abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219763463
Het Witte Huis werkt in alle stilte aan een concreet plan om Groenland over te nemen van Denemarken. De precieze details zijn nog onduidelijk, maar The New York Times kwam wel al te weten hoe de Amerikanen het zouden willen aanpakken.

Het is de Nationale Veiligheidsraad die de zaak coördineert. Volgens een Amerikaans functionaris die met The New York Times sprak, kwam die al verschillende keren samen en werden er ook al specifieke instructies uitgestuurd naar een aantal ministeries.

Geruststellend is alvast dat ondanks toespelingen van Trump op het mogelijke gebruik van geweld om Groenland in te lijven, militaire opties tijdens de besprekingen nooit ernstig overwogen zijn. In plaats van ‘dwang’ wil de Nationale Veiligheidsraad ‘overtuigingskracht’ gebruiken. Doel is om met een groots opgezette pr-campagne de 57.000 inwoners van Groenland te overhalen om zich uit eigen beweging bij de VS aan te sluiten.

Campagnes op sociale media
Zo wordt gekeken om campagnes op te zetten op sociale media en reclame te maken. Daarbij zal de nadruk gelegd worden op de gedeelde geschiedenis van de Groenlanders en de inheemse Inuit-bevolking van Alaska.

Er wordt ook aangevoerd dat Denemarken zich niet om Groenland bekommert en dat alleen de Verenigde Staten het eiland kunnen beschermen tegen de toenemende invloed van Rusland en China.

Zo zou de 531 miljoen euro aan subsidies die Denemarken aan Groenland geeft, vervangen kunnen worden door een jaarlijkse betaling van ongeveer 10.000 dollar (8850 euro) per Groenlander. Die kosten zouden gecompenseerd kunnen worden door nieuwe inkomsten uit de winning van zeldzame mineralen, goud, uranium en olie uit de Groenlandse bodem.

Zowel de Groenlandse als de Deense regering liet bovendien al meermaals weten dat het eiland niet te koop is. Een Groenlandse partij die een snelle onafhankelijkheid wil en de banden met de VS wil aanhalen, haalde bij de verkiezingen vorige maand maar een kwart van alle stemmen.

The New York Times maakt zich wel zorgen, mocht Groenland niet willen buigen. ‘Als de overtuigingspogingen van de regering-Trump mislukken, lijkt het heel goed mogelijk dat Trump zijn aanpak zal verscherpen’, klinkt het.

https://www.ad.nl/buitenl(...)-aanpakken~aa61d9e6/

Today we're living in a strange world. :D :{

:T
pi_219763467
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik laat beide liever aan supporters van individuen zoals Maduro en groeperingen zoals Hamas. Die zijn hilarisch genoeg aan jouw kant van het politieke spectrum terug te vinden.
Wat is mijn kant van het politieke spectrum? Is "niet het extreem rechts gedachtengoed aanhangen" ineens links ofzo?
pi_219763468
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat mij betreft mogen Australië en Nieuw Zeeland er ook bij.
Ah, zeker in ruil voor Hongarije, Slowakije en Polen?

Het wordt straks wel een opmerkelijk gezelschap, maar met 'Europa' heeft het niets van doen meer.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219763482
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, zeker in ruil voor Hongarije, Slowakije en Polen?

Het wordt straks wel een opmerkelijk gezelschap, maar met 'Europa' heeft het niets van doen meer.
Dat maakt toch niet zoveel uit?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219763490
Hoe dan ook: we zullen ons als EU en Europa op alle vlakken los moeten weken van de US.

Militair, diensten, producten, grondstoffen, alles.

Het is geen betrouwbare bondgenoot meer.

Europe first!
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:29:42 #6
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219763535
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe dan ook: we zullen ons als EU en Europa op alle vlakken los moeten weken van de US.

Europe first!
Een verbod op hollywoodproducten en Engelstalig muziek.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:30:34 #7
56749 BlaZ
pi_219763548
quote:
De grote Europese mogendheden hebben de VS een duidelijke waarschuwing gegeven tegen de mogelijke annexatie van Groenland. In een verklaring stelden ze dat Groenland toebehoort aan zijn bevolking.
Dit soort slappe retoriek zal niet veel helpen.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 19:31:25 #8
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219763554
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een verbod op hollywoodproducten
en Engelstalig muziek.
Met het eerste ben ik het wel aardig eens. Kunnen ze daar nog wel iets origineels bedenken eigenlijk?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:31:27 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219763555
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit soort slappe retoriek zal niet veel helpen.
Wat stel je voor dat ze nu concreet doen dan?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219763576
quote:

[..]

en Engelstalig muziek.
UK ligt in Europa, zie niet in waarom dat een probleem moet zijn.
pi_219763588
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Met het eerste ben ik het wel aardig eens. Kunnen ze daar nog wel iets origineels bedenken eigenlijk?
Jaws 19 schijnt wel heel goed te worden.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:38:08 #12
56749 BlaZ
pi_219763638
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:31 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wat stel je voor dat ze nu concreet doen dan?
Troepen sturen, Groenland de EU in dwingen en een colonisatieproces opstarten.

Mocht de VS binnenvallen dan moeten er plannen klaarliggen om VS basissen in Europa aan te vallen en VS burgers op EU grondgebied te interneren als wisselgeld.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:38:14 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219763641
quote:
Gewoon dit jaar allemaal ons Netflix abonnement opzeggen, geen cola meer drinken, niet meer naar de Mac, en niet meer naar Starbucks of KFC. En dan kijken of ze dan nog zo'n interesse in Greenland hebben ~O>
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:40:32 #14
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219763675
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Gewoon dit jaar allemaal ons Netflix abonnement opzeggen, geen cola meer drinken, niet meer naar de Mac, en niet meer naar Starbucks of KFC. En dan kijken of ze dan nog zo'n interesse in Greenland hebben ~O>
Dat zie ik wel gebeuren ja. Dat men massaal niet meer naar de Mac gaat, Netflix opzegt, naar alternatieven gaat zoeken.
Weg met die iPhone, Facebook en Instagram. We verzinnen wel wat anders.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:42:48 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219763701
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:40 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat zie ik wel gebeuren ja. Dat men massaal niet meer naar de Mac gaat, Netflix opzegt, naar alternatieven gaat zoeken.
Moet je eens kijken hoe druk het dan op Fok! wordt :B

Dit worden gouden tijden voor Danny :B
pi_219763715
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

Europe first!
Je fantaseert er maar rustig op los. Europa is een continent bestaande uit verschillende onafhankelijke landen, geen situatie zoals de VS. Landen zullen uiteindelijk altijd kiezen wat in hun individuele belang is, niet wat in het belang van Europa is, dat is een utopie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219763759
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je fantaseert er maar rustig op los. Europa is een continent bestaande uit verschillende onafhankelijke landen, geen situatie zoals de VS. Landen zullen uiteindelijk altijd kiezen wat in hun individuele belang is, niet wat in het belang van Europa is, dat is een utopie.
Het valt me wel op dat als een argument je niet aanstaat dat je het op "fantaseren" gooit.
En dat niet eens voor het eerst in deze topicreeks.
pi_219763900
Naam wijzigen: Exclusive Union (Exclusieve Unie).
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 20:03:49 #19
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219763947
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het valt me wel op dat als een argument je niet aanstaat dat je het op "fantaseren" gooit.
Het is pas echt af als je ook een al dan niet verkapte beschuldiging van antisemitisme hebt gekregen.
pi_219764076
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Integendeel. Ik gebruik die term omdat het zo is en ik geef ook aan waarom: Europa is geen groot land met verschillende deelstaten zoals de VS, Europa is een continent met verschillende geheel onafhankelijke natiestaten.

Dit lijken sommigen volledig te zijn vergeten. Men denkt in termen als 'Wij Europeanen', 'Wij als Europa', 'Wij als de EU' etc. Volledig in lijn met bijvoorbeeld een partij zoals Volt, die niet voor niets spreken over 'de Verenigde Staten van de Europa'.

En dit dan ook vanuit een specifiek politiek gedachtegoed, waar geestverwanten bij de EU mogen (zelfs al liggen deze landen niet eens in Europa) en politieke tegenstanders er maar uit moeten (zelfs al liggen deze wel in Europa).

Dit is een fantasme. Uiteindelijk, zeker in tijden waar de spanning hoog op kan lopen, zal het nationale belang van landen altijd boven het belang in de continentale context gaan of die van een supranationale entiteit zoals de EU.
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het is pas echt af als je ook een al dan niet verkapte beschuldiging van antisemitisme hebt gekregen.
Als je dat niet had gewild had je geen posts moeten liken met memes die stellen dat Joden de Amerikaanse overheid hebben overgenomen, dat is namelijk antisemitisch inderdaad.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:19:50 #21
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_219764170
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel. Ik gebruik die term omdat het zo is en ik geef ook aan waarom: Europa is geen groot land met verschillende deelstaten zoals de VS, Europa is een continent met verschillende geheel onafhankelijke natiestaten.

Dit lijken sommigen volledig te zijn vergeten. Men denkt in termen als 'Wij Europeanen', 'Wij als Europa', 'Wij als de EU' etc. Volledig in lijn met bijvoorbeeld een partij zoals Volt, die niet voor niets spreken over 'de Verenigde Staten van de Europa'.

En dit dan ook vanuit een specifiek politiek gedachtegoed, waar geestverwanten bij de EU mogen (zelfs al liggen deze landen niet eens in Europa) en politieke tegenstanders er maar uit moeten (zelfs al liggen deze wel in Europa).

Dit is een fantasme. Uiteindelijk, zeker in tijden waar de spanning hoog op kan lopen, zal het nationale belang van landen altijd boven het belang in de continentale context gaan of die van een supranationale entiteit zoals de EU.
Ja dit. En in dit alles staan de VS geopolitiek en militair als één blok, wat je er ook van moge vinden. Europa is zoals altijd verdeeld in alles en kan eigenlijk, alles bij elkaar opgeteld, op wereldtoneel niks zonder de slag- en daadkracht van de VS klaarspelen.
Le Diable
pi_219764227
Onzin. Er zijn steeds meer mensen die Europeanen als ons zien.

We integreren beter en eindelijk begint Europa in te zien dat we het als EU moeten doen. En ja wij delen dezelfde normen en waarden met de meeste Europese landen.
pi_219764276
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:24 schreef kurk_droog het volgende:
Onzin. Er zijn steeds meer mensen die Europeanen als ons zien.

We integreren beter en eindelijk begint Europa in te zien dat we het als EU moeten doen. En ja wij delen dezelfde normen en waarden met de meeste Europese landen.
Alles behalve, de culturele verschillen zijn enorm. Niet alleen tussen Noord en Zuid en Oost en West, maar geregeld ook binnen landen zelf. Om nog maar te zwijgen over de taalbarrière waardoor iets als een Europees leger al een utopie is.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:32:26 #24
438527 MissButterflyy
pi_219764288
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Alles behalve, de culturele verschillen zijn enorm. Niet alleen tussen Noord en Zuid en Oost en West, maar geregeld ook binnen landen zelf. Om nog maar te zwijgen over de taalbarrière waardoor iets als een Europees leger al een utopie is.
Dat is in vele grote landen niet anders. En Engels kunnen we allemaal wel spreken met elkaar.
Wat een smoezen allemaal.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:37:12 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_219764335
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

[..]
Als je dat niet had gewild had je geen posts moeten liken met memes die stellen dat Joden de Amerikaanse overheid hebben overgenomen, dat is namelijk antisemitisch inderdaad.
Volt is toch dat totaal irrelevante partijtje.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:37:18 #26
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219764338
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:32 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is in vele grote landen niet anders. En Engels kunnen we allemaal wel spreken met elkaar.
Je weet tegen wie je het hebt he.
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:41:21 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219764375
quote:

[..]
Dan gaan de Fransen zeuren.

Gegarandeerd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219764406
twitter
pi_219764756
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:45 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ze stappen ze uit de NAVO als US Groenland aanvalt.
Geen idee hoe een aanval op Groenland er precies uit moet zien overigens. Er woont amper iemand op wat verdwaalde Eskimo's na en US militair personeel.
blablablabla
pi_219764843
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:30 schreef Elan het volgende:
Geen idee hoe een aanval op Groenland er precies uit moet zien overigens. Er woont amper iemand op wat verdwaalde Eskimo's na en US militair personeel.
Ja dat vroeg ik me eerder in dit topic ook al af, maar kwam helaas geen antwoord op.

Veel meer dan een persbericht hoeft het toch niet te zijn zou je denken.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:13:19 #31
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219765118
quote:

[..]
Ik kan ook goed genieten van een Engelse film met bean of een Vlazms/Nederlandse film hoor
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:15:51 #32
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219765134
quote:
[ x ]
Gaan ze er een dealtje uit proberen te slepen? 🤔

Dan werkt alle dreigende taal van Trump en zijn kameraden natuurlijk nog steeds. lol.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:17:53 #33
Belg
pi_219765147
Dealtje sluiten met Denemarken

Voorbeeld 0% invoertax op Deense producten. Amerikaanse Lego fans gaan het graag horen. Vrij
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219765178
quote:
[ x ]
Gooien ze de handdoek nu al in de ring? Goed plan.
quote:

[..]
Integendeel, in genoeg Europese landen kunnen niet veel mensen Engels.

Zie ook hier de officiële cijfers van de EU zelf: Explore English language knowledge in Europe

Iedereen die eens in het buitenland is geweest weet dit ook wel. Zelfs in middelgrote steden in Italië of Frankrijk loop je al snel tegen duidelijke taalbarrières aan. Ga je binnenland in wordt het al snel helemaal een hopeloos verhaal.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:22:29 #35
56749 BlaZ
pi_219765180
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:13 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Ik kan ook goed genieten van een Engelse film met bean of een Vlazms/Nederlandse film hoor
Ik bedoelde natuurlijk Amerikaanse muziek.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:24:57 #36
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765195
twitter

Militaire acties niet uitsluiten tegenover een NATO bondsgenoot, Trump spoort niet.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:28:06 #37
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219765213
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:24 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Militaire acties niet uitsluiten tegenover een NATO bondsgenoot, Trump spoort niet.
Dat was al langer duidelijk toch?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:28:07 #38
Belg
pi_219765214
quote:
[ x ]

Zou einde navo betekenen
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:29:21 #39
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765223
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:28 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat was al langer duidelijk toch?
In dit topic zijn mensen die militair ingrijpen van VS in Groenland toejuichen.
pi_219765225
Werkte hij maar eens in alle stilte
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:30:27 #41
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219765228
Net zoals in Venezuela gaat hier ook gewoon om het veiligstellen jatten van grondstoffen.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:30:30 #42
Belg
pi_219765230
Navo opdoeken en er een krachtig sterk EU leger maken met een talrijke zelf ontwikkelde kernbommen . Een leger dat minstens even goed moet zijn dan de Amerikanen
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:31:50 #43
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765243
twitter

Andrew Tate raakt ondertussen ook allemaal opgewonden van het idee militair in te grijpen bij een stel "Eskimo's".
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:32:20 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219765250
quote:
[ x ]

Trump is geen bondgenoot.
Resistance is futile.
pi_219765278
Wat een kutzooi. Trump's regering gaat niet stoppen totdat iemand hen stopt. Maar als Europa hebben we het geluk dat we nog een alternatief hebben als we samenwerken en nu als een speer een oorlogsmachine uit de grond stampen.
pi_219765291
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:31 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Andrew Tate raakt ondertussen ook allemaal opgewonden van het idee militair in te grijpen bij een stel "Eskimo's".
AI
Vakman pur sang
pi_219765298
Europa moet dus niet wachten maar de oorlogsindustrie nu aanzwengelen. Pappen en nathouden is verleden tijd.
pi_219765308
quote:
[ x ]

Dikke bluf mooi laten blaten.
Betalen moet die.
Vakman pur sang
pi_219765367
Europa durft toch niks.
Corporate translator
pi_219765368
Het domme gedoe van Trump over Groenland is hoe Amerika Europa, de NAVO en hun wereldwijde voorsprong gaat verliezen.

Want als ze door blijven drukken met de annexatie van Groenland, zal Europa reageren door de NAVO om te vormen tot een Europees (ieg zonder de VS) bondgenootschap. Zodra de VS als een territoriale bedreiging wordt gezien, verhardt het Europese defensiebeleid heel snel en wordt autonomie de standaardveronderstelling in plaats van afstemming en samenwerking met de VS.

Dat gaat de VS heel veel kosten.

De Europese markt zal zich afkeren van de VS. Idem voor de toeleveringsketens. Onze inkoop verschuift naar onze eigen Europese industrie en Amerikaanse defensiebedrijven verliezen tientallen jaren aan inkomsten uit upgrades, munitie, training en onderhoud. Voeg daar het verlies aan politieke invloed aan toe, plus minder uitwisseling van inlichtingen, informatie en minder gezamenlijke programma's omdat het vertrouwen compleet weg is.

En ook de militaire aanwezigheid van de VS in Europa zal dan zo goed als verdwijnen. Europese landen verminderen dan de Amerikaanse basisrechten, overeenkomsten en vooraf opgeslagen voorraden, wat betekent dat de VS logistieke ondersteuning, mogelijkheden voor het genereren van missies en hun commandostructuur hier verliezen. Minder havens, minder vliegvelden, minder overzicht, minder dekking, zwakkere integratie van verdediging voor de VS en minder geloofwaardigheid in tijden van crisis.

Simpel gezegd, voor de VS: minder bereik, minder invloed, minder afschrikking en een snellere verschuiving naar een multipolaire wereld waarin Europa om de VS heen werkt, in plaats van ermee samen te werken.

Want wij Europa kunnen dit ook zelf.
pi_219765404
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Het domme gedoe van Trump over Groenland is hoe Amerika Europa, de NAVO en hun wereldwijde voorsprong gaat verliezen.

Want als ze door blijven drukken met de annexatie van Groenland, zal Europa reageren door de NAVO om te vormen tot een Europees (ieg zonder de VS) bondgenootschap. Zodra de VS als een territoriale bedreiging wordt gezien, verhardt het Europese defensiebeleid heel snel en wordt autonomie de standaardveronderstelling in plaats van afstemming en samenwerking met de VS.

De Europese markt zal zich afkeren van de VS. Idem voor de toeleveringsketens. Onze inkoop verschuift naar onze eigen Europese industrie en Amerikaanse defensiebedrijven verliezen tientallen jaren aan inkomsten uit upgrades, munitie, training en onderhoud. Voeg daar het verlies aan politieke invloed aan toe, plus minder uitwisseling van inlichtingen, informatie en minder gezamenlijke programma's omdat het vertrouwen compleet weg is.

En ook de militaire aanwezigheid van de VS in Europa zal dan zo goed als verdwijnen. Europese landen verminderen dan de Amerikaanse basisrechten, overeenkomsten en vooraf opgeslagen voorraden, wat betekent dat de VS logistieke ondersteuning, mogelijkheden voor het genereren van missies en hun commandostructuur hier verliezen. Minder havens, minder vliegvelden, minder overzicht, minder dekking, zwakkere integratie van verdediging voor de VS en minder geloofwaardigheid in tijden van crisis.

Simpel gezegd, voor de VS: minder bereik, minder invloed, minder afschrikking en een snellere verschuiving naar een multipolaire wereld waarin Europa om de VS heen werkt, in plaats van ermee samen te werken.

Helemaal gelijk en voor onze eigen bescherming zullen we plots minder behoefte hebben voor Amerikaanse digitale producten en voorkeur geven aan Europese producten, zelfs als ze iets minder in kwaliteit zijn.
pi_219765417
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:

Dit klinkt leuk, maar het is alles behalve realistisch. Europa is niet zonder enige reden volledig afhankelijk van de VS op veel gebieden (defensie, IT en in minder mate energie). En dat heb je echt niet maar zo even in een handomdraai vervangen. Alternatieven worden ook vaak bemoeilijkt door de vele wetgeving hier die innovatie aan alle kanten weet te belemmeren.
pi_219765422
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:53 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Helemaal gelijk en voor onze eigen bescherming zullen we plots minder behoefte hebben voor Amerikaanse digitale producten en voorkeur geven aan Europese producten, zelfs als ze iets minder in kwaliteit zijn.
Het heel schadelijk voor de VS.
pi_219765430
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit klinkt leuk, maar het is alles behalve realistisch. Europa is niet zonder enige reden volledig afhankelijk van de VS op veel gebieden (defensie, IT en in minder mate energie). En dat heb je echt niet maar zo even in een handomdraai vervangen. Alternatieven worden ook vaak bemoeilijkt door de vele wetgeving hier die innovatie aan alle kanten weet te belemmeren.
De VS gaat de grote verliezer zijn.
Minder invloed, minder macht, een snellere multipolaire wereld waar de pax americana volledig voorbij is.
pi_219765485
Trump moet gewoon $1 miljoen cash per inwoner bieden, ben benieuwd hoe de tendens dan onder de bevolking is.

Die $60 miljard is een schijntje tov de (indirecte) kosten van een vijandig overname.
pi_219765521
quote:

[..]
Jij blijft dit domme riedeltje herhalen. De EU is nu al bezig met het langzaam overstappen van it systemen maar dat gaat bij jou allemaal langs je heen. Energie is ook geen probleem als we willen en defensie...we hebben al een gigantisch leger tezamen kan je nagaan als je de slapende reus Europa echt wakker maakt.
pi_219765534
Als EU/Denemarken zou ik het volgende doen:

Onmiddellijk troepen sturen naar Groenland en houd ze daar gestationeerd. Dat verhoogt namelijk de kosten van iedere Amerikaanse vijandige actie.

Start een massale online campagne in de VS tegen de annexatie - bijv zoals de anti-Israëlische campagne van Qatar op TikTok.

Zorg ervoor dat Trump de Nobelprijs krijgt, maar pas een dag voor januari 2028 als hij niets militairs daar doet.

Kondig onmiddellijk een herziening aan van alle F35-contracten in Europa.

Stuur Alex Stubb en Georgia Meloni naar Washington om te onderhandelen over een oplossing.

Maak nieuwe afspraken tussen de VS, Denemarken en Groenland over de winning van delfstoffen en faciliteer een grote nieuwe Amerikaanse (militaire) basis op Groenland (noem die naar Trump ofzo).

Zorg dat Trump thuis kan zeggen dat ie gewonnen heeft.

En wordt zo snel mogelijk autonoom als EU.

[ Bericht 0% gewijzigd door PieterDeRijcke op 06-01-2026 23:28:34 ]
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:25:16 #58
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219765565
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:16 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Jij blijft dit domme riedeltje herhalen. De EU is nu al bezig met het langzaam overstappen van it systemen maar dat gaat bij jou allemaal langs je heen. Energie is ook geen probleem als we willen en defensie...we hebben al een gigantisch leger tezamen kan je nagaan als je de slapende reus Europa echt wakker maakt.
Welke stappen worden er gezet dan?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219765578
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Als EU/Denemarken zou ik het volgende doen:

Onmiddellijk troepen sturen naar Groenland en houd ze daar gestationeerd. Dat verhoogt namelijk de kosten van iedere Amerikaanse vijandige actie.

Start een massale online campagne in de VS tegen de annexatie - bijv zoals de anti-Israëlische campagne van Qatar op TikTok.

Zorg ervoor dat Trump de Nobelprijs krijgt, maar pas een dag voor januari 2028 als hij niets militairs daar doet.

Kondig onmiddellijk een herziening aan van alle F35-contracten in Europa.

Stuur Alex Stubb en Georgia Meloni naar Washington om te onderhandelen over een oplossing.

Maak nieuwe afspraken tussen de VS, Denemarken en Groenland over de winning van delfstoffen en faciliteer een grote nieuwe Amerikaanse militaire basis op Groenland (noem die naar Trump ofzo).

Zorg dat Trump thuis kan zeggen dat ie gewonnen heeft.

En wordt zo snel mogelijk autonoom als EU.
Dit vind ik een niet slim en niet realistisch plan.
Groenland is onherbergzaam en de grote basis die er staat is al van de VS.
Je gaat daar geen militaire stap zetten zonder directe confrontatie of escalatie. (En je hebt domweg geen basis die zeker een jaar kost om te bouwen)

Je moet gewoon iemand hebben die Trump en zijn entourage goed kan bespelen (Rutte?) en die hoofd EU diplomaat/onderhandelaar maken.
En er eerst mee heen lullen: tuurlijk kan dat, alles is te koop voor de juiste prijs. Maar we willen 1200 miljard en 30% van alle inkomsten uit grondstoffen.
Dan ga je handelen en kom je op de helft misschien.
Scheelt Denemarken 800 miljoen per jaar en netto verdien je er veel meer nog aan.

En het bondgenootschap blijft bestaan.
En dit is belangrijk want eerlijk gezegd kan Europa helemaal niks defensief zonder de VS.
Vakman pur sang
pi_219765623
Maak maar een Europese veiligheidsraad. Zonder de VS.
pi_219765641
Even qua vergelijk hè?

Het NLse te formeren kabinet is vanaf 20 decembernummer kerst reces tot nu. Niet bereikbaar niets gedaan.

De VS heeft meerdere onderhandelingen gedaan met Oekraïne / Rus. Venezuela ingevallen, hier en daar gezeten, meerdere persconferenties gegeven.
En hier niks terwijl dat broodnodig is.

Was het nuttig voor ons? Nodig? Nee vast niet maar wat een verschil in inzet!
Vakman pur sang
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:48:01 #62
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219765651
quote:
[ x ]

Hallo Mark, als je meeleest, laat nog eens iets van je horen ^O^

Greetings from the Netherlands :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 6 januari 2026 @ 23:48:29 #63
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219765652
quote:

[..]
Enig idee hoe lang zo'n transitie gaat duren?
Tegen de tijd dat dat klaar is, is trump al dood. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_219765662
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Even qua vergelijk hè?

Het NLse te formeren kabinet is vanaf 20 decembernummer kerst reces tot nu. Niet bereikbaar niets gedaan.

De VS heeft meerdere onderhandelingen gedaan met Oekraïne / Rus. Venezuela ingevallen, hier en daar gezeten, meerdere persconferenties gegeven.

Hun regering werkt ook niet, gaat allemaal op decreet van Donny terwijl Mike "It gods will" Johnson het congres gemuilkorfd houdt door niks in stemming te brengen
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_219765691
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Even qua vergelijk hè?

Ik snap niet wat je wil zeggen?
pi_219765702
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:55 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik snap niet wat je wil zeggen?
Heb ik met jou nou altijd :P
Vakman pur sang
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:58:30 #67
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765711
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Torentje praat in pure poëzie die niemand begrijpt.
pi_219765717
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan ben jij niet de enige. Doe er je voordeel mee.
pi_219765766
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:58 schreef Momo het volgende:

[..]
Torentje praat in pure poëzie die niemand begrijpt.
Zal voortaan AI gebruiken om antwoorden te geven.
  woensdag 7 januari 2026 @ 00:18:37 #70
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219765807
quote:
US says using military is among ‘options’ to acquire Greenland

White House says annexation of semi-autonomous territory from Denmark is ‘national security priority’

https://www.ft.com/content/28485ea3-68ce-4897-8b74-b728d54b5479
Ze hebben een 'valide reden' gevonden.

Eigenlijk deed Poetin het ook zo. Die voelde zich ook een soort van 'bedreigd' door Oekraine waardoor hij zich genoodzaakt voelde om een 3 dagen durende speciale operatie uit te voeren.

Het gaat allemaal om veiligheid :s)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219766633
Beste wat Denemarken kan doen is Groenland zsm een zelfstandig land laten worden. Dan is het hun probleem niet meer.
pi_219766655
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:28 schreef Alpha0 het volgende:
Beste wat Denemarken kan doen is Groenland zsm een zelfstandig land laten worden. Dan is het hun probleem niet meer.
Dat is al.
Vakman pur sang
  woensdag 7 januari 2026 @ 08:54:34 #73
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219766759
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Enig idee hoe lang zo'n transitie gaat duren?
Tegen de tijd dat dat klaar is, is trump al dood. :')
Hoeft ook niet snel klaar te zijn.
Het hebben van een gezamenlijk plan inclusief een duidelijke afgebakende timeline moet voldoende zijn .
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:22:33 #74
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219766945
Wat vinden de Groenlanders zelf eigenlijk?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_219766958
Trump is geen haar beter dan Poetin. Wel een vreselijk stuk dommer. Maar goed, blijkbaar ziet die wortelkop zelf niet hoe hypocriet hij bezig is.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:25:33 #76
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219766970
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:24 schreef Seeburg54 het volgende:
Trump is geen haar beter dan Poetin. Wel een vreselijk stuk dommer. Maar goed, blijkbaar ziet die wortelkop zelf niet hoe hypocriet hij bezig is.
Inmiddels nog senieler dan Sleepy Joe.
4045
onlogisch
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:25:35 #77
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219766971
quote:
5s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:22 schreef onlogisch het volgende:

Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 7 januari 2026 @ 09:26:10 #78
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219766978
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:54 schreef kibo het volgende:

[..]
Hoeft ook niet snel klaar te zijn.
Het hebben van een gezamenlijk plan inclusief een duidelijke afgebakende timeline moet voldoende zijn .
En zelfs dat gaat jaren duren.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:26:10 #79
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219766979
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:25 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou ja, dan is daar het antwoord, toch :+
4045
onlogisch
pi_219767182
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:25 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens HowardRoark is dat fantasie en staan alle Groenlanders te springen om de 51e staat te worden.
pi_219767202
"Werkt in alle stilte" en daarom gaat het hier ook al maanden over?
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_219767222
quote:
10s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:57 schreef epicbeardman het volgende:
"Werkt in alle stilte" en daarom gaat het hier ook al maanden over?
Misschien eerst even kijken wanneer deze topicreeks gestart is, beste man.
pi_219767274
What if the bullet went through?
En een prettige scheut door de pielemuis.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:07:15 #84
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767294
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens HowardRoark is dat fantasie en staan alle Groenlanders te springen om de 51e staat te worden.
En als ze dat niet willen zijn het antisemitisten.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:32:52 #85
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219767615
De mensen in Groenland merken ook wel de druk, en alle Amerikaanse MAGA josti's maar denken de Groenlanders massaal staan te juichen om onderdeel te worden van de VS.

twitter
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:35:41 #86
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767641
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:32 schreef Momo het volgende:
De mensen in Groenland merken ook wel de druk, en alle Amerikaanse MAGA josti's maar denken de Groenlanders massaal staan te juichen om onderdeel te worden van de VS.

[ x ]
Ja, die jostis snappen niet dat mensen misschien wel niet zitten te wachten op obesitas, creditcardschulden, ongezond voedsel, 80-urige werkweken, onbetaalbare zorg, slecht onderwijs en meer van dat fraais.
pi_219767659
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
rusland fans gaan door met het versterken van rusland. doegin ontwricht amerirka en uk los van europa. trump is niet meer dan een rusland fan.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:58:23 #88
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219767836
De leugen dat ze Groenland nodig hebben voor de verdediging tegen Rusland en China is natuurlijk ook pure bullshit. Er staat ze niks in de weg om in NAVO-verband de hele noordelijke kustlijn van dat eiland vol te zetten met modern wapentuig. En ik dacht trouwens dat Rusland niet uitgedaagd mocht worden ofzo? Of geldt dat niet meer?
Blaf me vol
pi_219767866
quote:
Gewoon onafhankelijk zijn, in ieder geval geen staat van de VS.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219767915
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja, die jostis snappen niet dat mensen misschien wel niet zitten te wachten op obesitas, creditcardschulden, ongezond voedsel, 80-urige werkweken, onbetaalbare zorg, slecht onderwijs en meer van dat fraais.
Elke week een schoolshooting.....wie wil dat nou niet? _O_
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:09:04 #91
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219767945
quote:
En dat heb je echt niet maar zo even in een handomdraai vervangen. Alternatieven worden ook vaak bemoeilijkt door de vele wetgeving hier die innovatie aan alle kanten weet te belemmeren.
Hou nou eens op met die onzin, die wetgeving is er toch vooral om ons burgers te beschermen. Dat plus het feit dat we steeds meer en meer aan het kijken zijn naar lokale/Europese alternatieven; maakt innovatie juist duurzaam, en vooral nuttig.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_219767958
Vonden de oude Hawaiianen het wel prettig om onderdeel te worden van de VS?
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:12:28 #93
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219767986
En dan hebben we nog drie te gaan met die gek..
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 11:17:08 #94
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219768023
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:06 schreef Hathor het volgende:

[..]
Elke week een schoolshooting.....wie wil dat nou niet? _O_
Misschien kunnen ze ook nog even aan Puerto Rico vragen hoe fijn het is niet te kunnen stemmen over het land dat over je heerst. :Y
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 11:18:17 #95
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219768032
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:10 schreef DrDentz het volgende:
Of al die andere eilanden in de Pacific. Lekker wel onder bestuur van de VS staan maar niks significants mogen beslissen. _O_
pi_219768066
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:40 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
V.w.b. Netflix etc.: waar blijft EU-ziet, met alle Europese content?
Lijkt me toch dat de EBU dat vrij snel op moet kunnen zetten.
pi_219768149
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Navo opdoeken en er een krachtig sterk EU leger maken met een talrijke zelf ontwikkelde kernbommen . Een leger dat minstens even goed moet zijn dan de Amerikanen
Dat bestaat al namelijk.
Waarom denkt men dat het er niet is ???

Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid (GVDB)

https://eur-lex.europa.eu(...)nce-policy-csdp.html
pi_219768167
quote:

[..]
Europese leger van alle lidstaten gecombineerd is groter dan usa.
Alleen kwa voertuigen verliezen we het .
Daarin tegen Europa gaat vol op drones.
Goedkopere en dodelijker.
Waar Oekraïne oorlog goed voor is.
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:33:51 #99
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219768184
quote:

[..]
Zo gaat dat binnen bepaalde contreien inderdaad.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219768190
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:48 schreef Tengano het volgende:

[..]
Hallo Mark, als je meeleest, laat nog eens iets van je horen ^O^

Greetings from the Netherlands :)
Die heeft anderen dingen aan zijn hoofd.
Kan best zijn dat hij geschorst is namelijk.

https://deanderekrant.nl/(...)de-jonge-en-anderen/
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:37:02 #101
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219768221
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:34 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Hij was gewoon in Parijs bij dat overleg over Oekraine gisteren met andere wereldleiders. Wat de fuck is dat nou weer voor een bron?
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:38:09 #102
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219768236
quote:

[..]

Hahaha wat is dit? De krant van Wappie Nederland?
Blaf me vol
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 11:41:15 #103
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219768268
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:38 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Hahaha wat is dit? De krant van Wappie Nederland?
quote:
Het gaat niet om de minsten: Bill Gates, Mark Rutte, Hugo de Jonge, Wopke Hoekstra, Sigrid Kaag, Pfizer-topman Albert Bourla, ex-minister Cornelia van Nieuwenhuizen, bestuurder Feike Sijbesma, NOS-hoofdredacteur Giselle van Cann, Telegraaf-journalist Paul Jansen, en bekende namen uit de medische sector, Jaap van Dissel, Agnes Kant, Marion Koopmans, Ernst Kuipers, Diederik Gommers en Evert Hofstra. Zij moeten zich “in persoon” verantwoorden in de civiele rechtszaak die Stichting Recht Oprecht van Stassen en Van Kessel namens zeven slachtoffers van de mRNA-prikken tegen hen heeft aangespannen, zo oordeelde de rechter in Leeuwarden in een tussenvonnis op 26 november.
WHAHAHAHAHA _O- _O- _O- _O-
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:41:53 #104
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219768274
quote:

[..]
Die zegt wel vaker iets wat je met een korreltje zou moet nemen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:42:36 #105
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219768282
Blijkbaar speelt er wel echt iets:

https://www.omropfryslan.(...)gaan-vindt-rechtbank

Oh well.
Blaf me vol
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:43:27 #106
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219768290
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:42 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Blijkbaar speelt er wel echt iets:

https://www.omropfryslan.(...)gaan-vindt-rechtbank

Oh well.
Bill Gates is vast geschorst vanwege dit nieuws in 2024.
pi_219768300
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:41 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Die zegt wel vaker iets wat je met een korreltje zou moet nemen.
Daar is dus al dat strooizout voor
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:44:51 #108
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219768306
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:10 schreef DrDentz het volgende:
Het laatste koningshuis van Hawaii is erbij genaaid, mede dankzij bedrijven als Dole, die wilden helemaal niet de 51st state worden.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:48:48 #109
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219768362
Van wat ik nu begrijp kunnen de VS in feite al gaan en staan waar ze willen in Groenland, en zijn er zelfs al deals voor grondstoffen enzo.

Dus weet niet precies wat Trump verder zou willen?

Amerikanen en Denen trainen ook gezamenlijk daar, en delen veel info.

Zou dus een van de grootste backstabbings ooit zijn, als Trump het zou doen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_219768550
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Van wat ik nu begrijp kunnen de VS in feite al gaan en staan waar ze willen in Groenland, en zijn er zelfs al deals voor grondstoffen enzo.

En als er een POTUS is die daartoe in staat is, is het Trump wel.
pi_219768758
Er is geen greintje bewijs voor de stelling dat Trump Groenland gaat binnenvallen. Is hysterie.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219768818
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 12:27 schreef mackinac het volgende:
Er is geen greintje bewijs voor de stelling dat Trump Groenland gaat binnenvallen. Is hysterie.
https://www.foxnews.com/p(...)sh-acquire-greenland

Volgens het Witte Huis is binnenvallen wel degelijk een optie. Via Foxnews zodat je de bron ook niet kunt aanvallen.
pi_219768834
quote:

[..]

Waarom lees je dit soort nepnieuws in de wappiekrant?
pi_219769058
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:05:13 #115
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219769086
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:02 schreef Tjoent het volgende:
[ afbeelding ]
Prachtig he, een democratie die zich niet zelf kan verdedigen tegen een potentiële invasie? Brengt jou veel blijdschap.
pi_219769093
quote:
7s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:02 schreef Tjoent het volgende:
[ afbeelding ]
Hihaho...
pi_219769094
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:05 schreef Momo het volgende:

[..]
Prachtig he, een democratie die zich niet zelf kan verdedigen tegen een potentiële invasie? Brengt jou veel blijdschap.
Mens, ik plaats gewoon een geinige afbeelding. Maak niet alles zo persoonlijk... blll.
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:07:34 #118
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219769105
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:05 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Mens, ik plaats gewoon een geinige afbeelding. Maak niet alles zo persoonlijk... blll.
Mens, je hebt zelf je standpunt wel gedeeld hier.
pi_219769123
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:10:19 #120
503714 SebbeSwensje
pi_219769124
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:05 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Doe je weleens iets anders?
Appears.
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:11:32 #121
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219769133
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

En einde van de navo.

Ik hoop dat markiemark op de achtergrond wat aan het trumpfluisteren is. Sick dit. Echt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219769135
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:10 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Doe je weleens iets anders?
pi_219769142
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 12:34 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Waarom lees je dit soort nepnieuws in de wappiekrant?
Nep nieuws.

https://nieuwrechts.nl/10(...)tegen-rutte-en-gates

https://www.ad.nl/binnenl(...)%2Fwww.google.com%2F

https://www.rtvnoord.nl/c(...)ederland-verschijnen

https://www.rd.nl/a/10812(...)-vinden-zich-bevoegd

En dan het mooiste pdf file van de eerste kamer .
Link hier onder.

Bron: Eerste Kamer https://share.google/EARRJYc7CCesc3Cah

Dus nee er zeker wat aan de hand.
Maar Nederlandse media zwijgt omdat ze gewoon gemanipuleerd worden .

Wel veel schrijven over rechts zoals pvv en FvD .
Zo ver is onze bronnen betrouwbare.
Niet dus.
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:14:50 #124
503714 SebbeSwensje
pi_219769152
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:12 schreef Tjoent het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Bedankt voor de bevestiging!
Appears.
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:22:08 #125
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219769205
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:44 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Het laatste koningshuis van Hawaii is erbij genaaid, mede dankzij bedrijven als Dole, die wilden helemaal niet de 51st state worden.
Wel de 50ste?
Blaf me vol
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:25:17 #126
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_219769231
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:22 schreef Irmak_Spermabak het volgende:

[..]
Wel de 50ste?
Lol, ik heb de tel niet bijgehouden :P
pi_219769419
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 12:27 schreef mackinac het volgende:
Terug in je mand Judith.
pi_219769427
Maar, gaat Trump de naam wijzigen in Trumpland voor of na hij is begonnen met het aanleggen van de golfbaan?
pi_219769452
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar, gaat Trump de naam wijzigen in Trumpland voor of na hij is begonnen met het aanleggen van de golfbaan?
Orangeland
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:46:29 #130
56749 BlaZ
pi_219769453
Gezien de reactie van de EU denk ik dat de VS Groenland gewoon kan innemen zonder consequenties.
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:52:42 #131
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_219769495
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 13:46 schreef BlaZ het volgende:
Gezien de reactie van de EU denk ik dat de VS Groenland gewoon kan innemen zonder consequenties.
Militaire consequenties, wellicht. Maar Navo zou dan wel heel erg gaan wankelen. En als de Navo wankelt ziet Rusland ook weer kansen gok ik.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_219769532
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Vroeger, nog niet zo lang geleden, voordat iedereen een auto had, kon je de mensen een paar dorpen verder al nauwelijks meer verstaan. We noemen dat "dialect". En in de grote steden hadden ze maar malle fratsen. Of in het zuiden van ons kleine landje, daar gaan ze midden in de winter in gekke kleren op straat staan feesten.

De wereld is sindsdien veel kleiner geworden en we spreken nu allemaal Engels.
pi_219769539
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dan gaan de Fransen zeuren.

Gegarandeerd.
Maar ze kunnen het tegenwoordig wel.
  woensdag 7 januari 2026 @ 13:59:44 #134
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219769572
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:40 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Ja dat vroeg ik me eerder in dit topic ook al af, maar kwam helaas geen antwoord op.

Veel meer dan een persbericht hoeft het toch niet te zijn zou je denken.
Je pakt een peloton soldaten van de militaire basis, geeft ze een geweer, stopt ze in wat auto's, rijd naar het huis van de regeringsleider en vertelt hem dat hij nu moet doen wat Trump wil. En je deelt wat pamfletten uit aan de bevolking waar hetzelfde op staat.

Zoiets?

Maar de feitelijke leiding zit in Denemarken, dus dat maakt het wat lastiger.
pi_219769595
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:28 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Zou einde navo betekenen
Die bestaat nu alleen nog in naam.
pi_219769603
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Nee, dat goed genoeg moet zijn om de VS behoorlijke schade toe te brengen als ze wat proberen.
pi_219769659
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:53 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Alleen de digitale producten zijn nog aardig "Made in the USA". De rest komt uit China en zo. De chips in de datacentra voor die digitale diensten komen van over de hele wereld, maar steeds minder vaak uit de VS.

Dat is hier in de EU niet zoveel anders, maar we maken nog veel meer zelf (alhoewel zelfs Duitsland dat uit is aan het faseren wegens de dure energieprijzen). Bij ons is het voornamelijk landbouwmachines en andere benodigdheden, de meeste andere dingen zijn ondertussen ook weg (of staan op de zwarte lijst).
pi_219769670
quote:

[..]
Alleen in jouw hoofd.
pi_219769692
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:38 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maak maar een Europese veiligheidsraad. Zonder de VS.
Die hebben we al, in de EU. We moeten gewoon de toetredingscriteria versoepelen, vooral dat het geen Europese landen hoeven te zijn. Canada staat al vooraan.
pi_219769707
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 00:10 schreef torentje het volgende:

[..]
Zal voortaan AI gebruiken om antwoorden te geven.
Nee, alleen wat minder rechtlijnig en extreem. Probeer je in te leven in de mensen waarmee je discussieert en het ook van hun kant te bekijken.
pi_219769708
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:28 schreef Alpha0 het volgende:
Zo kennen we je weer.
pi_219769713
quote:
Die willen absoluut geen vazal van Trump worden en eigenlijk toch terug de EU in.
  woensdag 7 januari 2026 @ 14:18:51 #144
56749 BlaZ
pi_219769722
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die willen absoluut geen vazal van Trump worden en eigenlijk toch terug de EU in.
Dan zal dat snel geregeld moeten worden.
pi_219769798
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:18 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dan zal dat snel geregeld moeten worden.
Frankrijk, dus dan komen de wapens uit de kast en gaan ze soldaten verschepen.
pi_219769825
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, alleen wat minder rechtlijnig en extreem. Probeer je in te leven in de mensen waarmee je discussieert en het ook van hun kant te bekijken.
Ik kan me niet inleven in mensen die anderen met andere ervaringen en meningen wegzetten als gek. Dan laat ik ze liever discussiëren met kille machines.
pi_219769839
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:32 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik kan me niet inleven in mensen die anderen met andere ervaringen en meningen wegzetten als gek. Dan laat ik ze liever discussiëren met kille machines.
Niet iedereen doet dat.
pi_219770000

Trump denkt wss dat Groenland enorm is vanwege de mercatorprojectie
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 15:03:59 #149
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219770100
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:53 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Dadelijk wil 'ie Ellesmere Island en Spitsbergen ook nog hebben.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 15:55:04 #150
Belg
pi_219770529
quote:
[ afbeelding ]

Kunnen ze geen kaarten gebruiken zonder mercatorprojectie?

pi_219770565
Laat ze het aub snel innemen. Ze doen daar nu niks met de grondstoffen. Deze moeten we zsm delven en de wereld mee verder helpen.
  woensdag 7 januari 2026 @ 16:46:00 #152
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_219770865
Ik dacht een aantal jaren dat Putin een bedreiging was voor de wereld, maar inmiddels komt de dreiging uit het westen in de vorm van een wandelende wortel met grootheidswaanzin. Putin is op macht belust, maar niet helemaal gestoord, Trump is op macht belust en compleet gestoord. En als hij Groenland binnen valt is dat mijns inziens de start van de derde wereldoorlog.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_219770890
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 16:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik dacht een aantal jaren dat Putin een bedreiging was voor de wereld, maar inmiddels komt de dreiging uit het westen in de vorm van een wandelende wortel met grootheidswaanzin. Putin is op macht belust, maar niet helemaal gestoord, Trump is op macht belust en compleet gestoord. En als hij Groenland binnen valt is dat mijns inziens de start van de derde wereldoorlog.
Binnenvalt? het enige wat hij hoeft te doen is er heen te vliegen en zeggen dat het van hem is. Is natuurlijk ook een manier van binnenvallen maar natuurlijk waagt niemand het om Hegseths warrior leger aan te kijken.

Zelfs Elon kan dat land kopen.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 16:52:39 #154
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219770900
Zolang ze het niet aannemen kun je het niet kopen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 7 januari 2026 @ 16:52:47 #155
438527 MissButterflyy
pi_219770901
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 15:59 schreef Jahr00n het volgende:
Laat ze het aub snel innemen. Ze doen daar nu niks met de grondstoffen. Deze moeten we zsm delven en de wereld mee verder helpen.
De wereld mee helpen? Hard gelachen.
  woensdag 7 januari 2026 @ 17:06:41 #156
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_219770976
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2026 16:50 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Binnenvalt? het enige wat hij hoeft te doen is er heen te vliegen en zeggen dat het van hem is. Is natuurlijk ook een manier van binnenvallen maar natuurlijk waagt niemand het om Hegseths warrior leger aan te kijken.

Zelfs Elon kan dat land kopen.
Is het zo makkelijk? Dan kunnen wij naar New York gaan en zeggen dat het van ons is.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_219770987
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 16:46 schreef Kentekenplaat het volgende:
Alsof iemand oorlog gaat voeren om Groenland.
pi_219771025
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 15:59 schreef Jahr00n het volgende:
Waarom een stuk mooi land waar dieren op leven .
Kapot en vervuild laten worden door Amerika.
Land dat alles smerige , kapot en rampen achterlaat.

Sorry maar beter dat de EU het gaat overkopen.
En een grote opvang centrum maken. :+
pi_219771045
Denemarken moet gewoon een prijs van 30 miljard voorleggen. Is nog best te doen. Is het gezeik ook voorbij.
  woensdag 7 januari 2026 @ 17:33:18 #160
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219771123
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Alleen in jouw hoofd.
Ach, wat een fantastisch inhoudelijk argument weer. Maar nee, het is niet slechts mijn mening, het is een feit dat Europa énorm afhankelijk is van de VS op verscheidene vlakken.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Die hebben we al, in de EU. We moeten gewoon de toetredingscriteria versoepelen, vooral dat het geen Europese landen hoeven te zijn. Canada staat al vooraan.
Jammer maar helaas, een van de criteria is toch echt dat het wél Europese landen zijn. Het heet ook niet voor niets de Europese Unie. Canada, een land in Noord-Amerika zal dus geen lid van de EU worden.
  woensdag 7 januari 2026 @ 17:39:06 #161
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219771155
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:09 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Hou nou eens op met die onzin, die wetgeving is er toch vooral om ons burgers te beschermen. Dat plus het feit dat we steeds meer en meer aan het kijken zijn naar lokale/Europese alternatieven; maakt innovatie juist duurzaam, en vooral nuttig.
Dit is geen onzin, maar een feit. Zie bijvoorbeeld ook het rapport Wennink, waarin dit uitgebreid naar voren komt. Zulke feiten simpelweg wegwuiven bewijst dat dit voor sommigen geen discussie is die op basis van feit gevoerd dient te worden, maar op basis van de onderbuik en allerlei utopieën. Het gaat er niet om wat is, maar men voelt.
pi_219771219
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:08 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Nou, om een paar rotsen voor Argentinië hebben ze ook al gevochten...
  woensdag 7 januari 2026 @ 17:57:06 #163
438527 MissButterflyy
pi_219771237
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ach, wat een fantastisch inhoudelijk argument weer. Maar nee, het is niet slechts mijn mening, het is een feit dat Europa énorm afhankelijk is van de VS op verscheidene vlakken.
[..]
Jammer maar helaas, een van de criteria is toch echt dat het wél Europese landen zijn. Het heet ook niet voor niets de Europese Unie. Canada, een land in Noord-Amerika zal dus geen lid van de EU worden.
Criteria kunnen veranderen, namen kunnen veranderen. Het is niet voor altijd in beton gegoten.
pi_219771261
Een ding is wel knap van Trump. In één week tijd heeft niemand het meer over de Epstein-files.
pi_219771282
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:57 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Criteria kunnen veranderen, namen kunnen veranderen. Het is niet voor altijd in beton gegoten.
We zijn nu ook al niet bikkelhard als het op die criteria aankomt, Cyprus ligt volledig in Azië en Malta ligt (technisch gezien) in Afrika.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 18:02:46 #166
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219771286
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:59 schreef Idisrom het volgende:
Een ding is wel knap van Trump. In één week tijd heeft niemand het meer over de Epstein-files.
heleboel mensen hebben het nog over de epstein files
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 18:03:11 #167
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219771290
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:02 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
We zijn nu ook al niet bikkelhard als het op die criteria aankomt, Cyprus ligt volledig in Azië en Malta ligt (technisch gezien) in Afrika.
En IJsland ligt voor de helft in Amerika.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 18:03:53 #168
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219771298
quote:
88s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:02 schreef sp3c het volgende:

[..]
heleboel mensen hebben het nog over de epstein files
De Epsteinfiles blijven wel goed kleven ja. ^O^
  woensdag 7 januari 2026 @ 18:19:26 #169
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219771456
twitter
  woensdag 7 januari 2026 @ 18:27:10 #170
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219771523
Die Amerikanen gewoon een ultimatum stellen: Woorden over Groenland publiekelijk terugnemen of alle Amerikanen het land uit.
  woensdag 7 januari 2026 @ 18:27:43 #171
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219771526
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 18:19 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Dit soort meetings decline ik altijd op werk.
pi_219771540
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:20 schreef Cockwhale het volgende:
Denemarken moet gewoon een prijs van 30 miljard voorleggen. Is nog best te doen. Is het gezeik ook voorbij.
En dat aan de inwoners geven?
pi_219771551
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Criteria en namen kun je wijzigen.
pi_219771563
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:59 schreef Idisrom het volgende:
Is het al ergens opgedoken dat hij zo Melania heeft leren kennen?
pi_219771652
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:08 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat weet Trump ook wel, denk ik.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_219772557
Niet toegeven aan Trump. We zijn veel te angstig hier voor de VS.
  woensdag 7 januari 2026 @ 20:04:08 #177
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219772582
:r
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  woensdag 7 januari 2026 @ 20:48:23 #178
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219773049
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2026 17:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is geen onzin, maar een feit. Zie bijvoorbeeld ook het rapport Wennink, waarin dit uitgebreid naar voren komt. Zulke feiten simpelweg wegwuiven bewijst dat dit voor sommigen geen discussie is die op basis van feit gevoerd dient te worden, maar op basis van de onderbuik en allerlei utopieën. Het gaat er niet om wat is, maar men voelt.
Het is juist dat gevoel dat men wil kweken dat we helemaal kansloos zijn, maar de feiten liegen niet en we zijn verre van kansloos. Kijk bijvoorbeeld naar de open source-wereld, waar gewoon geweldige producten geleverd worden.
The name is Putler, Vladimir Putler
  donderdag 8 januari 2026 @ 05:41:41 #179
503714 SebbeSwensje
pi_219775090
quote:
Secretaris-generaal van de NAVO Mark Rutte werd gisteren in een interview bij CNN geconfronteerd met die uitspraak. Hij reageerde terughoudend door te onderstrepen dat "we het er allemaal over eens zijn" dat China en Rusland actiever worden in de arctische regio.
_O- hoe zeg je kamp te kiezen zonder te zeggen kamp te kiezen. Ik begrijp wel dat half Nederland jarenlang hierop heeft gestemd, zijn net zo.
Appears.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 8 januari 2026 @ 09:43:07 #180
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219776188
https://www.lbc.co.uk/art(...)greenland-5HjdQNW_2/

Danish soldiers "will shoot first and ask questions later" if the United States invades Greenland, the country's defence ministry confirmed.

The European nation's rules of engagement requires soldiers to “immediately” counter-attack invading forces without awaiting orders.

On Wednesday, Denmark's defence ministry confirmed the existence of the 1952 rule and added that it "remains in force".

It comes after US president Donald Trump raised the prospects of invading the Nato territory of Greenland, admitting that using US troops to do so was an option.

Denmark - which governs Greenland as an overseas territory - was shocked by the remarks and insists the island is "not for sale".

_O_
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 8 januari 2026 @ 10:10:03 #181
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219776506
Wordt tijd dat wij als EU zijnde wat oorlogsschepen heen moeten gaan sturen. En alvast een zooitje tanks klaar maken voor snelle verscheping.
pi_219776542
Tijd om als EU de dollar te dumpen en ons goud terug te vragen. Kan dat derde wereld land meteen opnieuw beginnen.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 10:36:23 #183
8781 crew  Frutsel
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 8 januari 2026 @ 10:38:09 #184
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219776712
quote:
6s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:36 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Die dame is veel te knap om zomaar aan een domme amerikaan weg te geven. :X
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 10:39:08 #185
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219776720
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:38 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Die dame is veel te knap om zomaar aan een domme amerikaan weg te geven. :X
En bovendien van een te laag allooi voor Europese koningshuizen.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 10:39:26 #186
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219776722
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:10 schreef Netsplitter het volgende:
Wordt tijd dat wij als EU zijnde wat oorlogsschepen heen moeten gaan sturen. En alvast een zooitje tanks klaar maken voor snelle verscheping.
Aan tanks heb je weinig op Groenland ;)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 8 januari 2026 @ 10:40:30 #187
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219776732
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Aan tanks heb je weinig op Groenland ;)
Gaat om het idee.
pi_219777015
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 20:48 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Het is juist dat gevoel dat men wil kweken dat we helemaal kansloos zijn, maar de feiten liegen niet en we zijn verre van kansloos. Kijk bijvoorbeeld naar de open source-wereld, waar gewoon geweldige producten geleverd worden.
Niemand zegt dit. Er wordt alleen benoemd dat Nederland (en ook Europa) achterlopen en dat sommige wetgeving voor obstakels zorgt als het gaat om innovatie. En niet alleen ik zeg dit, dus ook talloze experts en mensen uit het bedrijfsleven zeggen dit. Dan kun je dit wegzetten als 'onzin' maar dan steek je je hoofd in het zand.
  donderdag 8 januari 2026 @ 11:15:02 #189
503714 SebbeSwensje
pi_219777046
quote:
We hebben nog een bevoorradingschip liggen in het overzeese gebied. Gloedjenieuw en helemaal state of the art!
Appears.
  donderdag 8 januari 2026 @ 11:16:36 #190
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219777057

Dat hemisphere geleuter komt steeds vaker voor vanuit de Trump club, stoere praatjes of een serieus doel?
pi_219777065
En als er straks een Democraat in het Witte Huis zit is dat hele hemisphere gedoe toch weer voorbij want zij vinden dat ze op stolen land leven?
pi_219777107
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Niemand zegt dit. Er wordt alleen benoemd dat Nederland (en ook Europa) achterlopen en dat sommige wetgeving voor obstakels zorgt als het gaat om innovatie. En niet alleen ik zeg dit, dus ook talloze experts en mensen uit het bedrijfsleven zeggen dit. Dan kun je dit wegzetten als 'onzin' maar dan steek je je hoofd in het zand.
Het bedrijfsleven wil minder wetgeving, stop nú de persen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219777193
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:20 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Het bedrijfsleven wil minder wetgeving, stop nú de persen.
Wat ook niet helemaal waar is, want het Amerikaanse bedrijfsleven wilde dolgraag een DMCA die ook nog eens in alle handelsverdragen wordt afgedwongen, waardoor handelspartners ook een variant van die wetgeving hebben. Die wetgeving is erg voordelig voor de grote Amerikaanse spelers.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_219777233
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:26 schreef Monolith het volgende:

[..]
Wat ook niet helemaal waar is, want het Amerikaanse bedrijfsleven wilde dolgraag een DMCA die ook nog eens in alle handelsverdragen wordt afgedwongen, waardoor handelspartners ook een variant van die wetgeving hebben. Die wetgeving is erg voordelig voor de grote Amerikaanse spelers.
Ook dat is natuurlijk een kwestie van minder wetten en regels. Minder barrières voor het zakendoen.
pi_219777279
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:28 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ook dat is natuurlijk een kwestie van minder wetten en regels. Minder barrières voor het zakendoen.
Nee dat is meer regels. Specifiek het onderdrukken van concurrentie door het strafbaar stellen van morrelen aan andermans spul. Kijk voor de aardigheid deze presentatie van Cory Doctorow eens:
Bekijk deze YouTube-video
pi_219777294
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:31 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nee dat is meer regels. Specifiek het onderdrukken van concurrentie door het strafbaar stellen van morrelen aan andermans spul. Kijk voor de aardigheid deze presentatie van Cory Doctorow eens:
https://www.youtube.com/watch
Op je horloge?
pi_219777305
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Op je horloge?
Iets minder cryptisch reageren helpt.
pi_219777308
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:34 schreef Monolith het volgende:

[..]
Iets minder cryptisch reageren helpt.
Klik eens op je link.
pi_219777328
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Klik eens op je link.
Zeg dat dan. Had idd naast de timestamp ook de video ID uit de URL gesloopt. :P
pi_219777508
quote:
Ja dat zal de VS vast afschrikken :') Europa is niks vergeleken met de US in de huidige situatie.
pi_219777557
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:57 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Ja dat zal de VS vast afschrikken :') Europa is niks vergeleken met de US in de huidige situatie.
Jij ziet oorlog voeren nog als soldaten met geweren en vliegtuigen er boven?
pi_219777561
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 05:41 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
_O- hoe zeg je kamp te kiezen zonder te zeggen kamp te kiezen. Ik begrijp wel dat half Nederland jarenlang hierop heeft gestemd, zijn net zo.
Prima uitspraken van Rutte natuurlijk. En dit is ook waar.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:31 schreef Monolith het volgende:

[..]
quote:
Cory Efram Doctorow is a Canadian-British blogger, journalist, and science fiction author who served as co-editor of the blog Boing Boing.
En tevens lid van de Democratic Socialists of America. Kortom, een socialistische blogger. Ach ach, bijzonder bron, maar dit gaan we niet serieus nemen natuurlijk. Trouwens ook wel bijzonder dat een socialist iets zegt over het stelen van andermans spullen en eigendommen. Daar teert het socialisme op.
pi_219777573
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:04 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
[..]
En tevens lid van de Democratic Socialists of America. Kortom, een socialistische blogger. Ach ach, bijzonder bron, maar dit gaan we niet serieus nemen natuurlijk. Trouwens ook wel bijzonder dat een socialist iets zegt over het stelen van andermans spullen en eigendommen. Daar teert het socialisme op.
Ja, als het niet hard rechts en puur kapitalistisch is zijn het natuurlijk maar sprookjes.
pi_219777775
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:26 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik had het niet goed gelezen en dacht dat je dat grote handelsverdrag tussen de VS en de EU bedoelde, waarbij het de bedoeling was dat de Amerikaanse producten alleen aan de regels van de VS hoefden te voldoen en niet aan die van de EU. Maar ik kan niet eens meer terugvinden hoe dat heette en het is natuurlijk ondertussen ook volledig irrelevant.

Ja, DMCA. Mij welbekend. Die zegt eigenlijk, dat het strafbaar is om de digitale beveiliging van een product te omzeilen, zelfs als het jouw eigendom is. Omdat de digitale gegevens of software die er op staat het eigendom zijn van de producent en je alleen een heel beperkte licentie krijgt om er tijdelijk gebruik van te maken. Zodat je die apparatuur vaak niet eens kunt repareren.

In het verlengde daarvan beperkt dat de levensduur, omdat steeds meer apparaten alleen werken zolang de server die dat allemaal regelt in de lucht is. Dus zelfs je huishoudelijke apparatuur heeft steeds vaker slechts een levensduur van een paar jaar, tot ze die server uit zetten. En alhoewel dat meestal vrij eenvoudig te omzeilen is, ben je dan strafbaar.

En zo is het ook steeds eenvoudiger voor fabrikanten of uitbaters om de spullen waar jij voor betaalt hebt, gewoon uit te zetten en onbruikbaar te maken. Soms per ongeluk, zoals de tienduizenden Tesla Powerwalls die (vooral in Australië) door een verkeerde update nu allemaal bij het oud vuil kunnen. Of expres, zoals wanneer fabrikanten van telefoons, printers en zelfs tractors vinden dat de gebruikers er iets mee doen wat ze niet aanstaat.

Voor de meeste mensen is dit het meest zichtbaar bij software en specifiek competitieve computerspellen, waarbij de fabrikant niet alleen een rootkit installeert op je computer, maar mensen die verdacht worden van valsspelen in grote aantallen bannen. Uiteraard zonder ze hun geld terug te geven.

En daar je tegenwoordig voor veel dingen, zoals je HP printer of je BMW, een abonnement moet hebben om er gebruik van te kunnen maken, is "iets kopen" steeds meer veranderd in "iets in bruikleen nemen", waarbij de fabrikant zelf bepaalt of je hun wetten overtreed, zonder dat je daar tegen in verweer kunt gaan.
  donderdag 8 januari 2026 @ 12:38:21 #205
503714 SebbeSwensje
pi_219777815
quote:

[..]
[..]
[..]
Dat is maar net afhankelijk van aan welke kant je staat, beste Howard.
Appears.
pi_219777836
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Jij ziet oorlog voeren nog als soldaten met geweren en vliegtuigen er boven?
Daarom zeg ik, de EU is niks in de huidige situatie.
pi_219777929
quote:
7s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:38 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat is maar net afhankelijk van aan welke kant je staat, beste Howard.
Dat zeker, het zijn de mensen die aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan die zoiets als socialisme nog altijd zullen steunen. Het is dan ook belangrijk dat zulke mensen vooral geen politieke macht kunnen vergaren want het vormt een vijfde colonne in een Westers land.
pi_219777950
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:40 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Daarom zeg ik, de EU is niks in de huidige situatie.
Wat je nodig hebt zijn schepen met goede radars en heel veel raketten, samen met onderzeeërs om de grote schepen, zoals de vliegdekschepen, uit te schakelen. De soldaten zijn alleen symbolisch en als er vliegtuigen gaan rondvliegen zijn het grote Amerikaanse bommenwerpers. Het gaat er dan vooral om wie er als eerste door zijn voorraad raketten heen is. En de EU heeft meer dan genoeg schepen en raketten.

Uiteraard is dat dan slechts 1 veldslag in wat kan ontaarden in een grote en langdurige oorlog en dan verandert het plaatje.
  donderdag 8 januari 2026 @ 12:52:35 #209
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219777964
Mensen die zeggen dat EU niks kan doen tegen de VS vergeten de totale economische omvang van de EU.

Zowel Apple als Google genereren circa 100 miljard per jaar omzet in Europa (25% totale omzet?). En het geldt voor vrijwel alle grote Amerikaanse bedrijven dat Europa een van hun grootste markten is. Denk je echt dat die bedrijven niet gaan tegenstribbelen als die Europese omzet enigszins in gevaar komt?

Want ik weet zeker dat als Trump echt iets gaat doen met Groenland de gemiddelde Europeaan wel gaat nadenken of ze weer voor een nieuwe iPhone gaan of toch maar eens voor een Samsung gaan kiezen. Idem voor alle andere producten uit de VS waar een reëel alternatief voor is.

Sterker nog, ik zou als Europa lekker de banden aanhalen met China. Kijken hoe Trump dan reageert…
pi_219777997
quote:

[..]
[..]
[..]
Howard doet weer een spelletje shoot the messenger. Nog wat inhoudelijks in te brengen?
pi_219778031
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:55 schreef Monolith het volgende:

[..]
Howard doet weer een spelletje shoot the messenger. Nog wat inhoudelijks in te brengen?
Nee hoor, het valt mij slechts op dat je zo een persoon aansleept als een betrouwbaar geluid.
pi_219778063
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, het valt mij slechts op dat je zo een persoon aansleept als een betrouwbaar geluid.
Dat komt vooral omdat je enkel kunt denken in tribalisme in plaats van een inhoudelijk verhaal op zijn merites beoordelen.
pi_219778069
quote:
7s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:52 schreef Zwansen het volgende:
Mensen die zeggen dat EU niks kan doen tegen de VS vergeten de totale economische omvang van de EU.

Zowel Apple als Google genereren circa 100 miljard per jaar omzet in Europa (25% totale omzet?). En het geldt voor vrijwel alle grote Amerikaanse bedrijven dat Europa een van hun grootste markten is. Denk je echt dat die bedrijven niet gaan tegenstribbelen als die Europese omzet enigszins in gevaar komt?

Want ik weet zeker dat als Trump echt iets gaat doen met Groenland de gemiddelde Europeaan wel gaat nadenken of ze weer voor een nieuwe iPhone gaan of toch maar eens voor een Samsung gaan kiezen. Idem voor alle andere producten uit de VS waar een reëel alternatief voor is.

Sterker nog, ik zou als Europa lekker de banden aanhalen met China. Kijken hoe Trump dan reageert…
De meeste Amerikaanse producten worden al in China (of steeds vaker in Vietnam of India) gemaakt. De EU maakt veel meer zelf dan de VS. Wij hebben alleen niet van die grote monopolisten, bij ons zijn het een verzameling kleinere bedrijven. Nog steeds heel groot, maar niet zo groot als de Amerikaanse.

Het enige wat de VS zelf maakt en wat wij grootschalig kopen zijn digitale diensten en wapen. Maar dat kunnen we ook zelf. Het is meer, dat die Amerikaanse lang zijn gezien als de beste. Het zijn vaak ook met stip de duurste en de enige wapensystemen die zij maken waar wij geen eigen variant van hebben is het F-35 jachtvliegtuig. We hebben genoeg eigen vliegtuigen, maar die zijn niet zo stealthy. Alhoewel het steeds meer de vraag is hoeveel voordeel dat nog bied.

Zo maakt Frankrijk alles zelf en Zweden tegenwoordig ook.
pi_219778109
Amerika gaat economisch compleet naar de tering als wij ze zouden boycotten, andersom ook trouwens.
blablablabla
pi_219778127
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:05 schreef Elan het volgende:
Amerika gaat economisch compleet naar de tering als wij ze zouden boycotten, andersom ook trouwens.
Ik denk dat je de blootstelling van de Amerikaanse aan Europa wat overschat.
pi_219778196
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:07 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik denk dat je de blootstelling van de Amerikaanse aan Europa wat overschat.

Niet echt. Al zou het voor beide economieën catastrofale impact hebben. EU is veruit het grootste handelsblok van de wereld.
blablablabla
pi_219778605
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:13 schreef Elan het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Niet echt. Al zou het voor beide economieën catastrofale impact hebben. EU is veruit het grootste handelsblok van de wereld.
Je kijkt hier naar het percentage van de totale export. Daarbij moet je je realiseren dat import / export in de VS helemaal niet zo'n groot deel uitmaakt van de Amerikaanse economie. Die heeft ook gewoon een hele sterke interne markt. Dus het hele idee dat de VS economisch gaat imploderen bij sterk gereduceerde handel met Europa is enorm overtrokken.
pi_219778651
De beurs wordt op dit moment gedragen door IT/techbedrijven met een focus op AI. Daarin is Europa voor de VS absoluut van materieel belang. Mocht (volledig hypothetisch) de EU geen techproducten en digitale diensten van de VS meer afnemen dan is Trump klaar. Einde oefening want de potentiele winst die nu al in de koersen is berekend kan dan simpelweg nooit meer worden behaald.
pi_219778671
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:54 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je kijkt hier naar het percentage van de totale export. Daarbij moet je je realiseren dat import / export in de VS helemaal niet zo'n groot deel uitmaakt van de Amerikaanse economie. Die heeft ook gewoon een hele sterke interne markt. Dus het hele idee dat de VS economisch gaat imploderen bij sterk gereduceerde handel met Europa is enorm overtrokken.
De EU heeft net zo goed een hele sterke interne markt. En om hun economie fatsoenlijk te laten draaien zijn ze afhankelijk van EU import. Uit China maar ook steeds meer uit de EU. Dat is dus gewoon een wisselwerking. US heeft die spullen nodig anders zouden ze ze ongetwijfeld zelf wel produceren.

https://www.reuters.com/w(...)dy-finds-2025-09-18/
blablablabla
pi_219778718
quote:
BERLIN, Sept 18 (Reuters) - The United States relies more heavily on imports from the European Union than commonly assumed, with the bloc surpassing China in both total value and the number of goods, according to a study from Germany's IW economic institute.
That dependence has grown significantly over the past 15 years, with the number of product groups in which at least 50% of imports came from the EU rising to over 3,100 last year, from more than 2,600 in 2010, according to IW.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom we ons zo makkelijk laten piepelen met die tarieven. Trump zijn houding jegens China en de gevolgen voor prijzen van producten in US doen al wenkbrauwen fronsen. Gaat hij ook nog een handelsoorlog met de EU aan dan gaan de prijzen daar helemaal door het dak. En dat pikt zijn electoraat ongetwijfeld niet.
blablablabla
pi_219779386
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:13 schreef Elan het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Petrodollars. Zolang de internationale handel in dollars wordt gedaan, wil iedereen die dingen hebben en is hun export onbelangrijk. Die is ook voornamelijk digitaal.

En wij kunnen die Amerikaanse dingen natuurlijk ook gewoon bij de Chinese fabrikanten kopen. Of de Europese variant.
pi_219779418
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:59 schreef Harmankardon het volgende:
De beurs wordt op dit moment gedragen door IT/techbedrijven met een focus op AI. Daarin is Europa voor de VS absoluut van materieel belang. Mocht (volledig hypothetisch) de EU geen techproducten en digitale diensten van de VS meer afnemen dan is Trump klaar. Einde oefening want de potentiele winst die nu al in de koersen is berekend kan dan simpelweg nooit meer worden behaald.
De helft van de stijging van het Amerikaanse BNP is puur AI speculatie. Ja, dat lees je goed.

Er is steeds minder vraag naar hun fysieke producten en door de importtarieven verhuizen de overgebleven fabrikanten in een snel tempo naar het buitenland. Meestal waren ze dat dan al van plan en hebben ze nu de knoop doorgehakt omdat het nu in de VS niet meer rendabel is.
pi_219779424
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 14:01 schreef Elan het volgende:

[..]
De EU heeft net zo goed een hele sterke interne markt. En om hun economie fatsoenlijk te laten draaien zijn ze afhankelijk van EU import. Uit China maar ook steeds meer uit de EU. Dat is dus gewoon een wisselwerking. US heeft die spullen nodig anders zouden ze ze ongetwijfeld zelf wel produceren.

https://www.reuters.com/w(...)dy-finds-2025-09-18/
Het grootste probleem zijn de interne importtarieven.
pi_219779432
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 14:06 schreef Elan het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom we ons zo makkelijk laten piepelen met die tarieven. Trump zijn houding jegens China en de gevolgen voor prijzen van producten in US doen al wenkbrauwen fronsen. Gaat hij ook nog een handelsoorlog met de EU aan dan gaan de prijzen daar helemaal door het dak. En dat pikt zijn electoraat ongetwijfeld niet.
Op de lange termijn is het in ons voordeel om ook gewoon 100% importtarieven te gaan rekenen op Amerikaanse producten.
pi_219779434
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 14:57 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Petrodollars. Zolang de internationale handel in dollars wordt gedaan, wil iedereen die dingen hebben en is hun export onbelangrijk. Die is ook voornamelijk digitaal.

En wij kunnen die Amerikaanse dingen natuurlijk ook gewoon bij de Chinese fabrikanten kopen. Of de Europese variant.
De vraag is voor hoelang de dollar de wereldresevestatus kan behouden. Het gaat niet heel goed met de dollar maar dat is precies wat Trump wil en wat je mag verwachten in een protectionistische dictatuur die Amerika helaas is verworden.

Trump en zijn beleid heeft meer gelijkenissen met Poetin dan met Westerse leiders. Zie ook de speciale operatie in Venezuela.
blablablabla
pi_219779530
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:03 schreef Elan het volgende:

[..]
De vraag is voor hoelang de dollar de wereldresevestatus kan behouden. Het gaat niet heel goed met de dollar maar dat is precies wat Trump wil en wat je mag verwachten in een protectionistische dictatuur die Amerika helaas is verworden.

Trump en zijn beleid heeft meer gelijkenissen met Poetin dan met Westerse leiders. Zie ook de speciale operatie in Venezuela.
Ja, Trump is een economisch debiel, die niet begrijpt dat een land er niets aan heeft als al dat geld weer terug binnen komt. Want dan moet je het gaan vernietigen om grote inflatie te voorkomen. Waar hij gewoon "rijk" wil worden. Terwijl de VS nu een hoop waardevolle spullen krijgt voor een paar stukjes papier of getallen op een bankrekening, die ze zoveel kunnen maken als ze nodig hebben. Daarom is het ook in ons voordeel om Amerikaanse producten zo duur mogelijk te maken.

We zitten nog een beetje vast in het oude model, waarbij je fysieke producten moet verkopen aan het buitenland om dan zelf buitenlandse producten te kunnen kopen. Maar dat is ver afgelopen nu ook ons industriële hart, Duitsland, de industrie wegjaagt door steeds strengere regels en een uit de pan gerezen energieprijs. Dus hoe sneller we de stap naar diensten maken, hoe beter.
pi_219779553
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Op de lange termijn is het in ons voordeel om ook gewoon 100% importtarieven te gaan rekenen op Amerikaanse producten.
Of dat allemaal verstandig is weet ik niet daar moeten diplomaten zich maar over buigen, maar het hele nederig doen past totaal niet bij hoe groot we als EU zijn.
Het is in elk geval volledig duidelijk dat we ons militair gezien los moeten maken van De VS ongeacht welke clown ze daar in de toekomst neer zetten die relatie is teveel beschadigd. Maar daar gaan nog wel decennia overheen. Als dat überhaupt kan want dan zal je bijvoorbeeld Starlink van Nazi Musk moeten gaan vervangen en die technologie is hier simpelweg (nog) niet. En de enige andere partij die je daar wellicht mee kan helpen (China) daar mee toevertrouwen wil je al helemaal niet dus euh....

We zullen veel beter eensgezind moeten samenwerken en besluitvorming zal veel minder stroperig moeten.

Als ik Trump was zou ik Denemarken gewoon 60 miljard geven voor Groenland trouwens. Dat is een druppel op de gigantische Amerikaanse schuldenberg die zichzelf door olie en gaswinningen wel weer terugverdienen en levert per Deense inwoner direct 10k aan inkomsten op :P ..
blablablabla
pi_219779606
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:15 schreef Elan het volgende:

[..]
Of dat allemaal verstandig is weet ik niet daar moeten diplomaten zich maar over buigen, maar het hele nederig doen past totaal niet bij hoe groot we als EU zijn.
Het is in elk geval volledig duidelijk dat we ons militair gezien los moeten maken van De VS ongeacht welke clown ze daar in de toekomst neer zetten die relatie is teveel beschadigd. Maar daar gaan nog wel decennia overheen. Als dat überhaupt kan want dan zal je bijvoorbeeld Starlink van Nazi Musk moeten gaan vervangen en die technologie is hier simpelweg (nog) niet. En China daar mee toevertrouwen wil je al helemaal niet dus euh....

We zullen veel beter eensgezind moeten samenwerken en besluitvorming zal veel minder stroperig moeten.
Ja, minder veto's en meer samenwerking. Maar goede banden met China zijn net wel belangrijk, omdat zij al onze spullen maken. En dat is een zeer betrouwbare handelspartner. Wij doen de dienstverlening, zij de productie.

quote:
Als ik Trump was zou ik Denemarken gewoon 60 miljard geven voor Groenland trouwens. Dat is een druppel op de gigantische Amerikaanse schuldenberg die zichzelf door olie en gaswinningen wel weer terugverdienen en levert per Deense inwoner direct 10k aan inkomsten op :P ..
Dat is een miljoen per bewoner. En inderdaad, dat kan werken. Maar Denemarken hoeft er dan niet tussen te zitten.
pi_219779796
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, minder veto's en meer samenwerking. Maar goede banden met China zijn net wel belangrijk, omdat zij al onze spullen maken. En dat is een zeer betrouwbare handelspartner. Wij doen de dienstverlening, zij de productie.
[..]
Dat is een miljoen per bewoner. En inderdaad, dat kan werken. Maar Denemarken hoeft er dan niet tussen te zitten.
Nog wel ja tot ze volgende week besluiten Taiwan binnen te vallen en RIP ASML en tot zover betrouwbare partner. Een paar jaar geleden hadden mensen je voor gek verklaard als je dit soort dingen over Amerika zou zeggen dus die fout mogen we nooit meer maken met niemand.
We zullen ook echt meer vuile en zware industrie zelf moeten gaan controleren zoals de hele REM waarvan 90% van buiten de EU komt veelal China en zelf weer fabrieken gaan bouwen..
10k toch per inwoner :P 60 miljard delen door 6 miljoen?
Zal wel op zoiets uitdraaien, of een percentage voor alles wat uit de grond komt. Deels is het met wat daar in de grond zit ook wel krankzinnig om er gewoon maar niks mee te doen. De Amerikanen hun beoogde olie en REM's en Denemarken schathemeltje rijk.
blablablabla
pi_219779871
twitter
pi_219779908
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Nog wel ja tot ze volgende week besluiten Taiwan binnen te vallen en RIP ASML en tot zover betrouwbare partner. Een paar jaar geleden hadden mensen je voor gek verklaard als je dit soort dingen over Amerika zou zeggen dus die fout mogen we nooit meer maken met niemand.
We zullen ook echt meer vuile en zware industrie zelf moeten gaan controleren zoals de hele REM waarvan 90% van buiten de EU komt veelal China en zelf weer fabrieken gaan bouwen..
10k toch per inwoner :P 60 miljard delen door 6 miljoen?
Zal wel op zoiets uitdraaien, of een percentage voor alles wat uit de grond komt. Deels is het met wat daar in de grond zit ook wel krankzinnig om er gewoon maar niks mee te doen. De Amerikanen hun beoogde olie en REM's en Denemarken schathemeltje rijk.
60.000. Als het maar 10k was per persoon heeft het geen nut, want ze krijgen ieder jaar meer van Denemarken. Die fout maakte ik eerst ook, toen Trump daar over begon. Dat leek me veel geld voor een jager/verzamelaar.

Wij zetten al 30 jaar in op het klimaat, zeker de laatste 10 jaar is dat de belangrijkste factor in de besluitvoering. Of misschien meteen na het vergroten van de marktwerking. Zeker in Duitsland zijn ze daar heel ver in gegaan, zoals je weet. Alle kerncentrales dicht en slopen, kooldioxide uitstoot verbieden en vol inzetten op biogas/biomassa, wind, zon en waterstof. Maar het was misschien handiger geweest als ze eerst die nieuwe dingen hadden gebouwd voordat ze die oude uitzetten. Nu krijgen ze de bruinkool niet snel genoeg uit de grond geschept en verdubbelen de energieprijzen elke paar jaar. En dat is dus een uitstekende manier om alle zware industrie weg te pesten.

Dat zien we hier in Nederland ook, maar wij zijn al een land dat het moet hebben van dienstverlening. Handel. En wij hadden aardgas. Dus wij beginnen dat nu pas te merken.
  donderdag 8 januari 2026 @ 17:25:25 #232
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219780703

Trump wil het Amerikaanse militaire budget verhogen van de nu al recordhoge 1 biljoen dollar per jaar naar 1,5 biljoen dollar. Every dangerous times als ze de mineralen op Groenland niet mogen delven.
pi_219781209
twitter

wat zegt de jeugd _O-
pi_219781396
Voor de achtergrond: het plan om Groenland te bemachtigen bestaat al 100 jaar, net zoals ze Alaska hebben gekocht. Ze hebben dus al meerdere keren aan Denemarken aangeboden om dat voor veel geld te kopen. Om het van de bevolking te kopen is nieuw, want die hebben daar nog niet zo lang de zeggenschap over.

Dus het is even de vraag wie er over begonnen is, Trump zelf of een Havik uit het leger, maar het heeft in ieder geval veel bijval gekregen. Ze konden toen al die oude plannen weer afstoffen. Ok, allemaal hopeloos verouderd, maar het gaat om het idee. Er is een lijst met aanvalsplannen.

Maar toen hadden ze nog wat aan de grondstoffen. Tegenwoordig is alleen de positie nog van strategisch belang.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:58:12 #235
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219781619
twitter

Benieuwd wat de reactie van de Groenlanders is op dat geld. Helpt ook niet echt als iedereen het krijgt op het eiland qua betaalbaarheid van zaken.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 19:00:25 #236
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219781635
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:58 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Benieuwd wat de reactie van de Groenlanders is op dat geld. Helpt ook niet echt als iedereen het krijgt op het eiland qua betaalbaarheid van zaken.
Wel een goede manier om de GL'se economie te laten crashen.
pi_219781641
quote:
[ afbeelding ]

Het gerucht gaat dat ze door een misleidende kaart projectie Hawaï hebben toegeëigend. Wat weer zorgde dat de VS betrokken raakte bij WW2.
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:06:35 #238
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219781714
De Europese landen zijn echt knettergek dat ze gelijk weer van alles toegeven aan Trump.
pi_219781879
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
60.000. Als het maar 10k was per persoon heeft het geen nut, want ze krijgen ieder jaar meer van Denemarken. Knip
De cijfers zoals ik ze vond.
Trump wil Groenlands loyaliteit kopen voor $ 10.000 pp. Laten we zeggen 60.000 inwoners is 600 miljoen dollar.
Denemarken gaf in 2024 4,3 miljard DKK. Dat is naar dollars 670 miljoen. Plus afgelopen jaar ook nog 200 miljoen infrastructuur en afgelopen jaren 200 miljoen defense wat niet in die 4,3 miljard DKK zit. Als Groenland voor de VS kiest weten ze ook dat de natuur er aan gaat. Ze zijn getikt als ze de Denen onder druk zouden gaan zetten.
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:26:33 #240
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219781969
NOS: NAVO overweegt Groenlandmissie om crisis te bezweren

Plan een gezamenlijke NAVO missie en het Groenland-plan zou van tafel zijn?
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:47:45 #241
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219782347
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:

Het leest als iets waar Trump niet van onder de indruk zal zijn.

Trump lijkt me niet zo van de constructieve gesprekken. :+

quote:
De NAVO is op zoek naar een uitweg uit de crisis die ontstond door de dreigende Amerikaanse uitlatingen tegen bondgenoot Denemarken. Gedacht wordt aan een speciale gezamenlijke Groenlandmissie om Donald Trump tevreden te stellen.

De Amerikaanse president herhaalde deze week dat hij Groenland wil 'hebben'. Daarbij werd militair ingrijpen niet uitgesloten. Premier Frederiksen van Denemarken sprak daarop over het einde van het bondgenootschap als het inderdaad zou komen tot een Amerikaanse militaire actie tegen haar land.

Die gaat er voorlopig niet komen, verwachten NAVO-bronnen. Officieel zwijgt de alliantie in alle talen, maar achter de schermen wordt hard gewerkt aan oplossingen, vertellen ze.

Vanmorgen waren de 32 ambassadeurs van de alliantie bijeen voor hun wekelijkse vergadering. Die verliep op "rustige toon". Denemarken bracht de Groenlandkwestie ter tafel in een "positieve en toekomstgerichte interventie", melden ingewijden aan de NOS. Ook de Amerikaanse NAVO-ambassadeur Whitaker zou een verzoenende toon hebben aangeslagen.

Vrijwel alle landen willen een grotere rol van het bondgenootschap in de Arctische regio, bleek tijdens de bijeenkomst. Meerdere leden opperden een nieuwe NAVO-missie in het gebied. Daardoor zou de verdediging van het Arctisch gebied een sterke impuls moeten krijgen. En vooral: het zou een gemeenschappelijke inspanning worden, inclusief de belangrijkste bondgenoot Amerika, waarmee de ergste spanning in ieder geval tijdelijk uit de lucht zou zijn.

Arctic Sentry
Om zo'n missie van de grond te krijgen, is groen licht van alle 32 bondgenoten nodig. Topman Rutte moet nu eerst achterhalen of Trump in is voor een gezamenlijke NAVO-missie, die de naam 'Arctic Sentry' zou kunnen krijgen. Afgelopen jaren startten al twee soortgelijke missies. 'Baltic Sentry' in de Oostzee en 'Eastern Sentry' aan de NAVO-oostgrens.

Als Trump akkoord zou gaan, kan 'Arctic Sentry' binnen een paar weken van de grond komen, denken diplomaten, en daarmee zou in ieder geval een deel van de schade aan de geloofwaardigheid van het bondgenootschap hersteld kunnen worden, hopen ze.

De militaire alliantie dankt zijn geloofwaardigheid en afschrikkende werking aan de eenheid en solidariteit tussen de bondgenoten. Maar afgelopen dagen was juist de onderlinge verdeeldheid pijnlijk zichtbaar.

'Vreselijk beeld'
"Als de Amerikanen echt een militaire poging zouden doen Groenland van Denemarken af te pakken, zou dat een van de ernstigste interne crises zijn in de NAVO", zegt Peter Apps, auteur van de NAVO-biografie Deterring Armageddon.

"Er zijn meer crises geweest, zoals een kleinschalige oorlog tussen Griekenland en Turkije, allebei lid van het bondgenootschap. Maar de Amerikanen zijn de belangrijkste partner in de alliantie. Als die in gevecht zouden raken met Europese strijdkrachten, al was het maar even, dan zou dat een vreselijk beeld opleveren."

Tegelijk relativeert Apps de situatie. "Het had allemaal een stuk erger kunnen zijn. Eerder leek het alsof Trump helemaal uit de NAVO wilde stappen. En zelfs als het tot een clash over Groenland zou komen, betekent dat niet noodzakelijkerwijs het einde van de NAVO. De alliantie is heel goed in doormodderen".

Olie op het vuur
Anderen maken zich meer zorgen. Zo ziet hoogleraar oorlogsstudies Frans Osinga een NAVO die "trilt op zijn fundamenten". "Als we niet oppassen kan de Groenlandkwestie het einde van de NAVO betekenen", zegt hij, "omdat het als politiek platform een groot probleem heeft."

Ook de Deense premier sprak over het uiteenvallen van de alliantie. Op het hoofdkwartier zijn haar woorden met gemengde gevoelens ontvangen. Vanuit Deens binnenlands perspectief misschien begrijpelijk, klinkt het, maar wel olie op het vuur in de toch al gespannen situatie.

Velen vrezen dat de Amerikaanse president niet meer af te brengen is van zijn voornemen Groenland op een of andere manier in te lijven. Ook op het NAVO-hoofdkwartier bestaan die zorgen. Tijdens de gesprekken in de koffiebar gaat het over weinig anders. Als de VS écht militair geweld gebruikt tegen Denemarken, gaat het bondgenootschap die crisis niet overleven, is de vrees. Toch was in de vergaderzaal vanmorgen absoluut geen crisissfeer, zeggen diplomaten.

Terug in de fles
Volgende week gaat de Deense minister van Buitenlandse Zaken op bezoek bij zijn Amerikaanse collega Rubio. Een datum is nog niet bekend, maar diplomaten hopen op een gesprek waarbij de bondgenoten in een 'goede stemming' aan tafel zitten. Daarna is de geest weer terug in de fles, hopen ze, en gaan plannen voor een militaire interventie in de ijskast.

Of dit vooral wensdenken is, moet blijken. "2026 is nog maar net begonnen, maar het lijkt alsof we alweer een half jaar verder zijn", verzuchten ze.
pi_219783445
twitter

Er wonen zo'n 55.700 mensen in Groenland. Dit zou dan tussen de $557 miljoen en de $5,57 miljard kosten.
  donderdag 8 januari 2026 @ 21:03:22 #243
438527 MissButterflyy
pi_219783468
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:01 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Er wonen zo'n 55.700 mensen in Groenland. Dit zou dan tussen de $557 miljoen en de $5,57 miljard kosten.
Hahahaha. Wat weinig willen ze ook nog betalen.
pi_219783550
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:58 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Ze willen nog voor een dubbeltje of een kwartje op de eerste rij zitten. 100k is leuk, maar wat moet je dan? Ergens anders een huis kopen?
pi_219783582
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:

Macron is op het oorlogspad en Scandinavië gaat daar graag in mee.
  donderdag 8 januari 2026 @ 21:11:02 #246
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219783590
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze willen nog voor een dubbeltje of een kwartje op de eerste rij zitten. 100k is leuk, maar wat moet je dan? Ergens anders een huis kopen?
Dan heb je hier misschien 1/5 huis.
pi_219783608
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
* ergens anders NOG een huis kopen :)
pi_219783619
quote:
[ x ]

Wat een fooi :')

Voor minder dan een miljoen pp ($55,7 miljard), $10 miljard naar Denemarken en een SWF voor Groenland zelf met daarin $20 miljard moet je het niet doen

$10.000 :') Dat ben je bij je eerste doktersbezoek dan al kwijt
pi_219783637
Als je het nieuws uit de VS zo leest is er toch niemand die daar voor een paar duizend euro deel van wil worden?
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 21:15:32 #250
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219783656
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Voor minder dan een miljoen pp ($55,7 miljard), $10 miljard naar Denemarken en een SWF voor Groenland zelf met daarin $20 miljard moet je het niet doen

Denk dat ze in Groenland ook wel zitten wachten op onbetaalbare zorg, het opgeven van sociale zekerheden, schietpartijen op scholen, creditcardschulden en meer van dat fraais dat ze van Denemarken niet krijgen.
pi_219783657
quote:
[ x ]

De grap is dat ze uiteindelijk niks krijgen.
pi_219783662
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:15 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
De grap is dat ze uiteindelijk niks krijgen.
Art of the deal.
pi_219783700
quote:
9s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:16 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Art of the deal.
Handtekening en dan het land uitgezet worden, want je bent niet Amerikaans.

pi_219783843
twitter

Denk niet dat Macron en Merz daar de ballen voor hebben.
pi_219783872
Van de week wordt vast het frame gelanceerd dat Denemarken van plan zou zijn de VS de oorlog te verklaren
pi_219783981
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:32 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Waarom niet? Als ze wat soldaten op Groenland zetten om de regeringsleiders te beschermen en Trump valt aan, heeft hij automatisch oorlog met de hele EU. Dan kan dat niet meer voor de goede vrede onder het tapijt geveegd worden. Een grote middelvinger.
pi_219783985
quote:
9s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:35 schreef opgebaarde het volgende:
Van de week wordt vast het frame gelanceerd dat Denemarken van plan zou zijn de VS de oorlog te verklaren
Waarom?
pi_219784358
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:32 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Denk het wel. Macron heeft de laatste tijd laten zien dat hij juist wel militairen zou willen inzetten. Nu de rest van Europa nog.

Lijkt me goed om binnen 1 week gewoon 1000 EU militairen daar neer te zetten in Groenland.
pi_219786276
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Buiten dat het een fooi is voor de bewoners, waar een deel van de Groenlanders die het minder heeft er mogelijk intrappen, is het natuurlijk zwaar verachtelijk om te proberen inwoners van een ander land maar voldoende geld te bieden om zich bij je aan te sluiten terwijl dat zonder het geld niet gesteund wordt.
pi_219787386

Ik snap wel dat ze Groenland en Canada willen, anders krijgen ze geen continent bonus
  vrijdag 9 januari 2026 @ 11:57:25 #261
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219787531
quote:
The cosmetics billionaire behind Trump’s obsession with buying Greenland

President-elect Donald Trump is once again touting his plans to buy Greenland, the Danish territory in the Arctic.

Trump escalated rhetoric around the island during a press conference Tuesday, refusing to rule out the use of military force to get ahold of it if needed.

The island, with 56,000 inhabitants, is an autonomous territory of Denmark, and both the Danish government and local authorities have repeatedly said that the island is not for sale. Denmark ruled over it for more than 200 years and retains some control over its defense and foreign policy.

“People don’t even know if Denmark has any legal right to it,” Trump claimed. “But if they do, they should give it up because we need it for national security.”

House Minority Leader Hakeem Jeffries questioned Trump’s “obsession” with the territory on Wednesday - and it is something that has captured the president-elect’s imagination for many years.

The idea of buying Greenland initially came to Trump from cosmetics billionaire Ronald Lauder, according to the 2022 book The Divider: Trump in the White House, 2017-2021 by Peter Baker of The New York Times and Susan Glasser of The New Yorker. Trump and Lauder have known each other since their college days.

The notion was subject to months of internal study and debate, much to the bemusement of cabinet secretaries and aides to the president.

“A friend of mine, a really, really experienced businessman, thinks we can get Greenland,” Trump told his National Security adviser, according to the book. “What do you think?”

That prompted the creation of a team to look into the idea, and the creation of memo laying out the options, such as a lease proposal, much like a New York real estate agreement.

Following a meeting in the Oval Office, a member of the cabinet found the idea of acquiring Greenland delusional. There was fear among some aides that the idea leaking out would lead to a diplomatic incident, according to the Times.

The National Security Council staff worked on the issue for months, for Trump to subsequently claim it was his idea all along.

“I said, ‘Why don’t we have that?’” he told the authors. “You take a look at a map. I’m a real estate developer. I look at a corner, I say, ‘I’ve got to get that store for the building that I’m building,’ etc. It’s not that different.”

“I love maps. And I always said: ‘Look at the size of this. It’s massive. That should be part of the United States,’” he added at the time.

But in fact Lauder, the Estée Lauder heir, had spoken to Trump about the idea at the beginning of his presidency, even offering himself as a back channel to the Danish government to negotiate, according to the book.

The national security adviser at the time, John Bolton, told his aide Fiona Hill to put together a team to look at possible ideas. They took part in secret discussions with the Danish ambassador and wrote up an options memo.

Bolton was worried about the expanding influence of China in the Arctic and believed an increased American footprint on the island would be a good thing, but that buying the territory would not be possible.

But Trump remained undeterred.

The then-president put forward the idea of taking federal funds from Puerto Rico to buy Greenland and on a separate occasion, suggested trading the U.S. territory for the Danish one.

The Wall Street Journal eventually reported on the interest in Greenland, and the Danish government rubbished the idea.

“When it became public, they lost their political courage,” Trump said in 2021, according to The Times, despite the fact that the Danes had never actually considered selling the territory.

But Bolton thought the U.S. had lost the opportunity to get a better security deal, even as the U.S. would eventually reopen a consulate on the island.

“If Trump had just kept his mouth shut, we could have found out. But it was just gone, just completely gone,” he told others, according to the authors.

A Trump envoy in the shape of Donald Trump Jr. recently visited the island.

“I am hearing that the people of Greenland are ‘MAGA’,” Trump wrote on Truth Social on Monday night. “My son, Don Jr, and various representatives, will be traveling there to visit some of the most magnificent areas and sights. Greenland is an incredible place, and the people will benefit tremendously if, and when, it becomes part of our Nation. We will protect it, and cherish it, from a very vicious outside World. MAKE GREENLAND GREAT AGAIN!”

On Tuesday morning, he shared a video of his plane landing in Nuuk, the capital.

“Don Jr. and my Reps landing in Greenland. The reception has been great,” he wrote. “They, and the Free World, need safety, security, strength, and PEACE! This is a deal that must happen.”
Stukje achtergrond bij die Groenland obsessie. Even geen Estee Lauder producten kopen misschien.
pi_219788229
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 11:57 schreef Momo het volgende:

[..]
Stukje achtergrond bij die Groenland obsessie. Even geen Estee Lauder producten kopen misschien.
Lauder vertelt gewoon precies wat Trump wil horen. Met de werkelijkheid heeft het niets van doen.

Dat zien we ook al bij alle personen rond Poetin. Die vertelden ook dat de Oekrainers zouden juichen als de Russen hun land binnen zouden vallen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219788586
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 11:41 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Ik snap wel dat ze Groenland en Canada willen, anders krijgen ze geen continent bonus
Ik snap deze Risk grap
pi_219788994
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 21:15 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Denk dat ze in Groenland ook wel zitten wachten op onbetaalbare zorg, het opgeven van sociale zekerheden, schietpartijen op scholen, creditcardschulden en meer van dat fraais dat ze van Denemarken niet krijgen.
De mening van die ~56 duizend mensen die in Groenland wonen is niet zo heel relevant in de strategische calculus van de VS. De yanks beseffen dat controle over Groenland belangrijk is vanwege de in de toekomst vrije vaarroutes en mineralen. Ze willen voorkomen dat Groenland onder invloed van de concurrentie valt (China en Rusland) en hebben er geen vertrouwen in dat Denemarken daarvoor de politieke, economische en militaire macht heeft.

Het idee dat de Groenlanders zelf kunnen beslissen met welk land (lees China en Rusland) ze samenwerkingen aan kunnen gaan zien ze als een regelrechte bedreiging voor de VS. En dat idee is niet bepaald vergezocht. Sinds de autonomie van Groenland hebben met namen de Chinezen al veel pogingen ondernomen om hun invloed in Groenland uit te breiden. Politici naar China gevlogen, veel economische deals proberen te maken(uitbreiding van luchthavens, kopen van verlaten marine basis) waar Denemarken al dan niet onder druk van de VS voor is gaan liggen. De kans dat Groenland ooit een onafhankelijk land wordt is nihil. Zodra ze onafhankelijk worden van Denemarken wordt het een race tussen de Amerikanen, Russen en Chinezen over wie er defacto de baas van Groenland wordt.
pi_219789067
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 14:56 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
De mening van die ~56 duizend mensen die in Groenland wonen is niet zo heel relevant in de strategische calculus van de VS. De yanks beseffen dat controle over Groenland belangrijk is vanwege de in de toekomst vrije vaarroutes en mineralen. Ze willen voorkomen dat Groenland onder invloed van de concurrentie valt (China en Rusland) en hebben er geen vertrouwen in dat Denemarken daarvoor de politieke, economische en militaire macht heeft.

Het idee dat de Groenlanders zelf kunnen beslissen met welk land (lees China en Rusland) ze samenwerkingen aan kunnen gaan zien ze als een regelrechte bedreiging voor de VS. En dat idee is niet bepaald vergezocht. Sinds de autonomie van Groenland hebben met namen de Chinezen al veel pogingen ondernomen om hun invloed in Groenland uit te breiden. Politici naar China gevlogen, veel economische deals proberen te maken(uitbreiding van luchthavens, kopen van verlaten marine basis) waar Denemarken al dan niet onder druk van de VS voor is gaan liggen. De kans dat Groenland ooit een onafhankelijk land wordt is nihil. Zodra ze onafhankelijk worden van Denemarken wordt het een race tussen de Amerikanen, Russen en Chinezen over wie er defacto de baas van Groenland wordt.
Behalve als ze weer lid worden van de EU. Maar dan moeten ze dat wel doen voor ze onafhankelijk worden.

En alhoewel ze die onafhankelijkheid wel een cool idee vinden, moeten ze dan alles zelf gaan betalen. Dan is het uit met de weinige luxe die ze nu nog hebben.
pi_219789241
Op NPO Radio 1 was een VVD'ert die het plan opperde om trump te beloven dat hij de Nobelprijs krijgt als hij Groenland niet inneemt

:') :') :') :') :') :') :') :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219789272
Dit hertje heeft meer lef dan de hele EU bij elkaar

https://nos.nl/video/2597534-heldhaftig-hertje

^O^ _O_ O+
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_219789690
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:26 schreef TLC het volgende:
Dit hertje heeft meer lef dan de hele EU bij elkaar

https://nos.nl/video/2597534-heldhaftig-hertje

^O^ _O_ O+
Dat is ook een ras dat nergens voor opzij gaat. Normaal doen ze dat in groepsverband, in zijn eentje is dat wel vrij gevaarlijk.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:25:16 #269
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219790366
https://www.instagram.com/p/DTQ_QwGDFAk/

Aantal mensen uit Groenland aan het woord
  vrijdag 9 januari 2026 @ 17:48:14 #270
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219790596
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:23 schreef TLC het volgende:
Op NPO Radio 1 was een VVD'ert die het plan opperde om trump te beloven dat hij de Nobelprijs krijgt als hij Groenland niet inneemt

:') :') :') :') :') :') :') :')
_O- 8)7
pi_219790968
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:48 schreef Parafernalia het volgende:

[..]
_O- 8)7
Die snapt dus niks van de echte wereld. Groenland innemen is niet Trump's idee. Het is geen nieuw idee. Het is al geopperd door dezelde dude die ook alaska van de Russen kocht,in de 19e eeuw. En na de tweede wereld oorlog hebben ze al eens een bod uitgebracht.

Verder verandert de vredesprijs natuurlijk niks aan het feit dat iedereen groenland wil hebben.
pi_219791207
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 18:29 schreef Hugo862 het volgende:

Verder verandert de vredesprijs natuurlijk niks aan het feit dat iedereen groenland wil hebben.
Waarom? Voor de heb? Omdat het een makkelijk doelwit lijkt? Als je dan gaat roepen: "strategische belangen", dan kun je dat argument ook voor zo'n beetje alle andere buitenlandse acties toepassen die je kunt bedenken. Dat betekent zoveel als: "daar zouden we in de toekomst misschien wel beter van kunnen worden".
pi_219794909
quote:
De Amerikaanse president Donald Trump zegt graag 'op de makkelijke manier' een deal te willen sluiten over Groenland, 'maar als we het niet op de makkelijke manier doen, dan doen we het op de moeilijke manier', zei de president tegen journalisten in het Witte Huis.

Trump herhaalde deze week dat hij het land, dat onderdeel is van het Deense koninkrijk, in bezit wil krijgen. Hij wilde daarbij niet uitsluiten dat de VS militaire middelen zouden gebruiken. Dit zorgde voor veel onrust bij Europese leiders, die hem hebben opgeroepen de territoriale integriteit van het eiland te respecteren.

Op de vraag of hij overwoog met een financieel bod te komen, zei Trump dat hij 'nog niet over geld voor Groenland sprak'. "Ik zou daar misschien over kunnen praten. Maar voor nu, we gaan iets met Groenland doen, of ze het nu leuk vinden of niet."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)uiten-over-groenland
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 10 januari 2026 @ 04:35:51 #274
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219795223
gaat 't over Trump, dan moet je goed laten weten, America=EU2.
van onder tot boven, van chili t/m canada, dat is allemaal europa gebied waar indianen leefden en daar zijn er niet
veel meer van.

gaat ie lullen over militaire ... dan moet je die op z'n bek slaan, of kopstoot met NATO
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 10 januari 2026 @ 04:38:24 #275
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219795225
voor die fuking underground biatch

ga jij fuk& met denemarken, vikingen, blond, ze staan naast je ...
  zaterdag 10 januari 2026 @ 04:43:18 #276
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219795234
is beetje akelig als zo'n blanke gaat dreigen met militaire ... als je door 'n hond bent gebeten
NATO, Saab, etc...

zo heb je dus soms afvallige, chaos, waar komt dat vandaan ? waarom dreigen ? drama ...

dat heeft met drama te maken, de hartslag verhogen, moord op afstand, fake news
pi_219795239
Mensen vergeten een ding.

Er is zeker een eu systeem in werking als je een EU land gaat aanvallen.

Heel dat nato had al lang weg gooit moeten worden .

https://nl.wikipedia.org/wiki/Strijdkrachten_van_de_Europese_Unie

De strijdkrachten van de Europese Unie omvatten de verschillende samenwerkingsstructuren die er zijn ingesteld tussen de krijgsmachten van de lidstaten, zowel intergouvernementeel als binnen het institutionele raamwerk van de Europese Unie: het Gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid (GVDB) als tak van het Gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB).
  zaterdag 10 januari 2026 @ 04:45:14 #278
396386 sturmpie
for night & nature
pi_219795243
oh ja man eu

daar gaan ze

coca brunette
pi_219795457
quote:
82s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 01:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Tja, einde van de NAVO lijkt me in zicht dus :{.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 07:17:52 #280
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_219795596
Ik snap deze actie niet. Waarom niet gewoon samenwerken met Denemarken en Groenland welvarend en militair opwaarderen zodat beide landen daarvan profiteren? Trump bewandelt nu dezelfde weg als Putin - volstrekt onacceptabel op deze manier 👎
"Hoka Hey!"
pi_219795625
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 07:17 schreef matspontius het volgende:
Ik snap deze actie niet. Waarom niet gewoon samenwerken met Denemarken en Groenland welvarend en militair opwaarderen zodat beide landen daarvan profiteren? Trump bewandelt nu dezelfde weg als Putin - volstrekt onacceptabel op deze manier 👎
Hij wil de grondstoffen hebben.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_219795687
Nou mensen, binnenkort moeten we het leger in
pi_219795706
Dat het nog steeds überhaupt juridisch niet mogelijk is die seniele gek uit het Witte Huis te bonjouren geeft ook wel te denken.
pi_219795730
Na Groenland, Canada en Mexico aan de beurt.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 07:57:05 #285
pi_219795763
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 07:44 schreef Regilio_ het volgende:
Dat het nog steeds überhaupt juridisch niet mogelijk is die seniele gek uit het Witte Huis te bonjouren geeft ook wel te denken.
Hij moet gekidnapt worden!
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219795816
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 06:16 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Gevolgd door de EU :{
pi_219795828
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 06:16 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Rutte moet zich ook afvragen, wat doe ik hier eigenlijk nog? :')
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 08:22:12 #288
pi_219795933
Trump noemde zichzelf op de persconferentie "een groot fan van Denemarken", maar hij zei ook "dat het feit dat je er 500 jaar geleden met een boot aankwam niet betekent dat je het land bezit".

lol.
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 08:24:48 #289
pi_219795953
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:06 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]
Rutte moet zich ook afvragen, wat doe ik hier eigenlijk nog? :')
Ligt eraan hoe dit verhaallijntje zich ontwikkelt
Moderator DIG en OWS
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zaterdag 10 januari 2026 @ 08:43:16 #290
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219796082
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 14:56 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Hallo Vladimir Poetin!
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219796152
Volgens mij zit iemand hier zwaar aan de drank en drugs of in een psychose, of beide.
pi_219796188
Het gaat niet om een dreiging van China of Rusland. Dat is een BS excuus, net zoals in Venezuela. De VS mag al ongelimiteerd en ongehinderd militair personeel op Groenland plaatsen om zich te verdedigen. Dit hebben de Denen en de VS in 1951 al met elkaar afgesproken.

Trump ziet grondstoffen, handelsoutes en dollars. Heel veel dollars. Het is puur Amerika first.

Het verbaast me dat de noordpool nog niet genoemd is. Dat zal later wel komen
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 08:57:36 #293
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219796203
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:55 schreef opgebaarde het volgende:
Het gaat niet om een dreiging van China of Rusland. Dat is een BS excuus, net zoals in Venezuela. De VS mag al ongelimiteerd en ongehinderd militair personeel op Groenland plaatsen. Dit hebben de Denen en de VS in 1951 al met elkaar afgesproken.

Trump ziet grondstoffen, een handelseoute en dus dollars. Heel veel dollars. Het is puur Amerika first.

Het verbaast me dat de noordpool nog niet genoemd is. Dat zal later wel komen

Of Antarctica...
De Antarctic threaty zal ook wel onder druk komen te staan ben ik bang.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:01:01 #294
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219796225
Trump: Groenland wordt Amerikaans, 'of ze nou willen of niet' - https://nos.nl/l/2597599

Kom het maar goedpraten, epicbeardman ^O^
pi_219796234
Trump is echt met afstand het grootste gevaar voor de wereld.
100x erger dan een Poetin of Netanyahu.

Hij stort eigenhandig de wereld in oorlogen. Heeft lak aan alle verdragen en zorgt daarmee voor gezondheids schade en milieuschade.
pi_219796237
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
Trump noemde zichzelf op de persconferentie "een groot fan van Denemarken", maar hij zei ook "dat het feit dat je er 500 jaar geleden met een boot aankwam niet betekent dat je het land bezit".

lol.
Maar natuurlijk wel als je er bommen op gooit en boots on the ground stuurt in moderne tijden.

Die man is gek.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:04:27 #297
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219796245
Ik heb vannacht gedroomd dat Trump vermoord werd..
pi_219796248
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 04:35 schreef sturmpie het volgende:
gaat 't over Trump, dan moet je goed laten weten, America=EU2.
van onder tot boven, van chili t/m canada, dat is allemaal europa gebied waar indianen leefden en daar zijn er niet
veel meer van.

gaat ie lullen over militaire ... dan moet je die op z'n bek slaan, of kopstoot met NATO
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 04:38 schreef sturmpie het volgende:
voor die fuking underground biatch

ga jij fuk& met denemarken, vikingen, blond, ze staan naast je ...
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 04:43 schreef sturmpie het volgende:
is beetje akelig als zo'n blanke gaat dreigen met militaire ... als je door 'n hond bent gebeten
NATO, Saab, etc...

zo heb je dus soms afvallige, chaos, waar komt dat vandaan ? waarom dreigen ? drama ...

dat heeft met drama te maken, de hartslag verhogen, moord op afstand, fake news
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 04:45 schreef sturmpie het volgende:
oh ja man eu

daar gaan ze

coca brunette
User @sturmpie is hier iets op het spoor.
pi_219796249
Owh en Trump erkent Alaska niet.
Hij wil geen buurlanden worden met Rusland.... Oftewel Alaska bestaat niet meer.

En voor zo ver ik weet ligt Groenland niet naast Amerikaans gebied? Alleen Canada aan die kant.

Teveel gedronken die man.
pi_219796264
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 08:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Hallo Vladimir Poetin!
De analyse klopt imo. Europese landen laten keer op keer zien dat ze zich zonder problemen laten uithollen door strategische bedrijven, havens, etc, in de uitverkoop te doen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zaterdag 10 januari 2026 @ 09:11:39 #301
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_219796282
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 09:04 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
User @:sturmpie is hier iets op het spoor.
Die zal me toch een partij koppijn hebben straks als die wakker wordt.
Please consider the environment before printing this post
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')