Goeie zaak of niet? Is het Fries niet langzamerhand aan het uitsterven?quote:Verplicht Fries leren op school in Friesland vanaf 1 augustus
Provinciale Staten van Fryslân hebben woensdag unaniem ingestemd met nieuwe kerndoelen voor het vak Fries. Vanaf 1 augustus moeten alle leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs de Friese taal actief gaan gebruiken, zowel mondeling als schriftelijk. Ook moeten leerlingen zich ontwikkelen tot "bewuste deelnemer aan de Friese cultuur". De provincie wil dat scholen een omgeving bieden waar het Fries overal zichtbaar en hoorbaar is, en niet alleen in het lesboek.
Bijzonder is dat niet Den Haag, maar het Friese parlement zelf deze kerndoelen vaststelt. Normaal legt de Tweede Kamer samen met de onderwijsminister vast wat leerlingen in Nederland leren. FNP-statenlid Gerben van der Mei benadrukte daarom in het debat hoe uitzonderlijk dit is. Volgens hem is er "voor Fryslân een uitzondering gemaakt" en is dat "uniek, historisch en komt in de boeken".
De nieuwe kerndoelen zijn samen ontwikkeld met schoolbegeleidingsdienst Cedin en het Statencomité Frysk. Statenleden waren dus al betrokken bij de voorbereiding en kenden de inhoud grotendeels. De vijf doelen gaan over een rijke Friestalige leeromgeving, actief gebruik van de taal, bewust taalgebruik, ervaring met Friese taalexpressie en bewuste deelname aan de Friese cultuur. Daarmee verschuift de nadruk van alleen begrijpen naar echt gebruiken en beleven van het Fries.
BBB-statenlid Froukje de Jong sprak haar steun nadrukkelijk uit. Ze zei: "Ik vind het heel jammer dat ik vroeger nooit Fries op school heb gehad. Ook geen Bildts trouwens, het was alleen maar Nederlands." Volgens haar is het belangrijk dat kinderen meertalig opgroeien, met ruimte voor Fries én streektalen zoals het Bilts en Stellingwerfs. Zij ziet in de nieuwe kerndoelen genoeg openheid om ook die streektalen een plek te geven in het onderwijs, als scholen dat willen.
Scholen hoeven de doelen niet van de ene op de andere dag volledig in te voeren. Ze krijgen de tijd tot en met schooljaar 2030-2031 om de nieuwe afspraken stap voor stap in hun programma te verwerken. De onderwijsinspectie gaat daarna beoordelen of scholen het vak Fries geven zoals in de kerndoelen staat. Er zijn wel uitzonderingen: scholen op Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Vlieland en in de gemeente Weststellingwerf vallen niet onder de nieuwe regels voor het vak Fries.
Je hebt er maatschappelijk gezien juist heel veel aan in Friesland.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Onzinnig. Dat zou gewoon op vrijwillige basis moeten zijn. Wil je Fries leren, dan kan je dat doen, maar ga het niet verplichten want het is een taal waar je maatschappelijk gezien geen hol aan hebt.
Dat lijkt me best een uitdaging als je in de bovenbouw zit en in 1 keer van niets naar een hoog niveau Fries moet.quote:Vanaf 1 augustus moeten alle leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs de Friese taal actief gaan gebruiken, zowel mondeling als schriftelijk.
Dat staat er niet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:29 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat lijkt me best een uitdaging als je in de bovenbouw zit en in 1 keer van niets naar een hoog niveau Fries moet.
It is goed om te begripen dat it Frysk mear is as in dialekt, it is in ûnôfhinklike taal mei in eigen grammatika.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:32 schreef bianconeri het volgende:
Fries en Friesland moeten ze sowieso afschaffen.
Friesland wordt echt zo overdreven. Alsof het een aparte staat is en alles zo uniek.
Gewoon een standaard saaie provincie met raar volk met een gek accent.
Andere taalgroepen in NL doen ze ook niet zo super trots.
en toch valt het gewoon te lezen. officiëel is het een taal, maar het is natuurlijk net zo veel een taal als twents of drents.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
It is goed om te begripen dat it Frysk mear is as in dialekt, it is in ûnôfhinklike taal mei in eigen grammatika.
Bij ons in Friesland wordt Nederlands als taal heel serieus genomen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:34 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ze kunnen beter 'ns fatsoenlijk Nederlands gaan leren.
Harkje no mar, in protter liket net op in protte oare fûgels.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:38 schreef Danny het volgende:
[..]
en toch valt het gewoon te lezen. officiëel is het een taal, maar het is natuurlijk net zo veel een taal als twents of drents.
Dat is er inderdaad niet, niets in Friesland waar je afgunst voor kunt hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik denk dat het vooral afgunst is dat we hier tweetalig zijn, hoewel er geen enkele reden is voor die afgunst.
Koe in je keuken is hier al jaren verplicht.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:54 schreef Hyperdude het volgende:
Straks nog verplicht een zeilbootje en een koe in je keuken.
En vergeet het stamboekdykskiep niet, se ha de lofter en de rjochter poatsjes net gelyk.quote:Der is in koe yn myn keuken, wat sil ik dwaan?
Der is in koe yn myn keuken, wêr sil ik hinne gean?
Ik sil dy koe wol pakke, dat is wat ik dwaan sil,
Ik sil dy koe wol pakke.
As do dyn mûle iepen dochst, dan praatst net, do skriemst,
En do joust elkenien de skuld,
Mar as se dy te pakken krije,
Dan meitsje se dy stil,
En dan hast gjinien mear om de skuld te jaan.
Der is in koe yn myn keuken, wat sil ik dwaan?
Der is in koe yn myn keuken, wêr sil ik hinne gean?
Ik sil dy koe wol pakke, dat is wat ik dwaan sil,
Ik sil dy koe wol pakke.
quote:Wy ha in Fryslân alderhanne bisten
Yn 't bosk, yn 't fjild, op 't strân of onder 't pûn
Moai foar boeren, bern en ek toeristen
Op 'e pleats, in de natoer of yn de bistetún
Fertroude soarten mar ek frjemde rassen
It is hjir suver yn grut bisteryk
En der is in laach fan hiel aparte klasse
Dat binne de skiep dy't weidzje op de seedyk
It Fryske stamboekdykskiep is bysûnder
It Fryske stamboekdykskiep is unyk
Mar se ha de lofter en de rjochter poatsjes net gelyk
Dykskiep binne spesjaal fokt foar de skeante
Dykskiep binne net foar neat sa bryk
Sy hâlde harren op it flakke net lang steande
Mar sy rinne moai rjochtop op de seedyk
Sy rinne yn in rige nei it stek ta
Dêr stiet de boer en set se oer de dyk
Hy seit "ik wol se oan de oare kant ha
En se kinne mar ien kant út mei sa'n fysyk
(c) Piter Wilkins
Ik haat Fryske KIquote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Koe in je keuken is hier al jaren verplicht.
Daar is zelfs een liedje over.
[..]
En vergeet het stamboekdykskiep niet, se ha de lofter en de rjochter poatsjes net gelyk.
[..]
Dat is een kwestie van geduld.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Prima. Zouden ze in Limburg ook moeten doen.
Zelfs zonder zo'n onzinnige verplichting kan vrijwel elk Limburgs kind Limburgs. Waar ze dan weer buiten Limburg helemaal niks aan hebben en het zelfs aan te raden valt om het zo snel mogelijk af te leren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Dat valt vies tegen volgens mij.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Zelfs zonder zo'n onzinnige verplichting kan vrijwel elk Limburgs kind Limburgs. Waar ze dan weer buiten Limburg helemaal niks aan hebben en het zelfs aan te raden valt om het zo snel mogelijk af te leren.
Het is net magie, dat taal gewoon van ouders op kind wordt doorgegeven.
Laat je gevoel nooit in de weg staan van feiten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen volgens mij.
Ik denk dat er tegenwoordig meer kinderen in het Nederlands opgevoed worden dan in het Limburgs.
Geen data bij overigens, gewoon een gevoel.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Laat je gevoel nooit in de weg staan van feiten.
https://www.maastrichtuni(...)en-en-zelfs-florerenquote:Waarom spreken steeds minder kinderen Limburgs?
“Sinds de officiële erkenning in 1997 is het, ondanks een brede consensus over het belang van het Limburgs en veel bottom-up-initiatieven, niet gelukt om een solide infrastructuur te ontwikkelen om de taal te promoten,” legt Cornips uit. “Je ziet ook dat jongeren thuis geen Limburgs meer spreken, hoewel ze het meestal perfect verstaan. Van de jongsten onder hen spreekt slechts 10 tot 15 procent Limburgs met hun Limburgstalige ouders.”
Uit recent onderzoek van Cornips blijkt dat er bij kinderen die naar de kinderopvang gaan slechts 25 procent intergenerationele overdracht is. Dat betekent dat het kind dat van huis uit Limburgs spreekt van een kinderdagverblijf Nederlandssprekend terugkeert naar zijn of haar Limburgs sprekende ouders. Ze herleidt de recente ontwikkeling tot de normalisering van tweeverdienershuishoudens en de daaruit voortvloeiende noodzaak om kinderen vanaf nuljarige leeftijd naar de kinderopvang te laten gaan, dat wil zeggen voordat ze een grammaticale basis in het dialect hebben verworven.
Vind het alsnog een behoorlijk stevig percentage dat thuis dialect spreekt. Vooral het verplichtingsgedeelte lijkt dan nogal onzinnig en haalt vooral weinig uit als kinderen op jonge leeftijd de hele week naar de opvang moeten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:22 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
https://www.maastrichtuni(...)en-en-zelfs-floreren
Bron.
Limburgs is geen taal, maar een dialect.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Waarom moeten we hier in Limburg verplicht Fries leren ?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Fries is ook geen taal, maar een spraakgebrek....quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Limburgs is geen taal, maar een dialect.
Dat is vooral een historisch dingetje, taalkundig zit er geen verschil in.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Bedoel je niet Amsterdam eo?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:32 schreef bianconeri het volgende:
Gewoon een standaard saaie provincie met raar volk met een gek accent.
Nee....?quote:Andere taalgroepen in NL doen ze ook niet zo super trots.
https://www.rijksoverheid(...)ende-talen-nederlandquote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:44 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Fries is ook geen taal, maar een spraakgebrek....
Limburgs natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:40 schreef TLC het volgende:
[..]
Waarom moeten we hier in Limburg verplicht Fries leren ?
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)k%20Limburgs%20geven.quote:De Rijksoverheid en de provincie Limburg willen de Limburgse taal behouden en het gebruik ervan aanmoedigen. Het Limburgs is daarom erkend als regionale taal. Basisscholen en middelbare scholen mogen het vak Limburgs geven.
Dus wellicht (nog) niet de status vergelijkbaar met het Fries, maar zeker wel erkenning vanuit de overheid.quote:Met ongeveer 800.000 sprekers is het Limburgs een van de grotere minderheidstalen in Europa,” zegt Leonie Cornips, bijzonder hoogleraar Taalcultuur in Limburg aan de FASoS. De provincie Limburg probeert vanaf 2030 een deel III-erkenning te krijgen.
Niet zo zuur, humor is niet aan jou besteedt zeker?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:53 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ende-talen-nederland
Ga je mond spoelen
Besteed.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Niet zo zuur, humor is niet aan jou besteedt zeker?
Heb jij ook geen Nederlands gehad vroeger?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee, wel Friesquote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb jij ook geen Nederlands gehad vroeger?
Hahaha jeugdsentimentquote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Allemaal even oefenen, dan kunnen we dat straks in canon zingen:
Juster hawwe wy it alderearste ljipaai fûn!
Yn de mieden leit it nêst no mei in koaike!
Ik zie de oud schooldirecteur van De Wizebeam nog pompen op z'n orgeltje![]()
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:44 schreef Toine51 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ten zeerste af.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
1 x copy paste is ook duidelijk hoor...
Dat ligt echt aan jou....quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ten sterkste af.
Ik kan dit gewoon lezen, dus een compleet eigen taal lijkt me wat overdreven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
It is goed om te begripen dat it Frysk mear is as in dialekt, it is in ûnôfhinklike taal mei in eigen grammatika.
Denk dat je als Fries meer hebt aan de Friese taal dan Duits of Frans.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Onzinnig. Dat zou gewoon op vrijwillige basis moeten zijn. Wil je Fries leren, dan kan je dat doen, maar ga het niet verplichten want het is een taal waar je maatschappelijk gezien geen hol aan hebt.
Ik kan ook hele stukken Noors lezen, dat betekent niet dat het geen compleet eigen taal is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:10 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Ik kan dit gewoon lezen, dus een compleet eigen taal lijkt me wat overdreven.
Ja, dit lijkt me een uitstekend argument om geen talen meer aan te leren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:12 schreef 111210 het volgende:
[..]
Denk dat je als Fries meer hebt aan de Friese taal dan Duits of Frans.
Ik gebruik beide talen vrijwel nooit namelijk ondanks dat ik ze verplicht moest leren op school.
Geldt dit dan ook voor Islamitische basisscholen in Friesland? Lijkt me wel lachen, namelijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:18 schreef Danny het volgende:
[..]
Goeie zaak of niet? Is het Fries niet langzamerhand aan het uitsterven?
Ben jij in staat je staande te houden in een maatschappij waar Babylonische spraakverwarring de norm is?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Red_85 het volgende:
Goedzo. Opdat die bijzondere streektalen niet verdwijnen.
Veel te veel talen dreigen te verdwijnen en het Frysk, geloof het of niet, is een belangrijke moedertaal
Mensen moeten dit eens laten doordringen: taalkundig gezien is er geen verschil tussen een taal en een dialect. Dat is een politieke variatie. Toen Fries een officiele taal werd ging dat middels wetgeving, Limburg had dat ook kunnen doen maar was er niet mee bezig want in die tijd was Limburg de rijkste provincie van NL. Tijden veranderen. Allemaal prima, maar het argument dat Fries een taal is en Limburgs niet heeft niks met de talen zelf te maken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die zijn er niet. Balen voor je onderbuik, lijkt me.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Geldt dit dan ook voor Islamitische basisscholen in Friesland? Lijkt me wel lachen, namelijk.
Verplicht Fries leren?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Ik ken een Chinese jongen, geadopteerd, opgegroeid in Limburg die echt plat Limburgs praat. Zo leuk!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:28 schreef Caland het volgende:
[..]
Vind het alsnog een behoorlijk stevig percentage dat thuis dialect spreekt. Vooral het verplichtingsgedeelte lijkt dan nogal onzinnig en haalt vooral weinig uit als kinderen op jonge leeftijd de hele week naar de opvang moeten.
Limburgers praten thuis meer Limburgs, dan Friezen Fries
Islamitische scholen in Friesland? Het is hier geen Randstadquote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Geldt dit dan ook voor Islamitische basisscholen in Friesland? Lijkt me wel lachen, namelijk.
Zuidoost Brabants ook! Met heel veel variatie. Verschilt van dorp tot dorp. Tegenwoordig zijn veel van die dorpen geannexeerd, dus nu zijn de verschillen van wijk tot wijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Red_85 het volgende:
Goedzo. Opdat die bijzondere streektalen niet verdwijnen.
Veel te veel talen dreigen te verdwijnen en het Frysk, geloof het of niet, is een belangrijke moedertaal
Nou nee, er wonen wel moslimkindjes. Die gaan dan naar een gewone basisschool en moeten dan dus Fries leren. Verplicht.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Die zijn er niet. Balen voor je onderbuik, lijkt me.
West-Friesland. Of is daar Fries niet verplicht?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:22 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Islamitische scholen in Friesland? Het is hier geen Randstad
Komt vanzelf ook jullie kant op.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:22 schreef RedShoe het volgende:
[..]
Islamitische scholen in Friesland? Het is hier geen Randstad
Maar niet als ze verplicht Fries moeten leren. Dan wil niemand met kinderen toch daar naartoe verhuizen!quote:
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Ben jij in staat je staande te houden in een maatschappij waar Babylonische spraakverwarring de norm is?
West-Friesland is totaal wat anders dan Friesland.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
West-Friesland. Of is daar Fries niet verplicht?
Waar ik woon (Harlingen) is Fries niet de voertaal. In de rest van Friesland wordt het zo ongeveer overal gesproken, behalve door de mensen die niet uit Friesland komen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Zie je wel jij wil mijn taal niet verstaan. En dan nog klagen dat er talen verdwijnen. Wil je per se bij de provincialen een wit voetje halen.quote:
Je zou ook de OP kunnen lezen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Maak je je geen zorgen, wartaal spreken we allemaal.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Zie je wel jij wil mijn taal niet verstaan. En dan nog klagen dat er talen verdwijnen. Wil je per se bij de provincialen een wit voetje halen.
Daar hebben we gewoon de Nederlandse taal voor.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt er maatschappelijk gezien juist heel veel aan in Friesland.
In al het werk waar je contact hebt met mensen.
Vind het altijd zo grappig dat Dorestade op die kaarten staat. Dat is Wijk bij Duurstede of all places.quote:
Culturele dingen als carnaval helpen wel enorm. Mijn kinderen worden ook Nederlands opgevoed, maar krijgen allerlei dingen mee en verstaan ondertussen gewoon Ripuarisch redelijk goed door mee te zingen, contexten te vragen en speels te gebruiken. Er lijkt ook al een jaar of twee een opleving voor plaatselijke cultuur, van buitenaf ingegeven. Weet niet goed waar het vandaan komt, maar de aandacht voor het mijnverleden en Limburgse identiteit lijkt een flinke boost gekregen te hebben.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat valt vies tegen volgens mij.
Ik denk dat er tegenwoordig meer kinderen in het Nederlands opgevoed worden dan in het Limburgs.
Geen data bij overigens, gewoon een gevoel.
Bavianen zijn dan zeker beter omdat ze grijpgrage handen hebben en snel de bomen in kunnen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand torentje begrijpt, ongeacht in welke taal hij schrijft.
Tsssssss West-Fries beste Fries! Ik woon al 30 jaar in Amsterdam maar nog steeds krijg ik er veel niet uit.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
West-Friesland is totaal wat anders dan Friesland.
West-Friesland is een streek in Noord-Holland rond Hoorn, Enkhuizen, Medemblik. Daar praten ze raar (en benne ze raar), maar niet zo raar als in Friesland hoor.
Noh joh'n, lukke'n t niet den? Hewwe je dr een kloin beetje moeite mee den?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tsssssss West-Fries beste Fries! Ik woon al 30 jaar in Amsterdam maar nog steeds krijg ik er veel niet uit.
Totale codetaal voor mij inderdaad.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik denk dat niemand torentje begrijpt, ongeacht in welke taal hij schrijft.
Het is een beetje de Johan Cruyff van Fok!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Totale codetaal voor mij inderdaad.
Begint op te vallen dat we niet de enige zijn.
Jullie proberen alleen maar de kleine arme mens te onderdrukken, je ziet wel dat het grootkapitaal reageert op Fok!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is een beetje de Johan Cruyff van Fok!
Laatste keer dat ik mijn bankrekening onder ogen had, was ik niet echt onder de indruk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:28 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jullie proberen alleen maar de kleine arme mens te onderdrukken, je ziet wel dat het grootkapitaal reageert op Fok!
Johan was te volgen in zijn visie. Johan was logisch. Menig uitspraak die in NL of in Spanje in 'popular culture' is gekomen en nog na ebt in de ruimte en tijd.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is een beetje de Johan Cruyff van Fok!
Ik bedoelde dat Johan regelmatig met uitspraken kwam die alleen hijzelf begreep, en niemand anders.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Johan was te volgen in zijn visie. Johan was logisch. Menig uitspraak die in NL of in Spanje in 'popular culture' is gekomen en nog na ebt in de ruimte en tijd.
Dat zie ik torentje niet doen.
Hij kon het daarna wel uitleggen als je er om vroeg.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:31 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik bedoelde dat Johan regelmatig met uitspraken kwam die alleen hijzelf begreep, en niemand anders.
Ben een Groninger, dus ja heel vaak geweest.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:49 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Bedoel je niet Amsterdam eo?
:")
Wrs nooit geweest daar in Friesland?
[..]
Nee....?
Ik hoor toch steeds vaker andere talen dan NLs in mijn omgeving....
Ja als jij kan lachen om die malle buitenlandertjes vind jouw dikke onderbuik het wel leuk ja.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ken een Chinese jongen, geadopteerd, opgegroeid in Limburg die echt plat Limburgs praat. Zo leuk!
Die Braboneger die plat Tilburgs praat is ook wel grappig.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ken een Chinese jongen, geadopteerd, opgegroeid in Limburg die echt plat Limburgs praat. Zo leuk!
Ik was onlangs nog in Limburg en daarvoor in Amsterdam en daar had Mootje de taxichauffeur ook gewoon een Limburgs en Amsterdams accent.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die Braboneger die plat Tilburgs praat is ook wel grappig.
Ik heb nog nooit een Marokkaan of Turk kunnen betrappen op een dik dialect. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, ik heb ze alleen nog nooit ontmoet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik was onlangs nog in Limburg en daarvoor in Amsterdam en daar had Mootje de taxichauffeur ook gewoon een Limburgs en Amsterdams accent.
Het zijn net mensen wat dat betreft.
Pak eens wat vaker een taxi. Limburgs met een Marokkaans accent er doorheen is waanzinnig grappig.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een Marokkaan of Turk kunnen betrappen op een dik dialect. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, ik heb ze alleen nog nooit ontmoet.
Dan kom je waarschijnlijk nooit ergens.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een Marokkaan of Turk kunnen betrappen op een dik dialect. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, ik heb ze alleen nog nooit ontmoet.
Integendeel, plus ik woon er in principe middenin hier in Overvecht. Nog nooit een Marokkaan of Turk kunnen betrappen op een typisch Utrechts accent.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:31 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dan kom je waarschijnlijk nooit ergens.
Of praat nooit met zequote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:31 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dan kom je waarschijnlijk nooit ergens.
Dan toch die taxi van @Caland pakken. Of een rondje milieustraat.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Integendeel, plus ik woon er in principe middenin hier in Overvecht. Nog nooit een Marokkaan of Turk kunnen betrappen op een typisch Utrechts accent.
Hoezo doen Friezen lastig?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 13:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ben een Groninger, dus ja heel vaak geweest.
Maar doen die talen zo lastig net als de Friezen? Nee.
Ja, maar daar ben ik als brabander wel aan gewend.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die Braboneger die plat Tilburgs praat is ook wel grappig.
Sterker nog, hier in de omgeving praten de Marokkaanse kindjes accentloos Nederlands, maar zo gauw ze de tienerleeftijd bereiken, krijgen ze dat aangeleerde straattaaltje. Dat vind ik dus absoluut niet grappig. En dan willen ze met dat spraakgebrek ook nog een baan vinden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Niet alleen Marokkaanse kindjes gaan op een gegeven moment dat debiele straattaaltje praten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Sterker nog, hier in de omgeving praten de Marokkaanse kindjes accentloos Nederlands, maar zo gauw ze de tienerleeftijd bereiken, krijgen ze dat aangeleerde straattaaltje. Dat vind ik dus absoluut niet grappig. En dan willen ze met dat spraakgebrek ook nog een baan vinden.
Niet mee eens, het taalgebied is juist best groot, veel overlapping ook met meerdere landen. Friese woorden kun je soms bijna letterlijk in het Engels vinden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:12 schreef OllieA het volgende:
Wat is dat eigenlijk, Friese cultuur en identiteit? Naar mijn idee een hoop opgeklopte, romantische gebakken lucht over volksaard.
Als je kinderen tweetalig wil scholen, doe dat dan maar in het Nederlands en Engels. Dan gaat de westerse wereldliteratuur voor ze open.
Friese literatuur, hoezeer de diverse genootschappen ook hun best gedaan hebben, is nauwelijks van belang. Het taalgebied is domweg te klein, en zal ook echt niet meer groter worden.
Nee, dat klopt. Wordt ook al geadopteerd door Nederlandse straatschoffies. Want dat izz stoer, jeweetz....quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet alleen Marokkaanse kindjes gaan op een gegeven moment dat debiele straattaaltje praten.
Haha, zelf kwam ik vanaf mijn negende jaar in Friesland wonen (moeder geboren Fries, vader Leids) en probeerde ook Fries te praten met klasgenootjes, die lachten mij uit (hmmm, nou ja) en ik kwam thuis met een beetje soort Friese straattaal. Vaak werd er gezegd...nou JUH, sast mar krek, JUH.. Toen ik dat aan tafel zei, kreeg ik gelijk een oorvijg van mijn pa. 'JUH' was onbeschoft kennelijk. Sindsdien geen woord Fries meer gesproken..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Wordt ook al geadopteerd door Nederlandse straatschoffies. Want dat izz stoer, jeweetz....
Ja in elke plaats (of soms zelfs wijk) een eigen lespakketquote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Op de basisschool waar mijn kinderen zaten werd om de dag de kringopening (of zoiets) de ene keer in het Fries en de andere keer in het Nederlands gesproken, zoiets zou toch ook kunnen bij dialecten?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja in elke plaats (of soms zelfs wijk) een eigen lespakket
Ik denk dat het voor de meeste Marokkanen lastig is om totaal accentloos te praten, omdat in de meeste gevallen ze onderling (thuis en met vrienden) in het Marokkaans praten. Je kunt het altijd wel lichtjes oppikken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Sterker nog, hier in de omgeving praten de Marokkaanse kindjes accentloos Nederlands, maar zo gauw ze de tienerleeftijd bereiken, krijgen ze dat aangeleerde straattaaltje. Dat vind ik dus absoluut niet grappig. En dan willen ze met dat spraakgebrek ook nog een baan vinden.
Dat je Friese woorden in andere talen kunt vinden zegt, voor zo'n oude taalvariant als het Fries, niets. Dat ligt voor de hand.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet mee eens, het taalgebied is juist best groot, veel overlapping ook met meerdere landen. Friese woorden kun je soms bijna letterlijk in het Engels vinden.
Dat vroeg ik mij al eerder af. Speciale docenten vind ik dan weer belachelijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:46 schreef Raw85 het volgende:
Maar komen er dan speciale docenten die Fries geven of moet iedere basisschooldocent het straks gaan geven? Lang niet alle docenten zullen het Fries beheersen natuurlijk
Het kan prima allebei.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:50 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat je Friese woorden in andere talen kunt vinden zegt, voor zo'n oude taalvariant als het Fries, niets. Dat ligt voor de hand.
Als ik mijn cijfers juist heb, wordt het Fries gesproken door 450k tot 700k mensen. En dan die 450k in de provincie Friesland.
Dat kun je niet een groot taalgebied noemen.
En begrijp me goed, ik draag de provincie en de taal een warm hart toe, maar dat promoten van het Fries is een politiek gedreven achterhoedegevecht wat niet in het voordeel is van de kleine Friesjes.
Nogmaals, leer ze Nederlands en Engels, dan gaat de wereld voorbij de wouden en de klei voor ze open.
Wie zegt dat er in Friesland geen Engels gegeven word?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:50 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat je Friese woorden in andere talen kunt vinden zegt, voor zo'n oude taalvariant als het Fries, niets. Dat ligt voor de hand.
Als ik mijn cijfers juist heb, wordt het Fries gesproken door 450k tot 700k mensen. En dan die 450k in de provincie Friesland.
Dat kun je niet een groot taalgebied noemen.
En begrijp me goed, ik draag de provincie en de taal een warm hart toe, maar dat promoten van het Fries is een politiek gedreven achterhoedegevecht wat niet in het voordeel is van de kleine Friesjes.
Nogmaals, leer ze Nederlands en Engels, dan gaat de wereld voorbij de wouden en de klei voor ze open.
Vertel eens, wat is het nut ervan? Als ze in Friesland opgroeien leren ze het Fries wel als straattaal, toch?quote:
Ok, dat klopt, pas later is ook het Engels erbij gekomen. Maar er zijn ook veel Friestalige ouders hun kinderen juist in het Nederlands gaan opvoeden, want de redenatie was dat ze dan beter Nederlands leerden. Mijn buren spraken onderling Fries en tegen hun kinderen Nederlands.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:58 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Wie zegt dat er in Friesland geen Engels gegeven word?
Wij hadden vanaf groep 7 gewoon Nederlands, Engels en 1 x in de week een lesje Fries. En dat was in 1989 al.
We zijn hier niet wereldvreemd omdat er ook een andere taal is.
Omdat die taal aan het uitsterven is, net als het Nederlands als je nog even wacht. Veel studies zijn al alleen in het Engels.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
Vertel eens, wat is het nut ervan? Als ze in Friesland opgroeien leren ze het Fries wel als straattaal, toch?
Dat lijkt me geen verkeerde redenatie. Nu heb je dat gelukkig nauwelijks meer maar jongeren die alleen dialect praten staan met 0-3 achter als ze ooit de provincie wensen te verlaten voor bijvoorbeeld een studie of betere arbeidskansen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, dat klopt, pas later is ook het Engels erbij gekomen. Maar er zijn ook veel Friestalige ouders hun kinderen juist in het Nederlands gaan opvoeden, want de redenatie was dat ze dan beter Nederlands leerden. Mijn buren spraken onderling Fries en tegen hun kinderen Nederlands.
Dat is een keuze. Je kunt maatregelen treffen dit tegen te gaan. Zo zijn veel dialecten ook uitgestorven door maatregelen in het onderwijs in de 19e eeuw, wat Standaardnederlands verplichte in scholen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat die taal aan het uitsterven is, net als het Nederlands als je nog even wacht. Veel studies zijn al alleen in het Engels.
Juist meertalig opvoeden zorgt voor een hoger intelligentieniveau.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen verkeerde redenatie. Nu heb je dat gelukkig nauwelijks meer maar jongeren die alleen dialect praten staan met 0-3 achter als ze ooit de provincie wensen te verlaten voor bijvoorbeeld een studie of betere arbeidskansen.
Vaak ook gewoon een vorm van een laag intelligentieniveau natuurlijk als je het niet allebei beheerst (al dan niet doorgegeven door de ouders).
Zeker, dat was mijn punt ook een beetje. Al stond dat er niet zo duidelijk in.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Juist meertalig opvoeden zorgt voor een hoger intelligentieniveau.
Ik heb het over 1989 toen was ik 10 en het bestond al.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, dat klopt, pas later is ook het Engels erbij gekomen. Maar er zijn ook veel Friestalige ouders hun kinderen juist in het Nederlands gaan opvoeden, want de redenatie was dat ze dan beter Nederlands leerden. Mijn buren spraken onderling Fries en tegen hun kinderen Nederlands.
Verstaan kon ik het ook al heel snel. Het punt is dat als iemand als geboortetaal Fries heeft gehad en op school ook Nederlands dat die niet Fries spreken met een Nederlandse, dat gaat helemaal automatisch. Hoe vaak ik ook roep, praat maar gewoon Fries, ik versta het wel, stappen ze direct over in het Nederlands als je Nederlands terug spreekt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:09 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik heb het over 1989 toen was ik 10 en het bestond al.
Kinderen pikken heel makkelijk de Nederlandse taal op, de meeste van mij vriendinnetjes spraken met mij gewoon Nederlands en tegen ouders en andere vriendjes Fries, ik wou ook altijd dat ze gewoon Fries met elkaar praten want dan leerde ik het ook sneller.
Mijn punt is dat je dan beter meertalig kan opvoeden in talen die er toe doen. De FNP en de diverse Friese belangenorganisaties kunnen pushen wat ze willen, maar het Fries is een marginale taal.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Juist meertalig opvoeden zorgt voor een hoger intelligentieniveau.
Ja dat klopt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Verstaan kon ik het ook al heel snel. Het punt is dat als iemand als geboortetaal Fries heeft gehad en op school ook Nederlands dat die niet Fries spreken met een Nederlandse, dat gaat helemaal automatisch. Hoe vaak ik ook roep, praat maar gewoon Fries, ik versta het wel, stappen ze direct over in het Nederlands als je Nederlands terug spreekt.
Dat gebeurt nu al. Mijn punt is juist dat dat straks ook met het Nederlands gebeurt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:16 schreef OllieA het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je dan beter meertalig kan opvoeden in talen die er toe doen. De FNP en de diverse Friese belangenorganisaties kunnen pushen wat ze willen, maar het Fries is een marginale taal.
Luwwaders haha, ja, en mijn Fries is ook niet al te best. Woon al decennia tussen de Friezen, wel een stelletje betweters want als ik eens iets in het Fries zeg word ik altijd verbeterd..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:17 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ja dat klopt.Friezen zijn niet zo moeilijk als velen beweren.
Ik woon vanaf mijn vijfde in Friesland, ik heb er geen problemen mee.
Ik kan wel Fries praten maar het klinkt alleen niet best.Ik woon nu in Leeuwarden en daar praat men over het algemeen Nederlands of Liewarders. Makkie.
Oh, maar dat is bij onze zoon ook. Is weleens voor een Turk of Marokkaan aangezien.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor de meeste Marokkanen lastig is om totaal accentloos te praten, omdat in de meeste gevallen ze onderling (thuis en met vrienden) in het Marokkaans praten. Je kunt het altijd wel lichtjes oppikken.
Denk dat de meeste mensen ook wel verrast zijn wanneer ze mij accentloos horen praten, omdat een direct familielid weleens voor een Marokkaan is aangezien.
Je wil het Nederlands voor uitsterven behoeden door het Fries te promoten? Deze strategie ontgaat mij enigszins.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu al. Mijn punt is juist dat dat straks ook met het Nederlands gebeurt.
Of uitgelachen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Luwwaders haha, ja, en mijn Fries is ook niet al te best. Woon al decennia tussen de Friezen, wel een stelletje betweters want als ik eens iets in het Fries zeg word ik altijd verbeterd..
Ja, eigenlijk wel. De strategie is dat je streektalen niet zomaar in de MacDonalds mix moet gooien. Een wereldtaal als Engels of Spaans heel vroeg al leren is ook helemaal prima.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:22 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je wil het Nederlands voor uitsterven behoeden door het Fries te promoten? Deze strategie ontgaat mij enigszins.
Beetje een symboolmaatregel vooral. De reden dat dialecten (want dat is het Fries eigenlijk ook gewoon) minder doorgegeven worden ligt meer in de bredere ontwikkeling van mensen en het gegeven dat tweeverdieners de norm zijn geworden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:18 schreef Peppert het volgende:
Een uitstekende beslissing van de Friese Provinciale Staten. Je ziet vaak dat regionale talen in enkele generaties achteruitgaan en zelfs met uitsterven worden bedreigd, doordat ze meedogenloos worden verdrongen door nationale en internationale talen met meer prestige en een groter aantal sprekers.
Ik zou Fries toch geen dialect willen noemen. Het is gewoon een officiële taal.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Beetje een symboolmaatregel vooral. De reden dat dialecten (want dat is het Fries eigenlijk ook gewoon) minder doorgegeven worden ligt meer in de bredere ontwikkeling van mensen en het gegeven dat tweeverdieners de norm zijn geworden.
Ook zonder een onzinnige verplichting worden de dialecten gewoon doorgegeven overigens
Dat gebeurt juist niet, kinderen leren de taal van TikTok met een airrrr. Praten elkaar na. Dialecten werden vroeger als dom en achterlijk gezien, dat moet maar eens afgelopen zijn!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Beetje een symboolmaatregel vooral. De reden dat dialecten (want dat is het Fries eigenlijk ook gewoon) minder doorgegeven worden ligt meer in de bredere ontwikkeling van mensen en het gegeven dat tweeverdieners de norm zijn geworden.
Ook zonder een onzinnige verplichting worden de dialecten gewoon doorgegeven overigens
Dat is vooral een historisch en politiek dingetje, taalkundig is er geen verschil met bijvoorbeeld Limburgs.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou Fries toch geen dialect willen noemen. Het is gewoon een officiële taal.
Dat gaat nauwelijks veranderen als je een taal een uurtje per week verplicht op school.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat gebeurt juist niet, kinderen leren de taal van TikTok met een airrrr. Praten elkaar na. Dialecten werden vroeger als dom en achterlijk gezien, dat moet maar eens afgelopen zijn!
Oja? Heb je ook een Limburgs woordenboek en kun je Limburgs als studietaal kiezen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is vooral een historisch en politiek dingetje, taalkundig is er geen verschil met bijvoorbeeld Limburgs.
Ongetwijfeld is er een Limburgs woordenboek. Zoals ik al zei, taalkundig is er geen verschil tussen dialectenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja? Heb je ook een Limburgs woordenboek en kun je Limburgs als studietaal kiezen?
Wat..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is vooral een historisch en politiek dingetje, taalkundig is er geen verschil met bijvoorbeeld Limburgs.
Oh haha, ja, herkenbaar. Echt oppassen dat je niet ging 'knauwen'.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:24 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Of uitgelachen.
Grootste lol wel om gehad.
Het gekke is dat Friezen altijd horen dat ik een Hollander ben, en Hollanders altijd zeggen heee jij ben een Fries.
Dan ga je maar lekker naar een school aan de andere kant van de Tjonger.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Vechten tegen windmolens is ook een hobby.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel. De strategie is dat je streektalen niet zomaar in de MacDonalds mix moet gooien. Een wereldtaal als Engels of Spaans heel vroeg al leren is ook helemaal prima.
Dat het Fries ooit als taal is erkend is vooral een politieke erkenning en geen taalkundige. Dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat..
Taalkundig is er geen verschil tussen Fries en Limburgs?
Post jij daarom altijd in het Fries hier?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan ga je maar lekker naar een school aan de andere kant van de Tjonger.
Het is en en he.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:43 schreef OllieA het volgende:
Post jij daarom altijd in het Fries hier?
Die zaken zijn niet de maatstaf der dingen en draaien de materie om. Fries is een erkende taal omdat het middels een politiek proces erkend is als een taal. Punt, niks meer en niks minder.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja? Heb je ook een Limburgs woordenboek en kun je Limburgs als studietaal kiezen?
Dat geldt voor iedere erkende taal. Lijkt mij?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:48 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Die zaken zijn niet de maatstaf der dingen en draaien de materie om. Fries is een erkende taal omdat het middels een politiek proces erkend is als een taal. Punt, niks meer en niks minder.
Limburgs is taalkundig net zo veel of weinig een taal als het Fries is, maar heeft qua erkenning op dit moment een lagere status vanuit de politiek.
Kloptquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat geldt voor iedere erkende taal. Lijkt mij?
Wat foar te sizzen? Of: Wat se sizze?quote:
Maar het Fries heeft dus niet die extra status boven bv het Limburgs als men denkt. Taalkundig gezien. Het is een historisch politiek dingetje.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat geldt voor iedere erkende taal. Lijkt mij?
sas mer krekquote:
Ik ken hem als Fries voor "(meewarig) Het is me wat". Van m'n moeder geleerd. Maar die sprak Sneeks.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat foar te sizzen? Of: Wat se sizze?
"Het is wat te zeggen" is de letterlijke vertaling van jouw quote.
Anneke Douma ftw!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:40 schreef Firuze60 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Het mooiste Fries gezongen door een geboren Twentenaar..
ik dacht ook dat ik Fries kon, dat bleek Sneekers te zijn. Dat is tokkieFriesquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:57 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik ken hem als Fries voor "(meewarig) Het is me wat". Van m'n moeder geleerd. Maar die sprak Sneeks.
dat is stadsfries, net zoals Luwwarders en Haans.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:59 schreef Vlinder het volgende:
[..]
ik dacht ook dat ik Fries kon, dat bleek Sneekers te zijn. Dat is tokkieFries
Het is ook nooit goed bij die sprekers van dode dialecten hè.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:59 schreef Vlinder het volgende:
[..]
ik dacht ook dat ik Fries kon, dat bleek Sneekers te zijn. Dat is tokkieFries
Wat dacht je van Limburgs? Vrienden van ons die dachten ABN te spreken hebben alsnog ALTIJD een enorm dialectquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:01 schreef Harmankardon het volgende:
Fries is voor veel mensen uitstekend te verstaan in mijn beleving, plat Gronings daarentegen…..
Ja en dan heb je nog woudpieken en kleifries, hahahaquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:02 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het is ook nooit goed bij die sprekers van dode dialecten hè.
Siees of tsjiees?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja en dan heb je nog woudpieken en kleifries, hahaha
Snekers... Dat is stadsfries, net als dat Leeuwarders, Lemsters, Harlingers en meer van dat nepfries. Om maar te zwijgen van die krumproaters van de Stellingwerven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:57 schreef OllieA het volgende:
Ik ken hem als Fries voor "(meewarig) Het is me wat". Van m'n moeder geleerd. Maar die sprak Sneeks.
Maar owee als een buiten de grenzen van Fryslan Fries prabjert dan is it nat te harjken sa lullik.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Snekers... Dat is stadsfries, net als dat Leeuwarders, Lemsters, Harlingers en meer van dat nepfries. Om maar te zwijgen van die krumproaters van de Stellingwerven.
Binnen Friesland heb je meerdere dialecten. We kunnen elkaar prima verstaan.
Saterje, sneon, sneen, snein. Hie, sie die en mie... Hy, sy, dy en my. Jirpels, earappels, eapels, wjarst, wurst.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja en dan heb je nog woudpieken en kleifries, hahaha
quote:De Fries van de klei zal op deze hooge gronden nooit geheel aarden. Hij is een man van het water en het vlakke land zonder boomen. Zijn oog moet even vrij zijn als zijn wil en handelingen. Omgekeerd is de Fries van de woudstreek al even weinig thuis in de vette bouw- en weilanden, terwijl de Frisco-Sas innerlijken weerstand moet overwinnen als hij zich vestigt in de kleistreek.
— J.H. Halbertsma, Over het volkskarakter der Friezen (1842)
Mijn man is een diepFriesquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:11 schreef OllieA het volgende:
Het wordt steeds ingewikkelder. Je hebt stadsfriezen, nepfriezen, krumproaters... dat wordt nog een ingewikkelder lespakket, dat Fries.
Maar niet getreurd, we hebben toch de volksaard en de identiteit. Hoewel...
[..]
Nee hoor, daarom is het een taal. Een Nederlander spreekt ook geen ABN meer.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:11 schreef OllieA het volgende:
Het wordt steeds ingewikkelder. Je hebt stadsfriezen, nepfriezen, krumproaters... dat wordt nog een ingewikkelder lespakket, dat Fries.
[..]
Ik ken zelfs Friezen die Anti Friezen zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:11 schreef OllieA het volgende:
[..]
Door de bank genomen heb je vier dialecten binnen het Fries waarbij het kleifries als standaard wordt gebruikt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:11 schreef OllieA het volgende:
Ja.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh haha, ja, herkenbaar. Echt oppassen dat je niet ging 'knauwen'.
Je bent toch geen Limburger, he?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:51 schreef kibo het volgende:
Wat een onzin.
Fries is geen taal, maar een dialekt.
En bovendien is het nog eens geen gehoor ook, als je friezen onderling zo hoort praten, klinkt het net als een koppel kwakende eenden .
.
Nee, . maar dat kan tenminste nog charmant klinken (mits gesproken door vrouwen)quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je bent toch geen Limburger, he?
Dat snap ik wel een beetje, mannen die Limburgs praten vind ik net van die zijige pastoors die van jonge jongetjes houden, creeps.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:54 schreef kibo het volgende:
[..]
Nee, . maar dat kan tenminste nog charmant klinken (mits gesproken door vrouwen)
Er is gezocht naar het meest oorspronkelijk fries en dat is zo ver mogelijk van de randstad..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Waarom is Weststellingwerf eigenlijk uitgezonderd? Praten ze daar ook geen Fries?
Je weet dat "dialekt" Fries is voor "dialect"?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:51 schreef kibo het volgende:
Wat een onzin.
Fries is geen taal, maar een dialekt.
En bovendien is het nog eens geen gehoor ook, als je friezen onderling zo hoort praten, klinkt het net als een koppel kwakende eenden .
Omdat dat een samenraapsel van Drents en Gronings is...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Waarom is Weststellingwerf eigenlijk uitgezonderd? Praten ze daar ook geen Fries?
Ik ken zelfs een Fries met een "anti fries" tattoo. Maar dat is een Liwwadder, laat hem maar niet horen dat ie Fries is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:14 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik ken zelfs Friezen die Anti Friezen zijn.
Liwwadders komen dan ook niet uit Fryslân maar uit Leeuwarden. Opgetieft met dat volk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:24 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik ken zelfs een Fries met een "anti fries" tattoo. Maar dat is een Liwwadder, laat hem maar niet horen dat ie Fries is.
Vrede op aarde.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Liwwadders komen dan ook niet uit Fryslân maar uit Leeuwarden. Opgetieft met dat volk.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Liwwadders komen dan ook niet uit Fryslân maar uit Leeuwarden. Opgetieft met dat volk.
Jawel, maar daar spreken ze ook weer Stellingwerfs. Officieel is dat dacht ik de enige gemeente van Friesland die niet op Friesland gericht was vroeger.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Het mooist vind ik de mensen die Fries en Liwwadders door elkaar spreken. Prachtig die 'G' die ze uitspreken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is het betere tribale denken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken de G niet meer segguh.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:30 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het mooist vind ik de mensen die Fries en Liwwadders door elkaar spreken. Prachtig die 'G' die ze uitspreken.
Kom vnl door de veenarbeiders, het "Gietersk" strekte zich vroeger uit tot Heerenveen aan toe.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:28 schreef Discombobulate het volgende:
Jawel, maar daar spreken ze ook weer Stellingwerfs. Officieel is dat dacht ik de enige gemeente van Friesland die niet op Friesland gericht was vroeger.
Berenburg... Beerenburg is van die joker uit Amsterdam.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:33 schreef OllieA het volgende:
De Friesche identiteit vind je overigens onderin een fles Beerenburg. Ze zijn nog steeds aan het zoeken.
Ik in Hurdegaryp en op middelbare skool in Luwwarden en gestudeerd, in Gruns later en beland in het fantastische Almere van het Noorden..*kuch*quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb in omgeving Harlingen, Frentsjer, Het Bildt, Liwwadden, Noord-Oosten en rond Drachten gewoond.
Dus heb ieder Fries dialect wel gehoord ongeveer
Weduwe Joustra uit Sneek is zeker weer niet goed genoeg voor je.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Berenburg... Beerenburg is van die joker uit Amsterdam.
Plantinga ftw! De rest is suurtsjeswetter.
Allejer net ta suupuh.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:39 schreef OllieA het volgende:
[..]
Weduwe Joustra uit Sneek is zeker weer niet goed genoeg voor je.
Blauwestad?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik in Hurdegaryp en op middelbare skool in Luwwarden en gestudeerd, in Gruns later en beland in het fantastische Almere van het Noorden..*kuch*
Dan mis je nog het Lemsters (die zingen zo ongeveer stadsfries), Gaasterland/Zuidwest hoeks (bjard, burd, pantsje) en een deel van de Friese Meren (Joure, Grouw etc.) We gjin fuort of we gjin hjir wei.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb in omgeving Harlingen, Frentsjer, Het Bildt, Liwwadden, Noord-Oosten en rond Drachten gewoond.
Dus heb ieder Fries dialect wel gehoord ongeveer
Zeker niet, Plantinga uit Bolsward!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:39 schreef OllieA het volgende:
Weduwe Joustra uit Sneek is zeker weer niet goed genoeg voor je.
Toch nog maar een paar keer verhuizen danquote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan mis je nog het Lemsters (die zingen zo ongeveer stadsfries), Gaasterland/Zuidwest hoeks (bjard, burd, pantsje) en een deel van de Friese Meren (Joure, Grouw etc.) We gjin fuort of we gjin hjir wei.
Doede Bleeker:quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Toch nog maar een paar keer verhuizen dan
Ze hebben wel een busstationquote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Van Friesland, het grootste dorp zonder station.
Ik wie nog te lyts.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:50 schreef Firuze60 het volgende:
En ik hef dit met makt, jonguh
Drachtenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:44 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Van Friesland, het grootste dorp zonder station.
Vlieland en Terschelling maakten vroeger deel uit van de provincie Noord-Holland en werden in 1942 door de Duitse bezettingsautoriteiten ingedeeld bij de provincie Friesland. Nederland heeft dit besluit na 1945 niet meer teruggedraaid.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:37 schreef Cyan9 het volgende:
Had wel verwacht dat de eilanden vrijgesteld zouden worden. Ik heb als Terschellinger daar nooit een Fries woord kunnen ontdekken.
Drylts - Haarlem - D88. Das allesquote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jij krijgt de bonus! Mar hef oek in Bornbats en de Pein wenje, lytse dwarpjes in a buurt.
Folgeren hier...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:00 schreef Firuze60 het volgende:
Jij krijgt de bonus! Mar hef oek in Bornbats en de Pein wenjet, lytse dwarpjes in a buurt.
Wol hiel tichtbei....quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:03 schreef Firuze60 het volgende:
Nah, hef ik oek went, Twa gebroeders, komt wol tichtbei no..
Wel lekker dichtbij Hart in Friesland kringloopquote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nah, hef ik oek went, Twa gebroeders, komt wol tichtbei no..
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zit er hemelsbreed toch nog wel 3,5-4km tussen ons, dat moet genoeg zijn
Prima tent. Morgen maar weer eens langs.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wel lekker dichtbij Hart in Friesland kringloop
Er stond nog een aardige Technics Receiver de laatste keer dat ik er was (woensdag?).quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Prima tent. Morgen maar weer eens langs.
"Wat binne wy moai fuort net"quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan mis je nog het Lemsters (die zingen zo ongeveer stadsfries), Gaasterland/Zuidwest hoeks (bjard, burd, pantsje) en een deel van de Friese Meren (Joure, Grouw etc.) We gjin fuort of we gjin hjir wei.
Stond er volgens mij twee weken terug ook al... Op de tafel daar achter de kassa/balie zeg maar.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er stond nog een aardige Technics Receiver de laatste keer dat ik er was (woensdag?).
Ja, pak ik ook vaak ff mee, de tent waar Hart in Friesland vroeger in zat (tegenover) sla ik meestal over. Soms neem ik Warenhuis de Kringloop op de Giek ook nog ff mee.quote:Meestal hobbel ik ook nog even langs de Dorcas.
Moet nog wel ergens een Feanhoop t-shirt hebben met die tekst... Daar laten maken jaren geleden. Stond altijd zo'n kerel waar je t-shirts kon laten drukkenquote:
De Dorcas in Sneek? Of zit die op meerdere plaatsen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er stond nog een aardige Technics Receiver de laatste keer dat ik er was (woensdag?).
En een rechthoekige 70s Brabantia vuilnisemmer met pedaal maar die had wat teveel deukjes, dus laten staan.
De Jamo speakers hadden helaas geen rubber rand meer rond de basspeakers (standaard kwaal, kan je wel refoamen) en er mist 1 frontje.
Deep Purple LP op de balie bij de kassa kan je ook laten liggen, teveel krassen
Meestal hobbel ik ook nog even langs de Dorcas.
Dat zeg ik toch nietquote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:15 schreef Caland het volgende:
[..]
Ja, dit lijkt me een uitstekend argument om geen talen meer aan te leren.
Zit ook in Drachten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
De Dorcas in Sneek? Of zit die op meerdere plaatsen?
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:54 schreef AchJa het volgende:
De Hunekop (ook Waldpyken):
Jitiiizer (Joure/St. Nyk)![]()
volgens mij zit bij de grote kringloop een om de hoek. En er tegenover zit ook ietsquote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
ah ok.quote:
Waarom valt de gemeente Ooststellingwerf hier niet onder? Hier zou dat samen met Weststellingwerf het Stellingwerfs onderdeel kunnen worden van de lesstof.quote:" Volgens haar is het belangrijk dat kinderen meertalig opgroeien, met ruimte voor Fries én streektalen zoals het Bilts en Stellingwerfs. Zij ziet in de nieuwe kerndoelen genoeg openheid om ook die streektalen een plek te geven in het onderwijs, als scholen dat willen.
Er zijn wel uitzonderingen: scholen op Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Vlieland en in de gemeente Weststellingwerf vallen niet onder de nieuwe regels voor het vak Fries.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jappie Commando!
Zo werkt het dus niet. Regiotalen bieden wel degelijk voordelen bij verdere taalacquisitie.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Zelfs zonder zo'n onzinnige verplichting kan vrijwel elk Limburgs kind Limburgs. Waar ze dan weer buiten Limburg helemaal niks aan hebben en het zelfs aan te raden valt om het zo snel mogelijk af te leren.
Waarom ben je zo negatief?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Precies een dialect van het West-Middelduits, niet van het Nederlands.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja. We zijn niet trots op onze talen en dialecten. Helaas.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik heb als Utrechts kind een tijd in Friesland gewoond. Was heel leuk, fijne jeugd daar.
Maar Fries heb ik niet geleerd, want alle andere kindjes gingen meteen Nederlands praten als ik erbij kwam. mijn vader was namelijk een 'importnotabele' (daarom gingen we daar wonen) en alle kindjes werd duidelijk gemaakt dat ze geen Fries mochten praten in mijn bijzijn, we mochten eens denken dat ze geen Nederlands konden! Dat zou een schande zijn,
Mij werd natuurlijk niks gevraagd.
Na een jaar of 5 kon ik het wel lezen en het meeste ook wel verstaan, maar daar houdt het ook wel mee op en toen gingen we verhuizen naar Gelderland.
Precies, het is een keuze. Het IJslands is een prima voorbeeld van een levendige taal ondanks dat er slechts 390.000 sprekers zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is een keuze. Je kunt maatregelen treffen dit tegen te gaan. Zo zijn veel dialecten ook uitgestorven door maatregelen in het onderwijs in de 19e eeuw, wat Standaardnederlands verplichte in scholen.
Als ik zie hoe ze in andere landen, bijvoorbeeld Italië, trots zijn op al hun dialecten, en hoe mensen zich hier soms schamen om onze tweede officiële taal te spreken, het Fries, vind ik dat zo jammer.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is een keuze. Je kunt maatregelen treffen dit tegen te gaan. Zo zijn veel dialecten ook uitgestorven door maatregelen in het onderwijs in de 19e eeuw, wat Standaardnederlands verplichte in scholen.
Je kan beter Arabisch leren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Oh zeker, maar dat was vroeger natuurlijk minder het geval. Toen was het meer een teken van laaggeschooldheid (van de ouders)quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet. Regiotalen bieden wel degelijk voordelen bij verdere taalacquisitie.
Aachterlijke Glaadiool.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik heb als Utrechts kind een tijd in Friesland gewoond. Was heel leuk, fijne jeugd daar.
Maar Fries heb ik niet geleerd, want alle andere kindjes gingen meteen Nederlands praten als ik erbij kwam. mijn vader was namelijk een 'importnotabele' (daarom gingen we daar wonen) en alle kindjes werd duidelijk gemaakt dat ze geen Fries mochten praten in mijn bijzijn, we mochten eens denken dat ze geen Nederlands konden! Dat zou een schande zijn,
Mij werd natuurlijk niks gevraagd.
Na een jaar of 5 kon ik het wel lezen en het meeste ook wel verstaan, maar daar houdt het ook wel mee op en toen gingen we verhuizen naar Gelderland.
De eigenaar daarvan, of de vorige was us slager in de Pein. Stond best vreemd te kijken toen ik hem voor het eerst zag in de kringloop, eerst een pond sukadelappen over de toonbank geven en toen muffe tweedehands stoelen..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel lekker dichtbij Hart in Friesland kringloop
Stjer? Jazeker!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:30 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]![]()
Heb je de film al gezien? Die is leuk.
Wat een onzin weer, niemand zit zich te schamen en zeker geen Fries sprekende mensen. Het is gewoon zo dat het Nederlands onderwezen werd op de basisscholen sinds 1806 of nog eerder.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:46 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Als ik zie hoe ze in andere landen, bijvoorbeeld Italië, trots zijn op al hun dialecten, en hoe mensen zich hier soms schamen om onze tweede officiële taal te spreken, het Fries, vind ik dat zo jammer.
School is de standaardmethode om dialecten in stand te houden of weg te vagen. Juist door het dialect een mindere status te geven raakt een taal / dialect zijn standing in de maatschappij kwijt en kan het zelfs geheel verdwijnen, het onderwijs is hierbij een kernzaak.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh zeker, maar dat was vroeger natuurlijk minder het geval. Toen was het meer een teken van laaggeschooldheid (van de ouders)
Eigenlijk zie je dat nu nog wel een beetje als het gaat om accenten en dialecten, waar het meest plat gesproken wordt zijn doorgaans niet de beste beste stadsdelen of gebieden.
Ik zie vooral niet in hoe een verplichting op school iets gaat bijdragen aan het behoud en vooral het doorgeven van dialecten
Is hij enkele jaren geleden niet plots overleden?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De eigenaar daarvan, of de vorige was us slager in de Pein. Stond best vreemd te kijken toen ik hem voor het eerst zag in de kringloop, eerst een pond sukadelappen over de toonbank geven en toen muffe tweedehands stoelen..![]()
Ondernemen, eej!
Meerdere plaatsen idd, m'n Tante was daar vrijwilligster in het westen van het land.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Yep, Jelmer.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is hij enkele jaren geleden niet plots overleden?
Meer en en.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
We moeten dus zo snel mogelijk overschakelen op Engels?
Dit.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh zeker, maar dat was vroeger natuurlijk minder het geval. Toen was het meer een teken van laaggeschooldheid (van de ouders)
Eigenlijk zie je dat nu nog wel een beetje als het gaat om accenten en dialecten, waar het meest plat gesproken wordt zijn doorgaans niet de beste beste stadsdelen of gebieden.
Ik zie vooral niet in hoe een verplichting op school iets gaat bijdragen aan het behoud en vooral het doorgeven van dialecten
Ja, de spellingcorrectie en AI op hun telefoon begrijpen er niks van, dus dat zet geen zoden aan de dijk.quote:
Meh, beter een brede basiskennis dan weten hoe je iedereen naar de mond kan praten. Alhoewel je met dat laatste ongetwijfeld meer geld verdient.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet mee eens, hoe meer taalonderwijs hoe beter.
Niet naar de mond praten maar elkaar verstaan en begrijpen scheelt al enorm veel misverstanden.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Meh, beter een brede basiskennis dan weten hoe je iedereen naar de mond kan praten. Alhoewel je met dat laatste ongetwijfeld meer geld verdient.
Maar gaat dat ervoor zorgen dat die kinderen buiten de lessen op school ook Fries gaan spreken?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet mee eens, hoe meer taalonderwijs hoe beter.
Nee, maar dat hoeft ook niet.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:53 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Maar gaat dat ervoor zorgen dat die kinderen buiten de lessen op school ook Fries gaan spreken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |