Dat lijkt me geen verkeerde redenatie. Nu heb je dat gelukkig nauwelijks meer maar jongeren die alleen dialect praten staan met 0-3 achter als ze ooit de provincie wensen te verlaten voor bijvoorbeeld een studie of betere arbeidskansen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, dat klopt, pas later is ook het Engels erbij gekomen. Maar er zijn ook veel Friestalige ouders hun kinderen juist in het Nederlands gaan opvoeden, want de redenatie was dat ze dan beter Nederlands leerden. Mijn buren spraken onderling Fries en tegen hun kinderen Nederlands.
Dat is een keuze. Je kunt maatregelen treffen dit tegen te gaan. Zo zijn veel dialecten ook uitgestorven door maatregelen in het onderwijs in de 19e eeuw, wat Standaardnederlands verplichte in scholen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Omdat die taal aan het uitsterven is, net als het Nederlands als je nog even wacht. Veel studies zijn al alleen in het Engels.
Juist meertalig opvoeden zorgt voor een hoger intelligentieniveau.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:06 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen verkeerde redenatie. Nu heb je dat gelukkig nauwelijks meer maar jongeren die alleen dialect praten staan met 0-3 achter als ze ooit de provincie wensen te verlaten voor bijvoorbeeld een studie of betere arbeidskansen.
Vaak ook gewoon een vorm van een laag intelligentieniveau natuurlijk als je het niet allebei beheerst (al dan niet doorgegeven door de ouders).
Zeker, dat was mijn punt ook een beetje. Al stond dat er niet zo duidelijk in.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Juist meertalig opvoeden zorgt voor een hoger intelligentieniveau.
Ik heb het over 1989 toen was ik 10 en het bestond al.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:02 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, dat klopt, pas later is ook het Engels erbij gekomen. Maar er zijn ook veel Friestalige ouders hun kinderen juist in het Nederlands gaan opvoeden, want de redenatie was dat ze dan beter Nederlands leerden. Mijn buren spraken onderling Fries en tegen hun kinderen Nederlands.
Verstaan kon ik het ook al heel snel. Het punt is dat als iemand als geboortetaal Fries heeft gehad en op school ook Nederlands dat die niet Fries spreken met een Nederlandse, dat gaat helemaal automatisch. Hoe vaak ik ook roep, praat maar gewoon Fries, ik versta het wel, stappen ze direct over in het Nederlands als je Nederlands terug spreekt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:09 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik heb het over 1989 toen was ik 10 en het bestond al.
Kinderen pikken heel makkelijk de Nederlandse taal op, de meeste van mij vriendinnetjes spraken met mij gewoon Nederlands en tegen ouders en andere vriendjes Fries, ik wou ook altijd dat ze gewoon Fries met elkaar praten want dan leerde ik het ook sneller.
Mijn punt is dat je dan beter meertalig kan opvoeden in talen die er toe doen. De FNP en de diverse Friese belangenorganisaties kunnen pushen wat ze willen, maar het Fries is een marginale taal.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Juist meertalig opvoeden zorgt voor een hoger intelligentieniveau.
Ja dat klopt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Verstaan kon ik het ook al heel snel. Het punt is dat als iemand als geboortetaal Fries heeft gehad en op school ook Nederlands dat die niet Fries spreken met een Nederlandse, dat gaat helemaal automatisch. Hoe vaak ik ook roep, praat maar gewoon Fries, ik versta het wel, stappen ze direct over in het Nederlands als je Nederlands terug spreekt.
Dat gebeurt nu al. Mijn punt is juist dat dat straks ook met het Nederlands gebeurt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:16 schreef OllieA het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je dan beter meertalig kan opvoeden in talen die er toe doen. De FNP en de diverse Friese belangenorganisaties kunnen pushen wat ze willen, maar het Fries is een marginale taal.
Luwwaders haha, ja, en mijn Fries is ook niet al te best. Woon al decennia tussen de Friezen, wel een stelletje betweters want als ik eens iets in het Fries zeg word ik altijd verbeterd..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:17 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ja dat klopt.Friezen zijn niet zo moeilijk als velen beweren.
Ik woon vanaf mijn vijfde in Friesland, ik heb er geen problemen mee.
Ik kan wel Fries praten maar het klinkt alleen niet best.Ik woon nu in Leeuwarden en daar praat men over het algemeen Nederlands of Liewarders. Makkie.
Oh, maar dat is bij onze zoon ook. Is weleens voor een Turk of Marokkaan aangezien.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 16:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor de meeste Marokkanen lastig is om totaal accentloos te praten, omdat in de meeste gevallen ze onderling (thuis en met vrienden) in het Marokkaans praten. Je kunt het altijd wel lichtjes oppikken.
Denk dat de meeste mensen ook wel verrast zijn wanneer ze mij accentloos horen praten, omdat een direct familielid weleens voor een Marokkaan is aangezien.
Je wil het Nederlands voor uitsterven behoeden door het Fries te promoten? Deze strategie ontgaat mij enigszins.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat gebeurt nu al. Mijn punt is juist dat dat straks ook met het Nederlands gebeurt.
Of uitgelachen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:20 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Luwwaders haha, ja, en mijn Fries is ook niet al te best. Woon al decennia tussen de Friezen, wel een stelletje betweters want als ik eens iets in het Fries zeg word ik altijd verbeterd..
Ja, eigenlijk wel. De strategie is dat je streektalen niet zomaar in de MacDonalds mix moet gooien. Een wereldtaal als Engels of Spaans heel vroeg al leren is ook helemaal prima.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:22 schreef OllieA het volgende:
[..]
Je wil het Nederlands voor uitsterven behoeden door het Fries te promoten? Deze strategie ontgaat mij enigszins.
Beetje een symboolmaatregel vooral. De reden dat dialecten (want dat is het Fries eigenlijk ook gewoon) minder doorgegeven worden ligt meer in de bredere ontwikkeling van mensen en het gegeven dat tweeverdieners de norm zijn geworden.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:18 schreef Peppert het volgende:
Een uitstekende beslissing van de Friese Provinciale Staten. Je ziet vaak dat regionale talen in enkele generaties achteruitgaan en zelfs met uitsterven worden bedreigd, doordat ze meedogenloos worden verdrongen door nationale en internationale talen met meer prestige en een groter aantal sprekers.
Ik zou Fries toch geen dialect willen noemen. Het is gewoon een officiële taal.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Beetje een symboolmaatregel vooral. De reden dat dialecten (want dat is het Fries eigenlijk ook gewoon) minder doorgegeven worden ligt meer in de bredere ontwikkeling van mensen en het gegeven dat tweeverdieners de norm zijn geworden.
Ook zonder een onzinnige verplichting worden de dialecten gewoon doorgegeven overigens
Dat gebeurt juist niet, kinderen leren de taal van TikTok met een airrrr. Praten elkaar na. Dialecten werden vroeger als dom en achterlijk gezien, dat moet maar eens afgelopen zijn!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Beetje een symboolmaatregel vooral. De reden dat dialecten (want dat is het Fries eigenlijk ook gewoon) minder doorgegeven worden ligt meer in de bredere ontwikkeling van mensen en het gegeven dat tweeverdieners de norm zijn geworden.
Ook zonder een onzinnige verplichting worden de dialecten gewoon doorgegeven overigens
Dat is vooral een historisch en politiek dingetje, taalkundig is er geen verschil met bijvoorbeeld Limburgs.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou Fries toch geen dialect willen noemen. Het is gewoon een officiële taal.
Dat gaat nauwelijks veranderen als je een taal een uurtje per week verplicht op school.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat gebeurt juist niet, kinderen leren de taal van TikTok met een airrrr. Praten elkaar na. Dialecten werden vroeger als dom en achterlijk gezien, dat moet maar eens afgelopen zijn!
Oja? Heb je ook een Limburgs woordenboek en kun je Limburgs als studietaal kiezen?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is vooral een historisch en politiek dingetje, taalkundig is er geen verschil met bijvoorbeeld Limburgs.
Ongetwijfeld is er een Limburgs woordenboek. Zoals ik al zei, taalkundig is er geen verschil tussen dialectenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja? Heb je ook een Limburgs woordenboek en kun je Limburgs als studietaal kiezen?
Wat..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat is vooral een historisch en politiek dingetje, taalkundig is er geen verschil met bijvoorbeeld Limburgs.
Oh haha, ja, herkenbaar. Echt oppassen dat je niet ging 'knauwen'.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:24 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Of uitgelachen.
Grootste lol wel om gehad.
Het gekke is dat Friezen altijd horen dat ik een Hollander ben, en Hollanders altijd zeggen heee jij ben een Fries.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |