quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:54 schreef AchJa het volgende:
De Hunekop (ook Waldpyken):
Bekijk deze YouTube-video
Jitiiizer (Joure/St. Nyk)![]()
volgens mij zit bij de grote kringloop een om de hoek. En er tegenover zit ook ietsquote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De Dorcas in Sneek? Of zit die op meerdere plaatsen?
ah ok.quote:
Waarom valt de gemeente Ooststellingwerf hier niet onder? Hier zou dat samen met Weststellingwerf het Stellingwerfs onderdeel kunnen worden van de lesstof.quote:" Volgens haar is het belangrijk dat kinderen meertalig opgroeien, met ruimte voor Fries én streektalen zoals het Bilts en Stellingwerfs. Zij ziet in de nieuwe kerndoelen genoeg openheid om ook die streektalen een plek te geven in het onderwijs, als scholen dat willen.
Er zijn wel uitzonderingen: scholen op Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling, Vlieland en in de gemeente Weststellingwerf vallen niet onder de nieuwe regels voor het vak Fries.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jappie Commando!
Zo werkt het dus niet. Regiotalen bieden wel degelijk voordelen bij verdere taalacquisitie.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Zelfs zonder zo'n onzinnige verplichting kan vrijwel elk Limburgs kind Limburgs. Waar ze dan weer buiten Limburg helemaal niks aan hebben en het zelfs aan te raden valt om het zo snel mogelijk af te leren.
Het is net magie, dat taal gewoon van ouders op kind wordt doorgegeven.
Waarom ben je zo negatief?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Zelfs zonder zo'n onzinnige verplichting kan vrijwel elk Limburgs kind Limburgs. Waar ze dan weer buiten Limburg helemaal niks aan hebben en het zelfs aan te raden valt om het zo snel mogelijk af te leren.
Het is net magie, dat taal gewoon van ouders op kind wordt doorgegeven.
Precies een dialect van het West-Middelduits, niet van het Nederlands.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Limburgs is geen taal, maar een dialect.
Ja. We zijn niet trots op onze talen en dialecten. Helaas.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik heb als Utrechts kind een tijd in Friesland gewoond. Was heel leuk, fijne jeugd daar.
Maar Fries heb ik niet geleerd, want alle andere kindjes gingen meteen Nederlands praten als ik erbij kwam. mijn vader was namelijk een 'importnotabele' (daarom gingen we daar wonen) en alle kindjes werd duidelijk gemaakt dat ze geen Fries mochten praten in mijn bijzijn, we mochten eens denken dat ze geen Nederlands konden! Dat zou een schande zijn,
Mij werd natuurlijk niks gevraagd.
Na een jaar of 5 kon ik het wel lezen en het meeste ook wel verstaan, maar daar houdt het ook wel mee op en toen gingen we verhuizen naar Gelderland.
Precies, het is een keuze. Het IJslands is een prima voorbeeld van een levendige taal ondanks dat er slechts 390.000 sprekers zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is een keuze. Je kunt maatregelen treffen dit tegen te gaan. Zo zijn veel dialecten ook uitgestorven door maatregelen in het onderwijs in de 19e eeuw, wat Standaardnederlands verplichte in scholen.
Als ik zie hoe ze in andere landen, bijvoorbeeld Italië, trots zijn op al hun dialecten, en hoe mensen zich hier soms schamen om onze tweede officiële taal te spreken, het Fries, vind ik dat zo jammer.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is een keuze. Je kunt maatregelen treffen dit tegen te gaan. Zo zijn veel dialecten ook uitgestorven door maatregelen in het onderwijs in de 19e eeuw, wat Standaardnederlands verplichte in scholen.
Je kan beter Arabisch leren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Onzinnig. Dat zou gewoon op vrijwillige basis moeten zijn. Wil je Fries leren, dan kan je dat doen, maar ga het niet verplichten want het is een taal waar je maatschappelijk gezien geen hol aan hebt.
Oh zeker, maar dat was vroeger natuurlijk minder het geval. Toen was het meer een teken van laaggeschooldheid (van de ouders)quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Zo werkt het dus niet. Regiotalen bieden wel degelijk voordelen bij verdere taalacquisitie.
Aachterlijke Glaadiool.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:41 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik heb als Utrechts kind een tijd in Friesland gewoond. Was heel leuk, fijne jeugd daar.
Maar Fries heb ik niet geleerd, want alle andere kindjes gingen meteen Nederlands praten als ik erbij kwam. mijn vader was namelijk een 'importnotabele' (daarom gingen we daar wonen) en alle kindjes werd duidelijk gemaakt dat ze geen Fries mochten praten in mijn bijzijn, we mochten eens denken dat ze geen Nederlands konden! Dat zou een schande zijn,
Mij werd natuurlijk niks gevraagd.
Na een jaar of 5 kon ik het wel lezen en het meeste ook wel verstaan, maar daar houdt het ook wel mee op en toen gingen we verhuizen naar Gelderland.
De eigenaar daarvan, of de vorige was us slager in de Pein. Stond best vreemd te kijken toen ik hem voor het eerst zag in de kringloop, eerst een pond sukadelappen over de toonbank geven en toen muffe tweedehands stoelen..quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel lekker dichtbij Hart in Friesland kringloop
Stjer? Jazeker!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:30 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]![]()
Heb je de film al gezien? Die is leuk.
Wat een onzin weer, niemand zit zich te schamen en zeker geen Fries sprekende mensen. Het is gewoon zo dat het Nederlands onderwezen werd op de basisscholen sinds 1806 of nog eerder.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:46 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Als ik zie hoe ze in andere landen, bijvoorbeeld Italië, trots zijn op al hun dialecten, en hoe mensen zich hier soms schamen om onze tweede officiële taal te spreken, het Fries, vind ik dat zo jammer.
School is de standaardmethode om dialecten in stand te houden of weg te vagen. Juist door het dialect een mindere status te geven raakt een taal / dialect zijn standing in de maatschappij kwijt en kan het zelfs geheel verdwijnen, het onderwijs is hierbij een kernzaak.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh zeker, maar dat was vroeger natuurlijk minder het geval. Toen was het meer een teken van laaggeschooldheid (van de ouders)
Eigenlijk zie je dat nu nog wel een beetje als het gaat om accenten en dialecten, waar het meest plat gesproken wordt zijn doorgaans niet de beste beste stadsdelen of gebieden.
Ik zie vooral niet in hoe een verplichting op school iets gaat bijdragen aan het behoud en vooral het doorgeven van dialecten
Is hij enkele jaren geleden niet plots overleden?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De eigenaar daarvan, of de vorige was us slager in de Pein. Stond best vreemd te kijken toen ik hem voor het eerst zag in de kringloop, eerst een pond sukadelappen over de toonbank geven en toen muffe tweedehands stoelen..![]()
Ondernemen, eej!
Meerdere plaatsen idd, m'n Tante was daar vrijwilligster in het westen van het land.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:48 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De Dorcas in Sneek? Of zit die op meerdere plaatsen?
Yep, Jelmer.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is hij enkele jaren geleden niet plots overleden?
Meer en en.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
We moeten dus zo snel mogelijk overschakelen op Engels?
Dit.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Oh zeker, maar dat was vroeger natuurlijk minder het geval. Toen was het meer een teken van laaggeschooldheid (van de ouders)
Eigenlijk zie je dat nu nog wel een beetje als het gaat om accenten en dialecten, waar het meest plat gesproken wordt zijn doorgaans niet de beste beste stadsdelen of gebieden.
Ik zie vooral niet in hoe een verplichting op school iets gaat bijdragen aan het behoud en vooral het doorgeven van dialecten
Ja, de spellingcorrectie en AI op hun telefoon begrijpen er niks van, dus dat zet geen zoden aan de dijk.quote:
Meh, beter een brede basiskennis dan weten hoe je iedereen naar de mond kan praten. Alhoewel je met dat laatste ongetwijfeld meer geld verdient.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet mee eens, hoe meer taalonderwijs hoe beter.
Niet naar de mond praten maar elkaar verstaan en begrijpen scheelt al enorm veel misverstanden.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Meh, beter een brede basiskennis dan weten hoe je iedereen naar de mond kan praten. Alhoewel je met dat laatste ongetwijfeld meer geld verdient.
Maar gaat dat ervoor zorgen dat die kinderen buiten de lessen op school ook Fries gaan spreken?quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Niet mee eens, hoe meer taalonderwijs hoe beter.
Nee, maar dat hoeft ook niet.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:53 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Maar gaat dat ervoor zorgen dat die kinderen buiten de lessen op school ook Fries gaan spreken?
Omdat onderling spreken nog niet hetzelfde is als een taal kunnen lezen of grammaticaal correct schrijven.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:05 schreef Caland het volgende:
[..]
Niet helemaal waar. Uitzondering op de regel. Kom eens naar West-Friesland zou ik zeggen. Daar benne ze maar wat trots op hun dialect. Zie ook Oôs Joôs-Bloemkòlen in de top2000 enzo. Als je luistert op straat, bij Dijkpop, de kermissen hier, het is echt wel de standaard die gesproken wordt onderling.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 21:42 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja. We zijn niet trots op onze talen en dialecten. Helaas.
In mijn ervaring is de taal waarmee je een sociaal contact legt ook de taal waar je aan blijft vast houden, ook buiten de plekken waar je elkaar in eerste instantie ontmoet hebt.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 00:53 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Maar gaat dat ervoor zorgen dat die kinderen buiten de lessen op school ook Fries gaan spreken?
Leeuwarden is ook geen friesland volgens de friezen zelf. Dat is 'DKV'.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:08 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Wat mij verbaast in Nederland is dat er enerzijds een weg-met-ons cultuur heerst, maar dat het Fries opeens verplicht wordt in Friesland, terwijl in bijvoorbeeld Leeuwarden geen Fries wordt gesproken.
Anders lees je het hele topic even.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:08 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Wat mij verbaast in Nederland is dat er enerzijds een weg-met-ons cultuur heerst, maar dat het Fries opeens verplicht wordt in Friesland, terwijl in bijvoorbeeld Leeuwarden geen Fries wordt gesproken.
Ja, hartaanval achter het stuur.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 23:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is hij enkele jaren geleden niet plots overleden?
Geen zin in. Ik geef mijn mening. Fatsoenlijk Nederlands spreken en schrijven heeft meer prioriteit dan Fries verplicht maken. Het geschreven Nederlands, zelfs van hoogopgeleiden, is over het algemeen erbarmelijk.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Anders lees je het hele topic even.
De enige slager in de Pein die ik ken is Biesma. Wmb de beste slager van Fryslân.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 22:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De eigenaar daarvan, of de vorige was us slager in de Pein. Stond best vreemd te kijken toen ik hem voor het eerst zag in de kringloop, eerst een pond sukadelappen over de toonbank geven en toen muffe tweedehands stoelen..![]()
Ondernemen, eej!
En/en is niks mis mee. Ook ik kreeg vroeger gewoon Fries op school.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:47 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Geen zin in. Ik geef mijn mening. Fatsoenlijk Nederlands spreken en schrijven heeft meer prioriteit dan Fries verplicht maken. Het geschreven Nederlands, zelfs van hoogopgeleiden, is over het algemeen erbarmelijk.
Ik heb er geen last van en snap ook niet waarom er moeilijk over gedaan word.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij ons in Friesland wordt Nederlands als taal heel serieus genomen.
Er is een oude generatie die moeite heeft met Nederlands omdat ze Friestalig zijn opgevoed maar over het algemeen staat het Nederlands er heel goed voor in onze provincie.
Ik denk dat het vooral afgunst is dat we hier tweetalig zijn, hoewel er geen enkele reden is voor die afgunst.
Vroeger had Opeinde nog een slagerij op nr 49, die was van Jelmer.quote:Op zaterdag 21 februari 2026 11:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
De enige slager in de Pein die ik ken is Biesma. Wmb de beste slager van Fryslân.![]()
https://www.slagerijbiesma.nl/
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |