https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Militair ingrijpen is soms nodig om een kwaadwillende partij af te stoppen. Dit is ook altijd zo geweest. Denken dat het allemaal zonder kan is nogal naïef. Zie ook de Tweede Wereldoorlog of bijvoorbeeld de situatie in Oekraïne.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:02 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Geen enkele. Moet dat dan?
Maar ik prefereer geen bommen om andere culturen onze cultuur op te dringen.
Ook al verafschuw ik die cultuur nog zo.
Bovendien heeft die nep-oplossing allemaal maar miljoenen doden opgeleverd in de laatste 70 jaar, en niet of nauwelijks duurzame vrede. Laat staan het verdwijnen van die zogenaamde inferieure islamitische cultuur. Ook de sjah was moslim, en een dictator, en hij was overtuigd van een internationaal joods complot om de Islamitische en Arabische landen dwars te zitten. Maar hij likte de kont van het westen, dus onze superieure cultuur was enorm blij met hem.
quote:Op maandag 2 maart 2026 11:04 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb vernomen dat dit een ‘inhoudelijke discussie’ is. Voor actualiteiten en ontopic discussie kun je beter naar Tweakers
Dat nooit. Er zijn genoeg alternatieven denkbaar. Hernieuwbare energie, schaliegas uit de USA of olie uit Zuid-Amerika. Maar geen geld naar de Groningers voor hun zogenaamde aardbevingsschade. Totaal overbodig zelfs.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Precies, en daarom de Groningers vergoeden en zo snel mogelijk weer bij in onze eigen voorraden kunnen.
Ga er eens een kijkje nemen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Precies, en daarom de Groningers vergoeden en zo snel mogelijk weer bij in onze eigen voorraden kunnen.
Maar dan is het geen omelet.quote:
Lekker extreem duur gas uit Amerika importeren tegen de hoofdprijs en bij een koude winter ongetwijfeld gechanteerd worden door de oranje clown terwijl we zelf honderduizendmiljard kuub in de grond hebben zittenquote:Op maandag 2 maart 2026 11:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat nooit. Er zijn genoeg alternatieven denkbaar. Hernieuwbare energie, schaliegas uit de USA of olie uit Zuid-Amerika. Maar geen geld naar de Groningers voor hun zogenaamde aardbevingsschade. Totaal overbodig zelfs.
Ik denk dat als iran kermwapens had, dan had de vs en il hen niet aangevallen. En als rusland en n-k geen kernwapens hadden dan waren ze allang op hun plek gezet.quote:Op maandag 2 maart 2026 10:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En dat laatste is een goede reden om te zorgen dat Iran geen kernwapens krijgt.
Al ben ik niet al te positief over de toekomst. Je gaat het vertragen, maar niet tegengaan.
Wie weet is dat Mars plan van Musk zo dom nog niet (of wel, ik blijf liever hier met kernwapens).
90 procent van de schade daar is een onterechte claim.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ga er eens een kijkje nemen.
Het stikt van de Groningers die nu al jaren op vergoeding, verbouw of wat niet al wachten.
De aanwezige overheden, organisaties en de NAM werken elkaar alleen maar tegen en de bewoners zijn de dupe.
En ook in het verleden gingen de meeste centen al naar Den Haag.
Maar alternatieve vormen van energiewinning worden al decennia en decennia tegengewerkt.
Van links tot rechts trouwens. Van een vogel die door een windmolen zou kunnen worden geraakt, tot aan die arme trotse Shell van ons.
Uitstellen en uitstellen, tot het te laat is.
Dit, en laat ze de prijs van stroom weer loskoppelen van het gas. Dat slaat helemaal nergens op.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Lekker extreem duur gas uit Amerika importeren tegen de hoofdprijs en bij een koude winter ongetwijfeld gechanteerd worden door de oranje clown terwijl we zelf honderduizendmiljard kuub in de grond hebben zitten
Deze oorlog is er dan ook alleen vanwege electorale redenen (Trump stond er slecht voor in de peilingen, Epstein enz) en gelobby van Israël. Ik heb niet de indruk dat er een goed plan achter zit. Sterker nog, acties als deze creëren alleen maar meer extremisme, haat en nijd bij het “slachtoffer”. Maargoed, de missie is om de dreiging uit Iran weg te nemen, de bevolking daar interesseert niemand wat. Voor Trump is te hopen dat er voor de midterms een succes is uit te slepen.quote:Op maandag 2 maart 2026 10:59 schreef Breekfast het volgende: Ik denk dat dit een behoorlijke miscalculatie van de VS en SIrael is geweest. Het regime gaat niet instorten, en zal waarschijnlijk ook via guerrilla-tactieken in staat blijven om de gehele regio blijvend te destabiliseren. En de VS is niet bereid om daadwerkelijk een grondoorlog te beginnen en zal met de staart tussen de benen de 'overwinning' claimen en de operatie afsluiten.
Kan je beter gewoon betalen, en weer gas gaan winnenquote:Op maandag 2 maart 2026 11:11 schreef UitStraling het volgende:
[..]
90 procent van de schade daar is een onterechte claim.
In China, Iran, Gaza en Rusland gaan ze anders om met klagende mensen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kan je beter gewoon betalen, en weer gas gaan winnen
Welnee, de verkiezingen in de VS draaien uiteindelijk om de economie van de VS. Wat er buiten de landsgrenzen gebeurt interesseert de gemiddelde Yank geen fluit.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:14 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Deze oorlog is er dan ook alleen vanwege electorale redenen (Trump stond er slecht voor in de peilingen, Epstein enz) en gelobby van Israël. Ik heb niet de indruk dat er een goed plan achter zit. Sterker nog, acties als deze creëren alleen maar meer extremisme, haat en nijd bij het “slachtoffer”. Maargoed, de missie is om de dreiging uit Iran weg te nemen, de bevolking daar interesseert niemand wat. Voor Trump is te hopen dat er voor de midterms een succes is uit te slepen.
Je denkt dat de gemiddelde Amerikaan weet waar Iran ligt?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:14 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Deze oorlog is er dan ook alleen vanwege electorale redenen (Trump stond er slecht voor in de peilingen, Epstein enz) en gelobby van Israël. Ik heb niet de indruk dat er een goed plan achter zit. Sterker nog, acties als deze creëren alleen maar meer extremisme, haat en nijd bij het “slachtoffer”. Maargoed, de missie is om de dreiging uit Iran weg te nemen, de bevolking daar interesseert niemand wat. Voor Trump is te hopen dat er voor de midterms een succes is uit te slepen.
Alles voor de likes, waarom staat ze buiten als ze zo bang is?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Zag filmpje van deze influencer voorbij komen
Precies dit, hoe langer het duurt, hoe duurder het wordtquote:Op maandag 2 maart 2026 11:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kan je beter gewoon betalen, en weer gas gaan winnen
Aandachtshoer, check. Enorme opgespoten lippen, check. Totale leegheid, check.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
quote:Op maandag 2 maart 2026 11:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Gezamenlijk besluiten om een land te bestrijden dat een soeverein land aanvalt dan wel bezet houdt en waarbij dat aangevallen land om hulp vraagt, vind ik een heel andere zaak.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Militair ingrijpen is soms nodig om een kwaadwillende partij af te stoppen. Dit is ook altijd zo geweest. Denken dat het allemaal zonder kan is nogal naïef. Zie ook de Tweede Wereldoorlog of bijvoorbeeld de situatie in Oekraïne.
En dan is daar het vervelende dat de Russen kernwapens hebben waardoor je Rusland eigenlijk niet direct kan aanvallen. Het probleem wordt alleen maar groter als Iran die ook zou bemachtigen. En dat regime is nog veel gekker dan de Russen, die zouden rustig een kernwapen inzetten op een gegeven moment en dan a la Hamas de burgers alle klappen laten opvangen.
Gas wordt ook op de Noordzee gewonnen en daar zijn de mogelijkheden nog steeds om meer gas te winnen. Ook dat is politiek tegengewerkt.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:10 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ga er eens een kijkje nemen.
Het stikt van de Groningers die nu al jaren op vergoeding, verbouw of wat niet al wachten.
De aanwezige overheden, organisaties en de NAM werken elkaar alleen maar tegen en de bewoners zijn de dupe.
En ook in het verleden gingen de meeste centen al naar Den Haag.
Maar alternatieve vormen van energiewinning worden al decennia en decennia tegengewerkt.
Van links tot rechts trouwens. Van een vogel die door een windmolen zou kunnen worden geraakt, tot aan die arme trotse Shell van ons.
Uitstellen en uitstellen, tot het te laat is.
Vond die Nederlandse influencer grappiger, die zei dat er niks aan de hand was en toen een paar uur later toegaf dat het toch wel fout wasquote:
Israël zal daar het voortouw in nemen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Gezamenlijk besluiten om een land te bestrijden dat een soeverein land aanvalt dan wel bezet houdt en waarbij dat aangevallen land om hulp vraagt, vind ik een heel andere zaak.
Trump heeft zelf de afspraken met Iran in de prullenbak gegooid, in 2018. Want die waren namens Amerika door zogenaamde sukkels gemaakt. Daardoor kon er in Iran niet meer gecontroleerd worden.
Nu moet die blunder worden goed gemaakt met bommen. Lekker bezig.
Overigens: houd er rekening mee dat Trump in de huidige situatie ook de burgers in Iran de klappen gaat laten opvangen. Eigenlijk heeft hij dat al aangekondigd. Het regime zit er nog steeds. Ik moet nog maar zien of er Amerikaanse boots on the ground komen. Ook al zien mensen als jij dat misschien ook als noodzakelijk om de kwaadwillende partij af te stoppen. Ik vermoed dat er nog aardig wat Republikeinen zijn die dat nu weer een stap te ver vinden.
Ook dat ja, maar even los van gas importeren (wat we nu ook doen) ben je gewoon zo chantabel als de pest als het uit De VS moet halen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit, en laat ze de prijs van stroom weer loskoppelen van het gas. Dat slaat helemaal nergens op.
Er is in Dubai veel te verdienen voor deze meiden. Een grote vraag naar hun diensten.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:21 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Aandachtshoer, check. Enorme opgespoten lippen, check. Totale leegheid, check.
Jij focust eenzijdig op Trump. Je mist de andere kant: het Iraanse regime en wat Khamenei allemaal heeft besloten. Namelijk, een Iran wat zelf ook continu andere landen aanvalt. Het Iraanse regime is bijzonder agressief. Niet alleen naar de eigen bevolking (hallo internationaal recht?), maar naar buiten. Zo heeft dat regime mensen geexecuteerd op Nederlandse bodem. Aanslagen in andere landen. En ga zo maar door.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Gezamenlijk besluiten om een land te bestrijden dat een soeverein land aanvalt dan wel bezet houdt en waarbij dat aangevallen land om hulp vraagt, vind ik een heel andere zaak.
Trump heeft zelf de afspraken met Iran in de prullenbak gegooid, in 2018. Want die waren namens Amerika door zogenaamde sukkels gemaakt. Daardoor kon er in Iran niet meer gecontroleerd worden.
Overigens: houd er rekening mee dat Trump in de huidige situatie ook de burgers in Iran de klappen gaat laten opvangen. Eigenlijk heeft hij dat al aangekondigd. Het regime zit er nog steeds. Ik moet nog maar zien of er Amerikaanse boots on the ground komen. Ook al zien mensen als jij dat misschien ook als noodzakelijk om de kwaadwillende partij af te stoppen. Ik vermoed dat er nog aardig wat Republikeinen zijn die dat nu weer een stap te ver vinden.
Heeft iemand Iran wel verteld dat Dubai het Influencer Walhalla is?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Vond die Nederlandse influencer grappiger, die zei dat er niks aan de hand was en toen een paar uur later toegaf dat het toch wel fout was
Het is een misvatting dat dit in de VS nog een populair soort ingrepen is zoals ik ook in het vorige topic al aanhaalde o.b.v. opiniepeilingen. Het is eerder dat Trump redelijk braaf aan de leiband van Netanyahu lijkt te lopen en daarnaast lijkt het vooral gericht op het sturen van een boodschap naar regimes die vijandig staan t.o.v. de VS, namelijk 'Als je denkt dat je veilig in eigen land de VS op allerlei manieren kunt gaan dwarsbomen, dan heb je het mis. Daar ben je niet veilig'.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:14 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Akkoord.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Soms moet je een ei breken voor een omelet.
En soms om te pocheren?
Of om een cake te bakken.
Ja, ik weet het, treurig hoe het internet is afgegleden.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is in Dubai veel te verdienen voor deze meiden. Een grote vraag naar hun diensten.
Met een paar miljard op de bank zou ik wel mooiere dames kunnen vinden om op te poepen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er is in Dubai veel te verdienen voor deze meiden. Een grote vraag naar hun diensten.
Yup. Geopolitieke equivalent van een paardenkop in hun bed leggen.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een misvatting dat dit in de VS nog een populair soort ingrepen is zoals ik ook in het vorige topic al aanhaalde o.b.v. opiniepeilingen. Het is eerder dat Trump redelijk braaf aan de leiband van Netanyahu lijkt te lopen en daarnaast lijkt het vooral gericht op het sturen van een boodschap naar regimes die vijandig staan t.o.v. de VS, namelijk 'Als je denkt dat je veilig in eigen land de VS op allerlei manieren kunt gaan dwarsbomen, dan heb je het mis. Daar ben je niet veilig'.
Ik had die podcast ook geluisterd, we moeten minder afhankelijk zijn.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Ook dat ja, maar even los van gas importeren (wat we nu ook doen) ben je gewoon zo chantabel als de pest als het uit De VS moet halen.
Nu ben ik verder geen militair deskundige maar het lijkt me toch sterk dat Iran de capaciteit heeft om ongestraft de Straat van Hormuz te blokkeren als De VS er belang bij zou hebben om deze open te houden.
Zat van de week die podcast van Maarten van Rossem te luisteren die zei (voordat VS überhaupt begonnen waren met aanvallen) dat in de jaren 70 ten tijde van de oliecrisis er sprake was van een nep-blokkade. Dat er hier zogenaamd geen benzine was maar toen is iemand gaan kijken daar en bleken er gewoon tankers door heen te varen.
Geen idee of dat verhaal waar is maar het zou anno 2026 een stunt van Trump kunnen zijn om ons zijn LNG op te dringen.
Precies, Trump en Bibi Pilatus wasten alvast even de handjes schoon met de nadrukkelijke opmerking dat het Iraanse volk het nu vooral zelf maar moest oplossen. Als die hele regio in de fik staat, de wereldeconomie door de plee gaat, en het Iraanse regime niet valt, is dat achteraf te wijten aan de bevolking.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik hoop dat er opnamen van worden gemaakt.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:30 schreef Perrin het volgende:
Officiële shitposts namens de Franse regering. Wat een bijzondere tijd.
[ x ]
Daar komt nog bij dat we in Europa weer mogen opdraaien voor de onvermijdelijke vluchtelingenstroom, waarvan het afwachten is hoe veel radicale moslims er tussen zitten.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Nu het Iraanse leiderschap ziet dat ze er toch niet meer onderuit komen gaan ze voor maximale escalatie. Dat is heel anders dan voorgaande keren, toen ze vaak juist heel beheerst reageerden. Bijvoorbeeld op die aanvallen van Israel begin vorig jaar. Toen kwam er een hele beperkte reactie en als diplomatieke boodschap daarbij: 'nu is het gelijk spel' (terwijl dat het niet was). Dat was voor hun ook een rationele strategie.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:32 schreef Perrin het volgende:
Iran slaat om zich heen en lijkt economische schade in VS-georiënteerde buurlanden te proberen te maximaliseren.
[ x ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |