Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen:
SPOILER: met getallen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2025 @PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022 @Mexicanobakker gebruikte het jaar 2025 om alle 4851 platen die ooit in de Top 2000 stonden te reviewen. Van Johnny Reggae tot A Forest, allemaal kwamen ze aan de beurt. De eerste episode van deze monsterklus is hier te vinden.
Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[..] Oh dan heb je echt wat gemist. Vriendlief was vroeger de buurjongen en van mijn oma en hadden we kleuter-verkering 100 jaar later wonen we tegenover elkaar en deden we maar grote mensen verkering enzo, heel vies.
Ah zo. Leuk
Slapen de katten bij elkaar? (Hebben ze dus elkaars gezelschap?)
Welk nummer zou je graag nog eens live gecoverd willen zien worden? (en eventueel door welke band?)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Kan ik mij niet herinneren. Ze was een vriendinnetje zelfs van een van mijn zusjes, dus ze is ook bij mijn ouders/ons thuis geweest. Maar een jaar of 4 jonger dan ik.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op woensdag 31 december 2025 00:31 schreef Dagoduck het volgende: Ik heb nog ook wel iets meegemaakt wat minder was. Mijn ouders waren een midweekje naar Rome in oktober, viel mijn vader flauw terwijl ze naar de paus keken op het SintPietersplein. Dus ik werd gebeld door mijn moeder vanuit het oudste ziekenhuis van Europa. En daar heeft ie twee dagen gelegen terwijl mijn moeder er maar een halfuurtje per dag bij mocht enzo. Uiteindelijk is er weinig uitgekomen en was het waarschijnlijk een vagale prikkel. Maarja, hij wordt dus in maart zeventig en dan ben je wel dichter bij het einde dan bij het begin om het maar zo te zeggen.
Ja dat zet je altijd even op scherp. Hier had mijn moeder haar knieschijf gebroken. Niet heel gevaarlijk qua overlevingskansen, wel heel lastig allemaal.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op woensdag 31 december 2025 00:31 schreef Dagoduck het volgende: Ik heb nog ook wel iets meegemaakt wat minder was. Mijn ouders waren een midweekje naar Rome in oktober, viel mijn vader flauw terwijl ze naar de paus keken op het SintPietersplein. Dus ik werd gebeld door mijn moeder vanuit het oudste ziekenhuis van Europa. En daar heeft ie twee dagen gelegen terwijl mijn moeder er maar een halfuurtje per dag bij mocht enzo. Uiteindelijk is er weinig uitgekomen en was het waarschijnlijk een vagale prikkel. Maarja, hij wordt dus in maart zeventig en dan ben je wel dichter bij het einde dan bij het begin om het maar zo te zeggen.
Dat is ook schrikken. Werd je moeder wel op de hoogte gehouden en was je vader aanspreekbaar? Kon je nog wel met hem bellen toen hij in het ziekenhuis lag?
Op woensdag 31 december 2025 00:32 schreef BillDauterive het volgende: [..] Hopelijk niet te veel last met inladen van de vrachtwagens. De 17de kan ik niet. Als het langer duurt, zou de 18de misschien nog wel lukken?
Ik moet het allemaal nog plannen. Ik denk dat 1 weekend wel genoeg is om de basics te regelen.
Tof dat je het aanbiedt. We praten tijdens de meet wel, dan weet ik meer
Die gozer met blauwe gitaar in het digitale café heb ik eerder gezien vandaag.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] Probleem was vooral dat er geen monniken meer overbleven.
Daarna inderdaad opgekocht. Heb het al een tijd niet meer gehad, smaak zal ongetwijfeld niet heel erg anders zijn maar voor het verhaal is het toch jammer.
Ja daar had Zundert ook last van. Wat is je favoriete bier?
[..] Jeetje Was dit nog met Franciscus of al met Leopold?
Heeft het Vaticaan wel excuses aangeboden?
Die nieuwe. Ik eis nog steeds dat het Vaticaan zichzelf opheft, nog geen succes.
Op woensdag 31 december 2025 00:37 schreef PippenScottie het volgende: Ik heb dit jaar een escape spel gedaan in een trein van Stadskanaal naar een ander kutdorp daar en weer terug. Daar deed Arjen Robben ook aan mee
Wat een baas is het ook
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Op woensdag 31 december 2025 00:37 schreef PippenScottie het volgende: Ik heb dit jaar een escape spel gedaan in een trein van Stadskanaal naar een ander kutdorp daar en weer terug. Daar deed Arjen Robben ook aan mee
[..] Dat is ook schrikken. Werd je moeder wel op de hoogte gehouden en was je vader aanspreekbaar? Kon je nog wel met hem bellen toen hij in het ziekenhuis lag?
Ze werd weinig op de hoogte gehouden en hij was wel aanspreekbaar. Ik heb hem niet gesproken maar hij heeft wel op WA gereageerd. Het was vooral heeeel anders dan bij ons zo'n ziekenhuis.
Roy Makaay kwam een keer zelf zijn eigen bier bij mij leveren. Toffe foto aan overgehouden
Ze is tering-arrogant. Ging ijsje halen bij Nelis; moest ze helemaal voor met jankende larf "weet je wel wie ik ben?!" Ik zei ja, maar ik stond hier eerder
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje" -Scorpion_17
[..] Ze is tering-arrogant. Ging ijsje halen bij Nelis; moest ze helemaal voor met jankende larf "weet je wel wie ik ben?!" Ik zei ja, maar ik stond hier eerder
Ik sla geen vrouwen. Ik maak voor Wendy graag een uitzondering
Mijn jaar was best prima dus. Vooral doorgegaan met het organiseren van MeetUps in Alicante stad. Een aantal leuke nieuwe vrienden gemaakt. In de laatste paar maanden ook wat fitter geworden. Voel me ook steeds comfortabeler met mezelf en met m'n rol in m'n omgeving.
Komend jaar zou ik wel graag weer wat actiever zijn op de dating scene. Niet per se voor een langdurige relatie maar in elk geval weer een beetje zelfontwikkeling op dat vlak.
[..] Ze werd weinig op de hoogte gehouden en hij was wel aanspreekbaar. Ik heb hem niet gesproken maar hij heeft wel op WA gereageerd. Het was vooral heeeel anders dan bij ons zo'n ziekenhuis.
De 7" van Child in Time hier in huis is van mijn moeder, dat blijf ik bijzonder vinden
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op woensdag 31 december 2025 00:39 schreef ok01 het volgende: Dank voor alle lieve reacties Voorlopig gaat Okkie nog nergens heen. Behalve naar haar woonplek, want de borrel is voorbij
Op woensdag 31 december 2025 00:39 schreef ok01 het volgende: Dank voor alle lieve reacties Voorlopig gaat Okkie nog nergens heen. Behalve naar haar woonplek, want de borrel is voorbij
Eindelijk bevrijd van sociale verplichtingen
Fiets/rij/wandel voorzichtig!
Een Nederlander, een Turk en een Chinees zitten in een busje. Wie reed?
SPOILER
"Would you like to see the Pope on the end of a rope? Do you think he's a fool?"
[..] Ze is tering-arrogant. Ging ijsje halen bij Nelis; moest ze helemaal voor met jankende larf "weet je wel wie ik ben?!" Ik zei ja, maar ik stond hier eerder
Ik heb dus weleens gehoord dat Michael van Gerwen met z'n Eftelingabo daar de parkeerplaats oprijdt en vindt dat hij dan vooraan mag staan. Komt hij ook me zo'n 'witte wel wie ik ben?' en ik zie dat dus helemaal voor mij en kan niet anders dan in de lach schieten daarvan
Op woensdag 31 december 2025 00:40 schreef DecoAoreste het volgende: Bekendste persoon die ik persoonlijk ken, hm. Misschien Mark Lievisse Adriaanse, dat was een oud-huisgenoot in mijn studententijd.
Op woensdag 31 december 2025 00:40 schreef PippenScottie het volgende: Dit liedje wil ik op mijn uitvaart en dan foto’s van mij met de Pippies in de dierentuin, op het strand, op vakantie of gewoon thuis.
Eigenlijk had ik hierop moeten stemmen
En dan een live feed waar wij mogen reageren.
“Duurt te lang” “Ik denk dat dit elvis” “Broekje uit”
Op woensdag 31 december 2025 00:40 schreef DecoAoreste het volgende: Bekendste persoon die ik persoonlijk ken, hm. Misschien Mark Lievisse Adriaanse, dat was een oud-huisgenoot in mijn studententijd.
En die ene judoka toch die op de Olympische Spelen was? Oké, misschien niet heel bekend, maar toch een Olympiër.
Echt persoonlijk heb ik niet echt 'bekende' mensen die ik ken. Hooguit misschien mijn oom, die als bassist getourd heeft met Daniël Lohues en Time Bandits in hun nadagen. Maar das niet per se een hele bekende naam.
[..] Ik heb dus weleens gehoord dat Michael van Gerwen met z'n Eftelingabo daar de parkeerplaats oprijdt en vindt dat hij dan vooraan mag staan. Komt hij ook me zo'n 'witte wel wie ik ben?' en ik zie dat dus helemaal voor mij en kan niet anders dan in de lach schieten daarvan
Nee ik stond ook echt te kijken van "wat denk je zelf Truus"
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje" -Scorpion_17
Bekendste persoon die ik ken. Hmm, ik heb in de klas gezeten met iemand die als verslaggever voor het NOS journaal werkt. En ik heb hier mede een queer festival georganiseerd en heb zo best wat BN'ers een hand gegeven en even mee gepraat. Geen A-celebs, maar toch. En vorige week heeft de vriendin van Volkert (ja, de Volkert) me nog fijne kerstdagen gewenst.
Op woensdag 31 december 2025 00:42 schreef BillDauterive het volgende: Bekendste persoon die ik ken. Hmm, ik heb in de klas gezeten met iemand die als verslaggever voor het NOS journaal werkt. En ik heb hier mede een queer festival georganiseerd en heb zo best wat BN'ers een hand gegeven en even mee gepraat. Geen A-celebs, maar toch. En vorige week heeft de vriendin van Volkert (ja, de Volkert) me nog fijne kerstdagen gewenst.
Zo, dat is ook een keuze om de vriendin van Volkert te zijn. Was ze dat destijds al?
Qua bekende personen is, denk ik, mijn beste verhaal dat mijn ma op de kleine Michiel Veenstra en z'n zus heeft gepast Michiel zelf ook wel een paar keer gesproken. Oh, en ik ken Thomas van Groningen wel enigszins
Over sporters gesproken, Jorien ter Mors ben ik ook vanuit mijn werk tegengekomen een paar jaar geleden, maar 'persoonlijk kennen' zou ik het niet willen noemen.
Mijn zusje zat bij Patrick van Aanholt in de klas. Zijn CITO-score was zo laag dat ze die niet klassikaal durfden voor te lezen. 6 jaar later was ie miljonair
Ik heb wel gehoord dat Giancarlo Esposito (Gus uit Breaking Bad/Better Call Saul) in Groningen heeft gewoond voor een tijdje. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Helaas hem nooit getroffen.
Op woensdag 31 december 2025 00:43 schreef Hamlapjes het volgende: Qua bekende personen is, denk ik, mijn beste verhaal dat mijn ma op de kleine Michiel Veenstra en z'n zus heeft gepast Michiel zelf ook wel een paar keer gesproken. Oh, en ik ken Thomas van Groningen wel enigszins
Ik heb met Thomas van Groningen in hetzelfde jaar gezeten op studie. Vond t niet de sympathiekste gozer
Ik had een tijdje een wielernieuws-project en daarmee een aantal best bekende wielrenners mogen interviewen. Ik denk dat dat ook wel de bekendste mensen zijn waar ik mee te maken heb gehad.
Op woensdag 31 december 2025 00:44 schreef Scorpion_17 het volgende: Mijn zusje zat bij Patrick van Aanholt in de klas. Zijn CITO-score was zo laag dat ze die niet klassikaal durfden voor te lezen. 6 jaar later was ie miljonair
Sommige mensen hebben geluk dat ze goed tegen een bal kunnen schoppen want het iq is minimaal
Op woensdag 31 december 2025 00:44 schreef Scorpion_17 het volgende: Mijn zusje zat bij Patrick van Aanholt in de klas. Zijn CITO-score was zo laag dat ze die niet klassikaal durfden voor te lezen. 6 jaar later was ie miljonair
Mijn zus hep Cody Gakpo op de kinderopvang gehad. Het is iets.
Op woensdag 31 december 2025 00:44 schreef MTheBassman het volgende: Ik heb wel gehoord dat Giancarlo Esposito (Gus uit Breaking Bad/Better Call Saul) in Groningen heeft gewoond voor een tijdje. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Helaas hem nooit getroffen.
wist ik niet. Die gast is wel geniaal. Net als alle acteurs uit die serie trouwens.
[..] Ja daar had Zundert ook last van. Wat is je favoriete bier?
Onmogelijke vraag. Na jaren heel veel speciale bieren te hebben gedronken waarbij het niet zuur genoeg kon, de IPA's niet bitter genoeg en waar de stouts niet op genoeg barrels konden liggen ben ik weer een beetje terug bij de basis. Met goed Duits bier kun je me momenteel enorm gelukkig maken. Een klassieke helles is niet te versmaden. Voor rauchbier kun je me helemaal altijd wakker maken.
Het standaard Belgische werk heb ik eigenlijk ook jaren overgeslagen, maar daar kan ik nu ook best weer vrolijk van worden. Geen gek idee om zelf ook maar weer eens wat Achel te halen.
En cider! Vooral Baskisch, geen supermarktellende.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Ik heb twee niet eens gezien, als het gaat over waar ik denk dat het over gaat.
Op woensdag 31 december 2025 00:44 schreef MTheBassman het volgende: Ik heb wel gehoord dat Giancarlo Esposito (Gus uit Breaking Bad/Better Call Saul) in Groningen heeft gewoond voor een tijdje. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Helaas hem nooit getroffen.
[..] Onmogelijke vraag. Na jaren heel veel speciale bieren te hebben gedronken waarbij het niet zuur genoeg kon, de IPA's niet bitter genoeg en waar de stouts niet op genoeg barrels konden liggen ben ik weer een beetje terug bij de basis. Met goed Duits bier kun je me momenteel enorm gelukkig maken. Een klassieke helles is niet te versmaden. Voor rauchbier kun je me helemaal altijd wakker maken.
Het standaard Belgische werk heb ik eigenlijk ook jaren overgeslagen, maar daar kan ik nu ook best weer vrolijk van worden. Geen gek idee om zelf ook maar weer eens wat Achel te halen.
Rauchbier is heerlijk. Ik was dit jaar nog in Bamberg en ben een aantal brouwerijen afgegaan. Schlenkerla was zo druk, dat de straat voor de brouwerij helemaal voor stond (en binnenin was het nog drukker).
Mooi te horen dat je weer een beetje naar de basis gaat
KUIPTALKED
Oh ik heb tijdens mijn eerste baantje ooit Henk Angenent mogen interviewen, en ik heb een paar keer meegedaan aan 1 tegen 100. Caroline Tensen is echt een leuk mens
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
[..] Rauchbier is heerlijk. Ik was dit jaar nog in Bamberg en ben een aantal brouwerijen afgegaan. Schlenkerla was zo druk, dat de straat voor de brouwerij helemaal voor stond (en binnenin was het nog drukker).
[..] Onmogelijke vraag. Na jaren heel veel speciale bieren te hebben gedronken waarbij het niet zuur genoeg kon, de IPA's niet bitter genoeg en waar de stouts niet op genoeg barrels konden liggen ben ik weer een beetje terug bij de basis. Met goed Duits bier kun je me momenteel enorm gelukkig maken. Een klassieke helles is niet te versmaden. Voor rauchbier kun je me helemaal altijd wakker maken.
Lekker man. Hier ook wel een ciderliefhebber. En in Dresden afgelopen zomer een paar lekkere helles gedronken
Hier in mijn buurt wonen geen bekende personen. In de wijk zou ik het ook niet weten.
Ja! Je moet er alleen niet op de zaterdag van Pasen komen. Goededag, wat was het daar druk zeg En bij Ahörnla draaiden ze schlagerversies van grote hits. Dat was echt een verschrikking. Ik had mijn halve liter rotbier erg snel op.
Op woensdag 31 december 2025 00:48 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik vind dit zo'n overschatte Beatles. Vind het niet heel erg dat ie flink wegzakt (maar wel jammer dat dit voor bijna alle Beatles geldt)
Er zitten nog twee DAB's in het vat natuurlijk
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Op woensdag 31 december 2025 00:48 schreef Scorpion_17 het volgende: Ik vind dit zo'n overschatte Beatles. Vind het niet heel erg dat ie flink wegzakt (maar wel jammer dat dit voor bijna alle Beatles geldt)
Ik vrees nu zelfs een beetje dat ze de top 100 niet gaan halen, we zullen zien morgen.
Dit is wel de eerste grote verrassing vanuit die regionen voor mij (buiten misschien hoe ver Marmot Kennedy is gezakt)
[..] Ja! Je moet er alleen niet op de zaterdag van Pasen komen. Goededag, wat was het daar druk zeg En bij Ahörnla draaiden ze schlagerversies van grote hits. Dat was echt een verschrikking. Ik had mijn halve liter rotbier erg snel op.
Ik vond Keesman geweldig daar. Schenkerla ook natuurlijk, heerlijke rauch op daar die op kersen eiken had gelegen
Op woensdag 31 december 2025 00:48 schreef hihohaswessam het volgende: ik ben wel één degree of separation verwijderd van dick schoof, maar of dat nou iets is om trots op te zijn
Niets mis mee toch? Hij was beter dan een aantal van die droeftoeters die met hem in het kabinet zaten.
[..] Ik vond Pride op 29 december ook al wel een grote verrassing
Ja oke als we het iets ruimer nemen die zeker.
Hoor ik daar nou "ah wha ah ah ah" á la Disturbed?!
[..] Rauchbier is heerlijk. Ik was dit jaar nog in Bamberg en ben een aantal brouwerijen afgegaan. Schlenkerla was zo druk, dat de straat voor de brouwerij helemaal voor stond (en binnenin was het nog drukker).
Bamberg is een geweldige stad.
Het ziet er schitterend uit en op iedere hoek van de straat is een andere toffe brouwerij te vinden, oprecht een van de leukere plaatsen waar ik ben geweest. Goed bier en goed eten voor een acceptabele prijs, wat wil een mens nog meer?
Paar jaar geleden geweest en ik ga graag nog eens terug. Heb toen wel geluk gehad dat het niet enorm druk was bij Schlenkerla. Maar zelfs als het druk is heb je genoeg alternatieven, de tentjes die minder bekend zijn willen vaak zelfs nog beter zijn. Heerlijk gezeten bij Spezial en Mahrs, onder andere.
Hoogtepunt was de tip van een local die me naar een voor mij totaal onbekende brouwerij stuurde, was misschien wel de leukste locatie.
Het ziet er schitterend uit en op iedere hoek van de straat is een andere toffe brouwerij te vinden, oprecht een van de leukere plaatsen waar ik ben geweest. Goed bier en goed eten voor een acceptabele prijs, wat wil een mens nog meer?
Paar jaar geleden geweest en ik ga graag nog eens terug. Heb toen wel geluk gehad dat het niet enorm druk was bij Schlenkerla. Maar zelfs als het druk is heb je genoeg alternatieven, de tentjes die minder bekend zijn willen vaak zelfs nog beter zijn. Heerlijk gezeten bij Spezial en Mahrs, onder andere.
Hoogtepunt was de tip van een local die me naar een voor mij totaal onbekende brouwerij stuurde, was misschien wel de leukste locatie.
Spezial is ook fantastisch. Die Ungespündet is een heerlijk bier
[..] Ik vind december altijd best een emotionele achtbaan, dus dan is de kalme januarimaand soms best een opluchting.
Ik vind december eigenlijk steeds drukker en 'veel' worden. Sinterklaas, kerst, oud en nieuw allemaal gepropt in zo'n maand maakt voor de boel toch een beetje onrustig of zo. Ik ben 1 januari eigenlijk wel blij met die teruggekeerde rust meestal.
[..] Ik vind december eigenlijk steeds drukker en 'veel' worden. Sinterklaas, kerst, oud en nieuw allemaal gepropt in zo'n maand maakt voor de boel toch een beetje onrustig of zo. Ik ben 1 januari eigenlijk wel blij met die teruggekeerde rust meestal.
Songs:Ohia - Lioness Nick Drake - Fruit Tree Een vriend moet met zn band The Weight van The Band spelen (als ie daar nog toe in staat is tegen die tijd) En afsluiten met Gorky-Mia
[..] Ik vond Keesman geweldig daar. Schenkerla ook natuurlijk, heerlijke rauch op daar die op kersen eiken had gelegen
Keesmann was ik niet geweest. Schlenkerla, Ahörnla en Sternla wel. Spezial was die dag helaas dicht. Ik moest de trein terug naar Erfurt halen die slechts 6x per dag ging en daarna niet meer ging
Op woensdag 31 december 2025 00:48 schreef Strani het volgende: Hey Jude ook een paar keer gedaan voor karaoke met een groepje, maar dan duurt dat laatste stuk toch heel lang.
Ik denk Arriving Somewhere But Not Here omdat dat toepasselijk is.
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
[..] Keesmann was ik niet geweest. Schlenkerla, Ahörnla en Sternla wel. Spezial was die dag helaas dicht. Ik moest de trein terug naar Erfurt halen die slechts 6x per dag ging en daarna niet meer ging
Als je daar 6x naartoe gaat voor een weekend kan je elk weekend naar 4/5 andere brouwerijen, zoveel is er.
[..] Songs:Ohia - Lioness Nick Drake - Fruit Tree Een vriend moet met zn band The Weight van The Band spelen (als ie daar nog toe in staat is tegen die tijd) En afsluiten met Gorky-Mia
Dit klinkt alsof je er in de long covid tijd over nagedacht hebt
Ow, dat klinkt heel goed! En fijn dat je op een betere dag ging. Het viel me inderdaad ook op dat het helemaal niet zo duur was daar Welke onbekende brouwerij was dat?
[..] Songs:Ohia - Lioness Nick Drake - Fruit Tree Een vriend moet met zn band The Weight van The Band spelen (als ie daar nog toe in staat is tegen die tijd) En afsluiten met Gorky-Mia
Lioness
Ik kom speciaal voor de muziek langs.
[..] Ow, dat klinkt heel goed! En fijn dat je op een betere dag ging. Het viel me inderdaad ook op dat het helemaal niet zo duur was daar Welke onbekende brouwerij was dat?
Hopfengarten. Aan de voorkant van het pand zie je niets, maar aan de achterkant zit daadwerkelijk een gigantische tuin vol hop.
Ik ben Pieter van Vollenhoven wel eens tegengekomen toen hij zijn hondje uit liet, maar hij weet natuurlijk niet wie ik ben. Ik was aan het hardlopen met moeders en zij een andere keer tegen hem: je mag je hond niet bij het Loo uitlaten!m, voordat ze hem herkende. Tja, hij natuurlijk wel.
En ooit kwam minister verhagen langs in mijn klas.
De bekendste die ook weet wie ik ben, is Piet Eringa. Voormalig directeur van pro rail.
Andy van der Meijde schijnt overigens vrij dichtbij te wonen, misschien net een buurt verderop.
Ik heb eigenlijk nog geen keuze gemaakt. Ik heb natuurlijk wel liedjes die erg belangrijk voor me zijn maar ik heb dan liever dat mensen die associëren met de levende ik.
[..] Een van mijn beste vrienden wil dat liedje ook tijdens zijn uitvaart. Goede keuze
Allereerst vind ik het een prachtig liedje, maar er zit ook nog een soort van humor in als je dit dan draait. "I'm not here, this is not happening". Dat spreekt me op 1 of andere manier aan.
Meeste nummers uit de hoogste regionen van mijn top 1000 vormen wel een degelijke basis. Mijn nabestaanden kunnen daar vast een mooie liturgie van knutselen
Hoewel ik gelovig ben hoef ik niet te veel christelijke muziek, misschien 1 of 2 nummers. Seculiere muziek is meestal mooier, sorry not sorry