Zonder alcohol was dit ook zo fout gegaan.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:37 schreef roos94 het volgende:
Maar even alle gekheid op een stok. Deze mensen treft geen blaam. Het is vreselijk wat er is gebeurt. Wat wel blaam treft is de normalisering van alcohol in onze samenleving. Mensen vinden het heel normaal dat er hele clubs vol jonge mensen zichzelf volladen met drank en drugs. Feit is gewoon dat als er geen drank en drugs was, (clubs wss niet bestonden) maar dat je reactievermogen compleet anders is. Alcohol (en pillen, coke of wat dan ook) doet zóveel met hoe je reageert. En we vinden het maar allemaal doodnormaal. Ook al veroorzaakt het kankers etc.
Maargoed, anti alcohol rant uit.
Eens. Toen dit eenmaal mis ging was er, hoe triest ook, eigenlijk geen redden meer aan. Je krijgt geen 300 man in een paar minuten via een smalle trap naar buiten…quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:40 schreef maily het volgende:
[..]
Zonder alcohol was dit ook zo fout gegaan.
Met die achterlijke plafonds en dat vuurwerk.
Wat spreken ze daar, Italiaans?quote:
Joh, dat was decennia geleden (ben oud), maar nog gemoedelijk. Ook wintersport gevierd in de Dolomieten (Italiaans) Franse Alpen en het Oostenrijkse Tirol.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wat spreken ze daar, Italiaans?
Ik raad je aan om Franstalig Zwitserland en met name Wallis, waar Crans Montana ligt, links te laten liggen als je après ski belangrijk vindt. Zelfs op carnaval dinsdag (donderdag?) moet je aan een tafel zitten. Hoewel het in CM natuurlijk anders kan zijn. Vergeleken met andere landen ongeëvenaard
Sorry chef.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Er werd even gesuggereerd dat het alleen maar gezuip is in ski-oorden, troela.
Je kan beter het vuurwerk benoemen. Als er geen vuurwerk in die fles had gezeten, als bron van de oorzaak, was er ook geen brand uitgebroken. De alcohol is niet het primair probleem, dat is vuur in dit soort gesloten clubs. Zonder nooduitgang.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:37 schreef roos94 het volgende:
Maar even alle gekheid op een stok. Deze mensen treft geen blaam. Het is vreselijk wat er is gebeurt. Wat wel blaam treft is de normalisering van alcohol in onze samenleving. Mensen vinden het heel normaal dat er hele clubs vol jonge mensen zichzelf volladen met drank en drugs. Feit is gewoon dat als er geen drank en drugs was, (clubs wss niet bestonden) maar dat je reactievermogen compleet anders is. Alcohol (en pillen, coke of wat dan ook) doet zóveel met hoe je reageert. En we vinden het maar allemaal doodnormaal. Ook al veroorzaakt het kankers etc.
Maargoed, anti alcohol rant uit.
Niet in de fles, op de fles gebonden sterretjes, zogenaamd koudvuur. Sterretjes opsteken leek altijd het minst gevaarlijk, als kind veel gedaan.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:17 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Je kan beter het vuurwerk benoemen. Als er geen vuurwerk in die fles had gezeten, als bron van de oorzaak, was er ook geen brand uitgebroken. De alcohol is niet het primair probleem, dat is vuur in dit soort gesloten clubs. Zonder nooduitgang.
Misschien moet het gebruik van dit soort vuurwerk binnenshuis ook maar verboden worden.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:17 schreef Landgeld het volgende:
Je kan beter het vuurwerk benoemen. Als er geen vuurwerk in die fles had gezeten, als bron van de oorzaak, was er ook geen brand uitgebroken. De alcohol is niet het primair probleem, dat is vuur in dit soort gesloten clubs. Zonder nooduitgang.
Het benoemde gedrag betreft dus wél levensgevaarlijk en bizar. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die dit maar blijven goedpraten, dat maakt het niet minder problematisch en belangrijk om te benoemen. Alleen zo kunnen we voorkomen dat er vaker onderschatting of nalatigheid plaats zal vinden in zulke levensgevaarlijke situaties.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 17:11 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ik zie geen bizar of levensgevaarlijk gedrag. Achteraf makkelijk praten dat het anders had gemoeten.
Ik zie vooral jongeren die onbewust zijn van het nadere onheil. Die zijn lekker nieuwjaar aan het vieren met vrienden. Hebben waarschijnlijk de nodige drank op. Ze maken filmpjes van elkaar en hebben gewoon een toffe avond.
Dan ontstaat er in die setting opeens vuur en moet je je daartoe verhouden. Je bent op die leeftijd niet bezig met de mogelijkheid dat je dood kan gaan. De muziek draait nog steeds, je vrienden lijken niet onder de indruk en er wordt nog gedanst. Liefst houd je de situatie zo lang mogelijk zoals het was, een toffe avond houden. Het vuur zal vast zo wel onder controle komen. Iemand probeert met een shirt het uit te slaan. Het vuur breidt uit..
En dan houden de filmpjes wel zo'n beetje op. Daarna zal het snel zijn gegaan. Zowel het vuur als de paniek.
De filmpjes die we hebben gezien zijn vlakbij de trap gemaakt als ik de plattegrond een beetje inschat. Die zijn dus nog tijdig naar buiten kunnen komen.
Ik vind het dan inderdaad victim blaming om die jongeren hun gedrag kwalijk te nemen in een plotselinge uitzonderlijk situatie. Had het beter gekund. Zeker. Zijn er ook vast genoeg geweest die wel hun flight reactie hebben gehad gelukkig.
Er zijn genoeg schuldigen aan te wijzen waarschijnlijk, maar dat zijn absoluut niet de slachtoffers.
Klopt, de parallellen zijn best groot.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:27 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is eigenlijk een soortgelijk geval als in ‘t Hemeltje in Volendam. Plafondversiering vat vlam.
En wie hebben dit vuurwerk afgestoken? Dat zal eerder het personeel aan de bar zijn geweest, niet de uitbaters. De laatstgenoemden hebben vooral wat uit te leggen over het feit dat er schijnbaar 13-jarigen aanwezig waren.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:32 schreef Harvest89 het volgende:
Die jongeren treft geen enkele blaam.
Degene die hier schuldig zijn, zijn de uitbaters van die café.
Besluiten om in je houten kelder vuurwerk af te steken. What the fuck.
Ja, wie bedacht dat echte takken van sparren zouden gaan uitdrogen en brandgevaarlijk worden, de eigenaar van Het Hemeltje had die alleen maar als kerstversiering hangen, niet altijd. Nadien is dat ook verboden. Deze eigenaar had kennelijk al jarenlang een soort brandgevaarlijk, geluidswerend goedkoop troepje hangen, vind ik net wat anders.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt, de parallellen zijn best groot.
We weten ook niet of het personeel handelde naar plan van de eigenaar of dat ze dit zelf bedacht hebben.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En wie hebben dit vuurwerk afgestoken? Dat zal eerder het personeel aan de bar zijn geweest, niet de uitbaters. De laatstgenoemden hebben vooral wat uit te leggen over het feit dat er schijnbaar 13-jarigen aanwezig waren.
Tja, welke brandbare rommel je ook ophangt, en hoe lang, maakt wat dat betreft volgens mij niet zoveel uit.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, wie bedacht dat echte takken van sparren zouden gaan uitdrogen en brandgevaarlijk worden, de eigenaar van Het Hemeltje had die alleen maar als kerstversiering hangen, niet altijd. Nadien is dat ook verboden. Deze eigenaar had kennelijk al jarenlang een soort brandgevaarlijk, geluidswerend goedkoop troepje hangen, vind ik net wat anders.
Plus daarbij: het rondlopen met champagneflessen met sprinklers/sterrentjefontijnen was ook niet voor het eerst getuige de beelden van eerdere opnamen uit de bar.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:36 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, wie bedacht dat echte takken van sparren zouden gaan uitdrogen en brandgevaarlijk worden, de eigenaar van Het Hemeltje had die alleen maar als kerstversiering hangen, niet altijd. Nadien is dat ook verboden. Deze eigenaar had kennelijk al jarenlang een soort brandgevaarlijk, geluidswerend goedkoop troepje hangen, vind ik net wat anders.
Jongeren zijn doorgaans pas op hun 25e volgroeid, qua hersenen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het benoemde gedrag betreft dus wél levensgevaarlijk en bizar. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die dit maar blijven goedpraten, dat maakt het niet minder problematisch en belangrijk om te benoemen. Alleen zo kunnen we voorkomen dat er vaker onderschatting of nalatigheid plaats zal vinden in zulke levensgevaarlijke situaties.
Het blijft dan ook opmerkelijk en tevens zorgwekkend om te zien dat dit bij sommigen er niet in wil. Die lijken te denken dat mensen in deze situatie allemaal maar een soort totaal ontoerekeningsvatbare zwakzinnigen zijn, die niets kan worden aangerekend in hun gedrag en alles moet liggen aan externe factoren zoals een eigenaar, uitbaters of degenen die controles hebben uitgevoerd. Tja, zo werkt de wereld simpelweg niet.
Dat er met de externe factoren in dit cafe van alles mis lijkt te zijn mag duidelijk zijn. Daarnaast kan er wel degelijk kritisch worden gereageerd op beeldmateriaal dat verschijnt, waar mensen onhandige of ronduit domme dingen of het nalaten om medeburgers in een levensbedreigende situatie te assisteren.
En van victim blaming is dus helemaal geen sprake, aangezien mensen die bijvoorbeeld buiten een cafe staan dat in de brand is gevolgen per definitie al geen slachtoffers zijn, maar omstanders. En die hebben simpelweg een verplichting om te helpen.
Het was er volgens mij niet ongebruikelijk om champagne te voorzien van vuurwerk.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
We weten ook niet of het personeel handelde naar plan van de eigenaar of dat ze dit zelf bedacht hebben.
Ik vind het heel knap van jou dat jij direct de situatie goed kan inschatten en beseft dat iedereen enorm in levensgevaar is. Kudows voor jouquote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het benoemde gedrag betreft dus wél levensgevaarlijk en bizar. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die dit maar blijven goedpraten, dat maakt het niet minder problematisch en belangrijk om te benoemen. Alleen zo kunnen we voorkomen dat er vaker onderschatting of nalatigheid plaats zal vinden in zulke levensgevaarlijke situaties.
Het blijft dan ook opmerkelijk en tevens zorgwekkend om te zien dat dit bij sommigen er niet in wil. Die lijken te denken dat mensen in deze situatie allemaal maar een soort totaal ontoerekeningsvatbare zwakzinnigen zijn, die niets kan worden aangerekend in hun gedrag en alles moet liggen aan externe factoren zoals een eigenaar, uitbaters of degenen die controles hebben uitgevoerd. Tja, zo werkt de wereld simpelweg niet.
Dat er met de externe factoren in dit cafe van alles mis lijkt te zijn mag duidelijk zijn. Daarnaast kan er wel degelijk kritisch worden gereageerd op beeldmateriaal dat verschijnt, waar mensen onhandige of ronduit domme dingen of het nalaten om medeburgers in een levensbedreigende situatie te assisteren.
En van victim blaming is dus helemaal geen sprake, aangezien mensen die bijvoorbeeld buiten een cafe staan dat in de brand is gevolgen per definitie al geen slachtoffers zijn, maar omstanders. En die hebben simpelweg een verplichting om te helpen.
Joh, ik ben nog van de generatie dat een kroeg blauw hing van de rook door sigaren en sigaretten. Niemand dacht toen over een eventuele branduitbraak.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, welke brandbare rommel je ook ophangt, en hoe lang, maakt wat dat betreft volgens mij niet zoveel uit.
Ook hieruit blijkt wel weer dat er eerst iets verschrikkelijks moet gebeuren voor een land hier echt maatregelen op neemt…quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Joh, ik ben nog van de generatie dat een kroeg blauw hing van de rook door sigaren en sigaretten. Niemand dacht toen over een eventuele branduitbraak.
Daar hebben we inspecteurs voor.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ook hieruit blijkt wel weer dat er eerst iets verschrikkelijks moet gebeuren voor een land hier echt maatregelen op neemt…
Die waren er ook voor de brand in het Hemeltje en zijn er ook in Zwitserland…quote:
Als er ergens brand uitbreekt, waarbij al snel een heel plafond in de brand staat en de eerste reactie is dat dit op een mobiel wordt gefilmd voor de socials, dat is simpelweg een hele gevaarlijke respons. En ook iets dat vanwege de digitalisering, alleen iets is dat je bij de huidige jonge generaties ziet. 20 jaar geleden was dit niet eens een optie.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jongeren zijn doorgaans pas op hun 25e volgroeid, qua hersenen.
Het is wel erg makkelijk hen te verwijten in zo'n bizarre situatie te handelen als een volwassene, hoewel ik me afvraag of de shock ook hen niet raakt in zo'n geval.
Het is soms goed terug te denken aan de tijd dat men zelf 18-25 was; gegarandeerd dat er een hoop momenten tussenzitten waarin je later met verbazing naar terugkijkt.
Ik word ineens een beetje misselijk, wel een vraagje, wat heb jij geleerd van het verleden?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als er ergens brand uitbreekt, waarbij al snel een heel plafond in de brand staat en de eerste reactie is dat dit op een mobiel wordt gefilmd voor de socials, dat is simpelweg een hele gevaarlijke respons. En ook iets dat vanwege de digitalisering, alleen iets is dat je bij de huidige jonge generaties ziet. 20 jaar geleden was dit niet eens een optie.
Je hoeft ook geen 25 te zijn om te realiseren dat dit niet handig is en het in zo een situatie beter is om direct te zorgen dat je buiten komt. 16-jarigen zijn ook geen zwakzinnigen zoals net al aangegeven, het is maar twee jaar beneden de leeftijd waarin mensen volwassen en dus volledig handelingsbekwaam worden geacht.
Om dus nog maar te zwijgen over buiten staan, zien dat er een levensgevaarlijke situatie is en niets doen behalve filmen. Dat betreft gewoon nalatigheid en zou in Nederland in theorie strafbaar kunnen zijn.
En als zulke dingen niet worden uitgelicht, dan leren mensen er niets van en kunnen dus zulke verschrikkelijke tragedies lastig worden voorkomen in de toekomst. Dan kan je zelfs nog een uitgaansgelegenheid hebben waar alles aan klopt (wat hier overduidelijk niet het geval was), maar nog zullen er slachtoffers vallen. Ik neem aan dat iedereen dit graag wil voorkomen.
Je kan er zeker lessen uit trekken maar je kan het ze niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als er ergens brand uitbreekt, waarbij al snel een heel plafond in de brand staat en de eerste reactie is dat dit op een mobiel wordt gefilmd voor de socials, dat is simpelweg een hele gevaarlijke respons. En ook iets dat vanwege de digitalisering, alleen iets is dat je bij de huidige jonge generaties ziet. 20 jaar geleden was dit niet eens een optie.
Je hoeft ook geen 25 te zijn om te realiseren dat dit niet handig is en het in zo een situatie beter is om direct te zorgen dat je buiten komt. 16-jarigen zijn ook geen zwakzinnigen zoals net al aangegeven, het is maar twee jaar beneden de leeftijd waarin mensen volwassen en dus volledig handelingsbekwaam worden geacht.
Om dus nog maar te zwijgen over buiten staan, zien dat er een levensgevaarlijke situatie is en niets doen behalve filmen. Dat betreft gewoon nalatigheid en zou in Nederland in theorie strafbaar kunnen zijn.
En als zulke dingen niet worden uitgelicht, dan leren mensen er niets van en kunnen dus zulke verschrikkelijke tragedies lastig worden voorkomen in de toekomst. Dan kan je zelfs nog een uitgaansgelegenheid hebben waar alles aan klopt (wat hier overduidelijk niet het geval was), maar nog zullen er slachtoffers vallen. Ik neem aan dat iedereen dit graag wil voorkomen.
Of een loeialarm zodra de zuurstof in een gebouw minder wordt.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:03 schreef eigendeegcookie het volgende:
zou wel handig zijn als een smartphone heel hard ging piepen wanneer je een plafondbrand staat te filmen, ben je niet langer afhankelijk van brandalarm.
Denk niet dat dit hier geholpen had, dit ging zo snel!quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Of een loeialarm zodra de zuurstof in een gebouw minder wordt.
Over tsunami's en treinrampen heeft niemand het hier gehad. De punten die voornamelijk zijn gemaakt is dat als een plafond volledig in de brand staat het waarschijnlijk tijd is naar buiten te rennen en ten tweede dat als er een café van binnen volledig in de brand staat wat zichtbaar is voor omstanders buiten, het taak is om ergens een ruitje in te slaan en slachtoffers te helpen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik vind het heel knap van jou dat jij direct de situatie goed kan inschatten en beseft dat iedereen enorm in levensgevaar is. Kudows voor jou
Ik zal eerlijk zijn. Ik denk niet dat ik ook direct door zou hebben wat er gaat gebeuren en zeker niet toen ik 18 jaar oud was. Zo heb ik ook niet de illusie dat ik op het strand van Thailand toen het water zich terugtrok direct door zou hebben gehad dat er een Tsunami in aantocht was. En die treinbrand in de tunnel naar Kaprun, ik zou misschien ook naar boven zijn gelopen in plaats van naar beneden. Zou ik weer dood zijn, derde keer al.
Ik vind het knap als iemand wel zo wijs is. Ik onderschat soms het gevaar. Het is moeilijk voor te stellen hoe ik in zo'n situatie zou handelen, maar ik heb er niet alle vertrouwen in dat ik altijd direct het gevaar zie. En ik ben in mijn leven al heel wat mensen tegengekomen die net zo 'dom' zijn als ik of misschien zelfs dommer. Hoewel dat laatste ik niet weet want ik heb nog geen ramp van dichtbij meegemaakt.
En bij deze kroeg in Crans Montano. Volgens mij hadden buiten maar weinig mensen door wat daar binnen afspeelde. Nu we weten wat er is gebeurd lijkt het zo duidelijk, maar op zo'n moment is dat voor de omgeving natuurlijk niet zo.
Er is dan ook niemand die dit doet.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je kan er zeker lessen uit trekken maar je kan het ze niet kwalijk nemen.
Dat zijn gewoon jongeren op een feestje. Ze denken dat het veilig is en dan breekt de hel uit.
Ik weet zeker dat 8/10 van ons allemaal ook niet adequaat had gehandeld.
Altijd zo makkelijk vanop je veilige stoel
Vrees het ook, niet te voorkomen dit.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:06 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Denk niet dat dit hier geholpen had, dit ging zo snel!
Nou jij bent ze toch aansprakelijk aan het stellen? Nalatigheid dit dat?quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:07 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Over tsunami's en treinrampen heeft niemand het hier gehad. De punten die voornamelijk zijn gemaakt is dat als een plafond volledig in de brand staat het waarschijnlijk tijd is naar buiten te rennen en ten tweede dat als er een café van binnen volledig in de brand staat wat zichtbaar is voor omstanders buiten, het taak is om ergens een ruitje in te slaan en slachtoffers te helpen.
Meer niet, dat deze enorme simpele dingen al zoveel stof doen opwaaien is op zijn minst heel erg opmerkelijk te noemen.
[..]
Er is dan ook niemand die dit doet.
Hier is nog geen post voorbijgekomen waarin is gesteld dat deze jongeren zelf verantwoordelijk zouden zijn voor deze situatie.
Dat zou ook totaalidioot zijn want de realiteit blijft dat het een situatie was waarbij zelfs 13-jarigen aanwezig waren (wat niet eens had gemogen) en men in een kelder zat zonder enige nooduitgang, dat sommigen gewoon op de verkeerde plek stonden en tragisch genoeg volledig kansloos waren spreekt voor zich.
Maar deze keer zaten die sterretjes op een fles in de lucht gehouden door een meisje op de schouders van iemand andersquote:Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Plus daarbij: het rondlopen met champagneflessen met sprinklers/sterrentjefontijnen was ook niet voor het eerst getuige de beelden van eerdere opnamen uit de bar.
Dus inderdaad Hemeltje en Constallation zijn niet vergelijkbaar in dat opzicht.
Als je mijn posts goed had gelezen ging dat specifiek over de mensen buiten die aan het filmen waren hoe mensen binnen paniekerig, vechtende voor hun leven zochten naar een uitgang. Dát is inderdaad nalatigheid.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou jij bent ze toch aansprakelijk aan het stellen? Nalatigheid dit dat?
Ik vind dat behoorlijk als schuldig benoemen?
Ja en dat deed Howard voortdurend, betweterig en wijzen naar een mislukte generatie jongeren ook nog.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nou jij bent ze toch aansprakelijk aan het stellen? Nalatigheid dit dat?
Ik vind dat behoorlijk als schuldig benoemen?
Ik heb geen idee wat er in hun hoofd omging.. ik ga er vanuit dat dit niet: 'huehuehue cool vuurtje jongeuh' was.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:16 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als je mijn posts goed had gelezen ging dat specifiek over de mensen buiten die aan het filmen waren hoe mensen binnen paniekerig, vechtende voor hun leven zochten naar een uitgang. Dát is inderdaad nalatigheid.
In Nederland ben je ook per wet verplicht mensen te helpen als zij zichtbaar levensgevaar verkeren. In deze situatie kun je daar gerust van spreken.
Ah, je gaat nu even woorden in de mond leggen? Dit heb ik namelijk nooit gezegd.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:16 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja en dat deed Howard voortdurend, betweterig en wijzen naar een mislukte generatie jongeren ook nog.
Het zal je opa maar zijn..
Tja, je kunt mensen blijven beroven van zelfbeschikking over verantwoordelijkheid. Zo werkt het gewoon niet. En het blijkt gelukkig ook dat er hele heldhaftige mensen zijn geweest die zelfs naar binnen zijn gegaan om mensen te redden, dat is levensgevaarlijk. Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat er in hun hoofd omging.. ik ga er vanuit dat dit niet: 'huehuehue cool vuurtje jongeuh' was.
Zij kunnen ook gefreezed hebben?
Het is achteraf en op een afstand altijd zo makkelijk praten. Op zo een moment echter staat je verstand meestal stil.
Sorry, dacht dat je ouder was, maar eigenlijk nog erger dan, jouw wereldbeeld is oud. Met je zelfbeschikkingkwats, hoop oprecht niet dat jij ooit afhankelijk wordt van een medemens.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, je gaat nu even woorden in de mond leggen? Dit heb ik namelijk nooit gezegd.
En opa op je 30e? Je hebt wel een fantasierijk beeld van de wereld zo blijkt.
[..]
Tja, je kunt mensen blijven beroven van zelfbeschikking over verantwoordelijkheid. Zo werkt het gewoon niet. En het blijkt gelukkig ook dat er hele heldhaftige mensen zijn geweest die zelfs naar binnen zijn gegaan om mensen te redden, dat is levensgevaarlijk. Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.
Ik denk echt dat velen hebben gefilmd uit een schok, een soort coping. Dat is nu helaas een soort reflex van mensen die letterlijk opgegroeid zijn met een smartphone.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:23 schreef HowardRoark het volgende:
Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.
Jij snapt het.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik denk echt dat velen hebben gefilmd uit een schok, een soort coping. Dat is nu helaas een soort reflex van mensen die letterlijk opgegroeid zijn met een smartphone.
Ik zou ook niet staan filmen. Maar ik ben van de pc generatie.
soort van automatische feature als je een gebouw binnengaat.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 19:03 schreef eigendeegcookie het volgende:
zou wel handig zijn als een smartphone heel hard ging piepen wanneer je een plafondbrand staat te filmen, ben je niet langer afhankelijk van brandalarm.
Dat doe ik helemaal nergens.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 14:45 schreef littlemindy het volgende:
Mensen die "naar de klote te gaan"verheerlijken en schijnbaar normaal vinden dat je als 16- of 20 jarige niet nadenkt
Je mag op die leeftijd gewoon scooter- en/of autorijden, je brein is echt wel zover dat het risico's kan inschatten.
Een in brand vliegend plafond gaan lopen filmen terwijl je in een kelder staat met 100 man, dan spoor je niet. Ook niet als 16- of 20-jarige. Het zijn geen kleuters ofzo.
Net als die mensen die vanaf buiten alles filmen ipv hun best doen om mensen die in nood zitten te helpen.
Compleet verloren generatie.
Dat vind ik wel kort door de bocht. In de basis ben ik het er mee eens dat je het naleven van regels moet controleren. Maar bovenal is het een mentaliteitskwestie. Een ondernemer die het al dan niet op orde hebben van zijn zaken laat afhangen van controles door de inspectie is m.i. ongeschikt.quote:
Het zal wel los lopen-mentaliteit. "Zo, checkje gedaan, lekker vroeg naar huis vandaag".quote:Op zondag 4 januari 2026 08:52 schreef raptorix het volgende:
Ik vind het vrij bizar, hoe kan het zijn dat er 3 keer is gecontroleerd, terwijl de tent niet eens nooduitgangen heeft.
Dat moet toch zelfs wel iemand van de lokale autoriteiten die daar niet in gespecialiseerd is hebben kunnen zien? Of anders wel een keer een gast met kennis van zaken.
Dat denk ik niet, kijk je gaat niet elk hoekje onderzoeken wellicht, maar je gaat als inspecteur echt geen akkoord geven als er geen nooduitgang is. Wat ik zomaar denk is dat die inspecties zijn geweest toen die kelder er nog niet was ofzo.quote:Op zondag 4 januari 2026 09:01 schreef roos94 het volgende:
[..]
Het zal wel los lopen-mentaliteit. "Zo, checkje gedaan, lekker vroeg naar huis vandaag".
Misschien was het toegestaan? Of onder bepaalde voorwaarde .quote:Op zondag 4 januari 2026 08:52 schreef raptorix het volgende:
Ik vind het vrij bizar, hoe kan het zijn dat er 3 keer is gecontroleerd, terwijl de tent niet eens nooduitgangen heeft.
Dat moet toch zelfs wel iemand van de lokale autoriteiten die daar niet in gespecialiseerd is hebben kunnen zien? Of anders wel een keer een gast met kennis van zaken.
Waarom zou dat in godsnaam toegestaan zijn? Het is nou niet dat Zwitserland bekent staat dat ze er met de pet naar gooien qua regels of dat er van alles omgekocht word.....quote:Op zondag 4 januari 2026 09:36 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Misschien was het toegestaan? Of onder bepaalde voorwaarde .
Er zullen 2 partijen onderzocht worden op de schuldvraag:
- eigenaren, waar mogelijk in overtreding wel of niet
- inspectiedienst, wat is de uitkomst van rapporten en inspecties.
Ook de inspecteur zal niet lekker slapen .
Dat lijkt me héél sterk. De meer logische optie is dat degene die controle heeft gedaan, een fout heeft gemaakt. Óf dat ze voor de controle dat spul weggehaald hebben. Als er controles zijn geweest sinds de verbouwing.quote:Op zondag 4 januari 2026 09:36 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Misschien was het toegestaan? Of onder bepaalde voorwaarde .
Er zullen 2 partijen onderzocht worden op de schuldvraag:
- eigenaren, waar mogelijk in overtreding wel of niet
- inspectiedienst, wat is de uitkomst van rapporten en inspecties.
Ook de inspecteur zal niet lekker slapen .
Maar het is ook sterk gedecentraliseerd. Wallis is een kanton met in totaal minder inwoners dan Zeeland. Nu weet ik niet hoe het met toezicht op bouwen en horeca is geregeld maar als het kanton dat ook voor een groot deel zelf in kan vullen, of overlaat aan de kleine gemeenten, dan is dat best wel een risico.quote:Op zondag 4 januari 2026 09:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou dat in godsnaam toegestaan zijn? Het is nou niet dat Zwitserland bekent staat dat ze er met de pet naar gooien qua regels of dat er van alles omgekocht word.....
En dat zouden ze dus niet moeten doen. Die controles zouden gewoon zonder enige aankondiging vooraf, en dus geheel onverwacht plaats moeten vinden.quote:Op zondag 4 januari 2026 10:01 schreef kwiwi het volgende:
(die controle wordt steeds ver van tevoren aangekondigd)
In dit geval gaat dat om een huis. Zou het nogal wat vinden als er elk moment iemand aan kan kloppen om mijn huis te inspecterenquote:Op zondag 4 januari 2026 10:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En dat zouden ze dus niet moeten doen. Die controles zouden gewoon zonder enige aankondiging vooraf, en dus geheel onverwacht plaats moeten vinden.
Mogelijk konden ze aantonen dat het om brandwerend materiaal ging ?quote:Op zondag 4 januari 2026 09:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou dat in godsnaam toegestaan zijn? Het is nou niet dat Zwitserland bekent staat dat ze er met de pet naar gooien qua regels of dat er van alles omgekocht word.....
Het is in Wallis de gemeente die verantwoordelijk is.quote:Op zondag 4 januari 2026 10:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar het is ook sterk gedecentraliseerd. Wallis is een kanton met in totaal minder inwoners dan Zeeland. Nu weet ik niet hoe het met toezicht op bouwen en horeca is geregeld maar als het kanton dat ook voor een groot deel zelf in kan vullen, of overlaat aan de kleine gemeenten, dan is dat best wel een risico.
Het is niet voor niets dat in Nederland naar aanleiding van b.v. de vuurwerkramp in Enschede en later de brand in het Hemeltje de Veiligheidsregio’s, en later de Omgevingsdiensten, zijn gevormd. Waarin verplicht samengewerkt wordt. Juist om toezicht en hulpverlening beter en professioneler te kunnen organiseren.
We weten volgens mij nog niets over de slachtoffers, en of ze in de kelder of op de eerste verdieping waren. Dus het kan ook zijn dat ze wel in de kelder waren, maar het toch overleefd hebben. Omdat ze bijvoorbeeld toch nog snel weg zijn gekomen, of een bepaalde kant stonden van de trap.quote:Op zondag 4 januari 2026 11:23 schreef RamboDirk het volgende:
Hoe zijn de beelden eigenlijk de ether ingekomen? direct online via de socials?
Dat zou betekenen dat degene die we op de beelden zien ofwel dood of zwaar verminkt zijn. Bizar trieste gedachte. Zoveel jonge mensen in de bloei van hun leven.
Das handig in zo'n inteelt ski dorpje. Iedere restaurant-/hoteleigenaar heeft dezelfde achternaam.quote:Op zondag 4 januari 2026 13:02 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Het is in Wallis de gemeente die verantwoordelijk is.
Nu ging het in dit geval juist om buitenstaanders. De eigenaar en zijn vrouw waren een Frans echtpaar. Hij was geboren in Corsica en zij groeide op aan de Côte d'Azur.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:17 schreef Hyperdude het volgende:
Das handig in zo'n inteelt ski dorpje. Iedere restaurant-/hoteleigenaar heeft dezelfde achternaam.
Bijna.
lijkt mij onmogelijk. Die gasten aan het begin van het filmpje staan aan de andere kant van de trap. De enige uitweg. Het plafond fikt daar een beetje. Gezien de flashover en het feit dat het gehele plafond geconsumeerd zal zijn door de vlammenzee, naar beneden druipen van brandend foam op kleding van diegenen die zich in de bar bevinden lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de dansende mensen op dat filmpje het overleeft hebben. Of ze liggen nu zwaar verbrand in een ziekenhuis.quote:Op zondag 4 januari 2026 13:18 schreef Landgeld het volgende:
[..]
We weten volgens mij nog niets over de slachtoffers, en of ze in de kelder of op de eerste verdieping waren. Dus het kan ook zijn dat ze wel in de kelder waren, maar het toch overleefd hebben. Omdat ze bijvoorbeeld toch nog snel weg zijn gekomen, of een bepaalde kant stonden van de trap.
Meer dan de helft is er wel levend uitgekomen
no alarms, no sprinklers , no fire extinguishersquote:Op zondag 4 januari 2026 10:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En dat zouden ze dus niet moeten doen. Die controles zouden gewoon zonder enige aankondiging vooraf, en dus geheel onverwacht plaats moeten vinden.
Dan nog is het een kleine gemeenschap waarbij iedereen elkaar (en vermoedelijk ook de inspecteur) kent met allerlei wederzijdse afhankelijkheden en een belang om vooral zoveel mogelijk geld over te houden aan de toeristen.quote:Op zondag 4 januari 2026 14:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Nu ging het in dit geval juist om buitenstaanders. De eigenaar en zijn vrouw waren een Frans echtpaar. Hij was geboren in Corsica en zij groeide op aan de Côte d'Azur.
ik ben er wel eens geweest heel lang geledenquote:Op zondag 4 januari 2026 16:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan nog is het een kleine gemeenschap waarbij iedereen elkaar (en vermoedelijk ook de inspecteur) kent met allerlei wederzijdse afhankelijkheden en een belang om vooral zoveel mogelijk geld over te houden aan de toeristen.
Op dat filmpje, bijvoorbeeld van de jongen die zijn T-shirt gebruikt om het vuur uit te maken, lijkt het vooral heel rustig in de kelder. Je ziet amper andere mensen. Zeker geen massa’s of iets dergelijks. Voor mij is het dus best mogelijk, dat deze mensen weer een trap nog uit de kelder zijn geraakt. Dan is het even de vraag wat daarboven is gebeurd, en of ze toen vast zijn komen zitten. Of nog een andere uitleg hebben gehad.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:04 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
lijkt mij onmogelijk. Die gasten aan het begin van het filmpje staan aan de andere kant van de trap. De enige uitweg. Het plafond fikt daar een beetje. Gezien de flashover en het feit dat het gehele plafond geconsumeerd zal zijn door de vlammenzee, naar beneden druipen van brandend foam op kleding van diegenen die zich in de bar bevinden lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de dansende mensen op dat filmpje het overleeft hebben. Of ze liggen nu zwaar verbrand in een ziekenhuis.
Behalve de trap was er geen uitweg vanuit de kelder. We weten natuurlijk nog niet waar de doden gevonden zijn (kelder of daarboven).
Er is een ander filmpje (met dezelfde muziek op de achtergrond) waarop er ongeveer hetzelfde aantal mensen binnen staan te dansen maar waarbij het vuur zich al aanzienlijk verder verspreid heeft over het plafond. Dit kan echt heel snel gaan, van een seconde nog "beheersbaar" naar totaal ongecontroleerd inferno 10 seconden laterquote:Op zondag 4 januari 2026 19:25 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Op dat filmpje, bijvoorbeeld van de jongen die zijn T-shirt gebruikt om het vuur uit te maken, lijkt het vooral heel rustig in de kelder. Je ziet amper andere mensen. Zeker geen massa’s of iets dergelijks. Voor mij is het dus best mogelijk, dat deze mensen weer een trap nog uit de kelder zijn geraakt. Dan is het even de vraag wat daarboven is gebeurd, en of ze toen vast zijn komen zitten. Of nog een andere uitleg hebben gehad.
hier zijn ze bar aan het verbouwenquote:Op zondag 4 januari 2026 19:25 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Op dat filmpje, bijvoorbeeld van de jongen die zijn T-shirt gebruikt om het vuur uit te maken, lijkt het vooral heel rustig in de kelder. Je ziet amper andere mensen. Zeker geen massa’s of iets dergelijks. Voor mij is het dus best mogelijk, dat deze mensen weer een trap nog uit de kelder zijn geraakt. Dan is het even de vraag wat daarboven is gebeurd, en of ze toen vast zijn komen zitten. Of nog een andere uitleg hebben gehad.
quote:Kijk eens naar deze "uitgangstrap" van de Constellation: smal als een knelpunt, alleen uitgang voor 300+ mensen in een rattenvalkelder. De Moretti's hebben het in 2015 op deze manier gerenoveerd, om meer mensen te proppen en meer VIP-flessen te verkopen.
Resultaat op oudejaarsavond: paniek, stormloop, kinderen vertrapt en verbrand omdat deze shit niet gemaakt is voor noodevacuatie.
Het was geen ongeluk: het was een kist met muziek.
Levenslange gevangenisstraf voor Jacques en Jessica Moretti.
Je bedoelt dat filmpje in de kelder , waar ook mensen rondom staan te filmen ? Ja , daar lijkt het vuur zich snel te verspreiden . Maar lijkt het ook niet druk in de kelder.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:30 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Er is een ander filmpje (met dezelfde muziek op de achtergrond) waarop er ongeveer hetzelfde aantal mensen binnen staan te dansen maar waarbij het vuur zich al aanzienlijk verder verspreid heeft over het plafond. Dit kan echt heel snel gaan, van een seconde nog "beheersbaar" naar totaal ongecontroleerd inferno 10 seconden later![]()
Ben trouwens erg benieuwd of dat meisje die op de schouders zit van die gast het overleeft heeft... Als ze nog leeft dan heeft ze dood van 40 mensen en het leed van tientallen verbrandde mensen op haar geweten. Dat moet toch ook een hel zijn
als je een betonen pladond hebt dan gebeurd er niets, de oorzaak is die zooi en gebrek aan leidingquote:Op zondag 4 januari 2026 20:53 schreef Landgeld het volgende:
Oorzaak was het vuurwerk waar nu vanuit wordt gegaan. En door iemand op de rug zat ?
En wat wil je zeggen met deze foto’s ? Hier zie je inderdaad de kelder .quote:Op zondag 4 januari 2026 20:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hier zijn ze bar aan het verbouwen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ].
[ afbeelding ]
[..]
het plakken van die rottige pyroform tegen de plafond tegen de geluidsoverlastquote:Op zondag 4 januari 2026 21:12 schreef Landgeld het volgende:
[..]
En wat wil je zeggen met deze foto’s ? Hier zie je inderdaad de kelder .
quote:Op zondag 4 januari 2026 20:53 schreef Landgeld het volgende:
Oorzaak was het vuurwerk waar nu vanuit wordt gegaan. En door iemand op de rug zat ?
Maar je hebt ook deze foto:quote:
Ja het is niet te bevatten, dat plafond staat als in brand en dat ene meisjes staat nog te klappen van vreugde.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:39 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Maar je hebt ook deze foto:
https://x.com/syncronus/status/2006998907285615075?s=46
Dan staan ze op de grond met die flessen in de lucht , tegen het plafond !
De eerst filmpjes had ik nog niet gezien. Is dat het personeel dat nog staat te zwaaien met doeken in het rond ( dansend?)? Ze lijken allemaal een rood schort aan te hebben.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:30 schreef Landgeld het volgende:
https://x.com/syncronus/status/2006998907285615075?s=46
Op bovenstaande foto (link) zie je trouwens op het moment van ontbranding, de kelder wel een stuk voller was. Als je vervolgens het filmpje ziet waarop ze nog staan filmen bij het vuur, zie je dat die kelder al wel een stuk leger is.
https://x.com/tonytruant01/status/2006894920640897110?s=46
(Dit is misschien 60 seconden na dat vuurwerk)
Wat mijn vermoeden is dat de kelder echt wel vol stond, maar ook een aanzienlijk deel wel snel weg is gegaan.
En een kleine groep, ik denk tientallen mensen, nog wel in de kelder beneden waren toen het vuur al verder is uitgebreid. Foto’s en video’s staan nemen en het gevaar niet konden inschatten. En dat de doden dus deels beneden kunnen zijn ontstaan, maar ook boven onder vuur daarna misschien 30 of 60 seconden ook snel door naar de eerste verdieping waar mensen niet meer wegkomen.
En wie zijn die mensen op de achergrond met die rode schorten en witte blouse, het personeel? Die staan ook nog te dansenquote:Op zondag 4 januari 2026 21:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja het is niet te bevatten, dat plafond staat als in brand en dat ene meisjes staat nog te klappen van vreugde.
Links op de foto.
Dat filmpje had ik zelf ook nog niet gezien, du dat weet ik niet.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:46 schreef mijntjexx het volgende:
[..]
En wie zijn die mensen op de achergrond met die rode schorten en witte blouse, het personeel?
Is niet van die avond zeggen mensenquote:Op zondag 4 januari 2026 21:49 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat filmpje had ik zelf ook nog niet gezien, du dat weet ik niet.
Maar ik vrees dat dat nog bij de Nieuwjaarss-act hoort, die mensen hebben dat gevaar veel te laat gezien. ( dat weet ik niet zeker he?)
Of het is zo snel gegaan.
Eerste filmpje waar het drukker is is dus van een incident in Bali, was niet die avondquote:Op zondag 4 januari 2026 21:51 schreef Landgeld het volgende:
Er is ook een filmpje wat van het buiten wordt gefilmd, en je aan de linkerkant een trap ziet. Mensen lijken daar of wel vast te zitten, of om hulp te roepen vanuit buiten. Heeft iemand die context wat beter?
Ik bedoel een filmpje waaruit buiten wordt gefilmd, en mensen vast lijken te zitten op zo’n trapquote:Op zondag 4 januari 2026 21:52 schreef mijntjexx het volgende:
[..]
Eerste filmpje waar het drukker is is dus van een incident in Bali, was niet die avond
Ja en ik bedoel een post die jij net plaatst met informatie die niet helemaal kloptquote:Op zondag 4 januari 2026 21:53 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Ik bedoel een filmpje waaruit buiten wordt gefilmd, en mensen vast lijken te zitten op zo’n trap
Ik denk dat die controleurs gewoon zijn omgekocht of zo.quote:Op zondag 4 januari 2026 08:52 schreef raptorix het volgende:
Je hebt grofweg een halve minuut om weg te komen en na grofweg 40 seconden verspreidt het vuur gigantisch snel en is de rookontwikkeling dermate dat de meesten de uitgang niet meer kunnen vinden.quote:Op zondag 4 januari 2026 20:08 schreef Landgeld het volgende:
Hier een filmpje van 25 jaar geleden:
https://x.com/1234fit/status/2007732341679239293?s=46
Zelfde situatie als in de bar in Zwitserland . Je ziet hoe snel zo’n plafond brand kan gaan .
Weet jij ook wie dat had beweerd dat de schuld zou liggen bij de mensen die filmden?quote:Op zondag 4 januari 2026 22:15 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Foto's van eerdere verbouwing waar de trap ongeveer gehalveerd is in breedte.
https://x.com/ChanceGardi/status/2007591558523306345
[ link | afbeelding ]
Lijkt me meer een verwijzing naar een algemeen sentiment dat rondgaat, zie je hier in het topic ook veel. 'die zijn alleen maar bezig met social media, hadden ze maar moeten vluchten..'quote:Op zondag 4 januari 2026 22:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Weet jij ook wie dat had beweerd dat de schuld zou liggen bij de mensen die filmden?
quote:Ik had het mis en hoewel ik mijn tweet niet zal verwijderen, erken ik dat ik er volledig naast zat met deze gemakkelijke en wrede reactie.
Toen ik vanochtend een tekst van een Amerikaanse wetenschapster tegenkwam, begreep ik wat er mogelijk door de hoofden van deze jongeren is gegaan. En als het met alcohol te maken heeft, dan heeft 'domheid' er niets mee te maken, en zelfs smartphones niet, volgens haar (persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat mensen die gewend zijn aan gevaar niet op dezelfde manier zouden hebben gehandeld).
Dus zelfs als niemand deze tweet leest, deel ik hem toch en vraag ik mijn excuses aan de mensen die ik mogelijk heb beledigd, hoewel mijn intentie naar mijn mening niet slecht was: ik wilde ouders of jongeren in deze video aan het denken zetten over het principe van verantwoordelijkheid.
"De brand in nachtclub Station vond plaats in 2003. Geen smartphones. Geen Instagram. Toch stierven er honderd mensen omdat ze stonden te kijken naar de vlammen, in de veronderstelling dat het onderdeel van de show was. Na de Grenfell-brand heb ik de brandveiligheid van enkele van de grootste vastgoedportefeuilles van het Verenigd Koninkrijk verbeterd. Je verwart domheid met biologie, natuurkunde en catastrofale ontwerpfouten."
Hier volgt de wetenschappelijke verklaring voor wat u ziet:
1. Wanneer de muziek doorgaat en het personeel niet in paniek raakt, onderdrukt het menselijk brein het vluchtinstinct om de dreiging in een normale context te plaatsen. Dit wordt de normaliteitsbias genoemd. Deze jongeren verstijfden om tegenstrijdige sociale signalen te verwerken, niet om 'likes' te krijgen. Ze waren waarschijnlijk al aan het filmen. En waarschijnlijk waren ze ook dronken.
2. Bij het ontwerpen van gebouwen houden we rekening met deze aarzeling (reactietijd vóór beweging). Brandveiligheidsnormen gaan ervan uit dat mensen wachten voordat ze gaan rennen. In een gebouw dat aan de voorschriften voldoet, kan een wachttijd van één tot twee minuten worden aangehouden voordat de evacuatie begint. Automatische brandblus- en detectiesystemen zijn juist ontworpen om deze tijd te besparen.
3. Het gebrek aan manoeuvreerruimte is te wijten aan het materiaal. Dit plafond is gemaakt van polyurethaanschuim. De verbranding ervan verloopt niet lineair; het bereikt het vlampunt (600 °C) in minder dan 90 seconden. Het is in feite vaste benzine. De ruimte zou al lang ontploft zijn voordat iemand redelijkerwijs had kunnen evacueren.
4. We berekenen de breedte van de nooduitgangen op basis van het aantal mensen dat per minuut door een deur kan (doorstroomsnelheid) en de snelheid waarmee het vuur zich verspreidt. Bij een brand waarbij schuimblusmiddelen worden gebruikt, is de beschikbare veilige evacuatietijd vrijwel nul. Zelfs met een onmiddellijke reactie zou de dichtheid van de menigte de uitgangen hebben geblokkeerd voordat de ruimte leeg was.
5. Bij een doorsnee brand in een gebouw, vooral als deze klein begint, verwacht je dat een verantwoordelijke volwassene het vuur blust, of dat de sprinklers dat doen. Als er brand uitbreekt in een fornuis in een restaurant, ren je niet naar buiten uit angst dat het hele gebouw plotseling explodeert. Geen weldenkend mens had zoiets moeten verwachten, tenzij ze de eigenaar waren en de constructie van het gebouw kenden. Deze arme tieners zijn waarschijnlijk kort na het plaatsen van deze video bewusteloos geraakt door rookvergiftiging. Als ze het niet hadden gedaan, zouden ze vast hebben gezeten in een catastrofale explosie, samengeperst in de enige, kleine uitgang. Ze zijn niet gestorven door Instagram. Ze zijn gestorven omdat de natuurkundige wetten van vuur zich sneller verspreiden dan een menselijk lichaam zich door een deur kan wringen, en een catastrofale minachting voor veiligheidsprincipes betekende dat ze geen schijn van kans hadden.
PS: Ik heb nooit gesuggereerd dat het verdiend was, alleen dat keuzes consequenties hebben en dat we er beter aan zouden doen om jongeren te trainen in eerste hulp en gevaar, in plaats van quota voor zwarte mensen in instellingen of op Netflix.
Bizar dat ze die eigenaren vrijgelaten hebbenquote:Op zondag 4 januari 2026 22:20 schreef mijntjexx het volgende:
Zwitserse politie heeft alle veertig slachtoffers van cafébrand geïdentificeerd. https://www.nu.nl/buitenl(...)geidentificeerd.html
Heb je de reacties hier wel gelezen?quote:Op zondag 4 januari 2026 22:24 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Weet jij ook wie dat had beweerd dat de schuld zou liggen bij de mensen die filmden?
En dus inderdaad meerdere jongeren bij de slachtoffers van onder de 16 jaar (in elk geval eentje van 14 jaar en twee van 15 jaar).quote:Op zondag 4 januari 2026 22:20 schreef mijntjexx het volgende:
Zwitserse politie heeft alle veertig slachtoffers van cafébrand geïdentificeerd. https://www.nu.nl/buitenl(...)geidentificeerd.html
quote:Emanuele Galeppini (16): overleden
Een van de eerste namen van slachtoffers die online opdook, was die van Emanuele Galeppini, een jongen van 16. Hij is oorspronkelijk afkomstig uit Genua, maar leeft in Dubai.
De Italiaanse Golffederatie publiceerde een bericht dat ze rouwt om zijn overlijden. "Als jonge atleet belichaamde hij passie en authenticiteit. In dit grote verdriet gaan onze gedachten uit naar zijn familie en de mensen die hem liefhebben. Emanuele, je zal voor altijd in onze harten blijven."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/01/03/slachtoffers-zwitserland/quote:Bij de zwaargewonden is ook de 19-jarige Fransman Tahirys Dos Santos. Hij is afkomstig uit Mont-Saint-Martin, een klein dorp vlak bij de Belgische grens en is jeugdspeler bij FC Metz, een Franse tweedeklasser.
Hij was samen met zijn vriendin en enkele vrienden in Zwitserland om eindejaar te vieren. Zijn makelaar heeft bij BFM verteld dat hij eigenlijk op de eerste verdieping van de bar was toen de brand uitbrak en dat hij eigenlijk "vrij gemakkelijk" kon ontsnappen. "Maar toen hij hoorde dat zijn vriendin nog binnen was, is hij terug naar binnen gelopen, in de vlammen, om haar te redden."
Hij kon zijn vriendin redden, maar raakte ernstig verbrand en werd met een helikopter naar Duitsland overgebracht. Daar wordt hij momenteel verzorgd. Ook zijn vriendin is zwaargewond, zij ligt in het ziekenhuis in Antwerpen.
De voetbalclub is "diep geschokt" door het nieuws, klinkt het in een statement op haar website. "We betuigen ons medeleven aan Tahirys in deze moeilijke tijd, waarin hij vecht tegen zijn verwondingen. We werken ook samen met de autoriteiten om hem te kunnen repatriëren naar het ziekenhuis van Mercy, dicht bij zijn woonplaats."
Inderdaad bizar. Hopelijk hebben ze die eigenaren niet zomaar vrijgelaten, maar hebben ze daar allerlei voorwaarden aan gesteld, zoals een borgtocht, paspoort inleveren, dagelijks melden bij de politie.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:44 schreef RedFever007 het volgende:
Bizar dat ze die eigenaren vrijgelaten hebben
Weet niet, je houdt mensen normaal vast als er kans op herhaling of kans op ontsnappen is.quote:Op zondag 4 januari 2026 22:44 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Bizar dat ze die eigenaren vrijgelaten hebben
quote:Meerdere jeugdspelers van Zwitserse voetbalploeg nog vermist na dodelijke brand in Crans-Montana
Er zijn nog tal van vermisten na de dodelijke brand in het Zwitserse skioord Crans-Montana, onder hen ook meerdere jeugdspelers van dezelfde voetbalploeg, zo melden lokale media.
Onder de vermisten zijn meerdere jeugdspelers van FC Lutry, een voetbalploeg uit het kanton Vaud. Eén speler ligt in het ziekenhuis, van de anderen is momenteel nog geen spoor te bekennen. De jeugdleden hadden voor oudejaarsavond naar verluidt een tafel voor twaalf personen gereserveerd.
Voorzitter Stéphan Bise bevestigde aan Zwitserse media dat er “meerdere mensen van de ploeg” vermist waren. “Voor zover ik weet, wordt een van hen in het ziekenhuis behandeld. Maar van drie of vier is nog steeds geen spoor. Meer weet ik zelf ook niet. Onze club en ons dorp zijn zeer zwaar getroffen door deze tragedie. We zullen proberen er zo tactvol mogelijk mee om te gaan.”
Heel mooi in elkaar gezet. Het lijkt me toch dat er hier velen hadden kunnen overleven door na een seconde of 10 naar buiten te gaan.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:28 schreef RamboDirk het volgende:
https://www.facebook.com/(...)tid=rS40aB7S9Ucbxw6v
55 seconden tot de flashover
Oh, laat maar zien dan, toon maar aan dat ik (of andere users hier) hebben gezegd dat degenen die filmden schuldig zijn aan deze verschrikkelijke brand ..quote:
quote:Alle slachtoffers van de brand in een bar in het Zwitserse Crans-Montana zijn geïdentificeerd, melden de autoriteiten. De brand rond de jaarwisseling in bar Le Constellation, die mogelijk werd veroorzaakt door vuurwerkfonteinen in flessen, eiste veertig levens. Nog eens 119 mensen raakten gewond, voornamelijk tieners en jongvolwassenen.
Onder de slachtoffers, in de leeftijd van 14 tot 39 jaar, bevonden zich 21 Zwitsers, 9 Fransen, 6 Italianen, een Portugese, een Roemeen en een Turk. Ook een 17-jarig Belgisch meisje kwam om het leven. Het jongste slachtoffer was een 14-jarige Franse jongen. Er zijn geen Nederlanders omgekomen of gewond geraakt bij de cafébrand.
Gewonden overgebracht
Tientallen gewonden van de brand zijn voor behandeling overgebracht naar andere landen. Ze gingen naar gespecialiseerde klinieken in België, Duitsland, Frankrijk en Italië, bericht omroep SRF.
Het gaat in totaal om 35 patiënten. Daarvan gingen er vijftien naar Frankrijk, zeven naar België, zes naar Italië en zeven naar Duitsland.
Ook Nederland heeft aangeboden slachtoffers op te nemen. Het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam staat klaar om brandwondslachtoffers uit Zwitserland op te vangen.
Ja, ik heb wel gelezen dat veel mensen het niet konden bevatten dat die mensen nog filmden, maar daadwerkelijk de schuld geven die heb ik dan niet gezien.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:05 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Heb je de reacties hier wel gelezen?
Nou dit inderdaad, dat het in je opkomt om dat te doen vind ik al te ziek voor woorden.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat soort journalisten zouden een beroepsverbod moeten krijgen.
Ja maar dat is nog niet gefactcheckt.quote:Op maandag 5 januari 2026 09:13 schreef XLVNB het volgende:
Is al voorbij gekomen dat die eigenaar gewoon een louche crimineel is die heeft vastgezeten voor fraude en pimpings?
Vooral op een rustige (maar wel snelle) manier het pand verlaten.quote:Op zondag 4 januari 2026 21:52 schreef Landgeld het volgende:
Met 400 gasten zijn er overigens betrekkelijk weinig filmpjes in de openbaarheid gekomen. Tot nu toe denk ik maar twee of drie filmpjes zeker vanuit binnen. Wat ook goed is, het respect voor de familie.
Toch zijn de filmpjes en enorme eye-opener richting de toekomst. Zodra er ergens brand is, zorg dat je weggaat.
Ook preventief misschien. Het is heel erg, maar ik denk dat heel veel mensen voortaan checken hoeveel nooduitgangen er zijn.quote:Op maandag 5 januari 2026 09:35 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Vooral op een rustige (maar wel snelle) manier het pand verlaten.
Want als 300 mensen in zo'n kleine ruimte tegelijkertijd in paniek raken was het nog erger afgelopen denk ik.
Tering wat ziek.quote:
Dit is dus ook wat ik en anderen al meermaals heb aangegeven, waarna je allerlei verwijten naar je hoofd krijgt, want dit mag schijnbaar niemand opmerken. De pijnlijke realiteit is dat zulke verschrikkelijke rampen dan zich dus voor zullen blijven doen.quote:Op zondag 4 januari 2026 23:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Heel mooi in elkaar gezet. Het lijkt me toch dat er hier velen hadden kunnen overleven door na een seconde of 10 naar buiten te gaan.
Dáár gaat het voor het een deel dus ook mis. En dit is gewoon trainbaar, mensen moeten leren wat te doen in zulke situaties en de ernst niet onderschatten. Ik ben ook een voorstander voor veel meer aandacht voor situaties met brand, en dat moet al beginnen op school. Het is te hopen dat de meesten hier nooit mee te maken krijgen, maar als het toch het geval is moeten mensen weten wat ze moeten doen.quote:Op maandag 5 januari 2026 08:52 schreef Ed1234 het volgende:
Ik ben bhv-er op het werk en zo nu en dan hebben we een oefening. Ook heb ik wel eens echte noodsituaties meegemaakt, o.a. een gaslek. Zelden schat het merendeel de situatie goed in en gaat gelijk naar buiten. Mensen gaan toch een beetje af staan te wachten en kijken naar elkaar. Zelfs in echte situaties waar het gevaar duidelijk is.
Zelf heb ik ook wel eens moeten evacueren uit een hotel na een brandalarm, het duurde echt lang voordat iedereen buiten was, denk aan minstens een kwartier maar ik denk nog langer. Als dat plafond binnen 1 minuut in de fik stond is dat veel te kort voor mensen om überhaupt de ernst in te schatten.
Bizar inderdaad, de meeste van de slachtoffers liggen ernstig gewond in een ziekenhuis. Als je dan denkt aan interviews en zelfs bereid bent je voor te doen als een dokter, moet je echt direct een beroepsverbod krijgen. Dit kan gewoon echt niet meer.quote:
Niet meer?quote:Op maandag 5 januari 2026 10:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is dus ook wat ik en anderen al meermaals heb aangegeven, waarna je allerlei verwijten naar je hoofd krijgt, want dit mag schijnbaar niemand opmerken. De pijnlijke realiteit is dat zulke verschrikkelijke rampen dan zich dus voor zullen blijven doen.
[..]
Dáár gaat het voor het een deel dus ook mis. En dit is gewoon trainbaar, mensen moeten leren wat te doen in zulke situaties en de ernst niet onderschatten. Ik ben ook een voorstander voor veel meer aandacht voor situaties met brand, en dat moet al beginnen op school. Het is te hopen dat de meesten hier nooit mee te maken krijgen, maar als het toch het geval is moeten mensen weten wat ze moeten doen.
[..]
Bizar inderdaad, de meeste van de slachtoffers liggen ernstig gewond in een ziekenhuis. Als je dan denkt aan interviews en zelfs bereid bent je voor te doen als een dokter, moet je echt direct een beroepsverbod krijgen. Dit kan gewoon echt niet meer.
Lijkt er op dat er dus minimaal twee verschillende routes zijn geweest met die kaarsen. Op dit filmpje zie je op 05:08 in het plafond al vuur. Of is dat een oranje lamp o.i.d.? Die serveerster op de nek van die gast zie je volgens mij op 0.03 van dit filmpje (heel vaag). Kan ook een andere geweest zijn natuurlijkquote:Op zondag 4 januari 2026 23:28 schreef RamboDirk het volgende:
Je opmerkingen zijn behoorlijk ongenuanceerd. Ik heb de indruk dat je post #107 van brave_sir_robin niet gelezen hebt. Daarom een deel van de post.quote:Op maandag 5 januari 2026 10:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is dus ook wat ik en anderen al meermaals heb aangegeven, waarna je allerlei verwijten naar je hoofd krijgt, want dit mag schijnbaar niemand opmerken. De pijnlijke realiteit is dat zulke verschrikkelijke rampen dan zich dus voor zullen blijven doen.
quote:Ik had het mis en hoewel ik mijn tweet niet zal verwijderen, erken ik dat ik er volledig naast zat met deze gemakkelijke en wrede reactie.
Toen ik vanochtend een tekst van een Amerikaanse wetenschapster tegenkwam, begreep ik wat er mogelijk door de hoofden van deze jongeren is gegaan. En als het met alcohol te maken heeft, dan heeft 'domheid' er niets mee te maken, en zelfs smartphones niet, volgens haar (persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat mensen die gewend zijn aan gevaar niet op dezelfde manier zouden hebben gehandeld).
Dus zelfs als niemand deze tweet leest, deel ik hem toch en vraag ik mijn excuses aan de mensen die ik mogelijk heb beledigd, hoewel mijn intentie naar mijn mening niet slecht was: ik wilde ouders of jongeren in deze video aan het denken zetten over het principe van verantwoordelijkheid.
"De brand in nachtclub Station vond plaats in 2003. Geen smartphones. Geen Instagram. Toch stierven er honderd mensen omdat ze stonden te kijken naar de vlammen, in de veronderstelling dat het onderdeel van de show was. Na de Grenfell-brand heb ik de brandveiligheid van enkele van de grootste vastgoedportefeuilles van het Verenigd Koninkrijk verbeterd. Je verwart domheid met biologie, natuurkunde en catastrofale ontwerpfouten."
Hier volgt de wetenschappelijke verklaring voor wat u ziet:
1. Wanneer de muziek doorgaat en het personeel niet in paniek raakt, onderdrukt het menselijk brein het vluchtinstinct om de dreiging in een normale context te plaatsen. Dit wordt de normaliteitsbias genoemd. Deze jongeren verstijfden om tegenstrijdige sociale signalen te verwerken, niet om 'likes' te krijgen. Ze waren waarschijnlijk al aan het filmen. En waarschijnlijk waren ze ook dronken.
2. Bij het ontwerpen van gebouwen houden we rekening met deze aarzeling (reactietijd vóór beweging). Brandveiligheidsnormen gaan ervan uit dat mensen wachten voordat ze gaan rennen. In een gebouw dat aan de voorschriften voldoet, kan een wachttijd van één tot twee minuten worden aangehouden voordat de evacuatie begint. Automatische brandblus- en detectiesystemen zijn juist ontworpen om deze tijd te besparen.
3. Het gebrek aan manoeuvreerruimte is te wijten aan het materiaal. Dit plafond is gemaakt van polyurethaanschuim. De verbranding ervan verloopt niet lineair; het bereikt het vlampunt (600 °C) in minder dan 90 seconden. Het is in feite vaste benzine. De ruimte zou al lang ontploft zijn voordat iemand redelijkerwijs had kunnen evacueren.
4. We berekenen de breedte van de nooduitgangen op basis van het aantal mensen dat per minuut door een deur kan (doorstroomsnelheid) en de snelheid waarmee het vuur zich verspreidt. Bij een brand waarbij schuimblusmiddelen worden gebruikt, is de beschikbare veilige evacuatietijd vrijwel nul. Zelfs met een onmiddellijke reactie zou de dichtheid van de menigte de uitgangen hebben geblokkeerd voordat de ruimte leeg was.
5. Bij een doorsnee brand in een gebouw, vooral als deze klein begint, verwacht je dat een verantwoordelijke volwassene het vuur blust, of dat de sprinklers dat doen. Als er brand uitbreekt in een fornuis in een restaurant, ren je niet naar buiten uit angst dat het hele gebouw plotseling explodeert. Geen weldenkend mens had zoiets moeten verwachten, tenzij ze de eigenaar waren en de constructie van het gebouw kenden. Deze arme tieners zijn waarschijnlijk kort na het plaatsen van deze video bewusteloos geraakt door rookvergiftiging. Als ze het niet hadden gedaan, zouden ze vast hebben gezeten in een catastrofale explosie, samengeperst in de enige, kleine uitgang. Ze zijn niet gestorven door Instagram. Ze zijn gestorven omdat de natuurkundige wetten van vuur zich sneller verspreiden dan een menselijk lichaam zich door een deur kan wringen, en een catastrofale minachting voor veiligheidsprincipes betekende dat ze geen schijn van kans hadden.
Jij loopt constant te verkondigen dat filmende jongeren niets deden. Ook bij bijvoorbeeld de Station Nightclub fire is bekend dat talloze mensen niets deden en dat was voor het telefoon tijdperk. Mensen zijn gewoon verlamd van angst, geen idee heo erg de situatie is etc. Overigens zijn er wel degelijk berichten van mensen die juist wel geholpen hebben. Ook niet iedereen is een redder/hulpverlener.quote:Op maandag 5 januari 2026 10:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
quote:Op zondag 4 januari 2026 22:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk dat die controleurs gewoon zijn omgekocht of zo.
Christus te paard, wat ben jij vermoeiend zeg.quote:Op maandag 5 januari 2026 08:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oh, laat maar zien dan, toon maar aan dat ik (of andere users hier) hebben gezegd dat degenen die filmden schuldig zijn aan deze verschrikkelijke brand ..
De realiteit is natuurlijk dat niemand dat heeft gezegd. Wél is er aangegeven dat filmen tijdens een uitslaande brand binnen zeer gevaarlijk is en mensen die buiten staan te filmen terwijl het dan al zichtbaar is dat er mensen binnen in levensgevaar verkeren, nalatigheid betreft die in Nederland strafbaar zou kunnen zijn.
Vervolgens komen er dan users zoals jij, die deze hele redelijke punten op een hele smerige wijze verdraaien. Jammer. Ik zou jezelf vooral afvragen waarom je dat doet en andere users op zo een manier probeert weg te zetten.
Hoe denk jij dan dat ze door die 3 controles zijn gekomen? Er was toch 3 keer gecontroleerd?quote:
Dat hoeft an sich geen juridisch strafbaar feit te zijn natuurlijk . Als de inspectie gewoon goed was .quote:Op maandag 5 januari 2026 11:39 schreef ootjekatootje het volgende:
Die eigenaar gaan nat, er zijn foto’s opgedoken dat hij tijdens de verbouwing in 2016 de enige trap bewust smaller heeft gemaakt.
https://www.bild.de/news/(...)7245fb77630dac27727b
quote:Op maandag 5 januari 2026 20:54 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.rts.ch/info/r(...)n-2019-29108515.html
Jarenlang zijn ze daar al door het oog van de naald gekropen. Dat plafond is zo laag.
Is die serveerster op de nek niet van een promofilmpje van de club zelf en dus niet van die avond?quote:Op maandag 5 januari 2026 11:05 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Lijkt er op dat er dus minimaal twee verschillende routes zijn geweest met die kaarsen. Op dit filmpje zie je op 05:08 in het plafond al vuur. Of is dat een oranje lamp o.i.d.? Die serveerster op de nek van die gast zie je volgens mij op 0.03 van dit filmpje (heel vaag). Kan ook een andere geweest zijn natuurlijk
Twee zusjes ookquote:Op maandag 5 januari 2026 21:23 schreef RamboDirk het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)ia-17/121415509.html
De slachtoffers krijgen steeds meer een gezicht.
Bizar. Ze wisten dus al jarenlang dat de combinatie van die ijsfonteintjes op die champagneflessen en het akoustische schuim op het plafond een gevaar opleverde. Als je als eigenaar dan te gierig bent om het akoustische schuim te vervangen door een ander type dat veel minder brandgevaar oplevert, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om champagneflessen zonder ijsfonteintjes te serveren. Wat is daar zo moeilijk aan?quote:Op maandag 5 januari 2026 20:54 schreef RamboDirk het volgende:
Jarenlang zijn ze daar al door het oog van de naald gekropen. Dat plafond is zo laag.
Waardevolle compilatie . Vanuit waar zijn die beelden op 50 seconden gemaakt ? Is dat van buiten naar binnen ?quote:Op zondag 4 januari 2026 23:28 schreef RamboDirk het volgende:
Verkoopt natuurlijk minder . Dit was een hype vermoed ikquote:Op maandag 5 januari 2026 21:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bizar. Ze wisten dus al jarenlang dat de combinatie van die ijsfonteintjes op die champagneflessen en het akoustische schuim op het plafond een gevaar opleverde. Als je als eigenaar dan te gierig bent om het akoustische schuim te vervangen door een ander type dat veel minder brandgevaar oplevert, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om champagneflessen zonder ijsfonteintjes te serveren. Wat is daar zo moeilijk aan?
Volgens mij op een foto , ook van de avondquote:Op maandag 5 januari 2026 21:05 schreef mijntjexx het volgende:
[..]
Is die serveerster op de nek niet van een promofilmpje van de club zelf en dus niet van die avond?
Lijkt inderdaad al te branden . En je ziet jongens met champagne en ook die serveersterquote:Op maandag 5 januari 2026 11:05 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Lijkt er op dat er dus minimaal twee verschillende routes zijn geweest met die kaarsen. Op dit filmpje zie je op 05:08 in het plafond al vuur. Of is dat een oranje lamp o.i.d.? Die serveerster op de nek van die gast zie je volgens mij op 0.03 van dit filmpje (heel vaag). Kan ook een andere geweest zijn natuurlijk
Tja, kip en ei in een bergdorp.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:50 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Dat hoeft an sich geen juridisch strafbaar feit te zijn natuurlijk . Als de inspectie gewoon goed was .
Check ook vanaf 13:52 (0:13 in het filmpje zelf) tot 23:30 (0:24 in het filmpje zelf) en let op de rechterbovenhoek en zie hoe snel die vlammen zich verspreiden.... Je ziet daar trouwens ook mensen (vrouwen) op de achtergrond die proberen weg te komen. Die gasten dansen gewoon doorquote:Op maandag 5 januari 2026 21:40 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Waardevolle compilatie . Vanuit waar zijn die beelden op 50 seconden gemaakt ? Is dat van buiten naar binnen ?
En je ziet ook al op 5 seconden vuur en vlammen ontstaan .
quote:Brandwondencentra in Zwitserland hebben bij een Nederlandse weefselbank om donorhuid gevraagd voor de behandeling van gewonden door de brand in het Zwitserse Crans-Montana. Die brand ontstond afgelopen jaarwisseling. 40 mensen kwamen om het leven, 116 mensen raakten gewond.
Het gaat om de Nederlandse weefselinstelling ETB-BISLIFE, uit Haarlem. Na de eerste hulpvraag vanuit Zwitserland op nieuwjaarsdag is direct donorhuid in de weefselbank in Haarlem ingepakt, zegt Bert Mensink, operationeel manager van de huidafdeling van de weefselinstelling.
Die avond is volgens hem een gespecialiseerde koerier naar Zwitserland vertrokken met 20.000 vierkante centimeter donorhuid. Maandag ging het derde transport die kant op.
Verschillende Zwitserse ziekenhuizen hebben in totaal 123.000 vierkante centimeter donorhuid aangevraagd. ETB-BISLIFE zegt dat door goede samenwerking in de Nederlandse weefselketen aan die aanvraag kan worden voldaan. In die keten zitten onder andere de Nederlandse Transplantatie Stichting, Stichting Weefsel Uitname Organisatie Nederland en ETB-BISLIFE.
Van de 116 gewonden liggen er nog 83 in het ziekenhuis.
Maandag werd bekend dat alle dodelijke slachtoffers van de brand zijn geïdentificeerd. Onder hen zijn een jonge Belgische, een Italiaans vriendengroepje, meerdere sporttalenten, de dj van dienst en een jonge beveiliger die zijn leven gaf om jongeren uit de vuurzee te redden.
Daar gaat die baas, met zijn "ik meen dat we drie keer gecontroleerd zijn"quote:De bar waar in het Zwitserse Crans-Montana veertig mensen omkwamen bij een brand was al sinds 2019 niet geïnspecteerd. Dat heeft burgemeester Nicolas Féraud bekendgemaakt op een persconferentie. Dit soort horecagelegenheden hoort volgens hem jaarlijks onderzocht te worden.
Bij die inspectie wordt volgens de burgemeester onder meer naar brandblussers en vluchtroutes gekeken. Na de meest recente controle in 2019 waren in de bar Le Constellation volgens de burgemeester geen lopende problemen bekend. Féraud zei het te betreuren dat in de jaren daarna geen inspecties meer zijn geweest.
De gemeente is vijf dagen na de dodelijke brand ‘nog altijd in shock’, zei de burgemeester. Hij zei dat vuurwerk in de gemeente verboden wordt en kondigde aan dat een externe partij alsnog alle horecagelegenheden gaat inspecteren.
40 mensen kwamen om het leven, 116 mensen raakten gewond. Daarvan liggen er nog 83 in het ziekenhuis. Justitie doet ook nog onderzoek naar de zaak.
TT.quote:In 2019 zou zijn vastgesteld dat het materiaal in het plafond acceptabel werd geacht.
Drie keer in tien jaar toch?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:04 schreef maily het volgende:
* Sinds 2019 NIET geïnspecteerd
Zwitserse bar was al jaren voor de brand niet geïnspecteerd
[..]
Daar gaat die baas, met zijn "ik meen dat we drie keer gecontroleerd zijn"
Ik ook, zoveel mensen met zulke erge brandwonden. Zou een absoluut wonder zijn als het hierbij blijft.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:19 schreef RedFever007 het volgende:
Opvallend trouwens dat het dodental niet gestegen is (nog). Had verwacht dat het wel zou stijgen.
Er zitten er 20(?) met meer dan 60(?) procent brandwond in het ziekenhuis wat risico oplevert op orgaanfalen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:36 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik ook, zoveel mensen met zulke erge brandwonden. Zou een absoluut wonder zijn als het hierbij blijft.
Dit is echt heel griezelig, als je de gehele tekst op die pagina leest.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:54 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een slappe zak joh.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:04 schreef maily het volgende:
Hij zei dat vuurwerk in de gemeente verboden wordt en kondigde aan dat een externe partij alsnog alle horecagelegenheden gaat inspecteren.
Dit klint misschien cru maar op een gegeven punt is het voor de persoon en omgeving wellicht beter als iemand uit zijn lijden verlost wordt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er zitten er 20(?) met meer dan 60(?) procent brandwond in het ziekenhuis wat risico oplevert op orgaanfalen.
Het zal nog wel stijgen ben ik bang.
Kan natuurlijk, als het in jaar 1, 2 en 3 na de koop was. En de laatste 7 jaar niet meer.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:04 schreef maily het volgende:
* Sinds 2019 NIET geïnspecteerd
Zwitserse bar was al jaren voor de brand niet geïnspecteerd
[..]
Daar gaat die baas, met zijn "ik meen dat we drie keer gecontroleerd zijn"
Vind ik ook , maar worden ook mensen in coma gehouden volgens mij.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:19 schreef RedFever007 het volgende:
Opvallend trouwens dat het dodental niet gestegen is (nog). Had verwacht dat het wel zou stijgen.
Vertaling:quote:Op maandag 5 januari 2026 20:54 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Het was slechts een waarschuwing in een feestende menigte, maar zes jaar later klinken de woorden van een kelner ijzingwekkend. Een opgedoken video uit 2019 suggereert dat het brandgevaar in bar Le Constellation al jaren bekend was. Nu bevestigt de burgemeester dat: de bar waar veertig mensen omkwamen was na 2019 niet meer gecontroleerd op de veiligheid.
Terwijl de champagne rijkelijk vloeide tijdens de jaarwisseling van 2019 op 2020, filmde een vaste gast een moment dat achteraf een sinistere betekenis krijgt. Op de beelden, in handen van de Zwitserse omroep RTS, is te zien hoe champagneflessen met brandende vuurwerkfonteinen naar een tafel worden gebracht. Maar er is bezorgdheid. Een medewerker maant de gasten meerdere malen tot voorzichtigheid: „Pas op voor het schuim! Let op dat schuimrubber (aan het plafond, red.)!”
Nu, na de verwoestende brand die tijdens oudejaarsnacht 40 mensen het leven kostte en 116 anderen verwondde, is die video het middelpunt van een grootschalig onderzoek. Het bewuste schuimrubber — goedkope geluidsisolatie die het volledige plafond van de kelderbar besloeg — bleek een brandversneller.
Dat werd op nieuwjaarsdag bittere realiteit. Onderzoek wijst uit dat vonken van vuurwerk het licht ontvlambare materiaal raakten, waarna een vuurzee zich in enkele seconden langs het plafond verspreidde. De kelderruimte veranderde in een dodelijke val waaruit ontsnappen voor velen onmogelijk was.
Burgemeester Nicolas Féraud gaf dinsdag een persconferentie. Dit soort horecagelegenheden hoort volgens hem jaarlijks onderzocht te worden. En dat is dus niet gebeurd.
Vuurwerk afgestoken
Bij die inspectie wordt volgens de burgemeester onder meer naar brandblussers en vluchtroutes gekeken. Na de recentste controle in 2019 waren in de bar Le Constellation volgens de burgemeester geen problemen bekend. Féraud zei het te betreuren dat in de jaren daarna geen inspecties meer zijn geweest.
Het lijkt erop dat de brand is ontstaan doordat binnen vuurwerk werd afgestoken, waarna geluidsisolerende matten aan het plafond in brand vlogen. Degene die binnen de gemeente verantwoordelijk is voor de inspecties, had met die matten geen moeite.
Hij vond ook dat die matten niet geïnspecteerd hoefden te worden. Vorig jaar heeft de gemeente wel nog gekeken naar de geluidsisolatie van het café, omdat de eigenaar de openingstijden wilde uitbreiden. Ook bij die controle werden geen problemen vastgesteld, aldus Féraud.
‘In shock’
De gemeente is vijf dagen na de dodelijke brand ‘nog altijd in shock’, zei de burgemeester. Hij zei dat vuurwerk in de gemeente verboden wordt en kondigde aan dat een externe partij alsnog alle horecagelegenheden gaat inspecteren.
Bij de brand kwamen 40 mensen om het leven, 116 mensen raakten gewond. Daarvan liggen er nog 83 in het ziekenhuis.
Justitie doet ook nog onderzoek naar de zaak. Gekeken wordt of de eigenaar van Le Constellation nalatig is geweest. Het is volgens burgemeester Féraud ook aan justitie om te beoordelen of fouten zijn gemaakt bij de inspecties door de gemeente.
Maandag werd bekend dat alle dodelijke slachtoffers van de brand zijn geïdentificeerd. Onder hen zijn een jonge Belgische, een Italiaans vriendengroepje, meerdere sporttalenten, de dj van dienst en een jonge beveiliger die zijn leven gaf om jongeren uit de vuurzee te redden.
Ja, en voor mijn gevoel is dat er toen ook al best veel mensen naar boven zijn gegaan. De kelder oogt vrij leeg. En inderdaad gaat dat vuur zich snel. En zie je nog een paar dames rustig weglopen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:32 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Check ook vanaf 13:52 (0:13 in het filmpje zelf) tot 23:30 (0:24 in het filmpje zelf) en let op de rechterbovenhoek en zie hoe snel die vlammen zich verspreiden.... Je ziet daar trouwens ook mensen (vrouwen) op de achtergrond die proberen weg te komen. Die gasten dansen gewoon door
Als ik daar binnen was geweest was ook ik niet als een malle naar buiten gerend en gedacht "binnen een minuut is dit een inferno". Dit ging zo snel dat ziet echt niemand aankomen als je zo'n klein stukje plafond ziet fikkenquote:Op dinsdag 6 januari 2026 18:54 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Ja, en voor mijn gevoel is dat er toen ook al best veel mensen naar boven zijn gegaan. De kelder oogt vrij leeg. En inderdaad gaat dat vuur zich snel. En zie je nog een paar dames rustig weglopen.
maar je kunt over het nut van brandblussers in zo een inferno van mening verschillen, maar met een sjaaltje naar de vlammen gaan slaan helpt zeker nietquote:Op dinsdag 6 januari 2026 19:22 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Als ik daar binnen was geweest was ook ik niet als een malle naar buiten gerend en gedacht "binnen een minuut is dit een inferno". Dit ging zo snel dat ziet echt niemand aankomen als je zo'n klein stukje plafond ziet fikken![]()
Ik was waarschijnlijk ook rustig richting uitgang gegaan, dat wel maar zou niet direct in grote paniek geweest zijn (denk ik)
Zou overigens niet blijven dansen en over Rolls Royces gaan schreeuwen![]()
quote:AI-overzicht
Brandblussers werken door het vuur te verstikken (zuurstof wegnemen), af te koelen, of de chemische kettingreactie te onderbreken, afhankelijk van het type (poeder, schuim, CO2), met een blusmiddel onder druk dat door een drijfgas uit een cilinder wordt gespoten, en gebruiken de 'richt, knijp, veeg' methode.
Ze onderbreken een van de drie elementen van de branddriehoek: brandstof, zuurstof en warmte.
Hoe ze werken (algemeen):
Druk en drijfgas: Een brandblusser is een drukvat met blusmiddel (poeder, schuim, CO2) en een drijfgas (zoals stikstof) om het naar buiten te persen.
Activatie: Je verwijdert de borgpen, richt de slang op de basis van de vlam, knijpt de hendel in en veegt het blusmiddel heen en weer.
waaromquote:Op zondag 4 januari 2026 22:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:New information released after deadly Swiss New Year's party fire
6 jan 2026
en er is waarschijnlijk niks gezegd over die sterretjes in flessen champagne .....quote:Op zondag 4 januari 2026 22:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat gaat niet zo in Zwitserland , maar hier zal nog heel veel over gezegd wordenquote:Op zondag 4 januari 2026 22:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
quote:AI-overzicht
Een bar openen in Zwitserland vereist een speciale alcoholvergunning van de Zwitserse Alcoholcommissie (Swiss Alcohol Board) en naleving van strikte regels, plus de juiste verblijfsvergunning voor uzelf (afhankelijk van nationaliteit).
U moet contact opnemen met de lokale kantonnale autoriteiten, zoals de migratiedienst of de dienst economische zaken, voor specifieke eisen, vergunningen voor de locatie (zoals brandveiligheid) en bedrijfsvoorwaarden.
Belangrijke Stappen en Vereisten:
Verblijfsstatus: Zorg eerst dat u een geldige verblijfsvergunning (zoals een B- of C-vergunning) heeft om in Zwitserland te wonen en werken, aangezien dit de basis is voor bedrijfsactiviteiten.
Bedrijfsregistratie: Uw bedrijf moet geregistreerd worden in Zwitserland.
Alcoholvergunning (Spirituosenbewilligung): Dit is cruciaal. U vraagt deze aan bij de autoriteiten.
De eisen zijn streng en gerelateerd aan de Alcoholwetgeving.
Locatievergunningen: De gemeente waar de bar zich bevindt, verleent vergunningen voor de exploitatie, inclusief controles op brandveiligheid en hygiëne.
Recente incidenten tonen aan dat controles cruciaal zijn, zoals gerapporteerd door VRT.
De horror! Die hadden geen schijn van kans en ik vermoed ook veel te laat door, want je kon het ook niet zien vanuit die linker achterhoek of het nu die ijsfontijnen waren die brandden of het plafond. Gisteravond was bij rtl-tonight een overlevende van Het Hemeltje. Daar hadden ze niet te maken met een goedkoop brandbaar rubberen plafond maar met een eigenaar die dacht er een gezellige kerstsfeer te maken door het plafond vol met sparrentakken te hangen. Dat is direct daarna verboden, mag alleen nog maar met kunsttakken. Tja, die ijsfonteinen, bengaals vuur, sterretjes, koudvuur zogenaamd, bleven populair.quote:Op woensdag 7 januari 2026 17:50 schreef kwiwi het volgende:
De brand was vlakbij de trap, de mensen achterin de bar (links onder) maakten geen schijn van kans als ze niet direct gevlucht zijn.
[ afbeelding ]
Wtf lees ik.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:56 schreef maily het volgende:
Vrouw eigenaar van bar in Crans Montana ontvluchtte brand met geldlade met winst van die avond
![]()
![]()
![]()
actie zou zijn gefilmd.
helaas premium-artikel.
Artikel kunnen lezen, het gaat erom dat het lijkt alsof zij kennelijk als eerste prioriteit heeft om haar geldla veilig te stellen ipv haar gasten. En ook dit:quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:02 schreef ddx het volgende:
Volgens mij was die vrouw toch zelfs deels eigenaar ?
Maar ok ze is dus naar buiten gevlucht en heeft geld meegenomen wat al van haar en haar man was.
Klinkt nou niet echt als heel ernstig.
Of heeft ze tijdens dat vluchten geroepen dat er niets aan de hand was ?
quote:De sociale media accounts van de bar zijn volgens de advocaat tussen drie en half zes ’s nachts verwijderd, terwijl de reddingsoperaties bezig waren. „Het is opmerkelijk dat iemand hierover nadacht terwijl de noodoperatie gaande was”, vertelt Jordan aan de Times. Hij zegt dat de bar voorafgaand aan de brand via sociale media reclame maakte voor haar nieuwjaarsfestiviteiten. „Dit toont aan dat de managers zich meteen zorgen maakten over het vraagstuk van de beveiliging.”
quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:56 schreef maily het volgende:
Vrouw eigenaar van bar in Crans Montana ontvluchtte brand met geldlade met winst van die avond
![]()
![]()
![]()
actie zou zijn gefilmd.
helaas premium-artikel.
Die tekst ook weer: "winst" van die avond.quote:
De gemeente van Crans-Montana gaat financieel moeilijke tijden tegemoet. Onder de slachtoffers bevinden zich ook notabelen en rijke ouders die juridisch ver kunnen en willen gaan.quote:Er wordt een rechtszaak aangespannen wegens staatsaansprakelijkheid.
Advocaat Romain Jordan, die meer dan 20 families vertegenwoordigt die getroffen zijn door de ramp in Crans-Montana, vertelde woensdag aan SRF : "We zijn al begonnen met het voorbereiden van een claim tegen de staat. We zullen een civiele rechtszaak aanspannen en de schade op het juiste moment kwantificeren." Hij gaat ervan uit dat de gemeente een groot deel van de kosten zal moeten vergoeden die zijn ontstaan als gevolg van de tragedie op oudejaarsavond.
"De totale kosten en schadevergoedingen zullen oplopen tot enkele honderden miljoenen Zwitserse franken. Dit komt door de enorme kosten van behandeling en revalidatie", schat advocaat Martin Hablützel in een interview met SRF. Daar komen nog de kosten voor verpleging, huishoudelijke hulp en een vergoeding voor jongeren die niet meer kunnen werken bij.
De gemeenteraad van Crans-Montana heeft dinsdag bekendgemaakt dat de jaarlijkse brandveiligheidsinspecties van hotel Le Constellation zijn verwaarloosd. Er is een hiaat in de inspecties van 2020 tot 2025. Volgens experts in het constitutioneel recht zou een claim tegen de staat succesvol kunnen zijn, met name als bewezen kan worden dat de brandveiligheidsverplichtingen zijn verwaarloosd. Het openbaar ministerie van Wallis heeft het strafrechtelijk onderzoek nog niet uitgebreid naar de gemeente.
Dat die eigenaren in vrijheid zijn gesteld snap ik ook niets van eerlijk gezegdquote:Op donderdag 8 januari 2026 15:33 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De eigenaren blinken niet echt uit in morele grandeur. Afgelopen maandag nog werd een flimploeg van de RAI uno hardhandig weggewerkt bij een van de restaurants van de Moretti's.
Daarnaast is er veel ophef in Zwitserland dat de eigenaren het proces in vrijheid mogen afwachten. En zo hun verhalen kunnen afstemmen en eventuele bewijzen kunnen vernietigen. Er is veel te doen rondom Waals/Wallis nepotism en corruptie wat in de bergvallei schijn te heersen.
De schuldige is de overheid lijkt me, als er niet gekeurd is op brandveiligheidquote:Op donderdag 8 januari 2026 17:30 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Dat die eigenaren in vrijheid zijn gesteld snap ik ook niets van eerlijk gezegd![]()
Al zou ik ook niet weten op welke grond je ze zou moeten vasthouden? Gebrek aan brandblussers en getraind personeel lijkt mij niet echt een grond voor vastzetten.
Gvd tegen de staat. En zouden die eigenaren hiermee "wegkomen"?quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:41 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
De gemeente van Crans-Montana gaat financieel moeilijke tijden tegemoet. Onder de slachtoffers bevinden zich ook notabelen en rijke ouders die juridisch ver kunnen en willen gaan.
Het Zwitsers OM is met de strafzaak bezig waarbij ook de eigenaren verdachte zijn. Ik verwacht dat de families ook nog wel een civiele zaak zullen starten tegen de eigenaren.quote:Op donderdag 8 januari 2026 18:23 schreef maily het volgende:
[..]
Gvd tegen de staat. En zouden die eigenaren hiermee "wegkomen"?
Ze had ook een poging kunnen doen om:quote:Op donderdag 8 januari 2026 13:02 schreef ddx het volgende:
Volgens mij was die vrouw toch zelfs deels eigenaar ?
Maar ok ze is dus naar buiten gevlucht en heeft geld meegenomen wat al van haar en haar man was.
Klinkt nou niet echt als heel ernstig.
Of heeft ze tijdens dat vluchten geroepen dat er niets aan de hand was ?
Je zou beide wel kunnen vervolgen als ze bewust nagelaten hebben om bijvoorbeeld brandwerende panelen te gebruiken of de ingang versmald hebben terwijl ze wisten dat het niet mocht. Ik denk wel dat dat filmpje wat opgedoken is van enkele jaren terug waarin iemand zegt " pas op voor het plafond" doorslaggevend kan zijn. Men wist blijkbaar van het gevaar van vuur en de panelen maar handelde er niet naar.quote:Op donderdag 8 januari 2026 18:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De schuldige is de overheid lijkt me, als er niet gekeurd is op brandveiligheid
en die eigenaresse is zonder noemenswaarde brandwonden weggekomen met de geldlade van die avond ze had ook de brandblusser kunnen pakken , en de weg naar de uitgang natspuiten, kennelijk was die brandblusser er ook nietquote:Op donderdag 8 januari 2026 20:09 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Je zou beide wel kunnen vervolgen als ze bewust nagelaten hebben om bijvoorbeeld brandwerende panelen te gebruiken of de ingang versmald hebben terwijl ze wisten dat het niet mocht. Ik denk wel dat dat filmpje wat opgedoken is van enkele jaren terug waarin iemand zegt " pas op voor het plafond" doorslaggevend kan zijn. Men wist blijkbaar van het gevaar van vuur en de panelen maar handelde er niet naar.
Maar dan nog, de instanties die dit moeten controleren en jaaarenlang verzaakt hebben.... Ongelooflijk.
Wordt een interessante rechtszaak.
quote:Er wordt steeds meer bekend over de eigenaars van Le Constellation, de Zwitserse bar waar tijdens de jaarwisseling een dodelijke brand uitbrak. Het gaat volgens persbureau AFP om een controversieel Frans echtpaar: Jacques en Jessica Moretti.
Jacques zou een bekende van de Franse justitie zijn vanwege een zaak rondom pooieractiviteiten en Jessica zou op de bewuste avond uit het café zijn gevlucht met de inhoud van de kassa onder haar arm.
Jacques en Jessica Moretti verhuisden enkele jaren geleden naar Zwitserland, waar ze in 2015 samen eigenaar werden van bar Le Constellation. Na de brand in deze bar wordt het stel nu verdacht van dood door schuld, het toebrengen van lichamelijk letsel door schuld en brandstichting door nalatigheid. In de week na de brand komt steeds meer informatie over het stel naar buiten.
Volgens persbureau AFP zou Jacques (49) in 2005 en in 2008 in de gevangenis hebben gezeten in een zaak rondom pooieractiviteiten.
Volgens de krant Le Dauphiné Libéré werd Jacques in 2005 beschuldigd van het ronselen van jonge vrouwen in Frankrijk om hen te laten werken in een massagesalon in Genève. Volgens de krant mocht hij sinds deze veroordeling nooit meer een bedrijf runnen in Frankrijk.
De Franse krant meldt dat Jacques in het verleden ook verdacht geweest zou zijn in zeven andere zaken, die met name gingen over oplichting. In deze zaken zou hij niet veroordeeld zijn.
‘Gevlucht met inhoud van kassa’
Ook de vrouw van Jacques, Jessica, en dan met name haar rol op de desastreuze avond, wordt in buitenlandse media uitgelicht. Volgens de Italiaanse krant L’Unione Sarda doet de politie onderzoek naar een video waarin te zien zou zijn hoe de mede-eigenaresse van de bar eerst de lade van de kassa leegt, voordat ze naar buiten vlucht. Jessica zou tijdens de brand niet gewond zijn geraakt.
De beelden waarop ze met de kassa zou vluchten, kunnen leiden tot een bijkomende verdenking van het niet verlenen van hulp. Die komen dan bovenop bestaande verdenkingen.
Ondervraagd
Jessica en Jacques zijn ondertussen ondervraagd, maar niet opgepakt. Naar eigen zeggen kan het echtpaar ‘niet slapen of eten’ sinds de brand. „Het gaat erg slecht met ons allemaal”, vertelde Jacques in een gesprek met de Zwitserse nieuwssite 20 Minuten.
In Crans-Montana zouden nooit problemen zijn geweest met het stel zelf, maar een brand in hun zaak stond wel in de sterren geschreven. Een video bewijst dat het brandgevaar in 2019 al bekend was.
Op de video is te zien hoe champagneflessen met brandende vuurwerkfonteinen naar een tafel worden gebracht. Maar er is bezorgdheid. Een medewerker maant de gasten meerdere malen tot voorzichtigheid: „Pas op voor het schuim! Let op dat schuimrubber (aan het plafond, red.)!”
Nu, na de verwoestende brand die tijdens oudejaarsnacht veertig mensen het leven kostte en 116 anderen verwondde, is die video het middelpunt van een grootschalig onderzoek. Het bewuste schuimrubber — goedkope geluidsisolatie die het volledige plafond van de kelderbar besloeg — bleek een brandversneller.
Het is verschrikkelijk en geen financiele vergoeding kan een verbrand kind terug halen. Toch hebben zowel de eigenaren als de inspectie, de Gemeente dus, een verantwoordelijkheid. Wordt dokken.quote:Op donderdag 8 januari 2026 23:12 schreef mijntjexx het volgende:
De eigenaars zijn voorlopig in verdenking gesteld van onopzettelijke doodslag door nalatigheid, maar door deze beelden zou Jessica ook beschuldigd kunnen worden voor het niet verlenen van hulp. De eigenares zou zelf ook brandwonden hebben opgelopen aan haar arm, maar volgens Italiaanse media heeft ze zich in geen enkel ziekenhuis aangemeld om haar verwondingen te laten vaststellen.
Wie volgens andere Italiaanse media wel te hulp schoot, was de zoon van Jessica (uit haar eerste huwelijk). Hij was in Le Constellation de chef van het personeel. Op beelden is te zien dat hij het plexiglas van de verhitte veranda - waar veel jongeren vastzaten - probeert kapot te slaan, klinkt het.
Een brandblusser is bedoeld om een brandje in een prullenbak te smoren, niet om een brand zoals deze te stopen. De enige manier om dit soort dramas te voorkomen is uberhaupt er voor te zorgen dat het niet kan ontstaan, en dat is echt geen rocketscience, maar goed wat kan er nou fout gaan als je het hele plafond volhangt met uiterst brandbaar materiaal.quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en die eigenaresse is zonder noemenswaarde brandwonden weggekomen met de geldlade van die avond ze had ook de brandblusser kunnen pakken , en de weg naar de uitgang natspuiten, kennelijk was die brandblusser er ook niet
In zo een bar hoort eeen joekel van een brandspuit te hangen achter de bar
het redden van de kassa-lade gaat haar een 100.000 voudige van de inhoud kosten
Wat bazel jij nu?quote:Op donderdag 8 januari 2026 15:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Die tekst ook weer: "winst" van die avond.
Het zou sowieso gaan om de omzet, en dan zou er ook nog niemand met een pasje betaald moeten hebben.
nee stoppen niet maar de uithgang nat houden welquote:Op vrijdag 9 januari 2026 02:07 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een brandblusser is bedoeld om een brandje in een prullenbak te smoren, niet om een brand zoals deze te stopen. De enige manier om dit soort dramas te voorkomen is uberhaupt er voor te zorgen dat het niet kan ontstaan, en dat is echt geen rocketscience, maar goed wat kan er nou fout gaan als je het hele plafond volhangt met uiterst brandbaar materiaal.
Het meest schandalige is nog wel dat ik zo 5 van dit soort branden kan opnoemen met honderden doden met exact het zelfde materiaal.
Een brandblusser houd niet nat, en ga jij lekker de uitgang nat houden als die bar binnen seconde of 15 van voor tot achter in de hens staat. Daarnaast houden brandblussers niet nat.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 06:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee stoppen niet maar de uithgang nat houden wel
maar goed ze hingen er niet en als de kassa belangrijker is dan de overleven dan is er iets misquote:Op vrijdag 9 januari 2026 07:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een brandblusser houd niet nat, en ga jij lekker de uitgang nat houden als die bar binnen seconde of 15 van voor tot achter in de hens staat. Daarnaast houden brandblussers niet nat.
Dat van die kassa kan ik moet nog best voorstellen, dat ze alle Socials geleegt heeft ook.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 07:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar goed ze hingen er niet en als de kassa belangrijker is dan de overleven dan is er iets mis
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 07:27 schreef kwiwi het volgende:
Hoorde net op het nieuws dat één van de medewerksters (dood) voor een met sleutel afgesloten nooduitgang gevonden was.
Ik vermoed dat dat aan de achterkant is bij het toilet, maar dat stond ook niet als nooduitgang aangegeven, echter ik vermoed dat die deur op de steeg achter de zaak uit komt.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 07:27 schreef kwiwi het volgende:
Hoorde net op het nieuws dat één van de medewerksters (dood) voor een met sleutel afgesloten nooduitgang gevonden was.
https://www.youtube.com/shorts/lJ22_qbGB-s?feature=sharequote:Op vrijdag 9 januari 2026 07:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat van die kassa kan ik moet nog best voorstellen, dat ze alle Socials geleegt heeft ook.
Wat ik me niet kan voorstellen is als je je veiligheid niet op orde hebt nota bene in een kelder van een zaak.
Heb ik ook gelezen, de eigenaar was schijnbaar bang dat gasten zonder te betalen weggingen. Schijnt ook nogal een prijzige bar geweest te zijn. Ik las ergens 1000 [valuta] (euro/franc) per tafel om te reserveren?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 07:27 schreef kwiwi het volgende:
(ik las het net ook toevallig)quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:56 schreef maily het volgende:
![]()
![]()
![]()
actie zou zijn gefilmd.
helaas premium-artikel.
Zwitserland is best een raar land. Als je daar bijvoorbeeld de politie te snel belt en het blijkt loos alarm. Dan krijgt de beller een boetequote:Op vrijdag 9 januari 2026 08:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De eigenaar loopt nog vrij rond, de Burgermeester zit nog op zijn post, ondanks dat er al jaren geen inspecties waren. En ik maar denken dat Zwitserland penibel en strikt is met controles en zo
Dat is wel een regel die het veel onveiliger maakt, want ik denk dat heel veel mensen ervoor kiezen om helemaal niet te bellen.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 08:50 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Zwitserland is best een raar land. Als je daar bijvoorbeeld de politie te snel belt en het blijkt loos alarm. Dan krijgt de beller een boete
Dat is in Nederland niet anders. Hier kun je ook een boete krijgen voor loos alarm bij de politie of brandweer.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 08:50 schreef RamboDirk het volgende:
Zwitserland is best een raar land. Als je daar bijvoorbeeld de politie te snel belt en het blijkt loos alarm. Dan krijgt de beller een boete
Dat is helemaal niet waar. Je krijgt alleen een boete als je met opzet voor niks belt.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 08:50 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Mensen bellen in Zwitersland de politie als de buurman op zondag z'n gras staat te maaien. Dus het valt allemaal wel wat meequote:Op vrijdag 9 januari 2026 09:41 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat is wel een regel die het veel onveiliger maakt, want ik denk dat heel veel mensen ervoor kiezen om helemaal niet te bellen.
Volgens het krantenartikel zat in de kassalade de winst van die avond. Daaraan kun je zien dat de domheid regeertquote:
zal wel de omzet zijnquote:Op vrijdag 9 januari 2026 12:48 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Volgens het krantenartikel zat in de kassalade de winst van die avond.
Daaraan kun je zien dat de domheid regeert
quote:In Zwitserland is met landelijk een minuut stilte de dodelijke nieuwjaarsbrand in een skibar in Crans-Montana herdacht. Onder meer op het centraal station in Zürich betoonden honderden mensen eer aan de nabestaanden van de veertig doden, van wie velen minderjarig waren.
Tijdens de herdenking kwam ook de rol van de brandweer en andere hulpdiensten in het voorkomen van erger leed, voorbij. In heel het land werden kerkklokken geluid. Op de Zwitserse tv-zenders worden de herdenkingsbijeenkomsten integraal uitgezonden.
In een toespraak bij de landelijke herdenking zei president Guy Parmelin dat het voorval Zwitserland diep bedroefd heeft achtergelaten. ,,We eren hen die we hebben verloren en staan naast hen die nu een lange weg naar herstel te gaan hebben", aldus Parmelin op de bijeenkomst in Martigny.
Ook sprak de Zwitserse president de hoop uit dat mogelijk 'falen aan het licht komt en consequenties snel en niet verzachtend' zullen volgen. Parmelin noemde dat 'zowel een morele verantwoordelijkheid als een plicht van de staat'.
Dodelijke nieuwjaarsbrand
Dinsdag bleek dat de bar al sinds 2019 niet was geïnspecteerd op onder meer brandveiligheid. De brand op oudejaarsavond kon vermoedelijk ontstaan doordat ijsfonteinen, gestoken in drankflessen, te dicht bij het plafond werden gehouden. Tegen dat plafond was isolerend schuim bevestigd, dat in brand vloog. De eigenaren van het café worden volgens bronnen rond het politieonderzoek vrijdag verhoord over hun rol bij het voorval. Hen wordt nalatigheid verweten.
Normaliter is een nooduitgang alleen van binnen te openen en niet vanaf de buitenkant. Wat dat betreft is er geen reden om een nooduitgang te sluiten.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:15 schreef kwiwi het volgende:
De eigenaar van de bar heeft toegegeven dat de nooduitgang met een sleutel afgesloten was, en dat hij de originele akoestiekbekleding zelf vervangen heeft met schuimstof uit de bouwmarkt. De eigenaren kunnen tot 20 jaar celstraf krijgen.
Nee, de entrée was gratis.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Normaliter is een nooduitgang alleen van binnen te openen en niet vanaf de buitenkant. Wat dat betreft is er geen reden om een nooduitgang te sluiten.
Bij verschillende andere soortgelijke branden in café's en discotheken werden de nooduitgangen ook door de eigenaar afgesloten of geblokkeerd om te voorkomen dat gasten zonder te betalen naar binnen zouden komen. Dan gaan anders groepjes vrienden naar binnen waarbij er één entrée betaalt en vervolgens van binnen de deur van de nooduitgang open houdt om zijn vrienden naar binnen te laten.
Zou zoiets gespeeld hebben bij Le Constellation? Moesten gasten betalen voor entrée of was de entrée gratis?
en dat ze financieel helemaal kapot gemaakt wordenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:15 schreef kwiwi het volgende:
De eigenaar van de bar heeft toegegeven dat de nooduitgang met een sleutel afgesloten was, en dat hij de originele akoestiekbekleding zelf vervangen heeft met schuimstof uit de bouwmarkt. De eigenaren kunnen tot 20 jaar celstraf krijgen.
https://www.20min.ch/stor(...)eschlossen-103483881
Aangezien de eigenaar uiteindelijk verantwoordelijk is voor de brandveiligheid, en niet de gemeente/controleur, hoop ik dat hier toch zeker een voorbeeld van wordt gemaakt qua straf.
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:15 schreef kwiwi het volgende:
https://www.20min.ch/stor(...)eschlossen-103483881
Aangezien de eigenaar uiteindelijk verantwoordelijk is voor de brandveiligheid, en niet de gemeente/controleur, hoop ik dat hier toch zeker een voorbeeld van wordt gemaakt qua straf.
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 17:49 schreef kwiwi het volgende:
Personeel had blijkbaar ook geen training gehad voor wat te doen bij brand of in een noodgeval. Fout op fout op fout daar
Behalve een strafzaak zullen ze ongetwijfeld ook de nodige schadeclaims aan hun broek krijgen en die zullen ook wel toegekend worden. Ze hebben nog twee zaken daar in de buurt, die kunnen ze dan verkopen.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
en dat ze financieel helemaal kapot gemaakt worden
van superrijk naar straat arm in twee wekenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:01 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Behalve een strafzaak zullen ze ongetwijfeld ook de nodige schadeclaims aan hun broek krijgen en die zullen ook wel toegekend worden. Ze hebben nog twee zaken daar in de buurt, die kunnen ze dan verkopen.
Het zal ze niet veel uitmaken als ze financieel kapot gemaakt worden, want ze zullen geen geld nodig hebben als er de komende 20 jaar voor hun kost en inwoning gezorgd wordt.
Vind dit een beetje raar, nu al grappen maken over de slachtoffers. Snap ook eigenlijk niet wat de grap is? Ze hadden beter iets over de gemeente of eigenaren gedaan, als ze dit perse als onderwerp wilden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:18 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Heeft Charlie Hebdo eigenlijk nog satire gemaakt over de islam na de aanslagen?
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed wat er grappig moet zijn aan deze cartoon van Charlie Hebdo. Maar goed, Charlie Hebdo heeft zich wel vaker laten kennen door slechte smaak.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 19:18 schreef RamboDirk het volgende:
Heeft Charlie Hebdo eigenlijk nog satire gemaakt over de islam na de aanslagen?
wtfquote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:15 schreef kwiwi het volgende:
De eigenaar van de bar heeft toegegeven dat de nooduitgang met een sleutel afgesloten was,
Sow koekoek.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:15 schreef kwiwi het volgende:
De eigenaar van de bar heeft toegegeven dat de nooduitgang met een sleutel afgesloten was, en dat hij de originele akoestiekbekleding zelf vervangen heeft met schuimstof uit de bouwmarkt.
Dat zou gemakkelijk op te lossen zijn. Moet maar eens een nooddeur open doen van de IKEA (zelf perongeluk eens gedaan, ging daar een ALARM af om doof van te worden.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Normaliter is een nooduitgang alleen van binnen te openen en niet vanaf de buitenkant. Wat dat betreft is er geen reden om een nooduitgang te sluiten.
Bij verschillende andere soortgelijke branden in café's en discotheken werden de nooduitgangen ook door de eigenaar afgesloten of geblokkeerd om te voorkomen dat gasten zonder te betalen naar binnen zouden komen. Dan gaan anders groepjes vrienden naar binnen waarbij er één entrée betaalt en vervolgens van binnen de deur van de nooduitgang open houdt om zijn vrienden naar binnen te laten.
Zou zoiets gespeeld hebben bij Le Constellation? Moesten gasten betalen voor entrée of was de entrée gratis?
en vriendjespoltiek die veiligheidscontroles niet nodig maakte,quote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:41 schreef Firuze60 het volgende:
Ongelooflijk dit! Allemaal veroorzaakt door nalatigheid en hebzucht.
Waarom er de laatste jaren geen controle is geweest is nog niet duidelijk.quote:Op zondag 11 januari 2026 01:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en vriendjespoltiek die veiligheidscontroles niet nodig maakte,
Die is hij overigens snel gaan open maken met de sleutel terwijl de reddingsoperatie nog in gang was en vond toen dode mensen achter de deur.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 20:56 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
wtf
Er was dus nog een andere uitgang. Voor noodgevallen. En die zat dicht. Godverdomme.
Tja, walgelijk.quote:Op zondag 11 januari 2026 03:03 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Die is hij overigens snel gaan open maken met de sleutel terwijl de reddingsoperatie nog in gang was en vond toen dode mensen achter de deur.
Aangezien er allerlei gecalculeerde handelingen hebben plaatsgevonden terwijl de redding nog in volle gang was (zoals verwijderen van social media met filmpjes), vraag ik me af of hij niet snel die deur is gaan open maken om het te doen lijken alsof die open was geweest. Maar goed, als er vervolgens een aantal doden achter ligt (waarvan hij er nog eentje naar buiten heeft gesleept om proberen te reanimeren), is dat wat moeilijk te verdoezelen.
Zoiets?quote:Op zondag 11 januari 2026 04:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Tja, walgelijk.
Ik zou ze een dik touw geven in de cel en een goede haak. En een klopje op de rug.
quote:De servicedeur van de bar in Crans-Montana waar 40 mensen omkwamen bij de brand, was van binnenuit op slot, aldus de eigenaar.
Jacques Moretti, die in hechtenis zit, vertelde het Zwitserse Openbaar Ministerie dat hij de deur had opengebroken en mensen erachter aantrof.
Agence France-Presse
Zaterdag 10 januari 2026 21:45 CET
De Franse eigenaar van de Zwitserse bar waar veertig mensen omkwamen bij een brand tijdens de nieuwjaarsviering, heeft onderzoekers verteld dat een dienstdeur van binnenuit op slot was gedaan.
Jacques Moretti, mede-eigenaar van de Constellation-bar in de Zwitserse badplaats Crans-Montana, werd vrijdag aangehouden in verband met het onderzoek van het Openbaar Ministerie naar de tragedie.
Moretti vertelde het openbaar ministerie van Wallis dat hij pas na de dodelijke brand over de vergrendelde deur te weten was gekomen.
Toen hij ter plaatse arriveerde, forceerde hij de deur open, volgens fragmenten uit politierapporten die door verschillende Franse en Zwitserse media zijn gepubliceerd en die door een bron dicht bij de zaak aan AFP zijn bevestigd.
Moretti verklaarde dat hij na het openen van de deur meerdere mensen achter de deur had aangetroffen.
Uit de eerste bevindingen blijkt dat de brand is ontstaan doordat sterretjes in contact kwamen met geluidsisolerend schuim dat in het plafond van de kelder van het pand was aangebracht.
Er worden ook vragen gesteld over de aanwezigheid en toegankelijkheid van brandblussers, en of de nooduitgangen van de bar aan de voorschriften voldeden.
"We zetten altijd een sterretjeskaarsje neer als we een fles wijn serveren in de eetzaal," zei zijn vrouw en mede-eigenaar Jessica, die na de hoorzitting van vrijdag werd vrijgelaten.
quote:Moretti vertelde de onderzoekers dat hij tests had uitgevoerd en dat de kaarsen niet krachtig genoeg waren om het akoestische schuim te ontsteken.
Bloemen en kaarsen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de brand in bar Le Constellation in Crans-Montana, Zwitserland.
Volgens de burgemeester zijn er de afgelopen vijf jaar geen veiligheidsinspecties uitgevoerd op de plek waar de brand in de Zwitserse bar plaatsvond.
Hij zei dat hij het schuim in een doe-het-zelfwinkel had gekocht en het zelf had aangebracht tijdens renovaties die werden uitgevoerd nadat hij het pand in 2015 had gekocht.
Met betrekking tot de aanwezigheid van talrijke minderjarige kinderen in de bar ten tijde van de tragedie, zei Moretti dat de zaak personen onder de 16 jaar de toegang verbood en dat klanten van 16 tot 18 jaar vergezeld moesten zijn door een volwassene.
Hij zei dat hij deze "instructies" aan het beveiligingspersoneel had gegeven, maar erkende dat "het mogelijk is dat er een protocolfout is gemaakt".
Het echtpaar wordt verdacht van "dood door nalatigheid, lichamelijk letsel door nalatigheid en brandstichting door nalatigheid".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |