abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219389770
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 02-12-2025 17:06:08 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219389787
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan was er al wel gelekt, als er echt plannen met andere partijen werden gedeeld. Zodra iets bij 3 of meer partijen ligt, dan ligt het ook bij de pers.
Ik weet niet tot in welk detail er bijgepraat wordt.
Maar ik verwacht ook niet veel schokkends in de plannen die ze nu hebben. Die positieve agenda.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219389800
Koolmees verklapte het al een beetje vanavond. Minderheidskabinet met D66-CDA-VVD.
pi_219389825
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 21:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet niet tot in welk detail er bijgepraat wordt.
Maar ik verwacht ook niet veel schokkends in de plannen die ze nu hebben. Die positieve agenda.
Ik denk echt dat alleen wordt gepolst hoe met name VVD en GLPvdA over zaken denken, meer niet. Wat input, maar ik denk dat de uitkomsten echt nog bij D66 en CDA liggen. Als er uitkomsten waren overlegd, denk ik echt dat er wel wat richtingen waren gelekt. Er lopen daar bijna net zo veel journalisten als politici.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219389841
En vóór 9 december wil Buma dat GroenLinks-PvdA, VVD, JA21 en 50Plus langs komen. Die worden telefonisch regelmatig op de hoogte gehouden.

Andere partijen niet zo. Die kregen hooguit een algemeen telefoontje van Buma.

Aldus de NRC.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219389861
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 21:34 schreef capricia het volgende:
En vóór 9 december wil Buma dat GroenLinks-PvdA, VVD, JA21 en 50Plus langs komen. Die worden telefonisch regelmatig op de hoogte gehouden.

Andere partijen niet zo. Die kregen hooguit een algemeen telefoontje van Buma.

Aldus de NRC.
50 plus?

pi_219389867
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk echt dat alleen wordt gepolst hoe met name VVD en GLPvdA over zaken denken, meer niet. Wat input, maar ik denk dat de uitkomsten echt nog bij D66 en CDA liggen. Als er uitkomsten waren overlegd, denk ik echt dat er wel wat richtingen waren gelekt. Er lopen daar bijna net zo veel journalisten als politici.
Zal heel goed kunnen hoor.
Ik weet de woorden niet meer precies uit die podcast.
Ook 50plus, Jan Struijs, was zeer in trek qua hoeveelheid telefoontjes van Buma.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219389868
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:37 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
50 plus?
Ja.
Viel mij ook op. Daarom heb ik het onthouden. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219389879
Hier ook dat verhaal:

50plus wordt door Jetten, bontenbal en Buma regelmatig gebeld.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)jan-struijs-a4914005

En klaver in gesprek met JA21.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 21:41:37 #10
236264 crew  capricia
pi_219389890
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:37 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
50 plus?

[ afbeelding ]
Om de optie met JA21 aan een meerderheid te helpen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219389908
50Plus als coalitiepartner, het is een verbetering tov BBB maar wel een kleine...

Maar we gaan zien wie er straks langs komen, wat Jetten betreft blijkbaar alle partijen.
pi_219389937
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 21:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Om de optie met JA21 aan een meerderheid te helpen.
Lekkere fijne stabiele partner ook wel. :')

Ik zie het trouwens ook niet zo gauw gebeuren dat Jetten allerlei radicaal geleuter van zijn JA21 ministers wil gaan verdedigen. Dan kunnen we zo rond de gemeenteraadsverkiezing ook meteen weer voor de Tweede Kamer gaan stemmen. Nog los van het feit dat ik niet echt de indruk heb dat zo'n kabinet veel wil bereiken.

Dus of een midden/midden-rechts coalitie van 4 met GL-PvdA of een minderheidscoalitie van 3.
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 21:48:43 #13
236264 crew  capricia
pi_219389946
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:44 schreef Hanca het volgende:
50Plus als coalitiepartner, het is een verbetering tov BBB maar wel een kleine...

Maar we gaan zien wie er straks langs komen, wat Jetten betreft blijkbaar alle partijen.
50plus zou nog als gedoogpartner kunnen fungeren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219389960
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:47 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Lekkere fijne stabiele partner ook wel. :')

Ik zie het trouwens ook niet zo gauw gebeuren dat Jetten allerlei radicaal geleuter van zijn JA21 ministers wil gaan verdedigen. Dan kunnen we zo rond de gemeenteraadsverkiezing ook meteen weer voor de Tweede Kamer gaan stemmen. Nog los van het feit dat ik niet echt de indruk heb dat zo'n kabinet veel wil bereiken.

Dus of een midden/midden-rechts coalitie van 4 met GL-PvdA of een minderheidscoalitie van 3.
Vraag mij vooral heel sterk af dat wanneer je een beetje de ideeën van D66, CDA en VVD bij elkaar legt, of JA21 dan een beetje in deze puzzel past? Ik zie dit gewoon niet zo.
pi_219389966
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 21:48 schreef capricia het volgende:

[..]
50plus zou nog als gedoogpartner kunnen fungeren.
Koolmees was voor een minderheidskabinet met D66-CDA-VVD en over verschillende zaken meerderheid zoeken, voor de VVD dan JA21, voor D66 GLPvdA.
pi_219389992
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Koolmees was voor een minderheidskabinet met D66-CDA-VVD en over verschillende zaken meerderheid zoeken, voor de VVD dan JA21, voor D66 GLPvdA.
En we hebben hier allemaal al besproken dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dat gaat werken. Je zult met complete deals over alle begrotingen moeten gaan werken, bijvoorbeeld.
pi_219389994
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Vraag mij vooral heel sterk af dat wanneer je een beetje de ideeën van D66, CDA en VVD bij elkaar legt, of JA21 dan een beetje in deze puzzel past? Ik zie dit gewoon niet zo.
Ook ja. Het liefst heb ik gewoon een brede coalitie, maar anders is denk ik een middencoalitie het meest pragmatisch. Kun je over rechts voor thema's waar men liever naar rechts kijkt en over links waar men liever naar links kijkt. Moet je alleen wel een oppositie hebben die bereid is een beetje mee te denken en niet direct de boel naar huis stuurt.
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 21:54:09 #18
236264 crew  capricia
pi_219389996
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En wat is de inhoud van het regeerakkoord dan? Staan daar dan de handtekeningen van die twee extra partijen bij?
Of is er geen regeerakkoord bij een minderheidskabinet en blijft het bij een positieve agenda?

Ik zie het gewoon niet goed voor me. Afwisselend steun op links en op rechts zoeken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 21:55:56 #19
236264 crew  capricia
pi_219390010
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:53 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ook ja. Het liefst heb ik gewoon een brede coalitie, maar anders is denk ik een middencoalitie het meest pragmatisch. Kun je over rechts voor thema's waar men liever naar rechts kijkt en over links waar men liever naar links kijkt. Moet je alleen wel een oppositie hebben die bereid is een beetje mee te denken en niet direct de boel naar huis stuurt.
Lijkt me een en al ellende qua begroting.
Of je moet de staatsschuld flink op willen laten lopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219390022
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2025 21:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Lijkt me een en al ellende qua begroting.
Of je moet de staatsschuld flink op willen laten lopen.
Tsja, het mag wat kosten die hobby's van de VVD om centrumpartijen uit te sluiten.
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 21:59:44 #21
5428 crew  miss_sly
pi_219390044
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
JA21 sluit aardig aan bij VVD toch?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219390046
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
En we hebben hier allemaal al besproken dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dat gaat werken. Je zult met complete deals over alle begrotingen moeten gaan werken, bijvoorbeeld.
Ik heb anders aardig begrepen dat die begrotingen in een coalitieakkoord best wel achteraf worden aangepast.
  Moderator maandag 1 december 2025 @ 22:00:11 #23
236264 crew  capricia
pi_219390048
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2025 21:57 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Tsja, het mag wat kosten die hobby's van de VVD om centrumpartijen uit te sluiten.
Er is ook een optie zonder VVD.
Misschien wijs om die ook te verkennen.
"Zonder de VVD is er ook een meerderheid mogelijk van D66, CDA, GroenLinks-PvdA, JA21 en de ChristenUnie (76 zetels). Jetten en Bontenbal noemden die optie allebei al een keer. "

Of denk je dat Jetten JA21 eigenlijk ook uitsluit?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 1 december 2025 @ 22:00:14 #24
12221 Tijn