abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219734737
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:37 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
We weten ook niet of het personeel handelde naar plan van de eigenaar of dat ze dit zelf bedacht hebben.
Het was er volgens mij niet ongebruikelijk om champagne te voorzien van vuurwerk.
pi_219734744
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het benoemde gedrag betreft dus wél levensgevaarlijk en bizar. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die dit maar blijven goedpraten, dat maakt het niet minder problematisch en belangrijk om te benoemen. Alleen zo kunnen we voorkomen dat er vaker onderschatting of nalatigheid plaats zal vinden in zulke levensgevaarlijke situaties.

Het blijft dan ook opmerkelijk en tevens zorgwekkend om te zien dat dit bij sommigen er niet in wil. Die lijken te denken dat mensen in deze situatie allemaal maar een soort totaal ontoerekeningsvatbare zwakzinnigen zijn, die niets kan worden aangerekend in hun gedrag en alles moet liggen aan externe factoren zoals een eigenaar, uitbaters of degenen die controles hebben uitgevoerd. Tja, zo werkt de wereld simpelweg niet.

Dat er met de externe factoren in dit cafe van alles mis lijkt te zijn mag duidelijk zijn. Daarnaast kan er wel degelijk kritisch worden gereageerd op beeldmateriaal dat verschijnt, waar mensen onhandige of ronduit domme dingen of het nalaten om medeburgers in een levensbedreigende situatie te assisteren.

En van victim blaming is dus helemaal geen sprake, aangezien mensen die bijvoorbeeld buiten een cafe staan dat in de brand is gevolgen per definitie al geen slachtoffers zijn, maar omstanders. En die hebben simpelweg een verplichting om te helpen.
Ik vind het heel knap van jou dat jij direct de situatie goed kan inschatten en beseft dat iedereen enorm in levensgevaar is. Kudows voor jou

Ik zal eerlijk zijn. Ik denk niet dat ik ook direct door zou hebben wat er gaat gebeuren en zeker niet toen ik 18 jaar oud was. Zo heb ik ook niet de illusie dat ik op het strand van Thailand toen het water zich terugtrok direct door zou hebben gehad dat er een Tsunami in aantocht was. En die treinbrand in de tunnel naar Kaprun, ik zou misschien ook naar boven zijn gelopen in plaats van naar beneden. Zou ik weer dood zijn, derde keer al.

Ik vind het knap als iemand wel zo wijs is. Ik onderschat soms het gevaar. Het is moeilijk voor te stellen hoe ik in zo'n situatie zou handelen, maar ik heb er niet alle vertrouwen in dat ik altijd direct het gevaar zie. En ik ben in mijn leven al heel wat mensen tegengekomen die net zo 'dom' zijn als ik of misschien zelfs dommer. Hoewel dat laatste ik niet weet want ik heb nog geen ramp van dichtbij meegemaakt.

En bij deze kroeg in Crans Montano. Volgens mij hadden buiten maar weinig mensen door wat daar binnen afspeelde. Nu we weten wat er is gebeurd lijkt het zo duidelijk, maar op zo'n moment is dat voor de omgeving natuurlijk niet zo.
pi_219734750
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, welke brandbare rommel je ook ophangt, en hoe lang, maakt wat dat betreft volgens mij niet zoveel uit.
Joh, ik ben nog van de generatie dat een kroeg blauw hing van de rook door sigaren en sigaretten. Niemand dacht toen over een eventuele branduitbraak.
pi_219734803
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Joh, ik ben nog van de generatie dat een kroeg blauw hing van de rook door sigaren en sigaretten. Niemand dacht toen over een eventuele branduitbraak.
Ook hieruit blijkt wel weer dat er eerst iets verschrikkelijks moet gebeuren voor een land hier echt maatregelen op neemt…
pi_219734835
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:47 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ook hieruit blijkt wel weer dat er eerst iets verschrikkelijks moet gebeuren voor een land hier echt maatregelen op neemt…
Daar hebben we inspecteurs voor.
pi_219734900
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Daar hebben we inspecteurs voor.
Die waren er ook voor de brand in het Hemeltje en zijn er ook in Zwitserland…
Soms is er helaas iets nodig om echt actie te ondernemen.
pi_219734915
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jongeren zijn doorgaans pas op hun 25e volgroeid, qua hersenen.

Het is wel erg makkelijk hen te verwijten in zo'n bizarre situatie te handelen als een volwassene, hoewel ik me afvraag of de shock ook hen niet raakt in zo'n geval.

Het is soms goed terug te denken aan de tijd dat men zelf 18-25 was; gegarandeerd dat er een hoop momenten tussenzitten waarin je later met verbazing naar terugkijkt.
Als er ergens brand uitbreekt, waarbij al snel een heel plafond in de brand staat en de eerste reactie is dat dit op een mobiel wordt gefilmd voor de socials, dat is simpelweg een hele gevaarlijke respons. En ook iets dat vanwege de digitalisering, alleen iets is dat je bij de huidige jonge generaties ziet. 20 jaar geleden was dit niet eens een optie.

Je hoeft ook geen 25 te zijn om te realiseren dat dit niet handig is en het in zo een situatie beter is om direct te zorgen dat je buiten komt. 16-jarigen zijn ook geen zwakzinnigen zoals net al aangegeven, het is maar twee jaar beneden de leeftijd waarin mensen volwassen en dus volledig handelingsbekwaam worden geacht.

Om dus nog maar te zwijgen over buiten staan, zien dat er een levensgevaarlijke situatie is en niets doen behalve filmen. Dat betreft gewoon nalatigheid en zou in Nederland in theorie strafbaar kunnen zijn.

En als zulke dingen niet worden uitgelicht, dan leren mensen er niets van en kunnen dus zulke verschrikkelijke tragedies lastig worden voorkomen in de toekomst. Dan kan je zelfs nog een uitgaansgelegenheid hebben waar alles aan klopt (wat hier overduidelijk niet het geval was), maar nog zullen er slachtoffers vallen. Ik neem aan dat iedereen dit graag wil voorkomen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219734948
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als er ergens brand uitbreekt, waarbij al snel een heel plafond in de brand staat en de eerste reactie is dat dit op een mobiel wordt gefilmd voor de socials, dat is simpelweg een hele gevaarlijke respons. En ook iets dat vanwege de digitalisering, alleen iets is dat je bij de huidige jonge generaties ziet. 20 jaar geleden was dit niet eens een optie.

Je hoeft ook geen 25 te zijn om te realiseren dat dit niet handig is en het in zo een situatie beter is om direct te zorgen dat je buiten komt. 16-jarigen zijn ook geen zwakzinnigen zoals net al aangegeven, het is maar twee jaar beneden de leeftijd waarin mensen volwassen en dus volledig handelingsbekwaam worden geacht.

Om dus nog maar te zwijgen over buiten staan, zien dat er een levensgevaarlijke situatie is en niets doen behalve filmen. Dat betreft gewoon nalatigheid en zou in Nederland in theorie strafbaar kunnen zijn.

En als zulke dingen niet worden uitgelicht, dan leren mensen er niets van en kunnen dus zulke verschrikkelijke tragedies lastig worden voorkomen in de toekomst. Dan kan je zelfs nog een uitgaansgelegenheid hebben waar alles aan klopt (wat hier overduidelijk niet het geval was), maar nog zullen er slachtoffers vallen. Ik neem aan dat iedereen dit graag wil voorkomen.
Ik word ineens een beetje misselijk, wel een vraagje, wat heb jij geleerd van het verleden?
pi_219734958
zou wel handig zijn als een smartphone heel hard ging piepen wanneer je een plafondbrand staat te filmen, ben je niet langer afhankelijk van brandalarm.
uiteindelijk lukt altijd alles
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:04:19 #35
441859 crew  Lenny77
pi_219734969
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Je kan er zeker lessen uit trekken maar je kan het ze niet kwalijk nemen.
Dat zijn gewoon jongeren op een feestje. Ze denken dat het veilig is en dan breekt de hel uit.

Ik weet zeker dat 8/10 van ons allemaal ook niet adequaat had gehandeld.

Altijd zo makkelijk vanop je veilige stoel :N
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219734970
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:03 schreef eigendeegcookie het volgende:
zou wel handig zijn als een smartphone heel hard ging piepen wanneer je een plafondbrand staat te filmen, ben je niet langer afhankelijk van brandalarm.
Of een loeialarm zodra de zuurstof in een gebouw minder wordt.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:05:58 #37
441859 crew  Lenny77
pi_219734985
En natuurlijk was het 20 jaar geleden geen optie want toen bestond die hele social media nauwelijks.

Je had misschien net hetzelfde gedaan als jij jong was in deze tijd.

Mensen overschatten zichzelf altijd enorm. Als het er op aan komt zijn er maar weinigen die het hoofd kalm kunnen houden.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:06:30 #38
441859 crew  Lenny77
pi_219734988
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Of een loeialarm zodra de zuurstof in een gebouw minder wordt.
Denk niet dat dit hier geholpen had, dit ging zo snel!
pi_219734998
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:41 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik vind het heel knap van jou dat jij direct de situatie goed kan inschatten en beseft dat iedereen enorm in levensgevaar is. Kudows voor jou

Ik zal eerlijk zijn. Ik denk niet dat ik ook direct door zou hebben wat er gaat gebeuren en zeker niet toen ik 18 jaar oud was. Zo heb ik ook niet de illusie dat ik op het strand van Thailand toen het water zich terugtrok direct door zou hebben gehad dat er een Tsunami in aantocht was. En die treinbrand in de tunnel naar Kaprun, ik zou misschien ook naar boven zijn gelopen in plaats van naar beneden. Zou ik weer dood zijn, derde keer al.

Ik vind het knap als iemand wel zo wijs is. Ik onderschat soms het gevaar. Het is moeilijk voor te stellen hoe ik in zo'n situatie zou handelen, maar ik heb er niet alle vertrouwen in dat ik altijd direct het gevaar zie. En ik ben in mijn leven al heel wat mensen tegengekomen die net zo 'dom' zijn als ik of misschien zelfs dommer. Hoewel dat laatste ik niet weet want ik heb nog geen ramp van dichtbij meegemaakt.

En bij deze kroeg in Crans Montano. Volgens mij hadden buiten maar weinig mensen door wat daar binnen afspeelde. Nu we weten wat er is gebeurd lijkt het zo duidelijk, maar op zo'n moment is dat voor de omgeving natuurlijk niet zo.
Over tsunami's en treinrampen heeft niemand het hier gehad. De punten die voornamelijk zijn gemaakt is dat als een plafond volledig in de brand staat het waarschijnlijk tijd is naar buiten te rennen en ten tweede dat als er een café van binnen volledig in de brand staat wat zichtbaar is voor omstanders buiten, het taak is om ergens een ruitje in te slaan en slachtoffers te helpen.

Meer niet, dat deze enorme simpele dingen al zoveel stof doen opwaaien is op zijn minst heel erg opmerkelijk te noemen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:04 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Je kan er zeker lessen uit trekken maar je kan het ze niet kwalijk nemen.
Dat zijn gewoon jongeren op een feestje. Ze denken dat het veilig is en dan breekt de hel uit.

Ik weet zeker dat 8/10 van ons allemaal ook niet adequaat had gehandeld.

Altijd zo makkelijk vanop je veilige stoel :N
Er is dan ook niemand die dit doet.

Hier is nog geen post voorbijgekomen waarin is gesteld dat deze jongeren zelf verantwoordelijk zouden zijn voor deze situatie.

Dat zou ook totaalidioot zijn want de realiteit blijft dat het een situatie was waarbij zelfs 13-jarigen aanwezig waren (wat niet eens had gemogen) en men in een kelder zat zonder enige nooduitgang, dat sommigen gewoon op de verkeerde plek stonden en tragisch genoeg volledig kansloos waren spreekt voor zich.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219735005
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:06 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Denk niet dat dit hier geholpen had, dit ging zo snel!
Vrees het ook, niet te voorkomen dit.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:12:45 #41
441859 crew  Lenny77
pi_219735037
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Over tsunami's en treinrampen heeft niemand het hier gehad. De punten die voornamelijk zijn gemaakt is dat als een plafond volledig in de brand staat het waarschijnlijk tijd is naar buiten te rennen en ten tweede dat als er een café van binnen volledig in de brand staat wat zichtbaar is voor omstanders buiten, het taak is om ergens een ruitje in te slaan en slachtoffers te helpen.

Meer niet, dat deze enorme simpele dingen al zoveel stof doen opwaaien is op zijn minst heel erg opmerkelijk te noemen.
[..]
Er is dan ook niemand die dit doet.

Hier is nog geen post voorbijgekomen waarin is gesteld dat deze jongeren zelf verantwoordelijk zouden zijn voor deze situatie.

Dat zou ook totaalidioot zijn want de realiteit blijft dat het een situatie was waarbij zelfs 13-jarigen aanwezig waren (wat niet eens had gemogen) en men in een kelder zat zonder enige nooduitgang, dat sommigen gewoon op de verkeerde plek stonden en tragisch genoeg volledig kansloos waren spreekt voor zich.
Nou jij bent ze toch aansprakelijk aan het stellen? Nalatigheid dit dat?
Ik vind dat behoorlijk als schuldig benoemen?
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:14:34 #42
441859 crew  Lenny77
pi_219735050
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Plus daarbij: het rondlopen met champagneflessen met sprinklers/sterrentjefontijnen was ook niet voor het eerst getuige de beelden van eerdere opnamen uit de bar.

Dus inderdaad Hemeltje en Constallation zijn niet vergelijkbaar in dat opzicht.
Maar deze keer zaten die sterretjes op een fles in de lucht gehouden door een meisje op de schouders van iemand anders :X
pi_219735068
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Als je mijn posts goed had gelezen ging dat specifiek over de mensen buiten die aan het filmen waren hoe mensen binnen paniekerig, vechtende voor hun leven zochten naar een uitgang. Dát is inderdaad nalatigheid.

In Nederland ben je ook per wet verplicht mensen te helpen als zij zichtbaar levensgevaar verkeren. In deze situatie kun je daar gerust van spreken.
pi_219735069
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja en dat deed Howard voortdurend, betweterig en wijzen naar een mislukte generatie jongeren ook nog.

Het zal je opa maar zijn.. :D
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:19:18 #45
441859 crew  Lenny77
pi_219735096
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je mijn posts goed had gelezen ging dat specifiek over de mensen buiten die aan het filmen waren hoe mensen binnen paniekerig, vechtende voor hun leven zochten naar een uitgang. Dát is inderdaad nalatigheid.

In Nederland ben je ook per wet verplicht mensen te helpen als zij zichtbaar levensgevaar verkeren. In deze situatie kun je daar gerust van spreken.
Ik heb geen idee wat er in hun hoofd omging.. ik ga er vanuit dat dit niet: 'huehuehue cool vuurtje jongeuh' was.

Zij kunnen ook gefreezed hebben?

Het is achteraf en op een afstand altijd zo makkelijk praten. Op zo een moment echter staat je verstand meestal stil.
pi_219735142
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja en dat deed Howard voortdurend, betweterig en wijzen naar een mislukte generatie jongeren ook nog.

Het zal je opa maar zijn.. :D
Ah, je gaat nu even woorden in de mond leggen? Dit heb ik namelijk nooit gezegd.

En opa op je 30e? Je hebt wel een fantasierijk beeld van de wereld zo blijkt.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:19 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik heb geen idee wat er in hun hoofd omging.. ik ga er vanuit dat dit niet: 'huehuehue cool vuurtje jongeuh' was.

Zij kunnen ook gefreezed hebben?

Het is achteraf en op een afstand altijd zo makkelijk praten. Op zo een moment echter staat je verstand meestal stil.
Tja, je kunt mensen blijven beroven van zelfbeschikking over verantwoordelijkheid. Zo werkt het gewoon niet. En het blijkt gelukkig ook dat er hele heldhaftige mensen zijn geweest die zelfs naar binnen zijn gegaan om mensen te redden, dat is levensgevaarlijk. Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.
pi_219735218
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, je gaat nu even woorden in de mond leggen? Dit heb ik namelijk nooit gezegd.

En opa op je 30e? Je hebt wel een fantasierijk beeld van de wereld zo blijkt.
[..]
Tja, je kunt mensen blijven beroven van zelfbeschikking over verantwoordelijkheid. Zo werkt het gewoon niet. En het blijkt gelukkig ook dat er hele heldhaftige mensen zijn geweest die zelfs naar binnen zijn gegaan om mensen te redden, dat is levensgevaarlijk. Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.
Sorry, dacht dat je ouder was, maar eigenlijk nog erger dan, jouw wereldbeeld is oud. Met je zelfbeschikkingkwats, hoop oprecht niet dat jij ooit afhankelijk wordt van een medemens.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 19:52:02 #48
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219735491
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:23 schreef HowardRoark het volgende:
Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.
Ik denk echt dat velen hebben gefilmd uit een schok, een soort coping. Dat is nu helaas een soort reflex van mensen die letterlijk opgegroeid zijn met een smartphone.

Ik zou ook niet staan filmen. Maar ik ben van de pc generatie.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219735514
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:52 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik denk echt dat velen hebben gefilmd uit een schok, een soort coping. Dat is nu helaas een soort reflex van mensen die letterlijk opgegroeid zijn met een smartphone.

Ik zou ook niet staan filmen. Maar ik ben van de pc generatie.
Jij snapt het.
pi_219735533
Er komt nu van @HowardRoark nu behoorlijk veel kritiek op een handjevol jongeren die in die bar met hun smartphone video-opnames hebben staan maken, maar het zou me niets verbazen als @HowardRoark ze inmiddels wel, voor zover ze op internet zijn verschenen, bekeken heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')