abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220103900

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

w/
pi_220104365
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 11:24 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ben het helemaal met je eens, maar ik miste wel deze uitleg.

Waar ik vooral op reageerde was de uitleg dat dit bedrijf morgen failliet kan zijn als deze uitbreiding niet lukt, omdat ze in 2024 een eenmalig verlies hebben gedraaid. Dat is gewoon kort door de bocht. Als dat dan komt van iemand die zijn geld vol in een technisch failliet bedrijf stopt waar wel een hypotheek op zit, maar met een eigenaar die wss niet eens met een verkoop wil meewerken (en dan krijg je mogelijk toch niet dat geld terug), vind ik dat het hele verhaal moet worden verteld.
Collin biedt dit soort projecten soms aan en het is ook best wel een pervers verdienmodel. Het zijn soms ondernemers die het water tot aan de lippen staat en dan is het eigen huis het laatste redmiddel voor een ultieme kapitaalinjectie om de zaak vlot te trekken. Maar goed de banken doen precies hetzelfde, die eisen ook forse zekerheden. Normaliter heeft een ondernemer er belang bij om de woning onderhands voor een mooie prijs te verkopen. Hij/zij houdt dan een lagere restschuld over of soms nog een zakje geld om zijn nieuwe huurwoning in te richten :D Als zo'n figuur dan dwars gaat liggen, tsja. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt. Maar ja je stuurt niet op incidentele situaties maar op meest waarschijnlijke scenario's, en dan ga je er van uit dat mensen zich rationeel gedragen.
Pecunia non olet
pi_220105596
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 11:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Collin biedt dit soort projecten soms aan en het is ook best wel een pervers verdienmodel. Het zijn soms ondernemers die het water tot aan de lippen staat en dan is het eigen huis het laatste redmiddel voor een ultieme kapitaalinjectie om de zaak vlot te trekken. Maar goed de banken doen precies hetzelfde, die eisen ook forse zekerheden. Normaliter heeft een ondernemer er belang bij om de woning onderhands voor een mooie prijs te verkopen. Hij/zij houdt dan een lagere restschuld over of soms nog een zakje geld om zijn nieuwe huurwoning in te richten :D Als zo'n figuur dan dwars gaat liggen, tsja. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt. Maar ja je stuurt niet op incidentele situaties maar op meest waarschijnlijke scenario's, en dan ga je er van uit dat mensen zich rationeel gedragen.
Dat is wat er met die Zipes BV lening gebeurt. Die mafklapper heeft 300k geïncasseerd van CCF die in theorie 100% gedekt is door de overwaarde in zijn huis en is direct daarna failliet gegaan. Wat hij met die 300k heeft gedaan.... ¯\_(ツ)_/¯ Maar goed hij weigert medewerking bij verkoop huis, dus executieveiling en CCF waarschuwt al dat de opbrengst naar verwachting de lening niet geheel gaat dekken.
pi_220106362
SIG Socrates / open & vol > geen minuut nodig
pi_220106368
Socrates, dat is wel een snelheidsrecord geloof ik.
Pecunia non olet
pi_220106372
Gefeliciteerd voor de fokkers die er doorgekomen zijn bij SIG. Ik zat klaar maar project was binnen enkele secondes vol.
pi_220106375
quote:
12s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:31 schreef peterc het volgende:
SIG Socrates / open & vol > geen minuut nodig
Na 20 s zat schijf 2 al vol :-(
pi_220106384
Schijf 1 gelukt, schijf 2 was geen doorkomen aan.
pi_220106406
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:32 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Gefeliciteerd voor de fokkers die er doorgekomen zijn bij SIG. Ik zat klaar maar project was binnen enkele secondes vol.
juiste tijd secondenklokje op de GSM erbij en stipt refreshen en dan GO *O*
pi_220106455
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:33 schreef quepos het volgende:
Schijf 1 gelukt, schijf 2 was geen doorkomen aan.
Hier ook gelukt. Was een spannende wedstrijd deze keer. Maar met een gemiddelde inleg van ¤ 5k is het logisch dat het project binnen no-time vol zit.
pi_220106470
Hier (met extra vertraging, zit in Noorwegen nu) ook gelukt.
pi_220107380
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:40 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Hier (met extra vertraging, zit in Noorwegen nu) ook gelukt.
Hoezo vertraging:
De vertraging (latency) van Noorwegen naar een website in Nederland is minimaal en voor normaal internetgebruik
vrijwel onmerkbaar.
Hier zijn de gemiddelde waarden:

Gemiddelde Ping: Tussen de 25 ms en 40 ms (milliseconden).
Fysieke afstand: De data reist over een afstand van ongeveer 928 km (tussen Oslo en Amsterdam).
Ervaring:
Browsen: Websites laden direct; je merkt geen enkel verschil met een lokale verbinding.
Gaming: Een ping onder de 50 ms wordt beschouwd als zeer goed voor online gaming.
Videobellen: Geen merkbare vertraging in audio of video.
pi_220112497
In Noorwegen is het mobiel bereik niet overal even geweldig. Aan de verkeerde kant van een berg valt het mobiel bereik soms zelfs helemaal weg. Kan me herinneren dat ik de berg op moest sjokken om bereik te krijgen ;)

Bekabeld zal het verschil verwaarloosbaar zijn wellicht?
pi_220112697
Ik ben op zoek naar een forum over internetsnelheid in Scandinavië. Kan iemand mij wellicht helpen?
pi_220113216
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 07:06 schreef VrijdagVisDag het volgende:
Ik ben op zoek naar een forum over internetsnelheid in Scandinavië. Kan iemand mij wellicht helpen?
en vanwaar post je deze vraag in dit topic?
die vraag hoort hier niet thuis

maar vooruit:

https://bredbandsforum.se/english/
pi_220113240
Ach, je moet tegenwoordig bij Flow Traders werken om nog in te kunnen schrijven op een Collin project, dat is wel de treurige conclusie.
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220113592
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 09:06 schreef Boyette het volgende:

[..]
en vanwaar post je deze vraag in dit topic?
die vraag hoort hier niet thuis

maar vooruit:

https://bredbandsforum.se/english/
_O-
  maandag 16 februari 2026 @ 10:14:57 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220113708
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:09 schreef Boyette het volgende:
2 leuke nieuw toekomstige op ccf jikb en vgt
https://www.collincrowdfund.nl/jikb-3-b-v2/

Denk dat deze om 11:00 online komt? Goede zekerheden, LTV van 85% is vrij hoog, maar verwacht niet zo'n hoge waardedaling tijdens deze vrij korte looptijd.

edit: Binnen een halve minuut vol, wel mee kunnen pakken.

[ Bericht 1% gewijzigd door leolinedance op 16-02-2026 11:03:14 ]
pi_220114233
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 10:14 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Denk dat deze om 11:00 online komt? Goede zekerheden, LTV van 85% is vrij hoog, maar verwacht niet zo'n hoge waardedaling tijdens deze vrij korte looptijd.

Voor zover ik kan zien geen melding gehad vanuit de app en ook geen email dat deze om 11:00 uur live is gegaan. Niet dat ik hier in had geïnvesteerd, maar het viel mij op. Meerdere bij wie dit ook zo is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lezer8857 op 16-02-2026 12:04:08 ]
pi_220114305
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:11 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Voor zover ik kan zien geen melding gehad vanuit de app en ook geen email dat deze om 11:00 uur live is gegaan. Niet dat ik hier in had geïnvesteerd, maar het viel mij. Meerdere bij wie dit ook zo is?
idem dito
  maandag 16 februari 2026 @ 11:52:23 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220114672
quote:

[..]
Voor zover ik kan zien geen melding gehad vanuit de app en ook geen email dat deze om 11:00 uur live is gegaan. Niet dat ik hier in had geïnvesteerd, maar het viel mij. Meerdere bij wie dit ook zo is?
Ik zag hem staan bij de toekomstige investeringskansen: https://www.collincrowdfund.nl/#toekomstigeinvesteringskansen

Wat is voor jou de reden om hier niet in te investeren?
pi_220114683
quote:
Hier ook niet maar die k*t app van collin was weer eens uitgelogd.
pi_220114779
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:52 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik zag hem staan bij de toekomstige investeringskansen: https://www.collincrowdfund.nl/#toekomstigeinvesteringskansen

Wat is voor jou de reden om hier niet in te investeren?
Klopt, daar stond die inderdaad. Maar om 11:00 krijg ik normaliter een email en een push melding vanuit de app als de investering live gaat. Vandaag de dag heb ik dit niet gekregen. Even in de gaten houden of dit een eenmalige storing was of dat dit een nieuwe werkwijze gaat worden.

De reden voor mij om er niet in te zitten is de korte looptijd en doorgaans neem ik geen ontwikkelprojecten mee (in het verleden wat missers mee gemaakt bij crowdfunding). Uitzonderingen daargelaten overigens.
pi_220115181
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 12:03 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
De reden voor mij om er niet in te zitten is de korte looptijd en doorgaans neem ik geen ontwikkelprojecten mee (in het verleden wat missers mee gemaakt bij crowdfunding). Uitzonderingen daargelaten overigens.
Met korte looptijden staat het rendement in euro's vaak op gespannen voet met het investeringsrisico, idd.
Pecunia non olet
pi_220115376
Rente verhoging bij een HcN project wat niet snel vol komt. Dat komt niet vaak voor via HcN.

quote:
R E S T O B A R R O O I E S I E N
P U R M E R E N D

Het crowdfunding-project Restobar Rooie Sien in Purmerend is inmiddels voor bijna 90% gefund. Om het benodigde eindbedrag te bereiken is er samen met de ondernemer voor gekozen om de rente te verhogen naar 9%. Profiteer van dit hoge rendement door mee te investeren in dit mooie project.

Deze hogere rente geldt uiteraard ook direct voor alle reeds toegezegde investeringen. Desgewenst kunt u uw reeds gedane investering verhogen door een hoger bedrag te selecteren. De hogere investering overschrijft automatisch uw eerder gedane investering.
pi_220115452
quote:
14s.gif Op maandag 16 februari 2026 12:53 schreef Horsemen het volgende:
Rente verhoging bij een HcN project wat niet snel vol komt. Dat komt niet vaak voor via HcN.
[..]

dat ging nog om ¤ 19.000,00 ?
en is al vol
pi_220115550
quote:
14s.gif Op maandag 16 februari 2026 12:53 schreef Horsemen het volgende:
[..]

Ze zullen hen snel vol willen hebben gehad om deze week 1 of meerdere nieuwe projecten open te gooien en deze dan niet ook nog open te hebben staan.
Het geeft wel een teken dat veel investeerders niet zo veel trek hebben in een 4* project, tenzij de rente hoger is.
pi_220116707
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:54 schreef axensir het volgende:

[..]
Hier ook niet maar die k*t app van collin was weer eens uitgelogd.
Idem. Geen melding in de app maar ook geen email. Was deze misschien al vol om 11u?
pi_220116842
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 10:14 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Volgens deze post was dit project om 10:59 nog niet vol en is het om 11 uur live gegaan om vervolgens 30 seconden later vol te zijn.
  maandag 16 februari 2026 @ 15:32:24 #30
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220117011
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:17 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Volgens deze post was dit project om 10:59 nog niet vol en is het om 11 uur live gegaan om vervolgens 30 seconden later vol te zijn.
Dat is correct.
pi_220117340
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 13:05 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ze zullen hen snel vol willen hebben gehad om deze week 1 of meerdere nieuwe projecten open te gooien en deze dan niet ook nog open te hebben staan.
Het geeft wel een teken dat veel investeerders niet zo veel trek hebben in een 4* project, tenzij de rente hoger is.
De auto voorverkoop zal bij de meesten wel op 5 sterren staan denk ik. Ik had bij deze niet echt een gevoel van een niet te missen kans. Ik begreep ook niet zo goed waarom hij zo kort na de vorige reorganisatie van de zaak nu alweer de boel gaat ombouwen.
Pecunia non olet
pi_220119529
Niet voor mij VGT Dyko bij collin. Nog 100K te gaan
SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door Fredericm op 16-02-2026 22:27:02 ]
pi_220120285
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 20:53 schreef Fredericm het volgende:
SPOILER
Ook niet voor mij maar wel weer knap dat ze dit in de voorverkoop even ophalen.
pi_220120449
quote:
14s.gif Op maandag 16 februari 2026 22:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ook niet voor mij maar wel weer knap dat ze dit in de voorverkoop even ophalen.
Ik zit in de eerste lening. Lijkt me een goede zaak dat de tweede lening doorgaat :7
Pecunia non olet
pi_220121527
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 13:43 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Dat is wat er met die Zipes BV lening gebeurt. Die mafklapper heeft 300k geïncasseerd van CCF die in theorie 100% gedekt is door de overwaarde in zijn huis en is direct daarna failliet gegaan. Wat hij met die 300k heeft gedaan.... ¯\_(ツ)_/¯ Maar goed hij weigert medewerking bij verkoop huis, dus executieveiling en CCF waarschuwt al dat de opbrengst naar verwachting de lening niet geheel gaat dekken.
Na het bankroet even uitblazen in het Verre Oosten
Failliet gaan en vervolgens meteen een paar weken naar het Verre Oosten: het kan. De directeur van Zipes Installatietechniek in Enschede deed het. „Ondanks de inschakeling van een advocaat verliep de afwikkeling moeizaam,” aldus curator Cander van der Veer in zijn eerste verslag.

Inmiddels is de vakantieganger weer teruggekeerd en kan hij Van der Veer van verdere informatie voorzien. De ondernemer had voor zijn vertrek aangegeven dat de schuld van Zipes ‘ergens tussen de 4 en 5 ton’ zou liggen. Dat blijkt tegen te vallen: de teller staat al op een tekort van 1,3 miljoen.

Wellicht dat het de directeur aan overzicht ontbrak, want hij had de jaarrekeningen over 2022, 2023 en 2024 niet gedeponeerd. Curator Van der Veer neemt dat mee in zijn onderzoek naar onbehoorlijk bestuur, meldt hij. Zipes krijgt geen doorstart. De dertien werknemers zijn ontslagen.

Website is ondertussen gewoon up and running? Doorstart gemaakt?
https://zipes.nl/
pi_220121535
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 08:48 schreef Boyette het volgende:
Wellicht dat het de directeur aan overzicht ontbrak, want hij had de jaarrekeningen over 2022, 2023 en 2024 niet gedeponeerd.
Zelfs die ultra-standaard check doet Collin niet?
Do I wanna know?
L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
pi_220121536
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 20:53 schreef Fredericm het volgende:
SPOILER
en dan klagen mensen dat er geen voorinvesteringslinkjes zijn..
pi_220121538
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 08:52 schreef nostra het volgende:

[..]
wat stond er in de pitch?
pi_220121980
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 08:53 schreef Boyette het volgende:

[..]
wat stond er in de pitch?
Even wat zoekwerk verricht:

https://www.collincrowdfu(...)322_01-07-2025-1.pdf

Dat zat als bijlage bij de EBI. Dus dan zullen ze bij Collin wel zeggen, ja dat had je zelf ook wel kunnen zien.

Groot probleem voor hem trouwens in het kader van behoorlijk bestuur. Als je niet publiceert, hoeft op zich geen drama te zijn, maar wel als je failliet gaat ;)
Pecunia non olet
pi_220122049
quote:

[..]
Na het bankroet even uitblazen in het Verre Oosten
Failliet gaan en vervolgens meteen een paar weken naar het Verre Oosten: het kan. De directeur van Zipes Installatietechniek in Enschede deed het. „Ondanks de inschakeling van een advocaat verliep de afwikkeling moeizaam,” aldus curator Cander van der Veer in zijn eerste verslag.

Inmiddels is de vakantieganger weer teruggekeerd en kan hij Van der Veer van verdere informatie voorzien. De ondernemer had voor zijn vertrek aangegeven dat de schuld van Zipes ‘ergens tussen de 4 en 5 ton’ zou liggen. Dat blijkt tegen te vallen: de teller staat al op een tekort van 1,3 miljoen.

Wellicht dat het de directeur aan overzicht ontbrak, want hij had de jaarrekeningen over 2022, 2023 en 2024 niet gedeponeerd. Curator Van der Veer neemt dat mee in zijn onderzoek naar onbehoorlijk bestuur, meldt hij. Zipes krijgt geen doorstart. De dertien werknemers zijn ontslagen.

Man man man, die 300k heeft hij ongetwijfeld weggesluisd naar het Verre Oosten of er goud van gekocht en dat begraven op de heide.
pi_220122205
VGT-Dyko loopt zelfs teruguit.. waarom is iedereen zo bang voor wat keramisch werk?
vuurvast nog wel
pi_220122714
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 10:33 schreef Boyette het volgende:
VGT-Dyko loopt zelfs teruguit.. waarom is iedereen zo bang voor wat keramisch werk?
vuurvast nog wel
Wat zou je denken dat het bijvoorbeeld een Duits project is?

Misschien heb jij goede ervaringen met afwikkelingen van Duitse projecten, al dan niet met goede zekerheden, die in de problemen zijn gekomen maar ik niet. Tot Collin met een paar voorbeelden het tegendeel bewijst blijf ik bij dit soort projecten op mijn handen zitten.
pi_220122742
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 10:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wat zou je denken dat het bijvoorbeeld een Duits project is?

Misschien heb jij goede ervaringen met afwikkelingen van Duitse projecten, al dan niet met goede zekerheden, die in de problemen zijn gekomen maar ik niet. Tot Collin met een paar voorbeelden het tegendeel bewijst blijf ik bij dit soort projecten op mijn handen zitten.
uitgezonderd de kliedermann projecten loopt alles gesmeerd daaro..

heb groot vertrouwen in de duitse grundlichkeit
pi_220122761
Pfff, nog nooit zo'n hoog walletsaldo bij Collin gehad. :D
Pecunia non olet
pi_220122778
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 10:59 schreef Boyette het volgende:

[..]

Kliederwerk is misschien wel de juiste term _O-
Pecunia non olet
pi_220122809
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 10:59 schreef Boyette het volgende:

[..]

Precies, je hebt er klaarblijkelijk weinig ervaring mee.
Maar hopelijk heeft Collin alles goed in de klauwen en kan ik over een tijdje ook Duitse projecten via Collin meepakken.
pi_220122844
quote:

[..]
Voor zover ik kan zien geen melding gehad vanuit de app en ook geen email dat deze om 11:00 uur live is gegaan. Niet dat ik hier in had geïnvesteerd, maar het viel mij op. Meerdere bij wie dit ook zo is?
Voor VGT wel weer een mail en push melding gehad. Zal dus een tijdelijke storing zijn geweest. Niets meer aan de hand (bij mij).
pi_220122895
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Precies, je hebt er klaarblijkelijk weinig ervaring mee.
Maar hopelijk heeft Collin alles goed in de klauwen en kan ik over een tijdje ook Duitse projecten via Collin meepakken.
nou ik heb er aardig wat lopen hoor als ik gmbh in het zoekveld in typ blijft het niet op 1 pagina bij ccf
pi_220122915
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:04 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Voor VGT wel weer een mail en push melding gehad. Zal dus een tijdelijke storing zijn geweest. Niets meer aan de hand (bij mij).
en vol!
pi_220123002
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:06 schreef Boyette het volgende:

[..]
nou ik heb er aardig wat lopen hoor als ik gmbh in het zoekveld in typ blijft het niet op 1 pagina bij ccf
Ik bedoel uiteraard probleem projecten ;)

Pas als er problemen zijn kan je ervaring opdoen in de afhandeling en er achter komen of jou vertrouwen in de "Duitse grundlichkeit" terecht is of niet.
pi_220123090
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:00 schreef obligataire het volgende:
Idem.
pi_220123093
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Pas als er problemen zijn kan je ervaring opdoen in de afhandeling en er achter komen of jou vertrouwen in de "Duitse grundlichkeit" terecht is of niet.
Je bedoelt dat als het mis gaat dat het dan ook goed mis gaat.

Mijn enige ervaring is die kliedermann projecten.. maar moet nog zien.. hoe dat gaat lopen..
hoewel het wel een kaartenhuis is, zie ik dat toch nog niet zo 1 2 3 helemaal in storten
pi_220123163
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:19 schreef Boyette het volgende:
Je bedoelt dat als het mis gaat dat het dan ook goed mis gaat.
Dat en dat de afwikkeling aanmerkelijk trager gaat dan gemiddeld in Nederland en de kosten aanmerkelijk hoger zijn.
pi_220123283
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat en dat de afwikkeling aanmerkelijk trager gaat dan gemiddeld in Nederland en de kosten aanmerkelijk hoger zijn.
die kosten draagt collin toch.. we betalen niet voor niets miljoenen aan beheerskosten ieder jaar
pi_220123312
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:40 schreef Boyette het volgende:

[..]
die kosten draagt collin toch.. we betalen niet voor niets miljoenen aan beheerskosten ieder jaar
Tuurlijk.... :O

Ik laat het hierbij ;)
pi_220123336
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Helaas gaat het niet alleen om de 'gründlichkeit', de eventuele bereidwilligheid om buitenlandse investeerders een oor aan te naaien minstens zoveel.
Pecunia non olet
pi_220123352
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
Helaas gaat het niet alleen om de 'gründlichkeit', de eventuele bereidwilligheid om buitenlandse investeerders een oor aan te naaien minstens zoveel.
Ja dat is "die Bereitschaft"
zeker ook belangrijk!
pi_220123973
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:

de Ruyter B.V.
¤ 550.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/de-ruyter-b-v/

Eerste indruk is wat mij betreft wel oké.
Als iemand een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen.

https://ambachtsmark87.nl/
https://www.fundainbusine(...)151-ambachtsmark-87/

[ Bericht 14% gewijzigd door Horsemen op 17-02-2026 13:16:12 ]
pi_220124083
Goed nieuws over de kerstbomenman. 3 Maanden wachten nog.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_220125904
Update SIG inzake
SPOILER
/ Keurig & strak besluit van SIG, bij twijfel is het altijd niet inhalen. Voorkomt een hoop ...... :W

SPOILER
pi_220127818
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 13:05 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:

de Ruyter B.V.
¤ 550.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/de-ruyter-b-v/

Eerste indruk is wat mij betreft wel oké.
Als iemand een linkje heeft dan hou ik mij aanbevolen.

https://ambachtsmark87.nl/
https://www.fundainbusine(...)151-ambachtsmark-87/
Hij is precies wat je zegt 'oké'.
De ondernemer toont een positieve trend met een sterk groeiend eigen vermogen sinds 2020, wat vertrouwen geeft in zijn herstel na een eerder faillissement. De grootste risico's zijn de flinterdunne cashflow-marge. Ons inleg is echter beschermd door een LTV van 85% en een materiële persoonlijke borgstelling van de ondernemer.
pi_220128045
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 19:11 schreef xander129 het volgende:

[..]
Hij is precies wat je zegt 'oké'.
De ondernemer toont een positieve trend met een sterk groeiend eigen vermogen sinds 2020, wat vertrouwen geeft in zijn herstel na een eerder faillissement. De grootste risico's zijn de flinterdunne cashflow-marge. Ons inleg is echter beschermd door een LTV van 85% en een materiële persoonlijke borgstelling van de ondernemer.
Ik laat hem vermoedelijk toch lopen... Door artikelen die ik tegen kwam m.b.t. zijn eerdere failisement.
pi_220128076
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 19:33 schreef xander129 het volgende:

[..]
Ik laat hem vermoedelijk toch lopen... Door artikelen die ik tegen kwam m.b.t. zijn eerdere failisement.
Kun je die links hier plaatsen?
Pecunia non olet
pi_220128221
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 19:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
https://pitane.blue/2019/(...)ank%20in%20Amsterdam.
pi_220128427
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 10:33 schreef Boyette het volgende:
vuurvast nog wel
Oh die ja, ik herinner me deel 1 van het project, met een hypotheek op een landelijk gelegen oude fabriek in een staat meer richting ruïneus 'urban-exploration' object dan industrieel erfgoed. Ik zou de waarde van het onderpand met een korreltje zout nemen, als de grond ook nog vervuild is dan zou de waarde wel eens negatief kunnen zijn.
pi_220130242
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 19:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
SPOILER
Ik laat hem lekker lopen!

[ Bericht 6% gewijzigd door ovdm op 18-02-2026 01:05:48 ]
pi_220130498
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 00:57 schreef ovdm het volgende:

[..]
SPOILER
Ik laat hem lekker lopen!
Het lijkt mij ook nog eens een vrij dure opslag ruimte. Je zou zeggen dat er wel betere loodsen beschikbaar zijn qua prijs per m2...
-
pi_220130746
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 07:19 schreef bonenstaak het volgende:

[..]
Het lijkt mij ook nog eens een vrij dure opslag ruimte. Je zou zeggen dat er wel betere loodsen beschikbaar zijn qua prijs per m2...
Prognoses worden doorgaans met een flinke roze bril op opgesteld. Ze komen daarom ook maar zelden uit. Als je dan ziet dat ze zelf maar 17K winst voor 2026 voorspellen, dan is het geen vetpot dat bedrijf. Er zit ook nog eens een dalende lijn in zijn winstcijfers. Met een current-ratio van <1.

Een goedkopere locatie zou dan idd wat meer verantwoord zijn. Ik krijg toch al de indruk dat deze meneer zichzelf nogal voorbijloopt in zijn tomeloze enthousiasme.
Pecunia non olet
pi_220131003
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 08:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Er staat in de picth wel duidelijk aangegeven dat er over 2023 en 2024 geen definitieve jaarcijfers beschikbaar zijn wegens (betalings?)achterstanden bij de vorige boekhouder, dus de logische conclusie zou dan wel zijn dat deze ook (nog) niet gedeponeerd zijn. Dat in de pitch 2022 niet genoemd wordt heeft denk ik als oorzaak dat ccf standaard niet verder dan 2 jaar terugkijkt.

Ik ben zelf van mening zijn dat ze geen projecten zouden moeten willen publiceren waarbij over de voorgaande boekjaren (meervoud!) nog geen jaarstukken beschikbaar zijn. Die jaarstukken zouden zeker bij een financieringsaanvraag een paar maanden na afloop van het boekjaar natuurlijk wel beschikbaar moeten zijn (ook als je je als ondernemer een goed financieel inzicht wilt hebben), er is geen bank die een financiering verstrekt zonder ook maar 1 jaarstuk van de afgelopen jaren. (en vaak ook nog voorlopige rapportage over lopende boekjaar). Dus heeft ccf gedaan wat ze altijd doen en dat ook weergegeven? Ik denk het wel. Is dat naar mijn mening het voldoende? Nee, maar dat hebben we hier al bij meer projecten gezien en aangegeven in het verleden.

Ik lees in het faillissemenstverslag nog een interessante passage:

SPOILER

[ Bericht 21% gewijzigd door tnhb op 18-02-2026 09:37:37 ]
pi_220131028
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:40 schreef Boyette het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, lees de av nog eens een keertje hememaal door...
pi_220131129
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2026 11:00 schreef obligataire het volgende:
Het loopt steeds verder op. Dan maar weer eens een depositootje. Bedroevend aanbod kwantitatief en kwalitatief in de pijplijn. Er moet denk ik weer eens een groot fonds vol voordat wij weer aan de beurt zijn.
Pecunia non olet
pi_220131150
quote:
Volgens faillissemenstverslag heeft de voormalig bestuurder de (immateriele en materiele) activa gekocht omdat er geen andere bieders zouden zijn geweest, ik schat in dat hij gewoon ongevere verder kan gaan waar hij was gebleven.
pi_220131595
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:38 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het loopt steeds verder op. Dan maar weer eens een depositootje. Bedroevend aanbod kwantitatief en kwalitatief in de pijplijn. Er moet denk ik weer eens een groot fonds vol voordat wij weer aan de beurt zijn.
Komt er weer eens een directlening, bieden ze een schamele 6% rente. Pfff.
pi_220132633
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 09:40 schreef tnhb het volgende:

[..]
Volgens faillissemenstverslag heeft de voormalig bestuurder de (immateriele en materiele) activa gekocht omdat er geen andere bieders zouden zijn geweest, ik schat in dat hij gewoon ongevere verder kan gaan waar hij was gebleven.
Er lijkt nu opeens toch medewerking te zijn aan verkoop huis. Maar goed, ik geloof het pas als ik het op funda zie met foto's zonder gaten in de muur. De boedel is zoals gebruikelijk voor de fiscus en zien we niets van.
pi_220134112
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 10:52 schreef quepos het volgende:

[..]
Komt er weer eens een directlening, bieden ze een schamele 6% rente. Pfff.
Het vreemde is dat ik die direct lening wel bij de toekomstige investeringskansen zie in de browser, maar niet in de app bij de toekomstige investeringskansen zie staan. Hebben jullie dit ook?
pi_220134340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:54 schreef Lezer8857 het volgende:
direct lening wel bij de toekomstige investeringskansen zie in de browser, maar niet in de app bij de to
Klopt app toont geen toekomstige investerings kansen.
pi_220134358
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Bij mij wel maar dat alleen Voorwater vastgoed, een 12 maanden project die ik ook via browser zie.
Bij mij via de browser dus 2 projecten en via de app 1 project te zien.
pi_220134361
quote:

[..]
Ik krijg in de app wel toekomstige investeringskansen. Op dit moment zie ik in de app wel project Voorwater, maar niet project Unit. En die zijn beide wel te zien onder toekomstige projecten op de website.
pi_220134396
quote:

[..]
Ik weet niet welke versie jij gebruikt maar zolang ik mij kan herinneren zijn de toekomstige investeringskansen altijd zichtbaar geweest.
pi_220134431
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Bij mij wel maar dat alleen Voorwater vastgoed, een 12 maanden project die ik ook via browser zie.
heb er gewoon 2 in de app
voorwater en unit
pi_220134508
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Nu bij mij ook 2 toekomstige projecten in de app. Blijkbaar had men bij collin even een probleem bij het doorzetten naar de app.Ik laat deze kansen aan mij voorbij gaan.
pi_220134592
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Nu bij mij ook 2 toekomstige projecten in de app. Blijkbaar had men bij collin even een probleem bij het doorzetten naar de app.Ik laat deze kansen aan mij voorbij gaan.
Wat mankeert aan v*oorwater? Afgezien van looptijd en 6,3% netto rente. Dubbele hypotheek. Linkje is mij toegezegd.

In ruil voor linkje graag jullie analyse. Duimpjes als je investeert is ook duidelijk.
SPOILER

[ Bericht 13% gewijzigd door Fredericm op 18-02-2026 17:20:08 ]
pi_220134815
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:43 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Wat mankeert aan v*oorwater? Afgezien van looptijd en 6,3% netto rente. Dubbele hypotheek. Linkje is mij toegezegd.

In ruil voor linkje graag jullie analyse. Duimpjes als je investeert is ook duidelijk.
SPOILER
Ik geef iedereen die een investeringslinkje deelt een duimpje omhoog als bedankje, ook al investeer ik zelf meestal niet. In dit geval is het een direct-project dus voor mij niet interessant.
pi_220135107
Cafe Rotterdam GvE is door storting van 166.000 vol.
pi_220135163
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 18:12 schreef KrekelJapie het volgende:
Holbox had ook al een investeerder van een ruime 2,5 ton
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220135207
quote:
Mooi! Geld stond er al lang genoeg renteloos.
pi_220135299
quote:

[..]

SPOILER
Dit gaat vast wel goed komen, met dit onderpand als zekerheid.
Zelf doe ik liever mee aan Uni*t, zakelijk gezien is dit nog niet zo'n slechte, een solide hoeksteentje in de portefeuille zeg maar :7
Pecunia non olet
pi_220135473
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:24 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik geef iedereen die een investeringslinkje deelt een duimpje omhoog als bedankje, ook al investeer ik zelf meestal niet. In dit geval is het een direct-project dus voor mij niet interessant.
Ik zie niet hoe zij deze verwachte verkoopopbrengst van ¤ 425.000 willen realiseren, zoals vermeld:
“De te verwachten verkoopopbrengst van het Van Vollenhovenplein 79 bedraagt ¤ 425.000, gebaseerd op een indicatieve opgave van de verkopende makelaar.”

Het betreft een relatief oud appartementencomplex. Recente transacties binnen hetzelfde complex laten verkoopprijzen zien tussen ¤ 4.400 en ¤ 4.600 per m². Bij een woonoppervlakte van 79 m² komt dat neer op een marktwaarde van circa ¤ 347.600 tot ¤ 363.400 (79 m² × ¤ 4.400–4.600). Dat ligt aanzienlijk onder de genoemde ¤ 425.000.

Aan de andere kant geldt dat door de aanvullende hypothecaire inschrijving het geïnvesteerde kapitaal bij een tegenvallend scenario naar verwachting grotendeels kan worden veiliggesteld.

Ik twijfel nog even of ik hem mee neem.
pi_220139338
quote:
Zou ook het investeringsfonds van GvE kunnnen zijn? Alhoewel die volgens mij nog niet helemaal vol en/of actief was enkele dagen geleden. Maar misschien inmiddels wel en daarmee is de investering volgeschreven?
pi_220139636
quote:

[..]

SPOILER
Misschien schrikken mensen van verhoogd risico, terwijl dat puur komt door geen vergelijkende cijfers. Heb wel basis meegepakt, saldo liep wat te hard op.
Do I wanna know?
pi_220140647
Overname Sport2000 9%+1% early bird GVE.

Normaal zou ik hem niet meenemen (sportwinkels), maar 100% garantstelling door ANWR Garant.

https://e.geldvoorelkaar.(...)8KZCR_wStYh6XpRNRcbQ
Do I wanna know?
pi_220141047
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 09:54 schreef nostra het volgende:

Normaal zou ik hem niet meenemen (sportwinkels), maar 100% garantstelling door ANWR Garant.

Volgens mij is dit de tweede keer dat AG op deze manier borg staat bij GvE.
Zie ook # 31544 S2000 in Zaltbommel. Juni 2025, tot dusver correcte betalingen.

SPOILER
Bijna te mooi om waar te zijn, ziet iemand een addertje onder het gras :)
Pecunia non olet
pi_220141506
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 10:26 schreef obligataire het volgende:

[..]

SPOILER
grootste probleem is GVE zelf
pi_220141781
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 10:26 schreef obligataire het volgende:

[..]

SPOILER
Ziet er erg goed uit. Doe je enkele basis of meer?
pi_220142006
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 11:38 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ziet er erg goed uit. Doe je enkele basis of meer?
extra :7
Pecunia non olet
pi_220142025
Nou, daar is hij dan voor de liefhebbers (via HcN):

NIEUW CROWDFUNDINGPROJECT

8% rente | investeer vanaf ¤ 250

Er is een nieuw project in de preview fase geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Pavarotti Mall of The Netherlands. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

De actieve automatische investeringen die op het moment van voorpublicatie waren ingesteld, worden hier aan toegevoegd zodra het project online komt.

Vrijdag 20 februari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
https://horecacrowdfundin(...)netherlands-nlxm7rp7
pi_220142617
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2026 12:12 schreef Horsemen het volgende:

Ja, mail ook binnen. Nu nog graag de mail om automatisch toezeggen te bevestigen.

Edit, die ook binnen en bevestigd. Stond op dat moment op 7,29% / ¤25.000, maar dat gaat nu rap omhoog.

[ Bericht 9% gewijzigd door Soulfreak op 19-02-2026 13:26:01 ]
pi_220142922
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2026 12:12 schreef Horsemen het volgende:

8% rente | investeer vanaf ¤ 250

Er is een nieuw project in de preview fase geplaatst.

Het betreft een 5-sterren crowdfundingproject voor Pavarotti Mall of The Netherlands. Op dit project wordt 8% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

De actieve automatische investeringen die op het moment van voorpublicatie waren ingesteld, worden hier aan toegevoegd zodra het project online komt.

Vrijdag 20 februari om 12:00 uur zal het project worden opengesteld voor het nog resterende te financieren deel.
https://horecacrowdfundin(...)netherlands-nlxm7rp7
Ik weet niet meer wie ons al eerder had ingeseind maar die wil ik graag bedanken Daardoor automatische toezegging toen fors verhoogd en alles toegewezen en dit ga ik nu weer naar naar 500 terugbrengen.

Nogmaals bedankt ervoor.
pi_220142942
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 13:45 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Ik weet niet meer wie ons al eerder had ingeseind maar die wil ik graag bedanken Daardoor automatische toezegging toen fors verhoogd en alles toegewezen en dit ga ik nu weer naar naar 500 terugbrengen.

Nogmaals bedankt ervoor.
Graag gedaan. Ik had mijn automatisch toewijzen zelf ook verhoogd, kan nu ook weer terug naar het vaste bedrag.
pi_220142948
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 09:54 schreef nostra het volgende:

En wat als ANWR omvalt ?
pi_220142975
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 13:50 schreef paardendokter het volgende:

[..]
En wat als ANWR omvalt ?
Dan heb je een defaultprojectje.
Do I wanna know?
pi_220143011
quote:
10s.gif Op donderdag 19 februari 2026 13:55 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan heb je een defaultprojectje.
En ANWR klinkt wel erg algemeen maar is een sport 2000 garant. Dus als sport 2000 omvalt is anwr waarschijnlijk ook omgevallen.
pi_220143071
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 13:59 schreef Fredericm het volgende:

[..]
En ANWR klinkt wel erg algemeen maar is een sport 2000 garant. Dus als sport 2000 omvalt is anwr waarschijnlijk ook omgevallen.
Mee eens, dus hoeveel comfort biedt die garantstelling (spoiler: weinig).
pi_220143131
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 13:59 schreef Fredericm het volgende:
En ANWR klinkt wel erg algemeen maar is een sport 2000 garant.
Hoezo, zo te zien werken ze voor allerlei retail:

https://schoenvisie.nl/po(...)een-digitale-wereld/
Do I wanna know?
pi_220143295
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 14:06 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Heb je onderzoek gedaan naar dit bedrijf, om deze stelling te onderbouwen?
Pecunia non olet
pi_220143391
Pavarotti Mall ook open. Brengen daar een sloot geld heen elk jaar, dus ik doe maar mee.
Do I wanna know?
pi_220143631
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 13:49 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Graag gedaan. Ik had mijn automatisch toewijzen zelf ook verhoogd, kan nu ook weer terug naar het vaste bedrag.
Ik verwacht ook nog een geborgde lening, dus ik heb ik de normale inleg ongewijzigd gelaten. Nu maar hopen dat die Horeca groothandel niet omvalt ;)
Pecunia non olet
pi_220143833
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 15:23 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik verwacht ook nog een geborgde lening, dus ik heb ik de normale inleg ongewijzigd gelaten. Nu maar hopen dat die Horeca groothandel niet omvalt ;)
Er staat aangegeven dat er inderdaad een geborgde lening van ¤250.000 komt. Daar ga ik denk ik niet in meedoen, ik heb eind 2025 al 2 geborgde leningen op de vestigingen Leiden en Delft meegenomen. Met een dubbele inleg nu, vind ik wel weer even genoeg. Misschien weer wanneer hij met een nieuw concept in de oude Pavarotti aan het water komt.
Die eerdere geborgde leningen zullen ook (of deels) voor deze nieuwe in MOTN zijn. In het filmpje waar in het bekend gemaakt werd gaf Rene aan dat hij er 3 maanden mee bezig was geweest, dat was ook ongeveer de tijd dat die geborgde leningen waren. Het is voor ¤750.000 overgenomen (¤150.000 inventaris en ¤600.000 goodwill).

[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 19-02-2026 23:50:27 ]
pi_220146238
Herfinanciering SIG in Maastricht:
SPOILER
Geen linkjes dus lastig om mee te doen. Als het mee zit en ik ben op tijd pak ik deze mee.
pi_220146599
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 14:33 schreef obligataire het volgende:
quote:
0s.gif
Op donderdag 19 februari 2026 14:06 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Van wat ik opmaak uit de websites en het Graydon-creditsafe document van GVE:
ANWR-garant nederland BV (=borgsteller) is onderdeel van de ANWR-group.
Sport2000 is geen ANWR maar er zijn wel sterke verbanden. Als de eerste failliet gaat gaat dat de tweede wel pijn doen. Sport2000 is niet de enige klant/enige merk van ANWR maar wel een belangrijke. De borgstelling van 1M¤ voor de winkel lijkt mij wel veel als ik het vergelijk met de cijfers op de balans van ANWR-garant nederland BV.
Trouwens, als Sport2000 failliet gaat kan de leningnemer natuurlijk ook "gewoon" een andere naam op de winkel plakken. De lokale Blokker waar ik nog steeds nooit kom heet nu ook andersz.
pi_220146806
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 19:16 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Van wat ik opmaak uit de websites en het Graydon-creditsafe document van GVE:
ANWR-garant nederland BV (=borgsteller) is onderdeel van de ANWR-group.
Sport2000 is geen ANWR maar er zijn wel sterke verbanden. Als de eerste failliet gaat gaat dat de tweede wel pijn doen. Sport2000 is niet de enige klant/enige merk van ANWR maar wel een belangrijke. De borgstelling van 1M¤ voor de winkel lijkt mij wel veel als ik het vergelijk met de cijfers op de balans van ANWR-garant nederland BV.
Trouwens, als Sport2000 failliet gaat kan de leningnemer natuurlijk ook "gewoon" een andere naam op de winkel plakken. De lokale Blokker waar ik nog steeds nooit kom heet nu ook andersz.
Relatie in het kort
ANWR-Garant Nederland B.V. is een Retail Service Organisatie (een service- en inkooporganisatie) voor zelfstandige ondernemers in de schoenen- en sportbranche in Nederland, en maakt deel uit van de internationale ANWR-Group. �

ANWR-GARANT
Sport2000 is een sportwinkelformule (keten/brand) die opereert via zelfstandige sportwinkels en internationaal actief is. �

🧩 Hoe ze verband houden
✅ ANWR-Garant Nederland heeft de licentierechten voor de SPORT2000-formule in Nederland in handen.
Dat betekent dat ANWR-Garant de formule SPORT2000 in Nederland exploiteert en ondersteunt, inclusief activiteiten als inkoop, marketing, e-commerce, financiële services en ondersteuning voor de aangesloten winkels. �

ANWR-GARANT +1
✅ SPORT2000-winkels in Nederland zijn aangesloten bij ANWR-Garant Nederland.
De individuele SPORT2000-winkels zijn meestal zelfstandige ondernemers die zich bij de formule hebben aangesloten via ANWR-Garant. �

✅ Online activiteiten van SPORT2000 (zoals sport2000.nl) worden in opdracht van ANWR-Garant Nederland BV geëxploiteerd.

De webshop wordt bijvoorbeeld geëxploiteerd in opdracht van ANWR-Garant Nederland en beheerd via een onderdeel van de ANWR Group. �

💡 Samenvattend
ANWR-Garant Nederland BV is de organisatie achter de SPORT2000-formule in Nederland. Sport2000 zelf is de sportwinkelketen/formule die onder die licentie opereert. ANWR-Garant ondersteunt, coördineert en faciliteert de SPORT2000-winkels met inkoop, marketing, e-commerce en andere services, terwijl de winkels zelf vaak zelfstandige ondernemers zijn.
pi_220147226
Zal de dierenwinkel met deze kleine aanpassing vol gaan lopen. Denk dat ze eerder 10% rente moeten bieden, tenzij ook een groot deel vanuit GvE fonds ingelegd wordt.
quote:
Let op: Wijziging rente en looptijd

Project: All Creatures Petshop
Leendoel: Opstart onderneming
Doelbedrag: ¤ 270.000
Rente: 9%
Looptijd: 48 maanden
Leenvorm: Flexlening
pi_220147637
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 14:33 schreef obligataire het volgende:

[..]
Je stelt de verkeerde vraag. De juiste vraag is: hoeveel effort doet GVE om ons uit te leggen wat die garantie waard is. Hoe vaak en voor welke bedragen staat ANWR nog meer garant. Wat is het balanstotaal en de liquiditeitsprognose van ANWR. Is het "garantiekapitaal" in een afgescheiden entiteit (spoiler: nee) ondergebracht enzovoorts en zo verder.

ANWR is een soort inkooporganisatie die ook software en zo verkoopt/verhuurt aan zijn 'leden'. Heeft in een moeilijke markt dus stabiele hoeveelheid winkels/klanten nodig. Probleem daarbij is de financiering bij verkoop van een winkel. Dus hebben ze als 'deus ex machina' een garantstelling verzonnen. Totaal niet te vergelijken met de garantiefondsen in bijv. de reiswereld. Ik geef er geen cent voor.
pi_220147842
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 20:24 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Je stelt de verkeerde vraag. De juiste vraag is: hoeveel effort doet GVE om ons uit te leggen wat die garantie waard is. Hoe vaak en voor welke bedragen staat ANWR nog meer garant. Wat is het balanstotaal en de liquiditeitsprognose van ANWR. Is het "garantiekapitaal" in een afgescheiden entiteit (spoiler: nee) ondergebracht enzovoorts en zo verder.

ANWR is een soort inkooporganisatie die ook software en zo verkoopt/verhuurt aan zijn 'leden'. Heeft in een moeilijke markt dus stabiele hoeveelheid winkels/klanten nodig. Probleem daarbij is de financiering bij verkoop van een winkel. Dus hebben ze als 'deus ex machina' een garantstelling verzonnen. Totaal niet te vergelijken met de garantiefondsen in bijv. de reiswereld. Ik geef er geen cent voor.
Dank voor de info. Ik cancel de investering. Dat kan bij GVE helaas niet online
pi_220149012
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2026 20:24 schreef paardendokter het volgende:

[..]

ANWR NL heeft:
Ongeveer ¤784k eigen vermogen
Ongeveer ¤716k liquide middelen

De borgstelling bedraagt:
¤1.000.000

Dat betekent:
Als deze garantie volledig wordt getrokken, is dat groter dan hun eigen vermogen.
Een volledige uitbetaling kan de NL-BV zelf zwaar raken.

MAAR:
ANWR NL maakt deel uit van een Duitse groep:
moederbedrijf: ANWR GROUP EG (DE)

We weten niet:
of de Duitse moeder mee borg staat,
of alleen de Nederlandse BV aansprakelijk is.

Dat maakt groot verschil.

Zonder borgstelling zou dit project extreem risicovol zijn.

Met borgstelling verschuift het risico grotendeels naar ANWR.

Maar uiteindelijk mogelijk toch naar ons
pi_220149532
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2026 22:54 schreef Boyette het volgende:
We weten niet:
of de Duitse moeder mee borg staat,
of alleen de Nederlandse BV aansprakelijk is.
Nee, alleen ANWR-GARANT Nederland BV staat borg. Anders had het wel in de pitch en EBI gestaan.
Misschien dat het moederbedrijf wel een helpende hand toesteekt als de Nederlandse BV in de problemen raakt maar misschien ook wel niet.
pi_220149839
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 06:21 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Nee, alleen ANWR-GARANT Nederland BV staat borg. Anders had het wel in de pitch en EBI gestaan.
Misschien dat het moederbedrijf wel een helpende hand toesteekt als de Nederlandse BV in de problemen raakt maar misschien ook wel niet.
Dat bedoel ik.. dat weten we dus niet..
pi_220151425
Verzoek gedaan bij GVE om mijn investering van Sport 2000 in te trekken. en Pavarotti ruim verhoogd.
pi_220151775
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:11 schreef axensir het volgende:
Verzoek gedaan bij GVE om mijn investering van Sport 2000 in te trekken. en Pavarotti ruim verhoogd.
Ik heb mijn Pavarotti inleg toch ook nog wat verhoogd (nu ga ik zeker niet ook de geborgde meenemen) en zo te zien zijn er meer die dat doen. Benieuwd hoeveel er nog overblijft voor degenen zonder automatisch toezeggen, nog zo'n ¤58.000 open van de ¤350.000.
pi_220152763
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:40 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb mijn Pavarotti inleg toch ook nog wat verhoogd (nu ga ik zeker niet ook de geborgde meenemen) en zo te zien zijn er meer die dat doen. Benieuwd hoeveel er nog overblijft voor degenen zonder automatisch toezeggen, nog zo'n ¤58.000 open van de ¤350.000.
Het is mij nog net gelukt, zonder automatisch inschrijven
pi_220153059
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2026 19:32 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Relatie in het kort
ANWR-Garant Nederland B.V. is een Retail Service Organisatie (een service- en inkooporganisatie) voor zelfstandige ondernemers in de schoenen- en sportbranche in Nederland, en maakt deel uit van de internationale ANWR-Group. �

ANWR-GARANT
Sport2000 is een sportwinkelformule (keten/brand) die opereert via zelfstandige sportwinkels en internationaal actief is. �

🧩 Hoe ze verband houden
✅ ANWR-Garant Nederland heeft de licentierechten voor de SPORT2000-formule in Nederland in handen.
Dat betekent dat ANWR-Garant de formule SPORT2000 in Nederland exploiteert en ondersteunt, inclusief activiteiten als inkoop, marketing, e-commerce, financiële services en ondersteuning voor de aangesloten winkels. �

ANWR-GARANT +1
✅ SPORT2000-winkels in Nederland zijn aangesloten bij ANWR-Garant Nederland.
De individuele SPORT2000-winkels zijn meestal zelfstandige ondernemers die zich bij de formule hebben aangesloten via ANWR-Garant. �

✅ Online activiteiten van SPORT2000 (zoals sport2000.nl) worden in opdracht van ANWR-Garant Nederland BV geëxploiteerd.

De webshop wordt bijvoorbeeld geëxploiteerd in opdracht van ANWR-Garant Nederland en beheerd via een onderdeel van de ANWR Group. �

💡 Samenvattend
ANWR-Garant Nederland BV is de organisatie achter de SPORT2000-formule in Nederland. Sport2000 zelf is de sportwinkelketen/formule die onder die licentie opereert. ANWR-Garant ondersteunt, coördineert en faciliteert de SPORT2000-winkels met inkoop, marketing, e-commerce en andere services, terwijl de winkels zelf vaak zelfstandige ondernemers zijn.
dit komt van de gratis versie van grok of zo?
pi_220153071
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 13:25 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
begrijpelijk dit is ook niet voor velen een interessant project
pi_220153451
Ik heb het idee dat GvE zich niet houdt aan de eigen algemene voorwaarden
quote:
14.10 De Investeerder ontvangt ter bevestiging een e-mail, nadat hij zich heeft ingeschreven op het aanbod. Tevens wordt de Investeerder in de e-mail gewezen op zijn bedenktermijn van vier (4) dagen en wordt de Investeerder de mogelijkheid geboden om zijn Inschrijving op het aanbod in te trekken. Aan deze annulering zijn geen kosten verbonden. De Inschrijving is definitief geworden, indien de Inschrijving niet binnen de daarvoor geldende termijn wordt geannuleerd. De bedenktermijn gaat in op het moment van Inschrijving.
Bij mij staat dit niet in de email van de bevestiging van een inschrijving.
pi_220153499
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik heb het idee dat GvE zich niet houdt aan de eigen algemene voorwaarden
[..]
Bij mij staat dit niet in de email van de bevestiging van een inschrijving.
Scherp! Je bent niet de enige waarbij het niet in de bevestiging staat.
pi_220153629
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:39 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Scherp! Je bent niet de enige waarbij het niet in de bevestiging staat.
waarom zou dat in de inschrijfbevestiging moeten staan als dit reeds algemeen geldt voor alle inschrijvingen?
pi_220153699
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 13:25 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Je had 3 minuten de tijd, toen zat die vol.
pi_220153805
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 14:48 schreef Boyette het volgende:

[..]
waarom zou dat in de inschrijfbevestiging moeten staan als dit reeds algemeen geldt voor alle inschrijvingen?
Geen idee, GvE heeft dit zelf in de algemene voorwaarden gezet. Dan moeten ze het ook toepassen.

Het geldt trouwens alleen voor niet ervaren investeerders. Investeerders die bij toetsing hebben aangegeven ervaren te zijn, hebben geen bedenktermijn.
pi_220153889
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Geen idee, GvE heeft dit zelf in de algemene voorwaarden gezet. Dan moeten ze het ook toepassen.

Het geldt trouwens alleen voor niet ervaren investeerders. Investeerders die bij toetsing hebben aangegeven ervaren te zijn, hebben geen bedenktermijn.
Dat laatste is nieuw voor mij. Staat dit ook in hun AV? Ik heb geen idee wat ik daar destijds heb ingevuld, maar ik kan blijkbaar nog steeds terugtrekken binnen vier dagen :).
pi_220154232
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Dat laatste is nieuw voor mij. Staat dit ook in hun AV? Ik heb geen idee wat ik daar destijds heb ingevuld, maar ik kan blijkbaar nog steeds terugtrekken binnen vier dagen :).
Ben je een onervaren investeerder?
pi_220155112
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 16:01 schreef Boyette het volgende:

[..]
Ben je een onervaren investeerder?
maakt toch niet uit. Zo lang je zelf niet aangeeft een ervaren investeerder te zijn, kan je binnen 4 dagen terugtrekken
pi_220155193
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:08 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
maakt toch niet uit. Zo lang je zelf niet aangeeft een ervaren investeerder te zijn, kan je binnen 4 dagen terugtrekken
dat doe je bij je aanmelding
dus dat speelt hier een rol

dat is bij de initiele aanmelding bij GVE niet bij dit specifieke project
pi_220155217
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 15:16 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Dit moest je zelf aangeven in de investeerdertoets bij start ECSPR. Ik zag toen geen voordelen om aan te geven ervaren te zijn, dus heb niet ervaren aangegeven.
pi_220155231
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 17:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dit moest je zelf aangeven in de investeerdertoets bij start ECSPR. Ik zag toen geen voordelen om aan te geven ervaren te zijn, dus heb niet ervaren aangegeven.
Je bent ook onervaren toch? dus dat klopte dus ook gewoon..
Je hebt het juiste gedaan!
pi_220156163
De sport 2000 investering is teruggetrokken. Gaat nu as maandag live. Benieuwd wat de nieuwe pitch is.
pi_220156393
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:02 schreef Fredericm het volgende:
De sport 2000 investering is teruggetrokken.
Hoe kom je aan die informatie? Zo te zien is alleen de voorinschrijving gesloten. Of bedoel je dat je je eigen investering teruggetrokken hebt?
pi_220157603
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 18:21 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Hoe kom je aan die informatie? Zo te zien is alleen de voorinschrijving gesloten. Of bedoel je dat je je eigen investering teruggetrokken hebt?
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de tekst investering is teruggetrokken verkeerd geïnterpreteerd.
pi_220158149
Ik ben alweer zo’n 10 jaar een onervaren crowdfunding-investeerder.

En heb voor mijn basis-inleg meegedaan bij het nieuwe project van René bij HCN. Spreiding, spreiding, spreiding. We hebben toch genoeg voorbeelden gezien waarbij dit achteraf verstandig bleek, ook bij HCN.

My 2 cents. Fijn weekend allen.
pi_220158158
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 11:11 schreef axensir het volgende:
Hoeveel geld krijgen we terug als Pavarotti omvalt? Die zal best nog wat schulden uit de corona tijd hebben.
Pecunia non olet
pi_220159685
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2026 20:40 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hoeveel geld krijgen we terug als Pavarotti omvalt? Die zal best nog wat schulden uit de corona tijd hebben.
In een interview heeft hij wel eens gezegd dat er inderdaad nog een bonnetje openstaat bij de Belastingdienst.

En in een ouder interview over de moeilijkheden ten tijde van corona gaf hij aan dat hij diverse panden had verkocht en dat hij zonder die mogelijkheid misschien wel zijn huis had moeten verkopen.
Zijn landgoed heeft hij indertijd aangeschaft voor 7 miljoen met daarbij 3 miljoen eigen geld. Of wij veel van die overwaarde terug zullen zien als het uitdraait op een failliessement is natuurlijk altijd de vraag, maar ik heb wel het idee dat Rene er alles aan zal doen om het niet zover te laten komen en desnoods weer iets zal verkopen om de rest te redden.

Ik heb al eerder groter geinvesteerd in een Pavarotti lening, dat was toen die in Leiden, en nu dus weer.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 00:48:10 #140
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220161636
CCF LEVEA B.V.
00047639

Goed nieuws het pand staat onder bod. Hopelijk kan het snel afgewikkeld worden.
https://www.fundainbusine(...)-lange-tiendeweg-90/
  zaterdag 21 februari 2026 @ 09:58:37 #141
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220163124
Op zaterdag 7 februari maakten de eersten hier melding van "CRE / Appartementen Sauerland" afgelost. Anderen namen hierover later contact op via telefoon of mail, en kregen niet allemaal gelijkluidende verklaring voor de vertraging. Ik heb geen enkele actie ondernomen en werd gisteren afgelost.
Toch vreemd, een tijdsbestek van 14 dagen waarover de aflossingen worden uitgesmeerd. Transparant zijn ze niet bij CRE dus naar de ware reden kunnen wij alleen maar gissen....

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 21-02-2026 10:35:38 ]
pi_220163901
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 09:58 schreef InVestEerder het volgende:
Ik heb geen enkele actie ondernomen en werd gisteren afgelost.
Ik neem aan dat ze in dat geval de rente ook tot die werkelijke aflosdatum vergoeden en niet alleen tot de aflosdatum van de eerste? Maar het blijft wel vreemd en komt naar mijn mening niet echt transparant over.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 11:26:45 #143
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220163945
Van de week update ontvangen van CCF betreffende
SPOILER
In die kerel heb ik mij toch behoorlijk vergist. Ik vermoed dat de afwikkeling van dit project nog wel een behoorlijk tijdje gaat duren, want hij lijkt niet erg mee te werken en nog in z'n eigen sprookjes te geloven.

[ Bericht 19% gewijzigd door InVestEerder op 21-02-2026 11:57:34 ]
pi_220163968
Bij cre verloopt het bredase koepelcomplex ook wat bijzonder, na herfinanciering is blijkbaar in de nieuwe lening inmiddels al wel de eerste rente uitbetaald (kliniekgebouw) terwijl de deelnemers uit het oorspronkelijke project, die niet hebben doorgerold, nog steeds niet zijn afgelost. Het geld zou al een aantal weken (minimaal sinds 28/1) bij notaris in depot staan, iemand toevallig al wel een aflossing gezien? Gezien een hiervoor genoemd project kan daar dus gewoon twee weken tussen zitten, vandaar mijn vraag.
  zaterdag 21 februari 2026 @ 11:59:05 #145
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220164192
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 11:23 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik neem aan dat ze in dat geval de rente ook tot die werkelijke aflosdatum vergoeden en niet alleen tot de aflosdatum van de eerste? Maar het blijft wel vreemd en komt naar mijn mening niet echt transparant over.
Dat verwacht ik wel; daarover heb ik eerlijk gezegd meestal geen klagen bij CRE.

Aanvulling: de melding van CRE dat dit via betaaldienstverlener OPP afgelost zou gaan worden, is in mijn geval een verzinsel geweest. Het geld kwam gewoon via Sauer en Oonk. Het is allemaal een beetje houtje-touwtje bij CRE.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 21-02-2026 14:51:55 ]
pi_220165319
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 11:26 schreef InVestEerder het volgende:
Van de week update ontvangen van CCF betreffende
SPOILER
In die kerel heb ik mij toch behoorlijk vergist. Ik vermoed dat de afwikkeling van dit project nog wel een behoorlijk tijdje gaat duren, want hij lijkt niet erg mee te werken en nog in z'n eigen sprookjes te geloven.

Ja ik ook
Maar ik begrijp het verhaal niet zo goed

Waar is al dat geld nu gebleven als hij de aannemer niet heeft betaald en er ook geen werk is verricht want de appartementen zijn niet af..

Dan moet er nog geld zijn..
pi_220166803
Ik zat klaar maar helaas binnen seconden zat de SiG vol en dus niet mee kunnen doen :X
pi_220166806
SIG Kleine Gracht in seconds vol, sneller dat als Joep Wennemars een rondje heeft geschaatst
pi_220166821
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:02 schreef peterc het volgende:
SIG Kleine Gracht in seconds vol, sneller dat als Joep Wennemars een rondje heeft geschaatst
Heb jij wel mee kunnen doen?
pi_220166837
Vet in kunnen schrijven c_/
Pecunia non olet
pi_220166840
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:04 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Heb jij wel mee kunnen doen?
Jep, met de klok op de tel en dan stipt op uur U de site F5 refreshen en dan als een malle door.
pi_220166858
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:05 schreef obligataire het volgende:
Vet in kunnen schrijven c_/
Dan beklaag ik me over jou _O-
pi_220166864
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:06 schreef peterc het volgende:

[..]
Jep, met de klok op de tel en dan stipt op uur U de site F5 refreshen en dan als een malle door.
Precies zo is het hier ook gelukt.
pi_220167759
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 16:09 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Precies zo is het hier ook gelukt.
Hier achter de feiten aangelopen. Jammer maar helaas het is niet anders
pi_220168676
Zie dat gisteren een leuk project op CCF is volgelopen. Waarschijnlijk in pre publicatiefase door 200 investeerders

Fish Sense B.V.
¤ 135.000 | 9,0 % rente | 60 maanden | Investeerders: 200
https://www.collincrowdfund.nl/fish-sense-b-v/
pi_220169388
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:58 schreef KrekelJapie het volgende:
Zie dat gisteren een leuk project op CCF is volgelopen. Waarschijnlijk in pre publicatiefase door 200 investeerders

Fish Sense B.V.
Inderdaad een leuk project. Jammer dat we geen kans hebben gehad om hierop in te schrijven.
pi_220170250
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 17:58 schreef KrekelJapie het volgende:

Fish Sense B.V.
Die ging gisteren om 11:00 open en was binnen een minuut vol. Ik had blind ingeschreven en daarna pas de pitch gelezen, maar het blijkt inderdaad een mooi project te zijn met een goede dekking.
pi_220172353
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 19:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Inderdaad een leuk project. Jammer dat we geen kans hebben gehad om hierop in te schrijven.
De kans was er feitelijk wel, alleen is dit toch ook weer een project wat online komt en dezelfde dag live is gegaan. Net zoals eerder ook al gebeurde. De oude vertrouwde strategie van minimaal één dag van tevoren publiceren voor livegang lijkt hiermee over boord te zijn gegooid. Met als risico dat je nu dus dagelijks meerdere keren zou moeten kijken of er nieuwe projecten staan die dezelfde dag al online komen. Gelukkig werd ik op dit project gewezen door een vriend, anders had ik ook niet kunnen inschrijven.
pi_220172976
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2026 19:28 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Er was gewoon kans maar was Collin direct dus niet veel interesse voor hier denk ik
pi_220173059
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 09:56 schreef Boyette het volgende:

[..]
Er was gewoon kans maar was Collin direct dus niet veel interesse voor hier denk ik
Mwa, dat denk ik wel. Inderdaad hogere fee maar ook een mooi rendement.
pi_220178438
De klantenservice van GvE is zondagavond aan het werk om de annuleringen van Sport2000 te verwerken.
pi_220180608
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2026 19:15 schreef KrekelJapie het volgende:
De klantenservice van GvE is zondagavond aan het werk om de annuleringen van Sport2000 te verwerken.
kunnen er niet veel zijn
ik denk dat bijna niemand daar in heeft geinvesteerd die niet wist waar hij/zij aan begon.
Het was vanaf het begin allemaal kraakhelder
pi_220182752
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 21:38 schreef Boyette het volgende:

[..]
kunnen er niet veel zijn
ik denk dat bijna niemand daar in heeft geinvesteerd die niet wist waar hij/zij aan begon.
Hij wordt toch weer aangekondigd voor vanmiddag?
pi_220183614
Cocktailbar gaat hem niet meer worden, al doet ze er wel alles aan. Dat nieuwe Kijkduin loopt gewoon in het algemeen niet, behalve de Pavarotti-hoek. Maar goed, ze doet er wel alles aan en risico heeft een cushion met die 2e hypo en uiteindelijk zijn dit soort projecten ook part of the game. Wel voor gestemd dus.
Do I wanna know?
pi_220183706
quote:
7s.gif Op maandag 23 februari 2026 11:04 schreef nostra het volgende:
Cocktailbar gaat hem niet meer worden, al doet ze er wel alles aan. Dat nieuwe Kijkduin loopt gewoon in het algemeen niet, behalve de Pavarotti-hoek. Maar goed, ze doet er wel alles aan en risico heeft een cushion met die 2e hypo en uiteindelijk zijn dit soort projecten ook part of the game. Wel voor gestemd dus.
Ik snap alleen de woz waarde van 15.000 van het onderpand nog steeds niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 23-02-2026 13:31:35 ]
pi_220184446
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 08:47 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Hij wordt toch weer aangekondigd voor vanmiddag?
Hij zat zo vol.
pi_220184665
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2026 21:38 schreef Boyette het volgende:

[..]
kunnen er niet veel zijn
Er zijn (dan) een hoop investeerders die niet weten waar ze aan beginnen..515 om precies te zijn.
pi_220184794
Nieuw project via Collin (met voor mij een te lage rente om hem door te lezen):

B.J.T.W. Veenhuis en C. Berkel
¤ 200.000 | 5,5 % rente | 18 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/b-j-t-w-veenhuis-en-c-berkel/
pi_220184797
B.J.T.W. V**nhuis en C. B**kel
¤ 200.000 | 5,5 % rente | 18 maanden Collin Direct

Dit zakt echt door de ondergrens heen. Na (1,2%!) kosten en box 3 blijft er krap 2,1% over. Sparen levert me op dit moment 2,05% op, een deposito van 18 maanden komt al over Collin rendement heen. Ik laat hem lopen.
pi_220184828
Nieuw project via Collin met linkje om gelijk te investeren:

De Jong Vloeren 2
¤ 35.000 | 8,5 % rente | 72 maanden | Investeerders: 19
https://www.collincrowdfu(...)0137c4ceafdda1e42e89

Zelf maar even meegenomen maar nog niet doorgelezen.
pi_220184833
Linkje de Jong vloeren 2
Mij te lang. Voor de liefhebbers.
Omzet is hobbymatig zo te zien ?

pi_220184957
quote:
14s.gif Op maandag 23 februari 2026 14:23 schreef Horsemen het volgende:

De Jong Vloeren 2

De eerste:
SPOILER
pi_220184987
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 14:23 schreef zeeland6 het volgende:
Linkje de Jong vloeren 2
Mij te lang. Voor de liefhebbers.
Omzet is hobbymatig zo te zien ?

Eigenlijk vind ik hem ook te lang, had hem liever weer voor 36 maanden gehad, maar toch al snel ingeschreven. Kon helaas niet voor het bedrag wat ik vorige keer had ingelegd vanwege de nieuwe max 5%.
Ik zit in de af te lossen lening. Heeft altijd netjes betaald en LTV die voor de eerdere lening al goed was is nu nog beter. Rente is ondanks dat wel een half procent hoger. Eerste vergelijking na even snel even doorlezen, Collin Credit Score is gegaan van Goed naar Ruim Voldoende, eigen vermogen is minder dan 3 jaar geleden. Nu even de rest beter doorlezen. Eh, waar is de EBI?
pi_220185117
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 14:44 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Eigenlijk vind ik hem ook te lang, had hem liever weer voor 36 maanden gehad, maar toch al snel ingeschreven. Kon helaas niet voor het bedrag wat ik vorige keer had ingelegd vanwege de nieuwe max 5%.
Ik zit in de af te lossen lening. Heeft altijd netjes betaald en LTV die voor de eerdere lening al goed was is nu nog beter. Rente is ondanks dat wel een half procent hoger. Eerste vergelijking na even snel even doorlezen, Collin Credit Score is gegaan van Goed naar Ruim Voldoende, eigen vermogen is minder dan 3 jaar geleden. Nu even de rest beter doorlezen. Eh, waar is de EBI?
Kreeg linkje ook in mijn mailbox omdat ik in de eerste lening zit. Had graag mee willen doen maar helaas al vol. Wallet saldo dus weer omhoog.
pi_220185229
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 14:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Kreeg linkje ook in mijn mailbox omdat ik in de eerste lening zit. Had graag mee willen doen maar helaas al vol. Wallet saldo dus weer omhoog.
Ook gemist. Deze zat erg snel vol.
pi_220185248
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 14:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik had eind vorige maand bij de herfinanciering van zijn buurman, die van der Schoot, dat die al vol zat toen ik het bericht zag. Nu was ik gelukkig wel op tijd. Alleen jammer dat deze niet ook nog januari was, toen was die max van 5% van het leningbedrag er nog niet. Ach, je kunt niet alles hebben.
pi_220185250
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ook gemist. Deze zat erg snel vol.
In totaal 47 investeerders, dan gaat het snel :9
pi_220185256
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Was ook maar een laag leningbedrag.
pi_220185269
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Vorige lening 89 investeerders. Dus 42 hebben deze nu gemist.
pi_220185333
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Was ook maar een laag leningbedrag.
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Vorige lening 89 investeerders. Dus 42 hebben deze nu gemist.
Bij kleine projectjes waar er een linkje via het forum beschikbaar komt, beperk ik mijn inleg meestal tot het startbedrag bij een normaal project van ¤500. Dat is om anderen ook een kans te geven en in het besef dat ik alleen maar mee kan doen omdat er hier linkjes gepost worden en we elkaar dus ook wat moeten gunnen. :s)
pi_220185394
quote:
14s.gif Op maandag 23 februari 2026 14:23 schreef Horsemen het volgende:

De Jong Vloeren 2

Thanks, meegenomen voor klein bedrag van 300.
Do I wanna know?
pi_220185461
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
[..]
Bij kleine projectjes waar er een linkje via het forum beschikbaar komt, beperk ik mijn inleg meestal tot het startbedrag bij een normaal project van ¤500. Dat is om anderen ook een kans te geven en in het besef dat ik alleen maar mee kan doen omdat er hier linkjes gepost worden en we elkaar dus ook wat moeten gunnen. :s)
Dit betrof een herfinancering en alle investeerders uit de eerste lening kregen het linkje. Die hadden al minder kans omdat het leningbedrag lager is dan de eerdere lening.
Als dat linkje dan hier wordt gepost en er mensen meedoen die niet in de eerste lening zitten betekent dat dat er nog minder kans is voor de eerdere investeerders.
Zelf kon ik al niet eens mijn eerdere bedrag investeren, ook al stond er nog genoeg open, vanwege het nieuwe maximum voor Direct leningen, dus nu minder dan eerder. Maar zo te zien hebben anderen wel hoger geinvesteerd, het gemiddelde investeringsbedrag bij deze is hoger dan bij de eerdere lening. Kan ik wel begrijpen, rente is hoger en degenen in de eerdere lening weten dat meneer altijd netjes betaald heeft.
pi_220185531
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:44 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dit betrof een herfinancering en alle investeerders uit de eerste lening kregen het linkje. Die hadden al minder kans omdat het leningbedrag lager is dan de eerdere lening.
Als dat linkje dan hier wordt gepost en er mensen meedoen die niet in de eerste lening zitten betekent dat dat er nog minder kans is voor de eerdere investeerders.
Zelf kon ik al niet eens mijn eerdere bedrag investeren, ook al stond er nog genoeg open, vanwege het nieuwe maximum voor Direct leningen, dus nu minder dan eerder. Maar zo te zien hebben anderen wel hoger geinvesteerd, het gemiddelde investeringsbedrag bij deze is hoger dan bij de eerdere lening. Kan ik wel begrijpen, rente is hoger en degenen in de eerdere lening weten dat meneer altijd netjes betaald heeft.
Ik wilde alleen aangeven hoe ik om ga met de linkjes bij kleine projecten en dat moet je vooral niet lezen als een oordeel hoe jij of andere investeerders bij willen dragen aan projecten. Dat mag in Nederland gelukkig iedereen zelf beslissen :)
pi_220185688
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik wilde alleen aangeven hoe ik om ga met de linkjes bij kleine projecten en dat moet je vooral niet lezen als een oordeel hoe jij of andere investeerders bij willen dragen aan projecten. Dat mag in Nederland gelukkig iedereen zelf beslissen :)
Ik las het ook niet als een oordeel. Ik wilde alleen even aangeven waarom er nu bijna de helft minder investeerders zijn dan in de eerdere lening. Ik weet niet eens of jij ook in de eerdere lening zat en zelf het linkje had ontvangen of niet.

Misschien zou het beter zijn om bij een herfinanciering met zo'n klein leningbedrag niet direct het linkje hier te delen om eerst de investeerders in de eerdere lening de kans te geven. Nu waren enkele uit de eerdere lening te laat, al kan dat ook gewoon zijn vanwege het lagere leningbedrag en hoger investeren dan in de eerdere lening.
pi_220185747
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 16:07 schreef Soulfreak het volgende:
Misschien zou het beter zijn om bij een herfinanciering met zo'n klein leningbedrag niet direct het linkje hier te delen om eerst de investeerders in de eerdere lening de kans te geven. Nu waren enkele uit de eerdere lening te laat, al kan dat ook gewoon zijn vanwege het lagere leningbedrag en hoger investeren dan in de eerdere lening.
Zelf zat ik ook in de eerdere lening en nu ben ik te laat. Voor nu jammer maar aan de andere kant zou ik het beter vinden om dergelijke linkjes juist wel te blijven delen. Zo kan ik ook wel eens een projectje meepakken waarbij ik andere geen kans zou hebben. Zelf zou ik zeggen, door elkaar nemen en een andere Fokker ook wat gunnen, we zitten er allemaal wel eens naast.
pi_220185853
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 16:17 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
Zelf zat ik ook in de eerdere lening en nu ben ik te laat. Voor nu jammer maar aan de andere kant zou ik het beter vinden om dergelijke linkjes juist wel te blijven delen. Zo kan ik ook wel eens een projectje meepakken waarbij ik andere geen kans zou hebben. Zelf zou ik zeggen, door elkaar nemen en een andere Fokker ook wat gunnen, we zitten er allemaal wel eens naast.
Ja, we zitten er inderdaad allemaal wel eens naast. Zo zat ik er naast bij van der Schoot, ook een herfinanciering met hetzelfde lage bedrag en nu was ik wel net op tijd. Dat hou je altijd, al is het alleen maar omdat het bedrag lager is.
Maar Collin stuurt de linkjes niet voor niets naar de investereerders in de eerdere lening. En bij grotere bedragen is het ook minder een issue, maar bij dit soort kleine leningbedragen is het wel wat zuur voor de eerdere investeerders die een linkje krijgen van Collin wanneer deze al heel snel vol is omdat anderen die niet in de eerdere lening zitten via een linkje hier investeren.
pi_220186121
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2026 15:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
[..]
Ik pak even een zakdoekje ;)
Pecunia non olet
pi_220190530
Nieuw project via Collin met een 2e hypotheek:

Anna House B.V.
¤ 135.000 | 7,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/anna-house-b-v/

Dit lijkt mij wel een aardige voor een basis bedragje, maar zal ook wel weer, ondanks de vrij lage rente, snel vol zitten.
pi_220190730
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 09:44 schreef Horsemen het volgende:

Anna House B.V.

Dit lijkt mij wel een aardige voor een basis bedragje, maar zal ook wel weer, ondanks de vrij lage rente, snel vol zitten.
7% voor zo'n project is wel erg karig. 't Is dat het in Nederland is, maar het heeft wel een hoog 'ik vertrek'-gehalte. Wel vier ton eigen centen op stukgegooid, dus ze zullen er niet met de pet naar gooien.
Do I wanna know?
pi_220190966
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 10:08 schreef nostra het volgende:

[..]
7% voor zo'n project is wel erg karig. 't Is dat het in Nederland is, maar het heeft wel een hoog 'ik vertrek'-gehalte. Wel vier ton eigen centen op stukgegooid, dus ze zullen er niet met de pet naar gooien.
Eens.

En er staat in de pitch een foutje bij zekerheden en voorwaarden. Ik ga er vanuit de het onderpand Endegeesterstraatweg 24 A betreft en niet zoals het er nu staat zonder de A.

Erg bijzonder zag het er ook in 2022 niet uit...
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
pi_220191166
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 10:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Eens.

En er staat in de pitch een foutje bij zekerheden en voorwaarden. Ik ga er vanuit de het onderpand Endegeesterstraatweg 24 A betreft en niet zoals het er nu staat zonder de A.

Woning te duur voor mij. Liever heb ik een hypotheek op een courante woning qua prijs.
  dinsdag 24 februari 2026 @ 11:04:06 #192
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_220191183
Collin Direct met 5,5% rente in no-time VOL.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_220191235
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 11:04 schreef Zeghomaar het volgende:
Collin Direct met 5,5% rente in no-time VOL.
Net huuske, als tussendoortje bescheiden meegenomen

https://www.funda.nl/deta(...)-warden-34/43114191/
pi_220192361
Wat vinden jullie van deze "nieuwe" via Collin?

Depatra Materieel/Marcelis Holding B.V.
¤ 570.000 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfu(...)arcelis-holding-b-v/

Een lang verhaal met de nodige risico's. Aan de andere kant, ik zit ook in de eerste lening en ondanks alles heeft hij zo even uit mijn hoofd altijd netjes doorbetaald en daar is ook veel voor te zeggen...
pi_220192464
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 10:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Eens.

Ik kom daar wel eens in de buurt, lijkt niet veel veranderd te zijn daar.

Anderhalf miljoen vind ik ook erg veel, maar locatie, locatie en locatie hè.
pi_220193245
Volgens mij is onze vriend uit T*bbergen van GVE Sp*rtcentrum de L*ods alweer failliet:

SPOILER
Zo schiet het niet op met afbetalen van die oude lening. Sommige mensen kunnen gewoon beter in loondienst werken.
pi_220193612
Berichtje over Collin 46150.
SPOILER
Als de leningnemer in zijn eigen huis wil blijven wonen waar we tweede hypotheek op hebben, zou hij misschien de vraagprijs voor zijn winkel wat moeten verlagen. Zo schiet het niet op!
pi_220193657
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 16:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:
SPOILER
Als de leningnemer in zijn eigen huis wil blijven wonen waar we tweede hypotheek op hebben, zou hij misschien de vraagprijs voor zijn winkel wat moeten verlagen. Zo schiet het niet op!
Het zou ook helpen als de rente tenminste voldaan wordt want het is voor mij een raadsel waarom die niet meer betaald wordt.
pi_220193691
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 16:46 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het zou ook helpen als de rente tenminste voldaan wordt want het is voor mij een raadsel waarom die niet meer betaald wordt.
Klaarblijkelijk kan hij de rente niet betalen anders had Collin die wel geincasseerd. Als hij de rente betaalt mag hij wat mij betreft wel een paar jaar over de verkoop doen. De zekerheden zijn goed. :)
pi_220193715
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 16:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:
SPOILER
Die vraagprijs is al een keer verlaagd, was eerst ¤565.000, nu ¤525.000, maar ook dat is misschien nog te hoog. Is toendertijd aangekocht voor ¤255.000.
pi_220193743
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 16:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Klaarblijkelijk kan hij de rente niet betalen anders had Collin die wel geincasseerd. Als hij de rente betaalt mag hij wat mij betreft wel een paar jaar over de verkoop doen. De zekerheden zijn goed. :)
Uiteindelijk wordt de rente wel betaald, maar pas bij verkoop. Ik had het liever ook nu gewoon maandelijks gehad. Maar meneer zal nu geen inkomsten hebben, mevrouw wel, maar dat zal niet genoeg zijn om ook de rente nu maandelijks te betalen.
pi_220193852
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 13:32 schreef Horsemen het volgende:

Een lang verhaal met de nodige risico's. Aan de andere kant, ik zit ook in de eerste lening en ondanks alles heeft hij zo even uit mijn hoofd altijd netjes doorbetaald en daar is ook veel voor te zeggen...
Vreemd dat je geen linkje krijgt als je deelneemt in de eerste lening.
pi_220194206
quote:
Waarde na verbouwing lijkt me fors. Ik denk dat ik deze klein meeneem in 1A ondanks dat bedrag 1A hoger is dan de huidige waarde/WOZ
pi_220194237
quote:
Is er iemand die in dat andere project zit van dezelfde geldnemer:
https://sameningeld.nl/project/nieuw-loosdrechtsedijk-87-loosdrecht/
pi_220194978
quote:

Als er een linkje komt, neem ik deze wel mee. Verhaal is niet prettig, maar zekerheden zijn voldoende en ondernemer gaat niet bij pakken neerzitten.
pi_220197413
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 20:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als er een linkje komt, neem ik deze wel mee. Verhaal is niet prettig, maar zekerheden zijn voldoende en ondernemer gaat niet bij pakken neerzitten.
Hierbij het linkje:

SPOILER
Zelf ook voor mijn basisbedrag meegenomen.
pi_220197539
quote:

Ligt heel Nederland niet inmiddels al vol met glasvezel? Wat voor toekomst heeft dit bedrijf?

[ Bericht 7% gewijzigd door Lezer8857 op 25-02-2026 09:43:27 ]
pi_220197655
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2026 09:38 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Ligt heel Nederland niet inmiddels al vol met glasvezel? Wat voor toekomst heeft dit bedrijf?
AI is niet De Waarheid, maar ter indicatie:

quote:
Er ligt in Nederland al glasvezel “voor de deur” bij het overgrote deel van de adressen; eind 2025 stond de teller op 8,72 miljoen aangelegde glasvezelverbindingen (homes passed) volgens de ACM. Hoeveel er “nog” moet worden gelegd hangt af van of je bedoelt: (1) glasvezel in de straat, of (2) ook daadwerkelijk tot ín de woning/meterkast.

Wat is er al aangelegd?
De ACM meldde voor Q3 2025: 120.000 nieuwe glasvezelverbindingen in dat kwartaal en in totaal 8,72 miljoen aangelegde glasvezelverbindingen.

Ter vergelijking: Q4 2024 stond op 8,26 miljoen aangelegde glasvezelverbindingen.

Hoeveel moet er nog “voor de deur”?
Als je “nog te leggen” opvat als: adressen waar nog géén glasvezelverbinding (homes passed) ligt, dan kun je grofweg denken aan het verschil tussen het totaal aantal huishoudens en die 8,72 miljoen. Het aantal huishoudens in NL was op 1 januari 2025 “bijna 8,4 miljoen”.

Daar zit meteen een belangrijke nuance: “glasvezelverbindingen” en “huishoudens” zijn niet exact 1-op-1 vergelijkbaar (er zijn ook zakelijke adressen, dubbeltellingen door overlap, en verschillende definities zoals homes passed vs connected). Daardoor is “nog te leggen” als exact landelijk getal niet één simpel cijfer uit één bron.

Als je bedoelt: tot in de woning
Dan gaat het niet om “nog in de straat leggen”, maar om het aantal adressen waar de aansluiting nog niet is afgemonteerd in huis (homes connected). De ACM publiceert vooral totalen en groei van aangelegde verbindingen en het aantal abonnementen (bijv. 3,41 miljoen glasvezelabonnementen in Q3 2025).

Wil je dat ik het antwoord toespits op jouw definitie: “voor de deur” (homes passed) of “tot in de meterkast” (homes connected)?
Do I wanna know?
pi_220197657
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2026 09:38 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, doe je naam eer aan en lees eens goed. :)
pi_220197681
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 09:47 schreef VrijdagVisDag het volgende:

[..]
Even los van de branche, dit project is een garantie voor veel mails van Team Beheer. Leesvoer genoeg waarschijnlijk. Ik wacht wat beters af.
Pecunia non olet
pi_220197696
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 09:47 schreef VrijdagVisDag het volgende:

[..]
Ja er staat dat hij alleen de eindaansluitingen doet, maar verder zie ik geen data in de pitch staan hoeveel aangesloten woningen er zijn in Nederland. Vrijwel iedereen die ik ken is aangesloten op glasvezel. Dus ja. Zeg het maar.
pi_220197727
Nieuw eigenlijk Duits project via Collin:

Berkhout-Willemse Hotels V.O.F.
¤ 250.000 | 8,0 % rente | 24 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/berkhout-willemse-hotels-v-o-f/
pi_220197984
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 13:43 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
https://www.oost.nl/nieuws/3621131/chaotisch-faillissement-bouwbedrijf-verdwenen-autos-en-miljoenenschuld

Bereikt ook al het nieuws, over de lening staat het volgende geschreven:
De curator schrijft dan ook dat hij benieuwd is op basis van welke stukken de lening is verstrekt. "Te meer omdat er al jaren geen jaarcijfers zijn gedeponeerd."
pi_220199220
quote:
14s.gif Op woensdag 25 februari 2026 09:57 schreef Horsemen het volgende:

Zoals ze ruim 80 jaar geleden zeiden. Er is ook een enkele goede duitser.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 25-02-2026 13:58:36 ]
pi_220199276
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 09:44 schreef Horsemen het volgende:

Anna House B.V.

Staat nu open.
Voor mijn basisbedrag meegenomen.
pi_220199289
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2026 13:51 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Zoals ze ruim 80 jaar geleden zeiden. Er is ook een enkele goede duitser.
Ik zeg toch nergens dat dit geen goed project zou zijn?
Zelf heb ik hem niet verder doorgelezen toen ik de zekerheden zag.

Zoals ik al hier al vaker gezegd heb wacht ik rustig even af tot er in de toekomst een paar probleem projecten zijn afgewikkeld.
pi_220199353
quote:
14s.gif Op woensdag 25 februari 2026 14:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zoals ik al hier al vaker gezegd heb wacht ik rustig even af tot er in de toekomst een paar probleem projecten zijn afgewikkeld.
Ik vind deze betere zekerheden en een hogere rente geven dan anna house.
pi_220199417
quote:
14s.gif Op woensdag 25 februari 2026 09:57 schreef Horsemen het volgende:

Meegenomen voor dubbele basis. Ondernemer reageerde heel snel op verzoek.
Linkje
SPOILER
pi_220199513
De SIGjes Stadhoudersplein gaan weer als Jutta Leerdam ; snel & strak.

Oh ja in de pitch vh hotel spreekt men over Hotel de Keizershoorn ipv de Keizerskroon. CCF ff corrigeren zal iets zijn van auto-aanvullen bij het typen.

exploiteren gezamenlijk Hotel de Keizershoorn in Hoorn.

[ Bericht 14% gewijzigd door peterc op 25-02-2026 15:18:21 ]
pi_220199566
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 10:56 schreef Tjalala het volgende:

[..]
https://www.oost.nl/nieuws/3621131/chaotisch-faillissement-bouwbedrijf-verdwenen-autos-en-miljoenenschuld

De curator schrijft dan ook dat hij benieuwd is op basis van welke stukken de lening is verstrekt. "Te meer omdat er al jaren geen jaarcijfers zijn gedeponeerd."
Uit het meest recente verslag van de curator:

Zipes is verbonden aan een geldlening die door middel van crowdfunding
onder leiding van Collin Crowdfund op 14 juli 2025 tot stand is gekomen. Ter
nadere zekerheid zijn pandrechten bedongen op vorderingen en zaken. Verder
heeft de bestuurder een borgtocht moeten afgegeven.
Ten tijde van de faillissementsaanvraag is de geldlening tot stand gekomen.
Op 14 juli 2025 was het klaarblijkelijk niet de bedoeling dat de geldlening aan
Zipes ten goede zou komen. Op verzoek van de bestuurder heeft de
instrumenterend notaris de geldlening overgemaakt aan een derde. Naam en
nummer controle is door of namens de notaris niet goed uitgevoerd.
De curator betwist de vordering, als ingediend door Collin Crowdfund en erkent
niet de rechtsgeldigheid van de pandrechten.

Lekker dan .....

[ Bericht 3% gewijzigd door paardendokter op 25-02-2026 16:23:32 ]
pi_220199572
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 15:18 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Uit het meest recente verslag van de curator:

Zipes is verbonden aan een geldlening die door middel van crowdfunding
onder leiding van Collin Crowdfund op 14 juli 2025 tot stand is gekomen. Ter
nadere zekerheid zijn pandrechten bedongen op vorderingen en zaken. Verder
heeft de bestuurder een borgtocht moeten afgegeven.
Ten tijde van de faillissementsaanvraag is de geldlening tot stand gekomen.
Op 14 juli 2025 was het klaarblijkelijk niet de bedoeling dat de geldlening aan
Zipes ten goede zou komen. Op verzoek van de bestuurder heeft de
instrumenterend notaris de geldlening overgemaakt aan een derde. Naam en
nummer controle is door of namens de notaris niet goed uitgevoerd.
De curator betwist de vordering, als ingediend door Collin Crowdfund en erkent
niet de rechtsgeldigheid van de pandrechten.

Lekker dan .....
Weer een schadeclaim richting een notaris. Gelukkig zijn deze (verplicht) goed verzekerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 25-02-2026 15:29:24 ]
pi_220199674
Heeft iemand het zipes linkje? Ik wordt nu wel nieuwsgierig.
pi_220199730
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 15:36 schreef Fredericm het volgende:
Heeft iemand het zipes linkje? Ik wordt nu wel nieuwsgierig.
https://www.collincrowdfund.nl/zipes-b-v/
pi_220199835
Renteverhoging had wel wat hoger gemogen
quote:
U investeert in project Aankoop recreatiebungalow P*rc *msl*nd*rm**r met leningnummer 23530.
In overleg met de geldnemer is besloten de lening met drie maanden te verlengen. Voor deze
verlengingsperiode wordt het rentepercentage verhoogd van 5% naar 7% op jaarbasis. Alle overige
voorwaarden van de oorspronkelijke overeenkomst blijven ongewijzigd.
pi_220199991
quote:
Nette taal voor "welke mafklappers hebben zo lopen prutsen dan".
Do I wanna know?
pi_220200199
quote:
10s.gif Op woensdag 25 februari 2026 16:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Nette taal voor "welke mafklappers hebben zo lopen prutsen dan".
Je kunt het ook lezen als "met welke gefingeerde cijfers heeft de dga deze lening losgekregen". Ik zit niet in de lening, maar vraag me wel af hoe de curator de schuld kan betwisten als het geld naar de notaris is overgemaakt.
pi_220200626
quote:
14s.gif Op woensdag 25 februari 2026 17:06 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Je kunt het ook lezen als "met welke gefingeerde cijfers heeft de dga deze lening losgekregen". Ik zit niet in de lening, maar vraag me wel af hoe de curator de schuld kan betwisten als het geld naar de notaris is overgemaakt.
Wat dacht je van deze tekst uit de pitch, die cijfers dus... (overigens is 2022 ook niet gedeponeerd, betreft alle drie bv's die geldnemer zijn)

SPOILER
De curator stelt zich waarschijnlijk op het standpunt dat het geld niet naar die bv is overgemaakt (misschien zelfs ook wel niet eens naar een van de andere twee geldnemers) en die bv dus geen deel meer is van de overeenkomst.
pi_220200634
GVA korte looptijd. Heb nog niet geanalyseerd.
SPOILER
Als box 3 belegger doe ik niet met deze mee. Inschrijf periode nog 30 dagen. Looptijd 10 mnd. = Vermoedelijke einddatum ergens in januari 2027.

[ Bericht 12% gewijzigd door Crowdyfunder op 26-02-2026 10:49:04 ]
pi_220200760
Wedstrijdje wie het hoogste biedt op GvE
quote:
Incentive
Voor de investeerder die het hoogste bedrag heeft geïnvesteerd bieden wij een unieke ervaring. Deze investeerder wordt samen met drie extra gasten als VIP uitgenodigd op een van onze evenementen.
pi_220200859
Liquiditeitsproblemen maar goede zekerheden

Gebr. Verwoerd B.V.
¤ 150.000 | 9,5 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/gebr-verwoerd-b-v/
pi_220200982
quote:
14s.gif Op woensdag 25 februari 2026 14:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik denk er ook zo over , maar bij deze me toch laten overtuigen, door o.a. LTV van 42%. En een heel andersoortig project dan de inmiddels beruchte Kliedermannetjes.
Pecunia non olet
pi_220201935
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 18:55 schreef KrekelJapie het volgende:
Liquiditeitsproblemen maar goede zekerheden

Gebr. Verwoerd B.V.
¤ 150.000 | 9,5 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/gebr-verwoerd-b-v/
ik zie binnen een straal van 200m rondom object niet meer verkopen boven de 5k per m2. Dit is schijnbaar 93 m2, kom niet zo snel op die 700k en mooie overwaarde.
pi_220203001
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 20:30 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
ik zie binnen een straal van 200m rondom object niet meer verkopen boven de 5k per m2. Dit is schijnbaar 93 m2, kom niet zo snel op die 700k en mooie overwaarde.
Adres
Buite**nveer 16 1*381ADWeesp
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2025 537.000 euro
01-01-2024 481.000 euro
01-01-2023 458.000 euro
Pecunia non olet
pi_220203198
quote:

[..]

Dus Zihni Pestanli (1969) van Zipes / ZES Systems uit Enschede is een ordinaire oplichter... Ik vermoedde het natuurlijk al, maar het is serieus nog wel knap om 1.8 mio schuld achter te laten. Hij wist dat hij alles kwijt zou raken incl overwaarde in zijn huis, dus heeft hij de ¤300k overwaarde nog snel in cash uit laten betalen door CCF en heeft dat POEF laten verdwijnen.

Eigenlijk mogen wij leninggevers in onze handen knijpen als er wordt meegewerkt aan verkoop huis en we er met relatief weinig schade vanaf komen, DIRECT ten koste van alle andere schuldeisers die hierdoor volledig achter het net vissen.
pi_220203434
hmm
beide capricorns hebben niet betaald vandaag op ccf.
pi_220204797
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 20:30 schreef moedernatuur het volgende:

[..]
Linkje voor wie toch nog mee wil doen. Ik niet meer.
Mijn motivatie is dat ook bij een woningwaarde van 600K je de maximale voorziening hebt bij een default.
Dat doe ik alleen bij beter lopende ondernemingen.
Als anderen wel investeren hoor ik dat graag en hun motivatie l.

SPOILER
pi_220205029
quote:
1s.gif Op donderdag 26 februari 2026 10:32 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Mijn motivatie is dat ook bij een woningwaarde van 600K je de maximale voorziening hebt bij een default.

SPOILER
Neuh, als ik wil gokken ga ik wel naar Holland Casino :7
Pecunia non olet
pi_220205067
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2026 23:57 schreef Boyette het volgende:
hmm
beide capricorns hebben niet betaald vandaag op ccf.
Frank zal wel beginnen te zweten in zijn nette pak. OK de projectbedragen zijn veel groter dan de Nederlandse, maar hij heeft Knabbel & Babbel al ruimschoots ingehaald met zijn junkleningen.
Pecunia non olet
pi_220205117
In de nieuwste fiscalert van Kape Breukelaar product-recensie van CRE.
Weleens leuk om zijn bijdragen en die van fiscalert te lezen op linkedin w.o zijn bijdragen over slimmer in geldzaken van de beleggingsgoeroes welke oa bij Ome Harrie Mens aanschuiven (bijv Goodwood, Bots capital , Whiskey Investments etc

1 fje is ongelezen weggooien
2 gelezen weggooien
3 alleen als het je past
4 het overwegen waard
5 aanrader

Crowdrealestate
Crowd Real Estate BV
Oordeel: 4fjes van de 5
Gepubliceerd in februari 2026

SPOILER
Onze score: 4 F’jes.
pi_220205119
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2026 18:19 schreef Crowdyfunder het volgende:
GVA korte looptijd. Heb nog niet geanalyseerd.
SPOILER
Als box 3 belegger doe ik niet met deze mee. Inschrijf periode nog 30 dagen. Looptijd 10 mnd. = Vermoedelijke einddatum ergens in januari 2027.
Ik zit er al in 2 van deze serie. En de positie van de oude projecten wordt volgens mij steeds slechter met ieder nieuw project onder dezelfde 1e inschrijving.

quote:
Na de succesvolle afronding van de eerste vier financieringsrondes voor Puerto Azul
afronding is nog geen terugbetaling. :)
pi_220205453
quote:
12s.gif Op donderdag 26 februari 2026 11:17 schreef peterc het volgende:
In de nieuwste fiscalert van Kape Breukelaar product-recensie van CRE.
Weleens leuk om zijn bijdragen en die van fiscalert te lezen op linkedin w.o zijn bijdragen over slimmer in geldzaken van de beleggingsgoeroes welke oa bij Ome Harrie Mens aanschuiven (bijv Goodwood, Bots capital , Whiskey Investments etc

1 fje is ongelezen weggooien
2 gelezen weggooien
3 alleen als het je past
4 het overwegen waard
5 aanrader

Crowdrealestate
Crowd Real Estate BV
Oordeel: 4fjes van de 5
Gepubliceerd in februari 2026

SPOILER
Onze score: 4 F’jes.
Ik kan me nog herinneren dat Fiscalert jaren geleden een recensie deed over SIG. Hun conclusie was destijds: 'ongelezen weggooien'. Gelukkig heb ik me daar weinig van aangetrokken. Blijkbaar zijn ze inmiddels wat genuanceerder.
Pecunia non olet
pi_220205459
quote:

[..]

SPOILER
Dank voor linkje basis meegenomen. Ken de buurt. Sinds Weesp ingerekend is door Amsterdam zitten huizen prijzen verder in de lift. Verwacht dat dit appartement in vrije verkoop tussen 600k en 650k opbrengt. De ondernemers staan niet bekend als boeven. Blijkbaar is in het verleden een aantal klussen aangenomen tegen te lage prijzen. Er is natuurlijk risico maar daar is de rente naar.
pi_220205853
quote:

[..]

SPOILER
Met in mijn achterhoofd bovenstaande extra info van #NaRegenDeZon heb ik hem ook voor mijn basisbedrag meegenomen.
pi_220206157
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2026 18:22 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Waarde na verbouwing lijkt me fors. Ik denk dat ik deze klein meeneem in 1A ondanks dat bedrag 1A hoger is dan de huidige waarde/WOZ
Hoe werkt dat eigenlijk met die bouwdepot en de schijven?

Klopt het dat (als er nog geld in het bouwdepot zit wanneer het project faalt) dit bouwdepot eerst gebruikt zal moeten worden om schijf 1a terug te betalen.
Dus voor dit project stel dat er geen verbouwing plaatsvindt en het bouwdepot dus nog 335k is. Dat de woning 280k zou moeten opleveren om 'pijnvrij' schijf 1a door te komen (even gemiste rente en kosten tijdens verplichte verkoop weggelaten omdat moeilijk te zeggen is hoeveel dit zal zijn)
pi_220206274
Ik heb een modelmatig taxatierapport aangevraagd:

OBJECTGEGEVENS:
SPOILER
pi_220206323
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 13:55 schreef Jaco078 het volgende:

OBJECTGEGEVENS:
SPOILER
Hoe is het mogelijk dat een taxateur ruim 40% ! hoger uitkomt dan een modelmatige taxatie van gangbaar vastgoed? Is dat appartement ingelegd met marmer, gouden kranen e.d. ? Zelfs als je uitgaat van het meest gunstige referentieproject en dat corrigeert naar peildatum heden zit de taxatie ver buiten de onzekerheidsmarges die acceptabel zijn bij een taxatie. Het blijft natuurlijk lastig te zeggen zonder het taxatierapport en het pand gezien te hebben maar dit roept tenminste veel vraagtekens op.

[ Bericht 1% gewijzigd door Faraday01 op 26-02-2026 14:09:04 ]
pi_220206342
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 13:28 schreef jsuijker het volgende:

[..]
Hoe werkt dat eigenlijk met die bouwdepot en de schijven?

Klopt het dat (als er nog geld in het bouwdepot zit wanneer het project faalt) dit bouwdepot eerst gebruikt zal moeten worden om schijf 1a terug te betalen.
Dus voor dit project stel dat er geen verbouwing plaatsvindt en het bouwdepot dus nog 335k is. Dat de woning 280k zou moeten opleveren om 'pijnvrij' schijf 1a door te komen (even gemiste rente en kosten tijdens verplichte verkoop weggelaten omdat moeilijk te zeggen is hoeveel dit zal zijn)
Ik dacht dat er alleen nog maar een schijf 1 is, zonder A
pi_220206356
quote:

OBJECTGEGEVENS:
SPOILER
Dank!
Zéér verhelderend en bizar tegelijkertijd.....
Wat een giga verschil!
pi_220206399
quote:
een modelmatig taxatierapport
Nog even gevraagd aan ChatGPT war de gemiddelde afwijking is van een traditionele taxatie.

quote:
In veel gevallen ligt een modelwaarde binnen ±10 % van de werkelijke getaxeerde waarde. Als de afwijking groter is dan 10 %, moet een taxateur die toelichten in een traditioneel rapport.

Modelwaarden kunnen bovengemiddeld afwijken bij:

weinig recente transacties in de buurt

unieke woningtypen

woningen met opvallende staat van onderhoud

recente verbouwingen
👉 In zulke gevallen kan de afwijking groter zijn dan 10 %.

📌 Let op: een modelmatige waardering houdt doorgaans géén rekening met de specifieke staat van onderhoud, keuken, badkamer, afwerking of interne kwaliteit — dat kan een traditionele taxatie wél.

Helaas verstrekt Collin nog steeds niet het taxatie rapport dus het blijft gissen waar dit gigi verschil uit voortkomt dus kan mijn conclusie alleen zijn dat ik hem alsnog laat lopen.
pi_220206435
quote:
14s.gif Op donderdag 26 februari 2026 14:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Nog even gevraagd aan ChatGPT war de gemiddelde afwijking is van een traditionele taxatie.
[..]
Helaas verstrekt Collin nog steeds niet het taxatie rapport dus het blijft gissen waar dit gigi verschil uit voortkomt dus kan mijn conclusie alleen zijn dat ik hem alsnog laat lopen.
Je kunt zeggen wat je wil over GVE, maar qua informatie die vóór investeren transparant is naar de investeerders vind ik het vaak een stuk completer.
Zowel taxatierapporten als uitgebreidere financiële info in pitch en EBI, i.p.v. Collin (waar ik trouwens voornamelijk investeer) die vaak enkel een W&V rekening erin knalt.
pi_220206450
quote:

OBJECTGEGEVENS:
SPOILER
Alleen de taxatie uit Q3 2025 lijkt mij relevant. De andren zijn te lang geleden.Die komt uit op 555 omgerekend. En "onze" woning ligt aan het water
pi_220206479
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 14:35 schreef Fredericm het volgende:
En "onze" woning ligt aan het water
Dat vroeg ik mij ook al af maar staat dat ergens?
pi_220206521
quote:
14s.gif Op donderdag 26 februari 2026 14:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat vroeg ik mij ook al af maar staat dat ergens?
Correctie bijna aan het water
pi_220206598
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 14:48 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Correctie bijna aan het water
Niet aan het water dus, ik had de deur al helemaal aan de andere kant zien zitten maar twijfelde nog.
pi_220206692
Divine Dining 2
¤ 50.000 | 8,0 % rente | 60 maanden

Linkje: https://url42.collincrowd(...)PdqUPW3Akyp5Ow-3D-3D
pi_220206977
Iemand nog het vervolglinkje van Boba ontvangen?
pi_220207294
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 15:05 schreef KrekelJapie het volgende:
Divine Dining 2
¤ 50.000 | 8,0 % rente | 60 maanden

Linkje: https://url42.collincrowd(...)PdqUPW3Akyp5Ow-3D-3D
Even meegenomen. Vanavond maar eens even doorlezen.
pi_220207432
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 14:05 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik dacht dat er alleen nog maar een schijf 1 is, zonder A
Ah ja klopt nog van de oude garde met de 1a en 1b. Maar de vraag gewoon dat het bouwdepot onderdeel is van de eerste schijf terugbetaling voordat de latere schijf/schijven hiervan geld krijgen.

Dus dat er een extra 'verzekering' is voor de laagste schijf dat of het geld nog in het bouwdepot moet zitten of er iig verbouwingen (en hopelijk waardevermeerdering) hebben moeten plaatsvinden

Dat dus de huidige waarde niet alleen bepalend is voor de veiligheid van de eerste schijf
pi_220207472
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 15:22 schreef impact9 het volgende:
Iemand nog het vervolglinkje van Boba ontvangen?
Ik begrijp het niet. Er wordt gebruik gemaakt van een eerste hypotheek bij Collin van 740K en de openstaande schuld is 740K. Wat heb je dan aan de hypotheek. Woning staat te koop voor 825K. Ik zou niet zo snel een nieuwbouw huis van een klusbedrijf kopen, lastig voor garantie. Er is ook de 5% regeling met gebreken etc. Dus ondernemers krijgen hun geld pas als de kopers geen openstaande punten hebben.
pi_220207580
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 16:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Even meegenomen. Vanavond maar eens even doorlezen.
Hier hetzelfde haha.
pi_220207727
Er is een stemmingsvoorstel binnengekomen voor de lening van
SPOILER
Moet het nog rustig doorlezen maar obv een snelle screening lijkt het erop dat in ieder geval voor de meest omvangrijke lening een groot deel van de investering terug komt en de resterende zekerheden zijn ook nog voldoende.
pi_220207859
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 17:11 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Ik begrijp het niet. Er wordt gebruik gemaakt van een eerste hypotheek bij Collin van 740K en de openstaande schuld is 740K. Wat heb je dan aan de hypotheek.
Hypotheek dekking op het 2e pand heeft wel waarde
pi_220208524
Ik heb het voorstel inmiddels beter gelezen voor L*M*rk en daar zit toch iets vreemds in. De opbrengst uit de tweede hypotheek wordt gebruikt om achterstallige rente te vergoeden voor beide leningen voordat er afgelost wordt op 1 van de leningen terwijl - als ik me niet vergis - de andere lening helemaal geen hypotheekrecht heeft op het betreffende pand. Zou dan niet de gehele opbrengst gewoon ten goede moeten komen aan de investeerders die het hypotheekrecht als zekerheid hebben? Het zal uiteindelijk weinig uitmaken want er is nog een ander hypotheekrecht dat dekkend is voor beide leningen dus het geld komt uiteindelijk wel terug maar ik krijg hier toch het gevoel bij dat Collin op deze manier vooral de investeerders in de andere lening tegemoet wil komen terwijl daar op basis van de zekerheidspositie geen aanleiding voor is.

Hoe kijken andere deelnemers in deze lening hier naar?

[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 26-02-2026 19:56:25 ]
pi_220208685
De Staatssecretaris van Financiën heeft recentelijk een regeling gepubliceerd waarmee de te hanteren forfaits voor het belastingjaar 2025 zijn vastgelegd.

Voor het kalenderjaar 2025 bedraagt het forfaitaire rendementspercentage voor banktegoeden 1,37. Het forfaitaire rendementspercentage voor schulden bedraagt 2,70. Het forfaitaire rendementspercentage voor overige bezittingen (5,88) was al bekend.
pi_220208908
quote:
1s.gif Op donderdag 26 februari 2026 19:48 schreef Faraday01 het volgende:
Ik heb het voorstel inmiddels beter gelezen voor L*M*rk en daar zit toch iets vreemds in. De opbrengst uit de tweede hypotheek wordt gebruikt om achterstallige rente te vergoeden voor beide leningen voordat er afgelost wordt op 1 van de leningen terwijl - als ik me niet vergis - de andere lening helemaal geen hypotheekrecht heeft op het betreffende pand. Zou dan niet de gehele opbrengst gewoon ten goede moeten komen aan de investeerders die het hypotheekrecht als zekerheid hebben? Het zal uiteindelijk weinig uitmaken want er is nog een ander hypotheekrecht dat dekkend is voor beide leningen dus het geld komt uiteindelijk wel terug maar ik krijg hier toch het gevoel bij dat Collin op deze manier vooral de investeerders in de andere lening tegemoet wil komen terwijl daar op basis van de zekerheidspositie geen aanleiding voor is.

Hoe kijken andere deelnemers in deze lening hier naar?
Ik weet niet hoe de zekerheden in de projecten benoemd zijn en hoe deze daar tussne projecten gedeeld worden, maar de beschreven volgorde is bepalend, niet wat leuker is en/of commercieel beter uit komt.

Daarnaast is het zo dat uit opbrengsten eerst de voorgeschoten rente/aflossing wordt voldaan, dan alle (incasso)kosten van het platform, dan de vergoedingen waar het platform zelf recht op heeft, dan de (achterstallige en actuele) renteverplichtingen en daarna de aflossing op hoofdsom. En dat alles voor de 1e hypotheekhouder, daana is de 2e aan de beurt etc. De volgorde van het soort uitkering staat benoemd in artikel 12.7 van de AV, in 12.8 staat dan vervolgens het Collin vrij staat van de uitkeringsvolgorde in artikel 12.7 af te wijken :) Maar de eerste, tweede etc. rang is als het goed is in de aktes/bij de notaris geregeld en daar kan niet zomaar van worden afgeweken, bij een gecombineerde lening (moet wel als zodanig benoemd zijn!) is alleen de volgorde van de soort uitkering van belang omdat daarbij beid eleningen gelijke rang zouden hebben. Of dat hier speelt weet ik niet, ik ken het project verder niet.
pi_220210027
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 18:23 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hypotheek dekking op het 2e pand heeft wel waarde
Knap dat je een dekking hier uit kunt halen. Ik begrijp deze tekst niet

Er wordt gebruik gemaakt van de reeds gevestigde tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 525.000,- op het woonhuis aan de W*olfspootstraat 16, 8245 JS te Lelystad, kadastraal bekend als sectie A nummer 1093 te Lelystad, verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin, welke is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van Obvion N.V. ter hoogte van ¤ 270.000,-. Het onroerend goed kent een marktwaarde ¤ 725.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 4-11-2024.
De investeerders in deze lening zijn derde in rang ten opzichte van de investeerders in de voorgaande leningen bij Collin Crowdfund. De openstaande schuld bedraagt per 28-02-2026 ¤ 18.750,04 voor de investeerders eerste in rang en per 28-02-2026 ¤ 740.000,- voor de investeerders tweede in rang.
pi_220210097
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 00:03 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Knap dat je een dekking hier uit kunt halen. Ik begrijp deze tekst niet
Zoals ik het lees is kans dat investeerders uit de 2e lening volledig gebruik zullen maken van rechten uit 2e hypotheek beperkt omdat de woning met 1e hypotheek te koop staat voor 825k.

1e hypotheek = 740.000
2e hypotheek (525-270) = 255.000
Totale dekking = 995.000

Hoofdsom lening 1 = 20.000 met dekking hyp.2
Hoofdsom lening 2 = 740.000 met dekking hyp. 1 en 2
Hoofdsom lening 3 = 30.000 met dekking hyp. 1 en 2
Totale leningen = 790.000

LTV lening 3 80-85%. Dit voor een kortdurende lening van 10% rente + boeterente bij verkoop.

Verkoop woning gaat geen vetpot worden voor de ondernemers. Oorspronkelijk verkoopprijs 895k. Nu al weer even 825k.

Ik zit zelf in Lening 1 met LTV 20k/255k = 8%. Deze loopt waarschijnlijk door na verkoop woning met 1e hypotheek.

[ Bericht 9% gewijzigd door KrekelJapie op 27-02-2026 02:05:50 ]
pi_220211111
Jullie slaan allemaal piloot lindner bij Collin over? De beste lindner tot nu toe lijkt mij.
https://www.collincrowdfund.nl/marcus-lindner1/

[ Bericht 25% gewijzigd door Fredericm op 27-02-2026 10:28:17 ]
pi_220211209
Op basis van de veronderstelde waarden lijkt de dekking keurig inderdaad. Zijn trackrecord tot op heden (1 jaar) is ook netjes. Als hij online komt kijk ik of ik hem mee kan pakken
pi_220211214
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 01:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zoals ik het lees is kans dat investeerders uit de 2e lening volledig gebruik zullen maken van rechten uit 2e hypotheek beperkt omdat de woning met 1e hypotheek te koop staat voor 825k.

1e hypotheek = 740.000
2e hypotheek (525-270) = 255.000
Totale dekking = 995.000

Hoofdsom lening 1 = 20.000 met dekking hyp.2
Hoofdsom lening 2 = 740.000 met dekking hyp. 1 en 2
Hoofdsom lening 3 = 30.000 met dekking hyp. 1 en 2
Totale leningen = 790.000

LTV lening 3 80-85%. Dit voor een kortdurende lening van 10% rente + boeterente bij verkoop.

Verkoop woning gaat geen vetpot worden voor de ondernemers. Oorspronkelijk verkoopprijs 895k. Nu al weer even 825k.

Ik zit zelf in Lening 1 met LTV 20k/255k = 8%. Deze loopt waarschijnlijk door na verkoop woning met 1e hypotheek.
Ik denk alleen dat je een foutje maakt bij die 2de hypotheek
1ste hypotheek is 270k
Taxatiewaarde is 725k en 2de inschrijving door CCF is 525k
Overwaarde is 455k (obv taxatie), dit valt binnen de 525k hypotheek van CCF
Dekking is mi niet 255k maar 455k

Totale "dekking" is dus 1.195k op 790k aan leningen (66% LTV -wat mijn interesse wekt voor de geboden 10%)

edit: ik ga er gemakshalve vanuit dat de 270k inschrijving van Obvion ook het openstaand saldo is, indien lager dan is de LTV nog beter.
pi_220211362
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 10:32 schreef ovdm het volgende:
Op basis van de veronderstelde waarden lijkt de dekking keurig inderdaad. Zijn trackrecord tot op heden (1 jaar) is ook netjes. Als hij online komt kijk ik of ik hem mee kan pakken
Niet te doen. Binnen 40 seconden vol.
pi_220211368
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:01 schreef FINONAF het volgende:

[..]
Niet te doen. Binnen 40 seconden vol.
balen, ik zat klaar en de sms was traag (en de app ook) dus niet gelukt
pi_220211376
Tjonge. Inderdaad. Ik wilde zeggen binnen 1 minuut vol, maar het was dus 40 seconden. Heeft er dan toch ergens een linkje rondgezweefd?
pi_220211385
Er is bijna niet meer tussen te komen, wat is sneller in het algemeen? App of website
pi_220211387
Even gebeld met CRE over de Dongens ("wordt in februari gepasseerd bij de notaris"). Wordt nu maart. Maar echt niet later dan maart. (fair point, hij moet pas in mei aflossen). Communicatie blijft een dingetje. Als je die gasten belt, weten ze alles uit hun hoofd. Stuur dan ook even een mail, scheelt mij weer gedoe met andere investeirngen plannen vanuit de verwachte cashflow.
Do I wanna know?
pi_220212177
Care 4SUR staat open en er is nog wat ruimte.
Pecunia non olet
pi_220212274
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:01 schreef obligataire het volgende:
Care 4SUR staat open en er is nog wat ruimte.
die zit al weer vol
pi_220212422
Ccf Capricorn officieel in achterstand nu..
pi_220212463
*O* CRE proj8897 Gribow aflossing ontvangen
pi_220212498
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 14:57 schreef Boyette het volgende:
Ccf Capricorn officieel in achterstand nu..
Heb je hier al wat extra informatie over gekregen van CCF?
pi_220212635
Heeft iemand een kastelenman linkje op Collin? Hoe was zijn eerdere betaalgedrag?

[ Bericht 1% gewijzigd door Fredericm op 27-02-2026 16:04:51 ]
pi_220212873
Na ruim een jaar radiostilte bij Estateguru zijn ze in de afgelopen maanden begonnen met het uitwinnen van projecten waar ik in had geïnvesteerd.

De resultaten zijn redelijk schokkend als je het vergelijkt met wat er werd voorgespiegeld op het moment van publicatie van de projecten in 2021. Beide projecten zijn in Duitsland.

Project 1
Uitgeleend bedrag: 2.7 mln
Onderpand waarde: 5 mln
Uitgewonnen bedrag: 300.000
Kosten: 37010
Opbrengst na aftrek kosten: 262.990
Ofwel net iets meer dan 5%!

Project 2
Uitgeleend bedrag: 4.19 mln
Onderpand waarde: 6.3 mln
Uitgewonnen bedrag: 2.1 mln
Kosten: 680.000
Opbrengst na aftrek kosten: 1.42 mln
Ofwel, ongeveer 22.5%

Voor mij een duidelijke bevestiging om niet meer buiten Nederland te investeren.
pi_220212960
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 16:44 schreef mrbombastic het volgende:
Na ruim een jaar radiostilte bij Estateguru zijn ze in de afgelopen maanden begonnen met het uitwinnen van projecten waar ik in had geïnvesteerd.

De resultaten zijn redelijk schokkend als je het vergelijkt met wat er werd voorgespiegeld op het moment van publicatie van de projecten in 2021. Beide projecten zijn in Duitsland.

Project 1

Project 2
Ofwel, ongeveer 22.5%

Voor mij een duidelijke bevestiging om niet meer buiten Nederland te investeren.
Een beetje vergelijkbaar met MAX crowdfunding.
pi_220213055
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 15:17 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Heb je hier al wat extra informatie over gekregen van CCF?
Ja hadden januari ook al niet betaald kennelijk
pi_220213631
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 16:44 schreef mrbombastic het volgende:

Project 1

Project 2
Ofwel, ongeveer 22.5%

Ik neem aan dat het hier om hypothecaire zekerheden ging?
Wat is de verklaring voor het grote verschil tussen de waarde van het onderpand en de uiteindelijke opbrengst? Optimistische taxaties? Moeizame uitwinning?
pi_220213719
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 17:30 schreef Boyette het volgende:

[..]
Ja hadden januari ook al niet betaald kennelijk
Net een update in de email gelezen hierover. Kijken hoe dit verder loopt.
pi_220213781
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 19:18 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Net een update in de email gelezen hierover. Kijken hoe dit verder loopt.
idd vind het wel een beetje onfatsoenlijk.. maar goed dit zal wel los lopen.. hebben grote opdrachtgever binnen gehaald en alle dure automerken halen daar hun lichtgewichtmateriaal
pi_220213911
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 19:05 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Wat is de verklaring voor het grote verschil tussen de waarde van het onderpand en de uiteindelijke opbrengst? Optimistische taxaties? Moeizame uitwinning?
Ja, eerste recht van hypotheek. Met 50% of 60% LTV bij aanvang zou je dan verwachten dat het wel veilig is.

Een heel erg afgekoelde vastgoedmarkt en vernieling en verwaarlozing van de onderpanden worden aangegeven. Daarnaast zijn het ook niet heel erg liquide panden.

Gelukkig ging dit om een relatief klein deel van mijn vermogen en zijn er ook veel projecten wel succesvol geweest. Ik denk dat ik netto ongeveer quite speel op Estateguru.

Vanaf 2017 heb ik het meeste in SIG geinvesteerd, sinds een aantal jaren alleen nog maar daar
pi_220214302
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 19:05 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Hier dezelfde ervaring bij EstateGuru. De Duitse projecten op die site bleken erg optimistisch getaxeerd. Het vastgoed wordt nu vaak geveild voor minder dan 40% (met een uitschieter naar zelfs 10%) van de oorspronkelijke taxatie. EstateGuru zelf zwijgt hier over, maar geeft de schuld vooral aan de huidige Duitse vastgoedmarkt.
pi_220214519
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 20:17 schreef optrandje het volgende:

[..]
Hier dezelfde ervaring bij EstateGuru. De Duitse projecten op die site bleken erg optimistisch getaxeerd. Het vastgoed wordt nu vaak geveild voor minder dan 40% (met een uitschieter naar zelfs 10%) van de oorspronkelijke taxatie. EstateGuru zelf zwijgt hier over, maar geeft de schuld vooral aan de huidige Duitse vastgoedmarkt.
Ben benieuwd hoeveel die 160 miljoen van ome Kliede*rman in werkelijkheid zouden opbrengen. Het oude Duitsland, met haar Wirtschaftswunder, pünktlichkeit en Horst Schimanski , het is verleden tijd....

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 27-02-2026 23:51:33 ]
Pecunia non olet
pi_220214992
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:06 schreef impact9 het volgende:
Er is bijna niet meer tussen te komen, wat is sneller in het algemeen? App of website
Ik vind het zelfs een beetje eng worden hoe snel de projecten bij CCF worden gefund. Nagenoeg elk project is binnen 1 uur volgeschreven. Goede projecten én slechte projecten. Alles wordt door de crowd verorberd als zoete koek. Er is nog voldoende liquiditeit in de markt.
pi_220215267
Zie zojuist dat ccf project M. Damo vervroegd is afgelost. Nog geen mail van Collin hierover gezien.
pi_220215660
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 11:06 schreef impact9 het volgende:
Goede vraag. Oude app was altijd sneller omdat je geen sms nodig had.

Maar de nieuwe app, waar je ook geen sms nodig hebt, blijft eerst even laden zodat het ook tijd kost bij investeren.
pi_220215919
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 19:25 schreef Boyette het volgende:

[..]
idd vind het wel een beetje onfatsoenlijk.. maar goed dit zal wel los lopen.. hebben grote opdrachtgever binnen gehaald en alle dure automerken halen daar hun lichtgewichtmateriaal
Vandaag in de Volkskrant een artikel over de dramatische situatie van de Duitse automobielindustrie.
-China van afzetmarkt naar grote concurrent
-Grote winstdaling in 2025
-Importtarieven
-Reorganisaties

https://www.volkskrant.nl(...)52a5337c958638160960

[ Bericht 22% gewijzigd door obligataire op 28-02-2026 12:23:06 ]
Pecunia non olet
pi_220217027
Collin server zal wel oververhit zijn. 4 dagen uitkeren in 1 dag.
  zaterdag 28 februari 2026 @ 12:48:10 #297
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_220218476
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2026 20:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoeveel die 160 miljoen van ome Kliede*rman in werkelijkheid zouden opbrengen. Het oude Duitsland, met haar Wirtschaftswunder, pünktlichkeit en Horst Schimanski , het is verleden tijd....
Und leider ist der Derrick auch nicht mehr da!

Het land is helaas afgegleden naar niveau van een bananenrepubliek. Alle oorspronkelijk ongetwijfeld goedbedoelde regelgeving, is niet meer van deze tijd. Digitalisering is daar nog om te janken. Ze willen alles op papier en overal moet een of andere functionaris een stempel opzetten.... De stroperigheid is in het voordeel van de kwaadwillenden. Eergisteren nog weer een MCF update betreffende RheinGlobal. Oók weer uitstel aangevraagd door leningnemer. Bij uitwinning van zekerheden is snelheid juist essentieel. Een leningnemer die in de shit zit heeft andere dingen aan het hoofd dan het onderpand in goede staat houden. Dat wordt idd ook weer eens bevestigd door de hier beschreven EstateGuru updates, betreffende Duitse projecten. Panden/projecten die in 2021 zijn gefinancierd en als snel in problemen zijn geraakt, worden na jaren van verwaarlozing, leegstand en vernielingen nu pas eindelijk verkocht. Eerder mocht en kon dat gewoonweg niet. Met dank aan de Duitse regelgeving. Ich wünsche CCF viel Erfolg met hun Duitse avontuur. Aber ohne dieser Jungen! :N
pi_220219208
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2026 12:48 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Und leider ist der Derrick auch nicht mehr da!

Het land is helaas afgegleden naar niveau van een bananenrepubliek. Alle oorspronkelijk ongetwijfeld goedbedoelde regelgeving, is niet meer van deze tijd. Digitalisering is daar nog om te janken.
Hehe ja, lekker faxen en brieven sturen. Kwam vanochtend nog een overstuurde Duitser naar me toe in de parkeergarage, dat de slagboom zomaar open was gegaan bij het inrijden en hoe hij nou in godsnaam moest betalen. Ik in mijn beste Duits uitleggen dat-ie gewoon zijn Karte tegen de paal kan houden bij het uitrijden, hij en zijn vrouw totaal flabbergasted.
Do I wanna know?
pi_220219318
Bijna gelijkertijd dezelfde soort opmerkingen in het PTA treinentopic over eindeloos uitlopende infraprojecten en stopgezette besturingsdigitalisering bij de Deutche Bahn.
pi_220219471
Hele slechte Duitse pitch bij collin. Muck invest. Pand wordt aangekocht voor 750K. Taxatiewaarde ruim 1150K. Geen enkele uitleg waarom het pand 400K onder de taxatiewaarde wordt aangekocht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')