om hun weerzin tegen moslims binnen te fietsen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Haha, zegt degene die altijd een zijweg vindt om zijn antipathie voor joden de discussie binnen te fietsen.![]()
Dat zal. Maar in zijn geval is het meer dan terecht dat hij de reactie krijgt die hij stelt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Genoeg die precies hetzelfde doen om hun weerzin tegen moslims binnen te fietsen.Charlie: How's it going in there?
Kunnen ze ook helemaal niet, ik snap ook niet zo goed dat mensen hier denken dat het dan allemaal beter zou gaan, je hoeft maar naar Rusland te kijken dat door China in het zadel gehouden wordt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
We weten tot op vandaag niet of het militaire materieel van China verkapte ali meuk is of zich daadwerkelijk staande houdt in een conflict.
Beetje prematuur om China die positie in te manoeuvreren.![]()
Mijn antipathie? Mein himmel zeg.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Haha, zegt degene die altijd een zijweg vindt om zijn antipathie voor joden de discussie binnen te fietsen.![]()
![]()
Volledig eens.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is verder ook geen woord aan gelogen natuurlijk. Het is niet per se realistisch om maar van iedereen te verwachten dat ze thuisblijven en geen elektriciteit gebruiken, maar je zult als Europa toch echt kritisch naar de energiemix moeten kijken en zorgen dat je niet van allerhande schurkenstaten afhankelijk bent voor je energiezekerheid. En je wilt ook niet dat overheden vele procenten van het BBP gaan spenderen aan allerhande brandstofsubsidies zoals in veel dysfunctionele landen gebeurt.
Jetten staat nu naast Trump, want hij kan niet anders, maar Trump en Netanyahu zijn natuurlijk dezelfde criminelen als Poetin. En als we ons los willen maken van Poetin dan moeten we ook eens stevig nadenken over een manier om de VS opzij te zetten zodra ze weer eens een lumineus idee hebben een volgende Trump te kiezen.
Netanyahu zullen we het maar helemaal niet hebben. Zo knettergek zie je ze zelden.Dit, dus.![]()
Hij kan niet anders? Van wie niet eigenlijk?quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:39 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Volledig eens.
Jetten staat nu naast Trump, want hij kan niet anders, maar Trump en Netanyahu zijn natuurlijk dezelfde criminelen als Poetin. En als we ons los willen maken van Poetin dan moeten we ook eens stevig nadenken over een manier om de VS opzij te zetten zodra ze weer eens een lumineus idee hebben een volgende Trump te kiezen.
Netanyahu zullen we het maar helemaal niet hebben. Zo knettergek zie je ze zelden.
Voor de rest leuke fantasie wel.Charlie: How's it going in there?
Omdat we nog altijd een bondgenoot zijn van de VS. Ondanks het ronduit criminele, stupide regime wat er nu zit. Als er dan wordt gemeld dat je op staatsbezoek gaat, dan ga jij op staatsbezoek. Maar dat ie Trump een enorme hufter vindt lijkt me geen wereldschokkend nieuws.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hij kan niet anders? Van wie niet eigenlijk?
Voor de rest leuke fantasie wel.Dit, dus.![]()
Als het je echt enorm tegenstaat ga je gewoon niet. Voor de rest is regime nogal ongepast daar je over een democratisch gekozen president spreekt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:48 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Omdat we nog altijd een bondgenoot zijn van de VS. Ondanks het ronduit criminele, stupide regime wat er nu zit. Als er dan wordt gemeld dat je op staatsbezoek gaat, dan ga jij op staatsbezoek. Maar dat ie Trump een enorme hufter vindt lijkt me geen wereldschokkend nieuws.Charlie: How's it going in there?
Putin is ook democratisch gekozen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:51 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als het je echt enorm tegenstaat ga je gewoon niet. Voor de rest is regime nogal ongepast daar je over een democratisch gekozen president spreekt.![]()
Jij snapt heus zelf het verschil wel. En anders zoek je het maar op.quote:Charlie: How's it going in there?
Begint anders goed te gaan lijken op weinig verschil. Zowel Netanyahu als Trump zijn allebei ook gekozen presidenten, het punt is wat ze daarna deden of doen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Jij snapt heus zelf het verschil wel. En anders zoek je het maar op.![]()
quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:51 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als het je echt enorm tegenstaat ga je gewoon niet. Voor de rest is regime nogal ongepast daar je over een democratisch gekozen president spreekt.gelachen.
Dit, dus.![]()
Oké. Maar in een functionerende democratie wordt dat gecorrigeerd.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:54 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Begint anders goed te gaan lijken op weinig verschil. Zowel Netanyahu als Trump zijn allebei ook gekozen presidenten, het punt is wat ze daarna deden of doen.
Net zoals we met grote enge dictator Orban, die nooit zou opstappen, hebben zien gebeuren.Charlie: How's it going in there?
Nee, die overdreven pessimistische onzin over shithole VS en Saddam Trump is om te gieren.quote:
Ga even de zon in ofzo.Charlie: How's it going in there?
Dat is wel een lichtpuntje voor de democratie, hoor! Orban weg, tja, EU-subsidiegelden wegsluizen was niet zo handig van hem.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oké. Maar in een functionerende democratie wordt dat gecorrigeerd.
Net zoals we met grote enge dictator Orban, die nooit zou opstappen, hebben zien gebeuren.![]()
Degene die denkt dat de premier van Nederland “die geen zin heeft in een staatsbezoek gEwOoN lEkKeR NiEt gAaN” gaat mij iets duiden. Leuk.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee, die overdreven pessimistische onzin over shithole VS en Saddam Trump is om te gieren.
Ga even de zon in ofzo.Dit, dus.![]()
Tja. Het is wat je leuk vindt. Alles vanuit je eigen perceptie invullen voor een ander, terwijl de gaande realiteit daar haaks opstaat lijkt me ook frustrerend.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Degene die denkt dat de premier van Nederland “die geen zin heeft in een staatsbezoek gEwOoN lEkKeR NiEt gAaN” gaat mij iets duiden. Leuk.
Ik zie derhalve deze gekke reactie door de vingers.Charlie: How's it going in there?
We weten dat de VS zich compleet vergalopeerd heeft op het Iraanse materiaal waarvan een groot gedeelte van de R&D in China plaats vond. De VS bleek niet in staat om tot de missile-cities door te dringen en de VS bleek ook niet in staat de golfstaten of zijn eigen basissen te kunnen beschermen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
We weten tot op vandaag niet of het militaire materieel van China verkapte ali meuk is of zich daadwerkelijk staande houdt in een conflict.
Beetje prematuur om China die positie in te manoeuvreren.
Als Iran een China light is, dan heeft de VS een gigantisch probleem.
Als de VS nog niet eens een golf van Hermuz weet veilig te stellen weet China genoeg mbt Taiwan.dE A-10En doeN BrBBBBBrrRRR boVen de StraAt van HormuZ en ze SchieTen GatEn als SkiPPybaLLen In dE SpeEdBoTeNquote:Op dinsdag 14 april 2026 18:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Degene die denkt dat de premier van Nederland “die geen zin heeft in een staatsbezoek gEwOoN lEkKeR NiEt gAaN” gaat mij iets duiden. Leuk.
![]()
![]()
Gelukkig maarquote:Op dinsdag 14 april 2026 18:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik zie derhalve deze gekke reactie door de vingers.
Dit, dus.![]()
quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee, die overdreven pessimistische onzin over shithole VS en Saddam Trump is om te gieren.
Ga even de zon in ofzo.Dit is toch best ironisch maatquote:Op dinsdag 14 april 2026 18:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Tja. Het is wat je leuk vindt. Alles vanuit je eigen perceptie invullen voor een ander, terwijl de gaande realiteit daar haaks opstaat lijkt me ook frustrerend.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''![]()
Dat hebben ze al, toch? Kijk de schade alleen al in de regio.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:09 schreef PluggieOD het volgende:
Als Iran een China light is, dan heeft de VS een gigantisch probleem.Dit, dus.![]()
Mwah, een grootschalige amfibische landing uitvoeren of een 10x zo grote afstand is wel een heel ander verhaal als zo'n straat blokkeren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:09 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
We weten dat de VS zich compleet vergalopeerd heeft op het Iraanse materiaal waarvan een groot gedeelte van de R&D in China plaats vond. De VS bleek niet in staat om tot de missile-cities door te dringen en de VS bleek ook niet in staat de golfstaten of zijn eigen basissen te kunnen beschermen.
Als de VS nog niet eens een golf van Hermuz weet veilig te stellen weet China genoeg mbt Taiwan.
[..]
dE A-10En doeN BrBBBBBrrRRR boVen de StraAt van HormuZ en ze SchieTen GatEn als SkiPPybaLLen In dE SpeEdBoTeN
![]()
Sorry we hebben niet zulk goed internet hier.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:14 schreef Firuze60 het volgende:
Niemand die reageert op mijn vraag hoe het zit met de blauwhelmen van de VN in Libanon..''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''![]()
Het waren wel Italianen met tanks, he.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sorry we hebben niet zulk goed internet hier.![]()
En in Venezuela was de Chinese troep niet eens in staat wat helikopters te identificeren.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:09 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
We weten dat de VS zich compleet vergalopeerd heeft op het Iraanse materiaal waarvan een groot gedeelte van de R&D in China plaats vond. De VS bleek niet in staat om tot de missile-cities door te dringen en de VS bleek ook niet in staat de golfstaten of zijn eigen basissen te kunnen beschermen.
Als de VS nog niet eens een golf van Hermuz weet veilig te stellen weet China genoeg mbt Taiwan.
[..]
dE A-10En doeN BrBBBBBrrRRR boVen de StraAt van HormuZ en ze SchieTen GatEn als SkiPPybaLLen In dE SpeEdBoTeN
Voor de rest weten we wat er allemaal de puin in is geschoten in Iran. Ik zie niet waar die loftrompet ineens vandaan komt.
Het waren trouwens basketballen. Grgr.Charlie: How's it going in there?
Steeds minder. Zelfs S-A, hun grote supporter is een beetje boos nu Trump hun troonprins heeft beledigd. Die kan daar niet tegen. Maar die willen weer wel dat ze meer hakken op Iran.quote:Op dinsdag 14 april 2026 17:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat doen ze echter niet, die hebben 100x liever de VS dan Europa.![]()
Ik zie het niet direct maar even de zon in is niets mis meequote:Op dinsdag 14 april 2026 18:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Dit is toch best ironisch maat
Charlie: How's it going in there?
Rob "Maarten Luther" Jettenquote:Op dinsdag 14 april 2026 17:39 schreef Buitendam het volgende:
Jetten staat nu naast Trump, want hij kan niet anders,Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
China kopieert eerst de spullen van de VS, gaan die uitgebreid testen en maken dan hun eigen variant. Ze lopen dus wel een generatie achter, maar het werkt wel. Zie ook de luchtvaart.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En in Venezuela was de Chinese troep niet eens in staat wat helikopters te identificeren.
Voor de rest weten we wat er allemaal de puin in is geschoten in Iran. Ik zie niet waar die loftrompet ineens vandaan komt.
Het waren trouwens basketballen. Grgr.
En ze gaan ook meteen voor de massaproductie, in tegenstelling tot de VS.![]()
De gaande realiteit.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:06 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Tja. Het is wat je leuk vindt. Alles vanuit je eigen perceptie invullen voor een ander, terwijl de gaande realiteit daar haaks opstaat lijkt me ook frustrerend.
Wat is dat nu weer. Opgezwollen nonsens. Kletskoek met vingers.
Ik word pissig van die voortdurende taalverkrachting hier.And it's only the giving
That makes you
What you are![]()
Ok dan ga ik er zelf maar een draai aan geven. De blauwhelmen (oa van Italie namens de VN) zaten daar om schermutselingen aan de grens van Israel te rapporteren. Daar had Israel geen boodschap aan, die mooie posities konden ze zelf wel gebruiken, wegjagen en inpikken.![]()
Ze heeft best wel vaak gelijk, maar ze woont helaas in een continent met bejaarde kan niet roepers.quote:![]()
Misschien kun je deze kwalificaties gebruiken voor zinnen die grammaticaal niet correct zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:31 schreef OllieA het volgende:
[..]
De gaande realiteit.
Wat is dat nu weer. Opgezwollen nonsens. Kletskoek met vingers.
Ik word pissig van die voortdurende taalverkrachting hier.
Liever niet bij zinnen die niet binnen jouw eigen idiomatische stramien passen. Edoch grammaticaal volledig correct zijn.
Dat is nogal sneu.Charlie: How's it going in there?
Zoals eerder al besproken hebben de VS en Israël het Iraanse regime significante schade toegebracht aan het militair-industriële complex, raketcapaciteiten vernietigd en talloze militaire leiders uitgeschakeld. De claim dat de VS zich compleet heeft 'vergaloppeerd' op het Iraanse materiaal is dan ook een boude en vooral totaal ongefundeerde claim. Zie ook:quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:09 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
[..]
quote:The United States and Israel are doing well in traditional military terms. Within a week of the war’s beginning, Iran’s missile attacks fell by 90 percent due to U.S. and Israeli bombing and suppression efforts. Iran has also lost many of its missile launchers and weapons production sites, and the U.S. military claims it has sunk over 90 percent of Iran’s navy. Israel has killed over 250 Iranian leaders so far, including Iran’s supreme leader and almost all its senior military leadership.
Bron'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
En vervolgens zei Italie, hoepel maar op dan, Israel, wij kopen jullie defensietroep niet meer.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:31 schreef Firuze60 het volgende:
Ok dan ga ik er zelf maar een draai aan geven. De blauwhelmen (oa van Italie namens de VN) zaten daar om schermutselingen aan de grens van Israel te rapporteren. Daar had Israel geen boodschap aan, die mooie posities konden ze zelf wel gebruiken, wegjagen en inpikken.![]()
de straat van Hormuz zit nog steeds dicht ondanks het staakt het vuren en de dag dat het inging lanceerde Iran nog aanvallen op verschillende golfstaten EN Israelquote:Op dinsdag 14 april 2026 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zoals eerder al besproken hebben de VS en Israël het Iraanse regime significante schade toegebracht aan het militair-industriële complex, raketcapaciteiten vernietigd en talloze militaire leiders uitgeschakeld. De claim dat de VS zich compleet heeft 'vergaloppeerd' op het Iraanse materiaal is dan ook een boude en vooral totaal ongefundeerde claim. Zie ook:
[..]
natuurlijk heeft de VS zich compleet vergaloppeerdOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
En je voelt nu aan je water wel aankomen dat het daar niet bij blijft.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En vervolgens zei Italie, hoepel maar op dan, Israel, wij kopen jullie defensietroep niet meer.Dit, dus.![]()
Weer een BIJZONDER bericht van Deze Man, OPMERKELIJK. Misschien omdat de Walvissen DOOD Gaan door de WINDMOLENS.quote:![]()
Er is een reden dat het bericht dat je quote over militaire successen praat en niet over strategische successen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zoals eerder al besproken hebben de VS en Israël het Iraanse regime significante schade toegebracht aan het militair-industriële complex, raketcapaciteiten vernietigd en talloze militaire leiders uitgeschakeld. De claim dat de VS zich compleet heeft 'vergaloppeerd' op het Iraanse materiaal is dan ook een boude en vooral totaal ongefundeerde claim. Zie ook:
[..]![]()
walvissen gaan dood door windmolens??quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:45 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Weer een BIJZONDER bericht van Deze Man, OPMERKELIJK. Misschien omdat de Walvissen DOOD Gaan door de WINDMOLENS.
heb je gedronken ?/, zie je ze vliegen danEr gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels![]()
Dit is een nogal vreemd argument, want zolang Iran dus nog 'iets' kan doen, kun je dat argument maken. Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, het gaat erom in hoeverre een partij significante verliezen heeft geleden ten opzichte van de ander of niet. De VS heeft zich niet vergaloppeerd. Dan zou het Iraanse regime niet zulke verliezen hebben geleden, maar de VS en Israël.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
de straat van Hormuz zit nog steeds dicht ondanks het staakt het vuren en de dag dat het inging lanceerde Iran nog aanvallen op verschillende golfstaten EN Israel
natuurlijk heeft de VS zich compleet vergaloppeerd'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Inderdaad, de steun voor Netanyahu (en dus ook Trump) wordt met de dag minder. Best wel triest, want ik zou ook wel eens vrede daar willen zien.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En je voelt nu aan je water wel aankomen dat het daar niet bij blijft.![]()
je denkt dat de VS had verwacht dat Iran na vier weken bombarderen nog steeds kan doen wat het wil?quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is een nogal vreemd argument, want zolang Iran dus nog 'iets' kan doen, kun je dat argument maken. Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, het gaat erom in hoeverre een partij significante verliezen heeft geleden ten opzichte van de ander of niet. De VS heeft zich niet vergaloppeerd. Dan zou het Iraanse regime niet zulke verliezen hebben geleden, maar de VS en Israël.
dat is natuurlijk een heel vreemd verhaal, zoals we weten riep Trump na 2 dagen de overwinning al uit, dan is de stelling dat de VS zich heeft vergaloppeerd natuurlijk geen hele boude stelling
ik vraag me altijd af waarom het in bepaalde contreien zo belangrijk is om Trump te verdedigen terwijl hij overduidelijk fout zit ... dat geeft natuurlijk wel te denkenOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Het (walgelijke) Iraanse regime zit in de haarvaten van de samenleving daar, net zoals Putin in de haarvaten van de Russische bewoners zit, kun je wel vanaf je zolderkamertje gaan vingerwijzen en hopen dat ze alleen voor hardere klappen gevoelig zijn, maar dan is er toch iets mis. Putin wil Europa, Trump het westelijk halfrond en Netanyahu het midden. Xi mag het oosten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is een nogal vreemd argument, want zolang Iran dus nog 'iets' kan doen, kun je dat argument maken. Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, het gaat erom in hoeverre een partij significante verliezen heeft geleden ten opzichte van de ander of niet. De VS heeft zich niet vergaloppeerd. Dan zou het Iraanse regime niet zulke verliezen hebben geleden, maar de VS en Israël.![]()
Ja, net tweelingenquote:
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´![]()
Ik ben trouwens wel benieuwd of de meeste users dan ook dromen of nachtmerries hebben over Donald? Dat moet toch haast wel wanneer je daar 24/7 mee bezig bent?quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:00 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ga even de zon in ofzo.
Ik droom geregeld over collega's (nee, niet dat soort dromen) en die zie ik maar een paar uur op een dag.´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´![]()
Het zal de gaande realiteit zijn die aan komt wandelen vanuit bepaalde contreien.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
je denkt dat de VS had verwacht dat Iran na vier weken bombarderen nog steeds kan doen wat het wil?
dat is natuurlijk een heel vreemd verhaal, zoals we weten riep Trump na 2 dagen de overwinning al uit, dan is de stelling dat de VS zich heeft vergaloppeerd natuurlijk geen hele boude stelling
ik vraag me altijd af waarom het in bepaalde contreien zo belangrijk is om Trump te verdedigen terwijl hij overduidelijk fout zit ... dat geeft natuurlijk wel te denkenAnd it's only the giving
That makes you
What you are![]()
Kan het Iraanse regime doen wat het wil dan? Men kan het eigen luchtruim amper tot niet meer verdedigen, men is de grote leider verloren, heeft op zee weinig meer in te brengen en de capaciteit tot het afvuren van raketten is sterk gereduceerd. Dat klinkt niet als een partij die kan doen wat het wil, maar als een partij die leunt op een paar laatste troeven, waarvan natuurlijk de Straat van Hormuz de grootste is.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
je denkt dat de VS had verwacht dat Iran na vier weken bombarderen nog steeds kan doen wat het wil?
ik vraag me altijd af waarom het in bepaalde contreien zo belangrijk is om Trump te verdedigen terwijl hij overduidelijk fout zit ... dat geeft natuurlijk wel te denken'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
op de grote leider vervangen door de minder grote leider beschrijf je nu exact de situatie als voor deze mislukte actiequote:Op dinsdag 14 april 2026 19:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kan het Iraanse regime doen wat het wil dan? Men kan het eigen luchtruim amper tot niet meer verdedigen, men is de grote leider verloren, heeft op zee weinig meer in te brengen en de capaciteit tot het afvuren van raketten is sterk gereduceerd. Dat klinkt niet als een partij die kan doen wat het wil, maar als een partij die leunt op een paar laatste troeven, waarvan natuurlijk de Straat van Hormuz de grootste is.
men heeft het eigen luchtruim nooit kunnen verdedigen tegen de Amerikanen, niemand kan dat
tegen de US navy hebben ze nooit meer in kunnen brengen dan drones en raketten afvuren, niemand kan dat en de straat van Hormuz afsluiten is altijd al hun enige troefkaart geweest
wat doen ze tot de laatste dag voor het staakt het vuren?
raketten en drones afsteken en de straat van Hormuz afsluiten
deze actie is volledig misluktOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Ik denk dat we nu wel rustig kunnen stellen dat het niet meer goed gaat komen. Al die terreurgroepen van Hamas, Hezbollah en de Houthi’s aan de ene kant versus pakken met gouden stroppen aan de andere kant. Die hele regio gaat gebukt onder totale idioten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Inderdaad, de steun voor Netanyahu (en dus ook Trump) wordt met de dag minder. Best wel triest, want ik zou ook wel eens vrede daar willen zien.Dit, dus.![]()
Kan uit 'bepaalde contreien' niet meer lezen, krijg er een associatie over gebreide truien en gehaakte eierdopjes van.quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:04 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het zal de gaande realiteit zijn die aan komt wandelen vanuit bepaalde contreien.![]()
in bepaalde contreien gebruiken ze het in elke reactie, dat zijn vermoeiende contreienquote:Op dinsdag 14 april 2026 19:09 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kan uit 'bepaalde contreien' niet meer lezen, krijg er een fantasie van over gebreide truien en gehaakte eierdopjes.
[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 14-04-2026 20:46:05 ]Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
en bepaalde contreien gebruiken ze het in elke reactie, dat zijn vermoeiende contreien![]()
![]()
Het is mooi om te zien dat Dejann nog steeds optimistisch is en braaf de woorden van de grote leider Kim Jong Trump blijft naspreken. Het gaat echt helemaal geweldig met de oorlog in Iran! Gewoon fantastisch hoe het oranje genie de iraniers bij de ballen heeft! En die regime-change, dat is helemaal groots!
Speciaal een stukje hele objectieve AI waarin de oorlog perfect en objectief beschreven wordt!
“Ladies and gentlemen — en geloof me — wat daar gebeurt, het is ongekend. Niemand heeft ooit zo’n perfecte operatie gezien. Echt waar. Generals komen naar me toe — sterke mannen, grote mannen — en ze zeggen: ‘Sir, we’ve never seen anything like it.’ Nooit. Nog nooit.
We winnen zo hard dat mensen zeggen: is dit nog wel eerlijk? En ik zeg: nee, maar we doen het toch. Want we zijn gewoon beter. Veel beter. De beste. Iedereen zegt dat.
De raketten? Perfect. De strategie? Perfect. Alles perfect. Het is eigenlijk een beetje saai hoe goed het gaat. Echt waar. We zouden het spannender kunnen maken, maar waarom zouden we?
En Iran — ze weten het. Ze weten het heel goed. Ze bellen — de hele tijd — ‘please, can we make a deal?’ En ik zeg: misschien. Misschien niet. We’ll see. We hebben alle kaarten. Allemaal. Zij? Niets.
De media gaat natuurlijk weer zeggen dat het ‘complex’ is. Dat het ‘gecompliceerd’ is. Fake news. Het is heel simpel: wij winnen, zij niet. Zo werkt het.
En binnenkort — onthoud dit — komt er een deal. De beste deal. Groter dan ooit. Mensen gaan zeggen: ‘this is the greatest victory in history.’ En eerlijk? Ze hebben gelijk.”![]()
Canada ondertussen:quote:Canada has allocated $40m in humanitarian assistance to Lebanon, to be delivered through international organisations, according to the Lebanese foreign ministry.
The announcement came during a phone call between Lebanon’s Foreign Minister Youssef Rajji and his Canadian counterpart Anita Anand.
Anand also reiterated Canada’s support for Lebanon’s sovereignty and condemned Israeli air strikes on the country, the ministry said.![]()
https://www.nbcnews.com/w(...)non-talks-rcna331668quote:Multiple European ministers of foreign affairs issued a joint statement today calling for the inclusion of Lebanon in a regional de-escalation.
The ministers — of Australia, Belgium, Croatia, Cyprus, Denmark, Finland, France, Greece, Iceland, Ireland, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Portugal, Slovenia, Spain, Sweden and the United Kingdom — lauded the ongoing talks between Lebanon and Israel and called on both parties to "urgently deescalate."
While condemning Hezbollah attacks on Israel, the ministers also condemned Israeli attacks on Lebanon and on humanitarian organization workers in the region.
"We express our full solidarity and our steadfast support for the Lebanese people and authorities," the joint statement read. "We stand ready to provide emergency assistance to the more than one million displaced persons in Lebanon, in coordination with the Lebanese government."![]()
![]()
Uit het Hamas terreur handboek.
Als er vervolgens een bom op wordt gegooid kunnen bepaalde media er weer een stukje over schrijven.![]()
Ik zie geen launcher, pure propaganda... Of alvast indekken voor het geval er weer een school geraakt wordt?quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:09 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Uit het Hamas terreur handboek.
Als er vervolgens een bom op wordt gegooid kunnen bepaalde media er weer een stukje over schrijven.![]()
![]()
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Je kunt militair allerlei successen behalen zonder je doel te behalen. En dat is precies wat hier gebeurt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is een nogal vreemd argument, want zolang Iran dus nog 'iets' kan doen, kun je dat argument maken. Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, het gaat erom in hoeverre een partij significante verliezen heeft geleden ten opzichte van de ander of niet. De VS heeft zich niet vergaloppeerd. Dan zou het Iraanse regime niet zulke verliezen hebben geleden, maar de VS en Israël.''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''![]()
Dit ben ik volledig met je eens en vind het ook een valide punt. Maar dat is dus een hele andere take dan de militaire verliezen van Iran volledig ontkennen zoals eerder vandaag werd gedaan. Daar kan ik weinig mee en haalt elke voedingsbodem voor een discussie weg.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt militair allerlei successen behalen zonder je doel te behalen. En dat is precies wat hier gebeurt.
Tevens ligt het ook aan wat je als doel stelt van deze oorlog, het probleem hier is een beetje dat met name Trump 101 dingen heeft genoemd.
Als je als doel regime change neemt, dat is inderdaad niet gelukt. Was het doel Iran's militaire mogelijkheden flink reduceren is dat natuurlijk wel degelijk gelukt. Bij Israël zal men ook niet ontevreden zijn, al zou het karwei pas echt af zijn als het verrijkte uranium ook in beslag wordt genomen of onschadelijk wordt gemaakt.
Regime change zou fantastisch zijn, maar is niet realistisch zonder grondoffensief en dan krijg je ook een hele andere oorlog.'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio![]()
Je moet eens met Zelensky of een Oekraïense militaire expert gaan praten. Die begrijpen niet waar de VS mee bezig is. Die zijn doodleuk de vorige oorlog aan het uitvechten tegen een vijand met hele nieuwe wapens waar ze geen antwoord op hebben.quote:Op dinsdag 14 april 2026 19:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
op de grote leider vervangen door de minder grote leider beschrijf je nu exact de situatie als voor deze mislukte actie
men heeft het eigen luchtruim nooit kunnen verdedigen tegen de Amerikanen, niemand kan dat
tegen de US navy hebben ze nooit meer in kunnen brengen dan drones en raketten afvuren, niemand kan dat en de straat van Hormuz afsluiten is altijd al hun enige troefkaart geweest
wat doen ze tot de laatste dag voor het staakt het vuren?
raketten en drones afsteken en de straat van Hormuz afsluiten
deze actie is volledig mislukt
Hoezo heeft de VS superioriteit over het Iraanse luchtruim? Ze durven er niet naar binnen te vliegen en er komen dagelijks tientallen Iraanse drones en raketten, waaronder ballistische, door de lucht neerregenen op hun vijanden.
En die onverslaanbare Amerikaanse marine durft niet eens die straat in te varen ...![]()
ze hoeven niet naar binnen te vliegen, heeft met durven niets te makenquote:Op dinsdag 14 april 2026 21:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet eens met Zelensky of een Oekraïense militaire expert gaan praten. Die begrijpen niet waar de VS mee bezig is. Die zijn doodleuk de vorige oorlog aan het uitvechten tegen een vijand met hele nieuwe wapens waar ze geen antwoord op hebben.
Hoezo heeft de VS superioriteit over het Iraanse luchtruim? Ze durven er niet naar binnen te vliegen en er komen dagelijks tientallen Iraanse drones en raketten, waaronder ballistische, door de lucht neerregenen op hun vijanden.
En die onverslaanbare Amerikaanse marine durft niet eens die straat in te varen ...Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Vietnam vond je vast ook een geweldig succes.quote:Op dinsdag 14 april 2026 18:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is een nogal vreemd argument, want zolang Iran dus nog 'iets' kan doen, kun je dat argument maken. Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, het gaat erom in hoeverre een partij significante verliezen heeft geleden ten opzichte van de ander of niet. De VS heeft zich niet vergaloppeerd. Dan zou het Iraanse regime niet zulke verliezen hebben geleden, maar de VS en Israël.Deceit for a lifetime has taken it's toll.
WIe heeft dit ooit kunnen verwachten pak'm beet 15 jaar geleden
De wereld wordt steeds "interessanter"Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.![]()
het is een prachtige wereld en een prachtige tijdOp zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
lolquote:Op dinsdag 14 april 2026 21:11 schreef Viesdik het volgende:
WIe heeft dit ooit kunnen verwachten pak'm beet 15 jaar geleden
[ x ]
De wereld wordt steeds "interessanter"Deceit for a lifetime has taken it's toll.
alles gaat volgens planquote:Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Ben jij nu je verwachtingen aan het bijstellen?quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit ben ik volledig met je eens en vind het ook een valide punt. Maar dat is dus een hele andere take dan de militaire verliezen van Iran volledig ontkennen zoals eerder vandaag werd gedaan. Daar kan ik weinig mee en haalt elke voedingsbodem voor een discussie weg.
Tevens ligt het ook aan wat je als doel stelt van deze oorlog, het probleem hier is een beetje dat met name Trump 101 dingen heeft genoemd.
Als je als doel regime change neemt, dat is inderdaad niet gelukt. Was het doel Iran's militaire mogelijkheden flink reduceren is dat natuurlijk wel degelijk gelukt. Bij Israël zal men ook niet ontevreden zijn, al zou het karwei pas echt af zijn als het verrijkte uranium ook in beslag wordt genomen of onschadelijk wordt gemaakt.
Regime change zou fantastisch zijn, maar is niet realistisch zonder grondoffensief en dan krijg je ook een hele andere oorlog.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Heej, ik heb er nog een gevonden in de krochten van het dark web
onee.. het is gewoon twitterZonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.![]()
Niemand heeft de militaire verliezen van Iran volledig ontkent. Dat heeft alleen de AI bot in je hoofd verzonnen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit ben ik volledig met je eens en vind het ook een valide punt. Maar dat is dus een hele andere take dan de militaire verliezen van Iran volledig ontkennen zoals eerder vandaag werd gedaan. Daar kan ik weinig mee en haalt elke voedingsbodem voor een discussie weg.
Wat er wel gebeurde: Je komt met bagger AI aanzetten waarbij elk punt precies dat was: bagger AI. Je begrijpt niet hoe AI werkt of LLM en wat je 1 op 1 overschrijft. Er valt dus helemaal niets te discussieren.
Begin eens met de OrBat van de IRIAF en vertel ons eens wat er vernietigd is.
Maar dat kun je niet. Omdat je alleen AI over kunt schrijven. Dus valt er niets te discussieren.
En dat is de loop waar je elke dag van 's morgens tot 's avonds inzit.![]()
Dat krijg je hem maar niet geleerd dat beiden waar kunnen zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt militair allerlei successen behalen zonder je doel te behalen. En dat is precies wat hier gebeurt.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Het is maar hoe je het definieert hequote:Op dinsdag 14 april 2026 21:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat krijg je hem maar niet geleerd dat beiden waar kunnen zijn.A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.![]()
Of je stelt halverwege gewoon je doel bij naar 'zo veel mogelijk shit slopen', probleem opgelost.quote:Op dinsdag 14 april 2026 20:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je kunt militair allerlei successen behalen zonder je doel te behalen. En dat is precies wat hier gebeurt.![]()
Beetje extra lebensraum creëren hun goed recht toch. En dan het gore lef van die spaghettivreters om daar een opmerking over te maken.quote:
vosss is de naam,![]()
Ah, ze zijn onverslaanbaar zolang ze niets gevaarlijks doen?quote:Op dinsdag 14 april 2026 21:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze hoeven niet naar binnen te vliegen, heeft met durven niets te maken![]()
Hangen liever de 'vuile was' buitenquote:Op dinsdag 14 april 2026 21:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze hoeven niet naar binnen te vliegen, heeft met durven niets te maken
Forum Opties Forumhop: Hop naar: