abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220338496
quote:
Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.

Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979

Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld

Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.html

Osint accounts melden al veel langer veel groot materieel richting midden Oosten, B2’s tankers e.d. gingen 2 weken geleden al die kant op en nu een grote Carrier met alle begeleiding.

Het is wachten tot de VS actief gaat worden in Iran en extreme islamieten een kopje kleiner maakt.

Mooi om hier te volgen.

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video
pi_220338501
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:08:45 #3
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220338511
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Filips II dacht ook vast dat het in 2-4 weken gepiept zou zijn.
Operación militar especially *)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220338522
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:01 schreef WillemVOC het volgende:

[..]
ik lees vooral hoe Iran gebombardeerd worden in de nederlandse media. Ik weet niet welke media jij dan leest?
Ja, dat lijkt me een feit dat er heel veel bommen op Iran afgevuurd worden. Dat benoemen staat niet gelijk dat het fantastisch gaat en de doelen bereikt gaan worden. Komt ook omdat er onduidelijkheid is wat die doelen precies zijn.

Als je nieuwsuur kijkt, of andere mainstream media (ik kan de podcast van Boekestijn en de Wijk aanraden) luistert en leest komen ze tot een unanieme conclusie dat de doelen die genoemd zijn (regime change, ontmanteling nucleair programma, vernieten ballistische raketten) niet met luchtaanvallen bereikt zullen worden.
pi_220338532
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:10 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ja, dat lijkt me een feit dat er heel veel bommen op Iran afgevuurd worden. Dat benoemen staat niet gelijk dat het fantastisch gaat en de doelen bereikt gaan worden. Komt ook omdat er onduidelijkheid is wat die doelen precies zijn.

Als je nieuwsuur kijkt, of andere mainstream media (ik kan de podcast van Boekestijn en de Wijk aanraden) luistert en leest komen ze tot een unanieme conclusie dat de doelen die genoemd zijn (regime change, ontmanteling nucleair programma, vernieten ballistische raketten) niet met luchtaanvallen bereikt zullen worden.
Het Iraanse regime hoeft alleen maar niet te verliezen om te winnen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:12:10 #6
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220338534
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:10 schreef Toefjes het volgende:

[..]

ik zal je een hint geven!

Regime change.

Irtan in de pan hakken en zorgen dat de bevolking weer het land in handen krijgt.

Het is echt niet zo moeilijk hoor, ik geloof dat het nu al tig keer is gezegd, maar nog stelt men vraagtekens hierbij!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:13:52 #7
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220338544
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef capricia het volgende:

[..]
er zal niemand winnen

wel heel erg veel dorst krijgen deze zomer

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Precies, kijk naar Afghanistan.
20 jaar en honderden miljarden verder en de Taliban maakt er de dienst uit.
ja de wederzijdse haat gaat niet weg en de strijd om Jeruzalem ook niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220338545
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef capricia het volgende:

[..]
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:16:19 #9
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220338559
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]
nee!

Rot op met je AI rotzooi man!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:19:33 #10
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220338577
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Leuk leider (regering) zijn van Iran, je leven lang onder gronds schuil houden!

Bedoel de nieuwe ayatollah mojtaba khamenei durft ook niet in openbaar te verscheinen, en nu al helemaal niet met 10 miljoen dollar dead/alive wanted poster!
pi_220338578
D'r zitten hier wel een verzameling bijzondere types, van deze twittertrol tot de persoonlijke woordvoerders van Netanyahu. :')
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220338586
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef theguyver het volgende:

[..]
ik zal je een hint geven!

Regime change.

Irtan in de pan hakken en zorgen dat de bevolking weer het land in handen krijgt.

Het is echt niet zo moeilijk hoor, ik geloof dat het nu al tig keer is gezegd, maar nog stelt men vraagtekens hierbij!
Ja hoor. Dat was het op dag 1 voor Amerika. Maar vanaf dag 2 al niet meer. Juist die wisselende verklaringen maken het een hele vreemde oorlog.

En de onbewapende bevolking die opstaat tegen de gewapende revolutionaire garde: gaat niet gebeuren. Ze hebben het geprobeerd en dat gaf tienduizenden doden.

Regime change kan alleen met boots on the ground.
pi_220338601
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ja hoor. Dat was het op dag 1 voor Amerika. Maar vanaf dag 2 al niet meer. Juist die wisselende verklaringen maken het een hele vreemde oorlog.

En de onbewapende bevolking die opstaat tegen de gewapende revolutionaire garde: gaat niet gebeuren. Ze hebben het geprobeerd en dat gaf tienduizenden doden.

Die wisselende verklaringen maken het een beetje een mindfuck oorlog. In mijn beleving, dan toch.
pi_220338655
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:19 schreef Monolith het volgende:
D'r zitten hier wel een verzameling bijzondere types, van deze twittertrol tot de persoonlijke woordvoerders van Netanyahu. :')
Diversiteit is onze kracht.
pi_220338740
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:19 schreef Monolith het volgende:
Toe maar, wie dicht je deze rol toe?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220338753
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:22 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Die wisselende verklaringen maken het een beetje een mindfuck oorlog. In mijn beleving, dan toch.
Ja, Trump zei regime change, Rubio en Hegseth zeggen van niet. Wat is het nou.

Nenanyahu gaat door tot het bittere eind, Trump zegt het is bijna klaar, Hegseth slaat elke dag meer gestoorde retoriek uit. Vervolgens escaleren ze weer door Kharg te bombarderen.

Best wel mindfuck inderdaad.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:44:37 #17
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220338774
Kan iemand het van BNW dichtmaken?
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:01:40 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220338962
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:59 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
Misschien moet je buiten even gras gaan aanraken.
Toch erg, dat er door bezuinigingen tegenwoordig geen begeleiding meer aanwezig is in het weekend, dan krijg je dit -O-
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:11 #19
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220339061
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:57 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Daarnaast is hij ook al ruim twee jaar dood. Maar dat verder geheel terzijde.
Dat willen ze je juist doen geloven :Y

In werkelijkheid zijn ze in het diepste geheim bezig met de overname van Reptielenzoo Iguana in Vlissingen 😱

Om van daaruit onverwacht snel te werken aan de wereld dominantie van de reptielen.
En wat salamanders, voor de vorm.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:46 #20
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220339077
quote:

[..]
LOL
pi_220339135
quote:

[..]
Misschien weet hij dat zelf nog niet?
pi_220339204
quote:

[..]
Ja ja, net zo dood als Epstein zeker
pi_220339279
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:42 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]

De joodse familie Rotschild die ook in 1947 de staat Israel oprichtte. Want met joods geld kan je alles blijkbaar.
Blijft bijzonder dat joden al bijna duizend jaar de kwade genius in dit soort complotidioterie.

Als Willem in de Middeleeuwen had geleefd, had hij joden ervan beschuldigd de zwarte dood te verspreiden (wie nieuwsgierig is, zoek het vooral op).

Laat joden toch eens met rust. Prima om kritiek te uiten op de staat Israël, maar die complotwaanzin is een antisemitische plaag.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:17:38 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220339304
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:07 schreef tesssssssss het volgende:
[ x ]
Mimimimi grote boze media zeggen niet wat ik wil dat ze zeggen over mijn SMO-tje :'( !!!

Huilen dan.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:19:47 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220339343
Laat maar

[ Bericht 96% gewijzigd door Isdatzo op 14-03-2026 12:20:45 (Stom) ]
Huilen dan.
pi_220339352
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Blijft bijzonder dat joden al bijna duizend jaar de kwade genius in dit soort complotidioterie.

Als Willem in de Middeleeuwen had geleefd, had hij joden ervan beschuldigd de zwarte dood te verspreiden (wie nieuwsgierig is, zoek het vooral op).

Laat joden toch eens met rust. Prima om kritiek te uiten op de staat Israël, maar die complotwaanzin is een antisemitische plaag.
Je ziet zelfs mensen in hun antisemitische kramp de rechten van het regime van Iran verdedigen.

Vroeger hadden we een naam voor dit soort mensen.
pi_220339358
quote:
[ x ]

De joodse familie Rotschild die ook in 1947 de staat Israel oprichtte. Want met joods geld kan je alles blijkbaar.
Da's een wat simpele herschrijving van;

The Balfour Declaration was a public statement issued by the British Government in 1917 during the First World War announcing its support for the establishment of a "national home for the Jewish people" in Palestine, then an Ottoman region with a small minority Jewish population. The declaration was contained in a letter dated 2 November 1917 from Arthur Balfour, the British foreign secretary, to Lord Rothschild, a leader of the British Jewish community, for transmission to the Zionist Federation of Great Britain and Ireland. The text of the declaration was published in the press on 9 November 1917.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220339364
quote:

[..]

De koran beschrijft joden als de kwade genius omdat de joden niet wilden bukken voor Mohammed. Dat is waar dit vandaan komt.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:25:09 #29
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220339401
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:20 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De koran beschrijft joden als de kwade genius omdat de joden niet wilden bukken voor Mohammed. Dat is waar dit vandaan komt.
Joden werden al vervolgd ver voordat de islam überhaupt bestond. Dus wat is je punt?
pi_220339409
quote:

[..]

Ik stoor me aan mensen die (alle) joden van alles de schuld geven. Ik stoor me ook aan mensen die doen alsof er geen (invloedrijke) joden zijn die vanuit 'joods/religieus (groeps)denken' het een of ander proberen te bewerkstelligen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220339410
quote:

[..]
Sjiitische moslims zagen in Hitler de verlosser en planden een tweede genocide op de Joden in Palestina.

Lees Hitler en de Arabieren.
pi_220339427
quote:

[..]
Het is natuurlijk niet zo zwart-wit. Antisemitisme tiert inderdaad welig in de islamitische wereld, maar er waren ook tijden dat joden relatief veilig waren in moslimlanden. Zeker in vergelijking met de christelijke wereld.

Suggereren dat de islam een soort patent heeft op antisemitisme is nogal onzinnig. In Europa zijn joden duizend jaar lang gehaat, vervolgd en op grote schaal vermoord.
pi_220339448
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:26 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik stoor me aan mensen die (alle) joden van alles de schuld geven. Ik stoor me ook aan mensen die doen alsof er geen (invloedrijke) joden zijn die vanuit 'joods/religieus (groeps)denken' het een of ander proberen te bewerkstelligen.
Het probleem is die koppeling wordt gebruikt om te generaliseren, met alle gevolgen van dien. Zie de geschiedenis.
pi_220339474
quote:
[ x ]

Die knaker is in '24 al de pijp uit gegaan.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220339489
quote:

[..]
Ok volgende keer eerst topic verder lezen. :@
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220339492
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:25 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Joden werden al vervolgt ver voordat de islam überhaupt bestond. Dus wat is je punt?
Mijn punt is dat die antisemitische complottheorieën er bij moslims van kinds af aan worden ingeprent omdat er nogal wat dubieuze anti-joodse proza staat in de koran, sira en hadith.
pi_220339496
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:28 schreef WillemVOC het volgende:
Allemaal leuk en aardig. Maar gewoon even bij de feiten blijven.

Iran heeft de afgelopen 5000 jaar geen enkel land als eerste aangevallen.
Dit soort dingen (impliciete vergelijkingen) zeggen vaak niet zoveel omdat landen niet dezelfde mogelijkheden hebben.
pi_220339505
quote:

Iran heeft de afgelopen 5000 jaar geen enkel land als eerste aangevallen. Maar net zo als Irak zogenaamd een kernwapens. Die nooit zijn gevonden.

De joden kwamen in 1947 in Pelastine aan en vervolgens hebben ze al het land gestolen van de Palestijnen. En nu moeten ze het zogenaamd verdedigen :o en andere landen aanvallen.

Deze keer hjebben ze het verkeerde land aangevallen.
Als je in Gaza, Jemen of Libanon een keer hardop Iran roept dan duiken alle kippen weg.

Opzouten met je zogenaamde feitjes joh :')
pi_220339543
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het probleem is die koppeling wordt gebruikt om te generaliseren, met alle gevolgen van dien. Zie de geschiedenis.
Klopt, maar de angst daarvoor zorgt weer voor het probleem dat het problematische wat er wél is, niet besproken, laat staan bestreden, kan worden.
pi_220339553
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het is natuurlijk niet zo zwart-wit. Antisemitisme tiert inderdaad welig in de islamitische wereld, maar er waren ook tijden dat joden relatief veilig waren in moslimlanden. Zeker in vergelijking met de christelijke wereld.

Suggereren dat de islam een soort patent heeft op antisemitisme is nogal onzinnig. In Europa zijn joden duizend jaar lang gehaat, vervolgd en op grote schaal vermoord.
Dat de joden veilig waren in de islamitische wereld is een hardnekkig frame. Het waren feitelijk tweederangsburgers die jizya belasting moesten betalen in ruil voor bescherming. Daarnaast waren er diverse pogroms in die landen voordat er überhaupt een Israëlische staat was.

https://www.joods.nl/2021(...)r-moslims-voor-1948/
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:37:08 #41
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220339610
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:26 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Tja, dat geldt zo ongeveer voor alle bevolkingsgroepen en religies toch? Lijkt mij handig om joden dan niet anders te behandelen dan wie dan ook.

Israël onder Nethanyahu is een bedenkelijke koers gaan varen, met als excuus “ja maar 7 oktober”. Hamas, Hezbollah en de leiders van landen als Iran aanvallen, helemaal prima. Grootschalige en zelfs doelgerichte aanvallen op non-combattanten zijn net zo fout als moslim-aanvallen op Joodse doelen.

Ingewikkelder is het eigenlijk niet. Er bestaan geen superieure of bijzondere menssoorten. Wel behoorlijk veel inferieure individuen, redelijk gelijk verdeeld over alle groepen. En soms grijpen die individuen de macht. Op dit moment zowel in Iran, als in Rusland, als in Israël, als in de VS. De shitshow die je dan krijgt zijn we nú toeschouwers van.
pi_220339619
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:33 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dat de joden veilig waren in de islamitische wereld is een hardnekkig frame. Het waren feitelijk tweederangsburgers die jizya belasting moesten betalen in ruil voor bescherming. Daarnaast waren er diverse pogroms in die landen voordat er überhaupt een Israëlische staat was.

[ afbeelding ]

En dat kleine snippertje land waar Joden nu redelijk veilig kunnen wonen willen ze ook nog hebben die poepjurken.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:40:00 #43
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220339671
quote:

Iran heeft de afgelopen 5000 jaar geen enkel land als eerste aangevallen. Maar net zo als Irak zogenaamd een kernwapens. Die nooit zijn gevonden.

De joden kwamen in 1947 in Pelastine aan en vervolgens hebben ze al het land gestolen van de Palestijnen. En nu moeten ze het zogenaamd verdedigen :o en andere landen aanvallen.

Ah, dus eerst kom je met fakenews en neppe AI plaatjes, vervolgens met een complottheorie waar meteen al een aantal grote gaten en tegenstrijdigheden in zitten, en nu opeens moeten we bij de feiten blijven :')

Sowieso wappies en feiten, een contradictio in terminis
A murky, forgotten land.
pi_220339697
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:33 schreef RotatoR het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

'Relatief veilig'. En ik beweer ook nergens dat zulke moorden niet eerder voorkwamen.

Maar jij negeert de balk in ons eigen oog. Vooral in Europa zijn joden duizend jaar op grote schaal over de kling gejaagd, verjaagd en gedegradeerd tot tweederangs burgers.
pi_220339703
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:37 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja, dat geldt zo ongeveer voor alle bevolkingsgroepen en religies toch? Lijkt mij handig om joden dan niet anders te behandelen dan wie dan ook.

Israël onder Nethanyahu is een bedenkelijke koers gaan varen, met als excuus “ja maar 7 oktober”. Hamas, Hezbollah en de leiders van landen als Iran aanvallen, helemaal prima. Grootschalige en zelfs doelgerichte aanvallen op non-combattanten zijn net zo fout als moslim-aanvallen op Joodse doelen.

Ingewikkelder is het eigenlijk niet. Er bestaan geen superieure of bijzondere menssoorten. Wel behoorlijk veel inferieure individuen, redelijk gelijk verdeeld over alle groepen. En soms grijpen die individuen de macht. Zowel in Iran, als in Rusland, als in Israël, als in de VS. De shitshow die je dan krijgt zijn we nú toeschouwers van.
Ik denk dat er een blindspot was t.a.v. 'de joden' de afgelopen eeuw; in die zin werden ze niet als gelijken behandeld. Logischerwijs waren joden na de gebeurtenissen rondom W02 a priori 'slachtoffer' geworden, maar het lijkt me goed om ze inderdaad gewoon weer als mensen te zien - want mensen kunnen inderdaad erg kut zijn, zeker als ze macht hebben.
pi_220339755
quote:

Ja, laten we eens bij de feiten blijven:

• Joden zijn de inheemse bewoners van het gebied dat 'Palestina' wordt genoemd, dat heette vroeger Judea.
• Arabische moslims hebben dit gebied pas in de 7e met geweld veroverd, nadien gearabiseerd en geïslamiseerd.
• In 1947 waren er nog helemaal geen 'Palestijnen'. Dit is een gefabriceerde nationale identiteit van Arabieren om een inheemsheid te veinzen in een gebied waar men eigenlijk helemaal niets te zoeken heeft.
• Iran is sinds de Iraanse revolutie van 1979 bezig met het terroriseren van deze regio en steekt in op de totale vernietiging van Israël, dat hebben de leiders zelf keer op keer openlijk gezegd.
• Het Iraanse regime heeft niet alleen Israël geterroriseerd (Hamas & Palestijnse Jihad), maar ook Jemen (Houthi's), Libanon (Hezbollah), Syrië (pro-Assad groeperingen) en Irak (Kata'ib Hezbollah)
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220339768
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
'Relatief veilig'. En ik beweer ook nergens dat zulke moorden niet eerder voorkwamen.

Maar jij negeert de balk in ons eigen oog. Vooral in Europa zijn joden duizend jaar op grote schaal over de kling gejaagd, verjaagd en gedegradeerd tot tweederangs burgers.
En daar stevenen we nu weer op af doordat we op grote schaal jodenhaat blijven importeren.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:48:09 #48
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220339843
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:40 schreef WillemVOC het volgende:

[..]
De Rotschild famile hebben oorlogen nodig om hun wapentuig te verkopen.

Daarom wil Israel ook zoveel oorlogen voeren. Dat is een opdracht van de Rotschild familie direct of indirect.

Netanyahu heeft directe lijntjes met tussenpersonen die uiteindelijk naar de Rotschild familie lopen en hun imperium in de wapenindustrie.

Epstein kwam uit Israel en zijn zaakje was alle machtige mensen in de Epstein files te krijgen om ze door israel te kunnen laten chanteren. Daarom is trump ook deze oorlog begonnen.

Hij wordt gechanteerd door Israel want die hebben alles doorgekregen van Epstein van zijn zaakjes met kleine kinderen.
Dit klinkt als een samenzweringstheorie.

Er is geen bewijs dat een familie oorlogen ‘bestelt’ of dat Israël oorlogen voert op bevel van iemand anders.

Laten we het liever over concrete politieke beslissingen en hun achtergronden hebben, in plaats van zulke veralgemeningen over hele groepen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_220339867
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

• Joden zijn de inheemse bewoners van het gebied dat 'Palestina' wordt genoemd, dat heette vroeger Judea.
• Arabische moslims hebben dit gebied pas in de 7e met geweld veroverd, nadien gearabiseerd en geïslamiseerd.
• In 1947 waren er nog helemaal geen 'Palestijnen'. Dit is een gefabriceerde nationale identiteit van Arabieren om een inheemsheid te veinzen in een gebied waar men eigenlijk helemaal niets te zoeken heeft.
• Iran is sinds de Iraanse revolutie van 1979 bezig met het terroriseren van deze regio en steekt in op de totale vernietiging van Israël, dat hebben de leiders zelf keer op keer openlijk gezegd.
• Het Iraanse regime heeft niet alleen Israël geterroriseerd (Hamas & Palestijnse Jihad), maar ook Jemen (Houthi's), Libanon (Hezbollah), Syrië (pro-Assad groeperingen) en Irak (Kata'ib Hezbollah)
Waarom stopt jouw lezing bij joden als inheemse bewoners en niet b.v. de Kanaänieten?
pi_220339898
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:48 schreef cherrycoke het volgende:
Laten we het liever over concrete politieke beslissingen en hun achtergronden hebben, in plaats van zulke veralgemeningen over hele groepen.
Dit doet ie hier toch niet? Hij maakt het juist klein; Rothschild, Neta, Epstein.
pi_220339911
quote:

[..]

Daarom wil Israel ook zoveel oorlogen voeren. Dat is een opdracht van de Rotschild familie direct of indirect.

Netanyahu heeft directe lijntjes met tussenpersonen die uiteindelijk naar de Rotschild familie lopen en hun imperium in de wapenindustrie.

Epstein kwam uit Israel en zijn zaakje was alle machtige mensen in de Epstein files te krijgen om ze door israel te kunnen laten chanteren. Daarom is trump ook deze oorlog begonnen.

Hij wordt gechanteerd door Israel want die hebben alles doorgekregen van Epstein van zijn zaakjes met kleine kinderen.
De profeet was ook van de kleine kindjes.
pi_220339914
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:37 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ingewikkelder is het eigenlijk niet. Er bestaan geen superieure of bijzondere menssoorten. Wel behoorlijk veel inferieure individuen, redelijk gelijk verdeeld over alle groepen. En soms grijpen die individuen de macht. Op dit moment zowel in Iran, als in Rusland, als in Israël, als in de VS. De shitshow die je dan krijgt zijn we nú toeschouwers van.
Dat doet Israël dus niet. Deze slachtoffers vallen omdat de Palestijnse terreurgroeperingen zich tussen en onder burgers verschuilen. Als jij denkt dat Israël doelbewust op Palestijnse burgers zich richt, begrijp je helemaal niets van dat conflict.

En dat zijn niet mijn woorden, nota bene de New York Times had hier in 2024 nog een uitgebreid artikel aan gewijd:
quote:
How Hamas Is Fighting in Gaza: Tunnels, Traps and Ambushes

Hamas overwhelmed Israel’s border in October with a coordinated, large-scale maneuver before committing atrocities. Now, it acts as a guerrilla force, its fighters often disguised as civilians.

They hide under residential neighborhoods, storing their weapons in miles of tunnels and in houses, mosques, sofas — even a child’s bedroom — blurring the boundary between civilians and combatants.

They emerge from hiding in plainclothes, sometimes wearing sandals or tracksuits before firing on Israeli troops, attaching mines to their vehicles, or firing rockets from launchers in civilian areas.

They rig abandoned homes with explosives and tripwires, sometimes luring Israeli soldiers to enter the booby-trapped buildings by scattering signs of a Hamas presence.

...
Als een partij op deze manier vecht, gaan er veel onschuldige slachtoffers vallen. Dan kun je het argument maken dat Israël dus niets kan doen of heel voorzichtig moet zijn, maar dan beloon je dus het gebruik van burgers als menselijk schild.

Mochten de Russen ons morgen aanvallen en het leger zich laten verschuilen in dichtbevolkte wijken van Moskou en Sint-Petersburg kunnen wij dus niets terugdoen? Nee, natuurlijk niet, dan gaan er heel veel Russische burgerslachtoffers vallen, niet omdat wij dat willen maar door hoe zij vechten.
pi_220339951
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Zoals Golda Meir al stelde, "Wij waren zelf de Palestijnen tot een Egyptisch-Arabische groepering zichzelf ook zo ging noemen"
pi_220339969
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:49 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom stopt jouw lezing bij joden als inheemse bewoners en niet b.v. de Kanaänieten?
Het Joodse volk komt voort uit een deel van de de volkeren de Kanaänitische volkeren die daar leefden. Al betrof dat een veel groter gebied dan wat nu Israël is. Daar viel ook wat nu Libanon, Syrië en Jordanië is onder.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:55:28 #55
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220339994
Enige echte gelijkenis is dat zowel Rusland als Israël op grote schaal onschuldige mensen vermoordt. Het zijn schandelijke, moorddadige regimes. En dat je een ander schandelijk regime probeert onschadelijk te maken heft dat niet op.
Dit, dus.
pi_220340011
Interessant leesvoer;

quote:

Who Were the Canaanites, the ancient Biblical people credited with inventing the alphabet?

Genetic findings

Recent DNA research has found that the Canaanites were the descendants of Stone Age settlers in Lebanon; the Canaanites are also the ancestors of modern-day Lebanese people.

In a 2017 study in the American Journal of Human Genetics, researchers looked at the ancient DNA of five Canaanites who lived between 3,650 and 3,750 years ago and who were buried in Sidon, an ancient city in what is now Lebanon. The team compared this DNA with that of 99 modern Lebanese people and more than 300 other people in an ancient DNA database.

The results showed that the Canaanites descended from Stone Age people who had mixed with newcomers from Iran around 4,000 to 5,000 years ago. The study also showed that today's Lebanese are largely Canaanite, although around 3,000 years ago their ancestors mixed with Eastern hunter-gatherers and Eurasian Steppe people.

Hebrew Bible

The Canaanites are frequently mentioned in the Hebrew Bible. Canaan is described as Noah's grandson; Cannan's father, Ham, saw Noah naked and then told Noah's other sons about it. Enraged, Noah curses Canaan (Genesis 9:24 to 9:25).

The Bible later describes how Noah's descendant Abraham and his wife Sarah journeyed to Canaan, and how the Israelites later left Canaan for Egypt. The Bible details that after the Egyptians enslaved the Israelites, God promised to give the land of the Canaanites (along with land belonging to several other groups) to the Israelites after the Exodus, when they escaped from Egypt.

Once in Canaan, the Israelites fought a series of wars against the Canaanites (and other groups), which led to the Israelites taking over most of the Canaanites' land, according to the Bible. The texts say that the Canaanites who survived had to do forced labor (Judges 1:28). The stories also say that this conquered land was incorporated into a powerful Israelite kingdom that eventually split in two.

The historical accuracy of some of these stories, however, is debated. Some researchers believe that there was no exodus from Egypt, arguing that there's no evidence the Israelites left Canaan during the second millennium B.C.

Canaanite archaeology today

Archaeologists continue to find artifacts from the Canaanites. For example, a team found a 3,000-year-old temple, built by the Canaanites, in what is now southern Israel. Within the temple's inner sanctuary, archaeologists found an idol of the Canaanite god Baal that was the object of prayer and sacrifice. In another excavation, archaeologists in Israel unearthed a 3,800-year-old Canaanite arch made out of mud bricks that may have been used by a cult during the Middle Bronze Age.

Another find in Israel revealed one of the oldest known sentences on record: a plea against contracting lice that was engraved on a Bronze Age comb in the language of the Canaanites. The engraving on the ivory comb translates to "May this tusk root out the lice of the hair and the beard."

Many experts think that around 4,000 years ago, the Canaanites invented the world's first alphabet, called proto-Sinaitic script. This script, invented by Canaanite workers at an Egyptian turquoise mine in the Sinai region, developed into the Phoenician alphabet, which later inspired the early Hebrew, Greek and Roman alphabets.
pi_220340042
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:53 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Zoals Golda Meir al stelde, "Wij waren zelf de Palestijnen tot een Egyptisch-Arabische groepering zichzelf ook zo ging noemen"
Correct.

Dit was ook waarom in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, Noren (wat trouwens ook doorgesnoven antisemieten waren) dit soort dingen op Joodse winkels schreven:

'Palestina roept voor alle Joden, wij kunnen jullie niet verdragen in Noorwegen'
pi_220340054
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:55 schreef Buitendam het volgende:
Enige echte gelijkenis is dat zowel Rusland als Israël op grote schaal onschuldige mensen vermoordt. Het zijn schandelijke, moorddadige regimes. En dat je een ander schandelijk regime probeert onschadelijk te maken heft dat niet op.
Israel is natuurlijk maar een junior partner in dit. Die hebben bij lange na niet zo belachelijk veel middelen als de VS.

Waarmee ik ze niet vrijpleit, he. Verre van.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_220340064
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het Joodse volk komt voort uit een deel van de de volkeren de Kanaänitische volkeren die daar leefden. Al betrof dat een veel groter gebied dan wat nu Israël is. Daar viel ook wat nu Libanon, Syrië en Jordanië is onder.
Precies. Net als dat volkeren die nu nog in die omgeving leven (Libanezen) er uit voortkomen (of zoals Iraniërs, of eigenlijk; komen kanaänieten uit hen voort :+).
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:00:07 #60
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340090
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
Israel is natuurlijk maar een junior partner in dit. Die hebben bij lange na niet zo belachelijk veel middelen als de VS.

Lood om oud ijzer. Hoewel Amerika onder andere presidenten wel liet zien iets van diplomatieke vaardigheden te hebben. De huidige Corleones in het Witte Huis blinken alleen uit in zelfverrijking. Daar stopt het wel.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:01:18 #61
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220340112
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:55 schreef Buitendam het volgende:
Voor Rusland gaat dit op, voor Israël niet. Israël moet zich verdedigen tegen barbaarse Islamitische terreurgroeperingen en moslimfundamentalistische regimes. Die jij dan uiteraard weer niet noemt in je post.
pi_220340113
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:19 schreef theguyver het volgende:

[..]
Leuk leider (regering) zijn van Iran, je leven lang onder gronds schuil houden!

Bedoel de nieuwe ayatollah mojtaba khamenei durft ook niet in openbaar te verscheinen, en nu al helemaal niet met 10 miljoen dollar dead/alive wanted poster!
Denk je dat de VS zolang in Iran blijft?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:03:30 #64
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220340119
Die 31st MEU (Marines Expeditionary Unit), met 2200 mariniers aan boord, die gisteren ter sprake kwam dat die ook onderweg was, die doet er 10 tot 14 dagen over voordat die er is.
A murky, forgotten land.
pi_220340137
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:58 schreef ExTec het volgende:

[..]

Israel is de CEO in dit verhaal. Trump en de VS zijn hun personeel.
pi_220340140
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Voor Rusland gaat dit op, voor Israël niet. Israël moet zich verdedigen tegen barbaarse Islamitische terreurgroeperingen en moslimfundamentalistische regimes. Die jij dan uiteraard weer niet noemt in je post.
Denk dat Israël, net zoals Rusland, ook totaal geen probleem heeft met burgerdoden. Die A.I. die ze gebruikten in Gaza was ook al helemaal autonoom. Op een knopje drukken en klaar.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:07:34 #67
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340156
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Voor Rusland gaat dit op, voor Israël niet.
Terreurstaten tot op het bot. Doen in niets voor elkaar onder. Jammer dat amerika onder Trump dezelfde kant op gaat, maar die is gelukkig over drie jaar weer pleite.
Dit, dus.
pi_220340162
quote:

[..]

Waarom blijft dit soort keihard complot-antisemitisme staan?
pi_220340191
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:32 schreef WillemVOC het volgende:

[..]
Ja so what. Ze financieren nog steeds alle oorlogen op deze planeet. Want oorlogstuig fabriceren hebben ze ook in hun handen.
Zoek naar Stormfront je gelul verkondigen, wappie.
pi_220340193
quote:
Interessant, maar dit is schijnbaar geschreven door Jan Tervoort. Dat maakt het dan wel enigszins discutabel.
pi_220340203
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:07 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Terreurstaten tot op het bot. Doen in niets voor elkaar onder. Jammer dat amerika onder Trump dezelfde kant op gaat, maar die is gelukkig over drie jaar weer pleite.
Nee hoor, Israël zeker niet. Weet je wat wel een terreurstaat is? Iran, dankzij het moslimfundamentalistische regime daar.

Dat is ook de reden dat Israël in actie moest komen, Iran is al decennialang bezig met het aanvallen van Israël.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:14:50 #72
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220340210
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:03 schreef StateOfMind het volgende:
Die 31st MEU (Marines Expeditionary Unit), met 2200 mariniers aan boord, die gisteren ter sprake kwam dat die ook onderweg was, die doet er 10 tot 14 dagen over voordat die er is.
Oké, dat duurt nog wel ff.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:16:06 #73
438527 MissButterflyy
pi_220340217
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, Israël zeker niet. Weet je wat wel een terreurstaat is? Iran, dankzij het moslimfundamentalistische regime daar.

Dat is ook de reden dat Israël in actie moest komen, Iran is al decennialang bezig met het aanvallen van Israël.
Geen directe aanval, maar via proxy’s toch?
Doen wij niet hetzelfde bij Rusland/Oekraïne?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:16:11 #74
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220340220
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:07 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Trump waarschijnlijk wel, maar het Trumpisme zie ik helaas niet zo snel verdwijnen.
Huilen dan.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:17:51 #75
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220340233
Verder wel jammer dat ook dit topic ten prooi valt aan idioten die het menen te moeten hebben over Het Joodse Complot.
Huilen dan.
pi_220340240
quote:
Werkt averechts, want dit is het beste argument om gewoon door te blijven gaan met kernwapens ontwikkelen. Ik verwacht niet de Israël te VS meesleurt in een grondoorlog, maar Israël zelf kan dat niet.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:20:51 #77
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340250
quote:

[..]

Ja, beide zullen inderdaad perfect kunnen verwoorden waarom zij niet de agressor of destabiliserende factor zijn in de regio, maar dan kijk je naar de cijfers wat beide regimes op hun geweten hebben en dan zie je toch al vrij snel dat je in beide gevallen te maken hebt met regimes wat tot op het bot moordt en vernietigd met de grootst mogelijke criminelen als leiders.

De een een tulband en de ander een nette stropdas maar gewoon ordinaire massamoordenaars. Allebei.
Dit, dus.
pi_220340254
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:16 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Geen directe aanval, maar via proxy’s toch?
Doen wij niet hetzelfde bij Rusland/Oekraïne?
Inderdaad, via proxies.

Wij hebben geen proxies in Oekraïne, wij steunen Oekraïne omdat het ten onrechte is aangevallen door de Russen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:21:30 #79
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220340258
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]
Die reacties ook _O- Dat mensen hun waarheidsvinding baseren op AI :') !

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:21:57 #80
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340260
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Trump waarschijnlijk wel, maar het Trumpisme zie ik helaas niet zo snel verdwijnen.
Nee, dat is een schimmel wat helemaal z’n plekje heeft gevonden in de republikeinse partij helaas.
Dit, dus.
pi_220340264
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Inderdaad, via proxies.

Wij hebben geen proxies in Oekraïne, wij steunen Oekraïne omdat het ten onrechte is aangevallen door de Russen.
Oekraïne is "onze" proxy
pi_220340266
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:20 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, beide zullen inderdaad perfect kunnen verwoorden waarom zij niet de agressor of destabiliserende factor zijn in de regio, maar dan kijk je naar de cijfers wat beide regimes op hun geweten hebben en dan zie je toch al vrij snel dat je in beide gevallen te maken hebt met regimes wat tot op het bot moordt en vernietigd met de grootst mogelijke criminelen als leiders.

De een een tulband en de ander een nette stropdas maar gewoon ordinaire massamoordenaars. Allebei.
Nee hoor, want er is maar één partij die telkens begint: het Iraanse regime. Israël heeft geen ambities om Iran te vernietigen, Iran wel ambities om Israël te vernietigen. Jij schept hier dus een valse vergelijking. Dit is net zo idioot als stellen dat Oekraïne en Rusland beide schuldig zijn want ze gebruiken beide militair geweld en er vallen veel slachtoffers.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:27:20 #83
438527 MissButterflyy
pi_220340292
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Inderdaad, via proxies.

oorlog in Oekraïne wordt door sommige analisten en Rusland zelf omschreven als een proxy-oorlog (oorlog bij volmacht) tussen Rusland en het Westen (waaronder de EU en NAVO-bondgenoten). Hoewel Oekraïne vecht voor zijn soevereiniteit en eigen belangen nastreeft, wordt het conflict sterk beïnvloed door externe steun.

Proxy-dynamiek en EU-betrokkenheid
Westerse steun: De EU en individuele lidstaten leveren aanzienlijke militaire, financiële en humanitaire steun aan Oekraïne. Dit omvat de levering van wapens, munitie, inlichtingen en training.
Doel van de steun: De EU-steun is gericht op het versterken van Oekraïne's zelfverdediging, het beschermen van de territoriale integriteit en het afschrikken van verdere Russische agressie.
Russische narratief: Rusland stelt dat de NAVO en de EU via Oekraïne een oorlog voeren om Rusland te verzwakken.
Agency van Oekraïne: Veel analisten benadrukken dat het bestempelen van de oorlog als enkel een "proxy-oorlog" de eigen inzet en beslissingsbevoegdheid van Oekraïne miskent.
pi_220340293
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ow, ik wel. Het smaakje dom van trump is nogal uniek. Elke politicus die niet schijt waar die staat, zal moeite hebben de MAGAts voor zich te winnen. Doen alsof je dom bent, werkt niet, prikken mensen doorheen.

Zal niet helemaal verdwijnen, maar invloed zal radicaal afnemen.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:27:29 #85
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340294
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, want er is maar één partij die telkens begint: het Iraanse regime.
Ja en daarom valt Israël zo goed als ze maar kunnen Libië aan. En Libanon. En Syrië. En Qatar. En Gaza. En de Westelijke Jordaanoever. Allemaal de schuld van Iran. Wat jij wil. :)
Dit, dus.
pi_220340306
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:27 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja en daarom valt Israël zo goed als ze maar kunnen Libië aan. En Libanon. En Syrië. En Qatar. En Gaza. En de Westelijke Jordaanoever. Allemaal de schuld van Iran. Wat jij wil. :)
Israël valt Libië en Qatar aan? Waar heb je het over?

En inderdaad, dat men de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever aanvalt komt doordat daar terreurgroeperingen zitten (gefinancierd door Iran) die Israël aanvallen. Hetzelfde geldt uiteraard voor Libanon waar Hezbollah zit, gefinancierd, getraind en bewapend door Iran.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:34:38 #87
438527 MissButterflyy
pi_220340332
twitter

Ligt het aan mij, of wordt dit minder in de media gedeeld? Ook weinig tot geen beelden?
Dus niet alleen vanuit Dubai en de andere oliestaten, maar ook Israël.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:35:37 #88
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340340
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Israël valt Libië en Qatar aan? Waar heb je het over?

En inderdaad, dat men de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever aanvalt komt doordat daar terreurgroeperingen zitten (gefinancierd door Iran) die Israël aanvallen. Hetzelfde geldt uiteraard voor Libanon waar Hezbollah zit, gefinancierd, getraind en bewapend door Iran.
Ik zeg Libië en bedoel Yemen. En jij wil zeggen dat Israël niet op 9 september 2025 in Qatar een aanval heeft uitgevoerd, begrijp ik?
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:36:09 #89
24533 ACT-F
pi_220340346
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]

Ligt het aan mij, of wordt dit minder in de media gedeeld? Ook weinig tot geen beelden?
Dus niet alleen vanuit Dubai en de andere oliestaten, maar ook Israël.
Israël censureert zoveel mogelijk wat op zich wel klopt. Iran is voorlopig niet klaar:

twitter
pi_220340361
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat doet Israël dus niet. Deze slachtoffers vallen omdat de Palestijnse terreurgroeperingen zich tussen en onder burgers verschuilen. Als jij denkt dat Israël doelbewust op Palestijnse burgers zich richt, begrijp je helemaal niets van dat conflict.

En dat zijn niet mijn woorden, nota bene de New York Times had hier in 2024 nog een uitgebreid artikel aan gewijd:
[..]
Als een partij op deze manier vecht, gaan er veel onschuldige slachtoffers vallen. Dan kun je het argument maken dat Israël dus niets kan doen of heel voorzichtig moet zijn, maar dan beloon je dus het gebruik van burgers als menselijk schild.

Mochten de Russen ons morgen aanvallen en het leger zich laten verschuilen in dichtbevolkte wijken van Moskou en Sint-Petersburg kunnen wij dus niets terugdoen? Nee, natuurlijk niet, dan gaan er heel veel Russische burgerslachtoffers vallen, niet omdat wij dat willen maar door hoe zij vechten.
Dat Iran veel oorlogen financiert is duidelijk, maar ik vind het wel bijzonder dat je Israël overal van vrij plijt:
quote:
Human Rights Watch says that Israel has been illegally using white phosphorus in Lebanon
The Israeli military illegally used white phosphorus munitions over homes in the southern Lebanese town Yohmor on March 3, posing a threat to civilians, Human Rights Watch said in a report on Monday.
"The incendiary effects of white phosphorus can cause death or cruel injuries that result in lifelong suffering," Ramzi Kaiss, Lebanon researcher at Human Rights Watch, said in the statement.
Doen alsof Israël niets verkeerd kan doen is één van de redenen dat we nu in deze puinzooi zitten. Had iemand Bibi afentoe maar ‘s teruggefloten en gezegd: voel je je wel helemaal lekker?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:40:44 #91
438527 MissButterflyy
pi_220340375
twitter

Dubai is verlaten. De rijken zijn gevlucht, alleen de arbeiders zitten er nog. Bizar.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:43:46 #92
24533 ACT-F
pi_220340390
Het aftellen is begonnen. Nog 3 minuten voordat de raketten Israël bereiken:

https://www.youtube.com/live/4E-iFtUM2kk
pi_220340391
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:40 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]

Dubai is verlaten. De rijken zijn gevlucht, alleen de arbeiders zitten er nog. Bizar.
En niets van enige waarde ging verloren.
pi_220340398
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:35 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ik zeg Libië en bedoel Yemen. En jij wil zeggen dat Israël niet op 9 september 2025 in Qatar een aanval heeft uitgevoerd, begrijp ik?
In Jemen zitten de Houthi's, ook die worden gesteund, gefinancierd en bewapend door Iran. En in Qatar probeerde Israël een aantal kopstukken van Hamas uit te schakelen. Ook Hamas wordt gefinancierd en bewapend door het Iraanse regime.

Het verbaasd mij dat jij dit soort feiten blijkbaar niet kent. Zie ook:
quote:
The Iranian regime has long funded, armed, and trained Hamas, providing roughly $70 million to $100 million annually, with support sometimes soaring to $300 million per year. Iran provides this support to bolster its "Axis of Resistance" against Israel, with aid including missiles, rockets, and training for militants.

Key Details on Iranian Funding and Support:

Long-term Support: Iran has supported Hamas financially and materially since the early 1990s.
Amount and Impact: U.S. and Israeli officials have cited figures of up to $ 300 million annually, particularly after Hamas took over the Gaza Strip in 2007.
Weapons and Training: Iran supplies weapons, including anti-tank and anti-aircraft missiles, and provides training in Iranian bases to thousands of Hamas militants.
Support for Attacks: Iranian leaders have publicly praised Hamas-led attacks against Israel, and reports indicate that weapons used in such attacks have "an Iranian signature".
Funding Interruption: While funding was occasionally interrupted due to political disagreements, such as over the Syrian war, the relationship was renewed and maintained.

Iran is considered one of Hamas's biggest benefactors, using the group to enhance its influence in the Palestinian arena, according to the Council on Foreign Relations.

Bron: Google Gemini
quote:
The Iranian regime has funded, armed, and trained the Houthi movement (Ansar Allah) in Yemen for years, establishing them as a key proxy in its "Axis of Resistance". Through the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), Iran provides advanced weapons—including missiles and drones—intelligence, and financial support, which has bolstered Houthi capabilities to disrupt Red Sea shipping.

Key details of Iranian support for the Houthis:

Military Aid: Iran supplies weapons, such as drone components (Shahed-136) and anti-tank missiles, intercepted by U.S. forces.
Financial & Logistical Support: Iran has illicitly shipped fuel and provided financial networks, such as those overseen by financier Sa'id al-Jamal, to generate revenue for the Houthi war effort, say U.S. Treasury and Wilson Center.

Escalation: While Iranian support dates back to the 1990s, it significantly increased after the Houthi takeover of Sana'a in 2014, note researchers at the Wilson Center and Wikipedia.
Training: Iran provides training to Houthi fighters, helping to improve their ability to strike targets in Saudi Arabia and the Red Sea, report CFR and Wilson Center.
Strategic Purpose: The Houthis act as a cost-effective, strategically positioned partner for Iran, enabling them to expand influence into the Horn of Africa and the Red Sea maritime routes, say researchers at the Middle East Institute and CFR.

Despite consistent denials from both Tehran and the Houthis regarding the scale of the support, international reports and intercepted shipments have documented the extensive nature of this backing.

Bron: Google Gemini
pi_220340399
Over het oorlogsrecht en burgerslachtoffers wordt er altijd prachtig gediscussieerd op de vierkante millimeter. Wat mensen daarbij makkelijk vergeten is dat de regels in 99% van de gevallen alleen maar worden toegepast op de verliezers of de underdogs. Het theoretiseren over wie nou weer het IR heeft overtreden door linksige activisten is daarbij geen toepassing, maar gewoon geklets in de ruimte.

Maar wat nog leuker is dat het internationale recht op geen enkele manier een rol zal spelen in een eventuele derde wereldoorlog.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:45:47 #96
24533 ACT-F
pi_220340407
Biem te horen in Tel Aviv.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:47:07 #97
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340414
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Wanneer was dat dan? afgelopen week of die week ervoor?
Ze zijn net 2 weken bezig ze hadden in geschat dat de luchtcampagne tussen de 4 rn 6 weken ging duren.

En welk doel is het nu dan? ik heb niks anders gehoord dan regime change!
en ik heb behoorlijk wat verklaringen van Rubio en Trump en de legertop meegekregen de afgelopen 2 weken, en elke keer hebben ze het over Regime change!

Wat is nu het doel ineens dan?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:48:09 #98
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340423
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
In Jemen zitten de Houthi's, ook die worden gesteund, gefinancierd en bewapend door Iran.

Oh dus je bent wel op de hoogte dat Israël Qatar heeft aangevallen. Zijn we daar uit.

En dat een land als excuus opvoert om de ander aan te mogen vallen op basis van een gevaarlijk regime is letterlijk wat Rusland ook doet in Oekraïne. Want nazi-regering wat moet worden weggevaagd. Exact hetzelfde excuus wat Israël opvoert om op grote schaal veelal burgers te vermoorden. Wat ik al zei; twee door- en door corrupte en gewelddadige staten die op enorme schaal mensenrechten schenden. Niks geen verschil.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:49:13 #99
438527 MissButterflyy
pi_220340430
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:43 schreef ExTec het volgende:

[..]
En niets van enige waarde ging verloren.
Ik lees trouwens in het commentaar van mensen die er wonen dat het onzin is.
Voor de veiligheid zijn de stranden gesloten en het is gefilmd in de vroege ochtend en het is ramadan, dan rustiger op straat.
Maar dat genoeg mensen wel blijven en het leven veelal doorgaat.
pi_220340436
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:44 schreef HiZ het volgende:
Over het oorlogsrecht en burgerslachtoffers wordt er altijd prachtig gediscussieerd op de vierkante millimeter. Wat mensen daarbij makkelijk vergeten is dat de regels in 99% van de gevallen alleen maar worden toegepast op de verliezers of de underdogs. Het theoretiseren over wie nou weer het IR heeft overtreden door linksige activisten is daarbij geen toepassing, maar gewoon geklets in de ruimte.

Maar wat nog leuker is dat het internationale recht op geen enkele manier een rol zal spelen in een eventuele derde wereldoorlog.
Het is op dit punt allemaal een beetje beating a dead horse.

Moraliteit ligt ondertussen 20 stations achter ons.

Voor de rest is het aldaar tuig vs tuig.

Jeej.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:50:33 #101
438527 MissButterflyy
pi_220340440
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:47 schreef theguyver het volgende:

[..]
Wanneer was dat dan? afgelopen week of die week ervoor?
Ze zijn net 2 weken bezig ze hadden in geschat dat de luchtcampagne tussen de 4 rn 6 weken ging duren.

En welk doel is het nu dan? ik heb niks anders gehoord dan regime change!
en ik heb behoorlijk wat verklaringen van Rubio en Trump en de legertop meegekregen de afgelopen 2 weken, en elke keer hebben ze het over Regime change!

Wat is nu het doel ineens dan?

:')
Eind december 2025, januari 2026 vergeten?
pi_220340443
Zelden eerder in de afgelopen 500 jaar is het 'heilige land' zo'n puinhoop sinds de shekel weer de munteenheid is. Kruistochten daargelaten. :P

Noem het toeval
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:51:24 #103
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340447
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Oh dus je bent wel op de hoogte dat Israël Qatar heeft aangevallen. Zijn we daar uit.

En dat een land als excuus opvoert om de ander aan te mogen vallen op basis van een gevaarlijk regime is letterlijk wat Rusland ook doet in Oekraïne. Want nazi-regering wat moet worden weggevaagd. Exact hetzelfde excuus wat Israël opvoert om op grote schaal veelal burgers te vermoorden. Wat ik al zei; twee door- en door corrupte en gewelddadige staten die op enorme schaal mensenrechten schenden. Niks geen verschil.
wanneer deden ze dat dan?
Ze hadden heel Gaza van de map weg kunnen vagen!
deden ze niet er zijn 60+ duizend slachtoffers gevallen in Gaza hoeveel daar van waren burgers en hoeveel waren Hamas aanhangers?
Graag exacte nummers aub!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:51:31 #104
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340449
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:44 schreef HiZ het volgende:

En dus stoppen met op grote schaal de grenzen op te zoeken en te overtreden is de enige remedie tegen dit soort onzin.

Wanneer heb je voor het laatst met iemand moeten discussiëren over het feit dat Canada of Finland zich niet op grote schaal het IR zou moeten overtredenen en waarom is dat? Het is allemaal echt bijzonder makkelijk als terreurregimes als Israël en Rusland zich niet op enorme schaal zouden wagen aan zaken waar de VN zich ver van distantieert.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:51:57 #105
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220340452
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:48 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Waar heb jij het over? Dit zijn helemaal geen 'excuses' van Israël.

Die dingen die ik heb opgenoemd zijn feiten. Iran faciliteert daadwerkelijk terrorisme jegens Israël op allerlei manieren. Als je dit afdoet als een 'excuus' dan ben je dus gewoon de realiteit aan het ontkennen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:52:57 #106
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340461
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:51 schreef theguyver het volgende:

[..]
wanneer deden ze dat dan?
Ze hadden heel Gaza van de map weg kunnen vagen!
deden ze niet er zijn 60+ duizend slachtoffers gevallen in Gaza hoeveel daar van waren burgers en hoeveel waren Hamas aanhangers?
Graag exacte nummers aub!
20k+ kinderen volgens schattingen van diverse organisaties waaronder Save the Children? Nee, dan ben je inderdaad een fatsoenlijk land en sta je vér boven de Ayatollahs in Iran hoor :D
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:53:13 #107
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220340464
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]
En dus stoppen met op grote schaal de grenzen op te zoeken en te overtreden is de enige remedie tegen dit soort onzin.

Wanneer heb je voor het laatst met iemand moeten discussiëren over het feit dat Canada of Finland zich niet op grote schaal het IR zou moeten overtredenen en waarom is dat? Het is allemaal echt bijzonder makkelijk als terreurregimes als Israël en Rusland zich niet op enorme schaal zouden wagen aan zaken waar de VN zich ver van distantieert.
Israël is dus geen terreurregime en je verdraait en liegt om het als zodanig te kunnen afschilderen. Waarom doe je dit?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:53:53 #108
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340467
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waar heb jij het over? Dit zijn helemaal geen 'excuses' van Israël.

Die dingen die ik heb opgenoemd zijn feiten. Iran faciliteert daadwerkelijk terrorisme jegens Israël op allerlei manieren. Als je dit afdoet als een 'excuus' dan ben je dus gewoon de realiteit aan het ontkennen.
:D gelachen.
Dit, dus.
pi_220340478
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:51 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Veelzeggend dat je het Iraanse terreurregime niet noemt.
pi_220340481
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:49 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik lees trouwens in het commentaar van mensen die er wonen dat het onzin is.
Voor de veiligheid zijn de stranden gesloten en het is gefilmd in de vroege ochtend en het is ramadan, dan rustiger op straat.
Maar dat genoeg mensen wel blijven en het leven veelal doorgaat.
Volgens mij zijn er in de begin dagen wel wat drones/raketten in glazen torens geeindigd.

Overigens zitten daar veel meer westerlingen, (met name britten), rond de 90% ofzo, dan inheemsen of andere moslims. Dus die ramadan factor vind ik niet erg aannemelijk.

Vraag is: wanneer rot je op. Als een general manager van een westers bedrijf z'n spullen pakt, zal rest van het personeel snel volgen, denk ik.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:55:43 #111
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340482
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:50 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
:')
Eind december 2025, januari 2026 vergeten?
ahhhhhhh ja klopt ik weet nog dat in december en januarie ze luchtsteun kregen van israel en de VS.. oh neee wacht dat doen ze nu!

niet toen!
Trumb en Netanyahu de leger top van de VS en die van Israel hebben heel duidelijk gemaakt naar de burgers in Iran wij gaan bomberderen blijf binnen wacht tot we klaar zijn!

We hebben het over 2 periodes de afgelopen 2 weken nu Iran onder vuur ligt en een opstand die niet gaande was in december januari en een opstand een paar jaar terug die compleet los staan van elkaar.

Nu dit duidelijk is voor jou en je minder in de war bent met datums.

Wat is nu het doel van de VS en israel?
Volgens jou was dit veranderd!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:56:08 #112
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220340487
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:53 schreef Buitendam het volgende:

[..]
:D gelachen.
Ah, geen inhoudelijke reactie meer. Wat val je hier door de mand zeg, bah.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:56:35 #113
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340490
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:54 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Veelzeggend dat je het Iraanse terreurregime niet noemt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:20 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Veelzeggend dat jij niet kan lezen.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:57:38 #114
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340495
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, geen inhoudelijke reactie meer. Wat val je hier door de mand zeg, bah.
Zodra mensen geen argumenten meer hebben en overgaan op:

"De realiteit ontkennen"

Is de zaak wel afgedaan, ja.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:58:00 #115
438527 MissButterflyy
pi_220340497
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:55 schreef theguyver het volgende:

[..]
ahhhhhhh ja klopt ik weet nog dat in december en januarie ze luchtsteun kregen van israel en de VS.. oh neee wacht dat doen ze nu!

niet toen!
Trumb en Netanyahu de leger top van de VS en die van Israel hebben heel duidelijk gemaakt naar de burgers in Iran wij gaan bomberderen blijf binnen wacht tot we klaar zijn!

We hebben het over 2 periodes de afgelopen 2 weken nu Iran onder vuur ligt en een opstand die niet gaande was in december januari en een opstand een paar jaar terug die compleet los staan van elkaar.

Nu dit duidelijk is voor jou en je minder in de war bent met datums.

Wat is nu het doel van de VS en israel?
Volgens jou was dit veranderd!
Je moet nog maar eens goed de post van Toefjes lezen, vooral wat vetgedrukt is.
pi_220340501
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:56 schreef Buitendam het volgende:

[..]
[..]
Veelzeggend dat jij niet kan lezen.
Geef nou maar gewoon toe dat je Israel veel kwaadaardiger vindt dan Iran. Altijd maar dat laffe eromheen draaien.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:59:41 #117
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220340507
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:57 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Zodra mensen geen argumenten meer hebben en overgaan op:

"De realiteit ontkennen"

Is de zaak wel afgedaan, ja.
Nee, het betreft het benoemen van wat jij hier doet. Namelijk als eerste een ten onrechte Israël een terreurstaat noemen. Vervolgens het beeld wekken alsof Israël zomaar, zonder enige aanleiding, landen als Libanon, Jemen en Iran aanvalt.
pi_220340513
twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:00:32 #119
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340516
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:58 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Geef nou maar gewoon toe dat Israel veel kwaadaardiger vindt dan Iran. Altijd maar dat laffe eromheen draaien.
:D lees je überhaupt wel wat er staat?
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:01:05 #120
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340520
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:52 schreef Buitendam het volgende:

[..]
20k+ kinderen volgens schattingen van diverse organisaties waaronder Save the Children? Nee, dan ben je inderdaad een fatsoenlijk land en sta je vér boven de Ayatollahs in Iran hoor :D
kinderen word bestempeld als mensen onder de 18 maar ook die werden bewapend door Hamas, plus israel had ze gelijk uit kunnen roeien GELIJK, nee wat deed men men gaf de burgers aan ga naar het zuiden! en toen omsingelden ze gaza stad..

Waarom zeg je hey burgers maak dat je weg komt als de bedoeling is om ze uit te moorden.

Maar even wat anders ik neem aan dat De palastijnen een heel vrede lievend volk zijn en niet geindoctrineerd om joden te vermoorden neem ik aan?
Waarom leven er dan 2 miljoen In Israel zelf?
Waarom is er nog nooit een vredesvoorstel gekomen vanuit Palastijnse kant.
Waarom heeft israel meer dan 100.000 palastijnen verzorgd in hun ziekenhuizen?
Waarom is er geen duidelijkheid over wie hamas was en wie niet?
waarom schuilt hamas achter hun bevolking
hoeveel van die 60+ duizend zijn er vermoord direct of indirect door hamas?

Graag heb ik antwoord op al mijn vragen!
pi_220340526
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:00 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Gelachen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:02:10 #122
24533 ACT-F
pi_220340528
quote:
[ x ]
In ruil voor ondersteuning vanuit Rusland.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:03:45 #123
24533 ACT-F
pi_220340534
Nog 3 minuten voordat het volgende salvo Israël bereikt.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:04:16 #124
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340535
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, het betreft het benoemen van wat jij hier doet. Namelijk als eerste een ten onrechte Israël een terreurstaat noemen. Vervolgens het beeld wekken alsof Israël zomaar, zonder enige aanleiding, landen als Libanon, Jemen en Iran aanvalt.
Zonder enige aanleiding? Juist de aanleiding is de vergelijking tussen beide terreurstaten.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:04:25 #125
438527 MissButterflyy
pi_220340536
quote:
4s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:03 schreef ACT-F het volgende:
Nog 3 minuten voordat het volgende salvo Israël bereikt.
Was net toch ook al?
Waar kun je het trouwens zien?
pi_220340540
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
In ruil voor ondersteuning vanuit Rusland.
Die hebben niks te bieden.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:05:26 #127
24533 ACT-F
pi_220340544
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:04 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Was net toch ook al?
Waar kun je het trouwens zien?
https://www.youtube.com/live/4E-iFtUM2kk
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:06:21 #128
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340551

Daily life in Iran

Things People Outside Iran Don’t Realize About Daily Life! ( UPDATES SOON )

In this video, I talk about some parts of daily life in Iran that people outside the country might not always see or understand. Things like water shortages, internet limitations, banking difficulties, and other everyday challenges that can affect normal life.

This video was originally supposed to be uploaded earlier, but due to recent circumstances it took longer than expected to get it online.

I also want to say a special thank you to Arya, who helped me with internet access so I could upload this video. I truly appreciate it.
pi_220340556
quote:
[ x ]
Kunnen ze wel zo ver komen?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:07:37 #130
24533 ACT-F
pi_220340557
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:04 schreef ExTec het volgende:

[..]
Die hebben niks te bieden.
Inlichtingen van infiltranten, vanuit satellieten en navigatiesysteem Glonass natuurlijk.
pi_220340561
quote:
[ x ]
Lekker doen, misschien wordt dan Europa wakker.
pi_220340578
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:07 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Kunnen ze wel zo ver komen?
2200 KM? Nee.
pi_220340579
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:01 schreef theguyver het volgende:

[..]
kinderen word bestempeld als mensen onder de 18 maar ook die werden bewapend door Hamas, plus israel had ze gelijk uit kunnen roeien GELIJK, nee wat deed men men gaf de burgers aan ga naar het zuiden! en toen omsingelden ze gaza stad..

Waarom zeg je hey burgers maak dat je weg komt als de bedoeling is om ze uit te moorden.

Maar even wat anders ik neem aan dat De palastijnen een heel vrede lievend volk zijn en niet geindoctrineerd om joden te vermoorden neem ik aan?
Waarom leven er dan 2 miljoen In Israel zelf?
Waarom is er nog nooit een vredesvoorstel gekomen vanuit Palastijnse kant.
Waarom heeft israel meer dan 100.000 palastijnen verzorgd in hun ziekenhuizen?
Waarom is er geen duidelijkheid over wie hamas was en wie niet?
waarom schuilt hamas achter hun bevolking
hoeveel van die 60+ duizend zijn er vermoord direct of indirect door hamas?

Graag heb ik antwoord op al mijn vragen!
Heeft het Internationaal Strafhof het verkeerd?
quote:
Arrest warrant issued on 21 November 2024
Allegedly responsible for the war crimes of starvation as a method of warfare and of intentionally directing an attack against the civilian population; and the crimes against humanity of murder, persecution, and other inhumane acts from at least 8 October 2023 until at least 20 May 2024.
Je realiseert je hoop ik dat je tegen Iran kan zijn, maar tegelijk ook tegen de manier waarop de VS en Israël optreden kunt zijn?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:10:16 #134
438527 MissButterflyy
pi_220340580
quote:
Gebeurd niet veel. Het weer is slecht en de harde wind is vooral te horen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:12:15 #135
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220340587
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:10 schreef ExTec het volgende:

[..]
2200 KM? Nee.
Grote mast plus zeil op die Shaheds monteren, grote ventilator achterop die in het zeil blaast en hoppa :P

[ Bericht 13% gewijzigd door StateOfMind op 14-03-2026 14:17:33 ]
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:18:00 #136
24533 ACT-F
pi_220340615
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:10 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Gebeurd niet veel. Het weer is slecht en de harde wind is vooral te horen.
Af en toe zie je bovenin een teller in beeld komen zodra er raketten vanuit Iran gelanceerd zijn. Soms hoor je daarna het luchtalarm afgaan, maar het kan ook zijn dat ze al eerder onderschept zijn. Iran schiet in feite met hagel en ziet maar wat het raakt.
pi_220340654
Het aantal directe doden tussen 28 februari en 14 maart 2026. De gevolgen reiken echter veel verder dan alleen deze directe slachtoffers. Door de vernietiging van infrastructuur en oliedepots zullen naar verwachting ook talrijke indirecte slachtoffers vallen, doordat grote hoeveelheden kankerverwekkende chemicaliën vrijkomen. Die vervuiling kan jaren later nog leiden tot een sterke toename van het aantal kankerpatiënten. En dan hebben we het nog niet eens over berichten dat bepaalde actoren bewust gifstoffen over landbouwgrond in Libanon verspreiden, met alle langetermijngevolgen voor voedselveiligheid en volksgezondheid van dien. Vietnam heeft zelfs na 50 jaar nog steeds veel last van geboortedefecten, omdat de VS het land destijds hebben volgepompt met Agent Orange en andere chemicaliën.

[ Bericht 4% gewijzigd door Peppert op 14-03-2026 14:36:09 ]
pi_220340667
https://www.brookings.edu

Zeer informatieve denktank mbt geopolitiek
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:29:11 #139
24533 ACT-F
pi_220340677
Je zult maar in Israël zijn:

twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:29:31 #140
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220340681
Iran is ontelbare keren misdadiger dan Israël. Dat maakt het ook zo tragisch dat een figuur als Nethanyahu en extremisten in zijn regering onnodig gewelddadige acties tegen non-combattanten, kleine kinderen en journalisten inclusief, uitvoeren.

Onze fok-magaatjes lijken niet te willen begrijpen dat ze zelf degenen zijn die meten met meerdere maten. Ik ken geen enkele serieuze poster in dit topic die een traan laat om het om zeep helpen van Iraanse haatbaarden of welke andere terrorist dan ook.

Maar terreur is geen excuus voor terreur. En specifiek over Iran. Het aanvallen van Iran geeft je, wanneer je vindt dat je een rechtsstaat bent, de morele plicht om een vorm van zorg voor non-combattanten op je te nemen en alles te doen om de consequenties voor derden te beperken of te compenseren. Het huidige ondoordachte, amateuristische gepruts is te zot voor woorden en nodeloos schadelijk voor zowel Iraanse burgers als de rest van de wereld.

En ja daar zit ook precies het verschil met Oekraïne. Oekraïne verdedigt zich, dat is haar goed recht. Rusland is de agressor, de verstoorder van de internationale rechtsorde, niemand anders.
pi_220340686
quote:
[ x ]
Die zijn natuurlijk al verantwoordelijk voor heel veel ellende in Oekraïne met het leveren van drones en de kennis over productie daarvan aan de Russen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:31:35 #142
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340699
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:10 schreef beefkeek het volgende:

[..]
[..]
Je realiseert je hoop ik dat je tegen Iran kan zijn, maar tegelijk ook tegen de manier waarop de VS en Israël optreden kunt zijn?
misschien wel, gewoon simpele logica, Israel is kweenie hoe vaak aangevallen in het verleden.
Men kon binnen 24 uur reageren!
Dat deed men NIET men verzocht burgers uit het bovenste gedeelte van Gaza te evacueren! waarom?
Volgens jou het strafhof en anderen was het de bedoeling om burgers uit te moorden waarom zou men dat doen?
Ze hadden het gelijk plat kunnen gooien maar deden dat niet!
Dan tijdens de evacuatie nam Hamas de burgers op de korrel die weg vluchte n atuurlijk zie je dit niet op aljazeera of cnn.
oook niet dat Hamas hun wapens in dicht bevolkte gebieden plaatste en vaak letterlijk in appartementen complexen ziekenhuizen en andere plekken waar burgers bevonden.
Dan de voedsel konvooien tientallen chaufeurs er van zijn gedood door hamas die namen spul in beslag en schoten ook weerr op de burgers die ook wel iets wouden eten.
Dus voedsel in beslag door hamas en Israel moest toen de veiligheid van die voedesl transporten garanderen.
Het slachtoffer aantal, deze werd door de Palastijnse overheid verstrekt en wie is dat HAMAS, dus kloppen die, nou als het van een terroristen bende af komt lijkt het me niet bepaald betrouwbaar en dat klopt ook men is namelijk nog steeds aan het uitfilteren wie waar en hoe gedood is soms zijn ze gewoon nog in leven of hebben niet eens bestaan, dus die cijfers zijn allerminst betrouwbaar.
dode babies bleken pooppen te zijn en andere kinderen gingen ook wel eens een gevecht aan met de IDF tot hele jonge kinderen er zijn beelden waarbij knaapjes van 10 a 12 een aantal IDF soldaten te lijf gingen met messen dit zal je nooit zien op aljazeera of een CNN.
Dan ook al zou het aantal kloppen dan meot je toch even kijken wie daadwerkelijk de schuldige is, betreft het de IDF de Israelische luchtmacht hamas zelf of indirect door hamas en hoeveel zijn er niet door ouderdom of ziekte omgekomen?
Het word zo gedaan alsof Israel voor elk van deze dode verantwoordelijk is, allemaal.
en jij vind dat niet vreemd.

Men heeft 2 jaar gevochten in Gaza met 60+ duizend doden tot gevolg zoals al gezegd word.
Dat is peanuts vergelken wat moslims deden in Al-Fashir eind 2025 daar moorde men het zelfde aantal uit in 3 dagen!
Of Iran tussen december en januari waarbij de overheid tussen de 20.000 en 60.000 mensen uit hebben gemoord in nog geen 2 maand tijd!

Maar nee wat Israel deed DAT noemen we genocide!!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:33:24 #143
24533 ACT-F
pi_220340703
Ben benieuwd naar de olieprijs zodra de beurzen opengaan:

https://www.nu.nl/324737/(...)-iraanse-aanval.html

twitter
pi_220340704
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:29 schreef ACT-F het volgende:
Je zult maar in Israël zijn:

[ x ]
Je zult maar in Gaza zijn ;(
Het verschil is dat je Israel tenminste kan verlaten, om uit Gaza weg te komen is veel moeilijker en bovendien hebben ze daar nauwelijks plekken waar ze kunnen schuilen tegen bombardementen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:34:07 #145
24533 ACT-F
pi_220340709
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het verschil is dat je Israel tenminste kan verlaten, om uit Gaza weg te komen is veel moeilijker en bovendien hebben ze daar nauwelijks plekken waar ze kunnen schuilen tegen bombardementen.
Gaza is kapot.
pi_220340713
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:25 schreef Peppert het volgende:
En dan hebben we het nog niet eens over berichten dat bepaalde actoren bewust gifstoffen over landbouwgrond in Libanon verspreiden, met alle langetermijngevolgen voor voedselveiligheid en volksgezondheid van dien.
Het zou me niets verbazen. In 1948 hebben de zionisten ook de waterbronnen van de Palestijnen vergiftigd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Cast_Thy_Bread
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:34:49 #147
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220340714
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:25 schreef Peppert het volgende:
Het aantal directe doden tussen 28 februari en 14 maart 2026. De gevolgen reiken echter veel verder dan alleen deze directe slachtoffers. Door de vernietiging van infrastructuur en oliedepots zullen naar verwachting ook talrijke indirecte slachtoffers vallen, doordat grote hoeveelheden kankerverwekkende chemicaliën vrijkomen en langdurig in de lucht blijven hangen. Die vervuiling kan jaren later nog leiden tot een sterke toename van het aantal kankerpatiënten. En dan hebben we het nog niet eens over berichten dat bepaalde actoren bewust gifstoffen over landbouwgrond in Libanon verspreiden, met alle langetermijngevolgen voor voedselveiligheid en volksgezondheid van dien.

[ afbeelding ]
Zonder bron zijn die cijfers net zoveel waard als een bingo formulier :P

Zou wel handig zijn om er iig een bron bij te zetten.

Idem voor die bewering dat er bewust gifstoffen op landbouwgrond wordt gespoten.

Het zal me niks verbazen als dat gebeurt (in een oorlog gebeuren nou eenmaal hele smerige zaken), maar zomaar wat roepen heeft niemand wat aan.
A murky, forgotten land.
pi_220340733
quote:
[ x ]
Denk niet dat ze in Oekraïne kijken op een drone meer of minder...
pi_220340747
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:31 schreef theguyver het volgende:

[..]
misschien wel, gewoon simpele logica, Israel is kweenie hoe vaak aangevallen in het verleden.
Men kon binnen 24 uur reageren!
Dat deed men NIET men verzocht burgers uit het bovenste gedeelte van Gaza te evacueren! waarom?
Volgens jou het strafhof en anderen was het de bedoeling om burgers uit te moorden waarom zou men dat doen?
Ze hadden het gelijk plat kunnen gooien maar deden dat niet!
Dan tijdens de evacuatie nam Hamas de burgers op de korrel die weg vluchte n atuurlijk zie je dit niet op aljazeera of cnn.
oook niet dat Hamas hun wapens in dicht bevolkte gebieden plaatste en vaak letterlijk in appartementen complexen ziekenhuizen en andere plekken waar burgers bevonden.
Dan de voedsel konvooien tientallen chaufeurs er van zijn gedood door hamas die namen spul in beslag en schoten ook weerr op de burgers die ook wel iets wouden eten.
Dus voedsel in beslag door hamas en Israel moest toen de veiligheid van die voedesl transporten garanderen.
Het slachtoffer aantal, deze werd door de Palastijnse overheid verstrekt en wie is dat HAMAS, dus kloppen die, nou als het van een terroristen bende af komt lijkt het me niet bepaald betrouwbaar en dat klopt ook men is namelijk nog steeds aan het uitfilteren wie waar en hoe gedood is soms zijn ze gewoon nog in leven of hebben niet eens bestaan, dus die cijfers zijn allerminst betrouwbaar.
dode babies bleken pooppen te zijn en andere kinderen gingen ook wel eens een gevecht aan met de IDF tot hele jonge kinderen er zijn beelden waarbij knaapjes van 10 a 12 een aantal IDF soldaten te lijf gingen met messen dit zal je nooit zien op aljazeera of een CNN.
Dan ook al zou het aantal kloppen dan meot je toch even kijken wie daadwerkelijk de schuldige is, betreft het de IDF de Israelische luchtmacht hamas zelf of indirect door hamas en hoeveel zijn er niet door ouderdom of ziekte omgekomen?
Het word zo gedaan alsof Israel voor elk van deze dode verantwoordelijk is, allemaal.
en jij vind dat niet vreemd.

Men heeft 2 jaar gevochten in Gaza met 60+ duizend doden tot gevolg zoals al gezegd word.
Dat is peanuts vergelken wat moslims deden in Al-Fashir eind 2025 daar moorde men het zelfde aantal uit in 3 dagen!
Of Iran tussen december en januari waarbij de overheid tussen de 20.000 en 60.000 mensen uit hebben gemoord in nog geen 2 maand tijd!

Maar nee wat Israel deed DAT noemen we genocide!!
Zoveel woorden, en nog weet je het punt te missen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:41:41 #150
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340762
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ja Iran bombardeert ook Gaza en West oever, er zijn al behoorlijk wat raketten daar beland , gelukkig heeft israel er ook heel wat voor hun uit de lucht geknalt!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:45:41 #151
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220340793
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:34 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Gaza is kapot.
Jaa maar daar komen allemaal prachtige resorts en wolkenkrabbers toch?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:46:56 #152
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340800
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:39 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Zoveel woorden, en nog weet je het punt te missen.
ik reageerde op deze regel

daarom maakte ik deze dik! ;)
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:50:21 #153
24533 ACT-F
pi_220340818
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Jaa maar daar komen allemaal prachtige resorts en wolkenkrabbers toch?
Voor Israëliërs ja...
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:53:27 #154
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220340842
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Voor Israëliërs ja...
Oh ik dacht dat Gazanen daar gratis hotel overnachtingen zouden krijgen van Trump. Hmm, dat is wel jammer.

Terwijl het juist zo'n ideale lokatie is aan zee, en in een rustig en stabiel gebied van de wereld.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:53:55 #155
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220340849
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Voor Israëliërs ja...
En hoge, zeer welvarende, Hamas functionarissen.
Voor zover die nog leven natuurlijk.
A murky, forgotten land.
pi_220340883
In mijn extreem amateuristische ogen en met mijn extreem beperkte kennis komen er al enkele belangrijke lessen naar voren uit deze oorlog (neem het met een pak zout maar het moet wel aan het denken zetten) laat staan welke lessen intelligente mensen met (veel) (meer) verstand van zaken eruit trekken.

quote:
1: Luchtverdediging is nep en waardeloos

Iran is er niet in geslaagd een significant aantal Amerikaanse of Israëlische gevechtsvliegtuigen of zelfs drones neer te schieten. Koeweit heeft nog steeds het ‘record’ voor de meeste Amerikaanse luchtkills. Iran heeft vier THAAD-radars uitgeschakeld, evenals de grote, vaste AN/FPS-132-radar in Qatar, een vroegtijdig waarschuwingssysteem voor ballistische raketten.

Door het verlies van deze vroegtijdige waarschuwingsradars kunnen de Golfstaten zich minder effectief verdedigen tegen Iraanse raketten, zelfs nu Iran er met de dag minder afvuurt. De onderscheppingspercentages dalen.

De AN/FPS‑132‑radar in Qatar werd in de openingssalvo van Iran uitgeschakeld, waarschijnlijk door een drone.

De drone komt altijd door

De belangrijkste fysieke verstorende factor is momenteel de drone.

De na-afbeelding is AI‑gegenereerd, maar het incident is echt. Een enkele Shaheed-drone schakelde een AN/TPS-59‑radar uit in Bahrein. Alle geavanceerde verdedigingssystemen zoals THAAD, Patriot, Iron Dome, David’s Sling, enzovoort, zijn bedoeld om ballistische of kruisraketten tegen te houden. Grote, dure metalen objecten met grote radarsignaturen. Ze zijn niet ontworpen om Shaheed-drones te bestrijden, en er is eigenlijk momenteel niets dat dat kan. Zelfs na vier jaar oorlog in Oekraïne hebben noch de Oekraïners, noch de Russen een effectieve methode om deze drones tegen te houden.

Alle toekomstige militaire planning moet ervan uitgaan dat ‘de drone altijd doorkomt’. Met andere woorden: de enige echte verdediging is het vermogen om treffers te doorstaan, niet om ze te voorkomen. De treffers zijn onvermijdelijk.

2: Het landoppervlak doet ertoe, veerkracht (anti‑fragiliteit) doet ertoe.

Iran is anti‑fragiel, zelfs als het slecht verdedigd is. Iran’s grote voordeel is dat het een echt land heeft met bergen en tunnels om zijn raketten en drones in te verbergen. Ondanks dat de VS lucht‑dominantie over Iran hebben bereikt, is het nog steeds niet gelukt om anno 14 maart 2026 Iran’s offensieve capaciteiten substantieel uit te schakelen, vooral niet wat betreft drones.

Het afsluiten van maritieme handel is eenvoudig, en de VS lijkt tot nu toe (14 maart 2026) machteloos om dit te voorkomen

De Straat van Hormuz is bijzonder kwetsbaar voor blokkades, maar hetzelfde principe geldt voor alle maritieme knelpunten wereldwijd. Ze hoeven zelfs geen zeemijnen te leggen of daadwerkelijk schepen te laten zinken. Alleen de dreiging van geweld tegen commerciële scheepvaart is al voldoende.

Er is enorme schade toegebracht aan de commerciële scheepvaart door slechts een paar Iraanse drones, wat laat zien hoe gemakkelijk het is om het commerciële verkeer af te snijden.

De Amerikaanse marine kan eenvoudig op afstand worden gehouden

De reden dat de Amerikaanse marine commerciële scheepvaart niet door de blokkade kan escorteren, is dat de marine zich tot op heden niet durft te wagen in de buurt van de Iraanse kust. Dit terwijl Iran helemaal niet beschikt over de geavanceerde langeafstandsraketten tegen schepen. Het blijkt dat de Amerikaanse marine al op afstand kan worden gehouden door niets meer dan Shaheed-drones en onbemande speedboten.

Iran heeft onbemande speedboten die specifiek ontworpen zijn om Amerikaanse oppervlaktekrijgsmiddelen (op zee) te confronteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Peppert op 14-03-2026 15:12:18 ]
  zaterdag 14 maart 2026 @ 14:58:44 #157
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340885
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:53 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
En hoge, zeer welvarende, Hamas functionarissen.
Voor zover die nog leven natuurlijk.
Die wonen niet in Gaza joh!
Meeste Wonen in Doha Qatar en Turkije.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:04:58 #158
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220340932
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:58 schreef theguyver het volgende:

[..]
Die wonen niet in Gaza joh!
Meeste Wonen in Doha Qatar en Turkije.
Klopt, maar als het straks een groot luxe resort is bomvol highend wolkenkrabbers wel natuurlijk.
Feestje voor de rijken der aarde.

Niet voor de gewone Gazanen natuurlijk, daar is geen plek meer voor.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:06:11 #159
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220340939
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:04 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Klopt, maar als het straks een groot luxe resort is bomvol highend wolkenkrabbers wel natuurlijk.
Feestje voor de rijken der aarde.

Niet voor de gewone Gazanen natuurlijk, daar is geen plek meer voor.
Het echte antwoord is natuurlijk dat daar nooit een luxe stad komt. Of dat Gaza ooit enigzins opgebouwd gaat worden.

In feit eis het door Iran al min of meer vergeten nu.
pi_220340940
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 14:58 schreef Cherni het volgende:

[..]
De VS wil het bezetten. De bombardementen die er nu op plaats vinden laten de structuur met rust. Ik zie eerder Iran dan maar de zaak plat gooien zodra de VS dat gaat bezetten.
Extremistische regimes gaan gepaard met 'verschroeide aarde' doctrines. Ga er maar vanuit dat er weinig van de installaties intact zullen blijven al voordat de 1e parachutisten er geland zijn.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:07:21 #161
24533 ACT-F
pi_220340948
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:04 schreef StateOfMind het volgende:
8-)
pi_220340975
quote:
The United States has launched strikes on Kharg Island — the location responsible for roughly 90% of Iran’s oil exports. Around 1.5 million barrels of oil per day currently leave Iran via Kharg Island, with much of that oil going to China.
Although the strikes reportedly targeted military facilities rather than oil infrastructure itself, the conflict has now moved right up to the centre of Iran’s oil economy.
Iran has warned that if its oil infrastructure is attacked, it will retaliate by targeting American-linked oil facilities across the Middle East. If that happens, the conflict could escalate into a broader war on energy infrastructure.
Iran has previously warned that oil prices could surge to $200 per barrel if the situation escalates.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:11:17 #163
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220340976
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Het echte antwoord is natuurlijk dat daar nooit een luxe stad komt. Of dat Gaza ooit enigzins opgebouwd gaat worden.

Uiteraard niet, was sarcastisch.

Was destijds een korte hersenspinsel (al is hersen niet echt toepasselijk) van Trump.

Die zag het wel ziten met Trump Towers en Trump Plaza's en zulks.

Tot iets anders zijn aandacht weer kreeg
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:12:15 #164
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220340983
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
8-)
*)
A murky, forgotten land.
pi_220341004
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:06 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Er zijn bizar veel miljarden naar Gaza gegaan.

De Palestijn is by far de meest gesubsidieerde persoon op aarde.

Het had makkelijk een Singapore in het M-O kunnen zijn.

In plaats daarvan gingen die miljarden stiekem naar de Palestijnse oorlog- en terreurindustrie met hun debiele idealen van een geheel jodenvrij Midden-Oosten.

Wordt Gaza opnieuw opgebouwd.

Zolang de Palestijn niet een keer aan zelfreflectie gaat doen en de nodige stappen zet voor de-islamisering en de-nazificatie van de eigen samenleving, zal er van echte vrede geen sprake zijn.
pi_220341138
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:40 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]

Aww rip influencers ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_220341176
twitter

Ze willen er zogenaamd niets mee te maken hebben
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:34:39 #168
438527 MissButterflyy
pi_220341206
Trump hoopt op hulp bij vrijhouden Straat van Hormuz
President Trump zegt dat een groot aantal landen marineschepen naar het Midden-Oosten zullen sturen, om samen met de VS het passeren van de Straat van Hormuz mogelijk te maken. Om welke landen het gaat, meldt de president niet in zijn bericht op Truth Social. Trump zegt te hopen dat China, Japan, Zuid-Korea, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk een bijdrage zullen leveren.

De president vult aan dat de VS de kustlijn van Iran bombardeert en "voortdurend" Iraanse schepen "uit het water schiet". "Linksom of rechtsom, de zeestraat moet openblijven", besluit Trump.

Nu.nl
pi_220341218
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:34 schreef MissButterflyy het volgende:
President Trump zegt dat een groot aantal landen marineschepen naar het Midden-Oosten zullen sturen, om samen met de VS het passeren van de Straat van Hormuz mogelijk te maken. Om welke landen het gaat, meldt de president niet in zijn bericht op Truth Social. Trump zegt te hopen dat China, Japan, Zuid-Korea, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk een bijdrage zullen leveren.

De president vult aan dat de VS de kustlijn van Iran bombardeert en "voortdurend" Iraanse schepen "uit het water schiet". "Linksom of rechtsom, de zeestraat moet openblijven", besluit Trump.

Nu.nl
De man is zwaar gestoord
pi_220341232
quote:

Nu.nl
Diezelfde Trump die van iedereen zegt dat ze misbruik van de VS maken komt nu eisen dat diezelfde landen helpen. Dit is exact hoe andere landen de oorlogen in Irak en Afghanistan ingerommeld zijn.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:37:30 #171
24533 ACT-F
pi_220341233
Daar gaat het luchtalarm weer in Tel Aviv.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:38:30 #172
24533 ACT-F
pi_220341241
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:35 schreef WillemVOC het volgende:

[..]
De man is zwaar gestoord
Hij leeft in zijn fantasiewereld van Murica, yeah! Iedereen staat achter ons!
pi_220341244
quote:

Nu.nl
En als ze daar geen zin in hebben dan zal hij wel weer gaan dreigen met importheffingen. Het standaard repertoire.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:40:25 #174
24533 ACT-F
pi_220341257
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:38 schreef Breekfast het volgende:

[..]
En als ze daar geen zin in hebben dan zal hij wel weer gaan dreigen met importheffingen. Het standaard repertoire.
Importhefingen :') Ze heffen vooral zichzelf op omdat ze niks produceren maar alles kopen met vers van de pers gedrukte dollars.
pi_220341314
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:38 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Daar dreigt hij toch al mee dus dat heeft geen invloed.
  FOK!Fotograaf zaterdag 14 maart 2026 @ 15:47:06 #176
364681 over_hedge
pi_220341315
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:45 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]

Dit kan weles een top40 nummer worden
je hoeft hier niet je hele twitter bubble tijdlijn te posten hoor.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:48:34 #177
438527 MissButterflyy
pi_220341321
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:45 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]

Dit kan weles een top40 nummer worden
Volgens mij valt reuze mee in tel aviv…
pi_220341331
Als je denkt van "het kan niet meer gekker," dan toch wel.

twitter
pi_220341337
quote:

Nu.nl
Dit is zijn tyfusbende. Hij gaat het zelf maar fixen!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:51:24 #180
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220341343
:D hij is wel echt aan het dementeren, hè?
Dit, dus.
pi_220341348
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:49 schreef tesssssssss het volgende:

[ x ]
Waanzin is een beetje de norm geworden. Waarschijnlijk snel reacties van landen die dit ontkennen.
pi_220341378
quote:

[ x ]
Niks mis met helpen (al is het wel apart dat het beste leger ter wereld dit nodig heeft) maar ik mag dan wel hopen dat Amerika er voor betaald. Ook al die vluchtelingen die deze kansloze rotzooi veroorzaakt en naar Europa komen gaan we hopelijk op de boot naar Amerika zetten.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:56:19 #183
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220341380
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:51 schreef Buitendam het volgende:
Trump of die WillemVOC knakker?
A murky, forgotten land.
  Forum Admin zaterdag 14 maart 2026 @ 15:56:57 #184
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220341387
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:51 schreef Buitendam het volgende:
We hebben 100 procent van hun slagkracht vernietigd maar ze hebben nog wel een beetje slagkracht.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 14 maart 2026 @ 15:57:26 #185
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_220341392
Trump doet een beroep op o.a. Frankrijk om de straat van Hormuz te verdedigen. Dat kan nog wel eens een dingetje worden indien Frankrijk akkoord gaat en de vloot daar naartoe stuurt. Dan is dat kanon van de Evertsen ineens wél nodig.

Hetzelfde heeft hij aan Zuid-Korea gevraagd. Ik vraag me af of zij nog staan te springen om daar te helpen nadat de halve luchtverdediging daar weggehaald is door de VS :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:00:25 #186
438527 MissButterflyy
pi_220341413
twitter

CNN meldt ook dat er gewonden zijn in Eilat.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:01:10 #187
24533 ACT-F
pi_220341418
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]

En ook nu weer gaat het luchtalarm af.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:02:07 #188
438527 MissButterflyy
pi_220341425
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:57 schreef Stoorzendert het volgende:
Trump doet een beroep op o.a. Frankrijk om de straat van Hormuz te verdedigen. Dat kan nog wel eens een dingetje worden indien Frankrijk akkoord gaat en de vloot daar naartoe stuurt. Dan is dat kanon van de Evertsen ineens wél nodig.

Hetzelfde heeft hij aan Zuid-Korea gevraagd. Ik vraag me af of zij nog staan te springen om daar te helpen nadat de halve luchtverdediging daar weggehaald is door de VS :')
En China. Terwijl Trump bezig is een belangrijke partner in de handel van olie met China uit te schakelen.
Dat zou echt vreemd zijn, als China dat zou doen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:03:37 #189
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_220341439
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]

Gelukkig dat de inwoners uit Israel nog informatie delen. In de golfstaten in Iran komt nauwelijks info naar buiten over de onophoudelijke aanvallen, boetes en celstraffen voor het delen van beelden :{
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:04:35 #190
24533 ACT-F
pi_220341444
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:02 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
En China. Terwijl Trump bezig is een belangrijke partner in de handel van olie met China uit te schakelen.
Dat zou echt vreemd zijn, als China dat zou doen.
China kan gewoon doorvaren in de straat van Hormuz.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:05:08 #191
438527 MissButterflyy
pi_220341451
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:03 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Gelukkig dat de inwoners uit Israel nog informatie delen. In de golfstaten in Iran komt nauwelijks info naar buiten over de onophoudelijke aanvallen, boetes en celstraffen voor het delen van beelden :{
Daar is de regering in Israël nu toch ook mee bezig? Ik vind dat op het moment heel weinig beelden naar buiten komen van Israël.
pi_220341476
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Daar is de regering in Israël nu toch ook mee bezig? Ik vind dat op het moment heel weinig beelden naar buiten komen van Israël.
Die Steve van agenda free tv streamt gewoon tel Aviv enzo.

Alleen bij alarm wordt de camera naar beneden gericht. Daarna gewoon weer normaal.
Ik zie meer beelden van tel Aviv enzo dan uit Dubai of Oman.

Genoeg live cams in Tel Aviv enzo. Google maar.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:08:20 #193
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_220341482
quote:

[..]
Ik weet dat de cameras bij Steve elke keer uit / naar beneden gaan in opdracht van IDF. En dat soldaten geen beelden mogen maken uit angst voor legal action. Maar de inwoners ook?
pi_220341500
quote:

Trump maakte alle bondgenoten een half jaar geleden nog uit voor slappelingen die de militaire kracht van de VS uitbuiten.
En nu vraagt hij ze om militaire steun te verlenen vanwege de clusterfuck die hij in het Midden Oosten heeft veroorzaakt.
pi_220341507
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:14 schreef Homey het volgende:

[..]
Er zijn bizar veel miljarden naar Gaza gegaan.

De Palestijn is by far de meest gesubsidieerde persoon op aarde.

Het had makkelijk een Singapore in het M-O kunnen zijn.
Knip
By hoeveel ongeveer? Er gaat veel geld naar 'de Palestijnen' inderdaad en ben reuze benieuwd hoeveel anderen, zoals Afghanen, minder per persoon hebben 'ontvangen'
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:12:23 #196
438527 MissButterflyy
pi_220341508
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:08 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Ik weet dat de cameras bij Steve elke keer uit / naar beneden gaan in opdracht van IDF. En dat soldaten geen beelden mogen maken uit angst voor legal action. Maar de inwoners ook?
leggen strenge beperkingen op aan het delen van beelden van raketaanvallen door burgers. Dit is vooral bedoeld om te voorkomen dat vijandelijke groeperingen (zoals Hezbollah of Iran) de effectiviteit van hun aanvallen kunnen beoordelen en hun doelwitten kunnen aanpassen.

Belangrijkste regels en redenen:
Locatie-informatie: Het is verboden om beelden te delen die inslaglocaties, beschadigde infrastructuur of militaire posities tonen.
Veiligheid: Het leger adviseert burgers om geen live beelden te streamen of beelden te posten op sociale media direct na een aanval, om het vijandelijke inlichtingenwerk niet te helpen.
Operationele veiligheid: De focus ligt op het niet onthullen van de locaties van het 'Iron Dome'-luchtverdedigingssysteem of de plekken waar projectielen zijn ingeslagen.
Onderzoek: Soms worden beelden van specifieke gebeurtenissen of operaties onderzocht voordat ze openbaar mogen worden gemaakt.

Het is belangrijk om te weten dat het delen van dergelijke beelden in tijden van conflict in Israël kan leiden tot censuur of actie door de autoriteiten.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:12:28 #197
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220341510
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:56 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Trump of die WillemVOC knakker?
Big Orange Leader.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:15:08 #198
438527 MissButterflyy
pi_220341524
Het is ook wel logisch. De vijand leest ook mee op X.
pi_220341546
twitter
pi_220341580
quote:
81s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:56 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
We hebben 100 procent van hun slagkracht vernietigd maar ze hebben nog wel een beetje slagkracht.
En ook: "We hebben hulp nodig om de Straat open te houden die helemaal niet gesloten is."
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220341656
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:21 schreef OllieA het volgende:

[..]
om de Straat open te houden die helemaal niet gesloten is."
Klopt, het zeewater stroomt nog steeds in en uit tijdens ep en vloed >:)
  Forum Admin zaterdag 14 maart 2026 @ 16:32:52 #202
pi_220341666
Ik kan eens kijken of ik mijn neef HormuzStraatcommando kan bereiken. Misschien kan hij wat betekenen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:37:11 #203
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220341702
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik kan eens kijken of ik mijn neef HormuzStraatcommando kan bereiken. Misschien kan hij wat betekenen.
HormuzStraatcommando. dan.
Mét punt :7
A murky, forgotten land.
pi_220341711
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Klopt, het zeewater stroomt nog steeds in en uit tijdens ep en vloed >:)
Uit en in, zal je bedoelen, en over ep ga ik het maar niet hebben. >:)
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zaterdag 14 maart 2026 @ 16:42:27 #205
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220341746
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:38 schreef OllieA het volgende:

[..]
Uit en in, zal je bedoelen, en over ep ga ik het maar niet hebben. >:)
Dat was juist het punt voor Trump, de boel afleiden van ep :P
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:01:04 #206
24533 ACT-F
pi_220341877
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 16:42 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat was juist het punt voor Trump, de boel afleiden van ep :P
Dat is geen kind voor Epke, die zwemt gewoon tegen de stroom in.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:03:26 #207
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_220341896
quote:

[ x ]
Hopelijk trapt niemand hierin. Trump is te bang om zelf escortes in de straat te doen, want dat zal gegarandeerd leiden tot een paar schepen op de zeebodem, dus mogen die andere landen het doen _O_
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:06:00 #208
13456 AchJa
Shut up!!!
  Forum Admin zaterdag 14 maart 2026 @ 17:08:31 #209
pi_220341933
quote:
81s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:06 schreef AchJa het volgende:
[ x ]

:') _O-
pi_220341970
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:03 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Hopelijk trapt niemand hierin. Trump is te bang om zelf escortes in de straat te doen, want dat zal gegarandeerd leiden tot een paar schepen op de zeebodem, dus mogen die andere landen het doen _O_
Je begrijpt dat de afsluiting van Hormuz vooral funest is voor China, Japan en Zuid-Korea hè?

Ik hoop echt dat China nu eindelijk eens van zich laat horen. Natuurlijk willen ze het einde van de Westerse hegemonie, maar gelukkig hebben ze ook niets met moslimfundamentalisme en uiteindelijk is hun economie veel meer afhankelijk van het westen dan van het midden oosten.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220341979
quote:

[..]
Is altijd zo. De balans maken we pas op na een X aantal weken. Net zoals met die Amerikanen laatst, daar bleken er ook veel meer zwaar gewond of dood van te zijn.
pi_220341991
quote:

[..]
Er gebeurt ook niet zo veel meer in Israël, Iran kan daar nauwelijks meer schade aanrichten.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:19:58 #213
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220342008
quote:
81s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:06 schreef AchJa het volgende:
[ x ]

:') _O-
Wat is de onderbouwing hiervan precies? En gaat dit dan ook niet op voor Iran gezien het feit dat zij Rusland steunen (met wapens)?
pi_220342051
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:19 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat is de onderbouwing hiervan precies? En gaat dit dan ook niet op voor Iran gezien het feit dat zij Rusland steunen (met wapens)?
Er wordt naarstig geprobeerd om de oorlogen in Iran en Oekraïne met elkaar te verbinden, hopende dat het Westen als gemeenschappelijke vijand wordt gezien door zowel Iran als Rusland.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:32:21 #215
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220342084
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is geen kind voor Epke, die zwemt gewoon tegen de stroom in.
Maar Epke is statenloos *)
A murky, forgotten land.
pi_220342102
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:15 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Je begrijpt dat de afsluiting van Hormuz vooral funest is voor China, Japan en Zuid-Korea hè?

Ik hoop echt dat China nu eindelijk eens van zich laat horen. Natuurlijk willen ze het einde van de Westerse hegemonie, maar gelukkig hebben ze ook niets met moslimfundamentalisme en uiteindelijk is hun economie veel meer afhankelijk van het westen dan van het midden oosten.
China heeft voor het conflict al meer olie geimporteerd dan normaal, en ze krijgen natuurlijk olie uit Rusland. Ze zouden een flinke reserve voorraad hebben.

Hoe langer deze oorlog duurt, hoe meer dure raketten Amerika de lucht in schiet hoe gunstiger voor China. Die blijven voorlopig nog wel even rustig.
pi_220342122
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:35 schreef Toefjes het volgende:

[..]
China heeft voor het conflict al meer olie geimporteerd dan normaal, en ze krijgen natuurlijk olie uit Rusland. Ze zouden een flinke reserve voorraad hebben.
China is bizar groot, een flinke reserve voorraad opbouwen kan niet, ze hebben constante aanvoer nodig.

quote:
Hoe langer deze oorlog duurt, hoe meer dure raketten Amerika de lucht in schiet hoe gunstiger voor China. Die blijven voorlopig nog wel even rustig.
Het is sowieso lastig om voor China partij te kiezen, met name omdat ze weten dat ze ook niet gebaat zijn met een machtig midden oosten.
pi_220342136
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:03 schreef butz0rs het volgende:

[..]
Zelf een oorlog beginnen zonder over de consequenties na te denken en vervolgens de landen die je al een jaar lang schoffeert met beledigingen, bedreigingen en tarifs vragen om je zooi op te ruimen.

Trump being Trump.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:43:54 #219
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220342161
twitter
pi_220342168
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:15 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat schepen uit bevriende landen zoals India en China gewoon door mochten varen. Plus China lacht zich rot, die denkt laat de oorlog zolang mogelijk duren...
pi_220342183
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Zelf een oorlog beginnen zonder over de consequenties na te denken en vervolgens de landen die je al een jaar lang schoffeert met beledigingen, bedreigingen en tarifs vragen om je zooi op te ruimen.

Trump being Trump.
Dit kun je toch ook over Poetin zeggen?
pi_220342188
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:45 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Ik heb begrepen dat schepen uit bevriende landen zoals India en China gewoon door mochten varen. Plus China lacht zich rot, die denkt laat de oorlog zolang mogel;ijk duren...
Wat nu doorvaart van bevriende landen is nog altijd maar een fractie van wat er onder normale omstandigheden door zou varen.
pi_220342198
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:45 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Ik heb begrepen dat schepen uit bevriende landen zoals India en China gewoon door mochten varen.
Nee, dat is niet zo

https://www.csis.org/anal(...)hrough-strait-hormuz

quote:
Plus China lacht zich rot, die denkt laat de oorlog zolang mogelijk duren...
Zeker niet, economisch gezien zit China in enorme onzekerheid. Ze zijn gigantisch afhankelijk was export naar de VS en Europa, als transport straks lastig wordt ligt hun economie op z'n gat. Het is een kwestie van tijd voor ze zich zullen laten horen.
pi_220342204
quote:

[..]
What goes around comes around ;)
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:52:24 #225
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220342212
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
What goes around comes around ;)
A murky, forgotten land.
pi_220342241
quote:

Lekker de fransen om luchtsteun vragen. Ging bij Sebrenica ook zo goed..
pi_220342262
quote:

[ x ]
Dus... eh... "We are the most powerful military force on the planet" maar we hebben wel hulp nodig van landen die niets met het conflict te maken hebben.
pi_220342276
[quote]0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:48 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Nee, dat is niet zo

https://www.csis.org/anal(...)hrough-strait-hormuz
Iran liet onlangs nog 22 schepen van India/China door. Aangezien het oorlog is, is het logisch dat er minder schepen er doorheen varen. Gaat erom dat ze van Iran door mogen varen.
Wat wel mooi zou zijn is als China als bemiddelaar zou optreden en deze shitzooi zou beeindigen. zodat er weer rust is in de wereld.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:11:30 #229
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220342286
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dus... eh... "We are the most powerful military force on the planet" maar we hebben wel hulp nodig van landen die niets met het conflict te maken hebben.
De oorlog is al gewonnen, Iran's leger is vernietigd. Maar of de rest wel ff kan komen helpen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220342292
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:50 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Dit is zijn tyfusbende. Hij gaat het zelf maar fixen!
Je weet dat Amerika genoeg eigen olie heeft.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:16:22 #231
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_220342311
twitter

Hielp je Oekraine maar mafkees.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:17:01 #232
38496 Perrin
pi_220342319
Zonder enige schaamte.

twitter
pi_220342330
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:17 schreef Perrin het volgende:
Zonder enige schaamte.

[ x ]
En toch zijn er nog mensen die deze puinhoop van een presidentschap door dik en dun steunen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:21:17 #234
38496 Perrin
pi_220342340
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En toch zijn er nog mensen die deze puinhoop van een presidentschap door dik en dun steunen.
Zeker. Ze herkennen zichzelf in veel van zijn eigenschappen.
pi_220342350
quote:

[..]
Zodra de toch al hoge kosten voor levensonderhoud binnenkort flink gaan stijgen in de VS, dan zal het wel rap minder worden met die steun ;)
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:25:22 #236
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220342362
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 15:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Extremistische regimes gaan gepaard met 'verschroeide aarde' doctrines. Ga er maar vanuit dat er weinig van de installaties intact zullen blijven al voordat de 1e parachutisten er geland zijn.
Denk dat ze past een aanval uitvoeren als Iran niet de mogelijkheid heeft het eilandje plat te gaan gooien!
of in ieder geval de kans vele malen kleiner is!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:25:38 #237
438527 MissButterflyy
pi_220342364
Ambassade VS tegen Amerikanen: 'Verlaat Irak'
Amerikanen in Irak krijgen van de Amerikaanse ambassade het dringende advies om Irak te verlaten. Het is daar nu te gevaarlijk voor Amerikaanse burgers vanwege het risico op onder meer terrorisme en ontvoeringen, schrijft de ambassade in een verklaring.

Pro-Iraanse sjiitische milities in Iran hebben de afgelopen dagen verschillende Amerikaanse doelen in Irak met drones aangevallen. Het gaat onder meer om de ambassade in Bagdad en het consulaat in Erbil.

Nu.nl
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:27:02 #238
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220342370
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zodra de toch al hoge kosten voor levensonderhoud binnenkort flink gaan stijgen in de VS, dan zal het wel rap minder worden met die steun ;)
Ja het regime in Iran gaat de heilige strijd niet opgeven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:27:20 #239
438527 MissButterflyy
pi_220342372
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:17 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Er gebeurt ook niet zo veel meer in Israël, Iran kan daar nauwelijks meer schade aanrichten.
Toch nog twee gewonden vandaag, waarvan een kind ernstig gewond in eilat.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:28:29 #240
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220342378
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Amerikanen in Irak krijgen van de Amerikaanse ambassade het dringende advies om Irak te verlaten. Het is daar nu te gevaarlijk voor Amerikaanse burgers vanwege het risico op onder meer terrorisme en ontvoeringen, schrijft de ambassade in een verklaring.

Pro-Iraanse sjiitische milities in Iran hebben de afgelopen dagen verschillende Amerikaanse doelen in Irak met drones aangevallen. Het gaat onder meer om de ambassade in Bagdad en het consulaat in Erbil.

Nu.nl
Het is wel sneu voor Irak, dit nu weer.

Ik denk niet dat veel mensen het volgen hier, maar Irak is bezig met een ware wederopbouw golf. Overal springen wolkenkrabbers en nieuwe wijken uit de grond, worden straten vernieuwd en wegen aangelegd.

Die komen nu eindelijk uit een periode van tientallen jaren ellende.
pi_220342390
quote:

Nu.nl
Je zou toch denken dat alle Amerikanen in dat soort landen al lang en breed weg zouden zijn
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:32:53 #242
438527 MissButterflyy
pi_220342404
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik denk niet dat veel mensen het volgen hier, maar Irak is bezig met een ware wederopbouw golf. Overal springen wolkenkrabbers en nieuwe wijken uit de grond, worden straten vernieuwd en wegen aangelegd.

Dat is wel zonde ja. Gun het land een mooie toekomst.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:34:20 #243
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220342412
quote:

[..]
Oh meer dan zat die Trump steunen!
Zelfs al zou deze oorlog compleet falen!
Komt omdat je in de VS maar letterlijk 2 partijen hebt en die staan lijnrecht tegenover elkaar.
pi_220342418
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:34 schreef theguyver het volgende:

[..]
Oh meer dan zat die Trump steunen!
Zelfs al zou deze oorlog compleet falen!
Komt omdat je in de VS maar letterlijk 2 partijen hebt en die staan lijnrecht tegenover elkaar.
Ik heb het meer over een select groepje gebruikers op dit forum ;)
pi_220342432
quote:

[..]

Niet dat ik twijfel aan je bericht, maar heb je misschien wat links, artikelen of nieuwsitems daarover, ben wel benieuwd.
pi_220342438
quote:

[..]

Heb je daar wat meer info over?
Wel interessant.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:38:09 #247
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220342441
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb het meer over een select groepje gebruikers op dit forum ;)
OK ik ben voor de vrijheid van het Iraanse volk.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:47:41 #248
38496 Perrin
pi_220342509
Sja.

zaterdag 14 maart 2026 @ 18:52:06 #249
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220342548
quote:
After Epic Fury, a munitions supplemental becomes imperative

The conflict with Iran has incurred a staggering expenditure of ordnance that jeopardizes long-term deterrence and defense goals.

Over the last ten days, Iran fired hundreds of ballistic and cruise missiles, and countless drones. A relatively small number have gotten through, suggesting that the US and its partners have fired hundreds of interceptors in turn. On the offensive side, the US has struck over 6,000 targets within Iran. It is reasonable to surmise that in doing so the US forces may have expended many hundreds, even thousands, of precious long-range missiles. When the totals are revealed, they could be shocking.

Pentagon officials say that the United States has enough for “the task at hand,” and some developments give reason for optimism. On March 4, Gen. Dan Caine, the chairman of the Joint Chiefs of Staff, noted that the United States had achieved a degree of air superiority that permitted a “munitions transition from standoff to stand-in weapons.” Moving to more plentiful and cheaper gravity bombs is a welcome development. That strikes have slowed the rate of Iranian missile fire by more than 90 percent, per Pentagon figures, further alleviates the rate of defensive interceptor launches.

But saying we have sufficient stocks for the task at hand is not the same as saying there is enough for other objectives, most notably deterring aggression by China. The context here is how many of these precious stocks of weapons have been used over the last 18 months, and how the US for years has failed to buy enough in the first place.

The situation is unsustainable. It courts running out of ammunition, what in military circles is called “going Winchester.” The solution is likely to require Congress to step up and pass a major budget supplemental.

Let’s start with recent efforts. Remember, these expenditures over Iran follow the defense of Israel in June 2025, when American and Israeli air defenders expended hundreds of interceptors, including between 30-49 percent of THAAD deliveries, and 20 percent of SM-3s. Neither the US nor Israel can afford another war that chews up hundreds of missile defense interceptors.

Similar concern relates to strike capability. For years, US policymakers have elected to use long-range standoff weapons when it seemed less necessary, such as when 1,000-km range Tomahawks were used against the Houthis in Yemen, and — even more inexplicably — against terrorists in Nigeria with no air defenses.

The recent employment of these weapons would be less of a problem had the US not allowed insufficient inventory goals and meager procurement for years.

After Russia’s 2022 invasion of Ukraine, Kyiv’s top requests for aid consistently fell into two categories: long-range strike, like ATACMS, and missile defenses, like Patriot. Military planners worldwide began revising old calculations for munition inventory objectives. A year ago, the US Army quadrupled its acquisition objective for PAC-3s from 3,376 to 13,773.

Deputy Secretary of Defense Steve Feinberg had the foresight in early 2025 to begin architecting a munitions ramp-up. After months of negotiations with industry about maximizing production, the Pentagon concluded a handful of strategic framework agreements for seven offensive and defensive missiles.

The plans call for quadrupling THAAD production from 96 to 400, moving PAC-3 rates from 600 to 2,000, significantly increasing Standard Missile output, and going to 1,900 AMRAAM missiles. Tomahawk production would expand to 1,000 per year, after the administration requested funds for just 57 Tomahawks in its last request.

The Pentagon is moving in the right direction, but the clock is ticking. Strategic framework agreements are not contracts. The underlying bids have an expiration date, and, if the contracts are not soon finalized, the deals could falter.

And that’s the problem: The money isn’t there to put all these missiles, which would be needed in any conflict with China, on contract.

The fiscal 2026 appropriations will allow some contracts to be let, but the bill’s report warned that its additions fell far short of the Pentagon’s $28.8 billion supplemental request for munitions alone, which had come over late to the negotiations on Capitol Hill.

Funding from the recent appropriations bill will, for instance, probably buy between 300-350 PAC-3s. If a $200 million allocation from last year’s reconciliation bill were to go to PAC-3, it would add fewer than 50 more.

Press reports suggest that a $50 billion supplemental has been floated to cover Iran conflict. That figure is almost certainly too low. The cost of countless sorties into Iran and the replacement of munitions could each tally double digit billions. Other expenses include replacing jet fuel, combat pay, facility repair, more drone defenses like Coyote, and replacing THAAD radars that were attacked. All this is on top of the yet-unappropriated $28.8 billion munitions supplemental request.

House Appropriations Committee Chair Tom Cole has reasonably expressed doubt that spending cuts can suffice to offset the cost of the war. Weeks ago, before the war with Iran began, House Armed Services Committee chair Mike Rogers called for hundreds of billions in a new reconciliation bill. The reconciliation approach was difficult last year and could be even harder now.

The dismal prospect of what it might mean to go Winchester with missile defenses or long-range strike has begun to sink in. Regardless of one’s views of the Iran conflict, avoiding that situation will requires immediate action by Congress, the Pentagon, and defense industry. The rates of production in the framework agreements announced in recent months will now, almost certainly, need to be revised upwards. It may not be enough for 2,000 PAC-3s to be produced per year by 2030. It may not be enough to get to 1,000 Tomahawks per year by then.

There is no sugarcoating this situation. The scale of recent munition expenditures and the degradation of US missile defense capability may well undercut deterrence in the Pacific for the remainder of this decade. It is difficult not to worry that they could encourage China to jump through the proverbial Davidson window. Immediate actions are necessary to preclude that.

The first step will be a munitions supplemental ample to cover both replenishment and expansion. Then the building can begin.
Breaking Defense

Tien dagen oorlog en nu al discussie over de munitievoorraden...
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:53:00 #250
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220342577
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:52 schreef AchJa het volgende:

[..]
Breaking Defense

En toch weet de VS ieder jaar $820.000.000.000 uit te geven aan defensie. Waar blijft dat... het gaat niet op aan munitie blijkbaar.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:56:40 #252
38496 Perrin
pi_220342586
De tijdlijn.

twitter
pi_220342606
Ik vraag me af of de Houthi's nog gaan inspringen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:01:38 #254
438527 MissButterflyy
pi_220342641
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:58 schreef Discombobulate het volgende:
Ja, die zijn erg stil.
pi_220342668
quote:

[..]
Breaking Defense

10 dagen vooruit denken is voor de Trump-administration zoiets als plannen maken voor het jaar 10.000, dat doen ze gewoon niet.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:04:28 #256
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220342676
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:
10 dagen vooruit denken is voor de Trump-administration zoiets als plannen maken voor het jaar 10.000, dat doen ze gewoon niet.
Lijkt de Nederlandse politiek wel...
pi_220342737
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:56 schreef Perrin het volgende:
De tijdlijn.

[ x ]
Het gejuich wordt ook al minder op Fok...

Het almachtige Amerika heeft de hulp van de rest van de wereld, die hij een jaar lang heeft beledigd en uitgescholden, nodig om de rotzooi die hij gecreëerd heeft op te ruimen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:10:56 #258
38496 Perrin
pi_220342768
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het gejuich wordt ook al minder op Fok...

Het almachtige Amerika heeft de hulp van de rest van de wereld, die hij een jaar lang heeft beledigd en uitgescholden, nodig om de rotzooi die hij gecreëerd heeft op te ruimen.
twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:13:45 #259
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220342794
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:56 schreef Perrin het volgende:
De tijdlijn.

[ x ]
Mooi hè, eergisteren nog verkondigen dat de luchtmacht, de marine, de luchtafweer allemaal kapot waren, en de raketten en drones voor 90 tot 95 procent vernietigd waren.

En toch, nu dagen later, heeft het rijkste en machtigste en sterkste land ter wereld voor die resterende procentjes opeens de hulp nodig.

Van landen, oude trouwe bondgenoten, die eerst geschoffeerd en bedreigd werden...

Echt :')
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:14:33 #260
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220342799
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:38 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Heb je daar wat meer info over?
Wel interessant.
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:36 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Niet dat ik twijfel aan je bericht, maar heb je misschien wat links, artikelen of nieuwsitems daarover, ben wel benieuwd.
Ik zou vooral deze thread door bladeren. Wordt regelmatig ge-update

https://www.skyscrapercit(...)4535/page-10#replies

[ Bericht 8% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 14-03-2026 19:23:31 ]
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:14:50 #261
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220342804
quote:
Houthi het of Houthi het niet :P
A murky, forgotten land.
pi_220342847
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:14 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik steun de Iraniers maar khomeinie
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:21:09 #263
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220342854
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:20 schreef TLC het volgende:

[..]
Ik steun de Iraniers maar khomeinie
Dat khameini schelen :s)
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:28:06 #264
24533 ACT-F
pi_220342948
quote:

[..]
Breaking Defense

Iran is geen Venezuela. Je doet of je huiswerk of je komt er vanzelf achter:

pi_220342953
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Daar komt die befaamde 2 weken dus vandaan. Dat is niet omdat ze iets niet willen doen, maar omdat ze gewoonweg niet weten wat ze over 2 weken doen.

Wel verhelderend.
pi_220342968
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:14 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ze hebben die nog wel achter de hand en qua proxies hebben die wel echt grote raketten in huis.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:30:36 #267
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220342987
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:29 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ze hebben die nog wel achter de hand en qua proxies hebben die wel echt grote raketten in huis.
Die houden zich verdacht rustig ja.
A murky, forgotten land.
pi_220343001
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:30 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Die houden zich verdacht rustig ja.
Rob de Wijk had er nog een verklaring voor, maar heb geen zin om die podcast van afgelopen week door te spitten.
pi_220343005
twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:32:40 #270
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_220343020
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:28 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Er wordt naarstig geprobeerd om de oorlogen in Iran en Oekraïne met elkaar te verbinden, hopende dat het Westen als gemeenschappelijke vijand wordt gezien door zowel Iran als Rusland.
Iran en Rusland zijn ook beide vijanden van het Westen, daar hoeft er niet worden geprobeerd iets te verbinden, dit al het geval. Het is ook niet zonder reden dat het ook bondgenoten zijn en dat Iran de Russen steunt in hun oorlog.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:34:41 #271
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220343059
quote:
quote:
Yemen’s Houthis signal readiness to join conflict alongside Iran

Mohammed al-Bukhaiti, a senior member of the Political Bureau of the Houthi movement Ansar Allah, said the group’s actions are fully aligned with the efforts of the so-called “axis of resistance.”

In an interview with Al Mayadeen, al-Bukhaiti said the decision in Yemen to side with Iran has already been made.

He said the group is closely monitoring developments and “keeping a finger on the trigger,” referring to earlier remarks by the movement’s leader, Abdul-Malik al-Houthi.

According to al-Bukhaiti, Yemen’s direct participation in the conflict is “only a matter of time,” adding that full coordination exists on the issue.

Bron
De Houthi kaart (Rode Zee en ook alle infrastructuur in o.a. Saudie Arabië in goed bereik) moet je niet vanaf dag 1 inzetten. In een conflict dat veel langer gaat duren. Als wij hier in Juli uit zijn komen wij er nog goed vanaf denk ik: 3-4 maanden.
enkelband
pi_220343076
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:34 schreef recidivist het volgende:

[..]
[..]
De Houthi kaart (Rode Zee en ook alle infrastructuur in o.a. Saudie Arabië in goed bereik) moet je niet vanaf dag 1 inzetten. In een conflict dat veel langer gaat duren. Als wij hier in Juli uit zijn komen wij er nog goed vanaf denk ik: 3-4 maanden.
Het is wel de vervelendste proxy van allemaal iig
pi_220343156
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Rob de Wijk had er nog een verklaring voor, maar heb geen zin om die podcast van afgelopen week door te spitten.
Hij had het er inderdaad over. Dat ze pas in actie zouden komen als de Amerikanen klaar zouden zijn of iets dergelijks. Ze wachten in elk geval geduldig op een seintje uit Teheran.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:43:32 #274
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220343183
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:31 schreef Discombobulate het volgende:
[ x ]
Trump heeft al aangegeven een paar dagen geleden dat de VS geen hulp meer nodig heeft (nadat het VK aanbood te helpen op bepaalde vlakken).

Ik zie dus niet in waarom iemand moet helpen. Het is aangeboden, en afgewezen.
pi_220343215
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Iran en Rusland zijn ook beide vijanden van het Westen, daar hoeft er niet worden geprobeerd iets te verbinden, dit al het geval. Het is ook niet zonder reden dat het ook bondgenoten zijn en dat Iran de Russen steunt in hun oorlog.
Klopt. Iran, Israël en Rusland zijn vijanden van het Westen.
En inmiddels de VS ook wel.
pi_220343219
quote:

[..]
Klopt, in feite geeft hij hiermee nog een rechtvaardiging voor de aanval op Iran.

Dat was vast niet bedoeld.
pi_220343235
VS die lekker door blijft gaan de hele wereld de ellende in te brengen.

Voor wat?
Een oorlog van een gewelds beluste dictator, Netanyahu.
En de drang tot macht en geld met olie door de oranje gek Trump.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:50:33 #279
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220343275
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:35 schreef Discombobulate het volgende:
Het is wel de vervelendste proxy van allemaal iig
Ik moet zeggen dat de meeste proxies van Iran zeker in deze oorlog enorm vervelend zijn. Zelfs Hezbollah in Libanon waarvan ik ook dacht dat die echt zo goed als over waren vechten veel beter dan verwacht terug met zowel effectieve raketten toch nog Israël in als in guerilla vorm de Israëlische poging tot opmars in Zuid Libanon en zelfs Baalbek vallei in Midden Libanon goed pareren tot nu toe.

De Iraakse milities vallen constant Amerikaanse basissen in Irak en Noord Irak hard aan en onlangs dus ook de Fransen met een dode en gewonden tot gevolg in Noord Irak. Zij hebben zeer goede drones en hoewel een aantal leiders succesvol zijn gebombardeerd door de Amerikanen lopen de meesten nog vrij rond/uiteraard undercover of onder de grond.

En met de Houthis heb je het probleem dat in Jemen heel veel valt plat te gooien maar gezien de tribale samenleving dat het is en al allerarmste Arabische land het effectief weinig concreets oplevert en daarom Trump na vijf a zes weken eerder het alweer stopte: veel te veel geld en moeite met te weinig significante successen. De Houthis hebben ook al eerder in de oorlog met de Saudiërs die van alles platgooiden geleerd hoe zij hun wapensystemen vrij goed verborgen en mobiel moeten houden. Het is niet voor niets dat Israël Somaliland erkende als onafhankelijke staat en dat is vanwege de ligging aan de Rode Zee en het idee een as en samenwerking te ontplooien in de om de macht van de Houthis te containen.
enkelband
pi_220343328
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:13 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Mooi hè, eergisteren nog verkondigen dat de luchtmacht, de marine, de luchtafweer allemaal kapot waren, en de raketten en drones voor 90 tot 95 procent vernietigd waren.

En toch, nu dagen later, heeft het rijkste en machtigste en sterkste land ter wereld voor die resterende procentjes opeens de hulp nodig.

Van landen, oude trouwe bondgenoten, die eerst geschoffeerd en bedreigd werden...

Echt :')
Opeens blijkt dat kortzichtigheid toch zijn prijs heeft.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220343349
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:46 schreef Anton91 het volgende:
[ x ]
Als ik Oekraïne was dan zou ik in ruil ook wel een wensenlijstje bij Israël neerleggen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:05:19 #282
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220343482
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_220343742
Wonderbaarlijk leeft die maffe drone carrier nog. _O-
twitter
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:34:53 #284
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220343869
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:55 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Als ik Oekraïne was dan zou ik in ruil ook wel een wensenlijstje bij Israël neerleggen.
Zelensky heeft dan wel geen pak, hij heeft wel de kaarten 8-)
A murky, forgotten land.
pi_220343872
quote:

Nu.nl
naar Koeweit lijkt me te eng
quote:
Kuwait dealing with 'missile and drone attacks'
published at 19:02
19:02
Kuwait's army says its defence systems are currently confronting both missile and drone attacks.

Any explosions are the result of interceptions, it says in a statement.

We'll bring you more on this when we hear it.

https://www.bbc.com/news/(...)7e-2fb229842f16#post
quote:
20:41
Breaking
Kuwait's government says a drone attack has targeted its international airport, damaging the airport's radar system.

The airport announced this week it was suspending all flights due to the ongoing war.
https://www.bbc.com/news/(...)4a-6be3ffc60fc0#post

[ Bericht 14% gewijzigd door zakjapannertje op 14-03-2026 20:47:56 ]
pi_220343874
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:26 schreef Doler12 het volgende:
Wonderbaarlijk leeft die maffe drone carrier nog. _O-
[ x ]
Dat Kharg hadden ze ook amper stuk gebombardeerd.
pi_220343938
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:46 schreef Anton91 het volgende:
[ x ]
Goh, kennelijk heeft Zelensky toch wel de kaarten.
pi_220343955
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:55 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Gok dat dat weinig gaat worden voor israel.

Israel heeft behalve humanitaire hulp, geen poot uitgestoken om Oekraine te helpen.

Tenzij zelensky ze door hun neus laat betalen, dan mss wel.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:42:19 #289
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220343979
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:40 schreef ExTec het volgende:

[..]

Israel heeft behalve humanitaire hulp, geen poot uitgestoken om Oekraine te helpen.

Vroeg of laat komt toch mevrouw Karma om de hoek kijken.

En dat is een bitch.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:42:58 #290
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220343991
quote:

[..]

ISIS zitten daar toch op de troon? Kan mij niet voorstellen dat het qua levenskwaliteit dan heel veel beter is dan toen die koekenbakker in Iran nog niet in pieces was gebombardeerd.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:45:21 #291
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344024
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:42 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Taliban of ISIS zitten daar toch op de troon? Kan mij niet voorstellen dat het qua levenskwaliteit dan heel veel beter is dan toen die koekenbakker in Iran nog niet in pieces was gebombardeerd.
Taliban is nu de machthebber in Afghanistan, een jihadist is nu president in Syrië.

Denk dat je daarmee in de war bent.

Irak is juist al een hele tijd weer redelijk normaal en stabiel volgens mij.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:45:55 #292
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220344036
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:45 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Taliban is nu de machthebber in Afghanistan, een jihadist is nu president in Syrië.

Denk dat je daarmee in de war bent.

Irak is juist al een hele tijd weer redelijk normaal en stabiel volgens mij.
Ah, zal dan met Afghanistan in de war zijn.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:50:20 #293
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344105
quote:
9s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
De oorlog is al gewonnen, Iran's leger is vernietigd. Maar of de rest wel ff kan komen helpen.
wie zegt dat?
Ik kom dat nergens tegen de revolutinaire garde is er gewoon nog, houd zich aardig schuil maar is er nog.
De grote marine schepen zijn naar de kelder de kleine bootjes krijgen het nu te verduren de luchtmacht van Iran is bijna volledig weg gevaagd.

Btw leuk dat ze andere schepen door laten zoals ik hier lees, maar Iran is Iran, Ik zie straks nog een van die schepen naar de kelder gaan.

Iran is groot ik heb de VS of Israel niks anders horen zeggen dan dat dit 4 tot 6 weken kan duren.

En over de US navy niet de straat in varen is logisch je moet eerst een weg banen en dat gene uitschakelen wat een dreiging vormt.

Plus ik heb begrepen dat er een marine unit onderweg is naar het gebied dus ik zie wel een grond actie in de toekomst waarschijnlijk op het betreffende eerder genoemde eiland.

Kijkt even terug naar de eerste en tweede golfoorlog en die luchtaanvallen duurde ook weken.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:53:29 #294
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220344142
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:40 schreef ExTec het volgende:

[..]

Hoewel Israël aanvankelijk geen wapens stuurde, bevestigde de Oekraïense president Zelenskyy in september 2025 dat Israël een Patriot-luchtverdedigingsbatterij had geleverd die operationeel was. Daarnaast leverde Israël een vroegtijdig waarschuwingssysteem voor raketten.

btw niet zo gek, Israel was zelf in een groot conflict met Hamas en Hezbollah en constante dreiging!

Beetje logisch dat ze niet veel sturen!
pi_220344160
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:53 schreef theguyver het volgende:
Hoewel Israël aanvankelijk geen wapens stuurde, bevestigde de Oekraïense president Zelenskyy in september 2025 dat Israël een Patriot-luchtverdedigingsbatterij had geleverd die operationeel was. Daarnaast leverde Israël een vroegtijdig waarschuwingssysteem voor raketten.

Die patriot stond daar niets te doen en was feitelijk eigendom van uncle sam.
pi_220344162
twitter

👀
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:55:37 #297
24533 ACT-F
pi_220344174
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
👀
Alleen de laarzen of staat er ook iemand in?
pi_220344185
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:54 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
👀
No, more wars!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:59:24 #299
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344228
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Alleen de laarzen of staat er ook iemand in?
Dat zou een mooie 1 april grap zijn :D
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:00:06 #300
24533 ACT-F
pi_220344240
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:59 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat zou een mooie 1 april grap zijn :D
Ik zie al een bommenwerper die een tapijt van laarzen uitstroot.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 21:00:20 #301
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220344241
Ik heb ook boots on the ground 😱

In de gang
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')