abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Miss 200.000.000! zaterdag 3 januari 2026 @ 17:30:32 #1
367000 roos94
pi_219733776
‘Veel doden en gewonden’ bij mogelijke vuurwerkexplosie in bar in Zwitsers skioord Crans-Montana

In het Zwitserse wintersportoord Crans-Montana zijn tijdens oudejaarsnacht bij een explosie in een bar meerdere mensen omgekomen. Het is nog onduidelijk hoeveel slachtoffers er precies zijn.

In Zwitserse media en op sociale media wordt melding gemaakt van een explosie tijdens een nieuwjaarsconcert. Volgens de lokale radiozender RhoneFM zou er iets fout zijn gegaan met vuurwerk. Meerdere personen zouden dit tegenover de zender hebben bevestigd. Het aantal slachtoffers zou zeer hoog zijn; RhoneFM meldt mogelijk enkele tientallen doden, terwijl een anonieme bron spreekt van ongeveer veertig slachtoffers. De Zwitserse politie heeft deze informatie tot nu toe niet bevestigd.

De explosie vond plaats rond 1.30 uur in de bar Le Constellation in Crans-Montana. De oorzaak is nog niet bekend, aldus een politiewoordvoerder tegen persbureau AFP. Op dat moment waren er ruim honderd mensen in de bar aanwezig, aldus de Zwitserse politie. Na de ontploffing brak brand uit. Die werd relatief snel geblust.

Ooggetuige meldt tientallen gewonden

Naar verluidt deed de explosie zich voor rond 1.30 uur en was het etablissement op dat moment stampvol. Een ooggetuige, die zich tijdens de nieuwjaarsviering in het gebouw bevond, meldde dat tientallen mensen gewond zijn geraakt, onder wie ook zwaargewonden.

De brandweer en meerdere helikopters werden onmiddellijk ingezet. De Zwitserse overheid heeft een infolijn opengesteld voor bezorgde familieleden van aanwezigen. Om 10.00 uur geeft de politie een persconferentie.

Crans-Montana is een bekend skiresort in het kanton Wallis (of Valais) in het zuidwesten van Zwitserland.

https://nos.nl/artikel/25(...)sie-in-zwitserse-bar

https://www.ad.nl/buitenl(...)ns-montana~aca8e56f/
pi_219733787
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:29 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Andere ervaring hier.. :D
Welk dorp?
pi_219733807
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:31 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Welk dorp?
Bellwald.
  Miss 200.000.000! zaterdag 3 januari 2026 @ 17:37:21 #4
367000 roos94
pi_219733829
Maar even alle gekheid op een stok. Deze mensen treft geen blaam. Het is vreselijk wat er is gebeurt. Wat wel blaam treft is de normalisering van alcohol in onze samenleving. Mensen vinden het heel normaal dat er hele clubs vol jonge mensen zichzelf volladen met drank en drugs. Feit is gewoon dat als er geen drank en drugs was, (clubs wss niet bestonden) maar dat je reactievermogen compleet anders is. Alcohol (en pillen, coke of wat dan ook) doet zóveel met hoe je reageert. En we vinden het maar allemaal doodnormaal. Ook al veroorzaakt het kankers etc.

Maargoed, anti alcohol rant uit.
  Spellchecker zaterdag 3 januari 2026 @ 17:40:21 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219733864
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:37 schreef roos94 het volgende:
Maar even alle gekheid op een stok. Deze mensen treft geen blaam. Het is vreselijk wat er is gebeurt. Wat wel blaam treft is de normalisering van alcohol in onze samenleving. Mensen vinden het heel normaal dat er hele clubs vol jonge mensen zichzelf volladen met drank en drugs. Feit is gewoon dat als er geen drank en drugs was, (clubs wss niet bestonden) maar dat je reactievermogen compleet anders is. Alcohol (en pillen, coke of wat dan ook) doet zóveel met hoe je reageert. En we vinden het maar allemaal doodnormaal. Ook al veroorzaakt het kankers etc.

Zonder alcohol was dit ook zo fout gegaan.
Met die achterlijke plafonds en dat vuurwerk.
pi_219733991
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:40 schreef maily het volgende:

[..]
Zonder alcohol was dit ook zo fout gegaan.
Met die achterlijke plafonds en dat vuurwerk.
Eens. Toen dit eenmaal mis ging was er, hoe triest ook, eigenlijk geen redden meer aan. Je krijgt geen 300 man in een paar minuten via een smalle trap naar buiten…
pi_219733995
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Bellwald.
Wat spreken ze daar, Italiaans?
Ik raad je aan om Franstalig Zwitserland en met name Wallis, waar Crans Montana ligt, links te laten liggen als je après ski belangrijk vindt. Zelfs op carnaval dinsdag (donderdag?) moet je aan een tafel zitten. Hoewel het in CM natuurlijk anders kan zijn. Vergeleken met andere landen ongeëvenaard
pi_219734066
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:47 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat spreken ze daar, Italiaans?
Ik raad je aan om Franstalig Zwitserland en met name Wallis, waar Crans Montana ligt, links te laten liggen als je après ski belangrijk vindt. Zelfs op carnaval dinsdag (donderdag?) moet je aan een tafel zitten. Hoewel het in CM natuurlijk anders kan zijn. Vergeleken met andere landen ongeëvenaard
Joh, dat was decennia geleden (ben oud), maar nog gemoedelijk. Ook wintersport gevierd in de Dolomieten (Italiaans) Franse Alpen en het Oostenrijkse Tirol.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:54:06 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219734099
Hallo, verkeerde topic heren.
pi_219734155
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:54 schreef Boca_Raton het volgende:
Hallo, verkeerde topic heren.
Er werd even gesuggereerd dat het alleen maar gezuip is in ski-oorden, troela.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 17:58:19 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219734173
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Er werd even gesuggereerd dat het alleen maar gezuip is in ski-oorden, troela.
Sorry chef.
pi_219734470
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:37 schreef roos94 het volgende:

Je kan beter het vuurwerk benoemen. Als er geen vuurwerk in die fles had gezeten, als bron van de oorzaak, was er ook geen brand uitgebroken. De alcohol is niet het primair probleem, dat is vuur in dit soort gesloten clubs. Zonder nooduitgang.
Love is in the air!
pi_219734505
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:17 schreef Landgeld het volgende:

[..]
Je kan beter het vuurwerk benoemen. Als er geen vuurwerk in die fles had gezeten, als bron van de oorzaak, was er ook geen brand uitgebroken. De alcohol is niet het primair probleem, dat is vuur in dit soort gesloten clubs. Zonder nooduitgang.
Niet in de fles, op de fles gebonden sterretjes, zogenaamd koudvuur. Sterretjes opsteken leek altijd het minst gevaarlijk, als kind veel gedaan.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:27:09 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219734584
Het is eigenlijk een soortgelijk geval als in ‘t Hemeltje in Volendam. Plafondversiering vat vlam.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:31:06 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219734622
De heilige paus Howard XI heeft ook weer zijn mening gegeven hoor, man man man.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219734624
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:17 schreef Landgeld het volgende:
Misschien moet het gebruik van dit soort vuurwerk binnenshuis ook maar verboden worden.
pi_219734628
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 17:11 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Ik zie geen bizar of levensgevaarlijk gedrag. Achteraf makkelijk praten dat het anders had gemoeten.

Ik zie vooral jongeren die onbewust zijn van het nadere onheil. Die zijn lekker nieuwjaar aan het vieren met vrienden. Hebben waarschijnlijk de nodige drank op. Ze maken filmpjes van elkaar en hebben gewoon een toffe avond.
Dan ontstaat er in die setting opeens vuur en moet je je daartoe verhouden. Je bent op die leeftijd niet bezig met de mogelijkheid dat je dood kan gaan. De muziek draait nog steeds, je vrienden lijken niet onder de indruk en er wordt nog gedanst. Liefst houd je de situatie zo lang mogelijk zoals het was, een toffe avond houden. Het vuur zal vast zo wel onder controle komen. Iemand probeert met een shirt het uit te slaan. Het vuur breidt uit..

En dan houden de filmpjes wel zo'n beetje op. Daarna zal het snel zijn gegaan. Zowel het vuur als de paniek.

De filmpjes die we hebben gezien zijn vlakbij de trap gemaakt als ik de plattegrond een beetje inschat. Die zijn dus nog tijdig naar buiten kunnen komen.

Ik vind het dan inderdaad victim blaming om die jongeren hun gedrag kwalijk te nemen in een plotselinge uitzonderlijk situatie. Had het beter gekund. Zeker. Zijn er ook vast genoeg geweest die wel hun flight reactie hebben gehad gelukkig.

Er zijn genoeg schuldigen aan te wijzen waarschijnlijk, maar dat zijn absoluut niet de slachtoffers.
Het benoemde gedrag betreft dus wél levensgevaarlijk en bizar. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die dit maar blijven goedpraten, dat maakt het niet minder problematisch en belangrijk om te benoemen. Alleen zo kunnen we voorkomen dat er vaker onderschatting of nalatigheid plaats zal vinden in zulke levensgevaarlijke situaties.

Het blijft dan ook opmerkelijk en tevens zorgwekkend om te zien dat dit bij sommigen er niet in wil. Die lijken te denken dat mensen in deze situatie allemaal maar een soort totaal ontoerekeningsvatbare zwakzinnigen zijn, die niets kan worden aangerekend in hun gedrag en alles moet liggen aan externe factoren zoals een eigenaar, uitbaters of degenen die controles hebben uitgevoerd. Tja, zo werkt de wereld simpelweg niet.

Dat er met de externe factoren in dit cafe van alles mis lijkt te zijn mag duidelijk zijn. Daarnaast kan er wel degelijk kritisch worden gereageerd op beeldmateriaal dat verschijnt, waar mensen onhandige of ronduit domme dingen of het nalaten om medeburgers in een levensbedreigende situatie te assisteren.

En van victim blaming is dus helemaal geen sprake, aangezien mensen die bijvoorbeeld buiten een cafe staan dat in de brand is gevolgen per definitie al geen slachtoffers zijn, maar omstanders. En die hebben simpelweg een verplichting om te helpen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:32:03 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219734636
Die jongeren treft geen enkele blaam.
Degene die hier schuldig zijn, zijn de uitbaters van die café.
Besluiten om in je houten kelder vuurwerk af te steken. What the fuck.
pi_219734640
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:27 schreef Boca_Raton het volgende:
Het is eigenlijk een soortgelijk geval als in ‘t Hemeltje in Volendam. Plafondversiering vat vlam.
Klopt, de parallellen zijn best groot.
pi_219734678
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:32 schreef Harvest89 het volgende:
Die jongeren treft geen enkele blaam.
Degene die hier schuldig zijn, zijn de uitbaters van die café.
Besluiten om in je houten kelder vuurwerk af te steken. What the fuck.
En wie hebben dit vuurwerk afgestoken? Dat zal eerder het personeel aan de bar zijn geweest, niet de uitbaters. De laatstgenoemden hebben vooral wat uit te leggen over het feit dat er schijnbaar 13-jarigen aanwezig waren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219734695
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt, de parallellen zijn best groot.
Ja, wie bedacht dat echte takken van sparren zouden gaan uitdrogen en brandgevaarlijk worden, de eigenaar van Het Hemeltje had die alleen maar als kerstversiering hangen, niet altijd. Nadien is dat ook verboden. Deze eigenaar had kennelijk al jarenlang een soort brandgevaarlijk, geluidswerend goedkoop troepje hangen, vind ik net wat anders.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:37:07 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219734703
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:35 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En wie hebben dit vuurwerk afgestoken? Dat zal eerder het personeel aan de bar zijn geweest, niet de uitbaters. De laatstgenoemden hebben vooral wat uit te leggen over het feit dat er schijnbaar 13-jarigen aanwezig waren.
We weten ook niet of het personeel handelde naar plan van de eigenaar of dat ze dit zelf bedacht hebben.
pi_219734726
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, wie bedacht dat echte takken van sparren zouden gaan uitdrogen en brandgevaarlijk worden, de eigenaar van Het Hemeltje had die alleen maar als kerstversiering hangen, niet altijd. Nadien is dat ook verboden. Deze eigenaar had kennelijk al jarenlang een soort brandgevaarlijk, geluidswerend goedkoop troepje hangen, vind ik net wat anders.
Tja, welke brandbare rommel je ook ophangt, en hoe lang, maakt wat dat betreft volgens mij niet zoveel uit.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:40:43 #24
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_219734733
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Plus daarbij: het rondlopen met champagneflessen met sprinklers/sterrentjefontijnen was ook niet voor het eerst getuige de beelden van eerdere opnamen uit de bar.

Dus inderdaad Hemeltje en Constallation zijn niet vergelijkbaar in dat opzicht.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 18:40:52 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219734735
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het benoemde gedrag betreft dus wél levensgevaarlijk en bizar. Er kunnen nog zoveel mensen zijn die dit maar blijven goedpraten, dat maakt het niet minder problematisch en belangrijk om te benoemen. Alleen zo kunnen we voorkomen dat er vaker onderschatting of nalatigheid plaats zal vinden in zulke levensgevaarlijke situaties.

Het blijft dan ook opmerkelijk en tevens zorgwekkend om te zien dat dit bij sommigen er niet in wil. Die lijken te denken dat mensen in deze situatie allemaal maar een soort totaal ontoerekeningsvatbare zwakzinnigen zijn, die niets kan worden aangerekend in hun gedrag en alles moet liggen aan externe factoren zoals een eigenaar, uitbaters of degenen die controles hebben uitgevoerd. Tja, zo werkt de wereld simpelweg niet.

Dat er met de externe factoren in dit cafe van alles mis lijkt te zijn mag duidelijk zijn. Daarnaast kan er wel degelijk kritisch worden gereageerd op beeldmateriaal dat verschijnt, waar mensen onhandige of ronduit domme dingen of het nalaten om medeburgers in een levensbedreigende situatie te assisteren.

En van victim blaming is dus helemaal geen sprake, aangezien mensen die bijvoorbeeld buiten een cafe staan dat in de brand is gevolgen per definitie al geen slachtoffers zijn, maar omstanders. En die hebben simpelweg een verplichting om te helpen.
Jongeren zijn doorgaans pas op hun 25e volgroeid, qua hersenen.

Het is wel erg makkelijk hen te verwijten in zo'n bizarre situatie te handelen als een volwassene, hoewel ik me afvraag of de shock ook hen niet raakt in zo'n geval.

Het is soms goed terug te denken aan de tijd dat men zelf 18-25 was; gegarandeerd dat er een hoop momenten tussenzitten waarin je later met verbazing naar terugkijkt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_219734737
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:37 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
We weten ook niet of het personeel handelde naar plan van de eigenaar of dat ze dit zelf bedacht hebben.
Het was er volgens mij niet ongebruikelijk om champagne te voorzien van vuurwerk.
pi_219734744
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Ik vind het heel knap van jou dat jij direct de situatie goed kan inschatten en beseft dat iedereen enorm in levensgevaar is. Kudows voor jou

Ik zal eerlijk zijn. Ik denk niet dat ik ook direct door zou hebben wat er gaat gebeuren en zeker niet toen ik 18 jaar oud was. Zo heb ik ook niet de illusie dat ik op het strand van Thailand toen het water zich terugtrok direct door zou hebben gehad dat er een Tsunami in aantocht was. En die treinbrand in de tunnel naar Kaprun, ik zou misschien ook naar boven zijn gelopen in plaats van naar beneden. Zou ik weer dood zijn, derde keer al.

Ik vind het knap als iemand wel zo wijs is. Ik onderschat soms het gevaar. Het is moeilijk voor te stellen hoe ik in zo'n situatie zou handelen, maar ik heb er niet alle vertrouwen in dat ik altijd direct het gevaar zie. En ik ben in mijn leven al heel wat mensen tegengekomen die net zo 'dom' zijn als ik of misschien zelfs dommer. Hoewel dat laatste ik niet weet want ik heb nog geen ramp van dichtbij meegemaakt.

En bij deze kroeg in Crans Montano. Volgens mij hadden buiten maar weinig mensen door wat daar binnen afspeelde. Nu we weten wat er is gebeurd lijkt het zo duidelijk, maar op zo'n moment is dat voor de omgeving natuurlijk niet zo.
pi_219734750
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, welke brandbare rommel je ook ophangt, en hoe lang, maakt wat dat betreft volgens mij niet zoveel uit.
Joh, ik ben nog van de generatie dat een kroeg blauw hing van de rook door sigaren en sigaretten. Niemand dacht toen over een eventuele branduitbraak.
pi_219734803
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Joh, ik ben nog van de generatie dat een kroeg blauw hing van de rook door sigaren en sigaretten. Niemand dacht toen over een eventuele branduitbraak.
Ook hieruit blijkt wel weer dat er eerst iets verschrikkelijks moet gebeuren voor een land hier echt maatregelen op neemt…
pi_219734835
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:47 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ook hieruit blijkt wel weer dat er eerst iets verschrikkelijks moet gebeuren voor een land hier echt maatregelen op neemt…
Daar hebben we inspecteurs voor.
pi_219734900
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die waren er ook voor de brand in het Hemeltje en zijn er ook in Zwitserland…
Soms is er helaas iets nodig om echt actie te ondernemen.
pi_219734915
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jongeren zijn doorgaans pas op hun 25e volgroeid, qua hersenen.

Het is wel erg makkelijk hen te verwijten in zo'n bizarre situatie te handelen als een volwassene, hoewel ik me afvraag of de shock ook hen niet raakt in zo'n geval.

Het is soms goed terug te denken aan de tijd dat men zelf 18-25 was; gegarandeerd dat er een hoop momenten tussenzitten waarin je later met verbazing naar terugkijkt.
Als er ergens brand uitbreekt, waarbij al snel een heel plafond in de brand staat en de eerste reactie is dat dit op een mobiel wordt gefilmd voor de socials, dat is simpelweg een hele gevaarlijke respons. En ook iets dat vanwege de digitalisering, alleen iets is dat je bij de huidige jonge generaties ziet. 20 jaar geleden was dit niet eens een optie.

Je hoeft ook geen 25 te zijn om te realiseren dat dit niet handig is en het in zo een situatie beter is om direct te zorgen dat je buiten komt. 16-jarigen zijn ook geen zwakzinnigen zoals net al aangegeven, het is maar twee jaar beneden de leeftijd waarin mensen volwassen en dus volledig handelingsbekwaam worden geacht.

Om dus nog maar te zwijgen over buiten staan, zien dat er een levensgevaarlijke situatie is en niets doen behalve filmen. Dat betreft gewoon nalatigheid en zou in Nederland in theorie strafbaar kunnen zijn.

En als zulke dingen niet worden uitgelicht, dan leren mensen er niets van en kunnen dus zulke verschrikkelijke tragedies lastig worden voorkomen in de toekomst. Dan kan je zelfs nog een uitgaansgelegenheid hebben waar alles aan klopt (wat hier overduidelijk niet het geval was), maar nog zullen er slachtoffers vallen. Ik neem aan dat iedereen dit graag wil voorkomen.
pi_219734948
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als er ergens brand uitbreekt, waarbij al snel een heel plafond in de brand staat en de eerste reactie is dat dit op een mobiel wordt gefilmd voor de socials, dat is simpelweg een hele gevaarlijke respons. En ook iets dat vanwege de digitalisering, alleen iets is dat je bij de huidige jonge generaties ziet. 20 jaar geleden was dit niet eens een optie.

Je hoeft ook geen 25 te zijn om te realiseren dat dit niet handig is en het in zo een situatie beter is om direct te zorgen dat je buiten komt. 16-jarigen zijn ook geen zwakzinnigen zoals net al aangegeven, het is maar twee jaar beneden de leeftijd waarin mensen volwassen en dus volledig handelingsbekwaam worden geacht.

Om dus nog maar te zwijgen over buiten staan, zien dat er een levensgevaarlijke situatie is en niets doen behalve filmen. Dat betreft gewoon nalatigheid en zou in Nederland in theorie strafbaar kunnen zijn.

En als zulke dingen niet worden uitgelicht, dan leren mensen er niets van en kunnen dus zulke verschrikkelijke tragedies lastig worden voorkomen in de toekomst. Dan kan je zelfs nog een uitgaansgelegenheid hebben waar alles aan klopt (wat hier overduidelijk niet het geval was), maar nog zullen er slachtoffers vallen. Ik neem aan dat iedereen dit graag wil voorkomen.
Ik word ineens een beetje misselijk, wel een vraagje, wat heb jij geleerd van het verleden?
pi_219734958
zou wel handig zijn als een smartphone heel hard ging piepen wanneer je een plafondbrand staat te filmen, ben je niet langer afhankelijk van brandalarm.
uiteindelijk lukt altijd alles
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:04:19 #35
441859 crew  Lenny77
pi_219734969
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:59 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Je kan er zeker lessen uit trekken maar je kan het ze niet kwalijk nemen.
Dat zijn gewoon jongeren op een feestje. Ze denken dat het veilig is en dan breekt de hel uit.

Ik weet zeker dat 8/10 van ons allemaal ook niet adequaat had gehandeld.

Altijd zo makkelijk vanop je veilige stoel :N
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219734970
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:03 schreef eigendeegcookie het volgende:
zou wel handig zijn als een smartphone heel hard ging piepen wanneer je een plafondbrand staat te filmen, ben je niet langer afhankelijk van brandalarm.
Of een loeialarm zodra de zuurstof in een gebouw minder wordt.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:05:58 #37
441859 crew  Lenny77
pi_219734985
En natuurlijk was het 20 jaar geleden geen optie want toen bestond die hele social media nauwelijks.

Je had misschien net hetzelfde gedaan als jij jong was in deze tijd.

Mensen overschatten zichzelf altijd enorm. Als het er op aan komt zijn er maar weinigen die het hoofd kalm kunnen houden.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:06:30 #38
441859 crew  Lenny77
pi_219734988
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Of een loeialarm zodra de zuurstof in een gebouw minder wordt.
Denk niet dat dit hier geholpen had, dit ging zo snel!
pi_219734998
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:41 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik vind het heel knap van jou dat jij direct de situatie goed kan inschatten en beseft dat iedereen enorm in levensgevaar is. Kudows voor jou

Ik zal eerlijk zijn. Ik denk niet dat ik ook direct door zou hebben wat er gaat gebeuren en zeker niet toen ik 18 jaar oud was. Zo heb ik ook niet de illusie dat ik op het strand van Thailand toen het water zich terugtrok direct door zou hebben gehad dat er een Tsunami in aantocht was. En die treinbrand in de tunnel naar Kaprun, ik zou misschien ook naar boven zijn gelopen in plaats van naar beneden. Zou ik weer dood zijn, derde keer al.

Ik vind het knap als iemand wel zo wijs is. Ik onderschat soms het gevaar. Het is moeilijk voor te stellen hoe ik in zo'n situatie zou handelen, maar ik heb er niet alle vertrouwen in dat ik altijd direct het gevaar zie. En ik ben in mijn leven al heel wat mensen tegengekomen die net zo 'dom' zijn als ik of misschien zelfs dommer. Hoewel dat laatste ik niet weet want ik heb nog geen ramp van dichtbij meegemaakt.

En bij deze kroeg in Crans Montano. Volgens mij hadden buiten maar weinig mensen door wat daar binnen afspeelde. Nu we weten wat er is gebeurd lijkt het zo duidelijk, maar op zo'n moment is dat voor de omgeving natuurlijk niet zo.
Over tsunami's en treinrampen heeft niemand het hier gehad. De punten die voornamelijk zijn gemaakt is dat als een plafond volledig in de brand staat het waarschijnlijk tijd is naar buiten te rennen en ten tweede dat als er een café van binnen volledig in de brand staat wat zichtbaar is voor omstanders buiten, het taak is om ergens een ruitje in te slaan en slachtoffers te helpen.

Meer niet, dat deze enorme simpele dingen al zoveel stof doen opwaaien is op zijn minst heel erg opmerkelijk te noemen.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:04 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Je kan er zeker lessen uit trekken maar je kan het ze niet kwalijk nemen.
Dat zijn gewoon jongeren op een feestje. Ze denken dat het veilig is en dan breekt de hel uit.

Ik weet zeker dat 8/10 van ons allemaal ook niet adequaat had gehandeld.

Altijd zo makkelijk vanop je veilige stoel :N
Er is dan ook niemand die dit doet.

Hier is nog geen post voorbijgekomen waarin is gesteld dat deze jongeren zelf verantwoordelijk zouden zijn voor deze situatie.

Dat zou ook totaalidioot zijn want de realiteit blijft dat het een situatie was waarbij zelfs 13-jarigen aanwezig waren (wat niet eens had gemogen) en men in een kelder zat zonder enige nooduitgang, dat sommigen gewoon op de verkeerde plek stonden en tragisch genoeg volledig kansloos waren spreekt voor zich.
pi_219735005
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:06 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Denk niet dat dit hier geholpen had, dit ging zo snel!
Vrees het ook, niet te voorkomen dit.
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:12:45 #41
441859 crew  Lenny77
pi_219735037
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Over tsunami's en treinrampen heeft niemand het hier gehad. De punten die voornamelijk zijn gemaakt is dat als een plafond volledig in de brand staat het waarschijnlijk tijd is naar buiten te rennen en ten tweede dat als er een café van binnen volledig in de brand staat wat zichtbaar is voor omstanders buiten, het taak is om ergens een ruitje in te slaan en slachtoffers te helpen.

Meer niet, dat deze enorme simpele dingen al zoveel stof doen opwaaien is op zijn minst heel erg opmerkelijk te noemen.
[..]
Er is dan ook niemand die dit doet.

Hier is nog geen post voorbijgekomen waarin is gesteld dat deze jongeren zelf verantwoordelijk zouden zijn voor deze situatie.

Dat zou ook totaalidioot zijn want de realiteit blijft dat het een situatie was waarbij zelfs 13-jarigen aanwezig waren (wat niet eens had gemogen) en men in een kelder zat zonder enige nooduitgang, dat sommigen gewoon op de verkeerde plek stonden en tragisch genoeg volledig kansloos waren spreekt voor zich.
Nou jij bent ze toch aansprakelijk aan het stellen? Nalatigheid dit dat?
Ik vind dat behoorlijk als schuldig benoemen?
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:14:34 #42
441859 crew  Lenny77
pi_219735050
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:40 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Plus daarbij: het rondlopen met champagneflessen met sprinklers/sterrentjefontijnen was ook niet voor het eerst getuige de beelden van eerdere opnamen uit de bar.

Dus inderdaad Hemeltje en Constallation zijn niet vergelijkbaar in dat opzicht.
Maar deze keer zaten die sterretjes op een fles in de lucht gehouden door een meisje op de schouders van iemand anders :X
pi_219735068
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Als je mijn posts goed had gelezen ging dat specifiek over de mensen buiten die aan het filmen waren hoe mensen binnen paniekerig, vechtende voor hun leven zochten naar een uitgang. Dát is inderdaad nalatigheid.

In Nederland ben je ook per wet verplicht mensen te helpen als zij zichtbaar levensgevaar verkeren. In deze situatie kun je daar gerust van spreken.
pi_219735069
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:12 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja en dat deed Howard voortdurend, betweterig en wijzen naar een mislukte generatie jongeren ook nog.

Het zal je opa maar zijn.. :D
  Moderator zaterdag 3 januari 2026 @ 19:19:18 #45
441859 crew  Lenny77
pi_219735096
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als je mijn posts goed had gelezen ging dat specifiek over de mensen buiten die aan het filmen waren hoe mensen binnen paniekerig, vechtende voor hun leven zochten naar een uitgang. Dát is inderdaad nalatigheid.

In Nederland ben je ook per wet verplicht mensen te helpen als zij zichtbaar levensgevaar verkeren. In deze situatie kun je daar gerust van spreken.
Ik heb geen idee wat er in hun hoofd omging.. ik ga er vanuit dat dit niet: 'huehuehue cool vuurtje jongeuh' was.

Zij kunnen ook gefreezed hebben?

Het is achteraf en op een afstand altijd zo makkelijk praten. Op zo een moment echter staat je verstand meestal stil.
pi_219735142
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:16 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja en dat deed Howard voortdurend, betweterig en wijzen naar een mislukte generatie jongeren ook nog.

Het zal je opa maar zijn.. :D
Ah, je gaat nu even woorden in de mond leggen? Dit heb ik namelijk nooit gezegd.

En opa op je 30e? Je hebt wel een fantasierijk beeld van de wereld zo blijkt.
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:19 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik heb geen idee wat er in hun hoofd omging.. ik ga er vanuit dat dit niet: 'huehuehue cool vuurtje jongeuh' was.

Zij kunnen ook gefreezed hebben?

Het is achteraf en op een afstand altijd zo makkelijk praten. Op zo een moment echter staat je verstand meestal stil.
Tja, je kunt mensen blijven beroven van zelfbeschikking over verantwoordelijkheid. Zo werkt het gewoon niet. En het blijkt gelukkig ook dat er hele heldhaftige mensen zijn geweest die zelfs naar binnen zijn gegaan om mensen te redden, dat is levensgevaarlijk. Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.
pi_219735218
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:23 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, je gaat nu even woorden in de mond leggen? Dit heb ik namelijk nooit gezegd.

En opa op je 30e? Je hebt wel een fantasierijk beeld van de wereld zo blijkt.
[..]
Tja, je kunt mensen blijven beroven van zelfbeschikking over verantwoordelijkheid. Zo werkt het gewoon niet. En het blijkt gelukkig ook dat er hele heldhaftige mensen zijn geweest die zelfs naar binnen zijn gegaan om mensen te redden, dat is levensgevaarlijk. Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.
Sorry, dacht dat je ouder was, maar eigenlijk nog erger dan, jouw wereldbeeld is oud. Met je zelfbeschikkingkwats, hoop oprecht niet dat jij ooit afhankelijk wordt van een medemens.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 19:52:02 #48
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219735491
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:23 schreef HowardRoark het volgende:
Maar die filmers zou niemand een goed woord voor over moeten hebben.
Ik denk echt dat velen hebben gefilmd uit een schok, een soort coping. Dat is nu helaas een soort reflex van mensen die letterlijk opgegroeid zijn met een smartphone.

Ik zou ook niet staan filmen. Maar ik ben van de pc generatie.
pi_219735514
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:52 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik denk echt dat velen hebben gefilmd uit een schok, een soort coping. Dat is nu helaas een soort reflex van mensen die letterlijk opgegroeid zijn met een smartphone.

Ik zou ook niet staan filmen. Maar ik ben van de pc generatie.
Jij snapt het.
pi_219735533
Er komt nu van @HowardRoark nu behoorlijk veel kritiek op een handjevol jongeren die in die bar met hun smartphone video-opnames hebben staan maken, maar het zou me niets verbazen als @HowardRoark ze inmiddels wel, voor zover ze op internet zijn verschenen, bekeken heeft.
pi_219735860
We kunnen er wel kritiek op hebben dat een handjevol jongeren daar opnames hebben staan maken, maar we weten nog niet waar het eventueel goed voor is. Het kan het nodige inzicht geven in het verloop van de gebeurtenissen in die bar en hoe die brand is ontstaan. De gemaakte beelden zouden bij de aankomende rechtszaak tegen de eigenaar zomaar het verschil kunnen maken tussen vrijspraak en een veroordeling wegens doodslag.
  Spellchecker zaterdag 3 januari 2026 @ 20:18:28 #52
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_219735867
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:03 schreef eigendeegcookie het volgende:
soort van automatische feature als je een gebouw binnengaat. :!
pi_219736172
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 14:45 schreef littlemindy het volgende:
Mensen die "naar de klote te gaan" :') verheerlijken en schijnbaar normaal vinden dat je als 16- of 20 jarige niet nadenkt :') Je mag op die leeftijd gewoon scooter- en/of autorijden, je brein is echt wel zover dat het risico's kan inschatten.

Een in brand vliegend plafond gaan lopen filmen terwijl je in een kelder staat met 100 man, dan spoor je niet. Ook niet als 16- of 20-jarige. Het zijn geen kleuters ofzo.

Net als die mensen die vanaf buiten alles filmen ipv hun best doen om mensen die in nood zitten te helpen.

Compleet verloren generatie.
Dat doe ik helemaal nergens.
Groot fan van User Wotte
  zaterdag 3 januari 2026 @ 21:17:08 #54
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_219736870
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 18:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat vind ik wel kort door de bocht. In de basis ben ik het er mee eens dat je het naleven van regels moet controleren. Maar bovenal is het een mentaliteitskwestie. Een ondernemer die het al dan niet op orde hebben van zijn zaken laat afhangen van controles door de inspectie is m.i. ongeschikt.

Ik las dat die uitbater van die tent tegen media heeft beweerd dat zijn zaak wel drie keer gecontroleerd was. Alsof daarmee dan ook vaststaat dat alles conform regelgeving is. 8)7
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_219741100
In deze wereld is het logisch dat dit ook gefilmd wordt . En wees blij , de oorzaak is nu gelijk duidelijk . Zonder beelden was dat niet .

Is het slim ? Nee , maar het zijn jonge jongeren die dit gevaar niet inzien. Gaan van enorme feestvreugde , adrenaline naar dit en die overgang is te groot. Ze denken dit brand of smeult een beetje door .
Love is in the air!
pi_219741183
Ik vind het vrij bizar, hoe kan het zijn dat er 3 keer is gecontroleerd, terwijl de tent niet eens nooduitgangen heeft.
Dat moet toch zelfs wel iemand van de lokale autoriteiten die daar niet in gespecialiseerd is hebben kunnen zien? Of anders wel een keer een gast met kennis van zaken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Miss 200.000.000! zondag 4 januari 2026 @ 09:01:07 #57
367000 roos94
pi_219741196
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 08:52 schreef raptorix het volgende:
Ik vind het vrij bizar, hoe kan het zijn dat er 3 keer is gecontroleerd, terwijl de tent niet eens nooduitgangen heeft.
Dat moet toch zelfs wel iemand van de lokale autoriteiten die daar niet in gespecialiseerd is hebben kunnen zien? Of anders wel een keer een gast met kennis van zaken.
Het zal wel los lopen-mentaliteit. "Zo, checkje gedaan, lekker vroeg naar huis vandaag".
pi_219741227
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 09:01 schreef roos94 het volgende:

[..]
Het zal wel los lopen-mentaliteit. "Zo, checkje gedaan, lekker vroeg naar huis vandaag".
Dat denk ik niet, kijk je gaat niet elk hoekje onderzoeken wellicht, maar je gaat als inspecteur echt geen akkoord geven als er geen nooduitgang is. Wat ik zomaar denk is dat die inspecties zijn geweest toen die kelder er nog niet was ofzo.
pi_219741403
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 08:52 schreef raptorix het volgende:
Misschien was het toegestaan? Of onder bepaalde voorwaarde .

Er zullen 2 partijen onderzocht worden op de schuldvraag:
- eigenaren, waar mogelijk in overtreding wel of niet
- inspectiedienst, wat is de uitkomst van rapporten en inspecties.

Ook de inspecteur zal niet lekker slapen .
Love is in the air!
pi_219741475
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 09:36 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Waarom zou dat in godsnaam toegestaan zijn? Het is nou niet dat Zwitserland bekent staat dat ze er met de pet naar gooien qua regels of dat er van alles omgekocht word.....
  zondag 4 januari 2026 @ 10:01:41 #61
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219741573
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 09:36 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Dat lijkt me héél sterk. De meer logische optie is dat degene die controle heeft gedaan, een fout heeft gemaakt. Óf dat ze voor de controle dat spul weggehaald hebben. Als er controles zijn geweest sinds de verbouwing.

Toen we ons huis kochten (in Zwitserland) werd ons door de eigenaar verteld dat we 1 ding altijd even weg moesten halen als de controleur kwam (die controle wordt steeds ver van tevoren aangekondigd), want dat mocht vanwege brandveiligheid niet. Dat hebben we direct permanent verwijderd. Zoiets zou dus ook nog kunnen, m.b.t. de plafondbekleding.

Eén uitgang kun je niks aan veranderen voor een controle natuurlijk. Maar aangezien het in de kelder was, vraag ik me af of er niet nog een 2e uitgang was, die je normaal in kelders hebt met een "Schutzraum" (soort bunker). Alleen is dat vaak een kleine ladder naar een raampje waar je dan doorheen zou moeten, en in geval van brand zet dat niet echt zoden aan de dijk - alleen als de deur van zo'n Schutzraum dicht is en de brand aan de andere kant van de deur is.
pi_219741766
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 09:48 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waarom zou dat in godsnaam toegestaan zijn? Het is nou niet dat Zwitserland bekent staat dat ze er met de pet naar gooien qua regels of dat er van alles omgekocht word.....
Maar het is ook sterk gedecentraliseerd. Wallis is een kanton met in totaal minder inwoners dan Zeeland. Nu weet ik niet hoe het met toezicht op bouwen en horeca is geregeld maar als het kanton dat ook voor een groot deel zelf in kan vullen, of overlaat aan de kleine gemeenten, dan is dat best wel een risico.
Het is niet voor niets dat in Nederland naar aanleiding van b.v. de vuurwerkramp in Enschede en later de brand in het Hemeltje de Veiligheidsregio’s, en later de Omgevingsdiensten, zijn gevormd. Waarin verplicht samengewerkt wordt. Juist om toezicht en hulpverlening beter en professioneler te kunnen organiseren.
pi_219741888
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:01 schreef kwiwi het volgende:
(die controle wordt steeds ver van tevoren aangekondigd)
En dat zouden ze dus niet moeten doen. Die controles zouden gewoon zonder enige aankondiging vooraf, en dus geheel onverwacht plaats moeten vinden.
pi_219741984
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
En dat zouden ze dus niet moeten doen. Die controles zouden gewoon zonder enige aankondiging vooraf, en dus geheel onverwacht plaats moeten vinden.
In dit geval gaat dat om een huis. Zou het nogal wat vinden als er elk moment iemand aan kan kloppen om mijn huis te inspecteren :P.
pi_219742166
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 09:48 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mogelijk konden ze aantonen dat het om brandwerend materiaal ging ?
Love is in the air!
  zondag 4 januari 2026 @ 11:23:28 #66
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219742294
Hoe zijn de beelden eigenlijk de ether ingekomen? direct online via de socials?

Dat zou betekenen dat degene die we op de beelden zien ofwel dood of zwaar verminkt zijn. Bizar trieste gedachte. Zoveel jonge mensen in de bloei van hun leven.
  zondag 4 januari 2026 @ 13:02:22 #67
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_219742946
quote:
2s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Maar het is ook sterk gedecentraliseerd. Wallis is een kanton met in totaal minder inwoners dan Zeeland. Nu weet ik niet hoe het met toezicht op bouwen en horeca is geregeld maar als het kanton dat ook voor een groot deel zelf in kan vullen, of overlaat aan de kleine gemeenten, dan is dat best wel een risico.
Het is niet voor niets dat in Nederland naar aanleiding van b.v. de vuurwerkramp in Enschede en later de brand in het Hemeltje de Veiligheidsregio’s, en later de Omgevingsdiensten, zijn gevormd. Waarin verplicht samengewerkt wordt. Juist om toezicht en hulpverlening beter en professioneler te kunnen organiseren.
Het is in Wallis de gemeente die verantwoordelijk is.
pi_219743046
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 11:23 schreef RamboDirk het volgende:
Hoe zijn de beelden eigenlijk de ether ingekomen? direct online via de socials?

Dat zou betekenen dat degene die we op de beelden zien ofwel dood of zwaar verminkt zijn. Bizar trieste gedachte. Zoveel jonge mensen in de bloei van hun leven.
We weten volgens mij nog niets over de slachtoffers, en of ze in de kelder of op de eerste verdieping waren. Dus het kan ook zijn dat ze wel in de kelder waren, maar het toch overleefd hebben. Omdat ze bijvoorbeeld toch nog snel weg zijn gekomen, of een bepaalde kant stonden van de trap.

Meer dan de helft is er wel levend uitgekomen
Love is in the air!
  zondag 4 januari 2026 @ 14:17:04 #69
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219743666
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 13:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Het is in Wallis de gemeente die verantwoordelijk is.
Das handig in zo'n inteelt ski dorpje. Iedere restaurant-/hoteleigenaar heeft dezelfde achternaam.
Bijna. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_219744002
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:17 schreef Hyperdude het volgende:
Das handig in zo'n inteelt ski dorpje. Iedere restaurant-/hoteleigenaar heeft dezelfde achternaam.
Bijna. :P
Nu ging het in dit geval juist om buitenstaanders. De eigenaar en zijn vrouw waren een Frans echtpaar. Hij was geboren in Corsica en zij groeide op aan de Côte d'Azur.
  zondag 4 januari 2026 @ 15:04:12 #71
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_219744173
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 13:18 schreef Landgeld het volgende:

[..]
We weten volgens mij nog niets over de slachtoffers, en of ze in de kelder of op de eerste verdieping waren. Dus het kan ook zijn dat ze wel in de kelder waren, maar het toch overleefd hebben. Omdat ze bijvoorbeeld toch nog snel weg zijn gekomen, of een bepaalde kant stonden van de trap.

Meer dan de helft is er wel levend uitgekomen

lijkt mij onmogelijk. Die gasten aan het begin van het filmpje staan aan de andere kant van de trap. De enige uitweg. Het plafond fikt daar een beetje. Gezien de flashover en het feit dat het gehele plafond geconsumeerd zal zijn door de vlammenzee, naar beneden druipen van brandend foam op kleding van diegenen die zich in de bar bevinden lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de dansende mensen op dat filmpje het overleeft hebben. Of ze liggen nu zwaar verbrand in een ziekenhuis.

Behalve de trap was er geen uitweg vanuit de kelder. We weten natuurlijk nog niet waar de doden gevonden zijn (kelder of daarboven).
  zondag 4 januari 2026 @ 15:07:13 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219744193
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 10:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
no alarms, no sprinklers , no fire extinguishers
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 04-01-2026 15:45:01 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219744912
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 14:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Nu ging het in dit geval juist om buitenstaanders. De eigenaar en zijn vrouw waren een Frans echtpaar. Hij was geboren in Corsica en zij groeide op aan de Côte d'Azur.
Dan nog is het een kleine gemeenschap waarbij iedereen elkaar (en vermoedelijk ook de inspecteur) kent met allerlei wederzijdse afhankelijkheden en een belang om vooral zoveel mogelijk geld over te houden aan de toeristen.
  zondag 4 januari 2026 @ 16:27:55 #74
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219745000
quote:
10s.gif Op zondag 4 januari 2026 16:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dan nog is het een kleine gemeenschap waarbij iedereen elkaar (en vermoedelijk ook de inspecteur) kent met allerlei wederzijdse afhankelijkheden en een belang om vooral zoveel mogelijk geld over te houden aan de toeristen.
ik ben er wel eens geweest heel lang geleden
mooi skiien daar
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 04-01-2026 16:53:32 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219746311
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2026 15:04 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
lijkt mij onmogelijk. Die gasten aan het begin van het filmpje staan aan de andere kant van de trap. De enige uitweg. Het plafond fikt daar een beetje. Gezien de flashover en het feit dat het gehele plafond geconsumeerd zal zijn door de vlammenzee, naar beneden druipen van brandend foam op kleding van diegenen die zich in de bar bevinden lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de dansende mensen op dat filmpje het overleeft hebben. Of ze liggen nu zwaar verbrand in een ziekenhuis.

Behalve de trap was er geen uitweg vanuit de kelder. We weten natuurlijk nog niet waar de doden gevonden zijn (kelder of daarboven).
Op dat filmpje, bijvoorbeeld van de jongen die zijn T-shirt gebruikt om het vuur uit te maken, lijkt het vooral heel rustig in de kelder. Je ziet amper andere mensen. Zeker geen massa’s of iets dergelijks. Voor mij is het dus best mogelijk, dat deze mensen weer een trap nog uit de kelder zijn geraakt. Dan is het even de vraag wat daarboven is gebeurd, en of ze toen vast zijn komen zitten. Of nog een andere uitleg hebben gehad.
Love is in the air!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')