Ik weet niet tot in welk detail er bijgepraat wordt.quote:Op maandag 1 december 2025 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan was er al wel gelekt, als er echt plannen met andere partijen werden gedeeld. Zodra iets bij 3 of meer partijen ligt, dan ligt het ook bij de pers.
Ik denk echt dat alleen wordt gepolst hoe met name VVD en GLPvdA over zaken denken, meer niet. Wat input, maar ik denk dat de uitkomsten echt nog bij D66 en CDA liggen. Als er uitkomsten waren overlegd, denk ik echt dat er wel wat richtingen waren gelekt. Er lopen daar bijna net zo veel journalisten als politici.quote:Op maandag 1 december 2025 21:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet tot in welk detail er bijgepraat wordt.
Maar ik verwacht ook niet veel schokkends in de plannen die ze nu hebben. Die positieve agenda.
50 plus?quote:Op maandag 1 december 2025 21:34 schreef capricia het volgende:
En vóór 9 december wil Buma dat GroenLinks-PvdA, VVD, JA21 en 50Plus langs komen. Die worden telefonisch regelmatig op de hoogte gehouden.
Andere partijen niet zo. Die kregen hooguit een algemeen telefoontje van Buma.
Aldus de NRC.
Zal heel goed kunnen hoor.quote:Op maandag 1 december 2025 21:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk echt dat alleen wordt gepolst hoe met name VVD en GLPvdA over zaken denken, meer niet. Wat input, maar ik denk dat de uitkomsten echt nog bij D66 en CDA liggen. Als er uitkomsten waren overlegd, denk ik echt dat er wel wat richtingen waren gelekt. Er lopen daar bijna net zo veel journalisten als politici.
Ja.quote:
Om de optie met JA21 aan een meerderheid te helpen.quote:
Lekkere fijne stabiele partner ook wel.quote:Op maandag 1 december 2025 21:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Om de optie met JA21 aan een meerderheid te helpen.
50plus zou nog als gedoogpartner kunnen fungeren.quote:Op maandag 1 december 2025 21:44 schreef Hanca het volgende:
50Plus als coalitiepartner, het is een verbetering tov BBB maar wel een kleine...
Maar we gaan zien wie er straks langs komen, wat Jetten betreft blijkbaar alle partijen.
Vraag mij vooral heel sterk af dat wanneer je een beetje de ideeën van D66, CDA en VVD bij elkaar legt, of JA21 dan een beetje in deze puzzel past? Ik zie dit gewoon niet zo.quote:Op maandag 1 december 2025 21:47 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Lekkere fijne stabiele partner ook wel.
Ik zie het trouwens ook niet zo gauw gebeuren dat Jetten allerlei radicaal geleuter van zijn JA21 ministers wil gaan verdedigen. Dan kunnen we zo rond de gemeenteraadsverkiezing ook meteen weer voor de Tweede Kamer gaan stemmen. Nog los van het feit dat ik niet echt de indruk heb dat zo'n kabinet veel wil bereiken.
Dus of een midden/midden-rechts coalitie van 4 met GL-PvdA of een minderheidscoalitie van 3.
Koolmees was voor een minderheidskabinet met D66-CDA-VVD en over verschillende zaken meerderheid zoeken, voor de VVD dan JA21, voor D66 GLPvdA.quote:Op maandag 1 december 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
[..]
50plus zou nog als gedoogpartner kunnen fungeren.
En we hebben hier allemaal al besproken dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dat gaat werken. Je zult met complete deals over alle begrotingen moeten gaan werken, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 1 december 2025 21:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Koolmees was voor een minderheidskabinet met D66-CDA-VVD en over verschillende zaken meerderheid zoeken, voor de VVD dan JA21, voor D66 GLPvdA.
Ook ja. Het liefst heb ik gewoon een brede coalitie, maar anders is denk ik een middencoalitie het meest pragmatisch. Kun je over rechts voor thema's waar men liever naar rechts kijkt en over links waar men liever naar links kijkt. Moet je alleen wel een oppositie hebben die bereid is een beetje mee te denken en niet direct de boel naar huis stuurt.quote:Op maandag 1 december 2025 21:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vraag mij vooral heel sterk af dat wanneer je een beetje de ideeën van D66, CDA en VVD bij elkaar legt, of JA21 dan een beetje in deze puzzel past? Ik zie dit gewoon niet zo.
En wat is de inhoud van het regeerakkoord dan? Staan daar dan de handtekeningen van die twee extra partijen bij?quote:Op maandag 1 december 2025 21:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Koolmees was voor een minderheidskabinet met D66-CDA-VVD en over verschillende zaken meerderheid zoeken, voor de VVD dan JA21, voor D66 GLPvdA.
Lijkt me een en al ellende qua begroting.quote:Op maandag 1 december 2025 21:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ook ja. Het liefst heb ik gewoon een brede coalitie, maar anders is denk ik een middencoalitie het meest pragmatisch. Kun je over rechts voor thema's waar men liever naar rechts kijkt en over links waar men liever naar links kijkt. Moet je alleen wel een oppositie hebben die bereid is een beetje mee te denken en niet direct de boel naar huis stuurt.
Tsja, het mag wat kosten die hobby's van de VVD om centrumpartijen uit te sluiten.quote:Op maandag 1 december 2025 21:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Lijkt me een en al ellende qua begroting.
Of je moet de staatsschuld flink op willen laten lopen.
JA21 sluit aardig aan bij VVD toch?quote:Op maandag 1 december 2025 21:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vraag mij vooral heel sterk af dat wanneer je een beetje de ideeën van D66, CDA en VVD bij elkaar legt, of JA21 dan een beetje in deze puzzel past? Ik zie dit gewoon niet zo.
Ik heb anders aardig begrepen dat die begrotingen in een coalitieakkoord best wel achteraf worden aangepast.quote:Op maandag 1 december 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
En we hebben hier allemaal al besproken dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dat gaat werken. Je zult met complete deals over alle begrotingen moeten gaan werken, bijvoorbeeld.
Er is ook een optie zonder VVD.quote:Op maandag 1 december 2025 21:57 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Tsja, het mag wat kosten die hobby's van de VVD om centrumpartijen uit te sluiten.
Dat snap ik, maar dat maakt de voortgang weinig indrukwekkend. Of anders gezegd, als het al niet lukt om CDA en D66 op een lijn te krijgen, stop dan überhaupt maar met formerenquote:Op maandag 1 december 2025 21:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het was ook niet de bedoeling daarop in de eerste 2 weken voortgang te boeken, dat was niet de opdracht van de Kamer.
Het was gewoon tijd kopen. Deze paar weken.quote:Op maandag 1 december 2025 22:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dat maakt de voortgang weinig indrukwekkend. Of anders gezegd, als het al niet lukt om CDA en D66 op een lijn te krijgen, stop dan überhaupt maar met formeren
Ja, maar je werkt dan dus niet met wisselende meerderheden, maar met 1 vaste gedoogpartner. Tenminste, als ze van de grootte GL-PvdA zijn. GL-PvdA gaat een D66-CDA-VVD kabinet gewoon niet op onderwerpen gedogen als ze het fundamenteel met een deel van de keuzes oneens zijn.quote:Op maandag 1 december 2025 21:59 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik heb anders aardig begrepen dat die begrotingen in een coalitieakkoord best wel achteraf worden aangepast.
Voortgang boeken was dan ook niet echt het doel, hooguit de komende week moet er wat voortgang komen.quote:Op maandag 1 december 2025 22:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar dat maakt de voortgang weinig indrukwekkend. Of anders gezegd, als het al niet lukt om CDA en D66 op een lijn te krijgen, stop dan überhaupt maar met formeren
Ik zie het ook niet.quote:Op maandag 1 december 2025 22:01 schreef Hanca het volgende:
Ik zie een minderheidscoalitie alleen werken met vaste gedoogpartners. Wisselende meerderheden is leuk bij partijen als 50plus, die je een appel toe kunt gooien en dan slikken ze wel een meloen extra door. Maar dat werkt niet bij GL-PvdA of VVD, daar zal je het hele regeerakkoord op veel terreinen voor moeten ombouwen als je daar een deal mee wil sluiten. GL-PvdA gaat echt geen klimaatdeal sluiten als ze tegen het sociale programma zijn.
Ze kunnen bijna niet anders, er bestaat gewoon geen meerderheid.quote:Op maandag 1 december 2025 22:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar je werkt dan dus niet met wisselende meerderheden, maar met 1 vaste gedoogpartner. Tenminste, als ze van de grootte GL-PvdA zijn. GL-PvdA gaat een D66-CDA-VVD kabinet gewoon niet op onderwerpen gedogen als ze het fundamenteel met een deel van de keuzes oneens zijn.
En elke deal kost ook weer geld, standaard. Wisselende meerderheden zou in praktijk tientallen deals zijn, zet dat begrotingstekort maar vast op 5% oid.quote:Op maandag 1 december 2025 22:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie het ook niet.
Moet je dan per punt een soort budget/begroting van te voren vastleggen en dan gaan kijken wie daar binnen zijn plannen wil gaan realiseren?
Dat gaat toch nooit werken.
Normaal is het geven en nemen. Plusje hier is een minnetje daar.
Maar met wisselende meerderheden wordt dat een en al gevecht.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe Jetten er werkelijk in staat, maar als je zo kijkt naar de totale clowneske onzin die Schoof zich genoodzaakt zag te verdedigen met andere radicaalrechtse partijen, die geen weldenkend mens zou willen verdedigen - en waar hij het ook zichtbaar moeilijk mee had zo nu en dan -, zou ik me wel drie keer achter de oren krabben voordat ik zoiets zou doen.quote:Op maandag 1 december 2025 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Er is ook een optie zonder VVD.
Misschien wijs om die ook te verkennen.
"Zonder de VVD is er ook een meerderheid mogelijk van D66, CDA, GroenLinks-PvdA, JA21 en de ChristenUnie (76 zetels). Jetten en Bontenbal noemden die optie allebei al een keer. "
Of denk je dat Jetten JA21 eigenlijk ook uitsluit?
Ze kunnen wel anders. Zeker GLPvdA, die hoeven niet te buigen omdat de VVD idioot doet. Ik zie Jetten ook niet komende week door die minderheidshoepel met de VVD springen, eerlijk gezegd. Ik zou als Jetten blijven hameren op de meerderheidseis, maar dat als een minderheidskabinet moet worden het logischer is naar GL-PvdA te kijken, gezien hun grootte in de Eerste Kamer.quote:Op maandag 1 december 2025 22:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ze kunnen bijna niet anders, er bestaat gewoon geen meerderheid.
Misschien wil de VVD wel meedoen met GL-Pvda als ze de premier mogen leveren?quote:Op maandag 1 december 2025 22:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe Jetten er werkelijk in staat, maar als je zo kijkt naar de totale clowneske onzin die Schoof zich genoodzaakt zag te verdedigen met andere radicaalrechtse partijen, die geen weldenkend mens zou willen verdedigen - en waar hij het ook zichtbaar moeilijk mee had zo nu en dan -, zou ik me wel drie keer achter de oren krabben voordat ik zoiets zou doen.
Is JA21 echt zo veel radicaler dan de huidige VVD?quote:Op maandag 1 december 2025 22:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe Jetten er werkelijk in staat, maar als je zo kijkt naar de totale clowneske onzin die Schoof zich genoodzaakt zag te verdedigen met andere radicaalrechtse partijen, die geen weldenkend mens zou willen verdedigen - en waar hij het ook zichtbaar moeilijk mee had zo nu en dan -, zou ik me wel drie keer achter de oren krabben voordat ik zoiets zou doen.
Levert geen stabiliteit op en ook geen coalitie die op dossiers de nodige ambitie heeft. (Althans, nodig volgens CDA & D66)
Wat dat betreft hoor je van het CDA ook maar weinig waar hun voorkeur ligt. Of mis ik iets?quote:Op maandag 1 december 2025 22:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze kunnen wel anders. Zeker GLPvdA, die hoeven niet te buigen omdat de VVD idioot doet. Ik zie Jetten ook niet komende week door die minderheidshoepel met de VVD springen, eerlijk gezegd. Ik zou als Jetten blijven hameren op de meerderheidseis, maar dat als een minderheidskabinet moet worden het logischer is naar GL-PvdA te kijken, gezien hun grootte in de Eerste Kamer.
Ik denk dat met VVD ministers makkelijker te regeren valt, gemiddeld genomen, dan waar JA21 mee aan komt zetten. Moeten ze Nanninga haar telefoon afpakken ofzo?quote:Op maandag 1 december 2025 22:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is JA21 echt zo veel radicaler dan de huidige VVD?
Ik denk dat dat per CDA lid verschilt, daarom hield Bontenbal nu zijn mond. Voor de verkiezingen heeft hij natuurlijk wel iets gezegd, maar daar is hij later ook al weer een heel deel op teruggekomen.quote:Op maandag 1 december 2025 22:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat dat betreft hoor je van het CDA ook maar weinig waar hun voorkeur ligt. Of mis ik iets?
Ik vind Coenradie een veel betere bewindspersoon dan Heinen. Dus ik zie dat niet helemaal.quote:Op maandag 1 december 2025 22:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik denk dat met VVD ministers makkelijker te regeren valt, gemiddeld genomen, dan waar JA21 mee aan komt zetten. Moeten ze Nanninga haar telefoon afpakken ofzo?
Ik heb begrepen dat die geen enkele moeite hebben met JA21.quote:Op maandag 1 december 2025 22:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat dat betreft hoor je van het CDA ook maar weinig waar hun voorkeur ligt. Of mis ik iets?
Voor elke Coenradie heb je ook een Faber.quote:Op maandag 1 december 2025 22:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind Coenradie een veel betere bewindspersoon dan Heinen. Dus ik zie dat niet helemaal.
Waarom?quote:Op maandag 1 december 2025 22:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind Coenradie een veel betere bewindspersoon dan Heinen. Dus ik zie dat niet helemaal.
Faber is PVV, Coenradie is nu JA21. Ik denk dat JA21 als ze mensen mogen leveren, ze vooral met Leefbaar wethouders aan komen, dat is wel hun achterban. En Eerdmans zou zelf denk ik minister en vice-premier worden. Geen topper, maar ik denk in elk geval niet veel slechter dan Heinen (nou kan het wat dat betreft ook niet heel veel slechter).quote:Op maandag 1 december 2025 22:14 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Voor elke Coenradie heb je ook een Faber.
Qua politieke visie misschien niet, maar qua partijstructuur en bestuurlijke ervaring is het wel een wereld van verschil.quote:Op maandag 1 december 2025 22:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is JA21 echt zo veel radicaler dan de huidige VVD?
Omdat Heinen de slechtste naoorlogse Nederlandse minister van financiën is. Niet alleen snapt hij niks van de systematiek, hij creëert ook bewust zijn eigen gaten in de begroting (zie de Oekraïne schuif, waar hij geld van 2026 naar 2025 verschoof dat hij tegelijk ook in 2026 nog een keer wilde uitgeven) en heeft het voor elkaar gekregen dat de Nederlandse begroting als enige is afgekeurd door de EU.quote:
Helder, maar dat betekent niet dat je dan maar Coenradie beter moet vinden, je beoordeelt op verschillende onderwerpen. Een goede minister van financieen is inderdaad belangrijk, die haal je echt niet uit de contreien van JA21 of wat voor fladderpartij ook. Wat vond jij dan een goede minister van financieen? Zalm?quote:Op maandag 1 december 2025 22:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat Heinen de slechtste naoorlogse Nederlandse minister van financiën is. Niet alleen snapt hij niks van de systematiek, hij creëert ook bewust zijn eigen gaten in de begroting (zie de Oekraïne schuif, waar hij geld van 2026 naar 2025 verschoof dat hij tegelijk ook in 2026 nog een keer wilde uitgeven) en heeft het voor elkaar gekregen dat de Nederlandse begroting als enige is afgekeurd door de EU.
Heinen was ook 100% verantwoordelijk voor die voorjaarsdeal. Hij verschuilde zich achter de 4 partijleiders, maar het was zijn voorjaarsnota en van niemand anders.
En welke portefeuille?quote:Op maandag 1 december 2025 22:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
Minister Eerdmans. Jullie zijn gek
De Jager was niet slecht, bijvoorbeeld. En nee, een minister van financiën haal je niet bij JA21, maar die komt ook van de 2e partij (of de 3e, als de 2e liever een andere post heeft) en dat is JA21 niet. VVD is dat wel. JA21 is vast ook tevreden met 2 ministers en 2 staatssecretarissen, VVD wil minstens 5 ministers en 3 staatssecretarissen waarschijnlijk. JA21 is tevreden met een minister voor (dus zonder eigen ministerie), VVD niet.quote:Op maandag 1 december 2025 22:23 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Helder, maar dat betekent niet dat je dan maar Coenradie beter moet vinden, je beoordeelt op verschillende onderwerpen. Een goede minister van financieen is inderdaad belangrijk, die haal je echt niet uit de contreien van JA21 of wat voor fladderpartij ook. Wat vond jij dan een goede minister van financieen? Zalm?![]()
Voormalig wethouder van Rotterdam. Ik zie hem best minister worden. Geef je hem een ministerspost zonder eigen ministerie, zoals digitale zaken of hij wordt onder het EZ ministerie een minister voor vestigingsklimaat oid.quote:Op maandag 1 december 2025 22:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.quote:Op maandag 1 december 2025 22:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik had gelezen dat hij als wethouder niet echt een succes was.quote:Op maandag 1 december 2025 22:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voormalig wethouder van Rotterdam. Ik zie hem best minister worden. Geef je hem een ministerspost zonder eigen ministerie, zoals digitale zaken of hij wordt onder het EZ ministerie een minister voor vestigingsklimaat oid.
Gaat hij minder kwaad doen dan Heinen op financiën.
Och ja, het blijft een beetje koffiedik kijken.quote:Op maandag 1 december 2025 22:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
De Jager was niet slecht, bijvoorbeeld. En nee, een minister van financiën haal je niet bij JA21, maar die komt ook van de 2e partij (of de 3e, als de 2e liever een andere post heeft) en dat is JA21 niet. VVD is dat wel. JA21 is vast ook tevreden met 2 ministers en 2 staatssecretarissen, VVD wil minstens 5 ministers en 3 staatssecretarissen waarschijnlijk. JA21 is tevreden met een minister voor (dus zonder eigen ministerie), VVD niet.
Dus als je gaat kijken hoeveel invloed er is voor het redelijk vergelijkbare gedachtegoed van VVD en JA21, dan is de invloed bij deelname van de VVD veel groter.
https://www.fintool.nl/11(...)nister-financien.htmquote:Gerrit Zalm was de langst zittende minister van Financiën ooit. Volgens de deskundigen heeft de VVD’er zijn sporen verdiend met de Zalm-norm en de invoering van de euro in 2002. Zalm was acht jaar lang een boegbeeld van Paars en kon dankzij de economische groei meevallers uitdelen aan de burgers. Daarna drong hij als minister in de kabinetten Balkenende tussen 2003 en 2007 de staatsschuld terug met het oog op de vergrijzing.
Blijkbaar weet De Telegraaf niks en dan gaan die op een andere manier de krant vullen. Ze zijn zeker niet met de poppetjes qua invulling bezig, hooguit is gezegd dat het gedachtegoed van Nanninga onverenigbaar is met die van D66 en daar hebben ze dan ook gewoon gelijk in.quote:Op maandag 1 december 2025 22:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.![]()
Maar alle gekheid op een stokje. De Telegraaf bericht dat de persoon Nanninga het obstakel is om met JA21 te gaan.
Dus kennelijk zijn ze al op het niveau van de poppetjes gekomen. En niet op de inhoud.
Bijzonder wel.
Het lijkt mij beter als auto's voortaan op water rijden als brandstof, maar dat is praktisch ook onmogelijk.quote:Op maandag 1 december 2025 22:38 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het lijkt mij beter dat er een minderheidskabinet komt met zowel 'rechts' als 'links' steun op een aantal onderwerpen.
Neem aan dat je eerst op partijprogramma kijkt. Wat er mogelijk is. Bij een formatie.quote:Op maandag 1 december 2025 22:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijkbaar weet De Telegraaf niks en dan gaan die op een andere manier de krant vullen. Ze zijn zeker niet met de poppetjes qua invulling bezig, hooguit is gezegd dat het gedachtegoed van Nanninga onverenigbaar is met die van D66 en daar hebben ze dan ook gewoon gelijk in.
Een meerderheidskabinet is op dit moment ook onmogelijk.quote:Op maandag 1 december 2025 22:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het lijkt mij beter als auto's voortaan op water rijden als brandstof, maar dat is praktisch ook onmogelijk.
Eens, maar schadelijk was hij ook niet. Je moet hem dus geen zware portefeuille geven.quote:Op maandag 1 december 2025 22:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik had gelezen dat hij als wethouder niet echt een succes was.
Dat weten we nog niet. Maar wisselende meerderheden lukte Rutte niet eens.quote:Op maandag 1 december 2025 22:42 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Een meerderheidskabinet is op dit moment ook onmogelijk.
Wel ja, joh, laten we aan bezigheidstherapie gaan doen.quote:Op maandag 1 december 2025 22:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, maar schadelijk was hij ook niet. Je moet hem dus geen zware portefeuille geven.
Het gaat om de zetels die hij meebrengt. Tenslotte blijft het politiek.quote:Op maandag 1 december 2025 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wel ja, joh, laten we aan bezigheidstherapie gaan doen.
Nanninga wordt of minister, of fractievoorzitter. En je kijkt niet naar het programma, maar naar de feiten zoals ze er de afgelopen jaren lagen. Wat Nanninga de laatste jaren in de EK heeft gezegd is relevanter.quote:Op maandag 1 december 2025 22:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Neem aan dat je eerst op partijprogramma kijkt. Wat er mogelijk is. Bij een formatie.
En niet 'maar ik wil niet met die persoon'.
Je hebt gezien dat zetels binnen vier jaar kunnen verschijnen en verdwijnen.quote:Op maandag 1 december 2025 22:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat om de zetels die hij meebrengt. Tenslotte blijft het politiek.
Plasterk was zo ook minister. Zo werkt politiek gewoon soms.quote:Op maandag 1 december 2025 22:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wel ja, joh, laten we aan bezigheidstherapie gaan doen.
Of eerder.quote:Op maandag 1 december 2025 22:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Je hebt gezien dat zetels binnen vier jaar kunnen verschijnen en verdwijnen.
Ja en je dan maar afvragen waarom er zo weinig vertrouwen in is.quote:Op maandag 1 december 2025 22:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Plasterk was zo ook minister. Zo werkt politiek gewoon soms.
Zolang de VVD intern niet gaat morren kan ze prima blijven weigeren. Wat dus ook gaat gebeuren, want er zit geen beweging bij de mensen van de VVD.quote:Op maandag 1 december 2025 22:53 schreef Hanca het volgende:
Ze gaan morgen iets presenteren: https://www.ad.nl/politie(...)resenteerd~ab7b2cf6/
En nou benieuwd, als VVD en GLPvdA het grotendeels met het gepresenteerde eens zijn, kan Yeşilgöz eigenlijk niet fatsoenlijk de blokkade in stand houden. Dat is het hele doel van deze exercitie geweest.
Joh, we zitten in een fase dat de VVD in de Kamer een motie over steun aan Oekraïne eigenlijk niet wil steunen omdat die van Klaver komt. Die hebben hun campagnemodus nog lang niet verlaten…quote:Op maandag 1 december 2025 22:53 schreef Hanca het volgende:
Ze gaan morgen iets presenteren: https://www.ad.nl/politie(...)resenteerd~ab7b2cf6/
En nou benieuwd, als VVD en GLPvdA het grotendeels met het gepresenteerde eens zijn, kan Yeşilgöz eigenlijk niet fatsoenlijk de blokkade in stand houden. Dat is het hele doel van deze exercitie geweest.
Ja, dat is al absurd!quote:Op maandag 1 december 2025 22:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Joh, we zitten in een fase dat de VVD in de Kamer een motie over steun aan Oekraïne eigenlijk niet wil steunen omdat die van Klaver komt. Die hebben hun campagnemodus nog lang niet verlaten…
Ik verwacht iets over Nederland dat heeft gekozen voor centrumrechts en Klaver is een radicaal die Oekraïne niet wil steunen.
Volslagen alternatieve realiteit dus.
Er zit genoeg beweging bij de VVD en als er morgen een prima akkoord ligt zal die achterban (bijvoorbeeld de nu al morrende burgemeesters van de VVD) echt nog wel meer bewegen.quote:Op maandag 1 december 2025 22:55 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Zolang de VVD intern niet gaat morren kan ze prima blijven weigeren. Wat dus ook gaat gebeuren, want er zit geen beweging bij de mensen van de VVD.
Behalve dan dat CU al van te voren heeft aangegeven niet in de formatie te willen gaan zitten.quote:Op maandag 1 december 2025 22:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit genoeg beweging bij de VVD en als er morgen een prima akkoord ligt zal die achterban (bijvoorbeeld de nu al morrende burgemeesters van de VVD) echt nog wel meer bewegen.
Maar goed, anders zie ik het serieus gebeuren dat ze eerst gaan formeren zonder VVD, je kijkt eerst naar meerderheidsopties voor je naar minderheden kijkt en alle 5 de partijen van D66, CDA, GL-PvdA, JA21 en CU hebben gezegd open te staan voor gesprekken met de 4 anderen. Of die formatie lukt is dan afwachten voor de VVD.
Nee, daar zijn ze van terug gekomen. "Ons past bescheidenheid, maar als er een beroep op ons wordt gedaan dan komen we", was nu het motto. Ze hebben alleen gedogen, regeren met PVV en/of FvD en het zitten in een minderheidskabinet uitgesloten. Zie het verslag van Koolmees.quote:Op maandag 1 december 2025 23:05 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Behalve dan dat CU al van te voren heeft aangegeven niet in de formatie te willen gaan zitten.
Apart, dan, CU wil dan wel de combi D66-CDA-VVD-JA21 aan een meerderheid helpen? Ik heb Bikker toch heel duidelijk het tegendeel horen zeggen.quote:Op maandag 1 december 2025 23:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, daar zijn ze van terug gekomen. "Ons past bescheidenheid, maar als er een beroep op ons wordt gedaan dan komen we", was nu het motto. Ze hebben alleen gedogen, regeren met PVV en/of FvD en het zitten in een minderheidskabinet uitgesloten. Zie het verslag van Koolmees.
De strategie van Yesilgoz is duidelijk, ze richt zich op de achterban van BBB, FvD, PVV, JA21 en GPV. Daar past absoluut geen enkele tegemoetkoming in naar het midden of 'links'. De VVD onder Rutte vonden heel veel 'rechtse' stemmers zelfs 'links'. Heulen met de vijand was het zelfs in hun ogen. Wilders was de enige die de waarheid al 20 jaar heeft gezegd, ALLES gaat mis door die groep asielzoekers en emigranten. Er worden jaarlijks tig vrouwen vermoord door hun (ex) partner, maar een vrouw door een asielzoeker en de wereld staat op de kop. Zeg nee tegen een AZC, draag de vlag en kom op voor het ECHTE Nederlandse witte volk.quote:Op maandag 1 december 2025 23:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
Behalve dat ook niemand van de VVD kamerleden ook maar een kritisch woord over de richting van Yesilgoz heeft gezegd. Waarom zou dat nu ineens wel gebeuren?
Ze gaan niet meer als linkervleugel in een kabinet, dus nee. Die optie is uitgesloten. Met GL-PVDA ipv VVD wordt het een ander verhaal.quote:Op maandag 1 december 2025 23:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Apart, dan, CU wil dan wel de combi D66-CDA-VVD-JA21 aan een meerderheid helpen? Ik heb Bikker toch heel duidelijk het tegendeel horen zeggen.
Daar maak ik me ook steeds meer zorgen over…quote:Op maandag 1 december 2025 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hoe kun je dit nog terugstoppen in die doos van Pandora?
De waarheid is ongemakkelijk: de enige manier om deze geest terug in de fles te krijgen, is dat het politieke midden eindelijk laat zien dat het de uitdagingen van deze tijd werkelijk aankan.quote:Op maandag 1 december 2025 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De strategie van Yesilgoz is duidelijk, ze richt zich op de achterban van BBB, FvD, PVV, JA21 en GPV. Daar past absoluut geen enkele tegemoetkoming in naar het midden of 'links'. De VVD onder Rutte vonden heel veel 'rechtse' stemmers zelfs 'links'. Heulen met de vijand was het zelfs in hun ogen. Wilders was de enige die de waarheid al 20 jaar heeft gezegd, ALLES gaat mis door die groep asielzoekers en emigranten. Er worden jaarlijks tig vrouwen vermoord door hun (ex) partner, maar een vrouw door een asielzoeker en de wereld staat op de kop. Zeg nee tegen een AZC, draag de vlag en kom op voor het ECHTE Nederlandse witte volk.
Dan wordt uiteindelijk de ondergang van de VVD, want die zullen altijd rechts ingehaald worden door populistische partijen. De Tories hebben een soortgelijke strategie geprobeerd en dreigen nu bijna van het politieke toneel te verdwijnen tijdens de volgende verkiezingen.quote:Op maandag 1 december 2025 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De strategie van Yesilgoz is duidelijk, ze richt zich op de achterban van BBB, FvD, PVV, JA21 en GPV. Daar past absoluut geen enkele tegemoetkoming in naar het midden of 'links'. De VVD onder Rutte vonden heel veel 'rechtse' stemmers zelfs 'links'. Heulen met de vijand was het zelfs in hun ogen. Wilders was de enige die de waarheid al 20 jaar heeft gezegd, ALLES gaat mis door die groep asielzoekers en emigranten. Er worden jaarlijks tig vrouwen vermoord door hun (ex) partner, maar een vrouw door een asielzoeker en de wereld staat op de kop. Zeg nee tegen een AZC, draag de vlag en kom op voor het ECHTE Nederlandse witte volk.
https://www.rtvdrenthe.nl(...)ing-uit-eigen-partijquote:"Als je wordt gewantrouwd en soms ook letterlijk wordt tegengewerkt door een klein deel van je eigen fractie en door je eigen collega in het college, en als je bovendien wordt geïntimideerd en soms zelfs bedreigingen ontvangt van mensen die je eigenlijk als je 'achterban' zou moeten zien, dan is het voor mij niet langer geloofwaardig of uit te leggen dat ik namens de BoerBurgerBeweging in het college zit."
In het algemeen zijn dat de minst succesvolle. Met liegen, manipuleren en druk zetten bereik je veel meer.quote:Op maandag 1 december 2025 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben meer van de eerlijke politici, die zijn er gelukkig ook nog.
Niet want dit is een heel verstandige strategie van Yesilgoz.quote:Op maandag 1 december 2025 23:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Geen idee, wel een interessante casus want bedreigen werkt wel.quote:Op dinsdag 2 december 2025 07:59 schreef miss_sly het volgende:
Het lijkt wel of bedreigingen aan de orde van de dag zijn. In de politiek hoort het er helemaal bij. Gisteren bij Pauw werd verteld over de bedreigingen aan bestuur van Ajax door de harde kern, waardoor onderhandeld moest worden en dus soms wat dingen toegestaan (beetje vuurwerk bijvoorbeeld) om te voorkomen dat ze in je voortuin staan.
Hoe komen we hier ooit weer uit?
Mensenhandel? Je bedoelt asielzoekers een luxe onderkomen aanbieden op kosten van de Nederlandse belastingbetalers?quote:Op dinsdag 2 december 2025 00:04 schreef Firuze60 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ch-misleid~a4c4989a/
En uitwassen in dit soort 'mensenhandel', want dat is het inmiddels al decennia.
Vond het aan de voorkant al een wat verrassende keuze. Benieuwd wie er uit de hoge hoed wordt getoverd om hem op te volgen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 07:52 schreef Hanca het volgende:
Drentse BBB gedeputeerde van Natuur en Financiën stapt op vanwege tegenwerking vanuit de eigen partij. Maar ook hier speelt meer:
[..]
https://www.rtvdrenthe.nl(...)ing-uit-eigen-partij
Maar het is dus vooral BBB die hem tegen houdt zijn portefeuille Natuur uit te voeren.
Heeft de huidige VVD nog wel iets op met een liberaal manifest?quote:Op dinsdag 2 december 2025 07:50 schreef nostra het volgende:
Veel zal staan of vallen met het liberaal manifest straks en hoe dat zich zal materialiseren. Wetzels weg en Van Nimwegen in is alvast een stap, alhoewel mijn voorkeur naar een ander uitging. Als COO van ABN doet-ie het goed, maar dit is wel een ander spelletje.
Lijkt me vooral bedoeld om de lui te sussen die stiekem niet zoveel op hebben met de kille extreemrechtse conservatieve koers. Strikje om de drol, zij ook weer even blij.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heeft de huidige VVD nog wel iets op met een liberaal manifest?
Een groot deel wel, een groot deel niet, VVD in a nutshell.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heeft de huidige VVD nog wel iets op met een liberaal manifest?
De VVD krijgt inderdaad ook steeds meer last van verschillende vleugels, ben benieuwd of ze dat lang vol houden want de VVD is dat niet echt gewend.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Een groot deel wel, een groot deel niet, VVD in a nutshell.
Dat is het probleem inderdaad. Het werkt. Voor de harde kern van Ajax, voor de mensen die geen AZC willen, voor de boeren die geen maatregelen willen. Als er geen duidelijke, harde grenzen worden gesteld en bepaald gedrag echt aangepakt, gaat het van kwaad tot erger.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:04 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Geen idee, wel een interessante casus want bedreigen werkt wel.
Ik ben steeds meer van mening dat dit het allergrootste probleem is momenteel voor de politiek. Niet de huizenmarkt, niet klimaat of stikstof, niet migratie, maar hoe krijg je het weer voor elkaar dat mensen niet meer bedreigd worden? Ik heb de laatste maanden inmiddels van heel veel verschillende gemeenten gementeraadsleden gesproken en in elke gemeente speelde dit wel in meer of mindere mate. Als niet degene werd bedreigd waar ik mee sprak, dan wel andere raadsleden of bestuurders.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is het probleem inderdaad. Het werkt. Voor de harde kern van Ajax, voor de mensen die geen AZC willen, voor de boeren die geen maatregelen willen. Als er geen duidelijke, harde grenzen worden gesteld en bepaald gedrag echt aangepakt, gaat het van kwaad tot erger.
Verdonk / Rutte kan toch gezien worden als een behoorlijke interne strijd?quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD krijgt inderdaad ook steeds meer last van verschillende vleugels, ben benieuwd of ze dat lang vol houden want de VVD is dat niet echt gewend.
Een PvdA staat bekend om hun onderlinge geruzie en bijvoorbeeld CU heeft natuurlijk linkse en rechtse leden (afgelopen zaterdag had ik weer een bijeenkomst, van pure SPers tot tegen VVD aan, van veganisten tot boeren, allemaal CU kandidaten aan één tafel...). Maar de VVD heeft nooit zo veel intern gedoe gehad, volgens mij. Maar het kan op deze manier niet lang duren voor dat interne gedoe er wel komt.
Zie je toch ook in de politiek leugens en haatzaaien blijken toch succesvoller dan visie of vooruit denken. Als het midden VVD weer beloond met regeringsdeelname weet je ook dat dat politieke midden dat hier zo geprezen is toch gemakkelijk buigt voor anti-democratische partijen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is het probleem inderdaad. Het werkt. Voor de harde kern van Ajax, voor de mensen die geen AZC willen, voor de boeren die geen maatregelen willen. Als er geen duidelijke, harde grenzen worden gesteld en bepaald gedrag echt aangepakt, gaat het van kwaad tot erger.
Totale onzin. VVD is juist altijd een partij geweest waar "stromingen" elkaar in rap tempo opvolgden. De bekendse voorbeelden zijn Dijkstal en later Bolkesteijn. Dijkstal stond bekend als: bruggenbouwer, iemand met meer aandacht voor integratie, anti-discriminatie en fatsoen in het debat en iemand die minder neigde naar harde law-and-order-retoriek. Een “klassiek sociaal-liberaal” binnen de VVD dus, vergelijkbaar met het oude sociaal-liberalisme van de jaren ’80 en ’90.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD krijgt inderdaad ook steeds meer last van verschillende vleugels, ben benieuwd of ze dat lang vol houden want de VVD is dat niet echt gewend.
Ik krijg ook het idee dat hij de boodschap van het boek echt helemaal niet meegekregen heeft.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Behoort tot de beste ministers en hoogleraren ooit.
Werkte op een universiteit, dus zal wel links zijn.
Deugen is een zonde. Hufterigheid een kwaliteit.
Ik zie dat echt anders.quote:Op dinsdag 2 december 2025 09:46 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Behoort tot de beste ministers en hoogleraren ooit.
Werkte op een universiteit, dus zal wel links zijn.
Deugen is een zonde. Hufterigheid een kwaliteit.
Mooi hoor, maar als ik daar Rotterdam zie welke in andere nieuwsberichten gebukt gaat onder de cobra aanslagen is dat dan toch wel apart.quote:
Halsema, Kaag, Timmermans en nu zijn we weer terug bij de hypocriete moraliteit van Jesse Klaver. De cirkel is rond.quote:Op dinsdag 2 december 2025 10:49 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Ik zie dat echt anders.
Deugen is geen zonde, alleen de hypocriete moraliteit van Jesse Klaver is irritant.
Hufterigheid is geen kwaliteit maar een eerlijke mening uiten wel. Geert Wilders doet dat op uitstekende wijze.
Broddelwerk van fabeltjes nog serieus nemenquote:Op dinsdag 2 december 2025 11:01 schreef viagraap het volgende:
Leugens en verdraaiingen van de werkelijkheid door iemand die door Rusland betaald of gechanteerd wordt een eerlijke mening noemen
Dit is gebaseerd op Numbeo. Dat lijstje wordt opgesteld aan de hand van wat lokale gebruikers zelf invullen.quote:
Amsterdam komt terug in vele van dit soort lijstjes. Rotterdam niet.quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Mooi hoor, maar als ik daar Rotterdam zie welke in andere nieuwsberichten gebukt gaat onder de cobra aanslagen is dat dan toch wel apart.
Sociaal cultureel kan ik het mij best voorstellen, maar als we dan even de punten van Koolmees erbij pakken:quote:Op maandag 1 december 2025 21:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
JA21 sluit aardig aan bij VVD toch?
Dan denk ik dat het politieke wensdenken van JA21 toch behoorlijk botst met de oplossingen van bestuurderspartij VVD. In de debatten met Wiersma en de BBB hebben we tot nu toe gemerkt hoe de VVD daarover denkt.quote:• Het aanpakken van het woningtekort en de ruimtelijke invulling daarvan;
• Nederland van het stikstofslot halen met noodzakelijke maatregelen waarbij er een duurzame toekomstbestendige en innovatieve landbouwsector en natuurherstel wordt gerealiseerd;
• Het creëren van ruimte voor economische groei en verbetering van het investerings- en vestigingsklimaat met onder meer een aanpak voor energiezekerheid en klimaatbeleid;
• Een voortvarende aanpak voor asiel en andere vormen van migratie; Keuzes voor defensie en veiligheid in overeenstemming met de in de NAVO-verband gemaakte afspraken;
• Uitgangspunten voor het te voeren begrotingsbeleid en de bekostiging van investeringen en in kaart brengen van toekomstbestendige hervormingen met het oog op een sterke samenleving en economie.
Daarnaast blijven papieren programma's ook lastig met elkaar te vergelijken. Zo heeft het voornemen om de rijksoverheid met 22% te doen krimpen tijdens Schoof I in de eerste helft van dit jaar geleid tot 2,5% méér rijksambtenaren, om maar iets te noemen.quote:In de visie van JA21 wordt arbeidsmigratie daarom weer beperkt tot een gereguleerde vorm van migratie die per definitie van tijdelijke aard is en uitsluitend bedoeld is om aantoonbare tekorten op onze arbeidsmarkt te dichten. Niet om Nederlands personeel te vervangen of om complete bedrijfstakken op arbeidsmigratie te laten drijven.
Ze hebben daar nog nooit van Breda gehoord dus. Gemiste kans.quote:
Klopt, en dat eindigde natuurlijk met een afsplitsing. Over het algemeen zijn VVDers echt van de landelijke lijn volgen en zeer weinig interne kritiek, congressen waarbij ze elkaar aanvallen kennen ze niet. Maar ik zie eigenlijk niet hoe ze dat nu vol kunnen houden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 08:57 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Verdonk / Rutte kan toch gezien worden als een behoorlijke interne strijd?
Gewoon de kritische stemmen negeren. Die uit de fractie gestapte senator hoorde je na twee dagen ook niks meer over…quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, en dat eindigde natuurlijk met een afsplitsing. Over het algemeen zijn VVDers echt van de landelijke lijn volgen en zeer weinig interne kritiek, congressen waarbij ze elkaar aanvallen kennen ze niet. Maar ik zie eigenlijk niet hoe ze dat nu vol kunnen houden.
Als je regelmatig als bezoeker in die steden bent (zoals ik) frons je wel met je wenkbrauwen ja. Niet dat het onaangename plekken zijn, overigens. Maar dit is flauwekul.quote:Op dinsdag 2 december 2025 11:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is gebaseerd op Numbeo. Dat lijstje wordt opgesteld aan de hand van wat lokale gebruikers zelf invullen.
Oftewel, jezelf groot houden ten opzichte van de buren.
Dat hangt natuurlijk volledig af van het resultaat van de formatie.quote:Op dinsdag 2 december 2025 12:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, en dat eindigde natuurlijk met een afsplitsing. Over het algemeen zijn VVDers echt van de landelijke lijn volgen en zeer weinig interne kritiek, congressen waarbij ze elkaar aanvallen kennen ze niet. Maar ik zie eigenlijk niet hoe ze dat nu vol kunnen houden.
Kan zomaar het belangrijkste stuk van de komende jaren zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:00 schreef capricia het volgende:
Om vijf uur vanmiddag komt het tussenverslag van Buma. En het stuk van Jetten en Bontenbal. Inclusief toelichting.
Zijn jullie ook zo benieuwd welke tien lokaties voor die nieuwe steden er in staan?
Ik ben vooral benieuwd hoe zij twee tot elkaar zijn gekomen en hoe ze het zien om met anderen hun ideeën vorm te geven.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:00 schreef capricia het volgende:
Om vijf uur vanmiddag komt het tussenverslag van Buma. En het stuk van Jetten en Bontenbal. Inclusief toelichting.
Zijn jullie ook zo benieuwd welke tien lokaties voor die nieuwe steden er in staan?
Ik ben niet geïnteresseerd in wonen in Flevoland, dus niet echt.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:00 schreef capricia het volgende:
Ik heb lange tijd ook gedacht dat het politieke midden vooral gewoon aan het werk moet gaan: moed tonen en de realiteit onder ogen zien. Maar als ik zie hoe vaak percepties onjuist zijn, als ik boeken lees zoals The Righteous Mind, en als ik merk hoe fel en volledig haaks mensen hier op elkaar reageren puur vanuit hun politieke kleur, dan begin ik te twijfelen of het echt zo werkt.quote:Op dinsdag 2 december 2025 07:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
De waarheid is ongemakkelijk: de enige manier om deze geest terug in de fles te krijgen, is dat het politieke midden eindelijk laat zien dat het de uitdagingen van deze tijd werkelijk aankan.
Als het politieke centrum blijft wegkijken, vastklampt aan oude reflexen of weigert de nationale én internationale werkelijkheid onder ogen te zien dan is een doorbraak van de uiterste rechterflank onvermijdelijk.
Wanneer burgers het gevoel hebben dat het politieke midden geen antwoorden meer heeft, ontstaat er een politieke leegte. En die leegtes worden nooit leeg gelaten. Dan stappen de Trumps, Orbáns en Farages naar voren. Of in Nederland lui als Wilders en Yeşilgöz.
De kernboodschap is eenvoudig en pijnlijk: als het midden geen moed toont, geen ernst, geen nuchtere blik op de werkelijkheid, dan wordt de politiek overgenomen door krachten die electorale angsten en woede omzetten in macht. Krachten die complexe kwesties reduceren tot harde, aantrekkelijke eenvoud.
Alleen als het centrum zichzelf hervindt, zich moderniseert en zichtbaar aan de slag gaat met migratie, veiligheid, bestaanszekerheid, geopolitieke dreigingen en culturele onzekerheid via volwassen, begrijpelijke en uitvoerbare plannen dan krimpt het extremisme weer terug naar de rand waar het thuishoort.
Doet het dat niet, dan verliest heel het Westen niet door een plotselinge omwenteling, maar door leegte, verslapping en het langzaam wegzakken van vertrouwen. Dan worden we niet overwonnen door brute kracht, maar door het falen van het politieke midden dat geen geloofwaardige koers meer wist te zetten.
Over een uurtje is ze waarschijnlijk totaal relevant meer omdat haar 'beleid' dan x50 gaat het probleem eens echt op te gaan lossen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:27 schreef Frozen-assassin het volgende:
Wiersma ratelt er weer op los tijdens vragenuurtje. Zou nu wel dichtbij een wetsvoorstel zijn alleen heeft ze nog geen financiele dekking. Kortom ze heeft nog niets....
Hoe zou dit over een uurtje al ingaan?quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:53 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Over een uurtje is ze waarschijnlijk totaal relevant meer omdat haar 'beleid' dan x50 gaat het probleem eens echt op te gaan lossen.
Begrijpelijk, alhoewel het hier weer vooral de regelgeving is die faalt. Ik woon in één van de andere gemeenten die meedoen aan het experiment. De vorige keer, bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2024, was de conclusie al dat het stemmen op een kandidaat foutgevoelig was. Als je alleen op een partij wil stemmen moet je nog steeds een kandidaatnummer invullen, wat niet logisch is. En er staan meer nummers op het stembiljet dan er kandidaten op de meeste lijsten staan, waardoor je op een niet bestaande kandidaat kunt stemmen. Daarnaast is 2 bolletjes inkleuren per definitie foutgevoeliger dan 1 bolletje kleuren.quote:Op dinsdag 2 december 2025 13:24 schreef Momo het volgende:
Borne stopt als enige gemeente met proef kleiner stembiljet
Volgens de gemeente zijn de 76 ongeldig uitgebrachte stemmen bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen reden voor het besluit.
[ afbeelding ]
Natuurlijk niet maar als officieel duidelijk wordt dat zelfs het CDA echt maatregelen wil gaan nemen is daar een forse meerderheid voor in de kamer. Dat betekent ook dat alles wat Wiersma nog bedenkt meteen afgeschoten wordt (voor zover dat al niet het geval was). En de VVD zal zeker op gebied van stikstof ook doorbraken willen dus in het kabinet kan BBB ook helemaal niets meer. Die mag de komende maanden alleen nog koffie gaan drinken of wordt misschien wel gedwongen beleid te gaan voeren wat ze helemaal niet wil. Net zoals met de veeprikker.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Hoe zou dit over een uurtje al ingaan?
Ach, boeit het wat ze hebben afgesproken? Ik denk dat dit echt een deceptie gaat worden. Wie heeft er zin om bij het kruisje te tekenen? En als er teveel bewogen moet worden, zie ik weerstand ontstaan bij D66 en CDA.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:00 schreef capricia het volgende:
Je kunt na vanmiddag wellicht beter zien wie wel met dit land vooruit wil en wie nog altijd probeert weg te duiken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:02 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ach, boeit het wat ze hebben afgesproken? Ik denk dat dit echt een deceptie gaat worden. Wie heeft er zin om bij het kruisje te tekenen? En als er teveel bewogen moet worden, zie ik weerstand ontstaan bij D66 en CDA.
Hoezo, de gesprekken met de andere partijen komen hierná toch pas?quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je kunt na vanmiddag wellicht beter zien wie wel met dit land vooruit wil en wie nog altijd probeert weg te duiken.
Dat wordt openbaar?quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:00 schreef capricia het volgende:
Ik neem aan van wel. Er komt een persconferentie over. Dus dan zal het wel ook gepubliceerd worden.quote:
Nee, ik verwacht óf hoe dit land kapot wordt gemaakt door vermogende mensen en bedrijven torenhoge belastingen op te leggen óf een beleid dat wel door de VVD wordt geaccepteerd.quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:08 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je kunt na vanmiddag wellicht beter zien wie wel met dit land vooruit wil en wie nog altijd probeert weg te duiken.
Ja daarom na vanmiddagquote:Op dinsdag 2 december 2025 16:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoezo, de gesprekken met de andere partijen komen hierná toch pas?
quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:42 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Nee, ik verwacht óf hoe dit land kapot wordt gemaakt door vermogende mensen en bedrijven torenhoge belastingen op te leggen óf een beleid dat wel door de VVD wordt geaccepteerd.
Dilan zegt:quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:55 schreef Nebelwerfer het volgende:
Spreidingswet blijft en hypotheekrente aftrek eraf.
Beide verstandig, maar Dilan zal moeten gaan janken natuurlijk
Mooi, lijkt me uitstekend. VVDquote:
Daar zullen de VVD-burgemeesters blij mee zijn, en het tweede is onvermijdelijk. Geleidelijk is nog een kadootje voor VVD.quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:55 schreef Nebelwerfer het volgende:
Spreidingswet blijft en hypotheekrente aftrek eraf.
Beide verstandig, maar Dilan zal moeten gaan janken natuurlijk
Dan zijn we allebei tevreden. Jij een knetterlinks beleid waar het land zal volstromen met asielzoekers en een VVD die heerlijk los gaat in de oppositie.quote:Op dinsdag 2 december 2025 16:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mooi, lijkt me uitstekend. VVD
Kneiterlinks met plannen van D66 & CDA als basis?quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:01 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Dan zijn we allebei tevreden. Jij een knetterlinks beleid waar het land zal volstromen met asielzoekers en een VVD die heerlijk los gaat in de oppositie.
Dilan wel blijkbaarquote:Op dinsdag 2 december 2025 17:04 schreef Hanca het volgende:
De spreidingswet is een VVD wet, is men dat hier al weer vergeten?
Ja, want Jetten heeft dus gekozen voor het kneiterlinkse GroenLinks. De VVD heeft in zo'n waardeloos kabinet niets te zoeken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kneiterlinks met plannen van D66 & CDA als basis?
Geen VVD in de regering dus. Heel mooi!quote:Om de woningmarkt toegankelijker te maken passen we de eigenwoningregelingen aan.
Dat betekent onder andere geleidelijke afbouw van de hypotheekrenteaftrek vanaf het moment
dat dat in de uitvoering mogelijk is met een terugsluis in de inkomstenbelasting, zodat
huiseigenaren in hun financiële planning niet in de knel komen. Ook bezien we de regelingen
rondom de eigen woning als geheel, en moderniseren we deze.
Waar héb je het over? Dit is een samenwerking tussen D66 en CDA. Een basis voor verder overleg en onderhandeling met de andere partijen om tot een regeerakkoord en een kabinet te komen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:12 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Ja, want Jetten heeft dus gekozen voor het kneiterlinkse GroenLinks. De VVD heeft in zo'n waardeloos kabinet niets te zoeken.
Dit vooral, zoals vele oud-politici al aangaven. De onderlinge chemie is zoveel belangrijker dan de plannen zelf. Da's ook meteen het grote probleem bij Yesilgoz, zij is in haar hele carriere vrij onbetrouwbaar gebleken en schiet om de haverklap ongenuanceerd uit de heup. Zij zal er niet om malen om het kabinet te laten struikelen als ze er één zetel beter van denkt te worden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:11 schreef miss_sly het volgende:
Ik moet het verslag nog lezen, maar ik vind beide heren gewoon prettig overkomen. Ze staan beide voor een manier van politiek bedrijven die we hard nodig hebben: open, samenwerkend, fatsoenlijk.
Er gaat niets positiefs uit zijn mond komen over alles links van FVD/PVV. Bespaar je de moeite.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Waar héb je het over? Dit is een samenwerking tussen D66 en CDA. Een basis voor verder overleg en onderhandeling met de andere partijen om tot een regeerakkoord en een kabinet te komen.
Dit is in de verste verten niet iets van Jetten alleen. Laat staan dat er is 'gekozen' voor welke coalitiepartner dan ook.
Je hebt zeker een punt. Blijf het echter wat lastig vinden totale onzin niet tegen te spreken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:15 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Er gaat niets positiefs uit zijn mond komen over alles links van FVD/PVV. Bespaar je de moeite.
Wat was het rapport Roemer ook alweer?quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:16 schreef Hanca het volgende:
Zitten nog best een paar pittige zaken tussen die niet gelijk de voorpagina zullen halen: rapport Roemer uitvoeren, medisch specialisten in loondienst...
Expatregeling herstellen lees ik ook. Ben nog maar halverwegequote:Op dinsdag 2 december 2025 17:16 schreef Hanca het volgende:
Zitten nog best een paar pittige zaken tussen die niet gelijk de voorpagina zullen halen: rapport Roemer uitvoeren, medisch specialisten in loondienst...
Dilan vergeet überhaupt dat de VVD al sinds 1994 bijna onafgebroken in het kabinet zit en dus al die tijd al in het centrum van de macht heeft verkeerd.quote:
D66(26), CDA (18), CU (3) = 47quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:22 schreef Hanca het volgende:
Ik heb het helemaal gelezen en wat mij betreft mag Bikker hier haar steun aan verlenen.
Allebeiquote:Op dinsdag 2 december 2025 17:16 schreef Hanca het volgende:
Dat zullen we (na) komende week wel horen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:25 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
D66(26), CDA (18), CU (3) = 47
Wie sluit zich nog meer aan? VVD, BBB, JA21, PVV, FVD verwacht ik niet.
Wat een onzin. Kopenhagen vind ik een grafstad. Gewoond en gestudeerd. Genève leuk, Rotterdam (ik woon hier) kutstad.quote:
We zitten hier op een forum , kunnen we mooi over discussieren 👍quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zullen we (na) komende week wel horen.
Die hele index slaat nergens op. Sowieso is het in Zuid-Europa lekkerder weer.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:31 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wat een onzin. Kopenhagen vind ik een grafstad. Gewoond en gestudeerd. Genève leuk, Rotterdam (ik woon hier) kutstad.
Die laatsten hebben samen geen meerderheid.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:25 schreef OmniRocket het volgende:
[..]
D66(26), CDA (18), CU (3) = 47
Wie sluit zich nog meer aan? VVD, BBB, JA21, PVV, FVD verwacht ik niet.
Waarom woon je in een kutstad?quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:31 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wat een onzin. Kopenhagen vind ik een grafstad. Gewoond en gestudeerd. Genève leuk, Rotterdam (ik woon hier) kutstad.
Jij wilde tot 2027 soebatten op de vierkante centimeter?quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:38 schreef PzKpfw het volgende:
Wat een verwaand gedrag eigenlijk van deze beide partijen, beetje doen alsof ze met z'n tweeën een meerderheid vormen. Met z'n tweeën wat bekokstoven en vervolgens mogen er nog wat partijen wel/niet aanschuiven zonder enige inspraak over de grote lijnen maar enkel nog wat kruimels.![]()
Had dat ook niet verwacht van met name het CDA, toch 'slechts' de 5e partij deze verkieziingen..
Moet fijn leven zijn in een paralelle werkelijkheid...quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:38 schreef PzKpfw het volgende:
Wat een verwaand gedrag eigenlijk van deze beide partijen, beetje doen alsof ze met z'n tweeën een meerderheid vormen. Met z'n tweeën wat bekokstoven en vervolgens mogen er nog wat partijen wel/niet aanschuiven zonder enige inspraak over de grote lijnen maar enkel nog wat kruimels.![]()
Had dat ook niet verwacht van met name het CDA, toch 'slechts' de 5e partij deze verkieziingen..
Het eten is ook beter.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die hele index slaat nergens op. Sowieso is het in Zuid-Europa lekkerder weer.
Hoe kom je bij die onzin? Het op deze manier doen was een opdracht vd TK..quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:38 schreef PzKpfw het volgende:
Je ziet het toch gewoon gebeuren man..quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Moet fijn leven zijn in een paralelle werkelijkheid...
HRA is vanuit zowel D66 als CDA onderhandelbaar, dus ik zie daar nog wel genoeg ruimte.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:14 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Geen VVD in de regering dus. Heel mooi!
Nee. Dit was gewoon de opdracht vd TK..quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:41 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Je ziet het toch gewoon gebeuren man..
Ik verwacht dat de HRA van beide kanten enigszins vloeibaar is.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
[..]
HRA is vanuit zowel D66 als CDA onderhandelbaar, dus ik zie daar nog wel genoeg ruimte.
Ongeacht of de VVD of PvdA/GL straks aanschuift die zouden op basis van het aantal zetels gewoon meer in de melk te brokkelen hebben en vanaf het begin al moeten meepraten. De kiezer is de grote verliezer deze verkiezingen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Jij wilde tot 2027 soebatten op de vierkante centimeter?
Ik ook.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:42 schreef nostra het volgende:
[..]
HRA is vanuit zowel D66 als CDA onderhandelbaar, dus ik zie daar nog wel genoeg ruimte.
Meerderheid is meerderheid. Je stemt niet op een coalitie.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:44 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ongeacht of de VVD of PvdA/GL straks aanschuift die zouden op basis van het aantal zetels gewoon meer in de melk te brokkelen hebben en vanaf het begin al moeten meepraten. De kiezer is de grote verliezer deze verkiezingen.
Er gaat natuurlijk ook nooit daadwerkelijk gecompenseerd worden via de IB. Ten eerste omdat dat niet kan (volledig), ten tweede omdat we nogal wat budgettaire gaten te vullen hebben en de IB is het enige echte tapvat. Misschien krijg je 0,4% korting of zoiets.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook.
HRA afbouwen pas als het via de inkomstenbelasting gecompenseerd wordt. Dat kan dus nog wel even duren. En is nogal vaag, hoeveel, wie precies etc.
Ondertussen wordt die dus niet afgebouwd. En kan de VVD prima aan tafel.
Dit faseert beter. Door D66 en CDA eerst dit te laten schrijven en hier de aandacht op te vestigen is er tijd, ruimte en momentum gecreeerd om ofwel bij D66 de geesten rijp te krijgen voor een rechts kabinet, of bij de VVD om een draai te maken en alsnog in te stappen in een D66,VVD,CDA,PvdAGL coalitie.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:44 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ongeacht of de VVD of PvdA/GL straks aanschuift die zouden op basis van het aantal zetels gewoon meer in de melk te brokkelen hebben en vanaf het begin al moeten meepraten. De kiezer is de grote verliezer deze verkiezingen.
Rotterdam heeft voordelen. Er is altijd werk. Ik ben E&I technicus en heb altijd werk. Fabrieken, schepen, elektro-infrastrucuur en treinen.quote:
Dat klopt. 7 partijen coalitie dan maar.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:37 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Die laatsten hebben samen geen meerderheid.
Hoe kom je hier precies bij?quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:20 schreef -XOR- het volgende:
De energieparagraaf lijkt richting PvdAGL te zijn geschreven.
Dan kom ik, op basis van de verkiezingsprogramma's, tot de conclussie dat:quote:Investeren in energie(zekerheid) en betaalbare energie van eigen bodem
Het is cruciaal om te investeren in energiezekerheid en betaalbare energie, ook voor de lange
termijn. Dit willen we doen:
1. Het aanpakken van de netcongestieproblemen heeft onze hoogste prioriteit. We pakken de
meest urgente projecten als eerste aan. De beschikbare netcapaciteit moet ook beter benut
worden, door o.a. prikkels in de nettarieven, flexcontracten en energiehubs. We maken een
Crisiswet Netcongestie, we versnellen daarmee de procedures voor vergunningen en grijpen in
als de bouw/aanleg stagneert.
2. We zetten vol in op elektrificatie, omdat dit de belangrijkste route is om de industrie te
verduurzamen. De opslag van CO2 (CCS) op de Noordzee zal ook nodig zijn en daarom
investeert het Rijk daarin via haar deelnemingen in de opslag van CO2.
3. We blijven investeren in wind op zee via Contracts for Difference. Mede daarmee zorgen we
voor een goede afstemming tussen aanbod en vraag van elektriciteit in de industrie en een
betere interconnectie met andere landen.
4. We verlengen de SDE++ na 2030 ten behoeve van de uitrol van duurzame energiebronnen.
We willen ervoor zorgen dat nieuwe duurzame elektriciteitsbronnen op een ‘netbewuste’ wijze
in het energienetwerk worden ingepast.
5. We zetten in op productie van groen gas en groene waterstof. We investeren in groene
waterstofproductie en -levering. In de transitie kan blauwe waterstof onder duidelijke
voorwaarden een rol spelen in het opschalen van de Nederlandse waterstofketen.
6. We versterken het nucleaire cluster in Nederland en versnellen het SMR-programma.
Allereerst door de bouw van nieuwe kerncentrales, met als primair voorkeursgebied Zeeland.
7. We blijven vol inzetten op warmtenetten, om zo ook netcongestie te verminderen. Mensen
krijgen zo snel mogelijk duidelijkheid of ze een warmtenet krijgen of een andere
verduurzamingsoptie. Om de uitrol van warmtenetten te versnellen en voor huishoudens
betaalbaar te houden, is de overheid bereid om via een staatsdeelneming private
warmtebedrijven over te nemen.
8. Voor de leveringszekerheid van elektriciteit introduceren we een capaciteitsmarkt, zodat er
altijd voldoende elektriciteit is voor piekmomenten.
9. We geven prioriteit aan de verduurzaming van woningen en maken de energierekening zo
blijvend betaalbaar, bijvoorbeeld met een Nationaal Isolatie Offensief. In de jaren tot 2030 hel-
pen we via het NPLV de wijken met de grootste energiearmoede. Verhuurders worden verplicht
energielabels E, F en G voor huurwoningen per 2028 uit te faseren; labels C en D per 2040.
10. Er komt structureel budget voor het Noodfonds Energie, zodat niemand in de kou hoeft te
zitten, terwijl we de energietransitie versnellen.
11. Het Groningerveld blijft gesloten. Er komen geen nieuwe vergunningen voor gaswinning
onder de Waddenzee.
Juist. Dit zijn ook de zaken waar je de meeste winst vandaan haalt.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Prima asiel/migratieparagraaf wat mij betreft. Kortere procedures, sneller uitzetten, vaste opvanglocaties, sneller taalles en aan het werk.
Dit is in grote lijnen prima stuk om verder in gesprek te gaan.
Maar duidelijk dat er eerst meer geld heen moet dan nu het geval is voordat dit gaat werken, ook naar o.a. handhaving.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:56 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Juist. Dit zijn ook de zaken waar je de meeste winst vandaan haalt.
Heb niet echt gelegenheid tot doornemen, maar het lijkt me wel een parket die doet wat het moet doen. Voor ieder wat pijn, maar wel een goeie basis om mee verder te gaan. En ook belangrijk, in een jasje waarin veel Nederlanders zien dat het goede plannen zijn, zo lopen partijen die het aangaat ook minder makkelijk weg
Je maakt inderdaad een goed punt dat dieper gaat dan politiek alleen. We leven inderdaad steeds meer in gescheiden werkelijkheden. En als mensen de wereld fundamenteel anders ervaren, bereiken plannen van het politieke midden hen inderdaad niet meer. Wantrouwen wint het dan van elk rationeel verhaal.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:31 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik heb lange tijd ook gedacht dat het politieke midden vooral gewoon aan het werk moet gaan: moed tonen en de realiteit onder ogen zien. Maar als ik zie hoe vaak percepties onjuist zijn, als ik boeken lees zoals The Righteous Mind, en als ik merk hoe fel en volledig haaks mensen hier op elkaar reageren puur vanuit hun politieke kleur, dan begin ik te twijfelen of het echt zo werkt.
Het probleem lijkt veel dieper te zitten dan alleen beleid of daadkracht. We leven steeds meer in onze eigen werkelijkheden, met compleet verschillende percepties, overtuigingen en morele kaders. Als mensen de wereld zo fundamenteel anders ervaren, dan is het niet genoeg als het midden betere plannen maakt, die plannen bereiken de ander niet eens meer, of worden direct gewantrouwd. Misschien ligt de uitdaging dus niet alleen in “meer lef tonen”, maar in het herstellen van gedeelde feiten, gedeelde taal en gedeelde werkelijkheid. Zolang die basis ontbreekt, lijkt elk politiek verhaal van links, rechts of het midden vooral op elkaar botsen zonder elkaar nog te kunnen horen.
De afgelopen podcast Zo simpel is het niet van Marike Stellinga en Maarten Schinkel, over Waarom is iedereen zo ontevreden, praten we onszelf een recessie aan? Gaat hier ook op in.
Het is een illusie om te denken dat dat er ooit was.quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:31 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik heb lange tijd ook gedacht dat het politieke midden vooral gewoon aan het werk moet gaan: moed tonen en de realiteit onder ogen zien. Maar als ik zie hoe vaak percepties onjuist zijn, als ik boeken lees zoals The Righteous Mind, en als ik merk hoe fel en volledig haaks mensen hier op elkaar reageren puur vanuit hun politieke kleur, dan begin ik te twijfelen of het echt zo werkt.
Het probleem lijkt veel dieper te zitten dan alleen beleid of daadkracht. We leven steeds meer in onze eigen werkelijkheden, met compleet verschillende percepties, overtuigingen en morele kaders. Als mensen de wereld zo fundamenteel anders ervaren, dan is het niet genoeg als het midden betere plannen maakt, die plannen bereiken de ander niet eens meer, of worden direct gewantrouwd. Misschien ligt de uitdaging dus niet alleen in “meer lef tonen”, maar in het herstellen van gedeelde feiten, gedeelde taal en gedeelde werkelijkheid.
Komt dit spook ook weer terug. Gedram, gejammer en gezeur. Sodemieter op joh.quote:Een nieuwe maatregel is rekeningrijden. Daar moet volgens CDA en D66 toch weer op worden ingezet, nadat kabinet-Schoof plannen voor zo'n systeem juist van tafel veegde. De formerende partijen pleiten voor een variant waarbij automobilisten niet alleen per kilometer gaan betalen, maar ook extra moeten afrekenen in de spits.
Als je het zo stelt lijkt er inderdaad voor de VVD goed mee te lezen. Bij het lezen helde de paragraaf voor mijn gevoel meer door naar links wegens de nadrukkelijke verduurzamingsinvesteringen.quote:
Ik heb het ook helemaal gelezen. Ik vind het een goed verhaal. Het is niet alleen maar zoet, maar het is wel opgesteld met een positieve insteek. Er wordt constructief vooruit gekeken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 17:22 schreef Hanca het volgende:
Ik heb het helemaal gelezen en wat mij betreft mag Bikker hier haar steun aan verlenen.
Zowel CDA als D66 stemden afgelopen week voor meer geld voor het OV.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:23 schreef Red_85 het volgende:
OV is niet te betalen en gewoon vertieft in NL
Is GL-PvdA tegen een capaciteitsmarkt en elektrificatie?quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als je het zo stelt lijkt er inderdaad voor de VVD goed mee te lezen. Bij het lezen helde de paragraaf voor mijn gevoel meer door naar links wegens de nadrukkelijke verduurzamingsinvesteringen.
Vond ik ook. Mis toch wel de financiele onderbouwing van alles wat ze willen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:30 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb het ook helemaal gelezen. Ik vind het een goed verhaal. Het is niet alleen maar zoet, maar het is wel opgesteld met een positieve insteek. Er wordt constructief vooruit gekeken.
Ik vind het ook goed hoe men weer meer internationaal aan de bak wil, en proberen de schade op het internationale toneel van afgelopen kabinet weer ter repareren.
Dit is gewoon onzin. Dit werkje tamboereert veel minder op duurzaamheid en gelijke kansen/kansengelijkheid. Het heeft veel minder de D66 stempel dan het Rutte 4 akkoord of het treindocument.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dit 'programma' op hoofdlijnen is totaal geen afspiegeling van de verkiezingsuitslag en een kopie van Rutte 4, die genadeloos afgestraft zijn in 2023. Kennelijk willen ze dit hele riedeltje weer overnieuw doen en over een paar jaar FvD met 40 zetels zien.
Rekeningrijden heeft niks te maken met CO2, maar is de enige manier om accijns te vervangen. Anders moet de wegenbelasting fors omhoog en betaalt een veelgebruiker dus niet meer meer belasting dan iemand die alleen 1x per week naar de supermarkt gaat.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:23 schreef Red_85 het volgende:
https://www.nu.nl/formati(...)uinigen-op-zorg.html
[..]
Komt dit spook ook weer terug. Gedram, gejammer en gezeur. Sodemieter op joh.
Auto's worden zuiniger, we moeten straks al elektrisch en nog moet er vanwege 'co2' per km betaald worden. Flikker. Op.
OV is niet te betalen en gewoon vertieft in NL en straks ook met de auto. Geef dan alternatieven, stelletje rotzakken.
Verwacht je nou dat CDA en D66 een plan maken dat haaks staat op hun eigen partij programma? Daarnaast ligt het er ook net aan hoe je de verkiezingsuitslag duidt.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Dit 'programma' op hoofdlijnen is totaal geen afspiegeling van de verkiezingsuitslag en een kopie van Rutte 4, die genadeloos afgestraft zijn in 2023. Kennelijk willen ze dit hele riedeltje weer overnieuw doen en over een paar jaar FvD met 40 zetels zien.
Inderdaad. Het is ook goed te betogen dat juist populistisch rechts fors is afgestraft…quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Verwacht je nou dat CDA en D66 een plan maken dat haaks staat op hun eigen partij programma? Daarnaast ligt het er ook net aan hoe je de verkiezingsuitslag duidt.
Zeker niet tegen electrificatiequote:Op dinsdag 2 december 2025 18:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is GL-PvdA tegen een capaciteitsmarkt en elektrificatie?
Kernenergie en CCS herken ik wel ja...
Echt he, je weet gewoon nu al dat het allemaal nog meer gaat kostenquote:Op dinsdag 2 december 2025 18:23 schreef Red_85 het volgende:
https://www.nu.nl/formati(...)uinigen-op-zorg.html
[..]
Komt dit spook ook weer terug. Gedram, gejammer en gezeur. Sodemieter op joh.
Auto's worden zuiniger, we moeten straks al elektrisch en nog moet er vanwege 'co2' per km betaald worden. Flikker. Op.
OV is niet te betalen en gewoon vertieft in NL en straks ook met de auto. Geef dan alternatieven, stelletje rotzakken.
Schrodinger's Jettenbalquote:Op dinsdag 2 december 2025 18:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
Nu is er ineens weer een rechtse meerderheid in de kamer volgens Dilan. Gisteren was het nog een linkse meerderheid.
https://www.nporadio1.nl/(...)derland-is-veranderdquote:Op dinsdag 2 december 2025 18:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is gewoon onzin. Dit werkje tamboereert veel minder op duurzaamheid en gelijke kansen/kansengelijkheid. Het heeft veel minder de D66 stempel dan het Rutte 4 akkoord of het treindocument.
FvD op 40 zetels hangt meer af van wat de VVD en centrum-rechts gaan doen. Als ze door gaan met deze flank zuurstof geven (en links bestrijden; denk aan Kick Out Zwarte Piet op Schoof zijn NCTV en terrorisme lijst - wat binnenkort genoeg is voor een verbod door de minister), het oppositie voeren tegen jezelf, ja dan kan dat gebeuren. SBS6 en Telegraaf wast de FvD heel graag wit.
Ik hoop op een verstandige realistische meerderheid!quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:40 schreef Immerdebestebob het volgende:
Nu is er ineens weer een rechtse meerderheid in de kamer volgens Dilan. Gisteren was het nog een linkse meerderheid.
Het deel van de pompprijs dat naar de overheid gaat is deze eeuw gestaag gedaald.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:45 schreef L3viathan het volgende:
[..]
Echt he, je weet gewoon nu al dat het allemaal nog meer gaat kosten
Alsof de automobilist niet al genoeg uitgemolken wordt
Plus dat ik vermoed dat er uitzonderingen komen voor zakelijk moeten rijden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het deel van de pompprijs dat naar de overheid gaat is deze eeuw gestaag gedaald.
https://datagraver.com/benzine-en-accijns/
Vanaf ~1998 is er een trendmatige daling in het aandeel van de benzineprijs dat naar de overheid vloeit.
De veelgebruiker wordt niet perse uitgemolken.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-tweede-formatieweekquote:Wilders noemt formatiestuk 'dikke middelvinger naar Nederland'
Geert Wilders heeft geen goed woord over voor het formatiestuk dat D66 en CDA hebben geschreven. "Ze noemen hun stuk zelf een 'uitgestoken hand' maar het is een dikke middelvinger naar Nederland!" schrijft de PVV-leider op X.
Deze week praten D66 en CDA verder met andere partijen over een mogelijke regeringsvorming naar aanleiding van het stuk. Wilders is door de meeste partijen uitgesloten van regeringsdeelname. Toenmalig verkenner Wouter Koolmees telde 99 zetels die een coalitie met de PVV niet zien zitten.
Als ie boos is is dat een goed tekenquote:Op dinsdag 2 december 2025 18:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-tweede-formatieweek
Waarom verbaast mij dit nu niks..
Mwah, hij probeert zijn achterban weer boos te krijgen, vind ik niet een goed teken. Eerder super zwak en een repeteerplaat waar nog steeds een hoop dombo's instinken. Het soort dombo's dat graag achter een grote leider loopt. Hoeven ze zelf niet na te denken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:06 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Als ie boos is is dat een goed teken
quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ook als je gaat kijken hoeveel liters benzine je kan tanken van een modaal jaarsalaris dan was dat:quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het deel van de pompprijs dat naar de overheid gaat is deze eeuw gestaag gedaald.
Vanaf ~1998 is er een trendmatige daling in het aandeel van de benzineprijs dat naar de overheid vloeit.
De veelgebruiker wordt niet perse uitgemolken.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Jaar modaal benzine aantal liters 2024 44.500 2,05 21.707 2023 41.000 1,93 21.244 2022 40.000 2,15 18.605 2021 38.000 1,87 20.321 2020 36.500 1,60 22.813 2015 35.000 1,59 22.013 2010 32.500 1,58 20.570 2005 27.500 1,32 20.833 2000 24.958 1,09 22.908 1995 21.500 0,91 23.626 |
Je zou natuurlijk ook gewoon minder belasting kunnen heffen hé. Accijns is altijd al een melkkoe geweest.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rekeningrijden heeft niks te maken met CO2, maar is de enige manier om accijns te vervangen. Anders moet de wegenbelasting fors omhoog en betaalt een veelgebruiker dus niet meer meer belasting dan iemand die alleen 1x per week naar de supermarkt gaat.
Lijkt mij dan weer een dooddoener, uiteraard is accijns een melkkoe.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook gewoon minder belasting kunnen heffen hé. Accijns is altijd al een melkkoe geweest.
Dankzij 'links gezeur' (dwz Europese regelgeving en emissienormen) zijn de motoren veel efficiënter geworden dan in 1995. Je krijgt véél meer PK per liter bezine. Sowieso meer dan een verdubbeling.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:27 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ook als je gaat kijken hoeveel liters benzine je kan tanken van een modaal jaarsalaris dan was dat:
[ code verwijderd ]
Ach, geen aandacht geven joh. Had niet uitgemaakt wat er in had gestaan.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Op basis waarvan verwacht je dat?quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:53 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Plus dat ik vermoed dat er uitzonderingen komen voor zakelijk moeten rijden.
De economische theorie (Regel van Ramsey) en praktijk laten dan ook zien dat je beter belasting kunt heffen op zaken met een relatief inelastische prijselasticiteit van vraag. Zo voorkom je dat een belasting voor een onnodig groot welvaartsverlies zorgt. Economisch gezien is het dus best verstandig om de automobilist als melkkoe te gebruiken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:32 schreef MoreDakka het volgende:
Je zou natuurlijk ook gewoon minder belasting kunnen heffen hé. Accijns is altijd al een melkkoe geweest.
Makkelijk te registreren lijkt mij, maar goed.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:46 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Op basis waarvan verwacht je dat?
Los daarvan moet een gezin dus nog meer betalen voor de uitje, boodschappen en familiebezoeken? Alsof we nu nog niet genoeg betalen.
En betalen we dan dus ook voor de kilometers in het buitenland?
Ja, goed idee om de overheid iedereen overal te laten volgen. Dat kan ook echt alleen maar goed gaan.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Makkelijk te registreren lijkt mij, maar goed.
Haha, naief, wel, dat gebeurt nu al. Of je moet je mobiel thuis laten.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:53 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ja, goed idee om de overheid iedereen overal te laten volgen. Dat kan ook echt alleen maar goed gaan.
Misdadigers worden dan in no time achterhaald. Iedereen dus een geïmplanteerde GPS-chip zodat elke misdaad instant kan worden herleid naar de dader. Meteen doen! Immers, law&order is belangrijker dan privacy.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:53 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ja, goed idee om de overheid iedereen overal te laten volgen. Dat kan ook echt alleen maar goed gaan.
De inherente inbreuk op de privacy vind ik inderdaad ook het grootste nadeel van heffingsdifferentiatie naar afstand, plaats en tijd. Op zich valt of staat dat grotendeels met de technische implementatie (tolpoortjes zijn bijvoorbeeld een kleinere inbreuk op de privacy dan een GPS-kastje in de auto) maar je zult ook op de uitvoeringskosten moeten letten. Eerdere voorgestelde systemen voor rekeningrijden waren steevast peperduur qua uitvoering.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:53 schreef Bouke-p het volgende:
Ja, dan kan ook iedere verkeersovertreding beboet worden. Uiteraard gedifferentieerd naar inkomen en vermogen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:03 schreef Meningbastion het volgende:
Misdadigers worden dan in no time achterhaald. Iedereen dus een geïmplanteerde GPS-chip zodat elke misdaad instant kan worden herleid naar de dader. Meteen doen! Immers, law&order is belangrijker dan privacy.
Onder welke kop staat het? Om de Co2 te behalen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rekeningrijden heeft niks te maken met CO2, maar is de enige manier om accijns te vervangen. Anders moet de wegenbelasting fors omhoog en betaalt een veelgebruiker dus niet meer meer belasting dan iemand die alleen 1x per week naar de supermarkt gaat.
Door de automobilist weer te tillen met extra accijns op de brandstoffen ja.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zowel CDA als D66 stemden afgelopen week voor meer geld voor het OV.
Wil je afbraak en bijv. een Lelylijn voor eeuwig op de pauzestand, stem dan PVV/VVD/JA21/BBB (BBB is heel open over dat ze tegen de Lelylijn zijn want dan komen Randstedelingen/kleurlingen/buitenlanders in de provincie wonen)
Het is bedoeld om op termijn de bezineaccijns te vervangen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:16 schreef Straatcommando. het volgende:
Rekeningrijdenen dan ook nog willen differentiëren op locatie en tijd. Ik krijg hier weer sterke "kastje van Eurlings" vibes bij.
Daarnaast vind ik het geen prettig idee dat een overheid extra makkelijk te draaien knopjes krijgt om extra geld binnen te harken. Dit heeft natuurlijk niets met het milieu of klimaat te maken, het is puur financieel gedreven.
Ongetwijfeld, maar de overheid blijft consequent steeds meer geld uit geven, dat moet gedekt worden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is bedoeld om op termijn de bezineaccijns te vervangen.
Heb je deze link wel gelezen?quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Door de automobilist weer te tillen met extra accijns op de brandstoffen ja.
Stuur dit plaatje maar naar de betreffende journalist:quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:21 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)ets-anders~adafcb95/
Algemeen Dagblad: "er is een linkse meerderheid in de Tweede Kamer".
Zucht...
50+ ben je nog vergeten.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Stuur dit plaatje maar naar de betreffende journalist:
[ afbeelding ]
Dat de kosten niet zo veel zijn gestegen, danwel iets zijn gedaald, doet weinig af aan het feit dat het in Nederland erg duur is om een auto te hebben en te rijden. Zeker als je dit afzet tegenover omringende landen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heb je deze link wel gelezen?
Ook de opbrengsten voor motorrijtuigenbelasting is gezien de inflatie en groei BBP sinds 2010 maar beperkt toegenomen
https://www.raivereniging(...)elasting-fors-hoger/
Motorrijtuigenbelasting als percentage van BBP is zelfs (heel) licht gedaald.
Misschien dat bepaalde autos onevenredig en oneerlijk worden belast, maar het Telegraaf gepraat van dat de automobilist wordt uitgeknepen is simplistisch geklaag. Dat is de afgelopen kwart eeuw juist niet gebeurd.
Jemig, dus niks om over te klagen!quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat de kosten niet zo veel zijn gestegen, danwel iets zijn gedaald, doet weinig af aan het feit dat het in Nederland erg duur is om een auto te hebben en te rijden. Zeker als je dit afzet tegenover omringende landen.
Nu is dat niet eens een probleem, we hebben geweldige infrastructuur waar we trots op mogen zijn, maar dat blijft wel een ding. Zeker als je weet dat zakelijke kilometers doorberekend worden
Ik klaag niet, maar blijkbaar mag je niet opmerken dat auto bezit en rijden erg duur is in Nederland.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jemig, dus niks om over te klagen!
Dat klopt wel, en het dekken van cadeautjes was kabinet Schoof niet zo goed inquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar de overheid blijft consequent steeds meer geld uit geven, dat moet gedekt worden.
Ik zie 50PLUS meer als midden, soms naar links, soms naar rechts (net als D66). Jan Struijs is ook afkomstig uit de (politie)vakbond.quote:
Daar wil ik dan graag harde cijfers van zien.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik klaag niet, maar blijkbaar mag je niet opmerken dat auto bezit en rijden erg duur is in Nederland.
En als we toch zo kinderachtig doen, er gaat maar een bepaald percentage naar daadwerkelijke infrastructuur.
Een gezonde economie is onder andere afhankelijk van bereikbare en betaalbare mobiliteit.
Ik heb geen precieze recente cijfers, maar de opbrengt er van gaat naar algemene middelen want het is geen doel belastingquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar wil ik dan graag harde cijfers van zien.
Dan moet je hopen dat GL/PvdA nog iets kan doen aan dit concept.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:43 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik baal als een stekker dat ze willen bezuinigen in de zorg. Er is nu al een heel groot tekort aan handen aan het bed.
Hoe dan??
Hoe moet dat straks dan? Dan bezuinig in godsnaam aan managers in de zorg of mensen die bullshit banen achter het bureau hebben, zijn er alsnog veel te veel in de zorg.
Maar niet aan het bed.
Nu is het vooral een keuze of je je laat volgen door je telefoon. De overheid (politie) mag nu alleen na tussenkomst van een rechter je locatie bepalen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:55 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Haha, naief, wel, dat gebeurt nu al. Of je moet je mobiel thuis laten.
quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar wil ik dan graag harde cijfers van zien.
Het rijk krijgt in 2024 4,95 miljard aan wegenbelasting binnen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb geen precieze recente cijfers, maar de opbrengt er van gaat naar algemene middelen want het is geen doel belasting
En ook hier weer, niet erg. Zo zijn er namelijk wel meer belastingen. Je kunt het ook al terugzien in de opbouw van wegenbelasting in de vorm van provinciale opcenten. Ook hier zijn de provincies niet verplicht het uit te geven aan infrastructuur.
Mobiliteit in combinatie met het beperken van urban sprawl en dit zo duurzaam mogelijk doen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:34 schreef Straatcommando. het volgende:
Een gezonde economie is onder andere afhankelijk van bereikbare en betaalbare mobiliteit.
Dank u!quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
Het rijk krijgt in 2024 4,95 miljard aan wegenbelasting binnen.
In 2024 geeft het rijk 3,898 miljard uit aan het hoofdwegenet en 1,196 miljard aan Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte aan snelwegprojecten.
Bron 1, bron 2 en bron 3
Ik ben dan ook zeer groot voorstander van investeren in het OV. Een heleboel kilometers die nu worden verreden zouden ook met het OV kunnen, mits dat betaal en bereikbaar is. Nu is het geen van beide.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mobiliteit in combinatie met het beperken van urban sprawl en dit zo duurzaam mogelijk doen.
Kom je toch weer uit op Openbaar Vervoer serieuzer gaan nemen.
Als we dan kijken naar afgelegde kilometers dan werd in 2023 70% van de kilometer afgelegd in de auto, de trein was goed voor 10 procent bron.. Ook ik draag het spoor een warm hart toe, maar als je ziet dat de staat aan het hoofdwegennet in 2024 zo'n 5 miljard uitgeeft terwijl er aan het spoor 3,8 miljard uitgegeven wordt bron..quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dank u!
[..]
Ik ben dan ook zeer groot voorstander van investeren in het OV. Een heleboel kilometers die nu worden verreden zouden ook met het OV kunnen, mits dat betaal en bereikbaar is. Nu is het geen van beide.
Het zal er wel op neer komen dat het rekeningrijden per omgaande ingevoerd wordt en dat de "termijn" dicht in de buurt komt van sint juttemis.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is bedoeld om op termijn de bezineaccijns te vervangen.
Met minder uitgeven kun je nog steeds investeren/meer uitgeven in een sector.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:09 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als we dan kijken naar afgelegde kilometers dan werd in 2023 70% van de kilometer afgelegd in de auto, de trein was goed voor 10 procent bron.. Ook ik draag het spoor een warm hart toe, maar als je ziet dat de staat aan het hoofdwegennet in 2024 zo'n 5 miljard uitgeeft terwijl er aan het spoor 3,8 miljard uitgegeven wordt bron..
Dan komt deze opmerking niet echt overéén met je eerdere wens dat de overheid minder uitgeeft.
Niet zolang we thuis kunnen opladen en we ook verwarming thuis willen verwarmen met elektriciteit.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben ook geen fan van rekeningrijden; is het niet mogelijk om accijns te heffen op laadkosten die de mensen maken icm wegenbelasting (op gewicht van auto's zoals nu al bestaat)?
Mhmm valt dan niet via zo'n oplader van auto te herkennen dat het gaat om elektriciteitlevering voor de auto?quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:35 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Niet zolang we thuis kunnen opladen en we ook verwarming thuis willen verwarmen met elektriciteit.
Zodra we de bulk van het gas af is dan zal de belasting wel weer toenemen op stroom.
Overigens is dat inzetten op warmtenetten verschrikkelijk.
Of gewoon eerlijk belasting heffen op LB en VPB, en al die vele (hoge) indirecte belastingen schrappen. Hoge uitvoeringskosten (lees: controle) én het heeft soms het nadelige effect dat mensen de grens over gaan kopen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben ook geen fan van rekeningrijden; is het niet mogelijk om accijns te heffen op laadkosten die de mensen maken icm wegenbelasting (op gewicht van auto's zoals nu al bestaat)?
Ik zie dat als iets positiefs.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
LTO en NAJK (jonge boeren) zijn overwegend positief maar ook kritisch. BBB daarentegen vindt alles gewoon kut. Ja dat mag ook maar ja zo decimeer je jezelf wel tot een nutteloze partij.
Gras is groen. Hopelijk worden we nog wel getrakteerd op een sappige strijd tussen Keijzer en vd Plasquote:Op dinsdag 2 december 2025 21:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
BBB daarentegen vindt alles gewoon kut
Alleen bij publieke laadpalen. Maar particulieren is dat praktisch onmogelijk.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:37 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Mhmm valt dan niet via zo'n oplader van auto te herkennen dat het gaat om elektriciteitlevering voor de auto?
Dat dan weer welquote:Op dinsdag 2 december 2025 21:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik zie dat als iets positiefs.
Ja dat kan ik me ook voorstellen. Jammer.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:46 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Alleen bij publieke laadpalen. Maar particulieren is dat praktisch onmogelijk.
Het is - samen met sociale zekerheid - verreweg de allergrootste kostenpost die we hebben (circa 25% van al het geld dat het kabinet uitgeeft gaat naar de zorg). Ik zeg niet dát er niet bezuinigd kan worden op managers aldaar maar het zal ook een druppel op een gloeiende plaat zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:43 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik baal als een stekker dat ze willen bezuinigen in de zorg. Er is nu al een heel groot tekort aan handen aan het bed.
Hoe dan??
Hoe moet dat straks dan? Dan bezuinig in godsnaam aan managers in de zorg of mensen die bullshit banen achter het bureau hebben, zijn er alsnog veel te veel in de zorg.
Maar niet aan het bed.
Het is ook niet het idee om te bezuinigen op handen aan het bed, dit soort initiatieven gaat zorgbreed worden uitgerold:quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:43 schreef MissButterflyy het volgende:
Hoe dan??
Maar niet aan het bed.
Dit soort afwegingen worden wel gemaakt hoor, hoezo denk je van niet?quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Het taboe is natuurlijk: we moeten stoppen met nutteloze levensverlengende behandelingen waardoor ouderen het nog net 2 maanden langer uithouden in een verzoringstehuis.
Best een taboe. Heb mijn moeder ( ze had een levenstestament) in het verzorgingstehuis palliatieve zorg toegekend, waarop de vraag o.a. was, als ze haar enkel breekt na een val vanuit het bed, mag ze dan naar een ziekenhuis? Ja natuurlijk, zeg! Ook de vraag nadat ze een longontsteking opliep in het verzorgingstehuis, mogen wij wel AB geven? Ja, natuurlijk wel!quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Het taboe is natuurlijk: we moeten stoppen met nutteloze levensverlengende behandelingen waardoor ouderen het nog net 2 maanden langer uithouden in een verzoringstehuis.
Of al jonger, mijn vrouw loopt nu tegen morele afwegingen aan bij verstandelijk gehandicapte bewoners waar ze werkt die ze per behandeling nog verder achteruit ziet gaan: wanneer stop je met behandelen? De ene ouder is daar vrij snel in "dit wil ik mijn kind niet aan doen", de ander wordt echt boos als je er iets over zegt "mijn kind is net zo veel waard als ieder ander mens en heeft dus net zo veel rechten". Op dat laatste punt natuurlijk volkomen gelijk, maar de morele afweging hoe lang je mensen in geval van een heftige longontsteking oid behandelt als je ziet dat ze er steeds slechter uit komen blijft een lastige.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:54 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Enorm grijs gebied, zeker voor een CU lid. Lijden hoort bij het Christendom. Mijn moeder was ook zo opgevoed. Ze heeft heel vaak geroepen, was ik maar dood, wea ik mer dea, friese ouders en toch wilde ze geen actieve euthanasie, God moest beslissen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of al jonger, mijn vrouw loopt nu tegen morele afwegingen aan bij verstandelijk gehandicapte bewoners waar ze werkt die ze per behandeling nog verder achteruit ziet gaan: wanneer stop je met behandelen? De ene ouder is daar vrij snel in "dit wil ik mijn kind niet aan doen", de ander wordt echt boos als je er iets over zegt "mijn kind is net zo veel waard als ieder ander mens en heeft dus net zo veel rechten". Op dat laatste punt natuurlijk volkomen gelijk, maar de morele afweging hoe lang je mensen in geval van een heftige longontsteking oid behandelt als je ziet dat ze er steeds slechter uit komen blijft een lastige.
Beleid is nu eigenlijk: zo lang patiënt of vertegenwoordiger zegt dat behandelen moet, behandelen ze door. Die rem op zulke behandelingen zit er vanuit de zorg zelf eigenlijk niet in, alleen door het misschien een keer ter sprake te brengen.
Lijden hoort niet per sé bij het christendom. Palliatieve sedatie en heel veel goed werk dat lijden enorm verlicht in hospices wordt vaak door christenen uitgevoerd.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Enorm grijs gebied, zeker voor een CU lid. Lijden hoort bij het Christendom. Mijn moeder was ook zo opgevoed. Ze heeft heel vaak geroepen, was ik maar dood, wea ik mer dea, friese ouders en toch wilde ze geen actieve euthanasie, God moest beslissen.
Dat is dus een duidelijke schaal naar beneden. Alleen lui die de speciefieke zorgkosten kunnen betalen kunnen hun zorgkindjes in leven houden. Je snapt zelf toch wel, dat dit een glijdende schaal is?quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lijden hoort niet per sé bij het christendom. Palliatieve sedatie en heel veel goed werk dat lijden enorm verlicht is hospices wordt vaak door christenen uitgevoerd.
Dit gaat ook niet over actieve euthanasie, want dat is wettelijk verboden voor de verstandelijk gehandicapten waar het om gaat (als je zelf geen beslissingen kunt nemen, kun je ook niet voor euthanasie kiezen). Dit gaat over de vraag hoe lang je mensen in leven moet houden die zonder specifieke zorg niet langer zouden leven. Zeker als per behandeling de kwaliteit van leven duidelijk af neemt. Misschien een makkelijke keuze als het over 'een nummer' gaat, maar als het je kind, broer of zelfs de bewoner die je al 10 jaar verzorgt gaat is het allemaal plotseling een stuk minder duidelijk.
Nee, en je snapt werkelijk niets van wat ik zeg, blijkbaar.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:28 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat is dus een duidelijke schaal naar beneden. Alleen lui die de speciefieke zorgkosten kunnen betalen kunnen hun zorgkindjes in leven houden. Je snapt zelf toch wel, dat dit een glijdende schaal is?
Jouw N=1 voorbeeld is minstens zo erg of goed dan dat van mij. Jij ontkent gewoon dat kosten juist wel de afweging zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, en je snapt werkelijk niets van wat ik zeg, blijkbaar.
Sowieso gaat dit nooit om "zelf betalen", want je kunt in Nederland ziekenhuiszorg niet eens zelf betalen.
De belangrijkste afweging is hier ook geen kostenafweging, maar een afweging wat een behandeling doet met de kwaliteit van leven. Maar momenteel is er in de zorg geen rem die behandelingen waaruit iemand waarschijnlijk zeer slecht komt kan stoppen, behalve de vraag aan patiënt of vertegenwoordiger of ze het zeker weten. De dokter neemt zo'n beslissing om niet te behandelen niet.
En ondanks dat kosten hier niet de afweging zijn, zie je wel dat zulke behandelingen die vaak steeds sneller op elkaar terug komen de totale zorg wel duurder maken, vooral omdat er voor steeds meer zaken behandelmogelijkheden zijn. Mijn vrouw heeft nu een cliënt die al 2 jaar ziekenhuis in en uit gaat, waarvan ze zelf ook zegt: 20 jaar geleden was deze patiënt allang overleden, wegens uitbehandeld. Sterker: er staat zelfs uitbehandeld in zijn dossier van 9 jaar geleden. Maar inmiddels kunnen er dingen die 9 jaar geleden nog niet kunnen. Maar hij is ook al bijna een kasplantje, onherkenbaar tov 2 jaar geleden.
Bij jouw moeder zag je toch hetzelfde? Ook daar waren kosten geen afweging. Die hele afweging kosten tov kwaliteit van leven wordt in de zorg nu niet gemaakt. De afweging behandeling vs kwaliteit van leven na behandeling wordt overgelaten aan de patiënt of de vertegenwoordiger, die neemt daarbij kosten logischerwijs niet mee.quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:41 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jouw N=1 voorbeeld is minstens zo erg of goed dan dat van mij. Jij ontkent gewoon dat kosten juist wel de afweging zijn.
BBB is toch ook een nutteloze partij, met ontzettend matige bewindslieden en kamerleden die alleen maar de bijl in de rechtstaat willen zetten.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
LTO en NAJK (jonge boeren) zijn overwegend positief maar ook kritisch. BBB daarentegen vindt alles gewoon kut. Ja dat mag ook maar ja zo decimeer je jezelf wel tot een nutteloze partij.
Maar dan komen we dus niet van de VVD en/of JA21 af. Dan zie ik liever een coalitie van de VVD, PVV, JA21 en FvD. Gewoon om de zaak echt helemaal in de soep te laten draaien en dan te hopen dat de kiezers er wat van leren en niet nog veel rechtser gaan stemmen. Ok, misschien tevergeefs, maar alles is beter dan toch weer een nieuwe VVD regering. En JA21 is net zo slecht.quote:Op maandag 1 december 2025 22:01 schreef Hanca het volgende:
Ik zie een minderheidscoalitie alleen werken met vaste gedoogpartners. Wisselende meerderheden is leuk bij partijen als 50plus, die je een appel toe kunt gooien en dan slikken ze wel een meloen extra door. Maar dat werkt niet bij GL-PvdA of VVD, daar zal je het hele regeerakkoord op veel terreinen voor moeten ombouwen als je daar een deal mee wil sluiten. GL-PvdA gaat echt geen klimaatdeal sluiten als ze tegen het sociale programma zijn.
Hoe ze dit hebben aangepakt en de toon die ze aanslaan geven me hoop.quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik kijk Pauw en de Wit even terug met Bontebal en Jetten en god wat heb ik dit gemist. Gewoon politiek leiders die verstandig klinken en willen werken aan degelijke aanpak.
Je kan je afvragen wat de vvd stemmers doen als de partij halsstarrig zig blijft opstellen, terwijl het land verder wil met de plannen die nu ontstaan. Blijven ze de Dilan uithangen of kijken ze verder en dit het liefst met een andere partijleider? VVD is best prima, maar ze zullen er aan moeten wennen dat ze nederiger moeten zijn.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar dan komen we dus niet van de VVD en/of JA21 af. Dan zie ik liever een coalitie van de VVD, PVV, JA21 en FvD. Gewoon om de zaak echt helemaal in de soep te laten draaien en dan te hopen dat de kiezers er wat van leren en niet nog veel rechtser gaan stemmen. Ok, misschien tevergeefs, maar alles is beter dan toch weer een nieuwe VVD regering. En JA21 is net zo slecht.
Het is ook vooral hoe ik hoopte dat ze het aan zouden pakken. Door degelijk en concreet te zijn zien andere partijen slechter uit als ze blijven hangen in moddergooien.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hoe ze dit hebben aangepakt en de toon die ze aanslaan geven me hoop.
We zullen zien welke partijen de uitgestoken hand aan gaan pakken.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:25 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Het is ook vooral hoe ik hoopte dat ze het aan zouden pakken. Door degelijk en concreet te zijn zien andere partijen slechter uit als ze blijven hangen in moddergooien.
En welke hem bijten gaan.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We zullen zien welke partijen de uitgestoken hand aan gaan pakken.
Stemmingmakerij is een prima middel om je doelstellingen (minder asielmigratie) kracht bij te zetten. Je maakt de gemoraliseerde denkfout door te suggereren dat politici altijd eerlijk moeten zijn. Je vergeet dat vooral rechtse kiezers (als ik) genuanceerde antwoorden niet altijd waarderen. Veel politici worden "gestraft" voor eerlijkheid als die te pijnlijk is. Dus de stemmingmakerij van Dilan was verstandig in electoraal opzicht.quote:Op woensdag 3 december 2025 01:02 schreef Firuze60 het volgende:
Dilan: "Nareis op nareis, een gruwel voor de asielpolitiek, de eigen mensen worden overspoeld met vreemdelingen.*
Ga dan even haar eigen paspoort natrekken, ja!
Dit is geen uitgestoken hand maar een oorlogsverklaring aan de rechtse kiezer. Het is voor mij duidelijk dat er geen kabinet komt met VVD en Ja21.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
We zullen zien welke partijen de uitgestoken hand aan gaan pakken.
Neem jij Jetten serieus dan? Ben je vergeten dat hij toen Schoof zijn allereerste opwachting maakte in de tweede kamer, hij hem al na 1 minuut totaal afbrandde. Niet op inhoud maar op partijpolitieke gronden. Jetten is dus een hypocriet met zijn 'fatsoen moet in de politiek', Bontenbal is een twijfelgeval.quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:41 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ik kijk Pauw en de Wit even terug met Bontebal en Jetten en god wat heb ik dit gemist. Gewoon politiek leiders die verstandig klinken en willen werken aan degelijke aanpak.
Welke partijen zullen dan wel deelnemen of in elk geval plannen door de kamer loodsen? Als VVD én JA21 niet meedoen, moeten alle overige partijen meedoen en dan nog is er geen meerderheid. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.quote:Op woensdag 3 december 2025 05:42 schreef Meningbastion het volgende:
[..]
Dit is geen uitgestoken hand maar een oorlogsverklaring aan de rechtse kiezer. Het is voor mij duidelijk dat er geen kabinet komt met VVD en Ja21.
Jetten kiest voor een links minderheidskabinet of voor een meerderheidskabinet met een grote, donkere wolk van uitsluitend linkse partijen. Allebei is onzinnig maar Jetten snapt nog steeds de politieke werkelijkheid niet.quote:Op woensdag 3 december 2025 06:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Welke partijen zullen dan wel deelnemen of in elk geval plannen door de kamer loodsen? Als VVD én JA21 niet meedoen, moeten alle overige partijen meedoen en dan nog is er geen meerderheid. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Zoals het er nu naar uit ziet is immigratie njet het grootste thema wat betreft GL/PvdA en wat er nu ligt. Zorg echter is wel echt een speerpunt en daar willen ze absoluut concessies.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:28 schreef -XOR- het volgende:
Als PvdAGL wil instappen en bereid is om vrij veel consessies te doen op een aantal grote thema's (zorg, immigratie) heeft de VVD een probleem.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |