4019,5 Suzan & Freek - Lichtje BrandenNederland is een land vol emoties. Die emoties kwamen even naar boven op 27 mei 2025, toen het muzikale duo Suzan & Freek in de aandacht kwam. Nee, niet vanwege de reeks concerten in het
Ziggo Dome. Nee, die was afgezegd na de eerste paar shows. Zelfs niet omdat het duo een kind mocht verwachten. Nee, omdat Freek ongeneeslijk ziek bleek. Zelfs de grootste Suzan & Freek-hater kon even niet om een blijk van steun heen. Afbranden was op dat moment hoogst ongepast. Wat na die dag blijft is natuurlijk de emotie. De dagen erna werd de steun geuit door een oude plaat in dit licht neer te zetten. Lichtje Branden. Want ja, wij zijn een emotioneel volkje. Dat bleek wel uit de nummer 2 positie in de Top 40, die was toch vooral uit de emotie voor dit vreselijke nieuws. En zelfs nu nog, want die popprijs komt echt wel door de emotie en de verbindende factor die daaruit is voortgekomen sinds dit nieuws. Dat is niet per se slecht en staat ook symbool voor het jaar wat is geweest, maar ik ga er wel vanuit dat het duo niet die popprijs had gepakt zonder dat ene nieuwtje en bovenal alle steun die daarop volgde. En datzelfde geldt voor het feit dat dit de hoogste binnenkomer in de Top 2000 was. Emotie. Maar goed, die emotie zal nog wel even blijven en het is ook een lied van verbinding en steun wat nu in het
canon van het Nederlandse lied is opgenomen. En eerlijk, ook ik trap er in. Lichtje Branden zou bij mij denk ik vorig jaar plek 4500-4600 hebben gehaald, nu vind ik hem enigszins acceptabel. Nog niet bij de beste 4000, dat zou te veel eer zijn. Maar ik kan me wel voorstellen waarom het zo hoog stond en waarom het wat met mensen doet. Het is ook nog wel een nummer dat zich onderscheidt, beter dan de meeste andere liedjes van het duo. Ja, die plek 33 zal het bij mij nooit halen, maar er zijn toch al 18 binnenkomers slechter dan deze. Zegt ook iets over het niveau van al die andere binnenkomers, maar ook iets over dat emotie mij ook niet vreemd is. En dus tussen Hello-a en Dat ik je mis, nog zo'n tranentrekker. Laten we even een lichtje branden voor alles wat er is gebeurd. En dan nog even bidden dat als Freek helaas overlijdt aan die slopende ziekte, het niet tijdens de stemweek gaat zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 27-01-2026 09:08:14 ]