Het zal het laatste beetje zijn om dit af te ronden. De oorlog is, naar regelmatig eigen zeggen, al lang en breed volledig gewonnen en dus afgerond. Inderdaad nog even lekker wat meepakken via de beurs en dan is het mooi geweest.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:57 schreef MissButterflyy het volgende:
Wat doen de VS nu concreet om te blokkeren?
Want ik lees dat er toch schepen doorvaren die op de sanctie lijst staan?
Of zijn het weer uitspraken van Trump om de olieprijzen wat te laten dalen en de beurzen in goede cijfers te laten eindigen?
Wat mij betreft gewoon niet toestaan in nws.quote:Op dinsdag 14 april 2026 12:39 schreef Monolith het volgende:
Wordt sowieso een beetje moe van al die hersendooien die niet meer zelf kunnen nadenken, maar allerlei zaken waar veel nuance en interpretatie bij komt kijken overlaten aan een LLM.
Integendeel, ik probeer juist altijd af te gaan op feiten en ben wat minder gevoelig voor vooringenomen journalistiek met aantoonbare onwaarheden. Ik vind het dan ook bijzonder om te zien dat sommigen zulke journalistiek prefereren boven (historische) feiten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:05 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, jij zegt: "Trust me bro" als antwoord op of je je prompts wel of niet zou sturen, maar zet tegelijkertijd wel twijfels bij daadwerkelijk journalisme.
Maargoed, het lijkt dus echt niet aan te komen. Gebruik gewoon in plaats van Gemini wat vaker je eigen grijze massa als input.
Het ligt eraan wie je met 'wij' bedoelt. Maar in jouw geval wil het daar nog wel eens aan ontbreken inderdaad. Zo ben jij onder meer van mening dat Israël een 'Groot-Israël' wil stichten om de rest van het Midden-Oosten 'Joods' te maken. Wat uiteraard erg vreemd is voor zo een exclusieve religie zonder bekeringsdrang. Dus dan baseer je je niet meer op feiten nee.quote:
Of op andere feiten dan jij gebruikt?quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het ligt eraan wie je met 'wij' bedoelt. Maar in jouw geval wil het daar nog wel eens aan ontbreken inderdaad. Zo ben jij onder meer van mening dat Israël een 'Groot-Israël' wil stichten om de rest van het Midden-Oosten 'Joods' te maken. Wat uiteraard erg vreemd is voor zo een exclusieve religie zonder bekeringsdrang. Dus dan baseer je je niet meer op feiten nee.
Als er 1 user is die stelselmatig de historie, feiten en de (historische) feiten negeert dan moet je in de spiegel kijken.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, ik probeer juist altijd af te gaan op feiten en ben wat minder gevoelig voor vooringenomen journalistiek met aantoonbare onwaarheden. Ik vind het dan ook bijzonder om te zien dat sommigen zulke journalistiek prefereren boven (historische) feiten.
Het is van hetzelfde laken een pak als mensen die roepen dat hun standpunten 'rationeel' zijn.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als mensen zeggen: "dat is toch logisch?", bedoelen ze zelden dat ze alle bewijzen en feiten hebben bestudeerd. Ze bedoelen dan, dat hun gevoel dat aangeeft. Het is hun mening.
Ja, rationeel, voor hun. Of hoogstens voor mensen met een vergelijkbaar wereldbeeld.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is van hetzelfde laken een pak als mensen die roepen dat hun standpunten 'rationeel' zijn.
Nee, je gaat af op de output die je prompt je geeft en gebruikt die tekst als je bron. Die tekst is een door AI gegenereerde samenvatting, welke jij gebruikt als (historische) feiten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Integendeel, ik probeer juist altijd af te gaan op feiten en ben wat minder gevoelig voor vooringenomen journalistiek met aantoonbare onwaarheden. Ik vind het dan ook bijzonder om te zien dat sommigen zulke journalistiek prefereren boven (historische) feiten.
Niet mee te praten. Als je het niet eens bent, is de reden daarvoor niet 'jij ziet het anders', maar 'jij hebt het dús fout, want mijn mening is geen mening, maar een feit en als jij het niet met mij eens bent, heb jij het dus feitelijk fout', zonder ook maar één procent ruimte voor de mogelijkheid dat het misschien op z'n minst iets anders kán liggen. Het is een muur, daar kun je onmogelijk mee praten.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is van hetzelfde laken een pak als mensen die roepen dat hun standpunten 'rationeel' zijn.
Ik heb nog een zwerfkei voor je die net best goede input gaf, wil je 'm hebben?quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Niet mee te praten. Als je het niet eens bent, is de reden daarvoor niet 'jij ziet het anders', maar 'jij hebt het dús fout, want mijn mening is geen mening, maar een feit en als jij het niet met mij eens bent, heb jij het dus feitelijk fout', zonder ook maar één procent ruimte voor de mogelijkheid dat het misschien op z'n minst iets anders kán liggen. Het is een muur, daar kun je onmogelijk mee praten.
Potverdikkie, zit hier allemaal weer te stoeien met z'n knikformules. Zo komt de oorlog in Iran wel erg dichtbij ineens.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:09 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Net gedaan, die zwerfkei kwam met 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17.
Toen ik 'm vroeg naar z'n bron liep ie vast en begon hij over Fibonacci, Euler en Hans Teeuwen. Ik kon niet anders dan 't daarmee eens zijn.
Nou ja ze zijn rationeel in de klassiek filosofische zin die zich in tegenstelling tot het empirisme niet baseert op de zintuigelijke waarneming, maar enkel op deductisch redeneren vanuit vaststaande axiomata. Da's heel makkelijk want binnen dat stelsel van axioma's zijn afleiding verder correct en consistent. Het probleem zit hem vaak meer in de onbetwistbare juistheid van die axiomata. Daarom is ergens in de 17e eeuw het moderne empirisme ontstaan als methode van kennisvergaring zoals die ook in de wetenschap gangbaar is. En data is moeilijk, rommelig, afhankelijk van methodologie en ga zo maar door. Daar met een objectieve bril naar kijken is al moeilijk voor iemand die dat oprecht probeert, maar het gros van de mensen beoordeelt dat vooral op basis van het binaire criterium 'past het in mijn straatje? ja / nee'.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, rationeel, voor hun. Of hoogstens voor mensen met een vergelijkbaar wereldbeeld.
Het antwoord is altijd 42.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Potverdikkie, zit hier allemaal weer te stoeien met z'n knikformules. Zo komt de oorlog in Iran wel erg dichtbij ineens.
Dat is in principe de drijfveer voor zijn standpunten: haat voor allochtonen/moslims, niet rationaliteit of feiten, maar gewoon emotie. Ik betwijfel of er bij dat soort lieden een echte voorliefde voor Israël is; Israël moordt moslims uit en dat is wat hij in principe steunt. Het komt neer op diezelfde haat voor allochtonen/moslims.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als er 1 user is die stelselmatig de historie, feiten en de (historische) feiten negeert dan moet je in de spiegel kijken.
Alles wat jij zegt is gebaseerd op heftige emoties, zoals je haat op buitenlanders en je grote voorliefde voor Israel en alles wat ze doen.
Dat is over 48 uur.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:38 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het antwoord is altijd 42.
Vandaag was "Power Plant and Bridge Day" toch?
Consistentie is lastig, daar moet je ook over nadenken. Het is makkelijker alles te compartimentaliseren. Daarom hebben we ook de wetenschappelijke methode ontwikkeld.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja ze zijn rationeel in de klassiek filosofische zin die zich in tegenstelling tot het empirisme niet baseert op de zintuigelijke waarneming, maar enkel op deductisch redeneren vanuit vaststaande axiomata. Da's heel makkelijk want binnen dat stelsel van axioma's zijn afleiding verder correct en consistent. Het probleem zit hem vaak meer in de onbetwistbare juistheid van die axiomata. Daarom is ergens in de 17e eeuw het moderne empirisme ontstaan als methode van kennisvergaring zoals die ook in de wetenschap gangbaar is. En data is moeilijk, rommelig, afhankelijk van methodologie en ga zo maar door. Daar met een objectieve bril naar kijken is al moeilijk voor iemand die dat oprecht probeert, maar het gros van de mensen beoordeelt dat vooral op basis van het binaire criterium 'past het in mijn straatje? ja / nee'.
Maar goed, Iran enzo.
quote:Russia's oil export revenues nearly doubled in March, boosted by Iran war, IEA says
The war with Iran has resulted in a sharp increase in Russia’s revenues from oil exports, the International Energy Agency (IEA) said today.
Moscow’s exports of crude and oil products rose by 320,000 barrels a day in March to 7.1 million barrels a day, helped by a scramble for alternative sources of oil as Middle Eastern supplies are choked off. But its revenues from those exports increased more strongly as global oil prices surged: Russia raked in $19 billion last month, almost double the $9.7 billion earned in February, the IEA wrote in a monthly report.
But it also warned that Russia might struggle in the near term to increase oil production above the levels seen early in the first quarter of this year, given damage to its port and energy infrastructure. Russian Baltic and Black Sea ports and refineries have been repeatedly damaged in Ukrainian drone strikes, the agency noted.
The high oil prices have boosted the Kremlin’s coffers, helping Russia plug a hole in its federal budget and sustain the war effort in Ukraine.
Last month, Russia also benefited from a rise in Indian imports of its crude after the United States waived restrictions on purchases for Russian cargoes loaded before March 5, the IEA said
We zullen het er mee moeten doen. Initieel is het de riem aanhalen en windparken bouwen, maar de regering heeft ook al gezegd dat we z.s.m. aan de kernenergie moeten. En ondertussen wordt alles duurder. Aardgas en brandstof lijken wel duur, maar ze zijn goedkoop ten opzichte van alle alternatieven (behalve kolen).quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:52 schreef vosss het volgende:
Veerkrachtig is leuk en aardig, maar houden ze er ook rekening mee dat het zoals ik al losjes uit de pols uitrekende dat het soberzo tot oktober '27 gaat duren voordat alles weer een beetje normaal is en waarschijnlijk een stuk langer?
Dat we nu nog reserves hebben is leuk en aardig, maar redden we het daarmee als die straat nog een maand, twee, drie een half jaar dicht blijft?
Dat lees ik nergens.
Ik wilde net zeggen.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als er 1 user is die stelselmatig de historie, feiten en de (historische) feiten negeert dan moet je in de spiegel kijken.
Alles wat jij zegt is gebaseerd op heftige emoties, zoals je haat op buitenlanders en je grote voorliefde voor Israel en alles wat ze doen.
Voorraad voor 20 dagen, geen nieuwe productie. Heel veel rek zit daar toch al niet in, als het ook allemaal op een alternatieve manier getransporteerd moet worden. Het aantal schepen is beperkt en een flink aantal daarvan zit gevangen in de Perzische Golf.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:58 schreef tesssssssss het volgende:
Half maart zegden IEA-lidstaten toe bijna 412 miljoen vaten olie vrij te geven uit de strategische voorraden.
Ook de beurzen staan lekker hoog / groen / all time high.quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:58 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)rnst-van-crisis.html
Hoge olieprijs weerspiegelt volgens baas IEA nog niet ernst van crisis
Al Jazeeraquote:Israeli Foreign Minister Gideon Saar says Hezbollah is the “problem” between his country and Lebanon.
Saar claimed before talks between officials from both nations in Washington, DC, later today that Israel is seeking “peace and normalisation” with Lebanon.
“Israel and Lebanon don’t have any major disputes between them. The problem is Hezbollah,” Saar said at a news conference.
“The problem for Israel’s security is the problem for Lebanon’s sovereignty,” the minister said, adding that “the same problem” is Hezbollah.
More than 2,000 people in Lebanon have been killed in Israeli attacks since early March, and more than one million people have been displaced.
Today’s meeting – the first such talks since 1993 – will be mediated by US Secretary of State Marco Rubio and include the Israeli and Lebanese ambassadors to the US.
CNNquote:The two countries reached a US-brokered ceasefire in November 2024, mandating Hezbollah’s disarmament and Israeli pullback, but that truce has faltered. An Israeli official said Netanyahu is now seeking a more substantial agreement that includes firmer Lebanese commitments to disarm Hezbollah and a broader upgrade of relations.
Within Netanyahu’s right-wing government, opposition to halting the fighting remains strong, with some ministers demanding the permanent seizure of a security buffer zone in southern Lebanon. Netanyahu told his cabinet he is opening talks in response to American pressure, the sources said.
Tja, kennelijk nog steeds de enorme AI hype en verwachtingen. Ik vertrouw het allemaal niet.quote:Op dinsdag 14 april 2026 14:15 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ook de beurzen staan lekker hoog / groen / all time high.
[ [url=https://i.imgflip.com/a1iox.jpg?a493248[]afbeelding[/url] ]
Relatie Italië met VS en Israel is niet meer zo goed.quote:Italië verlengt defensieakkoord met Israël niet
De Italiaanse premier Giorgia Meloni heeft gezegd dat Italië het defensieakkoord met Israël niet zal verlengen. Het akkoord wordt normaal gesproken elke vijf jaar vernieuwd, maar de regering heeft besloten dit nu op te schorten "gezien de huidige situatie", zonder verdere toelichting. In het defensieakkoord staan afspraken over de onderlinge wapenhandel en gezamenlijk onderzoek.
De relatie tussen Italië en Israël is de afgelopen tijd verslechterd. Vorige week ontbood Italië de Israëlische ambassadeur nadat Israëlische troepen waarschuwingsschoten hadden gelost op een konvooi van Italiaanse VN-vredestroepen in Libanon. Daarbij raakte een voertuig beschadigd, maar vielen geen gewonden.
Op maandag riep Israël op zijn beurt de Italiaanse ambassadeur op het matje vanwege uitspraken van minister van Buitenlandse Zaken Antonio Tajani. Hij noemde Israëlische aanvallen op burgers in Libanon "onacceptabel" en zei dat een escalatie zoals in Gaza koste wat kost moet worden voorkomen.
Italië was volgens het Stockholm International Peace Research Institute (Sipri) tussen 2021 en 2025 goed voor 1,3 procent van de Israëlische wapenimport. Het is daarmee de op twee na grootste wapenexporteurs naar Israël. De Verenigde Staten en Duitsland zijn de grootste exporteurs.
Ik neem aan dat dit een retorische vraag is?quote:Op dinsdag 14 april 2026 13:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Begrijp je nu echt niet wat ik bedoel, of draai je er met opzet omheen?
Ik hoopte van niet, maar wist eigenlijk wel van wel. Ja dus.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:32 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit een retorische vraag is?
Zou voor de stabiliteit in die regio vele malen beter zijn ja.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:24 schreef AFA2022 het volgende:
Denk dat China zit te springen om de plaats van de VS in het Midden Oosten over te nemen, mocht het verkeerd gaan voor de VS. Zal denk ik toch wel een stuk rustiger worden in de regio.
Voor het speelveld van religieuze dictators en extremistische splintergroepen bedoel je.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:40 schreef recidivist het volgende:
[..]
Zou voor de stabiliteit in die regio vele malen beter zijn ja.
https://nos.nl/liveblog/2(...)erdrag-met-israel-opquote:Italië verlengt defensieakkoord met Israël niet
De Italiaanse premier Giorgia Meloni heeft gezegd dat Italië het defensieakkoord met Israël niet zal verlengen. Het akkoord wordt normaal gesproken elke vijf jaar vernieuwd, maar de regering heeft besloten dit nu op te schorten "gezien de huidige situatie", zonder verdere toelichting. In het defensieakkoord staan afspraken over de onderlinge wapenhandel en gezamenlijk onderzoek.
De relatie tussen Italië en Israël is de afgelopen tijd verslechterd. Vorige week ontbood Italië de Israëlische ambassadeur nadat Israëlische troepen waarschuwingsschoten hadden gelost op een konvooi van Italiaanse VN-vredestroepen in Libanon. Daarbij raakte een voertuig beschadigd, maar vielen geen gewonden.
Op maandag riep Israël op zijn beurt de Italiaanse ambassadeur op het matje vanwege uitspraken van minister van Buitenlandse Zaken Antonio Tajani. Hij noemde Israëlische aanvallen op burgers in Libanon "onacceptabel" en zei dat een escalatie zoals in Gaza koste wat kost moet worden voorkomen.
Italië was volgens het Stockholm International Peace Research Institute (Sipri) tussen 2021 en 2025 goed voor 1,3 procent van de Israëlische wapenimport. Het is daarmee de op twee na grootste wapenexporteurs naar Israël. De Verenigde Staten en Duitsland zijn de grootste exporteurs.
Hoe durft die minister te zeggen dat aanvallen op burgers onacceptabel zijn! En dan ook nog eens vragen om niet hetzelfde in Libanon te doen als in Gaza.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:30 schreef Momo het volgende:
Aardig antisemitisch weer van Meloni.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)erdrag-met-israel-op
Het regime schiet nu ook al op Italianen.
Het is net Kati Piri die Meloni.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Aardig antisemitisch weer van Meloni.
Trouwquote:De Italiaanse regering gaat de defensieovereenkomst met Israël niet verlengen. Dat heeft de Italiaanse premier Giorgia Meloni dinsdag aangekondigd. Die overeenkomst, oorspronkelijk in 2006 geratificeerd, werd tot nu om de vijf jaar stilzwijgend verlengd.
Het akkoord ging over de samenwerking van beide landen op gebied van de defensie-industrie, met name over de opleiding van militairen, onderzoek en informatietechnologie.
De Italiaanse oppositie drong er al maanden bij de regering op aan om de verlenging op te schorten. De afgelopen week liepen de spanningen tussen Italië en Israël verder op nadat de Italiaanse regering het Israëlische leger ervan had beschuldigd waarschuwingsschoten te hebben afgevuurd op een konvooi van Italiaanse blauwhelmen in Libanon.
"Gezien de huidige situatie heeft de regering besloten de automatische verlenging van het defensieakkoord met Israël op te schorten", zei Meloni tijdens een bezoek aan Verona, aldus de Italiaanse persbureaus ANSA en AGI. Een Italiaanse diplomatieke bron heeft het nieuws bevestigd. (Belga)
Er is verder ook geen woord aan gelogen natuurlijk. Het is niet per se realistisch om maar van iedereen te verwachten dat ze thuisblijven en geen elektriciteit gebruiken, maar je zult als Europa toch echt kritisch naar de energiemix moeten kijken en zorgen dat je niet van allerhande schurkenstaten afhankelijk bent voor je energiezekerheid. En je wilt ook niet dat overheden vele procenten van het BBP gaan spenderen aan allerhande brandstofsubsidies zoals in veel dysfunctionele landen gebeurt.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:34 schreef Buitendam het volgende:
Ah, nu kunnen alle pijlen weer op von der Leyen ipv de aanstichters van de ellende.
Dat eerste filmpje wat ik plaatste was inderdaad het verkeerde.quote:Op dinsdag 14 april 2026 16:34 schreef Buitendam het volgende:
Ah, nu kunnen alle pijlen weer op von der Leyen ipv de aanstichters van de ellende.
Mijn zegen hebben ze.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:24 schreef AFA2022 het volgende:
Denk dat China zit te springen om de plaats van de VS in het Midden Oosten over te nemen, mocht het verkeerd gaan voor de VS. Zal denk ik toch wel een stuk rustiger worden in de regio.
Het zou voor de balans in het Midden Oosten idd beter zijn. Israel kan dan niet zomaar om zich heen gaan slaan en Iran en co zullen zich ook koest houden.quote:Op dinsdag 14 april 2026 15:40 schreef recidivist het volgende:
[..]
Zou voor de stabiliteit in die regio vele malen beter zijn ja.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |