abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219763463
Het Witte Huis werkt in alle stilte aan een concreet plan om Groenland over te nemen van Denemarken. De precieze details zijn nog onduidelijk, maar The New York Times kwam wel al te weten hoe de Amerikanen het zouden willen aanpakken.

Het is de Nationale Veiligheidsraad die de zaak coördineert. Volgens een Amerikaans functionaris die met The New York Times sprak, kwam die al verschillende keren samen en werden er ook al specifieke instructies uitgestuurd naar een aantal ministeries.

Geruststellend is alvast dat ondanks toespelingen van Trump op het mogelijke gebruik van geweld om Groenland in te lijven, militaire opties tijdens de besprekingen nooit ernstig overwogen zijn. In plaats van ‘dwang’ wil de Nationale Veiligheidsraad ‘overtuigingskracht’ gebruiken. Doel is om met een groots opgezette pr-campagne de 57.000 inwoners van Groenland te overhalen om zich uit eigen beweging bij de VS aan te sluiten.

Campagnes op sociale media
Zo wordt gekeken om campagnes op te zetten op sociale media en reclame te maken. Daarbij zal de nadruk gelegd worden op de gedeelde geschiedenis van de Groenlanders en de inheemse Inuit-bevolking van Alaska.

Er wordt ook aangevoerd dat Denemarken zich niet om Groenland bekommert en dat alleen de Verenigde Staten het eiland kunnen beschermen tegen de toenemende invloed van Rusland en China.

Zo zou de 531 miljoen euro aan subsidies die Denemarken aan Groenland geeft, vervangen kunnen worden door een jaarlijkse betaling van ongeveer 10.000 dollar (8850 euro) per Groenlander. Die kosten zouden gecompenseerd kunnen worden door nieuwe inkomsten uit de winning van zeldzame mineralen, goud, uranium en olie uit de Groenlandse bodem.

Zowel de Groenlandse als de Deense regering liet bovendien al meermaals weten dat het eiland niet te koop is. Een Groenlandse partij die een snelle onafhankelijkheid wil en de banden met de VS wil aanhalen, haalde bij de verkiezingen vorige maand maar een kwart van alle stemmen.

The New York Times maakt zich wel zorgen, mocht Groenland niet willen buigen. ‘Als de overtuigingspogingen van de regering-Trump mislukken, lijkt het heel goed mogelijk dat Trump zijn aanpak zal verscherpen’, klinkt het.

https://www.ad.nl/buitenl(...)-aanpakken~aa61d9e6/

Today we're living in a strange world. :D :{

:T
pi_219763467
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:18 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik laat beide liever aan supporters van individuen zoals Maduro en groeperingen zoals Hamas. Die zijn hilarisch genoeg aan jouw kant van het politieke spectrum terug te vinden.
Wat is mijn kant van het politieke spectrum? Is "niet het extreem rechts gedachtengoed aanhangen" ineens links ofzo?
pi_219763468
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat mij betreft mogen Australië en Nieuw Zeeland er ook bij.
Ah, zeker in ruil voor Hongarije, Slowakije en Polen?

Het wordt straks wel een opmerkelijk gezelschap, maar met 'Europa' heeft het niets van doen meer.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219763482
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:21 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, zeker in ruil voor Hongarije, Slowakije en Polen?

Het wordt straks wel een opmerkelijk gezelschap, maar met 'Europa' heeft het niets van doen meer.
Dat maakt toch niet zoveel uit?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_219763490
Hoe dan ook: we zullen ons als EU en Europa op alle vlakken los moeten weken van de US.

Militair, diensten, producten, grondstoffen, alles.

Het is geen betrouwbare bondgenoot meer.

Europe first!
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:29:42 #6
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219763535
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe dan ook: we zullen ons als EU en Europa op alle vlakken los moeten weken van de US.

Europe first!
Een verbod op hollywoodproducten en Engelstalig muziek.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:30:34 #7
56749 BlaZ
pi_219763548
quote:
De grote Europese mogendheden hebben de VS een duidelijke waarschuwing gegeven tegen de mogelijke annexatie van Groenland. In een verklaring stelden ze dat Groenland toebehoort aan zijn bevolking.
Dit soort slappe retoriek zal niet veel helpen.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 19:31:25 #8
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219763554
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een verbod op hollywoodproducten
en Engelstalig muziek.
Met het eerste ben ik het wel aardig eens. Kunnen ze daar nog wel iets origineels bedenken eigenlijk?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:31:27 #9
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219763555
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dit soort slappe retoriek zal niet veel helpen.
Wat stel je voor dat ze nu concreet doen dan?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219763576
quote:

[..]

en Engelstalig muziek.
UK ligt in Europa, zie niet in waarom dat een probleem moet zijn.
pi_219763588
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Met het eerste ben ik het wel aardig eens. Kunnen ze daar nog wel iets origineels bedenken eigenlijk?
Jaws 19 schijnt wel heel goed te worden.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:38:08 #12
56749 BlaZ
pi_219763638
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:31 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wat stel je voor dat ze nu concreet doen dan?
Troepen sturen, Groenland de EU in dwingen en een colonisatieproces opstarten.

Mocht de VS binnenvallen dan moeten er plannen klaarliggen om VS basissen in Europa aan te vallen en VS burgers op EU grondgebied te interneren als wisselgeld.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:38:14 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219763641
quote:
Gewoon dit jaar allemaal ons Netflix abonnement opzeggen, geen cola meer drinken, niet meer naar de Mac, en niet meer naar Starbucks of KFC. En dan kijken of ze dan nog zo'n interesse in Greenland hebben ~O>
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:40:32 #14
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219763675
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Gewoon dit jaar allemaal ons Netflix abonnement opzeggen, geen cola meer drinken, niet meer naar de Mac, en niet meer naar Starbucks of KFC. En dan kijken of ze dan nog zo'n interesse in Greenland hebben ~O>
Dat zie ik wel gebeuren ja. Dat men massaal niet meer naar de Mac gaat, Netflix opzegt, naar alternatieven gaat zoeken.
Weg met die iPhone, Facebook en Instagram. We verzinnen wel wat anders.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 6 januari 2026 @ 19:42:48 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219763701
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:40 schreef MissButterflyy het volgende:
Dat zie ik wel gebeuren ja. Dat men massaal niet meer naar de Mac gaat, Netflix opzegt, naar alternatieven gaat zoeken.
Moet je eens kijken hoe druk het dan op Fok! wordt :B

Dit worden gouden tijden voor Danny :B
pi_219763715
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

Europe first!
Je fantaseert er maar rustig op los. Europa is een continent bestaande uit verschillende onafhankelijke landen, geen situatie zoals de VS. Landen zullen uiteindelijk altijd kiezen wat in hun individuele belang is, niet wat in het belang van Europa is, dat is een utopie.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219763759
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:43 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je fantaseert er maar rustig op los. Europa is een continent bestaande uit verschillende onafhankelijke landen, geen situatie zoals de VS. Landen zullen uiteindelijk altijd kiezen wat in hun individuele belang is, niet wat in het belang van Europa is, dat is een utopie.
Het valt me wel op dat als een argument je niet aanstaat dat je het op "fantaseren" gooit.
En dat niet eens voor het eerst in deze topicreeks.
pi_219763900
Naam wijzigen: Exclusive Union (Exclusieve Unie).
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 20:03:49 #19
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219763947
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het valt me wel op dat als een argument je niet aanstaat dat je het op "fantaseren" gooit.
Het is pas echt af als je ook een al dan niet verkapte beschuldiging van antisemitisme hebt gekregen.
pi_219764076
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Integendeel. Ik gebruik die term omdat het zo is en ik geef ook aan waarom: Europa is geen groot land met verschillende deelstaten zoals de VS, Europa is een continent met verschillende geheel onafhankelijke natiestaten.

Dit lijken sommigen volledig te zijn vergeten. Men denkt in termen als 'Wij Europeanen', 'Wij als Europa', 'Wij als de EU' etc. Volledig in lijn met bijvoorbeeld een partij zoals Volt, die niet voor niets spreken over 'de Verenigde Staten van de Europa'.

En dit dan ook vanuit een specifiek politiek gedachtegoed, waar geestverwanten bij de EU mogen (zelfs al liggen deze landen niet eens in Europa) en politieke tegenstanders er maar uit moeten (zelfs al liggen deze wel in Europa).

Dit is een fantasme. Uiteindelijk, zeker in tijden waar de spanning hoog op kan lopen, zal het nationale belang van landen altijd boven het belang in de continentale context gaan of die van een supranationale entiteit zoals de EU.
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het is pas echt af als je ook een al dan niet verkapte beschuldiging van antisemitisme hebt gekregen.
Als je dat niet had gewild had je geen posts moeten liken met memes die stellen dat Joden de Amerikaanse overheid hebben overgenomen, dat is namelijk antisemitisch inderdaad.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:19:50 #21
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_219764170
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel. Ik gebruik die term omdat het zo is en ik geef ook aan waarom: Europa is geen groot land met verschillende deelstaten zoals de VS, Europa is een continent met verschillende geheel onafhankelijke natiestaten.

Dit lijken sommigen volledig te zijn vergeten. Men denkt in termen als 'Wij Europeanen', 'Wij als Europa', 'Wij als de EU' etc. Volledig in lijn met bijvoorbeeld een partij zoals Volt, die niet voor niets spreken over 'de Verenigde Staten van de Europa'.

En dit dan ook vanuit een specifiek politiek gedachtegoed, waar geestverwanten bij de EU mogen (zelfs al liggen deze landen niet eens in Europa) en politieke tegenstanders er maar uit moeten (zelfs al liggen deze wel in Europa).

Dit is een fantasme. Uiteindelijk, zeker in tijden waar de spanning hoog op kan lopen, zal het nationale belang van landen altijd boven het belang in de continentale context gaan of die van een supranationale entiteit zoals de EU.
Ja dit. En in dit alles staan de VS geopolitiek en militair als één blok, wat je er ook van moge vinden. Europa is zoals altijd verdeeld in alles en kan eigenlijk, alles bij elkaar opgeteld, op wereldtoneel niks zonder de slag- en daadkracht van de VS klaarspelen.
Le Diable
pi_219764227
Onzin. Er zijn steeds meer mensen die Europeanen als ons zien.

We integreren beter en eindelijk begint Europa in te zien dat we het als EU moeten doen. En ja wij delen dezelfde normen en waarden met de meeste Europese landen.
pi_219764276
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:24 schreef kurk_droog het volgende:
Onzin. Er zijn steeds meer mensen die Europeanen als ons zien.

We integreren beter en eindelijk begint Europa in te zien dat we het als EU moeten doen. En ja wij delen dezelfde normen en waarden met de meeste Europese landen.
Alles behalve, de culturele verschillen zijn enorm. Niet alleen tussen Noord en Zuid en Oost en West, maar geregeld ook binnen landen zelf. Om nog maar te zwijgen over de taalbarrière waardoor iets als een Europees leger al een utopie is.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:32:26 #24
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219764288
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:30 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Alles behalve, de culturele verschillen zijn enorm. Niet alleen tussen Noord en Zuid en Oost en West, maar geregeld ook binnen landen zelf. Om nog maar te zwijgen over de taalbarrière waardoor iets als een Europees leger al een utopie is.
Dat is in vele grote landen niet anders. En Engels kunnen we allemaal wel spreken met elkaar.
Wat een smoezen allemaal.
Wie dit leest is een lezer van dit
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:37:12 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_219764335
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:13 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

[..]
Als je dat niet had gewild had je geen posts moeten liken met memes die stellen dat Joden de Amerikaanse overheid hebben overgenomen, dat is namelijk antisemitisch inderdaad.
Volt is toch dat totaal irrelevante partijtje.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:37:18 #26
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219764338
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:32 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat is in vele grote landen niet anders. En Engels kunnen we allemaal wel spreken met elkaar.
Je weet tegen wie je het hebt he.
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 20:41:21 #27
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219764375
quote:

[..]
Dan gaan de Fransen zeuren.

Gegarandeerd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219764406
twitter
pi_219764756
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:45 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Ze stappen ze uit de NAVO als US Groenland aanvalt.
Geen idee hoe een aanval op Groenland er precies uit moet zien overigens. Er woont amper iemand op wat verdwaalde Eskimo's na en US militair personeel.
blablablabla
pi_219764843
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 21:30 schreef Elan het volgende:
Geen idee hoe een aanval op Groenland er precies uit moet zien overigens. Er woont amper iemand op wat verdwaalde Eskimo's na en US militair personeel.
Ja dat vroeg ik me eerder in dit topic ook al af, maar kwam helaas geen antwoord op.

Veel meer dan een persbericht hoeft het toch niet te zijn zou je denken.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:13:19 #31
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219765118
quote:

[..]
Ik kan ook goed genieten van een Engelse film met bean of een Vlazms/Nederlandse film hoor
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:15:51 #32
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219765134
quote:
[ x ]
Gaan ze er een dealtje uit proberen te slepen? 🤔

Dan werkt alle dreigende taal van Trump en zijn kameraden natuurlijk nog steeds. lol.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:17:53 #33
Belg
pi_219765147
Dealtje sluiten met Denemarken

Voorbeeld 0% invoertax op Deense producten. Amerikaanse Lego fans gaan het graag horen. Vrij
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219765178
quote:
[ x ]
Gooien ze de handdoek nu al in de ring? Goed plan.
quote:

[..]
Integendeel, in genoeg Europese landen kunnen niet veel mensen Engels.

Zie ook hier de officiële cijfers van de EU zelf: Explore English language knowledge in Europe

Iedereen die eens in het buitenland is geweest weet dit ook wel. Zelfs in middelgrote steden in Italië of Frankrijk loop je al snel tegen duidelijke taalbarrières aan. Ga je binnenland in wordt het al snel helemaal een hopeloos verhaal.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:22:29 #35
56749 BlaZ
pi_219765180
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:13 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Ik kan ook goed genieten van een Engelse film met bean of een Vlazms/Nederlandse film hoor
Ik bedoelde natuurlijk Amerikaanse muziek.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:24:57 #36
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765195
twitter

Militaire acties niet uitsluiten tegenover een NATO bondsgenoot, Trump spoort niet.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:28:06 #37
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219765213
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:24 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Militaire acties niet uitsluiten tegenover een NATO bondsgenoot, Trump spoort niet.
Dat was al langer duidelijk toch?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:28:07 #38
Belg
pi_219765214
quote:
[ x ]

Zou einde navo betekenen
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:29:21 #39
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765223
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:28 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat was al langer duidelijk toch?
In dit topic zijn mensen die militair ingrijpen van VS in Groenland toejuichen.
pi_219765225
Werkte hij maar eens in alle stilte
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:30:27 #41
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219765228
Net zoals in Venezuela gaat hier ook gewoon om het veiligstellen jatten van grondstoffen.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 22:30:30 #42
Belg
pi_219765230
Navo opdoeken en er een krachtig sterk EU leger maken met een talrijke zelf ontwikkelde kernbommen . Een leger dat minstens even goed moet zijn dan de Amerikanen
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:31:50 #43
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765243
twitter

Andrew Tate raakt ondertussen ook allemaal opgewonden van het idee militair in te grijpen bij een stel "Eskimo's".
  dinsdag 6 januari 2026 @ 22:32:20 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_219765250
quote:
[ x ]

Trump is geen bondgenoot.
Resistance is futile.
pi_219765278
Wat een kutzooi. Trump's regering gaat niet stoppen totdat iemand hen stopt. Maar als Europa hebben we het geluk dat we nog een alternatief hebben als we samenwerken en nu als een speer een oorlogsmachine uit de grond stampen.
pi_219765291
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:31 schreef Momo het volgende:
[ x ]

Andrew Tate raakt ondertussen ook allemaal opgewonden van het idee militair in te grijpen bij een stel "Eskimo's".
AI
Vakman pur sang
pi_219765298
Europa moet dus niet wachten maar de oorlogsindustrie nu aanzwengelen. Pappen en nathouden is verleden tijd.
pi_219765308
quote:
[ x ]

Dikke bluf mooi laten blaten.
Betalen moet die.
Vakman pur sang
pi_219765367
Europa durft toch niks.
Corporate translator
pi_219765368
Het domme gedoe van Trump over Groenland is hoe Amerika Europa, de NAVO en hun wereldwijde voorsprong gaat verliezen.

Want als ze door blijven drukken met de annexatie van Groenland, zal Europa reageren door de NAVO om te vormen tot een Europees (ieg zonder de VS) bondgenootschap. Zodra de VS als een territoriale bedreiging wordt gezien, verhardt het Europese defensiebeleid heel snel en wordt autonomie de standaardveronderstelling in plaats van afstemming en samenwerking met de VS.

Dat gaat de VS heel veel kosten.

De Europese markt zal zich afkeren van de VS. Idem voor de toeleveringsketens. Onze inkoop verschuift naar onze eigen Europese industrie en Amerikaanse defensiebedrijven verliezen tientallen jaren aan inkomsten uit upgrades, munitie, training en onderhoud. Voeg daar het verlies aan politieke invloed aan toe, plus minder uitwisseling van inlichtingen, informatie en minder gezamenlijke programma's omdat het vertrouwen compleet weg is.

En ook de militaire aanwezigheid van de VS in Europa zal dan zo goed als verdwijnen. Europese landen verminderen dan de Amerikaanse basisrechten, overeenkomsten en vooraf opgeslagen voorraden, wat betekent dat de VS logistieke ondersteuning, mogelijkheden voor het genereren van missies en hun commandostructuur hier verliezen. Minder havens, minder vliegvelden, minder overzicht, minder dekking, zwakkere integratie van verdediging voor de VS en minder geloofwaardigheid in tijden van crisis.

Simpel gezegd, voor de VS: minder bereik, minder invloed, minder afschrikking en een snellere verschuiving naar een multipolaire wereld waarin Europa om de VS heen werkt, in plaats van ermee samen te werken.

Want wij Europa kunnen dit ook zelf.
pi_219765404
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Het domme gedoe van Trump over Groenland is hoe Amerika Europa, de NAVO en hun wereldwijde voorsprong gaat verliezen.

Want als ze door blijven drukken met de annexatie van Groenland, zal Europa reageren door de NAVO om te vormen tot een Europees (ieg zonder de VS) bondgenootschap. Zodra de VS als een territoriale bedreiging wordt gezien, verhardt het Europese defensiebeleid heel snel en wordt autonomie de standaardveronderstelling in plaats van afstemming en samenwerking met de VS.

De Europese markt zal zich afkeren van de VS. Idem voor de toeleveringsketens. Onze inkoop verschuift naar onze eigen Europese industrie en Amerikaanse defensiebedrijven verliezen tientallen jaren aan inkomsten uit upgrades, munitie, training en onderhoud. Voeg daar het verlies aan politieke invloed aan toe, plus minder uitwisseling van inlichtingen, informatie en minder gezamenlijke programma's omdat het vertrouwen compleet weg is.

En ook de militaire aanwezigheid van de VS in Europa zal dan zo goed als verdwijnen. Europese landen verminderen dan de Amerikaanse basisrechten, overeenkomsten en vooraf opgeslagen voorraden, wat betekent dat de VS logistieke ondersteuning, mogelijkheden voor het genereren van missies en hun commandostructuur hier verliezen. Minder havens, minder vliegvelden, minder overzicht, minder dekking, zwakkere integratie van verdediging voor de VS en minder geloofwaardigheid in tijden van crisis.

Simpel gezegd, voor de VS: minder bereik, minder invloed, minder afschrikking en een snellere verschuiving naar een multipolaire wereld waarin Europa om de VS heen werkt, in plaats van ermee samen te werken.

Helemaal gelijk en voor onze eigen bescherming zullen we plots minder behoefte hebben voor Amerikaanse digitale producten en voorkeur geven aan Europese producten, zelfs als ze iets minder in kwaliteit zijn.
pi_219765417
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:46 schreef PieterDeRijcke het volgende:

Dit klinkt leuk, maar het is alles behalve realistisch. Europa is niet zonder enige reden volledig afhankelijk van de VS op veel gebieden (defensie, IT en in minder mate energie). En dat heb je echt niet maar zo even in een handomdraai vervangen. Alternatieven worden ook vaak bemoeilijkt door de vele wetgeving hier die innovatie aan alle kanten weet te belemmeren.
pi_219765422
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:53 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Helemaal gelijk en voor onze eigen bescherming zullen we plots minder behoefte hebben voor Amerikaanse digitale producten en voorkeur geven aan Europese producten, zelfs als ze iets minder in kwaliteit zijn.
Het heel schadelijk voor de VS.
pi_219765430
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit klinkt leuk, maar het is alles behalve realistisch. Europa is niet zonder enige reden volledig afhankelijk van de VS op veel gebieden (defensie, IT en in minder mate energie). En dat heb je echt niet maar zo even in een handomdraai vervangen. Alternatieven worden ook vaak bemoeilijkt door de vele wetgeving hier die innovatie aan alle kanten weet te belemmeren.
De VS gaat de grote verliezer zijn.
Minder invloed, minder macht, een snellere multipolaire wereld waar de pax americana volledig voorbij is.
pi_219765485
Trump moet gewoon $1 miljoen cash per inwoner bieden, ben benieuwd hoe de tendens dan onder de bevolking is.

Die $60 miljard is een schijntje tov de (indirecte) kosten van een vijandig overname.
pi_219765521
quote:

[..]
Jij blijft dit domme riedeltje herhalen. De EU is nu al bezig met het langzaam overstappen van it systemen maar dat gaat bij jou allemaal langs je heen. Energie is ook geen probleem als we willen en defensie...we hebben al een gigantisch leger tezamen kan je nagaan als je de slapende reus Europa echt wakker maakt.
pi_219765534
Als EU/Denemarken zou ik het volgende doen:

Onmiddellijk troepen sturen naar Groenland en houd ze daar gestationeerd. Dat verhoogt namelijk de kosten van iedere Amerikaanse vijandige actie.

Start een massale online campagne in de VS tegen de annexatie - bijv zoals de anti-Israëlische campagne van Qatar op TikTok.

Zorg ervoor dat Trump de Nobelprijs krijgt, maar pas een dag voor januari 2028 als hij niets militairs daar doet.

Kondig onmiddellijk een herziening aan van alle F35-contracten in Europa.

Stuur Alex Stubb en Georgia Meloni naar Washington om te onderhandelen over een oplossing.

Maak nieuwe afspraken tussen de VS, Denemarken en Groenland over de winning van delfstoffen en faciliteer een grote nieuwe Amerikaanse (militaire) basis op Groenland (noem die naar Trump ofzo).

Zorg dat Trump thuis kan zeggen dat ie gewonnen heeft.

En wordt zo snel mogelijk autonoom als EU.

[ Bericht 0% gewijzigd door PieterDeRijcke op 06-01-2026 23:28:34 ]
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:25:16 #58
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_219765565
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:16 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Jij blijft dit domme riedeltje herhalen. De EU is nu al bezig met het langzaam overstappen van it systemen maar dat gaat bij jou allemaal langs je heen. Energie is ook geen probleem als we willen en defensie...we hebben al een gigantisch leger tezamen kan je nagaan als je de slapende reus Europa echt wakker maakt.
Welke stappen worden er gezet dan?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_219765578
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:19 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Als EU/Denemarken zou ik het volgende doen:

Onmiddellijk troepen sturen naar Groenland en houd ze daar gestationeerd. Dat verhoogt namelijk de kosten van iedere Amerikaanse vijandige actie.

Start een massale online campagne in de VS tegen de annexatie - bijv zoals de anti-Israëlische campagne van Qatar op TikTok.

Zorg ervoor dat Trump de Nobelprijs krijgt, maar pas een dag voor januari 2028 als hij niets militairs daar doet.

Kondig onmiddellijk een herziening aan van alle F35-contracten in Europa.

Stuur Alex Stubb en Georgia Meloni naar Washington om te onderhandelen over een oplossing.

Maak nieuwe afspraken tussen de VS, Denemarken en Groenland over de winning van delfstoffen en faciliteer een grote nieuwe Amerikaanse militaire basis op Groenland (noem die naar Trump ofzo).

Zorg dat Trump thuis kan zeggen dat ie gewonnen heeft.

En wordt zo snel mogelijk autonoom als EU.
Dit vind ik een niet slim en niet realistisch plan.
Groenland is onherbergzaam en de grote basis die er staat is al van de VS.
Je gaat daar geen militaire stap zetten zonder directe confrontatie of escalatie. (En je hebt domweg geen basis die zeker een jaar kost om te bouwen)

Je moet gewoon iemand hebben die Trump en zijn entourage goed kan bespelen (Rutte?) en die hoofd EU diplomaat/onderhandelaar maken.
En er eerst mee heen lullen: tuurlijk kan dat, alles is te koop voor de juiste prijs. Maar we willen 1200 miljard en 30% van alle inkomsten uit grondstoffen.
Dan ga je handelen en kom je op de helft misschien.
Scheelt Denemarken 800 miljoen per jaar en netto verdien je er veel meer nog aan.

En het bondgenootschap blijft bestaan.
En dit is belangrijk want eerlijk gezegd kan Europa helemaal niks defensief zonder de VS.
Vakman pur sang
pi_219765623
Maak maar een Europese veiligheidsraad. Zonder de VS.
pi_219765641
Even qua vergelijk hè?

Het NLse te formeren kabinet is vanaf 20 decembernummer kerst reces tot nu. Niet bereikbaar niets gedaan.

De VS heeft meerdere onderhandelingen gedaan met Oekraïne / Rus. Venezuela ingevallen, hier en daar gezeten, meerdere persconferenties gegeven.
En hier niks terwijl dat broodnodig is.

Was het nuttig voor ons? Nodig? Nee vast niet maar wat een verschil in inzet!
Vakman pur sang
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:48:01 #62
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219765651
quote:
[ x ]

Hallo Mark, als je meeleest, laat nog eens iets van je horen ^O^

Greetings from the Netherlands :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 6 januari 2026 @ 23:48:29 #63
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219765652
quote:

[..]
Enig idee hoe lang zo'n transitie gaat duren?
Tegen de tijd dat dat klaar is, is trump al dood. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_219765662
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Even qua vergelijk hè?

Het NLse te formeren kabinet is vanaf 20 decembernummer kerst reces tot nu. Niet bereikbaar niets gedaan.

De VS heeft meerdere onderhandelingen gedaan met Oekraïne / Rus. Venezuela ingevallen, hier en daar gezeten, meerdere persconferenties gegeven.

Hun regering werkt ook niet, gaat allemaal op decreet van Donny terwijl Mike "It gods will" Johnson het congres gemuilkorfd houdt door niks in stemming te brengen
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_219765691
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Even qua vergelijk hè?

Ik snap niet wat je wil zeggen?
pi_219765702
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:55 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik snap niet wat je wil zeggen?
Heb ik met jou nou altijd :P
Vakman pur sang
  dinsdag 6 januari 2026 @ 23:58:30 #67
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219765711
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Torentje praat in pure poëzie die niemand begrijpt.
pi_219765717
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dan ben jij niet de enige. Doe er je voordeel mee.
pi_219765766
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:58 schreef Momo het volgende:

[..]
Torentje praat in pure poëzie die niemand begrijpt.
Zal voortaan AI gebruiken om antwoorden te geven.
  woensdag 7 januari 2026 @ 00:18:37 #70
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219765807
quote:
US says using military is among ‘options’ to acquire Greenland

White House says annexation of semi-autonomous territory from Denmark is ‘national security priority’

https://www.ft.com/content/28485ea3-68ce-4897-8b74-b728d54b5479
Ze hebben een 'valide reden' gevonden.

Eigenlijk deed Poetin het ook zo. Die voelde zich ook een soort van 'bedreigd' door Oekraine waardoor hij zich genoodzaakt voelde om een 3 dagen durende speciale operatie uit te voeren.

Het gaat allemaal om veiligheid :s)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_219766633
Beste wat Denemarken kan doen is Groenland zsm een zelfstandig land laten worden. Dan is het hun probleem niet meer.
pi_219766655
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:28 schreef Alpha0 het volgende:
Beste wat Denemarken kan doen is Groenland zsm een zelfstandig land laten worden. Dan is het hun probleem niet meer.
Dat is al.
Vakman pur sang
  woensdag 7 januari 2026 @ 08:54:34 #73
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219766759
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Enig idee hoe lang zo'n transitie gaat duren?
Tegen de tijd dat dat klaar is, is trump al dood. :')
Hoeft ook niet snel klaar te zijn.
Het hebben van een gezamenlijk plan inclusief een duidelijke afgebakende timeline moet voldoende zijn .
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:22:33 #74
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219766945
Wat vinden de Groenlanders zelf eigenlijk?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_219766958
Trump is geen haar beter dan Poetin. Wel een vreselijk stuk dommer. Maar goed, blijkbaar ziet die wortelkop zelf niet hoe hypocriet hij bezig is.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:25:33 #76
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219766970
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:24 schreef Seeburg54 het volgende:
Trump is geen haar beter dan Poetin. Wel een vreselijk stuk dommer. Maar goed, blijkbaar ziet die wortelkop zelf niet hoe hypocriet hij bezig is.
Inmiddels nog senieler dan Sleepy Joe.
4045
onlogisch
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:25:35 #77
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219766971
quote:
5s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:22 schreef onlogisch het volgende:

Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 7 januari 2026 @ 09:26:10 #78
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219766978
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 08:54 schreef kibo het volgende:

[..]
Hoeft ook niet snel klaar te zijn.
Het hebben van een gezamenlijk plan inclusief een duidelijke afgebakende timeline moet voldoende zijn .
En zelfs dat gaat jaren duren.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 09:26:10 #79
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_219766979
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:25 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou ja, dan is daar het antwoord, toch :+
4045
onlogisch
pi_219767182
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:25 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens HowardRoark is dat fantasie en staan alle Groenlanders te springen om de 51e staat te worden.
pi_219767202
"Werkt in alle stilte" en daarom gaat het hier ook al maanden over?
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_219767222
quote:
10s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:57 schreef epicbeardman het volgende:
"Werkt in alle stilte" en daarom gaat het hier ook al maanden over?
Misschien eerst even kijken wanneer deze topicreeks gestart is, beste man.
pi_219767274
What if the bullet went through?
En een prettige scheut door de pielemuis.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:07:15 #84
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767294
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Volgens HowardRoark is dat fantasie en staan alle Groenlanders te springen om de 51e staat te worden.
En als ze dat niet willen zijn het antisemitisten.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:32:52 #85
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219767615
De mensen in Groenland merken ook wel de druk, en alle Amerikaanse MAGA josti's maar denken de Groenlanders massaal staan te juichen om onderdeel te worden van de VS.

twitter
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 10:35:41 #86
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219767641
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:32 schreef Momo het volgende:
De mensen in Groenland merken ook wel de druk, en alle Amerikaanse MAGA josti's maar denken de Groenlanders massaal staan te juichen om onderdeel te worden van de VS.

[ x ]
Ja, die jostis snappen niet dat mensen misschien wel niet zitten te wachten op obesitas, creditcardschulden, ongezond voedsel, 80-urige werkweken, onbetaalbare zorg, slecht onderwijs en meer van dat fraais.
pi_219767659
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:31 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
rusland fans gaan door met het versterken van rusland. doegin ontwricht amerirka en uk los van europa. trump is niet meer dan een rusland fan.
  woensdag 7 januari 2026 @ 10:58:23 #88
331899 Irmak_Spermabak
Kwak in mijn smoelwerk
pi_219767836
De leugen dat ze Groenland nodig hebben voor de verdediging tegen Rusland en China is natuurlijk ook pure bullshit. Er staat ze niks in de weg om in NAVO-verband de hele noordelijke kustlijn van dat eiland vol te zetten met modern wapentuig. En ik dacht trouwens dat Rusland niet uitgedaagd mocht worden ofzo? Of geldt dat niet meer?
Blaf me vol
pi_219767866
quote:
5s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:22 schreef onlogisch het volgende:
Gewoon onafhankelijk zijn, in ieder geval geen staat van de VS.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219767915
quote:
2s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja, die jostis snappen niet dat mensen misschien wel niet zitten te wachten op obesitas, creditcardschulden, ongezond voedsel, 80-urige werkweken, onbetaalbare zorg, slecht onderwijs en meer van dat fraais.
Elke week een schoolshooting.....wie wil dat nou niet? _O_
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:09:04 #91
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219767945
quote:
En dat heb je echt niet maar zo even in een handomdraai vervangen. Alternatieven worden ook vaak bemoeilijkt door de vele wetgeving hier die innovatie aan alle kanten weet te belemmeren.
Hou nou eens op met die onzin, die wetgeving is er toch vooral om ons burgers te beschermen. Dat plus het feit dat we steeds meer en meer aan het kijken zijn naar lokale/Europese alternatieven; maakt innovatie juist duurzaam, en vooral nuttig.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_219767958
Vonden de oude Hawaiianen het wel prettig om onderdeel te worden van de VS?
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:12:28 #93
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219767986
En dan hebben we nog drie te gaan met die gek..
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 11:17:08 #94
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219768023
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:06 schreef Hathor het volgende:

[..]
Elke week een schoolshooting.....wie wil dat nou niet? _O_
Misschien kunnen ze ook nog even aan Puerto Rico vragen hoe fijn het is niet te kunnen stemmen over het land dat over je heerst. :Y
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 11:18:17 #95
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219768032
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 11:10 schreef DrDentz het volgende:
Vonden de oude Hawaiianen het wel prettig om onderdeel te worden van de VS?
Of al die andere eilanden in de Pacific. Lekker wel onder bestuur van de VS staan maar niks significants mogen beslissen. _O_
pi_219768066
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 19:40 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
V.w.b. Netflix etc.: waar blijft EU-ziet, met alle Europese content?
Lijkt me toch dat de EBU dat vrij snel op moet kunnen zetten.
pi_219768149
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 22:30 schreef capuchon_jongen het volgende:
Navo opdoeken en er een krachtig sterk EU leger maken met een talrijke zelf ontwikkelde kernbommen . Een leger dat minstens even goed moet zijn dan de Amerikanen
Dat bestaat al namelijk.
Waarom denkt men dat het er niet is ???

Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid (GVDB)

https://eur-lex.europa.eu(...)nce-policy-csdp.html
pi_219768167
quote:

[..]
Europese leger van alle lidstaten gecombineerd is groter dan usa.
Alleen kwa voertuigen verliezen we het .
Daarin tegen Europa gaat vol op drones.
Goedkopere en dodelijker.
Waar Oekraïne oorlog goed voor is.
  woensdag 7 januari 2026 @ 11:33:51 #99
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219768184
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zo gaat dat binnen bepaalde contreien inderdaad.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219768190
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 23:48 schreef Tengano het volgende:

[..]
Hallo Mark, als je meeleest, laat nog eens iets van je horen ^O^

Greetings from the Netherlands :)
Die heeft anderen dingen aan zijn hoofd.
Kan best zijn dat hij geschorst is namelijk.

https://deanderekrant.nl/(...)de-jonge-en-anderen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')