abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220103900

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

w/
pi_220104365
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 11:24 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Ben het helemaal met je eens, maar ik miste wel deze uitleg.

Waar ik vooral op reageerde was de uitleg dat dit bedrijf morgen failliet kan zijn als deze uitbreiding niet lukt, omdat ze in 2024 een eenmalig verlies hebben gedraaid. Dat is gewoon kort door de bocht. Als dat dan komt van iemand die zijn geld vol in een technisch failliet bedrijf stopt waar wel een hypotheek op zit, maar met een eigenaar die wss niet eens met een verkoop wil meewerken (en dan krijg je mogelijk toch niet dat geld terug), vind ik dat het hele verhaal moet worden verteld.
Collin biedt dit soort projecten soms aan en het is ook best wel een pervers verdienmodel. Het zijn soms ondernemers die het water tot aan de lippen staat en dan is het eigen huis het laatste redmiddel voor een ultieme kapitaalinjectie om de zaak vlot te trekken. Maar goed de banken doen precies hetzelfde, die eisen ook forse zekerheden. Normaliter heeft een ondernemer er belang bij om de woning onderhands voor een mooie prijs te verkopen. Hij/zij houdt dan een lagere restschuld over of soms nog een zakje geld om zijn nieuwe huurwoning in te richten :D Als zo'n figuur dan dwars gaat liggen, tsja. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt. Maar ja je stuurt niet op incidentele situaties maar op meest waarschijnlijke scenario's, en dan ga je er van uit dat mensen zich rationeel gedragen.
Pecunia non olet
pi_220105596
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 11:52 schreef obligataire het volgende:

[..]
Collin biedt dit soort projecten soms aan en het is ook best wel een pervers verdienmodel. Het zijn soms ondernemers die het water tot aan de lippen staat en dan is het eigen huis het laatste redmiddel voor een ultieme kapitaalinjectie om de zaak vlot te trekken. Maar goed de banken doen precies hetzelfde, die eisen ook forse zekerheden. Normaliter heeft een ondernemer er belang bij om de woning onderhands voor een mooie prijs te verkopen. Hij/zij houdt dan een lagere restschuld over of soms nog een zakje geld om zijn nieuwe huurwoning in te richten :D Als zo'n figuur dan dwars gaat liggen, tsja. Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt. Maar ja je stuurt niet op incidentele situaties maar op meest waarschijnlijke scenario's, en dan ga je er van uit dat mensen zich rationeel gedragen.
Dat is wat er met die Zipes BV lening gebeurt. Die mafklapper heeft 300k geïncasseerd van CCF die in theorie 100% gedekt is door de overwaarde in zijn huis en is direct daarna failliet gegaan. Wat hij met die 300k heeft gedaan.... ¯\_(ツ)_/¯ Maar goed hij weigert medewerking bij verkoop huis, dus executieveiling en CCF waarschuwt al dat de opbrengst naar verwachting de lening niet geheel gaat dekken.
pi_220106362
SIG Socrates / open & vol > geen minuut nodig
pi_220106368
Socrates, dat is wel een snelheidsrecord geloof ik.
Pecunia non olet
pi_220106372
Gefeliciteerd voor de fokkers die er doorgekomen zijn bij SIG. Ik zat klaar maar project was binnen enkele secondes vol.
pi_220106375
quote:
12s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:31 schreef peterc het volgende:
SIG Socrates / open & vol > geen minuut nodig
Na 20 s zat schijf 2 al vol :-(
pi_220106384
Schijf 1 gelukt, schijf 2 was geen doorkomen aan.
pi_220106406
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:32 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Gefeliciteerd voor de fokkers die er doorgekomen zijn bij SIG. Ik zat klaar maar project was binnen enkele secondes vol.
juiste tijd secondenklokje op de GSM erbij en stipt refreshen en dan GO *O*
pi_220106455
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:33 schreef quepos het volgende:
Schijf 1 gelukt, schijf 2 was geen doorkomen aan.
Hier ook gelukt. Was een spannende wedstrijd deze keer. Maar met een gemiddelde inleg van ¤ 5k is het logisch dat het project binnen no-time vol zit.
pi_220106470
Hier (met extra vertraging, zit in Noorwegen nu) ook gelukt.
pi_220107380
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 14:40 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Hier (met extra vertraging, zit in Noorwegen nu) ook gelukt.
Hoezo vertraging:
De vertraging (latency) van Noorwegen naar een website in Nederland is minimaal en voor normaal internetgebruik
vrijwel onmerkbaar.
Hier zijn de gemiddelde waarden:

Gemiddelde Ping: Tussen de 25 ms en 40 ms (milliseconden).
Fysieke afstand: De data reist over een afstand van ongeveer 928 km (tussen Oslo en Amsterdam).
Ervaring:
Browsen: Websites laden direct; je merkt geen enkel verschil met een lokale verbinding.
Gaming: Een ping onder de 50 ms wordt beschouwd als zeer goed voor online gaming.
Videobellen: Geen merkbare vertraging in audio of video.
pi_220112497
In Noorwegen is het mobiel bereik niet overal even geweldig. Aan de verkeerde kant van een berg valt het mobiel bereik soms zelfs helemaal weg. Kan me herinneren dat ik de berg op moest sjokken om bereik te krijgen ;)

Bekabeld zal het verschil verwaarloosbaar zijn wellicht?
pi_220112697
Ik ben op zoek naar een forum over internetsnelheid in Scandinavië. Kan iemand mij wellicht helpen?
pi_220113216
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 07:06 schreef VrijdagVisDag het volgende:
Ik ben op zoek naar een forum over internetsnelheid in Scandinavië. Kan iemand mij wellicht helpen?
en vanwaar post je deze vraag in dit topic?
die vraag hoort hier niet thuis

maar vooruit:

https://bredbandsforum.se/english/
pi_220113240
Ach, je moet tegenwoordig bij Flow Traders werken om nog in te kunnen schrijven op een Collin project, dat is wel de treurige conclusie.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
Visions of greed you wallow
pi_220113592
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 09:06 schreef Boyette het volgende:

[..]
en vanwaar post je deze vraag in dit topic?
die vraag hoort hier niet thuis

maar vooruit:

https://bredbandsforum.se/english/
_O-
  maandag 16 februari 2026 @ 10:14:57 #18
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220113708
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 16:09 schreef Boyette het volgende:
2 leuke nieuw toekomstige op ccf jikb en vgt
https://www.collincrowdfund.nl/jikb-3-b-v2/

Denk dat deze om 11:00 online komt? Goede zekerheden, LTV van 85% is vrij hoog, maar verwacht niet zo'n hoge waardedaling tijdens deze vrij korte looptijd.

edit: Binnen een halve minuut vol, wel mee kunnen pakken.

[ Bericht 1% gewijzigd door leolinedance op 16-02-2026 11:03:14 ]
pi_220114233
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 10:14 schreef leolinedance het volgende:

[..]
https://www.collincrowdfund.nl/jikb-3-b-v2/

Denk dat deze om 11:00 online komt? Goede zekerheden, LTV van 85% is vrij hoog, maar verwacht niet zo'n hoge waardedaling tijdens deze vrij korte looptijd.

edit: Binnen een halve minuut vol, wel mee kunnen pakken.
Voor zover ik kan zien geen melding gehad vanuit de app en ook geen email dat deze om 11:00 uur live is gegaan. Niet dat ik hier in had geïnvesteerd, maar het viel mij op. Meerdere bij wie dit ook zo is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lezer8857 op 16-02-2026 12:04:08 ]
pi_220114305
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:11 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Voor zover ik kan zien geen melding gehad vanuit de app en ook geen email dat deze om 11:00 uur live is gegaan. Niet dat ik hier in had geïnvesteerd, maar het viel mij. Meerdere bij wie dit ook zo is?
idem dito
  maandag 16 februari 2026 @ 11:52:23 #21
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220114672
quote:

[..]
Voor zover ik kan zien geen melding gehad vanuit de app en ook geen email dat deze om 11:00 uur live is gegaan. Niet dat ik hier in had geïnvesteerd, maar het viel mij. Meerdere bij wie dit ook zo is?
Ik zag hem staan bij de toekomstige investeringskansen: https://www.collincrowdfund.nl/#toekomstigeinvesteringskansen

Wat is voor jou de reden om hier niet in te investeren?
pi_220114683
quote:
Hier ook niet maar die k*t app van collin was weer eens uitgelogd.
pi_220114779
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:52 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik zag hem staan bij de toekomstige investeringskansen: https://www.collincrowdfund.nl/#toekomstigeinvesteringskansen

Wat is voor jou de reden om hier niet in te investeren?
Klopt, daar stond die inderdaad. Maar om 11:00 krijg ik normaliter een email en een push melding vanuit de app als de investering live gaat. Vandaag de dag heb ik dit niet gekregen. Even in de gaten houden of dit een eenmalige storing was of dat dit een nieuwe werkwijze gaat worden.

De reden voor mij om er niet in te zitten is de korte looptijd en doorgaans neem ik geen ontwikkelprojecten mee (in het verleden wat missers mee gemaakt bij crowdfunding). Uitzonderingen daargelaten overigens.
pi_220115181
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 12:03 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
De reden voor mij om er niet in te zitten is de korte looptijd en doorgaans neem ik geen ontwikkelprojecten mee (in het verleden wat missers mee gemaakt bij crowdfunding). Uitzonderingen daargelaten overigens.
Met korte looptijden staat het rendement in euro's vaak op gespannen voet met het investeringsrisico, idd.
Pecunia non olet
pi_220115376
Rente verhoging bij een HcN project wat niet snel vol komt. Dat komt niet vaak voor via HcN.

quote:
R E S T O B A R R O O I E S I E N
P U R M E R E N D

Het crowdfunding-project Restobar Rooie Sien in Purmerend is inmiddels voor bijna 90% gefund. Om het benodigde eindbedrag te bereiken is er samen met de ondernemer voor gekozen om de rente te verhogen naar 9%. Profiteer van dit hoge rendement door mee te investeren in dit mooie project.

Deze hogere rente geldt uiteraard ook direct voor alle reeds toegezegde investeringen. Desgewenst kunt u uw reeds gedane investering verhogen door een hoger bedrag te selecteren. De hogere investering overschrijft automatisch uw eerder gedane investering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')