abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220338496
quote:
Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.

Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979

Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld

Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.html

Osint accounts melden al veel langer veel groot materieel richting midden Oosten, B2’s tankers e.d. gingen 2 weken geleden al die kant op en nu een grote Carrier met alle begeleiding.

Het is wachten tot de VS actief gaat worden in Iran en extreme islamieten een kopje kleiner maakt.

Mooi om hier te volgen.

Livestream:
Bekijk deze YouTube-video
pi_220338501
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:08:45 #3
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220338511
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Filips II dacht ook vast dat het in 2-4 weken gepiept zou zijn.
Operación militar especially *)
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220338522
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:01 schreef WillemVOC het volgende:

[..]
ik lees vooral hoe Iran gebombardeerd worden in de nederlandse media. Ik weet niet welke media jij dan leest?
Ja, dat lijkt me een feit dat er heel veel bommen op Iran afgevuurd worden. Dat benoemen staat niet gelijk dat het fantastisch gaat en de doelen bereikt gaan worden. Komt ook omdat er onduidelijkheid is wat die doelen precies zijn.

Als je nieuwsuur kijkt, of andere mainstream media (ik kan de podcast van Boekestijn en de Wijk aanraden) luistert en leest komen ze tot een unanieme conclusie dat de doelen die genoemd zijn (regime change, ontmanteling nucleair programma, vernieten ballistische raketten) niet met luchtaanvallen bereikt zullen worden.
pi_220338532
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:10 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ja, dat lijkt me een feit dat er heel veel bommen op Iran afgevuurd worden. Dat benoemen staat niet gelijk dat het fantastisch gaat en de doelen bereikt gaan worden. Komt ook omdat er onduidelijkheid is wat die doelen precies zijn.

Als je nieuwsuur kijkt, of andere mainstream media (ik kan de podcast van Boekestijn en de Wijk aanraden) luistert en leest komen ze tot een unanieme conclusie dat de doelen die genoemd zijn (regime change, ontmanteling nucleair programma, vernieten ballistische raketten) niet met luchtaanvallen bereikt zullen worden.
Het Iraanse regime hoeft alleen maar niet te verliezen om te winnen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:12:10 #6
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220338534
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:10 schreef Toefjes het volgende:

[..]

ik zal je een hint geven!

Regime change.

Irtan in de pan hakken en zorgen dat de bevolking weer het land in handen krijgt.

Het is echt niet zo moeilijk hoor, ik geloof dat het nu al tig keer is gezegd, maar nog stelt men vraagtekens hierbij!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:13:52 #7
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220338544
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef capricia het volgende:

[..]
er zal niemand winnen

wel heel erg veel dorst krijgen deze zomer

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Precies, kijk naar Afghanistan.
20 jaar en honderden miljarden verder en de Taliban maakt er de dienst uit.
ja de wederzijdse haat gaat niet weg en de strijd om Jeruzalem ook niet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220338545
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef capricia het volgende:

[..]
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:16:19 #9
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220338559
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]
nee!

Rot op met je AI rotzooi man!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:19:33 #10
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220338577
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Leuk leider (regering) zijn van Iran, je leven lang onder gronds schuil houden!

Bedoel de nieuwe ayatollah mojtaba khamenei durft ook niet in openbaar te verscheinen, en nu al helemaal niet met 10 miljoen dollar dead/alive wanted poster!
pi_220338578
D'r zitten hier wel een verzameling bijzondere types, van deze twittertrol tot de persoonlijke woordvoerders van Netanyahu. :')
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_220338586
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef theguyver het volgende:

[..]
ik zal je een hint geven!

Regime change.

Irtan in de pan hakken en zorgen dat de bevolking weer het land in handen krijgt.

Het is echt niet zo moeilijk hoor, ik geloof dat het nu al tig keer is gezegd, maar nog stelt men vraagtekens hierbij!
Ja hoor. Dat was het op dag 1 voor Amerika. Maar vanaf dag 2 al niet meer. Juist die wisselende verklaringen maken het een hele vreemde oorlog.

En de onbewapende bevolking die opstaat tegen de gewapende revolutionaire garde: gaat niet gebeuren. Ze hebben het geprobeerd en dat gaf tienduizenden doden.

Regime change kan alleen met boots on the ground.
pi_220338601
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]
Ja hoor. Dat was het op dag 1 voor Amerika. Maar vanaf dag 2 al niet meer. Juist die wisselende verklaringen maken het een hele vreemde oorlog.

En de onbewapende bevolking die opstaat tegen de gewapende revolutionaire garde: gaat niet gebeuren. Ze hebben het geprobeerd en dat gaf tienduizenden doden.

Die wisselende verklaringen maken het een beetje een mindfuck oorlog. In mijn beleving, dan toch.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220338655
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:19 schreef Monolith het volgende:
D'r zitten hier wel een verzameling bijzondere types, van deze twittertrol tot de persoonlijke woordvoerders van Netanyahu. :')
Diversiteit is onze kracht.
pi_220338740
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:19 schreef Monolith het volgende:
Toe maar, wie dicht je deze rol toe?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220338753
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:22 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Die wisselende verklaringen maken het een beetje een mindfuck oorlog. In mijn beleving, dan toch.
Ja, Trump zei regime change, Rubio en Hegseth zeggen van niet. Wat is het nou.

Nenanyahu gaat door tot het bittere eind, Trump zegt het is bijna klaar, Hegseth slaat elke dag meer gestoorde retoriek uit. Vervolgens escaleren ze weer door Kharg te bombarderen.

Best wel mindfuck inderdaad.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 11:44:37 #17
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220338774
Kan iemand het van BNW dichtmaken?
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:01:40 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220338962
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:59 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
Misschien moet je buiten even gras gaan aanraken.
Toch erg, dat er door bezuinigingen tegenwoordig geen begeleiding meer aanwezig is in het weekend, dan krijg je dit -O-
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:11 #19
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220339061
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:57 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Daarnaast is hij ook al ruim twee jaar dood. Maar dat verder geheel terzijde.
Dat willen ze je juist doen geloven :Y

In werkelijkheid zijn ze in het diepste geheim bezig met de overname van Reptielenzoo Iguana in Vlissingen 😱

Om van daaruit onverwacht snel te werken aan de wereld dominantie van de reptielen.
En wat salamanders, voor de vorm.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:46 #20
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220339077
quote:

[..]
LOL
pi_220339135
quote:

[..]
Misschien weet hij dat zelf nog niet?
pi_220339204
quote:

[..]
Ja ja, net zo dood als Epstein zeker
pi_220339279
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:42 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]

De joodse familie Rotschild die ook in 1947 de staat Israel oprichtte. Want met joods geld kan je alles blijkbaar.
Blijft bijzonder dat joden al bijna duizend jaar de kwade genius in dit soort complotidioterie.

Als Willem in de Middeleeuwen had geleefd, had hij joden ervan beschuldigd de zwarte dood te verspreiden (wie nieuwsgierig is, zoek het vooral op).

Laat joden toch eens met rust. Prima om kritiek te uiten op de staat Israël, maar die complotwaanzin is een antisemitische plaag.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:17:38 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220339304
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:07 schreef tesssssssss het volgende:
[ x ]
Mimimimi grote boze media zeggen niet wat ik wil dat ze zeggen over mijn SMO-tje :'( !!!

Huilen dan.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:19:47 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220339343
Laat maar

[ Bericht 96% gewijzigd door Isdatzo op 14-03-2026 12:20:45 (Stom) ]
Huilen dan.
pi_220339352
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Blijft bijzonder dat joden al bijna duizend jaar de kwade genius in dit soort complotidioterie.

Als Willem in de Middeleeuwen had geleefd, had hij joden ervan beschuldigd de zwarte dood te verspreiden (wie nieuwsgierig is, zoek het vooral op).

Laat joden toch eens met rust. Prima om kritiek te uiten op de staat Israël, maar die complotwaanzin is een antisemitische plaag.
Je ziet zelfs mensen in hun antisemitische kramp de rechten van het regime van Iran verdedigen.

Vroeger hadden we een naam voor dit soort mensen.
pi_220339358
quote:
[ x ]

De joodse familie Rotschild die ook in 1947 de staat Israel oprichtte. Want met joods geld kan je alles blijkbaar.
Da's een wat simpele herschrijving van;

The Balfour Declaration was a public statement issued by the British Government in 1917 during the First World War announcing its support for the establishment of a "national home for the Jewish people" in Palestine, then an Ottoman region with a small minority Jewish population. The declaration was contained in a letter dated 2 November 1917 from Arthur Balfour, the British foreign secretary, to Lord Rothschild, a leader of the British Jewish community, for transmission to the Zionist Federation of Great Britain and Ireland. The text of the declaration was published in the press on 9 November 1917.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220339364
quote:

[..]

De koran beschrijft joden als de kwade genius omdat de joden niet wilden bukken voor Mohammed. Dat is waar dit vandaan komt.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:25:09 #29
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220339401
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:20 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De koran beschrijft joden als de kwade genius omdat de joden niet wilden bukken voor Mohammed. Dat is waar dit vandaan komt.
Joden werden al vervolgd ver voordat de islam überhaupt bestond. Dus wat is je punt?
pi_220339409
quote:

[..]

Ik stoor me aan mensen die (alle) joden van alles de schuld geven. Ik stoor me ook aan mensen die doen alsof er geen (invloedrijke) joden zijn die vanuit 'joods/religieus (groeps)denken' het een of ander proberen te bewerkstelligen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_220339410
quote:

[..]
Sjiitische moslims zagen in Hitler de verlosser en planden een tweede genocide op de Joden in Palestina.

Lees Hitler en de Arabieren.
pi_220339427
quote:

[..]
Het is natuurlijk niet zo zwart-wit. Antisemitisme tiert inderdaad welig in de islamitische wereld, maar er waren ook tijden dat joden relatief veilig waren in moslimlanden. Zeker in vergelijking met de christelijke wereld.

Suggereren dat de islam een soort patent heeft op antisemitisme is nogal onzinnig. In Europa zijn joden duizend jaar lang gehaat, vervolgd en op grote schaal vermoord.
pi_220339448
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:26 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik stoor me aan mensen die (alle) joden van alles de schuld geven. Ik stoor me ook aan mensen die doen alsof er geen (invloedrijke) joden zijn die vanuit 'joods/religieus (groeps)denken' het een of ander proberen te bewerkstelligen.
Het probleem is die koppeling wordt gebruikt om te generaliseren, met alle gevolgen van dien. Zie de geschiedenis.
pi_220339474
quote:
[ x ]

Die knaker is in '24 al de pijp uit gegaan.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220339489
quote:

[..]
Ok volgende keer eerst topic verder lezen. :@
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220339492
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:25 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Joden werden al vervolgt ver voordat de islam überhaupt bestond. Dus wat is je punt?
Mijn punt is dat die antisemitische complottheorieën er bij moslims van kinds af aan worden ingeprent omdat er nogal wat dubieuze anti-joodse proza staat in de koran, sira en hadith.
pi_220339496
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:28 schreef WillemVOC het volgende:
Allemaal leuk en aardig. Maar gewoon even bij de feiten blijven.

Iran heeft de afgelopen 5000 jaar geen enkel land als eerste aangevallen.
Dit soort dingen (impliciete vergelijkingen) zeggen vaak niet zoveel omdat landen niet dezelfde mogelijkheden hebben.
pi_220339505
quote:

Iran heeft de afgelopen 5000 jaar geen enkel land als eerste aangevallen. Maar net zo als Irak zogenaamd een kernwapens. Die nooit zijn gevonden.

De joden kwamen in 1947 in Pelastine aan en vervolgens hebben ze al het land gestolen van de Palestijnen. En nu moeten ze het zogenaamd verdedigen :o en andere landen aanvallen.

Deze keer hjebben ze het verkeerde land aangevallen.
Als je in Gaza, Jemen of Libanon een keer hardop Iran roept dan duiken alle kippen weg.

Opzouten met je zogenaamde feitjes joh :')
pi_220339543
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het probleem is die koppeling wordt gebruikt om te generaliseren, met alle gevolgen van dien. Zie de geschiedenis.
Klopt, maar de angst daarvoor zorgt weer voor het probleem dat het problematische wat er wél is, niet besproken, laat staan bestreden, kan worden.
pi_220339553
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het is natuurlijk niet zo zwart-wit. Antisemitisme tiert inderdaad welig in de islamitische wereld, maar er waren ook tijden dat joden relatief veilig waren in moslimlanden. Zeker in vergelijking met de christelijke wereld.

Suggereren dat de islam een soort patent heeft op antisemitisme is nogal onzinnig. In Europa zijn joden duizend jaar lang gehaat, vervolgd en op grote schaal vermoord.
Dat de joden veilig waren in de islamitische wereld is een hardnekkig frame. Het waren feitelijk tweederangsburgers die jizya belasting moesten betalen in ruil voor bescherming. Daarnaast waren er diverse pogroms in die landen voordat er überhaupt een Israëlische staat was.

https://www.joods.nl/2021(...)r-moslims-voor-1948/
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:37:08 #41
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220339610
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:26 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Tja, dat geldt zo ongeveer voor alle bevolkingsgroepen en religies toch? Lijkt mij handig om joden dan niet anders te behandelen dan wie dan ook.

Israël onder Nethanyahu is een bedenkelijke koers gaan varen, met als excuus “ja maar 7 oktober”. Hamas, Hezbollah en de leiders van landen als Iran aanvallen, helemaal prima. Grootschalige en zelfs doelgerichte aanvallen op non-combattanten zijn net zo fout als moslim-aanvallen op Joodse doelen.

Ingewikkelder is het eigenlijk niet. Er bestaan geen superieure of bijzondere menssoorten. Wel behoorlijk veel inferieure individuen, redelijk gelijk verdeeld over alle groepen. En soms grijpen die individuen de macht. Op dit moment zowel in Iran, als in Rusland, als in Israël, als in de VS. De shitshow die je dan krijgt zijn we nú toeschouwers van.
pi_220339619
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:33 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dat de joden veilig waren in de islamitische wereld is een hardnekkig frame. Het waren feitelijk tweederangsburgers die jizya belasting moesten betalen in ruil voor bescherming. Daarnaast waren er diverse pogroms in die landen voordat er überhaupt een Israëlische staat was.

[ afbeelding ]

En dat kleine snippertje land waar Joden nu redelijk veilig kunnen wonen willen ze ook nog hebben die poepjurken.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:40:00 #43
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220339671
quote:

Iran heeft de afgelopen 5000 jaar geen enkel land als eerste aangevallen. Maar net zo als Irak zogenaamd een kernwapens. Die nooit zijn gevonden.

De joden kwamen in 1947 in Pelastine aan en vervolgens hebben ze al het land gestolen van de Palestijnen. En nu moeten ze het zogenaamd verdedigen :o en andere landen aanvallen.

Ah, dus eerst kom je met fakenews en neppe AI plaatjes, vervolgens met een complottheorie waar meteen al een aantal grote gaten en tegenstrijdigheden in zitten, en nu opeens moeten we bij de feiten blijven :')

Sowieso wappies en feiten, een contradictio in terminis
A murky, forgotten land.
pi_220339697
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:33 schreef RotatoR het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

'Relatief veilig'. En ik beweer ook nergens dat zulke moorden niet eerder voorkwamen.

Maar jij negeert de balk in ons eigen oog. Vooral in Europa zijn joden duizend jaar op grote schaal over de kling gejaagd, verjaagd en gedegradeerd tot tweederangs burgers.
pi_220339703
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:37 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja, dat geldt zo ongeveer voor alle bevolkingsgroepen en religies toch? Lijkt mij handig om joden dan niet anders te behandelen dan wie dan ook.

Israël onder Nethanyahu is een bedenkelijke koers gaan varen, met als excuus “ja maar 7 oktober”. Hamas, Hezbollah en de leiders van landen als Iran aanvallen, helemaal prima. Grootschalige en zelfs doelgerichte aanvallen op non-combattanten zijn net zo fout als moslim-aanvallen op Joodse doelen.

Ingewikkelder is het eigenlijk niet. Er bestaan geen superieure of bijzondere menssoorten. Wel behoorlijk veel inferieure individuen, redelijk gelijk verdeeld over alle groepen. En soms grijpen die individuen de macht. Zowel in Iran, als in Rusland, als in Israël, als in de VS. De shitshow die je dan krijgt zijn we nú toeschouwers van.
Ik denk dat er een blindspot was t.a.v. 'de joden' de afgelopen eeuw; in die zin werden ze niet als gelijken behandeld. Logischerwijs waren joden na de gebeurtenissen rondom W02 a priori 'slachtoffer' geworden, maar het lijkt me goed om ze inderdaad gewoon weer als mensen te zien - want mensen kunnen inderdaad erg kut zijn, zeker als ze macht hebben.
pi_220339755
quote:

Ja, laten we eens bij de feiten blijven:

• Joden zijn de inheemse bewoners van het gebied dat 'Palestina' wordt genoemd, dat heette vroeger Judea.
• Arabische moslims hebben dit gebied pas in de 7e met geweld veroverd, nadien gearabiseerd en geïslamiseerd.
• In 1947 waren er nog helemaal geen 'Palestijnen'. Dit is een gefabriceerde nationale identiteit van Arabieren om een inheemsheid te veinzen in een gebied waar men eigenlijk helemaal niets te zoeken heeft.
• Iran is sinds de Iraanse revolutie van 1979 bezig met het terroriseren van deze regio en steekt in op de totale vernietiging van Israël, dat hebben de leiders zelf keer op keer openlijk gezegd.
• Het Iraanse regime heeft niet alleen Israël geterroriseerd (Hamas & Palestijnse Jihad), maar ook Jemen (Houthi's), Libanon (Hezbollah), Syrië (pro-Assad groeperingen) en Irak (Kata'ib Hezbollah)
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220339768
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:41 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
'Relatief veilig'. En ik beweer ook nergens dat zulke moorden niet eerder voorkwamen.

Maar jij negeert de balk in ons eigen oog. Vooral in Europa zijn joden duizend jaar op grote schaal over de kling gejaagd, verjaagd en gedegradeerd tot tweederangs burgers.
En daar stevenen we nu weer op af doordat we op grote schaal jodenhaat blijven importeren.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:48:09 #48
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_220339843
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:40 schreef WillemVOC het volgende:

[..]
De Rotschild famile hebben oorlogen nodig om hun wapentuig te verkopen.

Daarom wil Israel ook zoveel oorlogen voeren. Dat is een opdracht van de Rotschild familie direct of indirect.

Netanyahu heeft directe lijntjes met tussenpersonen die uiteindelijk naar de Rotschild familie lopen en hun imperium in de wapenindustrie.

Epstein kwam uit Israel en zijn zaakje was alle machtige mensen in de Epstein files te krijgen om ze door israel te kunnen laten chanteren. Daarom is trump ook deze oorlog begonnen.

Hij wordt gechanteerd door Israel want die hebben alles doorgekregen van Epstein van zijn zaakjes met kleine kinderen.
Dit klinkt als een samenzweringstheorie.

Er is geen bewijs dat een familie oorlogen ‘bestelt’ of dat Israël oorlogen voert op bevel van iemand anders.

Laten we het liever over concrete politieke beslissingen en hun achtergronden hebben, in plaats van zulke veralgemeningen over hele groepen.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_220339867
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

• Joden zijn de inheemse bewoners van het gebied dat 'Palestina' wordt genoemd, dat heette vroeger Judea.
• Arabische moslims hebben dit gebied pas in de 7e met geweld veroverd, nadien gearabiseerd en geïslamiseerd.
• In 1947 waren er nog helemaal geen 'Palestijnen'. Dit is een gefabriceerde nationale identiteit van Arabieren om een inheemsheid te veinzen in een gebied waar men eigenlijk helemaal niets te zoeken heeft.
• Iran is sinds de Iraanse revolutie van 1979 bezig met het terroriseren van deze regio en steekt in op de totale vernietiging van Israël, dat hebben de leiders zelf keer op keer openlijk gezegd.
• Het Iraanse regime heeft niet alleen Israël geterroriseerd (Hamas & Palestijnse Jihad), maar ook Jemen (Houthi's), Libanon (Hezbollah), Syrië (pro-Assad groeperingen) en Irak (Kata'ib Hezbollah)
Waarom stopt jouw lezing bij joden als inheemse bewoners en niet b.v. de Kanaänieten?
pi_220339898
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:48 schreef cherrycoke het volgende:
Laten we het liever over concrete politieke beslissingen en hun achtergronden hebben, in plaats van zulke veralgemeningen over hele groepen.
Dit doet ie hier toch niet? Hij maakt het juist klein; Rothschild, Neta, Epstein.
pi_220339911
quote:

[..]

Daarom wil Israel ook zoveel oorlogen voeren. Dat is een opdracht van de Rotschild familie direct of indirect.

Netanyahu heeft directe lijntjes met tussenpersonen die uiteindelijk naar de Rotschild familie lopen en hun imperium in de wapenindustrie.

Epstein kwam uit Israel en zijn zaakje was alle machtige mensen in de Epstein files te krijgen om ze door israel te kunnen laten chanteren. Daarom is trump ook deze oorlog begonnen.

Hij wordt gechanteerd door Israel want die hebben alles doorgekregen van Epstein van zijn zaakjes met kleine kinderen.
De profeet was ook van de kleine kindjes.
pi_220339914
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:37 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ingewikkelder is het eigenlijk niet. Er bestaan geen superieure of bijzondere menssoorten. Wel behoorlijk veel inferieure individuen, redelijk gelijk verdeeld over alle groepen. En soms grijpen die individuen de macht. Op dit moment zowel in Iran, als in Rusland, als in Israël, als in de VS. De shitshow die je dan krijgt zijn we nú toeschouwers van.
Dat doet Israël dus niet. Deze slachtoffers vallen omdat de Palestijnse terreurgroeperingen zich tussen en onder burgers verschuilen. Als jij denkt dat Israël doelbewust op Palestijnse burgers zich richt, begrijp je helemaal niets van dat conflict.

En dat zijn niet mijn woorden, nota bene de New York Times had hier in 2024 nog een uitgebreid artikel aan gewijd:
quote:
How Hamas Is Fighting in Gaza: Tunnels, Traps and Ambushes

Hamas overwhelmed Israel’s border in October with a coordinated, large-scale maneuver before committing atrocities. Now, it acts as a guerrilla force, its fighters often disguised as civilians.

They hide under residential neighborhoods, storing their weapons in miles of tunnels and in houses, mosques, sofas — even a child’s bedroom — blurring the boundary between civilians and combatants.

They emerge from hiding in plainclothes, sometimes wearing sandals or tracksuits before firing on Israeli troops, attaching mines to their vehicles, or firing rockets from launchers in civilian areas.

They rig abandoned homes with explosives and tripwires, sometimes luring Israeli soldiers to enter the booby-trapped buildings by scattering signs of a Hamas presence.

...
Als een partij op deze manier vecht, gaan er veel onschuldige slachtoffers vallen. Dan kun je het argument maken dat Israël dus niets kan doen of heel voorzichtig moet zijn, maar dan beloon je dus het gebruik van burgers als menselijk schild.

Mochten de Russen ons morgen aanvallen en het leger zich laten verschuilen in dichtbevolkte wijken van Moskou en Sint-Petersburg kunnen wij dus niets terugdoen? Nee, natuurlijk niet, dan gaan er heel veel Russische burgerslachtoffers vallen, niet omdat wij dat willen maar door hoe zij vechten.
pi_220339951
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Zoals Golda Meir al stelde, "Wij waren zelf de Palestijnen tot een Egyptisch-Arabische groepering zichzelf ook zo ging noemen"
pi_220339969
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:49 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom stopt jouw lezing bij joden als inheemse bewoners en niet b.v. de Kanaänieten?
Het Joodse volk komt voort uit een deel van de de volkeren de Kanaänitische volkeren die daar leefden. Al betrof dat een veel groter gebied dan wat nu Israël is. Daar viel ook wat nu Libanon, Syrië en Jordanië is onder.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:55:28 #55
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220339994
Enige echte gelijkenis is dat zowel Rusland als Israël op grote schaal onschuldige mensen vermoordt. Het zijn schandelijke, moorddadige regimes. En dat je een ander schandelijk regime probeert onschadelijk te maken heft dat niet op.
Dit, dus.
pi_220340011
Interessant leesvoer;

quote:

Who Were the Canaanites, the ancient Biblical people credited with inventing the alphabet?

Genetic findings

Recent DNA research has found that the Canaanites were the descendants of Stone Age settlers in Lebanon; the Canaanites are also the ancestors of modern-day Lebanese people.

In a 2017 study in the American Journal of Human Genetics, researchers looked at the ancient DNA of five Canaanites who lived between 3,650 and 3,750 years ago and who were buried in Sidon, an ancient city in what is now Lebanon. The team compared this DNA with that of 99 modern Lebanese people and more than 300 other people in an ancient DNA database.

The results showed that the Canaanites descended from Stone Age people who had mixed with newcomers from Iran around 4,000 to 5,000 years ago. The study also showed that today's Lebanese are largely Canaanite, although around 3,000 years ago their ancestors mixed with Eastern hunter-gatherers and Eurasian Steppe people.

Hebrew Bible

The Canaanites are frequently mentioned in the Hebrew Bible. Canaan is described as Noah's grandson; Cannan's father, Ham, saw Noah naked and then told Noah's other sons about it. Enraged, Noah curses Canaan (Genesis 9:24 to 9:25).

The Bible later describes how Noah's descendant Abraham and his wife Sarah journeyed to Canaan, and how the Israelites later left Canaan for Egypt. The Bible details that after the Egyptians enslaved the Israelites, God promised to give the land of the Canaanites (along with land belonging to several other groups) to the Israelites after the Exodus, when they escaped from Egypt.

Once in Canaan, the Israelites fought a series of wars against the Canaanites (and other groups), which led to the Israelites taking over most of the Canaanites' land, according to the Bible. The texts say that the Canaanites who survived had to do forced labor (Judges 1:28). The stories also say that this conquered land was incorporated into a powerful Israelite kingdom that eventually split in two.

The historical accuracy of some of these stories, however, is debated. Some researchers believe that there was no exodus from Egypt, arguing that there's no evidence the Israelites left Canaan during the second millennium B.C.

Canaanite archaeology today

Archaeologists continue to find artifacts from the Canaanites. For example, a team found a 3,000-year-old temple, built by the Canaanites, in what is now southern Israel. Within the temple's inner sanctuary, archaeologists found an idol of the Canaanite god Baal that was the object of prayer and sacrifice. In another excavation, archaeologists in Israel unearthed a 3,800-year-old Canaanite arch made out of mud bricks that may have been used by a cult during the Middle Bronze Age.

Another find in Israel revealed one of the oldest known sentences on record: a plea against contracting lice that was engraved on a Bronze Age comb in the language of the Canaanites. The engraving on the ivory comb translates to "May this tusk root out the lice of the hair and the beard."

Many experts think that around 4,000 years ago, the Canaanites invented the world's first alphabet, called proto-Sinaitic script. This script, invented by Canaanite workers at an Egyptian turquoise mine in the Sinai region, developed into the Phoenician alphabet, which later inspired the early Hebrew, Greek and Roman alphabets.
pi_220340042
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:53 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Zoals Golda Meir al stelde, "Wij waren zelf de Palestijnen tot een Egyptisch-Arabische groepering zichzelf ook zo ging noemen"
Correct.

Dit was ook waarom in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, Noren (wat trouwens ook doorgesnoven antisemieten waren) dit soort dingen op Joodse winkels schreven:

'Palestina roept voor alle Joden, wij kunnen jullie niet verdragen in Noorwegen'
pi_220340054
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:55 schreef Buitendam het volgende:
Enige echte gelijkenis is dat zowel Rusland als Israël op grote schaal onschuldige mensen vermoordt. Het zijn schandelijke, moorddadige regimes. En dat je een ander schandelijk regime probeert onschadelijk te maken heft dat niet op.
Israel is natuurlijk maar een junior partner in dit. Die hebben bij lange na niet zo belachelijk veel middelen als de VS.

Waarmee ik ze niet vrijpleit, he. Verre van.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
pi_220340064
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het Joodse volk komt voort uit een deel van de de volkeren de Kanaänitische volkeren die daar leefden. Al betrof dat een veel groter gebied dan wat nu Israël is. Daar viel ook wat nu Libanon, Syrië en Jordanië is onder.
Precies. Net als dat volkeren die nu nog in die omgeving leven (Libanezen) er uit voortkomen (of zoals Iraniërs, of eigenlijk; komen kanaänieten uit hen voort :+).
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:00:07 #60
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340090
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:58 schreef ExTec het volgende:

[..]
Israel is natuurlijk maar een junior partner in dit. Die hebben bij lange na niet zo belachelijk veel middelen als de VS.

Lood om oud ijzer. Hoewel Amerika onder andere presidenten wel liet zien iets van diplomatieke vaardigheden te hebben. De huidige Corleones in het Witte Huis blinken alleen uit in zelfverrijking. Daar stopt het wel.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:01:18 #61
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220340112
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:55 schreef Buitendam het volgende:
Voor Rusland gaat dit op, voor Israël niet. Israël moet zich verdedigen tegen barbaarse Islamitische terreurgroeperingen en moslimfundamentalistische regimes. Die jij dan uiteraard weer niet noemt in je post.
pi_220340113
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:19 schreef theguyver het volgende:

[..]
Leuk leider (regering) zijn van Iran, je leven lang onder gronds schuil houden!

Bedoel de nieuwe ayatollah mojtaba khamenei durft ook niet in openbaar te verscheinen, en nu al helemaal niet met 10 miljoen dollar dead/alive wanted poster!
Denk je dat de VS zolang in Iran blijft?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:03:30 #64
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220340119
Die 31st MEU (Marines Expeditionary Unit), met 2200 mariniers aan boord, die gisteren ter sprake kwam dat die ook onderweg was, die doet er 10 tot 14 dagen over voordat die er is.
A murky, forgotten land.
pi_220340137
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:58 schreef ExTec het volgende:

[..]

Israel is de CEO in dit verhaal. Trump en de VS zijn hun personeel.
pi_220340140
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Voor Rusland gaat dit op, voor Israël niet. Israël moet zich verdedigen tegen barbaarse Islamitische terreurgroeperingen en moslimfundamentalistische regimes. Die jij dan uiteraard weer niet noemt in je post.
Denk dat Israël, net zoals Rusland, ook totaal geen probleem heeft met burgerdoden. Die A.I. die ze gebruikten in Gaza was ook al helemaal autonoom. Op een knopje drukken en klaar.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:07:34 #67
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340156
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Voor Rusland gaat dit op, voor Israël niet.
Terreurstaten tot op het bot. Doen in niets voor elkaar onder. Jammer dat amerika onder Trump dezelfde kant op gaat, maar die is gelukkig over drie jaar weer pleite.
Dit, dus.
pi_220340162
quote:

[..]

Waarom blijft dit soort keihard complot-antisemitisme staan?
pi_220340191
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:32 schreef WillemVOC het volgende:

[..]
Ja so what. Ze financieren nog steeds alle oorlogen op deze planeet. Want oorlogstuig fabriceren hebben ze ook in hun handen.
Zoek naar Stormfront je gelul verkondigen, wappie.
pi_220340193
quote:
Interessant, maar dit is schijnbaar geschreven door Jan Tervoort. Dat maakt het dan wel enigszins discutabel.
pi_220340203
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:07 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Terreurstaten tot op het bot. Doen in niets voor elkaar onder. Jammer dat amerika onder Trump dezelfde kant op gaat, maar die is gelukkig over drie jaar weer pleite.
Nee hoor, Israël zeker niet. Weet je wat wel een terreurstaat is? Iran, dankzij het moslimfundamentalistische regime daar.

Dat is ook de reden dat Israël in actie moest komen, Iran is al decennialang bezig met het aanvallen van Israël.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:14:50 #72
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220340210
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:03 schreef StateOfMind het volgende:
Die 31st MEU (Marines Expeditionary Unit), met 2200 mariniers aan boord, die gisteren ter sprake kwam dat die ook onderweg was, die doet er 10 tot 14 dagen over voordat die er is.
Oké, dat duurt nog wel ff.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:16:06 #73
438527 MissButterflyy
pi_220340217
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, Israël zeker niet. Weet je wat wel een terreurstaat is? Iran, dankzij het moslimfundamentalistische regime daar.

Dat is ook de reden dat Israël in actie moest komen, Iran is al decennialang bezig met het aanvallen van Israël.
Geen directe aanval, maar via proxy’s toch?
Doen wij niet hetzelfde bij Rusland/Oekraïne?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:16:11 #74
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220340220
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:07 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Trump waarschijnlijk wel, maar het Trumpisme zie ik helaas niet zo snel verdwijnen.
Huilen dan.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:17:51 #75
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220340233
Verder wel jammer dat ook dit topic ten prooi valt aan idioten die het menen te moeten hebben over Het Joodse Complot.
Huilen dan.
pi_220340240
quote:
Werkt averechts, want dit is het beste argument om gewoon door te blijven gaan met kernwapens ontwikkelen. Ik verwacht niet de Israël te VS meesleurt in een grondoorlog, maar Israël zelf kan dat niet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:20:51 #77
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340250
quote:

[..]

Ja, beide zullen inderdaad perfect kunnen verwoorden waarom zij niet de agressor of destabiliserende factor zijn in de regio, maar dan kijk je naar de cijfers wat beide regimes op hun geweten hebben en dan zie je toch al vrij snel dat je in beide gevallen te maken hebt met regimes wat tot op het bot moordt en vernietigd met de grootst mogelijke criminelen als leiders.

De een een tulband en de ander een nette stropdas maar gewoon ordinaire massamoordenaars. Allebei.
Dit, dus.
pi_220340254
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:16 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Geen directe aanval, maar via proxy’s toch?
Doen wij niet hetzelfde bij Rusland/Oekraïne?
Inderdaad, via proxies.

Wij hebben geen proxies in Oekraïne, wij steunen Oekraïne omdat het ten onrechte is aangevallen door de Russen.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:21:30 #79
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220340258
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:12 schreef WillemVOC het volgende:
[ x ]
Die reacties ook _O- Dat mensen hun waarheidsvinding baseren op AI :') !

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:21:57 #80
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340260
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Trump waarschijnlijk wel, maar het Trumpisme zie ik helaas niet zo snel verdwijnen.
Nee, dat is een schimmel wat helemaal z’n plekje heeft gevonden in de republikeinse partij helaas.
Dit, dus.
pi_220340264
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Inderdaad, via proxies.

Wij hebben geen proxies in Oekraïne, wij steunen Oekraïne omdat het ten onrechte is aangevallen door de Russen.
Oekraïne is "onze" proxy
pi_220340266
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:20 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja, beide zullen inderdaad perfect kunnen verwoorden waarom zij niet de agressor of destabiliserende factor zijn in de regio, maar dan kijk je naar de cijfers wat beide regimes op hun geweten hebben en dan zie je toch al vrij snel dat je in beide gevallen te maken hebt met regimes wat tot op het bot moordt en vernietigd met de grootst mogelijke criminelen als leiders.

De een een tulband en de ander een nette stropdas maar gewoon ordinaire massamoordenaars. Allebei.
Nee hoor, want er is maar één partij die telkens begint: het Iraanse regime. Israël heeft geen ambities om Iran te vernietigen, Iran wel ambities om Israël te vernietigen. Jij schept hier dus een valse vergelijking. Dit is net zo idioot als stellen dat Oekraïne en Rusland beide schuldig zijn want ze gebruiken beide militair geweld en er vallen veel slachtoffers.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:27:20 #83
438527 MissButterflyy
pi_220340292
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Inderdaad, via proxies.

oorlog in Oekraïne wordt door sommige analisten en Rusland zelf omschreven als een proxy-oorlog (oorlog bij volmacht) tussen Rusland en het Westen (waaronder de EU en NAVO-bondgenoten). Hoewel Oekraïne vecht voor zijn soevereiniteit en eigen belangen nastreeft, wordt het conflict sterk beïnvloed door externe steun.

Proxy-dynamiek en EU-betrokkenheid
Westerse steun: De EU en individuele lidstaten leveren aanzienlijke militaire, financiële en humanitaire steun aan Oekraïne. Dit omvat de levering van wapens, munitie, inlichtingen en training.
Doel van de steun: De EU-steun is gericht op het versterken van Oekraïne's zelfverdediging, het beschermen van de territoriale integriteit en het afschrikken van verdere Russische agressie.
Russische narratief: Rusland stelt dat de NAVO en de EU via Oekraïne een oorlog voeren om Rusland te verzwakken.
Agency van Oekraïne: Veel analisten benadrukken dat het bestempelen van de oorlog als enkel een "proxy-oorlog" de eigen inzet en beslissingsbevoegdheid van Oekraïne miskent.
pi_220340293
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ow, ik wel. Het smaakje dom van trump is nogal uniek. Elke politicus die niet schijt waar die staat, zal moeite hebben de MAGAts voor zich te winnen. Doen alsof je dom bent, werkt niet, prikken mensen doorheen.

Zal niet helemaal verdwijnen, maar invloed zal radicaal afnemen.
This is the key philosophical stance you’ve taken, and it’s internally consistent.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:27:29 #85
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340294
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, want er is maar één partij die telkens begint: het Iraanse regime.
Ja en daarom valt Israël zo goed als ze maar kunnen Libië aan. En Libanon. En Syrië. En Qatar. En Gaza. En de Westelijke Jordaanoever. Allemaal de schuld van Iran. Wat jij wil. :)
Dit, dus.
pi_220340306
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:27 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ja en daarom valt Israël zo goed als ze maar kunnen Libië aan. En Libanon. En Syrië. En Qatar. En Gaza. En de Westelijke Jordaanoever. Allemaal de schuld van Iran. Wat jij wil. :)
Israël valt Libië en Qatar aan? Waar heb je het over?

En inderdaad, dat men de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever aanvalt komt doordat daar terreurgroeperingen zitten (gefinancierd door Iran) die Israël aanvallen. Hetzelfde geldt uiteraard voor Libanon waar Hezbollah zit, gefinancierd, getraind en bewapend door Iran.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:34:38 #87
438527 MissButterflyy
pi_220340332
twitter

Ligt het aan mij, of wordt dit minder in de media gedeeld? Ook weinig tot geen beelden?
Dus niet alleen vanuit Dubai en de andere oliestaten, maar ook Israël.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:35:37 #88
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340340
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Israël valt Libië en Qatar aan? Waar heb je het over?

En inderdaad, dat men de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever aanvalt komt doordat daar terreurgroeperingen zitten (gefinancierd door Iran) die Israël aanvallen. Hetzelfde geldt uiteraard voor Libanon waar Hezbollah zit, gefinancierd, getraind en bewapend door Iran.
Ik zeg Libië en bedoel Yemen. En jij wil zeggen dat Israël niet op 9 september 2025 in Qatar een aanval heeft uitgevoerd, begrijp ik?
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:36:09 #89
24533 ACT-F
pi_220340346
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]

Ligt het aan mij, of wordt dit minder in de media gedeeld? Ook weinig tot geen beelden?
Dus niet alleen vanuit Dubai en de andere oliestaten, maar ook Israël.
Israël censureert zoveel mogelijk wat op zich wel klopt. Iran is voorlopig niet klaar:

twitter
pi_220340361
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat doet Israël dus niet. Deze slachtoffers vallen omdat de Palestijnse terreurgroeperingen zich tussen en onder burgers verschuilen. Als jij denkt dat Israël doelbewust op Palestijnse burgers zich richt, begrijp je helemaal niets van dat conflict.

En dat zijn niet mijn woorden, nota bene de New York Times had hier in 2024 nog een uitgebreid artikel aan gewijd:
[..]
Als een partij op deze manier vecht, gaan er veel onschuldige slachtoffers vallen. Dan kun je het argument maken dat Israël dus niets kan doen of heel voorzichtig moet zijn, maar dan beloon je dus het gebruik van burgers als menselijk schild.

Mochten de Russen ons morgen aanvallen en het leger zich laten verschuilen in dichtbevolkte wijken van Moskou en Sint-Petersburg kunnen wij dus niets terugdoen? Nee, natuurlijk niet, dan gaan er heel veel Russische burgerslachtoffers vallen, niet omdat wij dat willen maar door hoe zij vechten.
Dat Iran veel oorlogen financiert is duidelijk, maar ik vind het wel bijzonder dat je Israël overal van vrij plijt:
quote:
Human Rights Watch says that Israel has been illegally using white phosphorus in Lebanon
The Israeli military illegally used white phosphorus munitions over homes in the southern Lebanese town Yohmor on March 3, posing a threat to civilians, Human Rights Watch said in a report on Monday.
"The incendiary effects of white phosphorus can cause death or cruel injuries that result in lifelong suffering," Ramzi Kaiss, Lebanon researcher at Human Rights Watch, said in the statement.
Doen alsof Israël niets verkeerd kan doen is één van de redenen dat we nu in deze puinzooi zitten. Had iemand Bibi afentoe maar ‘s teruggefloten en gezegd: voel je je wel helemaal lekker?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:40:44 #91
438527 MissButterflyy
pi_220340375
twitter

Dubai is verlaten. De rijken zijn gevlucht, alleen de arbeiders zitten er nog. Bizar.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:43:46 #92
24533 ACT-F
pi_220340390
Het aftellen is begonnen. Nog 3 minuten voordat de raketten Israël bereiken:

https://www.youtube.com/live/4E-iFtUM2kk
pi_220340391
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:40 schreef MissButterflyy het volgende:
[ x ]

Dubai is verlaten. De rijken zijn gevlucht, alleen de arbeiders zitten er nog. Bizar.
En niets van enige waarde ging verloren.
pi_220340398
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:35 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Ik zeg Libië en bedoel Yemen. En jij wil zeggen dat Israël niet op 9 september 2025 in Qatar een aanval heeft uitgevoerd, begrijp ik?
In Jemen zitten de Houthi's, ook die worden gesteund, gefinancierd en bewapend door Iran. En in Qatar probeerde Israël een aantal kopstukken van Hamas uit te schakelen. Ook Hamas wordt gefinancierd en bewapend door het Iraanse regime.

Het verbaasd mij dat jij dit soort feiten blijkbaar niet kent. Zie ook:
quote:
The Iranian regime has long funded, armed, and trained Hamas, providing roughly $70 million to $100 million annually, with support sometimes soaring to $300 million per year. Iran provides this support to bolster its "Axis of Resistance" against Israel, with aid including missiles, rockets, and training for militants.

Key Details on Iranian Funding and Support:

Long-term Support: Iran has supported Hamas financially and materially since the early 1990s.
Amount and Impact: U.S. and Israeli officials have cited figures of up to $ 300 million annually, particularly after Hamas took over the Gaza Strip in 2007.
Weapons and Training: Iran supplies weapons, including anti-tank and anti-aircraft missiles, and provides training in Iranian bases to thousands of Hamas militants.
Support for Attacks: Iranian leaders have publicly praised Hamas-led attacks against Israel, and reports indicate that weapons used in such attacks have "an Iranian signature".
Funding Interruption: While funding was occasionally interrupted due to political disagreements, such as over the Syrian war, the relationship was renewed and maintained.

Iran is considered one of Hamas's biggest benefactors, using the group to enhance its influence in the Palestinian arena, according to the Council on Foreign Relations.

Bron: Google Gemini
quote:
The Iranian regime has funded, armed, and trained the Houthi movement (Ansar Allah) in Yemen for years, establishing them as a key proxy in its "Axis of Resistance". Through the Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), Iran provides advanced weapons—including missiles and drones—intelligence, and financial support, which has bolstered Houthi capabilities to disrupt Red Sea shipping.

Key details of Iranian support for the Houthis:

Military Aid: Iran supplies weapons, such as drone components (Shahed-136) and anti-tank missiles, intercepted by U.S. forces.
Financial & Logistical Support: Iran has illicitly shipped fuel and provided financial networks, such as those overseen by financier Sa'id al-Jamal, to generate revenue for the Houthi war effort, say U.S. Treasury and Wilson Center.

Escalation: While Iranian support dates back to the 1990s, it significantly increased after the Houthi takeover of Sana'a in 2014, note researchers at the Wilson Center and Wikipedia.
Training: Iran provides training to Houthi fighters, helping to improve their ability to strike targets in Saudi Arabia and the Red Sea, report CFR and Wilson Center.
Strategic Purpose: The Houthis act as a cost-effective, strategically positioned partner for Iran, enabling them to expand influence into the Horn of Africa and the Red Sea maritime routes, say researchers at the Middle East Institute and CFR.

Despite consistent denials from both Tehran and the Houthis regarding the scale of the support, international reports and intercepted shipments have documented the extensive nature of this backing.

Bron: Google Gemini
pi_220340399
Over het oorlogsrecht en burgerslachtoffers wordt er altijd prachtig gediscussieerd op de vierkante millimeter. Wat mensen daarbij makkelijk vergeten is dat de regels in 99% van de gevallen alleen maar worden toegepast op de verliezers of de underdogs. Het theoretiseren over wie nou weer het IR heeft overtreden door linksige activisten is daarbij geen toepassing, maar gewoon geklets in de ruimte.

Maar wat nog leuker is dat het internationale recht op geen enkele manier een rol zal spelen in een eventuele derde wereldoorlog.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:45:47 #96
24533 ACT-F
pi_220340407
Biem te horen in Tel Aviv.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:47:07 #97
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220340414
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 11:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Wanneer was dat dan? afgelopen week of die week ervoor?
Ze zijn net 2 weken bezig ze hadden in geschat dat de luchtcampagne tussen de 4 rn 6 weken ging duren.

En welk doel is het nu dan? ik heb niks anders gehoord dan regime change!
en ik heb behoorlijk wat verklaringen van Rubio en Trump en de legertop meegekregen de afgelopen 2 weken, en elke keer hebben ze het over Regime change!

Wat is nu het doel ineens dan?
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:48:09 #98
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_220340423
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
In Jemen zitten de Houthi's, ook die worden gesteund, gefinancierd en bewapend door Iran.

Oh dus je bent wel op de hoogte dat Israël Qatar heeft aangevallen. Zijn we daar uit.

En dat een land als excuus opvoert om de ander aan te mogen vallen op basis van een gevaarlijk regime is letterlijk wat Rusland ook doet in Oekraïne. Want nazi-regering wat moet worden weggevaagd. Exact hetzelfde excuus wat Israël opvoert om op grote schaal veelal burgers te vermoorden. Wat ik al zei; twee door- en door corrupte en gewelddadige staten die op enorme schaal mensenrechten schenden. Niks geen verschil.
Dit, dus.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:49:13 #99
438527 MissButterflyy
pi_220340430
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:43 schreef ExTec het volgende:

[..]
En niets van enige waarde ging verloren.
Ik lees trouwens in het commentaar van mensen die er wonen dat het onzin is.
Voor de veiligheid zijn de stranden gesloten en het is gefilmd in de vroege ochtend en het is ramadan, dan rustiger op straat.
Maar dat genoeg mensen wel blijven en het leven veelal doorgaat.
pi_220340436
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:44 schreef HiZ het volgende:
Over het oorlogsrecht en burgerslachtoffers wordt er altijd prachtig gediscussieerd op de vierkante millimeter. Wat mensen daarbij makkelijk vergeten is dat de regels in 99% van de gevallen alleen maar worden toegepast op de verliezers of de underdogs. Het theoretiseren over wie nou weer het IR heeft overtreden door linksige activisten is daarbij geen toepassing, maar gewoon geklets in de ruimte.

Maar wat nog leuker is dat het internationale recht op geen enkele manier een rol zal spelen in een eventuele derde wereldoorlog.
Het is op dit punt allemaal een beetje beating a dead horse.

Moraliteit ligt ondertussen 20 stations achter ons.

Voor de rest is het aldaar tuig vs tuig.

Jeej.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')