https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Eens met die hele 1e zin.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is vrij simpel. Het Israëlische regime is kut, het Iraanse regime is kut en het Amerikaanse regime is kut.
Verder is Iran tot op het bot verdeeld.
quote:
Zoals met de massavernietigingswapens in Irakquote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:37 schreef Elan het volgende:
Op CNBC een heel stuk dat Iran helemaal geen kernwapens wil maken.
Blijft lastig wie te geloven, Amerikaanse intelligence zit er doorgaans goed bovenop.
Lijkt me ook wel een afleiding voor de enorme heisa rondom ICE want dat is iets wat veel Amerikanen wel echt bezig houden. Veel meer dan al het andere infantiele gedoe dat Trump en kornuiten bezigen zoals tarieven en Epstein files.
Haha!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:40 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Malloot Hegseth zit weer aan de knoppen
Lol, net te laat.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:40 schreef Perrin het volgende:
Zo te zien mocht Hegseth zelf de militaire operatie een naam geven.
[ x ]
Department of Defence War, Operation Epic Fury. Er zitten echt onzekere mannetjes aan de knoppen he die ergens voor moeten compenseren?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:40 schreef Perrin het volgende:
Zo te zien mocht Hegseth zelf de militaire operatie een naam geven.
[ x ]
Nouja daar kun je over twisten, Saddam heeft destijds wel mosterdgas ingezet tegen de Koerden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:40 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zoals met de massavernietigingswapens in Irak
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Eens met die hele 1e zin.
Of Iran tot op het bot verdeeld is weten we echter niet.
[..]Ik was 1 minuut te vroeg. Nou ja goed, 1 persoon die het regime steunt.
Het is begonnen. Trump hield een samenhangende speech van 8 minuten. Dingen ontploffen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:43 schreef superniger het volgende:
Ben net wakker.
Heeft iemand een samenvatting?
Paar knalletjes her en der.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:43 schreef superniger het volgende:
Ben net wakker.
USAF, US Navy en IAF vallen militaire doelen aan in Iran. Verder nog geen details. Iran lanceert rakettenn op Noord-Israël, beide onderschept.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:43 schreef superniger het volgende:
Ben net wakker.
Als lichtend voorbeeld voor het gros van die regio.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:44 schreef Saekerhett het volgende:
Ik hoop serieus dat Iran weer teruggaat naar de jaren ‘70 waarin vrouwen gewoon weer over straat kunnen zonder eruit te zien alsof ze elk moment door een vuilniswagen worden opgehaald.
Juist, terug naar Perzische tijden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:46 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Als lichtend voorbeeld voor het gros van die regio.
Israel en de VS hebben verschillende doelen bestookt in Iran, Iran heeft terug geslagen en stuk of 30 Raketten afgevuurd op Israel, tot nu toe zijn alle (vermoed ik) neergehaald of zijn nog bezig!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:43 schreef superniger het volgende:
Ben net wakker.
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik haat Israel niet en ik reageer hier juist ook vooral op de VS.
Dus leuke leugens weer.
Laat staan overigens dat ik joden zou haten.
Was hij weer aan het ijlen?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Bedankt voor dit stukje ochtendvermaak @:bianconeri
Maar ik zou je nu toch willen adviseren om je pilletjes voortaan wat eerder in te nemen.
Oei, straks komen er ipv 30 wel 35 raketten die onderschept worden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:48 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
[ x ]
Gelukkig maar dat ze (nog) geen nukes hebben nu.
Dat hoop je dan maar . In India spreken ze hun afschuw uit over deze aanvallen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:48 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
[ x ]
Gelukkig maar dat ze (nog) geen nukes hebben nu.
Als je die post opent, kun je die via X automatisch laten vertalen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:47 schreef theguyver het volgende:
[..]
Israel en de VS hebben verschillende doelen bestookt in Iran, Iran heeft terug geslagen en stuk of 30 Raketten afgevuurd op Israel, tot nu toe zijn alle (vermoed ik) neergehaald of zijn nog bezig!
Na de oranje Pannenkoek heeft nu ook Prins Reza Pahlavi op twitter een korte speech gehouden.
Helaas geen ondertiteling!
[ x ]
Ik hoop het ook, maar een groot deel van de moslims zal het daar niet mee eens zijn.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:44 schreef Saekerhett het volgende:
Ik hoop serieus dat Iran weer teruggaat naar de jaren ‘70 waarin vrouwen gewoon weer over straat kunnen zonder eruit te zien alsof ze elk moment door een vuilniswagen worden opgehaald.
In India schijten ze in de Ganges en wassen ze daarna hun kinderen 50 meter verderop, dus dat land neemt niemand serieus.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat hoop je dan maar . In India spreken ze hun afschuw uit over deze aanvallen.
Het IRCG mannetje heeft een nieuwe luier nodig lijkt het.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oei, straks komen er ipv 30 wel 35 raketten die onderschept worden.
Mwah.. dit regime kwam aan de macht met o.a. het verhaal dat de slechte staat van het land door een gebrek aan geloof in de Islam kwam.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik hoop het ook, maar een groot deel van de moslims zal het daar niet mee eens zijn.
BOOM!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:43 schreef superniger het volgende:
Ben net wakker.
Dat is wel langzaamaan aan het veranderen. De economische groei die India doormaakt kunnen wij alleen van dromen. Bovendien beschikken ze over kernwapens.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:51 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
In India schijten ze in de Ganges en wassen ze daarna hun kinderen 50 meter verderop, dus dat land neemt niemand serieus.
Daarom, de Sjah was ook een dictator, dus dat gedweep met zijn zoon als beoogde nieuwe leider begrijp ik ook niet zo.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:54 schreef timmmmm het volgende:
Het vorigr Iraanse regime is ook niet voor niks gevallen
Je vergeet daarbij de machtige terroristische tak van de Islam. Die zal een regime change in Iran nooit toestaan.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:53 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mwah.. dit regime kwam aan de macht met o.a. het verhaal dat de slechte staat van het land door een gebrek aan geloof in de Islam kwam.
Om vervolgens het land in een nog veel grotere bak ellende te gooien. Men vergeet dat niet snel.
Ten koste van het gros van de bevolking.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is wel langzaamaan aan het veranderen. De economische groei die India doormaakt kunnen wij alleen van dromen. Bovendien beschikken ze over kernwapens.
Nee idd, op olie na hebben die geen drol aan Iran dus of dit regime nu wel of niet valt zal ze aan hun reet oxideren lijkt me.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:57 schreef capricia het volgende:
Ik denk niet dat China of Rusland in gaan grijpen. Want stiekum zit helemaal niemand te wachten op een Iran met kernwapens.
Trumpquote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:58 schreef vosss het volgende:
Oman: deal tussen de VS en Iran is 'binnen handbereik'
Halve dag later shit is aan.
Wat?
Het is vooral veel sensatie bij mensen. Daadwerkelijke doelstellingen zoals Trump die noemde worden zo niet bereikt namelijk.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:49 schreef LXIV het volgende:
Iedere poging tot regimewissel loopt telkens weer uit in een enorm menselijk drama, een regime dat erger is als het vorige, en een vluchtelingenstroom richting Nederland.
En wederom laat Amerika zich voor het karretje van Israël spannen
Filmpje is van de eerdere 12-daagse oorlog?quote:
Klopt.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:58 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ten koste van het gros van de bevolking.
Trump wil van de ayatollahs af.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:58 schreef timmmmm het volgende:
Maar even serieus, voor wie deze situatie kan duiden.
Het probleem met Iran was toch altijd de grote hoeveelheid moderne ballistische raketten? Waarom zien we daar niks van terug?
Is het zo makkelijk die installaties onschadelijk te maken en kunnen ze die niet meer afvuren? Werd het bestaan van die raketten schromelijk overdreven? Meer dan 2 flutraketten op Israel hebben we niet gezien terwijl het regime toch weinig meer te berliezen heeft nu frontaal de aanval is gekozen met overweldigend materieel en het nadrukkelijke doel hen omver te werpen.
Dan zou ik juist verwachten dat ze alles overboord gooien en zoveel mogelijk Amerikaanse basissen en Israeli meenemen in de hoop af te schrikken.
Maar ik heb er geen verstand van, wie kan me de huidige gang van zaken uitleggen
Lijkt me wel. De huidige campagne werd namelijk gestart bij daglicht.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Filmpje is van de eerdere 12-daagse oorlog?
En dit zijn beelden van Iraanse raketten die toen op Israel werden afgeschoten.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:02 schreef Haags het volgende:
[..]
Lijkt me wel. De huidige campagne werd namelijk gestart bij daglicht.
Maar hij zei in zn speech tegen de bevolking: doe het zelf maarquote:
Gewoon zoals een potus hoort te klinken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:46 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ongelofelijk, ik heb het grootste gedeelte van het filmpje inmiddels bekeken en het is gewoon een speach die te volgen is. Inclusief referenties naar gebeurtenissen.
Gelijk ook dit weer.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 08:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Weer ouderwets totaal gestoord neem ik aan?
Die vinden het helemaal niet vervelend dat alle aandacht voorlopig is gericht op Iran - en dat VS zich weer wat minder geliefd maakt in de tweede en derde wereld.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:57 schreef capricia het volgende:
Ik denk niet dat China of Rusland in gaan grijpen. Want stiekum zit helemaal niemand te wachten op een Iran met kernwapens.
Sowieso kun je hier na meerdere dagen (of zelfs weken) pas wat concreets over zeggen lijkt me als er meer info bekend is hoe ze ook de luchtverdediging en idd evt ook die ballistische raketten onschadelijk hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:58 schreef timmmmm het volgende:
Het probleem met Iran was toch altijd de grote hoeveelheid moderne ballistische raketten? Waarom zien we daar niks van terug?
Is het zo makkelijk die installaties onschadelijk te maken en kunnen ze die niet meer afvuren? Werd het bestaan van die raketten schromelijk overdreven? Meer dan 2 flutraketten op Israel hebben we niet gezien terwijl het regime toch weinig meer te berliezen heeft nu frontaal de aanval is gekozen met overweldigend materieel en het nadrukkelijke doel hen omver te werpen.
Dan zou ik juist verwachten dat ze alles overboord gooien en zoveel mogelijk Amerikaanse basissen en Israeli meenemen in de hoop af te schrikken.
Maar ik heb er geen verstand van, wie kan me de huidige gang van zaken uitleggen
Zoals Kissinger ook al zei: De VS heeft geen vrienden, maar alleen belangen. Ik denk dat hetzelfde geldt voor China of Rusland.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:57 schreef capricia het volgende:
Ze hebben zich ook zo geliefd gemaakt bij de eerste wereld laatste maanden, Trump is echt een verbinder...quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die vinden het helemaal niet vervelend dat alle aandacht voorlopig is gericht op Iran - en dat VS zich weer wat minder geliefd maakt in de tweede en derde wereld.
Iran is duidelijk een Chinees belang.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zoals Kissinger ook al zei: De VS heeft geen vrienden, maar alleen belangen. Ik denk dat hetzelfde geldt voor China of Rusland.
Ik kan het niet uitleggen, ik heb hier alleen de speech van Trumpquote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:58 schreef timmmmm het volgende:
Yup zonder eigen boots on the ground moet het uit die hoek komen uiteindelijk.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar hij zei in zn speech tegen de bevolking: doe het zelf maar
Precies.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Iran is duidelijk een Chinees belang.
Zeker niet uitgesloten, helaas.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Precies.
Zal niemand verbazen dat ze eerdaags Taiwan binnenvallen.
Laatst was er een rapport van Depart of Defence War. Israël was de ideale bondgenoot, kwam er niet zo goed af.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:06 schreef Elan het volgende:
Trump is een Israël pijper. America first, Israël firstest.
Iron Dome is niet voor ballistische raketten, daar is Arrow-3 voor.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:09 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Iron Dome haalt het meeste neer natuurlijk, dan maar een ander doelwit kiezen.
Bizarom te zien dat ook religieuze conservatieve indoctrinatie in de jaren 70 al heel goed functioneerde dat een kleine subgroep van de bevolking de geld vekwistende regering tot val kon brengen en deze bizarre theocratie konden oprichten.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:53 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mwah.. dit regime kwam aan de macht met o.a. het verhaal dat de slechte staat van het land door een gebrek aan geloof in de Islam kwam.
Om vervolgens het land in een nog veel grotere bak ellende te gooien. Men vergeet dat niet snel.
Een potus met petjequote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gewoon zoals een potus hoort te klinken.
Het Iraanse regime wil je simpelweg niet met kernwapens zien en daar sleutelen ze nu weer aan. Daarnaast heeft natuurlijk recent nog even een paar grootschalige slachtpartijen uitgevoerd jegens de eigen bevolking. Dat regime moet daar weg.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:58 schreef timmmmm het volgende:
Staan die dan allemaal achter Iran? Dat lijkt toch onwaarschijnlijk aangezien Iran ook niet bepaald populair is in de regio.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die vinden het helemaal niet vervelend dat alle aandacht voorlopig is gericht op Iran - en dat VS zich weer wat minder geliefd maakt in de tweede en derde wereld.
Ze hebben behoorlijk wat aan Rusland verkocht de afgelopen jaren en vorig jaar ook een heel groot aantal op Israel geschoten, het land is financieel aan de afgrond dus ik denk dat de vooraad er een beetje door heen is.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:58 schreef timmmmm het volgende:
Zo die willen er zeker van zijn dat ze nog meer om hun oren krijgen.quote:
Iran is helemaal niet populair in de regio. Iran (lees: het Iraanse regime) is dé reden van al het conflict in het Midden-Oosten. En niet alleen dat, zij zijn ook onder meer de reden dat de Russen sterker zijn tegen Oekraïne. Die hebben flink wat Iraans spul gekocht/gekregen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Iran is ook weer lekker vrienden aan het maken
Ja die weten dat hun einde nadert. Totale wanhoop dit.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Afvuren wat je hebt, nu het nog kan.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:13 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Ja die weten dat hun einde nadert. Totale wanhoop dit.
Wild om zich heen aan het slaan, commandostructuur en communicatie wellicht al ingestort.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan hebben we als westerse wereld meteen een heel groot chip productie probleem.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Precies.
Het zou echt het beste moment zijn.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Precies.
Ja, horizontale escalatie. Oei. Ze trekken zo alles mee het conflict in. Op zich strategisch hoor.quote:
Regime of volk?quote:
Zal misschien ook wel een beetje besproken zijn. Alle Amerikanen zijn toch al weg daar.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:14 schreef Starhopper het volgende:
Qatar of UAE deed toch ook niets toen Iran eerder eens raket op us basis schoot.
Horizontale escalatie heet dat. Is niet wild om zich heen slaan. Boekestijn en De Wijk ff luisteren.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:13 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Wild om zich heen aan het slaan, commandostructuur en communicatie wellicht al ingestort.
Jij kan beter uit dit topic blijven.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:17 schreef Starhopper het volgende:
Ook aanval op Bagdad volgens Steve?
Ik las het. Nog erger dan normaalquote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:53 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Bekijk het vorige deel maar.
ten zuiden van baghdadl, waar nog wat hezbbollah zit, dus waarschijnlijk israelquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:17 schreef Starhopper het volgende:
De VS is natuurlijk sowieso niet erg geliefd in de Global South. En in veel Afrikaanse hebben zowel China als Rusland een dikke vinger in de pap. De Russen hebben ook veel mediacontracten in deze regio: ze leveren televisie en mogen daardoor ongehinderd hun propaganda verspreiden, onder meer via RT. Die zender voedt het wantrouwen richting het westen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het Iraanse regime wil je simpelweg niet met kernwapens zien en daar sleutelen ze nu weer aan. Daarnaast heeft natuurlijk recent nog even een paar grootschalige slachtpartijen uitgevoerd jegens de eigen bevolking. Dat regime moet daar weg.
Je kunt van de VS en Trump vinden wat je wilt, maar dit is gewoon een prima zet. Als het Iraanse regime valt wordt de wereld een betere plek.
[..]
Staan die dan allemaal achter Iran? Dat lijkt toch onwaarschijnlijk aangezien Iran ook niet bepaald populair is in de regio.
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:21 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
De Saudi's bombarderen, wat voor malloten zitten daar aan de knoppen zeg.
Fake news.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:17 schreef Starhopper het volgende:
Dit kan echt niet meer.quote:
Wat een valse frame dit zeg. Alsof deze regeringen met elkaar te vergelijken zijnquote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is vrij simpel. Het Israëlische regime is kut, het Iraanse regime is kut en het Amerikaanse regime is kut.
Verder is Iran tot op het bot verdeeld. Er is een kans dat het wordt zoals in Syrie of Libië. Die kans is best reëel.
quote:Surveys and analysts indicate that a large majority of Iranians, often cited as over 70-80%, oppose the Islamic Republic regime and support its change. While specific polling suggests regime supporters may be a minority—roughly under 30% in some studies, particularly in certain rural areas—they maintain power through control of security forces and state institutions.
Bron: Google Gemini
Met een hele hoop context en extras er bij die jij hier weg laat.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:02 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar hij zei in zn speech tegen de bevolking: doe het zelf maar
Horizontale escalatie heet dat. Je moet je even iets beter inlezen man.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:21 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Ze gokken erop de hele regio mee te sleuren in de oorlog.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:21 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Idd. Iran probeert alles en iedereen erbij te betrekken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Horizontale escalatie heet dat. Je moet je even iets beter inlezen man.
Gewoon dat clipje met petje wat hier al paar keer gepost is. Daar zegt ie hetquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met een hele hoop context en extras er bij die jij hier weg laat.
En dat is gewoon een tactiek waar over nagedacht is. Niet zo maar even wat knoppen indrukken zoals mensen zeggen, ondanks dat het daar op lijkt.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd. Iran probeert alles en iedereen erbij te betrekken.
Snap ik helemaal, met zo'n verschrikkelijk regime aan het roer.quote:
Waaruit maak je op dat ik dat niet zou begrijpen dan?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Horizontale escalatie heet dat. Je moet je even iets beter inlezen man.
Ja, ze willen nóg sneller weggevaagd worden blijkbaar.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:23 schreef Haags het volgende:
[..]
Ze gokken erop de hele regio mee te sleuren in de oorlog.
Maar dit regime kent geen remmingen. Dat slacht gerust tienduizenden burgers af.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit kan echt niet meer.
[..]
Wat een valse frame dit zeg. Alsof deze regeringen met elkaar te vergelijken zijn. En het regime in Iran heeft slechts de steun van een minderheid. Dat is dus niet 'tot op het bot verdeeld', maar slechts een kleine groep die de leiders nog steunen.
Zie ook:
[..]
Dat gebeurde recent al, naar schattingen tienduizenden door het eigen regime. En dat was niet de eerste keer.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:23 schreef Ericr het volgende:
Aanval, interventie, geef het een naam maar het is gewoon oorlog. Misschien kan de Fifa nog een vredesprijs uitreiken.
Iran heeft een pokke regime maar dit is net zoals in Venezuela naar met 1 doel. Als Iran geen oliebelangen had was hooguit hun nucleaire capaciteit aangevallen maar dit gaat veel verder.
Verder weer een wag the dog actie en deze keer lijkt het net als eind jaren 90 precies op de gelijknamige film. Afleiden van een sexschandaal door militair ingrijpen elders.
Als het maar niet uitloopt op Deterrence. Ook een film uit eind jaren negentig waar Baghdad van de kaart wordt geveegd. Maar goed hier verwachten ze dat het volk de macht zal terug grijpen. Grotere kans dat er weer heel wat Iraniërs binnenkort het leven laten.
Begint alweer lekker met persoonlijke punten, verzwijgingen en leugens.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:18 schreef Ploplap het volgende:
[..]
Jij kan beter uit dit topic blijven.
Zouden ze ook targets in de EU op het lijstje hebben?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:26 schreef byah het volgende:
Iran heeft maar een manier om terug te slaan, en dat is door hele M-O in de fik te zetten.
Dat hebben ze recent al gedaan, mede daarom moeten ze dus ook weg. En dat kan het volk niet alleen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar dit regime kent geen remmingen. Dat slacht gerust tienduizenden burgers af.
Ik bewonder de moed van de Iraanse demonstranten.
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:05 schreef Perrin het volgende:
Israelische militaire vliegtuigen in formatie boven Syrië
[ x ]
Dat eerste filmpje zegt toch alles. Het Iraanse volk kan niet wachten tot dat kloteregime omver geworpen wordt.quote:
Je zult er maar inzitten idd.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:17 schreef Momo het volgende:
Veel vliegtuigen nog in de lucht rond die oliestaten, je zal dit soort berichten maar lezen als je nog in de lucht zit daar.
Dankzij de daar gestationeerde Patriots.quote:
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zult er maar inzitten idd.
[ x ]
quote:
quote:
WAAROM MOET DIT ALLEMAAL IN CAPS, HET KOMT ZO SCHREEUWERIG OVER ALLEMAAL!!!!!!!!!!!!!!!!quote:
Maar ja, dat vind het Iraanse volk al jaren en toch is het (nog) niet gebeurd.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:27 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat eerste filmpje zegt toch alles. Het Iraanse volk kan niet wachten tot dat kloteregime omver geworpen wordt.
Hebben ze van tevoren aangegeven dat ze dat zouden doen bij een aanvalquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:21 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Het was ook niet de meest handige timing om zo'n vlucht te pakken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ x ]
Jup, en dat er nu zelfs fiks wat Iraniërs achter de zoon van de sjah staan zegt ook wel genoeg. Die sjah zelf was ook enorme bruut immers.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:32 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar ja, dat vind het Iraanse volk al jaren en toch is het (nog) niet gebeurd.
Welke repercussies zouden er dan moeten volgen?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De VS is natuurlijk sowieso niet erg geliefd in de Global South. En in veel Afrikaanse hebben zowel China als Rusland een dikke vinger in de pap. De Russen hebben ook veel mediacontracten in deze regio: ze leveren televisie en mogen daardoor ongehinderd hun propaganda verspreiden, onder meer via RT. Die zender voedt het wantrouwen richting het westen.
Maar voor de tweede en derde wereld voelt dit natuurlijk weer als meten met twee maten. De Amerikanen en Israeli's kunnen rustig landen bombarderen, zonder repercussies.
En ja, Iran is niet per se geliefd. Maar daarbij gaat het vooral om religieuze scheidslijnen in het Midden-Oosten: sji'iten vs soennieten.
Of Dubai ➔ Rome en halverwege besluiten de langere route te nemen: https://www.flightradar24.com/UAE6JL/3e87e40cquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ x ]
Oei! Dit is menens, Khamenei zal nu wel indammenquote:
Zijn sterretje trekt nu wel samen nu Big Rob wat wil.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:37 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Oei! Dit is menens, Khamenei zal nu wel indammen
Zo lang er geen grondoffensief komt gaat er geen regime change komen. Dat kan ik je wel verzekeren.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:37 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Nou, het is zover, het vuurwerk is begonnen. Met dat kutregime heb ik geen enkele medelijden, maar de vraag is wat ervoor in de plek moet komen regime-wissels in het midden-oosten gaan nooit zo lekker.
Zie Libië, Syrië en Afghanistan.
wat een onzinnige. onrealistische tekst. Het is tekenend voor de 'leiderschap' van de huidige regering, totaal nietszeggend inhoudsloze kreet, waar urenlang over gedacht is om elk stukje risico uit te halen. en enkel plichtmatig gepost is.quote:
En een 24-delig noodpakketquote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:49 schreef TweedeKlum het volgende:
Toch zo maar even wat toiletpapier inslaan, just in case. En een NooTpakket!
Het wordt er waarschijnlijk een grote teringzooi en natuurlijk mag Europa weer miljoenen Iraanse vluchtelingen opvangen/verwelkomen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:37 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Nou, het is zover, het vuurwerk is begonnen. Met dat kutregime heb ik geen enkele medelijden, maar de vraag is wat ervoor in de plek moet komen regime-wissels in het midden-oosten gaan nooit zo lekker.
Zie Libië, Syrië en Afghanistan.
Rusland sowieso niet, die zijn nogal bezet met andere zaken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:57 schreef capricia het volgende:
Europa doet waar het goed in is.quote:
Denk het niet. Het wordt het gewoon uitzitten voor Iran, maar denk niet dat er veel gaat veranderen. VS heeft grote successen behaald met regime change in het verleden namelijk.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:42 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het wordt er waarschijnlijk een grote teringzooi en natuurlijk mag Europa weer miljoenen Iraanse vluchtelingen opvangen/verwelkomen.
En des te meer reden voor ze om door te blijven gaan.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Rusland sowieso niet, die zijn nogal bezet met andere zaken.
Het is eerder tekenend voor de situatie waarin Europa is belandt door decennia onze militaire kracht weg te bezuinigen. Ten behoeve van "leuke dingen voor de mensen", de "hardwerkende Nederlander", voedselbanken, benzineprijzen, blablablaquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:40 schreef Bensel het volgende:
[..]
wat een onzinnige. onrealistische tekst. Het is tekenend voor de 'leiderschap' van de huidige regering, totaal nietszeggend inhoudsloze kreet, waar urenlang over gedacht is om elk stukje risico uit te halen. en enkel plichtmatig gepost is.
Nee, the EU is concernedquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:43 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Europa doet waar het goed in is.![]()
Stuur er g*dverdomme een paar F35s heen en laat zien dat we voor vrijheid en democratie staan, ipv deze loze woorden.
[ afbeelding ]
Als je VS écht grote boos wil maken, moet je idd hun bases aanvallen ja.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zo die willen er zeker van zijn dat ze nog meer om hun oren krijgen.
De meeste Iraniers zijn in de afgelopen 57 jaar al gevlucht.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:42 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het wordt er waarschijnlijk een grote teringzooi en natuurlijk mag Europa weer miljoenen Iraanse vluchtelingen opvangen/verwelkomen.
Denk je dat Iran dit allemaal niet al verwacht had? Maar ben wel benieuwd of ze het nog gaat lukken.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:43 schreef Breekfast het volgende:
Het zou wel echt heerlijk zijn als ze na Maduro ook de Ayatollah weten te kipnappen. Maar ik denk dat die in een diepe bunker zit en dat onmogelijk is.
Ayatollah vertrouwelingen zouden hier sowieso geen asiel mogen krijgen. Dat zou puur ons falen zijn en kan je niet afwentelen op de geopolitieke situatie.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:42 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Uuh, geef ze eens ongelijk. Oorlog voeren is sowieso debiel.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het is eerder tekenend voor de situatie waarin Europa is belandt door decennia onze militaire kracht weg te bezuinigen. Ten behoeve van "leuke dingen voor de mensen", de "hardwerkende Nederlander", voedselbanken, benzineprijzen, blablabla
quote:Israeli military urges Iranians near military sites to evacuate
The Israeli military issued an urgent warning on Saturday to Iranians inside or near military industries and infrastructure to leave the areas immediately.
“Your presence in these areas puts your life at risk,” Persian-language spokesman Lt. Col. Kamal Penhasi said, calling on civilians to evacuate and stay away until further notice.
Men gaat natuurlijk nooit een derdewereldland aanvallen. Je weet hoe daar over wordt gedacht in die kringen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:43 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Europa doet waar het goed in is.![]()
Stuur er g*dverdomme een paar F35s heen en laat zien dat we voor vrijheid en democratie staan, ipv deze loze woorden.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als je VS écht grote boos wil maken, moet je idd hun bases aanvallen ja.
Weet Wagner ook alles van.
Oman is zo'n land wat eigenlijk niet bestaat omdat er toch geen fuck te doen is en ze geen fuck uitvoeren in de wereld.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:47 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]
Niét op Oman natuurlijk, want daar wordt hard gewerkt aan een deal tussen VS-Iran.
Volgens mij is de gok van Amerika en Israël dat het volk van Iran dat zelf moet opknappen. Dat is dan het grondoffensief.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:39 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zo lang er geen grondoffensief komt gaat er geen regime change komen. Dat kan ik je wel verzekeren.
Het schijnt inderdaad 1 van de saaiste landen ooit te zijn.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:48 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oman is zo'n land wat eigenlijk niet bestaat omdat er toch geen fuck te doen is en ze geen fuck uitvoeren in de wereld.
Ergens krijg ik een error als ik dit zie. Ik denk dat het is omdat ik me niet kan voorstellen onder wat voor omstandigheden je geleefd moet hebben om te vieren dat een vreemde mogendheid je regering en leger uit probeert te schakelen, je het risico loopt een raket te koppen en dat je dan zo blij bent dat je herkenbaar op beeld staat met het risico dat je nog even meegenomen wordt in de laatste saneringsgolf door de Basiji.quote:
Was dat niet zo'n film met David hasselhof?quote:
Ja want er zijn natuurlijk vele objectief verfieerbare opiniepeiling in iran geweest daarom weten we dat fiks wat iranaiers achter de volgende despoot staan.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:34 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Jup, en dat er nu zelfs fiks wat Iraniërs achter de zoon van de sjah staan zegt ook wel genoeg. Die sjah zelf was ook enorme bruut immers.
Tja, het is niet zijn / onze oorlog. Wat zou jij zeggen?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:41 schreef Saekerhett het volgende:
Robje Jetten
De wereld staat in de fik, maar Robje Jetten gaat de boel redden met "Foei, stelletje schobbejakken, laten we terughoudend zijn!"
Zitten inderdaad wel een paar grote verschillen in.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:43 schreef Breekfast het volgende:
Het zou wel echt heerlijk zijn als ze na Maduro ook de Ayatollah weten te kipnappen. Maar ik denk dat die in een diepe bunker zit en dat onmogelijk is.
Zonder enige mening of dit wel of niet zou moeten gebeuren is het denk ik wel wat er zal gaan plaatsvinden. Zodra de dictator wegvalt ontstaan er 2 kampen, conservatieven versus progressieven, die elkaar naar het leven staan. Zie Syrië, zie Afghanistanquote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:42 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Naja ik ken wat Iraanse asielzoekers.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:49 schreef LXIV het volgende:
Iedere poging tot regimewissel loopt telkens weer uit in een enorm menselijk drama, een regime dat erger is als het vorige, en een vluchtelingenstroom richting Nederland.
En wederom laat Amerika zich voor het karretje van Israël spannen
Oh wat fijn, dus daarom waren onze benzineprijzen zo laag! Ja, daar offer ik graag het leger voor op. Ze hebben ook onze verkeersboetes kunstmatig laag gehouden, wist je dat?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:44 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Het is eerder tekenend voor de situatie waarin Europa is belandt door decennia onze militaire kracht weg te bezuinigen. Ten behoeve van "leuke dingen voor de mensen", de "hardwerkende Nederlander", voedselbanken, benzineprijzen, blablabla
Bij de bloedige opstanden in heel Iran van enkele weken terug was toch goed te zien dat echt meer dan een enkeling riep om die zoon van de sjah. Met borden met foto's van hem en al.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja want er zijn natuurlijk vele objectief verfieerbare opiniepeiling in iran geweest daarom weten we dat fiks wat iranaiers achter de volgende despoot staan.
En waarom niet eigenlijk?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:51 schreef Ronald-Koeman het volgende:
De vraag of het Iraanse volk dit wil is niet de juiste, want dan ben je al een paar stappen te ver. Het uitgangspunt zou moeten zijn dat je geen oorlog (of regime change) voert tegen een land dat zelf geen oorlog is begonnen. Daar aan voorbij gaan is al een no-go, hoe kwaadaardig het regime ook is en hoe graag het volk het ook wil.
Daarnaast is het ook gewoon leugenachtig om te doen alsof dit wordt gedaan voor het Iraanse volk. Dit wordt gedaan voor de belangen van Israël en de VS. Wat Israël en de VS betreft wordt het volk net zo lief onderworpen aan een ander kwaadaardig regime, alleen dan eentje waar ze wel macht en controle over hebben.
Dat was Kong fury!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Was dat niet zo'n film met David hasselhof?
starmer is dan ook een cuck voor islamisme in alle vormen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:53 schreef Momo het volgende:
[ x ]
VK niet betrokken, is echt een VS-Israel ding
"Als NAVO-lid steunen wij de Verenigde Staten in deze operatie om het terroristische regime omver te werpen vanwege nucleaire dreiging en daarnaast het Iraanse volk hun vrijheid te geven. Wij hopen in elk geval op zo weinig mogelijk onschuldige slachtoffers."quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:50 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Tja, het is niet zijn / onze oorlog. Wat zou jij zeggen?
Ehh ja, maar nu wordt je door de Geo-politiek in de pan gehakt.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Uuh, geef ze eens ongelijk. Oorlog voeren is sowieso debiel.
Wij? Volgens mij is het heel rustig hier.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ehh ja, maar nu wordt je door de Geo-politiek in de pan gehakt.
Waarom zouden we in godsnaam? De redenen kunnen goed zijn maar als je diplomatisch niet wil en er ook geen vervolg zal zijn, laten wij ons even lekker afzijdig houden aub.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:55 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
"Als NAVO-lid steunen wij de Verenigde Staten in deze operatie om het terroristische regime omver te werpen vanwege nucleaire dreiging en daarnaast het Iraanse volk hun vrijheid te geven. Wij hopen in elk geval op zo weinig mogelijk onschuldige slachtoffers."
Zoiets zou naar mijn mening al een stuk beter zijn.
Waarom krijg jij überhaupt verkeersboetes? Dat zegt mij al weer genoeg.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:52 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Oh wat fijn, dus daarom waren onze benzineprijzen zo laag! Ja, daar offer ik graag het leger voor op. Ze hebben ook onze verkeersboetes kunstmatig laag gehouden, wist je dat?
En waarom zou hij dat steunen? Of überhaupt nu een kant kiezen?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:55 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
"Als NAVO-lid steunen wij de Verenigde Staten in deze operatie om het terroristische regime omver te werpen vanwege nucleaire dreiging en daarnaast het Iraanse volk hun vrijheid te geven. Wij hopen in elk geval op zo weinig mogelijk onschuldige slachtoffers."
De laatste is alweer erg lang geleden, maar ik krijg weleens iets mee van het nieuws. Fijn dat jij zo goed geïnformeerd bent!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:57 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Waarom krijg jij überhaupt verkeersboetes? Dat zegt mij al weer genoeg.
Er gebeurt momenteel ook niet veel, Geen grote lucht operaties of verdere bombardementen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:52 schreef Discombobulate het volgende:
Nog erg weinig bekend om een beetje een volledig beeld te krijgen.
Behalve dan via zijn proxy's waardoor in de hele regio miljoenen slachtoffers zijn gemaakt, maar ach, peanuts.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:51 schreef Ronald-Koeman het volgende:
De vraag of het Iraanse volk dit wil is niet de juiste, want dan ben je al een paar stappen te ver. Het uitgangspunt zou moeten zijn dat je geen oorlog (of regime change) voert tegen een land dat zelf geen oorlog is begonnen. Daar aan voorbij gaan is al een no-go, hoe kwaadaardig het regime ook is en hoe graag het volk het ook wil.
Daarnaast is het ook gewoon leugenachtig om te doen alsof dit wordt gedaan voor het Iraanse volk. Dit wordt gedaan voor de belangen van Israël en de VS. Wat Israël en de VS betreft wordt het volk net zo lief onderworpen aan een ander kwaadaardig regime, alleen dan eentje waar ze wel macht en controle over hebben.
Nee, maar het beschadigt het wel.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:58 schreef Montov het volgende:
Beschadigd dit nu het aanzien van de FIFA Peace Prize?
Inderdaad. Omdat de Oekraïners voor ons aan het front staan en de stroopsmeerderij van Rutte er voor zorgt dat we nog enigszins een nucleaire afschrikking hebben.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wij? Volgens mij is het heel rustig hier.
Als NAVO lid en onderdeel van een internationale gemeenschap met regels omtrent militaire acties tegen soevereine staten, zouden we deze aanval op Iran zelfs zwaar moeten veroordelen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:55 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Vraag me af of het niet vooral meer sensatie is dan daadwerkelijke strategische doelstellingen die behaald proberen te worden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:59 schreef theguyver het volgende:
[..]
Er gebeurt momenteel ook niet veel, Geen grote lucht operaties of verdere bombardementen.
Ik vermoed dat ISrael en de VS hun eerste strike hebben uitgevoerd en Afwachten wat Iran terug doet, een voordeel hiervan is dat ze waarschijnlijk kunnen zien van waar uit raketten worden afgevuurd zodat ze een nieuw doelwit hebben.
Ik had eigenijk verwacht dat men het luchtruim zou gaan kiezen om het luchtruim veilig te stellen.
Beide kampen hebben het een en ander afgevuurd maar de afgelopen 2 uur is er weinig anders gebeurd dan dat de Rakketten ISrael hebben bereikt en andere doelwitten in het midden oosten.
Ik begrijp dat je altijd het Israëlische regime steunt in alles wat ze doen en laten, maar het is en blijft een kutregime. Net als het MAGA regime in de VS en het verschrikkelijke regime in Iran. Niets valse frame, gewoon gebaseerd op bij mij bekende feiten. Dat jij er een vergelijkingsspelletje van maakt moet je zelf weten.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:22 schreef HowardRoark het volgende:
Wat een valse frame dit zeg. Alsof deze regeringen met elkaar te vergelijken zijn. En het regime in Iran heeft slechts de steun van een minderheid. Dat is dus niet 'tot op het bot verdeeld', maar slechts een kleine groep die de leiders nog steunen.
Nee maar in de wandelgangen heb ik wel gehoord dat er gemor is binnen trump zijn opgerichte raad van de vrede.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Heeft de VN deze aanval op een soevereine staat al veroordeeld?
Die Starmer komt misschien nog het liefst in actie om Iran te steunen om zijn Pakistani rustig te houden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:53 schreef Momo het volgende:
[ x ]
VK niet betrokken, is echt een VS-Israel ding
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:57 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Waarom zouden we in godsnaam? De redenen kunnen goed zijn maar als je diplomatisch niet wil en er ook geen vervolg zal zijn, laten wij ons even lekker afzijdig houden aub.
Omdat Iran een door en door verrot regime heeft misschien? Ze zijn gevaarlijk voor de hele wereld met hun nucleaire ontwikkelingen en dat moet gestopt worden.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:58 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
En waarom zou hij dat steunen? Of überhaupt nu een kant kiezen?
Als eerste goed te zien op camera 1, daarna 6 en 5. Kort erna hoor je een luchtalarm. Terugspoelen naar 8:10 op het tijdstip linksonderin:quote:Op zaterdag 28 februari 2026 07:36 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Het is begonnen. Israël valt als eerste aan. Breaking news van CNN.
Echt zo'n plichtmatige en nietszeggende bedoening. Ga maar zorgen dat dit land niet meer zo'n circus is.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:04 schreef Mubassie het volgende:
In ieder geval doet Jetten de oproep om verdere escalatie te voorkomen.![]()
Er is een aanval gaande op een regime dat een volk inderdrukt en alle kritiek letterlijk vermassamoord.quote:
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:
Misschien dat ze grote kanonnen weer inzetten
Bekijk deze YouTube-video
Zo is het dus niet gegaan. Oktober 2020 was dit artikel en de val van Kabul was in augustus 2021.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 09:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hilarisch meteen in een BDS schieten en objectief verfierbare leugens roepen.![]()
Terwijl ome trump dit zelf gezegd heeft op 8 oct 2020.
WASHINGTON — The U.S. military was blindsided Thursday by President Donald Trump’s assertion that all U.S. troops will be out of Afghanistan by the end of the year
Dat je dat niet snapt spreekt boekdelen en verklaart waarom je steeds achter de foute partijen staat. Het is een basisbeginsel dat je elkaars autonomie respecteert en dat conflicten met dialoog worden aangegaan. Dat er een escalatieladder is en dat oorlog de laatste is.quote:
Maar denk je oprecht dat een paar aistrikes voldoende zullen zijn om het regime omver te werpen?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:05 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
[..]
Omdat Iran een door en door verrot regime heeft misschien? Ze zijn gevaarlijk voor de hele wereld met hun nucleaire ontwikkelingen en dat moet gestopt worden.
Ik heb een schijthekel aan Trump, maar ik vind deze actie om het regime omver te werpen en de bevolking hun vrijheden terug te geven van voor het Ayatollah-tijdperk goed.
Het vorige kabinet is al weg hoor.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ga maar zorgen dat dit land niet meer zo'n circus is.
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:04 schreef Mubassie het volgende:
In ieder geval doet Jetten de oproep om verdere escalatie te voorkomen.![]()
Lijkt mij ook niet nee. Iran heeft te weinig vriendjes.quote:
De VS is toch geen nucleaire dreiging voor de westerse samenleving?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:00 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Natuurlijk is dat regime daar vreselijk. Maar dat is het in de VS ook. Moeten wij die dan maar aanvallen op eigen houtje?
Eerst dan maar eens kijken of dit regime in iran met alleen wat bommen gooien wel omver gaat vallen. Dit trek ik namelijk sterk in twijfel.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:05 schreef Saekerhett het volgende:
Ik heb een schijthekel aan Trump, maar ik vind deze actie om het regime omver te werpen en de bevolking hun vrijheden terug te geven van voor het Ayatollah-tijdperk goed.
Iedereen in die regio speelt het proxy-spel. Dat erbij halen is een drogreden. Het is geen geldige reden om over te gaan op directe oorlog.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:59 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Behalve dan via zijn proxy's waardoor in de hele regio miljoenen slachtoffers zijn gemaakt, maar ach, peanuts.
Welk tijdperk ervoor? De Shah was een dictatuur met een beruchte geheime dienst. Of bedoel je de periode daarvoor? Toen de democratisch gekozen premier Mossadegh......werd afgezet door Operation Ajax (Brits-Amerikaans)?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:05 schreef Saekerhett het volgende:
Omdat Iran een door en door verrot regime heeft misschien? Ze zijn gevaarlijk voor de hele wereld met hun nucleaire ontwikkelingen en dat moet gestopt worden.
Ik las ook ergens dat men Khamenei uit wou schakelen maar dat dit mislukt was.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar denk je oprecht dat een paar aistrikes voldoende zullen zijn om het regime omver te werpen?
Denk niet dat hij nu een hattrick scoort. Misschien Xi nog ontvoeren.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:58 schreef Montov het volgende:
Ik had dit niet verwacht van het land met het Department of War.
Klinkt als een dikke scheetquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:
Waren ze een paar maanden geleden niet hardop aan het dagdromen over de anexatie van Groenland?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:09 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
De VS is toch geen nucleaire dreiging voor de westerse samenleving?
Dit is natuurlijk geen onderbouwing van de vergelijking. Zowel de Israëlische als de Amerikaanse regering zijn gewoon democratisch verkozen en onderdrukken niet hun eigen bevolking al decennia met honderduizenden doden tot gevolg.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat je altijd het Israëlische regime steunt in alles wat ze doen en laten, maar het is en blijft een kutregime. Net als het MAGA regime in de VS en het verschrikkelijke regime in Iran. Niets valse frame, gewoon gebaseerd op bij mij bekende feiten. Dat jij er een vergelijkingsspelletje van maakt moet je zelf weten.
Verder is ontevreden zijn over het bewind niet hetzelfde als het eens zijn over de toekomst van het land. Dus je aangehaalde artikel is volstrekt nietszeggend. Het zegt alleen: in Iran vindt de bevolking het regime ook kut. Dat was niet anders in een land als Irak of Libië trouwens.
Dit tijdperk:quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:09 schreef recidivist het volgende:
[..]
Welk tijdperk ervoor? De Shah was een dictatuur met een beruchte geheime dienst. Of bedoel je de periode daarvoor? Toen de democratisch gekozen premier Mossadegh......werd afgezet door Operation Ajax (Brits-Amerikaans)?
Haha echt zo. Oude mannetjes die de levens van jonge mannen opofferen voor hun eigen gewin.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Denk niet dat hij nu een hattrick scoort. Misschien Xi nog ontvoeren.
Nu op de nos trouwens een soort vakantietv met live beelden van steden waar aanvallen op verwacht worden.
Absurde tijd leven we.
Was bij de laatste golfoorlog toch ook in 2002? Ik kan mij nog herinneren dat ik naar de tv zat te kijken met livebeelden elke dag vlak voor ik naar school gingquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nu op de nos trouwens een soort vakantietv met live beelden van steden waar aanvallen op verwacht worden.
Absurde tijd leven we.
De VS doet dit met Israël op eigen iniatief zover ik zie? Dus ja, waarom zouden we.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:55 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Denk niet dat hij nu een hattrick scoort. Misschien Xi nog ontvoeren.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:58 schreef Montov het volgende:
Ik had dit niet verwacht van het land met het Department of War.
Hoezo dat niet?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:09 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Iedereen in die regio speelt het proxy-spel. Dat erbij halen is een drogreden. Het is geen geldige reden om over te gaan op directe oorlog.
Klopt maar waarom zouden ze een bom op groenland willen gooienquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:10 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waren ze een paar maanden geleden niet hardop aan het dagdromen over de anexatie van Groenland?
quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:09 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Iedereen in die regio speelt het proxy-spel. Dat erbij halen is een drogreden. Het is geen geldige reden om over te gaan op directe oorlog.
Liever Kim Jong Un!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Denk niet dat hij nu een hattrick scoort. Misschien Xi nog ontvoeren.
Absurde tijd leven we.
[..]
Hoezo dat niet?
jij schreef dat trump zei dat het de terugtrekking uit afghanistan met beleid moest gebeuren wat dus totaal een leugen was blijkend uit het verfieerbare nieuwsbericht. De rest van je betoog is hierna afleiding om maar je opzichtige leugen niet te hoeven erkennen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:07 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Zo is het dus niet gegaan. Oktober 2020 was dit artikel en de val van Kabul was in augustus 2021.
Met atoombommen?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:10 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waren ze een paar maanden geleden niet hardop aan het dagdromen over de anexatie van Groenland?
Niet roterend door verschillende steden zonder commentaar ook.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:12 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Was bij de laatste golfoorlog toch ook in 2002? Ik kan mij nog herinneren dat ik naar de tv zat te kijken met livebeelden elke dag vlak voor ik naar school ging
Toch iets wat je altijd in je achterhoofd houdt, dat de VS ze heeft als het op verdedigen van Groenland aan zou komen.quote:
quote:
Dat ons dat niet boeit omdat wij daar niet wonen snap ik. Alleen juist de Shah zijn dictatorschap waar de geheime dienst door de Amerikanen werd getraind leidde tot de revolutie. Maar goed, je was sowieso niet goed op de hoogte. En zolang ze maar geen hoofddoekjes meer dragen daar is het all goodquote:The dictatorship of Mohammad Reza Pahlavi, the last Shah of Iran, was characterized by systematic human rights abuses, political repression, and the brutal suppression of dissent, primarily carried out by his secret police agency, SAVAK. The regime relied on violence to maintain power, particularly against leftist, nationalist, and Islamist opposition groups.
Key atrocities and characteristics of the Shah's rule include:
SAVAK Repression and Torture: Founded with the help of the CIA and Mossad, SAVAK (Organization of Intelligence and National Security) was notorious for infiltrating all levels of society and using extreme torture methods against political prisoners. Common methods included electric shock, whipping, beating, and burning prisoners with hot irons.
Massacre of Protesters: The regime often responded to protests with live fire, such as the killing of hundreds of demonstrators in the months leading up to the 1979 revolution.
Black Friday (September 8, 1978): The Shah declared martial law in Tehran and ordered troops to open fire on a massive crowd of protesters, resulting in a high number of casualties.
Yazd Crackdown (March 1978): Police killed over 100 protesters following a religious ceremony.
Execution of Political Opponents: The regime executed numerous members of opposition groups, including the People's Mojahedin Organization of Iran (MEK) and the Organization of Iranian People's Fedai Guerrillas. These trials were often held in sham military courts.
Suppression of Free Expression: The Shah severely curtailed media freedom and transitioned Iran into a one-party state in 1975, stating that those who opposed the regime should either go to prison or leave the country.
Forced Modernization and Cultural Suppression: The regime pursued policies of Persianization, suppressing various ethnic and social groups. Reza Shah (the Shah's father) also famously initiated the Kashf-e hijab (forced removal of the hijab) in 1935, which involved police beating women who wore the veil, causing deep resentment.
Corruption: The Pahlavi family and close associates were accused of massive financial corruption, accumulating vast wealth while many in the country lived in poverty.
The intense repression, coupled with economic mismanagement, contributed to the widespread social anger that fueled the 1979 Iranian Revolution, ultimately ending 2,500 years of Persian monarchy.
Huh…natuurlijk de belangen van Israël en USA dezelfde belangen hebben die haatbaarden. Maar die mogen hun belangen behartigen door moord op onschuldige burgers, steunen van terroristen en 50 jaar lang roepen dood aan Amerika en alle joden moeten kapot.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 10:51 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Prima hoor.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
jij schreef dat trump zei dat het de terugtrekking uit afghanistan met beleid moest gebeuren wat dus totaal een leugen was blijkend uit het verfieerbare nieuwsbericht. De rest van je betoog is hierna afleiding om maar je opzichtige leugen niet te hoeven erkennen.
Dat vind ik ook hoor. Maar ik zie niet in waarom Jetten dat op X zou moeten zetten. Gewoon een ter info berichtje 'ik heb het gezien' is in deze voldoendequote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:05 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
[..]
Give 'em hell boys!quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:
Maar die drekrechters nog niet.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het vorige kabinet is al weg hoor.
Beetje whataboutism dit.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Toch iets wat je altijd in je achterhoofd houdt, dat de VS ze heeft als het op verdedigen van Groenland aan zou komen.
2500 man/vrouw personeel tegenover Taliban is niets, dat begrijp je zelf natuurlijk ook wel.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:18 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Prima hoor.
Er waren nog 2500 troepen aanwezig toen Biden aantrad maar uiteraard is het de schuld van Trump.
Biden had zes maanden de tijd om de geleidelijke terugtrekking te coördineren maar we weten allemaal hoe het is afgelopen.
Altijd bruut inderdaad.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:
En de Taliban rukten veel en veel sneller op dan iedereen, inclusief zijzelf, ooit hadden verwacht, omdat het Afghaanse leger zo goed als geen enkele tegenstand bood.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
2500 man/vrouw personeel tegenover Taliban is niets, dat begrijp je zelf natuurlijk ook wel.
Ze hebben veel materieel achter moeten laten omdat er onder Trump teveel personeel is teruggetrokken.
En die 2.500 die er nog waren hadden dan én stand moeten houden én tegelijkertijd een grote operatie moeten uitvoeren om zich met al het materieel terug te trekken. Gekkenwerk.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:23 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En de Taliban rukten veel en veel sneller op dan iedereen, inclusief zijzelf, ooit hadden verwacht, omdat het Afghaanse leger zo goed als geen enkele tegenstand bood.
Dat versnelde ook het een ander.
blonde pruik opzet, leavitt modus aan.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
2500 man/vrouw personeel tegenover Taliban is niets, dat begrijp je zelf natuurlijk ook wel.
Voorlopig is het bericht van Trump dat hij niet wil dat ze een atoombom bouwen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:24 schreef the-eye het volgende:
Hulde voor de VS en Israel voor het veiliger maken van de wereld en het bevrijden van de Iraniers van hun kwaadaardige regime
Of dat kanon van de Duitsers in WO1 dat van zo ver schoot dat de Fransen dachten dat het uit een Zeppelin kwamquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Altijd bruut inderdaad.
En dit waren nog niet eens de grootste kanonnen uit het slagschepen tijdperk. Yamato en Mushashi hadden die.
Heb de New Jersey gezien in het eggie, wat een impossant apparaat.
Kan niet meer toepassend zijn dan deze zaterdag:quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:11 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Haha echt zo. Oude mannetjes die de levens van jonge mannen opofferen voor hun eigen gewin.
The Paris Gun.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Of dat kanon van de Duitsers in WO1 dat van zo ver schoot dat de Fransen dachten dat het uit een Zeppelin kwam
De beste kanonnen zijn die van Grolschquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
The Paris Gun.
Of dat apparaat wat op Sevastopol is gebruikt in wo2, wat een eigen rails had. Of die de Fort Loncin heeft vernietigd in wo1, de Dikke Bertha. Van die laatste kan je het resultaat nog zien.
Ik doelde natuurlijk scheepskanonnen
En de oproep aan de Iraanse bevolking dat na de Amerikaanse en Israëlische acties ze het huidige regime over moeten nemen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voorlopig is het bericht van Trump dat hij niet wil dat ze een atoombom bouwen.
satelietverbindingen zullen wel werkenquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:34 schreef Starhopper het volgende:
Hoe komt de NOS eigk aan livebeelden uit Teheran? Internet is toch platgegooid door regime?
Starlink vanuit de ambassade?quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:34 schreef Starhopper het volgende:
Hoe komt de NOS eigk aan livebeelden uit Teheran? Internet is toch platgegooid door regime?
Die zullen wellicht wel wat 'lokale journalisten' in dienst hebben genomen. Dat deed men in de Gazastrook ook.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:34 schreef Starhopper het volgende:
Robot Jetten, bedoel je.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:18 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat vind ik ook hoor. Maar ik zie niet in waarom Jetten dat op X zou moeten zetten. Gewoon een ter info berichtje 'ik heb het gezien' is in deze voldoende
Die was toch juist afgepaktquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Starlink vanuit de ambassade?
Ze hebben gewoon 10.000 km UTP-kabel op rol meegenomen.quote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:34 schreef Starhopper het volgende:
Wat moet china doen danquote:Op zaterdag 28 februari 2026 11:37 schreef Goprolover het volgende:
[..]
Misschien als China nog wat doet. Zou perfecte timing zijn
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |