Dan ga je maar lekker naar een school aan de andere kant van de Tjonger.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Onzinnig. Dat zou gewoon op vrijwillige basis moeten zijn. Wil je Fries leren, dan kan je dat doen, maar ga het niet verplichten want het is een taal waar je maatschappelijk gezien geen hol aan hebt.
Vechten tegen windmolens is ook een hobby.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel. De strategie is dat je streektalen niet zomaar in de MacDonalds mix moet gooien. Een wereldtaal als Engels of Spaans heel vroeg al leren is ook helemaal prima.
Dat het Fries ooit als taal is erkend is vooral een politieke erkenning en geen taalkundige. Dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat..
Taalkundig is er geen verschil tussen Fries en Limburgs?
Post jij daarom altijd in het Fries hier?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan ga je maar lekker naar een school aan de andere kant van de Tjonger.
Het is en en he.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:43 schreef OllieA het volgende:
Post jij daarom altijd in het Fries hier?
Die zaken zijn niet de maatstaf der dingen en draaien de materie om. Fries is een erkende taal omdat het middels een politiek proces erkend is als een taal. Punt, niks meer en niks minder.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oja? Heb je ook een Limburgs woordenboek en kun je Limburgs als studietaal kiezen?
Dat geldt voor iedere erkende taal. Lijkt mij?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:48 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Die zaken zijn niet de maatstaf der dingen en draaien de materie om. Fries is een erkende taal omdat het middels een politiek proces erkend is als een taal. Punt, niks meer en niks minder.
Limburgs is taalkundig net zo veel of weinig een taal als het Fries is, maar heeft qua erkenning op dit moment een lagere status vanuit de politiek.
Kloptquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat geldt voor iedere erkende taal. Lijkt mij?
Wat foar te sizzen? Of: Wat se sizze?quote:
Maar het Fries heeft dus niet die extra status boven bv het Limburgs als men denkt. Taalkundig gezien. Het is een historisch politiek dingetje.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat geldt voor iedere erkende taal. Lijkt mij?
sas mer krekquote:
Ik ken hem als Fries voor "(meewarig) Het is me wat". Van m'n moeder geleerd. Maar die sprak Sneeks.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat foar te sizzen? Of: Wat se sizze?
"Het is wat te zeggen" is de letterlijke vertaling van jouw quote.
Anneke Douma ftw!quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:40 schreef Firuze60 het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Het mooiste Fries gezongen door een geboren Twentenaar..
ik dacht ook dat ik Fries kon, dat bleek Sneekers te zijn. Dat is tokkieFriesquote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:57 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik ken hem als Fries voor "(meewarig) Het is me wat". Van m'n moeder geleerd. Maar die sprak Sneeks.
dat is stadsfries, net zoals Luwwarders en Haans.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:59 schreef Vlinder het volgende:
[..]
ik dacht ook dat ik Fries kon, dat bleek Sneekers te zijn. Dat is tokkieFries
Het is ook nooit goed bij die sprekers van dode dialecten hè.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:59 schreef Vlinder het volgende:
[..]
ik dacht ook dat ik Fries kon, dat bleek Sneekers te zijn. Dat is tokkieFries
Wat dacht je van Limburgs? Vrienden van ons die dachten ABN te spreken hebben alsnog ALTIJD een enorm dialectquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:01 schreef Harmankardon het volgende:
Fries is voor veel mensen uitstekend te verstaan in mijn beleving, plat Gronings daarentegen…..
Ja en dan heb je nog woudpieken en kleifries, hahahaquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:02 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het is ook nooit goed bij die sprekers van dode dialecten hè.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |