abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 februari 2026 @ 14:33:35 #102
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220153378
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:31 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Dan kom je waarschijnlijk nooit ergens.
Of praat nooit met ze
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220153390
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:32 schreef Hathor het volgende:

[..]
Integendeel, plus ik woon er in principe middenin hier in Overvecht. Nog nooit een Marokkaan of Turk kunnen betrappen op een typisch Utrechts accent.
Dan toch die taxi van @Caland pakken. Of een rondje milieustraat.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220153527
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 13:55 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ben een Groninger, dus ja heel vaak geweest.

Maar doen die talen zo lastig net als de Friezen? Nee.
Hoezo doen Friezen lastig?
pi_220153984
Wanneer wordt het Nedersaksisch verplicht op school in de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel.
Corporate translator
pi_220154039
Ben voor, denk alleen dat het nog best lastig wordt. Veel leerkrachten kunnen zelf geen Fries. Mijn kinderen zaten op een tweetalige (Fries/Nederlands) basisschool. Zou er wel in groep 7 alvast ook Engels bij geven als verplichte taal.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 16:03:23 #107
3542 Gia
User under construction
pi_220154243
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:21 schreef Hathor het volgende:

[..]
Die Braboneger die plat Tilburgs praat is ook wel grappig.
Ja, maar daar ben ik als brabander wel aan gewend.
Maar bij anderen is het soms onverwacht, en dan verrast dat. Je verwacht een bepaald taalgebruik en dan is het dialect. Vind dat wel grappig, inderdaad.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 16:05:23 #108
3542 Gia
User under construction
pi_220154258
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:24 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit een Marokkaan of Turk kunnen betrappen op een dik dialect. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, ik heb ze alleen nog nooit ontmoet.
Sterker nog, hier in de omgeving praten de Marokkaanse kindjes accentloos Nederlands, maar zo gauw ze de tienerleeftijd bereiken, krijgen ze dat aangeleerde straattaaltje. Dat vind ik dus absoluut niet grappig. En dan willen ze met dat spraakgebrek ook nog een baan vinden.
pi_220154319
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:05 schreef Gia het volgende:

[..]
Sterker nog, hier in de omgeving praten de Marokkaanse kindjes accentloos Nederlands, maar zo gauw ze de tienerleeftijd bereiken, krijgen ze dat aangeleerde straattaaltje. Dat vind ik dus absoluut niet grappig. En dan willen ze met dat spraakgebrek ook nog een baan vinden.
Niet alleen Marokkaanse kindjes gaan op een gegeven moment dat debiele straattaaltje praten.
pi_220154323
Wat is dat eigenlijk, Friese cultuur en identiteit? Naar mijn idee een hoop opgeklopte, romantische gebakken lucht over volksaard.

Als je kinderen tweetalig wil scholen, doe dat dan maar in het Nederlands en Engels. Dan gaat de westerse wereldliteratuur voor ze open.

Friese literatuur, hoezeer de diverse genootschappen ook hun best gedaan hebben, is nauwelijks van belang. Het taalgebied is domweg te klein, en zal ook echt niet meer groter worden.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220154345
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:12 schreef OllieA het volgende:
Wat is dat eigenlijk, Friese cultuur en identiteit? Naar mijn idee een hoop opgeklopte, romantische gebakken lucht over volksaard.

Als je kinderen tweetalig wil scholen, doe dat dan maar in het Nederlands en Engels. Dan gaat de westerse wereldliteratuur voor ze open.

Friese literatuur, hoezeer de diverse genootschappen ook hun best gedaan hebben, is nauwelijks van belang. Het taalgebied is domweg te klein, en zal ook echt niet meer groter worden.
Niet mee eens, het taalgebied is juist best groot, veel overlapping ook met meerdere landen. Friese woorden kun je soms bijna letterlijk in het Engels vinden.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 16:31:10 #112
3542 Gia
User under construction
pi_220154489
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:12 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Niet alleen Marokkaanse kindjes gaan op een gegeven moment dat debiele straattaaltje praten.
Nee, dat klopt. Wordt ook al geadopteerd door Nederlandse straatschoffies. Want dat izz stoer, jeweetz....
pi_220154633
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:31 schreef Gia het volgende:

[..]
Nee, dat klopt. Wordt ook al geadopteerd door Nederlandse straatschoffies. Want dat izz stoer, jeweetz....
Haha, zelf kwam ik vanaf mijn negende jaar in Friesland wonen (moeder geboren Fries, vader Leids) en probeerde ook Fries te praten met klasgenootjes, die lachten mij uit (hmmm, nou ja) en ik kwam thuis met een beetje soort Friese straattaal. Vaak werd er gezegd...nou JUH, sast mar krek, JUH.. Toen ik dat aan tafel zei, kreeg ik gelijk een oorvijg van mijn pa. 'JUH' was onbeschoft kennelijk. Sindsdien geen woord Fries meer gesproken.. :D
  vrijdag 20 februari 2026 @ 16:41:51 #114
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220154708
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:10 schreef vosss het volgende:
Prima. Zouden ze in Limburg ook moeten doen. :Y
Ja in elke plaats (of soms zelfs wijk) een eigen lespakket _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_220154739
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:41 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja in elke plaats (of soms zelfs wijk) een eigen lespakket _O-
Op de basisschool waar mijn kinderen zaten werd om de dag de kringopening (of zoiets) de ene keer in het Fries en de andere keer in het Nederlands gesproken, zoiets zou toch ook kunnen bij dialecten?
pi_220154767
Maar komen er dan speciale docenten die Fries geven of moet iedere basisschooldocent het straks gaan geven? Lang niet alle docenten zullen het Fries beheersen natuurlijk
pi_220154794
Waarom zijn er altijd mensen die er een probleem van maken en niet eens in Friesland willen komen.
Blijf lekker weg en bemoei je er niet mee.
pi_220154802
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:05 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik denk dat het voor de meeste Marokkanen lastig is om totaal accentloos te praten, omdat in de meeste gevallen ze onderling (thuis en met vrienden) in het Marokkaans praten. Je kunt het altijd wel lichtjes oppikken.

Denk dat de meeste mensen ook wel verrast zijn wanneer ze mij accentloos horen praten, omdat een direct familielid weleens voor een Marokkaan is aangezien.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_220154823
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Niet mee eens, het taalgebied is juist best groot, veel overlapping ook met meerdere landen. Friese woorden kun je soms bijna letterlijk in het Engels vinden.
Dat je Friese woorden in andere talen kunt vinden zegt, voor zo'n oude taalvariant als het Fries, niets. Dat ligt voor de hand.

Als ik mijn cijfers juist heb, wordt het Fries gesproken door 450k tot 700k mensen. En dan die 450k in de provincie Friesland.
Dat kun je niet een groot taalgebied noemen.

En begrijp me goed, ik draag de provincie en de taal een warm hart toe, maar dat promoten van het Fries is een politiek gedreven achterhoedegevecht wat niet in het voordeel is van de kleine Friesjes.

Nogmaals, leer ze Nederlands en Engels, dan gaat de wereld voorbij de wouden en de klei voor ze open.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220154842
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:46 schreef Raw85 het volgende:
Maar komen er dan speciale docenten die Fries geven of moet iedere basisschooldocent het straks gaan geven? Lang niet alle docenten zullen het Fries beheersen natuurlijk
Dat vroeg ik mij al eerder af. Speciale docenten vind ik dan weer belachelijk.
pi_220154862
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:50 schreef OllieA het volgende:

[..]
Dat je Friese woorden in andere talen kunt vinden zegt, voor zo'n oude taalvariant als het Fries, niets. Dat ligt voor de hand.

Als ik mijn cijfers juist heb, wordt het Fries gesproken door 450k tot 700k mensen. En dan die 450k in de provincie Friesland.

En begrijp me goed, ik draag de provincie en de taal een warm hart toe, maar dat promoten van het Fries is een politiek gedreven achterhoedegevecht wat niet in het voordeel is van de kleine Friesjes.

Nogmaals, leer ze Nederlands en Engels, dan gaat de wereld voorbij de wouden en de klei voor ze open.
Het kan prima allebei.
pi_220154997
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:50 schreef OllieA het volgende:

[..]

Wie zegt dat er in Friesland geen Engels gegeven word?
Wij hadden vanaf groep 7 gewoon Nederlands, Engels en 1 x in de week een lesje Fries. En dat was in 1989 al.
We zijn hier niet wereldvreemd omdat er ook een andere taal is.
pi_220155045
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het kan prima allebei.
Vertel eens, wat is het nut ervan? Als ze in Friesland opgroeien leren ze het Fries wel als straattaal, toch?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220155065
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:58 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Wie zegt dat er in Friesland geen Engels gegeven word?
Wij hadden vanaf groep 7 gewoon Nederlands, Engels en 1 x in de week een lesje Fries. En dat was in 1989 al.
We zijn hier niet wereldvreemd omdat er ook een andere taal is.
Ok, dat klopt, pas later is ook het Engels erbij gekomen. Maar er zijn ook veel Friestalige ouders hun kinderen juist in het Nederlands gaan opvoeden, want de redenatie was dat ze dan beter Nederlands leerden. Mijn buren spraken onderling Fries en tegen hun kinderen Nederlands.
pi_220155089
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:00 schreef OllieA het volgende:

[..]
Vertel eens, wat is het nut ervan? Als ze in Friesland opgroeien leren ze het Fries wel als straattaal, toch?
Omdat die taal aan het uitsterven is, net als het Nederlands als je nog even wacht. Veel studies zijn al alleen in het Engels.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:06:29 #126
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220155095
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ok, dat klopt, pas later is ook het Engels erbij gekomen. Maar er zijn ook veel Friestalige ouders hun kinderen juist in het Nederlands gaan opvoeden, want de redenatie was dat ze dan beter Nederlands leerden. Mijn buren spraken onderling Fries en tegen hun kinderen Nederlands.
Dat lijkt me geen verkeerde redenatie. Nu heb je dat gelukkig nauwelijks meer maar jongeren die alleen dialect praten staan met 0-3 achter als ze ooit de provincie wensen te verlaten voor bijvoorbeeld een studie of betere arbeidskansen.

Vaak ook gewoon een vorm van een laag intelligentieniveau natuurlijk als je het niet allebei beheerst (al dan niet doorgegeven door de ouders).
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220155104
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Omdat die taal aan het uitsterven is, net als het Nederlands als je nog even wacht. Veel studies zijn al alleen in het Engels.
Dat is een keuze. Je kunt maatregelen treffen dit tegen te gaan. Zo zijn veel dialecten ook uitgestorven door maatregelen in het onderwijs in de 19e eeuw, wat Standaardnederlands verplichte in scholen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_220155107
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:06 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat lijkt me geen verkeerde redenatie. Nu heb je dat gelukkig nauwelijks meer maar jongeren die alleen dialect praten staan met 0-3 achter als ze ooit de provincie wensen te verlaten voor bijvoorbeeld een studie of betere arbeidskansen.

Vaak ook gewoon een vorm van een laag intelligentieniveau natuurlijk als je het niet allebei beheerst (al dan niet doorgegeven door de ouders).
Juist meertalig opvoeden zorgt voor een hoger intelligentieniveau.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:09:04 #129
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220155117
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Zeker, dat was mijn punt ook een beetje. Al stond dat er niet zo duidelijk in.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220155119
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:02 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik heb het over 1989 toen was ik 10 en het bestond al.
Kinderen pikken heel makkelijk de Nederlandse taal op, de meeste van mij vriendinnetjes spraken met mij gewoon Nederlands en tegen ouders en andere vriendjes Fries, ik wou ook altijd dat ze gewoon Fries met elkaar praten want dan leerde ik het ook sneller.
pi_220155138
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:09 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ik heb het over 1989 toen was ik 10 en het bestond al.
Kinderen pikken heel makkelijk de Nederlandse taal op, de meeste van mij vriendinnetjes spraken met mij gewoon Nederlands en tegen ouders en andere vriendjes Fries, ik wou ook altijd dat ze gewoon Fries met elkaar praten want dan leerde ik het ook sneller.
Verstaan kon ik het ook al heel snel. Het punt is dat als iemand als geboortetaal Fries heeft gehad en op school ook Nederlands dat die niet Fries spreken met een Nederlandse, dat gaat helemaal automatisch. Hoe vaak ik ook roep, praat maar gewoon Fries, ik versta het wel, stappen ze direct over in het Nederlands als je Nederlands terug spreekt.
pi_220155186
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:08 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mijn punt is dat je dan beter meertalig kan opvoeden in talen die er toe doen. De FNP en de diverse Friese belangenorganisaties kunnen pushen wat ze willen, maar het Fries is een marginale taal.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220155188
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:12 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Verstaan kon ik het ook al heel snel. Het punt is dat als iemand als geboortetaal Fries heeft gehad en op school ook Nederlands dat die niet Fries spreken met een Nederlandse, dat gaat helemaal automatisch. Hoe vaak ik ook roep, praat maar gewoon Fries, ik versta het wel, stappen ze direct over in het Nederlands als je Nederlands terug spreekt.
Ja dat klopt. _O- Friezen zijn niet zo moeilijk als velen beweren.
Ik woon vanaf mijn vijfde in Friesland, ik heb er geen problemen mee.
Ik kan wel Fries praten maar het klinkt alleen niet best. :P Ik woon nu in Leeuwarden en daar praat men over het algemeen Nederlands of Liewarders. Makkie.
pi_220155200
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:16 schreef OllieA het volgende:

[..]
Mijn punt is dat je dan beter meertalig kan opvoeden in talen die er toe doen. De FNP en de diverse Friese belangenorganisaties kunnen pushen wat ze willen, maar het Fries is een marginale taal.
Dat gebeurt nu al. Mijn punt is juist dat dat straks ook met het Nederlands gebeurt.
pi_220155204
Een uitstekende beslissing van de Friese Provinciale Staten. Je ziet vaak dat regionale talen in enkele generaties achteruitgaan en zelfs met uitsterven worden bedreigd, doordat ze meedogenloos worden verdrongen door nationale en internationale talen met meer prestige en een groter aantal sprekers.
pi_220155220
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:17 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Ja dat klopt. _O- Friezen zijn niet zo moeilijk als velen beweren.
Ik woon vanaf mijn vijfde in Friesland, ik heb er geen problemen mee.
Ik kan wel Fries praten maar het klinkt alleen niet best. :P Ik woon nu in Leeuwarden en daar praat men over het algemeen Nederlands of Liewarders. Makkie.
Luwwaders haha, ja, en mijn Fries is ook niet al te best. Woon al decennia tussen de Friezen, wel een stelletje betweters want als ik eens iets in het Fries zeg word ik altijd verbeterd.. :D
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:22:25 #137
3542 Gia
User under construction
pi_220155255
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:49 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Ik denk dat het voor de meeste Marokkanen lastig is om totaal accentloos te praten, omdat in de meeste gevallen ze onderling (thuis en met vrienden) in het Marokkaans praten. Je kunt het altijd wel lichtjes oppikken.

Denk dat de meeste mensen ook wel verrast zijn wanneer ze mij accentloos horen praten, omdat een direct familielid weleens voor een Marokkaan is aangezien.
Oh, maar dat is bij onze zoon ook. Is weleens voor een Turk of Marokkaan aangezien.
pi_220155270
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:18 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat gebeurt nu al. Mijn punt is juist dat dat straks ook met het Nederlands gebeurt.
Je wil het Nederlands voor uitsterven behoeden door het Fries te promoten? Deze strategie ontgaat mij enigszins.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220155314
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Luwwaders haha, ja, en mijn Fries is ook niet al te best. Woon al decennia tussen de Friezen, wel een stelletje betweters want als ik eens iets in het Fries zeg word ik altijd verbeterd.. :D
Of uitgelachen. _O-
Grootste lol wel om gehad.
Het gekke is dat Friezen altijd horen dat ik een Hollander ben, en Hollanders altijd zeggen heee jij ben een Fries.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:24:58 #140
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_220155321
quote:
_O-
pi_220155351
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:22 schreef OllieA het volgende:

[..]
Je wil het Nederlands voor uitsterven behoeden door het Fries te promoten? Deze strategie ontgaat mij enigszins.
Ja, eigenlijk wel. De strategie is dat je streektalen niet zomaar in de MacDonalds mix moet gooien. Een wereldtaal als Engels of Spaans heel vroeg al leren is ook helemaal prima.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:27:03 #142
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220155356
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:18 schreef Peppert het volgende:
Een uitstekende beslissing van de Friese Provinciale Staten. Je ziet vaak dat regionale talen in enkele generaties achteruitgaan en zelfs met uitsterven worden bedreigd, doordat ze meedogenloos worden verdrongen door nationale en internationale talen met meer prestige en een groter aantal sprekers.
Beetje een symboolmaatregel vooral. De reden dat dialecten (want dat is het Fries eigenlijk ook gewoon) minder doorgegeven worden ligt meer in de bredere ontwikkeling van mensen en het gegeven dat tweeverdieners de norm zijn geworden.

Ook zonder een onzinnige verplichting worden de dialecten gewoon doorgegeven overigens
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator vrijdag 20 februari 2026 @ 17:28:45 #143
236264 crew  capricia
pi_220155398
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:27 schreef Caland het volgende:

[..]
Beetje een symboolmaatregel vooral. De reden dat dialecten (want dat is het Fries eigenlijk ook gewoon) minder doorgegeven worden ligt meer in de bredere ontwikkeling van mensen en het gegeven dat tweeverdieners de norm zijn geworden.

Ook zonder een onzinnige verplichting worden de dialecten gewoon doorgegeven overigens
Ik zou Fries toch geen dialect willen noemen. Het is gewoon een officiële taal.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220155405
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:27 schreef Caland het volgende:

[..]

Dat gebeurt juist niet, kinderen leren de taal van TikTok met een airrrr. Praten elkaar na. Dialecten werden vroeger als dom en achterlijk gezien, dat moet maar eens afgelopen zijn!
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:29:50 #145
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220155423
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik zou Fries toch geen dialect willen noemen. Het is gewoon een officiële taal.
Dat is vooral een historisch en politiek dingetje, taalkundig is er geen verschil met bijvoorbeeld Limburgs.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:31:17 #146
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220155451
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat gebeurt juist niet, kinderen leren de taal van TikTok met een airrrr. Praten elkaar na. Dialecten werden vroeger als dom en achterlijk gezien, dat moet maar eens afgelopen zijn!
Dat gaat nauwelijks veranderen als je een taal een uurtje per week verplicht op school.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220155455
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat is vooral een historisch en politiek dingetje, taalkundig is er geen verschil met bijvoorbeeld Limburgs.
Oja? Heb je ook een Limburgs woordenboek en kun je Limburgs als studietaal kiezen?
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:33:07 #148
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220155487
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oja? Heb je ook een Limburgs woordenboek en kun je Limburgs als studietaal kiezen?
Ongetwijfeld is er een Limburgs woordenboek. Zoals ik al zei, taalkundig is er geen verschil tussen dialecten
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator vrijdag 20 februari 2026 @ 17:33:14 #149
236264 crew  capricia
pi_220155490
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:29 schreef Caland het volgende:

[..]
Wat..
Taalkundig is er geen verschil tussen Fries en Limburgs?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220155501
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:24 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Of uitgelachen. _O-
Grootste lol wel om gehad.
Het gekke is dat Friezen altijd horen dat ik een Hollander ben, en Hollanders altijd zeggen heee jij ben een Fries.
Oh haha, ja, herkenbaar. Echt oppassen dat je niet ging 'knauwen'. _O-
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:36:41 #151
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator vrijdag 20 februari 2026 @ 17:37:30 #152
236264 crew  capricia
pi_220155558
Fries een oude West-Germaanse taal.
Vind het wel mooi om het meer in ere te herstellen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:37:46 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220155562
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 10:27 schreef Hathor het volgende:
Onzinnig. Dat zou gewoon op vrijwillige basis moeten zijn. Wil je Fries leren, dan kan je dat doen, maar ga het niet verplichten want het is een taal waar je maatschappelijk gezien geen hol aan hebt.
Dan ga je maar lekker naar een school aan de andere kant van de Tjonger. :{w
pi_220155566
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:26 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, eigenlijk wel. De strategie is dat je streektalen niet zomaar in de MacDonalds mix moet gooien. Een wereldtaal als Engels of Spaans heel vroeg al leren is ook helemaal prima.
Vechten tegen windmolens is ook een hobby.
Als een taal langzaam uitsterft is dat met een reden: te weinig sprekers.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:38:00 #155
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220155568
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Wat..
Taalkundig is er geen verschil tussen Fries en Limburgs?
Dat het Fries ooit als taal is erkend is vooral een politieke erkenning en geen taalkundige. Dat bedoel ik.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_220155609
Bekijk deze YouTube-video

Het mooiste Fries gezongen door een geboren Twentenaar.. O+
pi_220155679
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dan ga je maar lekker naar een school aan de andere kant van de Tjonger. :{w
Post jij daarom altijd in het Fries hier?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:43:55 #158
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220155846
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:31 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die zaken zijn niet de maatstaf der dingen en draaien de materie om. Fries is een erkende taal omdat het middels een politiek proces erkend is als een taal. Punt, niks meer en niks minder.

Limburgs is taalkundig net zo veel of weinig een taal als het Fries is, maar heeft qua erkenning op dit moment een lagere status vanuit de politiek.
  Moderator vrijdag 20 februari 2026 @ 17:49:33 #160
236264 crew  capricia
pi_220155870
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:48 schreef Harmankardon het volgende:

[..]
Die zaken zijn niet de maatstaf der dingen en draaien de materie om. Fries is een erkende taal omdat het middels een politiek proces erkend is als een taal. Punt, niks meer en niks minder.

Limburgs is taalkundig net zo veel of weinig een taal als het Fries is, maar heeft qua erkenning op dit moment een lagere status vanuit de politiek.
Dat geldt voor iedere erkende taal. Lijkt mij?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_220155894
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Klopt
pi_220155921
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is en en he.
't Is wat te sizze.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:53:48 #163
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156046
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar het Fries heeft dus niet die extra status boven bv het Limburgs als men denkt. Taalkundig gezien. Het is een historisch politiek dingetje.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220156049
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:51 schreef OllieA het volgende:

[..]
't Is wat te sizze.
sas mer krek

Ik vind elke streektaal of dialect leuk om naar te luisteren, Fries echt niet beter dan Gronings, Twents, Limburgs of Brabants. Plat Haags of Rotterdams is ook wel grappig. Die vallen onder stadsdialecten. Fries is nu eenmaal als taal erkend, klaar.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:55:39 #166
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156077
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Sa ist mar krek... ;)
kin allinig fonetiesk frysk ;)
pi_220156081
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:53 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat foar te sizzen? Of: Wat se sizze?

"Het is wat te zeggen" is de letterlijke vertaling van jouw quote.
Ik ken hem als Fries voor "(meewarig) Het is me wat". Van m'n moeder geleerd. Maar die sprak Sneeks.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 20 februari 2026 @ 17:59:37 #169
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156128
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:57 schreef OllieA het volgende:

[..]
Ik ken hem als Fries voor "(meewarig) Het is me wat". Van m'n moeder geleerd. Maar die sprak Sneeks.
ik dacht ook dat ik Fries kon, dat bleek Sneekers te zijn. Dat is tokkieFries :')
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_220156151
Fries is voor veel mensen uitstekend te verstaan in mijn beleving, plat Gronings daarentegen…..
pi_220156153
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:59 schreef Vlinder het volgende:

[..]
ik dacht ook dat ik Fries kon, dat bleek Sneekers te zijn. Dat is tokkieFries :')
dat is stadsfries, net zoals Luwwarders en Haans.
pi_220156164
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:59 schreef Vlinder het volgende:

[..]
Het is ook nooit goed bij die sprekers van dode dialecten hè. :D
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220156168
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:01 schreef Harmankardon het volgende:
Fries is voor veel mensen uitstekend te verstaan in mijn beleving, plat Gronings daarentegen…..
Wat dacht je van Limburgs? Vrienden van ons die dachten ABN te spreken hebben alsnog ALTIJD een enorm dialect
pi_220156176
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:02 schreef OllieA het volgende:

[..]
Het is ook nooit goed bij die sprekers van dode dialecten hè. :D
Ja en dan heb je nog woudpieken en kleifries, hahaha
pi_220156192
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Siees of tsjiees? *)
  vrijdag 20 februari 2026 @ 18:04:54 #177
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156196
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:57 schreef OllieA het volgende:
Snekers... Dat is stadsfries, net als dat Leeuwarders, Lemsters, Harlingers en meer van dat nepfries. Om maar te zwijgen van die krumproaters van de Stellingwerven.

Binnen Friesland heb je meerdere dialecten. We kunnen elkaar prima verstaan.
pi_220156210
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Snekers... Dat is stadsfries, net als dat Leeuwarders, Lemsters, Harlingers en meer van dat nepfries. Om maar te zwijgen van die krumproaters van de Stellingwerven.

Binnen Friesland heb je meerdere dialecten. We kunnen elkaar prima verstaan.
Maar owee als een buiten de grenzen van Fryslan Fries prabjert dan is it nat te harjken sa lullik.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 18:08:05 #179
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156236
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Saterje, sneon, sneen, snein. Hie, sie die en mie... Hy, sy, dy en my. Jirpels, earappels, eapels, wjarst, wurst.

Fucking waldpyken.
pi_220156273
Het wordt steeds ingewikkelder. Je hebt stadsfriezen, nepfriezen, krumproaters... dat wordt nog een ingewikkelder lespakket, dat Fries.

Maar niet getreurd, we hebben toch de volksaard en de identiteit. Hoewel...

quote:
De Fries van de klei zal op deze hooge gronden nooit geheel aarden. Hij is een man van het water en het vlakke land zonder boomen. Zijn oog moet even vrij zijn als zijn wil en handelingen. Omgekeerd is de Fries van de woudstreek al even weinig thuis in de vette bouw- en weilanden, terwijl de Frisco-Sas innerlijken weerstand moet overwinnen als hij zich vestigt in de kleistreek.

— J.H. Halbertsma, Over het volkskarakter der Friezen (1842)
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_220156291
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:11 schreef OllieA het volgende:
Het wordt steeds ingewikkelder. Je hebt stadsfriezen, nepfriezen, krumproaters... dat wordt nog een ingewikkelder lespakket, dat Fries.

[..]

Mijn man is een diepFries 8-)

Ik dacht dat ik Fries kon, maar dat was dus Snekers, hij heeft me Fries geleerd
pi_220156294
quote:

[..]

Nee hoor, daarom is het een taal. Een Nederlander spreekt ook geen ABN meer.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 18:14:43 #183
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_220156312
quote:

[..]

Ik ken zelfs Friezen die Anti Friezen zijn.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  vrijdag 20 februari 2026 @ 18:17:07 #184
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156337
quote:
Door de bank genomen heb je vier dialecten binnen het Fries waarbij het kleifries als standaard wordt gebruikt.
pi_220156489
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh haha, ja, herkenbaar. Echt oppassen dat je niet ging 'knauwen'. _O-
Ja. :D
pi_220156519
Sûnder tsien komst der net yn ❌
  vrijdag 20 februari 2026 @ 18:42:58 #187
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156625
In Friesland, vooral als je de gemeenschap ook kent, en je beheerst ook het Fries, eigenlijk verstaan is prima, zo lang het maar in de familie is, dan voel je je veel meer als in een ander land en cultuur dan in Limburg bijvoorbeeld. Ik snap het heel goed. Goed nieuws dit.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220156647
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:35 schreef myShizzle het volgende:
Sûnder tsien komst der net yn ❌
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries.

:)
  vrijdag 20 februari 2026 @ 18:51:12 #190
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220156656
Wat een onzin.
Fries is geen taal, maar een dialekt.
En bovendien is het nog eens geen gehoor ook, als je friezen onderling zo hoort praten, klinkt het net als een koppel kwakende eenden .
.
pi_220156681
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:51 schreef kibo het volgende:
Wat een onzin.
En bovendien is het nog eens geen gehoor ook, als je friezen onderling zo hoort praten, klinkt het net als een koppel kwakende eenden .
.
Je bent toch geen Limburger, he? :D
  vrijdag 20 februari 2026 @ 18:54:41 #192
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220156696
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:53 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je bent toch geen Limburger, he? :D
Nee, . maar dat kan tenminste nog charmant klinken (mits gesproken door vrouwen)
pi_220156716
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:54 schreef kibo het volgende:

[..]
Nee, . maar dat kan tenminste nog charmant klinken (mits gesproken door vrouwen)
Dat snap ik wel een beetje, mannen die Limburgs praten vind ik net van die zijige pastoors die van jonge jongetjes houden, creeps.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 18:57:25 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220156721
Waarom is Weststellingwerf eigenlijk uitgezonderd? Praten ze daar ook geen Fries?
pi_220156742
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:57 schreef Hexagon het volgende:
Waarom is Weststellingwerf eigenlijk uitgezonderd? Praten ze daar ook geen Fries?
Er is gezocht naar het meest oorspronkelijk fries en dat is zo ver mogelijk van de randstad.. 8-)
pi_220156920
Misschien moeten ze voor Bosch ook een uitzondering maken, het is waarschijnlijk het makkelijkste dialect om aan te leren. Gewoon minimaal in elke zin een keer het woord kut gebruiken en alle deuren gaan voor je open. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:20:03 #197
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156939
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:51 schreef kibo het volgende:
Wat een onzin.
Je weet dat "dialekt" Fries is voor "dialect"? _O-
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:20:48 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:24:00 #199
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220156967
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:14 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik ken zelfs Friezen die Anti Friezen zijn.
Ik ken zelfs een Fries met een "anti fries" tattoo. Maar dat is een Liwwadder, laat hem maar niet horen dat ie Fries is.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:26:34 #200
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220156989
quote:
6s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:24 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik ken zelfs een Fries met een "anti fries" tattoo. Maar dat is een Liwwadder, laat hem maar niet horen dat ie Fries is.
Liwwadders komen dan ook niet uit Fryslân maar uit Leeuwarden. Opgetieft met dat volk.
  vrijdag 20 februari 2026 @ 19:27:27 #201
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220156992
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Liwwadders komen dan ook niet uit Fryslân maar uit Leeuwarden. Opgetieft met dat volk.
Vrede op aarde.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220156998
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 19:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
_O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')