quote:Israël niet uitgesloten van Songfestival, geen Nederlandse deelname
Israël wordt niet uitgesloten van deelname aan het Eurovisie Songfestival, volgend jaar in Oostenrijk. Dat is de uitkomst van de vergadering van Europese publieke omroepen bij de EBU in Genève.
AVROTROS trekt zich vanwege dat besluit terug, maakte de omroep gelijk bekend. De omroep zegt dat de NPO gaat zorgen dat het Songfestival voor het Nederlandse publiek beschikbaar blijft. Volgens de NPO zal geen andere omroep de Nederlandse inzending verzorgen.
AVROTROS en vier andere omroepen (uit Ierland, IJsland, Spanje en Slovenië) wilden Israël uitsluiten vanwege de oorlog in Gaza. Ook zei de omroep dat het Eurovisie Songfestival door de Israëlische regering als "politiek instrument" is ingezet, vanwege een promotiecampagne van de Israëlische overheid voor de Israëlische inzending.
Niet over een nacht ijs
Volgens de algemeen directeur van AVROTROS, Taco Zimmerman, is het besluit "niet over één nacht ijs gegaan". "Het Songfestival is heel waardevol voor ons. Cultuur verbindt, maar niet ten koste van alles. Dat wat er het afgelopen jaar is gebeurd, raakt aan onze grenzen. Universele waarden als menselijkheid en vrije pers zijn ernstig geschonden en voor ons niet onderhandelbaar."
De omroepvergadering in Genève vond plaats onder hoogspanning. Een aantal andere EBU-landen was juist fel tegen een boycot, waaronder Duitsland en Oostenrijk.
Oostenrijk organiseert het songfestival volgend jaar in de hoofdstad Wenen. De Oostenrijkse omroep ORF vond het gezien het eigen oorlogsverleden ondenkbaar dat Israël niet meedoet aan het liedjesevenement. Duitsland gebruikte hetzelfde argument.
Songfestival-organisator EBU had eerder al nieuwe regels aangekondigd om manipulatie met publieksstemmen te beperken. Zo kunnen kijkers voortaan maximaal twintig in plaats van tien stemmen per persoon uitbrengen. Ook worden 'buitensporige' mediacampagnes ontmoedigd, al is nog onduidelijk wat daar precies mee wordt bedoeld.
Klopt absoluut maar Claude vind ik anders een mooie afsluiter.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:37 schreef Em31 het volgende:
Eén puntje van kritiek, dit had nu een jaar eerder ook gekund.![]()
Maar verder, AVROTROSGoden
Ja, op deze manier was het gewoon niet te doen.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:33 schreef molloot200 het volgende:
Triest nieuws, maar trots op AVROTROS
Ga ik zeker ook niet doen.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:37 schreef Guanabana het volgende:
Voelt goed om niet te kijken in mei.
Is mij ook niet duidelijk, Spanje wou perse een stemming over Israël, maar die is er denk niet geweest?quote:Op donderdag 4 december 2025 18:43 schreef Greys het volgende:
Hoeveel stemden er nou tegen Israël weg? Of is daarover niet gestemd en besloot de EBU gewoon dat ze blijven? Ik mis dit deel steeds namelijk.
volgens mij rond de 200 voor uitsluiting en rond de 700 tegen uitsluitingquote:Op donderdag 4 december 2025 18:43 schreef Greys het volgende:
Hoeveel stemden er nou tegen Israël weg? Of is daarover niet gestemd en besloot de EBU gewoon dat ze blijven? Ik mis dit deel steeds namelijk.
De EBU was slim, als de nieuwe regels werden aangenomen werd daar niet meer los over gestemd.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:43 schreef Greys het volgende:
Post dan gewoon de bron voordat je iets uit je duim zuigt.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:44 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
volgens mij rond de 200 voor uitsluiting en rond de 700 tegen uitsluiting
Ja die gebruikte de stemming over de nieuwe regels denk ik om de over Israël niet door te laten gaan.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:45 schreef Em31 het volgende:
[..]
De EBU was slim, als de nieuwe regels werden aangenomen werd daar niet meer los over gestemd.
Snap ik, gelukkig is er genoeg backlogquote:Op donderdag 4 december 2025 18:41 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Ga ik zeker ook niet doen.
Hier gaan we de edities van 2019 en 2021 terugkijken tijdens Eurovision-week. Onze kinderen kijken namelijk sinds 2022 mee en het zijn magische avondjes voor ze geworden. Dus ik wil wel iets met ze doen.
De schaamteloosheid van de EBU is echt onbegrensd hèquote:Op donderdag 4 december 2025 18:45 schreef Em31 het volgende:
[..]
De EBU was slim, als de nieuwe regels werden aangenomen werd daar niet meer los over gestemd.
Klopt Spanje zegt dit nu in hun statement, dat de weigering het wantrouwen nog groter maakt.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja die gebruikte de stemming over de nieuwe regels denk ik om de over Israël niet door te laten gaan.
Je hebt goed geregeldquote:Op donderdag 4 december 2025 18:47 schreef Strani het volgende:
Bijna tegelijkertijd pushmeldingen van media uit Nederland en Spanje op m'n telefoon dat m'n beide landen niet meedoen. Wat een fijne eensgezindheid
Grote ESF landen als Ierland en Spanje doen ook niet mee. Dat zegt wel iets.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:48 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Nou nou nou de avrotros laat zich wel kennen zeg terwijl de rest van Europa lekker meedoet zitten wij thuis als op een EK zonder het Nederlands elftal. Voelt heel gek om hier na 70 jaar en 65 deelnames te zeggen van we kappen er gewoon mee en Claude was de laatste deelnemer namens Nederland ooit. Daarbij natuurlijk een middelvinger naar de Nederlandse fans en community. En voor artiesten verdwijnt een podium. Ik ben het er echt zwaar mee oneens. Het belang van Nederland zou waarder moeten tellen als dat wat voor ander land mee zou mogen doen. Maarja zag dat ze het gewoon gaan uitzenden. Doe dat dan ook niet als je zo principieel bent.
Het ESF zoals het ooit bedoeld wasquote:Op donderdag 4 december 2025 18:48 schreef Strani het volgende:
Sanremo wordt gewoon weer mijn ESF-fix komend jaar
Jij mag ook trots zijn op je land!quote:Op donderdag 4 december 2025 18:47 schreef Strani het volgende:
Bijna tegelijkertijd pushmeldingen van media uit Nederland en Spanje op m'n telefoon dat m'n beide landen niet meedoen. Wat een fijne eensgezindheid
4 of 5 landen op de 37-38 komen niet. Als je echt impact had willen maken hadden 10-15 landen minimaal de keutel in moeten trekken. Er is geen draagvlak voor.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:50 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Grote ESF landen als Ierland en Spanje doen ook niet mee. Dat zegt wel iets.
Ben ik ook, op alletweequote:Op donderdag 4 december 2025 18:52 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Jij mag ook trots zijn op je land!
Dat bericht van de enquête die hier laatst gepost werd zou dan wel beter kloppen, dat het rond de 35 landen ofzo worden?quote:Op donderdag 4 december 2025 18:52 schreef Rebel- het volgende:
Slovenië schijnt te zeggen dat België en IJsland er ook uit stappen.
Wat ik begrepen heb moeten die nog eerst overleggen, maar misschien is dat voor de vorm.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:52 schreef Rebel- het volgende:
Genot.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:52 schreef Rebel- het volgende:
Klinkt dit nu alsof Cornald wel mee had willen doen?quote:
Ik stel 2021 voor!quote:Op donderdag 4 december 2025 18:58 schreef PinkLow het volgende:
Zullen we tijdens de eurovisie week even ervoor zorgen dat we gewoon in Nederland een zaal huren en allemaal het Songfestival (van nader in te vullen jaar) gaan terugkijken?
Lijkt mij gezellig ♡
2021quote:Op donderdag 4 december 2025 18:58 schreef PinkLow het volgende:
Zullen we tijdens de eurovisie week even ervoor zorgen dat we gewoon in Nederland een zaal huren en allemaal het Songfestival (van nader in te vullen jaar) gaan terugkijken?
Lijkt mij gezellig ♡
Die hypotheek betaalt zichzelf niet.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:59 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Klinkt dit nu alsof Cornald wel mee had willen doen?
Volgens mij had hij dat al eens eerder wat laten merken.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:59 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
In principe niet.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:00 schreef Dave het volgende:
Ierland zendt ook niet uit, dus mag in 2027 dan sowieso ook niet mee doen?
Geen idee of die regel nog geldt als het financieel belangrijk is er van af te wijken.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:00 schreef Dave het volgende:
Jammer hoe zelfs Cornald z'n jaarlijkse schnabbel belangrijker lijkt te vinden dan principes en moraliteit.quote:
Spanje ook niet, maar weet niet of dat nog een regel is. Was een land dat nu terugkeert dat het ook niet had uitgezonden meende ik.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:00 schreef Dave het volgende:
Voor landen als Nederland, Spanje en Ierland maken ze toch wel uitzondering op als ze willen terugkeren?quote:Op donderdag 4 december 2025 19:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Geen idee of die regel nog geldt als het financieel belangrijk is er van af te wijken.
Klinkt voor mij toch vooral als begrip voor de beslissing van AvroTros, maar jammer dat het überhaupt zover heeft moeten komen.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:59 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
2024 in Leeuwarden was leuk @NailQueenquote:Op donderdag 4 december 2025 19:02 schreef PinkLow het volgende:
Kan iemand Cornald Maas en Avro Tros even dit idee opperen van een Eurovisiefeest op het Plein festival weekend ofzo♡
Met de editie van 2021 op een scherm en dan een dag met alle Nederlandse deelnames. Lijkt mij fantastisch
AYB staat voor?quote:Op donderdag 4 december 2025 19:04 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Ik wacht met interesse op de reconstructie van deze meeting.
Canada zou ook gewoon mee mogen doen toch, als ze zouden willen? Die zenden ook niks uit, toch? Dus.... sommige regels zijn nogal rekbaar. Dat blijkt sowieso al regelmatig....quote:Op donderdag 4 december 2025 19:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Geen idee of die regel nog geldt als het financieel belangrijk is er van af te wijken.
Ja die verdienen een nieuwe editie.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:03 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
2024 in Leeuwarden was leuk @:Nailqueen
o echt. FUCK THE EBUquote:Op donderdag 4 december 2025 19:05 schreef Fred_B het volgende:
[..]
EBU denk ik. Maar mijn Azerbeidzjaans is niet geweldig.
Naja, dat deden ze over de 2025 editie dan weer niet.quote:Op donderdag 4 december 2025 18:54 schreef Pisces29 het volgende:
Ik ben ook wel een beetje verdrietig.![]()
Maar vind het mooi dat ze de poot stijf houden.
Ik snap dat je dit zegt, als Cornald-apologist, maar hij liet al eerder doorschemeren dat hij niet helemaal op één lijn met Avrotros zit hierin. En het is natuurlijk ook zijn hele raison d'être op de tv die hier wegvalt, dus moeilijk om dan principieel te zijn... zelfs voor Cornald, blijkbaar.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:02 schreef Aadrianus het volgende:
[..]
Klinkt voor mij toch vooral als begrip voor de beslissing van AvroTros, maar jammer dat het überhaupt zover heeft moeten komen.
Volgens mij snap je het concept reclame inkomsten niet.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:09 schreef Zorro het volgende:
Nou ook nog niet uitzenden. Ook meteen goed voor de bezuinigingen.
Ik neem aan dat we wel gewoon uitzenden toch?quote:Op donderdag 4 december 2025 19:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Volgens mij snap je het concept reclame inkomsten niet.
Ze kunnen uitzenden wat ze willen! Maar wij zijn dan toch allemaal op het Eurovisiepleinfeest met de editie van 2021quote:Op donderdag 4 december 2025 19:13 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik neem aan dat we wel gewoon uitzenden toch?
Dat is dan 8 uur goed bekeken TV voor 250.000 euro, die zo terugverdiend zijn met de Ster-reclames.
Oh… Laat die vorige post van mij maar even zitten danquote:Op donderdag 4 december 2025 19:14 schreef molloot200 het volgende:
In de comments op Avrotros Instagram staat trouwens dat ze het in 2026 ook niet uit gaan zenden
Een ander omroep kan het uitzenden, bijvoorbeeld ongehoord nederland.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:14 schreef molloot200 het volgende:
In de comments op Avrotros Instagram staat trouwens dat ze het in 2026 ook niet uit gaan zenden
Klopt. De NPO zendt het uit.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:14 schreef molloot200 het volgende:
Dat zou wat zijnquote:Op donderdag 4 december 2025 19:15 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Een ander omroep kan het uitzenden, bijvoorbeeld ongehoord nederland.
quote:Op donderdag 4 december 2025 19:15 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Een ander omroep kan het uitzenden, bijvoorbeeld ongehoord nederland.
Een andere omroep gaat het uitzendenquote:Op donderdag 4 december 2025 19:13 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik neem aan dat we wel gewoon uitzenden toch?
Dat is dan 8 uur goed bekeken TV voor 250.000 euro, die zo terugverdiend zijn met de Ster-reclames.
quote:Volgens de NPO zal niet een andere omroep alsnog de Nederlandse inzending verzorgen. De NPO zorgt er wel voor dat het evenement voor het Nederlandse publiek wordt uitgezonden.
https://nos.nl/artikel/25(...)ros-trekt-zich-terug
quote:AvroTros zendt het Eurovisie Songfestival in 2026 niet uit. De NPO zorgt ervoor dat het Songfestival volgend jaar beschikbaar blijft voor Nederlandse kijkers en fans.
quote:Quite heavy words from our RTVE president José Pablo López:
Lo sucedido en la Asamblea de UER confirma que Eurovisión no es un concurso de canciones sino un festival dominado por intereses geopolíticos y fracturado.
RTVE se retira de Eurovisión.
"What happened in the EBU assembly confirms that ESC is not a song contest but a fractured festival dominated by geopolitical interests. Spain withdraws from Eurovision"
Kan ie weer lullen over Borsato en Ail B en Moeder Monique.quote:
Die komen later vanavond met een update.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:19 schreef PinkLow het volgende:
Portugal er ook uit? Of is dit enkel een gerucht.
Ik weet niet waarom, maar erger me ook het meest aan deze landen. Vooral Zweden en Noorwegen.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:19 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Wij juichen niet meer voor Scandinavië.
Eenschquote:Op donderdag 4 december 2025 19:21 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom, maar erger me ook het meest aan deze landen. Vooral Zweden en Noorwegen.
Zweden verbaast me niets. Noorwegen schreeuwt vaak maar durft nooit acties te ondernemen.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:19 schreef Fred_B het volgende:
[ x ]
Wij juichen niet meer voor Scandinavië.
Ik gok dat dit het is? Anders hadden we het wel eerder gehoord denk ik. Misschien IJsland en België nog, maar weet niet.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:22 schreef PinkLow het volgende:
Nou ik ga even afwassen om dan hopelijk hier straks te kunnen lezen dat nog 10 landen zich hebben teruggetrokken.
Ja, bij Cyprus of Azerbeidzjan is het toch meer “our expectations were low…”quote:Op donderdag 4 december 2025 19:21 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom, maar erger me ook het meest aan deze landen. Vooral Zweden en Noorwegen.
Mwah, met al die Oost-Europese landen erbij heeft Oekraïne ook goede kans.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:29 schreef Dave het volgende:
Want wat ze ook sturen, winst voor Israël lijkt me nu een zekerheidje.
Ik hoop in ieder geval dat er zoveel kosten bijkomen nu dat heel veel landen en de EBU snappen wat je krijgt als je een valsspeler beloondquote:Op donderdag 4 december 2025 18:48 schreef Aadrianus het volgende:
Ik hoop van harte dat Israël volgend jaar het festival definitief om zeep helpt. EBU verdient het.
Is dat de man die nu praat bij Eva?quote:Op donderdag 4 december 2025 19:32 schreef NailQueen het volgende:
Ah ik heb eindelijk een gezicht bij Reetveger
Dus gewoon een livestream op NPO start en op een bijkanaalquote:
Lijkt mij ook de meest passende oplossing.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:36 schreef RipCity het volgende:
[..]
Dus gewoon een livestream op NPO start en op een bijkanaal
Man, die Reetveger met z'n triomfantelijke bakkes... ook nog even noemen dat Davina Michelle er echt wel klaar voor was. En dan dat wijf ernaast die zegt "maar het gaat toch om de muziek, niet om politiek". JA DAAROM MOET ISRAËL JUIST NIET MEEDOEN STOMME TRUT!quote:Op donderdag 4 december 2025 19:32 schreef NailQueen het volgende:
Ah ik heb eindelijk een gezicht bij Reetveger
Altijd van die onzin, dit soort statements.quote:
Ik heb echt nog geen idee wat ik wel of niet ga kijken.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:57 schreef Momo het volgende:
Gaan mensen nog nationale finales kijken of enkel Sanremo?
Sanremo sowieso. De rest moet ik nog even zien. De afgelopen jaren genoot ik meer van het NF seizoen dan ESF zelf.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:57 schreef Momo het volgende:
Pssst extra stembiljetten voor de volgende verkiezingen? Extra doping voor je sport?quote:Op donderdag 4 december 2025 20:01 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vind het toch bijzonder om te zien hoeveel mensen geen moeite hebben met stemmanipulatie. Je zou bijna gaan denken dat ze geen idee hebben wat er allemaal is gebeurd.
Dan helpt het niet dat als er een "expert" als Reetveger wordt uitgenodigd hij daar helemaal niks over zegt. Sterker nog, hij benadrukt alleen maar dat Nederland een soort roepende in de woestijn is, en dat we eigenlijk niet zo moeten zeuren en gewoon moeten meedoen. Ja, dan snapt mevrouw Van Zetten uit Tiel natuurlijk ook niet wat het probleem is.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:01 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vind het toch bijzonder om te zien hoeveel mensen geen moeite hebben met stemmanipulatie. Je zou bijna gaan denken dat ze geen idee hebben wat er allemaal is gebeurd.
En ook dit was Stefan Raatgever.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:37 schreef spitskool het volgende:
Taco zegt dat Omroep Max het volgens sterke geruchten wil overnemen volgend jaar (in 2027 dus). Omroep Max… ga weg man
Ja, ik denk dat er veel mensen zijn die denken dat het alleen maar draait om wat er in Gaza aan de hand is en dat ze niet op de hoogte zijn van de misdragingen van de Israëlische delegatie en de stemmenmanipulatie.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:01 schreef Cyan9 het volgende:
Het is dan ook veel makkelijker om maar wat te roepen. Eigenlijk best treurig.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:05 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat er veel mensen zijn die denken dat het alleen maar draait om wat er in Gaza aan de hand is en dat ze niet op de hoogte zijn van de misdragingen van de Israëlische delegatie en de stemmenmanipulatie.
Nationale finales > Eurovisie.quote:Op donderdag 4 december 2025 19:57 schreef Momo het volgende:
Tja, als je dat wel opbrengt in NWS dan is het antwoord "Ach het is wat'. Net alsof hun graag zouden willen zien dat mensen vals spelen in iets dat ze zelf graag kijken.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:05 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat er veel mensen zijn die denken dat het alleen maar draait om wat er in Gaza aan de hand is en dat ze niet op de hoogte zijn van de misdragingen van de Israëlische delegatie en de stemmenmanipulatie.
Ik vermoed dat het vooral wordt misbruikt om bepaalde politiek overtuigingen kracht bij te zetten. Wat dat betreft ben ik blij dat er ook genoeg mensen zijn die wat verder kijken dan hun neus lang is.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Tja, als je dat wel opbrengt in NWS dan is het antwoord "Ach het is wat'. Net alsof hun graag zouden willen zien dat mensen vals spelen in iets dat ze zelf graag kijken.
Ik ben hartstikke pro Oekraine, maar als hun met het stemsysteem zouden fucken, zou ik ook zeker niet blij zijn.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:10 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het vooral wordt misbruikt om bepaalde politiek overtuigingen kracht bij te zetten. Wat dat betreft ben ik blij dat er ook genoeg mensen zijn die wat verder kijken dan hun neus lang is.
Maar dat is dan ook maar een bijzaak. Wat Israël deed, was niet volledig verboden en de regels zijn ondertussen aangepast.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:05 schreef Arizona het volgende:
[..]
Eens. Zelfde geldt voor ander wangedrag, daar zou gewoon naar gehandeld moeten worden.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:11 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ben hartstikke pro Oekraine, maar als hun met het stemsysteem zouden fucken, zou ik ook zeker niet blij zijn.
Zal Eurovision in Concert nog doorgaan?quote:Op donderdag 4 december 2025 20:12 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Barcelona pre party gaat niet door.
Daar is nog wat voor te zeggen bij een losstaand incident. Dat zijn we inmiddels wel ruimschoots voorbij.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:12 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook maar een bijzaak. Wat Israël deed, was niet volledig verboden en de regels zijn ondertussen aangepast.
Als dat is gedaan, zou je zeggen: zand erover en verder gaan.
Maar dat gebeurde niet. Goh.
Denk wel eigenlijk, zitplaatsen waren al uitverkocht. Barcelona had de ticketsale nog niet geopend.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:13 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Zal Eurovision in Concert nog doorgaan?
quote:Op donderdag 4 december 2025 19:37 schreef spitskool het volgende:
Taco zegt dat Omroep Max het volgens sterke geruchten wil overnemen volgend jaar (in 2027 dus). Omroep Max… ga weg man
Doet er voor Spanje (en Ierland en Slovenie) niet zoveel toe, het is een extra stok om mee te slaan.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:14 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Daar is nog wat voor te zeggen bij een losstaand incident. Dat zijn we inmiddels wel ruimschoots voorbij.
Dan krijg je zo een reeks Shalalie reïncarnatiesquote:Op donderdag 4 december 2025 20:15 schreef Em31 het volgende:
[..]misschien kunnen we beter maar meteen een paar jaar niet meer meedoen.
En Cornald Maas is weer presentator. Die heeft zijn inkomens nu hard nodig. En Krista Siegfrids (quote:Op donderdag 4 december 2025 20:14 schreef Momo het volgende:
[..]
Denk wel eigenlijk, zitplaatsen waren al uitverkocht. Barcelona had de ticketsale nog niet geopend.
Dat is jouw mening ja. Waarvan akte.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Doet er voor Spanje (en Ierland en Slovenie) niet zoveel toe, het is een extra stok om mee te slaan.
'Toevallig' zijn het de Europese landen die voor de erkenning van Palestina zijn.
Dat alleen al maakt deze boycot uitermate politiek.
Zowat de hele Nederlandse media laten dat steeds achterwege. Behoorlijk bizar.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:04 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dan helpt het niet dat als er een "expert" als Reetveger wordt uitgenodigd hij daar helemaal niks over zegt. Sterker nog, hij benadrukt alleen maar dat Nederland een soort roepende in de woestijn is, en dat we eigenlijk niet zo moeten zeuren en gewoon moeten meedoen. Ja, dan snapt mevrouw Van Zetten uit Tiel natuurlijk ook niet wat het probleem is.
Fake news Em.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:15 schreef Em31 het volgende:
Hoop het niet... en dat we of het geld terug krijgen of dat ons kaartje geldig blijft voor 2027 wanneer iedereen in liefde en normaal mee lan doen aan eurovisie.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:13 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Zal Eurovision in Concert nog doorgaan?
Het was niet één dingetje he met Israël de laatste jaren. Het is nogal een waslijst met nul consequenties, waar andere deelnemers (NL bv) na één overtreding zonder bewijs al naar huis gegooid werd. Dat kan niet. Of je wappert bij elke overtreding door elk land met je regelboekje, of bij geen enkel. Niet bij de één wel na 1 onbewezen incident en bij de ander na een hele lijst mét bewijs niet. Dan gaan anderen protesteren. En terecht.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:12 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook maar een bijzaak. Wat Israël deed, was niet volledig verboden en de regels zijn ondertussen aangepast.
Als dat is gedaan, zou je zeggen: zand erover en verder gaan.
Maar dat gebeurde niet. Goh.
Ik hou mijn kaartje nog even. Ik weet echt nog niet wat ik wel en niet ga doen.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:19 schreef PinkLow het volgende:
[..]
Hoop het niet... en dat we of het geld terug krijgen of dat ons kaartje geldig blijft voor 2027 wanneer iedereen in liefde en normaal mee lan doen aan eurovisie.
Dat heeft dan ook alles met de hoofdsponsor te maken.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:19 schreef Greys het volgende:
[..]
Het was niet één dingetje he met Israël de laatste jaren. Het is nogal een waslijst met nul consequenties, waar andere deelnemers (NL bv) na één overtreding zonder bewijs al naar huis gegooid werd. Dat kan niet. Of je wappert bij elke overtreding door elk land met je regelboekje, of bij geen enkel. Niet bij de één wel na 1 onbewezen incident en bij de ander na een hele lijst mét bewijs niet. Dan gaan anderen protesteren. En terecht.
Zou net zo zijn als het Bulgarije ofzo was geweest.
Klopt. Vanochtend ook een "analyse" op de NOS-site, heel verhaal, maar het belangrijkste argument om Israël uit te sluiten wordt niet genoemd. Ik neem maar aan dat het journalistieke luiheid is en geen opzet, al weet ik niet wat erger is want je geeft nu de fanatieke pro-Israël figuren wel extra munitie om eens even lekker die woke Hamas-supporters bij Avrotros aan te vallen.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:18 schreef Em31 het volgende:
[..]
Zowat de hele Nederlandse media laten dat steeds achterwege. Behoorlijk bizar.
Sturen we The Catsquote:Op donderdag 4 december 2025 20:15 schreef Em31 het volgende:
quote:Op donderdag 4 december 2025 20:22 schreef Em31 het volgende:
[..]
Oh ik zag Jan Slagter Cornald al vervangen.
quote:Op donderdag 4 december 2025 20:05 schreef usagi414 het volgende:
[..]
En ook dit was Stefan Raatgever.
Maar een ESF met commentaar van André van Duin & Janny van der Heijden.
Ja dat kan dus niet.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:21 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat heeft dan ook alles met de hoofdsponsor te maken.
Toch leuk dat Nederland op de valreep nog een editie mocht winnen voordat het een beetje klaar was met het ESF als serieus fenomeen. Voorlopig, tenminste.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:29 schreef Greys het volgende:
Nou ja het wordt wel spannend in mei jongens. Drie keer raden wie er wint!
Ze kunnen die puntentelling eigenlijk net zo goed overslaan dit keer.
Vervolgens een ongekende propagandashow in Duitsland.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:29 schreef Greys het volgende:
Nou ja het wordt wel spannend in mei jongens. Drie keer raden wie er wint!
Ze kunnen die puntentelling eigenlijk net zo goed overslaan dit keer.
En in Tel Aviv ook nog, of all places.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:30 schreef Strani het volgende:
[..]
Toch leuk dat Nederland op de valreep nog een editie mocht winnen voordat het een beetje klaar was met het ESF als serieus fenomeen. Voorlopig, tenminste.
Nah dat wil ik ze niet aan doenquote:Op donderdag 4 december 2025 20:05 schreef usagi414 het volgende:
[..]
En ook dit was Stefan Raatgever.
Maar een ESF met commentaar van André van Duin & Janny van der Heijden.
Het is beter als je nooit antwoord op deze vraag zal krijgen.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:37 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Wie is Victor Vlam? En waarom heeft hij zo'n verschrikkelijke artiestennaam?
Wat een rare logica. Waarom moeten de gasten van Eva de Avrotros-opinie delen? Het is Fox News niet, meneer de Amerika-expert.quote:
Dit stukje snap ik nog steeds niet. Even los van wel/niet mee eens, wat is procedureel de gedachtegang achter dit?quote:Op donderdag 4 december 2025 18:45 schreef Em31 het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 4 december 2025 20:34 schreef Strani het volgende:
Voor Spanje is dit de eerste keer dat ze niet meedoen sinds het debuut in 1961. Toch bijzonder. Vraag me ook af wat het betekent voor Benidorm Fest verder. Weinig reden om dat nog te houden natuurlijk maar het zou me toch niet verbazen als ze het wel doen.
Ja bizar he? De EBU koos heel uitgekookt voor 'als het merendeel het eens is met de vernieuwde regels bedoelen ze daar vast óók mee dat ze het ermee eens zijn dat Israël meedoet want zonder hen waren die aanpassingen niet eens nodig'. Heel smerig. Want als ik daar bv namens NL had gezeten had ik prima vóór die nieuwe regels kunnen stemmen (want sowieso beter, voor iedereen en het hele festival) maar tegen deelname van Israël. Het kan heel goed los staan. Maar de EBU is een smerige doortrapte organisatie dus dan krijg je dit.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit stukje snap ik nog steeds niet. Even los van wel/niet mee eens, wat is procedureel de gedachtegang achter dit?
Alsof je in een groep gaat stemmen over waar je naartoe gaat op vakantie, maar bij uitkomst X ga je dan niet meer stemmen op waar we morgen gaan eten ofzo? Ik snap de correlatie tussen die dingen niet
Het is zoals die Spaanse omroepbaas eerder zei: welk ander land zou zich dit gedrag kunnen veroorloven op Eurovisie? Het hele festival wordt om hen heen georganiseerd: ze moeten meedoen, maar mogen niet winnen, en er worden speciale regels ingesteld zodat ze zich een beetje gedragen en de propaganda een beetje binnen de perken blijft. Het is geen songfestival, maar een Israël-festival.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:44 schreef TheVulture het volgende:
Ik zat net in de auto terug van de masseur en toen overviel me toch het gevoel dat dit uiteindelijk de enige juiste beslissing is. Niet alleen vanwege het politieke/humanitaire karakter, maar vooral ook omdat KAN in 2024 een enorme sfeerbepalende kutdelegatie was en in 2025 aantoonbaar met manipulatie en politiek bijna won. Dat je daar als EBU echt geen ene fuck aan doet qua straffen maar alleen wat regels aanpast geeft aan hoe verrot die bende is.
Ondertussen hoop ik van harte dat een van de deelnemende landen een Palestijnse act kiest, gewoon om de boel nog verder te verzieken voor de EBU en de ORF.
De vraagstelling was dusdanig gesteld dat omroepen niet meer hoefden te verantwoorden waarom ze KAN/Israël wel willen toelaten, dat haalt de angel eruit voor alle communicatie afdelingen van de omroepen die nog zaten te twijfelen. Als er wel een rechtstreekse stemming was hadden ze in beide gevallen iets uit te leggen.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit stukje snap ik nog steeds niet. Even los van wel/niet mee eens, wat is procedureel de gedachtegang achter dit?
Alsof je in een groep gaat stemmen over waar je naartoe gaat op vakantie, maar bij uitkomst X ga je dan niet meer stemmen op waar we morgen gaan eten ofzo? Ik snap de correlatie tussen die dingen niet
Alles om te voorkomen dat ze Israël eruit moeten gooien.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ga in ieder geval niet naar Wenen voor een kleine 800 EUR aan kaarten. Of ik niet ga kijken weet ik nog niet... maar de zin om het te volgen is op dit moment in ieder geval nihilquote:
Ja.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:50 schreef Em31 het volgende:
[..]
Alles om te voorkomen dat ze Israël eruit moeten gooien.
Paar weken geleden stond al in een enquête dat er 35 landen mee gaan doen volgend jaar, dus nu kun je wel stellen dat dit allemaal al vaststond.
Ken je die mop van die man die naar Parijs ging?quote:Op donderdag 4 december 2025 21:01 schreef NailQueen het volgende:
Tussen alle chaos heb ik even gemist: Wat was de uitslag van die ingelaste Israel stemming?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.C’est Davie :o)
Maar je slaat een stapje over, want Israël maakte het ESF vorige keer al volledig politiek doordat hun eigen overheid (!) een dure stemcampagne voor het Songfestival kocht. Dat anderen daar vervolgens ook politiek op gaan reageren kan je dan natuurlijk niet meer voorkomen.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:49 schreef summer52 het volgende:
Taco Zimmerman zijn uitleg om als Avrotros niet deel te nemen aan het Eurovisie Songfestival. En ik wil best begrijpen dat de Avrotros het allemaal goed bedoeld want Israël heeft achter de schermen zich niet van zijn sterkste kant laten zien en heel wat steken laten vallen. En de EBU heeft teveel door de vingers gezien.Maar volgens de Avrotros draait het ESF niet om politiek maar om de artiesten en de muziek. Maar wat is Taco zijn eerste punt...
Bekijk deze YouTube-video
Ik verwacht inderdaad nog wel wat compensatielanden, net zoals ze Bulgarije, Roemenie en Moldavie weer naar binnen hebben gekocht.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:11 schreef Nexum het volgende:
Overigens is het ook hilarisch dat landen zoals Kazachstan al jaren roepen dat ze mee willen doen aan de volwassen Eurovisie en de EBU hield dat consistent af, maar zodra dit spektakel zich voordoet lijken ze ineens in een sneltrein deel te kunnen nemen. Het is toch ook een lulletje rozenwater van een organisatie
Zeker wel. Erg jammer dat Nederland er niet bij is, maar ik ga uiteraard wel gewoon kijken, want het is altijd een vermakelijke avondquote:
Ik had al eerder geconcludeerd dat het ook duidelijk is dat de EBU niets geeft om de eerder afgehaakte oost-europa landen, behalve wanneer het hen goed uitkomt.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:11 schreef Nexum het volgende:
Overigens is het ook hilarisch dat landen zoals Kazachstan al jaren roepen dat ze mee willen doen aan de volwassen Eurovisie en de EBU hield dat consistent af, maar zodra dit spektakel zich voordoet lijken ze ineens in een sneltrein deel te kunnen nemen. Het is toch ook een lulletje rozenwater van een organisatie
Straks omzeilen ze de normale regels voor ITU en EBU lidmaatschap om Kosovo er bij te halenquote:Op donderdag 4 december 2025 21:15 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik verwacht inderdaad nog wel wat compensatielanden, net zoals ze Bulgarije, Roemenie en Moldavie weer naar binnen hebben gekocht.
Hahaha ja Moldavië die normaal geen geld hebben om fatsoenlijke voorrondes te houden en nu ineens in een arena. Het valt niet op allemaal hoor EBU.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:15 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik verwacht inderdaad nog wel wat compensatielanden, net zoals ze Bulgarije, Roemenie en Moldavie weer naar binnen hebben gekocht.
Daar verschillen wij dan in. En daar laat ik het bij.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:08 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar je slaat een stapje over, want Israël maakte het ESF vorige keer al volledig politiek doordat hun eigen overheid (!) een dure stemcampagne voor het Songfestival kocht. Dat anderen daar vervolgens ook politiek op gaan reageren kan je dan natuurlijk niet meer voorkomen.
Dat is alsof we van de EBU allemaal niet het woord 'paars' mogen roepen en dat Israël dat dan toch vijf keer roept en NL en andere landen daarop zeggen 'wij trekken ons terug omdat zij paars zeiden' en je daarna zegt 'ZIJ ZEGGEN Paars IN HUN REACTIE, FOEI!'. Ja, als reactie op..
Uiteraard, want de organisatie heeft de Oost-Europese landen juist structureel tegengewerkt jarenlang. Oost-Europa domineert het festival in de jaren 2000, en ineens moet de jury teruggehaald worden omdat landen zoals Engeland het niet konden verkroppen dat ze iedere keer onderaan het scorebord eindigden. Luxemburg werd in 2024 met open armen ontvangen, maar geen enkele moeite werd gedaan om Noord-Macedonië of Bulgarije terug te brengen. Albanië die consistent een slechte startpositie toegewezen kreeg, de lijst loopt door.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:20 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Ik had al eerder geconcludeerd dat het ook duidelijk is dat de EBU niets geeft om de eerder afgehaakte oost-europa landen, behalve wanneer het hen goed uitkomt.
Wat jammer dat je het erbij laat. We kunnen er toch gewoon fatsoenlijk zonder ruzie over praten?quote:Op donderdag 4 december 2025 21:22 schreef summer52 het volgende:
[..]
Daar verschillen wij dan in. En daar laat ik het bij.
En de allergrootste compensatieland wordt Canada!quote:Op donderdag 4 december 2025 21:15 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wel met kanttekening dat we in die jaren ook wel flink door de kwalitatieve ondergrens zijn gegaan.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:22 schreef Nexum het volgende:
[..]
Uiteraard, want de organisatie heeft de Oost-Europese landen juist structureel tegengewerkt jarenlang. Oost-Europa domineert het festival in de jaren 2000, en ineens moet de jury teruggehaald worden omdat landen zoals Engeland het niet konden verkroppen dat ze iedere keer onderaan het scorebord eindigden. Luxemburg werd in 2024 met open armen ontvangen, maar geen enkele moeite werd gedaan om Noord-Macedonië of Bulgarije terug te brengen. Albanië die consistent een slechte startpositie toegewezen kreeg, de lijst loopt door.
Hardop gelachenquote:Op donderdag 4 december 2025 21:24 schreef TheVulture het volgende:
Ik las net berichten dat Monaco blijkbaar ook nog terugkomt
Mwah, ik snap je punt maar als ik 2025 vergelijk met 2008 zie ik eerlijk gezegd weinig verschillen. Toen was dat clownesk/ironische ook erg populair. Maar dat is mijn eigen interpretatie uiteraardquote:Op donderdag 4 december 2025 21:28 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Wel met kanttekening dat we in die jaren ook wel flink door de kwalitatieve ondergrens zijn gegaan.
Al is dat natuurlijk ook enigszins subjectief.
Ik vond 2025 qua inzendingen dan ook niet top.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:32 schreef Nexum het volgende:
[..]
Mwah, ik snap je punt maar als ik 2025 vergelijk met 2008 zie ik eerlijk gezegd weinig verschillen. Toen was dat clownesk/ironische ook erg populair. Maar dat is mijn eigen interpretatie uiteraard
Die terugkerende landen zullen wel geen participatie fee hoeven te betalen. Ze doen dit puur om een groot deelnemersveld te creëren om het aanzien "hoog" te houden.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:24 schreef TheVulture het volgende:
Ik las net berichten dat Monaco blijkbaar ook nog terugkomt
Oeh, wel leuke muziek daar vaak!!!quote:Op donderdag 4 december 2025 21:20 schreef Nexum het volgende:
[..]
Straks omzeilen ze de normale regels voor ITU en EBU lidmaatschap om Kosovo er bij te halen![]()
![]()
Ik had Canada erbij eigenlijk nog wel leuk gevonden, maar niet op deze manier.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:26 schreef NailQueen het volgende:
[..]
En de allergrootste compensatieland wordt Canada!
Sterker nog, ik denk stiekem echt dat sommigen misschien nog wel een zakkie geld tóe krijgen. En dat dat de reden is dat Moldavië nu ineens hun voorronde in een grote arena kan organiseren ipv in de plaatselijke volleybalkantine.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:43 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Die terugkerende landen zullen wel geen participatie fee hoeven te betalen. Ze doen dit puur om een groot deelnemersveld te creëren om het aanzien "hoog" te houden.
Publiek zal wel kaarten moeten kopen, dus dat kan ook weer geld opleveren. Apart is het wel.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Sterker nog, ik denk stiekem echt dat sommigen misschien nog wel een zakkie geld tóe krijgen. En dat dat de reden is dat Moldavië nu ineens hun voorronde in een grote arena kan organiseren ipv in de plaatselijke volleybalkantine.
Dit is wel oprecht raar.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:50 schreef Greys het volgende:
[..]
Sterker nog, ik denk stiekem echt dat sommigen misschien nog wel een zakkie geld tóe krijgen. En dat dat de reden is dat Moldavië nu ineens hun voorronde in een grote arena kan organiseren ipv in de plaatselijke volleybalkantine.
Ja maar dan had dat andere jaren ook gekund als de verkoop genoeg oplevert, zou je zeggen.quote:Op donderdag 4 december 2025 21:55 schreef hole1988 het volgende:
[..]
Publiek zal wel kaarten moeten kopen, dus dat kan ook weer geld opleveren.
Er zit echt een luchtje aan.quote:Apart is het wel.
En het vervelende is dat de mense thuis dit allemaal niet weten.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:00 schreef Greys het volgende:
Ik kan er nog steeds niet over uit dat de omroepbaas van organiserend Oostenrijk onlangs op de koffie ging bij de president van Israël om hem in z'n kont te kruipen en te verzekeren dat Israël er echt in moet blijven bij het ESF.
Maar verder is het Eurovisie echt niet politiek..
Het lijkt wel een slecht toneelstuk waar we in zijn beland met de EBU in de hoofdrol.
Moet je je voorstellen dat de omroepbaas van RAI in 2022 naar Putin was gegaan.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:00 schreef Greys het volgende:
Ik kan er nog steeds niet over uit dat de omroepbaas van organiserend Oostenrijk onlangs op de koffie ging bij de president van Israël om hem in z'n kont te kruipen en te verzekeren dat Israël er echt in moet blijven bij het ESF.
Maar verder is het Eurovisie echt niet politiek..
Het lijkt wel een slecht toneelstuk waar we in zijn beland met de EBU in de hoofdrol.
quote:Op donderdag 4 december 2025 20:44 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De afbeelding van de stemming zegt veel:quote:Op donderdag 4 december 2025 20:48 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja bizar he? De EBU koos heel uitgekookt voor 'als het merendeel het eens is met de vernieuwde regels bedoelen ze daar vast óók mee dat ze het ermee eens zijn dat Israël meedoet want zonder hen waren die aanpassingen niet eens nodig'. Heel smerig. Want als ik daar bv namens NL had gezeten had ik prima vóór die nieuwe regels kunnen stemmen (want sowieso beter, voor iedereen en het hele festival) maar tegen deelname van Israël. Het kan heel goed los staan. Maar de EBU is een smerige doortrapte organisatie dus dan krijg je dit.
De algemene vergadering van de EBU stemt in principe niet over de regels van het songfestival. Daar is tenstlotte de Reference Group voor. De reference group had de regelwijziging vastgesteld, dus die regelwijziging kwam er, ongeacht wat de uitslag van de stemming in de algemene vergadering was.quote:
Die weten niks. Ook niet van het absolute wangedrag van de Israëlische delegatie in het jaar van Joost. Ook niet dat de songwriter van dat jaar van Israël die daar aanwezig was de meest gruwelijke dingen over mede-deelnemers in haar instastories gooide over niet mogen ademhalen. Ook niet over de Israëlische journalist die in de arena in de gangen bij de repetities andere deelnemers liep te treiteren en door bewaking weggeduwd moest worden bij deelnemers. Ook niet van het stemmen kopen door de overheid. En niet van het koffie drinken met de Israëlische president. Niks. Gewoon lekker JODENHATERSSSSS roepen tegen de mensen die Israël niet meer op het ESF willen is immers véél makkelijker en bekt zo lekker.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:04 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
En het vervelende is dat de mense thuis dit allemaal niet weten.
quote:Op donderdag 4 december 2025 22:06 schreef Em31 het volgende:
[..]
Moet je je voorstellen dat de omroepbaas van RAI in 2022 naar Putin was gegaan.
Bulgarije heeft zelfs drie showsquote:Op donderdag 4 december 2025 22:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja maar dan had dat andere jaren ook gekund als de verkoop genoeg oplevert, zou je zeggen.
[..]
Er zit echt een luchtje aan.
Maar ik wantrouw na de hele lijst fiasco's van de EBU sinds Joost echt álles van ze.
Nee die zijn eerst nog maanden druk met sneren en opstoken naar AvroTros omdat hun jaarlijkse betaalde tripje niet doorgaat.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:03 schreef Em31 het volgende:
[..]
Dit is wel oprecht raar.Sowieso dat die financiële problemen van meerdere landen er ineens niet meer zijn.
Zou leuk zijn als iemand eens uit ging zoeken hoe dit eigenlijk kan, maar daar hebben Songfestivaljournalisten uiteraard geen tijd voor.
Dat lying by omission is tegenwoordig een steeds groter probleem aan het worden. Alles moet zwart en wit zijn en zo makkelijk mogelijk worden uitgelegd, waarbij voor het gemak allerlei nuances en belangrijke bijzaken worden weggelaten.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:09 schreef Greys het volgende:
[..]
Die weten niks. Ook niet van het absolute wangedrag van de Israëlische delegatie in het jaar van Joost. Ook niet dat de songwriter van dat jaar van Israël die daar aanwezig was de meest gruwelijke dingen over mede-deelnemers in haar instastories gooide over niet mogen ademhalen. Ook niet over de Israëlische journalist die in de arena in de gangen bij de repetities andere deelnemers liep te treiteren en door bewaking weggeduwd moest worden bij deelnemers. Ook niet van het stemmen kopen door de overheid. En niet van het koffie drinken met de Israëlische president. Niks. Gewoon lekker JODENHATERSSSSS roepen tegen de mensen die Israël niet meer op het ESF willen is immers véél makkelijker en bekt zo lekker.
Dat hele liegen over geluid filteren in de zaal was ook zo triest, net of we allemaal achterlijk zijn en mensen geen filmpjes maken vanuit de zaal.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:16 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat lying by omission is tegenwoordig een steeds groter probleem aan het worden. Alles moet zwart en wit zijn en zo makkelijk mogelijk worden uitgelegd, waarbij voor het gemak allerlei nuances en belangrijke bijzaken worden weggelaten.
Eerst komen de Albert Verlindes bij de talkshows aanschuiven over hoe jammer ze het vinden dat hun avondje tv kijken wordt verpest.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:15 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee die zijn eerst nog maanden druk met sneren en opstoken naar AvroTros omdat hun jaarlijkse betaalde tripje niet doorgaat.
“Niet politiek.”quote:According to Ynetnews, Israel's #Eurovision 2026 participation was secured after a "months-long diplomatic campaign that unfolded largely behind the scenes".
A coordinated effort involved KAN executives, government advisers, and Israeli president Isaac Herzog's residence.
Het is toch werkelijk waar niet te geloven.quote:
De Nederlandse Songfestival'journalisten' zijn echt mede schuldig aan het haten richting AvroTros door de halve goegemeente. Omdat ZIJ als 'journalist' hun werk niet goed doen en alleen maar in hun eigen straatje schrijven/roepen.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:16 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat lying by omission is tegenwoordig een steeds groter probleem aan het worden. Alles moet zwart en wit zijn en zo makkelijk mogelijk worden uitgelegd, waarbij voor het gemak allerlei nuances en belangrijke bijzaken worden weggelaten.
In een woord walgelijkquote:
Nee, wat jij nu doet is jodenhaat ja [/sarcasmemodusuit]quote:Op donderdag 4 december 2025 22:39 schreef Em31 het volgende:
[..]
Het is toch werkelijk waar niet te geloven.![]()
Maar dit is blijkbaar wat de meerderheid gewoon wil accepteren. Echt wtf. Zoals ze in Spanje al zeiden, elk ander land had al op kunnen rotten.
De diskwalificatie van Joost is ook nooit helemaal goed uitgelegd aan de mensuh thuis, mede omdat Aran Bade en de andere roddeljournalisten het toch al niet in Joost zagen zitten en het dus vooral op zijn onaangepaste gedrag gooiden. Maar die gespannen sfeer was voor een belangrijk deel te danken aan de Israëlische delegatie: om te beginnen natuurlijk door hun pestgedrag, maar ook doordat Joost pal voor hen werd gezet in de running order van de finale en dus sowieso benadeeld werd, zelfs als hij wel had mogen meedoen. Hetzelfde gebeurde met Tommy Cash dit jaar.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:41 schreef Greys het volgende:
[..]
De Nederlandse Songfestival'journalisten' zijn echt mede schuldig aan het haten richting AvroTros door de halve goegemeente. Omdat ZIJ als 'journalist' hun werk niet goed doen en alleen maar in hun eigen straatje schrijven/roepen.
Van de Arans kan je dat verwachten met zo'n roddelshow als werkgever, maar van zo'n Raatgever mag (moet) je echt beter verwachten. Die zou gewoon goed geïnformeerd moeten zijn en alle waarheden opschrijven. En noemen als hij aanschuift in een talkshow. Echt heel kwalijk.
Omdat ze dan de Mona Keizers van dit land over zich heen krijgen met daarbij een kudde briesende ongeïnformeerde idioten. Met dank aan onze ESF 'journalisten'.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:41 schreef TheVulture het volgende:
Al die zogenaamde kenners nu ook weer bij RTL Tonight die roepen dat je over de politiek heen moet stappen: "HALLO, Israel heeft er juist een politieke wedstrijd van gemaakt het afgelopen jaar." Waarom zit er niet een zogenaamde duider ergens aan tafel die dat punt vooral maakt
True,maar voor wat het laatste betreft: Ik vraag me dat dus oprecht af, of hij écht zo dommig is dat hij dat niet begrijpt of dat allemaal mist, of dat het hem - gezien zijn publiek - wel goed uitkomt om dat zogenaamd niet te weten allemaal.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:53 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
De diskwalificatie van Joost is ook nooit helemaal goed uitgelegd aan de mensuh thuis, mede omdat Aran Bade en de andere roddeljournalisten het toch al niet in Joost zagen zitten en het dus vooral op zijn onaangepaste gedrag gooiden. Maar die gespannen sfeer was voor een belangrijk deel te danken aan de Israëlische delegatie: om te beginnen natuurlijk door hun pestgedrag, maar ook doordat Joost pal voor hen werd gezet in de running order van de finale en dus sowieso benadeeld werd, zelfs als hij wel had mogen meedoen. Hetzelfde gebeurde met Tommy Cash dit jaar.
Het probleem is volgens mij dat de Aran Bades dit ook gewoon niet begrijpen, dus kunnen ze het al helemaal niet aan de kijker uitleggen.
Hóe kunnen ze ook hier weer mee wegkomen. Het is echt De Grote Israël Show geworden. Maar als een NLse deelnemer een keer de verkeerde kant op wijst mot ie naar huis. Het is zó erg en oneerlijk allemaal dit dat ik serieus hoop dat Israël enorm wint in mei en in de zeven jaren erna en dat de hele EBU daardoor naar z'n moer gaat.quote:
Het feit alleen al dat de president zich daar zo mee bezig houdt geeft aan wat een belangrijk propagandamiddel Eurovisie is voor Israël.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:58 schreef Greys het volgende:
[..]
Hóe kunnen ze ook hier weer mee wegkomen. Het is echt De Grote Israël Show geworden. Maar als een NLse deelnemer een keer de verkeerde kant op wijst mot ie naar huis. Het is zó erg en oneerlijk allemaal dit dat ik serieus hoop dat Israël enorm wint in mei en in de zeven jaren erna en dat de hele EBU daardoor naar z'n moer gaat.
En geen enkele schaamte ook om dit te delen. Er komen toch geen consequenties dus geheim houden is niet eens nodig. Ongelofelijk.quote:Op donderdag 4 december 2025 23:35 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Het feit alleen al dat de president zich daar zo mee bezig houdt geeft aan wat een belangrijk propagandamiddel Eurovisie is voor Israël.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Sahara is zonder meer erg droog.
quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:17 schreef Fred_B het volgende:
De druiven voor Raadgever zijn nog steeds enorm zuur. Hij heeft nu een soort artikel in het Parool gezet dat nog het meest lijkt op hoe in de Sovjetunie een heel andere werkelijkheid beschreven werd.
Achter een betaalmuur, dus alleen een fragment:En deze dwaas mag dan continu hier alles 'duiden'.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Israëlische regering heeft niets 'gemanipuleerd'. Dat betreft simpelweg ongefundeerde aantijgingen.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:31 schreef Sableheart het volgende:
Daarnaast, toch maar een reactie op het nieuws.
Allereerst, een terechte beslissing van de landen die zich nu terugtrekken. Het gedrag van de Israelische delegatie en de manipulatie vanuit de Israelische regering in de afgelopen twee edities vormt een ernstige bedreiging voor het apolitiek zijn van het festival, en de voorgestelde regelwijzigingen gaan niet voldoende zijn om dat probleem op te lossen. Ik verwacht volledig dat er volgend jaar opnieuw een reclamecampagne komt vanuit de Israelische overheid (deze keer alleen zonder directe medewerking van de delegatie) en dat we opnieuw een zwaar vertekenende televote gaan zien. Dat is voor mij voldoende reden om niet mee te doen tot de EBU daadwerkelijk de situatie weer op orde heeft.
Tegelijkertijd is de manier waarop de EBU haar regels afdwingt al langere tijd een probleem. Azerbeidzjan manipuleert stemmen? We vegen het onder het tapijt en spreken ze streng toe. In de juryvote in de halve finale worden stemmen uitgewisseld? We doen alsof er problemen zijn met de verbinding zodat we de straf van het schrappen van de juryvote niet publiekelijk hoeven te maken. Wanneer is een inzending te politiek? Dat hangt af van of het overeenkomt met de politieke mening die bij het merendeel van de leden leeft. Die manier van de regels handhaven leidt tot problemen zodra er significante verschillen van mening zijn, En dat is een situatie waarop de EBU, ondanks de gebeurtenissen van anderhalf jaar geleden, nog steeds niet goed voorbereid is.
De manier waarop deze stemming verliep, in combinatie met het bovenstaande, zorgt er voor dat ik bang ben dat de EBU haar zaakjes niet op de middellange termijn op orde gaat krijgen. Het beste wat we kunnen hopen is dat de situatie in Gaza voldoende stabiliseert dat de Israelische regering het niet langer nodig vindt om het ESF op deze manier als propaganda instrument in te zetten.
Een andere manier waarop ik Nederland terug zie keren, is als een andere omroep voor 2027 de deelname wil overnemen. De druk vanuit de Nederlandse pers is er groot genoeg voor, en het festival heeft voldoende uitstraling om het voor sommige omroepen de moeite waard te maken, zeker met de druk van de bezuinigingen die er ook meespelen. Als een andere omroep volgend jaar tegen AvroTros zegt: "als julie niet willen meedoen, doen wij dat wel", dan zie ik AvroTros ook nog wel overstag gaan.
Maar voor nu, terechte beslissing, al doet het pijn dat Nederland niet meedoet.
Ongeïnformeerde idioten? Over wie heb je het nu precies?quote:Op donderdag 4 december 2025 22:54 schreef Greys het volgende:
[..]
Omdat ze dan de Mona Keizers van dit land over zich heen krijgen met daarbij een kudde briesende ongeïnformeerde idioten. Met dank aan onze ESF 'journalisten'.
Wat we vooral zien is dat bepaalde landen kopje onder gaan, het Songfestival gaat gewoon door mét Israël als deelnemer.quote:
Als er een blinde, compleet ongefundeerde hetze tegen een land gevoerd met als bedoeling dat land uit te sluiten zal dat een tegenreactie krijgen. Wellicht moet je het probleem zoeken bij de mensen die insteken op de uitsluiting van een land, niet de tegenreactie.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:25 schreef Momo het volgende:
En online zie weer overal mensen die zeggen alsnog weer zoveel mogelijk te stemmen voor Israël met alle devices. Wel raar nu er nog geen artiest of nummer is. Maar straks weer allemaal beweren dat het het beste nummer was.
Op zich is dat wel de tactiek die je moet toepassen. Zie Trump: hij heeft ongeveer elke dag een Watergate, maar hij doet het gewoon in het openbaar en blijkbaar kom je er dan gewoon mee weg. Voor Israël geldt hetzelfde: wat moeten ze in vredesnaam nog meer doen om geboycot te worden? Dan hoeft dit soort gekonkelfoes dus ook niet in het geheim.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:07 schreef Em31 het volgende:
[..]
En geen enkele schaamte ook om dit te delen. Er komen toch geen consequenties dus geheim houden is niet eens nodig. Ongelofelijk.
En altijd met een zeer objectieve, weloverwogen kijk op de zaak. Israel good, everyone else bad.quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:31 schreef Momo het volgende:
Jeetje de Israël webcare heeft nu ook ESF gevonden. Net als toen ineens WLR toen Israël besproken werd.
Gabe heeft aangekondigd met een video te komen maar dat heeft nog tijd nodig want alles moet nog (bij heel veel mensen) landen. En beslissingen moeten gemaakt worden voor wat ze willen doen met hun kanaal en zo. Wat wel en wat niet. Ik hoop dat het kritische geluid van een Gabe en een Stuart wel blijven want je ziet nu al dat de Raatgevers en dagjestoeristen heel makkelijk het gedraai en geblaat van Martin Green en consorten overneemt, want dat krijgt de meeste aandacht.quote:Op vrijdag 5 december 2025 10:22 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Gabe komt vast ook wel met een video. Maar het valt me op dat hij al een tijdje stil is.
quote:Op vrijdag 5 december 2025 10:22 schreef NailQueen het volgende:
[..]
Gabe komt vast ook wel met een video. Maar het valt me op dat hij al een tijdje stil is.
Volgens mij staat in de wet dat zaken zoals het ESF net als de OS altijd uitgezonden moeten wordenquote:Op vrijdag 5 december 2025 11:10 schreef HenkjeNL2 het volgende:
Ik snap niet dat het überhaupt nog uitgezonden gaat worden als we zo principieel willen zijn. Doe dan ook gewoon mee.
Met NTR.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:06 schreef Momo het volgende:
Songfestivalweblog.nl meldt trouwens dat NOS songfestival gaat uitzenden.
De RTBF hep nooit geen geld, dus die laten zich deze winstgevende avonden echt niet afnemen.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:18 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd wat België gaat doen, poll op hln.be is redelijk duidelijk wat publiek denkt.
[ afbeelding ]
Altijd wel grappig dat mensen in NWS die zaten te juichen dat er meer geld bespaard ging worden nu.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:22 schreef Fred_B het volgende:
[..]
De RTBF hep nooit geen geld, dus die laten zich deze winstgevende avonden echt niet afnemen.
Nou ja, als dat niet het geval was is het ook prima te volgen via YouTube. Heb ik dit jaar een avond gedaan, ging vlekkeloos.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Met NTR.
https://nos.nl/artikel/25(...)s-evenementen-en-ntr
Gelukkig ook nog wel goed nieuws zo
Raatgever snapt gewoon niet dat je zelf principes kunt hebben. Hij probeert de Avrotros nu een beetje neer te zetten als het lulletje van de klas, omdat ze de meerderheid niet achter zich hebben kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 5 december 2025 10:48 schreef Cee het volgende:
[..]
Gabe heeft aangekondigd met een video te komen maar dat heeft nog tijd nodig want alles moet nog (bij heel veel mensen) landen. En beslissingen moeten gemaakt worden voor wat ze willen doen met hun kanaal en zo. Wat wel en wat niet. Ik hoop dat het kritische geluid van een Gabe en een Stuart wel blijven want je ziet nu al dat de Raatgevers en dagjestoeristen heel makkelijk het gedraai en geblaat van Martin Green en consorten overneemt, want dat krijgt de meeste aandacht.
Dit is natuurlijk Vlaanderen maar het is Wallonië die dit jaar aan zet is.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:18 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd wat België gaat doen, poll op hln.be is redelijk duidelijk wat publiek denkt.
[ afbeelding ]
Jezus, gaan ze Gabe nu ook al bedreigenquote:Op vrijdag 5 december 2025 11:03 schreef Momo het volgende:
[..]
[ x ]
Die zal vast wel met een video komen, maar snap wel dat hij even er niet zoveel zin in heeft.
Ja, het blijft wonderlijk hoe allerlei mensen altijd precies weten hoe het bij het ESF werkt, maar zelfs echte argumenten in hun voordeel niet kennen.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Altijd wel grappig dat mensen in NWS die zaten te juichen dat er meer geld bespaard ging worden nu.
HLN is de Belgische Telegraaf, dat publiek vindt ESC toch maar "woke onzin".quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:18 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Dat zegt niks, het Nederlandse Telegraaf publiek staat nu massaal op de achterste benen dat we niet meedoen. Ondanks dat ze het woke onzin vinden.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:41 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
HLN is de Belgische Telegraaf, dat publiek vindt ESC toch maar "woke onzin".
Je weet dat Israël dat gewoon toegeeft en dat er ook de laatste maanden gewoon weer ESF gesprekken zijn geweest door een heel team van de Israëlische overheid en dat ze dat zélf naar buiten brachten, zelfs gisteren nog?quote:Op vrijdag 5 december 2025 09:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De Israëlische regering heeft niets 'gemanipuleerd'. Dat betreft simpelweg ongefundeerde aantijgingen.
Ik bedoel daar de mensen mee die gewoon iets roepen zonder de belangrijkste dingen te weten of die ervoor kiezen de bewijzen gewoon te negeren. Wie dat zijn mag je zelf invullen.quote:Ongeïnformeerde idioten? Over wie heb je het nu precies?
Is ook wel zo natuurlijk, maar ik vind via gewoon een TV-zender vaak net even fijnerquote:Op vrijdag 5 december 2025 11:25 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Nou ja, als dat niet het geval was is het ook prima te volgen via YouTube. Heb ik dit jaar een avond gedaan, ging vlekkeloos.
Ja, maar dat is van dat publiek wat sowieso érgens boos over moet zijn. En ook sowieso tegen 'de overheid' (want dat is AVROTROS natuurlijk, gestuurd door links etc etc).quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:43 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Dat zegt niks, het Nederlandse Telegraaf publiek staat nu massaal op de achterste benen dat we niet meedoen. Ondanks dat ze het woke onzin vinden.
Slappe hap.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:19 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Met NTR.
https://nos.nl/artikel/25(...)s-evenementen-en-ntr
Gelukkig ook nog wel goed nieuws zo
Woeste mensen moet je niet hebben inderdaad.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, maar dat is van dat publiek wat sowieso érgens boos over moet zijn. En ook sowieso tegen 'de overheid' (want dat is AVROTROS natuurlijk, gestuurd door links etc etc).
quote:Op donderdag 4 december 2025 20:30 schreef heywoodu het volgende:
Godverdomme AVROTROS en EBU![]()
![]()
Wat matig, beide beslissingen.
Uitzenden is wettelijk verplicht momenteel, dus logisch dat NOS/NTR het dan doet.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:59 schreef superniger het volgende:
[..]
Slappe hap.
Dan moet je het helemaal niet uitzenden.
Zo werkt dat dus. En gisteren vond je het jammer dat ik niet met je in discussie wilde gaan want dat kan hier toch zonder ruzie? Maar dan wel andersdenkenden een kudde ongeinformeerde idioten noemen.quote:Op donderdag 4 december 2025 22:54 schreef Greys het volgende:
[..]
Omdat ze dan de Mona Keizers van dit land over zich heen krijgen met daarbij een kudde briesende ongeïnformeerde idioten. Met dank aan onze ESF 'journalisten'.
Dan pak je maar de boetes + uitsluiting voor de komende 3 jaar.quote:Op vrijdag 5 december 2025 12:07 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Uitzenden is wettelijk verplicht momenteel, dus logisch dat NOS/NTR het dan doet.
Ik kan me een bijzonder smakeloze post van jou herinneren, waar de honden geen brood van lusten. Gelukkig werd die verwijderd. Stel je voor dat we hier foto's van verminkte Palestijnse kindertjes gaan posten.quote:Op vrijdag 5 december 2025 12:08 schreef summer52 het volgende:
[..]
Zo werkt dat dus. En gisteren vond je het jammer dat ik niet met je in discussie wilde gaan want dat kan hier toch zonder ruzie? Maar dan wel andersdenkenden een kudde ongeinformeerde idioten noemen.
En daarnaast dat delen van allerlei ongefundeerde berichten op X?
X werd hier het afvoerputje genoemd maar als het in het straatje anti Israël past dan worden die berichten volop gedeeld en geliked.
Dit wordt zo wel een topic met maar 1 gezicht, want users die Pro Israël zijn worden weggezet als trollen en hun wordt heel sneaky duidelijk gemaakt dat ze hier eigenlijk niets te zoeken hebben.
Daar hebben ze een mooi woord voor...polariseren.
Sorry maar Mona Keizer en bv Wilders zijn ongeïnformeerde idioten als het om het Songfestival gaat. Je hoort ze er nooit over, ze weten er echt niks van en je hoort ze alleen bij ophef. Zelfs jij had tot een jaar of drie geleden hen dan ongeïnformeerde idioten gevonden als ze een mening over het Songfestival hadden.quote:Op vrijdag 5 december 2025 12:08 schreef summer52 het volgende:
[..]
Zo werkt dat dus. En gisteren vond je het jammer dat ik niet met je in discussie wilde gaan want dat kan hier toch zonder ruzie? Maar dan wel andersdenkenden een kudde ongeinformeerde idioten noemen.
En daarnaast dat delen van allerlei ongefundeerde berichten op X?
X werd hier het afvoerputje genoemd maar als het in het straatje anti Israël past dan worden die berichten volop gedeeld en geliked.
Dit wordt zo wel een topic met maar 1 gezicht, want users die Pro Israël zijn worden weggezet als trollen en hun wordt heel sneaky duidelijk gemaakt dat ze hier eigenlijk niets te zoeken hebben.
Daar hebben ze een mooi woord voor...polariseren.
Nog preciezer: het Vlaamse filiaal van het AD.quote:Op vrijdag 5 december 2025 11:41 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
HLN is de Belgische Telegraaf, dat publiek vindt ESC toch maar "woke onzin".
Heb op social media ook wel wat Israëliërs gezien die het alleen maar jammer vinden hoe het is gegaan en de campagne die de laatste 2 jaar is gevoerd om maar tegen de stroming zoveel mogelijk punten te krijgen met nummers die verder geen significante belangstelling en streams hebben gekregen. En al het gedoe achter de schermen. Kan dat wel respecteren als ze wel zien dat vanuit Israël fouten zijn gemaakt. En dan kunnen ze nog steeds wel of niet vinden dat Israël wel weer mee zou mogen doen.quote:Op vrijdag 5 december 2025 12:27 schreef Greys het volgende:
[..]
Had gister nog iemand aan de telefoon die pro Israëlische deelname is. We hebben alles besproken. Nul ruzie. Fijn gesprek. Agree to disagree en we vonden elkaar in de gezamenlijke teleurstelling hoe alles loopt. Het kán dus best. Dat was dan óók geen ongeïnformeerde idioot. Want diegene weet verdomd veel van het Songfestival.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |