abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219411746
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:00 schreef Greys het volgende:
Ik kan er nog steeds niet over uit dat de omroepbaas van organiserend Oostenrijk onlangs op de koffie ging bij de president van Israël om hem in z'n kont te kruipen en te verzekeren dat Israël er echt in moet blijven bij het ESF.

Maar verder is het Eurovisie echt niet politiek..

Het lijkt wel een slecht toneelstuk waar we in zijn beland met de EBU in de hoofdrol.
En het vervelende is dat de mense thuis dit allemaal niet weten.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_219411764
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:00 schreef Greys het volgende:
Ik kan er nog steeds niet over uit dat de omroepbaas van organiserend Oostenrijk onlangs op de koffie ging bij de president van Israël om hem in z'n kont te kruipen en te verzekeren dat Israël er echt in moet blijven bij het ESF.

Maar verder is het Eurovisie echt niet politiek..

Het lijkt wel een slecht toneelstuk waar we in zijn beland met de EBU in de hoofdrol.
Moet je je voorstellen dat de omroepbaas van RAI in 2022 naar Putin was gegaan.
pi_219411770
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:44 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Dit stukje snap ik nog steeds niet. Even los van wel/niet mee eens, wat is procedureel de gedachtegang achter dit?

Alsof je in een groep gaat stemmen over waar je naartoe gaat op vakantie, maar bij uitkomst X ga je dan niet meer stemmen op waar we morgen gaan eten ofzo? Ik snap de correlatie tussen die dingen niet :D
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:48 schreef Greys het volgende:

[..]
Ja bizar he? De EBU koos heel uitgekookt voor 'als het merendeel het eens is met de vernieuwde regels bedoelen ze daar vast óók mee dat ze het ermee eens zijn dat Israël meedoet want zonder hen waren die aanpassingen niet eens nodig'. Heel smerig. Want als ik daar bv namens NL had gezeten had ik prima vóór die nieuwe regels kunnen stemmen (want sowieso beter, voor iedereen en het hele festival) maar tegen deelname van Israël. Het kan heel goed los staan. Maar de EBU is een smerige doortrapte organisatie dus dan krijg je dit.
De afbeelding van de stemming zegt veel:
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:28 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
De algemene vergadering van de EBU stemt in principe niet over de regels van het songfestival. Daar is tenstlotte de Reference Group voor. De reference group had de regelwijziging vastgesteld, dus die regelwijziging kwam er, ongeacht wat de uitslag van de stemming in de algemene vergadering was.

Het voorstel vanuit de EBU was om geen stemming te laten plaatsvinden over deelname van Israel, omdat de voorgestelde regelwijzigingen volgens de EBU voldoende zouden zijn. Over dat voorstel is een stemming afgedwongen door onder andere Spanje en Nederland. Daardoor was de stemming die er was effectief een stemming of er een stemming plaats moest vinden. Uiteraard haalt de beslissing om een stemming plaats te laten vinden over deelname van Israel, alleen een meerderheid als er daadwerkelijk een meerderheid is om Israel weg te sturen.

Maar door de keuze van de EBU om het op deze manier te doen, kunnen ze het presenteren alsof er over de regelwijziging gestemd werd. Waardoor er nooit over deelname van Israel gestemd is, en landen als Noorwegen en Zweden net iets meer hebben om zich achter te verschuilen.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 22:09:01 #229
163650 Greys
pi_219411784
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:04 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
En het vervelende is dat de mense thuis dit allemaal niet weten.
Die weten niks. Ook niet van het absolute wangedrag van de Israëlische delegatie in het jaar van Joost. Ook niet dat de songwriter van dat jaar van Israël die daar aanwezig was de meest gruwelijke dingen over mede-deelnemers in haar instastories gooide over niet mogen ademhalen. Ook niet over de Israëlische journalist die in de arena in de gangen bij de repetities andere deelnemers liep te treiteren en door bewaking weggeduwd moest worden bij deelnemers. Ook niet van het stemmen kopen door de overheid. En niet van het koffie drinken met de Israëlische president. Niks. Gewoon lekker JODENHATERSSSSS roepen tegen de mensen die Israël niet meer op het ESF willen is immers véél makkelijker en bekt zo lekker.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 22:09:58 #230
163650 Greys
pi_219411790
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:06 schreef Em31 het volgende:

[..]
Moet je je voorstellen dat de omroepbaas van RAI in 2022 naar Putin was gegaan.
_O-

Het is toch te bizar allemaal.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219411811
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:03 schreef Greys het volgende:

[..]
Ja maar dan had dat andere jaren ook gekund als de verkoop genoeg oplevert, zou je zeggen.
[..]
Er zit echt een luchtje aan.
Maar ik wantrouw na de hele lijst fiasco's van de EBU sinds Joost echt álles van ze.
Bulgarije heeft zelfs drie shows :')

Alsof het publiek daar massaal kaartjes gaat kopen voor die muziekavonden.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 22:15:26 #232
163650 Greys
pi_219411824
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:03 schreef Em31 het volgende:

[..]
Dit is wel oprecht raar. :') Sowieso dat die financiële problemen van meerdere landen er ineens niet meer zijn.

Zou leuk zijn als iemand eens uit ging zoeken hoe dit eigenlijk kan, maar daar hebben Songfestivaljournalisten uiteraard geen tijd voor.
Nee die zijn eerst nog maanden druk met sneren en opstoken naar AvroTros omdat hun jaarlijkse betaalde tripje niet doorgaat.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219411835
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:09 schreef Greys het volgende:

[..]
Die weten niks. Ook niet van het absolute wangedrag van de Israëlische delegatie in het jaar van Joost. Ook niet dat de songwriter van dat jaar van Israël die daar aanwezig was de meest gruwelijke dingen over mede-deelnemers in haar instastories gooide over niet mogen ademhalen. Ook niet over de Israëlische journalist die in de arena in de gangen bij de repetities andere deelnemers liep te treiteren en door bewaking weggeduwd moest worden bij deelnemers. Ook niet van het stemmen kopen door de overheid. En niet van het koffie drinken met de Israëlische president. Niks. Gewoon lekker JODENHATERSSSSS roepen tegen de mensen die Israël niet meer op het ESF willen is immers véél makkelijker en bekt zo lekker.
Dat lying by omission is tegenwoordig een steeds groter probleem aan het worden. Alles moet zwart en wit zijn en zo makkelijk mogelijk worden uitgelegd, waarbij voor het gemak allerlei nuances en belangrijke bijzaken worden weggelaten.
  donderdag 4 december 2025 @ 22:18:58 #234
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219411847
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:16 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat lying by omission is tegenwoordig een steeds groter probleem aan het worden. Alles moet zwart en wit zijn en zo makkelijk mogelijk worden uitgelegd, waarbij voor het gemak allerlei nuances en belangrijke bijzaken worden weggelaten.
Dat hele liegen over geluid filteren in de zaal was ook zo triest, net of we allemaal achterlijk zijn en mensen geen filmpjes maken vanuit de zaal.
pi_219411863
Eurovision shouldn’t be used as a political theatre

twitter

Wat is dat toch bij personeel van de EBU dat ze daar maar gaan denken dat als je onzin maar vaak genoeg herhaalt, dat het dan waarheid wordt. Denk ook aan het ESF als geen landenwedstrijd of dat er geen enkele klacht was over Israël.
pi_219411908
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:15 schreef Greys het volgende:

[..]
Nee die zijn eerst nog maanden druk met sneren en opstoken naar AvroTros omdat hun jaarlijkse betaalde tripje niet doorgaat.
Eerst komen de Albert Verlindes bij de talkshows aanschuiven over hoe jammer ze het vinden dat hun avondje tv kijken wordt verpest.
  donderdag 4 december 2025 @ 22:30:46 #237
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219411929
twitter
pi_219411932
https://x.com/escdiscord/(...)waRlpeJQV9ZltgerYCng

quote:
According to Ynetnews, Israel's #Eurovision 2026 participation was secured after a "months-long diplomatic campaign that unfolded largely behind the scenes".

A coordinated effort involved KAN executives, government advisers, and Israeli president Isaac Herzog's residence.
“Niet politiek.”
C’est Davie :o)
pi_219411935
Dat wat momo zegt, maar mijn x-links werken niet meer.
C’est Davie :o)
pi_219411938
Daarnaast, toch maar een reactie op het nieuws.

Allereerst, een terechte beslissing van de landen die zich nu terugtrekken. Het gedrag van de Israelische delegatie en de manipulatie vanuit de Israelische regering in de afgelopen twee edities vormt een ernstige bedreiging voor het apolitiek zijn van het festival, en de voorgestelde regelwijzigingen gaan niet voldoende zijn om dat probleem op te lossen. Ik verwacht volledig dat er volgend jaar opnieuw een reclamecampagne komt vanuit de Israelische overheid (deze keer alleen zonder directe medewerking van de delegatie) en dat we opnieuw een zwaar vertekenende televote gaan zien. Dat is voor mij voldoende reden om niet mee te doen tot de EBU daadwerkelijk de situatie weer op orde heeft.

Tegelijkertijd is de manier waarop de EBU haar regels afdwingt al langere tijd een probleem. Azerbeidzjan manipuleert stemmen? We vegen het onder het tapijt en spreken ze streng toe. In de juryvote in de halve finale worden stemmen uitgewisseld? We doen alsof er problemen zijn met de verbinding zodat we de straf van het schrappen van de juryvote niet publiekelijk hoeven te maken. Wanneer is een inzending te politiek? Dat hangt af van of het overeenkomt met de politieke mening die bij het merendeel van de leden leeft. Die manier van de regels handhaven leidt tot problemen zodra er significante verschillen van mening zijn, En dat is een situatie waarop de EBU, ondanks de gebeurtenissen van anderhalf jaar geleden, nog steeds niet goed voorbereid is.

De manier waarop deze stemming verliep, in combinatie met het bovenstaande, zorgt er voor dat ik bang ben dat de EBU haar zaakjes niet op de middellange termijn op orde gaat krijgen. Het beste wat we kunnen hopen is dat de situatie in Gaza voldoende stabiliseert dat de Israelische regering het niet langer nodig vindt om het ESF op deze manier als propaganda instrument in te zetten.

Een andere manier waarop ik Nederland terug zie keren, is als een andere omroep voor 2027 de deelname wil overnemen. De druk vanuit de Nederlandse pers is er groot genoeg voor, en het festival heeft voldoende uitstraling om het voor sommige omroepen de moeite waard te maken, zeker met de druk van de bezuinigingen die er ook meespelen. Als een andere omroep volgend jaar tegen AvroTros zegt: "als julie niet willen meedoen, doen wij dat wel", dan zie ik AvroTros ook nog wel overstag gaan.

Maar voor nu, terechte beslissing, al doet het pijn dat Nederland niet meedoet.
pi_219411989
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:30 schreef Momo het volgende:
[ x ]
Het is toch werkelijk waar niet te geloven. :')

Maar dit is blijkbaar wat de meerderheid gewoon wil accepteren. Echt wtf. Zoals ze in Spanje al zeiden, elk ander land had al op kunnen rotten.
pi_219412000
Al die zogenaamde kenners nu ook weer bij RTL Tonight die roepen dat je over de politiek heen moet stappen: "HALLO, Israel heeft er juist een politieke wedstrijd van gemaakt het afgelopen jaar." Waarom zit er niet een zogenaamde duider ergens aan tafel die dat punt vooral maakt :')
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 22:41:18 #243
163650 Greys
pi_219412002
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:16 schreef Fred_B het volgende:

[..]
De Nederlandse Songfestival'journalisten' zijn echt mede schuldig aan het haten richting AvroTros door de halve goegemeente. Omdat ZIJ als 'journalist' hun werk niet goed doen en alleen maar in hun eigen straatje schrijven/roepen.

Van de Arans kan je dat verwachten met zo'n roddelshow als werkgever, maar van zo'n Raatgever mag (moet) je echt beter verwachten. Die zou gewoon goed geïnformeerd moeten zijn en alle waarheden opschrijven. En noemen als hij aanschuift in een talkshow. Echt heel kwalijk.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219412018
quote:
[ x ]
In een woord walgelijk
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  donderdag 4 december 2025 @ 22:44:28 #245
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219412026
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:39 schreef Em31 het volgende:

[..]
Het is toch werkelijk waar niet te geloven. :')

Maar dit is blijkbaar wat de meerderheid gewoon wil accepteren. Echt wtf. Zoals ze in Spanje al zeiden, elk ander land had al op kunnen rotten.
Nee, wat jij nu doet is jodenhaat ja [/sarcasmemodusuit]

Ze gaan opnieuw alle boekjes te buiten waar ESF voor staat. Laat de omroepen dat zelf beslissen zonder dat een premier of president druk op hun uit oefent.
pi_219412081
quote:
1s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:41 schreef Greys het volgende:

[..]
De Nederlandse Songfestival'journalisten' zijn echt mede schuldig aan het haten richting AvroTros door de halve goegemeente. Omdat ZIJ als 'journalist' hun werk niet goed doen en alleen maar in hun eigen straatje schrijven/roepen.

Van de Arans kan je dat verwachten met zo'n roddelshow als werkgever, maar van zo'n Raatgever mag (moet) je echt beter verwachten. Die zou gewoon goed geïnformeerd moeten zijn en alle waarheden opschrijven. En noemen als hij aanschuift in een talkshow. Echt heel kwalijk.
De diskwalificatie van Joost is ook nooit helemaal goed uitgelegd aan de mensuh thuis, mede omdat Aran Bade en de andere roddeljournalisten het toch al niet in Joost zagen zitten en het dus vooral op zijn onaangepaste gedrag gooiden. Maar die gespannen sfeer was voor een belangrijk deel te danken aan de Israëlische delegatie: om te beginnen natuurlijk door hun pestgedrag, maar ook doordat Joost pal voor hen werd gezet in de running order van de finale en dus sowieso benadeeld werd, zelfs als hij wel had mogen meedoen. Hetzelfde gebeurde met Tommy Cash dit jaar.

Het probleem is volgens mij dat de Aran Bades dit ook gewoon niet begrijpen, dus kunnen ze het al helemaal niet aan de kijker uitleggen.
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 22:54:00 #247
163650 Greys
pi_219412088
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:41 schreef TheVulture het volgende:
Al die zogenaamde kenners nu ook weer bij RTL Tonight die roepen dat je over de politiek heen moet stappen: "HALLO, Israel heeft er juist een politieke wedstrijd van gemaakt het afgelopen jaar." Waarom zit er niet een zogenaamde duider ergens aan tafel die dat punt vooral maakt :')
Omdat ze dan de Mona Keizers van dit land over zich heen krijgen met daarbij een kudde briesende ongeïnformeerde idioten. Met dank aan onze ESF 'journalisten'.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 22:55:51 #248
163650 Greys
pi_219412117
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 22:53 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
De diskwalificatie van Joost is ook nooit helemaal goed uitgelegd aan de mensuh thuis, mede omdat Aran Bade en de andere roddeljournalisten het toch al niet in Joost zagen zitten en het dus vooral op zijn onaangepaste gedrag gooiden. Maar die gespannen sfeer was voor een belangrijk deel te danken aan de Israëlische delegatie: om te beginnen natuurlijk door hun pestgedrag, maar ook doordat Joost pal voor hen werd gezet in de running order van de finale en dus sowieso benadeeld werd, zelfs als hij wel had mogen meedoen. Hetzelfde gebeurde met Tommy Cash dit jaar.

Het probleem is volgens mij dat de Aran Bades dit ook gewoon niet begrijpen, dus kunnen ze het al helemaal niet aan de kijker uitleggen.
True,maar voor wat het laatste betreft: Ik vraag me dat dus oprecht af, of hij écht zo dommig is dat hij dat niet begrijpt of dat allemaal mist, of dat het hem - gezien zijn publiek - wel goed uitkomt om dat zogenaamd niet te weten allemaal.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 4 december 2025 @ 22:58:30 #249
163650 Greys
pi_219412141
quote:
[ x ]
Hóe kunnen ze ook hier weer mee wegkomen. Het is echt De Grote Israël Show geworden. Maar als een NLse deelnemer een keer de verkeerde kant op wijst mot ie naar huis. Het is zó erg en oneerlijk allemaal dit dat ik serieus hoop dat Israël enorm wint in mei en in de zeven jaren erna en dat de hele EBU daardoor naar z'n moer gaat.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_219412209
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')