abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219749083
Is al voorbij gekomen dat die eigenaar gewoon een louche crimineel is die heeft vastgezeten voor fraude en pimpings?
  maandag 5 januari 2026 @ 09:25:02 #127
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219749155
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 09:13 schreef XLVNB het volgende:
Is al voorbij gekomen dat die eigenaar gewoon een louche crimineel is die heeft vastgezeten voor fraude en pimpings?
Ja maar dat is nog niet gefactcheckt.
pi_219749241
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 21:52 schreef Landgeld het volgende:
Met 400 gasten zijn er overigens betrekkelijk weinig filmpjes in de openbaarheid gekomen. Tot nu toe denk ik maar twee of drie filmpjes zeker vanuit binnen. Wat ook goed is, het respect voor de familie.

Toch zijn de filmpjes en enorme eye-opener richting de toekomst. Zodra er ergens brand is, zorg dat je weggaat.
Vooral op een rustige (maar wel snelle) manier het pand verlaten.
Want als 300 mensen in zo'n kleine ruimte tegelijkertijd in paniek raken was het nog erger afgelopen denk ik.
pi_219749517
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 09:35 schreef LaDaDiDa het volgende:

[..]
Vooral op een rustige (maar wel snelle) manier het pand verlaten.
Want als 300 mensen in zo'n kleine ruimte tegelijkertijd in paniek raken was het nog erger afgelopen denk ik.
Ook preventief misschien. Het is heel erg, maar ik denk dat heel veel mensen voortaan checken hoeveel nooduitgangen er zijn.

...en nee, dan is het nog steeds niet hun schuld dat er hier maar eentje was.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  maandag 5 januari 2026 @ 10:23:39 #130
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219749621
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:16 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]

pfff..
Tering wat ziek.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 5 januari 2026 @ 10:40:22 #131
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_219749716
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 23:48 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Heel mooi in elkaar gezet. Het lijkt me toch dat er hier velen hadden kunnen overleven door na een seconde of 10 naar buiten te gaan.
Dit is dus ook wat ik en anderen al meermaals heb aangegeven, waarna je allerlei verwijten naar je hoofd krijgt, want dit mag schijnbaar niemand opmerken. De pijnlijke realiteit is dat zulke verschrikkelijke rampen dan zich dus voor zullen blijven doen.
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 08:52 schreef Ed1234 het volgende:
Ik ben bhv-er op het werk en zo nu en dan hebben we een oefening. Ook heb ik wel eens echte noodsituaties meegemaakt, o.a. een gaslek. Zelden schat het merendeel de situatie goed in en gaat gelijk naar buiten. Mensen gaan toch een beetje af staan te wachten en kijken naar elkaar. Zelfs in echte situaties waar het gevaar duidelijk is.

Zelf heb ik ook wel eens moeten evacueren uit een hotel na een brandalarm, het duurde echt lang voordat iedereen buiten was, denk aan minstens een kwartier maar ik denk nog langer. Als dat plafond binnen 1 minuut in de fik stond is dat veel te kort voor mensen om überhaupt de ernst in te schatten.
Dáár gaat het voor het een deel dus ook mis. En dit is gewoon trainbaar, mensen moeten leren wat te doen in zulke situaties en de ernst niet onderschatten. Ik ben ook een voorstander voor veel meer aandacht voor situaties met brand, en dat moet al beginnen op school. Het is te hopen dat de meesten hier nooit mee te maken krijgen, maar als het toch het geval is moeten mensen weten wat ze moeten doen.
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Tering wat ziek.
Bizar inderdaad, de meeste van de slachtoffers liggen ernstig gewond in een ziekenhuis. Als je dan denkt aan interviews en zelfs bereid bent je voor te doen als een dokter, moet je echt direct een beroepsverbod krijgen. Dit kan gewoon echt niet meer.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 5 januari 2026 @ 10:41:42 #132
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219749726
quote:
14s.gif Op maandag 5 januari 2026 10:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit is dus ook wat ik en anderen al meermaals heb aangegeven, waarna je allerlei verwijten naar je hoofd krijgt, want dit mag schijnbaar niemand opmerken. De pijnlijke realiteit is dat zulke verschrikkelijke rampen dan zich dus voor zullen blijven doen.
[..]
Dáár gaat het voor het een deel dus ook mis. En dit is gewoon trainbaar, mensen moeten leren wat te doen in zulke situaties en de ernst niet onderschatten. Ik ben ook een voorstander voor veel meer aandacht voor situaties met brand, en dat moet al beginnen op school. Het is te hopen dat de meesten hier nooit mee te maken krijgen, maar als het toch het geval is moeten mensen weten wat ze moeten doen.
[..]
Bizar inderdaad, de meeste van de slachtoffers liggen ernstig gewond in een ziekenhuis. Als je dan denkt aan interviews en zelfs bereid bent je voor te doen als een dokter, moet je echt direct een beroepsverbod krijgen. Dit kan gewoon echt niet meer.
Niet meer?
Het kon al nooit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 5 januari 2026 @ 11:05:50 #133
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_219749891
quote:
Lijkt er op dat er dus minimaal twee verschillende routes zijn geweest met die kaarsen. Op dit filmpje zie je op 05:08 in het plafond al vuur. Of is dat een oranje lamp o.i.d.? Die serveerster op de nek van die gast zie je volgens mij op 0.03 van dit filmpje (heel vaag). Kan ook een andere geweest zijn natuurlijk
pi_219749908
quote:

[..]
Je opmerkingen zijn behoorlijk ongenuanceerd. Ik heb de indruk dat je post #107 van brave_sir_robin niet gelezen hebt. Daarom een deel van de post.

Een Franstalige Twitteraar had een ongenuanceerde mening. Zie de tweet en de vertaling eronder.
twitter

Vertaling van zijn tekst
"Het spijt me enorm, maar de selectie van mensen met een verstandelijke beperking is een natuurlijk"

Voor de zekerheid Howard, Zo lomp verwoordde jij het niet nee

Maar deze Twitteraar komt na veel kritiek met een ibteressante update. Hij had zich in de tussentijd verdiept. Zijn tekst is wederom vertaald uit het Frans.
quote:
Ik had het mis en hoewel ik mijn tweet niet zal verwijderen, erken ik dat ik er volledig naast zat met deze gemakkelijke en wrede reactie.

Toen ik vanochtend een tekst van een Amerikaanse wetenschapster tegenkwam, begreep ik wat er mogelijk door de hoofden van deze jongeren is gegaan. En als het met alcohol te maken heeft, dan heeft 'domheid' er niets mee te maken, en zelfs smartphones niet, volgens haar (persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat mensen die gewend zijn aan gevaar niet op dezelfde manier zouden hebben gehandeld).

Dus zelfs als niemand deze tweet leest, deel ik hem toch en vraag ik mijn excuses aan de mensen die ik mogelijk heb beledigd, hoewel mijn intentie naar mijn mening niet slecht was: ik wilde ouders of jongeren in deze video aan het denken zetten over het principe van verantwoordelijkheid.

"De brand in nachtclub Station vond plaats in 2003. Geen smartphones. Geen Instagram. Toch stierven er honderd mensen omdat ze stonden te kijken naar de vlammen, in de veronderstelling dat het onderdeel van de show was. Na de Grenfell-brand heb ik de brandveiligheid van enkele van de grootste vastgoedportefeuilles van het Verenigd Koninkrijk verbeterd. Je verwart domheid met biologie, natuurkunde en catastrofale ontwerpfouten."

Hier volgt de wetenschappelijke verklaring voor wat u ziet:
1. Wanneer de muziek doorgaat en het personeel niet in paniek raakt, onderdrukt het menselijk brein het vluchtinstinct om de dreiging in een normale context te plaatsen. Dit wordt de normaliteitsbias genoemd. Deze jongeren verstijfden om tegenstrijdige sociale signalen te verwerken, niet om 'likes' te krijgen. Ze waren waarschijnlijk al aan het filmen. En waarschijnlijk waren ze ook dronken.

2. Bij het ontwerpen van gebouwen houden we rekening met deze aarzeling (reactietijd vóór beweging). Brandveiligheidsnormen gaan ervan uit dat mensen wachten voordat ze gaan rennen. In een gebouw dat aan de voorschriften voldoet, kan een wachttijd van één tot twee minuten worden aangehouden voordat de evacuatie begint. Automatische brandblus- en detectiesystemen zijn juist ontworpen om deze tijd te besparen.

3. Het gebrek aan manoeuvreerruimte is te wijten aan het materiaal. Dit plafond is gemaakt van polyurethaanschuim. De verbranding ervan verloopt niet lineair; het bereikt het vlampunt (600 °C) in minder dan 90 seconden. Het is in feite vaste benzine. De ruimte zou al lang ontploft zijn voordat iemand redelijkerwijs had kunnen evacueren.

4. We berekenen de breedte van de nooduitgangen op basis van het aantal mensen dat per minuut door een deur kan (doorstroomsnelheid) en de snelheid waarmee het vuur zich verspreidt. Bij een brand waarbij schuimblusmiddelen worden gebruikt, is de beschikbare veilige evacuatietijd vrijwel nul. Zelfs met een onmiddellijke reactie zou de dichtheid van de menigte de uitgangen hebben geblokkeerd voordat de ruimte leeg was.

5. Bij een doorsnee brand in een gebouw, vooral als deze klein begint, verwacht je dat een verantwoordelijke volwassene het vuur blust, of dat de sprinklers dat doen. Als er brand uitbreekt in een fornuis in een restaurant, ren je niet naar buiten uit angst dat het hele gebouw plotseling explodeert. Geen weldenkend mens had zoiets moeten verwachten, tenzij ze de eigenaar waren en de constructie van het gebouw kenden. Deze arme tieners zijn waarschijnlijk kort na het plaatsen van deze video bewusteloos geraakt door rookvergiftiging. Als ze het niet hadden gedaan, zouden ze vast hebben gezeten in een catastrofale explosie, samengeperst in de enige, kleine uitgang. Ze zijn niet gestorven door Instagram. Ze zijn gestorven omdat de natuurkundige wetten van vuur zich sneller verspreiden dan een menselijk lichaam zich door een deur kan wringen, en een catastrofale minachting voor veiligheidsprincipes betekende dat ze geen schijn van kans hadden.
  maandag 5 januari 2026 @ 11:09:41 #135
142400 RedFever007
pi_219749921
quote:

[..]
[..]
Jij loopt constant te verkondigen dat filmende jongeren niets deden. Ook bij bijvoorbeeld de Station Nightclub fire is bekend dat talloze mensen niets deden en dat was voor het telefoon tijdperk. Mensen zijn gewoon verlamd van angst, geen idee heo erg de situatie is etc. Overigens zijn er wel degelijk berichten van mensen die juist wel geholpen hebben. Ook niet iedereen is een redder/hulpverlener.

Dat de filmende jongeren niet direct verantwoordelijk zijn klopt. Ik heb mijn eerdere post hierboven geëdit, dat heb je inderdaad niet gezegd
pi_219749948
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:00 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik denk dat die controleurs gewoon zijn omgekocht of zo.
:')
pi_219749995
quote:
14s.gif Op maandag 5 januari 2026 08:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Oh, laat maar zien dan, toon maar aan dat ik (of andere users hier) hebben gezegd dat degenen die filmden schuldig zijn aan deze verschrikkelijke brand ..

De realiteit is natuurlijk dat niemand dat heeft gezegd. Wél is er aangegeven dat filmen tijdens een uitslaande brand binnen zeer gevaarlijk is en mensen die buiten staan te filmen terwijl het dan al zichtbaar is dat er mensen binnen in levensgevaar verkeren, nalatigheid betreft die in Nederland strafbaar zou kunnen zijn.

Vervolgens komen er dan users zoals jij, die deze hele redelijke punten op een hele smerige wijze verdraaien. Jammer. Ik zou jezelf vooral afvragen waarom je dat doet en andere users op zo een manier probeert weg te zetten.
Christus te paard, wat ben jij vermoeiend zeg.
  maandag 5 januari 2026 @ 11:25:13 #138
142400 RedFever007
pi_219750050
Bizar trouwens dat nummer:
Lacrim Feat. French Montana – A.W.A

Bekijk deze YouTube-video
"1:32 POV: The ceiling is burning and molten plastic dripping on you, but you keep partying anyway!"

"There's a fire on the ceiling, and young people are standing around, filming it on their phones and still jamming to the music and screaming "Rolls Royce""

Niet een erg vrouwvriendelijk nummer :')
pi_219750183
Die eigenaar gaan nat, er zijn foto’s opgedoken dat hij tijdens de verbouwing in 2016 de enige trap bewust smaller heeft gemaakt.

https://www.bild.de/news/(...)7245fb77630dac27727b
pi_219750675
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:13 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
:')
Hoe denk jij dan dat ze door die 3 controles zijn gekomen? Er was toch 3 keer gecontroleerd?

(als ik het verkeerd heb dan mogen jullie dat best zeggen)
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Spellchecker maandag 5 januari 2026 @ 14:56:40 #141
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219755862
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:39 schreef ootjekatootje het volgende:
Die eigenaar gaan nat, er zijn foto’s opgedoken dat hij tijdens de verbouwing in 2016 de enige trap bewust smaller heeft gemaakt.

https://www.bild.de/news/(...)7245fb77630dac27727b
Dat hoeft an sich geen juridisch strafbaar feit te zijn natuurlijk . Als de inspectie gewoon goed was .
Love is in the air!
  maandag 5 januari 2026 @ 20:54:24 #143
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219755899

https://www.rts.ch/info/r(...)n-2019-29108515.html

Jarenlang zijn ze daar al door het oog van de naald gekropen. Dat plafond is zo laag.
  Spellchecker maandag 5 januari 2026 @ 20:56:09 #144
197773 crew  maily
pi_219755920
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:54 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]

Jarenlang zijn ze daar al door het oog van de naald gekropen. Dat plafond is zo laag.
:( :X :|W
pi_219755997
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 11:05 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Lijkt er op dat er dus minimaal twee verschillende routes zijn geweest met die kaarsen. Op dit filmpje zie je op 05:08 in het plafond al vuur. Of is dat een oranje lamp o.i.d.? Die serveerster op de nek van die gast zie je volgens mij op 0.03 van dit filmpje (heel vaag). Kan ook een andere geweest zijn natuurlijk
Is die serveerster op de nek niet van een promofilmpje van de club zelf en dus niet van die avond?
  maandag 5 januari 2026 @ 21:23:50 #146
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219756186
https://www.nieuwsblad.be(...)ia-17/121415509.html

De slachtoffers krijgen steeds meer een gezicht.
  Spellchecker maandag 5 januari 2026 @ 21:28:00 #147
197773 crew  maily
pi_219756230
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:23 schreef RamboDirk het volgende:
https://www.nieuwsblad.be(...)ia-17/121415509.html

De slachtoffers krijgen steeds meer een gezicht.
Twee zusjes ook :'(
Ze waren onafscheidelijk .... en dat blijven ze nu ook .....
pi_219756288
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 20:54 schreef RamboDirk het volgende:

Bizar. Ze wisten dus al jarenlang dat de combinatie van die ijsfonteintjes op die champagneflessen en het akoustische schuim op het plafond een gevaar opleverde. Als je als eigenaar dan te gierig bent om het akoustische schuim te vervangen door een ander type dat veel minder brandgevaar oplevert, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om champagneflessen zonder ijsfonteintjes te serveren. Wat is daar zo moeilijk aan?
pi_219756316
quote:
Waardevolle compilatie . Vanuit waar zijn die beelden op 50 seconden gemaakt ? Is dat van buiten naar binnen ?

En je ziet ook al op 5 seconden vuur en vlammen ontstaan .
Love is in the air!
pi_219756396
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 21:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Bizar. Ze wisten dus al jarenlang dat de combinatie van die ijsfonteintjes op die champagneflessen en het akoustische schuim op het plafond een gevaar opleverde. Als je als eigenaar dan te gierig bent om het akoustische schuim te vervangen door een ander type dat veel minder brandgevaar oplevert, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om champagneflessen zonder ijsfonteintjes te serveren. Wat is daar zo moeilijk aan?
Verkoopt natuurlijk minder . Dit was een hype vermoed ik
Love is in the air!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')