abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 april 2026 @ 13:11:01 #151
284411 crew  heywoodu
pi_220579708
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Wat doen de VS nu concreet om te blokkeren?
Want ik lees dat er toch schepen doorvaren die op de sanctie lijst staan?
Of zijn het weer uitspraken van Trump om de olieprijzen wat te laten dalen en de beurzen in goede cijfers te laten eindigen?
Het zal het laatste beetje zijn om dit af te ronden. De oorlog is, naar regelmatig eigen zeggen, al lang en breed volledig gewonnen en dus afgerond. Inderdaad nog even lekker wat meepakken via de beurs en dan is het mooi geweest.
pi_220579720
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 12:39 schreef Monolith het volgende:
Wordt sowieso een beetje moe van al die hersendooien die niet meer zelf kunnen nadenken, maar allerlei zaken waar veel nuance en interpretatie bij komt kijken overlaten aan een LLM.
Wat mij betreft gewoon niet toestaan in nws.
Incelfrikandel
  dinsdag 14 april 2026 @ 13:13:50 #153
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220579727
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:05 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Nee, jij zegt: "Trust me bro" als antwoord op of je je prompts wel of niet zou sturen, maar zet tegelijkertijd wel twijfels bij daadwerkelijk journalisme.

Maargoed, het lijkt dus echt niet aan te komen. Gebruik gewoon in plaats van Gemini wat vaker je eigen grijze massa als input.
Integendeel, ik probeer juist altijd af te gaan op feiten en ben wat minder gevoelig voor vooringenomen journalistiek met aantoonbare onwaarheden. Ik vind het dan ook bijzonder om te zien dat sommigen zulke journalistiek prefereren boven (historische) feiten.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220579730
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  dinsdag 14 april 2026 @ 13:18:21 #155
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220579747
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En dat doen wij niet?
Het ligt eraan wie je met 'wij' bedoelt. Maar in jouw geval wil het daar nog wel eens aan ontbreken inderdaad. Zo ben jij onder meer van mening dat Israël een 'Groot-Israël' wil stichten om de rest van het Midden-Oosten 'Joods' te maken. Wat uiteraard erg vreemd is voor zo een exclusieve religie zonder bekeringsdrang. Dus dan baseer je je niet meer op feiten nee.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220579752
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het ligt eraan wie je met 'wij' bedoelt. Maar in jouw geval wil het daar nog wel eens aan ontbreken inderdaad. Zo ben jij onder meer van mening dat Israël een 'Groot-Israël' wil stichten om de rest van het Midden-Oosten 'Joods' te maken. Wat uiteraard erg vreemd is voor zo een exclusieve religie zonder bekeringsdrang. Dus dan baseer je je niet meer op feiten nee.
Of op andere feiten dan jij gebruikt?
pi_220579765
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel, ik probeer juist altijd af te gaan op feiten en ben wat minder gevoelig voor vooringenomen journalistiek met aantoonbare onwaarheden. Ik vind het dan ook bijzonder om te zien dat sommigen zulke journalistiek prefereren boven (historische) feiten.
Als er 1 user is die stelselmatig de historie, feiten en de (historische) feiten negeert dan moet je in de spiegel kijken.

Alles wat jij zegt is gebaseerd op heftige emoties, zoals je haat op buitenlanders en je grote voorliefde voor Israel en alles wat ze doen.
pi_220579766
Als mensen zeggen: "dat is toch logisch?", bedoelen ze zelden dat ze alle bewijzen en feiten hebben bestudeerd. Ze bedoelen dan, dat hun gevoel dat aangeeft. Het is hun mening.
pi_220579777
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als mensen zeggen: "dat is toch logisch?", bedoelen ze zelden dat ze alle bewijzen en feiten hebben bestudeerd. Ze bedoelen dan, dat hun gevoel dat aangeeft. Het is hun mening.
Het is van hetzelfde laken een pak als mensen die roepen dat hun standpunten 'rationeel' zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220579781
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:25 schreef Monolith het volgende:

[..]
Het is van hetzelfde laken een pak als mensen die roepen dat hun standpunten 'rationeel' zijn.
Ja, rationeel, voor hun. Of hoogstens voor mensen met een vergelijkbaar wereldbeeld.
pi_220579785
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, je gaat af op de output die je prompt je geeft en gebruikt die tekst als je bron. Die tekst is een door AI gegenereerde samenvatting, welke jij gebruikt als (historische) feiten.

Tegelijkertijd geef je aan dat die journalisten vooringenomen zijn, en gebruik je jouw AI gegenereerde samenvatting als bron waarom die onwaarheden heeft.

Op het moment dat je nog niet begrijpt hoe dat problematisch is en je dat niet als feiten kunt zien weet ik het ook niet meer.

Zoals ik net al zei, gebruik wat vaker je eigen grijze massa.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 april 2026 @ 13:31:52 #162
284411 crew  heywoodu
pi_220579799
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:25 schreef Monolith het volgende:

[..]
Niet mee te praten. Als je het niet eens bent, is de reden daarvoor niet 'jij ziet het anders', maar 'jij hebt het dús fout, want mijn mening is geen mening, maar een feit en als jij het niet met mij eens bent, heb jij het dus feitelijk fout', zonder ook maar één procent ruimte voor de mogelijkheid dat het misschien op z'n minst iets anders kán liggen. Het is een muur, daar kun je onmogelijk mee praten.
  dinsdag 14 april 2026 @ 13:32:02 #163
307622 Perox
(niet de echte)
pi_220579801
De onzinmachine gaat niet stuk mensen dus waarom nog proberen die in de overdrive te krijgen is mij een raadsel?
pi_220579805
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Niet mee te praten. Als je het niet eens bent, is de reden daarvoor niet 'jij ziet het anders', maar 'jij hebt het dús fout, want mijn mening is geen mening, maar een feit en als jij het niet met mij eens bent, heb jij het dus feitelijk fout', zonder ook maar één procent ruimte voor de mogelijkheid dat het misschien op z'n minst iets anders kán liggen. Het is een muur, daar kun je onmogelijk mee praten.
Ik heb nog een zwerfkei voor je die net best goede input gaf, wil je 'm hebben?
  Moderator dinsdag 14 april 2026 @ 13:36:56 #165
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220579819
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:09 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Net gedaan, die zwerfkei kwam met 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17.

Toen ik 'm vroeg naar z'n bron liep ie vast en begon hij over Fibonacci, Euler en Hans Teeuwen. Ik kon niet anders dan 't daarmee eens zijn.
Potverdikkie, zit hier allemaal weer te stoeien met z'n knikformules. Zo komt de oorlog in Iran wel erg dichtbij ineens. :{
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220579821
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, rationeel, voor hun. Of hoogstens voor mensen met een vergelijkbaar wereldbeeld.
Nou ja ze zijn rationeel in de klassiek filosofische zin die zich in tegenstelling tot het empirisme niet baseert op de zintuigelijke waarneming, maar enkel op deductisch redeneren vanuit vaststaande axiomata. Da's heel makkelijk want binnen dat stelsel van axioma's zijn afleiding verder correct en consistent. Het probleem zit hem vaak meer in de onbetwistbare juistheid van die axiomata. Daarom is ergens in de 17e eeuw het moderne empirisme ontstaan als methode van kennisvergaring zoals die ook in de wetenschap gangbaar is. En data is moeilijk, rommelig, afhankelijk van methodologie en ga zo maar door. Daar met een objectieve bril naar kijken is al moeilijk voor iemand die dat oprecht probeert, maar het gros van de mensen beoordeelt dat vooral op basis van het binaire criterium 'past het in mijn straatje? ja / nee'.

Maar goed, Iran enzo.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220579826
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:36 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Potverdikkie, zit hier allemaal weer te stoeien met z'n knikformules. Zo komt de oorlog in Iran wel erg dichtbij ineens. :{
Het antwoord is altijd 42.

Vandaag was "Power Plant and Bridge Day" toch?
pi_220579831
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:22 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Als er 1 user is die stelselmatig de historie, feiten en de (historische) feiten negeert dan moet je in de spiegel kijken.

Alles wat jij zegt is gebaseerd op heftige emoties, zoals je haat op buitenlanders en je grote voorliefde voor Israel en alles wat ze doen.
Dat is in principe de drijfveer voor zijn standpunten: haat voor allochtonen/moslims, niet rationaliteit of feiten, maar gewoon emotie. Ik betwijfel of er bij dat soort lieden een echte voorliefde voor Israël is; Israël moordt moslims uit en dat is wat hij in principe steunt. Het komt neer op diezelfde haat voor allochtonen/moslims.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 april 2026 @ 13:41:05 #169
284411 crew  heywoodu
pi_220579836
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:38 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het antwoord is altijd 42.

Vandaag was "Power Plant and Bridge Day" toch?
Dat is over 48 uur.
pi_220579839
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:37 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou ja ze zijn rationeel in de klassiek filosofische zin die zich in tegenstelling tot het empirisme niet baseert op de zintuigelijke waarneming, maar enkel op deductisch redeneren vanuit vaststaande axiomata. Da's heel makkelijk want binnen dat stelsel van axioma's zijn afleiding verder correct en consistent. Het probleem zit hem vaak meer in de onbetwistbare juistheid van die axiomata. Daarom is ergens in de 17e eeuw het moderne empirisme ontstaan als methode van kennisvergaring zoals die ook in de wetenschap gangbaar is. En data is moeilijk, rommelig, afhankelijk van methodologie en ga zo maar door. Daar met een objectieve bril naar kijken is al moeilijk voor iemand die dat oprecht probeert, maar het gros van de mensen beoordeelt dat vooral op basis van het binaire criterium 'past het in mijn straatje? ja / nee'.

Maar goed, Iran enzo.
Consistentie is lastig, daar moet je ook over nadenken. Het is makkelijker alles te compartimentaliseren. Daarom hebben we ook de wetenschappelijke methode ontwikkeld.

Maar inderdaad, ver van je bed oorlog is heel polariserend. Het wordt pas anders als het heel dichtbij komt.
pi_220579849
twitter
pi_220579853
Lekker gewerkt jongens. Altijd handig om Rusland meer inkomsten te geven.

quote:
Russia's oil export revenues nearly doubled in March, boosted by Iran war, IEA says
The war with Iran has resulted in a sharp increase in Russia’s revenues from oil exports, the International Energy Agency (IEA) said today.

Moscow’s exports of crude and oil products rose by 320,000 barrels a day in March to 7.1 million barrels a day, helped by a scramble for alternative sources of oil as Middle Eastern supplies are choked off. But its revenues from those exports increased more strongly as global oil prices surged: Russia raked in $19 billion last month, almost double the $9.7 billion earned in February, the IEA wrote in a monthly report.

But it also warned that Russia might struggle in the near term to increase oil production above the levels seen early in the first quarter of this year, given damage to its port and energy infrastructure. Russian Baltic and Black Sea ports and refineries have been repeatedly damaged in Ukrainian drone strikes, the agency noted.

The high oil prices have boosted the Kremlin’s coffers, helping Russia plug a hole in its federal budget and sustain the war effort in Ukraine.

Last month, Russia also benefited from a rise in Indian imports of its crude after the United States waived restrictions on purchases for Russian cargoes loaded before March 5, the IEA said
pi_220579860
https://www.nu.nl/economi(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Grote daling olievraag verwacht, meer risico's voor Nederlandse economie

De vraag naar olie zal deze maanden het hardst dalen sinds de coronapandemie, verwacht het Internationale Energieagentschap. Tegelijkertijd waarschuwen Nederlandse toezichthouders ervoor dat de risico's voor inflatie en economische groei groter worden.
Het Internationale Energieagentschap (IEA) verwacht dat de vraag naar olie tot en met juni met 1,5 miljoen vaten per dag daalt. Op jaarbasis verwacht de organisatie een daling van 80.000 olievaten per dag, blijkt uit het maandelijkse olierapport. Vorige maand verwachtte het IEA voor de rest van dit jaar nog een stijging naar een vraag van 640.000 vaten per dag.

De Straat van Hormuz is vrijwel volledig geblokkeerd sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten, waardoor er bijna geen olie of gas door kan worden vervoerd. Het IEA gaat ervan uit dat het vervoer halverwege 2026 weer op gang komt, maar erkent dat dit te optimistisch kan zijn.

Landen in Azië en het Midden-Oosten gingen als eerste minder olie verbruiken. Hoe langer de schaarste duurt en de prijzen hoog blijven, hoe meer landen volgens het IEA hun olieverbruik gaan verminderen.

IEA-directeur Fatih Birol zei maandagavond dat de hoge olieprijzen nog niet de werkelijke ernst van de crisis weerspiegelen. Hij verwacht dat daar verandering in komt en het een "zeer gevoelige situatie" kan worden voor de wereldeconomie.

Nederlands vooralsnog veerkrachtig, maar risico's nemen toe
De mogelijk langdurige verstoring van de energiemarkt is een van de gevaren voor de Nederlandse economie. Dat meldt het Financieel Stabiliteitscomité (FSC), waar vertegenwoordigers in zitten van de Autoriteit Financiële Markten, De Nederlandsche Bank en het ministerie van Financiën.

De Nederlandse economie en financiële sector lijken vooralsnog veerkrachtig in deze tijden van geopolitieke spanningen en economische onzekerheid. Maar de risico's nemen toe. Het FSC benadrukt dat waakzaamheid nodig blijft.

De internationale economische onzekerheid is toegenomen door de escalatie van het conflict in het Midden-Oosten, de oplopende energieprijzen en de verstoring van de markten. De schok kan langdurige gevolgen hebben voor inflatie en economische groei. De impact hangt sterk af van hoelang het conflict duurt en hoe intens het nog wordt.

De vraag naar olie zal deze maanden het hardst dalen sinds de coronapandemie, verwacht het Internationale Energieagentschap. Tegelijkertijd waarschuwen Nederlandse toezichthouders ervoor dat de risico's voor inflatie en economische groei groter worden.
Het Internationale Energieagentschap (IEA) verwacht dat de vraag naar olie tot en met juni met 1,5 miljoen vaten per dag daalt. Op jaarbasis verwacht de organisatie een daling van 80.000 olievaten per dag, blijkt uit het maandelijkse olierapport. Vorige maand verwachtte het IEA voor de rest van dit jaar nog een stijging naar een vraag van 640.000 vaten per dag.

De Straat van Hormuz is vrijwel volledig geblokkeerd sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten, waardoor er bijna geen olie of gas door kan worden vervoerd. Het IEA gaat ervan uit dat het vervoer halverwege 2026 weer op gang komt, maar erkent dat dit te optimistisch kan zijn.

Landen in Azië en het Midden-Oosten gingen als eerste minder olie verbruiken. Hoe langer de schaarste duurt en de prijzen hoog blijven, hoe meer landen volgens het IEA hun olieverbruik gaan verminderen.

IEA-directeur Fatih Birol zei maandagavond dat de hoge olieprijzen nog niet de werkelijke ernst van de crisis weerspiegelen. Hij verwacht dat daar verandering in komt en het een "zeer gevoelige situatie" kan worden voor de wereldeconomie.

Nederlands vooralsnog veerkrachtig, maar risico's nemen toe
De mogelijk langdurige verstoring van de energiemarkt is een van de gevaren voor de Nederlandse economie. Dat meldt het Financieel Stabiliteitscomité (FSC), waar vertegenwoordigers in zitten van de Autoriteit Financiële Markten, De Nederlandsche Bank en het ministerie van Financiën.

De Nederlandse economie en financiële sector lijken vooralsnog veerkrachtig in deze tijden van geopolitieke spanningen en economische onzekerheid. Maar de risico's nemen toe. Het FSC benadrukt dat waakzaamheid nodig blijft.

De internationale economische onzekerheid is toegenomen door de escalatie van het conflict in het Midden-Oosten, de oplopende energieprijzen en de verstoring van de markten. De schok kan langdurige gevolgen hebben voor inflatie en economische groei. De impact hangt sterk af van hoelang het conflict duurt en hoe intens het nog wordt.
pi_220579872
Veerkrachtig is leuk en aardig, maar houden ze er ook rekening mee dat het zoals ik al losjes uit de pols uitrekende dat het soberzo tot oktober '27 gaat duren voordat alles weer een beetje normaal is en waarschijnlijk een stuk langer?

Dat we nu nog reserves hebben is leuk en aardig, maar redden we het daarmee als die straat nog een maand, twee, drie een half jaar dicht blijft?

Dat lees ik nergens.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220579891
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 april 2026 13:52 schreef vosss het volgende:
Veerkrachtig is leuk en aardig, maar houden ze er ook rekening mee dat het zoals ik al losjes uit de pols uitrekende dat het soberzo tot oktober '27 gaat duren voordat alles weer een beetje normaal is en waarschijnlijk een stuk langer?

Dat we nu nog reserves hebben is leuk en aardig, maar redden we het daarmee als die straat nog een maand, twee, drie een half jaar dicht blijft?

Dat lees ik nergens.
We zullen het er mee moeten doen. Initieel is het de riem aanhalen en windparken bouwen, maar de regering heeft ook al gezegd dat we z.s.m. aan de kernenergie moeten. En ondertussen wordt alles duurder. Aardgas en brandstof lijken wel duur, maar ze zijn goedkoop ten opzichte van alle alternatieven (behalve kolen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')