abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin vrijdag 20 februari 2026 @ 10:18:35 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220150822
quote:
Verplicht Fries leren op school in Friesland vanaf 1 augustus

Provinciale Staten van Fryslân hebben woensdag unaniem ingestemd met nieuwe kerndoelen voor het vak Fries. Vanaf 1 augustus moeten alle leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs de Friese taal actief gaan gebruiken, zowel mondeling als schriftelijk. Ook moeten leerlingen zich ontwikkelen tot "bewuste deelnemer aan de Friese cultuur". De provincie wil dat scholen een omgeving bieden waar het Fries overal zichtbaar en hoorbaar is, en niet alleen in het lesboek.

Bijzonder is dat niet Den Haag, maar het Friese parlement zelf deze kerndoelen vaststelt. Normaal legt de Tweede Kamer samen met de onderwijsminister vast wat leerlingen in Nederland leren. FNP-statenlid Gerben van der Mei benadrukte daarom in het debat hoe uitzonderlijk dit is. Volgens hem is er "voor Fryslân een uitzondering gemaakt" en is dat "uniek, historisch en komt in de boeken".

De nieuwe kerndoelen zijn samen ontwikkeld met schoolbegeleidingsdienst Cedin en het Statencomité Frysk. Statenleden waren dus al betrokken bij de voorbereiding en kenden de inhoud grotendeels. De vijf doelen gaan over een rijke Friestalige leeromgeving, actief gebruik van de taal, bewust taalgebruik, ervaring met Friese taalexpressie en bewuste deelname aan de Friese cultuur. Daarmee verschuift de nadruk van alleen begrijpen naar echt gebruiken en beleven van het Fries.

BBB-statenlid Froukje de Jong sprak haar steun nadrukkelijk uit. Ze zei: "Ik vind het heel jammer dat ik vroeger nooit Fries op school heb gehad. Ook geen Bildts trouwens, het was alleen maar Nederlands." Volgens haar is het belangrijk dat kinderen meertalig opgroeien, met ruimte voor Fries én streektalen zoals het Bilts en Stellingwerfs. Zij ziet in de nieuwe kerndoelen genoeg openheid om ook die streektalen een plek te geven in het onderwijs, als scholen dat willen.

Scholen hoeven de doelen niet van de ene op de andere dag volledig in te voeren. Ze krijgen de tijd tot en met schooljaar 2030-2031 om de nieuwe afspraken stap voor stap in hun programma te verwerken. De onderwijsinspectie gaat daarna beoordelen of scholen het vak Fries geven zoals in de kerndoelen staat. Er zijn wel uitzonderingen: scholen op Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Vlieland en in de gemeente Weststellingwerf vallen niet onder de nieuwe regels voor het vak Fries.
Goeie zaak of niet? Is het Fries niet langzamerhand aan het uitsterven?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220150885
Onzinnig. Dat zou gewoon op vrijwillige basis moeten zijn. Wil je Fries leren, dan kan je dat doen, maar ga het niet verplichten want het is een taal waar je maatschappelijk gezien geen hol aan hebt.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_220150914
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Onzinnig. Dat zou gewoon op vrijwillige basis moeten zijn. Wil je Fries leren, dan kan je dat doen, maar ga het niet verplichten want het is een taal waar je maatschappelijk gezien geen hol aan hebt.
Je hebt er maatschappelijk gezien juist heel veel aan in Friesland.
In al het werk waar je contact hebt met mensen.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 10:29:44 #4
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_220150921
quote:
Vanaf 1 augustus moeten alle leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs de Friese taal actief gaan gebruiken, zowel mondeling als schriftelijk.
Dat lijkt me best een uitdaging als je in de bovenbouw zit en in 1 keer van niets naar een hoog niveau Fries moet.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_220150950
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:29 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Dat lijkt me best een uitdaging als je in de bovenbouw zit en in 1 keer van niets naar een hoog niveau Fries moet.
Dat staat er niet.
pi_220150984
Fries en Friesland moeten ze sowieso afschaffen.

Friesland wordt echt zo overdreven. Alsof het een aparte staat is en alles zo uniek.
Gewoon een standaard saaie provincie met raar volk met een gek accent.

Andere taalgroepen in NL doen ze ook niet zo super trots.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 10:34:36 #7
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220151020
Ze kunnen beter 'ns fatsoenlijk Nederlands gaan leren.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220151044
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:32 schreef bianconeri het volgende:
Fries en Friesland moeten ze sowieso afschaffen.

Friesland wordt echt zo overdreven. Alsof het een aparte staat is en alles zo uniek.
Gewoon een standaard saaie provincie met raar volk met een gek accent.

Andere taalgroepen in NL doen ze ook niet zo super trots.
It is goed om te begripen dat it Frysk mear is as in dialekt, it is in ûnôfhinklike taal mei in eigen grammatika.
  Admin vrijdag 20 februari 2026 @ 10:38:22 #9
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220151070
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
It is goed om te begripen dat it Frysk mear is as in dialekt, it is in ûnôfhinklike taal mei in eigen grammatika.
en toch valt het gewoon te lezen. officiëel is het een taal, maar het is natuurlijk net zo veel een taal als twents of drents.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_220151071
pi_220151072
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:34 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Ze kunnen beter 'ns fatsoenlijk Nederlands gaan leren.
Bij ons in Friesland wordt Nederlands als taal heel serieus genomen.
Er is een oude generatie die moeite heeft met Nederlands omdat ze Friestalig zijn opgevoed maar over het algemeen staat het Nederlands er heel goed voor in onze provincie.

Ik denk dat het vooral afgunst is dat we hier tweetalig zijn, hoewel er geen enkele reden is voor die afgunst.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 10:40:26 #12
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_220151092
Goed voor Friesland en de algemene taalontwikkeling.

In de Saksische provincies zouden ze ook meer aandacht moeten besteden aan het Nedersaksisch om precies dezelfde redenen.

Ja mag best trotst zijn op de provincie waar je woont en de taal actief gebruiken houdt de cultuur ook een beetje levend.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_220151189
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:38 schreef Danny het volgende:

[..]
en toch valt het gewoon te lezen. officiëel is het een taal, maar het is natuurlijk net zo veel een taal als twents of drents.
Harkje no mar, in protter liket net op in protte oare fûgels.
pi_220151204
Heel goed, identiteit en cultuur is iets om trots op te zijn en dat moet je dus in leven houden, het geeft ook meer zelfvertrouwen en trots aan mensen, nog maar niet te spreken dat het jong leren van talen je ook makkelijker andere zaken leert.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220151215
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik denk dat het vooral afgunst is dat we hier tweetalig zijn, hoewel er geen enkele reden is voor die afgunst.
Dat is er inderdaad niet, niets in Friesland waar je afgunst voor kunt hebben.

Het is simpelweg nutteloos om te spreken.
Sure, de Nedersaksische talen hebben Europees gezien dezelfde rechten. Heel leuk om te kunnen, maar het is niet alsof je er iets mee kan.

En het Nederlands is slecht in Friesland.
pi_220151224
Optioneel prima, verplichten lijkt me een beetje onzinnig voor zo'n uit de kluiten gewassen dialect.

De mensen die enkel Fries spreken zijn toch bijna uitgestorven.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 20 februari 2026 @ 10:54:22 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220151275
Straks nog verplicht een zeilbootje en een koe in je keuken.

Er mag best wat verschil zijn tussen provincies. Eenheidsworst is geen worst.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_220151311
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:54 schreef Hyperdude het volgende:
Straks nog verplicht een zeilbootje en een koe in je keuken.
Koe in je keuken is hier al jaren verplicht.
Daar is zelfs een liedje over.

quote:
Der is in koe yn myn keuken, wat sil ik dwaan?
Der is in koe yn myn keuken, wêr sil ik hinne gean?
Ik sil dy koe wol pakke, dat is wat ik dwaan sil,
Ik sil dy koe wol pakke.

As do dyn mûle iepen dochst, dan praatst net, do skriemst,
En do joust elkenien de skuld,
Mar as se dy te pakken krije,
Dan meitsje se dy stil,
En dan hast gjinien mear om de skuld te jaan.

Der is in koe yn myn keuken, wat sil ik dwaan?
Der is in koe yn myn keuken, wêr sil ik hinne gean?
Ik sil dy koe wol pakke, dat is wat ik dwaan sil,
Ik sil dy koe wol pakke.
En vergeet het stamboekdykskiep niet, se ha de lofter en de rjochter poatsjes net gelyk.

quote:
Wy ha in Fryslân alderhanne bisten
Yn 't bosk, yn 't fjild, op 't strân of onder 't pûn
Moai foar boeren, bern en ek toeristen
Op 'e pleats, in de natoer of yn de bistetún
Fertroude soarten mar ek frjemde rassen
It is hjir suver yn grut bisteryk
En der is in laach fan hiel aparte klasse
Dat binne de skiep dy't weidzje op de seedyk
It Fryske stamboekdykskiep is bysûnder
It Fryske stamboekdykskiep is unyk
Mar se ha de lofter en de rjochter poatsjes net gelyk
Dykskiep binne spesjaal fokt foar de skeante
Dykskiep binne net foar neat sa bryk
Sy hâlde harren op it flakke net lang steande
Mar sy rinne moai rjochtop op de seedyk
Sy rinne yn in rige nei it stek ta
Dêr stiet de boer en set se oer de dyk
Hy seit "ik wol se oan de oare kant ha
En se kinne mar ien kant út mei sa'n fysyk
(c) Piter Wilkins
pi_220151322
Uitstekende ontwikkeling. Zo hou je een cultuur in stand.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220151330
Oant moarn :W
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 20 februari 2026 @ 10:59:57 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220151339
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Koe in je keuken is hier al jaren verplicht.
Daar is zelfs een liedje over.
[..]
En vergeet het stamboekdykskiep niet, se ha de lofter en de rjochter poatsjes net gelyk.
[..]

Ik haat Fryske KI :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_220151377
Allemaal even oefenen, dan kunnen we dat straks in canon zingen:

Juster hawwe wy it alderearste ljipaai fûn!
Yn de mieden leit it nêst no mei in koaike!

Ik zie de oud schooldirecteur van De Wizebeam nog pompen op z'n orgeltje _O_
  vrijdag 20 februari 2026 @ 11:08:42 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_220151405
Dit is hoe cultuurconservering er uit ziet.

Je kan wel zeggen "oh.. laat kinderen zelf kiezen". Maar dat is de-facto hetzelfde als een taal verdrukken. Nederlands ABN zal door culturele status altijd lokale talen verdrukken en uiteindelijk vernietigen als je het aan zijn lot over laat. Dus dit is een prima maatregel.

En ... hoe meer talen kinderen in contact komen (jajaja met bovengrenzen) hoe beter voor de mentale ontwikkeling

Komt een dag dat Nederlands in dezelfde situatie gaat komen in vergelijking met Engels. Niet vandaag. Niet morgen.. maar .. het komt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_220151417
Prima. Zouden ze in Limburg ook moeten doen. :Y
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_220151419
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Dat is een kwestie van geduld.
pi_220151429
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Zelfs zonder zo'n onzinnige verplichting kan vrijwel elk Limburgs kind Limburgs. Waar ze dan weer buiten Limburg helemaal niks aan hebben en het zelfs aan te raden valt om het zo snel mogelijk af te leren.

Het is net magie, dat taal gewoon van ouders op kind wordt doorgegeven.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220151478
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:12 schreef Caland het volgende:

[..]
Zelfs zonder zo'n onzinnige verplichting kan vrijwel elk Limburgs kind Limburgs. Waar ze dan weer buiten Limburg helemaal niks aan hebben en het zelfs aan te raden valt om het zo snel mogelijk af te leren.

Het is net magie, dat taal gewoon van ouders op kind wordt doorgegeven.
Dat valt vies tegen volgens mij.
Ik denk dat er tegenwoordig meer kinderen in het Nederlands opgevoed worden dan in het Limburgs.

Geen data bij overigens, gewoon een gevoel.
vosss is de naam,
pi_220151485
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:18 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat valt vies tegen volgens mij.
Ik denk dat er tegenwoordig meer kinderen in het Nederlands opgevoed worden dan in het Limburgs.

Geen data bij overigens, gewoon een gevoel.
Laat je gevoel nooit in de weg staan van feiten.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 20 februari 2026 @ 11:20:29 #29
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220151495
Op zich handig om dan te kunnen communiceren met de lui op de achtergebleven gebieden en het platteland, maar verder heeft het weinig meerwaarde denk ik. Al met al wel begrijpelijk dat ze aan een stukje cultuurbewaking willen doen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220151513
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:18 schreef Caland het volgende:

[..]
Laat je gevoel nooit in de weg staan van feiten.
quote:
Waarom spreken steeds minder kinderen Limburgs?

“Sinds de officiële erkenning in 1997 is het, ondanks een brede consensus over het belang van het Limburgs en veel bottom-up-initiatieven, niet gelukt om een solide infrastructuur te ontwikkelen om de taal te promoten,” legt Cornips uit. “Je ziet ook dat jongeren thuis geen Limburgs meer spreken, hoewel ze het meestal perfect verstaan. Van de jongsten onder hen spreekt slechts 10 tot 15 procent Limburgs met hun Limburgstalige ouders.”

Uit recent onderzoek van Cornips blijkt dat er bij kinderen die naar de kinderopvang gaan slechts 25 procent intergenerationele overdracht is. Dat betekent dat het kind dat van huis uit Limburgs spreekt van een kinderdagverblijf Nederlandssprekend terugkeert naar zijn of haar Limburgs sprekende ouders. Ze herleidt de recente ontwikkeling tot de normalisering van tweeverdienershuishoudens en de daaruit voortvloeiende noodzaak om kinderen vanaf nuljarige leeftijd naar de kinderopvang te laten gaan, dat wil zeggen voordat ze een grammaticale basis in het dialect hebben verworven.
https://www.maastrichtuni(...)en-en-zelfs-floreren

Bron. :)
vosss is de naam,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')