Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen:
SPOILER: met getallen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2025 @PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022 @Mexicanobakker gebruikte het jaar 2025 om alle 4851 platen die ooit in de Top 2000 stonden te reviewen. Van Johnny Reggae tot A Forest, allemaal kwamen ze aan de beurt. De eerste episode van deze monsterklus is hier te vinden.
Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Patrick, ik had nog een leuk ideetje. Oh, wat dan, Johnny? Wil je Tim Hofman in elkaar meppen door wat ie over ons zei? Goeie, motten we ook nog een keer doen met de boys. Nee, ik dacht aan de Top 2000. Serieus, ouwe, de Top 2000? Dat is toch voor boomers en mongooltjes? Ja, daarom. Weet je wat wij moeten doen. Op een Feyenoordliedje stemmen. Dan laten wij zien dat wij de BESTE VAN NEDERLAND ZIJN. Tenminste, als we Robin van Persie er nu eindelijk uit flikkeren. Mooie speler maar wat een kk trainer ouwe. En die zure boomers maar boos kijken, heerlijk!
Johnny en Patrick seinden vervolgens wat vriendjes in en uiteindelijk kwam een iets begaafder persoon waarschijnlijk op het idee om het op de soocjuls te plaatsen. En zo stemde de goegemeente op Mijn Feyenoord van Lee Towers. Was het nodig? Nee. Is het iets wat verbannen kan worden? Lastig. Wat is nu een voetballiedje. Het is overduidelijk dat Three Little Birds, The Best en You'll Never Walk Alone hoger staan door de voetbalrelevantie. Maar het zijn ook grote hits geweest (2/3 dan, Bob niet). Mijn Feyenoord niet, maar ja. Ik vind wel dat een lied met een clubnaam een grens over gaat, want anders kunnen we ook allemaal op de PSV Jump of weetikwel Ajax liedje gaan stemmen. Wat dat betreft vind ik het eigenlijk de ergste binnenkomer van allemaal, omdat het overduidelijk erin is gestemd doordat het een voetballiedje is. Het is er ook weer eentje die nooit op enig radiostation gedraaid zal worden buiten Radio Rijnmond. Tegelijkertijd kijk ik ook naar de muziek en als het woord Feyenoord zou vervangen worden door iets wat logisch is.. ik noem maar wat, Dordrecht, Cambuur, Metallica, Joost Prinsen, dan was het allemaal nog wel semi-vermakelijk. Opperkitsch gezongen door de zingend kraanmachinist die vocaal echt wel wat kan, ook al is het allerminst mijn favoriete zanger. Dan zou het nog steeds niet goed zijn, maar stond het op plek 4300 ofzo. Nu, met de simplistische tekst (een voetballiedje moet immers de onderste laag aanspreken) en het feit dat het gewoon een stukje Feyenoord-marketing is ontsnapt het aan de allerlaagste regionen, maar goed is het allerminst. In goed gezelschap van Lisa Lois er net boven en Little Peggy March er net onder. De regio muziek, maar wel hele slechte muziek. Ik ben wel benieuwd of dit een eenmalige actie is of nu nog hoger gaat komen. Je zou zeggen dat iedereen die hier echt op wil stemmen dat wel heeft gedaan. En dat leverde slechts plek 1809 op, 56e van alle nieuwkomers. Nog altijd beter dan plek 70 in mijn eigen rangschikking.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 06-01-2026 15:17:54 ]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Ik vind wel dat een lied met een clubnaam een grens over gaat
Maar wel een arbitraire grens. Want O O Den Haag gaat over ADO. The Tornadoes met Telstar zijn in een klein stukje Noord-Holland bovengemiddeld populair. Terwijl zoiets als Dit Is Mijn Club geen clubnaam heeft, maar wel bij één club hoort.
Zelf zou ik overigens liever geen voetballiedjes in de lijst hebben. Omdat het uiteindelijk redelijk vergelijkbaar is met stemacties, en de liedjes er niet op basis van de muziek alleen in komen. Maar goed, als je dat nu nog invoert, heb je kans dat allerlei liedjes die supporters zich hebben toegeëigend als alternatief binnenkomen of verder stijgen.
Ik vind de figuur Leen wel heel mooi want er zitten natuurlijk allerlei gaten in dat typetje. Hij probeert enerzijds over te komen als die gewone jongen uit Bolnes die in de haven werkte en een soepie komt koken. Maar aan de andere kant is zijn look meer Vegas dan Wayne Newton. Dat kan natuurlijk niet samengaan. Hij had op zijn minst Zware Jongens kunnen roken en de garderobe van Hans Spekman kunnen roven, maar goed.
Maar dat neemt niet weg dat ik dit misschien wel de ellendigste toevoeging aan de canon allertijden vindt. Samen met Jason en David Glen toch wel de onderste drie. Andere liedjes zijn wel slecht (of van Acda), maar dat zijn in ieder geval nog liedjes. Deze drie staan zo ver van het originele idee van de lijst af, meer nog dan andere acties. Acties zijn sowieso niet best. Boe acties.
Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef Tussle266 het volgende: Ik vind de figuur Leen wel heel mooi want er zitten natuurlijk allerlei gaten in dat typetje. Hij probeert enerzijds over te komen als die gewone jongen uit Bolnes die in de haven werkte en een soepie komt koken. Maar aan de andere kant is zijn look meer Vegas dan Wayne Newton. Dat kan natuurlijk niet samengaan. Hij had op zijn minst Zware Jongens kunnen roken en de garderobe van Hans Spekman kunnen roven, maar goed.
Ik denk eigenlijk niet dat dit een probleem is. Juist niet, zou ik zelfs zeggen. Dit is meer een gevalletje, Aad en Sjaan gaan trouwen, en zoeken voor de bruiloft voor één keer een nette zanger in een pak, maar wel iemand die gewone mensen goed begrijpt. En dan komt Leen in beeld, die met een stel klassiekers voor sfeer mag zorgen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
[..] Ik denk eigenlijk niet dat dit een probleem is. Juist niet, zou ik zelfs zeggen. Dit is meer een gevalletje, Aad en Sjaan gaan trouwen, en zoeken voor de bruiloft voor één keer een nette zanger in een pak, maar wel iemand die gewone mensen goed begrijpt. En dan komt Leen in beeld, die met een stel klassiekers voor sfeer mag zorgen.
Ik vind het ook geen probleem, ik vind het alleen grappig dat hij twee karakters tegelijk wil zijn. Hoe we Leen verder in moeten schatten als bruiloftzanger weet ik niet.
[..] Maar wel een arbitraire grens. Want O O Den Haag gaat over ADO. The Tornadoes met Telstar zijn in een klein stukje Noord-Holland bovengemiddeld populair. Terwijl zoiets als Dit Is Mijn Club geen clubnaam heeft, maar wel bij één club hoort.
Zelf zou ik overigens liever geen voetballiedjes in de lijst hebben. Omdat het uiteindelijk redelijk vergelijkbaar is met stemacties, en de liedjes er niet op basis van de muziek alleen in komen. Maar goed, als je dat nu nog invoert, heb je kans dat allerlei liedjes die supporters zich hebben toegeëigend als alternatief binnenkomen of verder stijgen.
Ja het is ook heel moeilijk, bij Telstar had ik deze kritiek allerminst natuurlijk
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Ik heb die repo niet gezien maar ik heb wel een Eevee-pet (die ik niet zo vaak op heb)
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
[..] Ik denk dat als mijn baan handtekeningen zetten zou zijn, ik ook best veel vertrouwen in mezelf zou hebben.
En al helemaal als iedereen die bij jouw stand langskomt je ziet als een soort halfgod (als je die rapportage zag dan). Dan is het moeilijk om niet teveel in jezelf te gaan geloven
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Heb je die repo gezien in agogo? Die gast is gek
Nou ja gek, hij kent zijn beperkingen als zanger en heeft heel goed ingezien dat het inzingen van de Pokemon Theme Song voor hem het kip met de gouden eieren is geweest. En dat melkt hij nu natuurlijk fantastisch uit. Want geloof mij dat die te dure petjes en alle andere merch goed verkopen.
Hij verdient hier een serieuze boterham mee, hij geeft wat het publiek vraagt en omarmt Pokemon als de beste. Zonder dit had hij waarschijnlijk inmiddels een normale baan gehad en bijgeschnabelt als artiest in lokale troosteloze mall
[..] Nou ja gek, hij kent zijn beperkingen als zanger en heeft heel goed ingezien dat het inzingen van de Pokemon Theme Song voor hem het kip met de gouden eieren is geweest. En dat melkt hij nu natuurlijk fantastisch uit. Want geloof mij dat die te dure petjes en alle andere merch goed verkopen.
Hij verdient hier een serieuze boterham mee, hij geeft wat het publiek vraagt en omarmt Pokemon als de beste. Zonder dit had hij waarschijnlijk inmiddels een normale baan gehad en bijgeschnabelt als artiest in lokale troosteloze mall
De grap is dat ie in de reportage juist in de troosteloze lokale mall (Hoog Catherijne) stond te zingen/performen. Maar doelde meer op zn karakter, vond het een totale eigenpijper en iemand die je niet in n steegje wilt tegenkomen s avonds laat
[..] Heb je die repo gezien in agogo? Die gast is gek
Zit die in de laatste aflevering? Die moet ik nog zien.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
[..] Ik denk eigenlijk niet dat dit een probleem is. Juist niet, zou ik zelfs zeggen. Dit is meer een gevalletje, Aad en Sjaan gaan trouwen, en zoeken voor de bruiloft voor één keer een nette zanger in een pak, maar wel iemand die gewone mensen goed begrijpt. En dan komt Leen in beeld, die met een stel klassiekers voor sfeer mag zorgen.
Ach ja, mensen stemmen liedjes in de Top2000 vanuit emoties. De muziekliefhebber wordt blij van goede muziek, de Pokémonliefhebber van het Pokémonliedje, de boze boeren van normaal, de Feyenoordfan van Leen en sufkutten van Suzan en Freek. Zo worden we allemaal een beetje blij van de Top2000.
[..] De grap is dat ie in de reportage juist in de troosteloze lokale mall (Hoog Catherijne) stond te zingen/performen. Maar doelde meer op zn karakter, vond het een totale eigenpijper en iemand die je niet in n steegje wilt tegenkomen s avonds laat
Met het verschil dat hij nu de wereld rondreist en bakken met geld verdient in die troosteloze mall.
Verder eens dat het een eigenpijper is en een grote act
Calvin net op de AFCON. Gisteren onterecht niet genoemd in dat EDM-lijstje. Ik weet wel dat hij de schijn een beetje tegen heeft, maar ik kan er gemakkelijk 5 noemen die ik liever dan Coco Jamboo zou horen. Ik vraag me nu zelfs serieus af of ik niet ook Leen liever dan Coco Jamboo zou horen…
Op dinsdag 6 januari 2026 19:23 schreef Tussle266 het volgende: Calvin net op de AFCON. Gisteren onterecht niet genoemd in dat EDM-lijstje. Ik weet wel dat hij de schijn een beetje tegen heeft, maar ik kan er gemakkelijk 5 noemen die ik liever dan Coco Jamboo zou horen. Ik vraag me nu zelfs serieus af of ik niet ook Leen liever dan Coco Jamboo zou horen…
Voor de Foute uur Top Zoveel, helemaal prima. Voor de Top 2000, niet per sé. Qua foute 90s dance heb je in de Top alleen 2 Unlimited, d'n DJ Paul, en 2 Brothers (en zelfs dát komt meer door de bonus). Een Coco Jamboo is een geinig nummertje (en absoluut een Foute Uur classic) maar ik zou mild chagrijnig zijn als daar een 60s classic voor moet sneuvelen zeg maar.
Er mogen heus wel wat meer danceclassics de Top in, maar, zeg, een Crazy Frog of een O-Zone, zou ik daar niet zo onder scharen ondanks de grote populariteit in die tijd.
Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef Tussle266 het volgende: Ik vind de figuur Leen wel heel mooi want er zitten natuurlijk allerlei gaten in dat typetje. Hij probeert enerzijds over te komen als die gewone jongen uit Bolnes die in de haven werkte en een soepie komt koken. Maar aan de andere kant is zijn look meer Vegas dan Wayne Newton. Dat kan natuurlijk niet samengaan. Hij had op zijn minst Zware Jongens kunnen roken en de garderobe van Hans Spekman kunnen roven, maar goed.
Maar dat neemt niet weg dat ik dit misschien wel de ellendigste toevoeging aan de canon allertijden vindt. Samen met Jason en David Glen toch wel de onderste drie. Andere liedjes zijn wel slecht (of van Acda), maar dat zijn in ieder geval nog liedjes. Deze drie staan zo ver van het originele idee van de lijst af, meer nog dan andere acties. Acties zijn sowieso niet best. Boe acties.
Ik denk dat Hûnekop en Utreg ook wel in die 'telt dit nog als muziek?'-categorie passen. Om nog maar te zwijgen over De Boer Dat Is De Keerl.
[..] Voor de Foute uur Top Zoveel, helemaal prima. Voor de Top 2000, niet per sé. Qua foute 90s dance heb je in de Top alleen 2 Unlimited, d'n DJ Paul, en 2 Brothers (en zelfs dát komt meer door de bonus). Een Coco Jamboo is een geinig nummertje (en absoluut een Foute Uur classic) maar ik zou mild chagrijnig zijn als daar een 60s classic voor moet sneuvelen zeg maar.
Er mogen heus wel wat meer danceclassics de Top in, maar, zeg, een Crazy Frog of een O-Zone, zou ik daar niet zo onder scharen ondanks de grote populariteit in die tijd.
Ik zou Calvin zelf eerder in het groepje Avicii, David, Tijs en Armin zetten en niet in het rijtje eurodance-artiesten. Eurodance vind ik sowieso niks, op een handvol Snap-platen plus Never Alone en Jump For Joy na. Die zeroes/tens dj's met radiohit-ambities vind ik marginaal beter en ik vind Calvin niet minder dan de genoemde, mits het juiste nummer wordt gekozen (en dat is natuurlijk I'm Not Alone, maar het mag ook een van die andere 4 zijn).
Maar het is inderdaad altijd wel een punt wat daarvoor moet wijken, want dat is altijd iets wat we liever hadden gehouden, dat ben ik met je eens.
[..] Ik zou Calvin zelf eerder in het groepje Avicii, David, Tijs en Armin zetten en niet in het rijtje eurodance-artiesten. Eurodance vind ik sowieso niks, op een handvol Snap-platen plus Never Alone en Jump For Joy na. Die zeroes/tens dj's met radiohit-ambities vind ik marginaal beter en ik vind Calvin niet minder dan de genoemde, mits het juiste nummer wordt gekozen (en dat is natuurlijk I'm Not Alone, maar het mag ook een van die andere 4 zijn).
Maar het is inderdaad altijd wel een punt wat daarvoor moet wijken, want dat is altijd iets wat we liever hadden gehouden, dat ben ik met je eens.
Ik ben echt mild verbaasd dat Summer er maar 1 jaartje in heeft gestaan, dat nummer was echt overal op een begeven moment haha (neemt niet weg dat ik persoonlijk liever Acceptable In The 80s zou willen als Calvin rep, heerlijk nummer vind ik dat )
En One Kiss is ook meer een Dua Lipa-lied dan een Calvin-lied.
[..] Ik ben echt mild verbaasd dat Summer er maar 1 jaartje in heeft gestaan, dat nummer was echt overal op een begeven moment haha (neemt niet weg dat ik persoonlijk liever Acceptable In The 80s zou willen als Calvin rep, heerlijk nummer vind ik dat )
En One Kiss is ook meer een Dua Lipa-lied dan een Calvin-lied.
Oh ja, het moet zeker iets uit de periode 2008-2012 zijn. Al die 2.58-liedjes met willekeurige hippe zanger/zangeres van de week tellen niet.
Zorba’s Dance zojuist op NPO Radio 1. Die stond ook ooit in de Top 2000.
[..] Uiteraard. Was één van de grootste hits in Nederland uit de vorige eeuw
Yep, elpee staat hier ook in de kast (van mijn ouders).
Jazeker. Heb ik ook wel eens gedaan, in België, met Grieken en mensen van andere nationaliteiten.
4612,5 André Hazes & Gerard Joling - Blijf Bij Mij
Daar hebben we nummertje 69 van de nieuwkomerslijst en dat is een nummertje dat hier thuis regelmatig langskomt, zodanig dat het mijn afkicklijst haalde. Niet omdat het zo'n goed liedje is, maar het wordt hier thuis al ingezet zodra het woord 'Blijf' wordt gezegd om het dan allemaal om en om verder te zingen. Smaakvol is het niet, maar vermakelijk is het wel en daardoor heeft ie nog iets van een cultstatus. Deze plaat is van origine Italiaans, het zal weer eens niet. In 1984 nam André het op en na zijn dood besloot Joling er delen bij op te nemen om zo een grote hit te scoren. Top 2000-technisch kennen we deze al een beetje, want het is de eerste deelnemer die de Extra 500 haalde. In mijn hoofd was dat in het gevreesde uur 11-12 op de donderdag van die lijst, Top 2000-technisch het slechtste uur ooit denk ik, maar deze stond blijkbaar 100 plekken lager. Toch heeft ie nu de lijst nipt gehaald. Leuk voor Gerard Joling, die de Top 2000 daags ervoor nog affakkelde omdat hij er nooit in stond. Hem gunnen we het daarom eigenlijk niet, maar ja, zo werkt de Top 2000 niet. Met plek 1974 stond ie 72e, dus ik vind dit een betere nieuwkomer dan de rest van Nederland. Al geldt dat eigenlijk ook weer niet echt, want 4612 is nog altijd ruim lager dan plek 1974. De positie is alsnog wel een stukje beter omdat dit van origine niet echt een duet is en gewoon degelijk Italiaans,het is alleen gewoon een weinig smaakvolle versie. Daardoor in gezelschap van I'll Be There For You en Vance Joy, twee nummers die voor mij platgedraaid zijn maar al niet meer tot de alllechtsten uit de Top 2000 behoren.
[ Bericht 11% gewijzigd door Mexicanobakker op 07-01-2026 21:21:14 ]
Deze woorden uit dat vreselijke uur zijn niet bepaald profetisch gebleken, helaas.
Daar hebben we nummertje 69 van de nieuwkomerslijst en dat is een nummertje dat hier thuis regelmatig langskomt, zodanig dat het mijn afkicklijst haalde. Niet omdat het zo'n goed liedje is, maar het wordt hier thuis al ingezet zodra het woord 'Blijf' wordt gezegd om het dan allemaal om en om verder te zingen. Smaakvol is het niet, maar vermakelijk is het wel en daardoor heeft ie nog iets van een cultstatus. Deze plaat is van origine Italiaans, het zal weer eens niet. In 1984 nam André het op en na zijn dood besloot Joling er delen bij op te nemen om zo een grote hit te scoren. Top 2000-technisch kennen we deze al een beetje, want het is de eerste deelnemer die de Extra 500 haalde. In mijn hoofd was dat in het gevreesde uur 11-12 op de donderdag van die lijst, Top 2000-technisch het slechtste uur ooit denk ik, maar deze stond blijkbaar 100 plekken lager. Toch heeft ie nu de lijst nipt gehaald. Leuk voor Gerard Joling, die de Top 2000 daags ervoor nog affakkelde omdat hij er nooit in stond. Hem gunnen we het daarom eigenlijk niet, maar ja, zo werkt de Top 2000 niet. Met plek 1974 stond ie 72e, dus ik vind dit een betere nieuwkomer dan de rest van Nederland. Al geldt dat eigenlijk ook weer niet echt, want 4612 is nog altijd ruim lager dan plek 1974. De positie is alsnog wel een stukje beter omdat dit van origine niet echt een duet is en gewoon degelijk Italiaans,het is alleen gewoon een weinig smaakvolle versie. Daardoor in gezelschap van I'll Be There For You en Vance Joy, twee nummers die voor mij platgedraaid zijn maar al niet meer tot de alllechtsten uit de Top 2000 behoren.
Waar je 11-12 zei bedoel je 11:15 - 12:15, stop de tijd.
[..] Waar je 11-12 zei bedoel je 11:15 - 12:15, stop de tijd.
Ik vond de laatste 2 van dat uur beter dan de eerste 2
Wel een hele ellendige deze. geer zit minimaal eens per maand bij Eddy Afkeur op vrijdagmiddag in die studio te zuipen, dus dat kon niet goed blijven gaan natuurlijk.
Op woensdag 7 januari 2026 22:13 schreef Tussle266 het volgende: Wel een hele ellendige deze. geer zit minimaal eens per maand bij Eddy Afkeur op vrijdagmiddag in die studio te zuipen, dus dat kon niet goed blijven gaan natuurlijk.
Volgens mij wordt het programma Piet wel slecht beluisterd.
[..] Volgens mij wordt het programma Piet wel slecht beluisterd.
Ik denk ook niet echt dat er een directe link is hoor, alleen al vanwege die KKD-notering. Maar dat hij daar om de drie, vier weken te gast is, is wel waar. We hadden trouwens al van ed af moeten zijn, gezien zijn pensioengerechtigde leeftijd, maar hij doet het nu gratis. Lekker zo'n bezuinigingsronde. Dus hij zal over 3 weken die Top 80's wel weer om zeep helpen met zijn gedoe over heroïnemuziek.
[..] Ik denk ook niet echt dat er een directe link is hoor, alleen al vanwege die KKD-notering. Maar dat hij daar om de drie, vier weken te gast is, is wel waar. We hadden trouwens al van ed af moeten zijn, gezien zijn pensioengerechtigde leeftijd, maar hij doet het nu gratis. Lekker zo'n bezuinigingsronde. Dus hij zal over 3 weken die Top 80's wel weer om zeep helpen met zijn gedoe over heroïnemuziek.
Jeetje is de Top 80s dan alweer
[..] Dang en Need You Now zijn parels in vergelijking met Bon Gepakt en Lonesome Rider
Oh dat zonder meer ja, dat was ook een minder gedeelte. Wel met 2 prima nummertjes tussendoor.
Over Dang! gesproken. We hebben wel echt een nieuwe KKD nodig dit jaar. Nog niet eens die uitzending, maar op zijn minst die inzichten (zoals bij Stenders destijds). Na 3 jaar is er genoeg veranderd.
Op donderdag 8 januari 2026 11:29 schreef Tussle266 het volgende: Over Dang! gesproken. We hebben wel echt een nieuwe KKD nodig dit jaar. Nog niet eens die uitzending, maar op zijn minst die inzichten (zoals bij Stenders destijds). Na 3 jaar is er genoeg veranderd.
Die KKD zat echt vol verrassingen, dat was echt heel vermakelijk.
Endless Road, Closer, Dang!, Tom Cochrane, The Strokes. En helaas ook de Hermes House Band en de Vluchtstrook. En natuurlijk Empire of the Sun (die nu ruim de lijst halen) en Catch the Rainbow.
Op donderdag 8 januari 2026 11:52 schreef Mexicanobakker het volgende: Endless Road, Closer, Dang!, Tom Cochrane, The Strokes. En helaas ook de Hermes House Band en de Vluchtstrook. En natuurlijk Empire of the Sun (die nu ruim de lijst halen) en Catch the Rainbow.
Wat ik me dus afvraag. De liederen die niet de sprong hebben gemaakt, zouden die daar nog altijd staan? Ik kan me voorstellen dat zo’n Redbone (band niet lied) weer weg is nu die reclame weg is. Maar zo’n Closer, Spoonman of Dang!, zouden die stabiel te weinig stemmen krijgen?
Redbone was niet eens zo zeer een reclamebonus maar meer een Guardians.. bonus
Over welke Closer gaat t trouwens, kan me niet herinneren dat NIN erin stond.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Wat ik me dus afvraag. De liederen die niet de sprong hebben gemaakt, zouden die daar nog altijd staan? Ik kan me voorstellen dat zo’n Redbone (band niet lied) weer weg is nu die reclame weg is. Maar zo’n Closer, Spoonman of Dang!, zouden die stabiel te weinig stemmen krijgen?
Ik denk dat die 500 net zo dynamisch (of dynamischer, want hoe verder naar onder, hoe minder stemmen nodig) zijn als de nummers 1500-2000. Een deel is gestegen en nu in de lijst, een deel is verder weggezakt, en een deel zal wel stabiel ergens in die regio zijn blijven hangen
[..] Ik denk dat die 500 net zo dynamisch (of dynamischer, want hoe verder naar onder, hoe minder stemmen nodig) zijn als de nummers 1500-2000. Een deel is gestegen en nu in de lijst, een deel is verder weggezakt, en een deel zal wel stabiel ergens in die regio zijn blijven hangen
Dat denk ik op zich ook, die ene van de boyband van Lionel stond er in de Stenders-kkd al in en dus een paar jaar later nog altijd. Dus dat zal vast voor meer gelden. Maar als iemand nu even een KKD-thema biedt ergens aan het eind van dit jaar, dan weten we het zeker.
Nummers als Met Hart En Ziel en (They Long To Be) Close To You staan bijvoorbeeld al vier jaar tussen 1900-2000. Ik verwacht dat het grootste deel nog steeds ongeveer in die regionen staat, aangezien de keuzelijst niet echt is aangepast.
We hadden in 2024 57 intreders die al in de Extra 500 stonden (deels eenmalig) en afgelopen editie nog eens 27. Dat is best een flink deel. Maar omdat het grootste deel van de overige nieuwkomers daarvoor nog niet op de radar stond, en er plek moet zijn in de Extra 500 voor alle lijstverlaters van afgelopen twee jaar, zal er ook wel een veel groter deel weer uitgezakt zijn. Al met al schat ik dat net de helft nog steeds wel tussen 2001 en 2500 te vinden is.
[ Bericht 31% gewijzigd door Cassa95 op 08-01-2026 15:35:14 ]
Tis wel hun beste. Of Molly's Chambers ex aequo. Maar snap dat je er niet extreem veel aan gemist hebt.
Op donderdag 8 januari 2026 15:21 schreef Cassa95 het volgende: Nummers als Met Hart En Ziel en (They Long To Be) Close To You staan bijvoorbeeld al vier jaar tussen 1900-2000
De kecks krijgen natuurlijk wel jaarlijks even dat stemfinaledagbonusje van mevrouw keck.
Vorig jaar haalde Cher met haar Believe plek 4592. Niet best, voornamelijk door de vreselijke autotune als 'instrument'. Maar ik wist toen nog niet dat het nummer opnieuw onder de aandacht zou komen door zangeres Bente. Die heeft met BLØF stiekem best een aardig liedje gemaakt, maar ook dat matige liedje van Cher gecoverd. In de typische stijl waarop 'we' dat credible trachten te maken - maak van het liedje een uitgeklede versie met 1 instrument en zang. En in dit geval is Bente een Nederlandstalige zangeres, dus het lied mag ook in het Nederlands. Radio 2 draait het vervolgens natuurlijk volop en dan doet men ineens alsof dit het beste ding ooit is. Dat moet ieder jaar met 1 liedje van de (niet zo) Beste Zangers en in dit geval dus met deze. Speciaal voor Paul de Leeuw, voor wie het lied van Cher een persoonlijke betekenis heeft. In die zin wel treffend dat Bente én Cher moeiteloos tussen de Top 2000-noteringen van Paul kunnen huizen. Nee, ik heb het gewoon niet zo op dit soort covers. Ja, het is beter gezongen, maar daar houden de positieven voor mij persoonlijk op. Muzikaal is het me te slap en te veel gemaakt om emotioneel te móeten zijn. Niet mijn ding dus, maar wel van Nederland. Het kwam op 391 binnen en daarmee was het de zesde beste binnenkomer. Hier vinden we er dus maar 6 die lager staan en dat geeft ook wel aan dat het echt een mager jaar was, want dit is eigenlijk niet best. Net onder het origineel, tussen mijn persoonlijke snobhaatplaat Close to the Edge en de Lambada.
Ben vooral geschokt dat de Lambada zo laag in jouw lijst staat. Is een van mijn eerste muzikale herinneringen. Vakantie in Portugal eind jaren tachtig. Daarna had mijn vader ook een cd'tje gekocht waar het op stond samen met andere zomerhits.
That's history. I say history because it happened in the past. Murray Walker
Waarom hebben ze trouwens tig dingen op het YouTube kanaal maar wordt Untold Stories wegbezuinigd?
Als dat betekent dat we van die pretcover af zijn is dat heugelijk nieuws.
Op vrijdag 9 januari 2026 14:20 schreef Scorpion_17 het volgende: Er is vandaag een soort evergreen van de evergreen toplijst op Radio 5. Voor de lijstjesliefhebbers.
Enige verschil: Ze hebben op plek 236.5 "When I'm Sixty-Four" ertussen gefietst die in de archieven pas op 293 staat (als dit archief klopt). Een beetje op de Mexicanobakker-manier nummers tussen een bestaande ranking neerzetten dus.
Ik zat net in de auto. Inkel deed eerst zijn wals en daarna draaide hij Marlon Hoffstadt op 2. Dat was wel wat veel om te verwerken. Doe maar diep in de nacht zetten dit jaar.
Ik wil hier nog even een addendum op geven: Blijf bij mij is natuurlijk helemaal geen vraag, dat is tekstueel dus eigenlijk echt heel raar.
Een beetje zoals de niet-ironische uitspraken in Ironic.
4594,5 Stef Ekkel & René Karst - Liever te dik in de kist
De laatste uit het canon van noteringen van René Karst. Gelukkig heeft hij maar 2 echt bekende feestliedjes en dit is dus de minst vervelende. Maakt hem nog niet goed, alleen dit is meer gewoon niveau Bon Gepakt/Engelbewaarder - een vrij karige meezinger die nog wel iets lolligs heeft en me niet helemaal kapot irriteert als het op avondjes met drank op langskomt. Hierbij moet wel gesteld worden dat Ekkel zelfs op dit niveau een vrij matige zanger is. Maar er zijn een paar dingen die het iets draaglijker maken: Allereerst is het geen zouteloze pikkerij van Casey en Finch. Als je dat doet, dan moet het wel iets met het origineel te maken hebben, zie bijvoorbeeld Dikke Pens. Maar misschien nog wel belangrijker is dat ik de (vrij dun verpakte) 'boodschap' minder storend vind. Die is hier 'heb plezier en laat je niet door elk stompzinnig regeltje van plezier hebben weerhouden' ipv 'zuip je lam'. Deze boodschap zou je ook als het promoten van obesitas kunnen zien, maar hier vind ik dat je nog wel van enige dichterlijke vrijheid kan spreken (wel de dichterlijke vrijheid van een dronken malloot), ipv dat het vrij letterlijk het promoten van alcohol tanken is. En dan kan ik er als carnavalshit nog wel om lachen. Al kan ik me ook wel weer voorstellen als iemand dit minder komisch vindt dan Johnny Reggae, eerlijk is eerlijk. Misschien ben ik hier nog enigszins genadig voor Karst, want goed is het lied dan ook weer echt niet. Maar als er dan eentje zou mogen blijven is het van mij wel deze. Liefst allebei niet. Ook hier zit weer stompzinnig gejalalala in, dan weet je meestal dat een nummer echt razend kut is. Stef heeft dan wel weer totaalmazzel, als hij dit nummer met Django Wagner of Rene Schuurmans had opgenomen had ie nooit een Top 2000-notering genoten. De wereld hangt soms aan elkaar van geluk. Of pech. Met plek 306 vond de Nederlander dit de derde beste van alle binnenkomers. Leg maar uit. Ikzelf zet deze op 67, maar het verschil met Bente en Geer+Dré is marginaal. 4 platen tussen deze en Bente, ach. Je zou verwachten nu ongeveer 4 binnenkomers te hebben gehad, als ze allemaal netjes verdeeld de 4851 zouden binnenkomen. Maar de nieuwe binnenkomers waren helaas allerminst topzwaar. Of nouja, dit lied misschien wel, want inmiddels ligt ie wel dik in de kist en zijn er dus toch wat feestjes gemist. Dit staat tussen het stompzinnige Underneath Your Clothes (4595) en het erg nutteloze Winchester Cathedral (4594). Nog best een hele eer.
Ja het een sluit het ander niet echt uit hè? Daar wilde ik het ook nog over hebben maar dan werd t wel erg lang.
Heb het nodige alcohol gedronken in mijn bestaan, en het klopt dat als ik stop met drinken ik zo een paar kilo kwijt ben maar meer dan die paar kilo komt er ook niet bij als ik weer ga drinken. Het is vooral het (vr)eten tijdens feestjes, na het drinken, en de vette hap waar je meer zin in hebt met een kater de volgende dag die zorgen voor de dikte in mijn beleving.
[..] Heb het nodige alcohol gedronken in mijn bestaan, en het klopt dat als ik stop met drinken ik zo een paar kilo kwijt ben maar meer dan die paar kilo komt er ook niet bij als ik weer ga drinken. Het is vooral het (vr)eten tijdens feestjes, na het drinken, en de vette hap waar je meer zin in hebt met een kater de volgende dag die zorgen voor de dikte in mijn beleving.
Op zondag 11 januari 2026 17:48 schreef Tussle266 het volgende: Er is best veel aandacht voor die Buckley docu, dus eind van het jaar Last Goodbye ook maar in de lijst voor 4/4 score?
Dat zou heel mooi zijn. Al vrees ik dat de meeste mensen de docu wel al vergeten zijn.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Net als in 2025 bij die Dylan Biopic, van 25 december 2024?
Dylan is wel een wat groter naam dan Buckley in Nederland en verschil is ook wel dit een docu is en dat een speelfilm. Die laatste worden wel door wat meer mensen bekeken dan een docu.
Ik zit nog altijd stukjes lijst terug te luisteren. Spicks & Specks en Night Fever waren vorig jaar de enige twee Gibb-liederen die geen Tribute-bonus kregen. En het waren dit jaar de enige twee die stegen. Vind ik mooi he, dat soort dingen.
Heb het even druk, hopelijk morgen weer een review
Op zondag 11 januari 2026 17:48 schreef Tussle266 het volgende: Er is best veel aandacht voor die Buckley docu, dus eind van het jaar Last Goodbye ook maar in de lijst voor 4/4 score?
Dat is twee jaar geleden toch al voltrokken, op 1614 vorige maand? Hij zat nogal in de lift de afgelopen 3 jaar. Als daar dan ook nog die docu overheen komt dit jaar. Vandaar dat ik me afvroeg of 4 van de 4 op de keuzelijst ook mogelijk was.
Ik weet trouwens niet precies wat er prominent in die docu zit. Iemand hem al gezien?
De K3-hype is aardig aan met een reünietour en mensen die nu doen alsof het geweldige muziek is. Spoiler alert: Nee, is het niet. Sorry jongens, het is gewoon lollige kinderpop. Die het wel goed doet voor kinderen trouwens. Maar ja, die kleuterpop stond niet op de keuzelijst. Thans, tot halverwege de stemweek, toen we Oya Lele mochten verwelkomen. Het zal niemand verbazen dat die er in kwam. Maar dat is een slim geschreven kinderliedje, dit is.. een songfestivalinzending? Ja, hiermee deed K3 mee aan het NSF in België. Het is beter dan een mailtje sturen naar de Duitse hoofdstad, maar daar is het meeste ook wel weer mee gezegd. Dit was een soort poging om een meidengroep a la Spice Girls op te zetten, maar het klinkt kinderlijk, de tekst is vrij viezig maar door het vrolijke melodietje komt dat totaal niet over en verder is het vooral een irritante oorwurm. Echt zo'n nummer dat bij mij op een ESF heel, heel slecht zou scoren. Gelukkig zagen de Belgen dat ook in. Marcel Vanthilt vond het Studio 100-muziek, en zo geschiedde dan ook. Omdat dit 1 van de 2 op de keuzelijst was staat dit in de lijst. Al moet gezegd worden dat dit ook bij Q de tweede hoogste is. Ik vind 1 nummer eigenlijk ruim voldoende, daarom jammer dat dit uit het slop van de Extra 500 is getrokken na 2 jaar. Hopelijk normaliseert het en hebben we over een paar jaar slechts Oya Lele. Met plek 1157 was dit de 33e hoogste binnenkomer, Nederland vindt m dus 2x zo goed als ikzelf. Ik ga zelf namelijk voor plek 66. En plek 4555,5, dus tussen twee andere liedjes die het goed doen bij kinderen: In Mijn Bloed van Snelle en Flappie van Youp van 't Hek.
Ja, tsja, nouja. Effectief heeft hij daar een punt, maar dat zou tegenwoordig echt niet meer kunnen he
[..] Dat is twee jaar geleden toch al voltrokken, op 1614 vorige maand? Hij zat nogal in de lift de afgelopen 3 jaar. Als daar dan ook nog die docu overheen komt dit jaar. Vandaar dat ik me afvroeg of 4 van de 4 op de keuzelijst ook mogelijk was.
Ik weet trouwens niet precies wat er prominent in die docu zit. Iemand hem al gezien?
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
Julio in zijn regenjas wordt van misbruik verdacht.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
[..] Julio in zijn regenjas wordt van misbruik verdacht.
In een donker steegje zijn regenjas geopend en er zat ineens niets onder.
[..] In een donker steegje zijn regenjas geopend en er zat ineens niets onder.
Vervolgens de verdenkingen heeft hij wel iets meer gedaan dan alleen zijn regenjas geopend.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
[..] Insert friemelen gifje van onze held Marco B.
Iets anders, dat Lost en Next Episode allebei van de hoogste positie ooit in 2024 naar de laagste positie ooit in 2025 gingen, heeft te maken met keuzelijstmutaties toch zeker?
Op woensdag 14 januari 2026 16:24 schreef Tussle266 het volgende: Iets anders, dat Lost en Next Episode allebei van de hoogste positie ooit in 2024 naar de laagste positie ooit in 2025 gingen, heeft te maken met keuzelijstmutaties toch zeker?
Natuurlijk, het Pink + White (die zelfs hoger binnenkwam dan Lost) en Still D.R.E. effect
Dat still dre populairder is dan next episode moest ik even verwerken
Het zou mijn keuze ook niet zijn, maar het is niet alleen in onze lijst zo, het is wel breed gedragen. Dus wij zullen wel geen kenners zijn. Ik zou trouwens de oer Dre+Snoop boven allebei zetten. Die staat echter al jaren vruchteloos op de keuzelijst.
[..] Het zou mijn keuze ook niet zijn, maar het is niet alleen in onze lijst zo, het is wel breed gedragen. Dus wij zullen wel geen kenners zijn. Ik zou trouwens de oer Dre+Snoop boven allebei zetten. Die staat echter al jaren vruchteloos op de keuzelijst.
Maar het is toch gewoon traditie dat mindere nummers van artiesten het hoogste in dit soort lijsten staan?
We zijn door de grootste draken heen. Er komt nog wat Kpop aan die ik ronduit matig vind, we mogen nog even bijtanken met een seksspeeltje en we krijgen nog een sloot aan noteringen van het illustere trio Suzan, Freek en Alex. Al deze platen vind ik slecht, laat daar geen minverstand over bestaan. Maar ik vind ze of ietwat vervelend maar met nog wel wat goede elementen, of ik vind ze vooral nietszeggend. Dat geldt bij de aftrap van dit deel van de ranking absolut voor de heer Warren. Hij had een grote hit met Ordinary. Ik heb dat hele stijltje nooit begrepen, maar Imagine Dragons scoort ook met deze opgezette stem en de galmmachine. Dan moet iemand anders dat ook kunnen en Alex Warren stapt feilloos in dat gat. Maar het maakt zijn vier liedjes extreem inwisselbaar. Ordinary is wel terecht de grote hit, die valt nog wel een categorie hoger uit (wat ik vorig jaar vaak noemde als de onderkant van het toelaatbare). Maar die andere 3 vind ik niet veel soeps, dat is echt ene oor in andere oor uit productiemeuk voor mij. Deze lijkt ook nog eens op 100 andere nummers, over nietszeggendheid gesproken. Ik snap niet dat men hier zo mee wegloopt, al had Warren ook geluk dat iedereen en z'n moeder naar hit Ordinary zocht en ineens 3 nieuwe keuzelijsttoevoegingen zag. Daarvan gaan er minimaal 2 kansloos onderuit lijkt me. Deze zal wel overleven, want kwam binnen op 1008, ruim de beste van de keuzelijstnummertjes. Haalde daarmee plek 21 in de nieuwkomerslijst. Bij mij dus plek 65. In de 4851 staat ie tussen Passe-Partout met de Doodgewoonste Dingen en Oh Lori van de Alessi Brothers. Absoluut kutmuziek, maar wel minder erg dan wat we de afgelopen tijd tegenkwamen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 15-01-2026 08:27:59 ]
Op donderdag 15 januari 2026 08:33 schreef Tussle266 het volgende: Ik ontdekte eigenlijk pas tijdens de stemweek dat deze Alex geen opgepoetst stukje Avicii wat ze nog ergens op een laptop hadden gevonden, was.
Ander nieuws: Fade Into You stond gisteren weer eens op de playlist. Zou wel fijn zijn als die in november eens niet geschrapt wordt door de stagiair.
Denk je echt nog steeds dat er enige structuur in dit alles zit?
[..] Denk je echt nog steeds dat er enige structuur in dit alles zit?
Hardleers, he
Ander nieuws: Fade Into You stond gisteren weer eens op de playlist. Zou wel fijn zijn als die in november eens niet geschrapt wordt door de stagiair.
Het viel me iig op dat ik die het laatste jaar regelmatig hoorde, terwijl het nummer al uit 1993 bleek te komen. Niet specifiek op radio 2, maar op de niche-zenders die hier op staan.
Ik kende het voorheen nog niet, maar Shazamde het (want het klonk leuk) en had het in eerste instantie als recent ingeschat.
Een viral-dingetje, blijkbaar. Tja, ik stroop niet dagelijks TikTok af.
Op donderdag 15 januari 2026 14:05 schreef Tussle266 het volgende: Neuh, maar gedraaid worden is wel een factor. Alleen wat die factor is gaan we nooit ontdekken.
Aan de archieven te zien, waren nummers als De Leven (Sef) en Red (Taylor Swift) ook nog niet eerder gedraaid op 2, maar wel toegevoegd aan de keuzelijst.
[..] Aan de archieven te zien, waren nummers als De Leven (Sef) en Red (Taylor Swift) ook nog niet eerder gedraaid op 2, maar wel toegevoegd aan de keuzelijst.
Ongeveer 85% was gedraaid en 15% gewoon toegevoegd omdat. Maar ook in die 85% zat geen lijn. Dus stage is de definitieve methode.
De hit onder de jeugd van 2025 was toch wel dit Golden van Huntr/X, onderdeel van de film Kpop Demon Hunters. Het is dus Kpop, maar van een fictieve band, want Huntr/X (spreek uit: Huntrix, dus niet Hunter-ex ofzo) is de fictieve meidengroep waar de film om draait. Misschien is het wel een film met een puntgaaf verhaal en is het daarom allemaal zo mooi, maar de muziek is het niet helemaal voor mij. Ik heb niets tegen Kpop (al moeten we niet lang wachten op de deelname van de enige Blackpink-zangeres in de Top 2000), zo vind ik Jump echt een fantastisch lekker nummertje die moeiteloos de bovenste helft zou halen bij deelname, maar dit lijkt een beetje voorgeprogrammeerde AI-muziek met een vocaal lijntje wat niet echt op een fijne manier te halen valt. Al was dat optreden bij The Masked Singer vrij aardig. dus het kan wel. Misschien is het dus ook gewoon de vocale performance in het refrein die voor mij te wensen over laat. Het is niet echt slecht, maar het klinkt eigenlijk alsof de zangeres die het moet zingen het allemaal maar net haalt en dan niet op een manier dat dat breekbaar is. Waarom die overacting. Waarom, waarom, waarom. Eigenlijk is dat gewoon een totale pretbederver en ik vind het niet mooi. De coupletjes zijn wel prima overigens, ik snap op zich wel dat dat scoort. Maar het refrein verpest de boel. Voor mij dus slechts plek 64 in de nieuwkomersranking, al deed het lied het in de Top 2000 niet eens zoveel beter. Plek 1829 en 57e op de nieuwkomersranking aldaar. Ik verwacht wel dat we deze volgend jaar hoger gaan tegenkomen, want nu pas op de keuzelijst en dit was de laatste 3-4 maanden van het jaar echt razend populair. Kan me niet voorstellen dat dit dan al uit het collectieve geheugen is gewist, al weet ik niet of we deze nog 10 jaar gaan meedragen of een jaar of 4. Ik hoop het laatste, gezien plek 4339,5 in mijn alltime lijst. Tussen Umbrella van The Baseballs en All At Once van Whitney Houston.
Bij dat nummer lijkt het alsof ik het al heel erg vaak gehoord heb, wat niet zo is, maar zodanig generiek klinkt het. Hoewel er ook wel wat andere elementen inzitten. Op zich klinkt het grotendeels nog wel ok (al is het ook weer totaal niet interessant), maar dat Up, Up, Up en daarna klinkt zelfs in de studioversie alsof er een valse kraai is ingezet. Doet gewoon bijna pijn aan de oren
Het generieke en het vage zanglijntje doet mij denken dat dit lied door AI geschreven is, muzikaal gezien dan. En dan wel door “echte” artiesten ingezongen
Op donderdag 15 januari 2026 23:42 schreef Mexicanobakker het volgende: Het generieke en het vage zanglijntje doet mij denken dat dit lied door AI geschreven is, muzikaal gezien dan. En dan wel door “echte” artiesten ingezongen
Het doet heel erg aan AI denken ja. Waarbij er tegenwoordig ook al echte artiesten samenwerkingen oprichten met een AI 'artiest'
Op vrijdag 16 januari 2026 12:03 schreef Cassa95 het volgende: Deze week gaat een AI cover van PapaoutAI van StromAI de Single Top 100 inkomen. Het verdere begin van het einde.
Ze hadden het er net bij Bartje ook over. Wel raar dat die nieuwsgierigheidsfactor voldoende is om die lijst te halen. Dus eerst luisteren en dan haten, maar ondertussen wel de hitlijst induwen. Werkt dat echt zo?
[..] Ze hadden het er net bij Bartje ook over. Wel raar dat die nieuwsgierigheidsfactor voldoende is om die lijst te halen. Dus eerst luisteren en dan haten, maar ondertussen wel de hitlijst induwen. Werkt dat echt zo?
Is gewoon een wereldwijde viral, via Tiktok. Staat overal op 1 in Shazam, dus men is wel gewoon benieuwd naar de versie en luistert het graag. Of het nu een algoritme-dingetje is of niet. En de controverse of het nieuws zal dan ook weer een extra duwtje geven. Op zich is de Disturbed-cover ook zowel controversieel (onder een aantal liefhebbers) als een versie waar de gemiddelde mens gewoon graag naar blijkt te luisteren
Ach ja, ik hoorde ook de nieuwe Claude. Als het diepfilosofische refrein 'heen en weer, op en neer, keer op keer', het creatief vernuft moet zijn dat ons van oneindige AI-dominantie moet gaan redden, dan zeg ik ja, nou ja...
Op vrijdag 16 januari 2026 13:12 schreef Tussle266 het volgende: Ach ja, ik hoorde ook de nieuwe Claude. Als het diepfilosofische refrein 'heen en weer, op en neer, keer op keer', het creatief vernuft moet zijn dat ons van oneindige AI-dominantie moet gaan redden, dan zeg ik ja, nou ja...
Ik vond het vooral positief dat het een keer een nummer is met maar vijf woordjes Frans in totaal. Dus bijna helemaal Nederlands ipv dat gimmicky-halfhalf
[..] Is gewoon een wereldwijde viral, via Tiktok. Staat overal op 1 in Shazam, dus men is wel gewoon benieuwd naar de versie en luistert het graag. Of het nu een algoritme-dingetje is of niet. En de controverse of het nieuws zal dan ook weer een extra duwtje geven. Op zich is de Disturbed-cover ook zowel controversieel (onder een aantal liefhebbers) als een versie waar de gemiddelde mens gewoon graag naar blijkt te luisteren
Op vrijdag 16 januari 2026 12:03 schreef Cassa95 het volgende: Deze week gaat een AI cover van PapaoutAI van StromAI de Single Top 100 inkomen. Het verdere begin van het einde.
AI gegenereerde muziek gaat heel snel de hitlijsten overstromen. Binnen nu en 10 jaar zijn AI hits de standaard.
Triest dat ook radiostations en andere media daaraan meewerken
Hij komt maar op 70 binnen, dus dat valt nog mee. Al kan het zijn dat de echte hype nu pas op gang komt.
Maar het is 61 plaatsen lager dan het nieuwe meesterwerk van de Bankzitters binnenkomt, getiteld Harder Dan Ik Spenden Kan. Geen cover van Bløf trouwens, de lat ligt nog veel lager.
[..] AI gegenereerde muziek gaat heel snel de hitlijsten overstromen. Binnen nu en 10 jaar zijn AI hits de standaard.
Triest dat ook radiostations en andere media daaraan meewerken
Het is of dat, of er komt een soort scheiding tussen AI en niet-AI muziek
[..] Het is of dat, of er komt een soort scheiding tussen AI en niet-AI muziek
Er zijn ook zat voorbeelden in de muziekgeschiedenis waarvan de gimmick er na een tijdje wel af was (disco, happy hardcore, eurodance, om maar wat te noemen), dus of we tot het einde der tijden aan softwarecovers vastzitten, valt sowieso maar te bezien.
[..] Er zijn ook zat voorbeelden in de muziekgeschiedenis waarvan de gimmick er na een tijdje wel af was (disco, happy hardcore, eurodance, om maar wat te noemen), dus of we tot het einde der tijden aan softwarecovers vastzitten, valt sowieso maar te bezien.
Het is natuurlijk wel veel goedkoper en gemakkelijker te produceren.
[..] Het is natuurlijk wel veel goedkoper en gemakkelijker te produceren.
Dat is denk ik ook het voornaamste probleem. Dat is meer een probleem dan dat ideologische geneuzel. Maar juist dat gemak maakt die kans op overkillafkeer ook wel weer groter, lijkt me.
Op de dag dat Roxy de popprijs overdraagt aan Suzan en Freek komt de winnares van vorig jaar met haar enige nieuwe notering langs. De zangeres maakte dit nummer samen met Maan, Antoon (die ook aan het begin van de plaat te horen is) en de zoon van Linda de Mol. Het lied was in eerste instantie ook bedoeld voor Maan, maar zij besloten samen dat het geschikter was voor Roxy, die op dat moment net met een ander soortgelijk liedje op de socials begon te scoren. Maar ja, dit werd pas écht een hit. Die hits bleven er na dit overigens maar uitrollen, waarbij ik Sugardaddy tekstueel iets spitsvondiger vind en Satisfyer muzikaal nog wel lekker vind klinken. De andere nummers vergeten we maar, single Loser is echt een verschrikking en als dat ooit de lijst zou halen komt dat echt moeiteloos bij de onderste 100. Dit is eigenlijk ook nog wel vrij slecht, vooral door de wat infantiele tekst. Maar de beat is stiekem zo af en toe nog wel lekker en dus staat dit in dit gedeelte van de lijst voor mij. Dit staat tussen The Dolphins Cry en Mag ik dan bij jou. Voor velen zou dat plek 4700 zijn, maar voor mij is dat toch nog boven de allerslechtste 500. In de Top 2000 kwam binnen op 1127, de 25e binnenkomer. Voor mij slechts de 63e.
Voor de rest van januari hoop ik dat jullie geen groot probleem met Alex Warren, Suzan en Freek en Coldplay hebben zullen we maar zeggen. Die krijgen we 9x bij de komende 15 ofzo
Ik vind Satisfyer dus echt een leuk liedje. Samen met Heyah Mama de enige die bij mij het linkerrijtje haalt voorlopig, al komt daar binnenkort een heel setje Coldplay bij zo te horen.
Zit het nu een paar uur te luisteren. Hoop inwisselbare meuk. Maar Little River Band maar rechtstreeks terug in de Top 2000 met Home on a Monday en Forever Blue
Forever Blue zal niet in de 80s lijst van Radio 2 terechtgekomen
Ik ben nog altijd stukjes aan het terugluisteren. Ik moest denken aan die keer dat ze ons wijsmaakten dat Pharrrrelll eeuwigheidswaarde voor de bovenste regionen had. 1305 en 1306 dit jaar. Groot succes, mogen we wel zeggen.
Op maandag 19 januari 2026 17:50 schreef Tussle266 het volgende: Ik ben nog altijd stukjes aan het terugluisteren. Ik moest denken aan die keer dat ze ons wijsmaakten dat Pharrrrelll eeuwigheidswaarde voor de bovenste regionen had. 1305 en 1306 dit jaar. Groot succes, mogen we wel zeggen.
Happy vooral Get Lucky kan ik me nog wel voorstellen
Het keurkorps van het Nederlandse muziekgilde, de winnaars van de Popprijs, Suzan & Freek. Voor mij hebben ze een nummer dat echt best leuk is en dan waren er bij de nummers die we al kenden iets minder dan de helft erg matig en de overgebleven nummers vreselijk. Dit jaar wordt dat een beetje bijgetrokken, omdat er 2 nummers zijn die ver”Sef”te versies van Amerikaanse popmuziek zijn en de 2 nieuwe pathos-nummers van het duo vind ik niet afschuwelijk, al snap ik als die opinie niet unaniem gedeeld wordt. Al ga ik niet zeggen dat ik dit leuk vind, dat is echt wel een brug te ver. Maar Niemand ontsnapt als een soort Shallow-light aan de onderste regionen, misschien ook omdat dit soort muziek toch ook gewoon meer acceptabel wordt als een van de twee terminaal is. Het is namelijk wel gewoon erg clichématige muziek die ik normaal gesproken wegzet als “huisvrouwenpop”, ook al is dat een wat flauw stigma. Maar alleen de eerste zangregel is toch het meest cliché loopje wat je had kunnen bedenken? En eerlijk is eerlijk, dit nummer is ook niet echt anders dan Lichtje Branden. Ik kan het best begrijpen als jullie het nog wat erger vinden, maar bedenk dat rond de 4200 nog steeds het niveau bedenkelijk is. Dan sta je tussen Hee Joh Jip (1 van de platen die ik te hoog had ingeschaald) en Banger Hart. En ben je de 62e beste van de binnenkomers. Nederland denkt daar aan plek 7. Plek 400 was ook wel erg hoog hè? Maar ja, we weten allemaal waarom.
Op maandag 19 januari 2026 17:50 schreef Tussle266 het volgende: Ik ben nog altijd stukjes aan het terugluisteren. Ik moest denken aan die keer dat ze ons wijsmaakten dat Pharrrrelll eeuwigheidswaarde voor de bovenste regionen had. 1305 en 1306 dit jaar. Groot succes, mogen we wel zeggen.
Dat was vooral onze voormalig anchorman, die voorspelde nog eens Happy en Home als opvolger voor Bohemian Rhapsody
Ik kwam trouwens ook langs De Leven. Opnieuw fijn dat het die Shaffy edit was. Heeft Paul de Leeuw toch nog een goed ding aan die lijst toegevoegd in zijn leven. Dat is ook wat waard.
De oorwurm van het jaar was voor Koreaanse zangeres Rosé, die samen met Bruno Mars haar doorbraak kende bij het grote publiek. De zangeres is eigenlijk geboren in Nieuw-Zeeland, maar vooral toch onderdeel van Blackpink, een van de meest succesvolle K-popgroepen, waarvoor ze auditie deed na een verhuizing naar Korea. Het was niet haar eerste solowerk, maar gezien er ook een bekende Amerikaanse zanger aan meedeed wel eentje die buiten het Kpop-stigma om kon. En toch wil de ironie dat ik de single van Blackpink (Jump) een stuk beter vind. Dit vind ik vooral een irritante oorwurm met het cheerleadereffect dat we ook kennen uit Mickey van Tony Basil (maar dat wist u al met dank aan Don Leo). Ik vond dat in Mickey ook al irritant, hier dus ook. De wat meer gezongen stukken en bridges zijn best lekker, maar het refrein is zo prominent aanwezig.. en het is echt heel vervelend. Dat verpest voor mij een nummer wat verder eigenlijk wel goed in elkaar zit. Jammer. Van de 3 grote Kpophits precies de verkeerde in de lijst. Achja. Dit kwam slechts op 1366 binnen, maar ik ben er zeker van dat dit volgend jaar een stuk hoger kan. Vanwege Bruno zijn we dit echt niet vergeten en Rose is ook gewoon een grote Kpopnaam. Bruno gaat ook nog een paar keer in de ArenA zingen, dus riemen vast. Nog altijd de 36e binnenkomer, bij mij dus de 61e. Keurig tussen de Spelbrekers en Marco's Speeltuin, een gevaarlijke plek.
Op dinsdag 20 januari 2026 17:23 schreef Tussle266 het volgende: Ik vind Jump ook veel leuker. Met die en bijvoorbeeld Butter (allebei niet op de keuzelijst) zou Kpop prima afgehamerd zijn. Dat zou best mogen.
We weten natuurlijk allebei dat dat ten koste gaat van Ten Years After ofzo.
[..] We weten natuurlijk allebei dat dat ten koste gaat van Ten Years After ofzo.
Dat blijft altijd het jammere. 10 liedjes per stuk van die 25 hofleveranciers afschaven en je hebt 250 plekken. Maar nee, het is altijd die ene BB, die ene TYA, die twee van James Brown of dit jaar die twee van James Taylor die er dan aan gaan.
[..] Dat blijft altijd het jammere. 10 liedjes per stuk van die 25 hofleveranciers afschaven en je hebt 250 plekken. Maar nee, het is altijd die ene BB, die ene TYA, die twee van James Brown of dit jaar die twee van James Taylor die er dan aan gaan.
Taylor blijft wel behouden, maar helaas enkel met die suffige samenwerking met Knopfler.
Het tempo van die Veronica lijst is echt niet te doen. we zijn nu net voorbij de nr 800 na 2 volle dagen. Maar ja effectief hebben ze ook maar 40 uitzendminuten per uur (inclusief dj-aankondigen) en 20 minuten reclame en journaals. Verschrikkelijk
Bij APT is het echt het refrein wat het verpest. Niet dat het zonder dat opeens een briljant nummer zou zijn. Maar wel gewoon een lekker aanstekelijk popnummer. Nu is het tweederde een aanstekelijke oorwurm die goed aan te horen is met daarin een refrein van puur terreur voor je oren
Andermaal de formulemuziek van Alex Warren. Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde als bij de vorige, hij is marginaal minder vervelend zullen we maar zeggen. En ik waarschuw vast, de eerstvolgende is ook voor hem. Gelukkig zijn we denk ik wel van deze af volgend jaar. Nietszeggend, voorspelbaar lijntje, het is niet slecht gezongen maar echt typische saaie formulepop met nul randje. Als dit weg is, is echt helemaal niets van waarde verloren. Zowaar bezitten Nederland en ik ongeveer dezelfde mening qua nieuwkomerslijst: Bij mij op 60, voor Nederland op 59. Al had ie er eigenlijk niet in gehoeven, maar vooruit, het blijft bij 1x plek 1870. We vinden hem tussen de meest willekeurige notering ooit in de vorm van Sweet Victory en de formulemuziek van 10 jaar terug van raketgeleerde Katy Perry in de vorm van Roar. Langzaam richting de nietszeggendheid.
Tijdens de Olympische Spelen, goeie manier om geen hond te laten luisteren.
Op woensdag 21 januari 2026 10:47 schreef Redefine het volgende: Bij APT is het echt het refrein wat het verpest. Niet dat het zonder dat opeens een briljant nummer zou zijn. Maar wel gewoon een lekker aanstekelijk popnummer. Nu is het tweederde een aanstekelijke oorwurm die goed aan te horen is met daarin een refrein van puur terreur voor je oren
Don't you want me like I want you, baby? Don't you need me like I need you now?
Alex Warren, hadden jullie daar al van gehoord? Ik tot een half jaar geleden ofzo niet qua naam, al had ik zijn dertien in een dozijn muziek al wel gehoord. En ja, gewoon 4 noteringen in de Top 2000. Ik vond dat nog vervelender dan 15x Suzan & Freek, dat zag ik tenminste aankomen. Die flauwekul van Alex niet. Dit is dezelfde nutteloze zooi als de vorige. Het zou er prima 1 plek boven kunnen. Dat doen we ook gewoon. Plek 4209,25. Of nouja, eigenlijk ,33 en ,67 dus. Het is echt dezelfde slappe eenheidsworst die scoort omdat dit de popmuziek is die men wil, maar in niets is dit onderscheidend genoeg voor een Top 2000-notering. En Ordinary zal ook niet weken op zich laten wachten. Ach ach ach. Plek 59 in dit nieuwkomerslijstje, dat is hoger dan de 69 die Nederland geeft met plek 1959. Ik verwacht dat deze deelname eenmalig was.
Alex Warren, hadden jullie daar al van gehoord? Ik tot een half jaar geleden ofzo niet qua naam, al had ik zijn dertien in een dozijn muziek al wel gehoord. En ja, gewoon 4 noteringen in de Top 2000. Ik vond dat nog vervelender dan 15x Suzan & Freek, dat zag ik tenminste aankomen. Die flauwekul van Alex niet. Dit is dezelfde nutteloze zooi als de vorige. Het zou er prima 1 plek boven kunnen. Dat doen we ook gewoon. Plek 4209,25. Of nouja, eigenlijk ,33 en ,67 dus. Het is echt dezelfde slappe eenheidsworst die scoort omdat dit de popmuziek is die men wil, maar in niets is dit onderscheidend genoeg voor een Top 2000-notering. En Ordinary zal ook niet weken op zich laten wachten. Ach ach ach. Plek 59 in dit nieuwkomerslijstje, dat is hoger dan de 69 die Nederland geeft met plek 1959. Ik verwacht dat deze deelname eenmalig was.
Alex Warren maakt wel de ultieme Sky Radio muziek. Daarom scoort het ook zo goed in Nederland...
Ik moet ze steeds eerst even opnieuw luisteren om terug te halen welke nu welke ook alweer is. Dat is eigenlijk ook wel direct de samenvatting van het werk van Alex.
Je hoort een best lekkere beat. Is het The Weeknd? Is het Post Malone? Nee, het is gewoon pop van een duo uit de achterhoek. In het Nederlands. Je hoort het zodra Freek zingt. Of nouja, het beste wat hij er van probeert te maken, want vocaal vind ik hem eigenlijk niet groots. Suzan moet de boel daarna weer redden, al zit er in dat refrein een beetje een gek metrum. Jammer, zonder de matige zang en dat rare metrum het het met deze basis best wat kunnen worden. Het is daardoor in ieder geval niet bepaald hun zwakste notering. Maar ja, een degelijk nummer van Suzan & Freek behoort toch nog wel tot de echt matige muziek, als je het mij vraagt. Plek 4154,5 is een notering tussen Swing Your Daddy van Jim Gilstrap en 50 Ways to Say Goodbye van Train. Plek 58 in deze ranking, 3 plekken lager dan wat de Top 2000-stemmer het duo geeft. Daarmee kwam ie binnen op plek 1777.
Op vrijdag 23 januari 2026 22:02 schreef Tussle266 het volgende: Ik moet ze steeds eerst even opnieuw luisteren om terug te halen welke nu welke ook alweer is. Dat is eigenlijk ook wel direct de samenvatting van het werk van Alex.
Deze twee inderdaad wel, die andere twee zijn iets gevarieerder.
Wat jij zegt heb ik meer met Lewis Capaldi. Maar ik vind Alex Warren ook een iets betere Lewis Capaldi.
Even bijtanken met deze plaat van de Nederlandse formatie Hiigo, behoorlijk vaak gedraaid op Radio 2, van Paul Rabbering tot Leo Blokhuis, ze vinden het allemaal niet onaardig. Daar bleek hier op FOK! de mening anders over. prettig, want ik vind het ook nogal overgewaardeerd. Het is wat mij niet rotslecht, maar het zit in die regio waar het net wel/net niet acceptabel is, maar waar ik het na een paar keer horen nog steeds wel snel wegzap. Het refrein vind ik nog wel pakkend van dit nummer, maar de coupletjes voelen heel leeg. En altijd maar dat rare quasi-poëtische in Nederlandse teksten. Zes uur 's ochtends, carpoolplaats, leg maar uit. Moet je nu echt de nieuwe Bløf of Spinvis zijn? Qua sound is het net zo saai als Bløf kan zijn. We hebben dit mede te danken aan een interne oproep. Daarom hoop ik een beetje dat de deelname eenmalig is. 44e van de nieuwkomers op 1497, dat is zo'n plek waar een stemactie nog wel net een beetje eenmalig zou kunnen zijn. Laten we het hopen, er is genoeg beters wat ervoor in de plaat komt. Al word ik ook weer niet extreem boos als we er volgend jaar niet van af zijn. Het is de 57e van de nieuwe binnenkomers voor mij. Netjes tussen L'Italiano en Empire State of Mind II in mijn eigen lijst, dat zijn niet meer de slechtste maar vooral de meer irrelevante nummers.
Na de afgelopen 2 weken zou ik zeggen dat Corné naar 5, Evelien op de Soul Night en Jasper op de Album Show geen slechte zet zou zijn. Dat maakt de kans dat de stagiair in november nog wat vaker 6 gooit ook flink groter.
En trouwens, ik zie dat Tim vrijdag weer Pauls 90's doet. Aangezien die jaren 90 toch wel wat machtiger worden, wel fijn als hij wat van de verzamelde werken die het goed deden bij zijn vorige werkgever meeneemt, want we missen er nog wel wat. Nummer 19, 25, 26, 40, 57, 74, 79, 90, 96 en 99 om maar wat te noemen. Hoeft niet allemaal tegelijk, maar als je er toch bent...
Nederland is een land vol emoties. Die emoties kwamen even naar boven op 27 mei 2025, toen het muzikale duo Suzan & Freek in de aandacht kwam. Nee, niet vanwege de reeks concerten in het Ziggo Dome. Nee, die was afgezegd na de eerste paar shows. Zelfs niet omdat het duo een kind mocht verwachten. Nee, omdat Freek ongeneeslijk ziek bleek. Zelfs de grootste Suzan & Freek-hater kon even niet om een blijk van steun heen. Afbranden was op dat moment hoogst ongepast. Wat na die dag blijft is natuurlijk de emotie. De dagen erna werd de steun geuit door een oude plaat in dit licht neer te zetten. Lichtje Branden. Want ja, wij zijn een emotioneel volkje. Dat bleek wel uit de nummer 2 positie in de Top 40, die was toch vooral uit de emotie voor dit vreselijke nieuws. En zelfs nu nog, want die popprijs komt echt wel door de emotie en de verbindende factor die daaruit is voortgekomen sinds dit nieuws. Dat is niet per se slecht en staat ook symbool voor het jaar wat is geweest, maar ik ga er wel vanuit dat het duo niet die popprijs had gepakt zonder dat ene nieuwtje en bovenal alle steun die daarop volgde. En datzelfde geldt voor het feit dat dit de hoogste binnenkomer in de Top 2000 was. Emotie. Maar goed, die emotie zal nog wel even blijven en het is ook een lied van verbinding en steun wat nu in het canon van het Nederlandse lied is opgenomen. En eerlijk, ook ik trap er in. Lichtje Branden zou bij mij denk ik vorig jaar plek 4500-4600 hebben gehaald, nu vind ik hem enigszins acceptabel. Nog niet bij de beste 4000, dat zou te veel eer zijn. Maar ik kan me wel voorstellen waarom het zo hoog stond en waarom het wat met mensen doet. Het is ook nog wel een nummer dat zich onderscheidt, beter dan de meeste andere liedjes van het duo. Ja, die plek 33 zal het bij mij nooit halen, maar er zijn toch al 18 binnenkomers slechter dan deze. Zegt ook iets over het niveau van al die andere binnenkomers, maar ook iets over dat emotie mij ook niet vreemd is. En dus tussen Hello-a en Dat ik je mis, nog zo'n tranentrekker. Laten we even een lichtje branden voor alles wat er is gebeurd. En dan nog even bidden dat als Freek helaas overlijdt aan die slopende ziekte, het niet tijdens de stemweek gaat zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 27-01-2026 09:08:14 ]
Op maandag 26 januari 2026 22:45 schreef Mexicanobakker het volgende: En dan nog even bidden dat als Freek helaas overlijdt aan die slopende ziekte, het niet tijdens de stemweek gaat zijn.
Ja, Kygo staat al met Dancing Feet en doorbraakhits Firestone en Stole The Show op de keuzelijst. Maar hebben het allemaal nooit gehaald nee. Vorig jaar vlak voor de stemweek was er nog een uitverkochte Ziggo-show, maar als dat zelfs niet helpt dan vrees ik dat het nooit gaat lukken. En dat terwijl het Faded bijvoorbeeld wel al 10 jaar lukt.
Op dinsdag 27 januari 2026 10:44 schreef Cassa95 het volgende: Ja, Kygo staat al met Dancing Feet en doorbraakhits Firestone en Stole The Show op de keuzelijst. Maar hebben het allemaal nooit gehaald nee. Vorig jaar vlak voor de stemweek was er nog een uitverkochte Ziggo-show, maar als dat zelfs niet helpt dan vrees ik dat het nooit gaat lukken. En dat terwijl het Faded bijvoorbeeld wel al 10 jaar lukt.
Het helpt denk ik niet dat Faded echt met afstand de grootste hit is van Alan Walker terwijl Kygo een stuk of 5-6 nummers heeft die redelijk gelijkwaardig zijn qua bekendheid (al is Dancing Feet wel mijn duidelijke favoriet).
Het liedje van Kygo, het verbaast me dat Nederland er niet in trapt.
Volgens mij is de enige Kygo die enige kans zou maken die met Whitwel. Die staat niet op de keuzelijst. Maar zelfs daar twijfel ik sterk aan de kansen.
Faded is echt zo'n dingetje dat meerdere bronnen van inkomsten heeft: Xi-filmpjes, soundtrackjes, pianolesjes, dat maakt het wel wat gemakkelijker om onder de aandacht te blijven.
3882,5 Post Malone & Morgan Wallen - I Had Some Help
Ik moet komende ochtend om 6:15 op, dus ik voel me enigszins verbonden met de countryzanger van deze plaat, want ook ik heb Morgan Wallen. Ja, deze kon ik even niet laten liggen, hij is te makkelijk. Net als het riffje van Learning to Fly. Die kon Post Malone ook niet laten liggen bij deze samenwerking met Morgan. Het lijkt echt te veel. Ik ben al niet echt fan van Tom, dat was vorig jaar wel duidelijk. Een Amerikaanse countryversie van die plaat was niet waar ik op zat te wachten. Het is zo wisselend bij Post Malone he? Die met Taylor is best wel leuk en mogen we nog wel even op wachten. Circles was ook een klepper. Maar Chemical is dan weer weinig boeiend, Rockstar is verschrikkelijk en dit is.. vooral het grote niets. Heb ik heel vaak met moderne Amerikaanse country. Het is heel erg niksig. En als de deelnames in de Top 2000 dan beperkt blijven tot de miljoenste cover van Fast Car en het nadoen van Tom Petty in een countryjasje.. dan zet je je genre ook niet op de kaart he? Ach ach ach. Zoals gezegd, we zijn door de echte drek heen en ik denk dat dit voor de meesten van jullie ook wel het punt is dat jullie meer platen vrij aardig vinden (al krijgen we nog 3x Coldplay, 1x Suzan en Freek en 1x Alex), maar dit is niet vervelend maar wel behoorlijk nietszeggend. Perfect voor het binnentreden van de top 4000. Deze kwam binnen op 1679 en dat is de 52e hoogste binnenkomer van afgelopen editie, slechts 3 plekken hoger dan bij mij dus. Maar ja, in de lijst hoeft ie van mij niet getuige plek 3882,5 tussen You Don't Bring Me Flowers en Balada van Gustavo Lima
Op maandag 26 januari 2026 12:12 schreef Tussle266 het volgende: Na de afgelopen 2 weken zou ik zeggen dat Corné naar 5, Evelien op de Soul Night en Jasper op de Album Show geen slechte zet zou zijn. Dat maakt de kans dat de stagiair in november nog wat vaker 6 gooit ook flink groter.
En trouwens, ik zie dat Tim vrijdag weer Pauls 90's doet. Aangezien die jaren 90 toch wel wat machtiger worden, wel fijn als hij wat van de verzamelde werken die het goed deden bij zijn vorige werkgever meeneemt, want we missen er nog wel wat. Nummer 19, 25, 26, 40, 57, 74, 79, 90, 96 en 99 om maar wat te noemen. Hoeft niet allemaal tegelijk, maar als je er toch bent...
Blijkt fake news. Tim zit wel op die uren, maar met een themauitzending over George en Barry. Ook leuk. Natuurlijk compleet met een stukje app-dwang, want wat is 2 zonder app-dwang tegenwoordig: https://www.nporadio2.nl/(...)n-van-golden-earring
Die nummertjes houden we gewoon achter de hand voor een ander moment dan.
Een van de absolute godfathers van de metal is toch wel Ozzy Osbourne. Mijn eerste kennismaking met de dit jaar overleden Prince of Darkness was dit Dreamer. Nouja, niet helemaal, ik had al wel eens van The Osbournes gehoord, dat was in die tijd een ding op MTV. Geen idee waarom mensen dat relevant vonden, want wie zijn die hele Osbournes nu? Kelly had in die tijd een poging tot hit die wel eens op The Box voorbij kwam, maar Ozzy had wel een echte hit in die tijd met dit Dreamer. Ik wist nog niet van No More Tears, Crazy Train of Black Sabbath. Nee, dit was mijn referentiekader. Een mooi liedje en een man die niet zingen kan. Of nouja, in die tijd was zijn stem in ieder geval bepaald niet mooi meer. Het heeft wel wat op de een of andere manier, Ozzy die met snerpende stem zingt dat hij zijn leven weggedroomd heeft. Maar het is meer karakteristiek dan goed. Wel mooi hoor, een lied over hoop en eenheid. Maar ook een boodschap die we inmiddels wel kennen en dan ook vaak in betere vormen. Ozzy heeft natuurlijk goed geboerd door zijn overlijden, hij was dan ook wel prominent afwezig, maar de toeloop van Dreamer had niet gehoeven. Met een redelijke zanger was het een aardig mooi liedje geweest, maar met deze zang is het voor mij echt te slecht. Er rest een plek tussen kabbelaar Only Time van Enya en Just a Flirt van Miss Montreal. Nummer 54 op de nieuwkomerslijst voor mij, maar Nederland beoordeelt Ozzy op plek 31 met nummer 1154 in de Top 2000. Nee, dat is me echt te hoog. Ik denk wel dat we deze nog een paar jaar behouden, maar als de rook is opgetrokken denk ik niet dat deze het eeuwige leven geniet. Daarvoor is het liedje toch net wat te licht en vergeten, denk ik zo
Als het lijstje een beetje redelijk is, lijkt dat me ook nog altijd wel leuk met jullie. En aangezien ze hem zelf gaan samenstellen, moeten we dat nog maar afwachten. Die obsessie met de app, appsessie, die ze hebben de laatste tijd, maakt het er allemaal niet beter op.
Op donderdag 29 januari 2026 12:55 schreef DecoAoreste het volgende: Dreamer vind ik echt wel een fijn plaatje hoor, opmerkelijk dat die nu al langskomt in de ranking. Zelf had ik hem op plek 9.
Als ie wat mij betreft goed gezongen was had ie 30 plekken kunnen pakken denk ik
Op woensdag 28 januari 2026 20:22 schreef Tussle266 het volgende: Het is vooral jammer dat de stagiair zijn dartpijl op deze gooide en niet op Mama I’m Coming Home of Mr. Crowley.
Bijzonder inderdaad, zeker als je zag hoe men meezong met Mama I'm Coming Home tijdens het afscheidsconcert. Dat lijkt me dan toch een veel logischere keuze.
En ja Mr Crowley is natuurlijk ook flink bekend, mede dankzij Guitar Hero vermoed ik
[..] Bijzonder inderdaad, zeker als je zag hoe men meezong met Mama I'm Coming Home tijdens het afscheidsconcert. Dat lijkt me dan toch een veel logischere keuze.
En ja Mr Crowley is natuurlijk ook flink bekend, mede dankzij Guitar Hero vermoed ik
Dreamer is toch ook gewoon een bekend nummer? Enige solonummer van Ozzy dat ik kende
[..] Dreamer is toch ook gewoon een bekend nummer? Enige solonummer van Ozzy dat ik kende
Ik ben het wel met Mex eens dat Dreamer na de dab geen lang lijstleven beschoren is. Voor met name Mama… zou dat anders geweest zijn (alleen al 150 miljoen streams versus 350 miljoen streams) vanuit fanperspectief. Die stond bijvoorbeeld in ‘24 al bij Kink in de 90’s lijst, toen was Ozzy nog spring (nou ja) levend.
[..] Ik ben het wel met Mex eens dat Dreamer na de dab geen lang lijstleven beschoren is. Voor met name Mama… zou dat anders geweest zijn (alleen al 150 miljoen streams versus 350 miljoen streams) vanuit fanperspectief. Die stond bijvoorbeeld in ‘24 al bij Kink in de 90’s lijst, toen was Ozzy nog spring (nou ja) levend.
Kan me ook wel voorstellen dat mensen iets meer een symbolische waarde in dat nummer zien tegenover Dreamer
@Mexicanobakker en/of @peaceman: hoe organiseren jullie je toplijsten op Spotify? Het is bijna niet te doen om ieder nummer apart naar een goede positie te slepen. Of doen jullie dat buiten Spotify om?
Op zaterdag 31 januari 2026 13:57 schreef Felagund het volgende: @:Mexicanobakker en/of @:Peaceman: hoe organiseren jullie je toplijsten op Spotify? Het is bijna niet te doen om ieder nummer apart naar een goede positie te slepen. Of doen jullie dat buiten Spotify om?
Of plain text er in smijten vanuit excel. Sorteren doe ik in excel.
Ik luister nog altijd stukjes lijst terug, bijna klaar nu. Duncan L zit inmiddels wel op pole position om Katie M op te volgen als die ooit uit de lijst valt he? Wel opvallend, die had ik wel iets stabieler ingeschat over de lange termijn.
Nederland is een land vol smakeloosheid. 15x Suzan en Freek, de reden is bekend, maar het wordt niet ineens oke door alle emotionele lading. Van al die nummers is dit wel een van de betere. Dit nummer voelt meer als een pophitje van Goldband, maar dan wel de ietwat suffere variant. In ieder geval maakt het duo eens gebruik van een aardige beat, maar de zanglijntjes die er overheen worden gegooid blijven een beetje.. nietszeggend. Simplistisch. Dat soort dingen. Maar goed, het is in ieder geval een poging tot iets anders in plaats van die gebruikelijke crap, man. Is het echt goed? Nee, dat is te veel eer. Maar plek 53 in de nieuwkomersranking en daarmee in ieder geval het einde van januari gehaald, het is toch iets. Als er dan vijf moeten blijven, dan zou deze nog wel mogen omdat deze in ieder geval anders is. Maar liever gewoon alleen Als het avond is. In de Top 2000 stond dit op 1518, de 45e. Enigszins vergelijkbaar dus. In mijn lijst voegt Slapeloosheid zich tussen Yakety Yak en Stranger on the Shore op 3821,5.
Op zaterdag 31 januari 2026 13:57 schreef Felagund het volgende: @:Mexicanobakker en/of @:Peaceman: hoe organiseren jullie je toplijsten op Spotify? Het is bijna niet te doen om ieder nummer apart naar een goede positie te slepen. Of doen jullie dat buiten Spotify om?
Ik doe het wel per nummer, maar ik heb wel een basislijst waar ik alle nummers in heb staan. Dus ik voeg toe vanuit die basislijst. Dan weet ik tenminste zeker dat de juiste nummers er in komen en niet dat ik nog 300-500 nrs moet vervangen.
[..] Ik heb daar wel matige ervaringen mee. Toch veel verkeerde versies en soms totaal andere nummers dan die in de lijst horen te staan.
Dit is wel waar, voor hele grote lijsten op volgorde is dat wel lastiger. Bij de keuzelijst gooide ik ze er dan gewoon uit en voegde ik de juiste versie onderaan toe.
[..] Dit is wel waar, voor hele grote lijsten op volgorde is dat wel lastiger. Bij de keuzelijst gooide ik ze er dan gewoon uit en voegde ik de juiste versie onderaan toe.
Probleem daarvan is dat je met grote lijsten alles eerst moet gaan luisteren om erachter te komen of de versies juist zijn. Natuurlijk kun je het deels zien aan de artiestennamen/titels, maar ook dat is in mijn geval van 3000 nummers geen leuke klus. Dat zal bij die keuzelijst niet anders zijn.
Bwoah, ik zit al ruim een week de allereerste (millennium) top 2000 te luisteren. Compleet met commentaar, nieuws & reclame. Enkele conclusies: - er wordt nu wel degelijk (veel) meer geouwehoerd - je mist het café totaal niet - reclameblokken overdag zijn veel langer tegenwoordig - de jingles aan het begin en aan het eind van de reclameblokken waren leuk
Maar het belangrijkste: wat stond er een fantastische muziek in de eerste editie!! Wow! Ik ben nu bij nummer 600 en mijn playlist is vele, vele nummers rijker. Artiesten waar ik nog nooit van gehoord had hebben nummers die ik wel degelijk ken maar die ik vergeten was. Of nummers van artiesten die er nu niet meer in staan en die verrassend goed zijn. Echt geweldig!!
Tijdens de editie komen ontzettend veel mails (of faxen) van luisteraars door die smeken om dit vaker te doen. Daardoor ben ik zeer benieuwd naar de editie van 2000. Sowieso is die lijst best bijzonder omdat veel nummers in 2000 ontbreken en in 2001 weer terugkeren (vaak nummers uit de top 300 van 1999). Ook kwamen nummers van Metallica, Guns n Roses enzo in de lijst.
Vraag aan iedereen hier: weet iemand van jullie of die juist ergens staat? Ik bedoel niet Spotify, maar ook de lijst zoals hij toen is uitgezonden? Zou ik heel blij mee zijn!
Dat toevoegen via zo'n tool heb ik (nog) niet gebruikt, dus geen ervaring mee. Voor mijn eigen lijsten doe ik het nog handmatig ook al is dat veel werk. Maar zelfs dan kan het voorkomen dat je een verkeerde versie in je playlist zet, want ik kijk niet bij elk nummer welke uitvoering het is (wel of het nummer klopt). Daardoor komen er nog weleens matige live of akoestische versies in mijn playlist. Of nog erger covers/tributes. En ook weleens nog erger dat het helemaal niet het liedje is, maar dat het een analyse o.i.d. is van dat nummer...
Dat corrigeer ik later wel zodra ik het weet, maar vergeet het ook nog weleens. Met importeren vanuit een tool vrees ik dat het aantal fouten nog groter is. Waarbij dan ook nog weleens een ander liedje met dezelfde titel wordt toegevoegd of een ander liedje van dezelfde artiest omdat die op titel niet direct te vinden is. Al dan niet door een net iets andere schrijfwijze. Handmatig zie ik dat laatste dan wel, waarbij ik het juiste liedje wel via door zoeken op de artiest, het album of aanpassing van de titel wel weet te vinden.
Op zondag 1 februari 2026 17:12 schreef Redefine het volgende: Dat toevoegen via zo'n tool heb ik (nog) niet gebruikt, dus geen ervaring mee. Voor mijn eigen lijsten doe ik het nog handmatig ook al is dat veel werk. Maar zelfs dan kan het voorkomen dat je een verkeerde versie in je playlist zet, want ik kijk niet bij elk nummer welke uitvoering het is (wel of het nummer klopt). Daardoor komen er nog weleens matige live of akoestische versies in mijn playlist. Of nog erger covers/tributes. En ook weleens nog erger dat het helemaal niet het liedje is, maar dat het een analyse o.i.d. is van dat nummer...
Dat corrigeer ik later wel zodra ik het weet, maar vergeet het ook nog weleens. Met importeren vanuit een tool vrees ik dat het aantal fouten nog groter is. Waarbij dan ook nog weleens een ander liedje met dezelfde titel wordt toegevoegd of een ander liedje van dezelfde artiest omdat die op titel niet direct te vinden is. Al dan niet door een net iets andere schrijfwijze. Handmatig zie ik dat laatste dan wel, waarbij ik het juiste liedje wel via door zoeken op de artiest, het album of aanpassing van de titel wel weet te vinden.
Precies dit ja. Daarom voeg ik dus handmatig toe vanuit een basislijst die ik zelf gemaakt heb van bijna 10.000 nummers. Daar zullen vast nog wel wat verkeerde versies in staan, maar nog altijd veel minder dan via een import. En als je alles op volgorde zet, is eventueel een paar nummers moeten vervangen nog altijd minder werk dan honderden. Maar handmatig is idd wel een pleuriswerk.
[..] Precies dit ja. Daarom voeg ik dus handmatig toe vanuit een basislijst die ik zelf gemaakt heb van bijna 10.000 nummers. Daar zullen vast nog wel wat verkeerde versies in staan, maar nog altijd veel minder dan via een import. En als je alles op volgorde zet, is eventueel een paar nummers moeten vervangen nog altijd minder werk dan honderden. Maar handmatig is idd wel een pleuriswerk.
Handmatig is inderdaad veel werk. Al maak ik zelf playlists van 200 liedjes per lijst (dus dan 2000 - 1800 etc.). Dan is het wat makkelijker om een paar te maken en volgende dag weer. Ook wel om fouten te corrigeren. Alles nog wel even los ervan dat sommige liedjes niet op Spotify staan.
[..] Handmatig is inderdaad veel werk. Al maak ik zelf playlists van 200 liedjes per lijst (dus dan 2000 - 1800 etc.). Dan is het wat makkelijker om een paar te maken en volgende dag weer. Ook wel om fouten te corrigeren. Alles nog wel even los ervan dat sommige liedjes niet op Spotify staan.
Ik dus een top 3000, dus dan wel veel werk, maar goed dat is mijn eigen keuze. Alleen handmatig is stukken betrouwbaar (vind ik dan) dan een import.
[..] Ik dus een top 3000, dus dan wel veel werk, maar goed dat is mijn eigen keuze. Alleen handmatig is stukken betrouwbaar (vind ik dan) dan een import.
Dat laatste is irritant ja.
Handmatig lijkt mij ook veel betrouwbaarder dan een import ja. Overigens is mijn officiële lijst een top 2000. Maar heb daarachter nog een hele reeks aan playlists aan nummers die ik net heb (her)ontdekt gemengd met nummers die het net niet gered hebben. Die lijst is dan niet echt op volgorde, maar wel handig om de volgende keer nog een betere lijst voor mijzelf te maken.
[..] Handmatig lijkt mij ook veel betrouwbaarder dan een import ja. Overigens is mijn officiële lijst een top 2000. Maar heb daarachter nog een hele reeks aan playlists aan nummers die ik net heb (her)ontdekt gemengd met nummers die het net niet gered hebben. Die lijst is dan niet echt op volgorde, maar wel handig om de volgende keer nog een betere lijst voor mijzelf te maken.
Ik vind het sowieso knap dat jullie allemaal lijstjes met een volgorde maken. Ik zou dat best willen, maar ik ben er niet toe in staat. Maar ja, de afgelopen jaren leerden ons dat Nederland dat ook niet is, dus dat verzacht het wel een beetje.
Op zondag 1 februari 2026 22:09 schreef Tussle266 het volgende: Ik vind het sowieso knap dat jullie allemaal lijstjes met een volgorde maken. Ik zou dat best willen, maar ik ben er niet toe in staat. Maar ja, de afgelopen jaren leerden ons dat Nederland dat ook niet is, dus dat verzacht het wel een beetje.
Het is veel werk, maar leuk om te doen. Scheelt wel dat ik begin van de zeroes al mijn eigen lijst maakte. Was toen nog maar een top 100, maar had daardoor wel al een vrij uitgebreide database aangelegd als 'keuzelijst'.
[..] Het is veel werk, maar leuk om te doen. Scheelt wel dat ik begin van de zeroes al mijn eigen lijst maakte. Was toen nog maar een top 100, maar had daardoor wel al een vrij uitgebreide database aangelegd als 'keuzelijst'.
Ik ben begonnen in de jaren 80 (opa vertelt...) met een top 100, later een top 250 en nu uiteindelijk een top 3000. Het is idd leuk om te doen. Ook al kost het veel tijd.
Op zondag 1 februari 2026 22:09 schreef Tussle266 het volgende: Ik vind het sowieso knap dat jullie allemaal lijstjes met een volgorde maken. Ik zou dat best willen, maar ik ben er niet toe in staat. Maar ja, de afgelopen jaren leerden ons dat Nederland dat ook niet is, dus dat verzacht het wel een beetje.
De laatste keer dat ik het geprobeerd heb is een jaar of tien, elf terug, hier op Fok. Een inzending voor een of andere 'favoriete nummers aller tijden'-lijst. Toen werden die nog elk jaar, aan het einde van het jaar, georganiseerd.
Toen waren er onderhand zoveel genomineerden dat ik op een top 400 of zo uit kwam, en is het daarna maar opgegeven.
Wat er tegenwoordig aan eigen lijsten online staat is slechts in twee stukken verdeeld, 'grootste favorieten' en 'bijna grootste favorieten'. Verder geen gedoe.
[..] Het is veel werk, maar leuk om te doen. Scheelt wel dat ik begin van de zeroes al mijn eigen lijst maakte. Was toen nog maar een top 100, maar had daardoor wel al een vrij uitgebreide database aangelegd als 'keuzelijst'.
Hier ook zoiets. Sinds 2020 heb ik een top 1000, ieder jaar voeg ik nieuwe favorieten toe aan de 'keuzelijst' (canon) en wordt die dus iets royaler.
Voor het sorteren en exporteren naar Spotify gebruik ik een tooltje dat is geprogrammeerd door een vriend (opvraagbaar via DM)
Het eerste grote solosucces voor Damiano David, die we kennen als zanger van Maneskin. Ik vond Zitte e Buoni best een lekkere mix van Arctic Monkeys, Royal Blood, Queens of the Stone Age en Nothing But Thieves, maar het solowerk van Damiano heeft daar weinig van weg. Het is veel meer zoetsappige pop, waar Maneskin ook al mee flirtte op The Loneliest. Wel pop van het enigszins acceptabele soort, er is een hoop zooi die voor mij een stuk slechter zou scoren. Maar waar The Loneliest echt wel een puike (wel ietwat voorspelbare) plaat is, is dit voor mij totaal niet boeiend. Ik vind het saai, voorspelbaar en in zo'n nummer vind ik zijn zangstem ook iets irritants hebben, ondanks dat hij op zich echt wel kan zingen. Nee, eigenlijk is het gewoon een misser tegenover het rockende materiaal van Maneskin, maar ja, het moet allemaal maar kunnen. De radio draaide het ook graag, dat helpt ook niet mee. Ik hoorde het eigenlijk te vaak op de autoradio en steeds zapte ik na een minuutje wel weer weg. En ja, de binnenkomer op 1663 was geen verrassing. Dat is precies 1 plaatsje hoger dan bij mij, thans qua nieuwkomers. Bij mij op 52, in Nederland op 51. Maar ja, in de 4851 vergelijk ik dat met plek 3787,5. Net boven The Best of Me van Cliff, net onder Wheels van de Foo's. Ook pop met gitaren, dat is dus perfect gezelschap.
Bijna klaar met terugluisteren; alle liedjes van Ed de Jammeraar gingen omhoog, behalve Lightning Crashes, maar die krijgt deze december de Don Leo bonus. Dus dat belooft nog wat.
Ik vind het verschil tussen deze en The Loneliest eigenlijk best groot. Je hebt wel gelijk over de categorie, maar qua kwaliteit vind ik dit echt wel veel minder.
Het eerste grote solosucces voor Damiano David, die we kennen als zanger van Maneskin. Ik vond Zitte e Buoni best een lekkere mix van Arctic Monkeys, Royal Blood, Queens of the Stone Age en Nothing But Thieves, maar het solowerk van Damiano heeft daar weinig van weg. Het is veel meer zoetsappige pop, waar Maneskin ook al mee flirtte op The Loneliest. Wel pop van het enigszins acceptabele soort, er is een hoop zooi die voor mij een stuk slechter zou scoren. Maar waar The Loneliest echt wel een puike (wel ietwat voorspelbare) plaat is, is dit voor mij totaal niet boeiend. Ik vind het saai, voorspelbaar en in zo'n nummer vind ik zijn zangstem ook iets irritants hebben, ondanks dat hij op zich echt wel kan zingen. Nee, eigenlijk is het gewoon een misser tegenover het rockende materiaal van Maneskin, maar ja, het moet allemaal maar kunnen. De radio draaide het ook graag, dat helpt ook niet mee. Ik hoorde het eigenlijk te vaak op de autoradio en steeds zapte ik na een minuutje wel weer weg. En ja, de binnenkomer op 1663 was geen verrassing. Dat is precies 1 plaatsje hoger dan bij mij, thans qua nieuwkomers. Bij mij op 52, in Nederland op 51. Maar ja, in de 4851 vergelijk ik dat met plek 3787,5. Net boven The Best of Me van Cliff, net onder Wheels van de Foo's. Ook pop met gitaren, dat is dus perfect gezelschap.
Het is niet zozeer zijn zang die stoort, maar vooral zijn Engelse accent. Dat komt bij dit soort liedjes wel weer sterker naar voren. Heb deze ook wel heel erg vaak gehoord op de radio, waarbij ik denk wel een aardig liedje van wie is dat ook alweer? Maar dat heb ik dan de volgende keer dat ik het hoor weer, zo dertien in dozijn is het. Alsnog prima om aan te horen, maar het is wel apart dat iemand met zijn band toch wel heel andere muziek maakt. Waarbij ze best wel (buiten The Loneliest om) wel wat aparte liedjes hebben uitgebracht. Dat je dan solo met zo'n standaard popliedje komt.
Die andere van David Damiano met Nile en de afrobeatkoningin is trouwens wel nog eens veel minder dan deze. Die gaan we dit jaar zeker in de lijst krijgen, met dank aan de keuzelijst?
Op dinsdag 3 februari 2026 11:22 schreef Tussle266 het volgende: Die andere van David Damiano met Nile en de afrobeatkoningin is trouwens wel nog eens veel minder dan deze. Die gaan we dit jaar zeker in de lijst krijgen, met dank aan de keuzelijst?
Die gaat het zeker niet redden. The First Time komt er ook bij op de keuzelijst en die komt eerder binnen dit jaar. Maar ik acht de kans op 0x Damiano komend jaar, gegeven de kennis van nu, het grootst. 1663 was al vrij zwak gegeven het succesalbum, het concert in september, de brede airplay voor al zijn nummers en het geluk waarmee dit nummer als enige net op de keuzelijst kon komen. Want BWABH was niet eens op Radio 2 geweest in 2024, vaak wel een vereiste om in 2025 op de keuzelijst te komen. Radio 2 kwam pas in maart 2025 als één van de laatste zenders met Damiano aanzetten.
[..] Die gaat het zeker niet redden. The First Time komt er ook bij op de keuzelijst en die komt eerder binnen dit jaar. Maar ik acht de kans op 0x Damiano komend jaar, gegeven de kennis van nu, het grootst. 1663 was al vrij zwak gegeven het succesalbum, het concert in september, de brede airplay voor al zijn nummers en het geluk waarmee dit nummer als enige net op de keuzelijst kon komen. Want BWABH was niet eens op Radio 2 geweest in 2024, vaak wel een vereiste om in 2025 op de keuzelijst te komen. Radio 2 kwam pas in maart 2025 als één van de laatste zenders met Damiano aanzetten.
Als mensen er niet op stemmen zoals jij zegt, dan gaan er dus ook nog gewoon dingen goed in de maatschappij. Laten we dat als motto nemen.
[..] Als mensen er niet op stemmen zoals jij zegt, dan gaan er dus ook nog gewoon dingen goed in de maatschappij. Laten we dat als motto nemen.
Zolang mensen een nummer dat zo breed op de radio komt ook nooit op streaming aanzetten, zoals bij Talk To Me, gaan ze er over 10 maanden ook niet op stemmen
[..] Precies dit ja. Daarom voeg ik dus handmatig toe vanuit een basislijst die ik zelf gemaakt heb van bijna 10.000 nummers. Daar zullen vast nog wel wat verkeerde versies in staan, maar nog altijd veel minder dan via een import. En als je alles op volgorde zet, is eventueel een paar nummers moeten vervangen nog altijd minder werk dan honderden. Maar handmatig is idd wel een pleuriswerk.
Hoeveel procent ontbreekt dan eigenlijk op Spotify van zo’n lijst? Want dat vind ik, de spaarzame keren dat ik een playlist maak, altijd wel een anticlimax als het te regelmatig gebeurt.
[..] Hoeveel procent ontbreekt dan eigenlijk op Spotify van zo’n lijst? Want dat vind ik, de spaarzame keren dat ik een playlist maak, altijd wel een anticlimax als het te regelmatig gebeurt.
Het ontbreken van nummers valt nog wel mee, maar verkeerde versies (lees: niet de versie die jij in gedachte had) komen best veel voor. Mijn ervaring is vooral dat de import meer ergernis door de inleesfouten oplevert, dan profijt. Dus dan maar alles zelf toevoegen vanuit mijn basis. Tijdrovend, maar wel goed.
[..] Het ontbreken van nummers valt nog wel mee, maar verkeerde versies (lees: niet de versie die jij in gedachte had) komen best veel voor. Mijn ervaring is vooral dat de import meer ergernis door de inleesfouten oplevert, dan profijt. Dus dan maar alles zelf toevoegen vanuit mijn basis. Tijdrovend, maar wel goed.
Het valt op hoe veel vroege/mid 90's-dance ontbreekt, of er niet in de juiste versie op staat.
[..] Het valt op hoe veel vroege/mid 90's-dance ontbreekt, of er niet in de juiste versie op staat.
Een mogelijke verklaring hiervoor kan zijn dat 85% van die dancelabels van destijds failliet is gegaan en dat die rechten allemaal in neverland zijn achtergebleven. Of dat het is, weet ik niet, maar dat is wel daadwerkelijk een bestaand iets. Die nummers horen nergens meer bij, maar zijn ook niet vrijgegeven.
Er staat me ook iets bij dat zoiets rond Tony Scott speelde. Was dat niet dat verhaal met Schut en Gaarthuis?
Eerste keer dat ik 'm hoor, maar wat meteen opviel is dat de instrumental en de zang op een of andere manier niet bij elkaar lijken te horen ofzoiets. Er ontbreekt voor mijn gevoel iets om het echt een geheel te laten worden.
En ja, die autotune hier en daar valt me ook een beetje tegen.
A Different Corner stond in 1999 op 460. Heeft daarna alle hoeken van de lijst gezien, inclusief 1330 in 2009 en 1354 in 2016 (mogelijk tot op de minuut gelijk met het moment dat George zelf even een ander hoekje ging opzoeken), om in 2025 eindelijk die notering van 1999 te kloppen met plek 456.
Op woensdag 4 februari 2026 23:31 schreef Tussle266 het volgende: A Different Corner stond in 1999 op 460. Heeft daarna alle hoeken van de lijst gezien, inclusief 1330 in 2009 en 1354 in 2016 (mogelijk tot op de minuut gelijk met het moment dat George zelf even een ander hoekje ging opzoeken), om in 2025 eindelijk die notering van 1999 te kloppen met plek 456.
Vind ik mooi he, dat soort dingen.
Altijd leuk dit soort feitjes
Dus die hoek van het onderste kwart heeft ie nooit gezien
Op dinsdag 3 februari 2026 17:34 schreef Tussle266 het volgende: Heeft iemand van jullie eigenlijk die app nog aangeslingerd om wat 80's liederen door te geven?
1tje. Toen ik zag je er slechts 1 mocht tippen en je voor elk nummer een apart formulier moest invullen ben ik na 1x afgehaakt
Black Pumas Colors 1497 1017 1005 767 521 Meau Dat heb jij gedaan 1298 210 313 377 522
Heerlijkheid duurt het langst
Geen echt nieuwe info, maar de documentaire over MJ gaat wel voor ophef zorgen. Dat betekent dus 50/50 of we een aantal MJ nummers kwijt gaan raken of dat alles naar oudjaarsdag gaat stijgen.
Op donderdag 5 februari 2026 14:43 schreef Cassa95 het volgende: Geen echt nieuwe info, maar de documentaire over MJ gaat wel voor ophef zorgen. Dat betekent dus 50/50 of we een aantal MJ nummers kwijt gaan raken of dat alles naar oudjaarsdag gaat stijgen.
Coldplay is wisselvallig. Het is een band die af en toe wel raak schiet, maar toch ook wel bol staat van de creatieve armoede. De laatste jaren is de echte sellout meuk wel geweest, maar echt goed is het allemaal ook weer niet. Feelslikeimfallinginlove is nog wel een aardig badje achtergrondmuziek, maar doet het echt iets bijzonders? Eerlijk gebiedt toch echt te zeggen.. nee. Het is muziek die al wel vaker gemaakt is en dan vaak beter gezongen, want Chris Martin is niet de beste zanger. En het probleem is ook: Coldplay heeft al beter in de lijst, niet exact vergelijkbaar maar niet zodanig anders dat dit nodig was. En ook beter dat er niet meer in staat, ik noem een Magic, dat hier toch wel wat weg van heeft maar nog iets meer een randje heeft. Ik denk ook wel dat de deelname eenmalig is: De 66e binnenkomer op plek 1922. Voor mij is het de 51e beste binnenkomer, en in mijn lijst tussen Hier kom ik weg en Ik leef niet meer voor jou. Ja, niet meer de allerslechtste categorie, eerlijk is eerlijk.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 05-02-2026 22:46:47 ]
Die analfabetische songtitels die ze sinds Everyday Life zijn gaan hanteren, maken het er ook niet echt beter op. Dat maakt het alleen maar lastiger om het serieus te nemen. Het ligt tegenwoordig dichter bij Bankwarmers dan U2.
Op donderdag 5 februari 2026 22:41 schreef Tussle266 het volgende: Die analfabetische songtitels die ze sinds Everyday Life zijn gaan hanteren, maken het er ook niet echt beter op. Dat maakt het alleen maar lastiger om het serieus te nemen. Het ligt tegenwoordig dichter bij Bankwarmers dan U2.
U2 maakt anders ook niksige meuk als ze iets maken
[..] Dat sowieso, maar het is dan ook niet mijn vergelijking. Don Leo aanhalen en ze Radiohead light noemen, ging me al helemaal te ver, dus dan maar U2.
Radiohead light komt vooral uit de beginperiode. Zo heb ik iemand U2 in de beginperiode wel eens met Echo & the Bunnymen horen vergelijken. Allebei best logisch, als je alles na het derde album buiten beschouwing laat.
Ik ben nu bezig de lijst van 2000 op Spotify samen te stellen van 2000 tot 1. Het is wel een monnikenwerk 😅 Maar het is te doen, als je Wikipedia erbij pakt om te kijken hoe lang het nummer duurt (vaak staat er single en album bij). Als je dan het nummer vindt officieel horende bij het album dan heb je wel de goede. In andere gevallen kun je ook wel goed inschatten of je de goede versie hebt. Ik heb er nu 110 (van 2000 tot 1890) en ben er dik anderhalf uur mee bezig. Met en met kom ik er wel en de hogere nummers zijn natuurlijk eenvoudiger.
Weet iemand of ik wanneer ik straks verder wil gaan met de editie van 2001 of je dan in Spotify de bestaande lijst van 2000 kunt kopiëren en vervolgens naar de juiste volgorde kunt slepen? Of moet je dan opnieuw beginnen?
Op vrijdag 6 februari 2026 15:04 schreef WismutVeilchen83 het volgende: Ik ben nu bezig de lijst van 2000 op Spotify samen te stellen van 2000 tot 1. Het is wel een monnikenwerk 😅 Maar het is te doen, als je Wikipedia erbij pakt om te kijken hoe lang het nummer duurt (vaak staat er single en album bij). Als je dan het nummer vindt officieel horende bij het album dan heb je wel de goede. In andere gevallen kun je ook wel goed inschatten of je de goede versie hebt. Ik heb er nu 110 (van 2000 tot 1890) en ben er dik anderhalf uur mee bezig. Met en met kom ik er wel en de hogere nummers zijn natuurlijk eenvoudiger.
Weet iemand of ik wanneer ik straks verder wil gaan met de editie van 2001 of je dan in Spotify de bestaande lijst van 2000 kunt kopiëren en vervolgens naar de juiste volgorde kunt slepen? Of moet je dan opnieuw beginnen?
Op de drie puntjes (bolletjes) klikken, onderste optie in het roll down is: naar andere playlist kopiëren. Dan heb je dus 2000 in principe dubbel en kan je in die tweede inderdaad schuiven en de nieuwe van onderaf toevoegen om zo 2001 ervan te maken. .
Kleine edit: het heet Toevoegen aan een andere playlist.
[..] Op de drie puntjes (bolletjes) klikken, onderste optie in het roll down is: naar andere playlist kopiëren. Dan heb je dus 2000 in principe dubbel en kan je in die tweede inderdaad schuiven en de nieuwe van onderaf toevoegen om zo 2001 ervan te maken. .
Kleine edit: het heet Toevoegen aan een andere playlist.
Bijna hetzelfde.
Aah, thanx! Dat scheelt toch een behoorlijke puist werk 😅 Wat komt er jaarlijks binnen? Iets van 200 nieuwe nummers ofzo?
De top 2000 was weer geweldig afgelopen december. Hoop dat er nog vele edities volgen. De muziek uit de jaren 60, 70 en 80 blijft toch verreweg het beste wat er gemaakt is.
De laatste keer Alex Warren met zijn grootste hit. In ieder geval nog een herkenbare song door het fraaie intro. Helaas wordt dat ook snel weer verpest door die onzinnige galmmachine halverwege. Wat is dat toch dat zo'n zanger steeds moet doen alsof hij in de Amsterdam ArenA staat. Het maakt het nummer er ook niet beter op. Ik denk dat ik nog redelijk genadig ben voor deze, 300-400 plaatsen lager had ook gekund. Maar de eerste minuut is nog wel fraai en het is in ieder geval de minst slechte van het liedje van Alex Warren. Ik kan het in ieder geval nog wel begrijpen dat dit een relevante hit is die de Top 2000 haalt. Al is het ook weer niet nodig. In mijn lijst toch maar mooi de top 50 gehaald, ongeveer op 2/3e dus. Dat geeft ook wel aan hoe matig het niveau is, want we zijn pas op een kwart van de lijst die ik heb gemaakt. Achja, er komt ook nog genoeg goeds aan, maar een geweldig jaar was het niet. Dat komt vooral door die artiesten die we al iets te vaak hebben gehad en Warren hoort daar bij. Gelukkig was dit de laatste. Helaas zal deze er nog wel in staan volgend jaar. De 14e binnenkomer en daar staan slechts 3 anderen boven die nog niet op de keuzelijst stonden. Plek 815. In mijn lijst tussen Wicked Way en Earth Song. Dan heeft Warren het nog niet eens zo slecht gedaan.
Ik vind Ordinary best een aardig nummer eigenlijk. In elk geval niet misplaatst in de Top 2000.
Het nadeel is wel bij dit soort figuren, en een Tom Odell en Zwemmende Teddy enzo, is dat ze één aardige plaat hebben, en je dan als bijvangst nog een paar totaal niet boeiende opvolgers erbij krijgt in de lijst.
Ik vind deze echt als de samenvatting van al die ruzie om de afstandsbediening zangers klinken. Wat Ted, wat Caplidl, wat Dermot, wat knul sebastian. Dus in die zin kunnen we ook deze houden en al die andere schrappen. Dat zou ook prima zijn.
Ik vind trouwens die zin die eindigt op sanctuary in het refrein wel heel grappig. Zoals hij hem zingt klinkt het alsof hij hem bijna vergat en hem er nog snel even uit gooit.
Op zaterdag 7 februari 2026 10:21 schreef Fred_B het volgende: Ik vind Ordinary best een aardig nummer eigenlijk. In elk geval niet misplaatst in de Top 2000.
Het nadeel is wel bij dit soort figuren, en een Tom Odell en Zwemmende Teddy enzo, is dat ze één aardige plaat hebben, en je dan als bijvangst nog een paar totaal niet boeiende opvolgers erbij krijgt in de lijst.
Tsja die galm blijft wel een goedkoop trucje, maar er is een reden dat deze er wel bovenuit steekt ja
We maken weer een sprongetje naar een blokje van 4 dat vrij dicht bij elkaar zit. Daarmee sluiten we ook de platen die echt heel matig zijn af, wat er nu komt zijn of platen die mijn ding niet zo zijn maar waarvan ik wel kan begrijpen dat het er in staat, of platen die wel aardig zijn maar een beetje te generiek/saai. Dat vind ik bij dit All in Vain wel heel extreem. Het is best mooi, prima opbouw, fantastische zang. Maar het is tegelijkertijd ook echt de ultieme kabbel en doodsaai. Ja, de laatste 2 minuten knallen wel. Maar die 4 minuten daarvoor zijn het grote niets. Nu weet ik hoe sommige mensen Sigur 8/Popplagið beleven. Dit heeft ook wel een beetje zo'n opbouw. Maar voor hoe aardig het einde is, de rest is echt ook niet maar een beetje boeiend. En het einde is ook weer niet helemaal overdonderend, het is gewoon dikke prima. Ik kan me ook niet voorstellen dat we deze volgend jaar nog hebben, tenzij het een fan favourite wordt/blijft. All in Vain staat in gezelschap van andere artiesten met veel (en vaak ook prima) nummers, waarbij de notering rond deze positie erg kabbelt. Sing for Absolution en Human Touch. Met plek 1642 was het de 50e binnenkomer volgens Nederland. Doen ze het bij mij toch een plekkie beter.
We maken weer een sprongetje naar een blokje van 4 dat vrij dicht bij elkaar zit. Daarmee sluiten we ook de platen die echt heel matig zijn af, wat er nu komt zijn of platen die mijn ding niet zo zijn maar waarvan ik wel kan begrijpen dat het er in staat, of platen die wel aardig zijn maar een beetje te generiek/saai. Dat vind ik bij dit All in Vain wel heel extreem. Het is best mooi, prima opbouw, fantastische zang. Maar het is tegelijkertijd ook echt de ultieme kabbel en doodsaai. Ja, de laatste 2 minuten knallen wel. Maar die 4 minuten daarvoor zijn het grote niets. Nu weet ik hoe sommige mensen Sigur 8/Popplagið beleven. Dit heeft ook wel een beetje zo'n opbouw. Maar voor hoe aardig het einde is, de rest is echt ook niet maar een beetje boeiend. En het einde is ook weer niet helemaal overdonderend, het is gewoon dikke prima. Ik kan me ook niet voorstellen dat we deze volgend jaar nog hebben, tenzij het een fan favourite wordt/blijft. All in Vain staat in gezelschap van andere artiesten met veel (en vaak ook prima) nummers, waarbij de notering rond deze positie erg kabbelt. Sing for Absolution en Human Touch. Met plek 1642 was het de 50e binnenkomer volgens Nederland. Doen ze het bij mij toch een plekkie beter.
Deze kwam binnen zonder keuzelijst he, die blijft nog wel even
[..] Deze kwam binnen zonder keuzelijst he, die blijft nog wel even
Oh ja, dan zal die wel flink stijgen.