Vind het alsnog een behoorlijk stevig percentage dat thuis dialect spreekt. Vooral het verplichtingsgedeelte lijkt dan nogal onzinnig en haalt vooral weinig uit als kinderen op jonge leeftijd de hele week naar de opvang moeten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:22 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
https://www.maastrichtuni(...)en-en-zelfs-floreren
Bron.
Limburgs is geen taal, maar een dialect.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Prima. Zouden ze in Limburg ook moeten doen.
Waarom moeten we hier in Limburg verplicht Fries leren ?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Prima. Zouden ze in Limburg ook moeten doen.
Fries is ook geen taal, maar een spraakgebrek....quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Limburgs is geen taal, maar een dialect.
Dat is vooral een historisch dingetje, taalkundig zit er geen verschil in.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Bedoel je niet Amsterdam eo?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:32 schreef bianconeri het volgende:
Gewoon een standaard saaie provincie met raar volk met een gek accent.
Nee....?quote:Andere taalgroepen in NL doen ze ook niet zo super trots.
https://www.rijksoverheid(...)ende-talen-nederlandquote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:44 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Fries is ook geen taal, maar een spraakgebrek....
Limburgs natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:40 schreef TLC het volgende:
[..]
Waarom moeten we hier in Limburg verplicht Fries leren ?
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)k%20Limburgs%20geven.quote:De Rijksoverheid en de provincie Limburg willen de Limburgse taal behouden en het gebruik ervan aanmoedigen. Het Limburgs is daarom erkend als regionale taal. Basisscholen en middelbare scholen mogen het vak Limburgs geven.
Dus wellicht (nog) niet de status vergelijkbaar met het Fries, maar zeker wel erkenning vanuit de overheid.quote:Met ongeveer 800.000 sprekers is het Limburgs een van de grotere minderheidstalen in Europa,” zegt Leonie Cornips, bijzonder hoogleraar Taalcultuur in Limburg aan de FASoS. De provincie Limburg probeert vanaf 2030 een deel III-erkenning te krijgen.
Niet zo zuur, humor is niet aan jou besteedt zeker?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:53 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ende-talen-nederland
Ga je mond spoelen
Besteed.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Niet zo zuur, humor is niet aan jou besteedt zeker?
Heb jij ook geen Nederlands gehad vroeger?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Nee, wel Friesquote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:01 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb jij ook geen Nederlands gehad vroeger?
Hahaha jeugdsentimentquote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Allemaal even oefenen, dan kunnen we dat straks in canon zingen:
Juster hawwe wy it alderearste ljipaai fûn!
Yn de mieden leit it nêst no mei in koaike!
Ik zie de oud schooldirecteur van De Wizebeam nog pompen op z'n orgeltje![]()
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:44 schreef Toine51 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ten zeerste af.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
1 x copy paste is ook duidelijk hoor...
Dat ligt echt aan jou....quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij ten sterkste af.
Ik kan dit gewoon lezen, dus een compleet eigen taal lijkt me wat overdreven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
It is goed om te begripen dat it Frysk mear is as in dialekt, it is in ûnôfhinklike taal mei in eigen grammatika.
Denk dat je als Fries meer hebt aan de Friese taal dan Duits of Frans.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Onzinnig. Dat zou gewoon op vrijwillige basis moeten zijn. Wil je Fries leren, dan kan je dat doen, maar ga het niet verplichten want het is een taal waar je maatschappelijk gezien geen hol aan hebt.
Ik kan ook hele stukken Noors lezen, dat betekent niet dat het geen compleet eigen taal is.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:10 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Ik kan dit gewoon lezen, dus een compleet eigen taal lijkt me wat overdreven.
Ja, dit lijkt me een uitstekend argument om geen talen meer aan te leren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:12 schreef 111210 het volgende:
[..]
Denk dat je als Fries meer hebt aan de Friese taal dan Duits of Frans.
Ik gebruik beide talen vrijwel nooit namelijk ondanks dat ik ze verplicht moest leren op school.
Geldt dit dan ook voor Islamitische basisscholen in Friesland? Lijkt me wel lachen, namelijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:18 schreef Danny het volgende:
[..]
Goeie zaak of niet? Is het Fries niet langzamerhand aan het uitsterven?
Ben jij in staat je staande te houden in een maatschappij waar Babylonische spraakverwarring de norm is?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:57 schreef Red_85 het volgende:
Goedzo. Opdat die bijzondere streektalen niet verdwijnen.
Veel te veel talen dreigen te verdwijnen en het Frysk, geloof het of niet, is een belangrijke moedertaal
Mensen moeten dit eens laten doordringen: taalkundig gezien is er geen verschil tussen een taal en een dialect. Dat is een politieke variatie. Toen Fries een officiele taal werd ging dat middels wetgeving, Limburg had dat ook kunnen doen maar was er niet mee bezig want in die tijd was Limburg de rijkste provincie van NL. Tijden veranderen. Allemaal prima, maar het argument dat Fries een taal is en Limburgs niet heeft niks met de talen zelf te maken.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
It is goed om te begripen dat it Frysk mear is as in dialekt, it is in ûnôfhinklike taal mei in eigen grammatika.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |