Hezbollah valt Israël aan uit solidariteit met Hamas in Gaza, als onderdeel van hun ideologische strijd om de vernietiging van Israël, en als vergelding voor Israëlische acties en het doden van Iraanse generaals en Hezbollah-strijders.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:09 schreef sp3c het volgende:
wat als je google vraagt waarom Hezbollah Israel aanvalt?
quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inmiddels dat scherm gesloten maar het zijn altijd simpele vragen. 'Why did Israel decide to invade Lebanon in the 1980s?' Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Zoiets zou je een soortgelijke output moeten geven. Soms kan de bewoording verschillen of je vanuit Google zelf zoekt of de AI Mode gebruikt, laatste zorgt voor wat meer details vaak en je kunt daar de bronnen ook zien. Daarbij is het wel belangrijk om daar kritisch op te zijn, want soms zit daar Quora of Reddit tussen helaas.
Ik vind het trouwens ook vreemd dat je hier trouwens stelt dat ik het feiten 'noem' in plaats van dat het feiten zou zijn. Want dit betreft namelijk gewoon historische feiten.
quote:The question of how to characterize Israel is complex, with deeply divided perspectives globally and within the region. Views on Israel are often shaped by the Israeli-Palestinian conflict and the country's policies.
Criticism often directed at Israel includes:
Actions in the Palestinian Territories: Many international bodies and observers have criticized Israel's actions in Gaza, with some, including UN entities, alleging actions that amount to a humanitarian crisis or violations of international law.
The Occupation: The ongoing occupation of the West Bank and the blockade of Gaza are frequent points of international condemnation, viewed as obstacles to peace and violations of Palestinian rights.
Internal Political Shifts: Concerns are sometimes raised regarding the influence of far-right policies and their impact on democratic norms and equality within Israel.
Conversely, supporters of Israel often highlight:
Security Context: Proponents emphasize that Israel's military actions are necessary for self-defense against groups such as Hamas and threats from other actors in the region.
Democratic Values: Supporters often describe Israel as a vibrant, democratic state in the Middle East with a strong judiciary, free press, and protections for its citizens.
Cultural and Economic Innovation: Israel is often recognized for its advancements in technology, science, and a vibrant cultural life, particularly in cities like Tel Aviv.
The situation is highly polarized, with many perspectives viewing the nation through the lens of the ongoing, intense conflict and its consequences.
Welke prompt heb je hier ingevoerd?quote:
Prompts in het Nederlands zijn af te raden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Hezbollah valt Israël aan uit solidariteit met Hamas in Gaza, als onderdeel van hun ideologische strijd om de vernietiging van Israël, en als vergelding voor Israëlische acties en het doden van Iraanse generaals en Hezbollah-strijders.
Deze aanvallen, vaak raket- en dronebeschietingen, zijn bedoeld om druk uit te oefenen op Israëls noordgrens.
Belangrijke redenen voor de aanhoudende aanvallen zijn:
Solidariteit met Gaza: Hezbollah stelt dat de aanvallen stoppen zodra er een blijvend staakt-het-vuren is in de Gaza-oorlog.
Ideologische Strijd: Hezbollah, gesteund door Iran, beschouwt Israël als een illegale bezetter en aartsvijand die moet worden vernietigd.
Vergelding: Aanvallen zijn vaak een reactie op Israëlische luchtaanvallen in Libanon en de moord op belangrijke commandanten.
Afleiding: Door in het noorden aan te vallen, dwingt Hezbollah Israël troepen te spreiden, wat de druk op Hamas in Gaza vermindert.
Geen dank.
Dan had de vraag anders gesteld moeten worden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Prompts in het Nederlands zijn af te raden.
Was met driedubbel n en alleen de eerste hoofdletter.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:19 schreef mcmlxiv het volgende:
Leuk! Onze verdediger van het westen in tijd van de Spaanse inquisitie, zijn hoogtepunt qua westerse beschaving is er weer!
Gaat goed hè DeJann? Perfect uitgevoerd deze oorlog door de demente oranje idioot toch? Vertel nog eens wat sprookjes over hoe goed deze oorlog wel niet verloopt voor de Amerikaanse en Israëlische engeltjes. Je weet wel de kant die in jouw ogen nooit, maar dan ook nooit iets fout kan doen.
Maakt dat wat uit?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke prompt heb je hier ingevoerd?
In elk geval gaan Hezbollah en Hamas niet verslagen worden zolang Iran niet wordt verslagen. Alleen voert dat land ook (gedeeltelijk) een asymmetrische strategie. Moderne landen hebben daar nog altijd geen effectieve oplossing voor gevonden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 11:56 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
En dat is nou net het probleem. Je kan er zoveel uitschakelen als je wilt, maar door de intense haat vs Israel/VS worden zelfs de gematigde raidcaal. Denk dat Hezbollah en co oneindig kunnen recruten. Je kan ruzie blijven maken met je buren, maar geweld zal op langere basis niets oplossen op deze manier.
Nee, het gaat om de taal.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:19 schreef vosss het volgende:
[..]
Dan had de vraag anders gesteld moeten worden.
quote:Fun X is een publiek radiostation wat voornamelijk urbanmuziek draait
Je moet in het Engels de vraag zo stellen dat de AI met een antwoord komt dat heel rooskleurig is voor Israël, anders doe je het fout?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, het gaat om de taal.
Als je in Nederlands iets gaat vragen zal AI in eerste instantie terugvallen op Nederlandse bronnen en ook de Nederlandse Wikipedia. Die laten nogal eens te wensen over en zijn echt vele malen beperkter dan in het Engels. Zo worden dan al snel allerlei analyses van denktanks en academische papers over het hoofd gezien. Als ik iets vraag over de oorlog in Israël in het Nederlands kom ik bij bronnen uit zoals FunX en het CIDI
[..]_!
Dit is wellicht niet de beste bron als het gaat om geopolitieke vraagstukken. En ondanks dat ik uiteraard pro-Israël ben, is het CIDI wellicht ook geen hele objectieve bron natuurlijk.
vraag je hem in het engels?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Prompts in het Nederlands zijn af te raden.
AI heeft op die manier in ieder geval over het algemeen de meest betrouwbare bronnen tot de beschikking. Dat wil niet zeggen dat het perfect is, maar de output zal aanzienlijk beter zijn dan als de prompt in het Nederlands is.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet in het Engels een vraag stellen waardoor de AI met een antwoord komt dat heel rooskleurig is voor Israël, anders doe je het fout?
Je verslaat geen kut met alleen kapotschieten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:25 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
In elk geval gaan Hezbollah en Hamas niet verslagen worden zolang Iran niet wordt verslagen. Alleen voert dat land ook (gedeeltelijk) een asymmetrische strategie. Moderne landen hebben daar nog altijd geen effectieve oplossing voor gevonden.
Ik stel bijna alle vragen in het Engels, dat geeft vaak gewoon meer complete antwoorden (naast dat ik het fijner vind, maar dat is dan weer een kwestie van voorkeur natuurlijk).quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet in het Engels de vraag zo stellen dat de AI met een antwoord komt dat heel rooskleurig is voor Israël, anders doe je het fout?
Dank voor die context.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inmiddels dat scherm gesloten maar het zijn altijd simpele vragen. 'Why did Israel decide to invade Lebanon in the 1980s?' Zie bijvoorbeeld:
[ afbeelding ]
Zoiets zou je een soortgelijke output moeten geven. Soms kan de bewoording verschillen of je vanuit Google zelf zoekt of de AI Mode gebruikt, laatste zorgt voor wat meer details vaak en je kunt daar de bronnen ook zien. Daarbij is het wel belangrijk om daar kritisch op te zijn, want soms zit daar Quora of Reddit tussen helaas.
Omdat je een lap tekst van Google Gemini gebruikt zonder daar je prompt aan toe te voegen, dus weet ik niet wat je het gevraagd hebt. Bijvoorbeeld, dit is exact dezelfde prompt, maar met erachter "assume Israël is at fault":quote:Ik vind het trouwens ook vreemd dat je hier trouwens stelt dat ik het feiten 'noem' in plaats van dat het feiten zou zijn. Want dit betreft namelijk gewoon historische feiten.
En exact dezelfde prompt, maar met "assume Lebanon is at fault"quote:The 1982 invasion of Lebanon (Operation Peace for Galilee) was a premeditated "war of choice" rather than a purely defensive action, initiated to achieve ambitious geopolitical aims through the destruction of the Palestine Liberation Organization (PLO). While Israel cited security concerns, critics argue the invasion was designed to destroy the Palestinian national movement, install a client government in Beirut, and solidify control over occupied territories.
1. A Planned Strategy, Not a Reactive Response
"Operation Big Pines" (Oranim): Planning for a massive invasion began long before the casus belli, with Defense Minister Ariel Sharon designing an extensive, three-pronged plan to reach Beirut as early as 1981.
The Pretext: The attempted assassination of Israeli ambassador Shlomo Argov in London on June 3, 1982, was used as the pretext to activate this plan. However, Israel knew the attack was carried out by the Abu Nidal Organization, a known rival of the PLO, yet deliberately blamed the PLO to justify the invasion.
Zie je het verschil? Je prompt heeft veel invloed in hoe de AI reageert. Daarom geef ik aan dat je AI niet als feit kunt zien.quote:Israel's decision to invade Lebanon in June 1982, officially termed "Operation Peace for Galilee," was primarily driven by the need to neutralize the Palestine Liberation Organization (PLO), which had established a "state-within-a-state" in southern Lebanon. Following a period of escalating PLO attacks and a breach of a 1981 ceasefire, Israel aimed to protect its northern settlements from rocket fire and destroy the infrastructure of Palestinian militant groups.
Key Reasons for the Invasion
PLO Attacks and "State-within-a-State": After being expelled from Jordan in 1970 ("Black September"), the PLO relocated to southern Lebanon, using it as a base for launching rocket attacks, artillery fire, and commando raids into northern Israel, which caused high civilian casualties.
The Assassination Attempt: On June 3, 1982, the Abu Nidal organization, a rival Palestinian group, attempted to assassinate Shlomo Argov, Israel’s ambassador to the United Kingdom. Although the PLO was not directly involved, Prime Minister Menachem Begin used this as the casus belli (justification for war) to break the 1981 ceasefire and initiate a large-scale military operation.
Uiteraard, maar dan stuur je de vraag natuurlijk enorm. Dat doe ik niet in mijn prompts.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dank voor die context.
[..]
Omdat je een lap tekst van Google Gemini gebruikt zonder daar je prompt aan toe te voegen, dus weet ik niet wat je het gevraagd hebt. Bijvoorbeeld, dit is exact dezelfde prompt, maar met erachter "assume Israël is at fault":
[..]
En exact dezelfde prompt, maar met "assume Lebanon is at fault"
[..]
Zie je het verschil? Je prompt heeft veel invloed in hoe de AI reageert. Daarom geef ik aan dat je AI niet als feit kunt zien.
En dat weet ie zelf ook donders goed.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:37 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dank voor die context.
[..]
Omdat je een lap tekst van Google Gemini gebruikt zonder daar je prompt aan toe te voegen, dus weet ik niet wat je het gevraagd hebt. Bijvoorbeeld, dit is exact dezelfde prompt, maar met erachter "assume Israël is at fault":
[..]
En exact dezelfde prompt, maar met "assume Lebanon is at fault"
[..]
Zie je het verschil? Je prompt heeft veel invloed in hoe de AI reageert. Daarom geef ik aan dat je AI niet als feit kunt zien.
Zo'n LLM is uitstekend in het produceren van een eloquente onderbouwing van het standpunt dat jij hebt ingenomen. Of het ergens op slaat maakt niet echt uit, dus ik begrijp wel wat HR erin ziet.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:39 schreef Monolith het volgende:
Wordt sowieso een beetje moe van al die hersendooien die niet meer zelf kunnen nadenken, maar allerlei zaken waar veel nuance en interpretatie bij komt kijken overlaten aan een LLM.
Wat is daar uiteraard aan?quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:25 schreef HowardRoark het volgende:
En ondanks dat ik uiteraard pro-Israël ben
De enige manier voor ons om dat te weten is als je ook de prompt deelt. Tot die tijd kun je niet uitgaan van AI als feiten. Erna zou ik het ook niet doen, maar dan kunnen we zelf tenminste ook naar de bronnen kijken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan stuur je de vraag natuurlijk enorm. Dat doe ik niet in mijn prompts.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |