Eigenlijk wel triest dat je als ondernemer beter af bent in Marokko dan in Nederland.quote:Steeds meer Marokkaanse Nederlanders verlaten Nederland
Duizenden Marokkaanse Nederlanders verlaten Nederland uit economische redenen of omdat zij zich hier niet meer welkom voelen. In Tanger zou zelfs een ‘Hollandse wijk’ zijn ontstaan, bestaande uit Marokkaanse Nederlanders. Dat meldt Nieuwsuur in een reportage.
‘Er wordt in dit café af en toe meer Nederlands dan Marokkaans gesproken, zegt Abdenbi Abdellaoui tegen Nieuwsuur. Hij is een van de eerste ‘terugkeerders’. Abdellaoui startte zijn café in Tanger 25 jaar geleden en verliet Den Bosch voor wat het was.
Volgens hem keren veel Marokkaanse Nederlanders ‘terug’ om economische redenen. Ze beginnen er hun eigen onderneming, zoals bouwbedrijven of meubelzaken. ‘En ze komen allemaal bij mij langs voor gratis advies’, meldt Abdellaoui. De Bosschenaar is niet de enige in zijn familie: ook leden van de tweede generatie zijn hem gevolgd en runnen inmiddels hun eigen ondernemingen in Tanger.
Lokale Marokkanen spelen hierop in en spreken inmiddels al een aardig woordje Nederlands om hun Nederlands-Marokkaanse klandizie zo goed mogelijk te bedienen.
De Marokkaanse economie is momenteel gunstig voor ondernemers, maar het zijn niet alleen economische redenen waarom Marokkaanse Nederlanders voor Marokko kiezen.
Arts Nordin Dahhan, die vroeger in het AMC werkte, hoort van veel patiënten dat zij de ‘vijandige sfeer’ in Nederland zat zijn. ‘Ze willen niet dat hun kinderen in zo’n omgeving opgroeien. Nederland is niet meer zoals het was’, aldus Dahhan.
Dan hoor je het ook eens uit de dadershoekquote:Arts Nordin Dahhan, die vroeger in het AMC werkte, hoort van veel patiënten dat zij de ‘vijandige sfeer’ in Nederland zat zijn. ‘Ze willen niet dat hun kinderen in zo’n omgeving opgroeien. Nederland is niet meer zoals het was’, aldus Dahhan.
Oh, dus daar kunnen ze ineens wel 'hollands' doen? Maar hier integreren, ho maarquote:In Tanger zou zelfs een ‘Hollandse wijk’ zijn ontstaan
Dit.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:22 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Wees er maar blij mee. De kansloze figuren blijven gewoon.
gratis?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:18 schreef Mikeytt het volgende:
‘En ze komen allemaal bij mij langs voor gratis advies’
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh, dus daar kunnen ze ineens wel 'hollands' doen? Maar hier integreren, ho maar
Ongelovige varkens zijn we, die vrouwen naakt laten rondlopen en de hele dag vloekenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:37 schreef HeatWave het volgende:
En vertel vooral tegen alles en iedereen die je kent hoe kut het hier is, vol smerige rassiesten en ongelovige honden, bacon en bier....
Ja maar dat boeit niet, het is veel leuker om nu allemaal lompe grappen en uitspraken te gaan posten à la "doei stom volk!".quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:26 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit.
Precies de mensen die wel wat kunnen en willen gaan weg, de mensen die weinig tot niks kunnen blijven.
Ik vraag me dan af wat "islamitisch opgroeien" is? Werkt celdeling dan anders? Gelden de normale kaders van de orthopedagogie niet meer? Natuurwetten? Wetenschap?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:45 schreef the-eye het volgende:
Marokkaanse-nederlanders-zien-economische-kansen-in-marokko
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)he-kansen-in-marokko
Ah.... daar komt de aap uit de mouw. "Veel mensen keren terug naar Marokko omdat ze willen dat hun kinderen islamitisch opgroeien"
Das toch een iets andere reden dan dat ze zich hier niet meer welkom zouden voelen![]()
Waarom zou je een kans tot polariseren laten liggen denkt de NOS![]()
Hoe bedoel je dit? Van alle bevolkingsgroepen spreken de Marokkanen juist veel Nederlands onderling. Vergelijk het eens met bijvoorbeeld de Turken of de Chinezen zou ik zeggen. Zelfs Antillianen spreken nog veel Papiamento onderling.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Oh, dus daar kunnen ze ineens wel 'hollands' doen? Maar hier integreren, ho maar
Volgens mij waren Marokkanen en Turken het meest geïntegreerd.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik vind het een prachtig land... buiten de Arabische gebieden. Casablanca en Tangier zijn geweldig. Daarbuiten is hetnzo bekrompen als wat.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:00 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik ben links-progressief en heb een hekel aan discriminatie. Maar ik heb ook ooit een uitgebreide reis door Marokko gemaakt en wat is me dat toch een enorm kutland. Dus ik verwacht ze eigenlijk snel weer terug.
Elke dag bukken voor Mo en dat dan bidden noemen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af wat "islamitisch opgroeien" is? Werkt celdeling dan anders? Gelden de normale kaders van de orthopedagogie niet meer? Natuurwetten? Wetenschap?
Ik ga even atheïstisch aftakelen nu.
Kan me herinneren dat Chinezen het minst goed geïntegreerd waren van alle bevolkingsgroepen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:03 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? Van alle bevolkingsgroepen spreken de Marokkanen juist veel Nederlands onderling. Vergelijk het eens met bijvoorbeeld de Turken of de Chinezen zou ik zeggen. Zelfs Antillianen spreken nog veel Papiamento onderling.
En laat ons daar nou nooit overlast van hebben.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:09 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kan me herinneren dat Chinezen het minst goed geïntegreerd waren van alle bevolkingsgroepen.
Geen 76 genders, lentekriebels en paarse vrijdag.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af wat "islamitisch opgroeien" is? Werkt celdeling dan anders? Gelden de normale kaders van de orthopedagogie niet meer? Natuurwetten? Wetenschap?
Weet niet of je ooit met een allochtoon hebt gesproken, maar niet-westerse immigranten zijn vaker anti-immigratie dan autochtone Nederlanders.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:31 schreef the-eye het volgende:
Dus we worden ondertussen zo overspoeld door buitenlanders dat onze eigen Marokkanen het land ontvluchten
Behalve tijdens oud & nieuwquote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:10 schreef maily het volgende:
[..]
En laat ons daar nou nooit overlast van hebben.
"Nooit overlast" en ondertussen worden volledige stadsdelen ingericht als Chinatown met allemaal Chinezen die geen Nederlands spreken en totaal niet omgaan met Nederlanders.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:10 schreef maily het volgende:
[..]
Precies waarom ‘integratie’ niet hetzelfde is als minder overlast.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:10 schreef maily het volgende:
[..]
Ja want dan kun je niet nonbinair zijn, voel je die kriebels niet etc.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:10 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Geen 76 genders, lentekriebels en paarse vrijdag.
Volgens jou… maar wat zeggen de bronnen?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volgens mij waren Marokkanen en Turken het meest geïntegreerd.
Honderdduidend-miljoen-miljard-klappers. Als het bij ons vochtig weer was dan zag de hele straat voor de Chinees 2 maanden lang rood.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:12 schreef maily het volgende:
[..]
prachtig siervuurwerk?
noem ik geen overlast.
Al die chinese kinderen op die fatbikes, Chinezen in opsporing verzocht het houdt maar niet op.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
"Nooit overlast" en ondertussen worden volledige stadsdelen ingericht als Chinatown met allemaal Chinezen die geen Nederlands spreken en totaal niet omgaan met Nederlanders.
Veel beter inderdaad.
Wat heeft dat in vredesnaam met integratie te maken?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Al die chinese kinderen op die fatbikes, Chinezen in opsporing verzocht het houdt maar niet op.
Beetje lastig als die chinatowns zich in Engeland bevinden.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
"Nooit overlast" en ondertussen worden volledige stadsdelen ingericht als Chinatown met allemaal Chinezen die geen Nederlands spreken en totaal niet omgaan met Nederlanders.
Veel beter inderdaad.
En in Rotterdam, en Amsterdam, en Den Haag.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Beetje lastig als die chinatowns zich in Engeland bevinden.
Ik heb liever 10 chinatowns waar vrouwen niet sissend worden nagestaard dan 1 moskee.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:18 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En in Rotterdam, en Amsterdam, en Den Haag.
Je zou bijna denken dat dit China was
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:20 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik heb liever 10 chinatowns waar vrouwen niet sissend worden nagestaard dan 1 moskee.
Ik heb liever in elke stad een Chinatown dan 1 moskee in heel Nederland.
Afzichtelijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Moskeeen schreeuwen vaak "wij komen jullie overnemen"
Religie beperkt per definitie het perspectief, daarbij maakt het niet uit of het gaat om de zwartekousenkerk op de Veluwe, de synagoge in Eilat of om de moskee in Rabat.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:14 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja want dan kun je niet nonbinair zijn, voel je die kriebels niet etc.
Je kunt dan als kind niet duiden wat jij of een ander voelt of bent.
Het voorkomt niet dat je het ervaart.
Dus wat jou betreft is islamitisch opgroeien het beperken van je perspectief?
Is die echt? Wel lelijk ja.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hier moet toch in elk geval een vleugje van ironie aan zitten?quote:Nederland is niet meer zoals het was’
I know, 30 jaar geleden maakten sommigen zich al zorgen dat er te veel Marokkanen naar hier kwamenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Weet niet of je ooit met een allochtoon hebt gesproken, maar niet-westerse immigranten zijn vaker anti-immigratie dan autochtone Nederlanders.
In het filmpje van de NOS hebben ze het juist over de bureaucratie in Marokkoquote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:27 schreef Hathor het volgende:
Ik kan het wel begrijpen, Nederland is een regeltjesland en dat kan verstikkend werken op mensen die iets voor zichzelf willen beginnen, en als Marokko daar betere opties in te bieden heeft is het een hele natuurlijke stap.
Bovendien is het weer daar een stuk beter.
Dat is overrated.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:16 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat heeft dat in vredesnaam met integratie te maken?
Als dat echt zo is heeft het weinig nut om terug naar Marokko te gaan als je daar tegen dezelfde problemen aanloopt, maar ik heb te weinig kennis van deze materie, misschien dat een Marokkaanse Fokkert daar een beter inzicht in kan geven.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:35 schreef the-eye het volgende:
[..]
In het filmpje van de NOS hebben ze het juist over de bureaucratie in Marokko
De schoolhoofden hebben geen last of hinder van de mensen die nooit Nederlands onderwezen hebben gekregen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:13 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Veel beter inderdaad.
De generatie Chinezen die in Nederland geboren is praat helemaal geen Chinees onderling. Veel kunnen het sowieso maar amper.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:03 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? Van alle bevolkingsgroepen spreken de Marokkanen juist veel Nederlands onderling. Vergelijk het eens met bijvoorbeeld de Turken of de Chinezen zou ik zeggen. Zelfs Antillianen spreken nog veel Papiamento onderling.
Als je het op gaat zoeken dan kom je tot de conclusie dat Chinezen vele malen sneller integreren dan welke bevolkingsgroep dan ook.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:41 schreef BEFEM het volgende:
[..]
De generatie Chinezen die in Nederland geboren is praat helemaal geen Chinees onderling. Veel kunnen het sowieso maar amper.
Niet dan Belgen of Duitsers maar als niet-Westers zou het mij niet verbazen. Ook veel interraciale relaties hoewel er ook nog genoeg discriminatie jegens Nederlanders is bij de oudere generatie.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als je het op gaat zoeken dan kom je tot de conclusie dat Chinezen vele malen sneller integreren dan welke bevolkingsgroep dan ook.
Niet echt, het is een vrij gesloten gemeenschap.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als je het op gaat zoeken dan kom je tot de conclusie dat Chinezen vele malen sneller integreren dan welke bevolkingsgroep dan ook.
De Chinezen die hier in de buurt wonen hebben hun tuin en huis perfect onderhouden, zijn vriendelijk en maken altijd een praatje. Een aantal zitten er in de wijkvereniging. Echt gewoon prima volk.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vooruit, die nuance was ik inderdaad even vergeten; als we het hebben over niet-westerse migranten.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:54 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Niet dan Belgen of Duitsers maar als niet-Westers zou het mij niet verbazen. Ook veel interraciale relaties hoewel er ook nog genoeg discriminatie jegens Nederlanders is bij de oudere generatie.
Onzinquote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:03 schreef Hathor het volgende:
[..]
Niet echt, het is een vrij gesloten gemeenschap.
En dat nederlands paspoort houden ze denk ik ook.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:45 schreef the-eye het volgende:
Marokkaanse-nederlanders-zien-economische-kansen-in-marokko
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)he-kansen-in-marokko
Ah.... daar komt de aap uit de mouw. "Veel mensen keren terug naar Marokko omdat ze willen dat hun kinderen islamitisch opgroeien"
Das toch een iets andere reden dan dat ze zich hier niet meer welkom zouden voelen![]()
Waarom zou je een kans tot polariseren laten liggen denkt de NOS![]()
Utrecht. Helemaal los van de religie erachter enzo vind ik het ook op zichzelf geen mooi gebouw. Er zijn tig moskeeen die architectonisch geslaagd zijn, dit is om te zien net een bioscoop waar wat minaretten op gedropt zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is die echt? Wel lelijk ja.
Alleen die ene die de bestsellingen opneemt niet !quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als de rest van de familie in de keuken staat is dat toch helemaal prima? Zijn ze beter geïntegreerd dan de gemiddelde Marokkaan.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:29 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Alleen die ene die de bestsellingen opneemt niet !
Eens een dubbel paspoort, altijd een dubbel paspoort?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:18 schreef nixxx het volgende:
[..]
En dat nederlands paspoort houden ze denk ik ook.
Als het om Marokko en Turkije gaat wil ik je best geloven.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:06 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volgens mij waren Marokkanen en Turken het meest geïntegreerd.
Zeker de dealertjes.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:42 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ik ben bang dat dit mensen betreffen die goed geïntegreerd zijn en waar je in de praktijk geen last van hebt, en dat de hufters die je liever kwijt dan rijk bent allemaal achterblijven.
Koop jij dan een auto van hun?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:18 schreef Mikeytt het volgende:
https://dekanttekening.nl(...)-verlaten-nederland/
[..]
Eigenlijk wel triest dat je als ondernemer beter af bent in Marokko dan in Nederland.
Straks natuurlijk gewoon AOW vangenquote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:18 schreef nixxx het volgende:
[..]
En dat nederlands paspoort houden ze denk ik ook.
Ik denk dat die zich niet zozeer minder thuis voelen door tuig, maar vooral door het feit dat ze op één hoop worden gegooid met tuig en de hele dag moeten aanhoren hoe kut de groep waar ze toe behoren wel niet is en dat mensen niet kunnen wachten tot ze allemaal opgetyft zijn. Tja, dan gaan de mensen die de kans en mogelijkheid hebben vaak wel een keer.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 20:01 schreef 111210 het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar dit zijn over het algemeen de marokkanen die hier juist wel geïntegreerd zijn, gewoon werken en hun best doen.
Ja die voelen zich steeds minder thuis door al die rotte appels die het hier verpesten, tuig wat allemaal een uitkering heeft en al sinds de basisschool bekende van de politie is door alle rottigheid die ze uitgespookt hebben.
Die laatste groep blijft hier uiteraard wel gewoon plakken.
Huh? Kunnen ze daar wel Nederlands?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:18 schreef Mikeytt het volgende:
https://dekanttekening.nl(...)-verlaten-nederland/
[..]
Eigenlijk wel triest dat je als ondernemer beter af bent in Marokko dan in Nederland.
Klopt, maar het werkt als een katalysator natuurlijk. De drempel voor andere hoogopgeleiden (lees, mensen die niet in de horeca / handel zitten of arts zijn) zit 'm vaak in het niet of niet goed kunnen spreken van de taal aldaar - of bijv. angst eenzaam te worden, geen baan te vinden.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:16 schreef Momo het volgende:
Hoogopgeleide Marokkanen zullen dit natuurlijk wel eerder doen, als je het voorbeeld ziet een arts en mensen met genoeg geld om een restaurant te openen die naar hotelschool zijn gegaan. De probleemgevallen hier zouden ook probleemgevallen zijn daar.
Wees blij. Hun cultuur en jouw WOKE-cultuur gaan niet samen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:18 schreef Mikeytt het volgende:
Blanke heteromannen?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 21:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat die zich niet zozeer minder thuis voelen door tuig, maar vooral door het feit dat ze op één hoop worden gegooid met tuig en de hele dag moeten aanhoren hoe kut de groep waar ze toe behoren wel niet is en dat mensen niet kunnen wachten tot ze allemaal opgetyft zijn. Tja, dan gaan de mensen die de kans en mogelijkheid hebben vaak wel een keer.
-2% per jaar dat ze niet in Nederland wonen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:56 schreef the-eye het volgende:
[..]
Straks natuurlijk gewoon AOW vangen
Wou net zeggen, de goeie Marokkanen vertrekken en het vervelende tuig blijft lekker hier rondhangen. In Marokko hoeven ze namelijk echt niet te flikken wat ze hier doen, daar krijgen ze ipv 25 uur plantsoenendienst, nadat ze met z'n tienen een oude man het ziekenhuis in hebben gerost, gewoon 25 jaar cel.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:42 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Ik ben bang dat dit mensen betreffen die goed geïntegreerd zijn en waar je in de praktijk geen last van hebt, en dat de hufters die je liever kwijt dan rijk bent allemaal achterblijven.
Als je zo'n aanpak hier voorstelt wordt je voor fascist en racist uitgemaakt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:23 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Wou net zeggen, de goeie Marokkanen vertrekken en het vervelende tuig blijft lekker hier rondhangen. In Marokko hoeven ze namelijk echt niet te flikken wat ze hier doen, daar krijgen ze ipv 25 uur plantsoenendienst, nadat ze met z'n tienen een oude man het ziekenhuis in hebben gerost, gewoon 25 jaar cel.
Je langspeelplaat loopt weer vast. Lees mijn post nog even. Het lijkt me niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Blanke heteromannen?
Heel het 'intellectueel discours' draait hier al jaren op dat achterlijke intersectionele denken waarbij werkelijk alles en iedereen behalve die Hollandse boerenlul nog wat mag zeggen.
Het blijft een schitterend fenomeen, die zogenaamd 'progressieve' spagaat.
Want ja, ook dit ligt natuurlijk weer aan Nederland.
Hup. Nog wat meer diversiteitscursussen en DEI-trainingen op werk. Hopelijk stoppen we dan met zo'n afschuwelijk land te zijn, ooit.
Leg gewoon eens uit hoe je er precies weer bij uitkomt dat ook dit verschijnsel wederom intern, niet extern, te verklaren is.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je langspeelplaat loopt weer vast. Lees mijn post nog even. Het lijkt me niet zo moeilijk.
Wat een raar riedeltje toch weer. Mensen beklagen zich over het feit dat "de verkeerde Marokkanen" het land verlaten. De hele strategie van de PVV en aanverwante partijen is nu juist in die hele groep zich hier niet welkom te laten voelen. Dat dan juist mensen die tot die groep behoren en wél de kans hebben om te doen en laten wat ze willen vertrekken is niet heel schokkend toch?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Leg gewoon eens uit hoe je er precies weer bij uitkomt dat ook dit verschijnsel wederom intern, niet extern, te verklaren is.
Vraag me sowieso al een tijdje af wat bepaalde mensen nu eigenlijk precies allemaal nog meer verwachten van dit land, om het zeg maar 'aantrekkelijk' te laten zijn 'voor iedereen'.
Volgens jouw redenatie zouden het ook studenten, wetenschappers en expats die waarde toevoegen moeten zijn die het meeste een hekel zouden moeten hebben aan radicale Islamieten maar ook straattuig, gezien de algehele vijandigheid die zij optuigen. Gek genoeg zien we dit niet.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat een raar riedeltje toch weer. Mensen beklagen zich over het feit dat "de verkeerde Marokkanen" het land verlaten. De hele strategie van de PVV en aanverwante partijen is nu juist in die hele groep zich hier niet welkom te laten voelen. Dat dan juist mensen die tot die groep behoren en wél de kans hebben om te doen en laten wat ze willen vertrekken is niet heel schokkend toch?
Ik zou dat het Rita Verdonk effect willen noemen. Als je een algehele vijandigheid tegen alles wat je land inkomt optuigt, dan zijn het niet de kansarme asielzoekers die niet meer komen, maar studenten, wetenschappers en expats die waarde toevoegen.
De demografie en de daaruit voortvloeiende omgangsnormen zijn zodanig veranderd dat het westerse rechtssysteem en straffen uiteindelijk niet meer toereikend zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:27 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Als je zo'n aanpak hier voorstelt wordt je voor fascist en racist uitgemaakt.
Scheelt wel, als alle goeden weg zijn, die 10% van het geheel, dan valt het niet langer te nuanceren dat alle mocro's tuig zijn.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:25 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Eigenlijk zit mij dit niet zo lekker. Diegenen die vertrekken zijn de verkeerden en niet diegenen die je als maatschappij zo graag wel kwijt bent.
Klopt.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 23:40 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
De demografie en de daaruit voortvloeiende omgangsnormen zijn zodanig veranderd dat het westerse rechtssysteem en straffen uiteindelijk niet meer toereikend zijn.
Door niemand hoor, enorme sneeuwvlok. Misschien moet je eens een safe-space zoeken.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 22:27 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Als je zo'n aanpak hier voorstelt wordt je voor fascist en racist uitgemaakt.
Als Nederlanders zich in het buitenland zich misdragen dan schaam ik mij als Nederlander.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 21:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat die zich niet zozeer minder thuis voelen door tuig, maar vooral door het feit dat ze op één hoop worden gegooid met tuig en de hele dag moeten aanhoren hoe kut de groep waar ze toe behoren wel niet is en dat mensen niet kunnen wachten tot ze allemaal opgetyft zijn. Tja, dan gaan de mensen die de kans en mogelijkheid hebben vaak wel een keer.
Want de gemiddelde Marokkaan staat bekend om zijn ondernemingsgeest wil je zeggen?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:27 schreef Hathor het volgende:
mensen die iets voor zichzelf willen beginnen
Jij wil zeggen van niet?quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:28 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Want de gemiddelde Marokkaan staat bekend om zijn ondernemingsgeest wil je zeggen?![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En maar roepen dat Turkije zo fantastisch is.quote:Op woensdag 14 januari 2026 00:52 schreef HiZ het volgende:
Deze trend had je een tijdje terug met Turkije. Veel gepraat over 'terugkeren', weinig echte succesverhalen en uiteindelijk zijn de meesten gewoon teruggekomen naar Nederland. Per saldo gaat het over minder dan 1% van de betreffende groep.
Laat ik vooropstellen dat ik mij op geen enkele wijze geroepen voel om mij te schamen voor wat andere mensen uitspoken omdat ze toevallig Nederlander, man of hetero zijn. Ik zou werkelijk waar niet weten waarom ik dat zou moeten doen.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:20 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Als Nederlanders zich in het buitenland zich misdragen dan schaam ik mij als Nederlander.
Als mensen van een spaans stadje Nederlanders beu zijn dan snap ik dat en geef ik ze helemaal gelijk, want Nederlanders misdragen zich in hun stadje.
Dan geef ik niet die mensen de schuld dat ze te generaliseren.
Zal ook met religie te makenquote:Op woensdag 14 januari 2026 09:40 schreef -Sigaartje het volgende:
Het is wel jammer dat ze wel spreken over een "vijandige sfeer", maar de oorzaak niet noemen. Het zal wel niet aan hun liggen, maar het is wel duidelijk dat de oorzaak van de vijandige sfeer ligt in een groot probleem van de Marokkaanse etnische groep in Nederland. Het is jammer dat ze dat niet onderkennen en niet eens een poging wagen om binnen de Marokkaanse gemeenschap te werken aan een oplossing. Het is lekker makkelijk schoppen zo.
Neem als voorbeeld ook de Surinaamse gemeenschap. In de jaren 70 vormde die een probleem. Dat is totaal veranderd. Ze zijn totaal geïntegreerd en zijn harde werkers geworden. Daar is sprake van een vijandelijke sfeer. Dus de oorzaak ligt niet in het "anders eruit zien" of "anders praten". De oorzaak ligt toch echt in het gedrag.
Sommige mensen nemen hun religie dan ook veel te serieus. Beetje relativering is al teveel gevraagd.quote:
Ze komen er daar heel rap achter dat veel mensen in het "moederland" ze niet als eigen/echt zien en eigenlijk ook maar kut vindt. Dus ook daar zal men vijandigheid ervaren.quote:Op woensdag 14 januari 2026 00:52 schreef HiZ het volgende:
Deze trend had je een tijdje terug met Turkije. Veel gepraat over 'terugkeren', weinig echte succesverhalen en uiteindelijk zijn de meesten gewoon teruggekomen naar Nederland. Per saldo gaat het over minder dan 1% van de betreffende groep.
Net zoals Molukkers, in het begin was dat ook even moeilijk maar die hebben zich ook flink aangepast en maken prima deel uit van de samenleving.quote:Op woensdag 14 januari 2026 09:40 schreef -Sigaartje het volgende:
Het is wel jammer dat ze wel spreken over een "vijandige sfeer", maar de oorzaak niet noemen. Het zal wel niet aan hun liggen, maar het is wel duidelijk dat de oorzaak van de vijandige sfeer ligt in een groot probleem van de Marokkaanse etnische groep in Nederland. Het is jammer dat ze dat niet onderkennen en niet eens een poging wagen om binnen de Marokkaanse gemeenschap te werken aan een oplossing. Het is lekker makkelijk schoppen zo.
Neem als voorbeeld ook de Surinaamse gemeenschap. In de jaren 70 vormde die een probleem. Dat is totaal veranderd. Ze zijn totaal geïntegreerd en zijn harde werkers geworden. Daar is sprake van een vijandelijke sfeer. Dus de oorzaak ligt niet in het "anders eruit zien" of "anders praten". De oorzaak ligt toch echt in het gedrag.
Ik kwam hier voor deze postquote:
Denk het niet, want ze dringen het niet op. Als dat gedoe met Marokkaanse hangjongeren, homohaat, zinloos geweld, vrouwenhaat en overvallen verleden tijd zou zijn, zou niemand moeite met ze hebben.quote:
Maar vanuit de moskee krijgen ze mee dat ongelovigen, homos, etc minderwaardig zijn, en daaruit komt weer vervelend gedrag op straat.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:57 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Denk het niet, want ze dringen het niet op. Als dat gedoe met Marokkaanse hangjongeren, homohaat, zinloos geweld, vrouwenhaat en overvallen verleden tijd zou zijn, zou niemand moeite met ze hebben.
En als ze hun culturele bias richting gebrek aan zelfreflectie door eer/schaamte opzij zouden zetten en dus gaan projecteren en roepen dat het vervelend en discriminatie is ook.quote:Op woensdag 14 januari 2026 10:57 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Denk het niet, want ze dringen het niet op. Als dat gedoe met Marokkaanse hangjongeren, homohaat, zinloos geweld, vrouwenhaat en overvallen verleden tijd zou zijn, zou niemand moeite met ze hebben.
Vergeet het maar. Heel de EU gaat ten onder aan haar eigen importbeleid.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:30 schreef MichaelScott het volgende:
Laten we hopen dat meer bevolkingsgroepen hun voorbeeld volgen.
Even moeilijkquote:Op woensdag 14 januari 2026 10:45 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Net zoals Molukkers, in het begin was dat ook even moeilijk maar die hebben zich ook flink aangepast en maken prima deel uit van de samenleving.
Ach, paar treintjes gekaapt, veel meer niet toch?quote:
Helaas. Maar er gaat nog wel een burgeroorlog ontstaan in nederland ben ik bang. En wanneer blanke mensen zich eindelijk echt gaan organiseren omdat ze het echt zo spuug zat zijn. Dat is voer waar geschiedenisboeken altijd met nadruk over schrijven. Dus history repeating zeg maar. Good times aheadquote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:22 schreef EvilSkittle het volgende:
[..]
Wees er maar blij mee. De kansloze figuren blijven gewoon.
Jij denkt dat de blanke mensen dat gaan winnen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:47 schreef InzolVC het volgende:
[..]
Helaas. Maar er gaat nog wel een burgeroorlog ontstaan in nederland ben ik bang. En wanneer blanke mensen zich eindelijk echt gaan organiseren omdat ze het echt zo spuug zat zijn. Dat is voer waar geschiedenisboeken altijd met nadruk over schrijven. Dus history repeating zeg maar. Good times ahead
En dan nog heb je de helft die links is en niet aan 1 zijde wil strijden met rechts.quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:01 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Jij denkt dat de blanke mensen dat gaan winnen?
We mogen misschien nog in de meerderheid zijn maar we zijn veels te soft daarvoor, te schuw voor geweld.
Wat een enorm dominant gebouw.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Voor de opbouw daarvan moet je in Nederland wonen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 19:56 schreef the-eye het volgende:
[..]
Straks natuurlijk gewoon AOW vangen
Kunnen ze niet hier hun belasting afdragen?quote:Op woensdag 14 januari 2026 12:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Voor de opbouw daarvan moet je in Nederland wonen.
Ze krijgen alleen AOW van het deel dat ze al opgebouwd hadden.
Iemand die met AOW vertrekt naar, bijvoorbeeld Marokko, kan voor max 13 weken een aanvullende AIO krijgen, mits de partner ook al AOW-gerechtigd is. Anders mogen ze maar 4 weken weg, want dat moet de jongere partner beschikbaar blijven voor werk.
Je bent er bang voor in de ene zin en de volgende zin is het good times ahead, wat is het nou?quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:47 schreef InzolVC het volgende:
[..]
Helaas. Maar er gaat nog wel een burgeroorlog ontstaan in nederland ben ik bang. En wanneer blanke mensen zich eindelijk echt gaan organiseren omdat ze het echt zo spuug zat zijn. Dat is voer waar geschiedenisboeken altijd met nadruk over schrijven. Dus history repeating zeg maar. Good times ahead
Het probleem moet worden opgelost, dus daar beginnen. En ook bij de ouders.quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:13 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Maar vanuit de moskee krijgen ze mee dat ongelovigen, homos, etc minderwaardig zijn, en daaruit komt weer vervelend gedrag op straat.
Ik ben alleen in Marrakesh geweest, maar Marokkanen die ik daar gesproken heb en die uit andere delen van het land kwamen, vonden het daar ook echt ontiegelijk kut vanwege de oplichters, hoge prijzen, agressief opdringerig gedrag enz.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:00 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik ben links-progressief en heb een hekel aan discriminatie. Maar ik heb ook ooit een uitgebreide reis door Marokko gemaakt en wat is me dat toch een enorm kutland. Dus ik verwacht ze eigenlijk snel weer terug.
Schooltje met kinderen gegijzeld en aanwezigen met de dood bedreigd, treinkaping waarbij personen werden vermoord. Och, tja...quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, paar treintjes gekaapt, veel meer niet toch?
En dat vind je een goede zaak, etnische conflicten met een mogelijke bloedige burgeroorlog tot gevolg? Met je good times…….quote:Op woensdag 14 januari 2026 11:47 schreef InzolVC het volgende:
[..]
En jij vindt het een goede zaak dat heel Europa langzaam veranderd in 1 grote shithole door die ongebreidelde intocht van al dat schorem? Kijk hoe Europa er 40 jaar geleden uitzag en kijk hoe het nu veranderd in een ghetto!quote:Op woensdag 14 januari 2026 20:30 schreef Chivaz het volgende:
[..]
En dat vind je een goede zaak, etnische conflicten met een mogelijke bloedige burgeroorlog tot gevolg? Met je good times…….
Grote kans dat in 1985 veel steden een stuk onleefbaarder waren dan nu.quote:Op woensdag 14 januari 2026 22:01 schreef matspontius het volgende:
[..]
En jij vindt het een goede zaak dat heel Europa langzaam veranderd in 1 grote shithole door die ongebreidelde intocht van al dat schorem? Kijk hoe Europa er 40 jaar geleden uitzag en kijk hoe het nu veranderd in een ghetto!
Dus is een bloedige burgeroorlog iets om naar vooruit te kijken, als in good times?quote:Op woensdag 14 januari 2026 22:01 schreef matspontius het volgende:
[..]
En jij vindt het een goede zaak dat heel Europa langzaam veranderd in 1 grote shithole door die ongebreidelde intocht van al dat schorem? Kijk hoe Europa er 40 jaar geleden uitzag en kijk hoe het nu veranderd in een ghetto!
Ze zitten er waarschijnlijk wel eerder met meer dan twee in één cel, ja.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 17:01 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat hoeft niet per se zo te zijn. Er zijn manieren waarop je in geval van een dubbele nationaliteit de Nederlandse nationaliteit kan verliezen.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 18:50 schreef maily het volgende:
Eens een dubbel paspoort, altijd een dubbel paspoort?
Minder Islam gedrag helemaal voor; maar dat geld voor iedere religie. Dat is een groter probleem wat niet opgelost kan worden, want VrIjHeId VaN GoDsDiEnsT.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:45 schreef HeatWave het volgende:
Hoe minder er zijn hoe minder overlast, minder stemmen voor DENK, minder islamgedram, dus sowieso gunstig.
Als ze in een minderheid zijn gedragen ze zich altijd net iets beter.
Alleen als je al die tijd geen id-kaart//paspoort aanvraagt.quote:Op donderdag 15 januari 2026 01:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Als iemand die naast de Nederlandse ook een andere nationaliteit heeft, gedurende 13 jaar zijn hoofdverblijf buiten de Europese Unie en buiten het Koninkrijk der Nederlanden heeft, kan op grond daarvan automatisch de Nederlandse nationaliteit verliezen.
allicht maar dit soort dingen zijn er wel de oorzaak van dat ze zich niet meer welkom voelenquote:Op donderdag 15 januari 2026 09:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn nou juist niet de lui die weggaan om kansen te pakken.
Precies dit dus. Degene die weggaan heb je liever wel hier, de holbewoners die alles hier slopen die gaan echt nooit terug, want die zijn ook gehaat in marokkoquote:Op donderdag 15 januari 2026 09:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat zijn nou juist niet de lui die weggaan om kansen te pakken.
Terugkeren... Die gastarbeiders van de jaren 60 en 70 zitten allang in het bejaardenhuis, als ze nog leven.quote:Op woensdag 14 januari 2026 20:28 schreef Chivaz het volgende:
Ik snap die Marokkanen wel, uiteindelijk is het goed voor je om te leven met gelijkgestemden. En laten we eerlijk wezen, ik heb beelden gezien van Casablanca en Tanger en dat zijn toch prachtige relatief moderne steden.
Bekijk deze YouTube-video
Ik kan mij goed voorstellen dat als het daar economisch goed blijft gaan dat meer Marokkanen over heel Europa wellicht besluiten om terug naar Marokko te keren.
In België raak je nu zelfs een stuk sneller je Belgische paspoort kwijt als criminele immigrant:quote:Op donderdag 15 januari 2026 01:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat hoeft niet per se zo te zijn. Er zijn manieren waarop je in geval van een dubbele nationaliteit de Nederlandse nationaliteit kan verliezen.
Als iemand die naast de Nederlandse ook een andere nationaliteit heeft, gedurende 13 jaar zijn hoofdverblijf buiten de Europese Unie en buiten het Koninkrijk der Nederlanden heeft, kan op grond daarvan automatisch de Nederlandse nationaliteit verliezen.
Ben nu zelf toevallig in Marokko en snap best dat mensen hiernaar terugkeren. Als je de taal spreekt en een voorsprong met je opleiding hebt. I is heel dynamisch en levendig hierquote:Op woensdag 14 januari 2026 20:28 schreef Chivaz het volgende:
Ik snap die Marokkanen wel, uiteindelijk is het goed voor je om te leven met gelijkgestemden. En laten we eerlijk wezen, ik heb beelden gezien van Casablanca en Tanger en dat zijn toch prachtige relatief moderne steden.
Ik kan mij goed voorstellen dat als het daar economisch goed blijft gaan dat meer Marokkanen over heel Europa wellicht besluiten om terug naar Marokko te keren.
Dit klopt. Als je wat kunt is het goed vertoeven.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ben nu zelf toevallig in Marokko en snap best dat mensen hiernaar terugkeren. Als je de taal spreekt en een voorsprong met je opleiding hebt. I is heel dynamisch en levendig hier
Wat me daar vooral opvalt is hoe schoon de straten zijn, nergens zie je zwerfafval.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ben nu zelf toevallig in Marokko en snap best dat mensen hiernaar terugkeren. Als je de taal spreekt en een voorsprong met je opleiding hebt. I is heel dynamisch en levendig hier
Klopt. Wordt ook veel geveegd.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat me daar vooral opvalt is hoe schoon de straten zijn, nergens zie je zwerfafval.
Huh?quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dan hoor je het ook eens uit de dadershoek.
Mocht FOK! een afspiegeling zijn van Nederland dan is wat je zegt wel kloppende.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 16:37 schreef HeatWave het volgende:
En vertel vooral tegen alles en iedereen die je kent hoe kut het hier is, vol smerige rassiesten en ongelovige honden, bacon en bier....
Vind jij. En mag jij vinden. Maar dan vind ik het een onzinnige mening.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:46 schreef bianconeri het volgende:
Nederlanders zijn een intolerant volk aan het worden dat elke buitenlander haat.
Blijkt echter constant weer....quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:47 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Vind jij. En mag jij vinden. Maar dan vind ik het een onzinnige mening.
Man, je chargeert op krankzinnige wijze. Wat schiet je daarmee - in je discussies - opquote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Blijkt echter constant weer....
Lees de gemiddelde reacties op FOK! maar eens.
Hoezo?quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:50 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Man, je chargeert op krankzinnige wijze. Wat schiet je daarmee - in je discussies - op
De gemiddelde reacties op Fok zijn niet representatief. Sterker nog, de gemiddelde reacties op internet zijn niet representatief. Als je op internet kijkt lijkt er een enorme spanning te zijn en lijkt een burgeroorlog op het punt van uitbreken terwijl als je gewoon buiten komt die spanning en dat gevoel er totaal niet is. Mensen leven vrij individualistisch en langs elkaar heen maar het staat totaal niet op springen. Dat weet je alleen als je hier bent en woont en je niet laat inpakken door het sentiment op internet.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Blijkt echter constant weer....
Lees de gemiddelde reacties op FOK! maar eens.
Mooie AI. Als je de prompt omdraait over Marokkanen in NL dan mag dat niet, want racistisch en stigmatiserendquote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:07 schreef Kickstart het volgende:
Intussen in Marokko
Racisme is überhaupt een nietszeggende frase. Toen het nog betekenis had ging het over discriminatie op basis van huidskleur. Nu is het al racisme zodra je iets negatiefs zegt over minderheden.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:47 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Mooie AI. Als je de prompt omdraait over Marokkanen in NL dan mag dat niet, want racistisch en stigmatiserend
En één is een leugen en de ander de waarheid. De leugen mag verteld worden, de waarheid niet![]()
WTFquote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:07 schreef Kickstart het volgende:
Intussen in Marokko
HAGELSLAG SNAPPIE 🗣️quote:Op vrijdag 30 januari 2026 12:07 schreef Kickstart het volgende:
Intussen in Marokko
Met een bruto maandloon van 300 euro ga je het niet redden daar. De informele economie is gigantisch, dus komt niet terug in de statistieken. Voor je beeld, een agent of leraar krijgt zo rond de 9000 dirham per maand. Omgerekend dus 900 euro. Het is een relatief duur land. Alleen als je een eigen huis hebt, en dus geen huur hoeft te betalen, kan je met 500 euro per maand redelijk leven. Voor een gezin gaat het snel richting de 1000 euro per maand.quote:Op vrijdag 30 januari 2026 11:19 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Dit klopt. Als je wat kunt is het goed vertoeven.
Echter uiteindelijk valt en staat alles met je portemonnee. Een gemiddeld bruto maandloon ligt op ¤300 per maand in Marokko. En er zijn weinig sociale voorzieningen.
Een pakketbezorger in Nederland heeft het daar niet beter maar slechter.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |