Hebben ze ook een bron? Op politico kan ik dit bericht niet vinden. Wel een bericht dat dit kan leiden tot hogere energieprijzen, maar er is maar heel weinig afhankelijkheid van fossiele brandstoffen die via de straat van Hormuz komen. Azie gaat hier meer last van hebben.quote:
Uiteraard maar met "de ayatollahs" bedoelt men doorgaans het gehele regime. Dat verdrijven kan alleen als Amerika met 100k+ soldaten naar binnen gaat en dat gaat een hele lange bloedige strijd worden dan waarbij ook nog eens vele andere sjitische milities uit bijv. Irak zich er direct mee zullen bemoeien omdat zij die invasie van de VS bestrijden als jihad beschouwen.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:01 schreef Homey het volgende:
Gemist dat de grote Ayatollah intussen bij zijn 72 maagden is?
Ik zou momenteel toch niet heel erg gerust zijn als ik in de Burj Khalifa zou zitten.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Besef me nu pas hoe ideaal (of eigenlijk hoe kut) Dubai ligt ten opzichte van Iran. Was me nooit helemaal opgevallen.
Iran zou eindeloos drones kunnen lanceren vanuit dat berggebied zo Dubai binnen.
Klopt en daarom zal de druk om tot een diplomatieke oplossing te komen snel toenemen met elke dag dat het langer duurt. Of boots on the ground, hetzij gelimiteerd. En daarmee wordt het een enorme clusterfuck want in Irak heb je zeer veel sjieten en strijdgroepen die dat als een heilige oorlog gaan beschouwen. Iran is nu al bezig om de olie en energie infrastructuur van omringende zeer direct ernaast gelegen landen uit te schakelen en de prijs voor die landen + wereldeconomie zo hoog mogelijk te maken. En daarvoor hebben zij alleen wat drones nodig. Want zo dichtbij is het.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Besef me nu pas hoe ideaal (of eigenlijk hoe kut) Dubai ligt ten opzichte van Iran. Was me nooit helemaal opgevallen.
Iran zou eindeloos drones kunnen lanceren vanuit dat berggebied zo Dubai binnen.
Dat gaat wel lukken, mark my words.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:08 schreef recidivist het volgende:
[..]
Uiteraard maar met "de ayatollahs" bedoelt men doorgaans het gehele regime. Dat verdrijven kan alleen als Amerika met 100k+ soldaten naar binnen gaat en dat gaat een hele lange bloedige strijd worden dan waarbij ook nog eens vele andere sjitische milities uit bijv. Irak zich er direct mee zullen bemoeien omdat zij die invasie van de VS bestrijden als jihad beschouwen.
Dus dat het regime verdreven gaat worden gaat niet lukken. Op zijn best flink gedecimeerd qua militaire mogelijkheden.
Denk dat Iran inzet op een groter regionaal conflict. Wat vervolgens nog meer ellende gaat veroorzaken. Qatar en SA zullen terug willen slaan. Bahrein misschien ook welquote:Op maandag 2 maart 2026 11:32 schreef Perrin het volgende:
Iran slaat om zich heen en lijkt economische schade in VS-georiënteerde buurlanden te proberen te maximaliseren.
[ x ]
En zorgen dat de economische pijn bij buurlanden (en misschien de bredere wereldeconomie, gezien het belang van de regio) zo groot mogelijk is.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:11 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Denk dat Iran inzet op een groter regionaal conflict. Wat vervolgens nog meer ellende gaat veroorzaken. Qatar en SA zullen terug willen slaan. Bahrein misschien ook wel
Wat mij betreft kan dat nog alle kanten op. Maar zonder massale hulp van de Iraanse bevolking of boots on the ground wordt dat idd heel lastig.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:08 schreef recidivist het volgende:
[..]
Uiteraard maar met "de ayatollahs" bedoelt men doorgaans het gehele regime. Dat verdrijven kan alleen als Amerika met 100k+ soldaten naar binnen gaat en dat gaat een hele lange bloedige strijd worden dan waarbij ook nog eens vele andere sjitische milities uit bijv. Irak zich er direct mee zullen bemoeien omdat zij die invasie van de VS bestrijden als jihad beschouwen.
Dus dat het regime verdreven gaat worden gaat niet lukken. Op zijn best flink gedecimeerd qua militaire mogelijkheden.
Bron staat in de reactie onder die tweet. Het is inderdaad die link.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:08 schreef kipknots het volgende:
[..]
Hebben ze ook een bron? Op politico kan ik dit bericht niet vinden. Wel een bericht dat dit kan leiden tot hogere energieprijzen, maar er is maar heel weinig afhankelijkheid van fossiele brandstoffen die via de straat van Hormuz komen. Azie gaat hier meer last van hebben.
https://www.politico.eu/a(...)ices-us-attack-iran/
quote:"For Europe, I think it creates a panic moment," said Jaller-Makarewicz. "Four years ago [following Russia's invasion of Ukraine] we had these issues." But this time, she said, "we are not just now concerned about Russia, but about Qatar, the U.S. … so I think now since we have increased dependencies on other sources, we have also increased our vulnerability.”
Qatar is the second biggest producer of LNG in the world. But if Qatari cargoes are constrained, Russia could be the big beneficiary, Jaller-Makarewicz added. “We could also see Russian energy flowing to other countries. There could be an opportunity for Russia if this Qatar LNG is stopped," she said.
830 ja.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:11 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik zou momenteel toch niet heel erg gerust zijn als ik in de Burj Khalifa zou zitten.
Die is iets van 800 meter hoog of so.
Als er grond troepen komen verwacht ik eerder de buurlanden.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:11 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat gaat wel lukken, mark my words.
Ze bombarderen nog genoeg andere militaire doelen, het regime is dan ernstig verzwakt. Vervolgens wordt het stokje doorgegeven aan de Iraanse bevolking, die het laatste zetje kan geven. En geloof mij maar, die bevolking is uiterst gemotiveerd om die islamitische haatbaarden weg te jagen. Perzië is geen Afghanistan.
Amerika en Israël gaan helemaal geen troepen sturen, nergens voor nodig en gaat het doel voorbij. Hooguit kleine groepjes special forces die snel in en uit gaan.
Wat jij doet is aan wensdenken. Stiekem hopen dat het regime blijft overleven. Dat mag in een vrij land, maar je staat dan wel aan de verkeerde kant van de geschiedenis.
Riskante strategie ja.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Als er grond troepen komen verwacht ik eerder de buurlanden.
Ze zijn behoorlijk pissig nu Iran in het wilde om zich heen schiet.
Er komen geen grondtroepen joh, veel te link. Vanuit de lucht is er zat te raken daaro. Over een paar dagen komt er amper meer wat uit Iran verwacht ik.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Niet best.quote:
Die hele regio is helemaal klaar met die Mullah gasten.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:16 schreef theguyver het volgende:
[..]
Je kijkt teveel MSM. Het is op lucht gebaseerd maar ik snap dat je dat (nog) niet gelooft. Komt wel in de aankomende week. Tot nu toe roept zowel Trump als Netanyahu elke dag het Iraanse volk in opstand te kijken: "jullie moeten het nu afmaken". Zouden ze beseffen dat Iraniers (ook die het regime haten) nu totaal andere zaken aan hun hoofd hebben? Het is puur overleven en geen enkel zicht op wat de dag van morgen of volgende week zal brengen.quote:Op maandag 2 maart 2026 12:11 schreef Homey het volgende:
Vervolgens wordt het stokje doorgegeven aan de Iraanse bevolking, die het laatste zetje kan geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |