https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Militair ingrijpen is soms nodig om een kwaadwillende partij af te stoppen. Dit is ook altijd zo geweest. Denken dat het allemaal zonder kan is nogal naïef. Zie ook de Tweede Wereldoorlog of bijvoorbeeld de situatie in Oekraïne.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:02 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Geen enkele. Moet dat dan?
Maar ik prefereer geen bommen om andere culturen onze cultuur op te dringen.
Ook al verafschuw ik die cultuur nog zo.
Bovendien heeft die nep-oplossing allemaal maar miljoenen doden opgeleverd in de laatste 70 jaar, en niet of nauwelijks duurzame vrede. Laat staan het verdwijnen van die zogenaamde inferieure islamitische cultuur. Ook de sjah was moslim, en een dictator, en hij was overtuigd van een internationaal joods complot om de Islamitische en Arabische landen dwars te zitten. Maar hij likte de kont van het westen, dus onze superieure cultuur was enorm blij met hem.
quote:Op maandag 2 maart 2026 11:04 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb vernomen dat dit een ‘inhoudelijke discussie’ is. Voor actualiteiten en ontopic discussie kun je beter naar Tweakers
Dat nooit. Er zijn genoeg alternatieven denkbaar. Hernieuwbare energie, schaliegas uit de USA of olie uit Zuid-Amerika. Maar geen geld naar de Groningers voor hun zogenaamde aardbevingsschade. Totaal overbodig zelfs.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Precies, en daarom de Groningers vergoeden en zo snel mogelijk weer bij in onze eigen voorraden kunnen.
Ga er eens een kijkje nemen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Precies, en daarom de Groningers vergoeden en zo snel mogelijk weer bij in onze eigen voorraden kunnen.
Maar dan is het geen omelet.quote:
Lekker extreem duur gas uit Amerika importeren tegen de hoofdprijs en bij een koude winter ongetwijfeld gechanteerd worden door de oranje clown terwijl we zelf honderduizendmiljard kuub in de grond hebben zittenquote:Op maandag 2 maart 2026 11:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat nooit. Er zijn genoeg alternatieven denkbaar. Hernieuwbare energie, schaliegas uit de USA of olie uit Zuid-Amerika. Maar geen geld naar de Groningers voor hun zogenaamde aardbevingsschade. Totaal overbodig zelfs.
Ik denk dat als iran kermwapens had, dan had de vs en il hen niet aangevallen. En als rusland en n-k geen kernwapens hadden dan waren ze allang op hun plek gezet.quote:Op maandag 2 maart 2026 10:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En dat laatste is een goede reden om te zorgen dat Iran geen kernwapens krijgt.
Al ben ik niet al te positief over de toekomst. Je gaat het vertragen, maar niet tegengaan.
Wie weet is dat Mars plan van Musk zo dom nog niet (of wel, ik blijf liever hier met kernwapens).
90 procent van de schade daar is een onterechte claim.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ga er eens een kijkje nemen.
Het stikt van de Groningers die nu al jaren op vergoeding, verbouw of wat niet al wachten.
De aanwezige overheden, organisaties en de NAM werken elkaar alleen maar tegen en de bewoners zijn de dupe.
En ook in het verleden gingen de meeste centen al naar Den Haag.
Maar alternatieve vormen van energiewinning worden al decennia en decennia tegengewerkt.
Van links tot rechts trouwens. Van een vogel die door een windmolen zou kunnen worden geraakt, tot aan die arme trotse Shell van ons.
Uitstellen en uitstellen, tot het te laat is.
Dit, en laat ze de prijs van stroom weer loskoppelen van het gas. Dat slaat helemaal nergens op.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Lekker extreem duur gas uit Amerika importeren tegen de hoofdprijs en bij een koude winter ongetwijfeld gechanteerd worden door de oranje clown terwijl we zelf honderduizendmiljard kuub in de grond hebben zitten
Deze oorlog is er dan ook alleen vanwege electorale redenen (Trump stond er slecht voor in de peilingen, Epstein enz) en gelobby van Israël. Ik heb niet de indruk dat er een goed plan achter zit. Sterker nog, acties als deze creëren alleen maar meer extremisme, haat en nijd bij het “slachtoffer”. Maargoed, de missie is om de dreiging uit Iran weg te nemen, de bevolking daar interesseert niemand wat. Voor Trump is te hopen dat er voor de midterms een succes is uit te slepen.quote:Op maandag 2 maart 2026 10:59 schreef Breekfast het volgende: Ik denk dat dit een behoorlijke miscalculatie van de VS en SIrael is geweest. Het regime gaat niet instorten, en zal waarschijnlijk ook via guerrilla-tactieken in staat blijven om de gehele regio blijvend te destabiliseren. En de VS is niet bereid om daadwerkelijk een grondoorlog te beginnen en zal met de staart tussen de benen de 'overwinning' claimen en de operatie afsluiten.
Kan je beter gewoon betalen, en weer gas gaan winnenquote:Op maandag 2 maart 2026 11:11 schreef UitStraling het volgende:
[..]
90 procent van de schade daar is een onterechte claim.
In China, Iran, Gaza en Rusland gaan ze anders om met klagende mensen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kan je beter gewoon betalen, en weer gas gaan winnen
Welnee, de verkiezingen in de VS draaien uiteindelijk om de economie van de VS. Wat er buiten de landsgrenzen gebeurt interesseert de gemiddelde Yank geen fluit.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:14 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Deze oorlog is er dan ook alleen vanwege electorale redenen (Trump stond er slecht voor in de peilingen, Epstein enz) en gelobby van Israël. Ik heb niet de indruk dat er een goed plan achter zit. Sterker nog, acties als deze creëren alleen maar meer extremisme, haat en nijd bij het “slachtoffer”. Maargoed, de missie is om de dreiging uit Iran weg te nemen, de bevolking daar interesseert niemand wat. Voor Trump is te hopen dat er voor de midterms een succes is uit te slepen.
Je denkt dat de gemiddelde Amerikaan weet waar Iran ligt?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:14 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Deze oorlog is er dan ook alleen vanwege electorale redenen (Trump stond er slecht voor in de peilingen, Epstein enz) en gelobby van Israël. Ik heb niet de indruk dat er een goed plan achter zit. Sterker nog, acties als deze creëren alleen maar meer extremisme, haat en nijd bij het “slachtoffer”. Maargoed, de missie is om de dreiging uit Iran weg te nemen, de bevolking daar interesseert niemand wat. Voor Trump is te hopen dat er voor de midterms een succes is uit te slepen.
Alles voor de likes, waarom staat ze buiten als ze zo bang is?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Zag filmpje van deze influencer voorbij komen
Precies dit, hoe langer het duurt, hoe duurder het wordtquote:Op maandag 2 maart 2026 11:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kan je beter gewoon betalen, en weer gas gaan winnen
Aandachtshoer, check. Enorme opgespoten lippen, check. Totale leegheid, check.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
quote:Op maandag 2 maart 2026 11:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Gezamenlijk besluiten om een land te bestrijden dat een soeverein land aanvalt dan wel bezet houdt en waarbij dat aangevallen land om hulp vraagt, vind ik een heel andere zaak.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Militair ingrijpen is soms nodig om een kwaadwillende partij af te stoppen. Dit is ook altijd zo geweest. Denken dat het allemaal zonder kan is nogal naïef. Zie ook de Tweede Wereldoorlog of bijvoorbeeld de situatie in Oekraïne.
En dan is daar het vervelende dat de Russen kernwapens hebben waardoor je Rusland eigenlijk niet direct kan aanvallen. Het probleem wordt alleen maar groter als Iran die ook zou bemachtigen. En dat regime is nog veel gekker dan de Russen, die zouden rustig een kernwapen inzetten op een gegeven moment en dan a la Hamas de burgers alle klappen laten opvangen.
Gas wordt ook op de Noordzee gewonnen en daar zijn de mogelijkheden nog steeds om meer gas te winnen. Ook dat is politiek tegengewerkt.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ga er eens een kijkje nemen.
Het stikt van de Groningers die nu al jaren op vergoeding, verbouw of wat niet al wachten.
De aanwezige overheden, organisaties en de NAM werken elkaar alleen maar tegen en de bewoners zijn de dupe.
En ook in het verleden gingen de meeste centen al naar Den Haag.
Maar alternatieve vormen van energiewinning worden al decennia en decennia tegengewerkt.
Van links tot rechts trouwens. Van een vogel die door een windmolen zou kunnen worden geraakt, tot aan die arme trotse Shell van ons.
Uitstellen en uitstellen, tot het te laat is.
Vond die Nederlandse influencer grappiger, die zei dat er niks aan de hand was en toen een paar uur later toegaf dat het toch wel fout wasquote:
Israël zal daar het voortouw in nemen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Gezamenlijk besluiten om een land te bestrijden dat een soeverein land aanvalt dan wel bezet houdt en waarbij dat aangevallen land om hulp vraagt, vind ik een heel andere zaak.
Trump heeft zelf de afspraken met Iran in de prullenbak gegooid, in 2018. Want die waren namens Amerika door zogenaamde sukkels gemaakt. Daardoor kon er in Iran niet meer gecontroleerd worden.
Nu moet die blunder worden goed gemaakt met bommen. Lekker bezig.
Overigens: houd er rekening mee dat Trump in de huidige situatie ook de burgers in Iran de klappen gaat laten opvangen. Eigenlijk heeft hij dat al aangekondigd. Het regime zit er nog steeds. Ik moet nog maar zien of er Amerikaanse boots on the ground komen. Ook al zien mensen als jij dat misschien ook als noodzakelijk om de kwaadwillende partij af te stoppen. Ik vermoed dat er nog aardig wat Republikeinen zijn die dat nu weer een stap te ver vinden.
Ook dat ja, maar even los van gas importeren (wat we nu ook doen) ben je gewoon zo chantabel als de pest als het uit De VS moet halen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit, en laat ze de prijs van stroom weer loskoppelen van het gas. Dat slaat helemaal nergens op.
Er is in Dubai veel te verdienen voor deze meiden. Een grote vraag naar hun diensten.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:21 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Aandachtshoer, check. Enorme opgespoten lippen, check. Totale leegheid, check.
Jij focust eenzijdig op Trump. Je mist de andere kant: het Iraanse regime en wat Khamenei allemaal heeft besloten. Namelijk, een Iran wat zelf ook continu andere landen aanvalt. Het Iraanse regime is bijzonder agressief. Niet alleen naar de eigen bevolking (hallo internationaal recht?), maar naar buiten. Zo heeft dat regime mensen geexecuteerd op Nederlandse bodem. Aanslagen in andere landen. En ga zo maar door.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Gezamenlijk besluiten om een land te bestrijden dat een soeverein land aanvalt dan wel bezet houdt en waarbij dat aangevallen land om hulp vraagt, vind ik een heel andere zaak.
Trump heeft zelf de afspraken met Iran in de prullenbak gegooid, in 2018. Want die waren namens Amerika door zogenaamde sukkels gemaakt. Daardoor kon er in Iran niet meer gecontroleerd worden.
Overigens: houd er rekening mee dat Trump in de huidige situatie ook de burgers in Iran de klappen gaat laten opvangen. Eigenlijk heeft hij dat al aangekondigd. Het regime zit er nog steeds. Ik moet nog maar zien of er Amerikaanse boots on the ground komen. Ook al zien mensen als jij dat misschien ook als noodzakelijk om de kwaadwillende partij af te stoppen. Ik vermoed dat er nog aardig wat Republikeinen zijn die dat nu weer een stap te ver vinden.
Heeft iemand Iran wel verteld dat Dubai het Influencer Walhalla is?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vond die Nederlandse influencer grappiger, die zei dat er niks aan de hand was en toen een paar uur later toegaf dat het toch wel fout was
Het is een misvatting dat dit in de VS nog een populair soort ingrepen is zoals ik ook in het vorige topic al aanhaalde o.b.v. opiniepeilingen. Het is eerder dat Trump redelijk braaf aan de leiband van Netanyahu lijkt te lopen en daarnaast lijkt het vooral gericht op het sturen van een boodschap naar regimes die vijandig staan t.o.v. de VS, namelijk 'Als je denkt dat je veilig in eigen land de VS op allerlei manieren kunt gaan dwarsbomen, dan heb je het mis. Daar ben je niet veilig'.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:14 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Akkoord.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Soms moet je een ei breken voor een omelet.
En soms om te pocheren?
Of om een cake te bakken.
Ja, ik weet het, treurig hoe het internet is afgegleden.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is in Dubai veel te verdienen voor deze meiden. Een grote vraag naar hun diensten.
Met een paar miljard op de bank zou ik wel mooiere dames kunnen vinden om op te poepen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is in Dubai veel te verdienen voor deze meiden. Een grote vraag naar hun diensten.
Yup. Geopolitieke equivalent van een paardenkop in hun bed leggen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een misvatting dat dit in de VS nog een populair soort ingrepen is zoals ik ook in het vorige topic al aanhaalde o.b.v. opiniepeilingen. Het is eerder dat Trump redelijk braaf aan de leiband van Netanyahu lijkt te lopen en daarnaast lijkt het vooral gericht op het sturen van een boodschap naar regimes die vijandig staan t.o.v. de VS, namelijk 'Als je denkt dat je veilig in eigen land de VS op allerlei manieren kunt gaan dwarsbomen, dan heb je het mis. Daar ben je niet veilig'.
Ik had die podcast ook geluisterd, we moeten minder afhankelijk zijn.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ook dat ja, maar even los van gas importeren (wat we nu ook doen) ben je gewoon zo chantabel als de pest als het uit De VS moet halen.
Nu ben ik verder geen militair deskundige maar het lijkt me toch sterk dat Iran de capaciteit heeft om ongestraft de Straat van Hormuz te blokkeren als De VS er belang bij zou hebben om deze open te houden.
Zat van de week die podcast van Maarten van Rossem te luisteren die zei (voordat VS überhaupt begonnen waren met aanvallen) dat in de jaren 70 ten tijde van de oliecrisis er sprake was van een nep-blokkade. Dat er hier zogenaamd geen benzine was maar toen is iemand gaan kijken daar en bleken er gewoon tankers door heen te varen.
Geen idee of dat verhaal waar is maar het zou anno 2026 een stunt van Trump kunnen zijn om ons zijn LNG op te dringen.
Precies, Trump en Bibi Pilatus wasten alvast even de handjes schoon met de nadrukkelijke opmerking dat het Iraanse volk het nu vooral zelf maar moest oplossen. Als die hele regio in de fik staat, de wereldeconomie door de plee gaat, en het Iraanse regime niet valt, is dat achteraf te wijten aan de bevolking.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik hoop dat er opnamen van worden gemaakt.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:30 schreef Perrin het volgende:
Officiële shitposts namens de Franse regering. Wat een bijzondere tijd.
[ x ]
Daar komt nog bij dat we in Europa weer mogen opdraaien voor de onvermijdelijke vluchtelingenstroom, waarvan het afwachten is hoe veel radicale moslims er tussen zitten.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Nu het Iraanse leiderschap ziet dat ze er toch niet meer onderuit komen gaan ze voor maximale escalatie. Dat is heel anders dan voorgaande keren, toen ze vaak juist heel beheerst reageerden. Bijvoorbeeld op die aanvallen van Israel begin vorig jaar. Toen kwam er een hele beperkte reactie en als diplomatieke boodschap daarbij: 'nu is het gelijk spel' (terwijl dat het niet was). Dat was voor hun ook een rationele strategie.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:32 schreef Perrin het volgende:
Iran slaat om zich heen en lijkt economische schade in VS-georiënteerde buurlanden te proberen te maximaliseren.
[ x ]
Er is geen leiderschap meer. Het zijn nu individuele eenheden die net zolang doorgaan met bommen sturen totdat ze er zelf één ontvangen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu het Iraanse leiderschap ziet dat ze er toch niet meer onderuit komen gaan ze voor maximale escalatie. Dat is heel anders dan voorgaande keren, toen ze vaak juist heel beheerst reageerden. Bijvoorbeeld op die aanvallen van Israel begin vorig jaar. Toen kwam er een hele beperkte reactie en als diplomatieke boodschap daarbij: 'nu is het gelijk spel' (terwijl dat het niet was). Dat was voor hun ook een rationele strategie.
Maar goed dat ze geen kernwapens hebben dus. Maar is ook een waarschuwing dat je een regime nooit geen enkele uitweg moet bieden, want dan krijg je dit gedrag dus. Waarbij de schade dus beperkt blijft enkel omdat de mogelijkheden van Iran beperkt zijn.
Daar had ik het gisteren nog met een familielid over.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:35 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Daar komt nog bij dat we in Europa weer mogen opdraaien voor de onvermijdelijke vluchtelingenstroom, waarvan het afwachten is hoe veel radicale moslims er tussen zitten.
Zodat Trump en Vance ons daarna weer kunnen uitmaken voor ‘onbetrouwbare bondgenoten’ omdat we zoveel moslims in huis hebben… hypocrisie ten top.
Kun je wel lezen?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:38 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Er is geen leiderschap meer. Het zijn nu individuele eenheden die net zolang doorgaan met bommen sturen totdat ze er zelf één ontvangen.
Nou ja, van dat leiderschap is ook weinig meer over.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu het Iraanse leiderschap ziet dat ze er toch niet meer onderuit komen gaan ze voor maximale escalatie. Dat is heel anders dan voorgaande keren, toen ze vaak juist heel beheerst reageerden. Bijvoorbeeld op die aanvallen van Israel begin vorig jaar. Toen kwam er een hele beperkte reactie en als diplomatieke boodschap daarbij: 'nu is het gelijk spel' (terwijl dat het niet was). Dat was voor hun ook een rationele strategie.
Maar goed dat ze geen kernwapens hebben dus. Maar is ook een waarschuwing dat je een regime nooit geen enkele uitweg moet bieden, want dan krijg je dit gedrag dus. Waarbij de schade dus beperkt blijft enkel omdat de mogelijkheden van Iran beperkt zijn.
Hebben die sancties de moord op 32k eigen burgers voorkomen? En al die aanslagen overzees? Leg uit.quote:
Mss dat dat de regio motiveert om zelf maar aan de boots on the ground te gaan beginnen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
quote:
Exact. Want het kernwapenprogramma verlaten is nog iets anders dan jezelf opofferen. Of zoals in Nederland gezegd wordt; Een kat in het nauw maakt rare sprongen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, van dat leiderschap is ook weinig meer over.Maar inderdaad, het doel is duidelijk het omverwerpen van het regime. Dat betekent dat er in tegenstelling tot de vorige keer toen het kernwapenprogramma het doel was, er geen enkele reden is voor (de overblijfselen van) het regime om het bij een plichtmatige, gecalculeerde respons te houden.
Tja, het is echt aan Europa om de buitengrenzen te bewaken en drukken op opvang in de eigen regio.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:38 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Daar had ik het gisteren nog met een familielid over.
Als die regio voor de zoveelste keer weer explodeert dankzij deze zoveelste zieke grap, dan gaan die vluchtelingenstromen ook weer groeien. En die zijn NIET op zoek naar de noordelijke Mexicaanse grens, en die zijn ook NIET van plan om asiel aan te vragen in Israël.
En die vluchtelingen moeten we dan netjes opvangen, een opvatting die onder andere wordt verdedigd door de gezamenlijk christelijke kerken. Je weet wel, de vertegenwoordigers van onze superieure cultuur.
Zeker, en tekent ook het absolute onvermogen en onwil bij de Nederlandse journalist om veel scherper op dat soort zaken te zitten.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:41 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Het is echt compleet onverantwoord dat we in Groningen onze gasputten dichtgooien met cement.
Vanaf volgend jaar kunnen al die Oekrainers naturaliseren. Dan krijgen ze ook recht op een 'echte' woning. Dan zijn ze voorgoed hier.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:41 schreef Homey het volgende:
echt aan Europa om de buitengrenzen te bewaken en drukken op opvang in de eigen regio.
Geen enkele Oekraïner is buiten Europa opgevangen. Dat is 100% opvang in de eigen regio.
En verder, lok geen mensen met uitkeringen en voorrang op woningen, dat is de honingpot dat teveel gelukszoekers en toeristen aantrekt.
Nee. Maar jij zegt dat er in 47 jaar helemaal niets is gedaan, dat is niet waar.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:40 schreef Homey het volgende:
[..]
Hebben die sancties de moord op 32k eigen burgers voorkomen? En al die aanslagen overzees? Leg uit.
In extreme mate zelfs.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:42 schreef Homey het volgende:
gasputten dichtgooien met cement.
Zeker, en tekent ook het absolute onvermogen en onwil bij de Ned
Je bedoelt opvang in de regio die continu in de hens staat?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:41 schreef Homey het volgende:
[..]
Tja, het is echt aan Europa om de buitengrenzen te bewaken en drukken op opvang in de eigen regio.
[...]
"Meest rechtse kabinet ooit" heeft zich wat verslikt in de gasvoorraad, lijkt het.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Blijft mooi. paar dagen geleden:
[ afbeelding ]
Altijd proactief, altijd meerdere zetten vooruit aan het denken. Waar zouden we zijn zonder hen!quote:Op maandag 2 maart 2026 11:43 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Zulke visionairs he, Europese 'leiders'.
Nee dat kunnen ze niet, die Oekraïners zijn hier niet als vluchtelingen maar onder andere tijdelijke richtlijn. De tijd dat ze hier doorbrengen onder die richtlijn telt niet mee voor de 5 jaar die je hier moet verblijven om te naturaliseren.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vanaf volgend jaar kunnen al die Oekrainers naturaliseren. Dan krijgen ze ook recht op een 'echte' woning. Dan zijn ze voorgoed hier.
Ik snap ook wel dat niet iedereen in opstand zal komen, maar het is nogal lastig om als Westen een regime om ver te gaan werpen als we niet weten of het volk dat wel wil.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is ook heel moeilijk denk ik. In de 2e wereldoorlog (ja, ik haal hem er nog maar een keer bij) had je ook een groep die z'n leven waagde voor de vrijheid, een groep die zich passief opstelde om z'n hachje te redden en een groep die heulde met de vijand.
In opstand komen is niet voor iedereen weggelegd.
[..]
Maar dan is er toch ook niet zoveel reden om je er zo druk over te maken? Als het regime valt en de bevolking is blij dan kunnen we die conclusie alsnog trekken.
De blokkade is dan ook geen onverwacht dingquote:Op maandag 2 maart 2026 11:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
In dit geval onderwerpt de pers zich juist aan alle drama-verhalen van de Groningers.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
In extreme mate zelfs.
We hebben een vrije pers, maar het probleem is dat deze vrijwillig zich geheel onderwerpt aan de regeringsstandpunten.
Er worden enkel bommen gegooid waar en wanneer Netanyahu dat wil.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:50 schreef bianconeri het volgende:
el wil.
En redenen buiten ´´het volk´´ hebben we er ook niet voor.
Als het regime valt en het volk is er blij mee dan is dat natuurlijk top.
Hoewel ik alsnog de manier waarop ter discussie zou stellen.
Als het Westen moet gaan ingrijpen in elk land met politiek gedoe dan heb je nog genoeg oorlogen te voe
Israëlische heerschappij (in de regio).quote:Op maandag 2 maart 2026 11:51 schreef byah het volgende:
Mastermind Trump valt Iran aan om Europa te vernederen. Wie had dat gedacht?
Anyway, wat is eigenlijk het doel van deze aanvallen?
De ayatollahs verdrijven en een bericht sturen naar China (en/of Rusland) dat de VS nog steeds de baas is in de 'multipolaire wereld'?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:51 schreef byah het volgende:
Als 47 jaar sancties geen ruk uitmaken voor het regime, wat zegt dat dan over sancties als pressiemiddel in het kader van internationaal recht? Denk eens ever verder.....quote:Op maandag 2 maart 2026 11:44 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Nee. Maar jij zegt dat er in 47 jaar helemaal niets is gedaan, dat is niet waar.
Nee, als het westen dat overal wil gaan doen dan komen we bommen tekort.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:50 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik snap ook wel dat niet iedereen in opstand zal komen, maar het is nogal lastig om als Westen een regime om ver te gaan werpen als we niet weten of het volk dat wel wil.
En redenen buiten ´´het volk´´ hebben we er ook niet voor.
Als het regime valt en het volk is er blij mee dan is dat natuurlijk top.
Hoewel ik alsnog de manier waarop ter discussie zou stellen.
Als het Westen moet gaan ingrijpen in elk land met politiek gedoe dan heb je nog genoeg oorlogen te voeren.
Als Westen het maar gaan bepalen en overal bommen gooien lijkt mij niet de manier waarop zoiets moet.
Iran gooit zelf bommen, niet opgemerkt?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er worden enkel bommen gegooid waar en wanneer Netanyahu dat wil.
Europa vernedert zichzelf, hebben ze niemand voor nodig. Nog vragen?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:51 schreef byah het volgende:
het zal toch gvd niet.quote:
Het was een reactie hierop:quote:Op maandag 2 maart 2026 11:53 schreef Homey het volgende:
[..]
Iran gooit zelf bommen, niet opgemerkt?
Artikel uit begin 2024. Toen zat dat kabinet er nog niet.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"Meest rechtse kabinet ooit" heeft zich wat verslikt in de gasvoorraad, lijkt het.
Gaat ze sowieso niet lukken. Dus dat laatste deel is dan ook een grote faal. Zoals wel meer slechte plannen van Trump (ingefluisterd door de Israel-lobby).quote:
quote:De oorlog in Iran zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de gasprijzen omhoog gaan, verwacht Gasunie.
Het bedrijf dat in de stad Groningen haar hoofdkantoor heeft, voorziet 'nervositeit op de gasmarkt'. En dat heeft ook gevolgen voor het vullen van de gasbergingen, zoals die bij Grijpskerk.
'Er hoeft maar iets te gebeuren of de hele gasmarkt raakt in onbalans en dat leidt tot hogere prijzen als de handelaren nerveus worden', zegt woordvoerder Marie-Lou Gregoire van Gasunie. 'Die nervositeit, dat is op dit moment het belangrijkste.'
Aanvoer van vloeibaar gas
Door de Israëlische en Amerikaanse aanvallen op Iran, ligt het scheepvaartverkeer in de Straat van Hormuz ten zuiden van het land momenteel stil. Volgens Gasunie is nog niet precies te zeggen wat daarvan de gevolgen zullen zijn voor Nederland. Al zegt Gregoire: 'Er zijn er op dit moment nog niet direct grote zorgen.'
De Straat van Hormuz wordt onder meer gebruikt voor het transport van vloeibaar gas (lng) vanuit Qatar naar de Eemshaven. Volgens Gregoire is de lng die uit de golfstaat komt maar een klein percentage van de totale Nederlandse vraag en komt het leeuwendeel uit de Verenigde Staten. Van al het gas dat Nederland importeert, bestaat 45 procent uit lng. De rest komt met name via pijpleidingen uit Noorwegen, een deel komt uit de kleine gasvelden in ons land.
Bijna lege gasopslagen
De gasopslagen in Nederland zijn bijna leeg, zo bleek onlangs. Van koud winterweer is de komende tijd geen sprake, waardoor er geen tekort aan gas verwacht wordt.
Wat wél een punt van zorg is, is het vullen van de gasbergingen met het oog op de volgende winter. Dat gebeurt door handelaren op de vrije markt. Voor hen is het aantrekkelijk om het gas voor een lage prijs in te kopen en op te slaan in de bergingen om het in de winter voor een hogere prijs weer te verkopen. 'Het vervelende is dat de prijzen nu waarschijnlijk stijgen. Dan gaat het vullen van de gasbergingen moeizamer', zegt Gregoire.
Overigens kan de overheid ervoor kiezen om in te grijpen als dreigt dat de gasbergingen onvoldoende gevuld raken en een marktpartij opdracht geven dat te doen. Ook kunnen Europese landen elkaar te hulp schieten.
'Volgen het nauwgezet'
Van paniek bij Gasunie is geen sprake, stelt Gregoire over de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. 'Maar we volgen het nauwgezet.'
https://www.rtvnoord.nl/p(...)or-hogere-gasprijzen
Fout, deze aanval is een reactie op Iran. Het is Iran die al 47 jaar first strikes bezigt. Bommen op eigen bevolking, en bommen overzees. Op een gegeven moment is het klaar.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het was een reactie hierop:
Als het Westen moet gaan ingrijpen in elk land met politiek gedoe dan heb je nog genoeg oorlogen te voeren.
Als Westen het maar gaan bepalen en overal bommen gooien lijkt mij niet de manier waarop zoiets moet.
Gemist dat de grote Ayatollah intussen bij zijn 72 maagden is?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:56 schreef recidivist het volgende:
[..]
Gaat ze sowieso niet lukken. Dus dat laatste deel is dan ook een grote faal. Zoals wel meer slechte plannen van Trump (ingefluisterd door de Israel-lobby).
2 maart 2005 zat ik vast in de sneeuw hier in Friesland, het kan nogquote:Op maandag 2 maart 2026 11:56 schreef eenjongen... het volgende:
Ik analyseer de gasvoorraad nu ongeveer een jaar en denk dat het relatief meevalt.
De gasopslagen zijn ongeveer voor 10,5% gevuld. Dat klinkt laag en is historisch ook laag.
Inclusief leveringen namen de gasvoorraden bij ongeveer 0 graden met 1%-punt af per dag.
Inclusief leveringen en bewolking bleven de gasvoorraden bij 15 graden ongeveer gelijk.
De komende dagen verwacht ik nog leveringen van gas dat al onderweg is, blijft het ongeveer 15 graden en is er zon(waardoor er minder gas verbruikt hoeft te worden dan bij bewolking). Hierdoor verwacht ik dat de gasvoorraden de komende dagen niet (sterk) af zullen nemen.
Het weer is voor een zeer groot deel bepalend voor de gasvoorraad en dat lijkt stabiel te blijven en de komende maanden uiteraard beter te worden. Van de leveringen weet ik het minst, de verdeling van leverende landen weet ik bijvoorbeeld niet. Wel levert de VS een groot deel en wil dat aandeel vergroten. Afgelopen zomer stegen de gasvoorraden met 0,5 tot 1%-punt per dag.
Samengevat, er moet wel heel slecht weer aankomen voordat we in Nederland zonder gas zitten.
Zeker, alles kan. Maar ik gok dat de voorspelling op 2 maart 2005 niet was dat het op 5 maart 2005 17 graden zou wordenquote:Op maandag 2 maart 2026 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
5 maart 2005 zat ik vast in de sneeuw hier in Friesland, het kan nog
Nee, dat niet.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:04 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Zeker, alles kan. Maar ik gok dat de voorspelling op 2 maart 2005 niet was dat het op 5 maart 2005 17 graden zou worden
Bitchesquote:Op maandag 2 maart 2026 11:42 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dankzij Hans Vijlbrief gaan we weer de Russische oorlogsmachine spekken.
Hebben ze ook een bron? Op politico kan ik dit bericht niet vinden. Wel een bericht dat dit kan leiden tot hogere energieprijzen, maar er is maar heel weinig afhankelijkheid van fossiele brandstoffen die via de straat van Hormuz komen. Azie gaat hier meer last van hebben.quote:
Uiteraard maar met "de ayatollahs" bedoelt men doorgaans het gehele regime. Dat verdrijven kan alleen als Amerika met 100k+ soldaten naar binnen gaat en dat gaat een hele lange bloedige strijd worden dan waarbij ook nog eens vele andere sjitische milities uit bijv. Irak zich er direct mee zullen bemoeien omdat zij die invasie van de VS bestrijden als jihad beschouwen.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:01 schreef Homey het volgende:
Gemist dat de grote Ayatollah intussen bij zijn 72 maagden is?
Ik zou momenteel toch niet heel erg gerust zijn als ik in de Burj Khalifa zou zitten.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Besef me nu pas hoe ideaal (of eigenlijk hoe kut) Dubai ligt ten opzichte van Iran. Was me nooit helemaal opgevallen.
Iran zou eindeloos drones kunnen lanceren vanuit dat berggebied zo Dubai binnen.
Klopt en daarom zal de druk om tot een diplomatieke oplossing te komen snel toenemen met elke dag dat het langer duurt. Of boots on the ground, hetzij gelimiteerd. En daarmee wordt het een enorme clusterfuck want in Irak heb je zeer veel sjieten en strijdgroepen die dat als een heilige oorlog gaan beschouwen. Iran is nu al bezig om de olie en energie infrastructuur van omringende zeer direct ernaast gelegen landen uit te schakelen en de prijs voor die landen + wereldeconomie zo hoog mogelijk te maken. En daarvoor hebben zij alleen wat drones nodig. Want zo dichtbij is het.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Besef me nu pas hoe ideaal (of eigenlijk hoe kut) Dubai ligt ten opzichte van Iran. Was me nooit helemaal opgevallen.
Iran zou eindeloos drones kunnen lanceren vanuit dat berggebied zo Dubai binnen.
Dat gaat wel lukken, mark my words.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:08 schreef recidivist het volgende:
[..]
Uiteraard maar met "de ayatollahs" bedoelt men doorgaans het gehele regime. Dat verdrijven kan alleen als Amerika met 100k+ soldaten naar binnen gaat en dat gaat een hele lange bloedige strijd worden dan waarbij ook nog eens vele andere sjitische milities uit bijv. Irak zich er direct mee zullen bemoeien omdat zij die invasie van de VS bestrijden als jihad beschouwen.
Dus dat het regime verdreven gaat worden gaat niet lukken. Op zijn best flink gedecimeerd qua militaire mogelijkheden.
Denk dat Iran inzet op een groter regionaal conflict. Wat vervolgens nog meer ellende gaat veroorzaken. Qatar en SA zullen terug willen slaan. Bahrein misschien ook welquote:Op maandag 2 maart 2026 11:32 schreef Perrin het volgende:
Iran slaat om zich heen en lijkt economische schade in VS-georiënteerde buurlanden te proberen te maximaliseren.
[ x ]
En zorgen dat de economische pijn bij buurlanden (en misschien de bredere wereldeconomie, gezien het belang van de regio) zo groot mogelijk is.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Denk dat Iran inzet op een groter regionaal conflict. Wat vervolgens nog meer ellende gaat veroorzaken. Qatar en SA zullen terug willen slaan. Bahrein misschien ook wel
Wat mij betreft kan dat nog alle kanten op. Maar zonder massale hulp van de Iraanse bevolking of boots on the ground wordt dat idd heel lastig.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:08 schreef recidivist het volgende:
[..]
Uiteraard maar met "de ayatollahs" bedoelt men doorgaans het gehele regime. Dat verdrijven kan alleen als Amerika met 100k+ soldaten naar binnen gaat en dat gaat een hele lange bloedige strijd worden dan waarbij ook nog eens vele andere sjitische milities uit bijv. Irak zich er direct mee zullen bemoeien omdat zij die invasie van de VS bestrijden als jihad beschouwen.
Dus dat het regime verdreven gaat worden gaat niet lukken. Op zijn best flink gedecimeerd qua militaire mogelijkheden.
Bron staat in de reactie onder die tweet. Het is inderdaad die link.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:08 schreef kipknots het volgende:
[..]
Hebben ze ook een bron? Op politico kan ik dit bericht niet vinden. Wel een bericht dat dit kan leiden tot hogere energieprijzen, maar er is maar heel weinig afhankelijkheid van fossiele brandstoffen die via de straat van Hormuz komen. Azie gaat hier meer last van hebben.
https://www.politico.eu/a(...)ices-us-attack-iran/
quote:"For Europe, I think it creates a panic moment," said Jaller-Makarewicz. "Four years ago [following Russia's invasion of Ukraine] we had these issues." But this time, she said, "we are not just now concerned about Russia, but about Qatar, the U.S. … so I think now since we have increased dependencies on other sources, we have also increased our vulnerability.”
Qatar is the second biggest producer of LNG in the world. But if Qatari cargoes are constrained, Russia could be the big beneficiary, Jaller-Makarewicz added. “We could also see Russian energy flowing to other countries. There could be an opportunity for Russia if this Qatar LNG is stopped," she said.
830 ja.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:11 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik zou momenteel toch niet heel erg gerust zijn als ik in de Burj Khalifa zou zitten.
Die is iets van 800 meter hoog of so.
Als er grond troepen komen verwacht ik eerder de buurlanden.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:11 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat gaat wel lukken, mark my words.
Ze bombarderen nog genoeg andere militaire doelen, het regime is dan ernstig verzwakt. Vervolgens wordt het stokje doorgegeven aan de Iraanse bevolking, die het laatste zetje kan geven. En geloof mij maar, die bevolking is uiterst gemotiveerd om die islamitische haatbaarden weg te jagen. Perzië is geen Afghanistan.
Amerika en Israël gaan helemaal geen troepen sturen, nergens voor nodig en gaat het doel voorbij. Hooguit kleine groepjes special forces die snel in en uit gaan.
Wat jij doet is aan wensdenken. Stiekem hopen dat het regime blijft overleven. Dat mag in een vrij land, maar je staat dan wel aan de verkeerde kant van de geschiedenis.
Riskante strategie ja.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Als er grond troepen komen verwacht ik eerder de buurlanden.
Ze zijn behoorlijk pissig nu Iran in het wilde om zich heen schiet.
Er komen geen grondtroepen joh, veel te link. Vanuit de lucht is er zat te raken daaro. Over een paar dagen komt er amper meer wat uit Iran verwacht ik.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Niet best.quote:
Die hele regio is helemaal klaar met die Mullah gasten.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Je kijkt teveel MSM. Het is op lucht gebaseerd maar ik snap dat je dat (nog) niet gelooft. Komt wel in de aankomende week. Tot nu toe roept zowel Trump als Netanyahu elke dag het Iraanse volk in opstand te kijken: "jullie moeten het nu afmaken". Zouden ze beseffen dat Iraniers (ook die het regime haten) nu totaal andere zaken aan hun hoofd hebben? Het is puur overleven en geen enkel zicht op wat de dag van morgen of volgende week zal brengen.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:11 schreef Homey het volgende:
Vervolgens wordt het stokje doorgegeven aan de Iraanse bevolking, die het laatste zetje kan geven.
Dat verwacht ik ook. Het regime spartelt nu nog wat. Er komt een grote afrekening zometeen, door het Iraanse volk.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:22 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Er komen geen grondtroepen joh, veel te link. Vanuit de lucht is er zat te raken daaro. Over een paar dagen komt er amper meer wat uit Iran verwacht ik.
Ja, de Koeweitse luchtafweer werkt wel, soort van.quote:
There is no such thing as friendly fire.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Op dit moment doen de allies van de VS meer schade dan Iran![]()
[ afbeelding ]
Zo te lezen kijk jij teveel het NOS journaal. Wat jij beweert zeggen Trump en Netanyahu nu helemaal niet.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:27 schreef recidivist het volgende:
[..]
Je kijkt teveel MSM. Het is op lucht gebaseerd maar ik snap dat je dat (nog) niet gelooft. Komt wel in de aankomende week. Tot nu toe roept zowel Trump als Netanyahu elke dag het Iraanse volk in opstand te kijken: "jullie moeten het nu afmaken". Zouden ze beseffen dat Iraniers (ook die het regime haten) nu totaal andere zaken aan hun hoofd hebben? Het is puur overleven en geen enkel zicht op wat de dag van morgen of volgende week zal brengen.
Bohhh deze kippetje zou ik wel even serieus nemenquote:Op maandag 2 maart 2026 11:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Dat dacht ik ook al.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:21 schreef Vis1980 het volgende:
555 mensen inmiddels dood, je hoeft er alleen nog maar giro voor te zetten.
Nou, in ieder geval geen zomer, want vorige week nog vloog er een bijna tegen mij aan op de piste (al zal de zwaluw zeggen dat ik tegen hem aan vloog, maar dat terzijde).quote:Op maandag 2 maart 2026 10:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Beetje kibbelen en prikkelen hoort erbij
Soms moet je een ei breken om een omelet te bakken en één zwaluw maakt... eh... ook iets.
Krijg je hele domme babies van.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:30 schreef alternatif het volgende:
[..]
Bohhh deze kippetje zou ik wel even serieus nemen
In de game settings hadden ze het uit kunnen zetten gewoon.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
There is no such thing as friendly fire.
Niemand heeft gezegd dat ze die al hadden. Ze waren alleen gevaarlijk dichtbij kennelijk.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:11 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ik denk dat als iran kermwapens had, dan had de vs en il hen niet aangevallen. En als rusland en n-k geen kernwapens hadden dan waren ze allang op hun plek gezet.
Net als Irakquote:Op maandag 2 maart 2026 12:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat ze die al hadden. Ze waren alleen gevaarlijk dichtbij kennelijk.
Dat wordt al 30 jaar geroepen. En afgelopen zomer zei Trump nog dat de operatie tegen Iran dusdanig succesvol was dat de nucleaire dreiging was uitgeschakeld.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat ze die al hadden. Ze waren alleen gevaarlijk dichtbij kennelijk.
Precies. Het opzettelijke gebrek aan kritisch vermogen is toch wel stuitend bij sommigen. Ze waren enorm dichtbij, aldus de Mossadquote:
Daar helpt zelfs een blik Polen niet meer.quote:
Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat Iran dat kernprogramma niet had opgegeven, ondanks de schade aan de ondergrondse bunkers waar uranium werd gewonnen. Daarmee blijft het op de korte of lange termijn een gevaar voor de wereld.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat wordt al 30 jaar geroepen. En afgelopen zomer zei Trump nog dat de operatie tegen Iran dusdanig succesvol was dat de nucleaire dreiging was uitgeschakeld.
Dat Khamenei dood is en het regime mogelijk aan het wankelen wordt gebracht valt natuurlijk toe te juichen. Maar dat gelul over kernwapens is tamelijk onzinnig.
Ik heb best veel mensen horen beweren dat Trump overdreef met het succes van die actie.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat wordt al 30 jaar geroepen. En afgelopen zomer zei Trump nog dat de operatie tegen Iran dusdanig succesvol was dat de nucleaire dreiging was uitgeschakeld.
Dat Khamenei dood is en het regime mogelijk aan het wankelen wordt gebracht valt natuurlijk toe te juichen. Maar dat gelul over kernwapens is tamelijk onzinnig.
Punt is vooral dat er geen sprake was van een acuut gevaar. Deze dreiging wordt ons al tientallen jaren voorgespiegeld, nog voordat jij überhaupt was geboren.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat Iran dat kernprogramma niet had opgegeven, ondanks de schade aan de ondergrondse bunkers waar uranium werd gewonnen. Daarmee blijft het op de korte of lange termijn een gevaar voor de wereld.
Dit absoluut verwerpelijke moslimfundamentalistische regime met een diepe haat jegens het Weten en warme banden met China en Rusland, wil je simpelweg niet met kernwapens zien.
Kennelijk houden veel mensen van westerse leugens en gelooft men graag wat men wilt horen.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik geloof nooit zomaar wat de overheid zegt, dus mij moet je niet aankijken als het daarom gaat.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kennelijk houden veel mensen van westerse leugens en gelooft men graag wat men wilt horen.
Bij de vorige aanval op nucleaire installaties in Iran in juni 2025 hoorden we de oorloghitsers schreeuwen dat ze 10 jaar terug in de tijd gebombardeerd waren. Mensen met een wat genuanceerder beeld over de uitvoering werden als landverraders afgeschilderd. En nu nog geen jaar later moeten we opeens geloven dat de genuanceerde zogenaamde landverraders toch gelijk hadden..
Zoals die plaatser hier al tijden meer nepnieuws dan echt nieuws kan blijven plaatsen alles voor de views van fok dat er minder users overblijven door de herhalende leugenaars een podium te blijven geven vinden de beleidsmakers hier nog steeds vreemd ...quote:Op maandag 2 maart 2026 12:51 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Ik verwacht eigenlijk dat een troll net doet of dit van het officiële Iraanse account komt...maar wie weet.
Hmm.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kennelijk houden veel mensen van westerse leugens en gelooft men graag wat men wilt horen.
Bij de vorige aanval op nucleaire installaties in Iran in juni 2025 hoorden we de oorloghitsers schreeuwen dat ze 10 jaar terug in de tijd gebombardeerd waren. Mensen met een wat genuanceerder beeld over de uitvoering werden als landverraders afgeschilderd. En nu nog geen jaar later moeten we opeens geloven dat de genuanceerde zogenaamde landverraders toch gelijk hadden..
'Nepnieuws', met andere woorden 'perspectieven die mij niet bevallen'.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals die plaatser hier al tijden meer nepnieuws dan echt nieuws kan blijven plaatsen alles voor de views van fok dat er minder users overblijven door de herhalende leugenaars een podium te blijven geven vinden de beleidsmakers hier nog steeds vreemd ...
Dat zou wat zijn zegquote:Op maandag 2 maart 2026 12:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[ x ]
[ x ]
Nog even afwachten wat hiervan waar is. Het zorgt in ieder geval wel voor een hoop "Netanyahu is dead" tweets op X.
Vind je dat 'perspectieven die mij niet bevallen' ook geuit moeten mogen worden?quote:Op maandag 2 maart 2026 12:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
'Nepnieuws', met andere woorden 'perspectieven die mij niet bevallen'.
Echt alleen maar vage bronnen die dat melden.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[ x ]
[ x ]
Nog even afwachten wat hiervan waar is. Het zorgt in ieder geval wel voor een hoop "Netanyahu is dead" tweets op X.
Op z'n minst begrepen hoge vertegenwoordigers van onze cultuur tenminste dat je zulke feestjes gewoon moet houden als je nog leeft. Op het eiland van Epstein.quote:
Het probleem is vooral dat er geen vervolgplan lijkt te zijn. De bevolking oproepen om het regime omver te werpen en de leiding over te nemen is op papier heel mooi, maar eindigt waarschijnlijk in een uitzichtloze burgeroorlog, waar wij in Europa dan weer de gevolgen van op ons bord krijgen.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap ook de argumenten wel waarom de VS niets had moeten doen. Maar ik snap ook wel waarom ze wel opgetreden hebben en ik kan er hoe dan ook geen traan om laten dat die klootzakken nu op hun falie krijgen.
En die runnen nu de VS.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:00 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Op z'n minst begrepen hoge vertegenwoordigers van onze cultuur tenminste dat je zulke feestjes gewoon moet houden als je nog leeft. Op het eiland van Epstein.
Niet echt, meer iets van : 'perspectieven waarvan 97% van de users weten dat het niet waar is en die zuchtend constateren dat ze tegen beter weten in toch (!) gepost worden door die andere 3%...'quote:Op maandag 2 maart 2026 12:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
'Nepnieuws', met andere woorden 'perspectieven die mij niet bevallen'.
Bijzonder dat je nu ter verdediging van de Islamitische cultuur komt. Ik vraag mij altijd af bij Westerlingen die het Westen zo hekelen en daarom zich geroepen voelen ter verdediging te moeten komen van niet-Westerse culturen, waarom men dan niet het Westen verlaat en zich daarbuiten gaat vestigen ...quote:Op maandag 2 maart 2026 13:00 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Op z'n minst begrepen hoge vertegenwoordigers van onze cultuur tenminste dat je zulke feestjes gewoon moet houden als je nog leeft. Op het eiland van Epstein.
Ursula pakt er maar een dweiltje bij.quote:
Tja de meeste onze van nucleaire inspecteurs hebben we door het opzeggen van de nucleaire deal met iran door Trump, iran uit laten trappen.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm.
En vertel eens, hoe zit het dan wél met kernwapens en Iran?
Ik kom niet ter verdediging van de Islamitische cultuur. Hoe kom je daar in vredesnaam bij?quote:Op maandag 2 maart 2026 13:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder dat je nu ter verdediging van de Islamitische cultuur komt. Ik vraag mij altijd af bij Westerlingen die het Westen zo hekelen en daarom zich geroepen voelen ter verdediging te moeten komen van niet-Westerse culturen, waarom men dan niet het Westen verlaat en zich daarbuiten gaat vestigen ...
Sommige mensen willen echt heel erg graag alle onzin geloven die ze voorgehouden wordt. Daar helpt geen rationeel argument tegenquote:Op maandag 2 maart 2026 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Punt is vooral dat er geen sprake was van een acuut gevaar. Deze dreiging wordt ons al tientallen jaren voorgespiegeld, nog voordat jij überhaupt was geboren.
Een jaar geleden zei Tulsi Gabbard (als DNI) dat Iran geen dreiging vormde, dat kernwapens buiten bereik lagen van het regime. In juni zei Trump dat de nucleaire dreiging onschadelijk was gemaakt.
Dat je het regime wilt uitschakelen, daar valt best iets voor te zeggen. Maar beledig onze intelligentie niet met dat gelul over kernwapens.
Wacht even, dus ook in de hemel moeten vrouwen hoofddoeken dragen? Wat een vreemde hemel hebben ze daar.quote:
Ja, die mensen heten "gelovigen"quote:Op maandag 2 maart 2026 13:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sommige mensen willen echt heel erg graag alle onzin geloven die ze voorgehouden wordt. Daar helpt geen rationeel argument tegen
Haha, mochten ze dromen.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:56 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[ x ]
[ x ]
Kortom, jij weet het ook niet precies. Prima natuurlijk, maar dan heeft het weinig zin om andermans perspectief als 'Westerse leugens' te gaan wegzetten. Rare manier ook trouwens als je zelf nota bene Westers bent.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tja de meeste onze van nucleaire inspecteurs hebben we door het opzeggen van de nucleaire deal met iran door Trump, iran uit laten trappen.
Dus in dat opzicht weten we niets zeker meer
Wat we wel weten is dat we met verfieerbare tegenstrijdigheden zitten tussen de uitspraken van het resultaat van de bombardementen in juni 2025 en de huidige zogenaamde uitspraken over de opnieuw ernstige nucleaire dreiging, waardoor of het een of het ander een groot leugen uit de monden van de VS en Israël is geweest.
Omdat op een post die kritiek heeft op aspecten van de Islamitische cultuur, je over het Westen begint. Daarmee insinueer je dat het Westen niet veel beter is. Op zijn minst is dit een valse bothsidesism dan wel een whataboutism.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:05 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik kom niet ter verdediging van de Islamitische cultuur. Hoe kom je daar in vredesnaam bij?
Lijkt Gaza wel.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:10 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Fikse bommenregen in Teheran in beeld.
Over de Gazastrook gesproken, ik zie het Iraanse regime ook nog wel in staat op een gegeven moment tactisch burgers als menselijk schild te gaan gebruiken. Wellicht politieke gevangen of zo.quote:
wtfquote:Op maandag 2 maart 2026 13:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Omdat op een post die kritiek heeft op aspecten van de Islamitische cultuur, je over het Westen begint. Daarmee insinueer je dat het Westen niet veel beter is. Op zijn minst is dit een valse bothsidesism dan wel een whataboutism.
Jij bent ter plekke om de sfeer onder de Iraniers te peilen ofzo?quote:Op maandag 2 maart 2026 12:27 schreef recidivist het volgende:
[..]
Je kijkt teveel MSM. Het is op lucht gebaseerd maar ik snap dat je dat (nog) niet gelooft. Komt wel in de aankomende week. Tot nu toe roept zowel Trump als Netanyahu elke dag het Iraanse volk in opstand te kijken: "jullie moeten het nu afmaken". Zouden ze beseffen dat Iraniers (ook die het regime haten) nu totaal andere zaken aan hun hoofd hebben? Het is puur overleven en geen enkel zicht op wat de dag van morgen of volgende week zal brengen.
Het trieste feit is dat als jij en ik zulke dingen kunnen verzinnen, kwaadwillenden dit ook kunnen...quote:Op maandag 2 maart 2026 13:06 schreef Perrin het volgende:
Benieuwd of het Iraanse regime de ontziltingsinstallaties in buurlanden weet te raken, dat is een flinke achilleshiel daar. Koeweit, golfstaten en Saudi Arabië worden in rap tempo onleefbaar zonder die dingen.
Dat zijn hele zware bombardementen.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:10 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Fikse bommenregen in Teheran in beeld.
Ze hebben haast, anders komen ze te laat op het werk, denk ik.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:16 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat zijn hele zware bombardementen.
Bizar ook al die toeterende auto’s die te horen zijn op de achtergrond. Zijn dat blije mensen?
Of ze staan in de file om de stad uit te vluchten.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:17 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ze hebben haast, anders komen ze te laat op het werk, denk ik.
Allemaal waar.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tja de meeste onze van nucleaire inspecteurs hebben we door het opzeggen van de nucleaire deal met iran door Trump, iran uit laten trappen.
Dus in dat opzicht weten we niets zeker meer
Wat we wel weten is dat we met verfieerbare tegenstrijdigheden zitten tussen de uitspraken van het resultaat van de bombardementen in juni 2025 en de huidige zogenaamde uitspraken over de opnieuw ernstige nucleaire dreiging, waardoor of het een of het ander een groot leugen uit de monden van de VS en Israël is geweest.
Dat is niet de bedoeling, zeggen Trump en Netanyahu.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Of ze staan in de file om de stad uit te vluchten.
quote:Op maandag 2 maart 2026 13:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sommige mensen willen echt heel erg graag alle onzin geloven die ze voorgehouden wordt. Daar helpt geen rationeel argument tegen
En dat is dankzij de Israel lobby. De onderhandelaars waren Kushner en Witkoff namens Trump....dan weet je genoeg.quote:Ex-Obama advisor: Trump won negotiations with Iran, but 'chose to declare war'
Trita Parsi, who advised the Obama administration on the 2015 nuclear deal, reveals what was actually on the table before the strikes.
"This deal is much, much stronger than what Obama got. Under Obama, Iran could keep 300 kilos. Under this deal—zero stockpile. No stockpile, no bomb."
Parsi concludes by saying:
"Trump had a massive win. He could have declared victory. Instead, he chose war."
Ik denk vooral bange mensenquote:Op maandag 2 maart 2026 13:16 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat zijn hele zware bombardementen.
Bizar ook al die toeterende auto’s die te horen zijn op de achtergrond. Zijn dat blije mensen?
Kom hier over een week op terug bij mij aub. Zal je zien dat ik gelijk heb. En de week erna, en daarna etc. Je bent erin getrapt, en velen met met je.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:15 schreef the-eye het volgende:
Jij bent ter plekke om de sfeer onder de Iraniers te peilen ofzo?
quote:Op maandag 2 maart 2026 11:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Ga je dan toeteren in je auto?quote:
Hoe zuidelijker hoe meer getoeter.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:23 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ga je dan toeteren in je auto?
![]()
Nou ja. Het zal wel dat het verkeer de stad uit vastzit.
Er is wel al twee dagen gelegen gewaarschuwd Teheran te verlaten. Worden nu andere delen van de stad gebombardeerd?
Zou wel zonde zijn als daar straks ook niks meer van over is.
Volgende week pas? We mogen toch hopen dat daar overmorgen een functionerende democratie opereert zegquote:Op maandag 2 maart 2026 13:22 schreef recidivist het volgende:
[..]
Kom hier over een week op terug bij mij aub. Zal je zien dat ik gelijk heb. En de week erna, en daarna etc. Je bent erin getrapt, en velen met met je.
Misschien dat de formatie daar ook een jaar duurt.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:27 schreef the-eye het volgende:
[..]
Volgende week pas? We mogen toch hopen dat daar overmorgen een functionerende democratie opereert zeg
Waarom zouden ze dit de media in slingeren?quote:Op maandag 2 maart 2026 13:36 schreef Akathisia het volgende:
Senior U.S. Officials told Washington Post that the situation inside Pentagon is bad:
'Inside the Pentagon, and among some members of the Trump administration, there was deepening concern on Sunday that the Iran conflict could spiral out of control.
'The mood here is intense and paranoid', one person said.
There is anxiety among senior leaders that the fighting will extend for weeks, further stressing limited U.S. air defense stockpiles.
'There is concern about this lasting more than a few days', said another person. 'I don't think people have fully absorbed it yet, like, what that has done to our stockpiles. If often takes two or three interceptors to ensure a missile is stopped
Vreemd.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:36 schreef Akathisia het volgende:
Senior U.S. Officials told Washington Post that the situation inside Pentagon is bad:
'Inside the Pentagon, and among some members of the Trump administration, there was deepening concern on Sunday that the Iran conflict could spiral out of control.
There is anxiety among senior leaders that the fighting will extend for weeks, further stressing limited U.S. air defense stockpiles.
'There is concern about this lasting more than a few days', said another person. 'I don't think people have fully absorbed it yet, like, what that has done to our stockpiles. If often takes two or three interceptors to ensure a missile is stopped
Ja, dit is weird.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dit de media in slingeren?
Trump heeft zich laten piepelen (zoveelste keer) door de israel loyalisten. Letterlijk de enige partij in dit hele conflict die G'd op de blote knieen bedanken is Netanyahu en de Israeliers. Het kan niet extreem genoeg escaleren zodat er ook geen weg terug meer is naar diplomatie of een deal. Bijkomend feit ook nog is dat Iran o.a. Qatar lekker neermaait (vijand van israel) bijv. Hoe meer Amerikaanse militairen omkomen hoe beter en meer kans op escalatie en wellicht eventuele Amerikaanse boots on the ground.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:36 schreef Akathisia het volgende:
Ik gok dat niet iedereen op één lijn zit in het Pentagon.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voorlopig neem ik dat Pentagon-bericht met een korrel zout.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:39 schreef recidivist het volgende:
[..]
Trump heeft zich laten piepelen (zoveelste keer) door de israel loyalisten. Letterlijk de enige partij in dit hele conflict die G'd op de blote knieen bedanken is Netanyahu en de Israeliers. Het kan niet extreem genoeg escaleren zodat er ook geen weg terug meer is naar diplomatie of een deal. Bijkomend feit ook nog is dat Iran o.a. Qatar lekker neermaait (vijand van israel) bijv. Hoe meer Amerikaanse militairen omkomen hoe beter en meer kans op escalatie en wellicht eventuele Amerikaanse boots on the ground.
Of met Trump dus.. zou kunnenquote:Op maandag 2 maart 2026 13:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik gok dat niet iedereen op één lijn zit in het Pentagon.
Echt niemand had verwacht dat ze in het Pentagon meer verstand hebben van oorlogje spelen dan de oranje dienstontduiker en de dronken Fox-tvhost.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:36 schreef Akathisia het volgende:
Ja, dit is toch een whataboutism? En over Epstein is het nog helemaal niet bekend wie er nu precies schuldig is aan wat. Lang niet elke naam die in die document opduikt zal zich hebben vergrepen aan minderjarige meisjes.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:15 schreef Toby56 het volgende:
[..]
wtf
Ik geef alleen aan hoe achterlijk en afschuwelijk de gedachte van 72 minderjarige maagden is.
En ja: op het Epstein eiland, waar met minderjarigen seks werd bedreven, stikte het van de hoge vertegenwoordigers van onze cultuur, die volgens jou superieur is.
En dit is dus een valse bothsidesism.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:15 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik verdedig dus geen enkele cultuur hier. Ik wijs beide gebruiken - of ze zich nu op aarde of in de hemel zouden plaatsvinden - hartgrondig af. Ongeacht de cultuur.
Het humanisme en tevens de verlichting kent de fundamenten in de Joods-Christelijke inslag in de Westerse cultuur. Je begint het eindelijk te begrijpen. Zie ook:quote:Op maandag 2 maart 2026 13:15 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Misschien vertegenwoordig ik een andere cultuur dan jij. Jouw Joods-Christelijke cultuur komt uit het Midden-Oosten. Die van mij (verlichting/humanisme) komt uit Europa.
Jij hebt eerder aangegeven dat ik verblind ben en daardoor de zaken niet objectief kan beschouwen.
Ik zou eens op zoek gaan naar een spiegel als ik jou was.
Je dacht toch niet dat de verlichting en humanisme maar even zo uit de lucht waren komen vallen? Bekende denkers uit de verlichting zoals Locke, Voltaire, Montesquieu en Rousseau waren geen uitgesproken atheïsten, integendeel zelfs. Zo was Lock een gelovig Christen en had Voltaire een groot respect voor Jesus al geloofde hij niet dat deze heilig was.quote:Christianity and Judaism provided the foundational moral, intellectual, and institutional framework that enabled the development of humanism and the Enlightenment, despite the latter's often critical stance toward religious authority. While the Renaissance and Enlightenment often looked back to Classical Greece and Rome, they did so within a context deeply shaped by Judeo-Christian concepts of individual dignity, linear history, and rational inquiry.
Influence on Humanism
Renaissance humanism, which emphasized human potential and dignity, was heavily influenced by Christian theology:
Imago Dei (Image of God): The foundational Christian belief that every human is created in God's image provided a "conceptual common ground" for early humanists to emphasize human worth.
Christian Humanism: Early humanists like Erasmus, Petrarch, and Pico della Mirandola were deeply religious Christians who believed classical wisdom could complement, rather than undermine, faith.
Scholasticism and Education: The intellectual methods of Scholasticism, developed in Christian universities, established rigorous debate and rational inquiry, creating the intellectual space where ancient texts could be studied and adapted.
Influence on the Enlightenment
The Enlightenment, while challenging organized religious power, grew directly out of the European Christian tradition and Jewish ethical thought:
Individualism and Conscience: The Protestant Reformation, by challenging the Catholic Church's authority, encouraged independent thinking and the importance of individual conscience, setting a precedent for Enlightenment philosophers.
Ethical Monotheism and Dignity: The Judeo-Christian tradition introduced the concept that individuals possess inherent dignity and rights that transcend social class or state power.
Separation of Church and State: The Christian distinction between the spiritual and temporal realms ("Render to Caesar...") provided the foundation for the separation of church and state.
Rationalization of the World: The medieval monastic tradition (especially Cistercians) pioneered empirical, methodical, and technological approaches to the world, which contributed to the scientific, rational approach of the Enlightenment.
The Jewish Role: The Jewish Enlightenment (Haskalah) and philosophers like Moses Mendelssohn championed integrating secular education with religious life, promoting the idea that religion and rationalism could coexist, and pushing for civil rights for all, not just Jews.
Key Connections
Morality: Many Enlightenment thinkers held onto a, sometimes secularized, Christian ethic (e.g., Kant) even while criticizing the church.
Universal Rights: The concept of universal human rights is a development of the Judeo-Christian tradition concerning the worth of each soul.
Critique: The Enlightenment was characterized by a "constant struggle against" traditional authority, a method of questioning that was initially developed in the context of religious dissent.
Bron: Google Gemini
Ook deze oorlog gaat Israël niet in veiligheid brengen. Het blijft een Flucht nach vornequote:Op maandag 2 maart 2026 13:39 schreef recidivist het volgende:
[..]
Trump heeft zich laten piepelen (zoveelste keer) door de israel loyalisten. Letterlijk de enige partij in dit hele conflict die G'd op de blote knieen bedanken is Netanyahu en de Israeliers. Het kan niet extreem genoeg escaleren zodat er ook geen weg terug meer is naar diplomatie of een deal. Bijkomend feit ook nog is dat Iran o.a. Qatar lekker neermaait (vijand van israel) bijv. Hoe meer Amerikaanse militairen omkomen hoe beter en meer kans op escalatie en wellicht eventuele Amerikaanse boots on the ground.
Precies.quote:
Jij bent degene die geobsedeerd is met het verwerpen van culturen.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ja, dit is toch een whataboutism? En over Epstein is het nog helemaal niet bekend wie er nu precies schuldig is aan wat. Lang niet elke naam die in die document opduikt zal zich hebben vergrepen aan minderjarige meisjes.
[..]
En dit is dus een valse bothsidesism.
[..]
Het humanisme en tevens de verlichting kent de fundamenten in de Joods-Christelijke inslag in de Westerse cultuur. Je begint het eindelijk te begrijpen. Zie ook:
[..]
Je dacht toch niet dat de verlichting en humanisme maar even zo uit de lucht waren komen vallen? Bekende denkers uit de verlichting zoals Locke, Voltaire, Montesquieu en Rousseau waren geen uitgesproken atheïsten, integendeel zelfs. Zo was Lock een gelovig Christen en had Voltaire een groot respect voor Jesus al geloofde hij niet dat deze heilig was.
De kritiek van zulke denkers was dan ook vooral gericht op de macht van religieuze instituten en daaraan verbonden vele dogma's die intellectuele nieuwsgierigheid beperkte of bestrafte (denk hier bijvoorbeeld aan Galileo wiens wereldbeeld in strijd was met dat van de kerk en van groot inspiratie was voor Voltaire).
Hetgeen dat jij omarmd is dus voortgekomen uit de cultuur die je stelt te verwerpen. Dat maakt de kritiek erop zo vreemd.
Toch nog een paar lui met verstand daar in de VS.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:36 schreef Akathisia het volgende:
Daar lijkt het anders wel sterk op als je dit soort dingen post:quote:Op maandag 2 maart 2026 13:43 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik verwerp geen enkele cultuur.
Dat doe jij.
quote:Op maandag 2 maart 2026 13:15 schreef Toby56 het volgende:
[..]
wtf
Ik geef alleen aan hoe achterlijk en afschuwelijk de gedachte van 72 minderjarige maagden is.
En ja: op het Epstein eiland, waar met minderjarigen seks werd bedreven, stikte het van de hoge vertegenwoordigers van onze cultuur, die volgens jou superieur is.
Ik verdedig dus geen enkele van beide culturen hier. Ik wijs beide gebruiken - of ze zich nu op aarde of in de hemel zouden plaatsvinden - hartgrondig af. Ongeacht de cultuur.
Misschien vertegenwoordig ik een andere cultuur dan jij. Jouw Joods-Christelijke cultuur komt uit het Midden-Oosten. Die van mij (verlichting/humanisme) komt uit Europa.
Jij hebt eerder aangegeven dat ik verblind ben en daardoor de zaken niet objectief kan beschouwen.
Ik zou eens op zoek gaan naar een spiegel als ik jou was.
Fluor hesje aan en gewoon doorlopen.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het trieste feit is dat als jij en ik zulke dingen kunnen verzinnen, kwaadwillenden dit ook kunnen...
Ooit een terrorismespotter-workshop gehad waarin we moesten brainstormen over hoe we onze instantie het beste zouden kunnen aanvallen. De ziekste ideeën kwamen voorbij. En daarna kregen we inzagen in echte plannen die voorkomen waren en bleek het nog een stukje zieker te kunnen...
Nogmaals, jij bent degene met cultuurobsessie.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Daar lijkt het anders wel sterk op als je dit soort dingen post:
[..]
Alweer? Afgelopen weekend ook al?quote:Op maandag 2 maart 2026 12:23 schreef Haags het volgende:
Sirenes gaan af bij de Britse basis op Cyprus.
Zal wel over de neergeschoten vliegtuigen gaan gok ik.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:41 schreef tesssssssss het volgende:
Over 20 minuten is er een Pentagon persconferentie.Zegt Steve. Kijk je ziet die klok.
Bekijk deze YouTube-video
Dat vraag ik mij bij heel veel dingen af en toch wordt het gedaan.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
1ste maandag van de maand en 23 minuten tijdverschil.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:23 schreef Haags het volgende:
Sirenes gaan af bij de Britse basis op Cyprus.
Dat lijkt mij ook.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:47 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Zal wel over de neergeschoten vliegtuigen gaan gok ik.
Nee hoor, jij was degenen die begon met het bespotten van de Christelijk-Joodse cultuur van het Westen.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:46 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Nogmaals, jij bent degene met cultuurobsessie.
Ik zou, gezien de geschiedenis van de diverse culturen, maar eens van je hoge toren afdalen.
De atoombom is niet door moslims ontworpen en gedropt.
Steve zegt net dat die weer de hele nacht wakker was, zou die weer voor een 24/7 keer 5 gaan?quote:Op maandag 2 maart 2026 13:47 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Er is ook een vierde dode inmiddels. Bron US CENTCOMquote:Op maandag 2 maart 2026 13:47 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt, maar degenen die de bombardementen steunden kwamen gisteren met dat gezwets over superieure culturen.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:49 schreef Akathisia het volgende:
Kan die meta-cultuurislamjodenchristendiscussie in een ander topic gevoerd worden? Ik heb veel meer interesse in actuele ontwikkelingen atm, en ik denk de meeste mensen wel.
Ik reed om 12.00u ook verschrikt mijn Flak88 het balkon op 😱quote:Op maandag 2 maart 2026 13:49 schreef vosss het volgende:
[..]
1ste maandag van de maand en 23 minuten tijdverschil.
Cyprus niet, maar die Britse basissen zijn wel Brits grondgebied.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Alweer? Afgelopen weekend ook al?
Iets concreets?
Artikel 5 in werking gvd
edit: oh nee, is geen lid
Soms is dat niet zó ergquote:Op maandag 2 maart 2026 13:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Precies.
Hoge militairen die ongegeneerd aan de stoelpoten van de burgerregering zagen.
Dan ben je dus gewoon een lul als land.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja de vraag is wie hier het meeste gaat FO-en. Iran kan die landen ook grote schade toebrengen.quote:
Dan ben je dus gewoon een lul als land.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Groningen heeft nog!!!quote:Op maandag 2 maart 2026 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het zal toch gvd niet.
Ik gok dat onze Gasunie één van de eerste is omdat die zaten te wachten op prijsdalingen.
Het mag, en de discussie is an sich belangrijk (fundamenteel zelfs) maar hij is ook al een duizendmaal gevoerd, dus dat doen, terwijl zich nu allerlei dingen voltrekken die op dit moment interessanter zijn, maakt het een beetje eh, vervuilend.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:53 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Degenen die de bombardementen steunden kwamen gisteren met dat gezwets over superieure culturen.
En dat het maar een goede zaak was dat de bommen op die minderwaardige moslims werden gedropt.
Culturele en religieuze verschillen zijn bijna altijd de aanleiding geweest voor walgelijke conflicten.
Ik ben dat geleuter over superieure culturen die het recht zouden hebben om anderen kapot te bombarderen spuugzat.
Dat was voor mij de reden om er destijds op te reageren.
En dus was ik volges sommigen een verrader van onze superieure cultuur.
En, heel vreemd, een verdediger van de islamitische cultuur. Dus een dubbele verrader.
Heel simpel gezegd: dat hoef ik niet te accepteren. Ik mag mij verdedigen. Ook al levert het geen extra abo of wat dan ook op hier.
Letterlijk niemand heeft hier gezegd dat het goed is dat er 'bommen worden gedropt' op 'minderwaardige moslims'.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:53 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt, maar degenen die de bombardementen steunden kwamen gisteren met dat gezwets over superieure culturen.
En dat het maar een goede zaak was dat de bommen op die minderwaardige moslims werden gedropt.
Culturele en religieuze verschillen zijn bijna altijd de aanleiding geweest voor walgelijke conflicten.
Ik ben dat geleuter over superieure culturen die het recht zouden hebben om anderen kapot te bombarderen spuugzat.
Dat was voor mij de reden om er destijds op te reageren.
En dus was ik volgens sommigen een verrader van onze superieure cultuur.
En, heel vreemd, een verdediger van de islamitische cultuur. Dus een dubbele verrader.
Heel simpel gezegd: dat hoef ik niet te accepteren. Ik mag mij verdedigen. Ook al levert het geen extra abo of wat dan ook op hier.
"Nee, USA doet dit gewoon even. Paar dagen, Iran helemaal kapot"quote:Op maandag 2 maart 2026 13:36 schreef Akathisia het volgende:
Na, we hebben nog ergens voor 18 jaar liggen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:56 schreef eenjongen... het volgende:
Ik analyseer de gasvoorraad nu ongeveer een jaar en denk dat het relatief meevalt.
De gasopslagen zijn ongeveer voor 10,5% gevuld. Dat klinkt laag en is historisch ook laag.
Inclusief leveringen namen de gasvoorraden bij ongeveer 0 graden met 1%-punt af per dag.
Inclusief leveringen en bewolking bleven de gasvoorraden bij 15 graden ongeveer gelijk.
De komende dagen verwacht ik nog leveringen van gas dat al onderweg is, blijft het ongeveer 15 graden en is er zon(waardoor er minder gas verbruikt hoeft te worden dan bij bewolking). Hierdoor verwacht ik dat de gasvoorraden de komende dagen niet (sterk) af zullen nemen.
Het weer is voor een zeer groot deel bepalend voor de gasvoorraad en dat lijkt stabiel te blijven en de komende maanden uiteraard beter te worden. Van de leveringen weet ik het minst, de verdeling van leverende landen weet ik bijvoorbeeld niet. Wel levert de VS een groot deel en wil dat aandeel vergroten. Afgelopen zomer stegen de gasvoorraden met 0,5 tot 1%-punt per dag.
Samengevat, er moet wel heel slecht weer aankomen voordat we in Nederland zonder gas zitten.
Maar toch, als het waar is, is naar buiten brengen dat de VS maar voor enkele dagen aan raketten heeft, zeer cruciale informatie die je nu naar buiten brengt.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Toch nog een paar lui met verstand daar in de VS.
True, maar niet lang meer lijkt me en helemaal als andere landen er zich mee gaan bemoeien.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja de vraag is wie hier het meeste gaat FO-en. Iran kan die landen ook grote schade toebrengen.
HowardRoark is daar zo vreselijk obsessief mee bezig.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:49 schreef Akathisia het volgende:
Kan die meta-cultuurislamjodenchristendiscussie in een ander topic gevoerd worden? Ik heb veel meer interesse in actuele ontwikkelingen atm, en ik denk de meeste mensen wel.
Ben wel eens naar Dubai gevlogen. Toen tijdelijk de sancties verlicht werden in 2016. Een complete armada aan tankers lag in de straat en bij landen kon ik Iran nog zien.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nietquote:Op maandag 2 maart 2026 13:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iran hoopt wss dat landen zich, door ze aan te vallen, tegen US en Israël keren maar daar lijkt dit niet op.quote:
ja geen idee waarom ze dat ook zouden denken.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Iran hoopt wss dat landen zich, door ze aan te vallen, tegen US en Israël keren maar daar lijkt dit niet op.
Dat ze van sommige cruciale afweerraketten een zeer beperkte voorraad hebben is geen groot geheim.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:59 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Maar toch, als het waar is, is naar buiten brengen dat de VS maar voor enkele dagen aan raketten heeft, zeer cruciale informatie die je nu naar buiten brengt.
En gezien alle lopende spanningen wereldwijd, wil je andere landen niet wijzer maken dan ze zijn.
Neem bijvoorbeeld China en Taiwan.
Ik neem het vooralsnog met een korrel zout.
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met dat soort veronderstellingen. De VS en Israël proberen een sprint te winnen, het Iraanse regime een marathon.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:00 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
True, maar niet lang meer lijkt me en helemaal als andere landen er zich mee gaan bemoeien.
Als ze dit niet binnen een paar dagen of misschien een paar weken 'winnen' dan dreigen er wel minder leuke scenario's ja.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:10 schreef Momo het volgende:
Heeft de VS de militaire kracht van Iran onderschat?
Elke keer dat men raketten afschiet geven ze een locatie prijs van een launcher. Die kan dan worden vernietigd.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met dat soort veronderstellingen. De VS en Israël proberen een sprint te winnen, het Iraanse regime een marathon.
Met alleen luchtaanvallen gaat het heel lastig worden om het regime daar uit te schakelen. Het Iraanse regime hoeft enkel vol te houden en tegenaanvallen te blijven uitvoeren op buurlanden.
De VS en Israël houden dit niet vele weken of maanden vol, zoveel munitie verbruiken. En de buurlanden (en de wereldeconomie) houden het misschien ook niet vol, of gaan het mogelijk een lange periode heel zwaar krijgen.
Is het ook niet zo dat de benodigde grondstoffen op het moment vrij duur zijn?quote:Op maandag 2 maart 2026 14:07 schreef Perrin het volgende:
De VS en Israël houden dit niet vele weken of maanden vol, zoveel munitie verbruiken. En de buurlanden (en de wereldeconomie) houden het misschien ook niet vol, of gaan het mogelijk een lange periode heel zwaar krijgen.
Zou best kunnen dat de verkiezingen daar een beetje om dezelfde punten als hier gaan; migratie, gezondheidszorg, klimaatquote:Op maandag 2 maart 2026 13:34 schreef Homey het volgende:
[..]
Misschien dat de formatie daar ook een jaar duurt.
Ook een rare aanname. Die buurlanden weten waar de raketten vandaan komen. En hangen het andere team binnen de religie aan.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Iran hoopt wss dat landen zich, door ze aan te vallen, tegen US en Israël keren maar daar lijkt dit niet op.
Van enige misrekening lijkt idd sprake te zijn.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:10 schreef Momo het volgende:
Heeft de VS de militaire kracht van Iran onderschat?
Met een nuclaire deal is de bevolking niet geholpen echter..quote:Op maandag 2 maart 2026 13:19 schreef recidivist het volgende:
[..]
[..]
En dat is dankzij de Israel lobby. De onderhandelaars waren Kushner en Witkoff namens Trump....dan weet je genoeg.
Al die ongedocumenteerde buitenlandse raketten die de grens oversteken, en druk op de zorg veroorzaken 😱quote:Op maandag 2 maart 2026 14:13 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zou best kunnen dat de verkiezingen daar een beetje om dezelfde punten als hier gaan; migratie, gezondheidszorg, klimaat
Er is geen misrekening, tot nu gaat het crescendo. Op dag 1 de top al uitgeschakeld. Hoe zou WOII uit hebben gezien als in 1940 meteen het Duitse regime onthoofd zou zijn?quote:Op maandag 2 maart 2026 14:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Van enige misrekening lijkt idd sprake te zijn.
Zonder inzet van echte grondtroepen, en geen ongewapende protesterende jongeren, gaat dit weer net zo eindigen als de vorige keer.
Van de diverse partijen raakt de munitie op -> wapenstilstand.
En het enige wat bereikt is is dat er een nieuwe tulband drager is, die vrolijk verder gaat met nucleaire ontwikkeling en om de zoveel tijd, omdat het kan, burgers neermaaien.
Rinse & repeat.
Het beroep van tulband / uniformdrager die bezwijkt onder de hoeveelheid medailles is wel een stuk minder aantrekkelijk geworden. En als er zoveel belangrijke personen zijn omgelegd heeft dat wel invloed op de kwaliteit van het regime. Khamenei heeft 40+ jaar aan zijn persoonlijke machtsbasis gewerkt. Er is niet zomaar iemand die hetzelfde level van unaniem respect heeft bijvoorbeeld. Hetzelfde met belangrijke nucleaire wetenschappers en generaals.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Van enige misrekening lijkt idd sprake te zijn.
Zonder inzet van echte grondtroepen, en geen ongewapende protesterende jongeren, gaat dit weer net zo eindigen als de vorige keer.
Van de diverse partijen raakt de munitie op -> wapenstilstand.
En het enige wat bereikt is is dat er een nieuwe tulband drager is, die vrolijk verder gaat met nucleaire ontwikkeling en om de zoveel tijd, omdat het kan, burgers neermaaien.
Rinse & repeat.
De Verenigde Staten hebben niet massaal THAAD- en andere luchtverdedigingsraketten geproduceerd omdat ze niet rekenden op langdurige oorlogen waarin dagelijks grote aantallen raketten worden verbruikt. Systemen zoals THAAD, Patriot en SM-3 zijn ontworpen als strategische bescherming, niet als munitie die je in enorme hoeveelheden inzet.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:12 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Is het ook niet zo dat de benodigde grondstoffen op het moment vrij duur zijn?
quote:Nederland gaat voorlopig geen Nederlanders repatriëren
Voorlopig worden er geen Nederlanders uit het Midden-Oosten gerepatrieërd. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken is het daarvoor niet veilig genoeg op dit moment. Het is onbekend hoeveel mensen zich in de regio bevinden.
Naja, laat het maar gebeuren toch? Hoe veel ik Iran ook haat, ik heb net zo goed een grafhekel aan Israel. Het zou mooi zijn als naast Khamenei ook Netanyahu het loodje zou leggen.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als ze dit niet binnen een paar dagen of misschien een paar weken 'winnen' dan dreigen er wel minder leuke scenario's ja.
En wat houdt dat 'winnen' dan in?
Het regime daar gaat veel verder dan alleen maar de top.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:17 schreef Homey het volgende:
[..]
Er is geen misrekening, tot nu gaat het crescendo. Op dag 1 de top al uitgeschakeld. Hoe zou WOII uit hebben gezien als in 1940 meteen het Duitse regime onthoofd zou zijn?
Waarschijnlijk hadden de Duitsers er dan in 1945 stukken beter voorgestaan.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:17 schreef Homey het volgende:
[..]
Er is geen misrekening, tot nu gaat het crescendo. Op dag 1 de top al uitgeschakeld. Hoe zou WOII uit hebben gezien als in 1940 meteen het Duitse regime onthoofd zou zijn?
Ze hebben heel veel mobiele launchers hé. Denk je echt dat dit zo klaar is? Dit gaat nog wel een tijdje duren.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:12 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Elke keer dat men raketten afschiet geven ze een locatie prijs van een launcher. Die kan dan worden vernietigd.
Helder. De eerste berichtgeving hierover zag je eigenlijk al een paar jaar geleden in relatie tot Oekraïne. De leek in mij vraagt zich vooral af; waarom zijn er geen goedkope counterdrones/raketten? Als de drones/raketten minder snel/beweegbaar zijn, dan kan het afweermechanisme dat toch ook zijn? Of vereist de manier waarop (laat?) raketten/drones opgemerkt worden alvorens ze uit de lucht geplukt worden het gebruik van dure rakketen?quote:Op maandag 2 maart 2026 14:19 schreef Perrin het volgende:
De Verenigde Staten hebben niet massaal THAAD- en andere luchtverdedigingsraketten geproduceerd omdat ze niet rekenden op langdurige oorlogen waarin dagelijks grote aantallen raketten worden verbruikt. Systemen zoals THAAD, Patriot en SM-3 zijn ontworpen als strategische bescherming, niet als munitie die je in enorme hoeveelheden inzet.
Na de Koude Oorlog ging men ervan uit dat grote conflicten kort zouden duren en dat de VS snel luchtoverwicht zou behalen. De defensie-industrie werd efficiënter en kleiner, met productiecapaciteit afgestemd op vredestijd. Deze raketten zijn bovendien duur en complex, waardoor opschalen tijd en veel geld kost.
Recente oorlogen leren een harde les: je plant één soort oorlog, maar krijgt vaak een andere. Verzadiging, grote aantallen relatief goedkope drones en raketten, tegen dure schaarse raketsystemen is niet handig.
Het probleem is dus geen tekort aan onderdelen, maar een industrie en strategie die niet zijn ingericht op langdurige, intensieve conflicten. Opschalen gebeurt nu, maar dat kost jaren.
En eigenlijk zijn deze systemen dus niet geschikt tegen moderne dreigingen met veel kleine goedkope raketten en drones.
Volgende week:quote:
In 1945 loste dat veel op hoor, Duitsland werd snel een democratie.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:21 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het regime daar gaat veel verder dan alleen maar de top.
De top, en de nieuwe top, en daar de vervanger weer van uitschakelen lost alleen op de zeer korte termijn wat op.
Goed dat je het benoemt, ze zijn al bezigquote:
Vraag me af wat nu de actuele situatie is. Zijn er nog gasputten open of zitten ze al hermetisch dicht.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:30 schreef Simmertje het volgende:
Op dit soort momenten blijkt het maar weer dat we Groningen nooit definitief moeten sluiten.
Voornamelijk omdat pas de laatste paar jaar duidelijk is geworden hoe drones oorlogsvoering veranderd hebben en blijven veranderen.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:25 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Helder. De eerste berichtgeving hierover zag je eigenlijk al een paar jaar geleden in relatie tot Oekraïne. De leek in mij vraagt zich vooral af; waarom zijn er geen goedkope counterdrones/raketten? Als de drones/raketten minder snel/beweegbaar zijn, dan kan het afweermechanisme dat toch ook zijn? Of vereist de manier waarop (laat?) raketten/drones opgemerkt worden alvorens ze uit de lucht geplukt worden het gebruik van dure rakketen?
Dat wil robje jetten zo graag dat hij iedere nacht zn bed moet verschonen.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:30 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Vraag me af wat nu de actuele situatie is. Zijn er nog gasputten open of zitten ze al hermetisch dicht.
Maar wat is een goed alternatief? Of zoals ik het bedoelde te vragen; waarom is het zo ingewikkeld om er een goed antwoord op te verzinnen?quote:Op maandag 2 maart 2026 14:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
maar voordat er een goed alternatief is kost tijd.
Tegen Drones en bepaalde kruisraketten is dat mogelijk, tegen high tech ballistische raketten niet.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:25 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Helder. De eerste berichtgeving hierover zag je eigenlijk al een paar jaar geleden in relatie tot Oekraïne. De leek in mij vraagt zich vooral af; waarom zijn er geen goedkope counterdrones/raketten? Als de drones/raketten minder snel/beweegbaar zijn, dan kan het afweermechanisme dat toch ook zijn? Of vereist de manier waarop (laat?) raketten/drones opgemerkt worden alvorens ze uit de lucht geplukt worden het gebruik van dure rakketen?
De vraag is of het veiliger is om een vliegtuig te nemen of gewoon daar te blijven. Normaal gezien is de kans groter dat het vliegveld geraakt wordt dan het huis waar je woont.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:33 schreef Tourniquet het volgende:
Zat @:MaJo trouwens niet vast in Abu Dhabi?
Ik zie dat er weer wat vluchten gaan, o.a. momenteel één onderweg naar Amsterdam:
https://www.flightradar24.com/ETD58B/3e8fa37d
Ze was met gezin op vakantie in Thailand geweest en had daar een overstap. Laatste bericht van 2 dagen geleden was volgens mij dat ze een hotel gingen zoeken. Kan me voorstellen dat je dan toch wel erg graag naar huis wilt.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:37 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De vraag is of het veiliger is om een vliegtuig te nemen of gewoon daar te blijven. Normaal gezien is de kans groter dat het vliegveld geraakt wordt dan het huis waar je woont.
Oh boy.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:30 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Goed dat je het benoemt, ze zijn al bezig![]()
[ x ]
In 1945 was het hele land bezet door de geallieerden, ja, dan houdt de dictatuur wel opquote:Op maandag 2 maart 2026 14:29 schreef Homey het volgende:
[..]
In 1945 loste dat veel op hoor, Duitsland werd snel een democratie.
Dat is precies wat er doorgaans gebeurt als je slechts het hoofd van een autocratisch regime uit de weg ruimt.quote:Trap niet in dat fopargument van "oh de dictator is dood, dus er zullen nu duizenden nieuwe dictators opstaan".
Logisch dat ie dat zegt. 3 dagen geleden is alweer een lange tijd voor MAGA's.quote:
Dan zou ik sowieso het vliegtuig nemen. Ik dacht dat het iemand was die ginds resideerde.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:39 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Ze was met gezin op vakantie in Thailand geweest en had daar een overstap. Laatste bericht van 2 dagen geleden was volgens mij dat ze een hotel gingen zoeken. Kan me voorstellen dat je dan toch wel erg graag naar huis wilt.
Eerder aan het vorige kabinet plus WIlders.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:39 schreef Homey het volgende:
[..]
Oh boy.
Het is dat onze journalisten helaas op schoot zitten van de zittende macht, maar zouden ze niet een keer de decision making people in Brussel eens wat kritischer bevragen?
Of ik stel iets heel geks voor: stel eens een kritische vraag aan Rob Jetten. I know, veel gevraagd voor een NOS journalist, maar kom op zeg.
Dat is de vraag hè? Waarom het ingewikkeld is: omdat goedkope simpele drones in grote aantallen gemaakt en gebruikt worden.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:33 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Maar wat is een goed alternatief? Of zoals ik het bedoelde te vragen; waarom is het zo ingewikkeld om er een goed antwoord op te verzinnen?
quote:Op maandag 2 maart 2026 14:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is de vraag hè? Waarom het ingewikkeld is: omdat goedkope simpele drones in grote aantallen gemaakt en gebruikt worden.
Die vent is echt knettergek.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:40 schreef Regilio_ het volgende:
Hegseth raaskalt weer as usual met zulke debiele retoriek, niet te filmen.
Bro, we zitten nog maar op dag 3 van deze oorlog. Relaxt, dit duurt nog wel even. Een formatie na de verkiezingen hier in Nederland duurt doodleuk een jaar, en jij denkt dat in de 1e week gelijk een functionerende democratie staat na 47 jaar spijkerharde dictatuur?quote:Op maandag 2 maart 2026 14:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
In 1945 was het hele land bezet door de geallieerden, ja, dan houdt de dictatuur wel op
[..]
Dat is precies wat er doorgaans gebeurt als je slechts het hoofd van een autocratisch regime uit de weg ruimt.
Zelfs als het regime valt komt er vaak een soortgelijk regime voor terug. Regime change zonder actie op de grond (van wie dan ook) is zeldzaam.
Ik denk dan eerder aan 15 jaar Rutte, die man heeft puur korte termijn politiek bedreven. Dat heeft veel meer kapot gemaakt dan heel even Wilders die geeneens premier was.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Eerder aan het vorige kabinet plus WIlders.
Die hebben dit verzaakt.
Dat zou een mission creep zijn waar ik niet achter sta. Of hij bedoelt kleine teams van special forces die snel in en uit gaan. Denk ook niet dat het Iraanse volk zit te wachten op grondtroepen van Amerika.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:47 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Boots on the ground niet uitgesloten...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |