abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Miss 200.000.000! zaterdag 3 januari 2026 @ 17:30:32 #1
367000 roos94
pi_219733776
‘Veel doden en gewonden’ bij mogelijke vuurwerkexplosie in bar in Zwitsers skioord Crans-Montana

In het Zwitserse wintersportoord Crans-Montana zijn tijdens oudejaarsnacht bij een explosie in een bar meerdere mensen omgekomen. Het is nog onduidelijk hoeveel slachtoffers er precies zijn.

In Zwitserse media en op sociale media wordt melding gemaakt van een explosie tijdens een nieuwjaarsconcert. Volgens de lokale radiozender RhoneFM zou er iets fout zijn gegaan met vuurwerk. Meerdere personen zouden dit tegenover de zender hebben bevestigd. Het aantal slachtoffers zou zeer hoog zijn; RhoneFM meldt mogelijk enkele tientallen doden, terwijl een anonieme bron spreekt van ongeveer veertig slachtoffers. De Zwitserse politie heeft deze informatie tot nu toe niet bevestigd.

De explosie vond plaats rond 1.30 uur in de bar Le Constellation in Crans-Montana. De oorzaak is nog niet bekend, aldus een politiewoordvoerder tegen persbureau AFP. Op dat moment waren er ruim honderd mensen in de bar aanwezig, aldus de Zwitserse politie. Na de ontploffing brak brand uit. Die werd relatief snel geblust.

Ooggetuige meldt tientallen gewonden

Naar verluidt deed de explosie zich voor rond 1.30 uur en was het etablissement op dat moment stampvol. Een ooggetuige, die zich tijdens de nieuwjaarsviering in het gebouw bevond, meldde dat tientallen mensen gewond zijn geraakt, onder wie ook zwaargewonden.

De brandweer en meerdere helikopters werden onmiddellijk ingezet. De Zwitserse overheid heeft een infolijn opengesteld voor bezorgde familieleden van aanwezigen. Om 10.00 uur geeft de politie een persconferentie.

Crans-Montana is een bekend skiresort in het kanton Wallis (of Valais) in het zuidwesten van Zwitserland.

https://nos.nl/artikel/25(...)sie-in-zwitserse-bar

https://www.ad.nl/buitenl(...)ns-montana~aca8e56f/
pi_219733787
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:29 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Andere ervaring hier.. :D
Welk dorp?
pi_219733807
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Welk dorp?
Bellwald.
  Miss 200.000.000! zaterdag 3 januari 2026 @ 17:37:21 #4
367000 roos94
pi_219733829
Maar even alle gekheid op een stok. Deze mensen treft geen blaam. Het is vreselijk wat er is gebeurt. Wat wel blaam treft is de normalisering van alcohol in onze samenleving. Mensen vinden het heel normaal dat er hele clubs vol jonge mensen zichzelf volladen met drank en drugs. Feit is gewoon dat als er geen drank en drugs was, (clubs wss niet bestonden) maar dat je reactievermogen compleet anders is. Alcohol (en pillen, coke of wat dan ook) doet zóveel met hoe je reageert. En we vinden het maar allemaal doodnormaal. Ook al veroorzaakt het kankers etc.

Maargoed, anti alcohol rant uit.
  Spellchecker zaterdag 3 januari 2026 @ 17:40:21 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219733864
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:37 schreef roos94 het volgende:
Maar even alle gekheid op een stok. Deze mensen treft geen blaam. Het is vreselijk wat er is gebeurt. Wat wel blaam treft is de normalisering van alcohol in onze samenleving. Mensen vinden het heel normaal dat er hele clubs vol jonge mensen zichzelf volladen met drank en drugs. Feit is gewoon dat als er geen drank en drugs was, (clubs wss niet bestonden) maar dat je reactievermogen compleet anders is. Alcohol (en pillen, coke of wat dan ook) doet zóveel met hoe je reageert. En we vinden het maar allemaal doodnormaal. Ook al veroorzaakt het kankers etc.

Zonder alcohol was dit ook zo fout gegaan.
Met die achterlijke plafonds en dat vuurwerk.
pi_219733991
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:40 schreef maily het volgende:

[..]
Zonder alcohol was dit ook zo fout gegaan.
Met die achterlijke plafonds en dat vuurwerk.
Eens. Toen dit eenmaal mis ging was er, hoe triest ook, eigenlijk geen redden meer aan. Je krijgt geen 300 man in een paar minuten via een smalle trap naar buiten…
pi_219733995
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Bellwald.
Wat spreken ze daar, Italiaans?
Ik raad je aan om Franstalig Zwitserland en met name Wallis, waar Crans Montana ligt, links te laten liggen als je après ski belangrijk vindt. Zelfs op carnaval dinsdag (donderdag?) moet je aan een tafel zitten. Hoewel het in CM natuurlijk anders kan zijn. Vergeleken met andere landen ongeëvenaard
pi_219734066
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:47 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat spreken ze daar, Italiaans?
Ik raad je aan om Franstalig Zwitserland en met name Wallis, waar Crans Montana ligt, links te laten liggen als je après ski belangrijk vindt. Zelfs op carnaval dinsdag (donderdag?) moet je aan een tafel zitten. Hoewel het in CM natuurlijk anders kan zijn. Vergeleken met andere landen ongeëvenaard
Joh, dat was decennia geleden (ben oud), maar nog gemoedelijk. Ook wintersport gevierd in de Dolomieten (Italiaans) Franse Alpen en het Oostenrijkse Tirol.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:54:06 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219734099
Hallo, verkeerde topic heren.
pi_219734155
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Hallo, verkeerde topic heren.
Er werd even gesuggereerd dat het alleen maar gezuip is in ski-oorden, troela.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:58:19 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219734173
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Er werd even gesuggereerd dat het alleen maar gezuip is in ski-oorden, troela.
Sorry chef.
pi_219734470
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:37 schreef roos94 het volgende:

Je kan beter het vuurwerk benoemen. Als er geen vuurwerk in die fles had gezeten, als bron van de oorzaak, was er ook geen brand uitgebroken. De alcohol is niet het primair probleem, dat is vuur in dit soort gesloten clubs. Zonder nooduitgang.
Love is in the air!
pi_219734505
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:17 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Je kan beter het vuurwerk benoemen. Als er geen vuurwerk in die fles had gezeten, als bron van de oorzaak, was er ook geen brand uitgebroken. De alcohol is niet het primair probleem, dat is vuur in dit soort gesloten clubs. Zonder nooduitgang.
Niet in de fles, op de fles gebonden sterretjes, zogenaamd koudvuur. Sterretjes opsteken leek altijd het minst gevaarlijk, als kind veel gedaan.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:27:09 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219734584
Het is eigenlijk een soortgelijk geval als in ‘t Hemeltje in Volendam. Plafondversiering vat vlam.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:31:06 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219734622
De heilige paus Howard XI heeft ook weer zijn mening gegeven hoor, man man man.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219734624
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:17 schreef Landgeld het volgende:
Misschien moet het gebruik van dit soort vuurwerk binnenshuis ook maar verboden worden.
pi_219734628
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:11 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Ik zie geen bizar of levensgevaarlijk gedrag. Achteraf makkelijk praten dat het anders had gemoeten.

Ik zie vooral jongeren die onbewust zijn van het nadere onheil. Die zijn lekker nieuwjaar aan het vieren met vrienden. Hebben waarschijnlijk de nodige drank op. Ze maken filmpjes van elkaar en hebben gewoon een toffe avond.
Dan ontstaat er in die setting opeens vuur en moet je je daartoe verhouden. Je bent op die leeftijd niet bezig met de mogelijkheid dat je dood kan gaan. De muziek draait nog steeds, je vrienden lijken niet onder de indruk en er wordt nog gedanst. Liefst houd je de situatie zo lang mogelijk zoals het was, een toffe avond houden. Het vuur zal vast zo wel onder controle komen. Iemand probeert met een shirt het uit te slaan. Het vuur breidt uit..

En dan houden de filmpjes wel zo'n beetje op. Daarna zal het snel zijn gegaan. Zowel het vuur als de paniek.

De filmpjes die we hebben gezien zijn vlakbij de trap gemaakt als ik de plattegrond een beetje inschat. Die zijn dus nog tijdig naar buiten kunnen komen.

Ik vind het dan inderdaad victim blaming om die jongeren hun gedrag kwalijk te nemen in een plotselinge uitzonderlijk situatie. Had het beter gekund. Zeker. Zijn er ook vast genoeg geweest die wel hun flight reactie hebben gehad gelukkig.

Er zijn genoeg schuldigen aan te wijzen waarschijnlijk, maar dat zijn absoluut niet de slachtoffers.
Het benoemde gedrag betreft dus wél levensgevaarlijk en bizar. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die dit maar blijven goedpraten, dat maakt het niet minder problematisch en belangrijk om te benoemen. Alleen zo kunnen we voorkomen dat er vaker onderschatting of nalatigheid plaats zal vinden in zulke levensgevaarlijke situaties.

Het blijft dan ook opmerkelijk en tevens zorgwekkend om te zien dat dit bij sommigen er niet in wil. Die lijken te denken dat mensen in deze situatie allemaal maar een soort totaal ontoerekeningsvatbare zwakzinnigen zijn, die niets kan worden aangerekend in hun gedrag en alles moet liggen aan externe factoren zoals een eigenaar, uitbaters of degenen die controles hebben uitgevoerd. Tja, zo werkt de wereld simpelweg niet.

Dat er met de externe factoren in dit cafe van alles mis lijkt te zijn mag duidelijk zijn. Daarnaast kan er wel degelijk kritisch worden gereageerd op beeldmateriaal dat verschijnt, waar mensen onhandige of ronduit domme dingen of het nalaten om medeburgers in een levensbedreigende situatie te assisteren.

En van victim blaming is dus helemaal geen sprake, aangezien mensen die bijvoorbeeld buiten een cafe staan dat in de brand is gevolgen per definitie al geen slachtoffers zijn, maar omstanders. En die hebben simpelweg een verplichting om te helpen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:32:03 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219734636
Die jongeren treft geen enkele blaam.
Degene die hier schuldig zijn, zijn de uitbaters van die café.
Besluiten om in je houten kelder vuurwerk af te steken. What the fuck.
pi_219734640
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:27 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is eigenlijk een soortgelijk geval als in ‘t Hemeltje in Volendam. Plafondversiering vat vlam.
Klopt, de parallellen zijn best groot.
pi_219734678
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:32 schreef Harvest89 het volgende:
Die jongeren treft geen enkele blaam.
Degene die hier schuldig zijn, zijn de uitbaters van die café.
Besluiten om in je houten kelder vuurwerk af te steken. What the fuck.
En wie hebben dit vuurwerk afgestoken? Dat zal eerder het personeel aan de bar zijn geweest, niet de uitbaters. De laatstgenoemden hebben vooral wat uit te leggen over het feit dat er schijnbaar 13-jarigen aanwezig waren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219734695
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt, de parallellen zijn best groot.
Ja, wie bedacht dat echte takken van sparren zouden gaan uitdrogen en brandgevaarlijk worden, de eigenaar van Het Hemeltje had die alleen maar als kerstversiering hangen, niet altijd. Nadien is dat ook verboden. Deze eigenaar had kennelijk al jarenlang een soort brandgevaarlijk, geluidswerend goedkoop troepje hangen, vind ik net wat anders.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:37:07 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219734703
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En wie hebben dit vuurwerk afgestoken? Dat zal eerder het personeel aan de bar zijn geweest, niet de uitbaters. De laatstgenoemden hebben vooral wat uit te leggen over het feit dat er schijnbaar 13-jarigen aanwezig waren.
We weten ook niet of het personeel handelde naar plan van de eigenaar of dat ze dit zelf bedacht hebben.
pi_219734726
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, wie bedacht dat echte takken van sparren zouden gaan uitdrogen en brandgevaarlijk worden, de eigenaar van Het Hemeltje had die alleen maar als kerstversiering hangen, niet altijd. Nadien is dat ook verboden. Deze eigenaar had kennelijk al jarenlang een soort brandgevaarlijk, geluidswerend goedkoop troepje hangen, vind ik net wat anders.
Tja, welke brandbare rommel je ook ophangt, en hoe lang, maakt wat dat betreft volgens mij niet zoveel uit.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:40:43 #24
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_219734733
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Plus daarbij: het rondlopen met champagneflessen met sprinklers/sterrentjefontijnen was ook niet voor het eerst getuige de beelden van eerdere opnamen uit de bar.

Dus inderdaad Hemeltje en Constallation zijn niet vergelijkbaar in dat opzicht.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:40:52 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219734735
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het benoemde gedrag betreft dus wél levensgevaarlijk en bizar. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die dit maar blijven goedpraten, dat maakt het niet minder problematisch en belangrijk om te benoemen. Alleen zo kunnen we voorkomen dat er vaker onderschatting of nalatigheid plaats zal vinden in zulke levensgevaarlijke situaties.

Het blijft dan ook opmerkelijk en tevens zorgwekkend om te zien dat dit bij sommigen er niet in wil. Die lijken te denken dat mensen in deze situatie allemaal maar een soort totaal ontoerekeningsvatbare zwakzinnigen zijn, die niets kan worden aangerekend in hun gedrag en alles moet liggen aan externe factoren zoals een eigenaar, uitbaters of degenen die controles hebben uitgevoerd. Tja, zo werkt de wereld simpelweg niet.

Dat er met de externe factoren in dit cafe van alles mis lijkt te zijn mag duidelijk zijn. Daarnaast kan er wel degelijk kritisch worden gereageerd op beeldmateriaal dat verschijnt, waar mensen onhandige of ronduit domme dingen of het nalaten om medeburgers in een levensbedreigende situatie te assisteren.

En van victim blaming is dus helemaal geen sprake, aangezien mensen die bijvoorbeeld buiten een cafe staan dat in de brand is gevolgen per definitie al geen slachtoffers zijn, maar omstanders. En die hebben simpelweg een verplichting om te helpen.
Jongeren zijn doorgaans pas op hun 25e volgroeid, qua hersenen.

Het is wel erg makkelijk hen te verwijten in zo'n bizarre situatie te handelen als een volwassene, hoewel ik me afvraag of de shock ook hen niet raakt in zo'n geval.

Het is soms goed terug te denken aan de tijd dat men zelf 18-25 was; gegarandeerd dat er een hoop momenten tussenzitten waarin je later met verbazing naar terugkijkt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219734737
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:37 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
We weten ook niet of het personeel handelde naar plan van de eigenaar of dat ze dit zelf bedacht hebben.
Het was er volgens mij niet ongebruikelijk om champagne te voorzien van vuurwerk.
pi_219734744
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Ik vind het heel knap van jou dat jij direct de situatie goed kan inschatten en beseft dat iedereen enorm in levensgevaar is. Kudows voor jou

Ik zal eerlijk zijn. Ik denk niet dat ik ook direct door zou hebben wat er gaat gebeuren en zeker niet toen ik 18 jaar oud was. Zo heb ik ook niet de illusie dat ik op het strand van Thailand toen het water zich terugtrok direct door zou hebben gehad dat er een Tsunami in aantocht was. En die treinbrand in de tunnel naar Kaprun, ik zou misschien ook naar boven zijn gelopen in plaats van naar beneden. Zou ik weer dood zijn, derde keer al.

Ik vind het knap als iemand wel zo wijs is. Ik onderschat soms het gevaar. Het is moeilijk voor te stellen hoe ik in zo'n situatie zou handelen, maar ik heb er niet alle vertrouwen in dat ik altijd direct het gevaar zie. En ik ben in mijn leven al heel wat mensen tegengekomen die net zo 'dom' zijn als ik of misschien zelfs dommer. Hoewel dat laatste ik niet weet want ik heb nog geen ramp van dichtbij meegemaakt.

En bij deze kroeg in Crans Montano. Volgens mij hadden buiten maar weinig mensen door wat daar binnen afspeelde. Nu we weten wat er is gebeurd lijkt het zo duidelijk, maar op zo'n moment is dat voor de omgeving natuurlijk niet zo.
pi_219734750
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, welke brandbare rommel je ook ophangt, en hoe lang, maakt wat dat betreft volgens mij niet zoveel uit.
Joh, ik ben nog van de generatie dat een kroeg blauw hing van de rook door sigaren en sigaretten. Niemand dacht toen over een eventuele branduitbraak.
pi_219734803
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Joh, ik ben nog van de generatie dat een kroeg blauw hing van de rook door sigaren en sigaretten. Niemand dacht toen over een eventuele branduitbraak.
Ook hieruit blijkt wel weer dat er eerst iets verschrikkelijks moet gebeuren voor een land hier echt maatregelen op neemt…
pi_219734835
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:47 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ook hieruit blijkt wel weer dat er eerst iets verschrikkelijks moet gebeuren voor een land hier echt maatregelen op neemt…
Daar hebben we inspecteurs voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')